abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 juli 2013 @ 21:54:37 #101
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_128477808
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Eigenlijk zou dus elke politicus een goede historische vorming moeten krijgen.
Helaas lijkt het bij Rutte weinig te baten, zouden ze bij zijn opleiding de jaren 30 hebben overgeslagen? ;)
Als je kijkt naar hoe lang de gemiddelde politicus over zijn academische opleiding heeft gedaan laat het zich niet moeilijk raden dat ze het bijzonder druk hadden met allerlei dingen maar kennis vergaren hoorde daar niet bij.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
  maandag 1 juli 2013 @ 22:10:50 #102
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_128478822
quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:54 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

Als je kijkt naar hoe lang de gemiddelde politicus over zijn academische opleiding heeft gedaan laat het zich niet moeilijk raden dat ze het bijzonder druk hadden met allerlei dingen maar kennis vergaren hoorde daar niet bij.
Idd volgens mij heeft Rutte er zo'n jaartje of 10 over gedaan om iets af te krijgen. Iets in de richting van communicatiewetenschappen. :')
Hallon!
  maandag 1 juli 2013 @ 22:17:23 #103
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128479176
Rutte heeft geschiedenis gestudeerd, hij deed er 7 jaar over.
Maxime Verhagen deed er 10 jaar over, eveneens voor geschiedenis.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 22:18:44 #104
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_128479238
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Rutte heeft geschiedenis gestudeerd, hij deed er 7 jaar over.
Maxime Verhagen deed er 10 jaar over, eveneens voor geschiedenis.
Geschiedenis en er dan zo lang over doen en er zo weinig van leren. :')
Hallon!
pi_128479362
Rutte werkt gewillig mee aan de plannen van de Illuminati (een verenigd Europa (stapje dichterbij een wereldregering) en het afnemen van burgerrechten voor "veiligheid" (brave new world)) en is daardoor verzekerd van een mooie politieke carrière. Ik misgun die man niks, maar ik vind het wel jammer dat wij de dupe zijn.
Copthorne 2.0
  maandag 1 juli 2013 @ 22:22:29 #106
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_128479449
Interessant dat je feminisme de schuld geeft. Daar zit wel wat in eigenlijk.
  maandag 1 juli 2013 @ 22:24:30 #107
181126 MouzurX
Misschien?
pi_128479593
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek. :')
TS is dus een bagger lerares.

Sowieso heb ik geen een lerares gehad die wel goed de order kon houden op een normale manier. Of het is chaos in de klas of ze is een fuhrer(TS)
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_128479635
Kennis vergaren is geen doel op zich meer. Toetsen zijn momentopnames en veel docenten overal, al vanaf het basisonderwijs, lijken het niets meer te schelen als je een week na een desbetreffende toets de geleerde stof alweer grotendeels vergeten bent.

Het komt te weinig voor dat eerder vergaarde kennis terugkomt in toetsen later je in schoolcarrière. Met uitzondering van grammatica en spelling in de taalvakken... maar ook die onderdelen worden regelmatig hele schoolperiodes weggestopt.

Daarnaast is er te weinig samenhang in de lesprogramma's tussen verschillende vakken. Er zouden bijvoorbeeld bij een geschiedenistoets ook punten afgetrokken moeten worden als leerlingen taalfouten maken. Maar dat wordt vaak niet gedaan. Op deze manier worden leerlingen ook niet aangespoord om kennis over te hevelen van het ene leslokaal naar het andere. :N
  maandag 1 juli 2013 @ 22:29:12 #109
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128479861
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:25 schreef Desunoto het volgende:
Het komt te weinig voor dat eerder vergaarde kennis terugkomt in toetsen later je in schoolcarrière. Met uitzondering van grammatica en spelling in de taalvakken... maar ook die onderdelen worden regelmatig hele schoolperiodes weggestopt.
Een dag dit forum volgen zegt genoeg hierover. ;)
Hoe jonger de persoon die reageert hoe slechter de spelling en grammatica. Gemiddeld genomen! Ik ken ook 1 iemand die wat ouder is en die duidelijk best wel intelligent is maar hij heeft blijkbaar nooit de moeite genomen om het te leren, waarschijnlijk omdat zijn leraren het toestonden.

quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:25 schreef Desunoto het volgende:
Daarnaast is er te weinig samenhang in de lesprogramma's tussen verschillende vakken. Er zouden bijvoorbeeld bij een geschiedenistoets ook punten afgetrokken moeten worden als leerlingen taalfouten maken. Maar dat wordt vaak niet gedaan. Op deze manier worden leerlingen ook niet aangespoord om kennis over te hevelen van het ene leslokaal naar het andere. :N
Gewoon 1 punt per fout er af trekken en het substantieel mee laten tellen voor het eindcijfer van het vak Nederlands helpt ook veel. Indien de leerlingen weigeren om het te leren dan laat je het toch elke toets terugkomen? 20 woordjes, 10 minuutjes voor het invullen, 1 minuutje voor het nakijken. Geen probleem. ;)

Wiskunde B zou natuurlijk gebruikt moeten worden voor het vak natuurkunde maar dat mag niet van de politiek correcte mensen want dan volgen veel minder leerlingen het vak natuurkunde. :?
Of zouden dan veel meer leerlingen wiskunde B volgen aangezien natuurkunde verplicht wordt voor o.a. geneeskunde? ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128480135
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:25 schreef Desunoto het volgende:
Kennis vergaren is geen doel op zich meer. Toetsen zijn momentopnames en veel docenten overal, al vanaf het basisonderwijs, lijken het niets meer te schelen als je een week na een desbetreffende toets de geleerde stof alweer grotendeels vergeten bent.

Het komt te weinig voor dat eerder vergaarde kennis terugkomt in toetsen later je in schoolcarrière. Met uitzondering van grammatica en spelling in de taalvakken... maar ook die onderdelen worden regelmatig hele schoolperiodes weggestopt.

Daarnaast is er te weinig samenhang in de lesprogramma's tussen verschillende vakken. Er zouden bijvoorbeeld bij een geschiedenistoets ook punten afgetrokken moeten worden als leerlingen taalfouten maken. Maar dat wordt vaak niet gedaan. Op deze manier worden leerlingen ook niet aangespoord om kennis over te hevelen van het ene leslokaal naar het andere. :N
Bij een vak als geschiedenis is de mogelijkheid tot veel terugkoppelen beperkt vanwege de enorme tijdspanne die moet worden overbrugd. Als je naar het onderbouw-programma kijkt, zie je dat men gedwongen wordt om de complete Nederlandse geschiedenis er doorheen te jassen+ een stevige dot Europese en zelfs nog wat exotische geschiedenis. Combineer dat met veel leerlingen die hetgeen ze aan het leren zijn per definitie bestempelen als 'saaahaaai', en je kan onmogelijk teveel teruggrijpen op de slag bij het Teutoburgerwald als je al in de duistere middeleeuwen zit (hoe bepalend sommige van die oudere gebeurtenissen ook mogen zijn geweest).
  maandag 1 juli 2013 @ 22:36:43 #111
390954 Domingesto
Wereldverbeteraar
pi_128480341
Voortgezet onderwijs. :N
Ik wil graag les gaan geven op een Amerikaanse Elementary School (groep 3, 4, 5, 6). Eigenlijk meer een onwaarschijnlijke droom, maar ja...
Everyone thinks of changing the world, but no one thinks of changing himself.
pi_128480723
De kennis die op scholen gegeven wordt is sowieso niet meer echt van deze tijd, niet relevant voor de toekomst en vaak al helemaal niet relevant voor het individu. De kinderen zitten daar om een papiertje te halen. Er komt ook weinig van intelligentie bij kijken, beetje stampen en opschrijven.
Daarnaast uiten de kinderen zich niet creatief genoeg, wat het ontzettend saai maakt. En ze leren niet kritisch denken, er zit niks van spel in tussen de kinderen en de leraren.
Het is eigenlijk volkomen waardeloos.
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
  maandag 1 juli 2013 @ 22:44:18 #113
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128480853
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:36 schreef Domingesto het volgende:
Voortgezet onderwijs. :N
Ik wil graag les gaan geven op een Amerikaanse Elementary School (groep 3, 4, 5, 6). Eigenlijk meer een onwaarschijnlijke droom, maar ja...
Je kan solliciteren voor de Internationale School. ;)
Helaas kan de doorsnee-ouder niet het prijskaartje hiervan betalen maar voor een leraar lijkt het mij best wel ideaal.
Alsjeblieft: http://www.isbreda.nl/new(...)em/employment-2.html
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 22:47:14 #114
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128481061
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:42 schreef Fusions het volgende:
De kennis die op scholen gegeven wordt is sowieso niet meer echt van deze tijd, niet relevant voor de toekomst en vaak al helemaal niet relevant voor het individu. De kinderen zitten daar om een papiertje te halen. Er komt ook weinig van intelligentie bij kijken, beetje stampen en opschrijven.
Daarnaast uiten de kinderen zich niet creatief genoeg, wat het ontzettend saai maakt. En ze leren niet kritisch denken, er zit niks van spel in tussen de kinderen en de leraren.
Het is eigenlijk volkomen waardeloos.
Het is deze opvatting die het onderwijs in belangrijke mate heeft afgebroken. ;)
Eerst moet je op de schouders van reuzen klimmen, daarna kan je zelf misschien een reus worden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 22:56:28 #115
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128481628
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:38 schreef longasleep het volgende:
vraag me eigenlijk af kan je ook les geven in een vak zonder specifiek naar school geweest te zijn om voor de klas te staan ?
ja hoor
  maandag 1 juli 2013 @ 22:57:19 #116
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128481690
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:25 schreef Desunoto het volgende:
Kennis vergaren is geen doel op zich meer. Toetsen zijn momentopnames en veel docenten overal, al vanaf het basisonderwijs, lijken het niets meer te schelen als je een week na een desbetreffende toets de geleerde stof alweer grotendeels vergeten bent.

Het komt te weinig voor dat eerder vergaarde kennis terugkomt in toetsen later je in schoolcarrière. Met uitzondering van grammatica en spelling in de taalvakken... maar ook die onderdelen worden regelmatig hele schoolperiodes weggestopt.

Daarnaast is er te weinig samenhang in de lesprogramma's tussen verschillende vakken. Er zouden bijvoorbeeld bij een geschiedenistoets ook punten afgetrokken moeten worden als leerlingen taalfouten maken. Maar dat wordt vaak niet gedaan. Op deze manier worden leerlingen ook niet aangespoord om kennis over te hevelen van het ene leslokaal naar het andere. :N
goffer, helder licht dit _O-
pi_128481771
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is deze opvatting die het onderwijs in belangrijke mate heeft afgebroken. ;)
Eerst moet je op de schouders van reuzen klimmen, daarna kan je zelf misschien een reus worden.
??
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
pi_128481989
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:38 schreef longasleep het volgende:
vraag me eigenlijk af kan je ook les geven in een vak zonder specifiek naar school geweest te zijn om voor de klas te staan ?
Ja maar dan moet je alsnog je bevoegdheid halen binnen een bepaalde periode.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  maandag 1 juli 2013 @ 23:02:13 #119
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128481991
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:58 schreef Fusions het volgende:

[..]

??
Wetenschappers die iets ontdekken hebben dat te danken aan het feit dat ze op de schouders van reuzen konden staan. Dat is een metafoor voor het feit dat ze gebruik hebben kunnen maken van kennis en redeneringen die wetenschappers voor hen hebben gemaakt.
Dat is een analogie waarmee ik illustreer dat je eerst moet leren van anderen alvorens je zelf aan theorieontwikkeling kan gaan doen. Op het VWO moet je dus eerst gewoon je talen leren, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde etc. leren alvorens je met succes een universitaire opleiding kan volgen alwaar je weer van alles moet leren om zelf onderzoek te doen.
Om aansluiting met het VWO mogelijk te maken heeft het HAVO een bepaald niveau nodig etc.
Het grootste deel van wat 50 jaar geleden belangrijk was is dat nu ook nog. Wiskunde, natuurkunde, chemie, biologie, de basis is nog steeds hetzelfde als dat het 50 jaar geleden was. Zelfs voor geschiedenis en aardrijkskunde (de basis!) geldt dat. Een simpel voorbeeldje: zonder de stelling van Pythagoras zou een groot deel van de huidige techniek onmogelijk zijn. Elke ingenieur (WO-niveau) zal dit bevestigen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 23:02:43 #120
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128482020
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:57 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

goffer, helder licht dit _O-
Helderder dan de meeste lichten hier!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128482026
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:36 schreef Life2.0 het volgende:
ja je bent wel een flutdocent, want je geeft de kinderen de schuld
De kinderen zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Desalniettemin geef ik hier toch vooral de scholen de schuld, want zij grijpen niet harder in.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128482231
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:42 schreef Fusions het volgende:
De kennis die op scholen gegeven wordt is sowieso niet meer echt van deze tijd, niet relevant voor de toekomst en vaak al helemaal niet relevant voor het individu. De kinderen zitten daar om een papiertje te halen. Er komt ook weinig van intelligentie bij kijken, beetje stampen en opschrijven.
Daarnaast uiten de kinderen zich niet creatief genoeg, wat het ontzettend saai maakt. En ze leren niet kritisch denken, er zit niks van spel in tussen de kinderen en de leraren.
Het is eigenlijk volkomen waardeloos.
Geloof me, ik ramde er vaak genoeg een spel doorheen, maar dat boeide ze niet. Het enige wat ze boeide was film kijken.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128482310
quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:24 schreef MouzurX het volgende:

[..]

TS is dus een bagger lerares.

Sowieso heb ik geen een lerares gehad die wel goed de order kon houden op een normale manier. Of het is chaos in de klas of ze is een fuhrer(TS)
Ja, daarom ben ik ook gestopt he. Hadden alle docenten maar zulke zelfkennis. Sommigen daarvan geven zelfs les aan toekomstig docenten. :')
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  maandag 1 juli 2013 @ 23:06:53 #124
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128482316
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:05 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Geloof me, ik ramde er vaak genoeg een spel doorheen, maar dat boeide ze niet. Het enige wat ze boeide was film kijken.
Zoals ik zei, hen gewoon confronteren met de consequenties hiervan bij de eerstvolgende toets. Maar ja, dat mag helaas niet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128482392
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zoals ik zei, hen gewoon confronteren met de consequenties hiervan bij de eerstvolgende toets. Maar ja, dat mag helaas niet.
Nuja, je mag ze wel strafpunten geven. Of pluspunten. Iemand die zich goed gedraagt en net een 5,4 scoort wil ik best een 5,5 geven. Verlagen mag echter niet.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128482407
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wetenschappers die iets ontdekken hebben dat te danken aan het feit dat ze op de schouders van reuzen konden staan. Dat is een metafoor voor het feit dat ze gebruik hebben kunnen maken van kennis en redeneringen die wetenschappers voor hen hebben gemaakt.
Dat is een analogie waarmee ik illustreer dat je eerst moet leren van anderen alvorens je zelf aan theorieontwikkeling kan gaan doen. Op het VWO moet je dus eerst gewoon je talen leren, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde etc. leren alvorens je met succes een universitaire opleiding kan volgen alwaar je weer van alles moet leren om zelf onderzoek te doen.
Om aansluiting met het VWO mogelijk te maken heeft het HAVO een bepaald niveau nodig etc.
Dit gaat over meer dan alleen het onderwijs. Het hele systeem ligt mij niet.
We leven niet, zijn constant in stress
Proberen dat op te vullen met materiaal
We sluiten ons af, we zijn niet open, we leven alleen, weinig liefde
We verneuken armere landen met onze hebzucht en we verneuken het milieu

En kinderen worden in deze richting geduwd door school, we spelen dit spel helemaal verkeerd. We kunnen een zo veel mooiere wereld hebben.

Maar goed, het gaat de goeie kant op.
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
  maandag 1 juli 2013 @ 23:10:31 #127
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128482545
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:08 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Nuja, je mag ze wel strafpunten geven. Of pluspunten. Iemand die zich goed gedraagt en net een 5,4 scoort wil ik best een 5,5 geven. Verlagen mag echter niet.
Je kan de leerlingen vertellen welke stof wordt getoetst: hoe moeizamer de les verloopt oe meer ze zelfstandig thuis moeten doen, hoe slechter ze opletten hoe meer ze thuis moeten doen. Dat zou prima werken maar dan krijg je in Nederland op je kop van het schoolbestuur die niet blij is met de onvoldoendes. Het kortetermijnbelang wint het van het langetermijnbelang. Immers krijg je op de lange termijn betere resultaten door eens goed met onvoldoendes te strooien bij al die leerlingen die het aan zichzelf te wijten hebben, het creëert een betere werkethiek, zolang de eisen realistisch zijn (rekening houdende met het niveau van de leerlingen).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128482602
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je kan de leerlingen vertellen welke stof wordt getoetst: hoe moeizamer de les verloopt oe meer ze zelfstandig thuis moeten doen, hoe slechter ze opletten hoe meer ze thuis moeten doen. Dat zou prima werken maar dan krijg je in Nederland op je kop van het schoolbestuur die niet blij is met de onvoldoendes. Het kortetermijnbelang wint het van het langetermijnbelang. Immers krijg je op de lange termijn betere resultaten door eens goed met onvoldoendes te strooien bij al die leerlingen die het aan zichzelf te wijten hebben, het creëert een betere werkethiek, zolang de eisen realistisch zijn (rekening houdende met het niveau van de leerlingen).
Dat is een goeie, maar ja, je zegt het zelf al, je krijgt er gezeik van.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  maandag 1 juli 2013 @ 23:16:56 #129
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128482941
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:08 schreef Fusions het volgende:

[..]

Dit gaat over meer dan alleen het onderwijs. Het hele systeem ligt mij niet.
Dat lijkt mij een discussie voor een andere draad. Dan komt het ook beter tot zijn recht dan hier.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 23:18:07 #130
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128483014
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:11 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Dat is een goeie, maar ja, je zegt het zelf al, je krijgt er gezeik van.
Een van de redenen dat ik (ik volg een bètaopleiding waarmee ik indien ik een paar deficiënties wegwerk natuurkunde- en wiskundeleraar zou kunnen worden) momenteel in Nederland niet als leraar zou willen werken ook al zou ik graag onderwijzen. Dat ik dat zo zie maakt voor Nederland weinig uit maar als veel bètastudenten het zo zien, waar het op lijkt, dan heeft Nederland wel een probleem.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128483173
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Welk niveau en welk profiel (ook al noemen jullie dat technisch gezien niet zo)?
Het leuke van Vlaanderen is dat je daar ook voor goede scholen kan kiezen waar er een serieuzere mentaliteit heefst.
Ik vraag me af hoe jullie dat toch allemaal zo goed denken te weten... (Waarschijnlijk iets met gras die groener is aan de overkant.)

Uiteraard is het BSO (VMBO in NL) echt een ramp, toch in het gemeenschapsonderwijs, al komt TSO (Havo?) ook al aardig in de buurt.
pi_128483242
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat lijkt mij een discussie voor een andere draad. Dan komt het ook beter tot zijn recht dan hier.
Prima. Maar het is wel relevant. Kinderen worden gedwongen om hier aan mee te doen, ze worden gedwongen om op school te komen, ze worden gedwongen om in het lokaal te gaan zitten, ze worden gedwongen om stil te zijn en ze worden gedwongen om naar de docent te luisteren.
Nu is dit niet zo heel erg als het kind er echt veel aan heeft, maar de info is vaak verouderd of niet relevant voor het kind.

Hiermee wil ik zeggen dat TS niet zo moet zeiken als die kinderen geen zin hebben om hier altijd aan mee te werken en dan is het al helemaal niet gek dat ze niet naar een docent willen luisteren die er niet voor zijn plezier staat.
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
pi_128483434
Klopt helemaal wat je zegt. Alleen...

je moet je kunnen aanpassen op een klas vind ik. Die tijd van 'de leraar is de baas' is er gewoon niet meer. Je kunt streng zijn en een goede band met de groep hebben. Het licht eraan hoe je het aanpakt en hoe consequent je bent.
  maandag 1 juli 2013 @ 23:26:44 #134
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128483454
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:20 schreef Little_Dolls het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoe jullie dat toch allemaal zo goed denken te weten... (Waarschijnlijk iets met gras die groener is aan de overkant.)

Uiteraard is het BSO (VMBO in NL) echt een ramp, toch in het gemeenschapsonderwijs, al komt TSO (Havo?) ook al aardig in de buurt.
Ik ken veel mensen die in Vlaanderen hun middelbare opleiding hebben gevolgd. Wij hadden het specifiek over het ASO en dan wel de betere richtingen. Niet dat dat garanties geeft, een medestudent van mij die in Vlaanderen het ASO (wi/we) heeft gevolgd doet best lang over zijn opleiding maar ja, wat was het resultaat geweest als hij hier het VWO had gevolgd? Hij was daar immers naar toe gestuurd omdat het op het VWO eventjes niet zo goed ging. Hij lijkt nu wel zijn opleiding (relatief zware opleiding) te voltooien dus dat is best een mooi resultaat.
De Vlamingen die in Nederland studeren doen het beter dan de Nederlanders die in Vlaanderen studeren, de Nederlanders die in Vlaanderen studeren doen het slechter dan de de Vlamingen die in Vlaanderen studerren. Ik kan je niet een bron geven aangezien ik jaren geleden die bron tegenkwam maar mensen die toegang hebben tot de literatuur zullen het dus wel kunnen bevestigen, studenten L&R (Delft) ook (dat hebben ze al eens gedaan op dit forum).

Het VMBO in Nederland is trouwens ook een ramp al denk ik niet dat het hier voorkomt dat een geflipte leraar zo zijn gang kan gaan als die man die in Vlaanderen in de publiciteit kwam (metselen).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 23:27:28 #135
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128483490
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:22 schreef Fusions het volgende:

[..]

Prima. Maar het is wel relevant. Kinderen worden gedwongen om hier aan mee te doen, ze worden gedwongen om op school te komen, ze worden gedwongen om in het lokaal te gaan zitten, ze worden gedwongen om stil te zijn en ze worden gedwongen om naar de docent te luisteren.
Nu is dit niet zo heel erg als het kind er echt veel aan heeft, maar de info is vaak verouderd of niet relevant voor het kind.
Ik ben het totaal niet met je eens. Open een draad en geef een link en ik zal daar wel reageren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 23:29:40 #136
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128483589
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:02 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

De kinderen zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Desalniettemin geef ik hier toch vooral de scholen de schuld, want zij grijpen niet harder in.
De scholen zitten er om geld te verdienen, zo is het nou eenmaal. het zijn kinderennnnn :')
  maandag 1 juli 2013 @ 23:30:05 #137
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128483608
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben het totaal niet met je eens. Open een draad en geef een link en ik zal daar wel reageren.
op basis van wat precies? _O-
pi_128483713
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:29 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

De scholen zitten er om geld te verdienen, zo is het nou eenmaal. het zijn kinderennnnn :')
Ze zijn 15/16. Ze mogen drinken.Ze mogen werken. Dan kunnen ze zich ook wel gedragen.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128483747
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:22 schreef Fusions het volgende:

[..]

Prima. Maar het is wel relevant. Kinderen worden gedwongen om hier aan mee te doen, ze worden gedwongen om op school te komen, ze worden gedwongen om in het lokaal te gaan zitten, ze worden gedwongen om stil te zijn en ze worden gedwongen om naar de docent te luisteren.
Nu is dit niet zo heel erg als het kind er echt veel aan heeft, maar de info is vaak verouderd of niet relevant voor het kind.

Hiermee wil ik zeggen dat TS niet zo moet zeiken als die kinderen geen zin hebben om hier altijd aan mee te werken en dan is het al helemaal niet gek dat ze niet naar een docent willen luisteren die er niet voor zijn plezier staat.
Jij zit zeker zelf nog op school.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128483749
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:22 schreef Fusions het volgende:

[..]

Prima. Maar het is wel relevant. Kinderen worden gedwongen om hier aan mee te doen, ze worden gedwongen om op school te komen, ze worden gedwongen om in het lokaal te gaan zitten, ze worden gedwongen om stil te zijn en ze worden gedwongen om naar de docent te luisteren.
Nu is dit niet zo heel erg als het kind er echt veel aan heeft, maar de info is vaak verouderd of niet relevant voor het kind.

Hiermee wil ik zeggen dat TS niet zo moet zeiken als die kinderen geen zin hebben om hier altijd aan mee te werken en dan is het al helemaal niet gek dat ze niet naar een docent willen luisteren die er niet voor zijn plezier staat.
Met zo'n instelling zeg je dat je de ontwikkeling van kennis en vaardigheden bij kinderen aan het toeval wil overlaten. Dan komen alleen de natuurtalenten bovendrijven. Hoe gaan we onze welvaart dan handhaven???
  maandag 1 juli 2013 @ 23:34:38 #141
168992 jagga
Stel je niet aan
pi_128483841
Dhr A Braun.

Leraar Duits. Heette toevallig Adolf van voornaam en Braun (Eva Braun anyone) van achternaam.

Leek te mooi om waar te zijn natuurlijk en dat was het ook.

De grappenmaker die erover begon heeft 4 weken elke dag tot 6 uur (wanneer hij naar huis ging) het school reglement over zitten schrijven vlak voor zijn neus. 1e 2 dagen in het nederlands, daarna 2 dagen in het Duits

Er mocht enkel nederlands gesproken worden wanneer je met nederlands aangesproken werd, anders werd er gewoon verwacht dat je Duits sprak, al was het hakkelend en vol fouten, dat boeide niet. Iets anders tolereerde hij gewoon niet.

Wilde aangesproken worden met Herr Braun, dulde absoluut geen gelul in de klas. Hangen in je stoel (ik dus) leverde me de gehele les staan achter mijn stoel op.

Iedereen vond het een klootzak tot en met, echter het laagste cijfer was een 6, gemiddelde aan het eind van het jaar was rond de 8.

Achteraf gezien een goede leraar, echter op dat moment vond ik van niet.
mensen moeten zich niet zo aanstellen, janken doe je thuis maar. Hier op internet is het niets anders dan bigboys.
pi_128485161
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:00 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

De manier waarop les werd gegeven was beter, niet de methode. Stampen heb je in principe niets aan, dat is vmbo niveau. Inzicht daar heb je veel meer aan. Dat stampen van vroeger vind ik nou ook niet echt bepaald ideaal. Je kunt bepaalde kennis stampen maar daar heb je verder niets aan, pas als jij verbanden kunt leggen op hoger niveau dan begrijp je de stof.
Verklaar dan eens waarom wij vroeger in de top 3 stonden en nu niet meer.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  dinsdag 2 juli 2013 @ 00:16:03 #143
222384 Bonzai.
recht in de zee in een ton
pi_128485644
Sinds wanneer is het typisch voor pubers om schijt te hebben aan autoriteiten? Kijk eens een aflevering van Wegmisbruikers.

Ik kan ze overigens niet volledig ongelijk geven. Aan een (middelbaar) diploma heb je toch niet veel. Je moet gewoon wat geluk hebben, of de juiste mensen kennen.
Ik zie rond in de wereld,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven ...
pi_128485963
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:31 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Ze zijn 15/16. Ze mogen drinken.Ze mogen werken. Dan kunnen ze zich ook wel gedragen.
Je mag werken vanaf 13 :) Betekend dat dan dat je volwassen genoegd ben om alles te kunnen
en te begrijpen?

Ze mogen drinken, ja klopt, maar hoeveel van hen belanden tegenwoordig in het ziekenhuis, vanwege het o zo populaire coma-zuipen :)

Ze zijn 15 a 16 jaar, zitten midden in de pubertijd, willen laten zien wie ze zijn, zichzelf bewijzen en om dat te doen, gaan ze zich misdragen.. Ze testen je uit, wie is hier de baas?

Ik ga niet zeggen dat het gemakkelijk is, die pubertjes, maar je moet er niet vanuit gaan dat ze gelijk respect voor je hebben.. We leven in de 21e eeuw, daar moet je respect verdienen en ja dat begint ook al bij de jonkies

[ Bericht 0% gewijzigd door AMangold op 02-07-2013 00:28:29 (spelfoutjes, die ik zie bij het herlezen (A)) ]
pi_128486839
Goed topic, maar:

Denken als stagiair autoriteit te hebben tussen 15/16 jarigen :')
pi_128487651
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:34 schreef jagga het volgende:
Dhr A Braun.

Leraar Duits. Heette toevallig Adolf van voornaam en Braun (Eva Braun anyone) van achternaam.

Leek te mooi om waar te zijn natuurlijk en dat was het ook.

De grappenmaker die erover begon heeft 4 weken elke dag tot 6 uur (wanneer hij naar huis ging) het school reglement over zitten schrijven vlak voor zijn neus. 1e 2 dagen in het nederlands, daarna 2 dagen in het Duits

Er mocht enkel nederlands gesproken worden wanneer je met nederlands aangesproken werd, anders werd er gewoon verwacht dat je Duits sprak, al was het hakkelend en vol fouten, dat boeide niet. Iets anders tolereerde hij gewoon niet.

Wilde aangesproken worden met Herr Braun, dulde absoluut geen gelul in de klas. Hangen in je stoel (ik dus) leverde me de gehele les staan achter mijn stoel op.

Iedereen vond het een klootzak tot en met, echter het laagste cijfer was een 6, gemiddelde aan het eind van het jaar was rond de 8.

Achteraf gezien een goede leraar, echter op dat moment vond ik van niet.
Wat een held!
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128487657
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:27 schreef AMangold het volgende:

[..]

Je mag werken vanaf 13 :) Betekend dat dan dat je volwassen genoegd ben om alles te kunnen
en te begrijpen?

Ze mogen drinken, ja klopt, maar hoeveel van hen belanden tegenwoordig in het ziekenhuis, vanwege het o zo populaire coma-zuipen :)

Ze zijn 15 a 16 jaar, zitten midden in de pubertijd, willen laten zien wie ze zijn, zichzelf bewijzen en om dat te doen, gaan ze zich misdragen.. Ze testen je uit, wie is hier de baas?

Ik ga niet zeggen dat het gemakkelijk is, die pubertjes, maar je moet er niet vanuit gaan dat ze gelijk respect voor je hebben.. We leven in de 21e eeuw, daar moet je respect verdienen en ja dat begint ook al bij de jonkies
Je doet nu net alsof je ze vraagt een kernreactor te bouwen. Zelfs kleuters gedragen zich, mits juist opgevoed. Dan kan een 15jarige het ook.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128487663
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:59 schreef GhpH het volgende:
Goed topic, maar:

Denken als stagiair autoriteit te hebben tussen 15/16 jarigen :')
Ook bij leraren die er al werkten ging het (vaak) mis hoor.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  dinsdag 2 juli 2013 @ 02:56:31 #149
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128487843
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:31 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Ze zijn 15/16. Ze mogen drinken.Ze mogen werken. Dan kunnen ze zich ook wel gedragen.
het zijn kinderen en pubers
pi_128488024
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:46 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Afgelopen semester heb ik de minor educatie gevolgd. Hoewel ik al mijn vakken gehaald heb, is het belangrijkste dat ik er geleerd heb dat ik NOOIT in het onderwijs wil werken.

Als stagiair heb je natuurlijk sowieso een lagere positie tegenover een "echte' docent. Maar kijkend naar mijn begeleider is er niet zoveel verschil. Kinderen hebben tegenwoordig geen greintje respect meer voor autoriteiten. Logisch ook; van huis uit krijgen ze mee dat zij allemaal uniek en speciaal zijn en de directie kijkt ook de andere kant op. Immers, het zijn van binnen toch allemaal schatjes! En zo was het dat ik er één de klas uit stuurde (had een medeleerling geslagen) waarop de hele klas ging muiten, zich tegen me keerde en riep dat ze hun vriend wel achterna zouden gaan. Hogerop klagen had geen nut, ik had ze gewoon niet goed in bedwang gehouden.

Dat is ook wat je leert bij zo'n minor. Die kinderen zijn weliswaar al 15/16, hebben de verantwoordelijkheid om op een scooter te mogen rijden en werken, maar gedragen in een klas, nee, in Nederland hoeft dat niet. In plaats van dat de school streng optreedt tegen brutaal gedrag, moet jij als docent 1001 trucjes toepassen om er uberhaupt voor te zorgen dat zo'n slungel oplet. Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen. Vreemd, want mijn buurjongen met Asperger is altijd vriendelijk en beleefd. Het gevolg is dat de 3, 4 uur die je aan één zo les hebt besteed voor niks zijn geweest, omdat je toch niet aan je schema toe komt. Al gauw gooi je per week dus een halve dag weg.

Natuurlijk was ik een flut docent, dat geef ik toe. Ik heb ook wel docenten gehad die echt streng orde hielden- maar dat waren mannen van in de 50/60, van de oude garde, voordat het feminisme het onderwijs finaal verpest heeft. Het gekke is dat over de grens, in Belgie, het onderwijs meer gericht is op discipline en orde. Een medestudente van mij was daar echt door geshockeerd. Die had een tijd in Gent lesgegeven en daar was het compleet anders. Leerlingen die een grote mond hadden werden daar tenminste nog gestraft. Hier krijgen ze een rugzakje, een knuffel van papa en mama en de directeur berispt de docent dat hij het zo ver heeft laten komen.

Leve het onderwijs!
Het gaat om doelstellingen halen, het is heel simpel.
Wat zijn jou doelstellingen als leraar, ik neem aan de leerling iets aan te leren en met respect behandeld te worden.
Hoe bereik je dat?
Door boven de leerlingen te staan en ze duidelijk te maken wat de bedoeling is in de les en wat de consequenties zijn van wangedrag.
Je bent er niet om vrienden te maken of om ze een aai over de bol te geven maar om ze wat aan te leren.
Hoe je ze wat aanleert dat bepaal je helemaal zelf, het gaat er alleen om dat er discipline word uitgestraald van jou kant en dat de leerlingen dat ook naar jou uitstralen.
Duidelijke regels met duidelijke consequenties, goed helder de zaken uitleggen met ruimte voor vragen en het stimuleren van het eigen nadenken en ze wijzen op de einddoelen die behaald moeten worden.

Succes ermee.
pi_128488284
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 04:36 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Het gaat om doelstellingen halen, het is heel simpel.
Wat zijn jou doelstellingen als leraar, ik neem aan de leerling iets aan te leren en met respect behandeld te worden.
Hoe bereik je dat?
Door boven de leerlingen te staan en ze duidelijk te maken wat de bedoeling is in de les en wat de consequenties zijn van wangedrag.
Je bent er niet om vrienden te maken of om ze een aai over de bol te geven maar om ze wat aan te leren.
Hoe je ze wat aanleert dat bepaal je helemaal zelf, het gaat er alleen om dat er discipline word uitgestraald van jou kant en dat de leerlingen dat ook naar jou uitstralen.
Duidelijke regels met duidelijke consequenties, goed helder de zaken uitleggen met ruimte voor vragen en het stimuleren van het eigen nadenken en ze wijzen op de einddoelen die behaald moeten worden.

Succes ermee.
makkelijk gezegd. Het gaat erom dat de jeugd van tegenwoordig geen neuk geeft om wat jij zegt waardoor het leven van de docent een hel wordt.
There are only 151 Pokémon.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 07:36:41 #152
401048 M0cr1nat0r
Stiekem een nederlander.
pi_128488335
Haha, dit is niet waar voor mijn klas maar zeker op mijn school gebeurt dit, sommige kinderen gaan midden in de les gewoon weg "ja doei ik heb er geen zin meer in". Hahaha :D
Nee
  Moderator dinsdag 2 juli 2013 @ 07:51:29 #153
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_128488431
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 02:20 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Je doet nu net alsof je ze vraagt een kernreactor te bouwen. Zelfs kleuters gedragen zich, mits juist opgevoed. Dan kan een 15jarige het ook.
Je hebt echt geen enkele basis gelegd in je opleiding tot docent, zo te horen. Natuurlijk is er een wezenlijk verschil tussen een kleuter en een puber. En al helemaal in een groep.
Docenten die een klas niet aankunnen, proberen alles af te schuiven op de kinderen zelf. Terwijl ze bij een andere docent gewoon 'normaal' functioneren. Hoe een klas reageert is niets anders dan een reactie op het gedrag van de docent. De docent bepaald met zn gedrag het klimaat in de les.
F.K.A. SuperwormJim
  dinsdag 2 juli 2013 @ 08:35:03 #154
237032 z3bra
Referee extraordinaire
pi_128488862
quote:
Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen. Vreemd, want mijn buurjongen met Asperger is altijd vriendelijk en beleefd.
Een keurige opsomming van precies wat er mis is met de hedendaagse samenleving. Iedereen is uniek dus iedereen heeft ook een "zeldzame aandoening".
Vertical black and white stripes worn by referees in many North American sports.
pi_128489916
Eens met de ts, iedereen denkt dat ze uniek zijn, terwijl ze allemaal dezelfde bekrompen kotertjes zijn die niets maar dan ook helemaal niets kunnen.

Denk alleen niet dat het helpt als ouders gaan zeggen: 'oke Jantje, het is niet anders maar jij bent niet speciaal, jij bent te dom om te poepen. Jij zult altijd moeten kruipen voor mensen die wel zichzelf kunnen ontlasten. Iedereen die de moeite waard is weet van de waarheid: jij bent niets! Als je later al een baan kunt krijgen- en dat zou een godswonder zijn- dan is het een rotbaan, die chicks die je nu kunt krijgen worden later dik, vies en lelijk en heel misschien wil er eentje met jou in een rot hok gaan wonen en een kutkoter krijgen. En als die kutkoter 15 is zul jij beseffen wat ik nu besef: mijn koter had nooit geboren moeten worden.'

Dat zou een depressie opleveren, en terecht, maar voor veel mensen op het vmbo en zelfs de havo is dit de plattegrond van hun leven. Ik bedoel dus te zeggen dat het idee van 'ik ben speciaal' mensen zich wel beter over zichzelf laat voelen al kunnen ze niets. Dat is ook wat waard.
Who's your Stannis?
pi_128490748
Iedereen is tegenwoordig een beroemdheid, want we slingeren allemaal dezelfde onzin de wereld in op Facebook en Twitter ter glorie van onszelf. Dan krijg je vanzelf al een beetje sterallures. Gepaard met de puberteit krijg je een generatie die altijd gelijk heeft, en docenten hebben het altijd fout.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 02:20 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Ook bij leraren die er al werkten ging het (vaak) mis hoor.
Misschien is het al ergens gezegd, maar hoeveel disciplinaire macht heb je eigenlijk over de leerlingen? Moeten sancties van bovenaf goedgekeurd worden? Moeten lessen volgens een bestaand draaiboek worden gevolgd? Het valt me op dat leraren, niet eens stagiaires dus, steeds minder inspraak lijken te hebben in hun eigen lesplan.

quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:22 schreef Tamabralski het volgende:
Interessant dat je feminisme de schuld geeft. Daar zit wel wat in eigenlijk.
Een link met het echte feminisme vind ik nog een beetje vreemd. Wel heb je volgens een psycholoog (Hofstede) een cultuur die of masculien of feminien is. Nederland is overduidelijk het laatste. Nadruk op relaties behouden, mensen zijn belangrijk, veel begrip tonen. Kortom, we zijn allemaal een stel wijven geworden.
Ron Paul 2012
  dinsdag 2 juli 2013 @ 10:22:01 #157
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_128490933
Ik zit nu zelf in 5 VWO, (volgend jaar 6 VWO) maar op enkele uitzonderingen na zit het nu wel goed. Eindelijk hebben ze geleerd dat ze moeten opletten.

Het is maar goed dat TS nu al gestopt is, vooral de onderbouw kan inderdaad een hel zijn (ja, ook op het VWO)
Helemaal super.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 11:38:16 #158
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128493164
Een leraar mag inderdaad best boven de leerling staan, zolang het functioneel is, namelijk omdat de leraar de persoon is die kennis moet overdragen, inzicht moet helpen ontwikkelen, vaaardigheden moet aanleren en een groep van 30 leerlingen moet begeleiden en de leerling komt om te leren. Dat en dat alleen is de reden voor het hiërarchische verschil, niet de leeftijd of wat dan ook. Zolang een leraar enkel op dat vlak boven de leerling staat is er niets mis mee dat de leraar dat doet. Dat is iets geheel anders dan je gedragen als een autoritaire, arrogante klootzak. De leraar moet dus ook zonder problemen leerlingen uit de les kunnen sturen, ook blijvend, als leerlingen bewust en met intentie de les blijven verstoren en een gesprek niet helpt om het probleem op te lossen. We hebben het speciaal onderwijs uitgevonden voor leerlingen die zich niet kunnen gedragen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Terzijde, ook op de Nederlandse universiteiten is het geen overbodige luxe om bepaalde studenten uit de zaal te verwijderen. Dat je eens aan je medestudent om wat uitleg vraagt tijdens een trager moment van het hoorcollege is natuurlijk geen probleem maar sommige studenten maken het wel heel erg bont. Veel studenten voeren hele gesprekken en dat ook nog eens zonder hun volume te matigen. Het geroezemoes is bij sommige vakken zo groot dat je amper de les nog kan volgen en daarvoor kom je hopelijk toch. Als je het niet wil volgen, prima, niemand die je verplicht. Ga dan wat anders doen! ;)
Ik ben er dan ook een voorstander van dat de docenten ervoor zorgen dat je geen enkele reden hebt om de les te moeten volgen en ik ben dan ook allergisch voor een aanwezigheidsplicht. Liever 25 gemotiveerde studenten dan 100 studenten van wie 50 de les verstoren. Zor er maar voor dat studenten die niet het hoorcollege willen bijwonen omdat ze de nacht daarvoor hebben gestapt dit ook niet hoeven te doen, al is het maar in het belang van de gemotiveerde studenten. Persoonlijk vind ik dat eten tijdens de les ook behoorlijk irritant, bepaalde surveillanten en docenten doen dat zelf ook tijdens examens. Dat is niet respectvol ten opzichte van de studenten die zich proberen te concentreren.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bram_van_Loon op 02-07-2013 11:47:58 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128498138
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 07:51 schreef SuperwormJim het volgende:

[..]

Je hebt echt geen enkele basis gelegd in je opleiding tot docent, zo te horen. Natuurlijk is er een wezenlijk verschil tussen een kleuter en een puber. En al helemaal in een groep.
Docenten die een klas niet aankunnen, proberen alles af te schuiven op de kinderen zelf. Terwijl ze bij een andere docent gewoon 'normaal' functioneren. Hoe een klas reageert is niets anders dan een reactie op het gedrag van de docent. De docent bepaald met zn gedrag het klimaat in de les.
Ik weet hoe het puberbrein werkt volgens de boekjes maar ik ben het niet met die boekjes eens. Simpelweg omdat ik zelf gewoon respect had voor autoriteiten. Dus het KAN wel. De boekjes zeggen iets anders dan de werkelijk zou kunnen zijn. In plaats van dat er gejankt wordt om begrip, kan je die koters ook gewoon laten zien dat ze zich gewoon moeten gedragen,ongeacht leeftijd.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128499131
Dit topic doet me denken aan de periode dat ik zelf ooit op een lerarenopleiding zat en er ook van die theemutsen waren die bijna huilend kwamen vertellen dat ze geen orde konden houden.

Kinderen de klas uitsturen waren ze wereldkampioen in, maar als je het vermogen niet hebt om een klas naar je hand te zetten, dan is het idd verstandig om geen docent te worden.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 14:35:45 #161
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128499389
quote:
Ik weet hoe het puberbrein werkt volgens de boekjes maar ik ben het niet met die boekjes eens. Simpelweg omdat ik zelf gewoon respect had voor autoriteiten. Dus het KAN wel. De boekjes zeggen iets anders dan de werkelijk zou kunnen zijn. In plaats van dat er gejankt wordt om begrip, kan je die koters ook gewoon laten zien dat ze zich gewoon moeten gedragen,ongeacht leeftijd.
Aangezien die boekjes zijn geschreven door pedagogen en niet door wetenschappers is het legitiem om de inhoud van die boekjes met een korreltje zout te nemen. Als je echt wil weten hoe het zit, vraag het aan neurowetenschappers. Zij zijn hier in gespecialiseerd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128499465
Orde moet zijn.
Doe afstand van je account en kom nooit meer terug.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 14:42:45 #163
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128499636
Zonder orde is het lastig lesgeven. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 2 juli 2013 @ 14:43:31 #164
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_128499676
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 14:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Aangezien die boekjes zijn geschreven door pedagogen en niet door wetenschappers is het legitiem om de inhoud van die boekjes met een korreltje zout te nemen. Als je echt wil weten hoe het zit, vraag het aan neurowetenschappers. Zij zijn hier in gespecialiseerd.
Wat een onzin. Als je alleen al Dick Swaab en Manfred Spitzer neemt die meer dan eens hun licht laten schijnen op de werking van de hersenen tijdens de puberteit en wat dit oplevert voor het onderwijs, dan heb je het al over de top notch op dat gebied.
Dit, dus.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 14:47:58 #165
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128499831
Je moet alleen niet denken dat je echt veel van dat brein begrijpt wanneer je het halve plaatje krijgt. Ja, pubers zijn nog maar beperkt (niet niet!) in staat om te plannen, om hun impulsen onder controle te houden etc. maar ze leren ook zeer gemakkelijk, bijv. hoe ze zich moeten gedragen als dat hen goed wordt uitgelegd. Pubers hebben namelijk ook een veel plastischer brein dan oudere mensen, ze zijn dus goed kneedbaar. Ik vrees niet zo voor de feiten die vast wel correct zullen worden genoemd, het risico zit hem in wat voor conclusies er worden getrokken uit die feiten.
Je moet misschien verwachten dat ze allemaal muisstil zitten en met twee woorden spreken maar wat je in de Nederlandse schoolklassen ziet, zoals het ook op mijn VWO-school ging, is echt niet iets wat onvermijdbaar is. Je weet wel: met propjes gooien als de leraar met zijn rug naar de klas toe staat, 1/3de van de lestijd verloren laten gaan aan het 'bewaren' van de orde etc.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 2 juli 2013 @ 14:50:55 #166
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_128499936
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 14:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je moet alleen niet denken dat je echt veel van dat brein begrijpt wanneer je het halve plaatje krijgt. Ja, pubers zijn nog maar beperkt (niet niet!) in staat om te plannen, om hun impulsen onder controle te houden etc. maar ze leren ook zeer gemakkelijk, bijv. hoe ze zich moeten gedragen als dat hen goed wordt uitgelegd. Pubers hebben namelijk ook een veel plastischer brein dan oudere mensen, ze zijn dus goed kneedbaar. Ik vrees niet zo voor de feiten die vast wel correct zullen worden genoemd, het risico zit hem in wat voor conclusies er worden getrokken uit die feiten.
Eerst zeg je dat boekjes geschreven zijn door pedagogen, niet door wetenschappers. Om een post later een onderzoek van Dick Swaab wat betreft het puberbrein en plannen aan te tonen. Je praat tegenstrijdig.
Dit, dus.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 14:53:18 #167
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128500041
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 14:50 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Eerst zeg je dat boekjes geschreven zijn door pedagogen, niet door wetenschappers. Om een post later een onderzoek van Dick Swaab wat betreft het puberbrein en plannen aan te tonen. Je praat tegenstrijdig.
Je leest voor de lerarenopleiding toch geen neurowetenschappelijke boeken? Zo niet dan bied ik nederig mijn excuses aan. Voor de duidelijkheid: mijn definitie van een neurowetenschappelijke boek is dat het volledig geschreven is door neurowetenschappers, dus artsen en biologen die zich in het brein hebben gespecialiseerd. Niet een boek wat geschreven is door een psycholoog of een pedagoog aangezien de informatie die je dan krijgt al gefilterd is.

De grote kneedbaarheid (plasticiteit) van het jonge brein zorgt er voor dat de gebrekkige impulscontrole en planvaardigheid geen probleem hoeft te zijn. Daar is niets tegenstrijdig aan. Hoe komt het dat er andere landen zijn waarin de leraar niet 1/3de van de les kwijt is aan ordebeheer terwijl dit in Nederland wel is? Beleid van de school en de leraren. Rotte appels op tijd verwijderen, van jongs af aan bepaalde omgangsvormen aanleren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 2 juli 2013 @ 14:59:03 #168
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_128500264
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 14:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je leest voor de lerarenopleiding toch geen neurowetenschappelijke boeken? Zo niet dan bied ik nederig mijn excuses aan. Voor de duidelijkheid: mijn definitie van een neurowetenschappelijke boek is dat het volledig geschreven is door neurowetenschappers, dus artsen en biologen die zich in het brein hebben gespecialiseerd. Niet een boek wat geschreven is door een psycholoog of een pedagoog aangezien de informatie die je dan krijgt al gefilterd is.
Dick Swaab, Manfred Spitzer, Roos Vonk, Frans de Waal, en dan vergeet ik er nog 10. Je wordt echt niet zomaar voor een klas gegooid.
Dit, dus.
pi_128502183
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 10:14 schreef Supersoep het volgende:
Iedereen is tegenwoordig een beroemdheid, want we slingeren allemaal dezelfde onzin de wereld in op Facebook en Twitter ter glorie van onszelf. Dan krijg je vanzelf al een beetje sterallures. Gepaard met de puberteit krijg je een generatie die altijd gelijk heeft, en docenten hebben het altijd fout.
Helemaal waar.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 16:17:56 #170
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_128503164
Mijn opa (m'n moeders vader) was in zijn tijd heel modern omdat ie tegen de leraren in durfde te gaan indien nodig. (kleuterjuf had m'n moeder geslagen en hij zei "ja ik sla m'n kinderen niet en jij blijft er helemaal van af, ze komt niet meer naar jouw kleuterklas") ...en moet je nou eens zien, nou is het naar de andere kant doorgeslagen.
Hallon!
pi_128504678
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 16:17 schreef BlueMage het volgende:
Mijn opa (m'n moeders vader) was in zijn tijd heel modern omdat ie tegen de leraren in durfde te gaan indien nodig. (kleuterjuf had m'n moeder geslagen en hij zei "ja ik sla m'n kinderen niet en jij blijft er helemaal van af, ze komt niet meer naar jouw kleuterklas") ...en moet je nou eens zien, nou is het naar de andere kant doorgeslagen.
Idd. Vroeger was het veel te streng, nu is het veel te laks...
  dinsdag 2 juli 2013 @ 17:16:41 #172
406245 Ivy_Mike
Zo'n grote paddowolk BAM
pi_128505007
Vroeger kreeg je van de meester een knal voor je kanis, al je vervelend deed in de klas.
Vervolgens kreeg je thuis van je ouwe heer een slag voor je harses, als hij achter is gekomen ;(
'It's a boy'
pi_128506471
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 14:28 schreef Kingstown het volgende:
Dit topic doet me denken aan de periode dat ik zelf ooit op een lerarenopleiding zat en er ook van die theemutsen waren die bijna huilend kwamen vertellen dat ze geen orde konden houden.

Kinderen de klas uitsturen waren ze wereldkampioen in, maar als je het vermogen niet hebt om een klas naar je hand te zetten, dan is het idd verstandig om geen docent te worden.
Gelukkig was jij er een ster in. Deel je kennis!
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128506525
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 14:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je leest voor de lerarenopleiding toch geen neurowetenschappelijke boeken? Zo niet dan bied ik nederig mijn excuses aan. Voor de duidelijkheid: mijn definitie van een neurowetenschappelijke boek is dat het volledig geschreven is door neurowetenschappers, dus artsen en biologen die zich in het brein hebben gespecialiseerd. Niet een boek wat geschreven is door een psycholoog of een pedagoog aangezien de informatie die je dan krijgt al gefilterd is.

De grote kneedbaarheid (plasticiteit) van het jonge brein zorgt er voor dat de gebrekkige impulscontrole en planvaardigheid geen probleem hoeft te zijn. Daar is niets tegenstrijdig aan. Hoe komt het dat er andere landen zijn waarin de leraar niet 1/3de van de les kwijt is aan ordebeheer terwijl dit in Nederland wel is? Beleid van de school en de leraren. Rotte appels op tijd verwijderen, van jongs af aan bepaalde omgangsvormen aanleren.
Dit dus. Mijn vader zit vaak voor zijn werk in China en de jeugd is daar echt gedrilld om met twee woorden te spreken en zich te gedragen.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128506564
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 17:16 schreef Ivy_Mike het volgende:
Vroeger kreeg je van de meester een knal voor je kanis, al je vervelend deed in de klas.
Vervolgens kreeg je thuis van je ouwe heer een slag voor je harses, als hij achter is gekomen ;(
Dat kreeg ik thuis ook nog, en ik ben in 2006 van de middelbare school af gegaan.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128508993
Een streng begin is het halve werk
pi_128510672
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek. :')
Als stagiair heb je een lagere functie dan de eigenlijke docent. Wanneer je het als stagiair goed doet, kan je dezelfde orde als je docent. Als die docent zelf alleen al geen orde kan houden, dan ben je als stagiair gewoon de lul.
Home is where my frontdoor is
  dinsdag 2 juli 2013 @ 20:42:11 #178
393186 tennisbal8594
www.ishetalweekend.nl
pi_128512104
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:53 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk. Maar het hoger onderwijs zie ik niet meer echt als " het onderwijs" Dan ben je een academicus. Mijn plan was ook om te gaan werken in het hoger onderwijs, maar dan moet je wel een bevoegdheid hebben. En je dus jarenlang door een klas voor puistenpubers heen vechten. Of je moet net iemand kennen. In elk geval kom je er bijna niet in zonder een eerstegraads diploma.
Een verschil tussen middelbaar en hoger onderwijs is zeker merkbaar, mijn oom is ruim 20 jaar universitair docent geweest. Als ze ergens respect voor hebben, dan is dat wel voor UD'en.
Vroeger kon je na je promotie tot doctor een baan krijgen op de universiteit.

Maar eigenlijk is het wel logisch, de kinderen die op de middelbare school zitten verkeren nog in hun puberteit.
Wanneer je gaat lesgeven op een middelbare school moet je gezag hebben, en in een hoge positie verkeren zodat die pubers er bewust van zijn dat die bewuste docent hun van school kunnen sturen. Helaas hanteren veel scholen dit soort beleid nog niet...
  dinsdag 2 juli 2013 @ 20:44:47 #179
393186 tennisbal8594
www.ishetalweekend.nl
pi_128512201
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 19:21 schreef pielzor het volgende:
Een streng begin is het halve werk
Deze man weet. :Y
  dinsdag 2 juli 2013 @ 20:52:18 #180
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128512566
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 16:17 schreef BlueMage het volgende:
Mijn opa (m'n moeders vader) was in zijn tijd heel modern omdat ie tegen de leraren in durfde te gaan indien nodig. (kleuterjuf had m'n moeder geslagen en hij zei "ja ik sla m'n kinderen niet en jij blijft er helemaal van af, ze komt niet meer naar jouw kleuterklas") ...en moet je nou eens zien, nou is het naar de andere kant doorgeslagen.
Dat vind ik ook al jaren: waar we in de jaren 50 compleet doorsloegen in de richting van soberheid (maar wel uitstekend onderwijs!) slaan we nu compleet door in de richting dat alles maar leuk moet zijn en iedereen maar moet doen wat hij wil.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  Moderator dinsdag 2 juli 2013 @ 21:00:03 #181
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_128512903
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 14:00 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Ik weet hoe het puberbrein werkt volgens de boekjes maar ik ben het niet met die boekjes eens. Simpelweg omdat ik zelf gewoon respect had voor autoriteiten. Dus het KAN wel. De boekjes zeggen iets anders dan de werkelijk zou kunnen zijn. In plaats van dat er gejankt wordt om begrip, kan je die koters ook gewoon laten zien dat ze zich gewoon moeten gedragen,ongeacht leeftijd.
Ik heb het nergens over boekjes. Ik heb het over het onderscheid tussen de ene en de andere klas. Je kunt niet alles klassen/leerlingen over een kam scheren, er als een sergeant voor gaan staan drillen, en verwachten dat iedereen netjes in de pas loopt.
Het zijn pubers. Dat jij destijds het fatsoen kon opbrengen om stil te zijn en te luisteren, wil niet zeggen dat iedere puber dat ook kan (op dezelfde manier). Iedere puber heeft zn eigen benaderingswijze nodig, heeft een andere opvoeding, een andere achtergrond, een ander enz.
F.K.A. SuperwormJim
  dinsdag 2 juli 2013 @ 21:01:31 #182
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128512956
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 20:42 schreef tennisbal8594 het volgende:

[..]

Een verschil tussen middelbaar en hoger onderwijs is zeker merkbaar, mijn oom is ruim 20 jaar universitair docent geweest. Als ze ergens respect voor hebben, dan is dat wel voor UD'en.
De meeste studenten hebben inderdaad respect voor de universitaire docenten maar dat vetaalt zich niet in goed gedrag tijdens hoorcolleges, andersom zijn er docenten, net als veel surveillanten, die niet weten hoe ze zich moeten gedragen tijdens examens. Uit respect volgt blijkbaar niet automatisch respectvol gedrag, misschien omdat mensen niet in de gaten hebben wat wel en wat niet respectvol gedrag is?

quote:
Vroeger kon je na je promotie tot doctor een baan krijgen op de universiteit.
Dat kan toch nog steeds?

quote:
Wanneer je gaat lesgeven op een middelbare school moet je gezag hebben, en in een hoge positie verkeren zodat die pubers er bewust van zijn dat die bewuste docent hun van school kunnen sturen. Helaas hanteren veel scholen dit soort beleid nog niet...
Eens.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 2 juli 2013 @ 21:10:56 #183
393186 tennisbal8594
www.ishetalweekend.nl
pi_128513352
[quote]0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 21:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Dat kan toch nog steeds?

[..]

Volgens mij ook, alhoewel ze tegenwoordig wel meer eisen stellen. Sommige universiteiten verwachten zelfs diverse bevoegdheidspapieren. Correct me if i'm wrong. :Y
pi_128514781
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 18:01 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Dit dus. Mijn vader zit vaak voor zijn werk in China en de jeugd is daar echt gedrilld om met twee woorden te spreken en zich te gedragen.
Misschien niet Chinees maar het komt in de buurt :)


Het laat wel zien wat 'stampen' kan voortbrengen. (Daarbij heerst er ook in Japan een groot respect voor ouderen en docenten).
My love for you is ticking clock, Berserker
  dinsdag 2 juli 2013 @ 22:50:46 #185
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128518515
quote:
Volgens mij ook, alhoewel ze tegenwoordig wel meer eisen stellen. Sommige universiteiten verwachten zelfs diverse bevoegdheidspapieren. Correct me if i'm wrong. :Y
Aan 'mijn' universiteit eisen ze van nieuwe docenten inderdaad een bevoegdheidspapiertje. Dat behalen ze gewoon tijdens hun PhD, het is dus geen probleem voor mensen die aan de PhD zijn gestart nadat deze eis werd ingevoerd. ;)
Ik vraag me af in welke mate zo'n didactische vorming zin heeft aangezien dat erg modegevoelig lijkt te zijn. Zo is momenteel de activerende didactiek (vakjargon!) in de mode. Het zal vast voor sommige leerlingen en studenten werken maar ik zou er gek van worden. Indien de didactische vorming zich beperkt tot wat theoretische uitleg over hoe het brein werkt en het oefenen van lesgeven onder toezicht, prima. Ik hoop dat de 'docentenopleiding' voor academisch personeel niet meedoet aan modes.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128518642
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 22:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Aan 'mijn' universiteit eisen ze van nieuwe docenten inderdaad een bevoegdheidspapiertje. Dat behalen ze gewoon tijdens hun PhD, het is dus geen probleem voor mensen die aan de PhD zijn gestart nadat deze eis werd ingevoerd. ;)
Ik vraag me af in welke mate zo'n didactische vorming zin heeft aangezien dat erg modegevoelig lijkt te zijn. Zo is momenteel de activerende didactiek (vakjargon!) in de mode. Het zal vast voor sommige leerlingen en studenten werken maar ik zou er gek van worden. Indien de didactische vorming zich beperkt tot wat theoretische uitleg over hoe het brein werkt en het oefenen van lesgeven onder toezicht, prima. Ik hoop dat de 'docentenopleiding' voor academisch personeel niet meedoet aan modes.
Ik ken verschillende academici en volgens mij doen die daar niet aan. Ze lezen in elk geval niet de crap die ik toentertijd moest lezen.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  dinsdag 2 juli 2013 @ 22:57:54 #187
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128518914
quote:
Het laat wel zien wat 'stampen' kan voortbrengen. (Daarbij heerst er ook in Japan een groot respect voor ouderen en docenten).
Alleen stampen en drillen is natuurlijk ook niet goed. Het gaat om de combinatie van stampen en drillen en op een meer toegepaste manier met de stof werken. Met alleen stampen ontwikkel je geen creativiteit (een ander soort creativiteit dan die je voor tekenen, handvaardigheid etc. gebruikt), zonder voldoende stampen kan je niet goed redeneren wegens een gebrek aan kennis. In Nederland hebben we het stampen geschrapt zonder het te compenseren met iets anders. Sterker nog, ook het niveau van het redeneren met de kennis die we wel hebben is gedaald. Vergelijk bijvoorbeeld maar eens het curriculum van wiskunde B van nu met dat van eind jaren 80, je kan objectief vaststellen dat de examenstof heel wat gemakkelijker is geworden.
In het Nederlandse middelbare onderwijs mag best wel wat meer de nadruk worden gelegd op het stampen en het drillen (bij wiskunde bijv. veel kale opgaves maken om automatismes te ontwikkelen). ik gun ieder goed mens het beste maar niet iedereen hoeft een VWO-diploma te behalen. Het VWO moet haar leerlingen op de beste universitaire opleidingen optimaal voorbereiden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128526367
Voor het eerst dat ik het volmondig met je eens ben Bram!
Home is where my frontdoor is
  woensdag 3 juli 2013 @ 10:56:49 #189
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_128530295
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 22:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Alleen stampen en drillen is natuurlijk ook niet goed. Het gaat om de combinatie van stampen en drillen en op een meer toegepaste manier met de stof werken. Met alleen stampen ontwikkel je geen creativiteit (een ander soort creativiteit dan die je voor tekenen, handvaardigheid etc. gebruikt), zonder voldoende stampen kan je niet goed redeneren wegens een gebrek aan kennis. In Nederland hebben we het stampen geschrapt zonder het te compenseren met iets anders. Sterker nog, ook het niveau van het redeneren met de kennis die we wel hebben is gedaald. Vergelijk bijvoorbeeld maar eens het curriculum van wiskunde B van nu met dat van eind jaren 80, je kan objectief vaststellen dat de examenstof heel wat gemakkelijker is geworden.
In het Nederlandse middelbare onderwijs mag best wel wat meer de nadruk worden gelegd op het stampen en het drillen (bij wiskunde bijv. veel kale opgaves maken om automatismes te ontwikkelen). ik gun ieder goed mens het beste maar niet iedereen hoeft een VWO-diploma te behalen. Het VWO moet haar leerlingen op de beste universitaire opleidingen optimaal voorbereiden.
Maar wanneer heb je dit enorm simplistisch beeld ontwikkeld dan? Hoe kom je erbij dat dit ooit gaat werken in de praktijk?
Dit, dus.
  woensdag 3 juli 2013 @ 10:57:43 #190
352863 HaywoodJablome
Any minute now
pi_128530326
oh god, een haruki murakami fan....
If I had known it was harmless, I would have killed it myself.
  woensdag 3 juli 2013 @ 13:30:13 #191
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128535760
quote:
[quote]14s.gif Op woensdag 3 juli 2013 10:56 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Maar wanneer heb je dit enorm simplistisch beeld ontwikkeld dan? Hoe kom je erbij dat dit ooit gaat werken in de praktijk?
Dát is simplistisch Buitendam. Heb jij ook nog argumenten? Ik hoop het toch want als dit het verweer is van een leraar dan is het nog slechter gesteld met de kwaliteit van de modale leraar dan dat ik al dacht.
Er is niets simplistisch aan mijn verhaaltje hierboven, wel is het simpel, niet verwonderlijk want de waarheid is vaak simpel. Sta jij er ooit bij stil dat de VWO-leerling een paar jaar later op een universiteit mee moet draaien, misschien bij een opleiding die nog niet al te veel in niveau is gezakt, en dat de docenten daar niet zo soft zijn als de leraren op het VWO?
Je bent nogal een stumperd als jij als leraar niet bepaalt wat er gepresteerd moet worden om minimaal een voldoende te halen. De leraar en niemand anders bepaalt de hoogte van de lat. Vraag eens aan Riparius wat hij denkt van deze opmerking van mij in het kader van het wiskunde-onderwijs. Wedden dat hij het met mij eens is dat kennis en drillen hand in hand moet gaan met het toepassen?

[ Bericht 26% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-07-2013 18:12:44 (domme grammaticale fout gecorrigeerd) ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128537224
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 13:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dát is simplistisch Buitendam. Heb jij ook nog argumenten? Ik hoop het toch want als dit het verweer is van een leraar dan is het nog slechter gesteld met de kwaliteit van de modale leraar dan dat ik al dacht.
Er is niets simplistisch aan mijn verhaaltje hierboven, wel is het simpel, niet verwonderlijk want de waarheid is vaak simpel. Sta jij er ooit bij stil dat de VWO-leerling een paar jaar later op een universiteit mee moet draaien, misschien bij een opleiding die nog niet al te veel in niveau is gezakt, en dat de docenten daar niet zo soft zijn als de leraren op het VWO?
Je bent nogal een stumperd als jij als leraar niet bepaald wat er gepresteerd moet worden om minimaal een voldoende te halen. De leraar en niemand anders bepaalt de hoogte van de lat. Vraag eens aan Riparius wat hij denkt van deze opmerking van mij in het kader van het wiskunde-onderwijs. Wedden dat hij het met mij eens is dat kennis en drillen hand in hand moet gaan met het toepassen?
bepaalt.
En inhoudelijk:
De docent bepaalt niet de hoogte van de lat. De sectie beslist dat. Je kan niet als enige docent de lat hoger leggen dan je directe collega van een soortgelijke klas. Wat je moet doen om een voldoende te halen zal dus in de sectie afgesproken worden en niet op individuele basis.

[ Bericht 9% gewijzigd door -J-D- op 03-07-2013 14:29:15 ]
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_128540329
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 10:57 schreef HaywoodJablome het volgende:
oh god, een haruki murakami fan....
Niet echt, vond de titel gewoon leuk als gebruikersnaam.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  woensdag 3 juli 2013 @ 18:11:50 #194
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128548602
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 14:00 schreef -J-D- het volgende:

[..]

bepaalt.
:@
Ik had weinig tijd, het was het einde van mijn middagpauze. Toch mag je dan niet zo'n fout maken, dit is dus wel van toepassing. o|O

quote:
De docent bepaalt niet de hoogte van de lat. De sectie beslist dat. Je kan niet als enige docent de lat hoger leggen dan je directe collega van een soortgelijke klas. Wat je moet doen om een voldoende te halen zal dus in de sectie afgesproken worden en niet op individuele basis.
Ik begrijp dat maar de docent is wel een onderdeel van die sectie en de docenten bepalen collectief de hoogte van de lat.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 3 juli 2013 @ 21:07:33 #195
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_128555487
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 13:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Je bent nogal een stumperd als jij als leraar niet bepaalt wat er gepresteerd moet worden om minimaal een voldoende te halen. De leraar en niemand anders bepaalt de hoogte van de lat.
Ik geef je een week met deze instelling op welke school dan ook en dan ga je met schaamrood in een hoekje zitten beseffen dat je echt 0 verstand hebt van doceren.
Dit, dus.
  woensdag 3 juli 2013 @ 21:22:33 #196
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_128556206
Veel beste stuurlui aan wal hier.
Om een beetje leuk les te kunnen geven moet je een band hebben met leerlingen. Het zijn immers mensen. Je herinnert je zelf vast wel hoe fijn het was als je een compliment kreeg van een docent. Leerlingen brengen veel tijd op school door dus daar moeten zich prettig voelen.

Strenge docenten die alleen op autoriteit en straf werken hebben orde, maar er is een grote maar. Leerlingen doen dan niet echt hun best maar proberen slechts straf te ontlopen. Gedrag als antwoordenboekjes over schrijven in plaats van sommen zelf te maken komen daarvan. Als ze een som niet snappen en dus fout hebben krijgen ze immers op hun kop.

Ik zelf ben een kneus wat betreft autoriteit uitstralen en jammerlijk gefaald op de lerarenopleiding.
Toch doen leerlingen inmiddels alles wat ik zeg. Waarom? Ik heb een band ik waardeer hun en zij mij. Een leerling wil die band behouden en zal dus doen wat ik zeg.
Uiteraard blijft soms grenzen aangeven en straf soms noodzakelijk. Niet erg, maar dat niet de volledige basis zijn.

Het is maar wat je doel is natuurlijk. Mijn doel is leerling verder te helpen in hun ontwikkeling in brede zin.
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_128694440
Wat ik vreemd vind is dat het cijfer voor gedrag is afgeschaft. In mijn moeder's tijd was het er nog en reken maar dat een onvoldoende voor gedrag een schande was.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128694463
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 21:22 schreef Angst het volgende:
Veel beste stuurlui aan wal hier.
Om een beetje leuk les te kunnen geven moet je een band hebben met leerlingen. Het zijn immers mensen. Je herinnert je zelf vast wel hoe fijn het was als je een compliment kreeg van een docent. Leerlingen brengen veel tijd op school door dus daar moeten zich prettig voelen.

Strenge docenten die alleen op autoriteit en straf werken hebben orde, maar er is een grote maar. Leerlingen doen dan niet echt hun best maar proberen slechts straf te ontlopen. Gedrag als antwoordenboekjes over schrijven in plaats van sommen zelf te maken komen daarvan. Als ze een som niet snappen en dus fout hebben krijgen ze immers op hun kop.

Ik zelf ben een kneus wat betreft autoriteit uitstralen en jammerlijk gefaald op de lerarenopleiding.
Toch doen leerlingen inmiddels alles wat ik zeg. Waarom? Ik heb een band ik waardeer hun en zij mij. Een leerling wil die band behouden en zal dus doen wat ik zeg.
Uiteraard blijft soms grenzen aangeven en straf soms noodzakelijk. Niet erg, maar dat niet de volledige basis zijn.

Het is maar wat je doel is natuurlijk. Mijn doel is leerling verder te helpen in hun ontwikkeling in brede zin.
Hoe heb je die band opgericht?
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  zondag 7 juli 2013 @ 19:43:33 #199
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128695354
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 21:22 schreef Angst het volgende:
Veel beste stuurlui aan wal hier.
Iedereen heeft veel ervaring met onderwijs, de een nog meer en vanuit meer rollen dan de ander maar wij hebben allemaal veel ervaring hiermee.

quote:
Om een beetje leuk les te kunnen geven moet je een band hebben met leerlingen. Het zijn immers mensen. Je herinnert je zelf vast wel hoe fijn het was als je een compliment kreeg van een docent. Leerlingen brengen veel tijd op school door dus daar moeten zich prettig voelen.

Strenge docenten die alleen op autoriteit en straf werken hebben orde, maar er is een grote maar. Leerlingen doen dan niet echt hun best maar proberen slechts straf te ontlopen. Gedrag als antwoordenboekjes over schrijven in plaats van sommen zelf te maken komen daarvan. Als ze een som niet snappen en dus fout hebben krijgen ze immers op hun kop.

Ik zelf ben een kneus wat betreft autoriteit uitstralen en jammerlijk gefaald op de lerarenopleiding.
Toch doen leerlingen inmiddels alles wat ik zeg. Waarom? Ik heb een band ik waardeer hun en zij mij. Een leerling wil die band behouden en zal dus doen wat ik zeg.
Uiteraard blijft soms grenzen aangeven en straf soms noodzakelijk. Niet erg, maar dat niet de volledige basis zijn.
Er is geen conflict tussen streng zijn voor de paar rotte appels en streng optreden in geval van ordeverstoring en leuk lesgeven en aardig zijn op alle andere momenten. Er is geen conflict tussen de lat hoog leggen en de leerlingen uitdagen en enthausiaste leerlingen die hun best doen om over die lat heen te springen zonder vals te spelen. Het is maar net hoe je er mee omgaat. Het 'afrekenmoment' moet plaatsvinden tijdens de toetsen, daarbuiten kan je op een prettige manier samen streven naar hetzelfde doel: dat de leerling beter wordt in het vak. Ook ik geloof niet zo in het straffen voor het straffen maar op een gegeven moment zal je toch wel moeten ingrijpen, misschien niet om te straffen maar dan wel om ervoor te zorgen dat de les goed kan verlopen voor de andere +90% van de leerlingen. Voor leerlingen die zich niet kunnen gedragen is er een deel van het Speciaal Onderwijs uitgevonden en verder is er nog de optie om via het Staatsexamen zelfstandig een diploma te behalen.

quote:
Het is maar wat je doel is natuurlijk. Mijn doel is leerling verder te helpen in hun ontwikkeling in brede zin.
Een prima doel natuurlijk maar dat sluit al het andere toch niet uit? Het is niet zo dat je leerlingen minder goed kan helpen bij de ontwikkeling in de brede zin door vakinhoudelijk minder te eisen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128695469
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek. :')
Zo'n leraar wordt inderdaad bestempelt als kutleraar en compleet genegeerd.
Ik doe zelf vwo en als de leraren de uitleg gewoon kort houden en ons daarna rustig laten werken waarbij we ook mogen praten is er niets aan de hand, doet iedereen wat die moet doen en is het gemiddelde op de toets een 7.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')