abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128677880
Goedemorgen!

Wellicht dat ik dit jaar een huis wil gaan kopen en daarom ben ik een beetje op Funda aan het kijken. Nu zit ik een beetje na te denken over de maximale prijs die ik wil betalen, maar vooral over het bieden. Volgens mij zit er nog wel wat gebakken lucht in de huizenprijzen en daarnaast zullen het komende jaar de prijzen ook niet gaan stijgen verwacht ik. Dus goed onderhandelen anders zit ik al met verlies op papier voordat ik de sleutel heb.

Er zitten hier vast goede huizenkopers, dus ik heb twee scenario's (2 heel verschillende huizen die me op dit moment wel aanspreken/zou willen bezichtigen, maar verder nog niks) en wellicht kunnen jullie wat over startbod, tactiek etc vertellen. En dat staat dan nog even los van wat ik er kan/wil voor betalen.

Huis 1
Hoekwoning van 104m2, Bouwjaar 1997
Te koop sinds: 8 maanden
Vraagprijs toen: ¤ 225k
Vraagpriijs nu: ¤ 199k

Laatste overdracht + koopsom toen: September 2006 voor ¤ 223k
WOZ nu: ¤ 220k

Huis 2
Hoekwoning van 154m2, Bouwjaar 1932
Locatie: Zaanstreek (geen opmerkingen over de fundering op Funda)
Te koop sinds: 9 maanden
Vraagprijs toen: ¤ 217k
Vraagpriijs nu: ¤ 189k

Laatste overdracht + koopsom toen: Juni 2009 voor ¤ 220k
WOZ nu: ¤ 148k

Mijn eerste gedachte is om bij huis 1 een startbod te doen van 15% onder de huidige vraagprijs en een max bod van 10% onder de vraagprijs.
Voor huis 2 zou ik de makelaar willen bellen voor een bezichtiging, maar al wel aangeven dat een eventueel bod rond de WOZ waarde ligt en of een bezichtiging dus wel zin heeft.

Zoals gezegd het zijn twee verschillende huizen,maar wel het soort waar ik naar op zoek ben. De scenario's verschillen natuurlijk per huis, maar hoop dat ik hier twee gevallen heb waarvan ik de tactiek ook op andere huizen kan toe passen.
Ik heb nog nooit een huis gekocht en ben benieuwd naar jullie opmerkingen zodat ik een beetje beslagen ten ijs kom en geen dief van mijn eigen portemonnee ben door andermans restschuld te financieren (en natuurlijk ben ik een Fok!er die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten :') )

Thanks!
  zondag 7 juli 2013 @ 09:07:41 #2
54408 Parzival
Where it happens
pi_128677920
ter info.. het bod op mijn huis was grofweg 1/5 onder de vraagprijs.. en geaccepteerd
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_128677985
Zou je niet eerst eens gaan kijken/uitrekenen hoeveel je mag verhypotheken voor je een bod uit gaat brengen.
Straks breng je een bod uit en dan krijg je het geld niet van de bank.

Ik zou als eindbod 9000 onder de vraagprijs gaan zitten.
  zondag 7 juli 2013 @ 09:24:21 #4
54408 Parzival
Where it happens
pi_128678032
je eindbod is natuurlijk afhankelijk van hoe graag je dat huis wil.. als je denkt.. wauw dit is het.. is je eindbod gewoon de vraagprijs..
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_128678033
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 09:07 schreef Parzival het volgende:
ter info.. het bod op mijn huis was grofweg 1/5 onder de vraagprijs.. en geaccepteerd
Omdat je weg moest? Omdat 20% onder de vraagprijs nog steeds voldoende was? Niet dat het nu uitmaakt maar dat zijn toch essentiele zaken lijkt me als je een huis verkoopt en dat is als koper natuurlijk lastig in te schatten en voor iedereen verschillend.

quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 09:17 schreef Sorella het volgende:
Zou je niet eerst eens gaan kijken/uitrekenen hoeveel je mag verhypotheken voor je een bod uit gaat brengen.
Straks breng je een bod uit en dan krijg je het geld niet van de bank.

Ik zou als eindbod 9000 onder de vraagprijs gaan zitten.
Zeker, donderdag as zit ik bij de bank, maar deze huizen vallen (hoogstwaarschijnlijk) binnen het budget. En daarnaast, het gaat me hier vooral om de aanpak/tactiek van bieden, niet om deze 2 huizen an sich
pi_128678070
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 09:24 schreef Parzival het volgende:
je eindbod is natuurlijk afhankelijk van hoe graag je dat huis wil.. als je denkt.. wauw dit is het.. is je eindbod gewoon de vraagprijs..
Dat zie ik toch iets anders. Er staat zo veel te koop en met geld zat maakt het misschien niet uit, maar mijn droomhuis koop ik toch liever voor een reële waarde dan dat ik restschulden van anderen zit te financieren
  zondag 7 juli 2013 @ 09:31:57 #7
54408 Parzival
Where it happens
pi_128678103
de waarde van een object wordt grotendeels bepaald door wat JIJ er voor over hebt.. daarom ging het in de vorige jaren ook zo lekker op de huizenmarkt.. iedereen wilde perse een bepaald huis.. en hadden daar veel voor over.. en de banken werkten wel mee.. maar nu trapt iedereen ineens op de rem omdat we gaan denken aan de restschuld van de verkoper of de schuld als JIJ het wil verkopen ooit ergens in de toekomst..

vraag gewoon de reeele waarde van het object bij bezichtiging, kijk wat de bank kan doen.. en voila... wees blij met je nieuwe huis.. in plaats van in de stress te schieten en te denken aan de mogelijke euro die je teveel betaalt zou hebben voor je nieuwe aanwinst..
pi_128678149
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 09:31 schreef Parzival het volgende:

vraag gewoon de reeele waarde van het object bij bezichtiging, kijk wat de bank kan doen.. en voila... wees blij met je nieuwe huis..
Uiteindelijk is ook helemaal zo! Ik zie het huis ook niet als belegging, maar als een plek waar ik heel lang wil gaan wonen. Alleen wil ik dan wel zo veel mogelijk waar voor mijn geld
  zondag 7 juli 2013 @ 09:52:50 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_128678305
De WOZ-waarde is neem ik aan de waarde van 1-1-2012, klopt dat?
CBS huizenprijsindex 1-1-2012: 95,3
CBS huizenprijsindex 1-5-2013: 84,9
Gemiddeld kan je er dus 11% vanaf halen om op de huidige WOZ-waarde te komen.
censuur :O
pi_128678351
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 09:52 schreef RemcoDelft het volgende:
De WOZ-waarde is neem ik aan de waarde van 1-1-2012, klopt dat?
CBS huizenprijsindex 1-1-2012: 95,3
CBS huizenprijsindex 1-5-2013: 84,9
Gemiddeld kan je er dus 11% vanaf halen om op de huidige WOZ-waarde te komen.
Klopt, is de WOZ waarde van januari 2012. Daar gaat dan inderdaad nog ongeveer 10% om op de huidige WOZ waarde te komen. Maar hoe verhoudt de WOZ waarde zich tot de waarde (dus niet de marktwaarde) van een huis?
Vooral bij huis 2 zit er namelijk een gat van ¤ 50k tussen WOZ waarde en vraagprijs... Dat vind ik veel geld...
pi_128678386
Dan moet je je afvragen of je dat wel wil betalen :)
Schip ahoy!
pi_128678387
Je gaf zelf al aan dat er geen gegevens over het huis in de Zaanstreek vermeld waren. Waarschijnlijk weet je dus ook dat er veel problemen zijn met de funderingen van vooroorlogse woningen in de Zaanstreek. Een bouwtechnische keuring ziet veel, maar niet alles. Goed funderingsonderzoek betekent graven en is dus erg kostbaar. Hier kan je zien of er iets over de fundering van het huis of van vergelijkbare huizen bekend is. Let wel op de kleuren, groen betekent dat een fundering hersteld is (dus dat er problemen mee waren) en rood betekent dat er geen informatie bekend is (maar is alles in de buurt rood dan is dat een goed teken)
  zondag 7 juli 2013 @ 10:03:03 #13
54408 Parzival
Where it happens
pi_128678415
huis 2 is ook hoekwoning uit 1932.. dat wordt denk ik flink stoken.. zou ook even vragen naar dubbele beglazing en andere energie besparende maatregelen..

PS> waar zijn de Funda links?
pi_128678649
Thanks voor de kaart dr Evil! Ik ben mij inderdaad bewust van de funderingsproblematiek in de Zaanstreek, deze kaart is top!

Zal vanmiddag wel even de funda linkjes posten (zit nu op mobiel), maar nogmaals, het gaat mij niet specifiek om deze woningen, maar meer over hoe te onderhandelen bij soortgelijke woningen
  zondag 7 juli 2013 @ 10:24:23 #15
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_128678704
Alsof je die mensen op tactiek verder de schulden in lult...
Met een bod rond de woz waarde hoef je niet aan te komen lijkt me. Tenzij je heel hard uitgelachen wilt worden.

Voor huis 1 180.000 bieden. Schieten ze er 60.000 bij in. Doen ze nooit natuurlijk, die vraagprijs nu zal wel ongeveer zijn wat ze willen hebben, misschien paar procentjes eraf nog.

Huis 2 heeft een hypotheek van 240, die gaan hun huis 4 jaar later niet aan jou verkopen voor 150. Waarom 90 roodjes verlies nemen?

TS lijkt me een pauper.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_128678853
Ah mattijst, de echte fokker die alles weet en dat ook nog eens prachtig kan verwoorden! Bedankt voor je input, nu mag je weer buiten gaan spelen.
  zondag 7 juli 2013 @ 10:43:55 #17
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_128678973
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 10:24 schreef matthijst het volgende:
Met een bod rond de woz waarde hoef je niet aan te komen lijkt me. Tenzij je heel hard uitgelachen wilt worden.
Je kan beter een bod doen waarvan ze gaan huilen, dan dat ze je uitlachen als je weg bent!

quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 10:36 schreef IJsmuts het volgende:
Ah mattijst, de echte fokker die alles weet en dat ook nog eens prachtig kan verwoorden! Bedankt voor je input, nu mag je weer buiten gaan spelen.
't Klinkt meer als iemand met een hoge schuld op een huis dat steeds minder waard is... Dat doet pijn, des te meer reden om niet te veel te bieden.
De verkoper weet ondertussen ook dat kopers schaars zijn, en dat langer wachten sowieso tot een lagere verkoopprijs leidt.
  zondag 7 juli 2013 @ 10:46:18 #18
28167 matthijst
pi_128679014
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 10:36 schreef IJsmuts het volgende:
Ah, een dictoratortje dat alleen wil horen wat in zijn eigen breintje zit.
Stel dan geen vragen, sufkut.
  zondag 7 juli 2013 @ 10:52:47 #19
28167 matthijst
pi_128679121
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 10:43 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je kan beter een bod doen waarvan ze gaan huilen, dan dat ze je uitlachen als je weg bent!
Eens, maar een beetje reeel bod, of narekenen om wat voor bedragen het gaat kan geen kwaad lijkt me. Maar goed, TS wil helemaal geen meningen horen, die post hier alleen maar omdat ie in het echte leven niemand heeft die het een fuck interesseert of hij al dan niet een huis koopt.

quote:
't Klinkt meer als iemand met een hoge schuld op een huis dat steeds minder waard is...
Net als bijna elke Nederlander die de laatste jaren een huis gekocht heeft :)
TS snapt bekijkt het alleen van zijn kant, en is schijnbaar te dom om het financiele plaatje van de verkoper door te rekenen en adh daarvan in te schatten wat ie moet bieden. TS denkt dat het een spelletje kaarten is, waarbij hij met tactieken mensen 20.000 euro extra schuld kan aanlullen.

En als je dat dan voorrekend dan mag je buiten gaan spelen. Wat een kkkneus, ik ga er van stotteren.
pi_128679303
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2013 10:52 schreef matthijst het volgende:

En als je dat dan voorrekend dan mag je buiten gaan spelen. Wat een kkkneus, ik ga er van stotteren.
Aa a als je nou ook nog optieft is het helemaal ok. Ga maar in onzin van je af lopen blaffen. Ik heb jou geen enkele reden gegeven om zo te reageren.
  zondag 7 juli 2013 @ 11:06:43 #21
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_128679363
quote:
TS snapt bekijkt het alleen van zijn kant, en is schijnbaar te dom om het financiele plaatje van de verkoper door te rekenen en adh daarvan in te schatten wat ie moet bieden.
En jij snapt niet dat de financiele situatie van de verkoper werkelijk totaal oninteressant is voor de koper! Als de verkoper een negatief vermogen "bezit" van xx.000 euro is dat het probleem van de verkoper. Dat die sloeber daardoor van de bank het huis niet mag verkopen is geen reden voor de koper om dan maar xx.000 euro meer te betalen, de koper gaat dan gewoon naar een andere verkoper.
  zondag 7 juli 2013 @ 11:06:48 #22
54408 Parzival
Where it happens
pi_128679365
@matthijst: FYI.. mijn huis ging voor 50k het schip in... na 4 jaar
pi_128679400
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 11:06 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En jij snapt niet dat de financiele situatie van de verkoper werkelijk totaal oninteressant is voor de koper! Als de verkoper een negatief vermogen "bezit" van xx.000 euro is dat het probleem van de verkoper. Dat die sloeber daardoor van de bank het huis niet mag verkopen is geen reden voor de koper om dan maar xx.000 euro meer te betalen, de koper gaat dan gewoon naar een andere verkoper.
Dus dat, heb volgens mij ook pas 3x aangegeven dat ik natuurlijk geen eventuele restschuld van de verkoper ga financieren...
pi_128679409
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 09:02 schreef IJsmuts het volgende:
Ik heb nog nooit een huis gekocht en ben benieuwd naar jullie opmerkingen zodat ik een beetje beslagen ten ijs kom en geen dief van mijn eigen portemonnee ben door andermans restschuld te financieren (en natuurlijk ben ik een Fok!er die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten :') )
Ga eerst ens bekijken hoe de omgeving is (eigenlijk kan ik je dat ook wel vertellen) en hoe de sfeer en de afwerking in de woningen zijn. Dénk niet aan kopen/bieden. Bekijk ook je financiële ruimte (krijg je een werkgeversverklaring?) en betrek veel meer huizen/plaatsen in je zoektocht. Bedenk ook dat de staat van afwerking binne & buiten veel van de aantrekkingskracht voor potentiËle kopers bepaalt.

Btw, Purmereutel zou ik nog niet begraven willen worden en rond Zaanstreek nog niet dood aan willen spoelen, maar dat terwijze.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_128679437
quote:
Als de verkoper een negatief vermogen "bezit" van xx.000 euro is dat het probleem van de verkoper. Dat die sloeber daardoor van de bank het huis niet mag verkopen is geen reden voor de koper om dan maar xx.000 euro meer te betalen, de koper gaat dan gewoon naar een andere verkoper.
Dat dus. Ik lees al vaker dat de prijzen niet verder dalen omdat "zoveel verkopers anders met een restschuld overblijven, en dus de vraagprijs hoog houden". Dat haalt je de koekoek, dan hadden die verkopers zich maar niet zo hoog in de schulden moeten steken. zal toch een kwestie van de pijn neerlegen bij diegenen die zich in de schulden heeft gestoken.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 07-07-2013 12:17:18 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  PR/Manusje van alles zondag 7 juli 2013 @ 11:28:27 #26
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_128679735
quote:

[..]

Eens, maar een beetje reeel bod, of narekenen om wat voor bedragen het gaat kan geen kwaad lijkt me. Maar goed, TS wil helemaal geen meningen horen, die post hier alleen maar omdat ie in het echte leven niemand heeft die het een fuck interesseert of hij al dan niet een huis koopt.

[..]

Net als bijna elke Nederlander die de laatste jaren een huis gekocht heeft :)
TS snapt bekijkt het alleen van zijn kant, en is schijnbaar te dom om het financiele plaatje van de verkoper door te rekenen en adh daarvan in te schatten wat ie moet bieden. TS denkt dat het een spelletje kaarten is, waarbij hij met tactieken mensen 20.000 euro extra schuld kan aanlullen.

Ja want ik ga de schulden van de verkopende partij betalen. En dan zeker hopen dat de kopers van mijn huis het ook zullen doen zeker? 8)7 8)7
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_128679745
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 11:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat dus. Ik lees al vaker dat de prijzen niet verder dalen omdat anders "zoveel verkopers anders met een restschuld overblijven, en dus de vraagprijs hoog houden". Dat haalt je de koekoek, dan hadden die verkopers zich maar niet zo hoog in de schulden moeten steken. zal toch een kwestie van de pijn neerlegen bij diegenen die zich in de schulden heeft gestoken.
Hierop doorgaande denk ik dat de huizenprijzen zelfs nog wel eens verder kunnen gaan dalen. Misschien niet volgende week, maar wel binnen 10 jaar.
Binnen de babyboomersgolf zitten toch nog vrij veel mensen met een aardige overwaarde (premie A woning gekocht, en niet veel verhuisd of overwaarde opgenomen vervolgens), als deze groep naar een andere woning wil of moet (denk aan een bejaardentehuis) kan er wel eens opeens een hele golf goedkope woningen op de markt komen, deze mensen hebben namelijk grotere mogelijkheden om te dalen met hun prijs dan de groep die in 2000-2008 gekocht hebben met aflossingsvrij, de groep die je nu na scheidingen of veranderingen van werkplek de huizen ziet aanbieden.
pi_128679773
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 11:09 schreef blomke het volgende:

[..]

Ga eerst ens bekijken hoe de omgeving is (eigenlijk kan ik je dat ook wel vertellen) en hoe de sfeer en de afwerking in de woningen zijn. Dénk niet aan kopen/bieden. Bekijk ook je financiële ruimte (krijg je een werkgeversverklaring?) en betrek veel meer huizen/plaatsen in je zoektocht. Bedenk ook dat de staat van afwerking binne & buiten veel van de aantrekkingskracht voor potentiËle kopers bepaalt.

Btw, Purmereutel zou ik nog niet begraven willen worden en rond Zaanstreek nog niet dood aan willen spoelen, maar dat terwijze.

Uiteraard kijk ik eerst naar de ruimte die ik van de hypotheker krijg. Wat dat betreft moet ik nog even wachten met een definitieve prijsklasse te bepalen (werkgeversverklaring etc zijn allemaal al in orde). En de twee huizen in mijn voorbeeld zijn niet de enige twee, ik kijk naar veel meer, maar zijn wel kenmerkend voor het soort huis waar ik naar kijk.
Enja de locatie..., woon nu in Amsterdam aan de Weesperzijde. Maar er gaat een 2e kleine komen en we moeten verhuizen. En waar vind je nabij Amsterdam een woning met tuin en 3 slaapkamers... juist daar.....
  zondag 7 juli 2013 @ 11:30:54 #29
54408 Parzival
Where it happens
pi_128679808
haarlem?
pi_128679867
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 11:30 schreef Parzival het volgende:
haarlem?
owja, waar je zo in kunt en van rond de 2ton...
  zondag 7 juli 2013 @ 11:32:38 #31
28167 matthijst
pi_128679870
quote:
En jij snapt niet dat de financiele situatie van de verkoper werkelijk totaal oninteressant is voor de koper! Als de verkoper een negatief vermogen "bezit" van xx.000 euro is dat het probleem van de verkoper.
Gezwets natuurlijk, want jij moet het van de verkoper zien te kopen :)
  zondag 7 juli 2013 @ 11:33:36 #32
28167 matthijst
pi_128679894
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 11:06 schreef Parzival het volgende:
@matthijst: FYI.. mijn huis ging voor 50k het schip in... na 4 jaar
Snap ik, maar zoals ik al voorreken gaan die 2 kopers dat nu met hun verlaagde prijzen ook al. Dus om dan te denken dat je er 1 voor 90.000 het schip in kunt sturen...
Tsja, alles is mogelijk, maar open dan geen topic met vragen om meningen als de antwoorden je niet aanstaan.
  zondag 7 juli 2013 @ 11:34:18 #33
28167 matthijst
pi_128679915
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2013 11:09 schreef IJsmuts het volgende:
Dus dat, heb volgens mij ook pas 3x aangegeven dat ik natuurlijk geen eventuele restschuld van de verkoper ga financieren...
Waarom open je dan een topic?
Je weet alles toch al? :'(
  zondag 7 juli 2013 @ 11:35:53 #34
54408 Parzival
Where it happens
pi_128679952
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 11:34 schreef matthijst het volgende:

[..]

Waarom open je dan een topic?
Je weet alles toch al? :'(
hij betaalt de restschuld niet.. hij veroorzaakt m ;) en hij wil weten hoe hij dat zo goed mogelijk kan doen :)
  zondag 7 juli 2013 @ 11:36:42 #35
28167 matthijst
pi_128679974
quote:
10s.gif Op zondag 7 juli 2013 11:28 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Ja want ik ga de schulden van de verkopende partij betalen. En dan zeker hopen dat de kopers van mijn huis het ook zullen doen zeker? 8)7 8)7
Dat zeg ik toch niet?
Ik zeg alleen dat je reeel moet zijn met een bod. Maar schijnbaar denken al die huurdertjes hier op Fok dat elke huizenbezitter hals over kop van zijn huis af moet ofzo :?
Dat iets te koop staat wil niet zeggen dat het voor elke prijs weggaat natuurlijk.

Zoals "jullie" denken dat je die restschuld niet gaat financieren, zo denkt die verkoper: donder maar op, ik ga geen 90k restschuld nemen om een paupertje te matsen, dan wacht ik liever :)
pi_128679977
Dat je de rest schuld van de verkoper niet wil financieren is natuurlijk logisch, maar de verkoper zal indien hij niet gedwongen is te verkopen ook niet heel veel water bij de wijn gaan doen. Uiteindelijk draait het om een stukje geluk, geluk dat je net een gedwongen verkoper treft die flink wil gaan zakken.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2013 11:38:40 ]
  zondag 7 juli 2013 @ 11:38:28 #38
28167 matthijst
pi_128680019
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 11:35 schreef Parzival het volgende:
hij betaalt de restschuld niet.. hij veroorzaakt m ;) en hij wil weten hoe hij dat zo goed mogelijk kan doen :)
Hij roept tot 3x toe dat hij geen restschuld gaat financieren, dus ik blijf even in TS' eigen termen, anders snapt ie het helemaal niet meer.

En inderdaad: TS wil uiteraard zo min mogelijk betalen, maar wil verder niks horen.
Ik zou zeggen: bied dan gewoon en open een topic in K&W met een kopie van je koopcontract :D
pi_128680063
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 11:38 schreef matthijst het volgende:

[..]

Hij roept tot 3x toe dat hij geen restschuld gaat financieren, dus ik blijf even in TS' eigen termen, anders snapt ie het helemaal niet meer.

En inderdaad: TS wil uiteraard zo min mogelijk betalen, maar wil verder niks horen.
Ik zou zeggen: bied dan gewoon en open een topic in K&W met een kopie van je koopcontract :D
Gewoon de blomke methodiek toepassen: de helft van de vraagprijs bieden en nergens meer op reageren, uit pure wanhoop verkopen ze hem dan zo aan je !
  zondag 7 juli 2013 @ 11:46:00 #40
28167 matthijst
pi_128680197
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2013 11:36 schreef Scorpie het volgende:
Dat je de rest schuld van de verkoper niet wil financieren is natuurlijk logisch, maar de verkoper zal indien hij niet gedwongen is te verkopen ook niet heel veel water bij de wijn gaan doen. Uiteindelijk draait het om een stukje geluk, geluk dat je net een gedwongen verkoper treft die flink wil gaan zakken.
Amen
  zondag 7 juli 2013 @ 12:00:27 #41
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_128680596
quote:
Zo is het, en daarom snap ik de reactie van matthijst erg goed. Het is niet zo dat nu iedereen met gedwongen verkopen zit en daarom een restschuld van 90k accepteert. Het kan zijn dat ze moeten en dat ze TS op de blote knietjes bedanken dat hij een bod doet waarmee ze een schuld houden van 90k, maar het gemak waarmee iedereen op dit moment denkt dat er van een verlaagde vraagprijs (25k) nog eens 10 a 15% af kan. Niks is onmogelijk, maar reken je niet rijk.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_128680664
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 12:00 schreef Sandyman het volgende:

[..]

Zo is het, en daarom snap ik de reactie van matthijst erg goed. Het is niet zo dat nu iedereen met gedwongen verkopen zit en daarom een restschuld van 90k accepteert. Het kan zijn dat ze moeten en dat ze TS op de blote knietjes bedanken dat hij een bod doet waarmee ze een schuld houden van 90k, maar het gemak waarmee iedereen op dit moment denkt dat er van een verlaagde vraagprijs (25k) nog eens 10 a 15% af kan. Niks is onmogelijk, maar reken je niet rijk.
Je ziet ook wel (vooral op Fok, en vooral bepaalde mensen ;) ) een bepaalde hysterie ontstaan waarin alles mogelijk is. Huizen die voor maar 15% van de vraagprijs verkocht worden zijn schering en inslag bij die mensen. Grappige is ook altijd dat 'ze iemand kennen die dat heeft gedaan', maar ze zijn het nooit zelf. Mooie borrelpraat moet dat zijn op een verjaardag.
  zondag 7 juli 2013 @ 12:09:59 #43
28167 matthijst
pi_128680847
Ah, schijnbaar worden verstandige mensen later wakker op zondag :D

Mooie huisjes, die eerste ziet er netjes uit en ken de situatie daar niet, maar 189 klinkt al niet heel duur meer? Zoals iemand eerder riep, 9k eraf als bod en dan kieken waar je uitkomt, zal wel 184.500 zijn :)

Die tweede zou ik eerst eens een paar keer bij gaan staan luisteren, provinciale weg klinkt als herrie aan de kop.
  zondag 7 juli 2013 @ 12:12:22 #44
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_128680925
quote:
7s.gif Op zondag 7 juli 2013 12:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je ziet ook wel (vooral op Fok, en vooral bepaalde mensen ;) ) een bepaalde hysterie ontstaan waarin alles mogelijk is. Huizen die voor maar 15% van de vraagprijs verkocht worden zijn schering en inslag bij die mensen. Grappige is ook altijd dat 'ze iemand kennen die dat heeft gedaan', maar ze zijn het nooit zelf. Mooie borrelpraat moet dat zijn op een verjaardag.
En zoals gezegd, niks is onmogelijk, onze buren hebben de hut een paar maanden geleden voor 40k minder verkocht dan dat wij 2 jaar geleden voor ons huis betaald hebben, maar die moesten er echt vanaf, scheiding en dergelijke. Een identiek huis 50 meter verder is een half jaar geleden voor 'maar' 10k minder dan onze aankoopprijs verkocht. Dus onze nieuwe buren hebben geluk gehad, maar dat is de uitzondering op de regel.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_128681235
quote:
Asjeblieft niet dat tweede huis. Ben daar 1000-den keren langsgescheurd en eigenlijk zou het wonen met kleine kinderen daar langs die verkeerssnelweg/infarct, verboden moeten worden.

Zijn Alkmaar, Hoorn, Heerhugowaard (Stad van de Zon) geen alternatieven? Amsterdam-Noord?
pi_128681428
quote:
Dat geluk kan je afdwingen door én gewoon laag in te zetten én je poot stijf te houden. Verder zal je dat geluk steeds vaker trefffen, gezien het feit dat de huizenprijzen nog steeds door het afvoerputje naar beneden kolken.
pi_128683072
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 12:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat geluk kan je afdwingen door én gewoon laag in te zetten én je poot stijf te houden.
Nee, dat kan je niet. Een verkoper die niet gedwongen is te verkopen kan je niet onder druk zetten, zo simpel is het. Dat je dat graag wilt doen snap ik wel, maar het is nu eenmaal niet zo :)
  zondag 7 juli 2013 @ 13:55:29 #48
28167 matthijst
pi_128684487
Inderdaad, je met de mazzel hebben dat iemand zo diep in de stront zit dat hij gedwongen moet verkopen en geen uitweg meer heeft dan 'm aan jou over te doen voor een absolute bodemprijs. Heerlijk.
pi_128684762
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 12:09 schreef matthijst het volgende:

Zoals iemand eerder riep, 9k eraf als bod en dan kieken waar je uitkomt, zal wel 184.500 zijn :)

Ik riep eindbod 9000 dus beginnen met 15000 en uitkomen op 9000 eraf, dus 180000 en 190000 als uiterst bod.
Mist het huis in goede staat is, als de kozijnen verrot zijn, leidingen uit het jaar 0, houten vloer verrot, fundering niet goed etc zou ik minder gaan bieden.
Keuken en badkamer niet naar je zin kan je in mijn ogen niet op afdingen.

In het huis van 1932 zou je ook moeten letten op asbest, beerput, fundering en of de zijkant geisoleerd etc. is en of ze geen ouderdoms-clausule in de akte zetten.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 21:49:06 #50
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_128774129
Dit klinkt als twee woningen die achterstand met betalen hebben vanwege of een scheiding of iemand is werkeloos geworden en dus moeten van de bank. (zonder dwang verkoop je een gekochte woning uit 2006 en 2009 niet heel snel momenteel, daarnaast zijn het geen appartementen van alleenstaanden die gaan samenwonen). De ervaring is dat je dan minimaal nog 10 % van de laatste vraagprijs afkrijgt omdat verkopers niet naar een veiling willen en maar weinig tijd over hebben.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_128779464
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 21:49 schreef Bayswater het volgende:
Dit klinkt als twee woningen die achterstand met betalen hebben vanwege of een scheiding of iemand is werkeloos geworden en dus moeten van de bank.
Wat dat tweede huis betreft: als je weet waar het ligt, heb je er al genoeg van...
  dinsdag 9 juli 2013 @ 23:29:33 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128779688
quote:
Mijn eerste gedachte is om bij huis 1 een startbod te doen van 15% onder de huidige vraagprijs en een max bod van 10% onder de vraagprijs.
Voor huis 2 zou ik de makelaar willen bellen voor een bezichtiging, maar al wel aangeven dat een eventueel bod rond de WOZ waarde ligt en of een bezichtiging dus wel zin heeft.
Hoezo al over een bod denken voor je überhaupt een bezichtiging hebt gedaan?
Weet jij veel wat je in dat huis aantreft?

Begin maar eens wat huizen te bezichtigen, want het lijkt er op dat je dat zelfs nog niet gedaan hebt.

En de WOZ-waarde van huis 2 is lachwekkend, geen idee wat daar gebeurd is, maar het zou me zelfs niet verbazen als die WOZ-waarde een foutje van de gemeente is.
Overigens snap ik niet waarom je huizen van 2 ton bekijkt als je amper 1½ ton wilt uitgeven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_128779828
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:29 schreef Leandra het volgende:
Overigens snap ik niet waarom je huizen van 2 ton bekijkt als je amper 1½ ton wilt uitgeven.
Iemand met toekomstvisie wellicht?
  dinsdag 9 juli 2013 @ 23:33:27 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128779930
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Iemand met toekomstvisie wellicht?
Dan moet je wachten op de toekomst en dan 1½ ton bieden, nu zijn de prijzen nog hoger.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_128780008
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:33 schreef Leandra het volgende:
Dan moet je wachten op de toekomst en dan 1½ ton bieden, nu zijn de prijzen nog hoger.
De toekomst is dichterbij dan je denkt.
pi_128780072
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 21:49 schreef Bayswater het volgende:
Dit klinkt als twee woningen die achterstand met betalen hebben vanwege of een scheiding of iemand is werkeloos geworden en dus moeten van de bank. (zonder dwang verkoop je een gekochte woning uit 2006 en 2009 niet heel snel momenteel, daarnaast zijn het geen appartementen van alleenstaanden die gaan samenwonen). De ervaring is dat je dan minimaal nog 10 % van de laatste vraagprijs afkrijgt omdat verkopers niet naar een veiling willen en maar weinig tijd over hebben.
Huizen zijn gekocht in 2006 en 2009, als we ervan uitgaan dat die mensen geen geldboom of erfenis hebben, denk jij dat de bank akkoord gaat met 50-100k restschuld? (zoals in de OP geschetst). Ik denk eerder dat die bank zegt betaal maar wat je kan missen, want 100k restschuld ga je toch nooit aflossen.
Die koopsommen uit het verleden gaat makkelijk 10% bij, aan k.k. + verbouwing (het is 2006 he ;)).

Anders dan dat er "toevallig" heel veel eigen geld in het huis zit denk ik niet dat er heel veel mogelijk is.. Maargoed je zou het kunnen proberen ;).

Ik kreeg trouwens laatst een kaartje in de bus, mensen wilden ons huis kopen voor 30k onder de prijs wat wij hebben betaald. En het huis staat niet te koop (niet eens van plan weg te gaan :') ). Volgens mij is de gekheid een beetje aangeslagen bij sommige mensen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Sport_Life op 09-07-2013 23:43:22 ]
pi_128780362
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:35 schreef Sport_Life het volgende:
Huizen zijn gekocht in 2006 en 2009, als we ervan uitgaan dat die mensen geen geldboom of erfenis hebben, denk jij dat de bank akkoord gaat met 50-100k restschuld? (zoals in de OP geschetst).
Die koopsommen uit het verleden gaat makkelijk 10% bij, aan k.k., verbouwing (het is 2006 he ;)).
Andere mogelijkheid is dat die mensen niet naar hun hypotheekadvsieur hebben geluisterd en - net zoals ik - de overwaarde uit hun vorige huis in het huidge (nu te koop staande huis) hebben gestopt.

En dus met een lage hypotheekschuld en idem maandlast zitten. En dus hun huis prima kunnen verkopen vooor een marktconforme prijs: 20 - 30% onder de vraagprijs.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 09-07-2013 23:55:49 ]
pi_128780434
Ja, maar hoeveel mensen zijn er nou net zo slim als Blomke? ;).
pi_128780528
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:41 schreef Sport_Life het volgende:
Ja, maar hoeveel mensen zijn er nou net zo slim als Blomke? ;).
Niet veel, dat geef ik toe. En als ze in het uitzonderlijke geval, nog slimmer zijn dan ik, verkopen ze het als de gesmeerde donder gezien de onzekerheid op de huizenmarkt en de kosten van een huis dat je niet kwijt raakt op de huidige markt.
pi_128780713
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Andere mogelijkheid is dat die mensen niet naar hun hypotheekadvsieur hebben geluisterd en - net zoals ik - de overwaarde uit hun vorige huis in het huidge (nu te koop staande huis) hebben gestopt.

In een markt met stijgende huizenprijzen (aangezien het nu te koop staat) betekent dit dat je kleiner/minder bent gaan wonen voor hetzelfde geld?
pi_128780821
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:45 schreef Sport_Life het volgende:
In een markt met stijgende huizenprijzen betekent dit dat je kleiner/minder bent gaan wonen voor hetzelfde geld?
Ik ben groter/ruimer/beter gaan wonen voor minder geld. Ik had het over de eigenaren/verkopers van die 2 woningen, die - mogelijk - ook met een lage restschuld zitten.
pi_128780932
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik ben groter/ruimer/beter gaan wonen voor minder geld.
Ik kan voor wat ik voor mijn appartementje in de randstad betaalde, ergens in Friesland een boerderij kopen. Dan houd ik nog geld over voor wat koeien (lijkt me rendabeler dan de huizenbusiness). Want die koeien zal ik nodig hebben omdat die boerderij straks geen donder meer waard is als het hele dorp leegstroomt en iedereen naar de (rand)stad rent.
Dat bedoel je?
pi_128781107
Ik bedoelde dat ik van "een" tussenwoning in "een" Gelderse plaats, verhuisd ben naar een vrijstaande woning aan de voet van de Noord Hollandse boswachterij.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 23:55:19 #64
28167 matthijst
pi_128781302
Van het mooie Gelderland naar Noord-Holland. Ik heb genoeg gehoord :D
pi_128781376
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:55 schreef matthijst het volgende:
Nou ja, moet ieder voor zich weten natuurlijk. :P
pi_128781402
quote:
Tja, daar zeg je zo wat.....toch ben ik een ervaringsdeskundige die de omgekeerde weg liever niet bewandelt.
pi_128781888
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Tja, daar zeg je zo wat.....toch ben ik een ervaringsdeskundige die de omgekeerde weg liever niet bewandelt.
Dat jij liever in een vrijstaande woning aan de voet van een of andere boswachterij wil wonen, wil toch niet zeggen dat heel Nederland dat wilt? :P
.
  woensdag 10 juli 2013 @ 00:14:06 #68
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128782244
quote:
Ik kreeg trouwens laatst een kaartje in de bus, mensen wilden ons huis kopen voor 30k onder de prijs wat wij hebben betaald. En het huis staat niet te koop (niet eens van plan weg te gaan :') ). Volgens mij is de gekheid een beetje aangeslagen bij sommige mensen.
OMG... dat is wel heel erg :X
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 10 juli 2013 @ 00:17:58 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128782404
quote:
Nou ja, als die Gelderse plaats bijvoorbeeld Ede :r is, dan kan ik me er wel wat bij voorstellen, maar het zal vast geen Beekbergen zijn geweest.

De vergelijking is sowieso een zotte, want het gros van Gelderland is goedkoper dan het gros van Noord-Holland, en dat is altijd zo geweest.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_128783109
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 00:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

OMG... dat is wel heel erg :X
Als het nou 30k boven onze prijs was, zou ik er nog over na denken ben ik akkoord :')
pi_128785607
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 00:35 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Als het nou 30k boven onze prijs was, zou ik er nog over na denken ben ik akkoord :')
Dus het staat niet eens te koop?
"Die man heeft een leuk huis, ow hij heeft dat betaald, hij mag blij zijn als hij dit er nog voor krijgt!"

"OK"
  woensdag 10 juli 2013 @ 07:56:46 #72
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_128785758
quote:

[..]

Huizen zijn gekocht in 2006 en 2009, als we ervan uitgaan dat die mensen geen geldboom of erfenis hebben, denk jij dat de bank akkoord gaat met 50-100k restschuld? (zoals in de OP geschetst). Ik denk eerder dat die bank zegt betaal maar wat je kan missen, want 100k restschuld ga je toch nooit aflossen.
Die koopsommen uit het verleden gaat makkelijk 10% bij, aan k.k. + verbouwing (het is 2006 he ;)).
Als er geen sprake is van gedwongen verkoop, is er natuurlijk geen particulier die 50-100k restschuld gaat accepteren. Waar moet dat van gefinancierd worden? Dan maar lekker wat langer in je huidige huis wonen. Die hersenkronkes van Blomke en verwanten dat elk huis dat te koop staat voor 40% onder de vraagprijs weggaat is te idioot voor woorden.
quote:
Anders dan dat er "toevallig" heel veel eigen geld in het huis zit denk ik niet dat er heel veel mogelijk is.. Maargoed je zou het kunnen proberen ;).

Mijn ouders hadden begin jaren '90 een vrijstaand huis laten bouwen in Spijkenisse. Net na de oplevering reed er een man langs en die bood ter plekke een guldenton meer dan wat mijn ouders betaald hadden.... Ze zijn er niet op ingegaan overigens.
  woensdag 10 juli 2013 @ 08:20:19 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128785934
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 07:56 schreef Hi_flyer het volgende:
Die hersenkronkes van Blomke en verwanten dat elk huis dat te koop staat voor 40% onder de vraagprijs weggaat is te idioot voor woorden.
Dit.
Wij hebben trouwens ons huis net voor 8% onder de originele vraagprijs verkocht, dat is 2,25% onder de vraagprijs zoals die was toen we het verkochten...

Neemt niet weg dat er wel een verlies is van ruim 12%, maar dat is door de pech dat er in 2006 een ex moest worden uitgekocht.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 10 juli 2013 @ 09:05:46 #74
43642 Bayswater
pi_128786513
Gedateerde woningen met slecht onderhoud die men verplicht moet verkopen vanwege scheiding oid gaan ver onder de vraagprijs weg. Een prima onderhouden, liefst niet repeterende woning, op een perfecte locatie krijg je niet veel van af.
Life lies a slow suicide
  woensdag 10 juli 2013 @ 09:09:42 #75
43642 Bayswater
pi_128786588
quote:

[..]

Wellicht dat de NHG aanvult, en ja de bank zal wel verzoeken te verkopen met restschuld. Als een kale kip zijn renteverplichtingen al niet meer kan voldoen is het zaak om zo snel mogelijk de schade beperkt te houden.
Life lies a slow suicide
  woensdag 10 juli 2013 @ 09:39:20 #76
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_128787157
quote:
maar hoop dat ik hier twee gevallen heb waarvan ik de tactiek ook op andere huizen kan toe passen.
Ik heb twee tactieken van dichtbij meegemaakt.

Mijn eigen tactiek leek op die van de meesten hier. Ik heb gekeken wat ik kon besteden, en ben op zoek gegaan naar het mooiste huis. Daar een bod op gedaan, en dan blijkt vanzelf of je er uit komt of niet. Zo werd bij het eerste huis geen tegenbod gedaan. Tsja -- dan lig je te ver van elkaar vandaan. Daarna doorgezocht. Bij mijn tweede vondst heb ik wel zaken kunnen doen.

Tactiek van een vriend van me was veel getalsmatiger. Die zei van "ik wil in deze stad wonen, in deze-en-deze wijken" en zocht op Funda voor de laagste vierkante-meter prijs in die wijken. Vervolgens belde hij alle makelaars en gaf een bod dat 20% onder de vraagprijs lag. Hij zei dat hij niet wilde onderhandelen, en dat dit gewoon het bod was dat hij maximaal zou kunnen geven na een bezichtiging. Veel makelaars reageerden niet. Een enkeling wel. En zo heeft hij zijn huis gevonden.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_128790986
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 09:39 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Ik heb twee tactieken van dichtbij meegemaakt.

Tactiek van een vriend van me was veel getalsmatiger. Die zei van "ik wil in deze stad wonen, in deze-en-deze wijken" en zocht op Funda voor de laagste vierkante-meter prijs in die wijken. Vervolgens belde hij alle makelaars en gaf een bod dat 20% onder de vraagprijs lag. Hij zei dat hij niet wilde onderhandelen, en dat dit gewoon het bod was dat hij maximaal zou kunnen geven na een bezichtiging. Veel makelaars reageerden niet. Een enkeling wel. En zo heeft hij zijn huis gevonden.
Dit is dus een tactiek die me wel aan staat. Kijk, ik woon het liefst in een riante villa hier in oud zuid, maar dat zal hem nooit worden, dus ga ik voor een tussenwoning van rond de 2ton in de Zaanstreek of Purmerend. Of die nu in straat A of straat B staat (ik let nog wel op de verschillende wijken), een witte keuken of een donkere vloer heeft, maakt me uiteindelijk niets uit.

Je kan jezelf afvragen hoe ik de arrogantie kan opbrengen om mensen in de verdoemenis te storten door ze met enorme restschulden etc op te zadelen, maar volgens mij is dat helemaal mijn probleem niet. Ik wil 2ton uitgeven, daar wil ik zoveel mogelijk huis voor dus een tactiek zoals Hallmark schets staat mij wel aan. Ik zoek op Funda alle huizen van 225k tm 200k en bel ze allemaal op met de mededeling dat ik het huis graag wil komen bezichtigen, maar dat een eventueel bod 20-15% lager zal zijn dan de vraagprijs. Als de makelaar dan al aangeeft dat het geen zin heeft om te komen weten we allebei waar we aan toe zijn en heeft niemand kosten gemaakt en tijd besteed voor niks.

Maargoed, onder de streep ben ik natuurlijk wel een pauper met grootheidswaanzin, dus ik zal altijd wel in mn kut huur flatje blijven zitten. Een tactiek bedenken voordat je de huizenmarkt opstapt.., joh :')
pi_128791084
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoezo al over een bod denken voor je überhaupt een bezichtiging hebt gedaan?
Weet jij veel wat je in dat huis aantreft?

Begin maar eens wat huizen te bezichtigen, want het lijkt er op dat je dat zelfs nog niet gedaan hebt.

Thanks voor je input, maar blijkbaar heb je de OP niet goed gelezen als je deze vraag stelt.
  woensdag 10 juli 2013 @ 11:58:35 #79
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_128791122
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 09:39 schreef Hallmark het volgende:
en zocht op Funda voor de laagste vierkante-meter prijs in die wijken
Ik zag pas exact hetzelfde huis hier in de wijk te koop staan, waarbij de ene makelaar (uit m'n hoofd) 115 m2 zegt, en de andere 140 m2... Ze kwamen wel ongeveer op dezelfde vierkantemeterprijs uit :X
Ik zit te wachten op de dag dat makelaars die de maten verhogen worden veroordeeld.
pi_128791188
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 12:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Asjeblieft niet dat tweede huis. Ben daar 1000-den keren langsgescheurd en eigenlijk zou het wonen met kleine kinderen daar langs die verkeerssnelweg/infarct, verboden moeten worden.

Zijn Alkmaar, Hoorn, Heerhugowaard (Stad van de Zon) geen alternatieven? Amsterdam-Noord?
Goede info! De steden die je verder noemt zijn zeker alternatieven, alhoewel de Zaanstreek en Purmerend mijn voorkeur heeft.
  woensdag 10 juli 2013 @ 12:00:08 #81
43642 Bayswater
pi_128791195
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 11:58 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik zag pas exact hetzelfde huis hier in de wijk te koop staan, waarbij de ene makelaar (uit m'n hoofd) 115 m2 zegt, en de andere 140 m2... Ze kwamen wel ongeveer op dezelfde vierkantemeterprijs uit :X
Ik zit te wachten op de dag dat makelaars die de maten verhogen worden veroordeeld.
Daar hebben ze al een landelijke standaard voor, de BAG die ze moeten gebruiken.
Life lies a slow suicide
pi_128791405
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 08:20 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dit.
Wij hebben trouwens ons huis net voor 8% onder de originele vraagprijs verkocht, dat is 2,25% onder de vraagprijs zoals die was toen we het verkochten...

Neemt niet weg dat er wel een verlies is van ruim 12%, maar dat is door de pech dat er in 2006 een ex moest worden uitgekocht.
Precies de situatie die ik hoop te vinden. Stelletje dat een huisje koopt als ze nog verliefd zijn, maar na een paar jaartjes is de leuk eraf en moet de hut weg. 15% van de vraagprijs moet je er dan wel af krijgen.
  woensdag 10 juli 2013 @ 12:11:33 #83
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_128791628
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 12:00 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Daar hebben ze al een landelijke standaard voor, de BAG die ze moeten gebruiken.
Standaard of niet, feit is dat veel makelaars zich er niet aan houden.
  woensdag 10 juli 2013 @ 12:35:39 #84
28167 matthijst
pi_128792452
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 11:54 schreef IJsmuts het volgende:
Ik zoek op Funda alle huizen van 225k tm 200k en bel ze allemaal op met de mededeling dat ik het huis graag wil komen bezichtigen, maar dat een eventueel bod 20-15% lager zal zijn dan de vraagprijs. Als de makelaar dan al aangeeft dat het geen zin heeft om te komen weten we allebei waar we aan toe zijn en heeft niemand kosten gemaakt en tijd besteed voor niks.

Maargoed, onder de streep ben ik natuurlijk wel een pauper met grootheidswaanzin, dus ik zal altijd wel in mn kut huur flatje blijven zitten. Een tactiek bedenken voordat je de huizenmarkt opstapt.., joh :')
:'( :'( :'( huilie
Dit is wel even een ander verhaal heh Sjakie. Nu zeg je opeens dat het je geen flikker interesseert waar je komt te wonen, als het maar in een bepaalde stad is.
Maar in de op heb je het over twee specifieke huizen waar je denkt met je Jedi mindtricks 15-35% vanaf te kunnen lullen _O-

Sorry, maar zo kansloos hoor je ze niet vaak natuurlijk. Dat iemand gewoon een huis wil kopen en het niet boeit waar het staat. Dat verklaart ook waarom je nog niet bent wezen kijken :s)

Ik heb hier nog wel wat random rotzooi liggen, kan wel naar je opsturen als je wat geld overmaakt?
pi_128792617
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 12:35 schreef matthijst het volgende:

[..]

:'( :'( :'( huilie
Dit is wel even een ander verhaal heh Sjakie. Nu zeg je opeens dat het je geen flikker interesseert waar je komt te wonen, als het maar in een bepaalde stad is.
Maar in de op heb je het over twee specifieke huizen waar je denkt met je Jedi mindtricks 15-35% vanaf te kunnen lullen _O-

Sorry, maar zo kansloos hoor je ze niet vaak natuurlijk. Dat iemand gewoon een huis wil kopen en het niet boeit waar het staat. Dat verklaart ook waarom je nog niet bent wezen kijken :s)

Ik heb hier nog wel wat random rotzooi liggen, kan wel naar je opsturen als je wat geld overmaakt?
hahaha daar issie weer!
Als je nou de OP nog eens goed leest snap je dat het mijn bedoeling is geweest om 2 verschillende scenarios te schetsen en feedback te krijgen over de aanpak van bieden etc. Dat er hier een draai aan gegeven wordt dat ik deze huizen wil kopen en maar een pauper ben zegt meer over jullie. En met name over jou.
  woensdag 10 juli 2013 @ 13:00:29 #86
28167 matthijst
pi_128793294
Je hebt interesse in die huizen zeg je: "2 heel verschillende huizen die me op dit moment wel aanspreken/zou willen bezichtigen" en je hebt uitgezocht wat de WOZ-waarde is, vorige vraagprijs, huidige vraagprijs, laatste verkoopprijs en tijd dat ze te koop staan.

Ja, echt heeeeel apart dat "wij" dan denken dat je zo'n huis wilt kopen ):O
pi_128793322
Het eerste huis staat in de Weidevenne, liefkozend ook wel Scheidevenne genoemd. Er zullen daar genoeg huizen staan waar ze dringend vanaf moeten ;) .
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_128793828
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 13:00 schreef matthijst het volgende:
Je hebt interesse in die huizen zeg je: "2 heel verschillende huizen die me op dit moment wel aanspreken/zou willen bezichtigen" en je hebt uitgezocht wat de WOZ-waarde is, vorige vraagprijs, huidige vraagprijs, laatste verkoopprijs en tijd dat ze te koop staan.

Ja, echt heeeeel apart dat "wij" dan denken dat je zo'n huis wilt kopen ):O
Dat klopt,ik ben op zoek naar een dergelijk huis en van deze 2 heb ik even de woz waarde opgevraagd. Maar nogmaals, dat is niet de essentie van de OP. Ook nu weer probeer je grappig te reageren, net alsof ik de debiel ben, maar zo al je posts even teruglezend krijg ik toch wel een sneue indruk van je die je probeert te verhullen met veel schelden, lachen, en kleineren. Geen idee wat je probleem is, maar maak er niet mijn probleem van.
  woensdag 10 juli 2013 @ 13:22:01 #89
28167 matthijst
pi_128794093
Ik zeg niet dat je een debiel bent. Hooguit wat rare gedachtes, maar daar heeft iedereen weleens last van.
pi_128794226
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 13:22 schreef matthijst het volgende:
Ik zeg niet dat je een debiel bent. Hooguit wat rare gedachtes, maar daar heeft iedereen weleens last van.
Rare gedachten is ook niet erg, de manier waarop ze geuit worden wel. Denk daar even over na voor je ze post.
pi_128794239
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 13:22 schreef matthijst het volgende:
Er zijn veel mensen die in een scheiding liggen en hun huis moeten verkopen of mensen die failliet zijn en waarvan de bank wil dat het huis verkocht wordt. Bij dat soort gevallen kan je makkelijk minimaal 30% van de vraagprijs af krijgen.

En kopers kunnen nu gewoon lekker achterover leunen en een paar lijntjes uitgooien, als sommige verkopers happen prima zo niet dan maar niet.
  woensdag 10 juli 2013 @ 13:28:15 #92
28167 matthijst
pi_128794326
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 13:26 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Er zijn veel mensen die in een scheiding liggen en hun huis moeten verkopen of mensen die failliet zijn en waarvan de bank wil dat het huis verkocht wordt. Bij dat soort gevallen kan je makkelijk minimaal 30% van de vraagprijs af krijgen.
Klopt, als je verder geen eisen en/of haast hebt werkt dat wel.
  woensdag 10 juli 2013 @ 13:28:45 #93
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_128794344
quote:
Ik kwam er vandaag juist een tegen (appartement):
-vraagprijs 2009: 189.500
-vraagprijs nu: 97.500
Ondertussen geeft Google ook een verlopen executieveiling op dat adres. Je zou maar 92.000 euro meer hebben betaald 4 jaar geleden!
pi_128794456
quote:

[..]

En kopers kunnen nu gewoon lekker achterover leunen en een paar lijntjes uitgooien, als sommige verkopers happen prima zo niet dan maar niet.
Zoals bij mij dus. Ik wilde van het huis af en accepteerde een belachelijk lage bod.
pi_128794788
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 13:31 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Zoals bij mij dus. Ik wilde van het huis af en accepteerde een belachelijk lage bod.
Hoe ver onder vraagprijs?
pi_128794943
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 13:40 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Hoe ver onder vraagprijs?
Heel ver. 30.000 euro. Het kan dus wel. :)

Even voor de duidelijkheid.. Oorspronkelijke vraagprijs - Verkocht scheelt nog meer.. 58000 euro.
pi_128795107
en dan te bedenken dat de prijzen de komende jaren alleen maar zullen blijven zakken
<hr>
pi_128795113
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 13:45 schreef Ambipur het volgende:

[..]

Heel ver. 30.000 euro. Het kan dus wel. :)

Even voor de duidelijkheid.. Oorspronkelijke vraagprijs - Verkocht scheelt nog meer.. 58000 euro.
En waarom wilde je van het huis af? Kon je niet nog even 6 maanden wachten?
pi_128795171
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 13:50 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

En waarom wilde je van het huis af? Kon je niet nog even 6 maanden wachten?
Ik had toen al 1.5 jaar gewacht. Wilde weg daar en had het er voor over. :) Het was December 2012, toen mensen nog iets makkelijker een hypotheek kregen :P
  woensdag 10 juli 2013 @ 14:53:28 #100
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_128797272
Je bent niet de enige, Ambipur.
Ik had ook een huis twee jaar te koop staan. Met behoorlijk wat achterstallig onderhoud. En als het al een tijdje leeg staat wordt het er niet beter op...
Een vergelijkbaar huis, maar beter onderhouden, is vorig jaar nog verkocht voor 170K, maar ik heb gewoon een bod geaccepteerd van 150K. Inpakken-en-wegwezen, ik ben er eindelijk vanaf! Zonder restschuld, want altijd netjes afgelost. ;)
Langer wachten leek me kansloos - in die twee jaar dat het te koop stond heb ik wel veel kijkers gehad, maar maar één bod... en ja, ik zie die prijzen nog wel wat verder zakken.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  woensdag 10 juli 2013 @ 15:02:10 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128797542
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 12:04 schreef IJsmuts het volgende:

[..]

Precies de situatie die ik hoop te vinden. Stelletje dat een huisje koopt als ze nog verliefd zijn, maar na een paar jaartjes is de leuk eraf en moet de hut weg. 15% van de vraagprijs moet je er dan wel af krijgen.
Blijkbaar heb je m'n post niet goed begrepen als dit de situatie is die je zoekt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 10 juli 2013 @ 15:11:32 #102
28167 matthijst
pi_128797833
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2013 15:02 schreef Leandra het volgende:
Blijkbaar heb je m'n post niet goed begrepen als dit de situatie is die je zoekt.
Je zegt dingen die hij niet wil horen.
Had beter kunnen zeggen dat je met 32% verlies hebt verkocht en dat er echt geen hond naar je huis kwam kijken. Dat je de nieuwe bewoners zelfs hebt geholpen door de wasmachine naar zolder te tillen. Op je rug. Zo blij was je om er vanaf te zijn. Zelf nog wekelijks een bosje bloemen brengen. Bloed aan de knietjes door al dat bidden en bedanken *O* *O* *O*
pi_128798664
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 15:11 schreef matthijst het volgende:

[..]

Had beter kunnen zeggen dat je met 32% verlies hebt verkocht en dat er echt geen hond naar je huis kwam kijken. Dat je de nieuwe bewoners zelfs hebt geholpen door de wasmachine naar zolder te tillen. Op je rug. Zo blij was je om er vanaf te zijn. Zelf nog wekelijks een bosje bloemen brengen. Bloed aan de knietjes door al dat bidden en bedanken *O* *O* *O*
Als jij een huis in een vinexwijk als Weidevenne hebt gekocht in de goede oude tijd dan mag je inderdaad god op je blote knietjes bedanken dat je dat huis met 32% verlies kunt verkopen.
  woensdag 10 juli 2013 @ 16:23:08 #104
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128800694
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 14:53 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Je bent niet de enige, Ambipur.
Ik had ook een huis twee jaar te koop staan. Met behoorlijk wat achterstallig onderhoud. En als het al een tijdje leeg staat wordt het er niet beter op...
Een vergelijkbaar huis, maar beter onderhouden, is vorig jaar nog verkocht voor 170K, maar ik heb gewoon een bod geaccepteerd van 150K. Inpakken-en-wegwezen, ik ben er eindelijk vanaf! Zonder restschuld, want altijd netjes afgelost. ;)
Langer wachten leek me kansloos - in die twee jaar dat het te koop stond heb ik wel veel kijkers gehad, maar maar één bod... en ja, ik zie die prijzen nog wel wat verder zakken.
:o Je bent verkleurd!
Dat doet dat zonnetje goed ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_128801904
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2013 15:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je hebt een aantal jaar geleden je/een ex uitgekocht (te duur) en recent heb je je huis verkocht met 8% onder de vraagprijs, totaal ruim 12% verlies.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 15:11 schreef matthijst het volgende:

[..]

Ik begin zo moe van jou te worden, steeds maar roepen dat er dingen gezegd worden die ik niet wil horen, Blijkbaar zijn de posts in dit topic van een dusdanig hoog niveau dat je het ontzettend moeilijk vind om het goed te begrijpen. Is het soms persoonlijk want op andere posts die niet in jouw lijn van dneken liggen reageer je niet? Zoja, PM me dan maar wat je probleem is en dan gaan we het proberen op te lossen.

Of je bent gewoon een kutjong dat wil trollen op internet en je hebt nu mijn topic uitgekozen, dat kan natuurlijk ook nog.In dat geval, ik geef dagelijks leiding aan 30 figuren met net zo'n irritante zelfingenomen houding en grote bek als jij hier, het heeft geen zin. Ik word er niet boos of blij van, ga gewoon iets leuks doen en probeer jezelf te vermaken.

[ Bericht 5% gewijzigd door IJsmuts op 10-07-2013 17:16:49 ]
  woensdag 10 juli 2013 @ 16:58:11 #106
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128802062
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 16:54 schreef IJsmuts het volgende:

[..]

Je hebt een aantal jaar geleden je/een ex uitgekocht (te duur) en recent heb je je huis verkocht met 8% onder de vraagprijs, totaal ruim 12% verlies.
12% verlies ten opzichte van de hypotheek die in 2006 nodig was om de ex uit te kopen....

Als er nu 8% verlies op de eerste vraagprijs (vorig zomer) is dan betekent het dat het sowieso al met verlies te koop stond, begin dit jaar de vraagprijs nog wat naar beneden gedaan en uiteindelijk verkocht voor 2,25% onder de nieuwe, verlaagde vraagprijs.

Je opmerking over "dat wil ik en dan pak ik wel 15% op de vraagprijs" snijdt dus geen hout, want bij ons is er geen 15% van de vraagprijs afgegaan, maar slechts 8% van de vraagprijs waar we vorig zomer mee begonnen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_128802167
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 16:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

12% verlies ten opzichte van de hypotheek die in 2006 nodig was om de ex uit te kopen....

Als er nu 8% verlies op de eerste vraagprijs (vorig zomer) is dan betekent het dat het sowieso al met verlies te koop stond, begin dit jaar de vraagprijs nog wat naar beneden gedaan en uiteindelijk verkocht voor 2,25% onder de nieuwe, verlaagde vraagprijs.

Je opmerking over "dat wil ik en dan pak ik wel 15% op de vraagprijs" snijdt dus geen hout, want bij ons is er geen 15% van de vraagprijs afgegaan.
Ok, je hebt inderdaad gelijk. Ik doelde op de situatie dat er mensen uit elkaar gaan en uiteindelijk hun huis moeten verkopen met een prijsdaling van 15% tov originele vraagprijs

[ Bericht 3% gewijzigd door IJsmuts op 10-07-2013 17:18:22 ]
  woensdag 10 juli 2013 @ 17:19:44 #108
28167 matthijst
pi_128803081
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 16:54 schreef IJsmuts het volgende:
ik geef dagelijks leiding aan 30 figuren met net zo'n irritante zelfingenomen houding en grote bek als jij hier, het heeft geen zin.
Hahaha. Wat een heerlijk commentaar. Laat jij even je ware kleuren zien! Geef leiding aan 30 mensen waar je geen respect van krijgt en dan nog denk je dat het niet aan jou ligt. Lekker zo'n manager, wees er maar trots op. Over het paard getild onbeschoft stuk vreten.
pi_128803213
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2013 17:19 schreef matthijst het volgende:

[..]

Hahaha. Wat een heerlijk commentaar. Laat jij even je ware kleuren zien! Geef leiding aan 30 mensen waar je geen respect van krijgt en dan nog denk je dat het niet aan jou ligt. Lekker zo'n manager, wees er maar trots op. Over het paard getild onbeschoft stuk vreten.
Hahaha pijnlijk he een spiegel voor krijgen. Je ziet het niet en wilt het niet zien, helemaal prima. Lekker je eigen conclusies blijven trekken en goed vasthouden, jij komt er wel. En mij een onbeschoft stuk vreten noemen... Echt hoe erg zit jij wel niet met jezelf in de knoop?
pi_128803451
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 00:17 schreef Leandra het volgende:
Nou ja, als die Gelderse plaats bijvoorbeeld Ede :r is, dan kan ik me er wel wat bij voorstellen, maar het zal .......
Om het verhuizen maar te nuanceren.

Verder kan je ook andersom hier in Noord Holland streken en plaatsen vinden dat je zegt: Ede is zo gek nog niet om naar te verkassen......(of ben ik nou echt dwaas te noemen)?
  woensdag 10 juli 2013 @ 17:31:02 #111
28167 matthijst
pi_128803653
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 17:22 schreef IJsmuts het volgende:

[..]

Hahaha pijnlijk he een spiegel voor krijgen. Je ziet het niet en wilt het niet zien, helemaal prima. Lekker je eigen conclusies blijven trekken en goed vasthouden, jij komt er wel. En mij een onbeschoft stuk vreten noemen... Echt hoe erg zit jij wel niet met jezelf in de knoop?
Helemaal niet. Jij bent de manager dien op je personeel poept, ventje :r
pi_128803880
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2013 17:31 schreef matthijst het volgende:

[..]

Helemaal niet. Jij bent de manager dien op je personeel poept, ventje :r
Wel niet wel niet, je luistert niet omdat ik zeg wat je niet wilt horen :')
Op basis waarvan denk je dat ik op mijn eigen medewerkers poep? Dat is jouw eigen conclusie op basis van mijn post. Ga er toch niet steeds van uit dat het dan ook maar de waarheid is. Of ben je echt zo dom?

maargoed, lijkt me een mooi moment om deze discussie te stoppen, nogmaals, als je problemen met me hebt stuur je maar een PM.
  woensdag 10 juli 2013 @ 17:54:58 #113
28167 matthijst
pi_128804510
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 17:36 schreef IJsmuts het volgende:
Op basis waarvan denk je dat ik op mijn eigen medewerkers poep? Dat is jouw eigen conclusie op basis van mijn post. Ga er toch niet steeds van uit dat het dan ook maar de waarheid is. Of ben je echt
Uhm, dit getuigt niet van veel respect voor je mensen: "ik geef dagelijks leiding aan 30 figuren met net zo'n irritante zelfingenomen houding en grote bek als jij hier"

Maar goed, je zult thuis wel God zijn bij paps en mams ofzo, anders kan ik zulke grootheidswaan niet verklaren.
  woensdag 10 juli 2013 @ 18:11:11 #114
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128805040
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2013 17:54 schreef matthijst het volgende:

[..]

Uhm, dit getuigt niet van veel respect voor je mensen: "ik geef dagelijks leiding aan 30 figuren met net zo'n irritante zelfingenomen houding en grote bek als jij hier"
Ik lees daarin dat hij onderwijzer of leraar is.....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_128806376
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 07:29 schreef Pap89 het volgende:

[..]

Dus het staat niet eens te koop?
"Die man heeft een leuk huis, ow hij heeft dat betaald, hij mag blij zijn als hij dit er nog voor krijgt!"

"OK"
Staat niet te koop nee. Woon er zelf pas redelijk kort (2 jaar) en ga voorlopig niet weg.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 10-07-2013 19:09:21 ]
  woensdag 10 juli 2013 @ 19:11:05 #116
28167 matthijst
pi_128806916
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 18:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik lees daarin dat hij onderwijzer of leraar is.....
Als je jezelf als onderwijzer een leidinggevende noemt dan heb je inderdaad grootheidswaan. Kan kloppen dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')