Ja, natuurlijk. Maar het hoger onderwijs zie ik niet meer echt als " het onderwijs" Dan ben je een academicus. Mijn plan was ook om te gaan werken in het hoger onderwijs, maar dan moet je wel een bevoegdheid hebben. En je dus jarenlang door een klas voor puistenpubers heen vechten. Of je moet net iemand kennen. In elk geval kom je er bijna niet in zonder een eerstegraads diploma.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:51 schreef Michael-reader het volgende:
Nu heb je het alleen over voortgezet onderwijs. Als je gaat werken in het hoger onderwijs is het anders. Wil zelf waarschijnlijk ook werken in het hoger onderwijs, je ziet gewoon dat het heel anders is daar.
Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek.quote:
Om les te mogen geven in het hoger onderwijs heb je inderdaad een lange weg te gaan. Maar je kan ook als zij-instromer werken, moet je wel academisch geschoold zijn.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:53 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk. Maar het hoger onderwijs zie ik niet meer echt als " het onderwijs" Dan ben je een academicus. Mijn plan was ook om te gaan werken in het hoger onderwijs, maar dan moet je wel een bevoegdheid hebben. En je dus jarenlang door een klas voor puistenpubers heen vechten. Of je moet net iemand kennen. In elk geval kom je er bijna niet in zonder een eerstegraads diploma.
quote:Op maandag 1 juli 2013 17:56 schreef Twiitch het volgende:
Kinderen moeten gewoon klappen krijgen als ze niet luisteren, dan zijn ze wel stil en oplettend.
Dus jij slaat kinderen?quote:
TS volgde een slechts een minor en heeft zelf al gezegd dat ze geen onderwijswonder is/blijkt te zijn, en ook het onderwijs niet in zou willen na deze ervaring .quote:Op maandag 1 juli 2013 18:16 schreef DuTank het volgende:
TS is gewoon een van de vele onzekere kutdocenten
Tsja. Als je leerlingen bang voor je zijn heb je het ook niet echt goed bekeken als docent. Je strafwerkratio zal dan wellicht wat lager liggen dan bij andere docenten, maar als leerlingen alleen hun bek houden omdat ze bang voor je zijn en niet omdat ze het idee hebben dat ze wat van je kunnen leren is natuurlijk ook niet echt kosjerquote:Op maandag 1 juli 2013 18:20 schreef H4ppy het volgende:
Voor mij is de middelbare niet zo lang geleden geweest, maar als de docent vanaf de eerste les geen orde hield en als een softie les gaf (en ook slecht les gaf) kon die wel tegen het einde van het eerste semester verwachten dat die meer als entertainment voor de klas diende.
Kinderen die dan de hele dag uit moeten zitten nemen maar al te graag de gelegenheid om eens een uurtje niks te doen en de boel af te breken.
Ik weet nog dat de docent geschiedenis (oude man) tijdens de eerste les (in de brugklas) de deur keihard dicht smeet nadat hij binnenkwam zodat de klas in 1 keer geschrokken en stil was. Vervolgens stuurde hij een aantal leerlingen welke een paar minuten te laat waren omdat ze het lokaal niet konden vinden weg.
Daarna kwam niemand meer te laat en bleef iedereen bang voor hem voor de rest van van zijn schoolcarrière. En niemand die er ook maar aan dacht om zich te misdragen tijdens zijn lessen
10 eruit sturen in een half jaar?quote:Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek.
Klopt, maar het was een goede docent die zijn vak heel serieus nam en goed les gaf.quote:Op maandag 1 juli 2013 18:21 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Tsja. Als je leerlingen bang voor je zijn heb je het ook niet echt goed bekeken als docent. Je strafwerkratio zal dan wellicht wat lager liggen dan bij andere docenten, maar als leerlingen alleen hun bek houden omdat ze bang voor je zijn en niet omdat ze het idee hebben dat ze wat van je kunnen leren is natuurlijk ook niet echt kosjer_!
Ik heb zelf het afgelopen halfjaar deeltijds voor een groep 8 in een allochtone achterstandswijk doorgebracht. Die klas bestaat dus voor 95% uit allochtonen van een jaar of 12/13. Het zal dus anders zijn dan op de middelbare school, maar ook dit zijn voor het merendeel al pubers en verre van makkelijk.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek.
quote:Op maandag 1 juli 2013 15:17 schreef UltraR het volgende:
Ik kan me best voorstellen dat je helemaal gestoord wordt als je kind bij elke maaltijd weer weigert te eten. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je niet zo moet handelen als die moeder hier doet. Maar ja, dat krijg je ook als iedereen maar ongereguleerd kinderen kan krijgen. Dat is waar ik me over kan blijven verbazen. Voor elk schuurtje heb je een vergunning nodig, maar kinderen nemen? De grootste verantwoordelijkheid die er maar bestaat, nee hoor, tuurlijk ga maar ongelimiteerd je gang! Zelfs een verplichte opvoedcursus gaat blijkbaar al te ver... Waarom? Wanneer gaan we eens in het belang van kinderen denken ipv die panische angst om de vrijheid van ouders iets in te perken.
ADHD, autisme (PDD NOS en asperger zijn hier vormen van) en dyslexie zijn geen excuses voor slecht gedrag. Het zijn excuses voor andere zaken maar niet voor slecht gedrag. Veel mensen die een van deze aandoeningen heeft kunnen zich prima normaal gedragen en ze kunnen in het algemeen prima functioneren op een school. Nederlands tweede astronaut slaagde haalde met een jaar extra het VWO ondanks dat hij dyslexie had en hij slaagde met lof voor wis- en natuurkunde. In het geval van ADHD moet je misschien de leerling wat meer bij de les houden en in het geval van autisme moet je sociaal wat bijsturen (de leerling zelf en de medeleerlingen (hoe zij omgaan met het wat anders zijn van hun medeleerling)) maar het zijn geen redenen om het verstoren van de les toe te staan. Verder moet je er rekening mee houden dat slechts een deel van hen een serieus probleem heeft, deze mensen hebben er recht op dat hun probleem wel serieus wordt genomen, zij moeten er niet onder lijden dat zoveel andere mensen voor zweetvoeten al zo'n etiketje krijgen, bij wijze van spreken.quote:Dat is ook wat je leert bij zo'n minor. Die kinderen zijn weliswaar al 15/16, hebben de verantwoordelijkheid om op een scooter te mogen rijden en werken, maar gedragen in een klas, nee, in Nederland hoeft dat niet. In plaats van dat de school streng optreedt tegen brutaal gedrag, moet jij als docent 1001 trucjes toepassen om er uberhaupt voor te zorgen dat zo'n slungel oplet. Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen. Vreemd, want mijn buurjongen met Asperger is altijd vriendelijk en beleefd. Het gevolg is dat de 3, 4 uur die je aan één zo les hebt besteed voor niks zijn geweest, omdat je toch niet aan je schema toe komt. Al gauw gooi je per week dus een halve dag weg.
Natuurlijk. En als ze niet luisteren dan gaan ze de kerker in!quote:
Nice.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:12 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Natuurlijk. En als ze niet luisteren dan gaan ze de kerker in!
Ik weet niet waarom ik geen autoriteit uitstraalde. Normaliter ben ik iemand die niet op haar mondje is gevallen. Ik heb er ook geen moeite mee om mensen die zich op straat misdragen aan te spreken. Dus waarom die kinderen mij niet serieus namen... al sla je me dood.quote:Op maandag 1 juli 2013 18:22 schreef Buitendam het volgende:
[..]
10 eruit sturen in een half jaar?
Ja, dan word je de lul. Het probleem wegsturen is geen autoriteit uitstralen.
Ik ben er ook mee eens dat je pubers het beste door mannen kan laten leiden. Een soort Kindergarten Cop maar dan met 15jarigen.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:17 schreef Ivy_Mike het volgende:
Softe docenten in de klas?
Je kan beter van die ex-mariniers voor de klas zetten, moet je dan eens opletten.
Ik denk er zelfs over om als ik ooit kinderen krijg mijn kind in Belgie op school te doen.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:19 schreef Aapmensch het volgende:
In België is de hele mentaliteit in het onderwijs anders. Er is daar veel meer respect voor de docenten en school in zijn geheel. Mensen waarderen het feit dat ze daar kunnen leren en zien het veel minder als een nare verplichting waar je zo snel mogelijk vanaf moet komen.
Daartegen is het niveau op de scholen ook hoger (zo moeten Nederlandse vwo'ers nog behoorlijk bijspijkeren in België).
Ik wilde net hetzelfde toevoegen. De mentaliteit van Nederlandse kinderen, hun ouders en in het hoger onderwijs vaak ook docenten komt me de spuigaten uit.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:22 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik denk er zelfs over om als ik ooit kinderen krijg mijn kind in Belgie op school te doen.
Ik begrijp dat wel. In Nederland hoeven de meeste leerlingen niet te werken voor school. Als jij direct op het VWO wordt geplaatst en je weet dat je je VWO-diploma 5 jaar later haalt als je het niet al te bont maakt dan heb je weinig aansporing, als je daarentegen jaarlijks kan afzakken naar een lager niveau als je onvoldoende presteert dan doe je wat meer je best. Zou het niet een goed idee zijn om de leerplicht te wijzigen in een leerrecht. Als de leerling wil spijbelen, prima. Je verwittigt de ouders maar verder is het aan de leerling en zijn ouders hoe ze hiermee omgaan.quote:In België is de hele mentaliteit in het onderwijs anders. Er is daar veel meer respect voor de docenten en school in zijn geheel. Mensen waarderen het feit dat ze daar kunnen leren en zien het veel minder als een nare verplichting waar je zo snel mogelijk vanaf moet komen.
Daartegen is het niveau op de scholen ook hoger (zo moeten Nederlandse vwo'ers nog behoorlijk bijspijkeren in België).
Voor hoeveel % van alle middelbare scholieren geldt dit, denk je? Je zegt "de meeste leerlingen" dus ik verwacht minstens zo'n 60% a 70%?quote:Op maandag 1 juli 2013 20:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In Nederland hoeven de meeste leerlingen niet te werken voor school. Als jij direct op het VWO wordt geplaatst en je weet dat je je VWO-diploma 5 jaar later haalt als je het niet al te bont maakt dan heb je weinig aansporing,
Gemakkelijke keuze!quote:Nietsnutten worden gepamperd en hardwerkende scholieren/studenten worden voor het karretje gespannen of worden neergehaald door de rest. Ik overweeg ook nog om voor mijn master naar België te gaan, aangezien daar niet alleen de mentaliteit beter is, de kosten, voorzieningen en huisvesting dit ook zijn voor studenten. (Hier kan ik zo'n 20.000 euro per jaar gaan lappen, weinig woningen, dure woningen, duur OV, etc).
VWO duurt 6 jaar. Ik was een leerling die alles in een keer haalde met mooie cijfers. Maar ik verveelde me kapot op school. Ik spijbelde echter bijna nooit, ik wist dat ik daar thuis enorm door in de problemen zou komen. De ene keer dat ik een grote bek had tegen een docent heb ik nog een week lang tirades over me heen gekregen. Dat deed je gewoon niet.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik begrijp dat wel. In Nederland hoeven de meeste leerlingen niet te werken voor school. Als jij direct op het VWO wordt geplaatst en je weet dat je je VWO-diploma 5 jaar later haalt als je het niet al te bont maakt dan heb je weinig aansporing, als je daarentegen jaarlijks kan afzakken naar een lager niveau als je onvoldoende presteert dan doe je wat meer je best. Zou het niet een goed idee zijn om de leerplicht te wijzigen in een leerrecht. Als de leerling wil spijbelen, prima. Je verwittigt de ouders maar verder is het aan de leerling en zijn ouders hoe ze hiermee omgaan.
Hier is een tweede Master gewoon onbetaalbaar voor iedereen wiens papa geen bankdirecteur is.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:25 schreef Aapmensch het volgende:
[..]
Ik wilde net hetzelfde toevoegen. De mentaliteit van Nederlandse kinderen, hun ouders en in het hoger onderwijs vaak ook docenten komt me de spuigaten uit.
Nietsnutten worden gepamperd en hardwerkende scholieren/studenten worden voor het karretje gespannen of worden neergehaald door de rest. Ik overweeg ook nog om voor mijn master naar België te gaan, aangezien daar niet alleen de mentaliteit beter is, de kosten, voorzieningen en huisvesting dit ook zijn voor studenten. (Hier kan ik zo'n 20.000 euro per jaar gaan lappen, weinig woningen, dure woningen, duur OV, etc).
Daar zit wat in maar is dat het enige probleem in het onderwijs? Kijk naar de arbeidsvoorwaarden (LB en weinig autonomie) voor de eerstegraadsleraren die aantrekkelijkere mogelijkheden hebben buiten het onderwijs. Het probleem voor de middelbare scholen begon m.i. in de jaren 80 met de HOS-nota (wat ervoor zorgde dat eerstegraadsleraren bleven hangen in schaal LB) en steeds lagere eisen bij de centrale examens omdat er geen genoegen werd genomen met het 'te' lage aantal leerlingen die bepaalde vakken volgden en met een voldoende afrondden. Vervolgens al die mislukte experimentjes waarvan 1 vandaag de dag nog steeds wordt voortgezet (het VMBO).quote:Op maandag 1 juli 2013 20:26 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Het gekke is; ik ben thuis bijna alleen door mijn moeder opgevoed. En mijn moeder was erg bezig met discipline en respect. Dus waarom "zacht gedoe" perse vrouwelijk is... het is niet vrouwelijk, het is iets wat stonede hippies hebben bedacht.. Hippies die nog steeds verbitterd zijn over dat ze ooit op school een uitstuurbrief moesten halen.
Volgens mij gaan alle eerstegraads vanaf komend jaar naar LD. Op papier dan. In praktijk zullen ze wel weer worden uitgebuit.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar zit wat in maar is dat het enige probleem in het onderwijs? Kijk naar de arbeidsvoorwaarden (LB en weinig autonomie) voor de eerstegraadsleraren die aantrekkelijkere mogelijkheden hebben buiten het onderwijs. Het probleem voor de middelbare scholen begon m.i. in de jaren 80 met de HOS-nota (wat ervoor zorgde dat eerstegraadsleraren bleven hangen in schaal LB) en steeds lagere eisen bij de centrale examens omdat er geen genoegen werd genomen met het 'te' lage aantal leerlingen die bepaalde vakken volgden en met een voldoende afrondden. Vervolgens al die mislukte experimentjes waarvan 1 vandaag de dag nog steeds wordt voortgezet (het VMBO).
Hahaha treffend. Zo voelde ik mij wel. Ik had alles geprobeerd. Eerst heel aardig zijn, begripvol, meelevend. En toen vond de opleiding dat ik strenger moest zijn. Maar dat hielp ook niet.quote:
Goed, ik maak er 5 of 6 jaar van.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:27 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Voor hoeveel % van alle middelbare scholieren geldt dit, denk je? Je zegt "de meeste leerlingen" dus ik verwacht minstens zo'n 60% a 70%?
Volslagen flauwekul. Denk alleen al aan de rendementscijfers die bij veel scholen zo laag zijn mede door tussentijdse afstroom.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Goed, ik maak er 5 of 6 jaar van.
Mijn punt is dat je het vrij bont moet maken om in Nederland van het VWO geschopt te worden
Omdat veel leerlingen verkeerd geplaatst worden (gebrekkige selectie, wat ook met de leeftijd te maken heeft), leerlingen die qua intelligentie op het VWO thuishoren, wat niet bepaald bijzonder is (22-23% van de leerlingen haalt een VWO-diploma), hoeven weinig te doen op het VWO. Haal in België zesjes en je mist bij de volgende selectie de boot.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:36 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Volslagen flauwekul. Denk alleen al aan de rendementscijfers die bij veel scholen zo laag zijn mede door tussentijdse afstroom.
Nagenoeg iedere beginnende docent kampt met deze problemen. De truc is volhouden en blijven zoeken naar de juiste balans tussen meelevend en streng. En het moeilijke is dat dat voor iedere klas weer anders is.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:34 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Hahaha treffend. Zo voelde ik mij wel. Ik had alles geprobeerd. Eerst heel aardig zijn, begripvol, meelevend. En toen vond de opleiding dat ik strenger moest zijn. Maar dat hielp ook niet.
Scholen zijn al ijverig bezig om hier onderuit te komen.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:32 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Volgens mij gaan alle eerstegraads vanaf komend jaar naar LD. Op papier dan. In praktijk zullen ze wel weer worden uitgebuit.
Hopelijk is dat niet illustratief voor de Nederlandse school.quote:Trouwens, mijn "collega's" waren een grote roddelende, linkse kliek. Soms nog wel erger dan de leerlingen. Geheime informatie werd gewoon besproken in de koffiepauze. Bah.
Het is een heftige conclusie dat het niveau op het VWO weinig voorstelt?quote:Op maandag 1 juli 2013 20:41 schreef -J-D- het volgende:
Dus je stelt dat als je VWO doet en je hoort thuis op het VWO qua intelligentie dan zal je niet snel van het VWO afgetrapt worden... Heftige conclusie hoor!
Ja, maar dan moet je het wel leuk genoeg vinden om door te zetten. Ik had het na een half jaar helemaal gehad. Ik kwam elke dag ongelukkig thuis en was constant geirriteerd.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:42 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Nagenoeg iedere beginnende docent kampt met deze problemen. De truc is volhouden en blijven zoeken naar de juiste balans tussen meelevend en streng. En het moeilijke is dat dat voor iedere klas weer anders is.
En daar gaat het o.a. al mis.quote:
Dat ben ik helemaal met je eens. Je komt er al snel achter of werken in het onderwijs iets voor je is: of je stopt er binnen een jaar mee, of je vindt het geweldig.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:48 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ja, maar dan moet je het wel leuk genoeg vinden om door te zetten. Ik had het na een half jaar helemaal gehad. Ik kwam elke dag ongelukkig thuis en was constant geirriteerd.
Helaas wel, zo was het ook op mijn oude school. Ik weet nog dat wij onze maatschappijleer docent gekmaakten door te roepen dat we LPF gingen stemmen, omdat zij echt een diehard SP-er was.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Scholen zijn al ijverig bezig om hier onderuit te komen.
Waarom zou je voor het onderwijs kiezen waarin je volgens schaal LB betaald wordt, niet zelf mag bepalen welke stof je behandelt, wat voor examens je geeft, hoeveel examens je geeft, wat de modaliteiten zijn (wel of niet een (grafisch) rekenmachine/woordenboek toestaan) waarbij je ook nog allerlei organiserende taken hebt die meer HBO-werk zijn (niets mis mee maar ik heb het nu over academici) etc. wanneer je ook kan kiezen voor een uitdagende baan in het bedrijfsleven of bij een universiteit waarin je veel meer doet met je kennis, inzicht en vaardigheden, waarbij je veel doorgroeimogelijkheden hebt, waarbij het salaris hoger is en waarbij me niet meer uren maakt?
Shadylane (alias van een forumgenoot) heeft hier uitgebreid over verteld, zij was een lerares en zij heeft met vele plezier de overstap naar het bedrijfsleven gemaakt.
[..]
Hopelijk is dat niet illustratief voor de Nederlandse school.
dit is de reden dat alle onderwijzers mannen moeten zijnquote:Op maandag 1 juli 2013 17:46 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Afgelopen semester heb ik de minor educatie gevolgd. Hoewel ik al mijn vakken gehaald heb, is het belangrijkste dat ik er geleerd heb dat ik NOOIT in het onderwijs wil werken.
Als stagiair heb je natuurlijk sowieso een lagere positie tegenover een "echte' docent. Maar kijkend naar mijn begeleider is er niet zoveel verschil. Kinderen hebben tegenwoordig geen greintje respect meer voor autoriteiten. Logisch ook; van huis uit krijgen ze mee dat zij allemaal uniek en speciaal zijn en de directie kijkt ook de andere kant op. Immers, het zijn van binnen toch allemaal schatjes! En zo was het dat ik er één de klas uit stuurde (had een medeleerling geslagen) waarop de hele klas ging muiten, zich tegen me keerde en riep dat ze hun vriend wel achterna zouden gaan. Hogerop klagen had geen nut, ik had ze gewoon niet goed in bedwang gehouden.
Dat is ook wat je leert bij zo'n minor. Die kinderen zijn weliswaar al 15/16, hebben de verantwoordelijkheid om op een scooter te mogen rijden en werken, maar gedragen in een klas, nee, in Nederland hoeft dat niet. In plaats van dat de school streng optreedt tegen brutaal gedrag, moet jij als docent 1001 trucjes toepassen om er uberhaupt voor te zorgen dat zo'n slungel oplet. Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen. Vreemd, want mijn buurjongen met Asperger is altijd vriendelijk en beleefd. Het gevolg is dat de 3, 4 uur die je aan één zo les hebt besteed voor niks zijn geweest, omdat je toch niet aan je schema toe komt. Al gauw gooi je per week dus een halve dag weg.
Natuurlijk was ik een flut docent, dat geef ik toe. Ik heb ook wel docenten gehad die echt streng orde hielden- maar dat waren mannen van in de 50/60, van de oude garde, voordat het feminisme het onderwijs finaal verpest heeft. Het gekke is dat over de grens, in Belgie, het onderwijs meer gericht is op discipline en orde. Een medestudente van mij was daar echt door geshockeerd. Die had een tijd in Gent lesgegeven en daar was het compleet anders. Leerlingen die een grote mond hadden werden daar tenminste nog gestraft. Hier krijgen ze een rugzakje, een knuffel van papa en mama en de directeur berispt de docent dat hij het zo ver heeft laten komen.
Leve het onderwijs!
Mannen kunnen net zo goed geen autoriteit hebben. Ik heb zat van dat soort docenten gehad.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:53 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
dit is de reden dat alle onderwijzers mannen moeten zijn
Alleen maar met de harde hand werkt uiteindelijk ook averechts. Het gaat om de balans tussen de twee. In de ene klas/situatie is de harde hand de beste manier, in de andere klas/situatie juist niet.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:55 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Mannen/vrouwen maakt niet uit, zolang ze maar met harde hand regeren. Dat softe gedoe werkt niet.
Spijker, kop.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:48 schreef HSG het volgende:
Vroeger werd er echt les gegeven. Het was stampen stampen stampen totdat je het kende en als je een onvoldoende haalde dan was het jammer. Had je je sommen niet goed gemaakt? Dan bleef je na school zitten om ze te verbeteren. Dan had je maar beter je best moeten doen. De leraren konden echt lesgeven en straalde autoriteit uit. Er heerste een strakke discipline en om die reden stond Nederland in de top 3 beste onderwijs in de wereld (op Finland en Japan na).
Maar nu is het anders. Totaal geen respect voor de leraar en ook hij/zij mogen weinig doen om de boel op orde te houden. Echt les gegeven wordt niet meer en men heeft het tegenwoordig over competenties i.p.v. kennis. Haal je een onvoldoende. Geen nood een herkansing ligt al klaar. Lang leve het 6-jes cultuur toch? Jammer gemiste kans en daarom zijn wij ook dramatisch gedaald qua niveau. Het is al heel lang bekend waar het mis gaat in het onderwijs alleen men wil er niks aan doen.
...
En daar gaat het o.a. al mis.
Harde hand, maar wel redelijk. Ik had altijd een hekel aan docenten die m.i. onredelijk waren wat nakijken betreft, maar ook wat hun optreden betreft.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:55 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Mannen/vrouwen maakt niet uit, zolang ze maar met harde hand regeren. Dat softe gedoe werkt niet.
Ja, ik snap ook niet hoe je hier denkt een punt te hebben.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:58 schreef arjan1212 het volgende:
Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen
denk je dat het een man was die deze 'aandoeningen' heeft toegestaan?
De manier waarop les werd gegeven was beter, niet de methode. Stampen heb je in principe niets aan, dat is vmbo niveau. Inzicht daar heb je veel meer aan. Dat stampen van vroeger vind ik nou ook niet echt bepaald ideaal. Je kunt bepaalde kennis stampen maar daar heb je verder niets aan, pas als jij verbanden kunt leggen op hoger niveau dan begrijp je de stof.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:48 schreef HSG het volgende:
Vroeger werd er echt les gegeven. Het was stampen stampen stampen totdat je het kende en als je een onvoldoende haalde dan was het jammer. Had je je sommen niet goed gemaakt? Dan bleef je na school zitten om ze te verbeteren. Dan had je maar beter je best moeten doen. De leraren konden echt lesgeven en straalde autoriteit uit. Er heerste een strakke discipline en om die reden stond Nederland in de top 3 beste onderwijs in de wereld (op Finland en Japan na).
Maar nu is het anders. Totaal geen respect voor de leraar en ook hij/zij mogen weinig doen om de boel op orde te houden. Echt les gegeven wordt niet meer en men heeft het tegenwoordig over competenties i.p.v. kennis. Haal je een onvoldoende. Geen nood een herkansing ligt al klaar. Lang leve het 6-jes cultuur toch? Jammer gemiste kans en daarom zijn wij ook dramatisch gedaald qua niveau. Het is al heel lang bekend waar het mis gaat in het onderwijs alleen men wil er niks aan doen.
[..]
En daar gaat het o.a. al mis.
Omdat het kan zijn dat het zo overkomt op de leerlingen. De eerste vind ik wel redelijk, de tweede minder (ligt wel aan waarover ze door bleef gaan).quote:Op maandag 1 juli 2013 20:58 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Hoe komt het dat de associatie bestaat tussen harde hand en onredelijk? Ik was nooit onredelijk. Maar als je liep te klieren, moest je er uit. Een keer ging een leerling met mij in discussie en ze bleef maar doorgaan. Het was niet de tijd en plek ervoor. Dus heb ik haar eruit gestuurd.
Ze zat gewoon niet in de positie om tegen mij te praten alsof ik haar klasgenootje was. Ze verstoorde mijn les met haar brutaliteit.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:00 schreef Serene het volgende:
[..]
Omdat het kan zijn dat het zo overkomt op de leerlingen. De eerste vind ik wel redelijk, de tweede minder (ligt wel aan waarover ze door bleef gaan).
(ben trouwens van mening dat de gehele maatschappij te soft is)
Welk vak is het trouwens als ik vragen mag? Ik merkte daar namelijk ook veel verschil altijd. Bij vakken als wiskunde werd amper geklierd (terwijl die docente eigenlijk geen autoriteit had, maar ze had het niet nodig) en bij vakken als economie of frans veel meer.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:03 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ze zat gewoon niet in de positie om tegen mij te praten alsof ik haar klasgenootje was. Ze verstoorde mijn les met haar brutaliteit.
Ik zou het niet weten maar je moet er wel rekening mee houden dat een klein deel van deze mensen wel degelijk recht heeft op enige hulp. Als je bijv. een ernstige handicap aan je arm hebt en hierdoor veel trager schrijft dan mag je best wat extra tijd krijgen. Idem voor dyslexie en examens waarbij veel tekst moet worden gelezen, op de middelbare school althans (als je vervolgens niet voor een bètaopleiding kiest dan maak je het er zelf naar en daar hebben veel dyslexici dan wel weer talent voor).quote:Op maandag 1 juli 2013 20:58 schreef arjan1212 het volgende:
Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen
denk je dat het een man was die deze 'aandoeningen' heeft toegestaan?
Ik nam je tot hier serieus.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:32 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Trouwens, mijn "collega's" waren een grote roddelende, linkse kliek. Soms nog wel erger dan de leerlingen. Geheime informatie werd gewoon besproken in de koffiepauze. Bah.
Het was een alfavak.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:06 schreef Serene het volgende:
[..]
Welk vak is het trouwens als ik vragen mag? Ik merkte daar namelijk ook veel verschil altijd. Bij vakken als wiskunde werd amper geklierd (terwijl die docente eigenlijk geen autoriteit had, maar ze had het niet nodig) en bij vakken als economie of frans veel meer.
Tja, het lijkt me redelijker dan om aan te geven dat je later nog met haar kan spreken, na de uitleg o.i.d.
Te ongenuanceerd. Op elk niveau heb je kennis nodig. Kennis is het middel waarmee je redeneert. Die kennis opdoen is inderdaad slechts de eerste stap maar het moet wel gebeuren, anders verzandt je in slap geouwehoer in plaats van in redeneren. Dat moet jij als historicus toch beamen?quote:Op maandag 1 juli 2013 21:00 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
De manier waarop les werd gegeven was beter, niet de methode. Stampen heb je in principe niets aan, dat is vmbo niveau. Inzicht daar heb je veel meer aan. Dat stampen van vroeger vind ik nou ook niet echt bepaald ideaal. Je kunt bepaalde kennis stampen maar daar heb je verder niets aan, pas als jij verbanden kunt leggen op hoger niveau dan begrijp je de stof.
Omdat in het bedrijfsleven er niet over kinderen wordt geroddeld/grappen gemaakt. Het is nogal wat als je over een leerling te weten komt dat zijn totaal ontspoorde moeder een vriend heeft die met kasten gooit en aan seksfeestjes doet van iemand die je amper kent. Als er over collega's wordt geroddeld doet het me niks, volwassenen kunnen het onderling wel oplossen.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:06 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ik nam je tot hier serieus.
En hoe denk je straks even rustig 'voor het bedrijfsleven te kiezen'?
Ik begrijp in zekere zin wel wat jij bedoelt, kennis heb je sowieso nodig maar dat moet imo in de eerste paar jaar van het voortgezet onderwijs gedaan worden, in de bovenbouw ga je daarna, om het maar in mijn vakgebied te houden, historisch redeneren en bronnen leren interpreteren. Om te kunnen, daar heb je inderdaad die kennis voor nodig. Maar laat ik het met een simpel voorbeeldje duidelijk maken wat ik bedoel, vroeger werden jaartallen gestampt. Ik persoonlijk vind het niet zo heel boeiend als je bijv. kan op noemen dat het Concilie van Trente duurde van 1545 tot 1563. Als je zegt de 16de eeuw vind ik dat prima, dat je achtergronden kan opnoemen vind ik veel belangrijker, dat je het kan koppelen aan de Reformatie en waardoor de Reformatie opkwam even als simpel voorbeeld.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Te ongenuanceerd. Op elk niveau heb je kennis nodig. Kennis is het middel waarmee je redeneert. Die kennis opdoen is inderdaad slechts de eerste stap maar het moet wel gebeuren, anders verzandt je in slap geouwehoer in plaats van in redeneren. Dat moet jij als historicus toch beamen?
Parate kennis opdoen kan je thuis zelf, op school kan de leraar je helpen om te leren redeneren met de kennis die je thuis hebt opgedaan.
(dat het alfa was wist ik al, zei je al) Wel lastiger om daar autoriteit te hebben lijkt me dus. Denk ook niet dat iemand eruit sturen een goede oplossing is, want dat wordt door medeklasgenoten niet altijd als iets ergs gezien. Strafwerk is beterquote:Op maandag 1 juli 2013 21:08 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Het was een alfavak.Wiskunde en Natuurkunde werden bij ons altijd gegeven door norse oude mannen.
Dat deden ze gewoon niet. Hun huiswerk ook niet. En als ik ze liet nakomen dan hadden ze nog allemaal smoesjes waarom ze niet konden. Ze namen mij niet serieus- en ik moest voor mezelf echt kiezen; of ik kap nu, of ik word een keer zo kwaad dat ik die koters wat aandoe.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:13 schreef Serene het volgende:
[..]
(dat het alfa was wist ik al, zei je al) Wel lastiger om daar autoriteit te hebben lijkt me dus. Denk ook niet dat iemand eruit sturen een goede oplossing is, want dat wordt door medeklasgenoten niet altijd als iets ergs gezien. Strafwerk is beter
Dat ben ik met je eens! Zo dacht ik er als leerling al over. Je moet natuurlijk weten in welke eeuwen bepaalde gebeurtenissen plaatsvonden om een historisch kader te krijgen van de algemene ontwikkelingen, of dat het dan een paar jaartjes eerder of later is dat maakt inderdaad niet uit. Je moet dus wel van de grote gebeurtenissen de volgorde van die gebeurtenissen kennen, daar zijn wij ongetwijfeld over eens. Zo moet je bijv. ook weten dat je rond 1930 een enorme economische crisis had en dat (en hoe!) dit de totstandkoming van WOII faciliteerde, of dat het een paar jaar eerder of later was doet er weinig toe maar als je helemaal niet weet dat dat rond die tijd gebeurde dan schort er iets aan je historische kennis. Het lijkt me goed als je een globaal plaatje hebt van de geschiedenis:quote:Op maandag 1 juli 2013 21:13 schreef Frank_Drebin het volgende:
Maar laat ik het met een simpel voorbeeldje duidelijk maken wat ik bedoel, vroeger werden jaartallen gestampt. Ik persoonlijk vind het niet zo heel boeiend als je bijv. kan op noemen dat het Concilie van Trente duurde van 1545 tot 1563. Als je zegt de 16de eeuw vind ik dat prima, dat je achtergronden kan opnoemen vind ik veel belangrijker, dat je het kan koppelen aan de Reformatie en waardoor de Reformatie opkwam even als simpel voorbeeld.
Krengen zijn het tochquote:Op maandag 1 juli 2013 21:16 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Dat deden ze gewoon niet. Hun huiswerk ook niet. En als ik ze liet nakomen dan hadden ze nog allemaal smoesjes waarom ze niet konden. Ze namen mij niet serieus- en ik moest voor mezelf echt kiezen; of ik kap nu, of ik word een keer zo kwaad dat ik die koters wat aandoe.
De oplossing is eigenlijk heel erg simpel: verder gaan en flink wat onvoldoendes uitdelen bij de toets. Maar ja, dat mag zeker niet in Nederland?quote:Op maandag 1 juli 2013 21:16 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Dat deden ze gewoon niet. Hun huiswerk ook niet.
Over die rijtjes wordt debat gevoerd en verschilt inderdaad, tegenwoordig wordt op het middelbaar onderwijs de tijdvakken gehanteerd; tijd van jagers en verzamelaars, tijd van ridders en nog wat (ken ze niet allemaal uit het hoofd, heb het er niet zo op) en op middelbare school is natuurlijk vooral vaderlands binding belangrijk, nationale geschiedenissen zoals leerlingen ze geleerd krijgen zijn in principe onzin, een natie als Nederland heeft geen continuïteit met het verleden maar goed, als ik daarin verder ga kom je te vervallen in een debat dat al enige tijd gaande is, maar wel leuk om in het achterhoofd te houden.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens! Zo dacht ik er als leerling al over. Je moet natuurlijk weten in welke eeuwen bepaalde gebeurtenissen plaatsvonden om een historisch kader te krijgen van de algemene ontwikkelingen, of dat het dan een paar jaartjes eerder of later is dat maakt inderdaad niet uit. Je moet dus wel van de grote gebeurtenissen de volgorde van die gebeurtenissen kennen, daar zijn wij ongetwijfeld over eens. Zo moet je bijv. ook weten dat je rond 1930 een enorme economische crisis had en dat (en hoe!) dit de totstandkoming van WOII faciliteerde, of dat het een paar jaar eerder of later was doet er weinig toe maar als je helemaal niet weet dat dat rond die tijd gebeurde dan schort er iets aan je historische kennis. Het lijkt me goed als je een globaal plaatje hebt van de geschiedenis:
- de grote rijken, het hoe en wat en de eeuwen waarin die rijken bestonden
- middeleeuwen
- de complete vaderlandse geschiedenis, startende 'vlak' voor de 80-jarige oorlog
- industrialisatie
- alle grote gebeurtenissen van de twintigste eeuw
Jij zal als historicus dit rijtje nog wel wat kunnen aanvullen en nuanceren, het gaat mij nu vooral om de geste.
En beseffen dat geschiedschrijving zelden, of nooit, volledig objectief gebeurt.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:27 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Over die rijtjes wordt debat gevoerd en verschilt inderdaad, tegenwoordig wordt op het middelbaar onderwijs de tijdvakken gehanteerd; tijd van jagers en verzamelaars, tijd van ridders en nog wat (ken ze niet allemaal uit het hoofd, heb het er niet zo op) en op middelbare school is natuurlijk vooral vaderlands binding belangrijk, nationale geschiedenissen zoals leerlingen ze geleerd krijgen zijn in principe onzin, een natie als Nederland heeft geen continuïteit met het verleden maar goed, als ik daarin verder ga kom je te vervallen in een debat dat al enige tijd gaande is, maar wel leuk om in het achterhoofd te houden.
Verder zijn wij het inderdaad eens. Je moet de achtergronden weten van conflicten en gebeurtenissen maar het in historische context kunnen plaatsen is al even belangrijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oh en straffen halen niks uit; wordt het alleen maar erger.
Was er geen tweede-lijns oplossing in zo'n situatie? Ik weet nog dat je op mijn oude middelbare school maar één keer zoiets probeerde (je strafwerk niet maken) en daarna nooit meer omdat je jezelf enkel verder in de nesten werkte.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:16 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Dat deden ze gewoon niet. Hun huiswerk ook niet. En als ik ze liet nakomen dan hadden ze nog allemaal smoesjes waarom ze niet konden. Ze namen mij niet serieus- en ik moest voor mezelf echt kiezen; of ik kap nu, of ik word een keer zo kwaad dat ik die koters wat aandoe.
nadeel is is dat je bij tijdgebieden 'ongeveer' weet hoe en wanneer het zit'. je weet het niet echt. Ik ben wel voorstander van weten wanneer iets gebeurde. Precies. Soms is een maand of jaartal gewoon erg belangrijk. Het zorgt er ook voor dat je algemene kennis een stuk groter is.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:27 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Over die rijtjes wordt debat gevoerd en verschilt inderdaad, tegenwoordig wordt op het middelbaar onderwijs de tijdvakken gehanteerd; tijd van jagers en verzamelaars, tijd van ridders en nog wat (ken ze niet allemaal uit het hoofd, heb het er niet zo op) en op middelbare school is natuurlijk vooral vaderlands binding belangrijk, nationale geschiedenissen zoals leerlingen ze geleerd krijgen zijn in principe onzin, een natie als Nederland heeft geen continuïteit met het verleden maar goed, als ik daarin verder ga kom je te vervallen in een debat dat al enige tijd gaande is, maar wel leuk om in het achterhoofd te houden.
Verder zijn wij het inderdaad eens. Je moet de achtergronden weten van conflicten en gebeurtenissen maar het in historische context kunnen plaatsen is al even belangrijk.
quote:Op maandag 1 juli 2013 21:31 schreef Little_Dolls het volgende:
In Vlaanderen is het anders net zo hoor.Welk niveau en welk profiel (ook al noemen jullie dat technisch gezien niet zo)?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oh en straffen halen niks uit; wordt het alleen maar erger.
Het leuke van Vlaanderen is dat je daar ook voor goede scholen kan kiezen waar er een serieuzere mentaliteit heefst.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Aha, ik was te snel. En ja dat ben ik zeker met je eens. Dat systeem van nu, dat je over 2 onderwerpen examen krijgt vind ik persoonlijk bijzonder mager. Nu moet je ook wel kiezen en de tijd is beperkt maar de lessen die er aan vooraf gaan vind ik ook matig. Ik heb me erbij neergelegd dat het voor de staat nu eenmaal z'n nut moet hebben geschiedenislessen en dat boven historiografieën staat. Daar is ook geen tijd voor.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik had mijn reactie nog wat uitgebreid.
[..]
En beseffen dat geschiedschrijving zelden, of nooit, volledig objectief gebeurt.
Als je eens elders dat debat voert over de vaderlandse geschiedenis geef me dan alsjeblieft een seintje, dan lees ik met interesse mee.
En op de school waar ik zat was dit al héél veel (als het al gebeurde, want daar werd "negeren" ingezet, wat uiteraard niet werkte). Ik weet niet hoe het op andere scholen is, maar daar...quote:Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Als jij kunt aangeven dat jij de historische context begrijpt en jij het in kan plaatsen vind ik het voldoende. Een jaartal zegt helemaal niets namelijk. Een jaartal is een jaartal, leuk dat je het weet maar ik vind dat echt banale kennis. Als jij het jaartal niet precies weet maar wel de context kan bepalen, verbanden kunt leggen dus echt boven de stof staat is dat veel belangrijker. Maar dat is mijn mening, de jouwe is meer empirisch.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:35 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
nadeel is is dat je bij tijdgebieden 'ongeveer' weet hoe en wanneer het zit'. je weet het niet echt. Ik ben wel voorstander van weten wanneer iets gebeurde. Precies. Soms is een maand of jaartal gewoon erg belangrijk. Het zorgt er ook voor dat je algemene kennis een stuk groter is.
Over de rest van de discussie, heb wel respect gekregen voor de docenten. Zou het zelf nooit willen. De 'goede' docenten die ik had waren streng, maar rechtvaardig. Sommige leerlingen kunnen daar niet mee omgaan en gaan juist daartegenin rellen. Het hangt dus ook van de leerling (of de groep) af, niet alleen van de docent.
Ik ben geschiedenis interessant gaan vinden op het moment dat ik ontdekte hoeveel je kan leren van ontwikkelingen van vroeger. Weliswaar heeft het zich allemaal in het verleden plaatsgevonden maar je leert enorm veel over hoe mensen en systemen werken en met behulp hiervan parallellen trekken tussen huidige gebeurtenissen en vroegere gebeurtenissen. Dat is het interessante van geschiedenis voor mij, niet zo zeer de exacte feitjes.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:36 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Aha, ik was te snel. En ja dat ben ik zeker met je eens. Dat systeem van nu, dat je over 2 onderwerpen examen krijgt vind ik persoonlijk bijzonder mager. Nu moet je ook wel kiezen en de tijd is beperkt maar de lessen die er aan vooraf gaan vind ik ook matig. Ik heb me erbij neergelegd dat het voor de staat nu eenmaal z'n nut moet hebben geschiedenislessen en dat boven historiografieën staat. Daar is ook geen tijd voor.
En over dat objectief, dat heb jij ook prima begrepen. Er bestaan geen 'waarheden' in de geschiedschrijving.
Will do..
Precies, ik noem het dan ook wel het collectieve geheugen. Mensen vragen zich soms af hoe bepaalde dingen zo gekomen zijn in de maatschappij, dat begrijp je enkel en alleen als jij bewust bent van het verleden en daar een geringe kennis over hebt.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben geschiedenis interessant gaan vinden op het moment dat ik ontdekte hoeveel je kan leren van ontwikkelingen van vroeger. Weliswaar heeft het zich allemaal in het verleden plaatsgevonden maar je leert enorm veel over hoe mensen en systemen werken en met behulp hiervan parallellen trekken tussen huidige gebeurtenissen en vroegere gebeurtenissen. Dat is het interessante van geschiedenis voor mij, niet zo zeer de exacte feitjes.
Als je kijkt naar hoe lang de gemiddelde politicus over zijn academische opleiding heeft gedaan laat het zich niet moeilijk raden dat ze het bijzonder druk hadden met allerlei dingen maar kennis vergaren hoorde daar niet bij.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Eigenlijk zou dus elke politicus een goede historische vorming moeten krijgen.
Helaas lijkt het bij Rutte weinig te baten, zouden ze bij zijn opleiding de jaren 30 hebben overgeslagen?
Idd volgens mij heeft Rutte er zo'n jaartje of 10 over gedaan om iets af te krijgen. Iets in de richting van communicatiewetenschappen.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:54 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Als je kijkt naar hoe lang de gemiddelde politicus over zijn academische opleiding heeft gedaan laat het zich niet moeilijk raden dat ze het bijzonder druk hadden met allerlei dingen maar kennis vergaren hoorde daar niet bij.
Geschiedenis en er dan zo lang over doen en er zo weinig van leren.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Rutte heeft geschiedenis gestudeerd, hij deed er 7 jaar over.
Maxime Verhagen deed er 10 jaar over, eveneens voor geschiedenis.
TS is dus een bagger lerares.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Een dag dit forum volgen zegt genoeg hierover.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:25 schreef Desunoto het volgende:
Het komt te weinig voor dat eerder vergaarde kennis terugkomt in toetsen later je in schoolcarrière. Met uitzondering van grammatica en spelling in de taalvakken... maar ook die onderdelen worden regelmatig hele schoolperiodes weggestopt.
Gewoon 1 punt per fout er af trekken en het substantieel mee laten tellen voor het eindcijfer van het vak Nederlands helpt ook veel. Indien de leerlingen weigeren om het te leren dan laat je het toch elke toets terugkomen? 20 woordjes, 10 minuutjes voor het invullen, 1 minuutje voor het nakijken. Geen probleem.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:25 schreef Desunoto het volgende:
Daarnaast is er te weinig samenhang in de lesprogramma's tussen verschillende vakken. Er zouden bijvoorbeeld bij een geschiedenistoets ook punten afgetrokken moeten worden als leerlingen taalfouten maken. Maar dat wordt vaak niet gedaan. Op deze manier worden leerlingen ook niet aangespoord om kennis over te hevelen van het ene leslokaal naar het andere.
Bij een vak als geschiedenis is de mogelijkheid tot veel terugkoppelen beperkt vanwege de enorme tijdspanne die moet worden overbrugd. Als je naar het onderbouw-programma kijkt, zie je dat men gedwongen wordt om de complete Nederlandse geschiedenis er doorheen te jassen+ een stevige dot Europese en zelfs nog wat exotische geschiedenis. Combineer dat met veel leerlingen die hetgeen ze aan het leren zijn per definitie bestempelen als 'saaahaaai', en je kan onmogelijk teveel teruggrijpen op de slag bij het Teutoburgerwald als je al in de duistere middeleeuwen zit (hoe bepalend sommige van die oudere gebeurtenissen ook mogen zijn geweest).quote:Op maandag 1 juli 2013 22:25 schreef Desunoto het volgende:
Kennis vergaren is geen doel op zich meer. Toetsen zijn momentopnames en veel docenten overal, al vanaf het basisonderwijs, lijken het niets meer te schelen als je een week na een desbetreffende toets de geleerde stof alweer grotendeels vergeten bent.
Het komt te weinig voor dat eerder vergaarde kennis terugkomt in toetsen later je in schoolcarrière. Met uitzondering van grammatica en spelling in de taalvakken... maar ook die onderdelen worden regelmatig hele schoolperiodes weggestopt.
Daarnaast is er te weinig samenhang in de lesprogramma's tussen verschillende vakken. Er zouden bijvoorbeeld bij een geschiedenistoets ook punten afgetrokken moeten worden als leerlingen taalfouten maken. Maar dat wordt vaak niet gedaan. Op deze manier worden leerlingen ook niet aangespoord om kennis over te hevelen van het ene leslokaal naar het andere.
Je kan solliciteren voor de Internationale School.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:36 schreef Domingesto het volgende:
Voortgezet onderwijs.![]()
Ik wil graag les gaan geven op een Amerikaanse Elementary School (groep 3, 4, 5, 6). Eigenlijk meer een onwaarschijnlijke droom, maar ja...
Het is deze opvatting die het onderwijs in belangrijke mate heeft afgebroken.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:42 schreef Fusions het volgende:
De kennis die op scholen gegeven wordt is sowieso niet meer echt van deze tijd, niet relevant voor de toekomst en vaak al helemaal niet relevant voor het individu. De kinderen zitten daar om een papiertje te halen. Er komt ook weinig van intelligentie bij kijken, beetje stampen en opschrijven.
Daarnaast uiten de kinderen zich niet creatief genoeg, wat het ontzettend saai maakt. En ze leren niet kritisch denken, er zit niks van spel in tussen de kinderen en de leraren.
Het is eigenlijk volkomen waardeloos.
ja hoorquote:Op maandag 1 juli 2013 21:38 schreef longasleep het volgende:
vraag me eigenlijk af kan je ook les geven in een vak zonder specifiek naar school geweest te zijn om voor de klas te staan ?
goffer, helder licht ditquote:Op maandag 1 juli 2013 22:25 schreef Desunoto het volgende:
Kennis vergaren is geen doel op zich meer. Toetsen zijn momentopnames en veel docenten overal, al vanaf het basisonderwijs, lijken het niets meer te schelen als je een week na een desbetreffende toets de geleerde stof alweer grotendeels vergeten bent.
??quote:Op maandag 1 juli 2013 22:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is deze opvatting die het onderwijs in belangrijke mate heeft afgebroken.
Eerst moet je op de schouders van reuzen klimmen, daarna kan je zelf misschien een reus worden.
Ja maar dan moet je alsnog je bevoegdheid halen binnen een bepaalde periode.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:38 schreef longasleep het volgende:
vraag me eigenlijk af kan je ook les geven in een vak zonder specifiek naar school geweest te zijn om voor de klas te staan ?
Wetenschappers die iets ontdekken hebben dat te danken aan het feit dat ze op de schouders van reuzen konden staan. Dat is een metafoor voor het feit dat ze gebruik hebben kunnen maken van kennis en redeneringen die wetenschappers voor hen hebben gemaakt.quote:
Helderder dan de meeste lichten hier!quote:
De kinderen zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Desalniettemin geef ik hier toch vooral de scholen de schuld, want zij grijpen niet harder in.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:36 schreef Life2.0 het volgende:
ja je bent wel een flutdocent, want je geeft de kinderen de schuld
Geloof me, ik ramde er vaak genoeg een spel doorheen, maar dat boeide ze niet. Het enige wat ze boeide was film kijken.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:42 schreef Fusions het volgende:
De kennis die op scholen gegeven wordt is sowieso niet meer echt van deze tijd, niet relevant voor de toekomst en vaak al helemaal niet relevant voor het individu. De kinderen zitten daar om een papiertje te halen. Er komt ook weinig van intelligentie bij kijken, beetje stampen en opschrijven.
Daarnaast uiten de kinderen zich niet creatief genoeg, wat het ontzettend saai maakt. En ze leren niet kritisch denken, er zit niks van spel in tussen de kinderen en de leraren.
Het is eigenlijk volkomen waardeloos.
Ja, daarom ben ik ook gestopt he. Hadden alle docenten maar zulke zelfkennis. Sommigen daarvan geven zelfs les aan toekomstig docenten.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:24 schreef MouzurX het volgende:
[..]
TS is dus een bagger lerares.
Sowieso heb ik geen een lerares gehad die wel goed de order kon houden op een normale manier. Of het is chaos in de klas of ze is een fuhrer(TS)
Zoals ik zei, hen gewoon confronteren met de consequenties hiervan bij de eerstvolgende toets. Maar ja, dat mag helaas niet.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:05 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Geloof me, ik ramde er vaak genoeg een spel doorheen, maar dat boeide ze niet. Het enige wat ze boeide was film kijken.
Nuja, je mag ze wel strafpunten geven. Of pluspunten. Iemand die zich goed gedraagt en net een 5,4 scoort wil ik best een 5,5 geven. Verlagen mag echter niet.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zoals ik zei, hen gewoon confronteren met de consequenties hiervan bij de eerstvolgende toets. Maar ja, dat mag helaas niet.
Dit gaat over meer dan alleen het onderwijs. Het hele systeem ligt mij niet.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wetenschappers die iets ontdekken hebben dat te danken aan het feit dat ze op de schouders van reuzen konden staan. Dat is een metafoor voor het feit dat ze gebruik hebben kunnen maken van kennis en redeneringen die wetenschappers voor hen hebben gemaakt.
Dat is een analogie waarmee ik illustreer dat je eerst moet leren van anderen alvorens je zelf aan theorieontwikkeling kan gaan doen. Op het VWO moet je dus eerst gewoon je talen leren, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde etc. leren alvorens je met succes een universitaire opleiding kan volgen alwaar je weer van alles moet leren om zelf onderzoek te doen.
Om aansluiting met het VWO mogelijk te maken heeft het HAVO een bepaald niveau nodig etc.
Je kan de leerlingen vertellen welke stof wordt getoetst: hoe moeizamer de les verloopt oe meer ze zelfstandig thuis moeten doen, hoe slechter ze opletten hoe meer ze thuis moeten doen. Dat zou prima werken maar dan krijg je in Nederland op je kop van het schoolbestuur die niet blij is met de onvoldoendes. Het kortetermijnbelang wint het van het langetermijnbelang. Immers krijg je op de lange termijn betere resultaten door eens goed met onvoldoendes te strooien bij al die leerlingen die het aan zichzelf te wijten hebben, het creëert een betere werkethiek, zolang de eisen realistisch zijn (rekening houdende met het niveau van de leerlingen).quote:Op maandag 1 juli 2013 23:08 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Nuja, je mag ze wel strafpunten geven. Of pluspunten. Iemand die zich goed gedraagt en net een 5,4 scoort wil ik best een 5,5 geven. Verlagen mag echter niet.
Dat is een goeie, maar ja, je zegt het zelf al, je krijgt er gezeik van.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je kan de leerlingen vertellen welke stof wordt getoetst: hoe moeizamer de les verloopt oe meer ze zelfstandig thuis moeten doen, hoe slechter ze opletten hoe meer ze thuis moeten doen. Dat zou prima werken maar dan krijg je in Nederland op je kop van het schoolbestuur die niet blij is met de onvoldoendes. Het kortetermijnbelang wint het van het langetermijnbelang. Immers krijg je op de lange termijn betere resultaten door eens goed met onvoldoendes te strooien bij al die leerlingen die het aan zichzelf te wijten hebben, het creëert een betere werkethiek, zolang de eisen realistisch zijn (rekening houdende met het niveau van de leerlingen).
Dat lijkt mij een discussie voor een andere draad. Dan komt het ook beter tot zijn recht dan hier.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:08 schreef Fusions het volgende:
[..]
Dit gaat over meer dan alleen het onderwijs. Het hele systeem ligt mij niet.
Een van de redenen dat ik (ik volg een bètaopleiding waarmee ik indien ik een paar deficiënties wegwerk natuurkunde- en wiskundeleraar zou kunnen worden) momenteel in Nederland niet als leraar zou willen werken ook al zou ik graag onderwijzen. Dat ik dat zo zie maakt voor Nederland weinig uit maar als veel bètastudenten het zo zien, waar het op lijkt, dan heeft Nederland wel een probleem.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:11 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Dat is een goeie, maar ja, je zegt het zelf al, je krijgt er gezeik van.
Ik vraag me af hoe jullie dat toch allemaal zo goed denken te weten... (Waarschijnlijk iets met gras die groener is aan de overkant.)quote:Op maandag 1 juli 2013 21:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Welk niveau en welk profiel (ook al noemen jullie dat technisch gezien niet zo)?
Het leuke van Vlaanderen is dat je daar ook voor goede scholen kan kiezen waar er een serieuzere mentaliteit heefst.
Prima. Maar het is wel relevant. Kinderen worden gedwongen om hier aan mee te doen, ze worden gedwongen om op school te komen, ze worden gedwongen om in het lokaal te gaan zitten, ze worden gedwongen om stil te zijn en ze worden gedwongen om naar de docent te luisteren.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat lijkt mij een discussie voor een andere draad. Dan komt het ook beter tot zijn recht dan hier.
Ik ken veel mensen die in Vlaanderen hun middelbare opleiding hebben gevolgd. Wij hadden het specifiek over het ASO en dan wel de betere richtingen. Niet dat dat garanties geeft, een medestudent van mij die in Vlaanderen het ASO (wi/we) heeft gevolgd doet best lang over zijn opleiding maar ja, wat was het resultaat geweest als hij hier het VWO had gevolgd? Hij was daar immers naar toe gestuurd omdat het op het VWO eventjes niet zo goed ging. Hij lijkt nu wel zijn opleiding (relatief zware opleiding) te voltooien dus dat is best een mooi resultaat.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:20 schreef Little_Dolls het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe jullie dat toch allemaal zo goed denken te weten... (Waarschijnlijk iets met gras die groener is aan de overkant.)
Uiteraard is het BSO (VMBO in NL) echt een ramp, toch in het gemeenschapsonderwijs, al komt TSO (Havo?) ook al aardig in de buurt.
Ik ben het totaal niet met je eens. Open een draad en geef een link en ik zal daar wel reageren.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:22 schreef Fusions het volgende:
[..]
Prima. Maar het is wel relevant. Kinderen worden gedwongen om hier aan mee te doen, ze worden gedwongen om op school te komen, ze worden gedwongen om in het lokaal te gaan zitten, ze worden gedwongen om stil te zijn en ze worden gedwongen om naar de docent te luisteren.
Nu is dit niet zo heel erg als het kind er echt veel aan heeft, maar de info is vaak verouderd of niet relevant voor het kind.
De scholen zitten er om geld te verdienen, zo is het nou eenmaal. het zijn kinderennnnnquote:Op maandag 1 juli 2013 23:02 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
De kinderen zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Desalniettemin geef ik hier toch vooral de scholen de schuld, want zij grijpen niet harder in.
op basis van wat precies?quote:Op maandag 1 juli 2013 23:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben het totaal niet met je eens. Open een draad en geef een link en ik zal daar wel reageren.
Ze zijn 15/16. Ze mogen drinken.Ze mogen werken. Dan kunnen ze zich ook wel gedragen.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:29 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
De scholen zitten er om geld te verdienen, zo is het nou eenmaal. het zijn kinderennnnn
Jij zit zeker zelf nog op school.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:22 schreef Fusions het volgende:
[..]
Prima. Maar het is wel relevant. Kinderen worden gedwongen om hier aan mee te doen, ze worden gedwongen om op school te komen, ze worden gedwongen om in het lokaal te gaan zitten, ze worden gedwongen om stil te zijn en ze worden gedwongen om naar de docent te luisteren.
Nu is dit niet zo heel erg als het kind er echt veel aan heeft, maar de info is vaak verouderd of niet relevant voor het kind.
Hiermee wil ik zeggen dat TS niet zo moet zeiken als die kinderen geen zin hebben om hier altijd aan mee te werken en dan is het al helemaal niet gek dat ze niet naar een docent willen luisteren die er niet voor zijn plezier staat.
Met zo'n instelling zeg je dat je de ontwikkeling van kennis en vaardigheden bij kinderen aan het toeval wil overlaten. Dan komen alleen de natuurtalenten bovendrijven. Hoe gaan we onze welvaart dan handhaven???quote:Op maandag 1 juli 2013 23:22 schreef Fusions het volgende:
[..]
Hiermee wil ik zeggen dat TS niet zo moet zeiken als die kinderen geen zin hebben om hier altijd aan mee te werken en dan is het al helemaal niet gek dat ze niet naar een docent willen luisteren die er niet voor zijn plezier staat.
Verklaar dan eens waarom wij vroeger in de top 3 stonden en nu niet meer.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:00 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
De manier waarop les werd gegeven was beter, niet de methode. Stampen heb je in principe niets aan, dat is vmbo niveau. Inzicht daar heb je veel meer aan. Dat stampen van vroeger vind ik nou ook niet echt bepaald ideaal. Je kunt bepaalde kennis stampen maar daar heb je verder niets aan, pas als jij verbanden kunt leggen op hoger niveau dan begrijp je de stof.
Je mag werken vanaf 13quote:Op maandag 1 juli 2013 23:31 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ze zijn 15/16. Ze mogen drinken.Ze mogen werken. Dan kunnen ze zich ook wel gedragen.
Wat een held!quote:Op maandag 1 juli 2013 23:34 schreef jagga het volgende:
Dhr A Braun.
Leraar Duits. Heette toevallig Adolf van voornaam en Braun (Eva Braun anyone) van achternaam.
Leek te mooi om waar te zijn natuurlijk en dat was het ook.
De grappenmaker die erover begon heeft 4 weken elke dag tot 6 uur (wanneer hij naar huis ging) het school reglement over zitten schrijven vlak voor zijn neus. 1e 2 dagen in het nederlands, daarna 2 dagen in het Duits
Er mocht enkel nederlands gesproken worden wanneer je met nederlands aangesproken werd, anders werd er gewoon verwacht dat je Duits sprak, al was het hakkelend en vol fouten, dat boeide niet. Iets anders tolereerde hij gewoon niet.
Wilde aangesproken worden met Herr Braun, dulde absoluut geen gelul in de klas. Hangen in je stoel (ik dus) leverde me de gehele les staan achter mijn stoel op.
Iedereen vond het een klootzak tot en met, echter het laagste cijfer was een 6, gemiddelde aan het eind van het jaar was rond de 8.
Achteraf gezien een goede leraar, echter op dat moment vond ik van niet.
Je doet nu net alsof je ze vraagt een kernreactor te bouwen. Zelfs kleuters gedragen zich, mits juist opgevoed. Dan kan een 15jarige het ook.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:27 schreef AMangold het volgende:
[..]
Je mag werken vanaf 13Betekend dat dan dat je volwassen genoegd ben om alles te kunnen
en te begrijpen?
Ze mogen drinken, ja klopt, maar hoeveel van hen belanden tegenwoordig in het ziekenhuis, vanwege het o zo populaire coma-zuipen
Ze zijn 15 a 16 jaar, zitten midden in de pubertijd, willen laten zien wie ze zijn, zichzelf bewijzen en om dat te doen, gaan ze zich misdragen.. Ze testen je uit, wie is hier de baas?
Ik ga niet zeggen dat het gemakkelijk is, die pubertjes, maar je moet er niet vanuit gaan dat ze gelijk respect voor je hebben.. We leven in de 21e eeuw, daar moet je respect verdienen en ja dat begint ook al bij de jonkies
Ook bij leraren die er al werkten ging het (vaak) mis hoor.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:59 schreef GhpH het volgende:
Goed topic, maar:
Denken als stagiair autoriteit te hebben tussen 15/16 jarigen
het zijn kinderen en pubersquote:Op maandag 1 juli 2013 23:31 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ze zijn 15/16. Ze mogen drinken.Ze mogen werken. Dan kunnen ze zich ook wel gedragen.
Het gaat om doelstellingen halen, het is heel simpel.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:46 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Afgelopen semester heb ik de minor educatie gevolgd. Hoewel ik al mijn vakken gehaald heb, is het belangrijkste dat ik er geleerd heb dat ik NOOIT in het onderwijs wil werken.
Als stagiair heb je natuurlijk sowieso een lagere positie tegenover een "echte' docent. Maar kijkend naar mijn begeleider is er niet zoveel verschil. Kinderen hebben tegenwoordig geen greintje respect meer voor autoriteiten. Logisch ook; van huis uit krijgen ze mee dat zij allemaal uniek en speciaal zijn en de directie kijkt ook de andere kant op. Immers, het zijn van binnen toch allemaal schatjes! En zo was het dat ik er één de klas uit stuurde (had een medeleerling geslagen) waarop de hele klas ging muiten, zich tegen me keerde en riep dat ze hun vriend wel achterna zouden gaan. Hogerop klagen had geen nut, ik had ze gewoon niet goed in bedwang gehouden.
Dat is ook wat je leert bij zo'n minor. Die kinderen zijn weliswaar al 15/16, hebben de verantwoordelijkheid om op een scooter te mogen rijden en werken, maar gedragen in een klas, nee, in Nederland hoeft dat niet. In plaats van dat de school streng optreedt tegen brutaal gedrag, moet jij als docent 1001 trucjes toepassen om er uberhaupt voor te zorgen dat zo'n slungel oplet. Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen. Vreemd, want mijn buurjongen met Asperger is altijd vriendelijk en beleefd. Het gevolg is dat de 3, 4 uur die je aan één zo les hebt besteed voor niks zijn geweest, omdat je toch niet aan je schema toe komt. Al gauw gooi je per week dus een halve dag weg.
Natuurlijk was ik een flut docent, dat geef ik toe. Ik heb ook wel docenten gehad die echt streng orde hielden- maar dat waren mannen van in de 50/60, van de oude garde, voordat het feminisme het onderwijs finaal verpest heeft. Het gekke is dat over de grens, in Belgie, het onderwijs meer gericht is op discipline en orde. Een medestudente van mij was daar echt door geshockeerd. Die had een tijd in Gent lesgegeven en daar was het compleet anders. Leerlingen die een grote mond hadden werden daar tenminste nog gestraft. Hier krijgen ze een rugzakje, een knuffel van papa en mama en de directeur berispt de docent dat hij het zo ver heeft laten komen.
Leve het onderwijs!
makkelijk gezegd. Het gaat erom dat de jeugd van tegenwoordig geen neuk geeft om wat jij zegt waardoor het leven van de docent een hel wordt.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 04:36 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Het gaat om doelstellingen halen, het is heel simpel.
Wat zijn jou doelstellingen als leraar, ik neem aan de leerling iets aan te leren en met respect behandeld te worden.
Hoe bereik je dat?
Door boven de leerlingen te staan en ze duidelijk te maken wat de bedoeling is in de les en wat de consequenties zijn van wangedrag.
Je bent er niet om vrienden te maken of om ze een aai over de bol te geven maar om ze wat aan te leren.
Hoe je ze wat aanleert dat bepaal je helemaal zelf, het gaat er alleen om dat er discipline word uitgestraald van jou kant en dat de leerlingen dat ook naar jou uitstralen.
Duidelijke regels met duidelijke consequenties, goed helder de zaken uitleggen met ruimte voor vragen en het stimuleren van het eigen nadenken en ze wijzen op de einddoelen die behaald moeten worden.
Succes ermee.
Je hebt echt geen enkele basis gelegd in je opleiding tot docent, zo te horen. Natuurlijk is er een wezenlijk verschil tussen een kleuter en een puber. En al helemaal in een groep.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 02:20 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Je doet nu net alsof je ze vraagt een kernreactor te bouwen. Zelfs kleuters gedragen zich, mits juist opgevoed. Dan kan een 15jarige het ook.
Een keurige opsomming van precies wat er mis is met de hedendaagse samenleving. Iedereen is uniek dus iedereen heeft ook een "zeldzame aandoening".quote:Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen. Vreemd, want mijn buurjongen met Asperger is altijd vriendelijk en beleefd.
Misschien is het al ergens gezegd, maar hoeveel disciplinaire macht heb je eigenlijk over de leerlingen? Moeten sancties van bovenaf goedgekeurd worden? Moeten lessen volgens een bestaand draaiboek worden gevolgd? Het valt me op dat leraren, niet eens stagiaires dus, steeds minder inspraak lijken te hebben in hun eigen lesplan.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 02:20 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ook bij leraren die er al werkten ging het (vaak) mis hoor.
Een link met het echte feminisme vind ik nog een beetje vreemd. Wel heb je volgens een psycholoog (Hofstede) een cultuur die of masculien of feminien is. Nederland is overduidelijk het laatste. Nadruk op relaties behouden, mensen zijn belangrijk, veel begrip tonen. Kortom, we zijn allemaal een stel wijven geworden.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:22 schreef Tamabralski het volgende:
Interessant dat je feminisme de schuld geeft. Daar zit wel wat in eigenlijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Terzijde, ook op de Nederlandse universiteiten is het geen overbodige luxe om bepaalde studenten uit de zaal te verwijderen. Dat je eens aan je medestudent om wat uitleg vraagt tijdens een trager moment van het hoorcollege is natuurlijk geen probleem maar sommige studenten maken het wel heel erg bont. Veel studenten voeren hele gesprekken en dat ook nog eens zonder hun volume te matigen. Het geroezemoes is bij sommige vakken zo groot dat je amper de les nog kan volgen en daarvoor kom je hopelijk toch. Als je het niet wil volgen, prima, niemand die je verplicht. Ga dan wat anders doen!
Ik ben er dan ook een voorstander van dat de docenten ervoor zorgen dat je geen enkele reden hebt om de les te moeten volgen en ik ben dan ook allergisch voor een aanwezigheidsplicht. Liever 25 gemotiveerde studenten dan 100 studenten van wie 50 de les verstoren. Zor er maar voor dat studenten die niet het hoorcollege willen bijwonen omdat ze de nacht daarvoor hebben gestapt dit ook niet hoeven te doen, al is het maar in het belang van de gemotiveerde studenten. Persoonlijk vind ik dat eten tijdens de les ook behoorlijk irritant, bepaalde surveillanten en docenten doen dat zelf ook tijdens examens. Dat is niet respectvol ten opzichte van de studenten die zich proberen te concentreren.
[ Bericht 9% gewijzigd door Bram_van_Loon op 02-07-2013 11:47:58 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ik weet hoe het puberbrein werkt volgens de boekjes maar ik ben het niet met die boekjes eens. Simpelweg omdat ik zelf gewoon respect had voor autoriteiten. Dus het KAN wel. De boekjes zeggen iets anders dan de werkelijk zou kunnen zijn. In plaats van dat er gejankt wordt om begrip, kan je die koters ook gewoon laten zien dat ze zich gewoon moeten gedragen,ongeacht leeftijd.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 07:51 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Je hebt echt geen enkele basis gelegd in je opleiding tot docent, zo te horen. Natuurlijk is er een wezenlijk verschil tussen een kleuter en een puber. En al helemaal in een groep.
Docenten die een klas niet aankunnen, proberen alles af te schuiven op de kinderen zelf. Terwijl ze bij een andere docent gewoon 'normaal' functioneren. Hoe een klas reageert is niets anders dan een reactie op het gedrag van de docent. De docent bepaald met zn gedrag het klimaat in de les.
Aangezien die boekjes zijn geschreven door pedagogen en niet door wetenschappers is het legitiem om de inhoud van die boekjes met een korreltje zout te nemen. Als je echt wil weten hoe het zit, vraag het aan neurowetenschappers. Zij zijn hier in gespecialiseerd.quote:Ik weet hoe het puberbrein werkt volgens de boekjes maar ik ben het niet met die boekjes eens. Simpelweg omdat ik zelf gewoon respect had voor autoriteiten. Dus het KAN wel. De boekjes zeggen iets anders dan de werkelijk zou kunnen zijn. In plaats van dat er gejankt wordt om begrip, kan je die koters ook gewoon laten zien dat ze zich gewoon moeten gedragen,ongeacht leeftijd.
Wat een onzin. Als je alleen al Dick Swaab en Manfred Spitzer neemt die meer dan eens hun licht laten schijnen op de werking van de hersenen tijdens de puberteit en wat dit oplevert voor het onderwijs, dan heb je het al over de top notch op dat gebied.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Aangezien die boekjes zijn geschreven door pedagogen en niet door wetenschappers is het legitiem om de inhoud van die boekjes met een korreltje zout te nemen. Als je echt wil weten hoe het zit, vraag het aan neurowetenschappers. Zij zijn hier in gespecialiseerd.
Eerst zeg je dat boekjes geschreven zijn door pedagogen, niet door wetenschappers. Om een post later een onderzoek van Dick Swaab wat betreft het puberbrein en plannen aan te tonen. Je praat tegenstrijdig.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je moet alleen niet denken dat je echt veel van dat brein begrijpt wanneer je het halve plaatje krijgt. Ja, pubers zijn nog maar beperkt (niet niet!) in staat om te plannen, om hun impulsen onder controle te houden etc. maar ze leren ook zeer gemakkelijk, bijv. hoe ze zich moeten gedragen als dat hen goed wordt uitgelegd. Pubers hebben namelijk ook een veel plastischer brein dan oudere mensen, ze zijn dus goed kneedbaar. Ik vrees niet zo voor de feiten die vast wel correct zullen worden genoemd, het risico zit hem in wat voor conclusies er worden getrokken uit die feiten.
Je leest voor de lerarenopleiding toch geen neurowetenschappelijke boeken? Zo niet dan bied ik nederig mijn excuses aan. Voor de duidelijkheid: mijn definitie van een neurowetenschappelijke boek is dat het volledig geschreven is door neurowetenschappers, dus artsen en biologen die zich in het brein hebben gespecialiseerd. Niet een boek wat geschreven is door een psycholoog of een pedagoog aangezien de informatie die je dan krijgt al gefilterd is.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:50 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Eerst zeg je dat boekjes geschreven zijn door pedagogen, niet door wetenschappers. Om een post later een onderzoek van Dick Swaab wat betreft het puberbrein en plannen aan te tonen. Je praat tegenstrijdig.
Dick Swaab, Manfred Spitzer, Roos Vonk, Frans de Waal, en dan vergeet ik er nog 10. Je wordt echt niet zomaar voor een klas gegooid.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je leest voor de lerarenopleiding toch geen neurowetenschappelijke boeken? Zo niet dan bied ik nederig mijn excuses aan. Voor de duidelijkheid: mijn definitie van een neurowetenschappelijke boek is dat het volledig geschreven is door neurowetenschappers, dus artsen en biologen die zich in het brein hebben gespecialiseerd. Niet een boek wat geschreven is door een psycholoog of een pedagoog aangezien de informatie die je dan krijgt al gefilterd is.
Helemaal waar.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 10:14 schreef Supersoep het volgende:
Iedereen is tegenwoordig een beroemdheid, want we slingeren allemaal dezelfde onzin de wereld in op Facebook en Twitter ter glorie van onszelf. Dan krijg je vanzelf al een beetje sterallures. Gepaard met de puberteit krijg je een generatie die altijd gelijk heeft, en docenten hebben het altijd fout.
Idd. Vroeger was het veel te streng, nu is het veel te laks...quote:Op dinsdag 2 juli 2013 16:17 schreef BlueMage het volgende:
Mijn opa (m'n moeders vader) was in zijn tijd heel modern omdat ie tegen de leraren in durfde te gaan indien nodig. (kleuterjuf had m'n moeder geslagen en hij zei "ja ik sla m'n kinderen niet en jij blijft er helemaal van af, ze komt niet meer naar jouw kleuterklas") ...en moet je nou eens zien, nou is het naar de andere kant doorgeslagen.
Gelukkig was jij er een ster in. Deel je kennis!quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:28 schreef Kingstown het volgende:
Dit topic doet me denken aan de periode dat ik zelf ooit op een lerarenopleiding zat en er ook van die theemutsen waren die bijna huilend kwamen vertellen dat ze geen orde konden houden.
Kinderen de klas uitsturen waren ze wereldkampioen in, maar als je het vermogen niet hebt om een klas naar je hand te zetten, dan is het idd verstandig om geen docent te worden.
Dit dus. Mijn vader zit vaak voor zijn werk in China en de jeugd is daar echt gedrilld om met twee woorden te spreken en zich te gedragen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je leest voor de lerarenopleiding toch geen neurowetenschappelijke boeken? Zo niet dan bied ik nederig mijn excuses aan. Voor de duidelijkheid: mijn definitie van een neurowetenschappelijke boek is dat het volledig geschreven is door neurowetenschappers, dus artsen en biologen die zich in het brein hebben gespecialiseerd. Niet een boek wat geschreven is door een psycholoog of een pedagoog aangezien de informatie die je dan krijgt al gefilterd is.
De grote kneedbaarheid (plasticiteit) van het jonge brein zorgt er voor dat de gebrekkige impulscontrole en planvaardigheid geen probleem hoeft te zijn. Daar is niets tegenstrijdig aan. Hoe komt het dat er andere landen zijn waarin de leraar niet 1/3de van de les kwijt is aan ordebeheer terwijl dit in Nederland wel is? Beleid van de school en de leraren. Rotte appels op tijd verwijderen, van jongs af aan bepaalde omgangsvormen aanleren.
Dat kreeg ik thuis ook nog, en ik ben in 2006 van de middelbare school af gegaan.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 17:16 schreef Ivy_Mike het volgende:
Vroeger kreeg je van de meester een knal voor je kanis, al je vervelend deed in de klas.
Vervolgens kreeg je thuis van je ouwe heer een slag voor je harses, als hij achter is gekomen
Als stagiair heb je een lagere functie dan de eigenlijke docent. Wanneer je het als stagiair goed doet, kan je dezelfde orde als je docent. Als die docent zelf alleen al geen orde kan houden, dan ben je als stagiair gewoon de lul.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Een verschil tussen middelbaar en hoger onderwijs is zeker merkbaar, mijn oom is ruim 20 jaar universitair docent geweest. Als ze ergens respect voor hebben, dan is dat wel voor UD'en.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:53 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk. Maar het hoger onderwijs zie ik niet meer echt als " het onderwijs" Dan ben je een academicus. Mijn plan was ook om te gaan werken in het hoger onderwijs, maar dan moet je wel een bevoegdheid hebben. En je dus jarenlang door een klas voor puistenpubers heen vechten. Of je moet net iemand kennen. In elk geval kom je er bijna niet in zonder een eerstegraads diploma.
Dat vind ik ook al jaren: waar we in de jaren 50 compleet doorsloegen in de richting van soberheid (maar wel uitstekend onderwijs!) slaan we nu compleet door in de richting dat alles maar leuk moet zijn en iedereen maar moet doen wat hij wil.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 16:17 schreef BlueMage het volgende:
Mijn opa (m'n moeders vader) was in zijn tijd heel modern omdat ie tegen de leraren in durfde te gaan indien nodig. (kleuterjuf had m'n moeder geslagen en hij zei "ja ik sla m'n kinderen niet en jij blijft er helemaal van af, ze komt niet meer naar jouw kleuterklas") ...en moet je nou eens zien, nou is het naar de andere kant doorgeslagen.
Ik heb het nergens over boekjes. Ik heb het over het onderscheid tussen de ene en de andere klas. Je kunt niet alles klassen/leerlingen over een kam scheren, er als een sergeant voor gaan staan drillen, en verwachten dat iedereen netjes in de pas loopt.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:00 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik weet hoe het puberbrein werkt volgens de boekjes maar ik ben het niet met die boekjes eens. Simpelweg omdat ik zelf gewoon respect had voor autoriteiten. Dus het KAN wel. De boekjes zeggen iets anders dan de werkelijk zou kunnen zijn. In plaats van dat er gejankt wordt om begrip, kan je die koters ook gewoon laten zien dat ze zich gewoon moeten gedragen,ongeacht leeftijd.
De meeste studenten hebben inderdaad respect voor de universitaire docenten maar dat vetaalt zich niet in goed gedrag tijdens hoorcolleges, andersom zijn er docenten, net als veel surveillanten, die niet weten hoe ze zich moeten gedragen tijdens examens. Uit respect volgt blijkbaar niet automatisch respectvol gedrag, misschien omdat mensen niet in de gaten hebben wat wel en wat niet respectvol gedrag is?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:42 schreef tennisbal8594 het volgende:
[..]
Een verschil tussen middelbaar en hoger onderwijs is zeker merkbaar, mijn oom is ruim 20 jaar universitair docent geweest. Als ze ergens respect voor hebben, dan is dat wel voor UD'en.
Dat kan toch nog steeds?quote:Vroeger kon je na je promotie tot doctor een baan krijgen op de universiteit.
Eens.quote:Wanneer je gaat lesgeven op een middelbare school moet je gezag hebben, en in een hoge positie verkeren zodat die pubers er bewust van zijn dat die bewuste docent hun van school kunnen sturen. Helaas hanteren veel scholen dit soort beleid nog niet...
Misschien niet Chinees maar het komt in de buurtquote:Op dinsdag 2 juli 2013 18:01 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Dit dus. Mijn vader zit vaak voor zijn werk in China en de jeugd is daar echt gedrilld om met twee woorden te spreken en zich te gedragen.
Aan 'mijn' universiteit eisen ze van nieuwe docenten inderdaad een bevoegdheidspapiertje. Dat behalen ze gewoon tijdens hun PhD, het is dus geen probleem voor mensen die aan de PhD zijn gestart nadat deze eis werd ingevoerd.quote:Volgens mij ook, alhoewel ze tegenwoordig wel meer eisen stellen. Sommige universiteiten verwachten zelfs diverse bevoegdheidspapieren. Correct me if i'm wrong.
Ik ken verschillende academici en volgens mij doen die daar niet aan. Ze lezen in elk geval niet de crap die ik toentertijd moest lezen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Aan 'mijn' universiteit eisen ze van nieuwe docenten inderdaad een bevoegdheidspapiertje. Dat behalen ze gewoon tijdens hun PhD, het is dus geen probleem voor mensen die aan de PhD zijn gestart nadat deze eis werd ingevoerd.
Ik vraag me af in welke mate zo'n didactische vorming zin heeft aangezien dat erg modegevoelig lijkt te zijn. Zo is momenteel de activerende didactiek (vakjargon!) in de mode. Het zal vast voor sommige leerlingen en studenten werken maar ik zou er gek van worden. Indien de didactische vorming zich beperkt tot wat theoretische uitleg over hoe het brein werkt en het oefenen van lesgeven onder toezicht, prima. Ik hoop dat de 'docentenopleiding' voor academisch personeel niet meedoet aan modes.
Alleen stampen en drillen is natuurlijk ook niet goed. Het gaat om de combinatie van stampen en drillen en op een meer toegepaste manier met de stof werken. Met alleen stampen ontwikkel je geen creativiteit (een ander soort creativiteit dan die je voor tekenen, handvaardigheid etc. gebruikt), zonder voldoende stampen kan je niet goed redeneren wegens een gebrek aan kennis. In Nederland hebben we het stampen geschrapt zonder het te compenseren met iets anders. Sterker nog, ook het niveau van het redeneren met de kennis die we wel hebben is gedaald. Vergelijk bijvoorbeeld maar eens het curriculum van wiskunde B van nu met dat van eind jaren 80, je kan objectief vaststellen dat de examenstof heel wat gemakkelijker is geworden.quote:Het laat wel zien wat 'stampen' kan voortbrengen. (Daarbij heerst er ook in Japan een groot respect voor ouderen en docenten).
Maar wanneer heb je dit enorm simplistisch beeld ontwikkeld dan? Hoe kom je erbij dat dit ooit gaat werken in de praktijk?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alleen stampen en drillen is natuurlijk ook niet goed. Het gaat om de combinatie van stampen en drillen en op een meer toegepaste manier met de stof werken. Met alleen stampen ontwikkel je geen creativiteit (een ander soort creativiteit dan die je voor tekenen, handvaardigheid etc. gebruikt), zonder voldoende stampen kan je niet goed redeneren wegens een gebrek aan kennis. In Nederland hebben we het stampen geschrapt zonder het te compenseren met iets anders. Sterker nog, ook het niveau van het redeneren met de kennis die we wel hebben is gedaald. Vergelijk bijvoorbeeld maar eens het curriculum van wiskunde B van nu met dat van eind jaren 80, je kan objectief vaststellen dat de examenstof heel wat gemakkelijker is geworden.
In het Nederlandse middelbare onderwijs mag best wel wat meer de nadruk worden gelegd op het stampen en het drillen (bij wiskunde bijv. veel kale opgaves maken om automatismes te ontwikkelen). ik gun ieder goed mens het beste maar niet iedereen hoeft een VWO-diploma te behalen. Het VWO moet haar leerlingen op de beste universitaire opleidingen optimaal voorbereiden.
Dát is simplistisch Buitendam. Heb jij ook nog argumenten? Ik hoop het toch want als dit het verweer is van een leraar dan is het nog slechter gesteld met de kwaliteit van de modale leraar dan dat ik al dacht.quote:[quote]Op woensdag 3 juli 2013 10:56 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar wanneer heb je dit enorm simplistisch beeld ontwikkeld dan? Hoe kom je erbij dat dit ooit gaat werken in de praktijk?
bepaalt.quote:Op woensdag 3 juli 2013 13:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dát is simplistisch Buitendam. Heb jij ook nog argumenten? Ik hoop het toch want als dit het verweer is van een leraar dan is het nog slechter gesteld met de kwaliteit van de modale leraar dan dat ik al dacht.
Er is niets simplistisch aan mijn verhaaltje hierboven, wel is het simpel, niet verwonderlijk want de waarheid is vaak simpel. Sta jij er ooit bij stil dat de VWO-leerling een paar jaar later op een universiteit mee moet draaien, misschien bij een opleiding die nog niet al te veel in niveau is gezakt, en dat de docenten daar niet zo soft zijn als de leraren op het VWO?
Je bent nogal een stumperd als jij als leraar niet bepaald wat er gepresteerd moet worden om minimaal een voldoende te halen. De leraar en niemand anders bepaalt de hoogte van de lat. Vraag eens aan Riparius wat hij denkt van deze opmerking van mij in het kader van het wiskunde-onderwijs. Wedden dat hij het met mij eens is dat kennis en drillen hand in hand moet gaan met het toepassen?
Niet echt, vond de titel gewoon leuk als gebruikersnaam.quote:Op woensdag 3 juli 2013 10:57 schreef HaywoodJablome het volgende:
oh god, een haruki murakami fan....
quote:
Ik begrijp dat maar de docent is wel een onderdeel van die sectie en de docenten bepalen collectief de hoogte van de lat.quote:De docent bepaalt niet de hoogte van de lat. De sectie beslist dat. Je kan niet als enige docent de lat hoger leggen dan je directe collega van een soortgelijke klas. Wat je moet doen om een voldoende te halen zal dus in de sectie afgesproken worden en niet op individuele basis.
Ik geef je een week met deze instelling op welke school dan ook en dan ga je met schaamrood in een hoekje zitten beseffen dat je echt 0 verstand hebt van doceren.quote:Op woensdag 3 juli 2013 13:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je bent nogal een stumperd als jij als leraar niet bepaalt wat er gepresteerd moet worden om minimaal een voldoende te halen. De leraar en niemand anders bepaalt de hoogte van de lat.
Hoe heb je die band opgericht?quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:22 schreef Angst het volgende:
Veel beste stuurlui aan wal hier.
Om een beetje leuk les te kunnen geven moet je een band hebben met leerlingen. Het zijn immers mensen. Je herinnert je zelf vast wel hoe fijn het was als je een compliment kreeg van een docent. Leerlingen brengen veel tijd op school door dus daar moeten zich prettig voelen.
Strenge docenten die alleen op autoriteit en straf werken hebben orde, maar er is een grote maar. Leerlingen doen dan niet echt hun best maar proberen slechts straf te ontlopen. Gedrag als antwoordenboekjes over schrijven in plaats van sommen zelf te maken komen daarvan. Als ze een som niet snappen en dus fout hebben krijgen ze immers op hun kop.
Ik zelf ben een kneus wat betreft autoriteit uitstralen en jammerlijk gefaald op de lerarenopleiding.
Toch doen leerlingen inmiddels alles wat ik zeg. Waarom? Ik heb een band ik waardeer hun en zij mij. Een leerling wil die band behouden en zal dus doen wat ik zeg.
Uiteraard blijft soms grenzen aangeven en straf soms noodzakelijk. Niet erg, maar dat niet de volledige basis zijn.
Het is maar wat je doel is natuurlijk. Mijn doel is leerling verder te helpen in hun ontwikkeling in brede zin.
Iedereen heeft veel ervaring met onderwijs, de een nog meer en vanuit meer rollen dan de ander maar wij hebben allemaal veel ervaring hiermee.quote:
Er is geen conflict tussen streng zijn voor de paar rotte appels en streng optreden in geval van ordeverstoring en leuk lesgeven en aardig zijn op alle andere momenten. Er is geen conflict tussen de lat hoog leggen en de leerlingen uitdagen en enthausiaste leerlingen die hun best doen om over die lat heen te springen zonder vals te spelen. Het is maar net hoe je er mee omgaat. Het 'afrekenmoment' moet plaatsvinden tijdens de toetsen, daarbuiten kan je op een prettige manier samen streven naar hetzelfde doel: dat de leerling beter wordt in het vak. Ook ik geloof niet zo in het straffen voor het straffen maar op een gegeven moment zal je toch wel moeten ingrijpen, misschien niet om te straffen maar dan wel om ervoor te zorgen dat de les goed kan verlopen voor de andere +90% van de leerlingen. Voor leerlingen die zich niet kunnen gedragen is er een deel van het Speciaal Onderwijs uitgevonden en verder is er nog de optie om via het Staatsexamen zelfstandig een diploma te behalen.quote:Om een beetje leuk les te kunnen geven moet je een band hebben met leerlingen. Het zijn immers mensen. Je herinnert je zelf vast wel hoe fijn het was als je een compliment kreeg van een docent. Leerlingen brengen veel tijd op school door dus daar moeten zich prettig voelen.
Strenge docenten die alleen op autoriteit en straf werken hebben orde, maar er is een grote maar. Leerlingen doen dan niet echt hun best maar proberen slechts straf te ontlopen. Gedrag als antwoordenboekjes over schrijven in plaats van sommen zelf te maken komen daarvan. Als ze een som niet snappen en dus fout hebben krijgen ze immers op hun kop.
Ik zelf ben een kneus wat betreft autoriteit uitstralen en jammerlijk gefaald op de lerarenopleiding.
Toch doen leerlingen inmiddels alles wat ik zeg. Waarom? Ik heb een band ik waardeer hun en zij mij. Een leerling wil die band behouden en zal dus doen wat ik zeg.
Uiteraard blijft soms grenzen aangeven en straf soms noodzakelijk. Niet erg, maar dat niet de volledige basis zijn.
Een prima doel natuurlijk maar dat sluit al het andere toch niet uit? Het is niet zo dat je leerlingen minder goed kan helpen bij de ontwikkeling in de brede zin door vakinhoudelijk minder te eisen.quote:Het is maar wat je doel is natuurlijk. Mijn doel is leerling verder te helpen in hun ontwikkeling in brede zin.
Zo'n leraar wordt inderdaad bestempelt als kutleraar en compleet genegeerd.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Dat konden ze al niet. Mijn uitleg was nooit langer dan een kwartier. Behalve als ze er doorheen lulden en niet opletten. Dan stond ik gerust vijf minuten te wachten.quote:Op zondag 7 juli 2013 19:47 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Zo'n leraar wordt inderdaad bestempelt als kutleraar en compleet genegeerd.
Ik doe zelf vwo en als de leraren de uitleg gewoon kort houden en ons daarna rustig laten werken waarbij we ook mogen praten is er niets aan de hand, doet iedereen wat die moet doen en is het gemiddelde op de toets een 7.
Was dat havo, vwo of vmbo?quote:Op zondag 7 juli 2013 19:48 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Dat konden ze al niet. Mijn uitleg was nooit langer dan een kwartier. Behalve als ze er doorheen lulden en niet opletten. Dan stond ik gerust vijf minuten te wachten.
Hoe kan je in godsnaam ooit de diepte ingaan als alle uitleg beperkt moet blijven tot maximaal 15 minuten?quote:Op zondag 7 juli 2013 19:48 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Dat konden ze al niet. Mijn uitleg was nooit langer dan een kwartier. Behalve als ze er doorheen lulden en niet opletten. Dan stond ik gerust vijf minuten te wachten.
Als je langer uitlegt verliest iedereen zijn concentratie.quote:Op zondag 7 juli 2013 19:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe kan je in godsnaam ooit de diepte ingaan als alle uitleg beperkt moet blijven tot maximaal 15 minuten?
Nu ja, het kan wel maar het lijkt me niet gemakkelijk.
Dat moet elke leraar zelf bepalen. Het is momenteel de mode om de uitleg kort te houden, dat was vroeger heel anders. Wat wijsheid is hangt sowieso af van de leraar en de groep leerlingen maar het moet m.i. zeker geen regel zijn om uitleg steeds beperkt te houden tot 15 minuten. Een leraar mag ook bijna continue aan het woord zijn en dat je af en toe eens tussendoor een oefening maakt om het begrip te verstevigen alvorens je verder gaat met het volgende deel uitleg. Ik vind het raar dat er leerlingen zijn die menen dat het een recht van hen is om te praten tijdens de les. Ik stel niet dat dat nooit kan maar een recht is het zeker niet.quote:Op zondag 7 juli 2013 19:47 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Zo'n leraar wordt inderdaad bestempelt als kutleraar en compleet genegeerd.
Ik doe zelf vwo en als de leraren de uitleg gewoon kort houden en ons daarna rustig laten werken waarbij we ook mogen praten is er niets aan de hand, doet iedereen wat die moet doen en is het gemiddelde op de toets een 7.
Je kunt de uitleg beter in meer delen doen. Het eerste kwartier beginnen met uitleg, dan een kwartier zelfstandig werken, dan een kwartier uitleg en dan weer zelfstandig werken tot het einde van de les.quote:Op zondag 7 juli 2013 19:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat moet elke leraar zelf bepalen. Het is momenteel de mode om de uitleg kort te houden, dat was vroeger heel anders. Wat wijsheid is hangt sowieso af van de leraar en de groep leerlingen maar het moet m.i. zeker geen regel zijn om uitleg steeds beperkt te houden tot 15 minuten. Een leraar mag ook bijna continue aan het woord zijn en dat je af en toe eens tussendoor een oefening maakt om het begrip te verstevigen alvorens je verder gaat met het volgende deel uitleg. Ik vind het raar dat er leerlingen zijn die menen dat het een recht van hen is om te praten tijdens de les. Ik stel niet dat dat nooit kan maar een recht is het zeker niet.
Leg mij dan eens uit waarom de leerlingen hier 20 jaar geleden geen probleem mee hadden, in die zin dat het grootste deel toen der tijd wel het grootste deel van de tijd luisterde als de leraar fatsoenlijk les gaf. Leg mij dan eens uit waarom het nog steeds in het buitenland kan dat een docent 1-2 uur aan het woord is zonder op een hinderlijke manier onderbroken te worden door de studenten (eens al fluisterend iets vragen aan de buur maar dat de meeste studenten gewoon de hele tijd opletten).quote:Op zondag 7 juli 2013 19:56 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Als je langer uitlegt verliest iedereen zijn concentratie.
Er zijn ook leerlingen die in een ritme moeten komen. Het is voor hen vervelend om de hele tijd te moeten schakelen, zij vinden het veel fijner om bijv. eerst 60 minuten lang uitleg te krijgen (wat niet wil zeggen dat er geen interactie met de klas is in die tijd, om eens te peilen of dat de leerlingen het begrijpen of wat humor er in te gooien) en dan 30 minuten in een rustige atmosfeer te werken in plaats van steeds een kwartiertje het een en een kwartiertje het andere. Het probleem met een uitleg van een kwartiertje is sowieso dat je maar beperkt een verhaal kan opbouwen, op een laag niveau is dat misschien niet zo'n probleem, op een hoger niveau kan het funest zijn voor de kwaliteit van de uitleg. De uitleg blijft dan snel beperkt tot het presenteren van wat feitjes of trucjes in plaats van dat je een mooi samenhangend verhaal vertelt.quote:Op zondag 7 juli 2013 19:59 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Je kunt de uitleg beter in meer delen doen. Het eerste kwartier beginnen met uitleg, dan een kwartier zelfstandig werken, dan een kwartier uitleg en dan weer zelfstandig werken tot het einde van de les.
En ik ben het met je eens dat het onbeschoft is om door de uitleg heen te praten.
Je concentratievermogen gaat dan steeds omlaag. In die landen volgen de kinderen ook maar de halve uitleg, net als hier, alleen zijn die dan stil onder de uitleg.quote:Op zondag 7 juli 2013 20:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Leg mij dan eens uit waarom de leerlingen hier 20 jaar geleden geen probleem mee hadden, in die zin dat het grootste deel toen der tijd wel het grootste deel van de tijd luisterde als de leraar fatsoenlijk les gaf. Leg mij dan eens uit waarom het nog steeds in het buitenland kan dat een docent 1-2 uur aan het woord is zonder op een hinderlijke manier onderbroken te worden door de studenten (eens al fluisterend iets vragen aan de buur maar dat de meeste studenten gewoon de hele tijd opletten).
Dat heb je denk ik mis. Waarom zou je niet op kunnen letten omdat je een facebookaccount hebt?quote:De vraag is in hoeverre het een kwestie is van concentratievermogen en in hoeverre het een kwestie is van mentaliteit en gedrag. Ik vermoed dat het laatste veel zwaarder weegt. Leerlingen zijn gewend om niets met aandacht te doen doordat ze de ganse tijd bezig zijn met hun telefoontje, MSN, Facebook enz.
Die vaardigheid ontwikkel je vanzelf, of de school zich er nou mee bemoeit of niet.quote:De school is de plaats bij uitstek waar je kan leren om wel gedurende een uur of een paar uur (met af en toe een pauze) bezig te zijn met 1 activiteit. Als ze dat op school al niet leren waar dan nog wel? Het is een nuttige vaardigheid.
Niet na een kwartier al! Lange tijd werd er in Nederland gesteld dat je je 50 minuten lang zou kunnen concentreren, in andere landen halen ze twee uur ook met hoorcolleges zonder dat de studenten gaan praten.quote:Op zondag 7 juli 2013 20:11 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Je concentratievermogen gaat dan steeds omlaag.
Omdat ze thuis terwijl ze huiswerk maken nooit langer dan 15 minuten bezig zijn met iets omdat er dan weer een ping komt van Facebook, een SMS-bericht of wat dan ook. Vandaar mijn theorietje hierboven. Het staat in ieder geval vast dat leerlingen zich vroeger gedurende 50 minuten konden concentreren (de modale leerling!) en dat de leerling van nu dus ook het vermogen heeft om dat te leren, indien de leraren ervoor zorgen dat ze dat ontwikkelen. De mens verandert immers nauwelijks in enkele generaties tijd, evolutie is een traag proces.quote:Dat heb je denk ik mis. Waarom zou je niet op kunnen letten omdat je een facebookaccount hebt?
Blijkbaar niet! Ook op het hoogste bachelorniveau zijn de studenten in Nederland niet meer in staat om gedurende 1-2 uur hun mond te houden als de docent aan het woord is. Dat bewijst dat zij deze vaardigheid niet hebben ontwikkeld. Dat het mogelijk is om deze vaardigheid te ontwikkelen blijkt uit het feit dat de Nederlander dat kort geleden wel nog kon en dat ze dat in bepaalde andere landen nu ook nog kunnen. Het is een kwestie van gedragssturing, het is aan de leraren op de lage en de middelbare school om de leerlingen deze vaardigheid te doen ontwikkelen. Zij moeten niet wijzen naar de ouders.quote:Die vaardigheid ontwikkel je vanzelf, of de school zich er nou mee bemoeit of niet.
Havo.quote:Op zondag 7 juli 2013 19:51 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Was dat havo, vwo of vmbo?
Ik weet dat op het vmbo veel minder serieus gewerkt wordt, omdat de helft daar een luie havoleerling is die het zonder zijn best te doen ook wel kan halen. Op de havo is dit ook ongeveer een kwart.
Dit.quote:Op zondag 7 juli 2013 19:59 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Je kunt de uitleg beter in meer delen doen. Het eerste kwartier beginnen met uitleg, dan een kwartier zelfstandig werken, dan een kwartier uitleg en dan weer zelfstandig werken tot het einde van de les.
En ik ben het met je eens dat het onbeschoft is om door de uitleg heen te praten.
Gewoon innemen, wat denken ze wel nietquote:Op zondag 7 juli 2013 20:38 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Dat van die telefoons in de klas vond ik ook vreselijk. Mijn begeleider stond het toe, ik verbood het, maar die koters bleven gerust gamen tijdens de les.
Dat deed ik ook. Maar dan gingen ze weer in discussie. Ze hadden nul respect voor mij.quote:Op zondag 7 juli 2013 20:44 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Gewoon innemen, wat denken ze wel niet
Je hoort die dingen sowieso niet in het lokaal te hebben. Stop ze maar in je kluisje.quote:Op zondag 7 juli 2013 20:46 schreef -J-D- het volgende:
Innemen vind ik ongepast. Ook al heb ik een hekel aan het gerommel met die telefoons in de lessen, dan nog vind ik afpakken geen optie. Van andermans eigendommen blijf je af, vind ik.
Ik zie liever een andere straf die je naar eigen idee kan invullen.
Goede begeleider...quote:Op zondag 7 juli 2013 20:38 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Dat van die telefoons in de klas vond ik ook vreselijk. Mijn begeleider stond het toe, ik verbood het, maar die koters bleven gerust gamen tijdens de les.
Ja, soms als ik er iemand uitstuurde of zei dat diegene na moest komen, dan draaide hij het weer terug.quote:
Een discussie heeft twee personen nodig. Blijkbaar zorgde jij op de een of andere manier voor dat leerlingen in discussie konden gaan.quote:Op zondag 7 juli 2013 20:44 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Dat deed ik ook. Maar dan gingen ze weer in discussie. Ze hadden nul respect voor mij.
En als jij de enige docent bent die dat roept, gaat dat dus nooit gebeuren.quote:Op zondag 7 juli 2013 20:48 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Je hoort die dingen sowieso niet in het lokaal te hebben. Stop ze maar in je kluisje.
Niet mee eens, hoort bij deze generatie. Horloges mag je toch ook dragen? Een mobieltje is inmiddels net zo'n onmisbaar ding als een horloge.quote:Op zondag 7 juli 2013 20:48 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Je hoort die dingen sowieso niet in het lokaal te hebben. Stop ze maar in je kluisje.
Een typische leerkracht van vandaag dus.quote:Op zondag 7 juli 2013 21:00 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ja, soms als ik er iemand uitstuurde of zei dat diegene na moest komen, dan draaide hij het weer terug.
Helaas.quote:Op zondag 7 juli 2013 21:38 schreef tribalwars het volgende:
Op de middelbare school gaat het meer om populair worden dan echt is leren.
Snap ik ook niet.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:26 schreef Bonzai. het volgende:
Het grappige is dat er altijd wel genoeg mensen dom genoeg zullen zijn om leerkracht te worden. Het idee om met jongeren te werken (), en daarbij in het middelpunt van de belangstelling te staan (
![]()
![]()
) is voor sommigen gewoon te verleidelijk.
Goed concept wel....onderwijs zonder leerkrachten.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:26 schreef Bonzai. het volgende:
Het grappige is dat er altijd wel genoeg mensen dom genoeg zullen zijn om leerkracht te worden. Het idee om met jongeren te werken (), en daarbij in het middelpunt van de belangstelling te staan (
![]()
![]()
) is voor sommigen gewoon te verleidelijk.
Gewoon wat sneller leerlingen schorsen en van school sturen of naar een lager niveau sturen. Meer is niet nodig.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:35 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Gewoon vastbinden aan de stoel, ducttape op de mond en werken zullen ze. De armen dan zo vastgebonden dat ze alleen kunnen schrijven en niet die ducttape weg kunnen trekken natuurlijk.
Cijfers voor gedrag geven.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gewoon wat sneller leerlingen schorsen en van school sturen of naar een lager niveau sturen. Meer is niet nodig.
Misschien een systeem met gele kaarten en rode kaarten. De eerste keer dat je iets flikt strafwerk, de tweede keer een schorsing en de derde keer van school gestuurd. Waarbij de gele kaarten een bepaalde geldigheidsduur hebben.
Ik ben het ook eens met de post ervoor. je kan alleen niet iemand op een lager niveau zetten door gedrag. Van school sturen zou wel moeten.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Prima maar dat is niet genoeg. Op een gegeven moment moeten er consequenties zijn, anders trekt een deel van de leerlingen zich er niets van aan. Vergeet niet dat een deel van de leerlingen zijn ouders totaal niet betrokken is bij het onderwijs, met name in de lage sociale klasse.
Op het moment dat hij de lessen verstoort lijkt mij dat een probaat middel. Geen leerling vindt het fijn om af te zakken. Hij kan altijd nog via het staatsexamen een hoger diploma halen. Enorm veel leerlingen moeten dat doen terwijl ze onschuldig zijn, we hoeven geen medelijden te hebben met die leerlingen die het zelf opzoeken.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:43 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik ben het ook eens met de post ervoor. je kan alleen niet iemand op een lager niveau zetten door gedrag.
Ik neem aan van wel. Dan gaan ze zich afvragen hoe het kan dat alleen jouw klas zo slecht presteert.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:46 schreef spierbal het volgende:
Serieuze vraag: krijg je als docent op je kop als leerlingen slechte cijfers halen?
Ik weet al waarom jij werd uitgekotst.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:46 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Pubers moeten ook leren dat hun mening/wensen ondergeschikt zijn aan volwassenen.
Ach, meestal is dat wel te merken aan je houding voor de klas.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:47 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Jij denkt dat ik dat tegen ze zei?
Eens, hoe leren ze dat als hun gedrag geen consequenties heeft?quote:Op zondag 7 juli 2013 22:46 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Pubers moeten ook leren dat hun mening/wensen ondergeschikt zijn aan volwassenen.
Vroeger was dat een heel normale houding.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:48 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ach, meestal is dat wel te merken aan je houding voor de klas.
Er is een verschil tussen de leraar die altijd gelijk heeft en die superieur is als mens en de leraar die tijdens de les de baas is omdat hij een andere functie heeft en omdat hij op basis van zijn scholing meer weet van het vakgebied dan de leerling.quote:
Toen schreven koe ook nog met korte oe. Tijden veranderen.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:48 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Vroeger was dat een heel normale houding.
Hmm, ik zou de klas lekker hun eigen gangetje laten gaan en niet druk maken. En dan eens vragen hoe ze nou de toekomst voor zich zien...quote:Op zondag 7 juli 2013 22:46 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik neem aan van wel. Dan gaan ze zich afvragen hoe het kan dat alleen jouw klas zo slecht presteert.
Vergeet leeftijd niet.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen de leraar die altijd gelijk heeft en die superieur is als mens en de leraar die tijdens de les de baas is omdat hij een andere functie heeft en omdat hij op basis van zijn scholing meer weet van het vakgebied dan de leerling.
Dat is heel wat anders, maar een docent die zijn mening meer waard vindt dan die van een leerling gaat het niet redden.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen de leraar die altijd gelijk heeft en die superieur is als mens en de leraar die tijdens de les de baas is omdat hij een andere functie heeft en omdat hij op basis van zijn scholing meer weet van het vakgebied dan de leerling.
Natuurlijk, op het moment dat een leerling een goede inhoudelijke vraag stelt dan moet de leraar een goed antwoord kunnen geven. Alleen moet de leerling wel weten wat het juiste moment is voor een eventuele discussie, dat is niet tijdens de les maar na of voor de les (pauzes genoeg).quote:Op zondag 7 juli 2013 22:51 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat is heel wat anders, maar een docent die zijn mening meer waard vindt dan die van een leerling gaat het niet redden.
Helaas zien veel scholen het tegenwoordig als hun primaire taak om goede slagingspercentages te hebben in plaats van de leerlingen een goede dosis kennis, denkwijzen en leerstrategieën bij te brengen. Daarmee gaat vorm voor inhoud. Leerlingen die niet mee kunnen met het niveau moet je verwijderen in plaats van ze over de meet te helpen.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:46 schreef spierbal het volgende:
Serieuze vraag: krijg je als docent op je kop als leerlingen slechte cijfers halen?
Haha.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk, op het moment dat een leerling een goede inhoudelijke vraag stelt dan moet de leraar een goed antwoord kunnen geven. Alleen moet de leerling wel weten wat het juiste moment is voor een eventuele discussie, dat is niet tijdens de les maar na of voor de les (pauzes genoeg).
Op jouw voormalige universiteit wordt er tegenwoordig ook druk uitgeoefend op docenten om het slagingspercentage te verhogen, deze universiteit is een van de Nederlandse universiteiten die hier vergelijkenderwijs laat mee begon maar nu is het dus ook daar prijs. In hoeverre dat consequenties gaat hebben moet worden afgewacht maar het is nu wel zo dat docenten letterlijk verantwoording moeten afleggen als minder dan 70% van de studenten slaagt. Begrijpen wie begrijpen kan. Ik hoef jou niet uit te leggen dat dat voor de bèta-opleidingen een onhaalbaar streven is voor elke respectabele bèta-opleiding die lage eisen stelt voor het instromen i.t.t. bijv. een MIT, Caltech, Stanford University of Imperial College.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:53 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Helaas zien veel scholen het tegenwoordig als hun primaire taak om goede slagingspercentages te hebben in plaats van de leerlingen een goede dosis kennis, denkwijzen en leerstrategieën bij te brengen.
Ik stel niet dat er tijdens de les nooit eens een vraag beantwoord kan worden, het hangt af van de vraag. Is het een goede vraag van een intelligente leerling dan kan je dat best doen, is het een zeurende leerling die vraagt waarom het grafische rekenmachientje niet is toegestaan nadat je al hebt uitgelegd waarom dat is dan lijkt het mij niet handig om daar tijdens de les op in te gaan. Simpel voorbeeldje. Hoe dan ook, een goede vakkennis, een goede communicatie en consequent gedrag zijn essentieel om autoriteit te hebben.quote:
Het gaat niet zo zeer om het feit dat de leraar er over beslist, het gaat er om dat de modale leerling de leraar nodig heeft. De leerling moet kennis, inzicht en vaardigheden opdoen die hij nodig heeft om het diploma te behalen en die hem hopelijk mede voorbereidt op een betere opleiding, de leraar heeft hopelijk de vaardigheden om de leerling hierbij te helpen.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:56 schreef SputnikSweetheart het volgende:
De leraar beslist over de toekomst van een puber. Dat moeten die blagen zich eens wat beter in de oren knopen.
Zulke gevallen zijn ook strontirritant natuurlijk. Voelen zich superieur aan anderen.quote:Op zondag 7 juli 2013 23:02 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Ik had een leerling in havo die riep dat hij alles al wist en school niet nodig had. Toen ik hem vroeg waarom hij dan geen gymnasium deed klapte hij dicht.
Dan geef je hem toch een veelte hoog niveau meequote:Op zondag 7 juli 2013 22:56 schreef SputnikSweetheart het volgende:
De leraar beslist over de toekomst van een puber. Dat moeten die blagen zich eens wat beter in de oren knopen.
Prioriteit geven aan vorm boven inhoud was ook al in andere opzichten aan de gang. Vrouwenquota en internationalisering passen ook in dat rijtje. Je hebt nu zelf kunnen constateren dat de oude wiskundedictaten prima stof boden, maar toch wordt er mede omwille van internationalisering gekozen voor Engelstalige boeken die vaak niet beter zijn (wel duurder).quote:Op zondag 7 juli 2013 22:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Op jouw voormalige universiteit wordt er tegenwoordig ook druk uitgeoefend op docenten om het slagingspercentage te verhogen, deze universiteit is een van de Nederlandse universiteiten die hier vergelijkenderwijs laat mee begon maar nu is het dus ook daar prijs. In hoeverre dat consequenties gaat hebben moet worden afgewacht maar het is nu wel zo dat docenten letterlijk verantwoording moeten afleggen als minder dan 70% van de studenten slaagt. Begrijpen wie begrijpen kan. Ik hoef jou niet uit te leggen dat dat voor de bèta-opleidingen een onhaalbaar streven is voor elke respectabele bèta-opleiding die lage eisen stelt voor het instromen i.t.t. bijv. een MIT, Caltech, Stanford University of Imperial College.
Gelukkig weet jij het wel allemaal goed.quote:Op zondag 7 juli 2013 23:09 schreef Sloggi het volgende:
Wel mooi dat mensen met weinig tot geen ervaring in het onderwijs hier de boventoon voeren.
Niet per se goed, wel beter.quote:Op zondag 7 juli 2013 23:10 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Gelukkig weet jij het wel allemaal goed.
Misschien zijn er hier wel een hoop mensen bij die prima geschikt zouden zijn om te onderwijzen, maar kiezen ze daar niet voor, bijvoorbeeld vanwege het soort problemen dat TS hier aankaart.quote:Op zondag 7 juli 2013 23:09 schreef Sloggi het volgende:
Wel mooi dat mensen met weinig tot geen ervaring in het onderwijs hier de boventoon voeren.
Haar stage is eerder verpest door een begeleider die haar gezag ondermijnt dan door etterende leerlingen. Het één leidt tot het ander.quote:Op zondag 7 juli 2013 23:13 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Misschien zijn er hier wel een hoop mensen bij die prima geschikt zouden zijn om te onderwijzen, maar kiezen ze daar niet voor, bijvoorbeeld vanwege het soort problemen dat TS hier aankaart.
Vergeet de lerarenopleiding niet.quote:Op zondag 7 juli 2013 23:15 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Haar stage is eerder verpest door een begeleider die haar gezag ondermijnt dan door etterende leerlingen. Het één leidt tot het ander.
De leerlingen zouden voor mij niet de reden zijn het onderwijs niet in te gaan, ik kan wel een paar redenen noemen die voor mij zwaarder wegen.
Ik schreef dan ook 'problemen' en niet 'problemen met leerlingen'.quote:Op zondag 7 juli 2013 23:15 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Haar stage is eerder verpest door een begeleider die haar gezag ondermijnt dan door etterende leerlingen. Het één leidt tot het ander.
De leerlingen zouden voor mij niet de reden zijn het onderwijs niet in te gaan, ik kan wel een paar redenen noemen die voor mij zwaarder wegen.
Dat op zichzelf geilen en hipster zijn is inderdaad wel een beetje jammer, maar gewoon respect voor die man dat hij het goed kan vinden met zijn leerlingen.quote:Op zondag 7 juli 2013 23:13 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Tegenwoordig moet je een op zichzelf geilende hipster zijn om populair te zijn bij de acne-asocialen:
http://meesterbart.tumblr.com/
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 7 juli 2013 23:21 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Vergeet de lerarenopleiding niet.
Jullie hebben allebei gelijk.quote:Op zondag 7 juli 2013 23:22 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik schreef dan ook 'problemen' en niet 'problemen met leerlingen'.
beetje offtopic maar tochquote:Op maandag 8 juli 2013 00:11 schreef mapima het volgende:
Nederlandse vrouwen zijn meestal ook spuuglelijk schande voor het land.
Wat een onzin zegquote:Op zondag 7 juli 2013 22:56 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Dat je dit media-technisch gezien niet kan plaatsen of dat wel kan maar het desondanks zo wilt gebruiken, en dan ook nog 'acne-asocialen' als term gebruikt doet mij opgelucht ademhalen dat je geen docent gaat worden.quote:Op zondag 7 juli 2013 23:13 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Tegenwoordig moet je een op zichzelf geilende hipster zijn om populair te zijn bij de acne-asocialen:
http://meesterbart.tumblr.com/
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 8 juli 2013 00:30 schreef viagraap het volgende:
[..]
Dat je dit media-technisch gezien niet kan plaatsen of dat wel kan maar het desondanks zo wilt gebruiken, en dan ook nog 'acne-asocialen' als term gebruikt doet mij opgelucht ademhalen dat je geen docent gaat worden.
Gelukkig blijkt het aantal vrouwen nog beperkt te zijn op de belangrijkere faculteiten van de TU. Blijkbaar speelt toch niet iedereen die invloed heeft dat spelletje mee.quote:Op zondag 7 juli 2013 23:09 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Prioriteit geven aan vorm boven inhoud was ook al in andere opzichten aan de gang. Vrouwenquota en internationalisering passen ook in dat rijtje. Je hebt nu zelf kunnen constateren dat de oude wiskundedictaten prima stof boden, maar toch wordt er mede omwille van internationalisering gekozen voor Engelstalige boeken die vaak niet beter zijn (wel duurder).
Die tegenstelling van vorm en inhoud speelt op veel meer terreinen in de maatschappij. En dat levert een hoop gezeik en onvrede op.
Zoalsquote:Op zondag 7 juli 2013 23:15 schreef Sloggi het volgende:
[..]
En dit gaat jaren zo door.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:22 schreef Fusions het volgende:
[..]
En dan word je ook nog gedwongen om dood te gaan.quote:Op maandag 8 juli 2013 11:05 schreef nikky het volgende:
[..]
En dit gaat jaren zo door.
Je wordt gedwongen om op tijd te komen op je werk
Je wordt gedwongen om je zorgverzekering te betalen
Je wordt gedwongen werk te zoeken wanneer je werkloos bent
Je wordt gedwongen... vul random iets in.
Het leven is niet altijd even leuk
Het tweede punt valt wel mee in mijn beperkte ervaring; het derde is eerder niet of beperkt kunnen in plaats van moeten. Vooral het eerste en het laatste punt stoort me. Niet dat ik zoveel om geld geef, maar het is frustrerend klassen van meer dan dertig leerlingen te krijgen en te horen te krijgen dat er nu eenmaal geen geld is voor een LD-functie terwijl er wel een nieuw gebouw komt en er weer een externe 'kwaliteitsmedewerker' of 'taalcoördinator' wordt aangesteld.quote:Op maandag 8 juli 2013 01:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zoals
• het blijven steken in LB als academicus die een vijfjarige WO-opleiding (3 jaar bachelorfase, 2 jaar masterfase) en daar boven op een ULO heeft gevolgd
• het gebrek aan autonomie (te kiezen methode, de te onderwijzen stof, het niveau van de schooltoetsen, de strengheid waarmee je corrigeert, de frequentie van toetsen, ...)
• het gebrek aan door moeten groeien
• het bezig moeten zijn met allerlei andere activiteiten dan het onderwijs (waar ik de ouderavond ook toe reken) en het surveilleren
• het gebrek aan niveau waarop je mag onderwijzen zoals wiskundeloze natuurkunde (wat geen natuurkunde is!), wiskunde B met een grafisch rekenmachientje en een Nederlands CE waarbij je maximaal 1 punt mag aftrekken voor taalfouten
Dat lijkt mij heel erg vervelend, zeker als je ook geen LC krijgt.quote:Op maandag 8 juli 2013 11:49 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Het tweede punt valt wel mee in mijn beperkte ervaring; het derde is eerder niet of beperkt kunnen in plaats van moeten. Vooral het eerste en het laatste punt stoort me. Niet dat ik zoveel om geld geef, maar het is frustrerend klassen van meer dan dertig leerlingen te krijgen en te horen te krijgen dat er nu eenmaal geen geld is voor een LD-functie terwijl er wel een nieuw gebouw komt en er weer een externe 'kwaliteitsmedewerker' of 'taalcoördinator' wordt aangesteld.
Dit is al vele jaren bekend. Is inmiddels onderzocht waarom zo'n groot deel afhaakt? Hoe dan ook valt de praktijk (opleiding/het werk zelf) blijkbaar behoorlijk tegen voor de afvallers. De relevante vragen die gesteld zouden moeten worden:quote:Op maandag 8 juli 2013 02:17 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Van de mensen die begonnen aan de docentenopleiding heeft maar de helft het afgemaakt.
Ik ben wel gewend om vroeg op te staan en ook om hard te werken. Dat was mijn probleem niet. Die vrijheid verschilt per school.quote:Op maandag 8 juli 2013 15:12 schreef Sloggi het volgende:
Mijn ervaring: veel studenten zijn gewend aan hun luizenleventje en weten niet wat werken is. Dan valt het wel tegen als je om 0830 voor de klas moet staan en meer dan twintig uur per week aan je studie / werk moet besteden, zeker voor de alfa's. Je hebt natuurlijk ook veel minder vrijheid; je kunt je eigen werkdag niet indelen, en wat je tijdens je lesuren gedaan krijgt is ook nog eens afhankelijk van een dertigtal externe factoren.
Jij was vast zo'n meester Bart.quote:Op maandag 8 juli 2013 15:28 schreef Sjappel het volgende:
Slechte docenten zoals TS hebben we ook niks aan, leerlingen van mijn stageschool willen na anderhalf jaar nog steeds dat ik terug kom als docent.
Probeer vooral anderen te vergelijken als je zelf niks kanquote:Op maandag 8 juli 2013 17:15 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Jij was vast zo'n meester Bart.
Nou waarom was jij zo geweldig?quote:Op maandag 8 juli 2013 17:23 schreef Sjappel het volgende:
[..]
Probeer vooral anderen te vergelijken als je zelf niks kan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |