abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128467567
Afgelopen semester heb ik de minor educatie gevolgd. Hoewel ik al mijn vakken gehaald heb, is het belangrijkste dat ik er geleerd heb dat ik NOOIT in het onderwijs wil werken.

Als stagiair heb je natuurlijk sowieso een lagere positie tegenover een "echte' docent. Maar kijkend naar mijn begeleider is er niet zoveel verschil. Kinderen hebben tegenwoordig geen greintje respect meer voor autoriteiten. Logisch ook; van huis uit krijgen ze mee dat zij allemaal uniek en speciaal zijn en de directie kijkt ook de andere kant op. Immers, het zijn van binnen toch allemaal schatjes! En zo was het dat ik er één de klas uit stuurde (had een medeleerling geslagen) waarop de hele klas ging muiten, zich tegen me keerde en riep dat ze hun vriend wel achterna zouden gaan. Hogerop klagen had geen nut, ik had ze gewoon niet goed in bedwang gehouden.

Dat is ook wat je leert bij zo'n minor. Die kinderen zijn weliswaar al 15/16, hebben de verantwoordelijkheid om op een scooter te mogen rijden en werken, maar gedragen in een klas, nee, in Nederland hoeft dat niet. In plaats van dat de school streng optreedt tegen brutaal gedrag, moet jij als docent 1001 trucjes toepassen om er uberhaupt voor te zorgen dat zo'n slungel oplet. Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen. Vreemd, want mijn buurjongen met Asperger is altijd vriendelijk en beleefd. Het gevolg is dat de 3, 4 uur die je aan één zo les hebt besteed voor niks zijn geweest, omdat je toch niet aan je schema toe komt. Al gauw gooi je per week dus een halve dag weg.

Natuurlijk was ik een flut docent, dat geef ik toe. Ik heb ook wel docenten gehad die echt streng orde hielden- maar dat waren mannen van in de 50/60, van de oude garde, voordat het feminisme het onderwijs finaal verpest heeft. Het gekke is dat over de grens, in Belgie, het onderwijs meer gericht is op discipline en orde. Een medestudente van mij was daar echt door geshockeerd. Die had een tijd in Gent lesgegeven en daar was het compleet anders. Leerlingen die een grote mond hadden werden daar tenminste nog gestraft. Hier krijgen ze een rugzakje, een knuffel van papa en mama en de directeur berispt de docent dat hij het zo ver heeft laten komen.

Leve het onderwijs!
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  maandag 1 juli 2013 @ 17:50:35 #2
267951 FF_Serieus
Nu ff Serieus!
pi_128467654
Een waarheid als een koe! Terechte klacht dus.
pi_128467672
Nu heb je het alleen over voortgezet onderwijs. Als je gaat werken in het hoger onderwijs is het anders. Wil zelf waarschijnlijk ook werken in het hoger onderwijs, je ziet gewoon dat het heel anders is daar.
pi_128467683
En dan bedoel ik beter
pi_128467721
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:51 schreef Michael-reader het volgende:
Nu heb je het alleen over voortgezet onderwijs. Als je gaat werken in het hoger onderwijs is het anders. Wil zelf waarschijnlijk ook werken in het hoger onderwijs, je ziet gewoon dat het heel anders is daar.
Ja, natuurlijk. Maar het hoger onderwijs zie ik niet meer echt als " het onderwijs" Dan ben je een academicus. Mijn plan was ook om te gaan werken in het hoger onderwijs, maar dan moet je wel een bevoegdheid hebben. En je dus jarenlang door een klas voor puistenpubers heen vechten. Of je moet net iemand kennen. In elk geval kom je er bijna niet in zonder een eerstegraads diploma.
pi_128467767
TS straalt geen autoriteit uit. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  maandag 1 juli 2013 @ 17:56:18 #7
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_128467797
Kinderen moeten gewoon klappen krijgen als ze niet luisteren, dan zijn ze wel stil en oplettend.
pi_128467841
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:55 schreef Rezania het volgende:
TS straalt geen autoriteit uit. :')
Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek. :')
pi_128467851
Zéér terechte klacht die overigens niet alleen betrekking heeft op het onderwijs, iedereen is uniek en speciaal en ook als je als laatste de finish haalt ben je een winnaar. :{
pi_128467852
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:53 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk. Maar het hoger onderwijs zie ik niet meer echt als " het onderwijs" Dan ben je een academicus. Mijn plan was ook om te gaan werken in het hoger onderwijs, maar dan moet je wel een bevoegdheid hebben. En je dus jarenlang door een klas voor puistenpubers heen vechten. Of je moet net iemand kennen. In elk geval kom je er bijna niet in zonder een eerstegraads diploma.
Om les te mogen geven in het hoger onderwijs heb je inderdaad een lange weg te gaan. Maar je kan ook als zij-instromer werken, moet je wel academisch geschoold zijn.
pi_128467856
Ja doei.
pi_128467862
quote:
8s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:56 schreef Twiitch het volgende:
Kinderen moeten gewoon klappen krijgen als ze niet luisteren, dan zijn ze wel stil en oplettend.
pi_128467872
quote:
Honderd procent mee eens dit.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:16:42 #14
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_128468470
TS is gewoon een van de vele onzekere kutdocenten :')
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:17:37 #15
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_128468517
quote:
Dus jij slaat kinderen?
pi_128468540
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:16 schreef DuTank het volgende:
TS is gewoon een van de vele onzekere kutdocenten :')
TS volgde een slechts een minor en heeft zelf al gezegd dat ze geen onderwijswonder is/blijkt te zijn, en ook het onderwijs niet in zou willen na deze ervaring .
Ja doei.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:20:13 #17
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_128468621
Voor mij is de middelbare niet zo lang geleden geweest, maar als de docent vanaf de eerste les geen orde hield en als een softie les gaf (en ook slecht les gaf) kon die wel tegen het einde van het eerste semester verwachten dat die meer als entertainment voor de klas diende.
Kinderen die dan de hele dag uit moeten zitten nemen maar al te graag de gelegenheid om eens een uurtje niks te doen en de boel af te breken.

Ik weet nog dat de docent geschiedenis (oude man) tijdens de eerste les (in de brugklas) de deur keihard dicht smeet nadat hij binnenkwam zodat de klas in 1 keer geschrokken en stil was. Vervolgens stuurde hij een aantal leerlingen welke een paar minuten te laat waren omdat ze het lokaal niet konden vinden weg.

Daarna kwam niemand meer te laat en bleef iedereen bang voor hem voor de rest van van zijn schoolcarrière. En niemand die er ook maar aan dacht om zich te misdragen tijdens zijn lessen :')
pi_128468698
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:20 schreef H4ppy het volgende:
Voor mij is de middelbare niet zo lang geleden geweest, maar als de docent vanaf de eerste les geen orde hield en als een softie les gaf (en ook slecht les gaf) kon die wel tegen het einde van het eerste semester verwachten dat die meer als entertainment voor de klas diende.
Kinderen die dan de hele dag uit moeten zitten nemen maar al te graag de gelegenheid om eens een uurtje niks te doen en de boel af te breken.

Ik weet nog dat de docent geschiedenis (oude man) tijdens de eerste les (in de brugklas) de deur keihard dicht smeet nadat hij binnenkwam zodat de klas in 1 keer geschrokken en stil was. Vervolgens stuurde hij een aantal leerlingen welke een paar minuten te laat waren omdat ze het lokaal niet konden vinden weg.

Daarna kwam niemand meer te laat en bleef iedereen bang voor hem voor de rest van van zijn schoolcarrière. En niemand die er ook maar aan dacht om zich te misdragen tijdens zijn lessen :')
Tsja. Als je leerlingen bang voor je zijn heb je het ook niet echt goed bekeken als docent. Je strafwerkratio zal dan wellicht wat lager liggen dan bij andere docenten, maar als leerlingen alleen hun bek houden omdat ze bang voor je zijn en niet omdat ze het idee hebben dat ze wat van je kunnen leren is natuurlijk ook niet echt kosjer :')_!
Ja doei.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:21:55 #19
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_128468700
Het hangt ook van de school af. Als je op een VMBO school lesgeeft kan je maar beter je gezicht schminken en clownsschoenen aantrekken, je bent daar alleen maar om door de kinderen gefokt te worden.
pi_128468730
Voortgezet onderwijs _O_

Weinig huiswerk, spijbelen, nooit nablijven en schijt aan docenten hebben, wat een geweldige tijd was dat!

En minor? :')

[ Bericht 19% gewijzigd door Nober op 01-07-2013 18:32:05 ]
  maandag 1 juli 2013 @ 18:22:44 #21
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_128468737
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek. :')
10 eruit sturen in een half jaar?

Ja, dan word je de lul. Het probleem wegsturen is geen autoriteit uitstralen.
Dit, dus.
pi_128468843
Mag ik vragen op welke Gentse school die heeft lesgegeven? Zit zelf ook in Gent namelijk.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:26:02 #23
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_128468861
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:21 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Tsja. Als je leerlingen bang voor je zijn heb je het ook niet echt goed bekeken als docent. Je strafwerkratio zal dan wellicht wat lager liggen dan bij andere docenten, maar als leerlingen alleen hun bek houden omdat ze bang voor je zijn en niet omdat ze het idee hebben dat ze wat van je kunnen leren is natuurlijk ook niet echt kosjer :')_!
Klopt, maar het was een goede docent die zijn vak heel serieus nam en goed les gaf.

Docenten die geen les konden geven en alleen maar orde wouden houden door bangmakerijen waren #1 doelwit in de bovenbouw.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:26:29 #24
383434 Ffukkie-slim
Den enige echte
pi_128468876
De* Nederlandse onderwijs
hoihallo
pi_128469096
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Ik heb zelf het afgelopen halfjaar deeltijds voor een groep 8 in een allochtone achterstandswijk doorgebracht. Die klas bestaat dus voor 95% uit allochtonen van een jaar of 12/13. Het zal dus anders zijn dan op de middelbare school, maar ook dit zijn voor het merendeel al pubers en verre van makkelijk.

Ik ben het grotendeels met de diepere boodschap in je OP eens, ouders falen. Maar het blijft ook wel een feit dat je geschikt moet zijn voor het beroep docent. Juist door alleen maar de strenge docent te zijn die iedereen straft krijg je ze tegen je en wordt het alleen maar zwaarder. Ik ben juist erg tevreden over hoe het afgelopen halfjaar bij mij is gegaan, al vond ik het enorm veel energie kosten en zal ik ook nooit full-time docent worden. De vaste juf van die klas gaf aan dat ik het erg goed deed door wel duidelijk te zijn en niet, te erg, met me te laten sollen. Maar daarnaast toch vooral mezelf niet te ver boven de leerlingen te plaatsen, ze serieus te nemen en eigen verantwoordelijkheid te geven. En dus niet over elk klein wissewasje een grote ophef maken en kinderen straf gaan geven. Er was tegelijk met mij een Pabo-stagair die juist weer teveel met zich liet sollen, probeerde popiejopie te zijn bij de kinderen, die hem achter z'n rug om, en sommigen zelfs in z'n gezicht, uitlachten.

Concluderend, ja, kinderen worden een stuk vrijer en minder gedisciplineerd opgevoed dan vroeger. Dit vraagt om een andere aanpak voor de klas. Pure strenge auroriteit toepassen werkt niet meer. Dat kan je als een probleem beschouwen, maar het is nu eenmaal een feit. In mijn ervaring is er weinig mis mee om die kinderen minder autoritair te benaderen. Het werkt sowieso niet, zoals jij ook hebt gemerkt, omdat kinderen dat gewoon niet meer accepteren. Maar het is volgens mij ook niet nodig, omdat ik wel achter de ontwikkeling sta dat kinderen/leerlingen meer als zelfstandig individu benaderd worden dan als een stelletje wilsonbekwamen.

Maar idd, veel ouders: :|W
Dit:
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 15:17 schreef UltraR het volgende:
Ik kan me best voorstellen dat je helemaal gestoord wordt als je kind bij elke maaltijd weer weigert te eten. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je niet zo moet handelen als die moeder hier doet. Maar ja, dat krijg je ook als iedereen maar ongereguleerd kinderen kan krijgen. Dat is waar ik me over kan blijven verbazen. Voor elk schuurtje heb je een vergunning nodig, maar kinderen nemen? De grootste verantwoordelijkheid die er maar bestaat, nee hoor, tuurlijk ga maar ongelimiteerd je gang! Zelfs een verplichte opvoedcursus gaat blijkbaar al te ver... Waarom? Wanneer gaan we eens in het belang van kinderen denken ipv die panische angst om de vrijheid van ouders iets in te perken.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_128469234
Ja veel kinderen zijn compleet ongemanierd en ik schaam me soms echt voor leeftijdsgenoten. Op mijn school zelf zitten er eigenlijk geen allochtonen en enkel kinderen die goed zijn opgevoed (de meeste dan toch), maar als ik eens op straat kijk, dan heb ik zin om direct te emigreren want als dit de toekomst van België is... Man man man, te triest voor woorden gewoon.
  maandag 1 juli 2013 @ 20:02:08 #27
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128472576
Een zeer terechte klacht.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 20:07:45 #28
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128472743
quote:
Dat is ook wat je leert bij zo'n minor. Die kinderen zijn weliswaar al 15/16, hebben de verantwoordelijkheid om op een scooter te mogen rijden en werken, maar gedragen in een klas, nee, in Nederland hoeft dat niet. In plaats van dat de school streng optreedt tegen brutaal gedrag, moet jij als docent 1001 trucjes toepassen om er uberhaupt voor te zorgen dat zo'n slungel oplet. Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen. Vreemd, want mijn buurjongen met Asperger is altijd vriendelijk en beleefd. Het gevolg is dat de 3, 4 uur die je aan één zo les hebt besteed voor niks zijn geweest, omdat je toch niet aan je schema toe komt. Al gauw gooi je per week dus een halve dag weg.
ADHD, autisme (PDD NOS en asperger zijn hier vormen van) en dyslexie zijn geen excuses voor slecht gedrag. Het zijn excuses voor andere zaken maar niet voor slecht gedrag. Veel mensen die een van deze aandoeningen heeft kunnen zich prima normaal gedragen en ze kunnen in het algemeen prima functioneren op een school. Nederlands tweede astronaut slaagde haalde met een jaar extra het VWO ondanks dat hij dyslexie had en hij slaagde met lof voor wis- en natuurkunde. In het geval van ADHD moet je misschien de leerling wat meer bij de les houden en in het geval van autisme moet je sociaal wat bijsturen (de leerling zelf en de medeleerlingen (hoe zij omgaan met het wat anders zijn van hun medeleerling)) maar het zijn geen redenen om het verstoren van de les toe te staan. Verder moet je er rekening mee houden dat slechts een deel van hen een serieus probleem heeft, deze mensen hebben er recht op dat hun probleem wel serieus wordt genomen, zij moeten er niet onder lijden dat zoveel andere mensen voor zweetvoeten al zo'n etiketje krijgen, bij wijze van spreken.
Leerlingen die niet binnen de klas kunnen functioneren moeten naar een school voor moeilijk lerende of moeilijk opvoedbare kinderen toe.
#NoDAPL
pi_128472896
quote:
7s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:17 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Dus jij slaat kinderen?
Natuurlijk. En als ze niet luisteren dan gaan ze de kerker in!
pi_128472915
Als jij het les geven niet leuk vind moet je ook niet verwachten dat kinderen met plezier naar je gaan luisteren. Respect moet van 2 kanten komen anders gaat 1 kant zich verzetten.
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
  maandag 1 juli 2013 @ 20:15:19 #31
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_128472982
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:12 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Natuurlijk. En als ze niet luisteren dan gaan ze de kerker in!
Nice.
pi_128473038
quote:
14s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:22 schreef Buitendam het volgende:

[..]

10 eruit sturen in een half jaar?

Ja, dan word je de lul. Het probleem wegsturen is geen autoriteit uitstralen.
Ik weet niet waarom ik geen autoriteit uitstraalde. Normaliter ben ik iemand die niet op haar mondje is gevallen. Ik heb er ook geen moeite mee om mensen die zich op straat misdragen aan te spreken. Dus waarom die kinderen mij niet serieus namen... al sla je me dood.

Wellicht kan het zijn dat ze feilloos doorhadden dat de directie en mijn stagebegeleider niet achter mij stonden. Mijn stagebegeleider was namelijk echt zo'n popi-jopie die iedereen schat en mop noemde en met slangeleren laarzen naar school ging.
  maandag 1 juli 2013 @ 20:17:45 #33
406245 Ivy_Mike
Zo'n grote paddowolk BAM
pi_128473071
Softe docenten in de klas?
Je kan beter van die ex-mariniers voor de klas zetten, moet je dan eens opletten.
'It's a boy'
pi_128473116
quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:17 schreef Ivy_Mike het volgende:
Softe docenten in de klas?
Je kan beter van die ex-mariniers voor de klas zetten, moet je dan eens opletten.
Ik ben er ook mee eens dat je pubers het beste door mannen kan laten leiden. Een soort Kindergarten Cop maar dan met 15jarigen.

Ik gaf trouwens geen les op het vmbo, voor mij strikt havo-klassen. En daarvan was maar een kwart niet blank.
pi_128473154
In België is de hele mentaliteit in het onderwijs anders. Er is daar veel meer respect voor de docenten en school in zijn geheel. Mensen waarderen het feit dat ze daar kunnen leren en zien het veel minder als een nare verplichting waar je zo snel mogelijk vanaf moet komen.

Daartegen is het niveau op de scholen ook hoger (zo moeten Nederlandse vwo'ers nog behoorlijk bijspijkeren in België).
My love for you is ticking clock, Berserker
pi_128473249
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:19 schreef Aapmensch het volgende:
In België is de hele mentaliteit in het onderwijs anders. Er is daar veel meer respect voor de docenten en school in zijn geheel. Mensen waarderen het feit dat ze daar kunnen leren en zien het veel minder als een nare verplichting waar je zo snel mogelijk vanaf moet komen.

Daartegen is het niveau op de scholen ook hoger (zo moeten Nederlandse vwo'ers nog behoorlijk bijspijkeren in België).
Ik denk er zelfs over om als ik ooit kinderen krijg mijn kind in Belgie op school te doen.
  maandag 1 juli 2013 @ 20:23:17 #37
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_128473285
Het antwoord geef je zelf al. Het is logisch dat je geen respect afdwingt, tegenwoordig worden al die opleidingen overheerst door die ene zije gleuven met hun geitenwollen sokken methode. Het moet allemaal vrouwelijk en met een knuffel. Jij bepaalt niet wat er in het lokaal gebeurt maar als je tegen problemen oploopt ga je in gesprek met de leerlingen. Dat soort eng slap gedoe.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
pi_128473388
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:22 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Ik denk er zelfs over om als ik ooit kinderen krijg mijn kind in Belgie op school te doen.
Ik wilde net hetzelfde toevoegen. De mentaliteit van Nederlandse kinderen, hun ouders en in het hoger onderwijs vaak ook docenten komt me de spuigaten uit.

Nietsnutten worden gepamperd en hardwerkende scholieren/studenten worden voor het karretje gespannen of worden neergehaald door de rest. Ik overweeg ook nog om voor mijn master naar België te gaan, aangezien daar niet alleen de mentaliteit beter is, de kosten, voorzieningen en huisvesting dit ook zijn voor studenten. (Hier kan ik zo'n 20.000 euro per jaar gaan lappen, weinig woningen, dure woningen, duur OV, etc).
  maandag 1 juli 2013 @ 20:25:34 #39
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128473389
quote:

Ik begrijp dat wel. In Nederland hoeven de meeste leerlingen niet te werken voor school. Als jij direct op het VWO wordt geplaatst en je weet dat je je VWO-diploma 5 jaar later haalt als je het niet al te bont maakt dan heb je weinig aansporing, als je daarentegen jaarlijks kan afzakken naar een lager niveau als je onvoldoende presteert dan doe je wat meer je best. Zou het niet een goed idee zijn om de leerplicht te wijzigen in een leerrecht. Als de leerling wil spijbelen, prima. Je verwittigt de ouders maar verder is het aan de leerling en zijn ouders hoe ze hiermee omgaan.
#NoDAPL
pi_128473442
Het gekke is; ik ben thuis bijna alleen door mijn moeder opgevoed. En mijn moeder was erg bezig met discipline en respect. Dus waarom "zacht gedoe" perse vrouwelijk is... het is niet vrouwelijk, het is iets wat stonede hippies hebben bedacht.. Hippies die nog steeds verbitterd zijn over dat ze ooit op school een uitstuurbrief moesten halen.
pi_128473463
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In Nederland hoeven de meeste leerlingen niet te werken voor school. Als jij direct op het VWO wordt geplaatst en je weet dat je je VWO-diploma 5 jaar later haalt als je het niet al te bont maakt dan heb je weinig aansporing,
Voor hoeveel % van alle middelbare scholieren geldt dit, denk je? Je zegt "de meeste leerlingen" dus ik verwacht minstens zo'n 60% a 70%?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  maandag 1 juli 2013 @ 20:27:33 #42
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128473476
quote:
Nietsnutten worden gepamperd en hardwerkende scholieren/studenten worden voor het karretje gespannen of worden neergehaald door de rest. Ik overweeg ook nog om voor mijn master naar België te gaan, aangezien daar niet alleen de mentaliteit beter is, de kosten, voorzieningen en huisvesting dit ook zijn voor studenten. (Hier kan ik zo'n 20.000 euro per jaar gaan lappen, weinig woningen, dure woningen, duur OV, etc).
Gemakkelijke keuze!
Ik begrijp goed dat veel ouders die in de buurt van de grens wonen hun kinderen naar een Belgische school sturen, dat ik zelf ook doen.
#NoDAPL
pi_128473506
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik begrijp dat wel. In Nederland hoeven de meeste leerlingen niet te werken voor school. Als jij direct op het VWO wordt geplaatst en je weet dat je je VWO-diploma 5 jaar later haalt als je het niet al te bont maakt dan heb je weinig aansporing, als je daarentegen jaarlijks kan afzakken naar een lager niveau als je onvoldoende presteert dan doe je wat meer je best. Zou het niet een goed idee zijn om de leerplicht te wijzigen in een leerrecht. Als de leerling wil spijbelen, prima. Je verwittigt de ouders maar verder is het aan de leerling en zijn ouders hoe ze hiermee omgaan.
VWO duurt 6 jaar. Ik was een leerling die alles in een keer haalde met mooie cijfers. Maar ik verveelde me kapot op school. Ik spijbelde echter bijna nooit, ik wist dat ik daar thuis enorm door in de problemen zou komen. De ene keer dat ik een grote bek had tegen een docent heb ik nog een week lang tirades over me heen gekregen. Dat deed je gewoon niet.
pi_128473544
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:25 schreef Aapmensch het volgende:

[..]

Ik wilde net hetzelfde toevoegen. De mentaliteit van Nederlandse kinderen, hun ouders en in het hoger onderwijs vaak ook docenten komt me de spuigaten uit.

Hier is een tweede Master gewoon onbetaalbaar voor iedereen wiens papa geen bankdirecteur is.
pi_128473588
  maandag 1 juli 2013 @ 20:31:16 #46
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128473641
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:26 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Het gekke is; ik ben thuis bijna alleen door mijn moeder opgevoed. En mijn moeder was erg bezig met discipline en respect. Dus waarom "zacht gedoe" perse vrouwelijk is... het is niet vrouwelijk, het is iets wat stonede hippies hebben bedacht.. Hippies die nog steeds verbitterd zijn over dat ze ooit op school een uitstuurbrief moesten halen.
Daar zit wat in maar is dat het enige probleem in het onderwijs? Kijk naar de arbeidsvoorwaarden (LB en weinig autonomie) voor de eerstegraadsleraren die aantrekkelijkere mogelijkheden hebben buiten het onderwijs. Het probleem voor de middelbare scholen begon m.i. in de jaren 80 met de HOS-nota (wat ervoor zorgde dat eerstegraadsleraren bleven hangen in schaal LB) en steeds lagere eisen bij de centrale examens omdat er geen genoegen werd genomen met het 'te' lage aantal leerlingen die bepaalde vakken volgden en met een voldoende afrondden. Vervolgens al die mislukte experimentjes waarvan 1 vandaag de dag nog steeds wordt voortgezet (het VMBO).
#NoDAPL
pi_128473710
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar zit wat in maar is dat het enige probleem in het onderwijs? Kijk naar de arbeidsvoorwaarden (LB en weinig autonomie) voor de eerstegraadsleraren die aantrekkelijkere mogelijkheden hebben buiten het onderwijs. Het probleem voor de middelbare scholen begon m.i. in de jaren 80 met de HOS-nota (wat ervoor zorgde dat eerstegraadsleraren bleven hangen in schaal LB) en steeds lagere eisen bij de centrale examens omdat er geen genoegen werd genomen met het 'te' lage aantal leerlingen die bepaalde vakken volgden en met een voldoende afrondden. Vervolgens al die mislukte experimentjes waarvan 1 vandaag de dag nog steeds wordt voortgezet (het VMBO).
Volgens mij gaan alle eerstegraads vanaf komend jaar naar LD. Op papier dan. In praktijk zullen ze wel weer worden uitgebuit.

Trouwens, mijn "collega's" waren een grote roddelende, linkse kliek. Soms nog wel erger dan de leerlingen. Geheime informatie werd gewoon besproken in de koffiepauze. Bah.
pi_128473804
quote:
Hahaha treffend. Zo voelde ik mij wel. Ik had alles geprobeerd. Eerst heel aardig zijn, begripvol, meelevend. En toen vond de opleiding dat ik strenger moest zijn. Maar dat hielp ook niet.
  maandag 1 juli 2013 @ 20:34:52 #50
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128473828
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:27 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Voor hoeveel % van alle middelbare scholieren geldt dit, denk je? Je zegt "de meeste leerlingen" dus ik verwacht minstens zo'n 60% a 70%?
Goed, ik maak er 5 of 6 jaar van. ;)
Mijn punt is dat je het vrij bont moet maken om in Nederland van het VWO geschopt te worden als je daar eenmaal op zit terwijl ze in België weten dat ze bij elke volgende selectie zowel een niveau omhoog als een niveau omlaag kunnen gaan. Dat spoort aan om in ieder geval in die mate je best te doen dat je de volgende keer een niveau omhoog gaat in plaats van een niveau omlaag. In Nederland weten veel VWO-leerlingen dat ze weinig hoeven te doen om voldoendes te halen en ze hebben weinig te winnne met hogere cijfers, behalve die paar ambitieuze leerlingen die een 8+ nastreven wegens een loting of selectie.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')