Ja, natuurlijk. Maar het hoger onderwijs zie ik niet meer echt als " het onderwijs" Dan ben je een academicus. Mijn plan was ook om te gaan werken in het hoger onderwijs, maar dan moet je wel een bevoegdheid hebben. En je dus jarenlang door een klas voor puistenpubers heen vechten. Of je moet net iemand kennen. In elk geval kom je er bijna niet in zonder een eerstegraads diploma.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:51 schreef Michael-reader het volgende:
Nu heb je het alleen over voortgezet onderwijs. Als je gaat werken in het hoger onderwijs is het anders. Wil zelf waarschijnlijk ook werken in het hoger onderwijs, je ziet gewoon dat het heel anders is daar.
Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek.quote:
Om les te mogen geven in het hoger onderwijs heb je inderdaad een lange weg te gaan. Maar je kan ook als zij-instromer werken, moet je wel academisch geschoold zijn.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:53 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk. Maar het hoger onderwijs zie ik niet meer echt als " het onderwijs" Dan ben je een academicus. Mijn plan was ook om te gaan werken in het hoger onderwijs, maar dan moet je wel een bevoegdheid hebben. En je dus jarenlang door een klas voor puistenpubers heen vechten. Of je moet net iemand kennen. In elk geval kom je er bijna niet in zonder een eerstegraads diploma.
quote:Op maandag 1 juli 2013 17:56 schreef Twiitch het volgende:
Kinderen moeten gewoon klappen krijgen als ze niet luisteren, dan zijn ze wel stil en oplettend.
Dus jij slaat kinderen?quote:
TS volgde een slechts een minor en heeft zelf al gezegd dat ze geen onderwijswonder is/blijkt te zijn, en ook het onderwijs niet in zou willen na deze ervaring .quote:Op maandag 1 juli 2013 18:16 schreef DuTank het volgende:
TS is gewoon een van de vele onzekere kutdocenten
Tsja. Als je leerlingen bang voor je zijn heb je het ook niet echt goed bekeken als docent. Je strafwerkratio zal dan wellicht wat lager liggen dan bij andere docenten, maar als leerlingen alleen hun bek houden omdat ze bang voor je zijn en niet omdat ze het idee hebben dat ze wat van je kunnen leren is natuurlijk ook niet echt kosjerquote:Op maandag 1 juli 2013 18:20 schreef H4ppy het volgende:
Voor mij is de middelbare niet zo lang geleden geweest, maar als de docent vanaf de eerste les geen orde hield en als een softie les gaf (en ook slecht les gaf) kon die wel tegen het einde van het eerste semester verwachten dat die meer als entertainment voor de klas diende.
Kinderen die dan de hele dag uit moeten zitten nemen maar al te graag de gelegenheid om eens een uurtje niks te doen en de boel af te breken.
Ik weet nog dat de docent geschiedenis (oude man) tijdens de eerste les (in de brugklas) de deur keihard dicht smeet nadat hij binnenkwam zodat de klas in 1 keer geschrokken en stil was. Vervolgens stuurde hij een aantal leerlingen welke een paar minuten te laat waren omdat ze het lokaal niet konden vinden weg.
Daarna kwam niemand meer te laat en bleef iedereen bang voor hem voor de rest van van zijn schoolcarrière. En niemand die er ook maar aan dacht om zich te misdragen tijdens zijn lessen
10 eruit sturen in een half jaar?quote:Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek.
Klopt, maar het was een goede docent die zijn vak heel serieus nam en goed les gaf.quote:Op maandag 1 juli 2013 18:21 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Tsja. Als je leerlingen bang voor je zijn heb je het ook niet echt goed bekeken als docent. Je strafwerkratio zal dan wellicht wat lager liggen dan bij andere docenten, maar als leerlingen alleen hun bek houden omdat ze bang voor je zijn en niet omdat ze het idee hebben dat ze wat van je kunnen leren is natuurlijk ook niet echt kosjer_!
Ik heb zelf het afgelopen halfjaar deeltijds voor een groep 8 in een allochtone achterstandswijk doorgebracht. Die klas bestaat dus voor 95% uit allochtonen van een jaar of 12/13. Het zal dus anders zijn dan op de middelbare school, maar ook dit zijn voor het merendeel al pubers en verre van makkelijk.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek.
quote:Op maandag 1 juli 2013 15:17 schreef UltraR het volgende:
Ik kan me best voorstellen dat je helemaal gestoord wordt als je kind bij elke maaltijd weer weigert te eten. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je niet zo moet handelen als die moeder hier doet. Maar ja, dat krijg je ook als iedereen maar ongereguleerd kinderen kan krijgen. Dat is waar ik me over kan blijven verbazen. Voor elk schuurtje heb je een vergunning nodig, maar kinderen nemen? De grootste verantwoordelijkheid die er maar bestaat, nee hoor, tuurlijk ga maar ongelimiteerd je gang! Zelfs een verplichte opvoedcursus gaat blijkbaar al te ver... Waarom? Wanneer gaan we eens in het belang van kinderen denken ipv die panische angst om de vrijheid van ouders iets in te perken.
ADHD, autisme (PDD NOS en asperger zijn hier vormen van) en dyslexie zijn geen excuses voor slecht gedrag. Het zijn excuses voor andere zaken maar niet voor slecht gedrag. Veel mensen die een van deze aandoeningen heeft kunnen zich prima normaal gedragen en ze kunnen in het algemeen prima functioneren op een school. Nederlands tweede astronaut slaagde haalde met een jaar extra het VWO ondanks dat hij dyslexie had en hij slaagde met lof voor wis- en natuurkunde. In het geval van ADHD moet je misschien de leerling wat meer bij de les houden en in het geval van autisme moet je sociaal wat bijsturen (de leerling zelf en de medeleerlingen (hoe zij omgaan met het wat anders zijn van hun medeleerling)) maar het zijn geen redenen om het verstoren van de les toe te staan. Verder moet je er rekening mee houden dat slechts een deel van hen een serieus probleem heeft, deze mensen hebben er recht op dat hun probleem wel serieus wordt genomen, zij moeten er niet onder lijden dat zoveel andere mensen voor zweetvoeten al zo'n etiketje krijgen, bij wijze van spreken.quote:Dat is ook wat je leert bij zo'n minor. Die kinderen zijn weliswaar al 15/16, hebben de verantwoordelijkheid om op een scooter te mogen rijden en werken, maar gedragen in een klas, nee, in Nederland hoeft dat niet. In plaats van dat de school streng optreedt tegen brutaal gedrag, moet jij als docent 1001 trucjes toepassen om er uberhaupt voor te zorgen dat zo'n slungel oplet. Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen. Vreemd, want mijn buurjongen met Asperger is altijd vriendelijk en beleefd. Het gevolg is dat de 3, 4 uur die je aan één zo les hebt besteed voor niks zijn geweest, omdat je toch niet aan je schema toe komt. Al gauw gooi je per week dus een halve dag weg.
Natuurlijk. En als ze niet luisteren dan gaan ze de kerker in!quote:
Nice.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:12 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Natuurlijk. En als ze niet luisteren dan gaan ze de kerker in!
Ik weet niet waarom ik geen autoriteit uitstraalde. Normaliter ben ik iemand die niet op haar mondje is gevallen. Ik heb er ook geen moeite mee om mensen die zich op straat misdragen aan te spreken. Dus waarom die kinderen mij niet serieus namen... al sla je me dood.quote:Op maandag 1 juli 2013 18:22 schreef Buitendam het volgende:
[..]
10 eruit sturen in een half jaar?
Ja, dan word je de lul. Het probleem wegsturen is geen autoriteit uitstralen.
Ik ben er ook mee eens dat je pubers het beste door mannen kan laten leiden. Een soort Kindergarten Cop maar dan met 15jarigen.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:17 schreef Ivy_Mike het volgende:
Softe docenten in de klas?
Je kan beter van die ex-mariniers voor de klas zetten, moet je dan eens opletten.
Ik denk er zelfs over om als ik ooit kinderen krijg mijn kind in Belgie op school te doen.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:19 schreef Aapmensch het volgende:
In België is de hele mentaliteit in het onderwijs anders. Er is daar veel meer respect voor de docenten en school in zijn geheel. Mensen waarderen het feit dat ze daar kunnen leren en zien het veel minder als een nare verplichting waar je zo snel mogelijk vanaf moet komen.
Daartegen is het niveau op de scholen ook hoger (zo moeten Nederlandse vwo'ers nog behoorlijk bijspijkeren in België).
Ik wilde net hetzelfde toevoegen. De mentaliteit van Nederlandse kinderen, hun ouders en in het hoger onderwijs vaak ook docenten komt me de spuigaten uit.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:22 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik denk er zelfs over om als ik ooit kinderen krijg mijn kind in Belgie op school te doen.
Ik begrijp dat wel. In Nederland hoeven de meeste leerlingen niet te werken voor school. Als jij direct op het VWO wordt geplaatst en je weet dat je je VWO-diploma 5 jaar later haalt als je het niet al te bont maakt dan heb je weinig aansporing, als je daarentegen jaarlijks kan afzakken naar een lager niveau als je onvoldoende presteert dan doe je wat meer je best. Zou het niet een goed idee zijn om de leerplicht te wijzigen in een leerrecht. Als de leerling wil spijbelen, prima. Je verwittigt de ouders maar verder is het aan de leerling en zijn ouders hoe ze hiermee omgaan.quote:In België is de hele mentaliteit in het onderwijs anders. Er is daar veel meer respect voor de docenten en school in zijn geheel. Mensen waarderen het feit dat ze daar kunnen leren en zien het veel minder als een nare verplichting waar je zo snel mogelijk vanaf moet komen.
Daartegen is het niveau op de scholen ook hoger (zo moeten Nederlandse vwo'ers nog behoorlijk bijspijkeren in België).
Voor hoeveel % van alle middelbare scholieren geldt dit, denk je? Je zegt "de meeste leerlingen" dus ik verwacht minstens zo'n 60% a 70%?quote:Op maandag 1 juli 2013 20:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In Nederland hoeven de meeste leerlingen niet te werken voor school. Als jij direct op het VWO wordt geplaatst en je weet dat je je VWO-diploma 5 jaar later haalt als je het niet al te bont maakt dan heb je weinig aansporing,
Gemakkelijke keuze!quote:Nietsnutten worden gepamperd en hardwerkende scholieren/studenten worden voor het karretje gespannen of worden neergehaald door de rest. Ik overweeg ook nog om voor mijn master naar België te gaan, aangezien daar niet alleen de mentaliteit beter is, de kosten, voorzieningen en huisvesting dit ook zijn voor studenten. (Hier kan ik zo'n 20.000 euro per jaar gaan lappen, weinig woningen, dure woningen, duur OV, etc).
VWO duurt 6 jaar. Ik was een leerling die alles in een keer haalde met mooie cijfers. Maar ik verveelde me kapot op school. Ik spijbelde echter bijna nooit, ik wist dat ik daar thuis enorm door in de problemen zou komen. De ene keer dat ik een grote bek had tegen een docent heb ik nog een week lang tirades over me heen gekregen. Dat deed je gewoon niet.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik begrijp dat wel. In Nederland hoeven de meeste leerlingen niet te werken voor school. Als jij direct op het VWO wordt geplaatst en je weet dat je je VWO-diploma 5 jaar later haalt als je het niet al te bont maakt dan heb je weinig aansporing, als je daarentegen jaarlijks kan afzakken naar een lager niveau als je onvoldoende presteert dan doe je wat meer je best. Zou het niet een goed idee zijn om de leerplicht te wijzigen in een leerrecht. Als de leerling wil spijbelen, prima. Je verwittigt de ouders maar verder is het aan de leerling en zijn ouders hoe ze hiermee omgaan.
Hier is een tweede Master gewoon onbetaalbaar voor iedereen wiens papa geen bankdirecteur is.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:25 schreef Aapmensch het volgende:
[..]
Ik wilde net hetzelfde toevoegen. De mentaliteit van Nederlandse kinderen, hun ouders en in het hoger onderwijs vaak ook docenten komt me de spuigaten uit.
Nietsnutten worden gepamperd en hardwerkende scholieren/studenten worden voor het karretje gespannen of worden neergehaald door de rest. Ik overweeg ook nog om voor mijn master naar België te gaan, aangezien daar niet alleen de mentaliteit beter is, de kosten, voorzieningen en huisvesting dit ook zijn voor studenten. (Hier kan ik zo'n 20.000 euro per jaar gaan lappen, weinig woningen, dure woningen, duur OV, etc).
Daar zit wat in maar is dat het enige probleem in het onderwijs? Kijk naar de arbeidsvoorwaarden (LB en weinig autonomie) voor de eerstegraadsleraren die aantrekkelijkere mogelijkheden hebben buiten het onderwijs. Het probleem voor de middelbare scholen begon m.i. in de jaren 80 met de HOS-nota (wat ervoor zorgde dat eerstegraadsleraren bleven hangen in schaal LB) en steeds lagere eisen bij de centrale examens omdat er geen genoegen werd genomen met het 'te' lage aantal leerlingen die bepaalde vakken volgden en met een voldoende afrondden. Vervolgens al die mislukte experimentjes waarvan 1 vandaag de dag nog steeds wordt voortgezet (het VMBO).quote:Op maandag 1 juli 2013 20:26 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Het gekke is; ik ben thuis bijna alleen door mijn moeder opgevoed. En mijn moeder was erg bezig met discipline en respect. Dus waarom "zacht gedoe" perse vrouwelijk is... het is niet vrouwelijk, het is iets wat stonede hippies hebben bedacht.. Hippies die nog steeds verbitterd zijn over dat ze ooit op school een uitstuurbrief moesten halen.
Volgens mij gaan alle eerstegraads vanaf komend jaar naar LD. Op papier dan. In praktijk zullen ze wel weer worden uitgebuit.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar zit wat in maar is dat het enige probleem in het onderwijs? Kijk naar de arbeidsvoorwaarden (LB en weinig autonomie) voor de eerstegraadsleraren die aantrekkelijkere mogelijkheden hebben buiten het onderwijs. Het probleem voor de middelbare scholen begon m.i. in de jaren 80 met de HOS-nota (wat ervoor zorgde dat eerstegraadsleraren bleven hangen in schaal LB) en steeds lagere eisen bij de centrale examens omdat er geen genoegen werd genomen met het 'te' lage aantal leerlingen die bepaalde vakken volgden en met een voldoende afrondden. Vervolgens al die mislukte experimentjes waarvan 1 vandaag de dag nog steeds wordt voortgezet (het VMBO).
Hahaha treffend. Zo voelde ik mij wel. Ik had alles geprobeerd. Eerst heel aardig zijn, begripvol, meelevend. En toen vond de opleiding dat ik strenger moest zijn. Maar dat hielp ook niet.quote:
Goed, ik maak er 5 of 6 jaar van.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:27 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Voor hoeveel % van alle middelbare scholieren geldt dit, denk je? Je zegt "de meeste leerlingen" dus ik verwacht minstens zo'n 60% a 70%?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |