Als je kijkt naar hoe lang de gemiddelde politicus over zijn academische opleiding heeft gedaan laat het zich niet moeilijk raden dat ze het bijzonder druk hadden met allerlei dingen maar kennis vergaren hoorde daar niet bij.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Eigenlijk zou dus elke politicus een goede historische vorming moeten krijgen.
Helaas lijkt het bij Rutte weinig te baten, zouden ze bij zijn opleiding de jaren 30 hebben overgeslagen?
Idd volgens mij heeft Rutte er zo'n jaartje of 10 over gedaan om iets af te krijgen. Iets in de richting van communicatiewetenschappen.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:54 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Als je kijkt naar hoe lang de gemiddelde politicus over zijn academische opleiding heeft gedaan laat het zich niet moeilijk raden dat ze het bijzonder druk hadden met allerlei dingen maar kennis vergaren hoorde daar niet bij.
Geschiedenis en er dan zo lang over doen en er zo weinig van leren.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Rutte heeft geschiedenis gestudeerd, hij deed er 7 jaar over.
Maxime Verhagen deed er 10 jaar over, eveneens voor geschiedenis.
TS is dus een bagger lerares.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek.
Een dag dit forum volgen zegt genoeg hierover.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:25 schreef Desunoto het volgende:
Het komt te weinig voor dat eerder vergaarde kennis terugkomt in toetsen later je in schoolcarrière. Met uitzondering van grammatica en spelling in de taalvakken... maar ook die onderdelen worden regelmatig hele schoolperiodes weggestopt.
Gewoon 1 punt per fout er af trekken en het substantieel mee laten tellen voor het eindcijfer van het vak Nederlands helpt ook veel. Indien de leerlingen weigeren om het te leren dan laat je het toch elke toets terugkomen? 20 woordjes, 10 minuutjes voor het invullen, 1 minuutje voor het nakijken. Geen probleem.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:25 schreef Desunoto het volgende:
Daarnaast is er te weinig samenhang in de lesprogramma's tussen verschillende vakken. Er zouden bijvoorbeeld bij een geschiedenistoets ook punten afgetrokken moeten worden als leerlingen taalfouten maken. Maar dat wordt vaak niet gedaan. Op deze manier worden leerlingen ook niet aangespoord om kennis over te hevelen van het ene leslokaal naar het andere.
Bij een vak als geschiedenis is de mogelijkheid tot veel terugkoppelen beperkt vanwege de enorme tijdspanne die moet worden overbrugd. Als je naar het onderbouw-programma kijkt, zie je dat men gedwongen wordt om de complete Nederlandse geschiedenis er doorheen te jassen+ een stevige dot Europese en zelfs nog wat exotische geschiedenis. Combineer dat met veel leerlingen die hetgeen ze aan het leren zijn per definitie bestempelen als 'saaahaaai', en je kan onmogelijk teveel teruggrijpen op de slag bij het Teutoburgerwald als je al in de duistere middeleeuwen zit (hoe bepalend sommige van die oudere gebeurtenissen ook mogen zijn geweest).quote:Op maandag 1 juli 2013 22:25 schreef Desunoto het volgende:
Kennis vergaren is geen doel op zich meer. Toetsen zijn momentopnames en veel docenten overal, al vanaf het basisonderwijs, lijken het niets meer te schelen als je een week na een desbetreffende toets de geleerde stof alweer grotendeels vergeten bent.
Het komt te weinig voor dat eerder vergaarde kennis terugkomt in toetsen later je in schoolcarrière. Met uitzondering van grammatica en spelling in de taalvakken... maar ook die onderdelen worden regelmatig hele schoolperiodes weggestopt.
Daarnaast is er te weinig samenhang in de lesprogramma's tussen verschillende vakken. Er zouden bijvoorbeeld bij een geschiedenistoets ook punten afgetrokken moeten worden als leerlingen taalfouten maken. Maar dat wordt vaak niet gedaan. Op deze manier worden leerlingen ook niet aangespoord om kennis over te hevelen van het ene leslokaal naar het andere.
Je kan solliciteren voor de Internationale School.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:36 schreef Domingesto het volgende:
Voortgezet onderwijs.![]()
Ik wil graag les gaan geven op een Amerikaanse Elementary School (groep 3, 4, 5, 6). Eigenlijk meer een onwaarschijnlijke droom, maar ja...
Het is deze opvatting die het onderwijs in belangrijke mate heeft afgebroken.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:42 schreef Fusions het volgende:
De kennis die op scholen gegeven wordt is sowieso niet meer echt van deze tijd, niet relevant voor de toekomst en vaak al helemaal niet relevant voor het individu. De kinderen zitten daar om een papiertje te halen. Er komt ook weinig van intelligentie bij kijken, beetje stampen en opschrijven.
Daarnaast uiten de kinderen zich niet creatief genoeg, wat het ontzettend saai maakt. En ze leren niet kritisch denken, er zit niks van spel in tussen de kinderen en de leraren.
Het is eigenlijk volkomen waardeloos.
ja hoorquote:Op maandag 1 juli 2013 21:38 schreef longasleep het volgende:
vraag me eigenlijk af kan je ook les geven in een vak zonder specifiek naar school geweest te zijn om voor de klas te staan ?
goffer, helder licht ditquote:Op maandag 1 juli 2013 22:25 schreef Desunoto het volgende:
Kennis vergaren is geen doel op zich meer. Toetsen zijn momentopnames en veel docenten overal, al vanaf het basisonderwijs, lijken het niets meer te schelen als je een week na een desbetreffende toets de geleerde stof alweer grotendeels vergeten bent.
Het komt te weinig voor dat eerder vergaarde kennis terugkomt in toetsen later je in schoolcarrière. Met uitzondering van grammatica en spelling in de taalvakken... maar ook die onderdelen worden regelmatig hele schoolperiodes weggestopt.
Daarnaast is er te weinig samenhang in de lesprogramma's tussen verschillende vakken. Er zouden bijvoorbeeld bij een geschiedenistoets ook punten afgetrokken moeten worden als leerlingen taalfouten maken. Maar dat wordt vaak niet gedaan. Op deze manier worden leerlingen ook niet aangespoord om kennis over te hevelen van het ene leslokaal naar het andere.
??quote:Op maandag 1 juli 2013 22:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is deze opvatting die het onderwijs in belangrijke mate heeft afgebroken.
Eerst moet je op de schouders van reuzen klimmen, daarna kan je zelf misschien een reus worden.
Ja maar dan moet je alsnog je bevoegdheid halen binnen een bepaalde periode.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:38 schreef longasleep het volgende:
vraag me eigenlijk af kan je ook les geven in een vak zonder specifiek naar school geweest te zijn om voor de klas te staan ?
Wetenschappers die iets ontdekken hebben dat te danken aan het feit dat ze op de schouders van reuzen konden staan. Dat is een metafoor voor het feit dat ze gebruik hebben kunnen maken van kennis en redeneringen die wetenschappers voor hen hebben gemaakt.quote:
Helderder dan de meeste lichten hier!quote:
De kinderen zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Desalniettemin geef ik hier toch vooral de scholen de schuld, want zij grijpen niet harder in.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:36 schreef Life2.0 het volgende:
ja je bent wel een flutdocent, want je geeft de kinderen de schuld
Geloof me, ik ramde er vaak genoeg een spel doorheen, maar dat boeide ze niet. Het enige wat ze boeide was film kijken.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:42 schreef Fusions het volgende:
De kennis die op scholen gegeven wordt is sowieso niet meer echt van deze tijd, niet relevant voor de toekomst en vaak al helemaal niet relevant voor het individu. De kinderen zitten daar om een papiertje te halen. Er komt ook weinig van intelligentie bij kijken, beetje stampen en opschrijven.
Daarnaast uiten de kinderen zich niet creatief genoeg, wat het ontzettend saai maakt. En ze leren niet kritisch denken, er zit niks van spel in tussen de kinderen en de leraren.
Het is eigenlijk volkomen waardeloos.
Ja, daarom ben ik ook gestopt he. Hadden alle docenten maar zulke zelfkennis. Sommigen daarvan geven zelfs les aan toekomstig docenten.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:24 schreef MouzurX het volgende:
[..]
TS is dus een bagger lerares.
Sowieso heb ik geen een lerares gehad die wel goed de order kon houden op een normale manier. Of het is chaos in de klas of ze is een fuhrer(TS)
Zoals ik zei, hen gewoon confronteren met de consequenties hiervan bij de eerstvolgende toets. Maar ja, dat mag helaas niet.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:05 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Geloof me, ik ramde er vaak genoeg een spel doorheen, maar dat boeide ze niet. Het enige wat ze boeide was film kijken.
Nuja, je mag ze wel strafpunten geven. Of pluspunten. Iemand die zich goed gedraagt en net een 5,4 scoort wil ik best een 5,5 geven. Verlagen mag echter niet.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zoals ik zei, hen gewoon confronteren met de consequenties hiervan bij de eerstvolgende toets. Maar ja, dat mag helaas niet.
Dit gaat over meer dan alleen het onderwijs. Het hele systeem ligt mij niet.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wetenschappers die iets ontdekken hebben dat te danken aan het feit dat ze op de schouders van reuzen konden staan. Dat is een metafoor voor het feit dat ze gebruik hebben kunnen maken van kennis en redeneringen die wetenschappers voor hen hebben gemaakt.
Dat is een analogie waarmee ik illustreer dat je eerst moet leren van anderen alvorens je zelf aan theorieontwikkeling kan gaan doen. Op het VWO moet je dus eerst gewoon je talen leren, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde etc. leren alvorens je met succes een universitaire opleiding kan volgen alwaar je weer van alles moet leren om zelf onderzoek te doen.
Om aansluiting met het VWO mogelijk te maken heeft het HAVO een bepaald niveau nodig etc.
Je kan de leerlingen vertellen welke stof wordt getoetst: hoe moeizamer de les verloopt oe meer ze zelfstandig thuis moeten doen, hoe slechter ze opletten hoe meer ze thuis moeten doen. Dat zou prima werken maar dan krijg je in Nederland op je kop van het schoolbestuur die niet blij is met de onvoldoendes. Het kortetermijnbelang wint het van het langetermijnbelang. Immers krijg je op de lange termijn betere resultaten door eens goed met onvoldoendes te strooien bij al die leerlingen die het aan zichzelf te wijten hebben, het creëert een betere werkethiek, zolang de eisen realistisch zijn (rekening houdende met het niveau van de leerlingen).quote:Op maandag 1 juli 2013 23:08 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Nuja, je mag ze wel strafpunten geven. Of pluspunten. Iemand die zich goed gedraagt en net een 5,4 scoort wil ik best een 5,5 geven. Verlagen mag echter niet.
Dat is een goeie, maar ja, je zegt het zelf al, je krijgt er gezeik van.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je kan de leerlingen vertellen welke stof wordt getoetst: hoe moeizamer de les verloopt oe meer ze zelfstandig thuis moeten doen, hoe slechter ze opletten hoe meer ze thuis moeten doen. Dat zou prima werken maar dan krijg je in Nederland op je kop van het schoolbestuur die niet blij is met de onvoldoendes. Het kortetermijnbelang wint het van het langetermijnbelang. Immers krijg je op de lange termijn betere resultaten door eens goed met onvoldoendes te strooien bij al die leerlingen die het aan zichzelf te wijten hebben, het creëert een betere werkethiek, zolang de eisen realistisch zijn (rekening houdende met het niveau van de leerlingen).
Dat lijkt mij een discussie voor een andere draad. Dan komt het ook beter tot zijn recht dan hier.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:08 schreef Fusions het volgende:
[..]
Dit gaat over meer dan alleen het onderwijs. Het hele systeem ligt mij niet.
Een van de redenen dat ik (ik volg een bètaopleiding waarmee ik indien ik een paar deficiënties wegwerk natuurkunde- en wiskundeleraar zou kunnen worden) momenteel in Nederland niet als leraar zou willen werken ook al zou ik graag onderwijzen. Dat ik dat zo zie maakt voor Nederland weinig uit maar als veel bètastudenten het zo zien, waar het op lijkt, dan heeft Nederland wel een probleem.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:11 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Dat is een goeie, maar ja, je zegt het zelf al, je krijgt er gezeik van.
Ik vraag me af hoe jullie dat toch allemaal zo goed denken te weten... (Waarschijnlijk iets met gras die groener is aan de overkant.)quote:Op maandag 1 juli 2013 21:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Welk niveau en welk profiel (ook al noemen jullie dat technisch gezien niet zo)?
Het leuke van Vlaanderen is dat je daar ook voor goede scholen kan kiezen waar er een serieuzere mentaliteit heefst.
Prima. Maar het is wel relevant. Kinderen worden gedwongen om hier aan mee te doen, ze worden gedwongen om op school te komen, ze worden gedwongen om in het lokaal te gaan zitten, ze worden gedwongen om stil te zijn en ze worden gedwongen om naar de docent te luisteren.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat lijkt mij een discussie voor een andere draad. Dan komt het ook beter tot zijn recht dan hier.
Ik ken veel mensen die in Vlaanderen hun middelbare opleiding hebben gevolgd. Wij hadden het specifiek over het ASO en dan wel de betere richtingen. Niet dat dat garanties geeft, een medestudent van mij die in Vlaanderen het ASO (wi/we) heeft gevolgd doet best lang over zijn opleiding maar ja, wat was het resultaat geweest als hij hier het VWO had gevolgd? Hij was daar immers naar toe gestuurd omdat het op het VWO eventjes niet zo goed ging. Hij lijkt nu wel zijn opleiding (relatief zware opleiding) te voltooien dus dat is best een mooi resultaat.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:20 schreef Little_Dolls het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe jullie dat toch allemaal zo goed denken te weten... (Waarschijnlijk iets met gras die groener is aan de overkant.)
Uiteraard is het BSO (VMBO in NL) echt een ramp, toch in het gemeenschapsonderwijs, al komt TSO (Havo?) ook al aardig in de buurt.
Ik ben het totaal niet met je eens. Open een draad en geef een link en ik zal daar wel reageren.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:22 schreef Fusions het volgende:
[..]
Prima. Maar het is wel relevant. Kinderen worden gedwongen om hier aan mee te doen, ze worden gedwongen om op school te komen, ze worden gedwongen om in het lokaal te gaan zitten, ze worden gedwongen om stil te zijn en ze worden gedwongen om naar de docent te luisteren.
Nu is dit niet zo heel erg als het kind er echt veel aan heeft, maar de info is vaak verouderd of niet relevant voor het kind.
De scholen zitten er om geld te verdienen, zo is het nou eenmaal. het zijn kinderennnnnquote:Op maandag 1 juli 2013 23:02 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
De kinderen zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Desalniettemin geef ik hier toch vooral de scholen de schuld, want zij grijpen niet harder in.
op basis van wat precies?quote:Op maandag 1 juli 2013 23:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben het totaal niet met je eens. Open een draad en geef een link en ik zal daar wel reageren.
Ze zijn 15/16. Ze mogen drinken.Ze mogen werken. Dan kunnen ze zich ook wel gedragen.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:29 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
De scholen zitten er om geld te verdienen, zo is het nou eenmaal. het zijn kinderennnnn
Jij zit zeker zelf nog op school.quote:Op maandag 1 juli 2013 23:22 schreef Fusions het volgende:
[..]
Prima. Maar het is wel relevant. Kinderen worden gedwongen om hier aan mee te doen, ze worden gedwongen om op school te komen, ze worden gedwongen om in het lokaal te gaan zitten, ze worden gedwongen om stil te zijn en ze worden gedwongen om naar de docent te luisteren.
Nu is dit niet zo heel erg als het kind er echt veel aan heeft, maar de info is vaak verouderd of niet relevant voor het kind.
Hiermee wil ik zeggen dat TS niet zo moet zeiken als die kinderen geen zin hebben om hier altijd aan mee te werken en dan is het al helemaal niet gek dat ze niet naar een docent willen luisteren die er niet voor zijn plezier staat.
Met zo'n instelling zeg je dat je de ontwikkeling van kennis en vaardigheden bij kinderen aan het toeval wil overlaten. Dan komen alleen de natuurtalenten bovendrijven. Hoe gaan we onze welvaart dan handhaven???quote:Op maandag 1 juli 2013 23:22 schreef Fusions het volgende:
[..]
Prima. Maar het is wel relevant. Kinderen worden gedwongen om hier aan mee te doen, ze worden gedwongen om op school te komen, ze worden gedwongen om in het lokaal te gaan zitten, ze worden gedwongen om stil te zijn en ze worden gedwongen om naar de docent te luisteren.
Nu is dit niet zo heel erg als het kind er echt veel aan heeft, maar de info is vaak verouderd of niet relevant voor het kind.
Hiermee wil ik zeggen dat TS niet zo moet zeiken als die kinderen geen zin hebben om hier altijd aan mee te werken en dan is het al helemaal niet gek dat ze niet naar een docent willen luisteren die er niet voor zijn plezier staat.
Verklaar dan eens waarom wij vroeger in de top 3 stonden en nu niet meer.quote:Op maandag 1 juli 2013 21:00 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
De manier waarop les werd gegeven was beter, niet de methode. Stampen heb je in principe niets aan, dat is vmbo niveau. Inzicht daar heb je veel meer aan. Dat stampen van vroeger vind ik nou ook niet echt bepaald ideaal. Je kunt bepaalde kennis stampen maar daar heb je verder niets aan, pas als jij verbanden kunt leggen op hoger niveau dan begrijp je de stof.
Je mag werken vanaf 13quote:Op maandag 1 juli 2013 23:31 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ze zijn 15/16. Ze mogen drinken.Ze mogen werken. Dan kunnen ze zich ook wel gedragen.
Wat een held!quote:Op maandag 1 juli 2013 23:34 schreef jagga het volgende:
Dhr A Braun.
Leraar Duits. Heette toevallig Adolf van voornaam en Braun (Eva Braun anyone) van achternaam.
Leek te mooi om waar te zijn natuurlijk en dat was het ook.
De grappenmaker die erover begon heeft 4 weken elke dag tot 6 uur (wanneer hij naar huis ging) het school reglement over zitten schrijven vlak voor zijn neus. 1e 2 dagen in het nederlands, daarna 2 dagen in het Duits
Er mocht enkel nederlands gesproken worden wanneer je met nederlands aangesproken werd, anders werd er gewoon verwacht dat je Duits sprak, al was het hakkelend en vol fouten, dat boeide niet. Iets anders tolereerde hij gewoon niet.
Wilde aangesproken worden met Herr Braun, dulde absoluut geen gelul in de klas. Hangen in je stoel (ik dus) leverde me de gehele les staan achter mijn stoel op.
Iedereen vond het een klootzak tot en met, echter het laagste cijfer was een 6, gemiddelde aan het eind van het jaar was rond de 8.
Achteraf gezien een goede leraar, echter op dat moment vond ik van niet.
Je doet nu net alsof je ze vraagt een kernreactor te bouwen. Zelfs kleuters gedragen zich, mits juist opgevoed. Dan kan een 15jarige het ook.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:27 schreef AMangold het volgende:
[..]
Je mag werken vanaf 13Betekend dat dan dat je volwassen genoegd ben om alles te kunnen
en te begrijpen?
Ze mogen drinken, ja klopt, maar hoeveel van hen belanden tegenwoordig in het ziekenhuis, vanwege het o zo populaire coma-zuipen
Ze zijn 15 a 16 jaar, zitten midden in de pubertijd, willen laten zien wie ze zijn, zichzelf bewijzen en om dat te doen, gaan ze zich misdragen.. Ze testen je uit, wie is hier de baas?
Ik ga niet zeggen dat het gemakkelijk is, die pubertjes, maar je moet er niet vanuit gaan dat ze gelijk respect voor je hebben.. We leven in de 21e eeuw, daar moet je respect verdienen en ja dat begint ook al bij de jonkies
Ook bij leraren die er al werkten ging het (vaak) mis hoor.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:59 schreef GhpH het volgende:
Goed topic, maar:
Denken als stagiair autoriteit te hebben tussen 15/16 jarigen
het zijn kinderen en pubersquote:Op maandag 1 juli 2013 23:31 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ze zijn 15/16. Ze mogen drinken.Ze mogen werken. Dan kunnen ze zich ook wel gedragen.
Het gaat om doelstellingen halen, het is heel simpel.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:46 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Afgelopen semester heb ik de minor educatie gevolgd. Hoewel ik al mijn vakken gehaald heb, is het belangrijkste dat ik er geleerd heb dat ik NOOIT in het onderwijs wil werken.
Als stagiair heb je natuurlijk sowieso een lagere positie tegenover een "echte' docent. Maar kijkend naar mijn begeleider is er niet zoveel verschil. Kinderen hebben tegenwoordig geen greintje respect meer voor autoriteiten. Logisch ook; van huis uit krijgen ze mee dat zij allemaal uniek en speciaal zijn en de directie kijkt ook de andere kant op. Immers, het zijn van binnen toch allemaal schatjes! En zo was het dat ik er één de klas uit stuurde (had een medeleerling geslagen) waarop de hele klas ging muiten, zich tegen me keerde en riep dat ze hun vriend wel achterna zouden gaan. Hogerop klagen had geen nut, ik had ze gewoon niet goed in bedwang gehouden.
Dat is ook wat je leert bij zo'n minor. Die kinderen zijn weliswaar al 15/16, hebben de verantwoordelijkheid om op een scooter te mogen rijden en werken, maar gedragen in een klas, nee, in Nederland hoeft dat niet. In plaats van dat de school streng optreedt tegen brutaal gedrag, moet jij als docent 1001 trucjes toepassen om er uberhaupt voor te zorgen dat zo'n slungel oplet. Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen. Vreemd, want mijn buurjongen met Asperger is altijd vriendelijk en beleefd. Het gevolg is dat de 3, 4 uur die je aan één zo les hebt besteed voor niks zijn geweest, omdat je toch niet aan je schema toe komt. Al gauw gooi je per week dus een halve dag weg.
Natuurlijk was ik een flut docent, dat geef ik toe. Ik heb ook wel docenten gehad die echt streng orde hielden- maar dat waren mannen van in de 50/60, van de oude garde, voordat het feminisme het onderwijs finaal verpest heeft. Het gekke is dat over de grens, in Belgie, het onderwijs meer gericht is op discipline en orde. Een medestudente van mij was daar echt door geshockeerd. Die had een tijd in Gent lesgegeven en daar was het compleet anders. Leerlingen die een grote mond hadden werden daar tenminste nog gestraft. Hier krijgen ze een rugzakje, een knuffel van papa en mama en de directeur berispt de docent dat hij het zo ver heeft laten komen.
Leve het onderwijs!
makkelijk gezegd. Het gaat erom dat de jeugd van tegenwoordig geen neuk geeft om wat jij zegt waardoor het leven van de docent een hel wordt.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 04:36 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Het gaat om doelstellingen halen, het is heel simpel.
Wat zijn jou doelstellingen als leraar, ik neem aan de leerling iets aan te leren en met respect behandeld te worden.
Hoe bereik je dat?
Door boven de leerlingen te staan en ze duidelijk te maken wat de bedoeling is in de les en wat de consequenties zijn van wangedrag.
Je bent er niet om vrienden te maken of om ze een aai over de bol te geven maar om ze wat aan te leren.
Hoe je ze wat aanleert dat bepaal je helemaal zelf, het gaat er alleen om dat er discipline word uitgestraald van jou kant en dat de leerlingen dat ook naar jou uitstralen.
Duidelijke regels met duidelijke consequenties, goed helder de zaken uitleggen met ruimte voor vragen en het stimuleren van het eigen nadenken en ze wijzen op de einddoelen die behaald moeten worden.
Succes ermee.
Je hebt echt geen enkele basis gelegd in je opleiding tot docent, zo te horen. Natuurlijk is er een wezenlijk verschil tussen een kleuter en een puber. En al helemaal in een groep.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 02:20 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Je doet nu net alsof je ze vraagt een kernreactor te bouwen. Zelfs kleuters gedragen zich, mits juist opgevoed. Dan kan een 15jarige het ook.
Een keurige opsomming van precies wat er mis is met de hedendaagse samenleving. Iedereen is uniek dus iedereen heeft ook een "zeldzame aandoening".quote:Want ze hebben allemaal zogenaamd ADHD/PDD NOS/ Autisme/ Dyslexie en kunnen zich daardoor niet gedragen. Vreemd, want mijn buurjongen met Asperger is altijd vriendelijk en beleefd.
Misschien is het al ergens gezegd, maar hoeveel disciplinaire macht heb je eigenlijk over de leerlingen? Moeten sancties van bovenaf goedgekeurd worden? Moeten lessen volgens een bestaand draaiboek worden gevolgd? Het valt me op dat leraren, niet eens stagiaires dus, steeds minder inspraak lijken te hebben in hun eigen lesplan.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 02:20 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ook bij leraren die er al werkten ging het (vaak) mis hoor.
Een link met het echte feminisme vind ik nog een beetje vreemd. Wel heb je volgens een psycholoog (Hofstede) een cultuur die of masculien of feminien is. Nederland is overduidelijk het laatste. Nadruk op relaties behouden, mensen zijn belangrijk, veel begrip tonen. Kortom, we zijn allemaal een stel wijven geworden.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:22 schreef Tamabralski het volgende:
Interessant dat je feminisme de schuld geeft. Daar zit wel wat in eigenlijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Terzijde, ook op de Nederlandse universiteiten is het geen overbodige luxe om bepaalde studenten uit de zaal te verwijderen. Dat je eens aan je medestudent om wat uitleg vraagt tijdens een trager moment van het hoorcollege is natuurlijk geen probleem maar sommige studenten maken het wel heel erg bont. Veel studenten voeren hele gesprekken en dat ook nog eens zonder hun volume te matigen. Het geroezemoes is bij sommige vakken zo groot dat je amper de les nog kan volgen en daarvoor kom je hopelijk toch. Als je het niet wil volgen, prima, niemand die je verplicht. Ga dan wat anders doen!
Ik ben er dan ook een voorstander van dat de docenten ervoor zorgen dat je geen enkele reden hebt om de les te moeten volgen en ik ben dan ook allergisch voor een aanwezigheidsplicht. Liever 25 gemotiveerde studenten dan 100 studenten van wie 50 de les verstoren. Zor er maar voor dat studenten die niet het hoorcollege willen bijwonen omdat ze de nacht daarvoor hebben gestapt dit ook niet hoeven te doen, al is het maar in het belang van de gemotiveerde studenten. Persoonlijk vind ik dat eten tijdens de les ook behoorlijk irritant, bepaalde surveillanten en docenten doen dat zelf ook tijdens examens. Dat is niet respectvol ten opzichte van de studenten die zich proberen te concentreren.
[ Bericht 9% gewijzigd door Bram_van_Loon op 02-07-2013 11:47:58 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ik weet hoe het puberbrein werkt volgens de boekjes maar ik ben het niet met die boekjes eens. Simpelweg omdat ik zelf gewoon respect had voor autoriteiten. Dus het KAN wel. De boekjes zeggen iets anders dan de werkelijk zou kunnen zijn. In plaats van dat er gejankt wordt om begrip, kan je die koters ook gewoon laten zien dat ze zich gewoon moeten gedragen,ongeacht leeftijd.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 07:51 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Je hebt echt geen enkele basis gelegd in je opleiding tot docent, zo te horen. Natuurlijk is er een wezenlijk verschil tussen een kleuter en een puber. En al helemaal in een groep.
Docenten die een klas niet aankunnen, proberen alles af te schuiven op de kinderen zelf. Terwijl ze bij een andere docent gewoon 'normaal' functioneren. Hoe een klas reageert is niets anders dan een reactie op het gedrag van de docent. De docent bepaald met zn gedrag het klimaat in de les.
Aangezien die boekjes zijn geschreven door pedagogen en niet door wetenschappers is het legitiem om de inhoud van die boekjes met een korreltje zout te nemen. Als je echt wil weten hoe het zit, vraag het aan neurowetenschappers. Zij zijn hier in gespecialiseerd.quote:Ik weet hoe het puberbrein werkt volgens de boekjes maar ik ben het niet met die boekjes eens. Simpelweg omdat ik zelf gewoon respect had voor autoriteiten. Dus het KAN wel. De boekjes zeggen iets anders dan de werkelijk zou kunnen zijn. In plaats van dat er gejankt wordt om begrip, kan je die koters ook gewoon laten zien dat ze zich gewoon moeten gedragen,ongeacht leeftijd.
Wat een onzin. Als je alleen al Dick Swaab en Manfred Spitzer neemt die meer dan eens hun licht laten schijnen op de werking van de hersenen tijdens de puberteit en wat dit oplevert voor het onderwijs, dan heb je het al over de top notch op dat gebied.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Aangezien die boekjes zijn geschreven door pedagogen en niet door wetenschappers is het legitiem om de inhoud van die boekjes met een korreltje zout te nemen. Als je echt wil weten hoe het zit, vraag het aan neurowetenschappers. Zij zijn hier in gespecialiseerd.
Eerst zeg je dat boekjes geschreven zijn door pedagogen, niet door wetenschappers. Om een post later een onderzoek van Dick Swaab wat betreft het puberbrein en plannen aan te tonen. Je praat tegenstrijdig.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je moet alleen niet denken dat je echt veel van dat brein begrijpt wanneer je het halve plaatje krijgt. Ja, pubers zijn nog maar beperkt (niet niet!) in staat om te plannen, om hun impulsen onder controle te houden etc. maar ze leren ook zeer gemakkelijk, bijv. hoe ze zich moeten gedragen als dat hen goed wordt uitgelegd. Pubers hebben namelijk ook een veel plastischer brein dan oudere mensen, ze zijn dus goed kneedbaar. Ik vrees niet zo voor de feiten die vast wel correct zullen worden genoemd, het risico zit hem in wat voor conclusies er worden getrokken uit die feiten.
Je leest voor de lerarenopleiding toch geen neurowetenschappelijke boeken? Zo niet dan bied ik nederig mijn excuses aan. Voor de duidelijkheid: mijn definitie van een neurowetenschappelijke boek is dat het volledig geschreven is door neurowetenschappers, dus artsen en biologen die zich in het brein hebben gespecialiseerd. Niet een boek wat geschreven is door een psycholoog of een pedagoog aangezien de informatie die je dan krijgt al gefilterd is.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:50 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Eerst zeg je dat boekjes geschreven zijn door pedagogen, niet door wetenschappers. Om een post later een onderzoek van Dick Swaab wat betreft het puberbrein en plannen aan te tonen. Je praat tegenstrijdig.
Dick Swaab, Manfred Spitzer, Roos Vonk, Frans de Waal, en dan vergeet ik er nog 10. Je wordt echt niet zomaar voor een klas gegooid.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je leest voor de lerarenopleiding toch geen neurowetenschappelijke boeken? Zo niet dan bied ik nederig mijn excuses aan. Voor de duidelijkheid: mijn definitie van een neurowetenschappelijke boek is dat het volledig geschreven is door neurowetenschappers, dus artsen en biologen die zich in het brein hebben gespecialiseerd. Niet een boek wat geschreven is door een psycholoog of een pedagoog aangezien de informatie die je dan krijgt al gefilterd is.
Helemaal waar.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 10:14 schreef Supersoep het volgende:
Iedereen is tegenwoordig een beroemdheid, want we slingeren allemaal dezelfde onzin de wereld in op Facebook en Twitter ter glorie van onszelf. Dan krijg je vanzelf al een beetje sterallures. Gepaard met de puberteit krijg je een generatie die altijd gelijk heeft, en docenten hebben het altijd fout.
Idd. Vroeger was het veel te streng, nu is het veel te laks...quote:Op dinsdag 2 juli 2013 16:17 schreef BlueMage het volgende:
Mijn opa (m'n moeders vader) was in zijn tijd heel modern omdat ie tegen de leraren in durfde te gaan indien nodig. (kleuterjuf had m'n moeder geslagen en hij zei "ja ik sla m'n kinderen niet en jij blijft er helemaal van af, ze komt niet meer naar jouw kleuterklas") ...en moet je nou eens zien, nou is het naar de andere kant doorgeslagen.
Gelukkig was jij er een ster in. Deel je kennis!quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:28 schreef Kingstown het volgende:
Dit topic doet me denken aan de periode dat ik zelf ooit op een lerarenopleiding zat en er ook van die theemutsen waren die bijna huilend kwamen vertellen dat ze geen orde konden houden.
Kinderen de klas uitsturen waren ze wereldkampioen in, maar als je het vermogen niet hebt om een klas naar je hand te zetten, dan is het idd verstandig om geen docent te worden.
Dit dus. Mijn vader zit vaak voor zijn werk in China en de jeugd is daar echt gedrilld om met twee woorden te spreken en zich te gedragen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je leest voor de lerarenopleiding toch geen neurowetenschappelijke boeken? Zo niet dan bied ik nederig mijn excuses aan. Voor de duidelijkheid: mijn definitie van een neurowetenschappelijke boek is dat het volledig geschreven is door neurowetenschappers, dus artsen en biologen die zich in het brein hebben gespecialiseerd. Niet een boek wat geschreven is door een psycholoog of een pedagoog aangezien de informatie die je dan krijgt al gefilterd is.
De grote kneedbaarheid (plasticiteit) van het jonge brein zorgt er voor dat de gebrekkige impulscontrole en planvaardigheid geen probleem hoeft te zijn. Daar is niets tegenstrijdig aan. Hoe komt het dat er andere landen zijn waarin de leraar niet 1/3de van de les kwijt is aan ordebeheer terwijl dit in Nederland wel is? Beleid van de school en de leraren. Rotte appels op tijd verwijderen, van jongs af aan bepaalde omgangsvormen aanleren.
Dat kreeg ik thuis ook nog, en ik ben in 2006 van de middelbare school af gegaan.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 17:16 schreef Ivy_Mike het volgende:
Vroeger kreeg je van de meester een knal voor je kanis, al je vervelend deed in de klas.
Vervolgens kreeg je thuis van je ouwe heer een slag voor je harses, als hij achter is gekomen
Als stagiair heb je een lagere functie dan de eigenlijke docent. Wanneer je het als stagiair goed doet, kan je dezelfde orde als je docent. Als die docent zelf alleen al geen orde kan houden, dan ben je als stagiair gewoon de lul.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek.
Een verschil tussen middelbaar en hoger onderwijs is zeker merkbaar, mijn oom is ruim 20 jaar universitair docent geweest. Als ze ergens respect voor hebben, dan is dat wel voor UD'en.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:53 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk. Maar het hoger onderwijs zie ik niet meer echt als " het onderwijs" Dan ben je een academicus. Mijn plan was ook om te gaan werken in het hoger onderwijs, maar dan moet je wel een bevoegdheid hebben. En je dus jarenlang door een klas voor puistenpubers heen vechten. Of je moet net iemand kennen. In elk geval kom je er bijna niet in zonder een eerstegraads diploma.
Dat vind ik ook al jaren: waar we in de jaren 50 compleet doorsloegen in de richting van soberheid (maar wel uitstekend onderwijs!) slaan we nu compleet door in de richting dat alles maar leuk moet zijn en iedereen maar moet doen wat hij wil.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 16:17 schreef BlueMage het volgende:
Mijn opa (m'n moeders vader) was in zijn tijd heel modern omdat ie tegen de leraren in durfde te gaan indien nodig. (kleuterjuf had m'n moeder geslagen en hij zei "ja ik sla m'n kinderen niet en jij blijft er helemaal van af, ze komt niet meer naar jouw kleuterklas") ...en moet je nou eens zien, nou is het naar de andere kant doorgeslagen.
Ik heb het nergens over boekjes. Ik heb het over het onderscheid tussen de ene en de andere klas. Je kunt niet alles klassen/leerlingen over een kam scheren, er als een sergeant voor gaan staan drillen, en verwachten dat iedereen netjes in de pas loopt.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 14:00 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Ik weet hoe het puberbrein werkt volgens de boekjes maar ik ben het niet met die boekjes eens. Simpelweg omdat ik zelf gewoon respect had voor autoriteiten. Dus het KAN wel. De boekjes zeggen iets anders dan de werkelijk zou kunnen zijn. In plaats van dat er gejankt wordt om begrip, kan je die koters ook gewoon laten zien dat ze zich gewoon moeten gedragen,ongeacht leeftijd.
De meeste studenten hebben inderdaad respect voor de universitaire docenten maar dat vetaalt zich niet in goed gedrag tijdens hoorcolleges, andersom zijn er docenten, net als veel surveillanten, die niet weten hoe ze zich moeten gedragen tijdens examens. Uit respect volgt blijkbaar niet automatisch respectvol gedrag, misschien omdat mensen niet in de gaten hebben wat wel en wat niet respectvol gedrag is?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:42 schreef tennisbal8594 het volgende:
[..]
Een verschil tussen middelbaar en hoger onderwijs is zeker merkbaar, mijn oom is ruim 20 jaar universitair docent geweest. Als ze ergens respect voor hebben, dan is dat wel voor UD'en.
Dat kan toch nog steeds?quote:Vroeger kon je na je promotie tot doctor een baan krijgen op de universiteit.
Eens.quote:Wanneer je gaat lesgeven op een middelbare school moet je gezag hebben, en in een hoge positie verkeren zodat die pubers er bewust van zijn dat die bewuste docent hun van school kunnen sturen. Helaas hanteren veel scholen dit soort beleid nog niet...
Op dinsdag 2 juli 2013 21:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Misschien niet Chinees maar het komt in de buurtquote:Op dinsdag 2 juli 2013 18:01 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Dit dus. Mijn vader zit vaak voor zijn werk in China en de jeugd is daar echt gedrilld om met twee woorden te spreken en zich te gedragen.
Aan 'mijn' universiteit eisen ze van nieuwe docenten inderdaad een bevoegdheidspapiertje. Dat behalen ze gewoon tijdens hun PhD, het is dus geen probleem voor mensen die aan de PhD zijn gestart nadat deze eis werd ingevoerd.quote:Volgens mij ook, alhoewel ze tegenwoordig wel meer eisen stellen. Sommige universiteiten verwachten zelfs diverse bevoegdheidspapieren. Correct me if i'm wrong.
Ik ken verschillende academici en volgens mij doen die daar niet aan. Ze lezen in elk geval niet de crap die ik toentertijd moest lezen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Aan 'mijn' universiteit eisen ze van nieuwe docenten inderdaad een bevoegdheidspapiertje. Dat behalen ze gewoon tijdens hun PhD, het is dus geen probleem voor mensen die aan de PhD zijn gestart nadat deze eis werd ingevoerd.
Ik vraag me af in welke mate zo'n didactische vorming zin heeft aangezien dat erg modegevoelig lijkt te zijn. Zo is momenteel de activerende didactiek (vakjargon!) in de mode. Het zal vast voor sommige leerlingen en studenten werken maar ik zou er gek van worden. Indien de didactische vorming zich beperkt tot wat theoretische uitleg over hoe het brein werkt en het oefenen van lesgeven onder toezicht, prima. Ik hoop dat de 'docentenopleiding' voor academisch personeel niet meedoet aan modes.
Alleen stampen en drillen is natuurlijk ook niet goed. Het gaat om de combinatie van stampen en drillen en op een meer toegepaste manier met de stof werken. Met alleen stampen ontwikkel je geen creativiteit (een ander soort creativiteit dan die je voor tekenen, handvaardigheid etc. gebruikt), zonder voldoende stampen kan je niet goed redeneren wegens een gebrek aan kennis. In Nederland hebben we het stampen geschrapt zonder het te compenseren met iets anders. Sterker nog, ook het niveau van het redeneren met de kennis die we wel hebben is gedaald. Vergelijk bijvoorbeeld maar eens het curriculum van wiskunde B van nu met dat van eind jaren 80, je kan objectief vaststellen dat de examenstof heel wat gemakkelijker is geworden.quote:Het laat wel zien wat 'stampen' kan voortbrengen. (Daarbij heerst er ook in Japan een groot respect voor ouderen en docenten).
Maar wanneer heb je dit enorm simplistisch beeld ontwikkeld dan? Hoe kom je erbij dat dit ooit gaat werken in de praktijk?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alleen stampen en drillen is natuurlijk ook niet goed. Het gaat om de combinatie van stampen en drillen en op een meer toegepaste manier met de stof werken. Met alleen stampen ontwikkel je geen creativiteit (een ander soort creativiteit dan die je voor tekenen, handvaardigheid etc. gebruikt), zonder voldoende stampen kan je niet goed redeneren wegens een gebrek aan kennis. In Nederland hebben we het stampen geschrapt zonder het te compenseren met iets anders. Sterker nog, ook het niveau van het redeneren met de kennis die we wel hebben is gedaald. Vergelijk bijvoorbeeld maar eens het curriculum van wiskunde B van nu met dat van eind jaren 80, je kan objectief vaststellen dat de examenstof heel wat gemakkelijker is geworden.
In het Nederlandse middelbare onderwijs mag best wel wat meer de nadruk worden gelegd op het stampen en het drillen (bij wiskunde bijv. veel kale opgaves maken om automatismes te ontwikkelen). ik gun ieder goed mens het beste maar niet iedereen hoeft een VWO-diploma te behalen. Het VWO moet haar leerlingen op de beste universitaire opleidingen optimaal voorbereiden.
Dát is simplistisch Buitendam. Heb jij ook nog argumenten? Ik hoop het toch want als dit het verweer is van een leraar dan is het nog slechter gesteld met de kwaliteit van de modale leraar dan dat ik al dacht.quote:[quote]Op woensdag 3 juli 2013 10:56 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar wanneer heb je dit enorm simplistisch beeld ontwikkeld dan? Hoe kom je erbij dat dit ooit gaat werken in de praktijk?
bepaalt.quote:Op woensdag 3 juli 2013 13:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dát is simplistisch Buitendam. Heb jij ook nog argumenten? Ik hoop het toch want als dit het verweer is van een leraar dan is het nog slechter gesteld met de kwaliteit van de modale leraar dan dat ik al dacht.
Er is niets simplistisch aan mijn verhaaltje hierboven, wel is het simpel, niet verwonderlijk want de waarheid is vaak simpel. Sta jij er ooit bij stil dat de VWO-leerling een paar jaar later op een universiteit mee moet draaien, misschien bij een opleiding die nog niet al te veel in niveau is gezakt, en dat de docenten daar niet zo soft zijn als de leraren op het VWO?
Je bent nogal een stumperd als jij als leraar niet bepaald wat er gepresteerd moet worden om minimaal een voldoende te halen. De leraar en niemand anders bepaalt de hoogte van de lat. Vraag eens aan Riparius wat hij denkt van deze opmerking van mij in het kader van het wiskunde-onderwijs. Wedden dat hij het met mij eens is dat kennis en drillen hand in hand moet gaan met het toepassen?
Niet echt, vond de titel gewoon leuk als gebruikersnaam.quote:Op woensdag 3 juli 2013 10:57 schreef HaywoodJablome het volgende:
oh god, een haruki murakami fan....
quote:
Ik begrijp dat maar de docent is wel een onderdeel van die sectie en de docenten bepalen collectief de hoogte van de lat.quote:De docent bepaalt niet de hoogte van de lat. De sectie beslist dat. Je kan niet als enige docent de lat hoger leggen dan je directe collega van een soortgelijke klas. Wat je moet doen om een voldoende te halen zal dus in de sectie afgesproken worden en niet op individuele basis.
Ik geef je een week met deze instelling op welke school dan ook en dan ga je met schaamrood in een hoekje zitten beseffen dat je echt 0 verstand hebt van doceren.quote:Op woensdag 3 juli 2013 13:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je bent nogal een stumperd als jij als leraar niet bepaalt wat er gepresteerd moet worden om minimaal een voldoende te halen. De leraar en niemand anders bepaalt de hoogte van de lat.
Hoe heb je die band opgericht?quote:Op woensdag 3 juli 2013 21:22 schreef Angst het volgende:
Veel beste stuurlui aan wal hier.
Om een beetje leuk les te kunnen geven moet je een band hebben met leerlingen. Het zijn immers mensen. Je herinnert je zelf vast wel hoe fijn het was als je een compliment kreeg van een docent. Leerlingen brengen veel tijd op school door dus daar moeten zich prettig voelen.
Strenge docenten die alleen op autoriteit en straf werken hebben orde, maar er is een grote maar. Leerlingen doen dan niet echt hun best maar proberen slechts straf te ontlopen. Gedrag als antwoordenboekjes over schrijven in plaats van sommen zelf te maken komen daarvan. Als ze een som niet snappen en dus fout hebben krijgen ze immers op hun kop.
Ik zelf ben een kneus wat betreft autoriteit uitstralen en jammerlijk gefaald op de lerarenopleiding.
Toch doen leerlingen inmiddels alles wat ik zeg. Waarom? Ik heb een band ik waardeer hun en zij mij. Een leerling wil die band behouden en zal dus doen wat ik zeg.
Uiteraard blijft soms grenzen aangeven en straf soms noodzakelijk. Niet erg, maar dat niet de volledige basis zijn.
Het is maar wat je doel is natuurlijk. Mijn doel is leerling verder te helpen in hun ontwikkeling in brede zin.
Iedereen heeft veel ervaring met onderwijs, de een nog meer en vanuit meer rollen dan de ander maar wij hebben allemaal veel ervaring hiermee.quote:
Er is geen conflict tussen streng zijn voor de paar rotte appels en streng optreden in geval van ordeverstoring en leuk lesgeven en aardig zijn op alle andere momenten. Er is geen conflict tussen de lat hoog leggen en de leerlingen uitdagen en enthausiaste leerlingen die hun best doen om over die lat heen te springen zonder vals te spelen. Het is maar net hoe je er mee omgaat. Het 'afrekenmoment' moet plaatsvinden tijdens de toetsen, daarbuiten kan je op een prettige manier samen streven naar hetzelfde doel: dat de leerling beter wordt in het vak. Ook ik geloof niet zo in het straffen voor het straffen maar op een gegeven moment zal je toch wel moeten ingrijpen, misschien niet om te straffen maar dan wel om ervoor te zorgen dat de les goed kan verlopen voor de andere +90% van de leerlingen. Voor leerlingen die zich niet kunnen gedragen is er een deel van het Speciaal Onderwijs uitgevonden en verder is er nog de optie om via het Staatsexamen zelfstandig een diploma te behalen.quote:Om een beetje leuk les te kunnen geven moet je een band hebben met leerlingen. Het zijn immers mensen. Je herinnert je zelf vast wel hoe fijn het was als je een compliment kreeg van een docent. Leerlingen brengen veel tijd op school door dus daar moeten zich prettig voelen.
Strenge docenten die alleen op autoriteit en straf werken hebben orde, maar er is een grote maar. Leerlingen doen dan niet echt hun best maar proberen slechts straf te ontlopen. Gedrag als antwoordenboekjes over schrijven in plaats van sommen zelf te maken komen daarvan. Als ze een som niet snappen en dus fout hebben krijgen ze immers op hun kop.
Ik zelf ben een kneus wat betreft autoriteit uitstralen en jammerlijk gefaald op de lerarenopleiding.
Toch doen leerlingen inmiddels alles wat ik zeg. Waarom? Ik heb een band ik waardeer hun en zij mij. Een leerling wil die band behouden en zal dus doen wat ik zeg.
Uiteraard blijft soms grenzen aangeven en straf soms noodzakelijk. Niet erg, maar dat niet de volledige basis zijn.
Een prima doel natuurlijk maar dat sluit al het andere toch niet uit? Het is niet zo dat je leerlingen minder goed kan helpen bij de ontwikkeling in de brede zin door vakinhoudelijk minder te eisen.quote:Het is maar wat je doel is natuurlijk. Mijn doel is leerling verder te helpen in hun ontwikkeling in brede zin.
Zo'n leraar wordt inderdaad bestempelt als kutleraar en compleet genegeerd.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:57 schreef SputnikSweetheart het volgende:
[..]
Misschien. Maar ik trad wel hard op. Heb er minstens 10 de klas uit gestuurd in een half jaar tijd. Ook ging ik niet met ze in discussie; eentje probeerde met mij te onderhandelen dat hij niet wou nablijven want hij had iets met zijn band. Toen heb ik hem gezegd dat het mij echt niks kon schelen en hij kwam gewoon na. Wel weer gezeik gehad van mijn begeleiding "je maakt niet genoeg contact, je zegt steeds dat het je niet interesseert". Nee, vind je het gek.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |