1. Anarthron (onder een andere naam) wordt in Amerika inderdaad al langer gebruikt, ook voor paarden. 48 uur na de injectie is inderdaad 70% van de toegediende dosis uitgescheiden via urine, dus in principe zouden NSAIDs dan wel toegediend kunnen worden. Het is trouwens ook belangrijk dat je Golden geen lever of nierproblemen heeft. Langdurig gebruik van NSAIDs kan de nierfunctie verminderen, dus eventueel kan je overwegen om een bloedonderzoek vooraf te laten doen om dat te checken. Tramadol is een prima pijnstiller en kan wel samen met Anarthron (je mag trouwens ook tramadol en een NSAID combineren). Tramadol heeft alleen minder effect bij orthopedische patiënten dan NSAID. En de meeste honden gaan daar erg van hijgen + worden er suf van.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 19:41 schreef Qwea het volgende:
[..]
Klopt, in Amerika is het langer op de markt en zat de FDA ( geloof ik?) er bovenop vanwege de bijwerkingen. Anarthron heeft zeker bijwerkingen die niet mild zijn, maar net wat jij zegt, de NSAID's hebben die ook. In principe is het dus de keuze uit 2 kwaden. Wat ik begrepen heb mag je de NSAID 2 dagen voor de injectie en 2 dagen erna niet geven. En kan hij in principe dan wel op tramadol. Deel je die mening? Of zou je het anders aanpakken?
[..]
Goed. Bedankt voor dit antwoord. Ik zat er al lang over te twijfelen, hoorde van mijn oude dierenarts hetzelfde verhaal. Dan gaan we het toch maar proberen. We hebben onlangs fysio geprobeerd, dat hielp niet. Zou je eerst acupunctuur doen en dan anarthron, of andersom? Gelijk een 2 sporen beleid lijkt me niet heel slim omdat je dan niet weet waar het resultaat vandaan komt.
Wij hebben inderdaad Drucal uit ons assortiment moeten nemen omdat men meestal toch de losse producten kiest, Drucal is namelijk een mengsel van druivensuiker (Dru) en calcium (cal).quote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:55 schreef KapiteinKoala het volgende:
Tsssssss, Beaphar. Een beetje ophouden met het produceren van Drucal.
Reverse sneezing (mooi woord he), is een bekend probleem bij Chihuahua’s! Het lijkt heel erg, maar er is geen gevaar dat de hond stikt. De behandeling bestaat uit inderdaad over de keel te wrijven en laten slikken. Het is nog niet bekend waarom sommige honden het hebben, maar het komt met name voor bij kleine honden. Wellicht heeft het iets met de bouw van de keel te maken.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 21:14 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Vraagje over een chihuahua: wanneer mijn hondje erg enthousiast is begint hij 'omgekeerd' te niezen. In plaats van lucht door zijn neus naar buiten te blazen, zuigt hij heel veel lucht juist door zijn neus in zijn longen. Wanneer ik dan over zijn keel wrijf slikt hij een paar keer en lijkt het weer weg te zijn. Is dit een bekend verschijnsel bij honden en in het bijzonder bij Chihuahua's?
quote:Op woensdag 10 juli 2013 15:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wij hebben inderdaad Drucal uit ons assortiment moeten nemen omdat men meestal toch de losse producten kiest, Drucal is namelijk een mengsel van druivensuiker (Dru) en calcium (cal).
Om een soortgelijk product te krijgen, kan je Gistocal (calcium) met Druivensuiker mengen:
Verhouding:
1 deel Gistocal mengen op 1 deel Druivensuiker
Dosering:
voor honden, katten en kleine dieren tot 10kg:
1 afgestreken maatschepje
honden 10-20kg:
2 afgestreken maatschepjes
honden meer dan 20kg:
3 afgestreken maatschepjes
Bekend probleem, waar helaas geen wondermiddel tegen bestaat… Je ziet het vaak bij bepaalde rassen (Labradors). Tegenwoordig wordt toch steeds meer over gedacht dat het een soort OCD is, een gedragsprobleem dus. Voedingstekort is ook niet helemaal uit te sluiten. In de literatuur staat bijvoorbeeld een tekort aan vitamine B1 omschreven. Het is belangrijk om het dieet van je hond na te gaan en eventueel aan te passen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 22:48 schreef Snaps93 het volgende:
Mijn hond eet vaak kattenpoep.
Dit doet ze tijdens het wandelen, ze zoekt in het gras en ze eet het zo weg.
Ik haal haar hier dan altijd vandaan omdat ik het vies vind.
Kan dit duiden op een bepaald vitaminetekort of iets dergelijks?
Dank je wel voor alle antwoorden!quote:Op woensdag 10 juli 2013 15:30 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Dat was het weer voor vandaag, tot ziens!
Ben ik ook benieuwd naarquote:Op woensdag 10 juli 2013 14:56 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Hallo
Is het nou nodig om binnenkatten te laten inenten of niet?
Ze komen wel in een 2m bij 2m binnenplaatsje maar komen nooit in aanraking met andere dieren.
Eerst liet ik ze dan om de 2 jaar inenten maar laatste tijd laat ik het een beetje versloffen eigenlijk
Is dat nou wel of niet nodig?
En als ze een tijd niet zijn ingeent en je laat ze weer inenten zijn ze dan weer meteen beschermd?
Moeten ze ook anti-vlooienspul hebben?
Mijn bouchow had het ook, advies van de dierengeneeskunde universiteit in amsterdam (d8) was neus en bek dichthouden tot zij slikte.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 21:14 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Vraagje over een chihuahua: wanneer mijn hondje erg enthousiast is begint hij 'omgekeerd' te niezen. In plaats van lucht door zijn neus naar buiten te blazen, zuigt hij heel veel lucht juist door zijn neus in zijn longen. Wanneer ik dan over zijn keel wrijf slikt hij een paar keer en lijkt het weer weg te zijn. Is dit een bekend verschijnsel bij honden en in het bijzonder bij Chihuahua's?
...quote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:45 schreef TR0LLFAG het volgende:
Ik heb 2 grasparkieten. Ik heb al een zelfmaak nest stro ding gehaald in de hoop dat ze eitjes zouden leggen. Niet gebeurd. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze eieren legt? En waarom heeft de mannetje witte 'slierten' (lijken wel mini veren) op zijn hoofd?
quote:Op woensdag 10 juli 2013 18:41 schreef Sorella het volgende:
[..]
Mijn bouchow had het ook, advies van de dierengeneeskunde universiteit in amsterdam (d8) was neus en bek dichthouden tot zij slikte.
Ik vroeg me ook al af wat voor ras dat was, maar google levert niks op.quote:
Mijn bejaarde kater begon daar een jaar of 3 geleden ook mee. Hij bleek een verhoogde bloeddruk te hebben door lever en nierschade. Het laatste hebben we bij de dierenarts laten vaststellen. Hij heeft nog een jaar mogen leven met Fortekor, maar na de 2e hersenbloeding hebben we heb toch laten inslapen omdat hij voor meer dan 80% verlamd was geworden en blind. De test is niet goedkoop trouwens, maar geeft wel een goed beeld of en wat er aan de hand is.quote:Op woensdag 10 juli 2013 23:28 schreef Scootermuisje het volgende:
Hallo,
Onze poes is nu 12 jaar oud. Gewoon een rasloze schildpad.
Als ze naar boven gaat, en boven is, mauwt ze heel raar, soort van mrrroauw en het lijkt alsof het achter uit de keel komt zeg maar dus geen schattige miauw. Mijn moeder denkt dat het een begin van dementie is. Onze kat maakt dit geluid ook als ze terug komt van het pension (na vakantie).
Heeft dit rare geluid een bedoeling? Ik hoop dat u begrijpt wat bedoel![]()
Alvast bedankt!
Klopt kruising tussen een bouvier en een chowchow.quote:
Ook van toepassing op een van onze huiskamertijgers, bedankt voor het antwoord.quote:Op woensdag 10 juli 2013 14:38 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als je kat verder geen andere klachten heeft, behalve een beetje een vieze neus, zou ik me er geen zorgen over maken. Sommige katten blijven chronische verkoudheid houden zonder ernstige gevolgen.
Wait whuttt?!quote:Op donderdag 11 juli 2013 06:47 schreef gargamel het volgende:
[..]
Mijn bejaarde kater begon daar een jaar of 3 geleden ook mee. Hij bleek een verhoogde bloeddruk te hebben door lever en nierschade. Het laatste hebben we bij de dierenarts laten vaststellen. Hij heeft nog een jaar mogen leven met Fortekor, maar na de 2e hersenbloeding hebben we heb toch laten inslapen omdat hij voor meer dan 80% verlamd was geworden en blind. De test is niet goedkoop trouwens, maar geeft wel een goed beeld of en wat er aan de hand is.
en in hoeverre is het nodig om binnenkonijnen te laten enten?quote:Op donderdag 11 juli 2013 11:04 schreef Candaasje het volgende:
Super initiatief!![]()
En eigenlijk een vraagje waar ik de DA hier ook wel voor kan bellen, dus Digitale DA, kijk maar of je er tijd voor hebt om te antwoorden:
Ik heb afgelopen weekend een konijnenmaatje (ex-ram) gehaald voor mijn voedstertje. Nu zag ik in zijn boekje dat hij dit jaar begin juni zijn vaccinaties gehad heeft. (en nagekeken en gecastreerd is) Helemaal prima, maar mijn voedster is in november ingeënt. Wat is nu wijsheid om te doen?
- Ze beide in november laten nakijken en inenten. Dit om ze zo wat steun aan elkaar te laten hebben tijdens hun DA-bezoekje (wordt wel eens als tip gegeven).
Maar dan is de vraag: krijgt de ram dan niet teveel van die entingsstoffen binnen? Het is dan immers pas 5 maanden geleden dat hij al geënt is..
(En ja, het is waarschijnlijk financieel iets voordeliger. Maar als het ongezond is voor de ram dan is dat van ondergeschikt belang hoor!)
- Ze gewoon apart laten enten, de ene elk jaar in juni en de ander in november.
Dankjewel alvast!
Nou, hier komen nog wel eens muggen en andere insecten binnen. (Ondanks de horren). Verder komen ze ook op het balkon (eh de konijnen dus, die muggen vast ook wel, en af en toe een duifquote:Op donderdag 11 juli 2013 11:08 schreef Ynske het volgende:
[..]
en in hoeverre is het nodig om binnenkonijnen te laten enten?
quote:Op woensdag 10 juli 2013 14:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Mijn mening is dat een binnenkonijn ook ingeënt moet worden, omdat de ziekte myxomatose wordt overdragen door muggen en steekvliegen. En het is onmogelijk om je huis helemaal insectenvrij te maken! Ik heb genoeg binnenkonijnen met myxomatose gezien...
Even een gedachtesprongetje: het is ook zowel bij binnen als buitenkonijnen belangrijk om in de zomer konijnen dagelijks te controleren op maden. Vooral de achterkant van het konijn. Myasis (besmetting met maden) verloopt vrijwel zonder verschijnselen totdat het konijn zoveel pijn heeft dat hij stopt met eten. Dan is het meestal te laat. Je kunt je konijn ook preventief behandelen met een middel tegen myasis. Maar het blijft belangrijk om je bunny elke dag goed na te kijken.
Hij lijkt er nu dermate last van te hebben dat we vanmiddag naar de dierenarts gaan. Dit hondje, in tegenstelling tot onze andere chi, had nooit last van reverse sneezing, tot 2 dagen geleden hij het ongeveer non-stop doet, en hij lijkt zich er ook niet fijn bij te voelen, hij trekt zich enorm terug op hele vreemde plekken. Hij eet nog wel (Ik voer hem vaker snoepjes zodat hij slikt en er hopelijk minder last van heeft), maar het is toch vreemd dat het zo plotseling op komt zetten.quote:Op woensdag 10 juli 2013 15:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Reverse sneezing (mooi woord he), is een bekend probleem bij Chihuahua’s! Het lijkt heel erg, maar er is geen gevaar dat de hond stikt. De behandeling bestaat uit inderdaad over de keel te wrijven en laten slikken. Het is nog niet bekend waarom sommige honden het hebben, maar het komt met name voor bij kleine honden. Wellicht heeft het iets met de bouw van de keel te maken.
Ze heeft grote problemen met stoelgangquote:Op woensdag 10 juli 2013 14:17 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Welke aandoening heeft je kat? Overgewicht is helaas net zo schadelijk voor katten als voor mensen. Het kan oa leiden tot gewrichtsproblemen en suikerziekte.
Ik denk dat die witte slierten nieuwe veren zijn. Dat kan ook mogelijk de oorzaak zijn van het niet willen broeden. Vogels broeden namelijk niet in de ruiperiode.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:45 schreef TR0LLFAG het volgende:
Ik heb 2 grasparkieten. Ik heb al een zelfmaak nest stro ding gehaald in de hoop dat ze eitjes zouden leggen. Niet gebeurd. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze eieren legt? En waarom heeft de mannetje witte 'slierten' (lijken wel mini veren) op zijn hoofd?
Leuk, fretjes! Heb je alleen dit rammetje of ook andere fretten?quote:Op woensdag 10 juli 2013 11:35 schreef T42 het volgende:
fret (ram 1 jaar) heeft last van 2 kale plekjes op zijn buik (rond een tepel) dit krabt hij schraal. enig idee waarom? (verder heeft hij hele mooie vacht.)
Helaas behoor ik tot 99,99 procent van de Nederlandse dierenartsen die geen ervaring hebben met sugar glidersquote:Op woensdag 10 juli 2013 14:41 schreef KapiteinKoala het volgende:
Nu komt een vraagje van mij. Ik heb zelf op het moment 3 sugar gliders (een volwassen mannetje en vrouwtje en een baby vrouwtje). Door die nieuwe wetgeving mag ik niet meer met ze fokken vanaf begin volgend jaar. Het probleem is nu dus dat ik die baby niet verkocht krijg, omdat het verboden gaat worden om ze te houden. Ik moet er nu dus ééntje bijkopen of gaan laten steriliseren. Maar het is dus zo dat het mannetje heel erg tam is, en het vrouwtje dus totaal niet. Heb je enig idee in welke mate een sterilisatie het gedrag van een sugar glider kan beïnvloeden? Want een sterilisatie bij het mannetje zou goedkopen moeten zijn, maar ik zou het dan jammer vinden als hij ineens niet meer zo tam is. Maar als ik het mannetje niet zou steriliseren betekent dat dat ik beide vrouwtjes moet laten steriliseren omdat het mannetje altijd alle vrouwtjes dekt.
Alvast bedankt!
Dus je mag ze maximaal 15 hondensnoepjes geven omdat de fabrikant anders bang is dat mensen het in de voederbak gooien en de hond zijn gang laten gaan? Duidelijkquote:Op woensdag 10 juli 2013 13:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hondensnoepjes bevatten relatief veel calorieën. Overmatig snoepen zou voor een mens ook niet gezond zijn. Gelukkig kost het leerproces ook flink wat calorieën, dus je hond verbrandt wel wat calorieën tijdens de training. Voor het aanleren van nieuwe dingen is het belangrijk dat de motivatie van de hond hoog blijft. De hond moet jou de leukste persoon in de hele wereld blijven vinden en zijn aandacht alleen op jou focussen. Vind je hond het leuk om te spelen? Dan is het misschien mogelijk om spel als beloning te gebruiken. Of anders op zoek gaan naar een nog lekkerder beloning waarbij de hond al voor een heel klein stukje wil werken. Bijvoorbeeld kleine stukjes magere ongezouten kaas of gedroogd kipfilet.
Leuk dat je Beaphar al kent! (quote:Op woensdag 10 juli 2013 14:20 schreef oh-oh het volgende:
Verder ken ik het merk trouwens vooral van vogelprodukten. Volgens mij is zowat alles wat ik voor mijn catharina parkieten gebruik ervan. Meteen wel even een vraagje. Mijn vogels komen alleen buiten in hun buitenkooi bij mooi weer, op mijn balkon. Verder zitten ze wel los in huis tussen de honden.
Moet ik de vogels ook preventief behandelen tegen wormen en mijt en zo, of is dat bij vogels enkel als er sprake is van besmetting? Van honden weet ik behoorlijk wat maar vogels, echt geen idee
Erg goed dat je voedstertje nu een vriendje heeft, mijn complimenten! Konijnen hebben een maatje nodig! Gaat het goed samen?quote:Op donderdag 11 juli 2013 11:04 schreef Candaasje het volgende:
Super initiatief!![]()
En eigenlijk een vraagje waar ik de DA hier ook wel voor kan bellen, dus Digitale DA, kijk maar of je er tijd voor hebt om te antwoorden:
Ik heb afgelopen weekend een konijnenmaatje (ex-ram) gehaald voor mijn voedstertje. Nu zag ik in zijn boekje dat hij dit jaar begin juni zijn vaccinaties gehad heeft. (en nagekeken en gecastreerd is) Helemaal prima, maar mijn voedster is in november ingeënt. Wat is nu wijsheid om te doen?
- Ze beide in november laten nakijken en inenten. Dit om ze zo wat steun aan elkaar te laten hebben tijdens hun DA-bezoekje (wordt wel eens als tip gegeven).
Maar dan is de vraag: krijgt de ram dan niet teveel van die entingsstoffen binnen? Het is dan immers pas 5 maanden geleden dat hij al geënt is..
(En ja, het is waarschijnlijk financieel iets voordeliger. Maar als het ongezond is voor de ram dan is dat van ondergeschikt belang hoor!)
- Ze gewoon apart laten enten, de ene elk jaar in juni en de ander in november.
Dankjewel alvast!
Kan je dit verhaal misschien kort samenvatten? Met de vermelding van het soort spin en zijn ziektegeschiedenisquote:Op donderdag 11 juli 2013 11:23 schreef Nowyrok het volgende:
De kont van mijn spin is afgevallen, hoe komt dit?
Extra informatie:
ONZ / mijn spinnetje :3
Ik vraag dit serieus
Heel goed dat je naar de dierenarts gaat! Deze klachten kunnen bijvoorbeeld passen bij een grasaar in de keel. Het is weer zomer, dus de grasaren zitten weer overal: oren, kelen, neuzen… Laat maar even weten hoe het gaat met je chi!quote:Op donderdag 11 juli 2013 12:42 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Hij lijkt er nu dermate last van te hebben dat we vanmiddag naar de dierenarts gaan. Dit hondje, in tegenstelling tot onze andere chi, had nooit last van reverse sneezing, tot 2 dagen geleden hij het ongeveer non-stop doet, en hij lijkt zich er ook niet fijn bij te voelen, hij trekt zich enorm terug op hele vreemde plekken. Hij eet nog wel (Ik voer hem vaker snoepjes zodat hij slikt en er hopelijk minder last van heeft), maar het is toch vreemd dat het zo plotseling op komt zetten.
Edit: Oh, wel heel erg bedankt voor je input! Met mijn eigen chi, de andere dus, heb ik het nooit erg of eng gevonden dat hij het deed, alleen in het begin omdat ik niet wist hoe of wat, als hij naar buiten mag met het uitlaten moet hij eerst uitgebreid HUUUUGH-en, voordat hij blij en wel buiten kan spelen, maar met de langharige chi is dit nooit het geval geweest. Vandaar. Dankjewel dat je je tijd vrijmaakt om vragen te beantwoorden
Heb hem 5 dagen gehad, verder weet ik niet of hij ziektes had, zijn kont is er om een of andere reden eraf gevallen. Ben best wel nieuwschierig wat ik verkeerd heb gedaan en hoe dit komt, google bied niks.quote:Op donderdag 11 juli 2013 16:11 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Kan je dit verhaal misschien kort samenvatten? Met de vermelding van het soort spin en zijn ziektegeschiedenis.
Nog eventjes dan... Het voer dat je hond elke dag krijgt is natuurlijk minder interessant dan iets lekkers/nieuws. Wat je ook kan proberen is houdbare worst voor honden, bijv. Carnis, in hele kleine stukjes snijden en dat gebruiken ( en de rest kan jij invriezen). Dat doe ik ook altijdquote:Op donderdag 11 juli 2013 15:54 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Dus je mag ze maximaal 15 hondensnoepjes geven omdat de fabrikant anders bang is dat mensen het in de voederbak gooien en de hond zijn gang laten gaan? Duidelijk
Ik zal eens wat experimenteren.
Ik ben toch meer het slag mensen dat hun hond alleen hondenvoer geeft (en hondensnoepjes dus), dus dat is wel even vreemd, maar wie weet werkt dit wel.
Goed concept dit.
Zoals anderen al schreven, veel vragen waarvoor je niet naar de dierenarts gaat maar die je je gewoon afvraagt.
Grasaar? Pollen? De dierenarts dacht misschien hetzelfde, hij heeft een prikje gekregen met prednison, omdat hij misschien ook jeuk heeft, en hopen dat het overgaat, anders moeten ze in zijn neus kijken.. Onder narcose... Gelukkig is dit mijn moeder d'r hond, want ik vind dat vreselijkquote:Op donderdag 11 juli 2013 16:14 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Heel goed dat je naar de dierenarts gaat! Deze klachten kunnen bijvoorbeeld passen bij een grasaar in de keel. Het is weer zomer, dus de grasaren zitten weer overal: oren, kelen, neuzen… Laat maar even weten hoe het gaat met je chi!
had er 11quote:Op donderdag 11 juli 2013 15:45 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Leuk, fretjes! Heb je alleen dit rammetje of ook andere fretten?
Jeuk en kaalheid bij fretten kunnen worden veroorzaakt door externe parasieten (vlooien, mijten). Je kunt je fretje behandelen met een middel tegen vlooien en mijten, bijvoorbeeld een ivermectine-preparaat. Vergeet niet om ook eventuele andere dieren en de omgeving te behandelen! Als de klachten niet beter worden, dan is het verstandig om je dierenarts te raadplegen.
Een andere veel voorkomende oorzaak van de (symmetrische) kaalheid en jeuk bij fretten is een ziekte van de bijnieren. Dat komt wel meestal voor bij wat oudere fretten en meestal begint de kaalheid op de flanken. Maar deze ziekte kan zich in eerste instantie ook openbaren als alleen jeuk. Deze ziekte komt relatief vaak voor bij fretten. Als preventie/behandeling kan een dierenarts bij het fretje een onderhuids hormoonimplantaat plaatsen. Dit implantaat is dan tevens ook het chemische castratiemiddel. Als je niet fokt met de fretten, dan is het wel verstandig om ze (chemisch) te laten castreren. Zeker de moertjes! (vrouwelijke fretten)
Wat voor voeding krijgt jouw fret?
Ik ben bang dat het dan idd door iets getriggerd wordt, het sneezen zelf zal de kwaal niet zijn. Beterschap!quote:Op donderdag 11 juli 2013 12:42 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Hij lijkt er nu dermate last van te hebben dat we vanmiddag naar de dierenarts gaan. Dit hondje, in tegenstelling tot onze andere chi, had nooit last van reverse sneezing, tot 2 dagen geleden hij het ongeveer non-stop doet, en hij lijkt zich er ook niet fijn bij te voelen, hij trekt zich enorm terug op hele vreemde plekken. Hij eet nog wel (Ik voer hem vaker snoepjes zodat hij slikt en er hopelijk minder last van heeft), maar het is toch vreemd dat het zo plotseling op komt zetten.
Edit: Oh, wel heel erg bedankt voor je input! Met mijn eigen chi, de andere dus, heb ik het nooit erg of eng gevonden dat hij het deed, alleen in het begin omdat ik niet wist hoe of wat, als hij naar buiten mag met het uitlaten moet hij eerst uitgebreid HUUUUGH-en, voordat hij blij en wel buiten kan spelen, maar met de langharige chi is dit nooit het geval geweest. Vandaar. Dankjewel dat je je tijd vrijmaakt om vragen te beantwoorden
quote:Op donderdag 11 juli 2013 15:58 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Leuk dat je Beaphar al kent! ()
Als de vogels buiten komen, dan is er een kans aanwezig dat zij via wilde vogels besmet kunnen raken met spoel- of haarwormen. Je kunt de vogels preventief behandelen met bijvoorbeeld een ivermectine-product (zoals Anti-Parasiet spot-on pipetjes). Ivermectine is ook werkzaam tegen mijten. Als je toch een wormenprobleem vermoedt ondanks de kuur, dan is het verstandig om een afspraak te maken bij je dierenarts.
Klopt, Cartrophen (jaja, ik heb mijn huiswerk gedaanquote:Op woensdag 10 juli 2013 15:13 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
1. Anarthron (onder een andere naam) wordt in Amerika inderdaad al langer gebruikt, ook voor paarden.
Kijk, goeie tip. Want daar had ik dus niet aan gedacht. Prik hem wel regelmatig op zijn schildklier omdat hij op forthyron staat, maar lever en nieren niet gedaan. Ga ik volgende week even overleggen! Thnx!quote:48 uur na de injectie is inderdaad 70% van de toegediende dosis uitgescheiden via urine, dus in principe zouden NSAIDs dan wel toegediend kunnen worden. Het is trouwens ook belangrijk dat je Golden geen lever of nierproblemen heeft. Langdurig gebruik van NSAIDs kan de nierfunctie verminderen, dus eventueel kan je overwegen om een bloedonderzoek vooraf te laten doen om dat te checken.
Klopt, Baloe heeft al op NSAID (Robenacoxib) gestaan icm tramadol. Hij was stoned.. Maar goed, hij moet, want 4 dagen zonder pijnstilling red hij niet (2 er voor en 2 dagen erna).quote:Tramadol is een prima pijnstiller en kan wel samen met Anarthron (je mag trouwens ook tramadol en een NSAID combineren). Tramadol heeft alleen minder effect bij orthopedische patiënten dan NSAID. En de meeste honden gaan daar erg van hijgen + worden er suf van.
Gewone. Aqua moest ik gelijk weer 1,5u voor rijden. Geen probleem, maar ik wilde eerst gewone proberen, nou ja, dat werkt dus nietquote:Heb je gewone fysio geprobeerd of aqua? Ik zie bij aqua-fysio vaak wel goede resultaten bij orthopedische problemen. Ik zou niet tegelijkertijd acupunctuur en anarthron proberen. Het kost allebei even tijd voordat je effect ziet. Anathron moet je, geloof ik, 4 x geven met 1 week tussen de behandelingen. En bij de accupunctuur wordt de hond ook niet gelijk beter na de eerste behandeling.
Bedankt! Over het broeden, wat voor voeding etc. zou je adviseren?quote:Op donderdag 11 juli 2013 15:36 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik denk dat die witte slierten nieuwe veren zijn. Dat kan ook mogelijk de oorzaak zijn van het niet willen broeden. Vogels broeden namelijk niet in de ruiperiode.
Verder hangt het van een heleboel factoren af, zoals de juiste hoeveelheid licht, de omgevingstemperatuur, de juiste voeding en het goede broedkastje/blok. Overigens, houden parkieten niet altijd van zachte nestjes…
Dankjewel voor het uitgebreide antwoord!quote:Op donderdag 11 juli 2013 16:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Erg goed dat je voedstertje nu een vriendje heeft, mijn complimenten! Konijnen hebben een maatje nodig! Gaat het goed samen?
Ik neem aan dat het over de vaccinatie gaat die 1 jaar geldig is? Er zijn namelijk ook vaccinaties die maar 6 maanden werken.
Na 5 maanden alweer laten vaccineren kan in principe geen kwaad, alleen de vraag is of het konijn dan voldoende afweer opbouwt (omdat er nog genoeg antilichamen van de vorige vaccinatie aanwezig zijn).
Het is voor de konijntjes inderdaad prettiger om allebei tegelijkertijd naar de dierenarts te gaan. De meeste dierenartsen hebben in maart/april speciale konijnen inentspreekuur, waarbij je jouw konijnen inderdaad wat goedkoper kan laten inenten. Eventueel kan je overwegen om je beide konijntjes in maart te laten inenten. In de winter is de kans op besmetting namelijk kleiner. Myxomatose wordt overgedragen door stekende insecten en die zien we niet in de winter. Het andere virus, VHD, wordt overgedragen door direct contact met besmette (wilde) konijnen, maar ook via geplukt gras, schoenzolen enz, en via stekende insecten. Het algemeen advies is je konijnen in het voorjaar te laten inenten, want dan is de bescherming in de “gevaarlijke” periode in het voorjaar en de zomer het grootst.
Komt het er gewoon hup in 1x uit? Of moet hij er moeite voor doen? En het is altijd na het koekje / eten?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 05:40 schreef IrCute het volgende:
Ik heb een 8 jaar oude Yorkshire Terrier en hij heeft eigenlijk al jarenlang dat hij zo'n 3x per week gal spuugt. Meestal is dit in de ochtend. 's ochtends krijgt hij sowieso na het wandelen een koekje en er zit gewoon voer in zijn bakje (hij eet meestal 1x per dag en dat is tijdens het avondeten, de rest van de dag zit er gewoon voer in zijn bakje maar eet hij het niet).
Ik ben al een keer naar de dierenarts geweest en die zei dat het kon komen door honger, maar er zit gewoon eten in zijn bakje en hij krijgt gedurende de dag een aantal koekjes. Ook heb ik over de jaren heen verschillende soorten hondenvoer geprobeerd . O.a. carnibest (wou hij niet eens eten), pro plan, eukanuba en nog een 2tal andere merken, royal canin lijkt hij het lekkerste te vinden en doet hij het beste op dus dat is wat hij nu eigenlijk al jarenlang eet.
Kan er nog een andere reden zijn dan honger voor het overgeven van gal, zoja wat? En als u nog andere tips heeft wat ik uit kan proberen zou dat erg welkom zijn
Ze spugen gal als hun maag leeg is toch? Anders spugen ze maaginhoud dacht ik?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 05:40 schreef IrCute het volgende:
Ik heb een 8 jaar oude Yorkshire Terrier en hij heeft eigenlijk al jarenlang dat hij zo'n 3x per week gal spuugt. Meestal is dit in de ochtend. 's ochtends krijgt hij sowieso na het wandelen een koekje en er zit gewoon voer in zijn bakje (hij eet meestal 1x per dag en dat is tijdens het avondeten, de rest van de dag zit er gewoon voer in zijn bakje maar eet hij het niet).
Ik ben al een keer naar de dierenarts geweest en die zei dat het kon komen door honger, maar er zit gewoon eten in zijn bakje en hij krijgt gedurende de dag een aantal koekjes. Ook heb ik over de jaren heen verschillende soorten hondenvoer geprobeerd . O.a. carnibest (wou hij niet eens eten), pro plan, eukanuba en nog een 2tal andere merken, royal canin lijkt hij het lekkerste te vinden en doet hij het beste op dus dat is wat hij nu eigenlijk al jarenlang eet.
Kan er nog een andere reden zijn dan honger voor het overgeven van gal, zoja wat? En als u nog andere tips heeft wat ik uit kan proberen zou dat erg welkom zijn
Nee, zou ik niet doen. De samenstelling is toch net even wat anders dan van de honden NSAID's. Welke NSAID geef je? Rimadyl? Ga eens over op carprofen of carprodyl. Zelfde werkzame stof, veel goedkoper.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:31 schreef June. het volgende:
Onze hond is inmiddels 16 en ik vroeg me af of je ook 'humane' NSAIDs aan honden mag geven? Voor honden zijn ze namelijk belachelijk duur voor wat het is.. Of gewone tramadol? Kan ik het tenminste zelf voorschrijven![]()
Qwea is ervaring deskundige en Qwea weet waar ze over lult want Qwea heeft over precies hetzelfde de afgelopen weken bijna dagelijks contact gehad met haar eigen DA. Tramadol is tramadol en is exact hetzelfde voor mens en dier. Hell, ik heb net nog een tramadol van Baloe genomen (die kwam van de DA want mijn eigen recept was er nog niet) omdat ik de mijne niet voor handen had. Paracetamol is giftig, zowel voor honden als voor katten. Overigens zegt ik NERGENS "ga daar een beetje mee spelen" als je leest zie je dat ik zeg dat de dosering icm de DA bepaald moet worden.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 10:42 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
Qwea komt misschien over als iemand die wat meer weet van medicatie maar ze is duidelijk geen dierenarts. Als je dan zegt probeer een Tramadol van jezelf... Het is een opiaat-achtige stof (zoals morfine maar dan minder sterk) en daar ga je dan zelf een beetje mee spelen. Dat kan natuurlijk niet. En voor je het weet wordt er paracetamol aan de kat gegeven met alle gevolgen van dien.
Dat moet je sowieso. Ongeacht wie de vragen beantwoord. Hell, een inval DA heeft bijna Baloe om zeep geholpen, dus ik ben hoe dan ook voorstander van ALTIJD je eigen DA raadplegen. Liefst zelfs meerdere. Want ook artsen zitten wel eens fout.quote:Prima om wat vraagjes over je huisdier te stellen maar het komt uiteindelijk toch op het zelfde neer in de meeste gevallen: Ga je naar je eigen DA.
Nee, echt 15 seconde aan het kokhalzen, ziet er enorm pijnlijk uitquote:Op vrijdag 12 juli 2013 08:59 schreef Qwea het volgende:
[..]
Komt het er gewoon hup in 1x uit? Of moet hij er moeite voor doen? En het is altijd na het koekje / eten?
Ja, bij honden NSAIDs zitten koekjessmaak ed aan, maar dat hoeft ze toch niet want ze eet toch alles (het is een beagle)quote:Op vrijdag 12 juli 2013 10:10 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nee, zou ik niet doen. De samenstelling is toch net even wat anders dan van de honden NSAID's. Welke NSAID geef je? Rimadyl? Ga eens over op carprofen of carprodyl. Zelfde werkzame stof, veel goedkoper.
Tramadol kun je wel gewoon je eigen pakken. Heb ik ook gedaan en de DA zei dat het exact dezelfde waren want hun halen ze ook bij de humane apotheek. Je moet alleen wel samen met je DA de dosering bepalen! Beste schrijf je dan de tramadol van actavis voor50 m.g tabletten
Maar per fabrikant kan de samenstelling ook verschillen.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 20:44 schreef June. het volgende:
[..]
Ja, bij honden NSAIDs zitten koekjessmaak ed aan, maar dat hoeft ze toch niet want ze eet toch alles (het is een beagle)Verder is de werkzame stof gelijk, ik vroeg me alleen of of daar dus onderzoek naar is gedaan. Ik had inderdaad carprofen, maar 5 tabletten voor 15 euro is echt van de zotte. Wat diclofenac kost maar 3,- ofzo en heb je meteen 20 tabletten. Is er ook een soort farmacotherapeutisch kompas, maar dan voor honden cq dieren?
Actavis is alleen de fabrikant, dus dat maakt verder niet uit. Maar goed, apotheek (of mijn huisarts haha) gaat wel een beetje raar kijken als ik tramadol voor mezelf ga voorschrijven, het is toch een opiaatLiever dus niet
Maar goed, ik weet natuurlijk dat dit niet een standaard vraag is en dus ook niet voor iedereen aan te bevelenMaar ben nu eenmaal zelf arts en het bloed kruipt waar het niet gaan kan
Wat ik dacht, ook wel verwachtte maar bovenal hoopte (heb eerder honden gehad): Sinds gistermiddag eet ze weer een heel klein beetjequote:Op woensdag 10 juli 2013 18:15 schreef syllys het volgende:
Leuk iniatief, en laat ik nu net ook wel advies kunnen gebruikenmet 2 vragen!
Ik heb een Bichon-achtig teefje van net 1 jaar. Ze is nooit een grote eter geweest. Sinds een paar weken vertikt ze het om haar brokjes te eten, en sinds vrijdag haar (Renske)vlees. De fokker mailde dat haar moeder en zus hetzelfde ''probleem'' hebben en hij lost het op door de honden echt te voeren (door het eten bijna door hun strot te duwen) zodat ze snappen dat ze moeten eten (zijn woorden, niet de mijne). Persoonlijk zie ik hier niets in. Ik heb haar vandaag 2 keer brokjes aangeboden die ze na een kwartier nog niet bliefde en daarom heb ik ze na die 15 minuten weer opgepakt. Probeer het straks opnieuw. Ze heeft net als gisteren geen tussendoortjes gekregen. Doe ik het zo goed? Zo ja, hoe lang kan ik dit volhouden zonder eventuele vervelende consequenties voor haar? Ze heeft wel ''lekkere'' trek want ze staat regelmatig bij haar snackdoosje te kijken of ik haar iets wil geven. Het is een erg speels, alert en levenslustig hondje dat beslist niet ziek is of pijn heeft.
Vraag 2: Zij is van haar 1e loopsheid behoorlijk ziek geweest. Ze lag waar ze lag, kwam alleen overeind voor haar behoeftes en, toen wel, eten. Dat heeft ca anderhalve week geduurd en daarna kwamen er een aantal weken dat ze echt ''bij'' moest komen. Volgens de fokker is zij van een volgende loopsheid net zo ziek of zelfs nog zieker en dat ik haar beter voor de volgende loopsheid kan laten steriliseren. Is dat zo of verkoopt hij me een of ander sprookje? Ik heb de wens om een nestje met haar te hebben maar natuurlijk gaat haar welzijn me boven alles. Wat zou u adviseren?
Alvast dank voor de antwoorden
Hoe snel de vacht groeit verschilt per kat, maar binnen 1 maand moet je toch iets van donsjes verwachten. Je hoeft alleen witte oor randen en een wit neusje in te smeren met zonnebrand. Dat is om kans op zonnebrand en eventuele huidkanker te verminderen.quote:Op woensdag 10 juli 2013 12:08 schreef Myraela het volgende:
Wij hebben hier in de buurt een (langharige) zwerfkat, en buren van ons hebben hem helemaal behandeld omdat zijn vacht helemaal geklit was en hij nog gecastreerd moest worden.
Behandeling is prima gedaan en samen met de buren hebben we erop toegezien dat hij zijn kuur afmaakte en zorgen we dat hij weer een beetje aankomt.
Het haar lijkt alleen slecht terug te groeien, aan de zijkant komt zijn vacht al weer een beetje terug, maar op zijn rug zie ik de strepen van de tondeuse nog zitten zo kaal is het daar.
Hoelang duurt het voordat zijn vacht weer terug zou moeten zijn? En mijn dierenarts zei dat ik mijn eigen kat bij zijn neusje in moest smeren met zonnebrand. Zou dat bij deze zwerfkat dan ook moeten op zijn kale rug?
[ afbeelding ]
Even een actuele foto erbij waarbij je ziet dat zijn vacht overal terug komt behalve op zijn rug.
[ afbeelding ]
Dat zijn inderdaad uitzonderlijk schattige kittens op de foto’squote:Op woensdag 10 juli 2013 14:25 schreef Kper_Norci het volgende:
Leuk initiatief dit, en ook tof dat de DigitaleDierenArts al ver voor haar eerste geplande consult vragen aan het beantwoorden is!
Ik heb zelf niet echt dringende vragen, maar ben wel benieuwd hoe de DigitaleDierenArts denkt over een aantal dingen die al vaker gevraagd zijn, o.a. in de kattenvraagbaak, maar waar je altijd verschillende antwoorden op krijgt. Het gaat over katten, ik heb er zelf 2, voor foto's zie fobo, maar kijk uit, ze zijn nogal schattig
De eerste m.b.t. de (jaarlijkse) inenting, mijn katten komen niet buiten, hooguit op het balkon en ik zelf kom ook niet echt in aanraking met andere katten, wanneer wel is het meestal ook een binnenzitter bij vrienden. Is het dan ook echt noodzakelijk om de katten jaarlijks in te enten, of kan bijv. om de 2 jaar ook? Ik merk dat ze best veels stress hebben van een dierenarts bezoek, ze zijn dan ook best wel even uit hun hummetje, en dat wil ik ze gewoon niet te vaak aandoen.
Verder hebben mijn katten een bloedhekel aan nagels knippen. Het zijn Britjes, dus ze doen heel voorzichtig met mij, maar het is altijd een worsteling om ze geknipt te krijgen, en daarom heb ik het ook al een tijdje niet meer gedaanIk ben bang dat ze misschien iets breken als ze ineens weg willen springen. Aan de andere kant, ze hebben zat krabpalen tot hun beschikking, waar ze ook vaak gebruik van maken. Ik zie ook regelmatig nagelhoesjes liggen die er door de krabpalen af gegaan zijn. Ook op deze vraag zijn er wisselende antwoorden, de ene doet het niet, de ander wel, sommige zeggen van als je de kat op het laminaat hoort lopen, dat het tikt zeg maar, dan zijn de nagels te lang, maar om nou iedere keer naar de dierenarts te gaan voor alleen de nagels te knippen, dat vind ik ook weer zo wat. Hoe denkt de DigitaleDierenArts hierover, en heb je misschien tips hoe ik het knippen van de nagels wel relaxed kan maken voor ze? Of hoe ik ze misschien op een speciale manier vast kan pakken, zodat ze niet weg kunnen?
First world problems voor katten dus, maar goed
Helaas zijn katten van nature geen groepsdieren, dus je ziet vaak problemen onderling. Hoeveel ruimte hebben de katten? Hoeveel slaap/eetplekken en kattenbakken? Slapen deze 2 soms samen op 1 plek? Heb je al kattenferomonen geprobeerd?quote:Op woensdag 10 juli 2013 14:31 schreef controlaltdelete het volgende:
Ik heb 4 katten waarvan de laatste is komen aanlopen en mag blijven. Het gaat allemaal goed tov de andere katten maar de nieuwe blijft achter de jongste (is een poes de rest zijn katers) aanjagen. Hoe krijg ik dit afgeleerd? Poesje is nu steeds op haar hoede en schichtig. Zodra ze de nieuwe ziet zet ze het op een lopen naar een safe spot. Poesje zit inmiddels dagelijks op Zylkene maar ik zou graag zien dat de aanloper wat rustiger naar haar werd maar hoe?
Heel soms, als de teef al dominant was voor de sterilisatie.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:32 schreef theunderdog het volgende:
Is het waar dat teefjes (honden) agressiever kunnen worden na de sterilisatie?
Hoe is dat exact te verklaren?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:37 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Heel soms, als de teef al dominant was voor de sterilisatie.
Zoals ik net gepost heb, moeten ook binnenkatten ingeënt worden. Als zij langer dan 2 jaar niet ingeënt zijn, dan zouden zij waarschijnlijk 2 booster inentingen (3 weken na elkaar) nodig hebben om voldoende afweer op te bouwen.quote:Op woensdag 10 juli 2013 14:56 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Hallo
Is het nou nodig om binnenkatten te laten inenten of niet?
Ze komen wel in een 2m bij 2m binnenplaatsje maar komen nooit in aanraking met andere dieren.
Eerst liet ik ze dan om de 2 jaar inenten maar laatste tijd laat ik het een beetje versloffen eigenlijk
Is dat nou wel of niet nodig?
En als ze een tijd niet zijn ingeent en je laat ze weer inenten zijn ze dan weer meteen beschermd?
Moeten ze ook anti-vlooienspul hebben?
Vervelend probleem! Als zij verder geen andere klachten heeft (jeuk, kale plekken enz), dan zal het waarschijnlijk “gewoon” verharen zijn. Het kan zijn dat zij nu pas de restanten van haar puppyvacht kwijt raakt. Is zij al loops geweest? Hoe vaak wordt zij geborsteld en waarmee? Wordt zij gewassen, hoe vaak en waarmee?quote:Op woensdag 10 juli 2013 15:03 schreef RanTheMan het volgende:
Ook een vraag voor de dierenarts
Ik heb een Zwitserse herder van 11 maanden. Met een langharige moeder en een kortharige vader. Zelf is ze kortharig.
Nu haart ze al vanaf december verschrikkelijk uit. Ik heb haar inmiddels al 3x laten ontwollen ( bij verschillende salons) maar 3 dagen later vliegen er weer hele vlokken door de woonkamer.
Als voedsel krijgt ze Royal canin voor Herder Puppies, dus daar zal het er niet aan liggen. Maar voor haar lijkt me die enorm dikke vacht en continue ontharing ook niet zo fijn.
Enig idee hoe het komt? (ik durf haar niet te laten scheren omdat je daar wel eens rare verhalen over hoort, zoals kale plekken etc..)
Overigens is dit geen vraag waarmee ik naar een dierenarts zou gaan, maar zo op FOk best makkelijk
Serieusquote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:34 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Helaas zijn katten van nature geen groepsdieren
Beaphar verkoopt Care+ voer voor parkieten (volledig pellet-voer). Eventueel kan je het tijdens de broedperiode aanvullen met Ei-krachtvoerquote:Op donderdag 11 juli 2013 21:23 schreef TR0LLFAG het volgende:
[..]
Bedankt! Over het broeden, wat voor voeding etc. zou je adviseren?
Heb je je frustraties al met je dierenarts besproken? Helaas is chronische oorontsteking een lastig probleem, wat vaak niet één twee drie opgelost kan worden. Als eerste zou de dierenarts waarschijnlijk een kweek nemen van de oorsmeer om te laten onderzoeken welke bacteriën of gisten er verantwoordelijk voor zijn.quote:Op woensdag 10 juli 2013 18:20 schreef rosepetals het volgende:
Oh dit komt me heel goed uit, ik zit al een tijdje met een vraag
Onze hond kampt al een hele poos met oorproblemen, ik ben daar 3 keer mee naar de dierenarts geweest en ik kreeg een gel dat ik in zijn oren moest spuiten. Het was in ieder geval geen oormijt, wat het wel was, wist hij zelf ook niet helemaal![]()
Maar het gaat maar niet over! En ik moet steeds weer hoge bedragen betalen bij de dierenarts wat ik gewoon niet kan betalen,voor zowel het consult als het medicijn. De hond heeft er momenteel weer last van
Hij krabt er steeds aan en er zit een soort van zwart oorsmeer in zijn oor.
Ik wil wel graag naar de dierenarts, maar tot nu toe heeft dat gewoon geen zin gehad. Enig idee wat ik zou kunnen doen of wat het zou kunnen zijn?
super bedankt voor je antwoord en de vele vragen. Ik zal proberen ze te beantwoorden:quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Vervelend probleem! Als zij verder geen andere klachten heeft (jeuk, kale plekken enz), dan zal het waarschijnlijk “gewoon” verharen zijn. Het kan zijn dat zij nu pas de restanten van haar puppyvacht kwijt raakt. Is zij al loops geweest? Hoe vaak wordt zij geborsteld en waarmee? Wordt zij gewassen, hoe vaak en waarmee?
RC DH is een prima voer! Eventueel kan je overwegen om een extra voedingssupplement voor de vacht en huid te proberen, bij voorbeeld Omega 3 vetzuren (bv zalmolie).
Ik zou een nieuw vrouwtje kopen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 14:06 schreef Kreator het volgende:
Hallo,
Ik heb/had 3 Ramirezi's. 2 vrouwtjes en 1 mannetje.
Nu is een tijdje geleden 1 van mijn vrouwtjes verdwenen. Ik vermoed dat ze elders een beter aanbod heeft gekregen en met de noorderzon is vertrokken. Ze had het toch best goed bij me, dus ik snap het niet. Ze kan ook zelfmoord hebben gepleegd en ergens tussen de planten zijn vergaan. Feit is, dat ze simpelweg is verdwenen! Affijn, om een lang verhaal kort te maken:
Het andere vrouwtje is sinds het overlijden verdrietig. Ze zit vaak linksbovenin bij het verwarmingselement met haar kop naar beneden en ze lijkt weinig leuke dagen meer te hebben. Ze ziet er lichamelijk verder wel gezond uit.
Enig idee hoe ik haar uit deze dip kan krijgen?
Groetjes,
Krea.
Dat is exact te verklaren door het wegvallen van vrouwelijke hormonen, waardoor testosteron overheerstquote:
Heb je er toevallig een filmpje van? Hoe is zij verder? Heeft zij moeite met haar kattenbak, etensbak of de deur te vinden?quote:Op woensdag 10 juli 2013 23:28 schreef Scootermuisje het volgende:
Hallo,
Onze poes is nu 12 jaar oud. Gewoon een rasloze schildpad.
Als ze naar boven gaat, en boven is, mauwt ze heel raar, soort van mrrroauw en het lijkt alsof het achter uit de keel komt zeg maar dus geen schattige miauw. Mijn moeder denkt dat het een begin van dementie is. Onze kat maakt dit geluid ook als ze terug komt van het pension (na vakantie).
Heeft dit rare geluid een bedoeling? Ik hoop dat u begrijpt wat bedoel![]()
Alvast bedankt!
Als dat de enige is, zou ik me geen zorgen maken. Misschien heeft zij een klap gehad van een andere kat oid.quote:Op donderdag 11 juli 2013 13:07 schreef Hilzillah het volgende:
mijn poezel mist een randje haar op haar oortje. randje is wat rood. Verder is ze gewoon haar chagrijnige zelfgeen jeuk of ander vreemd gedrag.
Is het toevallig na de sterilisatie begonnen?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 14:12 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
super bedankt voor je antwoord en de vele vragen. Ik zal proberen ze te beantwoorden:
Loops is ze niet geweest, we hebben haar bij 7 maanden al laten helpen.
In bad gaat ze niet al te vaak.. Ik denk 1x per 2 maanden.. Wel zwemt ze tegenwoordig dagelijks in zee. Ik merk dat de verharing nu wel iets minder is, maar dat komt omdat ze dat al in het water verliest, en het probleem speelt al veel langer.
Ik borstel haar wel elke week./. Dit moet gewoon omdat het echt zo veel is wat er uit komt. Ik doe dit met een speciale en dure kam, maar wel met "brede kammen". Als ik een fijne kam gebruik dan ben ik een week later nog niet klaar
Wat vervelend voor je konijntjes! Het klinkt inderdaad als Snot (Pasteurella infectie). Waarschijnlijk is de moeder en/of andere voedster een drager. Dat betekent dat zij de bacterie dragen, maar zelf er niet ziek van worden. De overlevende 2 konijntjes zijn mogelijk nu ook drager. Het is wel verstandig om met je dierenarts te overleggen hoe je het de volgende keer kan voorkomen.quote:Op donderdag 11 juli 2013 15:56 schreef Miss_Isis het volgende:
Wat een leuk initiatief!
Ik heb nog wel een vraag. Nu bijna 4 weken geleden heeft mijn ene Vlaamse Reus voedster een nestje van 6 gekregen. Alles leek goed te gaan; een schoon nest (van stro, hooi en veel pluis) gezonde warme en levendige jongen met mollige buikjes. Maar na een week kregen de jongen last van wittig snot, verstopte neusjes, en binnen zes dagen gingen er toen 4 van de 6 dood. Hun moeder en mijn andere voedster (ze zitten allemaal samen in een stal) hadden geen symptomen, geen vieze ogen/neus, net zo levendig als anders en een goede eetlust. De ziekte Snot kunnen konijnen volgens mij pas krijgen als ze iets ouder zijn dan 1 à 2 weken, maar wat zou dit dan geweest kunnen zijn?
Giardia kan een hardnekkig probleem zijn, dus het is verstandig toch nog een keer 3 dagen ontlastingsonderzoek te laten verrichten.quote:Op donderdag 11 juli 2013 22:43 schreef WinnieWana het volgende:
Mijn katten hadden in april/mei giardia. Ik heb ze toen allen behandeld met metrobac. Twee kuren. Eind mei opnieuw 3 dagen ontlastingonderzoek en gelukkig geen giardia meer gevonden. Nu heeft een van de katten nog steeds geen optimale ontlasting. Terwijl hij dat voor de kuren wel had. Het is geen diarree wat hij heeft maar het zijn ook geen stevige drollen die katten moeten hebben. Kan hij nog giardia hebben of zijn zijn darmen een klein beetje van slag?
’s Ochtends overgeven kan een aantal verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld voedselovergevoeligheid of een maagprobleem. Het is verstandig om met je dierenarts te overleggen of je Yorkie geen baat heeft bij hypoallergeen voer (bv. RC sensitivity control). Dan wel strikt op dat voer, meerdere keren per dag kleine beetjes en geen koekjes of andere zaken voeren.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 05:40 schreef IrCute het volgende:
Hoe laat is je kat als kitten bij haar moeder weggegaan? Is zij opgegroeid met andere katten?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 21:24 schreef Aspergermeisje het volgende:
Leuk initiatief!
Ik heb eigenlijk een vraag over het gedrag van mijn kat. Geen idee eigenlijk of je daarmee ook bij een dierenarts terecht kan. Ik ben vooral nieuwsgierig.
Mijn kat heeft bij haar vorige eigenaar twee nestjes gehad, maar ze keek niet om naar haar kittens. Die moesten dus met de hand grootgebracht worden. Dat is op zich al vreemd toch?
Daarnaast is ze zeer gericht op mensen en ook wel op katten, maar ze snapt absoluut geen sociale signalen van andere katten. Ze kan niet eens blazen en mauwen alleen zonder geluid.Maar als andere katten het naar haar doen, snapt ze niet dat ze afstand moet nemen en dan krijgt ze dus weleens en krab. Zij kan dus prima met andere katten, andere katten alleen niet met haar.
![]()
Normaal gesproken leren katten deze dingen toch van hun moeder? Of is het zelfs instinct? Wat is hier 'misgegaan'? (misgegaan tussen haakjes, want het is dus de meest lieve en onnozele kat van de hele wereld, hierdoor waarschijnlijk)
Hoe oud is de kat? Wanneer is dat begonnen? In welke situaties gebeurt het?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 22:25 schreef TonyaB het volgende:
het lijkt wel of mijn kat bang is van handen en voeten, als hij deze namelijk ziet dan valt hij ze aan en gaat bijten.. wat kan ik doen?
Meestal mogen alleen niet-gecastreerde rammelaars aan de keuring meedoen. Maar dat kan je het beste aan de organisatie van de keuring vragen.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 23:19 schreef Oneandonlyselina het volgende:
Ook ik heb een vraag.
Ik heb een raszuivere rex, rammelaar.
Hij doet mee met keuringen, waar ik ook punten mee verdien voor mijn opleiding.
Hij is van februari dit jaar.
Nu reageert hij soms heel angstig als je hem aait en gromt/stampt soms als je langs hem loopt wanneer hij los in de woonkamer loopt.
Dit is heel sporadisch.
Vaak is hij rustig, kan normaal zn nagels knippen en borstelen en hij komt ook gewoon knuffelen als het hem uitkomt.
Wat kan castratie hier aan veranderen?
Word hij daar minder dominant van tegenover ons?
Kan hij dan nog wel naar een keuring?
En doet het niks met zijn uiterlijk? (hij heeft minder voeding nodig, dat weet ik maar houdt hij zijn "mannelijke" uiterlijk?)
Mijn fretje is chemisch gecastreerd en hij werd wat minder mannelijk qua uiterlijk zegmaar.
Alvast bedankt!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |