abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128091877
OP:

Naar aanleiding van een gesprek tussen forumleden ben ik benieuwd naar jullie kijk op de Bijbelse God.
Mijn vraag aan jullie is dus: Als de Bijbelse God bestaat, hoe valt dan het bestaan van het kwaad samen met Gods Karakter?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_128091956
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:29 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Misdadigers zijn onschuldig?

Wat voor misdaden hadden de inwoners van Sodom en Gomorra ook alweer allemaal begaan?
pi_128091992
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Oké. Als ik je een keer waarschuw, mag je ik je dan doodmaken?
Mijn lichaam kun je doden, maar mijn ziel kun je niet doden.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_128092017
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:33 schreef man1986 het volgende:

[..]

Mijn lichaam kun je doden, maar mijn ziel kun je niet doden.
Ik was het niet van plan hoor. Rustig maar.
pi_128092035
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:34 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik was het niet van plan hoor. Rustig maar.
Je weet het maar nooit.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_128092051
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:19 schreef man1986 het volgende:

[..]

In dat geval:
God is een verklaring voor de wonderen van Jezus.
Ga nou niet zeuren om een definitie van wonderen etc. want ik heb geen zin in een semantische discussie :P.
Dat niet alle begrippen een bruikbare definitie hebben is geen vrijbrief om overal waar de discussie een beetje lastig wordt naar definities te gaan vragen.

Van 'verklaring' weet iedereen wat daarmee wordt bedoeld, van 'wonder' is dat alles behalve duidelijk.

[flauw modus]
Wat bedoel je eigenlijk met 'zeuren'?
Wat bedoel je eigenlijk met 'definitie'?
Wat bedoel je eigenlijk met 'zin'?
Wat bedoel je eigenlijk met 'discussie'?

etc etc.
[/flauw modus]

Ik hoop dat je ziet hoe zinloos zo'n manier van debatteren is.
pi_128092055
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:34 schreef man1986 het volgende:

[..]

Je weet het maar nooit.
Waarom schaam jij je trouwens voor de Bijbel?
pi_128092312
quote:
13s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat niet alle begrippen een bruikbare definitie hebben is geen vrijbrief om overal waar de discussie een beetje lastig wordt naar definities te gaan vragen.

Van 'verklaring' weet iedereen wat daarmee wordt bedoeld, van 'wonder' is dat alles behalve duidelijk.

[flauw modus]
Wat bedoel je eigenlijk met 'zeuren'?
Wat bedoel je eigenlijk met 'definitie'?
Wat bedoel je eigenlijk met 'zin'?
Wat bedoel je eigenlijk met 'discussie'?

etc etc.
[/flauw modus]

Ik hoop dat je ziet hoe zinloos zo'n manier van debatteren is.
Je gebruikt vaak de 'semantische zet' te pas en te onpas.
Eerder zei je dat God geen verklarende eigenschappen heeft.
Ik zou juist zeggen dat God wél verklarende eigenschappen heeft in het licht van de wonderen in Jezus' leven.

Met het bestaan van God zijn de wonderen verklaarbaar en dat laat zien dat God juist wel verklarende eigenschappen bezit.
pi_128092352
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:32 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat voor misdaden hadden de inwoners van Sodom en Gomorra ook alweer allemaal begaan?
כ וַיֹּאמֶר יְהוָה זַעֲקַת סְדֹם וַעֲמֹרָה כִּי-רָבָּה וְחַטָּאתָם כִּי כָבְדָה מְאֹד. כא אֵרְדָה-נָּא וְאֶרְאֶה הַכְּצַעֲקָתָהּ הַבָּאָה אֵלַי עָשׂוּ כָּלָה וְאִם-לֹא אֵדָעָה. כב וַיִּפְנוּ מִשָּׁם הָאֲנָשִׁים וַיֵּלְכוּ סְדֹמָה וְאַבְרָהָם עוֹדֶנּוּ עֹמֵד לִפְנֵי יְהוָה. כג וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם וַיֹּאמַר הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם-רָשָׁע.

Daarop zei de Here: Het geroep over Sodom en Gomorra is voorwaar groot, en haar zonde is voorwaar zeer zwaar. Ik wil nederdalen om te zien, of zij inderdaad gedaan hebben naar het geroep, dat tot Mij gekomen is, of niet; Ik wil het weten. Toen wendden die mannen zich vandaar en gingen naar Sodom, maar Abraham bleef nog staan voor de Here. En Abraham trad nader en zei: Zult Gij dan de rechtvaardigen met de goddeloze verdelgen?

Niet allemaal zoals je ziet, er waren ook rechtvaardigen bij. Maar de zonde aldaar was zeer zwaar. G'd deed het niet zomaar zoals te lezen is in de tekst. Hij wilde zien of de mensen tot inkeer waren gekomen en dat is niet zo.

Abraham spreekt G'd namens hen aan, de sterkste termen gebruikend om van G'd te eisen dat hij deze steden spaart voor de paar rechtvaardigen die ze misschien bevatten. "Gij behoort niet zo iets te doen!" zo daagt hij G'd uit. "Zal de rechter van het universum niet juist handelen?"
pi_128092444
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:41 schreef Skillsy het volgende:

[..]

כ וַיֹּאמֶר יְהוָה זַעֲקַת סְדֹם וַעֲמֹרָה כִּי-רָבָּה וְחַטָּאתָם כִּי כָבְדָה מְאֹד. כא אֵרְדָה-נָּא וְאֶרְאֶה הַכְּצַעֲקָתָהּ הַבָּאָה אֵלַי עָשׂוּ כָּלָה וְאִם-לֹא אֵדָעָה. כב וַיִּפְנוּ מִשָּׁם הָאֲנָשִׁים וַיֵּלְכוּ סְדֹמָה וְאַבְרָהָם עוֹדֶנּוּ עֹמֵד לִפְנֵי יְהוָה. כג וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם וַיֹּאמַר הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם-רָשָׁע.

Daarop zei de Here: Het geroep over Sodom en Gomorra is voorwaar groot, en haar zonde is voorwaar zeer zwaar. Ik wil nederdalen om te zien, of zij inderdaad gedaan hebben naar het geroep, dat tot Mij gekomen is, of niet; Ik wil het weten. Toen wendden die mannen zich vandaar en gingen naar Sodom, maar Abraham bleef nog staan voor de Here. En Abraham trad nader en zei: Zult Gij dan de rechtvaardigen met de goddeloze verdelgen?

Niet allemaal zoals je ziet, er waren ook rechtvaardigen bij. Maar de zonde aldaar was zeer zwaar. G'd deed het niet zomaar zoals te lezen is in de tekst. Hij wilde zien of de mensen tot inkeer waren gekomen en dat is niet zo.

Abraham spreekt G'd namens hen aan, de sterkste termen gebruikend om van G'd te eisen dat hij deze steden spaart voor de paar rechtvaardigen die ze misschien bevatten. "Gij behoort niet zo iets te doen!" zo daagt hij G'd uit. "Zal de rechter van het universum niet juist handelen?"
Ik moet zeggen dat ik het betoog van Hitler over de joden dan nog overtuigender vond.
pi_128092461
Nu snap ik niet waarom je een vergelijking maakt met de sjoa en Sodom en Gomorra

Maar ken je die boek The Exoduse case? Molurus , jij??
  vrijdag 21 juni 2013 @ 19:45:15 #12
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128092511
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:40 schreef man1986 het volgende:

[..]

Je gebruikt vaak de 'semantische zet' te pas en te onpas.
Dat doe je zelf voornamelijk.

quote:

Eerder zei je dat God geen verklarende eigenschappen heeft.
Klopt. Er zijn tot op heden geen zaken die door goden worden verklaard. Sterker nog, er is nog nooit een god waargenomen. Je kunt hooguit spreken - in potentie - over eventuele verklarende eigenschappen van de bijbelse god. Dat die god nooit is waargenomen en als zodanig op voorhand niets verklaart is alles behalve irrelevant.

quote:

Ik zou juist zeggen dat God wél verklarende eigenschappen heeft in het licht van de wonderen in Jezus' leven.
'Wonder' is een nogal problematisch begrip, los van de vraag of de gebeurtenissen in het leven van de historische Jezus als zodanig kunnen worden gekwalificeerd.

quote:

Met het bestaan van God zijn de wonderen verklaarbaar en dat laat zien dat God juist wel verklarende eigenschappen bezit.
Ehh, nee. Dat is gewoon iets dat je niet begrijpt toeschrijven aan een geheel fictieve entiteit. Daarmee heb je geen god waargenomen, laat staan gedemonstreerd hoe die entiteit de verschijnselen die jij als 'wonderen' bestempelt verklaart.
pi_128092516
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:44 schreef Skillsy het volgende:
Nu snap ik niet waarom je een vergelijking maakt met de sjoa en Sodom en Gomorra

Het afslachten van een grote groep mensen op basis van een vage claim.

Nee, ken ik niet.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 19:46:14 #14
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128092555
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:44 schreef Skillsy het volgende:

Nope, die ken ik niet.
pi_128092559
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:45 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, ken ik niet.
Wat is volgens jouw een goede reden om gedood te worden?
pi_128092574
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:46 schreef man1986 het volgende:

[..]

Jij bent nog steeds aan de beurt.
pi_128092616
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:45 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hehe zeg het dan gewoon rechtstreeks

quote:
Nee, ken ik niet.
Het is wel offtopic en zal niet in deze topic mogen maar omdat je het over Sodom en Gomorra had.
In zijn boek (en volgens archeoloog E.Wyatt) blijkt dat Sodom en Gomorra inderdaad met hemels vuur vernietigd zouden zijn (genesis 19 : 24). In de omgeving van de vermeende steden liggen enorme zwavelballen, wat nergens anders ter wereld voorkomt.
pi_128092687
quote:

[..]

Kleine geheugensteun: vind jij het goed om homo's te doden omdat ze homoseksuele seks hebben gehad?

En ja, als jij een duidelijk antwoord geeft, dan geef ik ook een duidelijk antwoord.
pi_128092711
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:45 schreef Molurus het volgende:
[..]

Klopt. Er zijn tot op heden geen zaken die door goden worden verklaard. Sterker nog, er is nog nooit een god waargenomen. Je kunt hooguit spreken - in potentie - over eventuele verklarende eigenschappen van de bijbelse god. Dat die god nooit is waargenomen en als zodanig op voorhand niets verklaart is alles behalve irrelevant.
Getallen zijn ook nooit waargenomen.

quote:
[..]

'Wonder' is een nogal problematisch begrip, los van de vraag of de gebeurtenissen in het leven van de historische Jezus als zodanig kunnen worden gekwalificeerd.
Elke begrip is in potentie een problematisch begrip, dus je kritiek gaat niet op.

quote:
[..]

Ehh, nee. Dat is gewoon iets dat je niet begrijpt toeschrijven aan een geheel fictieve entiteit. Daarmee heb je geen god waargenomen, laat staan gedemonstreerd hoe die entiteit de verschijnselen die jij als 'wonderen' bestempelt verklaart.
Je twijfelt dus.
pi_128092827
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Jij bent nog steeds aan de beurt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:49 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Kleine geheugensteun: vind jij het goed om homo's te doden omdat ze homoseksuele seks hebben gehad?

En ja, als jij een duidelijk antwoord geeft, dan geef ik ook een duidelijk antwoord.
Ik heb je vraag uitvoerig behandeld in de vorige topic, maar om deze nogmaals te beantwoorden:
Wie het spel maakt, maakt ook de regels.
pi_128092850
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:51 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Ik heb je vraag uitvoerig behandeld in de vorige topic, maar om deze nogmaals te beantwoorden:
Wie het spel maakt, maakt ook de regels.
En nu nog even ja of nee.
pi_128092904
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:52 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En nu nog even ja of nee.
Nogmaals, wie niet leeft kan ook niet sterven.
pi_128092949
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:53 schreef man1986 het volgende:

[..]

Nogmaals, wie niet leeft kan ook niet sterven.
Waarom schaam je je voor de Bijbel?
pi_128092966
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:55 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Waarom schaam je je voor de Bijbel?
Waarom begrijp je niet de Bijbel?
pi_128093011
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:55 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik vraag naar wat jij vindt en je verschuilt je achter vaag gedraai. Dat kan er alleen maar op wijzen dat je je schaamt voor wat er staat.
pi_128093085
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik vraag naar wat jij vindt en je verschuilt je achter vaag gedraai. Dat kan er alleen maar op wijzen dat je je schaamt voor wat er staat.
Wat er in de Bijbel staat gaat niet alleen over homoseksuelen. Wat voor de homoseksuelen geldt, geldt ook voor de rest van ons.
pi_128093102
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:55 schreef man1986 het volgende:

[..]

Waarom jij niet ?
De Bijbel is duidelijk - God is de slechterik. Net als Voldemort in Harry Potter, Cruella de Ville in de Dalmatiers, Sauron in Lord of The Rings etc.
Wat hem natuurlijk wel een cooler en interessanter karakter maakt.
pi_128093189
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:58 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wat er in de Bijbel staat gaat niet alleen over homoseksuelen. Wat voor de homoseksuelen geldt, geldt ook voor de rest van ons.
Mooi.

Vind jij (jij dus) het terecht om homo's te doden omdat ze homoseksueel contact hebben gehad?

Zeg maar 'ja' of 'nee'. Vooruit, 'weet ik niet' mag ook.
pi_128093288
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:58 schreef Grouch het volgende:

[..]

Waarom jij niet ?
De Bijbel is duidelijk - God is de slechterik. Net als Voldemort in Harry Potter, Cruella de Ville in de Dalmatiers, Sauron in Lord of The Rings etc.
Is dat je persoonlijke opvatting of geeft de Bijbel aan dat God de slechterik is?

quote:
Wat hem natuurlijk wel een cooler en interessanter karakter maakt.
Zou dat de reden kunnen zijn dat Jigzoz en anderen God haten?
pi_128093387
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:00 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Mooi.

Vind jij (jij dus) het terecht om homo's te doden omdat ze homoseksueel contact hebben gehad?

Zeg maar 'ja' of 'nee'. Vooruit, 'weet ik niet' mag ook.
In Jezus leven we. Wie niet in Jezus is, leeft niet. Wie niet leeft, is al dood. Wie al dood is kan niet gedood worden.
pi_128093477
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:04 schreef man1986 het volgende:

[..]

In Jezus leven we. Wie niet in Jezus is, leeft niet. Wie niet leeft, is al dood. Wie al dood is kan niet gedood worden.
[ ] Ja
[ ] Nee
[ ] Weet niet

Hoe moeilijk is het nou?
pi_128093562
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:06 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

[ ] Ja
[ ] Nee
[ ] Weet niet

Hoe moeilijk is het nou?
[ ] Leven in Jezus.
[ ] Geen leven buiten Jezus.

Hoe moeilijk is het nou inderdaad.
pi_128093638
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:07 schreef man1986 het volgende:

[..]

[ ] Leven in Jezus.

Interpretatie dan maar: jij stelt dat een homoseksueel buiten Jezus leeft en dat zo iemand dus best gedood mag worden omdat zijn leven toch niets voorstelt. Correct?
  vrijdag 21 juni 2013 @ 20:09:30 #34
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128093643
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:07 schreef man1986 het volgende:

[..]

[ ] Leven in Jezus.

Ze maken het je inderdaad niet makkelijk om om een directe vraag heen te lullen. :Z
pi_128093728
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Interpretatie dan maar: jij stelt dat een homoseksueel buiten Jezus leeft en dat zo iemand dus best gedood mag worden omdat zijn leven toch niets voorstelt. Correct?
Jezus is het leven, wie Jezus niet heeft, heeft het leven niet.
De vraag of het terecht is om homoseksuelen te doden is dus absurd en niet meer van toepassing.
pi_128093788
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:11 schreef man1986 het volgende:

[..]

De vraag of het terecht is om homoseksuelen te doden is dus absurd en niet meer van toepassing.
Is dit uit de Bijbel?
pi_128093791
quote:

[..]

Laat ik dat dan maar als een 'inderdaad' opvatten. Doe je in het dagelijks leven ook zo?
pi_128093829
quote:
Huh? Het Oude Testament is afgeschaft?

Wist ik niet.
pi_128093895
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:12 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Is dit uit de Bijbel?
Zou het voor jou iets uitmaken als het uit de Bijbel zou komen?
pi_128093923
Man1986, G'd is echad, hij is dus alles. Hij is unlimited, dus hij is ook kwaad.
pi_128093949
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:15 schreef Skillsy het volgende:
Man1986, G'd is echad, hij is dus alles. Hij is unlimited, dus hij is ook kwaad.
Ben jij bekend met de filosofie van goed en kwaad?
pi_128093970
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:14 schreef man1986 het volgende:

[..]

Zou het voor jou iets uitmaken als het uit de Bijbel zou komen?
Die zin 'Jezus is het leven, wie Jezus niet heeft, heeft het leven niet' , komt dit uit het NT?
Wie schreef dat??
pi_128094035
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:16 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Die zin 'Jezus is het leven, wie Jezus niet heeft, heeft het leven niet' , komt dit uit het NT?
Wie schreef dat??
Geloof jij de OT?
pi_128094130
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:16 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ben jij bekend met de filosofie van goed en kwaad?
Neen, daden zijn belangrijker.
Jouw Jezus zei ''Sh’ma Yisra’el, Adonai Eloheinu, Adonai echad, v’ahav’ta et Adonai Eloheicha b’chol l’vav’cha uv’chol nafsh’cha uv’chol ma’adacha uv’chol m’odecha

(Hoor, Israël, de Eeuwige is onze G’d, de Eeuwige is één, en gij zult de Eeuwige, uw G’d, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht!” (Marcus 12:28-30).

G'd is echad, er is geen ander , waarom denk je dan dat er buiten G'd om kwaad heerst?

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:17 schreef man1986 het volgende:

[..]

Geloof jij de OT?
Geloven? Het is heilig
pi_128094136
quote:

[..]

Als iemand mijn vrouw of een van mijn kinderen bewust iets ernstigs aandoet, dan dood ik hem. Beloofd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2013 20:20:46 ]
pi_128094157
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:20 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als iemand een van mijn vrouw of een van mijn kinderen bewust iets ernstigs aandoet, dan dood ik hem. Beloofd.
Ook als hij een homoseksueel is?
pi_128094165
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:20 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ook als hij een homoseksueel is?
Al was het de koning.
pi_128094252
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:20 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als iemand mijn vrouw of een van mijn kinderen bewust iets ernstigs aandoet, dan dood ik hem. Beloofd.
}:| dan ben jij exact hetzelfde
pi_128094308
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:23 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Maar hij ontkent niet slecht te zijn.
pi_128094478
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:24 schreef Grouch het volgende:

[..]

Maar hij ontkent niet slecht te zijn.
Dus dan is de persoon die zijn familie hem iets aan doet ook niet slecht? :?
pi_128094521
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:20 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Neen, daden zijn belangrijker.
Jouw Jezus zei ''Sh’ma Yisra’el, Adonai Eloheinu, Adonai echad, v’ahav’ta et Adonai Eloheicha b’chol l’vav’cha uv’chol nafsh’cha uv’chol ma’adacha uv’chol m’odecha

(Hoor, Israël, de Eeuwige is onze G’d, de Eeuwige is één, en gij zult de Eeuwige, uw G’d, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht!” (Marcus 12:28-30).

G'd is echad, er is geen ander , waarom denk je dan dat er buiten G'd om kwaad heerst?
Filosofie is een training voor het verstand. Waarom zouden wij ons verstand verwaarlozen door geen begrip te ontwikkelen over de filosofische kant van goed kwaad? Zegt God zelf niet dat wij Hem met heel ons verstand dienen lief te hebben? Zou dit gebod mogelijk zijn als we geen begrip zouden hebben van filosofie en levensbeschouwing?
Was Jezus niet zelf een morele filosoof? Had hij zelf geen weerwoord tegen de filosofen van zijn tijd?

quote:
[..]

Geloven? Het is heilig
Wie schreef de OT?
pi_128094526
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:23 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Iemand doden omdat hij homo is vind ik zelf van een heel andere orde eigenlijk.
pi_128094607
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:30 schreef man1986 het volgende:

[..]

Filosofie is een training voor het verstand. Waarom zouden wij ons verstand verwaarlozen door geen begrip te ontwikkelen over de filosofische kant van goed kwaad? Zegt God zelf niet dat wij Hem met heel ons verstand dienen lief te hebben? Zou dit gebod mogelijk zijn als we geen begrip zouden hebben van filosofie en levensbeschouwing?
Was Jezus niet zelf een morele filosoof? Had hij zelf geen weerwoord tegen de filosofen van zijn tijd?
Waarom vertik je het dan om er zelf over na te denken?
pi_128094739
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:31 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Waarom vertik je het dan om er zelf over na te denken?
Bomen kunnen giftig fruit dragen.
pi_128094933
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:28 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Dus dan is de persoon die zijn familie hem iets aan doet ook niet slecht? :?
Nee, alle mensen zijn gewoon slecht.
Maar sommigen zijn slechter dan anderen.
Maar geen mens is slechter en kwaadaardiger dan God ;)
pi_128094939
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:30 schreef man1986 het volgende:

[..]

Filosofie is een training voor het verstand. Waarom zouden wij ons verstand verwaarlozen door geen begrip te ontwikkelen over de filosofische kant van goed kwaad? Zegt God zelf niet dat wij Hem met heel ons verstand dienen lief te hebben?
Zou dit gebod mogelijk zijn als we geen begrip zouden hebben van filosofie en levensbeschouwing?
Jezus was joods en zei niks verkeerds denk ik. Maar jij opent een topic met de vraag of G'd goed is of kwaad of allebei. Wat denk jij zelf? Als je Jezus leer volgt?

quote:
Wie schreef de OT?
Adonai
  vrijdag 21 juni 2013 @ 20:40:22 #57
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_128095026
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:35 schreef man1986 het volgende:

[..]

Bomen kunnen giftig fruit dragen.
En hoe ben je ooit tot de conclusie gekomen dat het christendom geen giftig fruit is?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_128095163
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:38 schreef Grouch het volgende:

[..]

Nee, alle mensen zijn gewoon slecht.
Maar sommigen zijn slechter dan anderen.
Maar geen mens is slechter en kwaadaardiger dan God ;)
vertel me miért?
pi_128095215
bedoel waarom
pi_128095227
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:40 schreef SpecialK het volgende:

[..]

En hoe ben je ooit tot de conclusie gekomen dat het christendom geen giftig fruit is?
Ik zou niet zeggen het 'christendom', maar Jezus Christus.
Jezus volgde Gods Woord.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 20:46:32 #61
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_128095362
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:44 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik zou niet zeggen het 'christendom', maar Jezus Christus.
Jezus volgde Gods Woord.
En die herken jij door...?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_128095392
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:38 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Jezus was joods en zei niks verkeerds denk ik. Maar jij opent een topic met de vraag of G'd goed is of kwaad of allebei. Wat denk jij zelf? Als je Jezus leer volgt?
Ik was benieuwd naar wat jullie ervan vonden. Maar jij vraagt mij dus of Gods Karakter goed, slecht of beide is.

Ik zeg Goed. Dat haal ik uit zowel de OT als de NT.

quote:
[..]

Adonai
Wie schreef de NT?
pi_128095478
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:46 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik was benieuwd naar wat jullie ervan vonden. Maar jij vraagt mij dus of God goed, slecht of beide is.

[..]

Wie schreef de NT?
Volgelingen van Jezus, het is een midrasj
pi_128095608
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:48 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Volgelingen van Jezus, het is een midrasj
Wat vind je van de NT?
pi_128095653
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:46 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik was benieuwd naar wat jullie ervan vonden. Maar jij vraagt mij dus of Gods Karakter goed, slecht of beide is.

Hier een uitleg:

En nog een:

pi_128095676
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:51 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Hier een uitleg:

En nog een:

You prove my point.
pi_128095808
@Skillsy
Op welke dag nam God Zijn rustdag?
pi_128095955
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:54 schreef man1986 het volgende:
@Skillsy
Op welke dag nam God Zijn rustdag?
Zevende dag. En dat begint (hier bij mij) vanavond om 21:46 en dan worden de kaarsen aangestoken
pi_128096008
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:56 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Zevende dag. En dat begint (hier bij mij) subiet om 21:46 worden de kaarsen aangestoken
Wat is de significantie van de zevende dag? Wat houdt dat in?
pi_128096077
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:50 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wat vind je van de NT?
Nooit gelezen. Maar ik heb wel verschillende joodse visies over gehoord en helemaal geen verandering. Het onze vader is gewoon het Sjemone gebed
pi_128096127
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:58 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Nooit gelezen. Maar ik heb wel verschillende joodse visies over gehoord en helemaal geen verandering. Het onze vader is gewoon het Sjemone gebed
Met welke visie kun je jezelf het meest in terugvinden?
pi_128096251
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:57 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wat is de significantie van de zevende dag? Wat houdt dat in?
7e dag zaterdag yom shabat ( Yom haSh’vi’i, )maar hij wordt in de Nederlandstalige bijbels sabbat genoemd. De instelling van de Shabat als wekelijkse rustdag vinden wij in de 10 Woorden ofwel de 10 Geboden zowel in Sh’mot [Exodus] 20:8-11 alsook in D’varim [Deuteronomium] 5:12-15

Dat houd in dat je die dag heiligt
pi_128096308
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:59 schreef man1986 het volgende:

[..]

Met welke visie kun je jezelf het meest in terugvinden?
Jij als Christen, maak je dan onderscheid tussen OT en NT?
pi_128096313
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 21:02 schreef Skillsy het volgende:

[..]

7e dag zaterdag yom shabat ( Yom haSh’vi’i, )maar hij wordt in de Nederlandstalige bijbels sabbat genoemd. De instelling van de Shabat als wekelijkse rustdag vinden wij in de 10 Woorden ofwel de 10 Geboden zowel in Sh’mot [Exodus] 20:8-11 alsook in D’varim [Deuteronomium] 5:12-15

Dat houd in dat je die dag heiligt
Waarom is die dag heilig voor de joden?
Wat is er zo speciaal aan die dag?
pi_128096333
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 21:03 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Jij als Christen, maak je dan onderscheid tussen OT en NT?
De OT is de boom, de NT is de tak.
pi_128096381
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 21:03 schreef man1986 het volgende:

[..]

Waarom is die dag heilig voor de joden?
Wat is er zo speciaal aan die dag?
Sjabat alléén voor de Joden? Blijkbaar toch niet goed het OT begrepen ;)
pi_128096441
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 21:04 schreef man1986 het volgende:

[..]

De OT is de boom, de NT is de tak.
Maar de wet is afgedaan voor jou dus???
pi_128096475
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 21:06 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Maar de wet is afgedaan voor jou dus???
Welke wet?
pi_128096542
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 21:07 schreef man1986 het volgende:

[..]

Welke wet?
Dat bedoel ik :P
pi_128096569
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 21:05 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Sjabat alléén voor de Joden? Blijkbaar toch niet goed het OT begrepen ;)
Sjabbat is de rustdag uiteraard en valt op de zevende dag.
Maar er bestaat een grotere Sjabat dan de zevende dag en wie daarin rust neemt kent eeuwige rust.
pi_128096611
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 21:08 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Dat bedoel ik :P
Sorry dat ik om verheldering vraag, maar nogmaals, welke wet?
pi_128096699
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 21:08 schreef man1986 het volgende:

[..]

Sjabbat is de rustdag uiteraard en valt op de zevende dag.
Maar er bestaat een grotere Sjabat dan de zevende dag en wie daarin rust neemt kent eeuwige rust.
Hoe bedoel je?

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 21:09 schreef man1986 het volgende:

[..]

Sorry dat ik om verheldering vraag, maar nogmaals, welke wet?
Tora
eet je varkens? Jezus niet
pi_128096944
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 21:11 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
De Tora is niet afgedaan in de NT, maar juist in vervulling geraakt.
Wat in de OT is belooft en voorspelt, wordt dus verwezenlijkt in de NT.
Zonder OT, geen NT. Haal je de Tora weg, dan heeft de NT geen enkel betekenis.

quote:
[..]

Tora
eet je varkens? Jezus niet
Ik eet geen varkens nee.
pi_128097118
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 21:16 schreef man1986 het volgende:

[..]

Zonder OT, geen NT. Haal je de Tora weg, dan heeft de NT geen enkel betekenis.
Als het niet is afgedaan waarom heilig je niet de Sjabbat? Want de Sjabbat is voor elk mens op aarde, dat staat toch duidelijk geschreven in de Bijbel

quote:
Ik eet geen varkens nee.
Omdat je het niet lust of ?
Ik moet nu wel gaan

Sjabbat Sjalom
pi_128097534
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 21:20 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Als het niet is afgedaan waarom heilig je niet de Sjabbat? Want de Sjabbat is voor elk mens op aarde, dat staat toch duidelijk geschreven in de Bijbel
De Sjabat is voor altijd geldig, Gods Woord verandert niet.
Wie de wekelijkse Sjabat eert zal nooit rust kennen.
Want de wekelijkse Sjabat is de voorbode van de eeuwige Sjabat.

quote:
[..]

Omdat je het niet lust of ?
Nee, ik kies er zelf voor.

quote:
Ik moet nu wel gaan

Sjabbat Sjalom
Sjalom.
pi_128104059
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:16 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Wie schreef dat??
Ja, het komt uit het NT, voornamelijk het evangelie volgens Johannes:

http://www.biblija.net/bi(...)ffffff&f=718&step=20
pi_128105479
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:20 schreef Skillsy het volgende:
Als er buiten God om kwaad heerst, dan zou dat logischerwijs betekenen dat er binnen God juist géén kwaad heerst.

Dit is dus wat ik bedoel met de filosofie van goed en kwaad.

En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen.
JOHANNES 1:5 (Nieuwe Testament).
  zaterdag 22 juni 2013 @ 03:42:06 #88
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_128109559
Ik ben niet religieus... maar als God goed is en liefde is (al dan niet door de opoffering van Jezus)...

En God ook nog eens onfeilbaar is, en in ons hart kan kijken... Dan ben ik ervan overtuigd dat God zelfs de niet gelovigen zou vergeven... zolang ze maar een goed geweten/ hart hebben.

Sterker nog; waarschijnlijk zou God waarschijnlijk nog liever ongelovigen doorlaten tot het hemelrijk, wanneer deze ongelovigen oprecht spijt hebben van hun fouten tegenover de medemens, dan een stel despoten die weliswaar in God geloven, maar zonder maar even met hun ogen te knipperen drie verplichte weesgroetjes doen, en nog een paar honderd euro aan de kerk storten... en dan denken dat hun plaats in de hemel veilig gesteld is.

In het geval van een onfeilbare God denk ik als agnost toch heel wat meer kans te maken om de hemel te bereiken... want wat ik ook doorgaans doe, ik luister naar mijn geweten.
Wat veel Christenen doen om in de hemel te komen is het afkopen van hun fouten aan de kerk alleen maar in de overtuiging om dan in de hemel te komen.
Zou er een God bestaan, dan geloof ik niet dat hij steekpenningen aanneemt van iemand met een slecht geweten. Het enige dat telt is oprecht berouw voor alles dat je als mens echt fout hebt gedaan.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_128111523
Misschien is God wel puur goed en heeft hij de bijbel laten schrijven als test.

Dat hij zegt; 'Het was allemaal een test. Ik heb u hersens gegeven, u kiest er echter voor ze niet te gebruiken. U volgt alles blind, u accepteert alle slavernij, genocide, verkrachtingen, zonder hier over na te willen denken. U bent hier niet welkom.'
Op donderdag 9 mei 2013 16:42 schreef tong80 het volgende:
Je bent de grootste kut-user van FOK! realiseer je je dat ?
pi_128111606
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 21:16 schreef man1986 het volgende:
Wat is er in vervulling gegaan ?
Wat werd er in de Torah beloofd en is in het N.T. verwezenlijkt ? :?
pi_128111646
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 00:05 schreef man1986 het volgende:

En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen.
JOHANNES 1:5 (Nieuwe Testament).
Jij ook nog steeds niet.
pi_128111708
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 10:29 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat is er in vervulling gegaan ?
Wat werd er in de Torah beloofd en is in het N.T. verwezenlijkt ? :?
De Lam.

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 10:31 schreef ATON het volgende:

[..]

Jij ook nog steeds niet.
Wie eigenlijk wel?
pi_128113572
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 10:35 schreef man1986 het volgende:
De Lam.
En waarom niet De Varken ?

quote:
Wie eigenlijk wel?
Ik zal je al een hint geven : De grot van Plato.
pi_128113591
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 12:09 schreef ATON het volgende:

[..]

En waarom niet De Varken ?

[..]

Lam is lekker man. Asperges erbij, echt heerlijk.
pi_128113671
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 12:10 schreef Jigzoz het volgende:
Lam is lekker man. Asperges erbij, echt heerlijk.
Griekse tip : Eerst licht opbraden met een stukgesneden tomaat en deze tomaat-jus afgieten. Dan pas verder bereiken. Alhoewel, een varkenshaasje is ook wel lekker. ^O^
pi_128114761
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 12:09 schreef ATON het volgende:
[..]

Jezus is het licht dat schijnt in de grot van Plato,
maar Plato heeft het niet begrepen.
Jezus zegt tegen Plato: Stap uit de grot,
van het duisternis naar het licht.
Maar arme Plato blijft in de grot,
duisternis heeft het licht niet begrepen.

En de Lam kun je niet doodmaken en opeten, die heeft eeuwig leven ;)
pi_128114788
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 13:01 schreef man1986 het volgende:

[..]

En de Lam kun je niet doodmaken en opeten, die heeft eeuwig leven ;)
Dan kun je 'm dus eeuwig opeten.

Het is trouwens HET lam.
pi_128114883
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 13:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dan kun je 'm dus eeuwig opeten.

Het is trouwens HET lam.
Mits je eeuwig honger hebt wel ja. Maar wie het Lam heeft, lijdt geen honger. Heb jij het Lam?
pi_128114987
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 13:01 schreef man1986 het volgende:

Wat voor een onzin is me dat nu weer ! Ga je nu ook al Mithras verwarren met Jezus ?
En dan heb je me nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag wat er van de Torah in vervulling gegaan is. Denk je nu écht dat je met een naïeveling te doen hebt ?
pi_128114989
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 13:06 schreef man1986 het volgende:

[..]

Mits je eeuwig honger hebt wel ja. Maar wie het Lam heeft, lijdt geen honger. Heb jij het Lam?
Nee, ik eet vanavond garnalen. Ook lekker trouwens. Morgen eet ik gesmoorde kip. Da's goed zondageten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')