abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128467567
Afgelopen semester heb ik de minor educatie gevolgd. Hoewel ik al mijn vakken gehaald heb, is het belangrijkste dat ik er geleerd heb dat ik NOOIT in het onderwijs wil werken.

Als stagiair heb je natuurlijk sowieso een lagere positie tegenover een "echte' docent. Maar kijkend naar mijn begeleider is er niet zoveel verschil. Kinderen hebben tegenwoordig geen greintje respect meer voor autoriteiten. Logisch ook; van huis uit krijgen ze mee dat zij allemaal uniek en speciaal zijn en de directie kijkt ook de andere kant op. Immers, het zijn van binnen toch allemaal schatjes! En zo was het dat ik er één de klas uit stuurde (had een medeleerling geslagen) waarop de hele klas ging muiten, zich tegen me keerde en riep dat ze hun vriend wel achterna zouden gaan. Hogerop klagen had geen nut, ik had ze gewoon niet goed in bedwang gehouden.

Dat is ook wat je leert bij zo'n minor. Die kinderen zijn weliswaar al 15/16, hebben de verantwoordelijkheid om op een scooter te mogen rijden en werken, maar gedragen in een klas, nee, in Nederland hoeft dat niet. In plaats van dat de school streng optreedt tegen brutaal gedrag, moet jij als docent 1001 trucjes toepassen om er uberhaupt voor te zorgen dat zo'n slungel oplet. Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen. Vreemd, want mijn buurjongen met Asperger is altijd vriendelijk en beleefd. Het gevolg is dat de 3, 4 uur die je aan één zo les hebt besteed voor niks zijn geweest, omdat je toch niet aan je schema toe komt. Al gauw gooi je per week dus een halve dag weg.

Natuurlijk was ik een flut docent, dat geef ik toe. Ik heb ook wel docenten gehad die echt streng orde hielden- maar dat waren mannen van in de 50/60, van de oude garde, voordat het feminisme het onderwijs finaal verpest heeft. Het gekke is dat over de grens, in Belgie, het onderwijs meer gericht is op discipline en orde. Een medestudente van mij was daar echt door geshockeerd. Die had een tijd in Gent lesgegeven en daar was het compleet anders. Leerlingen die een grote mond hadden werden daar tenminste nog gestraft. Hier krijgen ze een rugzakje, een knuffel van papa en mama en de directeur berispt de docent dat hij het zo ver heeft laten komen.

Leve het onderwijs!
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  maandag 1 juli 2013 @ 17:50:35 #2
267951 FF_Serieus
Nu ff Serieus!
pi_128467654
Een waarheid als een koe! Terechte klacht dus.
pi_128467672
Nu heb je het alleen over voortgezet onderwijs. Als je gaat werken in het hoger onderwijs is het anders. Wil zelf waarschijnlijk ook werken in het hoger onderwijs, je ziet gewoon dat het heel anders is daar.
pi_128467683
En dan bedoel ik beter
pi_128467721
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:51 schreef Michael-reader het volgende:
Nu heb je het alleen over voortgezet onderwijs. Als je gaat werken in het hoger onderwijs is het anders. Wil zelf waarschijnlijk ook werken in het hoger onderwijs, je ziet gewoon dat het heel anders is daar.
Ja, natuurlijk. Maar het hoger onderwijs zie ik niet meer echt als " het onderwijs" Dan ben je een academicus. Mijn plan was ook om te gaan werken in het hoger onderwijs, maar dan moet je wel een bevoegdheid hebben. En je dus jarenlang door een klas voor puistenpubers heen vechten. Of je moet net iemand kennen. In elk geval kom je er bijna niet in zonder een eerstegraads diploma.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128467767
TS straalt geen autoriteit uit. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  maandag 1 juli 2013 @ 17:56:18 #7
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_128467797
Kinderen moeten gewoon klappen krijgen als ze niet luisteren, dan zijn ze wel stil en oplettend.
pi_128467841
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:55 schreef Rezania het volgende:
TS straalt geen autoriteit uit. :')
Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek. :')
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128467851
Zéér terechte klacht die overigens niet alleen betrekking heeft op het onderwijs, iedereen is uniek en speciaal en ook als je als laatste de finish haalt ben je een winnaar. :{
pi_128467852
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:53 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk. Maar het hoger onderwijs zie ik niet meer echt als " het onderwijs" Dan ben je een academicus. Mijn plan was ook om te gaan werken in het hoger onderwijs, maar dan moet je wel een bevoegdheid hebben. En je dus jarenlang door een klas voor puistenpubers heen vechten. Of je moet net iemand kennen. In elk geval kom je er bijna niet in zonder een eerstegraads diploma.
Om les te mogen geven in het hoger onderwijs heb je inderdaad een lange weg te gaan. Maar je kan ook als zij-instromer werken, moet je wel academisch geschoold zijn.
pi_128467856
Ja doei.
pi_128467862
quote:
8s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:56 schreef Twiitch het volgende:
Kinderen moeten gewoon klappen krijgen als ze niet luisteren, dan zijn ze wel stil en oplettend.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128467872
quote:
Honderd procent mee eens dit.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  maandag 1 juli 2013 @ 18:16:42 #14
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_128468470
TS is gewoon een van de vele onzekere kutdocenten :')
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:17:37 #15
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_128468517
quote:
Dus jij slaat kinderen?
pi_128468540
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:16 schreef DuTank het volgende:
TS is gewoon een van de vele onzekere kutdocenten :')
TS volgde een slechts een minor en heeft zelf al gezegd dat ze geen onderwijswonder is/blijkt te zijn, en ook het onderwijs niet in zou willen na deze ervaring .
Ja doei.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:20:13 #17
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_128468621
Voor mij is de middelbare niet zo lang geleden geweest, maar als de docent vanaf de eerste les geen orde hield en als een softie les gaf (en ook slecht les gaf) kon die wel tegen het einde van het eerste semester verwachten dat die meer als entertainment voor de klas diende.
Kinderen die dan de hele dag uit moeten zitten nemen maar al te graag de gelegenheid om eens een uurtje niks te doen en de boel af te breken.

Ik weet nog dat de docent geschiedenis (oude man) tijdens de eerste les (in de brugklas) de deur keihard dicht smeet nadat hij binnenkwam zodat de klas in 1 keer geschrokken en stil was. Vervolgens stuurde hij een aantal leerlingen welke een paar minuten te laat waren omdat ze het lokaal niet konden vinden weg.

Daarna kwam niemand meer te laat en bleef iedereen bang voor hem voor de rest van van zijn schoolcarrière. En niemand die er ook maar aan dacht om zich te misdragen tijdens zijn lessen :')
pi_128468698
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:20 schreef H4ppy het volgende:
Voor mij is de middelbare niet zo lang geleden geweest, maar als de docent vanaf de eerste les geen orde hield en als een softie les gaf (en ook slecht les gaf) kon die wel tegen het einde van het eerste semester verwachten dat die meer als entertainment voor de klas diende.
Kinderen die dan de hele dag uit moeten zitten nemen maar al te graag de gelegenheid om eens een uurtje niks te doen en de boel af te breken.

Ik weet nog dat de docent geschiedenis (oude man) tijdens de eerste les (in de brugklas) de deur keihard dicht smeet nadat hij binnenkwam zodat de klas in 1 keer geschrokken en stil was. Vervolgens stuurde hij een aantal leerlingen welke een paar minuten te laat waren omdat ze het lokaal niet konden vinden weg.

Daarna kwam niemand meer te laat en bleef iedereen bang voor hem voor de rest van van zijn schoolcarrière. En niemand die er ook maar aan dacht om zich te misdragen tijdens zijn lessen :')
Tsja. Als je leerlingen bang voor je zijn heb je het ook niet echt goed bekeken als docent. Je strafwerkratio zal dan wellicht wat lager liggen dan bij andere docenten, maar als leerlingen alleen hun bek houden omdat ze bang voor je zijn en niet omdat ze het idee hebben dat ze wat van je kunnen leren is natuurlijk ook niet echt kosjer :')_!
Ja doei.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:21:55 #19
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_128468700
Het hangt ook van de school af. Als je op een VMBO school lesgeeft kan je maar beter je gezicht schminken en clownsschoenen aantrekken, je bent daar alleen maar om door de kinderen gefokt te worden.
pi_128468730
Voortgezet onderwijs _O_

Weinig huiswerk, spijbelen, nooit nablijven en schijt aan docenten hebben, wat een geweldige tijd was dat!

En minor? :')

[ Bericht 19% gewijzigd door Nober op 01-07-2013 18:32:05 ]
  maandag 1 juli 2013 @ 18:22:44 #21
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_128468737
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek. :')
10 eruit sturen in een half jaar?

Ja, dan word je de lul. Het probleem wegsturen is geen autoriteit uitstralen.
Dit, dus.
pi_128468843
Mag ik vragen op welke Gentse school die heeft lesgegeven? Zit zelf ook in Gent namelijk.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:26:02 #23
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_128468861
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:21 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Tsja. Als je leerlingen bang voor je zijn heb je het ook niet echt goed bekeken als docent. Je strafwerkratio zal dan wellicht wat lager liggen dan bij andere docenten, maar als leerlingen alleen hun bek houden omdat ze bang voor je zijn en niet omdat ze het idee hebben dat ze wat van je kunnen leren is natuurlijk ook niet echt kosjer :')_!
Klopt, maar het was een goede docent die zijn vak heel serieus nam en goed les gaf.

Docenten die geen les konden geven en alleen maar orde wouden houden door bangmakerijen waren #1 doelwit in de bovenbouw.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:26:29 #24
383434 Ffukkie-slim
Den enige echte
pi_128468876
De* Nederlandse onderwijs
hoihallo
pi_128469096
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek. :')
Ik heb zelf het afgelopen halfjaar deeltijds voor een groep 8 in een allochtone achterstandswijk doorgebracht. Die klas bestaat dus voor 95% uit allochtonen van een jaar of 12/13. Het zal dus anders zijn dan op de middelbare school, maar ook dit zijn voor het merendeel al pubers en verre van makkelijk.

Ik ben het grotendeels met de diepere boodschap in je OP eens, ouders falen. Maar het blijft ook wel een feit dat je geschikt moet zijn voor het beroep docent. Juist door alleen maar de strenge docent te zijn die iedereen straft krijg je ze tegen je en wordt het alleen maar zwaarder. Ik ben juist erg tevreden over hoe het afgelopen halfjaar bij mij is gegaan, al vond ik het enorm veel energie kosten en zal ik ook nooit full-time docent worden. De vaste juf van die klas gaf aan dat ik het erg goed deed door wel duidelijk te zijn en niet, te erg, met me te laten sollen. Maar daarnaast toch vooral mezelf niet te ver boven de leerlingen te plaatsen, ze serieus te nemen en eigen verantwoordelijkheid te geven. En dus niet over elk klein wissewasje een grote ophef maken en kinderen straf gaan geven. Er was tegelijk met mij een Pabo-stagair die juist weer teveel met zich liet sollen, probeerde popiejopie te zijn bij de kinderen, die hem achter z'n rug om, en sommigen zelfs in z'n gezicht, uitlachten.

Concluderend, ja, kinderen worden een stuk vrijer en minder gedisciplineerd opgevoed dan vroeger. Dit vraagt om een andere aanpak voor de klas. Pure strenge auroriteit toepassen werkt niet meer. Dat kan je als een probleem beschouwen, maar het is nu eenmaal een feit. In mijn ervaring is er weinig mis mee om die kinderen minder autoritair te benaderen. Het werkt sowieso niet, zoals jij ook hebt gemerkt, omdat kinderen dat gewoon niet meer accepteren. Maar het is volgens mij ook niet nodig, omdat ik wel achter de ontwikkeling sta dat kinderen/leerlingen meer als zelfstandig individu benaderd worden dan als een stelletje wilsonbekwamen.

Maar idd, veel ouders: :|W
Dit:
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 15:17 schreef UltraR het volgende:
Ik kan me best voorstellen dat je helemaal gestoord wordt als je kind bij elke maaltijd weer weigert te eten. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je niet zo moet handelen als die moeder hier doet. Maar ja, dat krijg je ook als iedereen maar ongereguleerd kinderen kan krijgen. Dat is waar ik me over kan blijven verbazen. Voor elk schuurtje heb je een vergunning nodig, maar kinderen nemen? De grootste verantwoordelijkheid die er maar bestaat, nee hoor, tuurlijk ga maar ongelimiteerd je gang! Zelfs een verplichte opvoedcursus gaat blijkbaar al te ver... Waarom? Wanneer gaan we eens in het belang van kinderen denken ipv die panische angst om de vrijheid van ouders iets in te perken.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_128469234
Ja veel kinderen zijn compleet ongemanierd en ik schaam me soms echt voor leeftijdsgenoten. Op mijn school zelf zitten er eigenlijk geen allochtonen en enkel kinderen die goed zijn opgevoed (de meeste dan toch), maar als ik eens op straat kijk, dan heb ik zin om direct te emigreren want als dit de toekomst van België is... Man man man, te triest voor woorden gewoon.
  maandag 1 juli 2013 @ 20:02:08 #27
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128472576
Een zeer terechte klacht.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 20:07:45 #28
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128472743
quote:
Dat is ook wat je leert bij zo'n minor. Die kinderen zijn weliswaar al 15/16, hebben de verantwoordelijkheid om op een scooter te mogen rijden en werken, maar gedragen in een klas, nee, in Nederland hoeft dat niet. In plaats van dat de school streng optreedt tegen brutaal gedrag, moet jij als docent 1001 trucjes toepassen om er uberhaupt voor te zorgen dat zo'n slungel oplet. Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen. Vreemd, want mijn buurjongen met Asperger is altijd vriendelijk en beleefd. Het gevolg is dat de 3, 4 uur die je aan één zo les hebt besteed voor niks zijn geweest, omdat je toch niet aan je schema toe komt. Al gauw gooi je per week dus een halve dag weg.
ADHD, autisme (PDD NOS en asperger zijn hier vormen van) en dyslexie zijn geen excuses voor slecht gedrag. Het zijn excuses voor andere zaken maar niet voor slecht gedrag. Veel mensen die een van deze aandoeningen heeft kunnen zich prima normaal gedragen en ze kunnen in het algemeen prima functioneren op een school. Nederlands tweede astronaut slaagde haalde met een jaar extra het VWO ondanks dat hij dyslexie had en hij slaagde met lof voor wis- en natuurkunde. In het geval van ADHD moet je misschien de leerling wat meer bij de les houden en in het geval van autisme moet je sociaal wat bijsturen (de leerling zelf en de medeleerlingen (hoe zij omgaan met het wat anders zijn van hun medeleerling)) maar het zijn geen redenen om het verstoren van de les toe te staan. Verder moet je er rekening mee houden dat slechts een deel van hen een serieus probleem heeft, deze mensen hebben er recht op dat hun probleem wel serieus wordt genomen, zij moeten er niet onder lijden dat zoveel andere mensen voor zweetvoeten al zo'n etiketje krijgen, bij wijze van spreken.
Leerlingen die niet binnen de klas kunnen functioneren moeten naar een school voor moeilijk lerende of moeilijk opvoedbare kinderen toe.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128472896
quote:
7s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:17 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Dus jij slaat kinderen?
Natuurlijk. En als ze niet luisteren dan gaan ze de kerker in!
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128472915
Als jij het les geven niet leuk vind moet je ook niet verwachten dat kinderen met plezier naar je gaan luisteren. Respect moet van 2 kanten komen anders gaat 1 kant zich verzetten.
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
  maandag 1 juli 2013 @ 20:15:19 #31
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_128472982
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:12 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Natuurlijk. En als ze niet luisteren dan gaan ze de kerker in!
Nice.
pi_128473038
quote:
14s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:22 schreef Buitendam het volgende:

[..]

10 eruit sturen in een half jaar?

Ja, dan word je de lul. Het probleem wegsturen is geen autoriteit uitstralen.
Ik weet niet waarom ik geen autoriteit uitstraalde. Normaliter ben ik iemand die niet op haar mondje is gevallen. Ik heb er ook geen moeite mee om mensen die zich op straat misdragen aan te spreken. Dus waarom die kinderen mij niet serieus namen... al sla je me dood.

Wellicht kan het zijn dat ze feilloos doorhadden dat de directie en mijn stagebegeleider niet achter mij stonden. Mijn stagebegeleider was namelijk echt zo'n popi-jopie die iedereen schat en mop noemde en met slangeleren laarzen naar school ging.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  maandag 1 juli 2013 @ 20:17:45 #33
406245 Ivy_Mike
Zo'n grote paddowolk BAM
pi_128473071
Softe docenten in de klas?
Je kan beter van die ex-mariniers voor de klas zetten, moet je dan eens opletten.
'It's a boy'
pi_128473116
quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:17 schreef Ivy_Mike het volgende:
Softe docenten in de klas?
Je kan beter van die ex-mariniers voor de klas zetten, moet je dan eens opletten.
Ik ben er ook mee eens dat je pubers het beste door mannen kan laten leiden. Een soort Kindergarten Cop maar dan met 15jarigen.

Ik gaf trouwens geen les op het vmbo, voor mij strikt havo-klassen. En daarvan was maar een kwart niet blank.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128473154
In België is de hele mentaliteit in het onderwijs anders. Er is daar veel meer respect voor de docenten en school in zijn geheel. Mensen waarderen het feit dat ze daar kunnen leren en zien het veel minder als een nare verplichting waar je zo snel mogelijk vanaf moet komen.

Daartegen is het niveau op de scholen ook hoger (zo moeten Nederlandse vwo'ers nog behoorlijk bijspijkeren in België).
My love for you is ticking clock, Berserker
pi_128473249
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:19 schreef Aapmensch het volgende:
In België is de hele mentaliteit in het onderwijs anders. Er is daar veel meer respect voor de docenten en school in zijn geheel. Mensen waarderen het feit dat ze daar kunnen leren en zien het veel minder als een nare verplichting waar je zo snel mogelijk vanaf moet komen.

Daartegen is het niveau op de scholen ook hoger (zo moeten Nederlandse vwo'ers nog behoorlijk bijspijkeren in België).
Ik denk er zelfs over om als ik ooit kinderen krijg mijn kind in Belgie op school te doen.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  maandag 1 juli 2013 @ 20:23:17 #37
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_128473285
Het antwoord geef je zelf al. Het is logisch dat je geen respect afdwingt, tegenwoordig worden al die opleidingen overheerst door die ene zije gleuven met hun geitenwollen sokken methode. Het moet allemaal vrouwelijk en met een knuffel. Jij bepaalt niet wat er in het lokaal gebeurt maar als je tegen problemen oploopt ga je in gesprek met de leerlingen. Dat soort eng slap gedoe.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
pi_128473388
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:22 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Ik denk er zelfs over om als ik ooit kinderen krijg mijn kind in Belgie op school te doen.
Ik wilde net hetzelfde toevoegen. De mentaliteit van Nederlandse kinderen, hun ouders en in het hoger onderwijs vaak ook docenten komt me de spuigaten uit.

Nietsnutten worden gepamperd en hardwerkende scholieren/studenten worden voor het karretje gespannen of worden neergehaald door de rest. Ik overweeg ook nog om voor mijn master naar België te gaan, aangezien daar niet alleen de mentaliteit beter is, de kosten, voorzieningen en huisvesting dit ook zijn voor studenten. (Hier kan ik zo'n 20.000 euro per jaar gaan lappen, weinig woningen, dure woningen, duur OV, etc).
My love for you is ticking clock, Berserker
  maandag 1 juli 2013 @ 20:25:34 #39
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128473389
quote:
In België is de hele mentaliteit in het onderwijs anders. Er is daar veel meer respect voor de docenten en school in zijn geheel. Mensen waarderen het feit dat ze daar kunnen leren en zien het veel minder als een nare verplichting waar je zo snel mogelijk vanaf moet komen.

Daartegen is het niveau op de scholen ook hoger (zo moeten Nederlandse vwo'ers nog behoorlijk bijspijkeren in België).
Ik begrijp dat wel. In Nederland hoeven de meeste leerlingen niet te werken voor school. Als jij direct op het VWO wordt geplaatst en je weet dat je je VWO-diploma 5 jaar later haalt als je het niet al te bont maakt dan heb je weinig aansporing, als je daarentegen jaarlijks kan afzakken naar een lager niveau als je onvoldoende presteert dan doe je wat meer je best. Zou het niet een goed idee zijn om de leerplicht te wijzigen in een leerrecht. Als de leerling wil spijbelen, prima. Je verwittigt de ouders maar verder is het aan de leerling en zijn ouders hoe ze hiermee omgaan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128473442
Het gekke is; ik ben thuis bijna alleen door mijn moeder opgevoed. En mijn moeder was erg bezig met discipline en respect. Dus waarom "zacht gedoe" perse vrouwelijk is... het is niet vrouwelijk, het is iets wat stonede hippies hebben bedacht.. Hippies die nog steeds verbitterd zijn over dat ze ooit op school een uitstuurbrief moesten halen.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128473463
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In Nederland hoeven de meeste leerlingen niet te werken voor school. Als jij direct op het VWO wordt geplaatst en je weet dat je je VWO-diploma 5 jaar later haalt als je het niet al te bont maakt dan heb je weinig aansporing,
Voor hoeveel % van alle middelbare scholieren geldt dit, denk je? Je zegt "de meeste leerlingen" dus ik verwacht minstens zo'n 60% a 70%?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  maandag 1 juli 2013 @ 20:27:33 #42
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128473476
quote:
Nietsnutten worden gepamperd en hardwerkende scholieren/studenten worden voor het karretje gespannen of worden neergehaald door de rest. Ik overweeg ook nog om voor mijn master naar België te gaan, aangezien daar niet alleen de mentaliteit beter is, de kosten, voorzieningen en huisvesting dit ook zijn voor studenten. (Hier kan ik zo'n 20.000 euro per jaar gaan lappen, weinig woningen, dure woningen, duur OV, etc).
Gemakkelijke keuze!
Ik begrijp goed dat veel ouders die in de buurt van de grens wonen hun kinderen naar een Belgische school sturen, dat ik zelf ook doen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128473506
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik begrijp dat wel. In Nederland hoeven de meeste leerlingen niet te werken voor school. Als jij direct op het VWO wordt geplaatst en je weet dat je je VWO-diploma 5 jaar later haalt als je het niet al te bont maakt dan heb je weinig aansporing, als je daarentegen jaarlijks kan afzakken naar een lager niveau als je onvoldoende presteert dan doe je wat meer je best. Zou het niet een goed idee zijn om de leerplicht te wijzigen in een leerrecht. Als de leerling wil spijbelen, prima. Je verwittigt de ouders maar verder is het aan de leerling en zijn ouders hoe ze hiermee omgaan.
VWO duurt 6 jaar. Ik was een leerling die alles in een keer haalde met mooie cijfers. Maar ik verveelde me kapot op school. Ik spijbelde echter bijna nooit, ik wist dat ik daar thuis enorm door in de problemen zou komen. De ene keer dat ik een grote bek had tegen een docent heb ik nog een week lang tirades over me heen gekregen. Dat deed je gewoon niet.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128473544
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:25 schreef Aapmensch het volgende:

[..]

Ik wilde net hetzelfde toevoegen. De mentaliteit van Nederlandse kinderen, hun ouders en in het hoger onderwijs vaak ook docenten komt me de spuigaten uit.

Nietsnutten worden gepamperd en hardwerkende scholieren/studenten worden voor het karretje gespannen of worden neergehaald door de rest. Ik overweeg ook nog om voor mijn master naar België te gaan, aangezien daar niet alleen de mentaliteit beter is, de kosten, voorzieningen en huisvesting dit ook zijn voor studenten. (Hier kan ik zo'n 20.000 euro per jaar gaan lappen, weinig woningen, dure woningen, duur OV, etc).
Hier is een tweede Master gewoon onbetaalbaar voor iedereen wiens papa geen bankdirecteur is.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128473588
My love for you is ticking clock, Berserker
  maandag 1 juli 2013 @ 20:31:16 #46
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128473641
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:26 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Het gekke is; ik ben thuis bijna alleen door mijn moeder opgevoed. En mijn moeder was erg bezig met discipline en respect. Dus waarom "zacht gedoe" perse vrouwelijk is... het is niet vrouwelijk, het is iets wat stonede hippies hebben bedacht.. Hippies die nog steeds verbitterd zijn over dat ze ooit op school een uitstuurbrief moesten halen.
Daar zit wat in maar is dat het enige probleem in het onderwijs? Kijk naar de arbeidsvoorwaarden (LB en weinig autonomie) voor de eerstegraadsleraren die aantrekkelijkere mogelijkheden hebben buiten het onderwijs. Het probleem voor de middelbare scholen begon m.i. in de jaren 80 met de HOS-nota (wat ervoor zorgde dat eerstegraadsleraren bleven hangen in schaal LB) en steeds lagere eisen bij de centrale examens omdat er geen genoegen werd genomen met het 'te' lage aantal leerlingen die bepaalde vakken volgden en met een voldoende afrondden. Vervolgens al die mislukte experimentjes waarvan 1 vandaag de dag nog steeds wordt voortgezet (het VMBO).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128473710
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar zit wat in maar is dat het enige probleem in het onderwijs? Kijk naar de arbeidsvoorwaarden (LB en weinig autonomie) voor de eerstegraadsleraren die aantrekkelijkere mogelijkheden hebben buiten het onderwijs. Het probleem voor de middelbare scholen begon m.i. in de jaren 80 met de HOS-nota (wat ervoor zorgde dat eerstegraadsleraren bleven hangen in schaal LB) en steeds lagere eisen bij de centrale examens omdat er geen genoegen werd genomen met het 'te' lage aantal leerlingen die bepaalde vakken volgden en met een voldoende afrondden. Vervolgens al die mislukte experimentjes waarvan 1 vandaag de dag nog steeds wordt voortgezet (het VMBO).
Volgens mij gaan alle eerstegraads vanaf komend jaar naar LD. Op papier dan. In praktijk zullen ze wel weer worden uitgebuit.

Trouwens, mijn "collega's" waren een grote roddelende, linkse kliek. Soms nog wel erger dan de leerlingen. Geheime informatie werd gewoon besproken in de koffiepauze. Bah.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128473804
quote:
Hahaha treffend. Zo voelde ik mij wel. Ik had alles geprobeerd. Eerst heel aardig zijn, begripvol, meelevend. En toen vond de opleiding dat ik strenger moest zijn. Maar dat hielp ook niet.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  maandag 1 juli 2013 @ 20:34:52 #50
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128473828
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:27 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Voor hoeveel % van alle middelbare scholieren geldt dit, denk je? Je zegt "de meeste leerlingen" dus ik verwacht minstens zo'n 60% a 70%?
Goed, ik maak er 5 of 6 jaar van. ;)
Mijn punt is dat je het vrij bont moet maken om in Nederland van het VWO geschopt te worden als je daar eenmaal op zit terwijl ze in België weten dat ze bij elke volgende selectie zowel een niveau omhoog als een niveau omlaag kunnen gaan. Dat spoort aan om in ieder geval in die mate je best te doen dat je de volgende keer een niveau omhoog gaat in plaats van een niveau omlaag. In Nederland weten veel VWO-leerlingen dat ze weinig hoeven te doen om voldoendes te halen en ze hebben weinig te winnne met hogere cijfers, behalve die paar ambitieuze leerlingen die een 8+ nastreven wegens een loting of selectie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128473910
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Goed, ik maak er 5 of 6 jaar van. ;)
Mijn punt is dat je het vrij bont moet maken om in Nederland van het VWO geschopt te worden
Volslagen flauwekul. Denk alleen al aan de rendementscijfers die bij veel scholen zo laag zijn mede door tussentijdse afstroom.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  maandag 1 juli 2013 @ 20:39:47 #52
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128474036
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:36 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Volslagen flauwekul. Denk alleen al aan de rendementscijfers die bij veel scholen zo laag zijn mede door tussentijdse afstroom.
Omdat veel leerlingen verkeerd geplaatst worden (gebrekkige selectie, wat ook met de leeftijd te maken heeft), leerlingen die qua intelligentie op het VWO thuishoren, wat niet bepaald bijzonder is (22-23% van de leerlingen haalt een VWO-diploma), hoeven weinig te doen op het VWO. Haal in België zesjes en je mist bij de volgende selectie de boot.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128474104
Dus je stelt dat als je VWO doet en je hoort thuis op het VWO qua intelligentie dan zal je niet snel van het VWO afgetrapt worden... Heftige conclusie hoor!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  Moderator maandag 1 juli 2013 @ 20:42:26 #54
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_128474139
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:34 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Hahaha treffend. Zo voelde ik mij wel. Ik had alles geprobeerd. Eerst heel aardig zijn, begripvol, meelevend. En toen vond de opleiding dat ik strenger moest zijn. Maar dat hielp ook niet.
Nagenoeg iedere beginnende docent kampt met deze problemen. De truc is volhouden en blijven zoeken naar de juiste balans tussen meelevend en streng. En het moeilijke is dat dat voor iedere klas weer anders is.
F.K.A. SuperwormJim
  maandag 1 juli 2013 @ 20:44:03 #55
396062 Spuitkak
Anaal ongemak
pi_128474218
Wie niet horen wil moet voelen.


Tucht ende discipline.
*O* *O* *O* *O* POEPTOPIC!!! *O* *O* *O* *O*
  maandag 1 juli 2013 @ 20:45:36 #56
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128474296
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:32 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Volgens mij gaan alle eerstegraads vanaf komend jaar naar LD. Op papier dan. In praktijk zullen ze wel weer worden uitgebuit.
Scholen zijn al ijverig bezig om hier onderuit te komen. ;)
Waarom zou je voor het onderwijs kiezen waarin je volgens schaal LB betaald wordt, niet zelf mag bepalen welke stof je behandelt, wat voor examens je geeft, hoeveel examens je geeft, wat de modaliteiten zijn (wel of niet een (grafisch) rekenmachine/woordenboek toestaan) waarbij je ook nog allerlei organiserende taken hebt die meer HBO-werk zijn (niets mis mee maar ik heb het nu over academici ;)) etc. wanneer je ook kan kiezen voor een uitdagende baan in het bedrijfsleven of bij een universiteit waarin je veel meer doet met je kennis, inzicht en vaardigheden, waarbij je veel doorgroeimogelijkheden hebt, waarbij het salaris hoger is en waarbij me niet meer uren maakt?
Shadylane (alias van een forumgenoot) heeft hier uitgebreid over verteld, zij was een lerares en zij heeft met vele plezier de overstap naar het bedrijfsleven gemaakt.

quote:
Trouwens, mijn "collega's" waren een grote roddelende, linkse kliek. Soms nog wel erger dan de leerlingen. Geheime informatie werd gewoon besproken in de koffiepauze. Bah.
Hopelijk is dat niet illustratief voor de Nederlandse school.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 20:47:25 #57
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128474390
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:41 schreef -J-D- het volgende:
Dus je stelt dat als je VWO doet en je hoort thuis op het VWO qua intelligentie dan zal je niet snel van het VWO afgetrapt worden... Heftige conclusie hoor!
Het is een heftige conclusie dat het niveau op het VWO weinig voorstelt?
Als je tot de kwart intelligentere Nederlanders behoort moet je het bont maken om van het VWO getrapt te worden, je moet je dus heel erg slecht gedragen want die voldoendes stromen toch wel binnen door simpelweg een beetje op te letten tijdens de les. Ik vind dat niet zo'n heftige conclusie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128474431
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:42 schreef SuperwormJim het volgende:

[..]

Nagenoeg iedere beginnende docent kampt met deze problemen. De truc is volhouden en blijven zoeken naar de juiste balans tussen meelevend en streng. En het moeilijke is dat dat voor iedere klas weer anders is.
Ja, maar dan moet je het wel leuk genoeg vinden om door te zetten. Ik had het na een half jaar helemaal gehad. Ik kwam elke dag ongelukkig thuis en was constant geirriteerd.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128474434
Vroeger werd er echt les gegeven. Het was stampen stampen stampen totdat je het kende en als je een onvoldoende haalde dan was het jammer. Had je je sommen niet goed gemaakt? Dan bleef je na school zitten om ze te verbeteren. Dan had je maar beter je best moeten doen. De leraren konden echt lesgeven en straalde autoriteit uit. Er heerste een strakke discipline en om die reden stond Nederland in de top 3 beste onderwijs in de wereld (op Finland en Japan na).

Maar nu is het anders. Totaal geen respect voor de leraar en ook hij/zij mogen weinig doen om de boel op orde te houden. Echt les gegeven wordt niet meer en men heeft het tegenwoordig over competenties i.p.v. kennis. Haal je een onvoldoende. Geen nood een herkansing ligt al klaar. Lang leve het 6-jes cultuur toch? Jammer gemiste kans en daarom zijn wij ook dramatisch gedaald qua niveau. Het is al heel lang bekend waar het mis gaat in het onderwijs alleen men wil er niks aan doen.

quote:
En daar gaat het o.a. al mis.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  Moderator maandag 1 juli 2013 @ 20:51:18 #60
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_128474554
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:48 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Ja, maar dan moet je het wel leuk genoeg vinden om door te zetten. Ik had het na een half jaar helemaal gehad. Ik kwam elke dag ongelukkig thuis en was constant geirriteerd.
Dat ben ik helemaal met je eens. Je komt er al snel achter of werken in het onderwijs iets voor je is: of je stopt er binnen een jaar mee, of je vindt het geweldig.
Ik ben 12 jaar geleden begonnen, samen met nog 13 andere beginnende docenten op dezelfde school. Na een jaar waren er daar nog maar 6 van over. En die werken er nu nog steeds.
F.K.A. SuperwormJim
pi_128474597
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Scholen zijn al ijverig bezig om hier onderuit te komen. ;)
Waarom zou je voor het onderwijs kiezen waarin je volgens schaal LB betaald wordt, niet zelf mag bepalen welke stof je behandelt, wat voor examens je geeft, hoeveel examens je geeft, wat de modaliteiten zijn (wel of niet een (grafisch) rekenmachine/woordenboek toestaan) waarbij je ook nog allerlei organiserende taken hebt die meer HBO-werk zijn (niets mis mee maar ik heb het nu over academici ;)) etc. wanneer je ook kan kiezen voor een uitdagende baan in het bedrijfsleven of bij een universiteit waarin je veel meer doet met je kennis, inzicht en vaardigheden, waarbij je veel doorgroeimogelijkheden hebt, waarbij het salaris hoger is en waarbij me niet meer uren maakt?
Shadylane (alias van een forumgenoot) heeft hier uitgebreid over verteld, zij was een lerares en zij heeft met vele plezier de overstap naar het bedrijfsleven gemaakt.

[..]

Hopelijk is dat niet illustratief voor de Nederlandse school.
Helaas wel, zo was het ook op mijn oude school. Ik weet nog dat wij onze maatschappijleer docent gekmaakten door te roepen dat we LPF gingen stemmen, omdat zij echt een diehard SP-er was.

Mijn plan is nu ook om het bedrijfsleven in te gaan. Het wordt wel lastig want ik heb een alfastudie gedaan, maar onderop beginnen dan maar... Liever kutbaantjes doen en werkervaring op doen dan elke dag een baan uitoefenen waar ik wel baanzekerheid heb (onderwijs) maar totaal ongelukkig ben.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128474662
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:46 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Afgelopen semester heb ik de minor educatie gevolgd. Hoewel ik al mijn vakken gehaald heb, is het belangrijkste dat ik er geleerd heb dat ik NOOIT in het onderwijs wil werken.

Als stagiair heb je natuurlijk sowieso een lagere positie tegenover een "echte' docent. Maar kijkend naar mijn begeleider is er niet zoveel verschil. Kinderen hebben tegenwoordig geen greintje respect meer voor autoriteiten. Logisch ook; van huis uit krijgen ze mee dat zij allemaal uniek en speciaal zijn en de directie kijkt ook de andere kant op. Immers, het zijn van binnen toch allemaal schatjes! En zo was het dat ik er één de klas uit stuurde (had een medeleerling geslagen) waarop de hele klas ging muiten, zich tegen me keerde en riep dat ze hun vriend wel achterna zouden gaan. Hogerop klagen had geen nut, ik had ze gewoon niet goed in bedwang gehouden.

Dat is ook wat je leert bij zo'n minor. Die kinderen zijn weliswaar al 15/16, hebben de verantwoordelijkheid om op een scooter te mogen rijden en werken, maar gedragen in een klas, nee, in Nederland hoeft dat niet. In plaats van dat de school streng optreedt tegen brutaal gedrag, moet jij als docent 1001 trucjes toepassen om er uberhaupt voor te zorgen dat zo'n slungel oplet. Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen. Vreemd, want mijn buurjongen met Asperger is altijd vriendelijk en beleefd. Het gevolg is dat de 3, 4 uur die je aan één zo les hebt besteed voor niks zijn geweest, omdat je toch niet aan je schema toe komt. Al gauw gooi je per week dus een halve dag weg.

Natuurlijk was ik een flut docent, dat geef ik toe. Ik heb ook wel docenten gehad die echt streng orde hielden- maar dat waren mannen van in de 50/60, van de oude garde, voordat het feminisme het onderwijs finaal verpest heeft. Het gekke is dat over de grens, in Belgie, het onderwijs meer gericht is op discipline en orde. Een medestudente van mij was daar echt door geshockeerd. Die had een tijd in Gent lesgegeven en daar was het compleet anders. Leerlingen die een grote mond hadden werden daar tenminste nog gestraft. Hier krijgen ze een rugzakje, een knuffel van papa en mama en de directeur berispt de docent dat hij het zo ver heeft laten komen.

Leve het onderwijs!
dit is de reden dat alle onderwijzers mannen moeten zijn
pi_128474712
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:53 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

dit is de reden dat alle onderwijzers mannen moeten zijn
Mannen kunnen net zo goed geen autoriteit hebben. Ik heb zat van dat soort docenten gehad.
pi_128474743
Mannen/vrouwen maakt niet uit, zolang ze maar met harde hand regeren. Dat softe gedoe werkt niet.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  Moderator maandag 1 juli 2013 @ 20:56:54 #65
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_128474831
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:55 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Mannen/vrouwen maakt niet uit, zolang ze maar met harde hand regeren. Dat softe gedoe werkt niet.
Alleen maar met de harde hand werkt uiteindelijk ook averechts. Het gaat om de balans tussen de twee. In de ene klas/situatie is de harde hand de beste manier, in de andere klas/situatie juist niet.
F.K.A. SuperwormJim
  maandag 1 juli 2013 @ 20:56:55 #66
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128474832
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:48 schreef HSG het volgende:
Vroeger werd er echt les gegeven. Het was stampen stampen stampen totdat je het kende en als je een onvoldoende haalde dan was het jammer. Had je je sommen niet goed gemaakt? Dan bleef je na school zitten om ze te verbeteren. Dan had je maar beter je best moeten doen. De leraren konden echt lesgeven en straalde autoriteit uit. Er heerste een strakke discipline en om die reden stond Nederland in de top 3 beste onderwijs in de wereld (op Finland en Japan na).

Maar nu is het anders. Totaal geen respect voor de leraar en ook hij/zij mogen weinig doen om de boel op orde te houden. Echt les gegeven wordt niet meer en men heeft het tegenwoordig over competenties i.p.v. kennis. Haal je een onvoldoende. Geen nood een herkansing ligt al klaar. Lang leve het 6-jes cultuur toch? Jammer gemiste kans en daarom zijn wij ook dramatisch gedaald qua niveau. Het is al heel lang bekend waar het mis gaat in het onderwijs alleen men wil er niks aan doen.
...
En daar gaat het o.a. al mis.
Spijker, kop.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128474849
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:55 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Mannen/vrouwen maakt niet uit, zolang ze maar met harde hand regeren. Dat softe gedoe werkt niet.
Harde hand, maar wel redelijk. Ik had altijd een hekel aan docenten die m.i. onredelijk waren wat nakijken betreft, maar ook wat hun optreden betreft.
pi_128474883
Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen

denk je dat het een man was die deze 'aandoeningen' heeft toegestaan?
pi_128474922
Hoe komt het dat de associatie bestaat tussen harde hand en onredelijk? Ik was nooit onredelijk. Maar als je liep te klieren, moest je er uit. Een keer ging een leerling met mij in discussie en ze bleef maar doorgaan. Het was niet de tijd en plek ervoor. Dus heb ik haar eruit gestuurd.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128474923
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:58 schreef arjan1212 het volgende:
Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen

denk je dat het een man was die deze 'aandoeningen' heeft toegestaan?
Ja, ik snap ook niet hoe je hier denkt een punt te hebben.
  maandag 1 juli 2013 @ 21:00:10 #71
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_128474982
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:48 schreef HSG het volgende:
Vroeger werd er echt les gegeven. Het was stampen stampen stampen totdat je het kende en als je een onvoldoende haalde dan was het jammer. Had je je sommen niet goed gemaakt? Dan bleef je na school zitten om ze te verbeteren. Dan had je maar beter je best moeten doen. De leraren konden echt lesgeven en straalde autoriteit uit. Er heerste een strakke discipline en om die reden stond Nederland in de top 3 beste onderwijs in de wereld (op Finland en Japan na).

Maar nu is het anders. Totaal geen respect voor de leraar en ook hij/zij mogen weinig doen om de boel op orde te houden. Echt les gegeven wordt niet meer en men heeft het tegenwoordig over competenties i.p.v. kennis. Haal je een onvoldoende. Geen nood een herkansing ligt al klaar. Lang leve het 6-jes cultuur toch? Jammer gemiste kans en daarom zijn wij ook dramatisch gedaald qua niveau. Het is al heel lang bekend waar het mis gaat in het onderwijs alleen men wil er niks aan doen.

[..]

En daar gaat het o.a. al mis.
De manier waarop les werd gegeven was beter, niet de methode. Stampen heb je in principe niets aan, dat is vmbo niveau. Inzicht daar heb je veel meer aan. Dat stampen van vroeger vind ik nou ook niet echt bepaald ideaal. Je kunt bepaalde kennis stampen maar daar heb je verder niets aan, pas als jij verbanden kunt leggen op hoger niveau dan begrijp je de stof.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
pi_128474989
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:58 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Hoe komt het dat de associatie bestaat tussen harde hand en onredelijk? Ik was nooit onredelijk. Maar als je liep te klieren, moest je er uit. Een keer ging een leerling met mij in discussie en ze bleef maar doorgaan. Het was niet de tijd en plek ervoor. Dus heb ik haar eruit gestuurd.
Omdat het kan zijn dat het zo overkomt op de leerlingen. De eerste vind ik wel redelijk, de tweede minder (ligt wel aan waarover ze door bleef gaan).

(ben trouwens van mening dat de gehele maatschappij te soft is)
pi_128475136
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:00 schreef Serene het volgende:

[..]

Omdat het kan zijn dat het zo overkomt op de leerlingen. De eerste vind ik wel redelijk, de tweede minder (ligt wel aan waarover ze door bleef gaan).

(ben trouwens van mening dat de gehele maatschappij te soft is)
Ze zat gewoon niet in de positie om tegen mij te praten alsof ik haar klasgenootje was. Ze verstoorde mijn les met haar brutaliteit.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128475236
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:03 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Ze zat gewoon niet in de positie om tegen mij te praten alsof ik haar klasgenootje was. Ze verstoorde mijn les met haar brutaliteit.
Welk vak is het trouwens als ik vragen mag? Ik merkte daar namelijk ook veel verschil altijd. Bij vakken als wiskunde werd amper geklierd (terwijl die docente eigenlijk geen autoriteit had, maar ze had het niet nodig) en bij vakken als economie of frans veel meer.

Tja, het lijkt me redelijker dan om aan te geven dat je later nog met haar kan spreken, na de uitleg o.i.d.
  maandag 1 juli 2013 @ 21:06:12 #75
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128475241
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:58 schreef arjan1212 het volgende:
Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen

denk je dat het een man was die deze 'aandoeningen' heeft toegestaan?
Ik zou het niet weten maar je moet er wel rekening mee houden dat een klein deel van deze mensen wel degelijk recht heeft op enige hulp. Als je bijv. een ernstige handicap aan je arm hebt en hierdoor veel trager schrijft dan mag je best wat extra tijd krijgen. Idem voor dyslexie en examens waarbij veel tekst moet worden gelezen, op de middelbare school althans (als je vervolgens niet voor een bètaopleiding kiest dan maak je het er zelf naar en daar hebben veel dyslexici dan wel weer talent voor).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128475261
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:32 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Trouwens, mijn "collega's" waren een grote roddelende, linkse kliek. Soms nog wel erger dan de leerlingen. Geheime informatie werd gewoon besproken in de koffiepauze. Bah.
Ik nam je tot hier serieus.

En hoe denk je straks even rustig 'voor het bedrijfsleven te kiezen'?
What Would Goku Do
pi_128475343
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:06 schreef Serene het volgende:

[..]

Welk vak is het trouwens als ik vragen mag? Ik merkte daar namelijk ook veel verschil altijd. Bij vakken als wiskunde werd amper geklierd (terwijl die docente eigenlijk geen autoriteit had, maar ze had het niet nodig) en bij vakken als economie of frans veel meer.

Tja, het lijkt me redelijker dan om aan te geven dat je later nog met haar kan spreken, na de uitleg o.i.d.
Het was een alfavak. :) Wiskunde en Natuurkunde werden bij ons altijd gegeven door norse oude mannen.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  maandag 1 juli 2013 @ 21:08:39 #78
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128475345
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:00 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

De manier waarop les werd gegeven was beter, niet de methode. Stampen heb je in principe niets aan, dat is vmbo niveau. Inzicht daar heb je veel meer aan. Dat stampen van vroeger vind ik nou ook niet echt bepaald ideaal. Je kunt bepaalde kennis stampen maar daar heb je verder niets aan, pas als jij verbanden kunt leggen op hoger niveau dan begrijp je de stof.
Te ongenuanceerd. Op elk niveau heb je kennis nodig. Kennis is het middel waarmee je redeneert. Die kennis opdoen is inderdaad slechts de eerste stap maar het moet wel gebeuren, anders verzandt je in slap geouwehoer in plaats van in redeneren. Dat moet jij als historicus toch beamen? ;)
Parate kennis opdoen kan je thuis zelf, op school kan de leraar je helpen om te leren redeneren met de kennis die je thuis hebt opgedaan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128475415
quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:06 schreef viagraap het volgende:

[..]

Ik nam je tot hier serieus.

En hoe denk je straks even rustig 'voor het bedrijfsleven te kiezen'?
Omdat in het bedrijfsleven er niet over kinderen wordt geroddeld/grappen gemaakt. Het is nogal wat als je over een leerling te weten komt dat zijn totaal ontspoorde moeder een vriend heeft die met kasten gooit en aan seksfeestjes doet van iemand die je amper kent. Als er over collega's wordt geroddeld doet het me niks, volwassenen kunnen het onderling wel oplossen.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128475440
En in het bedrijfsleven is het links lullen rechts vullen.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  maandag 1 juli 2013 @ 21:13:20 #81
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_128475587
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Te ongenuanceerd. Op elk niveau heb je kennis nodig. Kennis is het middel waarmee je redeneert. Die kennis opdoen is inderdaad slechts de eerste stap maar het moet wel gebeuren, anders verzandt je in slap geouwehoer in plaats van in redeneren. Dat moet jij als historicus toch beamen? ;)
Parate kennis opdoen kan je thuis zelf, op school kan de leraar je helpen om te leren redeneren met de kennis die je thuis hebt opgedaan.
Ik begrijp in zekere zin wel wat jij bedoelt, kennis heb je sowieso nodig maar dat moet imo in de eerste paar jaar van het voortgezet onderwijs gedaan worden, in de bovenbouw ga je daarna, om het maar in mijn vakgebied te houden, historisch redeneren en bronnen leren interpreteren. Om te kunnen, daar heb je inderdaad die kennis voor nodig. Maar laat ik het met een simpel voorbeeldje duidelijk maken wat ik bedoel, vroeger werden jaartallen gestampt. Ik persoonlijk vind het niet zo heel boeiend als je bijv. kan op noemen dat het Concilie van Trente duurde van 1545 tot 1563. Als je zegt de 16de eeuw vind ik dat prima, dat je achtergronden kan opnoemen vind ik veel belangrijker, dat je het kan koppelen aan de Reformatie en waardoor de Reformatie opkwam even als simpel voorbeeld.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
pi_128475606
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:08 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Het was een alfavak. :) Wiskunde en Natuurkunde werden bij ons altijd gegeven door norse oude mannen.
(dat het alfa was wist ik al, zei je al) Wel lastiger om daar autoriteit te hebben lijkt me dus. Denk ook niet dat iemand eruit sturen een goede oplossing is, want dat wordt door medeklasgenoten niet altijd als iets ergs gezien. Strafwerk is beter :D
pi_128475783
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:13 schreef Serene het volgende:

[..]

(dat het alfa was wist ik al, zei je al) Wel lastiger om daar autoriteit te hebben lijkt me dus. Denk ook niet dat iemand eruit sturen een goede oplossing is, want dat wordt door medeklasgenoten niet altijd als iets ergs gezien. Strafwerk is beter :D
Dat deden ze gewoon niet. Hun huiswerk ook niet. En als ik ze liet nakomen dan hadden ze nog allemaal smoesjes waarom ze niet konden. Ze namen mij niet serieus- en ik moest voor mezelf echt kiezen; of ik kap nu, of ik word een keer zo kwaad dat ik die koters wat aandoe.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  maandag 1 juli 2013 @ 21:20:30 #84
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128476016
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:13 schreef Frank_Drebin het volgende:
Maar laat ik het met een simpel voorbeeldje duidelijk maken wat ik bedoel, vroeger werden jaartallen gestampt. Ik persoonlijk vind het niet zo heel boeiend als je bijv. kan op noemen dat het Concilie van Trente duurde van 1545 tot 1563. Als je zegt de 16de eeuw vind ik dat prima, dat je achtergronden kan opnoemen vind ik veel belangrijker, dat je het kan koppelen aan de Reformatie en waardoor de Reformatie opkwam even als simpel voorbeeld.
Dat ben ik met je eens! Zo dacht ik er als leerling al over. Je moet natuurlijk weten in welke eeuwen bepaalde gebeurtenissen plaatsvonden om een historisch kader te krijgen van de algemene ontwikkelingen, of dat het dan een paar jaartjes eerder of later is dat maakt inderdaad niet uit. Je moet dus wel van de grote gebeurtenissen de volgorde van die gebeurtenissen kennen, daar zijn wij ongetwijfeld over eens. Zo moet je bijv. ook weten dat je rond 1930 een enorme economische crisis had en dat (en hoe!) dit de totstandkoming van WOII faciliteerde, of dat het een paar jaar eerder of later was doet er weinig toe maar als je helemaal niet weet dat dat rond die tijd gebeurde dan schort er iets aan je historische kennis. Het lijkt me goed als je een globaal plaatje hebt van de geschiedenis:
- de grote rijken, het hoe en wat en de eeuwen waarin die rijken bestonden
- middeleeuwen
- de complete vaderlandse geschiedenis, startende 'vlak' voor de 80-jarige oorlog
- industrialisatie
- alle grote gebeurtenissen van de twintigste eeuw

Zo vind ik het bijvoorbeeld een slechte zaak als je na 6 jaar VWO-onderwijs, waarvan minstens 4 jaar historisch onderwijs, nooit van Pruisen hebt gehoord, niet weet waar dat ongeveer lag en welke landen nu gebieden van die staat hebben.
Jij zal als historicus dit rijtje nog wel wat kunnen aanvullen en nuanceren, het gaat mij nu vooral om de geste.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128476187
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:16 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Dat deden ze gewoon niet. Hun huiswerk ook niet. En als ik ze liet nakomen dan hadden ze nog allemaal smoesjes waarom ze niet konden. Ze namen mij niet serieus- en ik moest voor mezelf echt kiezen; of ik kap nu, of ik word een keer zo kwaad dat ik die koters wat aandoe.
Krengen zijn het toch :') Begrijpelijk. Misschien dan toch je houding waardoor het komt. Ik heb docenten gehad dus die niet autoritair overkwamen, maar er was nooit een probleem in de klas.
  maandag 1 juli 2013 @ 21:26:58 #86
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128476351
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:16 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Dat deden ze gewoon niet. Hun huiswerk ook niet.
De oplossing is eigenlijk heel erg simpel: verder gaan en flink wat onvoldoendes uitdelen bij de toets. Maar ja, dat mag zeker niet in Nederland? :')
En dus neem je de aanmoediging weg om het beter te doen met als gevolg dat je de leerlingen benadeelt aangezien het niet altijd luilekkerland blijft (vervolgopleiding, werk).
In BelgIë daarentegen beginnen ze in de tweede klas van de lage school al met het geven van huiswerk en bouwen ze het jaarlijks op zo dat je op de middelbare school zonder probleem 2 uur per dag huiswerk kan maken als het nodig is, zonder dat het een worsteling is (gewoon een automatisme).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 21:27:23 #87
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_128476372
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens! Zo dacht ik er als leerling al over. Je moet natuurlijk weten in welke eeuwen bepaalde gebeurtenissen plaatsvonden om een historisch kader te krijgen van de algemene ontwikkelingen, of dat het dan een paar jaartjes eerder of later is dat maakt inderdaad niet uit. Je moet dus wel van de grote gebeurtenissen de volgorde van die gebeurtenissen kennen, daar zijn wij ongetwijfeld over eens. Zo moet je bijv. ook weten dat je rond 1930 een enorme economische crisis had en dat (en hoe!) dit de totstandkoming van WOII faciliteerde, of dat het een paar jaar eerder of later was doet er weinig toe maar als je helemaal niet weet dat dat rond die tijd gebeurde dan schort er iets aan je historische kennis. Het lijkt me goed als je een globaal plaatje hebt van de geschiedenis:
- de grote rijken, het hoe en wat en de eeuwen waarin die rijken bestonden
- middeleeuwen
- de complete vaderlandse geschiedenis, startende 'vlak' voor de 80-jarige oorlog
- industrialisatie
- alle grote gebeurtenissen van de twintigste eeuw

Jij zal als historicus dit rijtje nog wel wat kunnen aanvullen en nuanceren, het gaat mij nu vooral om de geste.
Over die rijtjes wordt debat gevoerd en verschilt inderdaad, tegenwoordig wordt op het middelbaar onderwijs de tijdvakken gehanteerd; tijd van jagers en verzamelaars, tijd van ridders en nog wat (ken ze niet allemaal uit het hoofd, heb het er niet zo op) en op middelbare school is natuurlijk vooral vaderlands binding belangrijk, nationale geschiedenissen zoals leerlingen ze geleerd krijgen zijn in principe onzin, een natie als Nederland heeft geen continuïteit met het verleden maar goed, als ik daarin verder ga kom je te vervallen in een debat dat al enige tijd gaande is, maar wel leuk om in het achterhoofd te houden.
Verder zijn wij het inderdaad eens. Je moet de achtergronden weten van conflicten en gebeurtenissen maar het in historische context kunnen plaatsen is al even belangrijk.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
  maandag 1 juli 2013 @ 21:31:04 #88
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128476569
Ik had mijn reactie nog wat uitgebreid.
quote:
14s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:27 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

Over die rijtjes wordt debat gevoerd en verschilt inderdaad, tegenwoordig wordt op het middelbaar onderwijs de tijdvakken gehanteerd; tijd van jagers en verzamelaars, tijd van ridders en nog wat (ken ze niet allemaal uit het hoofd, heb het er niet zo op) en op middelbare school is natuurlijk vooral vaderlands binding belangrijk, nationale geschiedenissen zoals leerlingen ze geleerd krijgen zijn in principe onzin, een natie als Nederland heeft geen continuïteit met het verleden maar goed, als ik daarin verder ga kom je te vervallen in een debat dat al enige tijd gaande is, maar wel leuk om in het achterhoofd te houden.
Verder zijn wij het inderdaad eens. Je moet de achtergronden weten van conflicten en gebeurtenissen maar het in historische context kunnen plaatsen is al even belangrijk.
En beseffen dat geschiedschrijving zelden, of nooit, volledig objectief gebeurt. ;)

Als je eens elders dat debat voert over de vaderlandse geschiedenis geef me dan alsjeblieft een seintje, dan lees ik met interesse mee.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128476592
In Vlaanderen is het anders net zo hoor.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh en straffen halen niks uit; wordt het alleen maar erger.
pi_128476671
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:16 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Dat deden ze gewoon niet. Hun huiswerk ook niet. En als ik ze liet nakomen dan hadden ze nog allemaal smoesjes waarom ze niet konden. Ze namen mij niet serieus- en ik moest voor mezelf echt kiezen; of ik kap nu, of ik word een keer zo kwaad dat ik die koters wat aandoe.
Was er geen tweede-lijns oplossing in zo'n situatie? Ik weet nog dat je op mijn oude middelbare school maar één keer zoiets probeerde (je strafwerk niet maken) en daarna nooit meer omdat je jezelf enkel verder in de nesten werkte.
What Would Goku Do
pi_128476768
quote:
14s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:27 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

Over die rijtjes wordt debat gevoerd en verschilt inderdaad, tegenwoordig wordt op het middelbaar onderwijs de tijdvakken gehanteerd; tijd van jagers en verzamelaars, tijd van ridders en nog wat (ken ze niet allemaal uit het hoofd, heb het er niet zo op) en op middelbare school is natuurlijk vooral vaderlands binding belangrijk, nationale geschiedenissen zoals leerlingen ze geleerd krijgen zijn in principe onzin, een natie als Nederland heeft geen continuïteit met het verleden maar goed, als ik daarin verder ga kom je te vervallen in een debat dat al enige tijd gaande is, maar wel leuk om in het achterhoofd te houden.
Verder zijn wij het inderdaad eens. Je moet de achtergronden weten van conflicten en gebeurtenissen maar het in historische context kunnen plaatsen is al even belangrijk.
nadeel is is dat je bij tijdgebieden 'ongeveer' weet hoe en wanneer het zit'. je weet het niet echt. Ik ben wel voorstander van weten wanneer iets gebeurde. Precies. Soms is een maand of jaartal gewoon erg belangrijk. Het zorgt er ook voor dat je algemene kennis een stuk groter is.

Over de rest van de discussie, heb wel respect gekregen voor de docenten. Zou het zelf nooit willen. De 'goede' docenten die ik had waren streng, maar rechtvaardig. Sommige leerlingen kunnen daar niet mee omgaan en gaan juist daartegenin rellen. Het hangt dus ook van de leerling (of de groep) af, niet alleen van de docent.
There are only 151 Pokémon.
  maandag 1 juli 2013 @ 21:35:22 #92
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128476780
quote:
15s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:31 schreef Little_Dolls het volgende:
In Vlaanderen is het anders net zo hoor.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh en straffen halen niks uit; wordt het alleen maar erger.
Welk niveau en welk profiel (ook al noemen jullie dat technisch gezien niet zo)?
Het leuke van Vlaanderen is dat je daar ook voor goede scholen kan kiezen waar er een serieuzere mentaliteit heefst.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 21:36:18 #93
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128476833
ja je bent wel een flutdocent, want je geeft de kinderen de schuld
  maandag 1 juli 2013 @ 21:36:37 #94
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_128476851
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik had mijn reactie nog wat uitgebreid.

[..]

En beseffen dat geschiedschrijving zelden, of nooit, volledig objectief gebeurt. ;)

Als je eens elders dat debat voert over de vaderlandse geschiedenis geef me dan alsjeblieft een seintje, dan lees ik met interesse mee.
Aha, ik was te snel. En ja dat ben ik zeker met je eens. Dat systeem van nu, dat je over 2 onderwerpen examen krijgt vind ik persoonlijk bijzonder mager. Nu moet je ook wel kiezen en de tijd is beperkt maar de lessen die er aan vooraf gaan vind ik ook matig. Ik heb me erbij neergelegd dat het voor de staat nu eenmaal z'n nut moet hebben geschiedenislessen en dat boven historiografieën staat. Daar is ook geen tijd voor.
En over dat objectief, dat heb jij ook prima begrepen. Er bestaan geen 'waarheden' in de geschiedschrijving.

Will do. ^O^.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
pi_128476860
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd.
En op de school waar ik zat was dit al héél veel (als het al gebeurde, want daar werd "negeren" ingezet, wat uiteraard niet werkte). Ik weet niet hoe het op andere scholen is, maar daar... ;(
pi_128476933
vraag me eigenlijk af kan je ook les geven in een vak zonder specifiek naar school geweest te zijn om voor de klas te staan ?
Arrr!
  maandag 1 juli 2013 @ 21:42:26 #97
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_128477178
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:35 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

nadeel is is dat je bij tijdgebieden 'ongeveer' weet hoe en wanneer het zit'. je weet het niet echt. Ik ben wel voorstander van weten wanneer iets gebeurde. Precies. Soms is een maand of jaartal gewoon erg belangrijk. Het zorgt er ook voor dat je algemene kennis een stuk groter is.

Over de rest van de discussie, heb wel respect gekregen voor de docenten. Zou het zelf nooit willen. De 'goede' docenten die ik had waren streng, maar rechtvaardig. Sommige leerlingen kunnen daar niet mee omgaan en gaan juist daartegenin rellen. Het hangt dus ook van de leerling (of de groep) af, niet alleen van de docent.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Als jij kunt aangeven dat jij de historische context begrijpt en jij het in kan plaatsen vind ik het voldoende. Een jaartal zegt helemaal niets namelijk. Een jaartal is een jaartal, leuk dat je het weet maar ik vind dat echt banale kennis. Als jij het jaartal niet precies weet maar wel de context kan bepalen, verbanden kunt leggen dus echt boven de stof staat is dat veel belangrijker. Maar dat is mijn mening, de jouwe is meer empirisch.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
  maandag 1 juli 2013 @ 21:42:38 #98
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128477191
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:36 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

Aha, ik was te snel. En ja dat ben ik zeker met je eens. Dat systeem van nu, dat je over 2 onderwerpen examen krijgt vind ik persoonlijk bijzonder mager. Nu moet je ook wel kiezen en de tijd is beperkt maar de lessen die er aan vooraf gaan vind ik ook matig. Ik heb me erbij neergelegd dat het voor de staat nu eenmaal z'n nut moet hebben geschiedenislessen en dat boven historiografieën staat. Daar is ook geen tijd voor.
En over dat objectief, dat heb jij ook prima begrepen. Er bestaan geen 'waarheden' in de geschiedschrijving.

Will do. ^O^.
Ik ben geschiedenis interessant gaan vinden op het moment dat ik ontdekte hoeveel je kan leren van ontwikkelingen van vroeger. Weliswaar heeft het zich allemaal in het verleden plaatsgevonden maar je leert enorm veel over hoe mensen en systemen werken en met behulp hiervan parallellen trekken tussen huidige gebeurtenissen en vroegere gebeurtenissen. Dat is het interessante van geschiedenis voor mij, niet zo zeer de exacte feitjes.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 21:46:25 #99
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_128477399
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben geschiedenis interessant gaan vinden op het moment dat ik ontdekte hoeveel je kan leren van ontwikkelingen van vroeger. Weliswaar heeft het zich allemaal in het verleden plaatsgevonden maar je leert enorm veel over hoe mensen en systemen werken en met behulp hiervan parallellen trekken tussen huidige gebeurtenissen en vroegere gebeurtenissen. Dat is het interessante van geschiedenis voor mij, niet zo zeer de exacte feitjes.
Precies, ik noem het dan ook wel het collectieve geheugen. Mensen vragen zich soms af hoe bepaalde dingen zo gekomen zijn in de maatschappij, dat begrijp je enkel en alleen als jij bewust bent van het verleden en daar een geringe kennis over hebt.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
  maandag 1 juli 2013 @ 21:51:16 #100
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128477627
Eigenlijk zou dus elke politicus een goede historische vorming moeten krijgen.
Helaas lijkt het bij Rutte weinig te baten, zouden ze bij zijn opleiding de jaren 30 hebben overgeslagen? ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')