Welkomquote:Op woensdag 26 juni 2013 01:43 schreef d4v1d het volgende:
Ik kan het volg knopje niet vinden in de mobiele layout...
TVP
Achter de TT staat een vinkje die je daarvoor kan gebruikenquote:Op woensdag 26 juni 2013 01:43 schreef d4v1d het volgende:
Ik kan het volg knopje niet vinden in de mobiele layout...
TVP
Ja. Die zie ik nu opeens.. als ik bij een ander topic kijk (wat ik niet volg) is dat icoontje lichter en valt die een beetje weg in de achtergrondkleur..quote:Op woensdag 26 juni 2013 06:45 schreef Puala het volgende:
[..]
Achter de TT staat een vinkje die je daarvoor kan gebruiken
Klopt. Dan volg je die niet, als je dan op t icoontje drukt ververst je pagina en volg je hem ineens.quote:Op woensdag 26 juni 2013 07:05 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Ja. Die zie ik nu opeens.. als ik bij een ander topic kijk (wat ik niet volg) is dat icoontje lichter en valt die een beetje weg in de achtergrondkleur..
Ja. Die snap ik . Het hele punt was dat ik er dus gewoon overheen keekquote:Op woensdag 26 juni 2013 07:09 schreef Puala het volgende:
[..]
Klopt. Dan volg je die niet, als je dan op t icoontje drukt ververst je pagina en volg je hem ineens.
Hm nee wat je zelf ook al zegt.. van het koekje dan.quote:Op woensdag 26 juni 2013 16:49 schreef Nezhi het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tweede had ik ietsjes meer naar rechts nog moeten doen zodat het hele koekje erop stond.
Heeft iemand tips? ze zijn nog onbewerkt
Bovenste zou ikzelf wat bloemetjes hebben geplukt zodat er nog maar eentje stond en dan de camera iets omhoog hebben gericht. Puur persoonlijk natuurlijk, maar ik zou graag meer lucht zien, vandaar.quote:Op woensdag 26 juni 2013 16:49 schreef Nezhi het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tweede had ik ietsjes meer naar rechts nog moeten doen zodat het hele koekje erop stond.
Okee, Jayden maakte eerst deze foto;quote:Op woensdag 26 juni 2013 18:56 schreef Danny het volgende:
[..]
Bovenste zou ikzelf wat bloemetjes hebben geplukt zodat er nog maar eentje stond en dan de camera iets omhoog hebben gericht. Puur persoonlijk natuurlijk, maar ik zou graag meer lucht zien, vandaar.
De onderste; mja, ik zou die juist NIET helemaal in beeld hebben gebracht, maar een detailopname gedaan hebben. Ook weer persoonlijk natuurlijk. Ik zal zo een voorbeeld plaatsen die mijn zoontje gemaakt heeft van een broodkorstje. Niet helemaal hetzelfde, maar toch
Haha zit er al vroeg in danquote:Op woensdag 26 juni 2013 19:25 schreef Danny het volgende:
[..]
Okee, Jayden maakte eerst deze foto;
[ afbeelding ]
en daarna van hetzelfde stukje brood deze
[ afbeelding ]
De onderste vind ik qua compositie veel sterker en interessanter, alleen had hij nog wat moeite met het scherpstelpunt (maar goed, hij is nog maar acht)
Foto 1 vind ik erg sterk; goede belichting en kleur. Compositie: voorgrond, lijnen in het midden en de bomen er volledig op doen het goed! Wolken en lucht zijn wat minder.quote:Op woensdag 26 juni 2013 16:49 schreef Nezhi het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je foto van de bloemetjes is gefocust op het middelste punt, het was mooier geweest als de focus lag op de bloem rechtsvoor. Dat valt dan mooi samen met de 'rule-of-thirds', en je legt de nadruk wat duidelijker op de bloemetjes. Is sowieso wel iets wat ik veel zie bij beginnende fotografen, teveel uitsluitend met het center punt focussen.quote:
Inscannen dusquote:Op donderdag 27 juni 2013 21:46 schreef Clayton1 het volgende:
Een vraag hoe dit aan te pakken.
Ik heb een kopie op papier van een hele oude foto.Die foto is verkleurd door de jaren heen.
Ik wil hier een foto van maken zodat ik het digitaal heb
en dan het liefst nog de kleuren achteraf bewerken hoe krijg ik dat het best voor elkaar.
Alvast bedankt
Welke brandspuntsafstand heb je gebruikt? Het takje waar de vogel op zit is ook niet scherp, dus óf je hebt bewogen, óf er is iets mis gegaan met focussen.quote:Op zondag 30 juni 2013 22:10 schreef Clayton1 het volgende:
Hoe krijg ik zo'n vogeltje scherper?
[ afbeelding ]
Exif:
Aperture: f 8,0
ISO: 400
Shutter speed: 1/60 s
EV ±0,00 EV
Program: Shutter-priority auto
Metering mode: Multisegment
Flash: Off
White balance: -- (8)
..
Dat weet ik niet meer, staat dat ook inde exif?quote:Op maandag 1 juli 2013 09:38 schreef DonJames het volgende:
[..]
Welke brandspuntsafstand heb je gebruikt? Het takje waar de vogel op zit is ook niet scherp, dus óf je hebt bewogen, óf er is iets mis gegaan met focussen.
Zoiets was mijn ratio een paar jaar geleden ook. Inmiddels zit dat op een wat meer respectabele 25-30% (gisteren 71 foto's geschoten, 21 gaan er uiteindelijk in een set. 14 zitter daar nu al in. 21 goede foto's dus op 71 shots). Ik heb daardoor overigens in absolute aantallen niet persé meer gelukte foto's, maar ik schiet minder omdat ik minder bang ben dat ik zonder foto's thuis komquote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:16 schreef IrishBastard het volgende:
Wat is jullie goede/slechte foto ratio ongeveer? Vandaag en gisteren even lekker van huis geweest, met als kers op de (foto)taart een dagje Apenheul. In totaal 387 foto's geschoten, waarvan 32 ook het 'waard' waren.
Een andere camera maakt niet opeens je foto's op magische wijze scherper natuurlijk. Als je foto's wazig zijn is dat omdat je op de verkeerde plek scherpstelt, of omdat je sluitertijd te langzaam is. Ook met een D50 kun je gewoon uitstekende platen schieten. ( alle foto's op deze link zijn bv met de D50 gemaakt: http://www.flickr.com/cameras/nikon/d50/ )quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:49 schreef IrishBastard het volgende:
Ah, da's best een goede redenatie, van het minder schieten. Ik schiet ze nu vooral omdat ik niet altijd even goed op dat schermpje kan zien of ze scherp zijn. Bleek nu ook in 3/4 gevallen ook niet zo te zijn. Dan ben ik wel blij dat ik de rest nog geschoten heb
Baal ik overigens wel van, maar dat zal toch een van de grote verbeteringen zijn in de nieuwere camera's. Dan is die D50 toch maar een oud beestje
ah okquote:Op dinsdag 2 juli 2013 22:20 schreef IrishBastard het volgende:
Zo bedoel ik hem niet, dat snap ikHet gaat me er om dat je op die nieuwe schermpjes met een hogere resolutie beter kunt zíen of de foto scherp is, als je volledig inzoomt. Dat is iets wat mij hier nogal eens tegen valt. Dan zit ik volledig ingezoomd in het schermpje naar die foto te koekeloeren, en lijkt hij prima. Tot hij op de PC staat
Qua diafragma kunnen we elkaar de hand schudden.quote:Op woensdag 3 juli 2013 18:55 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Met scherp stellen heb ik niet zo'n moeite meer. Loop af en toe wel te prutsen met diafragma.
Hoe stel je scherp? Ik gebruik het icoontje onderin mijn zoeker, maar dat geeft niet áltijd 100% scherpheid.quote:Op woensdag 3 juli 2013 18:55 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Met scherp stellen heb ik niet zo'n moeite meer. Loop af en toe wel te prutsen met diafragma.
in welk opzicht?quote:Op woensdag 3 juli 2013 18:55 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Die eerste vind ik vrij donker, je had dmv photoshop die lelies er nog wat beter uit kunnen laten springen. Die 2e doet me weinig. 3e vind ik best wel vet, bokeh valt best wel mee, je had het aapje nog wat kunnen oplichten in photoshop. Hetzelfde geldt voor #5quote:Op dinsdag 2 juli 2013 20:16 schreef IrishBastard het volgende:
Wat is jullie goede/slechte foto ratio ongeveer? Vandaag en gisteren even lekker van huis geweest, met als kers op de (foto)taart een dagje Apenheul. In totaal 387 foto's geschoten, waarvan 32 ook het 'waard' waren.
Een groot deel omdat ik met mijn handmatige lens nog niet écht geschoten had (afgezien van 10 foto's), een ander deel omdat ik met mijn 200mm lens (zonder VR) de gorilla's wilde doen, dat was veel extra schieten dus
Paar plaatjes (gaarne tips!):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Erg jammer van de onrustige bokeh hier:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bedankt voor de tips! Hoe zou je het verlichten van de aapjes doen, en die lelies? Ik zit in Lightroom te werken, en daar kan ik alleen heel de foto aanpassenquote:Op woensdag 3 juli 2013 22:39 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Die eerste vind ik vrij donker, je had dmv photoshop die lelies er nog wat beter uit kunnen laten springen. Die 2e doet me weinig. 3e vind ik best wel vet, bokeh valt best wel mee, je had het aapje nog wat kunnen oplichten in photoshop. Hetzelfde geldt voor #5
Nummer 4 is een beetje rare ondergrond voor een aap, en doet me verder niet zo heel veel. Maar allemaal wel goede foto's hoor voor een 'beginner'
'K bewaar zelf meestal 2 - 5%
Heb je photoshop? Je hebt die dodge/burn tool waarmee je dingen donkerder of lichter kan maken, volgens mij is het in het nederlands 'doordrukken', volgens mij zo'n handjes symbool in die linkerkolom. Dan beetje softe kwast pakken (gewoon klikken wordt donkerder, met alt ingedrukt wordt ie lichter). Je kan ook naar image > adjustments > shadow/highlights. En bij lightroom kan je gewoon die kwast pakken? naast dat verloopfilter zit die, kan je presets instellen waar die kwast aan moet voldoen en dan lichter maken waar je wilt. Hetzelfde geldt voor meer verzadiging etc.quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:59 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Bedankt voor de tips! Hoe zou je het verlichten van de aapjes doen, en die lelies? Ik zit in Lightroom te werken, en daar kan ik alleen heel de foto aanpassen
Met die aapjes wel gekeken, maar dan werd het al snel allemaal te licht/donker. Verder nog geen photoshop held
In lightroom kun je dit doen:quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:59 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Bedankt voor de tips! Hoe zou je het verlichten van de aapjes doen, en die lelies? Ik zit in Lightroom te werken, en daar kan ik alleen heel de foto aanpassen
Met die aapjes wel gekeken, maar dan werd het al snel allemaal te licht/donker. Verder nog geen photoshop held
Scherpstellen doet hij vanzelf bij mij en dan focus punt goed zettenquote:Op woensdag 3 juli 2013 21:42 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Hoe stel je scherp? Ik gebruik het icoontje onderin mijn zoeker, maar dat geeft niet áltijd 100% scherpheid.
Alhoewel het ook goed in dat punt van Danny kan zitten, zal nog eens goed kijken naar mijn sluitertijden
Behalve een scherp oog kun je daar op de meeste dslr's standaard weinig aan doen (ja, dat balletje en die < > pijltjes in je zoeker idd). Op analoge camera's zat een ander matglas vroeger, waarmee het eenvoudiger was om scherp te stellen omdat anders je onderwerp min of meer in tweeën werd gehakt.quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:37 schreef IrishBastard het volgende:
Ah, ok. Ik moet het met mijn nieuwe lens handmatig doen
Bedoel je dat er op de lens een knop zit MF/AFquote:Op donderdag 4 juli 2013 12:51 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik koop alleen maar lenzen die dat zelf kunnen. Lui enZulks
Ja dat bedoel ik.quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:29 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Bedoel je dat er op de lens een knop zit MF/AF
polarisatiefilter idd.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 11:42 schreef FalleNk810i het volgende:
Reflecties, niet perse vervelend in deze foto's maar het is wel erg veel.
En toch stoort het mij ook dat ik hier niks aan kan doen, althans ik heb geen idee hoe, iemand hier nog tips?
Zou een stuk strakker ogen als de zwarte lak wat egaler was en het glas ook glas was ipv een vlek met lucht reflectie.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
afhankelijk van het onderwerp, inflitsen.quote:Op zondag 7 juli 2013 21:41 schreef Clayton1 het volgende:
Vanaochtend moest ik foto`s maken tegen de zon in, Resultaat is dat de fotos heel donker zijn geworden.Hoe kun je het beste tegen de zon in fotograferen?
hoe hoog stond je iso?quote:Op zondag 7 juli 2013 21:49 schreef Clayton1 het volgende:
Oke, dus ondanks het zonnige weer en tegen het licht in toch de flits gebruiken
Kon in dit geval echt niet ander staan.
[ afbeelding ]
Ik heb deze trouwens al iets lichter gemaakt
volgens de exif:quote:
haha bedankt wou hem er net bijpakkenquote:Op zondag 7 juli 2013 22:03 schreef m1st1g het volgende:
[..]
volgens de exif:
Camerafabrikant: Canon
Cameramodel: Canon EOS 300D DIGITAL
Afbeeldingsdatum: 2013-07-07 09:03:34 (geen TZ)
Focuslengte: 200.0 mm
Diafragma: f/5.6
Belichtingstijd: 0.0025 s (1/400)
ISO-equivalent: 100
Belichtingsverstoring: geen
Meetmethode: Matrix
Witbalans: Handmatig
Geflitst: Nee
Kleurruimte: sRGB
GPS-coördinaat: undefined, undefined
Zijn er bv standaardregels.zoals.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:04 schreef Mirjam het volgende:
[..]
die haddus veel hoger gekund he? Had he iig niet dat heel donkere gehad
nee, trial and error. Probeer het de volgende keer ook eens op iso 400 ofzo en kiek wat er gebeurt. Als een onderwerp goed belicht is volstaat 100, is dit niet het geval dan zil je dus omhoog moetenquote:Op zondag 7 juli 2013 22:07 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Zijn er bv standaardregels.zoals.
zonnig weer, klein onderwerp, dan deze iso en deze bla bla bla
normaal weer, race auto dan bla bla bla
je ku t toch ff checken op je beeldschermpje van de camera? Altijd doen.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:09 schreef Clayton1 het volgende:
Oke,
In mijn gedachten was het onderwerp goed belicht, echter toen ik het resultaat op de pc zag.
Ja maar dan is de foto al klaar.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:10 schreef Mirjam het volgende:
[..]
je ku t toch ff checken op je beeldschermpje van de camera? Altijd doen.
en dan neem je hem daarna nog eens met aangepaste i stellingen. Fotografie is geen vastataand iets he? Altijd uitproberen en chexken. Njiet schieten en er ongezien anuitgaan dat het goed zit.quote:
Nee, wat lichter gemaakt in met knop autocorrectie in picturemanager.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:11 schreef Mirjam het volgende:
Heb je de foto al opgetrokken in photoshop trouwens? Ik denk dat er daar nu ook nog wel wat te redden valt.
Dat is het zeker, ik probeer van alles, zo`n 80% kan ik later meteen weggooien, maar dat geeft nietsquote:Op zondag 7 juli 2013 22:12 schreef Mirjam het volgende:
[..]
en dan neem je hem daarna nog eens met aangepaste i stellingen. Fotografie is geen vastataand iets he? Altijd uitproberen en chexken. Njiet schieten en er ongezien anuitgaan dat het goed zit.
wij ook, niet druk om maken.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:15 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Dat is het zeker, ik probeer van alles, zo`n 80% kan ik later meteen weggooien, maar dat geeft niets
In M stand zou dat kloppen, maar ik weet niet in welke stand de camera stond. De sluitertijd had evt wat omhoog gekund naar bv 1/320 of 1/200, er even van uitgaande dat het diafragma niet groter kon dan 5.6.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:04 schreef Mirjam het volgende:
[..]
die haddus veel hoger gekund he? Had he iig niet dat heel donkere gehad
In welke stand stond je camera? Av? Tv? M? P?quote:Op zondag 7 juli 2013 21:49 schreef Clayton1 het volgende:
Oke, dus ondanks het zonnige weer en tegen het licht in toch de flits gebruiken
Kon in dit geval echt niet ander staan.
[ afbeelding ]
Ik heb deze trouwens al iets lichter gemaakt
Is dit de volledige foto of heb je hem uitgesneden?quote:Op zondag 7 juli 2013 23:15 schreef Clayton1 het volgende:
Volgens mijn exif programma Easy shooting, dus een of andere auto stand.
Welke weet ik niet meer.
In dat geval zou je gewoon de exposure compensation op +1 stop moeten zetten om meer licht binnen te laten.quote:Op zondag 7 juli 2013 23:15 schreef Clayton1 het volgende:
Volgens mijn exif programma Easy shooting, dus een of andere auto stand.
Welke weet ik niet meer.
Plaats de hele foto dan eens. Nu lijkt het door de uitsnede dat de foto onderbelicht is, maar als die lichtmeter veel licht heeft opgepikt (wat nu buiten beeld is) is het niet zo vreemd dat het onderwerp donker is.quote:
Heb ik niet meer,quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:18 schreef DonJames het volgende:
[..]
Plaats de hele foto dan eens. Nu lijkt het door de uitsnede dat de foto onderbelicht is, maar als die lichtmeter veel licht heeft opgepikt (wat nu buiten beeld is) is het niet zo vreemd dat het onderwerp donker is.
De zonnekap met ductape vast maken, maakt het alweer goedkoper (eruit zien)...quote:Op maandag 15 juli 2013 23:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Staat er goed op Clayton, en succes met sparen daar gaat je vakantiegeld voor de komende 10 jaar
Was me nog niet opgevallen hahaquote:Op maandag 15 juli 2013 23:44 schreef bakkerl het volgende:
[..]
De zonnekap met ductape vast maken, maakt het alweer goedkoper (eruit zien)...
Deze spreekt me juist aan!quote:Op dinsdag 16 juli 2013 21:42 schreef Clayton1 het volgende:
Deze vond ik wel leuk overkomen, jullie zullen het vast niets vinden.
De tuinsproeier staat aan, geen regen.
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |