Omdat het bijzonder weinig nut heeft. Beetje de luchtacrobaat uithangen doen de jongens van RedBull wel.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 23:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
Waarom zien we Amerikaanse toestellen nooit vergelijkbare dingen doen?
Ja, dat zei de Amerikaanse president ook tijdens het begin van de Vietnam oorlog. (Hun enige vliegtuig dat het op kon nemen tegen de MIG 17-21 was de F-4 Phantom II, en zowel de MIG 21 en Phantom II hadden geen kanon, want dat was toch zeker verouderd!)quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 23:50 schreef nietzman het volgende:
[..]
Omdat het bijzonder weinig nut heeft. Beetje de luchtacrobaat uithangen doen de jongens van RedBull wel.
De IAF heeft met hun Su-30MKI's 1 keer een Red Flag oefening gedaan, waarbij er geen F-22s deel namen en iedereen weet dat de Su-30 beter is dan F-15 of een F-16 als het op air-air combat aan komt in visual range. In geen enkele andere oefening heeft de IAF de F-22 gezien en we hadden het over het 'stealth' fighters vs. Su-30 e.d. niet over F-16 of F-15.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 23:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
M5, je bent ongetwijfeld bekend met de Cobra manoeuvre van de Russische toestellen. Sterker nog: ze kunnen als een blad omlaag dwarrelen en/of simpelweg om hun as draaien totdat ze achteruit vliegen, en dan gas geven.
Waarom zien we Amerikaanse toestellen nooit vergelijkbare dingen doen? Omdat hun motoren uitvallen als ze dat proberen. Van blad naar baksteen.
En er is veel te vinden op het web over de wargames van de Amerikanen waarbij de Indiase piloten de vijand speelden. Over het algemeen hoor je van Indiase kant dat het simpel was en de Amerikanen vielen als appels. Terwijl het van Amerikaanse zijde "highly classified" is. En vele duizenden meningen.
Google en lees ze!
Ok.quote:Op zondag 4 augustus 2013 00:27 schreef M5 het volgende:
[..]
De IAF heeft met hun Su-30MKI's 1 keer een Red Flag oefening gedaan, waarbij er geen F-22s deel namen en iedereen weet dat de Su-30 beter is dan F-15 of een F-16 als het op air-air combat aan komt in visual range. In geen enkele andere oefening heeft de IAF de F-22 gezien en we hadden het over het 'stealth' fighters vs. Su-30 e.d. niet over F-16 of F-15.
Overigens kan de F-22 eveneens een cobra manoeuvre of een flat spin uitvoeren. De reden dat vrijwel geen enkele westerse jet thrust vectoring heeft is om een simpele reden, het voegt veel gewicht toe aan het toestel wat je altijd mee moet slepen en het heeft alleen nut bij dogfights. De kans dat het voorkomt dat thrust vectoring de doorslag geeft is niet heel groot, tenzij je er bewust op uit bent om in die situatie te komen, zoals op red-flag 08 een aantal missies gevlogen zijn. Tijdens de overige missies presteerde de Su-30 niet anders dan de rest van de deelnemers.
Ik ben het alleen met je eens dat een Su-30MKI een F-15 of F-16 verslaat in dogfights, daarbuiten niet.quote:Op zondag 4 augustus 2013 00:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok.
Su-30M = Su-27 met nieuwere elektronica. En ik heb het over de F-35 / JSF (zie topic titel) versus de mogelijke vijanden, de F-22 kwam alleen ter sprake toen we het over dogfighting hadden.
Maar, we zijn het eens! Een Su-30M (wat verkocht werd als nieuwste Su-27 totdat nu de nieuwe elektronica beschikbaar is), maakt korte metten met iedere F-15, F-16 en F-35. :-)
En ik zie graag een F-22 een Cobra of spin uitvoeren. Heb je een link?
Ok, ik ben overtuigd: de F-22 is inderdaad heel wendbaar. Nog niet zo goed als een Su-27 van wat ik heb gezien, maar hij komt toch dicht in de buurt.quote:Op zondag 4 augustus 2013 00:47 schreef M5 het volgende:
[..]
Ik ben het alleen met je eens dat een Su-30MKI een F-15 of F-16 verslaat in dogfights, daarbuiten niet.
F-22 Cobra en 'Backflip'
ff doorspoelen naar 1:40, voor backflip gevolgd door een flat spin.
Nou ja, je kunt met de F-35 aan boord een stukkie verder uit de kust blijven dan met een F-18 maar niet ver genoeg om relatief veilig te zijn tegen de dreiging van ASBM's en diesel-elektrische onderzeeërs. Kunnen je vliegtuigen wel ongezien opstijgen, ongezien rondvliegen, maar of de carrier er nog is als je terugkomt van je missie?quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 14:43 schreef Pumatje het volgende:
[..]
beetje dom inderdaad.
Heeft echt niets met elkaar te maken.
Mee-eens !!! STOVL had toch nooit echt nodig geweest...quote:Op zondag 4 augustus 2013 01:34 schreef Radegast het volgende:
[..]
Nou ja, je kunt met de F-35 aan boord een stukkie verder uit de kust blijven dan met een F-18 maar niet ver genoeg om relatief veilig te zijn tegen de dreiging van ASBM's en diesel-elektrische onderzeeërs. Kunnen je vliegtuigen wel ongezien opstijgen, ongezien rondvliegen, maar of de carrier er nog is als je terugkomt van je missie?
Ik zou kappen met de F-35C en vol gaan voor X47's voor op de vliegdekschepen. Naast de Super Hornet natuurlijk.
Meneer Bogdan zei dat de exploitatiekosten wel meevielen en iets hoger uitvallen.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 20:28 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Om aan te schaffen misschien, maar wat kost het om het spul operationeel te houden?
STOVL??? Heb het over de F-35C hoor.quote:Op zondag 4 augustus 2013 01:43 schreef Conclusion het volgende:
[..]
Mee-eens !!! STOVL had toch nooit echt nodig geweest...
Haha watquote:Op zondag 4 augustus 2013 02:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
De X-47 is super cool! Wel jammer dat die nog steeds via een radioverbinding gestuurd wordt en niet veel zelfstandig kan. Het zou anders een echte killer-drone zijn!
Een F-18 Super Hornet gaat het wel afleggen tegen een MIG-29 of Su-27. Maar het is wel het beste wat er nu op de Amerikaanse markt te koop is qua gevechtsvliegtuigen.
En je moet je dan maar afvragen of je wel drones (vliegtuigen) wilt die 25g trekken en schieten op andere vliegtuigen, of zelfs bommen laten vallen op woonwijken terwijl de piloot veilig in een bunker zit.
Aan de ene kant is het de enige manier om echt heftige vliegtuigen te maken, die dus ook bochtjes van meer dan 9g kunnen trekken, of zelfs harder kunnen versnellen, maar aan de andere kant nodigt dat wel heel erg uit om alles maar op afstand af te killen / plat te bombarderen.
ooh sorry leesfoutje.....quote:Op zondag 4 augustus 2013 01:49 schreef Radegast het volgende:
[..]
STOVL??? Heb het over de F-35C hoor.
Als een F 16 uit 1974 een MIG 29 neer kan schieten. ( J-063 ) ( Joegoslavië )..quote:
Een F-16 is wendbaarder dan een F/A-18, in alle opzichten. De F-16 heeft een betere vermogen/gewicht verhouding, hogere G-limiet (9 vs. 7.5), kleiner, lichter, accelereert en klimt sneller en een hogere topsnelheid.quote:Op zondag 4 augustus 2013 14:02 schreef Conclusion het volgende:
[..]
Als een F 16 uit 1974 een MIG 29 neer kan schieten. ( J-063 ) ( Joegoslavië )..
Dan kan een F/A 18 uit 1999 dat ook wel.. daarnaast is de F/A 18 veel meer wendbaarder dan de F 16, misschien net wat minder dan de F 22. Daarnaast sta je nooit alleen in een oorlog hè.
Als er een situatie komt waarin de MIG 29 en SU 27 zijn, dan zijn die F22's er ook wel.
Ik ga er daarnaast wel van uit dat jullie een oorlog mer Rusland zitten te filosoferen...
Oké over het feit dat de topsnelheid hoger is en het G-limiet ook geef ik je gelijk, de rest zou ik nog een keer moeten na checken want volgens mij zijn de verschillen daar niet zo heel groot.quote:Op zondag 4 augustus 2013 16:26 schreef M5 het volgende:
[..]
Een F-16 is wendbaarder dan een F/A-18, in alle opzichten. De F-16 heeft een betere vermogen/gewicht verhouding, hogere G-limiet (9 vs. 7.5), kleiner, lichter, accelereert en klimt sneller en een hogere topsnelheid.
De F/A-18 is ontworpen als een carrier based fighter, waar door de constructie relatief zwaar is. Daarnaast zijn er allerlei zaken zoals opklabare vleugels die de wendbaarheid niet ten goede komen.
Ik ben het over een heleboel 'dingen' in dit stukje deels met jou eens..quote:Op zondag 4 augustus 2013 17:49 schreef SolDat het volgende:
De F/A-18A-D Hornet en F/A-18E/F Super Hornet zijn op lagere snelheden en vlieghoogtes wendbaarder en stabieler dan een F-16, dit i.v.m. het landen op vliegdekschepen. De F/A-18 Hornet is echter een verouderd ontwerp en wordt niet voor niets vervangen. De E/F Super Hornet heeft wat dat betreft betere wapen- en radarsystemen, maar is door zijn hogere gewicht en grotere brandstofcapaciteit minder wendbaar dan de klassieke Hornet. Met uitzondering van de betere (lees modernere) radarsysteem en de elektronische sensoren zijn er echter weinig redenen om een eenmotorige Falcon met een tweemotorige, voor de USN ontworpen (Super) Hornet te vervangen.
De F-18E/F Super Hornet wordt naast de USN alleen door Australië gebruikt en is van origine aangeschaft als zijnde een tussenstop tussen het pensioen van de F-111 en de aanschaf van de F-35A. Men moest wel, want de productielijn van de F/A-18C/D was alweer een vijftal jaren gesloten. Toch waren de Australiërs bereidt om de middelmatige prestaties in vergelijking tot de klassieke F/A-18A-D Hornet door de vingers te zien (met slechts 30% gemeenschappelijkheid met de klassieke Hornet, i.p.v. de door Boeing geopperde 70%), gezien men grote interesse in de EA-18G Growler optie had. Een tweemotorig toestel was daarbij eerder een voordeel dan een nadeel gezien de vliegoperaties boven zee.quote:Op zondag 4 augustus 2013 18:24 schreef Conclusion het volgende:
[..]
Ik ben het over een heleboel 'dingen' in dit stukje deels met jou eens..
De enige minpunten uit dit stukje die ik eruit kan zijn het hogere gewicht van de Super Hornet en hogere brandstofcapaciteit en daardoor iets minder wendbaar. De 'gewone' hornet kunnen we trouwens wegdenken want die is te oud ja.
Maar ja de Boeing F/A 18 Super Hornet is dan wel minder wendbaar dan de F 16, hij is in ieder geval veel meer wendbaar dan de JSF. De F/A 18 Super Hornet kan dan wel gebouwd zijn voor de USN, maar dat maakt niks uit want genoeg landen zonder vliegdekschepen hebben het toestel ook.
Daarnaast heb je weer een gloednieuw airframe, en na 2015 hebben ze ook weer een paar nieuwe upgrades gehad waardoor er genoeg redenen zijn om het toestel wel te kopen.
En trouwens, betere elektronische sensoren en radarsystemen, nieuw airframe, zekerheid over de kosten en het toestel en verschillende stealth-capaciteiten zijn genoeg redenen om het te kopen.
Waarom zou je een JSF kopen?
Ik ben het eens over het feit dat de 'klassieke' F18 (McDonnell Douglas F/A-18 Hornet) beter is dan de Boeing F/A-18E/F Super Hornet. Ze probeerden iets te verbeteren en dat lukte ze niet.quote:Op maandag 5 augustus 2013 01:47 schreef SolDat het volgende:
[..]
De F-18E/F Super Hornet wordt naast de USN alleen door Australië gebruikt en is van origine aangeschaft als zijnde een tussenstop tussen het pensioen van de F-111 en de aanschaf van de F-35A. Men moest wel, want de productielijn van de F/A-18C/D was alweer een vijftal jaren gesloten. Toch waren de Australiërs bereidt om de middelmatige prestaties in vergelijking tot de klassieke F/A-18A-D Hornet door de vingers te zien (met slechts 30% gemeenschappelijkheid met de klassieke Hornet, i.p.v. de door Boeing geopperde 70%), gezien men grote interesse in de EA-18G Growler optie had. Een tweemotorig toestel was daarbij eerder een voordeel dan een nadeel gezien de vliegoperaties boven zee.
De klassieke Hornet wordt door meerdere landen gebruikt, maar vooral door landen die met hooggelegen dan wel ijzige landingsbanen te maken hebben (Canada, Finland, Switzerland). In dergelijke scenario's zijn de goede lage vliegsnelheden tezamen met het versterkte casco met landingshaak een voordeel boven een lichtere kist.
Canada en Australië staan echter in de wachtrij voor de F-35A, en ook in Finland wordt de F-35 als favoriet gezien om de Hornet te vervangen. Want ondanks een kritische en weinig aandachtige media heeft de F-35 -A, B of C- nog altijd een hogere aanvalshoek en een betere sub- en transsonische acceleratievermogen dan een Super Hornet of F-16 in een operationeel profiel. Dat de F-35 onder een aantal KPP's (Key Performance Parameters) valt omdat zowel de 'treshold' (F/A-18 Hornet) als de 'goal' (F-16) zich op onbelaste en daarmee op onrealistische vliegprofielen richt, is jammer. Het doet echter weinig af aan het feit dat het op sommige vlakken (zoals AoA's en subsonische acceleratie) wel de doelstellingen van F-16-achtige prestaties overstijgt. Daarbij is het operationele testen (OT/DT) met ongelimiteerde software blocks nog niet begonnen en valt er nog weinig te zeggen over de uiteindelijke wendbaarheid, al zijn de testpiloten en de tot nu toe gegenereerde E-M diagrammen positief. Dat een Bill Sweetman, Pierre Sprey of een APA daar anders over denken is leuk voor in de krant maar weinig interessant voor een luchtmacht als zijnde de potentiele eindgebruiker.
Voor de F-18E/F zijn er nog altijd wat oneffenheden in de ontwikkeling van de bock III, laat staan de mogelijke Silent Hornet. Van die laatste liep Boeing al tegen problemen op toen bleek dat de stealth luchtinlaat niet genoeg koeling voor de nieuwe systemen wist te creëren. En juist daarom is de F-35 zo interessant voor zoveel luchtmachten; niet alleen een nieuw airframe en technologie, maar ook een geheel nieuw ontwerp om die vernieuwing zo goed mogelijk tot uiting te brengen. Daar kan een midlife update programma of een magere vernieuwingsslag niet tegen op, want kostzekerheid heb je in beide gevallen ook niet. (Naast het eerder opgenoemde feit dat de E/F-18 Super Hornet na 2014 geen orders meer heeft en dus buiten een Amerikaans meerjarencontract moet worden aangeschaft en dus meer kost -ook in onderhoud).
De F-35A heeft een straatlengte voorsprong op de Super Hornet dan wel Advanced Super Hornet, zowel op het gebied van vliegkarakteristieken als op het gebied van radar en netwerksystemen.quote:Op maandag 5 augustus 2013 10:53 schreef Conclusion het volgende:
[..]
Ik ben het eens over het feit dat de 'klassieke' F18 (McDonnell Douglas F/A-18 Hornet) beter is dan de Boeing F/A-18E/F Super Hornet. Ze probeerden iets te verbeteren en dat lukte ze niet.
Misschien ook een van de redenen dat er een Advanced Super Hornet komt, misschien vind jij dat een midlife update of magere vernieuwingsslag niet goed is, maar Lockheed Martin bakt er op het moment ook niet zoveel van. En daarnaast zie je dat een geheel nieuw ontwerp niet doorslaggevend hoeft te zijn. Het gaat nu om het belang van Nederland.
Ik geef je wel gelijk dat op sommige punten de JSF wel beter is dan de F 16 en F 18, maarja dan heeft de JSF wat meer vermogen en schuren de motorbladen.....
Daarnaast begrijp ik heel je tekst hoor, maar er staat ook veel onzinnige dingen in...
En met jou manier van denken over na 2014 geen zekerheid meer over kosten F/A 18 ben ik het totaal niet mee-eens.
En misschien gaat het allemaal wel veranderen, en wordt de JSF het beste toestel, maar dan kunnen we eerst 7 jaar gaan wachten om dat te zien.., en NL moet zo snel mogelijk een beslissing nemen anders krijgen ze geen orders om onderdelen te bouwen.
Daarnaast heb je nog steeds niet mijn vraag beantwoord.
Wat zou jij doen met de Luchtmacht en welk toestel zou jij kopen of een ander idee ???
En als dalijk blijkt dat de JSF gewoon het beste is en Nederland wil hem kopen en er expeditionair mee optreden. Hoe willen ze dat gaan doen met maar 35 toestellen.
Of gaan ze dan liever voor een Advanced Super Hornet wat precies hetzelfde kan alleen de helft goedkoper.. Dan neem je toch 60/70 Advanced Super Hornets....
Áhaa, oké die middelste alinea heb je heel goed bekeken en geef ik je totaal gelijk in.quote:Op maandag 5 augustus 2013 12:34 schreef SolDat het volgende:
[..]
De F-35A heeft een straatlengte voorsprong op de Super Hornet dan wel Advanced Super Hornet, zowel op het gebied van vliegkarakteristieken als op het gebied van radar en netwerksystemen.
Denken dat het verlopen van een meerjarencontract (2014) en het uitdrogen van productieorders (2016) voor de Super Hornet geen effect heeft op totaalprijs is kortzichtig, gezien de FY14 schattingen per kist al zo'n $10 miljoen hoger liggen dan in FY12, toen het dubbele aantal toestellen werd geproduceerd. Vervolgens stel je een Advanced Super Hornet voor die op dit moment alles behalve zeker is. Boeing probeert slim gebruik te maken van de vertragingen van Lockheed, maar de USN heeft tot dusverre enkel interesse in de EA-18 Growlers en heeft zich nog niet over een mogelijk upgrade-programma van een "silent" SH gebogen. In Zuid-Korea viel de Super Hornet buiten de boot en werd de "silent" versie buiten beschouwing gelaten omdat hij niet voor de gewenste prijs en voor het gewenste tijdstip (2016, Boeing schat 2018 voor de "silent") geproduceerd en geleverd kon worden. Dat zou dus nogmaals duidelijk moeten maken dat een Advanced Super Hornet niet voor dezelfde prijs als een Super Hornet geproduceerd kan worden, gezien men eerst het ontwerp uit mag werken, dan een prijzige testfase moet doorlopen en vervolgens zijn productielijnen moet aanpassen. En dat voor een toestel die niet in grote getallen geproduceerd zal worden gezien de USN zijn Super Hornets in 2025 zal willen vervangen met een geheel nieuw ontwerp, niet de verbetering van een verbetering van een toestel uit de jaren '70.
Een toestel dat stealth-eigenschappen proclameert maar vervolgens afhankelijk is van uitwendige wapenpods en brandstoftanks die de radarsectie vergroten is bovenal een interim alternatief -en geen volledig alternatief- voor een F-35A. Maar gezien hij niet voor 2018 geleverd zal worden denk ik niet dat deze versie ooit het levenslicht zal zien. Zeker niet in Nederland, die naast de F-35A alleen een F-16 block 52 of Gripen E als alternatief op de lijst heeft staan. En gezien de Vervanging F-16 zeker 35 jaar me zal moeten, zijn die laatste twee met hun kleine en stervende productielijnen vooral een laatste uitweg, een geen eerste keus. Op lange termijn aanvullen is goedkoper dan vervangen. Daarbij is het haarscheurtje in het motorblad een gevolg geweest van extensieve testen tot op stressniveaus en temperaturen die viermaal zo hoog waren dan de normaaltoestand waar de F-135 voor gekwalificeerd is. Niet bepaald een ontwerpfout..
http://www.flightglobal.c(...)hermal-creep-383136/quote:"It was operating at levels 4X an operational mission, and 4X of levels we had qualified the engine for," says Croswell. "That was very good news, you don't want something like high-cycle fatigue or low-cycle fatigue." The issue is not expected to impact operational aircraft for months or years, depending on how the aircraft are flown...."
Ja, als je van die kant de aanschaf bekijkt heeft niets zien. Landen blijven ook op hun plek maar die schaffen toch ook een Stealth toestel aan. De element of suprise, when,where en how is altijd de trick. Als je daar multipliers bij plaatst met stealth en andere truuqjes is dat alleen maar voordeliger.quote:Op zondag 4 augustus 2013 01:34 schreef Radegast het volgende:
[..]
Nou ja, je kunt met de F-35 aan boord een stukkie verder uit de kust blijven dan met een F-18 maar niet ver genoeg om relatief veilig te zijn tegen de dreiging van ASBM's en diesel-elektrische onderzeeërs. Kunnen je vliegtuigen wel ongezien opstijgen, ongezien rondvliegen, maar of de carrier er nog is als je terugkomt van je missie?
Ik zou kappen met de F-35C en vol gaan voor X47's voor op de vliegdekschepen. Naast de Super Hornet natuurlijk.
Oke geef ik je gelijk in.quote:Op maandag 5 augustus 2013 15:12 schreef SolDat het volgende:
En de oorzaken achter de scheuren in het motorblad van de F-135 zijn door Pratt & Whitney netjes in een persverklaring naar buiten gebracht. Helaas hadden de critici hun zegje al gedaan en rectificeren kranten hun fouten vandaag de dag nauwelijks nog..
[..]
http://www.flightglobal.c(...)hermal-creep-383136/
Jou 2e alinea geloof ik wel maar ga ik niet na checken...quote:Op maandag 5 augustus 2013 15:04 schreef SolDat het volgende:
De F-35 staat alles behalve op papier, in zoverre er bijna 100 kisten van de productielijn in de Verenigde Staten zijn gekomen. Tevens is ook de FACO (Final Assembly & Check-Out) faciliteit nabij Milaan, Italië in werking, en zullen spoedig ook daar de eerste toestellen in elkaar gezet worden.
Verder zijn er nu 70 Amerikaanse F-35 van verschillende varianten operationeel, waarvan 20 SSD toestellen en 50 LRIP kisten. Van deze 50 LRIP kisten zijn er een enkeling ondergebracht bij de SSD test en demonstratievloot die zich bezighoudt met het testen van vliegkarakteristieken en missiesystemen (F-35A op Edwards, F-35B/C op PAX River NAS). De overige LRIP kisten zijn in dienst van de gerelateerde departementen, waarvan de USAF, USN en USMC met 28 F-35/A/B/C op Eglin AFB bezig zijn met testen en evalueren. De voor Nederland interessante F-35A staat met 4/5 kisten ook op Nellis AFB , waar de 422nd T&E squadron met de operationele testfase begonnen is. Dit squadron zal de lucht-tot-lucht & lucht-tot-grond gevechtstactieken bepalen, als ook de manier waarop de F-35A in de USAF zal worden geïntegreerd. De USMC doet hetzelfde met een achttal F-35Bs op MCAS Yuma. Recentelijk heeft de USAF aangegeven dat het net als de USMC met block 2B de initiële operationele capaciteit verklaard, met augustus 2016 als "objective" en december 2016 als "treshold".
Nu vliegt men nog met de TR-1 block 2A/B software block, die wat betreft vliegkarakteristieken nog zekere restricties (G-kracht & supersonische limieten) kent. Deze restricties zullen met de intreding van block 3I software (LRIP 6 en verder) verdwijnen, waardoor men de volledige "vliegenveloppe" kan verkennen. Pas dan zullen we weten wat de F-35A precies "kan", maar dat betekent niet dat de OT&E die nu op block 2 software wordt uitgevoerd nietszeggende is. Het is een Haagse beslissing geweest om de Nederlandse testkist te parkeren door te stellen dat de OT&E met block 3 moet worden gedaan. We hadden net zo goed in de OT&E op block 2A software kunnen participeren, al weet ik niet in hoeverre daar het geld (lees piloten) voor beschikbaar zijn.
Daarbij voldoen alle varianten tot dusverre aan de gestelde stealth eigenschappen en blijft software - en niet hardware - de meest problematische plaag rondom het gehele programma. De vlieguurkosten van een F-35A worden zo'n 10% boven de vlieguurkosten van F-16 met een vergelijkbaar vlieg- en missieprofiel geschat. Gezien de meerwaarde van een F-35A t.o.v. een F-16 vinden veel landen/luchtmachten dat klaarblijkelijk acceptabel, gezien er nog niemand is afgevallen. Daar komt nog bij dat de investeringskosten (aanschafkosten) ook een aantal simulatoren bevat waarmee piloten meer realistisch mee kunnen oefenen dan met eerdere simulatoren het geval was. Piloten leren namelijk via de simulator hoe ze met een F-35 kunnen en moeten vliegen, gezien er geen tweezitter variant is. Logischerwijs wordt er dan ook veel meer dan vroeger van deze simulatoren gebruik gemaakt voor oefening, verfrissingscursussen en trainingen, waardoor de totale instandhoudingskosten door minder benodigde vlieguren lager ligt. Tevens zullen de vlieguurkosten van alternatieven stijgen doordat reserveonderdelen schaarser worden, gezien er geen enkele productielijn (F-16/F-18/EF-2000/Rafale of Gripen E) nu meer dan 150-200 kisten op de orderlijst heeft staan en op een gegeven moment dus zullen moeten sluiten.
Ik heb trouwens hierover nog wat gevonden. Want de USN houdt dit toestel wel goed in hun achterhoofd.quote:Op maandag 5 augustus 2013 12:34 schreef SolDat het volgende:
En dat voor een toestel die niet in grote getallen geproduceerd zal worden gezien de USN zijn Super Hornets in 2025 zal willen vervangen met een geheel nieuw ontwerp, niet de verbetering van een verbetering van een toestel uit de jaren '70.
Ik zeg helemaal niet te weten wat het toestel geheel en precies kan. Ik geef aan dat elke software block zijn restricties kent, zo ook block 3I, maar dat deze restricties zich beperken tot begrensde delen van de vliegenveloppe (Block 2A/B heeft supersonisch vlieg- & g-kracht limieten). Derhalve is een block 2A/B kist wel in staat om staat om bijvoorbeeld aanvalshoek (AoA) evaluatietesten te doorlopen, en dit met groot succes. Precies om die reden wordt steeds beter duidelijk in hoeverre de computeranalyses kloppen en in hoeverre de werkelijkheid anders ligt dan verwacht. En op dit moment zijn er nog geen grote verassingen, ook niet bij de initiële metingen van de radarsectie (stealth eigenschappen). Daar bleek de F-35 namelijk beter te scoren dan gespecificeerd was, en is men ervan overtuigd dat de stealth eigenschappen zelfs nog bij mondjesmaat verbeteren naarmate de stealth-coating egaliseert door opgedane vlieguren.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 11:54 schreef Conclusion het volgende:
[..]
Jou 2e alinea geloof ik wel maar ga ik niet na checken...
Maar dan over de Block 3I, die moeten ze nog testen en daarnaast lopen ze een aantal jaren achter met de programmering van de Software. Tot nu toe hebben ze alleen de TR-1 block 2A/B software getest en daar zijn ze ook nog niet klaar mee. De Block 3I waar uiteindelijk operationeel mee moet worden gevlogen hebben ze nog niet eens getest, dus hoe kan jij dan al zeggen dat we wel weten wat het toestel kan. Dat weten we alleen van die Block 2.... En hoe weet je dat de restricties bij de Block 3I gelijk verdwenen zijn... misschien is dat wel helemaal niet zo, want ze hebben dat nog niet getest. Dus alleen op papier staat er wat die zou moeten kunnen.
( in een echt toestel ).( misschien wel simulator maar dat is heel anders ).
En als in het Pentagon en onderling in Lockheed Martin wordt gesproken over dat de stealth niet goed/perfect werkt. Hoe kan JIJ dan zeggen dat het voldoet aan alle stealth-eigenschappen.
JA als je de eisen naar beneden draait misschien wel.
Dus je probeert mij dingen te vertellen die je helemaal nog niet kan weten...ik ben geen kind van 6.
Daarnaast weet Nederland al helemaal niet wat het toestel kan, want wij hebben geen testpiloten die een oordeel kunnen uitbrengen. Alleen weer op papier..
+ of de exploitatiekosten 10% duurder of 300% duurder zijn zullen we dan nog wel zien.
En een volwaardige Luchtmacht.
En met al deze onzekerheid + alle problemen die het toestel nog heeft, zou Nederland en Defensie een keuze moeten maken..
Dat over de F/A 18 E/F Advanced Super Hornet was alleen nog een idee als het niks zou worden met de F 35 JSF. Ik had mij daar inmiddels al van afgestapt. Ook de USN houdt dit in het achterhoofd.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:55 schreef SolDat het volgende:
[..]
Ik zeg helemaal niet te weten wat het toestel geheel en precies kan. Ik geef aan dat elke software block zijn restricties kent, zo ook block 3I, maar dat deze restricties zich beperken tot begrensde delen van de vliegenveloppe (Block 2A/B heeft supersonisch vlieg- & g-kracht limieten). Derhalve is een block 2A/B kist wel in staat om staat om bijvoorbeeld aanvalshoek (AoA) evaluatietesten te doorlopen, en dit met groot succes. Precies om die reden wordt steeds beter duidelijk in hoeverre de computeranalyses kloppen en in hoeverre de werkelijkheid anders ligt dan verwacht. En op dit moment zijn er nog geen grote verassingen, ook niet bij de initiële metingen van de radarsectie (stealth eigenschappen). Daar bleek de F-35 namelijk beter te scoren dan gespecificeerd was, en is men ervan overtuigd dat de stealth eigenschappen zelfs nog bij mondjesmaat verbeteren naarmate de stealth-coating egaliseert door opgedane vlieguren.
De block 2A software is nog niet volledig getest, en block 2B wordt nu langzaam maar zeker gebruiksklaar gemaakt. Toch is Block 3I slechts een technische verfrissing van block 2B, waardoor het heel goed mogelijk is dat Lockheed met haar SSD team de vliegenveloppe al eerder uitbreidt, zeker gezien het Lockheed testteam dit met block 2A ook gedaan heeft. Block 2A heeft namelijk ook AoA restricties, maar toch heeft Lockheed deze testen reeds gedaan. Ook hebben er reeds een aantal interne en externe wapentesten plaatsgevonden, terwijl ook dit pas in de block 3 fase verwacht werd. Het is dus heel goed mogelijk dat Lockheed nu op versneld tempo specifieke software op testtoestellen installeert om de versnelde IOC-doelstelling van de USAF te bewerkstelligen. Wanneer dit gebeurt moet namelijk ieder onderdeel van de vliegenveloppe grondig getest en geëvalueerd zijn.
Ondertussen lopen er in de Verenigde Staten nu al meerdere jaren een redelijk aantal Nederlanders - van Luchtmachtpersoneel, specialisten tot studenten van verscheidene TU's - die stuk voor stuk zeer nauwkeurig in de gaten houden wat er gebeurt, goed gaat en niet goed gaat. In principe zouden de eerste voor de F-35A gekwalificeerde Nederlandse piloten nu ook moeten verschijnen, maar daar hoor je bijzonder weinig over, net als de vluchten van het tweede Nederlandse ("orange-wire") testkist. In zoverre bestaan er over de F-35A minder onzekerheden dan een "advanced" Super Hornet die nog geen enkele testvlucht heeft ondergaan. Het FY13 Weapon Procurement rapport geeft voor 26 F-18E/F Super Hornets een totale begrotingsverzoek van $2,18 miljard, met een verwachting van een order van 13 kisten in FY14. In het laatste begrotingsverzoek voor 2014 zijn die laatste 13 Super Hornets omgeruild voor Growlers, met 21 kisten voor $2 miljard. Daarmee komt er dus een vervroegd einde aan de aanschaf van Super Hornets, ondanks het feit dat bepaalde senatoren de USN er graag meer van ziet kopen - veelal om politieke redenen. Denken dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren is een heel ander verhaal. Denken dat de F-35C geheel geschrapt wordt is nog veel verder van de werkelijkheid.
Waarom is Amerikaans per definitie beter? Beter dan de Amerikaanse F-35???quote:Hij is Amerikaans en als de JSF niet doorgaat een betere optie dan de Saab Gripen.
Vandaar: "een toestel dat al bestaat".quote:Op woensdag 14 augustus 2013 09:42 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Alsof een project van fatsoenlijke omvang in die sector op tijd en binnen budget is.
Inderdaad.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 09:42 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Alsof een project van fatsoenlijke omvang in die sector op tijd en binnen budget is.
Hmm, gezien de historie mbt de aankoop van de F-16 zou dit niet echt als een verrassing komen.quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 12:15 schreef lolcat8811 het volgende:
Vandaag artikel in De Standaard over de (waarschijnlijke) aankoop van F-35's door België. De beslissing zal niet meer zo lang op zich laten wachten, en zal wsl genomen worden door de volgende regering in 2014. De kans bestaat dat de aankoop ism Nederland zal gebeuren, op vraag van NL, om de kosten voor beide partijen te drukken.
(Betalend) artikel: http://www.standaard.be/cnt/dmf20130816_00695507
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)id-door-vvd-bepalen/quote:Volgens Bonis is tussen de coalitiepartners ook reeds op het hoogste niveau afgesproken dat Nederland dit najaar definitief zal kiezen voor het JSF-gevechtsvliegtuig als opvolger van de F16, hoewel is gezegd dat Defensie eerst nog met een visie moet komen over de toekomst van de krijgsmacht.
"Het is reeds nu overduidelijk dat de JSF er komen gaat. Het is, wederom, een concessie van de PvdA aan de VVD."
Doodzonde, zitten we 40 jaar aan dat veel te dure kuttoestel en aan de Amerikanen vast.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 10:22 schreef -jos- het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)id-door-vvd-bepalen/
bron: NOSquote:Geen obstakels meer voor JSF
Update: donderdag 5 sep 2013, 16:48
De PvdA laat zijn verzet tegen de JSF als opvolger van de F16 varen. Volgens goed ingevoerde bronnen in Den Haag is daarmee de kans groot dat het kabinet nog deze maand een besluit neemt over de aanschaf van 35 toestellen.
Daarmee komt waarschijnlijk een einde aan een discussie die Den Haag al jaren bezighoudt. In 2002 besloot het kabinet- Kok dat Nederland zou meedoen aan de bouw van de nieuwe straaljager, maar dat hoefde niet zonder meer te betekenen dat Nederland de JSF ook zou kopen.
Daarna werden vaak grote vraagtekens gezet bij het project, dat gepaard ging met financiële tegenvallers.
Nee, dan de VVD met al die lastenverzwaringen voor de middeninkomens.quote:Op donderdag 5 september 2013 17:14 schreef Nemephis het volgende:
PvdA laat weer eens zien hoeveel ruggegraat ze nog heeft...
[..]
bron: NOS
We kunnen er ook voor kiezen GEEN toestel te kopen. We hebben zo'n toestel namelijk helemaal niet nodig voor de verdediging van Nederland. En als jij denkt dat een oorlog met Rusland er hoe dan ook niet gaat komen, kunnen we de luchtmacht verder wel bedanken. Het is gewoon pervers, dat mensen hier zo gehersenspoeld zijn, dat ze menen dat Nederland een straaljager MOET hebben. Het denkniveau van de zojuist aangestelde dictator van een onafhankelijk geworden kolonie zijn de meesten blijkbaar nog niet te boven. Die kopen ook altijd eerst vliegtuigen voor een eigen luchtvaartmaatschappij, en een berg schroot om de militairen tevreden te houden.quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:28 schreef KanGeenNaamVerzinnen1 het volgende:
De andere toestellen waaruit NL een keuze kan maken zullen na 25 jaar nog duurder zijn dan de JSF.
Om te huilen, ik wil hier weg.quote:Op dinsdag 17 september 2013 08:10 schreef Cobra4 het volgende:
JSF definitief gekocht
door Niels Rigter
DEN HAAG -
De kogel is door de kerk: Nederland koopt in totaal 37 Joint Strike Fighters. Dat maakt minister Hennis (Defensie) vandaag bekend in haar visie op de toekomst van de krijgsmacht. Met het besluit tot aanschaf van de JSF komt er een einde aan een politieke worsteling van achttien jaar.
De JSF, officieel de F-35 Lighting II, zal vanaf 2019 geleidelijk de plaats innemen van de F-16. In 2023 moeten alle F-16’s zijn vervangen door JSF’s.
De aanschaf blijft binnen het gereserveerde budget van 4,5 miljard euro plus jaarlijks 270 miljoen euro om de toestellen te laten vliegen. Omdat de aanschaf voorzichtig is begroot, sluit Defensie het later ’bijkopen’ van JSF’s niet uit.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)itief_gekocht__.html
Put your money where your mouth is en rot ook maar gewoon op dan.quote:Op dinsdag 17 september 2013 11:17 schreef Panzermaus het volgende:
[..]
Om te huilen, ik wil hier weg.
Besluiteloos Nederland steekt miljarden belastinggeld in een slap export-aftreksel van een toestel dat in 2019 zeker achterhaald zal zijn, of dat inmiddels al is. Ik schud mijn hoofd bij het zien van die onbewuste idioten die straks met hun oranje vlaggetjes staan te wapperen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 11:23 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Put your money where your mouth is en rot ook maar gewoon op dan.
Endex Leeuwarden dan inderdaad. Maar dat lag al in de lijn der verwachtingen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 11:52 schreef remlof het volgende:
37 van die kisten, als er niet nog afbestellingen volgen.
Dan gaat Leeuwarden dus dicht en blijft alleen Volkel open als operationele luchtmachtbasis. Dag Leeuwarden
Ik denk nog steeds dat we beter af waren geweest met 60 a 70 minder hi-techtoestellen van de plank verdeeld over twee bases.quote:Op dinsdag 17 september 2013 11:55 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Endex Leeuwarden dan inderdaad. Maar dat lag al in de lijn der verwachtingen.
Jij bent remlof.quote:Op dinsdag 17 september 2013 11:57 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik denk nog steeds dat we beter af waren geweest met 60 a 70 minder hi-techtoestellen van de plank verdeeld over twee bases.
Maar goed, wie ben ik.
Op langere termijn is de JSF goedkoper, onderhoudskosten blijken ook wel mee te vallen,quote:Op dinsdag 17 september 2013 11:57 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik denk nog steeds dat we beter af waren geweest met 60 a 70 minder hi-techtoestellen van de plank verdeeld over twee bases.
Maar goed, wie ben ik.
En nou maar hopen op oorlog met Duitsland! Dat is het enige waar die dingen geschikt voor zijn: Het bombarderen van Duitsland. Of België.quote:
Vreselijk benieuwd naar die 'visie'.quote:Op dinsdag 17 september 2013 08:10 schreef Cobra4 het volgende:
Dat maakt minister Hennis (Defensie) vandaag bekend in haar visie op de toekomst van de krijgsmacht.
Waarom? Alsof we een vijand met een enorm luchtoverwicht kunnen verwachtenquote:Op dinsdag 17 september 2013 14:56 schreef Pumatje het volgende:
Geen nieuwe visie in principe.
Gelukkig is de F-35 nog doorgegaan, alles beter dan een generatie gaan achterlopen.
Voor een vijand met een luchtoverwicht zul je juist in kwantiteit moeten investeren.quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:57 schreef remlof het volgende:
[..]
Waarom? Alsof we een vijand met een enorm luchtoverwicht kunnen verwachten
Volgens mij had de KLu in 1982 meer dan 200 gevechtsvliegtuigen (F-16, NF-5, F-104) operationeel. Ik pleit slechts voor amper het dubbele van die armzalige 37 F-35's.quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:59 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Voor een vijand met een luchtoverwicht zul je juist in kwantiteit moeten investeren.
Bij de huidige investering zijn pinpoint first strike aanvallen mogelijk, en dat is ook enkel nog maar wat mogelijk is met de huidige krijgsmacht. Die is al zo klein geworden dat een grote missie niet meer te dragen is, dus de aantallen zijn imo verantwoord, hoe verschrikkelijk ik dat ook vind.
Met de huidige grootte van de krijgsmacht investeren in grotere aantallen inferieure toestellen slaat als een lul op een drumstel en leef je nog in 1982.
Neen, gaat het niet om.quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:03 schreef remlof het volgende:
[..]
Volgens mij had de KLu in 1982 meer dan 200 gevechtsvliegtuigen (F-16, NF-5, F-104) operationeel. Ik pleit slechts voor amper het dubbele van die armzalige 37 F-35's.
Nou, volgens mij zijn die F-35 nogal wat storingsgevoeliger dan een minder sophisticated toestel.quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:09 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Neen, gaat het niet om.
De aantallen zijn kijkende naar de krijgsmacht goed te verantwoorden. Een oorlog van atrittie ga je ook niet redden met die 80 gripens van je. 80 gripens of 37 F-35's. Maakt geen bal uit. Je kunt alleen met die gripens minder..
Hoe weet je nu dat die storingsgevoeliger zijn? De Gripen NG waar jij op doelt bestaat nog niet eens echt, behalve op papier. Ik heb geprobeerd naar de presentatie van Saab te kijken, die ging over dat toestel maar viel in slaap. Daar zitten in ieder geval ook genoeg elektronische apparaten in. De F-35 is een toestel in ontwikkeling, wat nu zo'n 10 jaar vooruit loopt op de Gripen NG.quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:10 schreef remlof het volgende:
[..]
Nou, volgens mij zijn die F-35 nogal wat storingsgevoeliger dan een minder sophisticated toestel.
Het zal me benieuwen hoeveel we er permanent inzetbaar kunnen houden, een stuk of 20 misschien?
Ik heb het al lang niet meer over de Gripen NG hoor, maar een willekeurig bestaand toestel.quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:14 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Hoe weet je nu dat die storingsgevoeliger zijn? De Gripen NG waar jij op doelt bestaat nog niet eens echt, behalve op papier. Ik heb geprobeerd naar de presentatie van Saab te kijken, die ging over dat toestel maar viel in slaap. Daar zitten in ieder geval ook genoeg elektronische apparaten in. De F-35 is een toestel in ontwikkeling, wat nu zo'n 10 jaar vooruit loopt op de Gripen NG.
De meeste mankementen zijn aanwezig in de C versie van de F-35, een toestel waar we niets mee te maken hebben. De A is nog geen "dag" oud en is uiteraard een wandelend project. Wat is dat niet van deze tijd? Vechten en electronica is een enorm lastige combinatie. Kijk naar de CV90, exact hetzelfde. En dat mag, het moet ook groeien in de organisatie.
Ik denk dat het allemaal wel goed komt. De F-16 vinden we nu allemaal een rots in de branding maar dat was begin jaren 80 ook niet altijd feest.
Correct,het is afwachten.quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:26 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik heb het al lang niet meer over de Gripen NG hoor, maar een willekeurig bestaand toestel.
De F-16 bleek een degelijk, betrouwbaar toestel uiteindelijk inderdaad. Maar bijvoorbeeld de F-104 is altijd een ramp gebleven. Meer dan 20% van die toestellen zijn neergestort in vredestijd. Dus hoe de F-35 het gaat doen moeten we maar afwachten.
Patriots?quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:42 schreef Pumatje het volgende:
Vervanging grote wapensystemen defensie worden vertraagd?
Waar moet dat dan over gaan?
alles wat drijft denk ik.quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:42 schreef Pumatje het volgende:
Vervanging grote wapensystemen defensie worden vertraagd?
Waar moet dat dan over gaan?
Ze doen geen oog meer dicht, in Duitsland en België!quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:59 schreef Pumatje het volgende:
Bij de huidige investering zijn pinpoint first strike aanvallen mogelijk
En ik pleit voor NUL. Want we hebben die dinky-toys hoe dan ook niet nodig. Koop er liever iets voor wat we WEL nodig hebben! Maar dat mag mevrouw de Minister niet, want die 4 miljard (plus jarenlange 'onderhouds-miljoenen) moet als subsidie naar de VS.quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:03 schreef remlof het volgende:
k pleit slechts voor amper het dubbele van die armzalige 37 F-35's.
Ik zou ook liever een EU-leger zien. Kan elke lidstaat zich in een krijgsmachtonderdeel specialiseren en besparen we miljarden euro's terwijl we een efficiënter en slagkrachtiger leger krijgen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:23 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
En ik pleit voor NUL. Want we hebben die dinky-toys hoe dan ook niet nodig. Koop er liever iets voor wat we WEL nodig hebben! Maar dat mag mevrouw de Minister niet, want die 4 miljard (plus jarenlange 'onderhouds-miljoenen) moet als subsidie naar de VS.
die 4 miljard is inclusief onderhoud. Anders hadden we bijna het dubbele aantal kunnen kopen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:23 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
En ik pleit voor NUL. Want we hebben die dinky-toys hoe dan ook niet nodig. Koop er liever iets voor wat we WEL nodig hebben! Maar dat mag mevrouw de Minister niet, want die 4 miljard (plus jarenlange 'onderhouds-miljoenen) moet als subsidie naar de VS.
Dat is jou subjectieve realiteit. Niet de objectieve. Je bent een beetje aan het drammen..quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:23 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
En ik pleit voor NUL. Want we hebben die dinky-toys hoe dan ook niet nodig. Koop er liever iets voor wat we WEL nodig hebben! Maar dat mag mevrouw de Minister niet, want die 4 miljard (plus jarenlange 'onderhouds-miljoenen) moet als subsidie naar de VS.
werkt niet. Geen land wil enkel de gevaarlijkste taken op zich nemen en daarbij vertrouwen leggen op een ander, daarnaast ga je enorm veel problemen krijgen met functie vulling van dat bepaalde specialisme, kijken hoeveel mensen zich voor vrije dienst aanmelden wanneer ze puur en enkel voor Infanterie kunnen kiezenquote:Op dinsdag 17 september 2013 20:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik zou ook liever een EU-leger zien. Kan elke lidstaat zich in een krijgsmachtonderdeel specialiseren en besparen we miljarden euro's terwijl we een efficiënter en slagkrachtiger leger krijgen.
Je bent zelf een dinky-toy.quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:23 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
En ik pleit voor NUL. Want we hebben die dinky-toys hoe dan ook niet nodig. Koop er liever iets voor wat we WEL nodig hebben! Maar dat mag mevrouw de Minister niet, want die 4 miljard (plus jarenlange 'onderhouds-miljoenen) moet als subsidie naar de VS.
En dan nog hebben ook de VS nog een burgeroorlog nodig gehad, en vele jaren van herstel voordat het één verenigde staten werd met één leger. Russen hebben er iets minder lang voor nodig gehad, maar of ik nu dat model aantrekkelijk vindquote:Op dinsdag 17 september 2013 22:33 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Een eu leger gaat alleen werken als ALLE landen gewoon hun legers opgeven en onder 1 beleid van Brussel komen. En dat gaat de aankomende 500 jaar nog niet gebeuren denk ik.
het gaat alleen werken als de EU een land wordt en alle lidstaten niet meer dan staten worden zonder buitenlandsbeleid e.d.
Lees mijn post.quote:Op dinsdag 17 september 2013 22:33 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Een eu leger gaat alleen werken als ALLE landen gewoon hun legers opgeven en onder 1 beleid van Brussel komen. En dat gaat de aankomende 500 jaar nog niet gebeuren denk ik.
het gaat alleen werken als de EU een land wordt en alle lidstaten niet meer dan staten worden zonder buitenlandsbeleid e.d.
België gaat helemaal geen F-35's kopen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 22:41 schreef lolcat8811 het volgende:
37 stuks... Benieuwd hoeveel België er zal aankopen.
Officieel is er inderdaad nog niks beslist. Maar de grootste geruchten gingen toch richting F35. Er werd trouwens ook gesproken over een eventuele samenwerking met NL wat betreft de aankoop.quote:Op dinsdag 17 september 2013 22:46 schreef remlof het volgende:
[..]
België gaat helemaal geen F-35's kopen.
België heeft zijn beslissing tot aanschaf opgeschort tot de F-35 vanuit de fabriek van de band afrolt (en staat dus weer open voor alternatieven).quote:Op dinsdag 17 september 2013 22:46 schreef remlof het volgende:
[..]
België gaat helemaal geen F-35's kopen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |