Bron/compleet bericht: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)dexamens-uitgesteld/quote:Eindexamens blijven geldig - in totaal 24 examens gestolen
Leerlingen van buiten de Rotterdamse school Ibn Ghaldoun hoeven de gestolen examens niet opnieuw te doen. Dat meldt de onderwijsinspectie vanavond. De eindexamenuitslagen van alle vmbo-, havo- en vwo-eindexamenkandidaten worden morgen gewoon bekendgemaakt. Wel laat de inspectie weten de resultaten van alle eindexamens nader te onderzoeken. Dit moet er toe leiden dat de waarde van de diploma's 'boven elke verdenking verheven' is.
Staatssecretaris Sander Dekker gaf vanavond een verklaring in Den Haag waarin hij bekend maakte dat alle eindexamens die zijn gestolen alleen op de Rotterdamse school opnieuw moeten worden gemaakt tussen 19 en 21 juni. De diefstal van het examen Frans voor het vwo lekte al voor het afnemen uit, waarop landelijk een alternatief examen werd afgenomen.
Vandaag is gebleken dat er negen examens meer gestolen zijn dan de vijftien die al bekend waren. Het gaat om de volgende negen examens: Engels van zowel het vmbo als het vwo, het havo-examen economie en van het vwo verder de vakken Nederlands, wiskunde-b, natuurkunde, geschiedenis en aardrijkskunde.
Daarnaast meldt Dekker dat een nog onbekend aantal examens is doorverkocht door leerlingen van de Ibn Ghaldoun school. Drie mensen worden er momenteel van verdacht bijna alle vwo-examens te hebben doorverkocht. Daar wordt nog onderzoek naar gedaan.
Bron/compleet bericht: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)rabantse-scholieren/quote:OM: examens mogelijk verkocht aan Brabantse scholieren
Het lijkt erop dat in ieder geval aan scholieren in Brabant gestolen examens zijn verkocht, aldus een woordvoerder van het Openbaar Ministerie vanavond. Hij kon nog niet zeggen om hoeveel en welke examens het gaat en bij hoeveel leerlingen die zijn terechtgekomen.
Omroep Brabant meldt dat meerdere examens zijn verkocht aan leerlingen van Brabantse scholen. De woordvoerder van het OM geeft tegenover nieuwsdienst Novum aan dat dat wat sterk is uitgedrukt: "We weten nog niet of we in meervoud moeten spreken. Over de omvang is niets duidelijk. We hebben vooralsnog eigenlijk alleen nog sterke indicaties."
Bron/compleet bericht: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)lsnog-examenuitslag/quote:Al eerder fraude op Ibn Ghaldoun
Op het Ibn Ghaldoun is ook al in 2010 fraude gepleegd met examens. Twee leraren van de islamitische scholengemeenschap verbeterden examens voordat die naar de tweede corrector gingen.
Rector Bart Renders maakte de eerdere fraude op het Ibn Ghaldoun gisteravond bekend bij Knevel & Van den Brink. De twee frauderende leraren zijn na het incident ontslagen.
Renders zei dat de fraude losstaat van wat er nu op de school speelt. Hij is er "nagenoeg voor honderd procent" zeker van dat er sindsdien geen sjoemelende leraren zijn geweest op het Ibn Ghaldoun.
Volgens Renders ligt de school altijd onder een vergrootglas als er iets gebeurt, omdat het een islamitische school is. Het komt volgens hem elk jaar wel voor dat leraren examens van leerlingen verbeteren, maar dat wordt nooit bekendgemaakt, zei hij.
De Rotterdamse school heeft nog geen idee hoe de diefstal van de 24 examens heeft kunnen gebeuren. De politie heeft de school nog niets verteld over haar onderzoek. Het zou volgens Renders kunnen dat de dieven via een dakraam van een andere ruimte toegang verschaften tot de afgesloten kamer waar de examens lagen.
Mogelijk sloegen de dieven in de meivakantie hun slag. De examens waren voor die tijd al geleverd en de examens startten na de vakantie.
Dat in de slachtofferrol kruipen blijft epic!quote:Volgens Renders ligt de school altijd onder een vergrootglas als er iets gebeurt, omdat het een islamitische school is. Het komt volgens hem elk jaar wel voor dat leraren examens van leerlingen verbeteren, maar dat wordt nooit bekendgemaakt, zei hij.
Dat klopt toch ook ? De focus ligt enorm op de islamitische signatuur van de school. In andere gevallen kan er wel objectief aan berichtgeving worden gedaan. Dan heet het gewoon mismanagement of een falend bestuur.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:58 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dat in de slachtofferrol kruipen blijft epic!
Nee, dat klopt niet. Pas de laatste dagen is door een aantal rioolkrantjes de suggestie gedaan dat er een verband bestaat tussen de islamitische signatuur en de misstanden. Gevalletje slachtofferrol dus.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:59 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat klopt toch ook ? De focus ligt enorm op de islamitische signatuur van de school. In andere gevallen kan er wel objectief aan berichtgeving worden gedaan. Dan heet het gewoon mismanagement of een falend bestuur.
De focus ligt niet op deze school omdat het islamitisch is, maar omdat de school structureel de boel belazerd, met als toppunt natuurlijk wel de examenfraude. Nog nooit is er eerder in Nederland op zo'n schaal gefraudeerd.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:59 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat klopt toch ook ? De focus ligt enorm op de islamitische signatuur van de school. In andere gevallen kan er wel objectief aan berichtgeving worden gedaan. Dan heet het gewoon mismanagement of een falend bestuur.
Natuurlijk ben ik niet tot antwoorden verplicht. Ik ken mijn rechten.quote:
bronquote:De vijf leerlingen die hebben toegegeven dat ze examens vooraf hebben ingezien, komen niet van de Ibn Ghaldounschool. Op welke scholen ze wel zitten, wil de verenigde schoolbesturen niet zeggen.
Da's toch al te laat! Zou jij je melden?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 13:41 schreef paddy het volgende:
bron
Is alweer oud nieuws (gisteren), maar hoop dat de rest zich ook gaat melden zodat de leerlingen die hier part nog deel aan hebben niet door een paar idioten met scheve ogen aangekeken worden.
Ik zou zoiets vroeger echt niet doen. Ook niet wanneer vriendinnen dit wel deden. Zou ze trouwens niet verraden, maar zou er niet aan meedoen. Ik had mijn vader in het schoolbestuur zitten en ben nooit de straf vergeten toen ik spijbelde. Met mijn vader denk je er dan niet eens aan om zoiets te ondernemenquote:
Ik geloof ook niet dat ik daar aan mee zou doen.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:26 schreef paddy het volgende:
Ik zou zoiets vroeger echt niet doen. Ook niet wanneer vriendinnen dit wel deden. Zou ze trouwens niet verraden, maar zou er niet aan meedoen. Ik had mijn vader in het schoolbestuur zitten en ben nooit de straf vergeten toen ik spijbelde. Met mijn vader denk je er dan niet eens aan om zoiets te ondernemen
Maar even heel veel fantasie gebruiken. Ja, ik denk wel dat ik mij aangaf, want wanneer ik het niet deed zou ik tot 30 jaar huisarrest hebben denk ik
Heb wel waardering voor de jeugd die zichzelf aangaf. Misschien in de hoop niet iedereen voor hun daden op te laten draaien?
Het feit dat het juist deze school betreft heeft niet zozeer met het islamitisch zijn te maken, als wel met het feit dat het Mediterraans-cultureel gezien wel past in het plaatje van corruptie, nepotisme en wat meer van dies zij.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:59 schreef gelly het volgende:
[..]
Alleen al het feit dat scholen van andere signatuur te kampen hebben met dezelfde problemen lijkt je ietwat dwaze theorie onderuit te schoppen.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:52 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Het feit dat het juist deze school betreft heeft niet zozeer met het islamitisch zijn te maken, als wel met het feit dat het Mediterraans-cultureel gezien wel past in het plaatje van corruptie, nepotisme en wat meer van dies zij.
Welke andere scholen? Zo'n ongekende examenfraude is nog nooit voorgekomen. Los nog van alle andere misstanden in het verleden bij deze school.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:54 schreef gelly het volgende:
[..]
Alleen al het feit dat scholen van andere signatuur te kampen hebben met dezelfde problemen lijkt je ietwat dwaze theorie onderuit te schoppen.
En er waren al eerdere incidenten waarvan sommige wel degelijk gerelateerd waren aan de islam, reizen naar Mekka bv.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:52 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Het feit dat het juist deze school betreft heeft niet zozeer met het islamitisch zijn te maken, als wel met het feit dat het Mediterraans-cultureel gezien wel past in het plaatje van corruptie, nepotisme en wat meer van dies zij.
Welke scholen dan ? Dit is nog nooit eerder voorgekomen op zulke schaal. En de ophef is niet alleen daarover, maar ook over de andere incidenten.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:56 schreef gelly het volgende:
[..]
Je blik beperkt zich enkel tot lopende zaken ?
In welk opzicht is er niet objectief aan berichtgeving gedaan? Dat wat nu bekend is, is toch gewoon hoe de vlag erbij hangt? Net zoals ook de beoordeling van deze school in een recent verleden een objectief feit is.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:59 schreef gelly het volgende:
[..]
Hoeveel zijn dat er ?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:58 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Simpel: op de islamitische scholen voor voortgezet onderwijs is het steevast een puinhoop;
Geef eens concrete voorbeelden van scholen met vergelijkbare misstanden.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:56 schreef gelly het volgende:
[..]
Je blik beperkt zich enkel tot lopende zaken ?
Twee, waarvan er eentje inmiddels niet meer bestaat, omdat het er zo'n puinhoop was en de bekostiging is stopgezet. In het linkse Amsterdam nog wel, dus ik ben alvast weer benieuwd hoe je dat met je struisvogelgedrag gaat rijmen.quote:
InHolland vond ik toch een stukje erger omdat daar de school het initiatief had genomen. Sinds scholen worden afgerekend op resultaten van leerlingen gaat het systeem fraude in de hand werken.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:55 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Welke andere scholen? Zo'n ongekende examenfraude is nog nooit voorgekomen. Los nog van alle andere misstanden in het verleden bij deze school.
Duidelijk. Dus alle islamitische middelbare scholen maken er een potje van. Alle 1.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 15:01 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Twee, waarvan er eentje inmiddels niet meer bestaat
Op dit moment gelukkig nog maar één. Hopelijk binnenkort NUL.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 15:04 schreef gelly het volgende:
[..]
Duidelijk. Dus alle islamitische middelbare scholen maken er een potje van. Alle 1.
Dat is dus wel een feit.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 15:04 schreef gelly het volgende:
[..]
Duidelijk. Dus alle islamitische middelbare scholen maken er een potje van. Alle 1.
Het is dat Antillanen geen eigen aparte levensbeschouwelijke zuil hebben, anders hadden we in Amsterdam ZO vast ook wel wat gevalletjes gehad.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 15:04 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat hele islamietenverhaal boeit mij persoonlijk niet zo qua fraude met examens want blijkbaar heeft dat net zoveel te maken met achtergrond als dat je alle katholieken als kindermisbruikers weg kan zetten. Ook onzinnigquote:De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt de kwestie. ,,We hopen dat dit geen consequenties heeft voor de leerlingen, maar de kans bestaat dat het examen ongeldig wordt verklaard'', zegt de rector
quote:PvdA doet oproep tot sluiten Ibn Ghaldoun
De PvdA in de Tweede Kamer roept het bestuur van de Rotterdamse scholengemeeschap Ibn Ghaldoun op om de school te sluiten.
Dat zegt PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing tegen NU.nl.
Eerder zei ze te willen wachten met conclusies tot de Onderwijsinspectie en het Openbaar Ministerie hun onderzoeken naar de school hadden afgerond.
Het is vaker een zooi op scholen in het bijzonder onderwijs, zoals hoofddoekjes niet toestaan, een Iederwijs school die onder de norm hangt, in dit geval de mekka-reisjes.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 15:29 schreef paddy het volgende:
Die andere zaken zou je nog niet eens een school om hoeven sluiten maar bestuur en directeur vervangen. De school onder curatele zetten bijvoorbeeld.
Heeft hier iemand koffie op het toetsenbord laten vallen tijdens het typen van het bericht? Zo'n moeilijke naam is Tanja Jansen toch niet?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 16:25 schreef Perrin het volgende:
De PvdA in de Tweede Kamer roept het bestuur van de Rotterdamse scholengemeeschap Ibn Ghaldoun op om de school te sluiten.
Dat zegt PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing tegen NU.nl.
Eerder zei ze te willen wachten met conclusies tot de Onderwijsinspectie en het Openbaar Ministerie hun onderzoeken naar de school hadden afgerond.
DIe naam zit ook in de tweede kamer.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 17:00 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Heeft hier iemand koffie op het toetsenbord laten vallen tijdens het typen van het bericht? Zo'n moeilijke naam is Tanja Jansen toch niet?
quote:Hield de Ibn Ghaldoun-school bewust misstanden geheim? - Foto: ANP
De islamitische school Ibn Ghaldoun had al een dubieuze reputatie, maar de diefstal van examens ten koste van tienduizenden onschuldige leerlingen behoort definitief de deur dicht te doen.
'We zijn nog lang niet waar we willen zijn. Pas over een paar jaar kunnen we zeggen of het echt zo goed gaat.' Dat waren achteraf omineuze woorden van adjunct-directeur Ton Leinse, toen Elsevier anderhalf jaar geleden verbaasd vroeg hoe de vwo-afdeling in De beste scholen 2012 ineens tot de beste van het land kon behoren.
De uitslag van 2012 was gestoeld op gegevens van de Inspectie van het examenjaar 2010. Precies het jaar waarin Ibn Ghaldoun de sleutel van de examenkluis kwijtraakte.
Geheim
En nu vijftien eindexamens zijn gestolen, is de schade nauwelijks te overzien. Profiterende en gedupeerde medeleerlingen, en erger, tienduizenden onschuldige scholieren in het hele land. Examens moeten over, scholieren missen hun vakantie.
Vragen genoeg. Waarom kwam nooit naar buiten dat de sleutel weg was? Heeft de Inspectie wel adequaat gereageerd bij de uitslag van 2010? Hield de school willens en wetens misstanden geheim, of wist de directie echt van niks?
Lees ook:
'Examendief blijkt zoon docent Ibn Ghaldoun' Een van de verdachten van de diefstal van vijftien examens is de zoon van een docent natuurkunde.
Een van de verdachte leerlingen blijkt de zoon van een docent, dezelfde die nota bene directeur was toen de school van belastinggeld reisjes naar Mekka organiseerde. Waarom werkt die man daar nog?
Emancipatie
Al die vragen wachten op antwoord, en er komt vast meer. Vijf jaar geleden adviseerde de Rotterdamse wethouder Leonard Geluk (CDA) ouders hun kinderen van Ibn Ghaldoun te halen. Maar de school moest en zou nog een kans krijgen, want ook de islamitische bevolking had volgens de Grondwet recht op een eigen zuil ten behoeve van de emancipatie.
Fraude met eindexamens raakt het hart van Nederlandse, van westerse waarden: doe je best, haal goede cijfers en een diploma, en bemachtig daarna op eigen kracht een plek op de arbeidsmarkt.
Sluiting
Uitgerekend een islamitische school met een zo dubieus verleden maalt daar kennelijk niet om. De verdachte leerlingen voerden een guerrilla tegen de diplomamaatschappij, en dat onder de ogen van ouders en docenten.
Ibn Ghaldoun blijkt de vrijheid van onderwijs volgens de Nederlandse Grondwet niet waard, en verdient onmiddellijke sluiting. Te beginnen bij het afnemen van de examenlicentie.
Klopt ja, kan er nooit zo goed tegen als mij de mond wordt gesnoerd terwijl ik van mening ben dat er niks schokkends is aan wat ik zeg.. dan kan ik heel vervelend worden. Maar aangezien ik het allemaal niet zo serieus neem hier en inmiddels volwassen ben, laat ik het maar zo.quote:
quote:De fraudeurs verkochten de examens door aan hun klasgenootjes. Wie een examen kocht, kreeg het wachtwoord van een email-account waar een pdf van het betreffende examen was te downloaden.
In totaal is dit met 27 examens gebeurd. Nooit eerder werd op zulke grote schaal gefraudeerd.
Volgens Elsevier...
'Ibn Ghaldoun spot met Nederlandse waarden en moet worden gesloten'
Biecht
Twintig valsspelers van het Ibn Ghaldoun hebben hun zonden opgebiecht en mogen het examen opnieuw doen. Zeker zestien van hen zitten in 6 vwo.
De anderen doen havo. Zes fraudeurs zaten op andere scholen. Een van hen zat zelfs op een school in Utrecht.
Meer fraudeurs
Justitie vermoedt dat lang niet alle frauders zich hebben gemeld. Staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker (VVD) noemt dat niet verstandig.
'Leerlingen die voorinzage hebben gehad en zich niet tijdig hebben gemeld, lopen op korte en lange termijn het risico hun diploma alsnog te verliezen,' laat de staatssecretaris in een brief aan de Tweede Kamer weten.
Vind ik ook.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:19 schreef macca728 het volgende:
Als je fraude pleegt, moet je eigenlijk het recht verliezen om nog examen te doen dat jaar.
Er zijn meer gevallen bekend van examenfraude, net zoals er ook gevallen bekend zijn van examendiefstal, dan wel vroegtijdig lekken. Maar het zijn geďsoleerde incidenten die qua omvang totaal in het niet vallen bij de gebeurtenissen op Ibn Ghaldoun.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 15:29 schreef paddy het volgende:
Kijk, of de school meer bij de hakken heeft gehad zal, maar ik begin een beetje moe te worden van dat doen alsof alleen een bepaalde groep hier schuldig aan zal maken. Even googelen brengt je zelf bij leraren http://213.197.232.81/bin(...)en-examenfraude.html
En ja, deze fraude mag best gevolgen hebben zoals ook
[..]
Dat hele islamietenverhaal boeit mij persoonlijk niet zo qua fraude met examens want blijkbaar heeft dat net zoveel te maken met achtergrond als dat je alle katholieken als kindermisbruikers weg kan zetten. Ook onzinnig
Die andere zaken zou je nog niet eens een school om hoeven sluiten maar bestuur en directeur vervangen. De school onder curatele zetten bijvoorbeeld.
Dat gaat toch ook gebeuren? Degenen die nu nog worden gepakt moeten het hele jaar overdoenquote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:19 schreef macca728 het volgende:
Als je fraude pleegt, moet je eigenlijk het recht verliezen om nog examen te doen dat jaar.
Ze kunnen beter die schoolonderzoeken eerder dit jaar ook onderzoeken, want als je daarvoor goede cijfers hebt gehaald, ga je geen examens stelen. Tenzij je weet dat je het anders niet ga halen natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:21 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Vind ik ook.
Enfin, ze zullen wel zakken, want het blijkt wel dat je daar elk jaar overgaat met list en bedrog en niet door studeren.
Sluiten die school. Zo snel mogelijk.
Paar jaa terug is een koranschool in Brussel ook gesloten vanwege dezelfde reden.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:23 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Er zijn meer gevallen bekend van examenfraude, net zoals er ook gevallen bekend zijn van examendiefstal, dan wel vroegtijdig lekken. Maar het zijn geďsoleerde incidenten die qua omvang totaal in het niet vallen bij de gebeurtenissen op Ibn Ghaldoun.
De onderwijskwaliteit op het eerder al gesloten Islamitisch College was belabberd. Dat was eerder op Ibn Ghaldoun ook het geval. Op beide scholen liepen / lopen leerkrachten rond die nauwelijks Nederlands kunnen. De voormalig directeur en vader van verdachte Anass B. is een voorbeeld; komt nauwelijks uit z'n woorden in het Nederlands. Ibn Ghaldoun is de plek waar terrorist Samir A. werd gekweekt. Wie de Facebook-pagina van Anass B. opzoekt, krijgt ook een ontluisterend beeld.
Lees anders ook nog even wat oud-leerling "Crapyshirts" zoal over de school had te melden:
NWS / Gestolen examens Ibn Ghaldoun, deel #3
Ligt alles aan de islam? Nee. Maar het was wel weer een islamitische school waar dit klimaat kon bestaan. Ik snap op mijn beurt niet waarom dat zo nodig moet worden afgedaan als irrelevant.
Niet die 20 leerlingen uit 1 klas. Die mogen gewoon examen doen.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:23 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat gaat toch ook gebeuren? Degenen die nu nog worden gepakt moeten het hele jaar overdoen
imo verlies je het recht om uberhaupt nog examen te doenquote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:19 schreef macca728 het volgende:
Kan ik wel mee leven.. Ze wilden de fraude in kaart brengen en dan moet daar iets tegenover staan.. net als bij een overloper van de maffia.. die krijgt ook bescherming in ruil.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Niet die 20 leerlingen uit 1 klas. Die mogen gewoon examen doen.
Nee gaat me weer te ver, het hele jaar overdoen is een proportionele straf. Die school sluiten gaat de overheid niet lukken denk ik, gezien de wettelijke regels.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
imo verlies je het recht om uberhaupt nog examen te doen
of terugzetten naar jaar 1 ofzo
Waarom niet? Na bewezen fraude?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:28 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Kan ik wel mee leven.. Ze wilden de fraude in kaart brengen en dan moet daar iets tegenover staan.. net als bij een overloper van de maffia.. die krijgt ook bescherming in ruil.
[..]
Nee gaat me weer te ver, het hele jaar overdoen is een proportionele straf. Die school sluiten gaat de overheid niet lukken denk ik, gezien de wettelijke regels.
Ze hebben toch niemand vermoord? Mijn ex had eens een handtekening vervalst van haar stagebegeleidster (boefje), dat werd ontdekt en toen moest ze haar stage opnieuw doen.. niet meteen de hele opleiding.quote:
Nee dat is niet makkelijk. Ik ben het helemaal met een eerdere post eens. Volgend jaar opnieuw examen doen. Een heel jaar over doen lijkt mij al een flinke straf, jou niet?quote:
Ja tuurlijk. En je moet wel heel sterk in je schoenen staan om dan niet te kijken.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:40 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp dus dat er een wachtwoord gekocht kon worden waarmee alle examens in te zien waren.
Dan kun je er van uitgaan dat zowat alle examenkandidaten daar die examens ingezien hebben.
Want zoiets deel je meteen met je beste vriend of vriendin.
Ik zou niet gekeken hebben als ik er goed voor stond.. je weet namelijk dat je altijd het risico loopt dat het uitkomt.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:40 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja tuurlijk. En je moet wel heel sterk in je schoenen staan om dan niet te kijken.
Idd.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:40 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja tuurlijk. En je moet wel heel sterk in je schoenen staan om dan niet te kijken.
Het lijkt me dat justitie met die wetenschap achter ip's moet kunnen komen. Ik hoop van harte dat hier tot het gaatje doorgerechercheerd wordt.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:40 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp dus dat er een wachtwoord gekocht kon worden waarmee alle examens in te zien waren.
Dan kun je er van uitgaan dat zowat alle examenkandidaten daar die examens ingezien hebben.
Want zoiets deel je meteen met je beste vriend of vriendin.
Als je dus weet dat je met leren het examen niet gaat halen, jat/koop je ze dus sws. Je hoeft hooguit het jaar over te doen, wat anders ook het geval was.quote:
een jaar over doen vind jij een goede straf voor: diefstal, inbraak, heling, fraudequote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:28 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Kan ik wel mee leven.. Ze wilden de fraude in kaart brengen en dan moet daar iets tegenover staan.. net als bij een overloper van de maffia.. die krijgt ook bescherming in ruil.
[..]
Nee gaat me weer te ver, het hele jaar overdoen is een proportionele straf. Die school sluiten gaat de overheid niet lukken den
k ik, gezien de wettelijke regels.
Waarom wil je er ook niet een gevangenisstraf bij? Eventueel een deportage als desbetreffende doerak er ook al meer dan vijf keer uit is gezet in zijn carričre op deze school (met elk extra lesjaar een extra keer optellen).quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:46 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Als je dus weet dat je met leren het examen niet gaat halen, jat/koop je ze dus sws. Je hoeft hooguit het jaar over te doen, wat anders ook het geval was.
Al deze gasten terugzetten naar het laagst mogelijke opleidingsniveau lijkt me geschikter.
Weer een bewijs van het gebrek aan kwaliteit op die school, zelfs het simpele frauderen hebben ze de leerlingen niet goed kunnen aanleren.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 22:32 schreef donald_dick het volgende:
Ze zijn ook dom geweest om de boel te mailen. Ze hadden het direct moeten kopiëren en terug in de map stoppen, goedkope all-in-one printer kopen, zoveel mogelijk kopieën maken, printer demonteren en in andere gemeentes rondwegflikkeren, kopieën bewaren en na gebruik verbranden.
Weg bewijs, niet te traceren en alleen een he-said, she-said verhaaltje. Maar wie ben ik
Het gaat hier om een jaar, niet de hele opleiding.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:32 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ze hebben toch niemand vermoord? Mijn ex had eens een handtekening vervalst van haar stagebegeleidster (boefje), dat werd ontdekt en toen moest ze haar stage opnieuw doen.. niet meteen de hele opleiding.
Ja maar er zijn users die liever hebben dat ze de hele opleiding overnieuw moeten doen, snap je?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 23:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Het gaat hier om een jaar, niet de hele opleiding.
Het zijn nog kleine kinderen en die weten zulke trucjes niet..quote:Op dinsdag 18 juni 2013 22:32 schreef donald_dick het volgende:
Ze zijn ook dom geweest om de boel te mailen. Ze hadden het direct moeten kopiëren en terug in de map stoppen, goedkope all-in-one printer kopen, zoveel mogelijk kopieën maken, printer demonteren en in andere gemeentes rondwegflikkeren, kopieën bewaren en na gebruik verbranden.
Weg bewijs, niet te traceren en alleen een he-said, she-said verhaaltje. Maar wie ben ik
Dáár zijn de leerlingen die zich hebben gemeld nou niet schuldig aan, en de leerlingen die vast zitten worden justitieel vervolgd voor al het bovenstaande. Reken er maar op dat die niet alleen 'één jaar overdoen' hebben.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:53 schreef nattehond123 het volgende:
[..]
een jaar over doen vind jij een goede straf voor: diefstal, inbraak, heling, fraude
En de studenten van Inholland dan?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:46 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Als je dus weet dat je met leren het examen niet gaat halen, jat/koop je ze dus sws. Je hoeft hooguit het jaar over te doen, wat anders ook het geval was.
Al deze gasten terugzetten naar het laagst mogelijke opleidingsniveau lijkt me geschikter.
Zeg troll, hou nou maar eens op met dat gezeur over Inholland. Wordt nu wel héél erg afgezaagd zo.quote:
Bij InHolland ging het om een aantal studenten voor slechts een paar studies van de 20, op slechts een paar locaties van de zoveel. Desbetreffende docenten zijn ontslagen en de fraudeurs hadden volgensmij hun diploma moeten inleveren. Er was verder geen sprake van andere fraude of aparte gevallen.quote:
Ook hadden die studenten al hun diploma en deze niet.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:07 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Bij InHolland ging het om een aantal studenten voor slechts een paar studies van de 20, op slechts een paar locaties van de zoveel. Desbetreffende docenten zijn ontslagen en de fraudeurs hadden volgensmij hun diploma moeten inleveren. Er was verder geen sprake van andere fraude of aparte gevallen.
Ibn Ghaldoun: (vrijwel) alle eindexamens gestolen met/zonder behulp van docenten en gebruikt door een aanzienlijk groot aandeel van de eindexamen klassen. Het betreft slechts 1 school van dezelfde gemeenschap; een school die vrijwel zeker de komende 50 jaren hier nog gevolgen van zal ondervinden. Daarnaast is er eerder fraude gepleegd op de school, staan mensen op de loonlijst die geen les geven noch medewerker zijn.
Daar zijn je verschillen. Ik denk dat het voor de mensen die hun kinderen op een islamitische school willen opvoeden en kansen bieden ook liever de school gesloten willen hebben en dat er een nieuwe komt met naam en andere directie.
Er wordt niet meer gewerkt met enveloppen die verzegeld zijn. Examenopgaven worden tegenwoordig geseald. In het NOS Journaal lieten ze zien hoe eenvoudig je een gesealde verpakking kunt saboteren zonder dat het zichtbaar is: http://nos.nl/artikel/518(...)nvoudig-geseald.html (zie vooral ook de video ernaast, rechts in beeld).quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:33 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Ook hadden die studenten al hun diploma en deze niet.
Overigens apart dat je niets hoort over de schuld van de docenten. Ze moeten dit geweten hebben, aangezien de enveloppen niet verzegeld meer waren.
Kan me niet voorstellen dat ze dat met de soldeerbout echt gedaan hebben.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:41 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Er wordt niet meer gewerkt met enveloppen die verzegeld zijn. Examenopgaven worden tegenwoordig geseald. In het NOS Journaal lieten ze zien hoe eenvoudig je een gesealde verpakking kunt saboteren zonder dat het zichtbaar is: http://nos.nl/artikel/518(...)nvoudig-geseald.html (zie vooral ook de video ernaast, rechts in beeld).
Het lijkt me nogal relevant om te weten hoe er precies is gefraudeerd zonder dat iemand merkte dat die verpakking al geopend was geweest.quote:
Geen idee, maar kennelijk hebben ze het zo weten te doen dat niemand iets doorhad.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:55 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Kan me niet voorstellen dat ze dat met de soldeerbout echt gedaan hebben.
Of de docenten wisten er van. Als alle leerlingen het wisten, was het ook echt wel bekend bij de school. Zoiets hou je niet stil.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:58 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Het lijkt me nogal relevant om te weten hoe er precies is gefraudeerd zonder dat iemand merkte dat die verpakking al geopend was geweest.
[..]
Geen idee, maar kennelijk hebben ze het zo weten te doen dat niemand iets doorhad.
Het onderzoek naar deze fraude is nog lopende. Ik neem aan dat ook de docenten en de schoolleiding hierin betrokken worden. (Zeker ook al gelet op het verleden).quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:01 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Of de docenten wisten er van. Als alle leerlingen het wisten, was het ook echt wel bekend bij de school. Zoiets hou je niet stil.
quote:Weer twee aanhoudingen eindexamendiefstal Rotterdam
Opnieuw zijn er jongens gearresteerd die iets te maken zouden hebben met de eindexamendiefstal in Rotterdam. Het Openbaar Ministerie (OM) meldt dat het gaat om twee 17-jarige jongens uit Rotterdam.
Foto: ANP
Een van hen komt van de Ibn Ghaldounschool en zou betrokken zijn bij de diefstal, de ander komt van een andere Rotterdamse school en zou de vermoedelijke dieven onder druk hebben gezet de examens ook aan hem te leveren. Het tweetal is woensdagochtend opgepakt.
Tot nu toe werden al zes leerlingen van Ibn Ghaldoun opgepakt, vijf mannen van 18 en 19 en een vrouw van 18. Zij worden er, net als een van de woensdag gepakte jongens, van verdacht daadwerkelijk de examens te hebben gestolen.
Deze zes zitten vast. Eind mei werd al een 22-jarige Rotterdammer gearresteerd. Hij is inmiddels vrijgelaten, het onderzoek naar zijn rol loopt nog. In totaal zijn er 27 eindexamens gestolen.
Onderzoek
Politie en justitie begonnen hun onderzoek in mei, nadat via internet het vwo-examen Frans was uitgelekt. Al snel bleek dat het examen van de Ibn Ghaldounschool afkomstig was. Later bleek dat nog veel meer eindexamens waren gestolen.
Hoe de diefstal en de verspreiding van de examenopgaven precies zijn gegaan, wordt nog onderzocht. Duidelijk is wel dat de examens zijn verspreid onder leerlingen van Ibn Ghaldoun en andere scholen, binnen en buiten Rotterdam.
Inkeerregeling
Leerlingen hadden tot afgelopen vrijdag om zichzelf te melden bij de directie van de school als ze vooraf examens hadden ingezien. De Onderwijsinspectie kan niet aangeven of deze twee jongens gebruik hebben gemaakt van de zogenaamde ''inkeerregeling’’.
Scholieren die zich niet hebben gemeld, maar van wie later toch blijkt dat ze hebben gefraudeerd, moeten het hele schooljaar opnieuw doen.
Blijkbaar wel. De docenten van In Holland hebben alles stil gehouden.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:01 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Of de docenten wisten er van. Als alle leerlingen het wisten, was het ook echt wel bekend bij de school. Zoiets hou je niet stil.
Is dat aan het bestuur van de school dan? Natuurlijk willen die niet sluiten.quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:03 schreef voetbalmanager2 het volgende:
'Wethouder spreekt voor zijn beurt'
Onderwijswethouder Hugo de Jonge van de gemeente Rotterdam spreekt voor zijn beurt met de mededeling [b]dat hij graag zou zien dat het bestuur van de Ibn Ghaldounschool snel een besluit tot sluiting neemt. Dat zegt bestuursvoorzitter Ayhan Tonca van de Ibn Ghaldoun.[/b]
Hij reageert op een brief van het college aan de gemeenteraad. Het college maakte woensdag bekend dat het voorbereidingen treft voor het herplaatsen van 650 leerlingen. Tonca is teleurgesteld dat De Jonge zich regelmatig zo negatief uitlaat over de school.
„Er is op dit moment geen enkele sprake van sluiting van de school. De wethouder veroorzaakt alleen maar veel onrust onder ouders en leerlingen en dat is in deze situatie niet de goede weg”, aldus Tonca.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_blijft_open___.html
Inderdaad, "wij van WC Eend"...quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:05 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Is dat aan het bestuur van de school dan? Natuurlijk willen die niet sluiten.
Men zou denken dat het aan de ouders is. Wat vinden ze belangrijker, dat hun koters veel les krijgen over de Koran, maar waarbij de rest flink onder de maat is of dat ze zélf de koranlessen verzorgen en het diploma wat behaald wordt wél iets voorstelt....quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:05 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Is dat aan het bestuur van de school dan? Natuurlijk willen die niet sluiten.
Het is toch aan degene(n) die de school subsidiëren om te besluiten of de school dicht gaat?quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:27 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Men zou denken dat het aan de ouders is. Wat vinden ze belangrijker, dat hun koters veel les krijgen over de Koran, maar waarbij de rest flink onder de maat is of dat ze zélf de koranlessen verzorgen en het diploma wat behaald wordt wél iets voorstelt....
Is het voor de leerlingen zelf ook gelijk duidelijk hoeveel papa en mama om hun toekomst geven....
In het eerste geval zou men dan gerust ondertoezichtsstelling mogen overwegen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:27 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Men zou denken dat het aan de ouders is. Wat vinden ze belangrijker, dat hun koters veel les krijgen over de Koran, maar waarbij de rest flink onder de maat is of dat ze zélf de koranlessen verzorgen en het diploma wat behaald wordt wél iets voorstelt....
Is het voor de leerlingen zelf ook gelijk duidelijk hoeveel papa en mama om hun toekomst geven....
Het lijkt mij dat het de school vrij staat om alternatieve geldbronnen/sponsors aan te trekken, in welk geval het dus toch een beslissing van de school (directie/bestuur) zélf blijft.quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:29 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het is toch aan degene(n) die de school subsidiëren om te besluiten of de school dicht gaat?
Dus : Gemeente Rotterdam?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |