quote:
 Op maandag 15 juli 2013 21:21 schreef Hilzillah het volgende:Dat was idd het gezeur bij Star. Misschien was het wel geen gezeur en hebben ze gelijk, maar ze maakte er met haar dramatische gedoe een wedstrijdje van. Ze ging nog net niet stampvoeten na het telefoon gesprek met de vk 
 Ud blijft ook gewoon de 16e maar als het eenmaal de 16e is en olli zit nog 'binnen' krijg ik een uitgebreide check.  
wat ze nu kon zien was hoofdje en buik op formaat alsof ik de 24e uitgerekend zou zijn. Dus geen bijgestelde datum. 
Die p meting ga ik me even op inlezen en info vragen. Want daar weet ik idd niks van af..
Je moet het een beetje zo zien:                        
kindje 1          p10               30 wkn:  918 gr               40 wkn: 2964 gr 
kindje 2          p50              30 wkn: 1295 gr               40 wkn:  3497 gr 
kindje 3          p90              30 wkn: 1682 gr               40 wkn:  4047 gr                                                                                     
Kindje 1 groeit door op de p10. Dat betekent dat 10% van de kindjes een geboortegewicht heeft dat lager ligt, en 90% van alle kinderen heeft een gewicht dat hoger ligt dan dat van jouw kindje. 
Kindje 2 groeit op de p50. Dit is de gemiddelde-lijn. 50% is kleiner en 50% is groter. Dit kind wordt gezien als gemiddeld en als 'de standaard', alles groter dan dit kind is groot en alles kleiner dan dit kind is klein.
Kindje 3 groeit op de p90, slechts 10% van de kindjes zijn zwaarder/groter en 90% van de kindjes zijn kleiner/lichter.  
Alle 3 deze kindjes zijn normaal (!), er is pas sprake van té klein als je het hebt over onder de p2,3 en je hebt het pas over té groot als je het hebt over boven de P97,7 
(sorry Spew 
 ) en ook dan kan het nog normaal zijn, maar het is wel uitzonderlijk en het is altijd reden om goed verder te kijken naar of er andere oorzaken aan te wijzen zijn voor de groei. 
Nou terug naar de kindjes, kindje 2 groeit op de p50, dit kind is een standaard-kind.Op de uitgerekende datum zal dit kind 3497 gram wegen. Echter, als kindje 3, het grote kind, bij 37 weken geboren zou worden, dan weegt dit kind al 3468 gram. Je zou dus kunnen concluderen dat kindje 3 maar liefst drie weken voorloopt op de groei, als je de uitgerekende datum namelijk verplaatst en van die 37 weken, 40 weken maakt, dan is dit kind ineens wel gemiddeld. Dat is natuurlijk bullshit om dat te doen, want het blijft een kindje van 37 weken met mogelijk premature (gedrags)kenmerken enz. 
Als je bij een echo een buikomtrek meet, en jij bent op dat moment 20 weken, dan komt er bijvoorbeeld te staan "conform 23 weken". Dat betekent alleen maar, dat als dit kind, een gemiddeld kind was geweest, dat hij dan nu, met deze buikomtrek, 23 weken zou zijn. Het betekent niet dat jouw datum 3 weken vooruit moet en het betekent ook niet dat jij eigenlijk 3 weken verder bent. Het betekent gewoon dat de groei van jouw kind, overeenkomt met een p50 kind van 23 weken. En dat vertaald zich dan weer andersom terug, dat je met buikomtrek x dus op de p90 zit qua groei. 
God ik maak het er niet duidelijker op 

sorry. 
Je hebt grote baby's en kleine baby's. De jouwe is groot. Zo 

Kind op de p10 bereikt pas veel later het gemiddelde gewicht en een kind van de p90 bereikt dit gewicht veel eerder. Dat betekent niet dat de mama van kindje 1 minder ver is en de mama van kindje 3 juist langer zwanger is. Daarom zijn die p-waarden zo prettig, het geeft aan waar je staat ten opzichte van de gemiddelden lijn, niet meer en niet minder.
En ik blijf erbij, jij hebt een duidelijk verhaal qua testen, cyclus, menstruatie en eisprong en daarbij is er gewoon een CRL bepaald rond 12 weken, dat is dé standaard voor termijn, als die bekend is moet die gewoonweg aangehouden worden, staat in alle richtlijnen.