Ja, natuurlijk. Maar het hoger onderwijs zie ik niet meer echt als " het onderwijs" Dan ben je een academicus. Mijn plan was ook om te gaan werken in het hoger onderwijs, maar dan moet je wel een bevoegdheid hebben. En je dus jarenlang door een klas voor puistenpubers heen vechten. Of je moet net iemand kennen. In elk geval kom je er bijna niet in zonder een eerstegraads diploma.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:51 schreef Michael-reader het volgende:
Nu heb je het alleen over voortgezet onderwijs. Als je gaat werken in het hoger onderwijs is het anders. Wil zelf waarschijnlijk ook werken in het hoger onderwijs, je ziet gewoon dat het heel anders is daar.
Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek.quote:
Om les te mogen geven in het hoger onderwijs heb je inderdaad een lange weg te gaan. Maar je kan ook als zij-instromer werken, moet je wel academisch geschoold zijn.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:53 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk. Maar het hoger onderwijs zie ik niet meer echt als " het onderwijs" Dan ben je een academicus. Mijn plan was ook om te gaan werken in het hoger onderwijs, maar dan moet je wel een bevoegdheid hebben. En je dus jarenlang door een klas voor puistenpubers heen vechten. Of je moet net iemand kennen. In elk geval kom je er bijna niet in zonder een eerstegraads diploma.
quote:Op maandag 1 juli 2013 17:56 schreef Twiitch het volgende:
Kinderen moeten gewoon klappen krijgen als ze niet luisteren, dan zijn ze wel stil en oplettend.
Dus jij slaat kinderen?quote:
TS volgde een slechts een minor en heeft zelf al gezegd dat ze geen onderwijswonder is/blijkt te zijn, en ook het onderwijs niet in zou willen na deze ervaring .quote:Op maandag 1 juli 2013 18:16 schreef DuTank het volgende:
TS is gewoon een van de vele onzekere kutdocenten
Tsja. Als je leerlingen bang voor je zijn heb je het ook niet echt goed bekeken als docent. Je strafwerkratio zal dan wellicht wat lager liggen dan bij andere docenten, maar als leerlingen alleen hun bek houden omdat ze bang voor je zijn en niet omdat ze het idee hebben dat ze wat van je kunnen leren is natuurlijk ook niet echt kosjerquote:Op maandag 1 juli 2013 18:20 schreef H4ppy het volgende:
Voor mij is de middelbare niet zo lang geleden geweest, maar als de docent vanaf de eerste les geen orde hield en als een softie les gaf (en ook slecht les gaf) kon die wel tegen het einde van het eerste semester verwachten dat die meer als entertainment voor de klas diende.
Kinderen die dan de hele dag uit moeten zitten nemen maar al te graag de gelegenheid om eens een uurtje niks te doen en de boel af te breken.
Ik weet nog dat de docent geschiedenis (oude man) tijdens de eerste les (in de brugklas) de deur keihard dicht smeet nadat hij binnenkwam zodat de klas in 1 keer geschrokken en stil was. Vervolgens stuurde hij een aantal leerlingen welke een paar minuten te laat waren omdat ze het lokaal niet konden vinden weg.
Daarna kwam niemand meer te laat en bleef iedereen bang voor hem voor de rest van van zijn schoolcarrière. En niemand die er ook maar aan dacht om zich te misdragen tijdens zijn lessen
10 eruit sturen in een half jaar?quote:Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek.
Klopt, maar het was een goede docent die zijn vak heel serieus nam en goed les gaf.quote:Op maandag 1 juli 2013 18:21 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Tsja. Als je leerlingen bang voor je zijn heb je het ook niet echt goed bekeken als docent. Je strafwerkratio zal dan wellicht wat lager liggen dan bij andere docenten, maar als leerlingen alleen hun bek houden omdat ze bang voor je zijn en niet omdat ze het idee hebben dat ze wat van je kunnen leren is natuurlijk ook niet echt kosjer_!
Ik heb zelf het afgelopen halfjaar deeltijds voor een groep 8 in een allochtone achterstandswijk doorgebracht. Die klas bestaat dus voor 95% uit allochtonen van een jaar of 12/13. Het zal dus anders zijn dan op de middelbare school, maar ook dit zijn voor het merendeel al pubers en verre van makkelijk.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek.
quote:Op maandag 1 juli 2013 15:17 schreef UltraR het volgende:
Ik kan me best voorstellen dat je helemaal gestoord wordt als je kind bij elke maaltijd weer weigert te eten. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je niet zo moet handelen als die moeder hier doet. Maar ja, dat krijg je ook als iedereen maar ongereguleerd kinderen kan krijgen. Dat is waar ik me over kan blijven verbazen. Voor elk schuurtje heb je een vergunning nodig, maar kinderen nemen? De grootste verantwoordelijkheid die er maar bestaat, nee hoor, tuurlijk ga maar ongelimiteerd je gang! Zelfs een verplichte opvoedcursus gaat blijkbaar al te ver... Waarom? Wanneer gaan we eens in het belang van kinderen denken ipv die panische angst om de vrijheid van ouders iets in te perken.
ADHD, autisme (PDD NOS en asperger zijn hier vormen van) en dyslexie zijn geen excuses voor slecht gedrag. Het zijn excuses voor andere zaken maar niet voor slecht gedrag. Veel mensen die een van deze aandoeningen heeft kunnen zich prima normaal gedragen en ze kunnen in het algemeen prima functioneren op een school. Nederlands tweede astronaut slaagde haalde met een jaar extra het VWO ondanks dat hij dyslexie had en hij slaagde met lof voor wis- en natuurkunde. In het geval van ADHD moet je misschien de leerling wat meer bij de les houden en in het geval van autisme moet je sociaal wat bijsturen (de leerling zelf en de medeleerlingen (hoe zij omgaan met het wat anders zijn van hun medeleerling)) maar het zijn geen redenen om het verstoren van de les toe te staan. Verder moet je er rekening mee houden dat slechts een deel van hen een serieus probleem heeft, deze mensen hebben er recht op dat hun probleem wel serieus wordt genomen, zij moeten er niet onder lijden dat zoveel andere mensen voor zweetvoeten al zo'n etiketje krijgen, bij wijze van spreken.quote:Dat is ook wat je leert bij zo'n minor. Die kinderen zijn weliswaar al 15/16, hebben de verantwoordelijkheid om op een scooter te mogen rijden en werken, maar gedragen in een klas, nee, in Nederland hoeft dat niet. In plaats van dat de school streng optreedt tegen brutaal gedrag, moet jij als docent 1001 trucjes toepassen om er uberhaupt voor te zorgen dat zo'n slungel oplet. Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen. Vreemd, want mijn buurjongen met Asperger is altijd vriendelijk en beleefd. Het gevolg is dat de 3, 4 uur die je aan één zo les hebt besteed voor niks zijn geweest, omdat je toch niet aan je schema toe komt. Al gauw gooi je per week dus een halve dag weg.
Natuurlijk. En als ze niet luisteren dan gaan ze de kerker in!quote:
Nice.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:12 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Natuurlijk. En als ze niet luisteren dan gaan ze de kerker in!
Ik weet niet waarom ik geen autoriteit uitstraalde. Normaliter ben ik iemand die niet op haar mondje is gevallen. Ik heb er ook geen moeite mee om mensen die zich op straat misdragen aan te spreken. Dus waarom die kinderen mij niet serieus namen... al sla je me dood.quote:Op maandag 1 juli 2013 18:22 schreef Buitendam het volgende:
[..]
10 eruit sturen in een half jaar?
Ja, dan word je de lul. Het probleem wegsturen is geen autoriteit uitstralen.
Ik ben er ook mee eens dat je pubers het beste door mannen kan laten leiden. Een soort Kindergarten Cop maar dan met 15jarigen.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:17 schreef Ivy_Mike het volgende:
Softe docenten in de klas?
Je kan beter van die ex-mariniers voor de klas zetten, moet je dan eens opletten.
Ik denk er zelfs over om als ik ooit kinderen krijg mijn kind in Belgie op school te doen.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:19 schreef Aapmensch het volgende:
In België is de hele mentaliteit in het onderwijs anders. Er is daar veel meer respect voor de docenten en school in zijn geheel. Mensen waarderen het feit dat ze daar kunnen leren en zien het veel minder als een nare verplichting waar je zo snel mogelijk vanaf moet komen.
Daartegen is het niveau op de scholen ook hoger (zo moeten Nederlandse vwo'ers nog behoorlijk bijspijkeren in België).
Ik wilde net hetzelfde toevoegen. De mentaliteit van Nederlandse kinderen, hun ouders en in het hoger onderwijs vaak ook docenten komt me de spuigaten uit.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:22 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik denk er zelfs over om als ik ooit kinderen krijg mijn kind in Belgie op school te doen.
Ik begrijp dat wel. In Nederland hoeven de meeste leerlingen niet te werken voor school. Als jij direct op het VWO wordt geplaatst en je weet dat je je VWO-diploma 5 jaar later haalt als je het niet al te bont maakt dan heb je weinig aansporing, als je daarentegen jaarlijks kan afzakken naar een lager niveau als je onvoldoende presteert dan doe je wat meer je best. Zou het niet een goed idee zijn om de leerplicht te wijzigen in een leerrecht. Als de leerling wil spijbelen, prima. Je verwittigt de ouders maar verder is het aan de leerling en zijn ouders hoe ze hiermee omgaan.quote:In België is de hele mentaliteit in het onderwijs anders. Er is daar veel meer respect voor de docenten en school in zijn geheel. Mensen waarderen het feit dat ze daar kunnen leren en zien het veel minder als een nare verplichting waar je zo snel mogelijk vanaf moet komen.
Daartegen is het niveau op de scholen ook hoger (zo moeten Nederlandse vwo'ers nog behoorlijk bijspijkeren in België).
Voor hoeveel % van alle middelbare scholieren geldt dit, denk je? Je zegt "de meeste leerlingen" dus ik verwacht minstens zo'n 60% a 70%?quote:Op maandag 1 juli 2013 20:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In Nederland hoeven de meeste leerlingen niet te werken voor school. Als jij direct op het VWO wordt geplaatst en je weet dat je je VWO-diploma 5 jaar later haalt als je het niet al te bont maakt dan heb je weinig aansporing,
Gemakkelijke keuze!quote:Nietsnutten worden gepamperd en hardwerkende scholieren/studenten worden voor het karretje gespannen of worden neergehaald door de rest. Ik overweeg ook nog om voor mijn master naar België te gaan, aangezien daar niet alleen de mentaliteit beter is, de kosten, voorzieningen en huisvesting dit ook zijn voor studenten. (Hier kan ik zo'n 20.000 euro per jaar gaan lappen, weinig woningen, dure woningen, duur OV, etc).
VWO duurt 6 jaar. Ik was een leerling die alles in een keer haalde met mooie cijfers. Maar ik verveelde me kapot op school. Ik spijbelde echter bijna nooit, ik wist dat ik daar thuis enorm door in de problemen zou komen. De ene keer dat ik een grote bek had tegen een docent heb ik nog een week lang tirades over me heen gekregen. Dat deed je gewoon niet.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik begrijp dat wel. In Nederland hoeven de meeste leerlingen niet te werken voor school. Als jij direct op het VWO wordt geplaatst en je weet dat je je VWO-diploma 5 jaar later haalt als je het niet al te bont maakt dan heb je weinig aansporing, als je daarentegen jaarlijks kan afzakken naar een lager niveau als je onvoldoende presteert dan doe je wat meer je best. Zou het niet een goed idee zijn om de leerplicht te wijzigen in een leerrecht. Als de leerling wil spijbelen, prima. Je verwittigt de ouders maar verder is het aan de leerling en zijn ouders hoe ze hiermee omgaan.
Hier is een tweede Master gewoon onbetaalbaar voor iedereen wiens papa geen bankdirecteur is.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:25 schreef Aapmensch het volgende:
[..]
Ik wilde net hetzelfde toevoegen. De mentaliteit van Nederlandse kinderen, hun ouders en in het hoger onderwijs vaak ook docenten komt me de spuigaten uit.
Nietsnutten worden gepamperd en hardwerkende scholieren/studenten worden voor het karretje gespannen of worden neergehaald door de rest. Ik overweeg ook nog om voor mijn master naar België te gaan, aangezien daar niet alleen de mentaliteit beter is, de kosten, voorzieningen en huisvesting dit ook zijn voor studenten. (Hier kan ik zo'n 20.000 euro per jaar gaan lappen, weinig woningen, dure woningen, duur OV, etc).
Daar zit wat in maar is dat het enige probleem in het onderwijs? Kijk naar de arbeidsvoorwaarden (LB en weinig autonomie) voor de eerstegraadsleraren die aantrekkelijkere mogelijkheden hebben buiten het onderwijs. Het probleem voor de middelbare scholen begon m.i. in de jaren 80 met de HOS-nota (wat ervoor zorgde dat eerstegraadsleraren bleven hangen in schaal LB) en steeds lagere eisen bij de centrale examens omdat er geen genoegen werd genomen met het 'te' lage aantal leerlingen die bepaalde vakken volgden en met een voldoende afrondden. Vervolgens al die mislukte experimentjes waarvan 1 vandaag de dag nog steeds wordt voortgezet (het VMBO).quote:Op maandag 1 juli 2013 20:26 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Het gekke is; ik ben thuis bijna alleen door mijn moeder opgevoed. En mijn moeder was erg bezig met discipline en respect. Dus waarom "zacht gedoe" perse vrouwelijk is... het is niet vrouwelijk, het is iets wat stonede hippies hebben bedacht.. Hippies die nog steeds verbitterd zijn over dat ze ooit op school een uitstuurbrief moesten halen.
Volgens mij gaan alle eerstegraads vanaf komend jaar naar LD. Op papier dan. In praktijk zullen ze wel weer worden uitgebuit.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar zit wat in maar is dat het enige probleem in het onderwijs? Kijk naar de arbeidsvoorwaarden (LB en weinig autonomie) voor de eerstegraadsleraren die aantrekkelijkere mogelijkheden hebben buiten het onderwijs. Het probleem voor de middelbare scholen begon m.i. in de jaren 80 met de HOS-nota (wat ervoor zorgde dat eerstegraadsleraren bleven hangen in schaal LB) en steeds lagere eisen bij de centrale examens omdat er geen genoegen werd genomen met het 'te' lage aantal leerlingen die bepaalde vakken volgden en met een voldoende afrondden. Vervolgens al die mislukte experimentjes waarvan 1 vandaag de dag nog steeds wordt voortgezet (het VMBO).
Hahaha treffend. Zo voelde ik mij wel. Ik had alles geprobeerd. Eerst heel aardig zijn, begripvol, meelevend. En toen vond de opleiding dat ik strenger moest zijn. Maar dat hielp ook niet.quote:
Goed, ik maak er 5 of 6 jaar van.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:27 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Voor hoeveel % van alle middelbare scholieren geldt dit, denk je? Je zegt "de meeste leerlingen" dus ik verwacht minstens zo'n 60% a 70%?
Volslagen flauwekul. Denk alleen al aan de rendementscijfers die bij veel scholen zo laag zijn mede door tussentijdse afstroom.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Goed, ik maak er 5 of 6 jaar van.
Mijn punt is dat je het vrij bont moet maken om in Nederland van het VWO geschopt te worden
Omdat veel leerlingen verkeerd geplaatst worden (gebrekkige selectie, wat ook met de leeftijd te maken heeft), leerlingen die qua intelligentie op het VWO thuishoren, wat niet bepaald bijzonder is (22-23% van de leerlingen haalt een VWO-diploma), hoeven weinig te doen op het VWO. Haal in België zesjes en je mist bij de volgende selectie de boot.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:36 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Volslagen flauwekul. Denk alleen al aan de rendementscijfers die bij veel scholen zo laag zijn mede door tussentijdse afstroom.
Nagenoeg iedere beginnende docent kampt met deze problemen. De truc is volhouden en blijven zoeken naar de juiste balans tussen meelevend en streng. En het moeilijke is dat dat voor iedere klas weer anders is.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:34 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Hahaha treffend. Zo voelde ik mij wel. Ik had alles geprobeerd. Eerst heel aardig zijn, begripvol, meelevend. En toen vond de opleiding dat ik strenger moest zijn. Maar dat hielp ook niet.
Scholen zijn al ijverig bezig om hier onderuit te komen.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:32 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Volgens mij gaan alle eerstegraads vanaf komend jaar naar LD. Op papier dan. In praktijk zullen ze wel weer worden uitgebuit.
Hopelijk is dat niet illustratief voor de Nederlandse school.quote:Trouwens, mijn "collega's" waren een grote roddelende, linkse kliek. Soms nog wel erger dan de leerlingen. Geheime informatie werd gewoon besproken in de koffiepauze. Bah.
Het is een heftige conclusie dat het niveau op het VWO weinig voorstelt?quote:Op maandag 1 juli 2013 20:41 schreef -J-D- het volgende:
Dus je stelt dat als je VWO doet en je hoort thuis op het VWO qua intelligentie dan zal je niet snel van het VWO afgetrapt worden... Heftige conclusie hoor!
Ja, maar dan moet je het wel leuk genoeg vinden om door te zetten. Ik had het na een half jaar helemaal gehad. Ik kwam elke dag ongelukkig thuis en was constant geirriteerd.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:42 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Nagenoeg iedere beginnende docent kampt met deze problemen. De truc is volhouden en blijven zoeken naar de juiste balans tussen meelevend en streng. En het moeilijke is dat dat voor iedere klas weer anders is.
En daar gaat het o.a. al mis.quote:
Dat ben ik helemaal met je eens. Je komt er al snel achter of werken in het onderwijs iets voor je is: of je stopt er binnen een jaar mee, of je vindt het geweldig.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:48 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ja, maar dan moet je het wel leuk genoeg vinden om door te zetten. Ik had het na een half jaar helemaal gehad. Ik kwam elke dag ongelukkig thuis en was constant geirriteerd.
Helaas wel, zo was het ook op mijn oude school. Ik weet nog dat wij onze maatschappijleer docent gekmaakten door te roepen dat we LPF gingen stemmen, omdat zij echt een diehard SP-er was.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Scholen zijn al ijverig bezig om hier onderuit te komen.
Waarom zou je voor het onderwijs kiezen waarin je volgens schaal LB betaald wordt, niet zelf mag bepalen welke stof je behandelt, wat voor examens je geeft, hoeveel examens je geeft, wat de modaliteiten zijn (wel of niet een (grafisch) rekenmachine/woordenboek toestaan) waarbij je ook nog allerlei organiserende taken hebt die meer HBO-werk zijn (niets mis mee maar ik heb het nu over academici) etc. wanneer je ook kan kiezen voor een uitdagende baan in het bedrijfsleven of bij een universiteit waarin je veel meer doet met je kennis, inzicht en vaardigheden, waarbij je veel doorgroeimogelijkheden hebt, waarbij het salaris hoger is en waarbij me niet meer uren maakt?
Shadylane (alias van een forumgenoot) heeft hier uitgebreid over verteld, zij was een lerares en zij heeft met vele plezier de overstap naar het bedrijfsleven gemaakt.
[..]
Hopelijk is dat niet illustratief voor de Nederlandse school.
dit is de reden dat alle onderwijzers mannen moeten zijnquote:Op maandag 1 juli 2013 17:46 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Afgelopen semester heb ik de minor educatie gevolgd. Hoewel ik al mijn vakken gehaald heb, is het belangrijkste dat ik er geleerd heb dat ik NOOIT in het onderwijs wil werken.
Als stagiair heb je natuurlijk sowieso een lagere positie tegenover een "echte' docent. Maar kijkend naar mijn begeleider is er niet zoveel verschil. Kinderen hebben tegenwoordig geen greintje respect meer voor autoriteiten. Logisch ook; van huis uit krijgen ze mee dat zij allemaal uniek en speciaal zijn en de directie kijkt ook de andere kant op. Immers, het zijn van binnen toch allemaal schatjes! En zo was het dat ik er één de klas uit stuurde (had een medeleerling geslagen) waarop de hele klas ging muiten, zich tegen me keerde en riep dat ze hun vriend wel achterna zouden gaan. Hogerop klagen had geen nut, ik had ze gewoon niet goed in bedwang gehouden.
Dat is ook wat je leert bij zo'n minor. Die kinderen zijn weliswaar al 15/16, hebben de verantwoordelijkheid om op een scooter te mogen rijden en werken, maar gedragen in een klas, nee, in Nederland hoeft dat niet. In plaats van dat de school streng optreedt tegen brutaal gedrag, moet jij als docent 1001 trucjes toepassen om er uberhaupt voor te zorgen dat zo'n slungel oplet. Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen. Vreemd, want mijn buurjongen met Asperger is altijd vriendelijk en beleefd. Het gevolg is dat de 3, 4 uur die je aan één zo les hebt besteed voor niks zijn geweest, omdat je toch niet aan je schema toe komt. Al gauw gooi je per week dus een halve dag weg.
Natuurlijk was ik een flut docent, dat geef ik toe. Ik heb ook wel docenten gehad die echt streng orde hielden- maar dat waren mannen van in de 50/60, van de oude garde, voordat het feminisme het onderwijs finaal verpest heeft. Het gekke is dat over de grens, in Belgie, het onderwijs meer gericht is op discipline en orde. Een medestudente van mij was daar echt door geshockeerd. Die had een tijd in Gent lesgegeven en daar was het compleet anders. Leerlingen die een grote mond hadden werden daar tenminste nog gestraft. Hier krijgen ze een rugzakje, een knuffel van papa en mama en de directeur berispt de docent dat hij het zo ver heeft laten komen.
Leve het onderwijs!
Mannen kunnen net zo goed geen autoriteit hebben. Ik heb zat van dat soort docenten gehad.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:53 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
dit is de reden dat alle onderwijzers mannen moeten zijn
Alleen maar met de harde hand werkt uiteindelijk ook averechts. Het gaat om de balans tussen de twee. In de ene klas/situatie is de harde hand de beste manier, in de andere klas/situatie juist niet.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:55 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Mannen/vrouwen maakt niet uit, zolang ze maar met harde hand regeren. Dat softe gedoe werkt niet.
Spijker, kop.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:48 schreef HSG het volgende:
Vroeger werd er echt les gegeven. Het was stampen stampen stampen totdat je het kende en als je een onvoldoende haalde dan was het jammer. Had je je sommen niet goed gemaakt? Dan bleef je na school zitten om ze te verbeteren. Dan had je maar beter je best moeten doen. De leraren konden echt lesgeven en straalde autoriteit uit. Er heerste een strakke discipline en om die reden stond Nederland in de top 3 beste onderwijs in de wereld (op Finland en Japan na).
Maar nu is het anders. Totaal geen respect voor de leraar en ook hij/zij mogen weinig doen om de boel op orde te houden. Echt les gegeven wordt niet meer en men heeft het tegenwoordig over competenties i.p.v. kennis. Haal je een onvoldoende. Geen nood een herkansing ligt al klaar. Lang leve het 6-jes cultuur toch? Jammer gemiste kans en daarom zijn wij ook dramatisch gedaald qua niveau. Het is al heel lang bekend waar het mis gaat in het onderwijs alleen men wil er niks aan doen.
...
En daar gaat het o.a. al mis.
Harde hand, maar wel redelijk. Ik had altijd een hekel aan docenten die m.i. onredelijk waren wat nakijken betreft, maar ook wat hun optreden betreft.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:55 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Mannen/vrouwen maakt niet uit, zolang ze maar met harde hand regeren. Dat softe gedoe werkt niet.
Ja, ik snap ook niet hoe je hier denkt een punt te hebben.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:58 schreef arjan1212 het volgende:
Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen
denk je dat het een man was die deze 'aandoeningen' heeft toegestaan?
De manier waarop les werd gegeven was beter, niet de methode. Stampen heb je in principe niets aan, dat is vmbo niveau. Inzicht daar heb je veel meer aan. Dat stampen van vroeger vind ik nou ook niet echt bepaald ideaal. Je kunt bepaalde kennis stampen maar daar heb je verder niets aan, pas als jij verbanden kunt leggen op hoger niveau dan begrijp je de stof.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:48 schreef HSG het volgende:
Vroeger werd er echt les gegeven. Het was stampen stampen stampen totdat je het kende en als je een onvoldoende haalde dan was het jammer. Had je je sommen niet goed gemaakt? Dan bleef je na school zitten om ze te verbeteren. Dan had je maar beter je best moeten doen. De leraren konden echt lesgeven en straalde autoriteit uit. Er heerste een strakke discipline en om die reden stond Nederland in de top 3 beste onderwijs in de wereld (op Finland en Japan na).
Maar nu is het anders. Totaal geen respect voor de leraar en ook hij/zij mogen weinig doen om de boel op orde te houden. Echt les gegeven wordt niet meer en men heeft het tegenwoordig over competenties i.p.v. kennis. Haal je een onvoldoende. Geen nood een herkansing ligt al klaar. Lang leve het 6-jes cultuur toch? Jammer gemiste kans en daarom zijn wij ook dramatisch gedaald qua niveau. Het is al heel lang bekend waar het mis gaat in het onderwijs alleen men wil er niks aan doen.
[..]
En daar gaat het o.a. al mis.
Omdat het kan zijn dat het zo overkomt op de leerlingen. De eerste vind ik wel redelijk, de tweede minder (ligt wel aan waarover ze door bleef gaan).quote:Op maandag 1 juli 2013 20:58 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Hoe komt het dat de associatie bestaat tussen harde hand en onredelijk? Ik was nooit onredelijk. Maar als je liep te klieren, moest je er uit. Een keer ging een leerling met mij in discussie en ze bleef maar doorgaan. Het was niet de tijd en plek ervoor. Dus heb ik haar eruit gestuurd.
Ze zat gewoon niet in de positie om tegen mij te praten alsof ik haar klasgenootje was. Ze verstoorde mijn les met haar brutaliteit.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:00 schreef Serene het volgende:
[..]
Omdat het kan zijn dat het zo overkomt op de leerlingen. De eerste vind ik wel redelijk, de tweede minder (ligt wel aan waarover ze door bleef gaan).
(ben trouwens van mening dat de gehele maatschappij te soft is)
Welk vak is het trouwens als ik vragen mag? Ik merkte daar namelijk ook veel verschil altijd. Bij vakken als wiskunde werd amper geklierd (terwijl die docente eigenlijk geen autoriteit had, maar ze had het niet nodig) en bij vakken als economie of frans veel meer.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:03 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ze zat gewoon niet in de positie om tegen mij te praten alsof ik haar klasgenootje was. Ze verstoorde mijn les met haar brutaliteit.
Ik zou het niet weten maar je moet er wel rekening mee houden dat een klein deel van deze mensen wel degelijk recht heeft op enige hulp. Als je bijv. een ernstige handicap aan je arm hebt en hierdoor veel trager schrijft dan mag je best wat extra tijd krijgen. Idem voor dyslexie en examens waarbij veel tekst moet worden gelezen, op de middelbare school althans (als je vervolgens niet voor een bètaopleiding kiest dan maak je het er zelf naar en daar hebben veel dyslexici dan wel weer talent voor).quote:Op maandag 1 juli 2013 20:58 schreef arjan1212 het volgende:
Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen
denk je dat het een man was die deze 'aandoeningen' heeft toegestaan?
Ik nam je tot hier serieus.quote:Op maandag 1 juli 2013 20:32 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Trouwens, mijn "collega's" waren een grote roddelende, linkse kliek. Soms nog wel erger dan de leerlingen. Geheime informatie werd gewoon besproken in de koffiepauze. Bah.
Het was een alfavak.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:06 schreef Serene het volgende:
[..]
Welk vak is het trouwens als ik vragen mag? Ik merkte daar namelijk ook veel verschil altijd. Bij vakken als wiskunde werd amper geklierd (terwijl die docente eigenlijk geen autoriteit had, maar ze had het niet nodig) en bij vakken als economie of frans veel meer.
Tja, het lijkt me redelijker dan om aan te geven dat je later nog met haar kan spreken, na de uitleg o.i.d.
Te ongenuanceerd. Op elk niveau heb je kennis nodig. Kennis is het middel waarmee je redeneert. Die kennis opdoen is inderdaad slechts de eerste stap maar het moet wel gebeuren, anders verzandt je in slap geouwehoer in plaats van in redeneren. Dat moet jij als historicus toch beamen?quote:Op maandag 1 juli 2013 21:00 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
De manier waarop les werd gegeven was beter, niet de methode. Stampen heb je in principe niets aan, dat is vmbo niveau. Inzicht daar heb je veel meer aan. Dat stampen van vroeger vind ik nou ook niet echt bepaald ideaal. Je kunt bepaalde kennis stampen maar daar heb je verder niets aan, pas als jij verbanden kunt leggen op hoger niveau dan begrijp je de stof.
Omdat in het bedrijfsleven er niet over kinderen wordt geroddeld/grappen gemaakt. Het is nogal wat als je over een leerling te weten komt dat zijn totaal ontspoorde moeder een vriend heeft die met kasten gooit en aan seksfeestjes doet van iemand die je amper kent. Als er over collega's wordt geroddeld doet het me niks, volwassenen kunnen het onderling wel oplossen.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:06 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ik nam je tot hier serieus.
En hoe denk je straks even rustig 'voor het bedrijfsleven te kiezen'?
Ik begrijp in zekere zin wel wat jij bedoelt, kennis heb je sowieso nodig maar dat moet imo in de eerste paar jaar van het voortgezet onderwijs gedaan worden, in de bovenbouw ga je daarna, om het maar in mijn vakgebied te houden, historisch redeneren en bronnen leren interpreteren. Om te kunnen, daar heb je inderdaad die kennis voor nodig. Maar laat ik het met een simpel voorbeeldje duidelijk maken wat ik bedoel, vroeger werden jaartallen gestampt. Ik persoonlijk vind het niet zo heel boeiend als je bijv. kan op noemen dat het Concilie van Trente duurde van 1545 tot 1563. Als je zegt de 16de eeuw vind ik dat prima, dat je achtergronden kan opnoemen vind ik veel belangrijker, dat je het kan koppelen aan de Reformatie en waardoor de Reformatie opkwam even als simpel voorbeeld.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Te ongenuanceerd. Op elk niveau heb je kennis nodig. Kennis is het middel waarmee je redeneert. Die kennis opdoen is inderdaad slechts de eerste stap maar het moet wel gebeuren, anders verzandt je in slap geouwehoer in plaats van in redeneren. Dat moet jij als historicus toch beamen?
Parate kennis opdoen kan je thuis zelf, op school kan de leraar je helpen om te leren redeneren met de kennis die je thuis hebt opgedaan.
(dat het alfa was wist ik al, zei je al) Wel lastiger om daar autoriteit te hebben lijkt me dus. Denk ook niet dat iemand eruit sturen een goede oplossing is, want dat wordt door medeklasgenoten niet altijd als iets ergs gezien. Strafwerk is beterquote:Op maandag 1 juli 2013 21:08 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Het was een alfavak.Wiskunde en Natuurkunde werden bij ons altijd gegeven door norse oude mannen.
Dat deden ze gewoon niet. Hun huiswerk ook niet. En als ik ze liet nakomen dan hadden ze nog allemaal smoesjes waarom ze niet konden. Ze namen mij niet serieus- en ik moest voor mezelf echt kiezen; of ik kap nu, of ik word een keer zo kwaad dat ik die koters wat aandoe.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:13 schreef Serene het volgende:
[..]
(dat het alfa was wist ik al, zei je al) Wel lastiger om daar autoriteit te hebben lijkt me dus. Denk ook niet dat iemand eruit sturen een goede oplossing is, want dat wordt door medeklasgenoten niet altijd als iets ergs gezien. Strafwerk is beter
Dat ben ik met je eens! Zo dacht ik er als leerling al over. Je moet natuurlijk weten in welke eeuwen bepaalde gebeurtenissen plaatsvonden om een historisch kader te krijgen van de algemene ontwikkelingen, of dat het dan een paar jaartjes eerder of later is dat maakt inderdaad niet uit. Je moet dus wel van de grote gebeurtenissen de volgorde van die gebeurtenissen kennen, daar zijn wij ongetwijfeld over eens. Zo moet je bijv. ook weten dat je rond 1930 een enorme economische crisis had en dat (en hoe!) dit de totstandkoming van WOII faciliteerde, of dat het een paar jaar eerder of later was doet er weinig toe maar als je helemaal niet weet dat dat rond die tijd gebeurde dan schort er iets aan je historische kennis. Het lijkt me goed als je een globaal plaatje hebt van de geschiedenis:quote:Op maandag 1 juli 2013 21:13 schreef Frank_Drebin het volgende:
Maar laat ik het met een simpel voorbeeldje duidelijk maken wat ik bedoel, vroeger werden jaartallen gestampt. Ik persoonlijk vind het niet zo heel boeiend als je bijv. kan op noemen dat het Concilie van Trente duurde van 1545 tot 1563. Als je zegt de 16de eeuw vind ik dat prima, dat je achtergronden kan opnoemen vind ik veel belangrijker, dat je het kan koppelen aan de Reformatie en waardoor de Reformatie opkwam even als simpel voorbeeld.
Krengen zijn het tochquote:Op maandag 1 juli 2013 21:16 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Dat deden ze gewoon niet. Hun huiswerk ook niet. En als ik ze liet nakomen dan hadden ze nog allemaal smoesjes waarom ze niet konden. Ze namen mij niet serieus- en ik moest voor mezelf echt kiezen; of ik kap nu, of ik word een keer zo kwaad dat ik die koters wat aandoe.
De oplossing is eigenlijk heel erg simpel: verder gaan en flink wat onvoldoendes uitdelen bij de toets. Maar ja, dat mag zeker niet in Nederland?quote:Op maandag 1 juli 2013 21:16 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Dat deden ze gewoon niet. Hun huiswerk ook niet.
Over die rijtjes wordt debat gevoerd en verschilt inderdaad, tegenwoordig wordt op het middelbaar onderwijs de tijdvakken gehanteerd; tijd van jagers en verzamelaars, tijd van ridders en nog wat (ken ze niet allemaal uit het hoofd, heb het er niet zo op) en op middelbare school is natuurlijk vooral vaderlands binding belangrijk, nationale geschiedenissen zoals leerlingen ze geleerd krijgen zijn in principe onzin, een natie als Nederland heeft geen continuïteit met het verleden maar goed, als ik daarin verder ga kom je te vervallen in een debat dat al enige tijd gaande is, maar wel leuk om in het achterhoofd te houden.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens! Zo dacht ik er als leerling al over. Je moet natuurlijk weten in welke eeuwen bepaalde gebeurtenissen plaatsvonden om een historisch kader te krijgen van de algemene ontwikkelingen, of dat het dan een paar jaartjes eerder of later is dat maakt inderdaad niet uit. Je moet dus wel van de grote gebeurtenissen de volgorde van die gebeurtenissen kennen, daar zijn wij ongetwijfeld over eens. Zo moet je bijv. ook weten dat je rond 1930 een enorme economische crisis had en dat (en hoe!) dit de totstandkoming van WOII faciliteerde, of dat het een paar jaar eerder of later was doet er weinig toe maar als je helemaal niet weet dat dat rond die tijd gebeurde dan schort er iets aan je historische kennis. Het lijkt me goed als je een globaal plaatje hebt van de geschiedenis:
- de grote rijken, het hoe en wat en de eeuwen waarin die rijken bestonden
- middeleeuwen
- de complete vaderlandse geschiedenis, startende 'vlak' voor de 80-jarige oorlog
- industrialisatie
- alle grote gebeurtenissen van de twintigste eeuw
Jij zal als historicus dit rijtje nog wel wat kunnen aanvullen en nuanceren, het gaat mij nu vooral om de geste.
En beseffen dat geschiedschrijving zelden, of nooit, volledig objectief gebeurt.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:27 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Over die rijtjes wordt debat gevoerd en verschilt inderdaad, tegenwoordig wordt op het middelbaar onderwijs de tijdvakken gehanteerd; tijd van jagers en verzamelaars, tijd van ridders en nog wat (ken ze niet allemaal uit het hoofd, heb het er niet zo op) en op middelbare school is natuurlijk vooral vaderlands binding belangrijk, nationale geschiedenissen zoals leerlingen ze geleerd krijgen zijn in principe onzin, een natie als Nederland heeft geen continuïteit met het verleden maar goed, als ik daarin verder ga kom je te vervallen in een debat dat al enige tijd gaande is, maar wel leuk om in het achterhoofd te houden.
Verder zijn wij het inderdaad eens. Je moet de achtergronden weten van conflicten en gebeurtenissen maar het in historische context kunnen plaatsen is al even belangrijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oh en straffen halen niks uit; wordt het alleen maar erger.
Was er geen tweede-lijns oplossing in zo'n situatie? Ik weet nog dat je op mijn oude middelbare school maar één keer zoiets probeerde (je strafwerk niet maken) en daarna nooit meer omdat je jezelf enkel verder in de nesten werkte.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:16 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Dat deden ze gewoon niet. Hun huiswerk ook niet. En als ik ze liet nakomen dan hadden ze nog allemaal smoesjes waarom ze niet konden. Ze namen mij niet serieus- en ik moest voor mezelf echt kiezen; of ik kap nu, of ik word een keer zo kwaad dat ik die koters wat aandoe.
nadeel is is dat je bij tijdgebieden 'ongeveer' weet hoe en wanneer het zit'. je weet het niet echt. Ik ben wel voorstander van weten wanneer iets gebeurde. Precies. Soms is een maand of jaartal gewoon erg belangrijk. Het zorgt er ook voor dat je algemene kennis een stuk groter is.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:27 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Over die rijtjes wordt debat gevoerd en verschilt inderdaad, tegenwoordig wordt op het middelbaar onderwijs de tijdvakken gehanteerd; tijd van jagers en verzamelaars, tijd van ridders en nog wat (ken ze niet allemaal uit het hoofd, heb het er niet zo op) en op middelbare school is natuurlijk vooral vaderlands binding belangrijk, nationale geschiedenissen zoals leerlingen ze geleerd krijgen zijn in principe onzin, een natie als Nederland heeft geen continuïteit met het verleden maar goed, als ik daarin verder ga kom je te vervallen in een debat dat al enige tijd gaande is, maar wel leuk om in het achterhoofd te houden.
Verder zijn wij het inderdaad eens. Je moet de achtergronden weten van conflicten en gebeurtenissen maar het in historische context kunnen plaatsen is al even belangrijk.
quote:Op maandag 1 juli 2013 21:31 schreef Little_Dolls het volgende:
In Vlaanderen is het anders net zo hoor.Welk niveau en welk profiel (ook al noemen jullie dat technisch gezien niet zo)?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oh en straffen halen niks uit; wordt het alleen maar erger.
Het leuke van Vlaanderen is dat je daar ook voor goede scholen kan kiezen waar er een serieuzere mentaliteit heefst.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Aha, ik was te snel. En ja dat ben ik zeker met je eens. Dat systeem van nu, dat je over 2 onderwerpen examen krijgt vind ik persoonlijk bijzonder mager. Nu moet je ook wel kiezen en de tijd is beperkt maar de lessen die er aan vooraf gaan vind ik ook matig. Ik heb me erbij neergelegd dat het voor de staat nu eenmaal z'n nut moet hebben geschiedenislessen en dat boven historiografieën staat. Daar is ook geen tijd voor.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik had mijn reactie nog wat uitgebreid.
[..]
En beseffen dat geschiedschrijving zelden, of nooit, volledig objectief gebeurt.
Als je eens elders dat debat voert over de vaderlandse geschiedenis geef me dan alsjeblieft een seintje, dan lees ik met interesse mee.
En op de school waar ik zat was dit al héél veel (als het al gebeurde, want daar werd "negeren" ingezet, wat uiteraard niet werkte). Ik weet niet hoe het op andere scholen is, maar daar...quote:Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Als jij kunt aangeven dat jij de historische context begrijpt en jij het in kan plaatsen vind ik het voldoende. Een jaartal zegt helemaal niets namelijk. Een jaartal is een jaartal, leuk dat je het weet maar ik vind dat echt banale kennis. Als jij het jaartal niet precies weet maar wel de context kan bepalen, verbanden kunt leggen dus echt boven de stof staat is dat veel belangrijker. Maar dat is mijn mening, de jouwe is meer empirisch.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:35 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
nadeel is is dat je bij tijdgebieden 'ongeveer' weet hoe en wanneer het zit'. je weet het niet echt. Ik ben wel voorstander van weten wanneer iets gebeurde. Precies. Soms is een maand of jaartal gewoon erg belangrijk. Het zorgt er ook voor dat je algemene kennis een stuk groter is.
Over de rest van de discussie, heb wel respect gekregen voor de docenten. Zou het zelf nooit willen. De 'goede' docenten die ik had waren streng, maar rechtvaardig. Sommige leerlingen kunnen daar niet mee omgaan en gaan juist daartegenin rellen. Het hangt dus ook van de leerling (of de groep) af, niet alleen van de docent.
Ik ben geschiedenis interessant gaan vinden op het moment dat ik ontdekte hoeveel je kan leren van ontwikkelingen van vroeger. Weliswaar heeft het zich allemaal in het verleden plaatsgevonden maar je leert enorm veel over hoe mensen en systemen werken en met behulp hiervan parallellen trekken tussen huidige gebeurtenissen en vroegere gebeurtenissen. Dat is het interessante van geschiedenis voor mij, niet zo zeer de exacte feitjes.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:36 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Aha, ik was te snel. En ja dat ben ik zeker met je eens. Dat systeem van nu, dat je over 2 onderwerpen examen krijgt vind ik persoonlijk bijzonder mager. Nu moet je ook wel kiezen en de tijd is beperkt maar de lessen die er aan vooraf gaan vind ik ook matig. Ik heb me erbij neergelegd dat het voor de staat nu eenmaal z'n nut moet hebben geschiedenislessen en dat boven historiografieën staat. Daar is ook geen tijd voor.
En over dat objectief, dat heb jij ook prima begrepen. Er bestaan geen 'waarheden' in de geschiedschrijving.
Will do..
Precies, ik noem het dan ook wel het collectieve geheugen. Mensen vragen zich soms af hoe bepaalde dingen zo gekomen zijn in de maatschappij, dat begrijp je enkel en alleen als jij bewust bent van het verleden en daar een geringe kennis over hebt.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben geschiedenis interessant gaan vinden op het moment dat ik ontdekte hoeveel je kan leren van ontwikkelingen van vroeger. Weliswaar heeft het zich allemaal in het verleden plaatsgevonden maar je leert enorm veel over hoe mensen en systemen werken en met behulp hiervan parallellen trekken tussen huidige gebeurtenissen en vroegere gebeurtenissen. Dat is het interessante van geschiedenis voor mij, niet zo zeer de exacte feitjes.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |