abonnement Unibet Coolblue
pi_128677880
Goedemorgen!

Wellicht dat ik dit jaar een huis wil gaan kopen en daarom ben ik een beetje op Funda aan het kijken. Nu zit ik een beetje na te denken over de maximale prijs die ik wil betalen, maar vooral over het bieden. Volgens mij zit er nog wel wat gebakken lucht in de huizenprijzen en daarnaast zullen het komende jaar de prijzen ook niet gaan stijgen verwacht ik. Dus goed onderhandelen anders zit ik al met verlies op papier voordat ik de sleutel heb.

Er zitten hier vast goede huizenkopers, dus ik heb twee scenario's (2 heel verschillende huizen die me op dit moment wel aanspreken/zou willen bezichtigen, maar verder nog niks) en wellicht kunnen jullie wat over startbod, tactiek etc vertellen. En dat staat dan nog even los van wat ik er kan/wil voor betalen.

Huis 1
Hoekwoning van 104m2, Bouwjaar 1997
Locatie: Purmerend (Weidevenne)
Te koop sinds: 8 maanden
Vraagprijs toen: ¤ 225k
Vraagpriijs nu: ¤ 199k

Laatste overdracht + koopsom toen: September 2006 voor ¤ 223k
WOZ nu: ¤ 220k

Huis 2
Hoekwoning van 154m2, Bouwjaar 1932
Locatie: Zaanstreek (geen opmerkingen over de fundering op Funda)
Te koop sinds: 9 maanden
Vraagprijs toen: ¤ 217k
Vraagpriijs nu: ¤ 189k

Laatste overdracht + koopsom toen: Juni 2009 voor ¤ 220k
WOZ nu: ¤ 148k

Mijn eerste gedachte is om bij huis 1 een startbod te doen van 15% onder de huidige vraagprijs en een max bod van 10% onder de vraagprijs.
Voor huis 2 zou ik de makelaar willen bellen voor een bezichtiging, maar al wel aangeven dat een eventueel bod rond de WOZ waarde ligt en of een bezichtiging dus wel zin heeft.

Zoals gezegd het zijn twee verschillende huizen,maar wel het soort waar ik naar op zoek ben. De scenario's verschillen natuurlijk per huis, maar hoop dat ik hier twee gevallen heb waarvan ik de tactiek ook op andere huizen kan toe passen.
Ik heb nog nooit een huis gekocht en ben benieuwd naar jullie opmerkingen zodat ik een beetje beslagen ten ijs kom en geen dief van mijn eigen portemonnee ben door andermans restschuld te financieren (en natuurlijk ben ik een Fok!er die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten :') )

Thanks!
  zondag 7 juli 2013 @ 09:07:41 #2
54408 Parzival
Where it happens
pi_128677920
ter info.. het bod op mijn huis was grofweg 1/5 onder de vraagprijs.. en geaccepteerd
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_128677985
Zou je niet eerst eens gaan kijken/uitrekenen hoeveel je mag verhypotheken voor je een bod uit gaat brengen.
Straks breng je een bod uit en dan krijg je het geld niet van de bank.

Ik zou als eindbod 9000 onder de vraagprijs gaan zitten.
  zondag 7 juli 2013 @ 09:24:21 #4
54408 Parzival
Where it happens
pi_128678032
je eindbod is natuurlijk afhankelijk van hoe graag je dat huis wil.. als je denkt.. wauw dit is het.. is je eindbod gewoon de vraagprijs..
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_128678033
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 09:07 schreef Parzival het volgende:
ter info.. het bod op mijn huis was grofweg 1/5 onder de vraagprijs.. en geaccepteerd
Omdat je weg moest? Omdat 20% onder de vraagprijs nog steeds voldoende was? Niet dat het nu uitmaakt maar dat zijn toch essentiele zaken lijkt me als je een huis verkoopt en dat is als koper natuurlijk lastig in te schatten en voor iedereen verschillend.

quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 09:17 schreef Sorella het volgende:
Zou je niet eerst eens gaan kijken/uitrekenen hoeveel je mag verhypotheken voor je een bod uit gaat brengen.
Straks breng je een bod uit en dan krijg je het geld niet van de bank.

Ik zou als eindbod 9000 onder de vraagprijs gaan zitten.
Zeker, donderdag as zit ik bij de bank, maar deze huizen vallen (hoogstwaarschijnlijk) binnen het budget. En daarnaast, het gaat me hier vooral om de aanpak/tactiek van bieden, niet om deze 2 huizen an sich
pi_128678070
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 09:24 schreef Parzival het volgende:
je eindbod is natuurlijk afhankelijk van hoe graag je dat huis wil.. als je denkt.. wauw dit is het.. is je eindbod gewoon de vraagprijs..
Dat zie ik toch iets anders. Er staat zo veel te koop en met geld zat maakt het misschien niet uit, maar mijn droomhuis koop ik toch liever voor een reële waarde dan dat ik restschulden van anderen zit te financieren
  zondag 7 juli 2013 @ 09:31:57 #7
54408 Parzival
Where it happens
pi_128678103
de waarde van een object wordt grotendeels bepaald door wat JIJ er voor over hebt.. daarom ging het in de vorige jaren ook zo lekker op de huizenmarkt.. iedereen wilde perse een bepaald huis.. en hadden daar veel voor over.. en de banken werkten wel mee.. maar nu trapt iedereen ineens op de rem omdat we gaan denken aan de restschuld van de verkoper of de schuld als JIJ het wil verkopen ooit ergens in de toekomst..

vraag gewoon de reeele waarde van het object bij bezichtiging, kijk wat de bank kan doen.. en voila... wees blij met je nieuwe huis.. in plaats van in de stress te schieten en te denken aan de mogelijke euro die je teveel betaalt zou hebben voor je nieuwe aanwinst..
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_128678149
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 09:31 schreef Parzival het volgende:

vraag gewoon de reeele waarde van het object bij bezichtiging, kijk wat de bank kan doen.. en voila... wees blij met je nieuwe huis..
Uiteindelijk is ook helemaal zo! Ik zie het huis ook niet als belegging, maar als een plek waar ik heel lang wil gaan wonen. Alleen wil ik dan wel zo veel mogelijk waar voor mijn geld
  zondag 7 juli 2013 @ 09:52:50 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_128678305
De WOZ-waarde is neem ik aan de waarde van 1-1-2012, klopt dat?
CBS huizenprijsindex 1-1-2012: 95,3
CBS huizenprijsindex 1-5-2013: 84,9
Gemiddeld kan je er dus 11% vanaf halen om op de huidige WOZ-waarde te komen.
censuur :O
pi_128678351
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 09:52 schreef RemcoDelft het volgende:
De WOZ-waarde is neem ik aan de waarde van 1-1-2012, klopt dat?
CBS huizenprijsindex 1-1-2012: 95,3
CBS huizenprijsindex 1-5-2013: 84,9
Gemiddeld kan je er dus 11% vanaf halen om op de huidige WOZ-waarde te komen.
Klopt, is de WOZ waarde van januari 2012. Daar gaat dan inderdaad nog ongeveer 10% om op de huidige WOZ waarde te komen. Maar hoe verhoudt de WOZ waarde zich tot de waarde (dus niet de marktwaarde) van een huis?
Vooral bij huis 2 zit er namelijk een gat van ¤ 50k tussen WOZ waarde en vraagprijs... Dat vind ik veel geld...
pi_128678386
Dan moet je je afvragen of je dat wel wil betalen :)
Schip ahoy!
pi_128678387
Je gaf zelf al aan dat er geen gegevens over het huis in de Zaanstreek vermeld waren. Waarschijnlijk weet je dus ook dat er veel problemen zijn met de funderingen van vooroorlogse woningen in de Zaanstreek. Een bouwtechnische keuring ziet veel, maar niet alles. Goed funderingsonderzoek betekent graven en is dus erg kostbaar. Hier kan je zien of er iets over de fundering van het huis of van vergelijkbare huizen bekend is. Let wel op de kleuren, groen betekent dat een fundering hersteld is (dus dat er problemen mee waren) en rood betekent dat er geen informatie bekend is (maar is alles in de buurt rood dan is dat een goed teken)
  zondag 7 juli 2013 @ 10:03:03 #13
54408 Parzival
Where it happens
pi_128678415
huis 2 is ook hoekwoning uit 1932.. dat wordt denk ik flink stoken.. zou ook even vragen naar dubbele beglazing en andere energie besparende maatregelen..

PS> waar zijn de Funda links?
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_128678649
Thanks voor de kaart dr Evil! Ik ben mij inderdaad bewust van de funderingsproblematiek in de Zaanstreek, deze kaart is top!

Zal vanmiddag wel even de funda linkjes posten (zit nu op mobiel), maar nogmaals, het gaat mij niet specifiek om deze woningen, maar meer over hoe te onderhandelen bij soortgelijke woningen
  zondag 7 juli 2013 @ 10:24:23 #15
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_128678704
Alsof je die mensen op tactiek verder de schulden in lult...
Met een bod rond de woz waarde hoef je niet aan te komen lijkt me. Tenzij je heel hard uitgelachen wilt worden.

Voor huis 1 180.000 bieden. Schieten ze er 60.000 bij in. Doen ze nooit natuurlijk, die vraagprijs nu zal wel ongeveer zijn wat ze willen hebben, misschien paar procentjes eraf nog.

Huis 2 heeft een hypotheek van 240, die gaan hun huis 4 jaar later niet aan jou verkopen voor 150. Waarom 90 roodjes verlies nemen?

TS lijkt me een pauper.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_128678853
Ah mattijst, de echte fokker die alles weet en dat ook nog eens prachtig kan verwoorden! Bedankt voor je input, nu mag je weer buiten gaan spelen.
  zondag 7 juli 2013 @ 10:43:55 #17
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_128678973
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 10:24 schreef matthijst het volgende:
Met een bod rond de woz waarde hoef je niet aan te komen lijkt me. Tenzij je heel hard uitgelachen wilt worden.
Je kan beter een bod doen waarvan ze gaan huilen, dan dat ze je uitlachen als je weg bent!

quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 10:36 schreef IJsmuts het volgende:
Ah mattijst, de echte fokker die alles weet en dat ook nog eens prachtig kan verwoorden! Bedankt voor je input, nu mag je weer buiten gaan spelen.
't Klinkt meer als iemand met een hoge schuld op een huis dat steeds minder waard is... Dat doet pijn, des te meer reden om niet te veel te bieden.
De verkoper weet ondertussen ook dat kopers schaars zijn, en dat langer wachten sowieso tot een lagere verkoopprijs leidt.
censuur :O
  zondag 7 juli 2013 @ 10:46:18 #18
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_128679014
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 10:36 schreef IJsmuts het volgende:
Ah mattijst, de echte fokker die alles weet en dat ook nog eens prachtig kan verwoorden! Bedankt voor je input, nu mag je weer buiten gaan spelen.
Ah, een dictoratortje dat alleen wil horen wat in zijn eigen breintje zit.
Stel dan geen vragen, sufkut.
Haters everywhere but I don't really care.
  zondag 7 juli 2013 @ 10:52:47 #19
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_128679121
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 10:43 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je kan beter een bod doen waarvan ze gaan huilen, dan dat ze je uitlachen als je weg bent!
Eens, maar een beetje reeel bod, of narekenen om wat voor bedragen het gaat kan geen kwaad lijkt me. Maar goed, TS wil helemaal geen meningen horen, die post hier alleen maar omdat ie in het echte leven niemand heeft die het een fuck interesseert of hij al dan niet een huis koopt.

quote:
't Klinkt meer als iemand met een hoge schuld op een huis dat steeds minder waard is...
Net als bijna elke Nederlander die de laatste jaren een huis gekocht heeft :)
TS snapt bekijkt het alleen van zijn kant, en is schijnbaar te dom om het financiele plaatje van de verkoper door te rekenen en adh daarvan in te schatten wat ie moet bieden. TS denkt dat het een spelletje kaarten is, waarbij hij met tactieken mensen 20.000 euro extra schuld kan aanlullen.

En als je dat dan voorrekend dan mag je buiten gaan spelen. Wat een kkkneus, ik ga er van stotteren.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_128679303
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2013 10:52 schreef matthijst het volgende:

En als je dat dan voorrekend dan mag je buiten gaan spelen. Wat een kkkneus, ik ga er van stotteren.
Aa a als je nou ook nog optieft is het helemaal ok. Ga maar in onzin van je af lopen blaffen. Ik heb jou geen enkele reden gegeven om zo te reageren.
  zondag 7 juli 2013 @ 11:06:43 #21
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_128679363
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2013 10:52 schreef matthijst het volgende:
TS snapt bekijkt het alleen van zijn kant, en is schijnbaar te dom om het financiele plaatje van de verkoper door te rekenen en adh daarvan in te schatten wat ie moet bieden.
En jij snapt niet dat de financiele situatie van de verkoper werkelijk totaal oninteressant is voor de koper! Als de verkoper een negatief vermogen "bezit" van xx.000 euro is dat het probleem van de verkoper. Dat die sloeber daardoor van de bank het huis niet mag verkopen is geen reden voor de koper om dan maar xx.000 euro meer te betalen, de koper gaat dan gewoon naar een andere verkoper.
censuur :O
  zondag 7 juli 2013 @ 11:06:48 #22
54408 Parzival
Where it happens
pi_128679365
@matthijst: FYI.. mijn huis ging voor 50k het schip in... na 4 jaar
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_128679400
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 11:06 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En jij snapt niet dat de financiele situatie van de verkoper werkelijk totaal oninteressant is voor de koper! Als de verkoper een negatief vermogen "bezit" van xx.000 euro is dat het probleem van de verkoper. Dat die sloeber daardoor van de bank het huis niet mag verkopen is geen reden voor de koper om dan maar xx.000 euro meer te betalen, de koper gaat dan gewoon naar een andere verkoper.
Dus dat, heb volgens mij ook pas 3x aangegeven dat ik natuurlijk geen eventuele restschuld van de verkoper ga financieren...
pi_128679409
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 09:02 schreef IJsmuts het volgende:
Ik heb nog nooit een huis gekocht en ben benieuwd naar jullie opmerkingen zodat ik een beetje beslagen ten ijs kom en geen dief van mijn eigen portemonnee ben door andermans restschuld te financieren (en natuurlijk ben ik een Fok!er die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten :') )
Ga eerst ens bekijken hoe de omgeving is (eigenlijk kan ik je dat ook wel vertellen) en hoe de sfeer en de afwerking in de woningen zijn. Dénk niet aan kopen/bieden. Bekijk ook je financiële ruimte (krijg je een werkgeversverklaring?) en betrek veel meer huizen/plaatsen in je zoektocht. Bedenk ook dat de staat van afwerking binne & buiten veel van de aantrekkingskracht voor potentiËle kopers bepaalt.

Btw, Purmereutel zou ik nog niet begraven willen worden en rond Zaanstreek nog niet dood aan willen spoelen, maar dat terwijze.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_128679437
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 11:06 schreef RemcoDelft het volgende:
Als de verkoper een negatief vermogen "bezit" van xx.000 euro is dat het probleem van de verkoper. Dat die sloeber daardoor van de bank het huis niet mag verkopen is geen reden voor de koper om dan maar xx.000 euro meer te betalen, de koper gaat dan gewoon naar een andere verkoper.
Dat dus. Ik lees al vaker dat de prijzen niet verder dalen omdat "zoveel verkopers anders met een restschuld overblijven, en dus de vraagprijs hoog houden". Dat haalt je de koekoek, dan hadden die verkopers zich maar niet zo hoog in de schulden moeten steken. zal toch een kwestie van de pijn neerlegen bij diegenen die zich in de schulden heeft gestoken.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 07-07-2013 12:17:18 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')