Nergens, fout van mijn kant. Wist niet dat het nummeren vanzelf gingquote:
quote:Op maandag 17 juni 2013 00:15 schreef Rabieluh het volgende:
Facebook gaat overspoelen met geklaag over de hitte.
Ik vind Twitter doorgaans ergerquote:Op maandag 17 juni 2013 00:15 schreef Rabieluh het volgende:
Facebook gaat overspoelen met geklaag over de hitte.
Zulke plaatjes zie je niet vaak. Weer-pr0n.quote:Op zondag 16 juni 2013 23:57 schreef INViCTuS het volgende:
Dit, in de nieuwe run, zit iig goed...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 17 juni 2013 02:46 schreef roislecxe het volgende:
Warm nachtje in Limburg...
[ afbeelding ]
Maar is geen fout/grap.quote:Op maandag 17 juni 2013 02:46 schreef roislecxe het volgende:
Warm nachtje in Limburg...
[ afbeelding ]
Nog ff van de 12 graden buiten genieten nu..twitter:BuienRadarNL twitterde op maandag 17-06-2013 om 06:48:50Goedemorgen! Klaar voor een (snik)hete "weerweek"? Vandaag zon en warm, maxtemp tussen 20 tot 28gr. Later vandaag kans op een onweersbui. reageer retweet
quote:Op maandag 17 juni 2013 05:43 schreef Drugshond het volgende:
Boven Frankrijk ontploft het wel lekker.
http://wolken.buienradar.nl/nl
quote:Op maandag 17 juni 2013 00:14 schreef NaturalScience het volgende:
Nieuwe GFS run!
HUPPAA!!!
[ afbeelding ]
Krijgen we dan dikke onweersbuien terwijl het 32 graden is?!? Of is die 'Cape lifted' alleen maar de potientiële opbouw voor onweer?quote:Op zondag 16 juni 2013 23:57 schreef INViCTuS het volgende:
*knipt zoekplaatjes*
Laatste is zondermeer waar.quote:Op maandag 17 juni 2013 08:51 schreef MikelenniuM het volgende:
[..]
Krijgen we dan dikke onweersbuien terwijl het 32 graden is?!? Of is die 'Cape lifted' alleen maar de potientiële opbouw voor onweer?
Het is potentieel maar als beiden aanwezig zijn moet je wel opkijken als er niks is.quote:Op maandag 17 juni 2013 08:51 schreef MikelenniuM het volgende:
[..]
Krijgen we dan dikke onweersbuien terwijl het 32 graden is?!? Of is die 'Cape lifted' alleen maar de potientiële opbouw voor onweer?
Voor vandaag?quote:Op maandag 17 juni 2013 09:39 schreef Nattekat het volgende:
Nieuw GFS geeft aan dat het noodweer in het oosten blijft... Altijd weer het oosten
Nou dat valt wel mee... kan me de laatste keer niet herinneren dat we echt goed noodweer hebben gehad hier in het oosten.quote:Op maandag 17 juni 2013 09:39 schreef Nattekat het volgende:
Nieuw GFS geeft aan dat het noodweer in het oosten blijft... Altijd weer het oosten
CAPE staat voor Convective Available Potential Energy. Dit is de hoeveelheid energie in Joules aanwezig per kilogram lucht. Hoe meer energie aanwezig is, hoe sneller een luchtdeeltje kan stijgen. Hoe sneller een luchtdeeltje kan stijgen, hoe hoger het over het algemeen uitkomt en hoe groter de wolk is die zal ontstaan - en dus vaak hoe zwaarder de bui.quote:Op maandag 17 juni 2013 08:51 schreef MikelenniuM het volgende:
[..]
quote:Op zondag 16 juni 2013 23:57 schreef INViCTuS het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
ik ben er niet zo blij mee. Moet na 18.00 uur van Helmond naar Den Bosch rijden.quote:Op maandag 17 juni 2013 10:25 schreef Spockjuh_ het volgende:
kan een leuk ritje van mijn werk in amersfoort terug naar apeldoorn. uit voorzorg de rubberen kaplaarzen en zuidwester alvast in de auto gedropt, je weet maar nooit...
Mwoah, ik denk dat de term noodweer hier niet echt nodig is, althans niet vandaag. Tegenwoordig wordt elke onweersbui of -kans als zodanig bestempeld, waardoor de verwachting bij veel mensen onrealistisch hoog ligt. Echt noodweer komt niet zo vaak voor.quote:Op maandag 17 juni 2013 09:39 schreef Nattekat het volgende:
er komt zo wat leuks aan daarquote:Op maandag 17 juni 2013 10:38 schreef Da_Sandman het volgende:
In Zeeland is de zon alweer verdwenen.
Dat sterft af (is MCS -> overleeft de nacht maar sterft daarna uit). Afwachten hoe warm het vanmiddag gaat worden, er zullen dan hopelijk nieuwe buien ontstaan.quote:Op maandag 17 juni 2013 10:30 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Er ligt toch een behoorlijk groot gebied boven midden Frankrijk wat onze kant op komt.
Dat moet toch wel wat buien gaan geven hier vanmiddag?
twitter:weermanreinier twitterde op maandag 17-06-2013 om 11:09:17Daarnet een bizar persbericht verstuurd: Woensdag komt Alltime Nederlands warmterecord in gevaar, dat staat op 38.6 C reageer retweet
Helder en informatief. Thanks!quote:Op maandag 17 juni 2013 09:53 schreef CWAV het volgende:
[..]
CAPE staat voor Convective Available Potential Energy. Dit is de hoeveelheid energie in Joules aanwezig per kilogram lucht. Hoe meer energie aanwezig is, hoe sneller een luchtdeeltje kan stijgen. Hoe sneller een luchtdeeltje kan stijgen, hoe hoger het over het algemeen uitkomt en hoe groter de wolk is die zal ontstaan - en dus vaak hoe zwaarder de bui.
De Lifted Index is het verschil in temperatuur tussen een luchtdeeltje en zijn omgeving op het 500 hPa-vlak, het vlak van 5,5 kilometer hoogte. Een zo negatief mogelijke Lifted Index is hierbij gunstig, want dit betekent: het luchtdeeltje is warmer dan zijn omgeving (met de Lifted Index als maat hoe warm, een LI van -10 betekent een temperatuursverschil van 10grC). Is een deeltje warmer dan zijn omgeving, dan stijgt het. Een negatieve LI is dus gunstig voor buienvorming.
Erg simpel denk je nu: dan kunnen er altijd wel buien ontstaan. Nee. Zie het Skew-T diagram van De Bilt hieronder. Het grote gele vlak is de hoeveelheid CAPE die woensdag aanwezig zal zijn. Je ziet echter ook een rood vlak in het onderste deel van de atmosfeer. Dit is negatieve CAPE, ook wel CIN genoemd, en dient als deksel op de situatie. Wordt deze niet doorbroken, dan wordt de gigantische hoeveelheid CAPE niet aangesproken en ontstaat geen onweer. Er zijn echter twee mogelijkheden die er woensdag voor kunnen zorgen dat deze CAP, want een luchtdeeltje moet tot ca. 775 hPa - ca 2 km - opgetild worden om 'vrij' verder te kunnen stijgen (dan zit het in het gebied met de CAPE), doorbroken wordt:
• Een uitloper van een lagedrukgebied, die ook de daadwerkelijke trigger lijkt te zijn 's avonds
• Warmte, waarbij temps tussen 35 en 40 graden benodigd zijn - dat lijkt minder waarschijnlijk
Hopelijk snap je dus nu waarom je niet alleen kunt kijken naar CAPE en LI-kaartjes en dat er nog wat meer bij komt kijkenJullie zijn overigens welkom op Bliksemdetectie, dr loopt daar ook een topic
[ http://img593.imageshack.us/img593/1050/b92.png (copy/paste deze link) ]
quote:Op maandag 17 juni 2013 11:39 schreef INViCTuS het volgende:
Aanval op Nederlands alltime warmterecord
WKN / [AKTUEEL] Aanval op Nederlands alltime warmterecord
twitter:MeteoConsult twitterde op maandag 17-06-2013 om 11:11:20Extreme hitte op komst. Woensdag komt Alltime warmterecord (38.6, 1944) zelfs in gevaar!! reageer retweet
Praat je dan over vandaag of over woensdag? Laat vandaag maar mooi wat komenquote:Op maandag 17 juni 2013 12:03 schreef Nattekat het volgende:
De CAPE lijkt in heel Nederland tussen de 2 en de 4 kJ te liggen, het oosten heeft een enorme LI en ook het westen komt al aan de -4. Ook lijkt de handel in het oosten goed geactiveerd te worden en met de stevige zeewind gecombineerd met droge wind uit Duitsland op 10m en een stevige aanvoer uit het zuiden op een paar km hoogte zal het front zeer krachtig zijn.
Zwaar onweer is best zeldzaam en wordt ook te snel voorspeld, maar il zal zeer raar opkijken als dit mee gaat vallen.
quote:Op maandag 17 juni 2013 12:08 schreef Frutsel het volgende:
[..]twitter:MeteoConsult twitterde op maandag 17-06-2013 om 11:11:20Extreme hitte op komst. Woensdag komt Alltime warmterecord (38.6, 1944) zelfs in gevaar!! reageer retweet
Voor woensdag:quote:Op maandag 17 juni 2013 12:06 schreef Jorian29 het volgende:
Gaat het onweer in de middag komen, a.s. woensdag of zal het 's avonds zijn? Ik weet nog van twee jaar geleden dat het hier omgeving Ede de hele avond zo ontzettend losging, prachtig was dat.
quote:Het enige dat roet in het eten zou kunnen gooien, zijn onweersbuien. Hoewel dat niet wordt berekend voor de woensdagmiddag, is het wel kantje boord. Een fractie meer vocht en er ontstaan wel zware onweersbuien in de middag. Verder zou het kunnen gebeuren, dat nachtelijk onweer dat in Frankrijk ontstaat, noordwaarts trekt. De bewolking ervan zou woensdag de zon eerder kunnen onderscheppen, maar ook dit wordt niet expliciet berekend. Vandaar dat er inderdaad een kans bestaat, dat het warmterecord voor de bijl gaat…. Uiteindelijk wordt de hitte woensdagavond en in de nacht naar donderdag met op grote schaal onweersbuien verdreven.
A level 1 was issued for W France, central France, NW France, the BeNeLux countries mainly for large hail, and to a lesser extent for tornadoes and severe wind gusts.quote:
38,6 is dat de maximum temperatuur voor de Bilt?quote:Op maandag 17 juni 2013 11:12 schreef ZaZoe het volgende:
twitter:weermanreinier twitterde op maandag 17-06-2013 om 11:09:17Daarnet een bizar persbericht verstuurd: Woensdag komt Alltime Nederlands warmterecord in gevaar, dat staat op 38.6 C reageer retweet
Warnsveld, Gelderlandquote:Op maandag 17 juni 2013 12:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
38,6 is dat de maximum temperatuur voor de Bilt?
quote:Op maandag 17 juni 2013 12:23 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
De eifeltoren staat er helemaal scheef door. Heftig man.
Dat ligt iets lager, net onder de 37 graden. Daarvan is de kans misschien nog groter dat het verbroken wordt.quote:Op maandag 17 juni 2013 12:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
38,6 is dat de maximum temperatuur voor de Bilt?
Op een andere site staan ook zulke plaatjes inderdaad. Zal goed zijn voor je autoquote:Op maandag 17 juni 2013 12:31 schreef Angry_Bird het volgende:
Over Weerwoord.be gesproken, deze foto vond ik daar, vandaag gemaakt ten zuiden van Parijs:
[ afbeelding ]
Ah, precies in de lijn der verwachtingen van Estofexquote:Op maandag 17 juni 2013 12:31 schreef Angry_Bird het volgende:
Over Weerwoord.be gesproken, deze foto vond ik daar, vandaag gemaakt ten zuiden van Parijs:
[ afbeelding ]
25-26 Mei 2009 ?quote:Op maandag 17 juni 2013 12:37 schreef zoem het volgende:
[..]
Ah, precies in de lijn der verwachtingen van EstofexAardige hagelbal zeg. Twee jaar(?) terug nog een dergelijke hagelbui gehad in Zeeland in het najaar. Dat wil je echt niet...
Ah ja, ik had het warmterecord hoger verwacht eigenlijk. Dacht wel zón 40 graden, aangezien 38 graden toch wel een aantal keer gehaald is dacht ik.quote:Op maandag 17 juni 2013 12:25 schreef Felagund het volgende:
[..]
Dat ligt iets lager, net onder de 37 graden. Daarvan is de kans misschien nog groter dat het verbroken wordt.
Enschedequote:Op maandag 17 juni 2013 12:44 schreef henkde_j het volgende:
Hoop weer op zoiets als in 2004
[ afbeelding ]
help?!quote:Op maandag 17 juni 2013 12:48 schreef -CRASH- het volgende:
Die supercell boven Frankrijk![]()
lijkt richting Limburg te komen (is nog wel ver weg)
quote:Op maandag 17 juni 2013 12:52 schreef zlotka het volgende:
[..]
Stuur maar door richting Twente Friesland
Nope, hij trekt langzaam naar het westenquote:Op maandag 17 juni 2013 12:48 schreef -CRASH- het volgende:
Die supercell boven Frankrijk![]()
lijkt richting Limburg te komen (is nog wel ver weg)
Dan moet ie een hele rare bocht maken.quote:
Wij piessen altijd naast de potquote:Op maandag 17 juni 2013 12:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Pech, hij gaat langzaam oplossen eenmaal in midden- Nederland
Niks is onmogelijkquote:Op maandag 17 juni 2013 12:53 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Dan moet ie een hele rare bocht maken.
Misschien nog meerquote:Op maandag 17 juni 2013 12:55 schreef Bienelientjee het volgende:
Ze zeggen woensdag 35 graden? Gaan we die extremiteit echt halen?
Ha, ha, ha!!!!quote:Op maandag 17 juni 2013 12:56 schreef Nattekat het volgende:
De cell trekt volgens de huidige voorspelling langs de Duitse grens, helaas
Dat is niet erg... Ga ik toch bij de grens staanquote:Op maandag 17 juni 2013 12:56 schreef Nattekat het volgende:
Ik kan er niks van herinneren, enkel dat het oosten juist alle noodweer heeft gekregen dit jaar.quote:Op maandag 17 juni 2013 13:00 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ha, ha, ha!!!!
Vorig jaar heeft het westen en noorden een paar heftige onweersbuien gehad en wij bijna niks, nu mogen wij weer!
Ik woon hemelsbreed nog geen 10 km van de Duitse grensquote:Op maandag 17 juni 2013 12:56 schreef Nattekat het volgende:
de NS zullen ook wel last krijgen van hittestress, kromme rails, oververhitte locomotievenquote:
Wat een waterballet zeg!quote:Op maandag 17 juni 2013 12:42 schreef zoem het volgende:
[..]
10 sept 2011: [Upd] Noodweer in diverse provincies (met mijn foto's)
Jup. Binnen no-time 10-20cm water in de hele buurt. De dakgoten liep over door de hagelstenen en het vele water waardoor er hier en daar lekkage was.quote:Op maandag 17 juni 2013 13:26 schreef Martinovibes het volgende:
[..]
Wat een waterballet zeg!
[ afbeelding ]
Twente presentquote:Op maandag 17 juni 2013 13:47 schreef Nattekat het volgende:
Helaas, de buien trekken precies over de hele Duitse grens. Met uitlopeers richting het miden van Nederland.
Veel plezier oostelingen.
Ik ben er klaar voorquote:Op maandag 17 juni 2013 13:47 schreef Nattekat het volgende:
Helaas, de buien trekken precies over de hele Duitse grens. Met uitlopeers richting het miden van Nederland.
Bedanktquote:Op maandag 17 juni 2013 13:47 schreef Nattekat het volgende:
I know, maar ik ben dol op voorproefjesquote:Op maandag 17 juni 2013 13:49 schreef CWAV het volgende:
Jongens... dit is pas het voorproefje hè, dat het zo zwaar zou worden als nu boven België was niet verwacht... woensdag is dé dag voor Nederland
Niet volgens de Duitse buienradar:quote:Op maandag 17 juni 2013 13:47 schreef Nattekat het volgende:
Apeldoorn-zuid altijd goed!!quote:Op maandag 17 juni 2013 13:43 schreef AverageJoe het volgende:
Ik ben benieuwd of Apeldoorn naast regen ook wat onweer meepakt vanmiddag. Als ik de buienradar mag geloven ziet het daar wel naar uit. In principe mag ik zo op de fiets nog even naar Apeldoorn-zuid en ik weet niet zo goed of dat wel een goed idee is, gezien de regen.
Hehe ik vind het ook zeker niet erg, ben wel weer toe aan wat gedonder!!quote:
Doet het niet.quote:Op maandag 17 juni 2013 13:54 schreef Felagund het volgende:
[..]
Niet volgens de Duitse buienradar:
[ afbeelding ]
Dat regengebied ligt over Zuid-Nederland. Al kan het nog wat naar het oosten trekken.quote:
Het regengebied had ik het ook over, dat het tot het midden van het land komt. Maar de kern trekt toch echt over het oosten.quote:Op maandag 17 juni 2013 14:02 schreef Felagund het volgende:
[..]
Dat regengebied ligt over Zuid-Nederland. Al kan het nog wat naar het oosten trekken.
Dan fiets ik toch even over, Ruysdaellaan represent ;-). Ach, ik ben ook niet van suiker.quote:Op maandag 17 juni 2013 13:55 schreef Spockjuh_ het volgende:
[..]
Apeldoorn-zuid altijd goed!!vanuit het gelre ziekenhuis krijg ik updates wat betreft wolkendek e.d. vanaf de 8e etage en voorlopig ziet het er nog rustig uit.
En daarna gewoon weer naar de eeuwige 18 graden.quote:Volgens de huidige inschatting kan het in het oosten en zuiden lokaal 38, en heel misschien wel 39 graden worden. Dus in dat geval komt het landelijke warmterecord inderdaad in gevaar.
Oh wat haat ik de media. Met hun hippe verzonnen termen.quote:Op maandag 17 juni 2013 14:49 schreef ondeugend het volgende:
Zeg niet meteen in de hittestress schieten he!
Jaquote:Op maandag 17 juni 2013 14:51 schreef Disorder het volgende:
[..]
Oh wat haat ik de media. Met hun hippe verzonnen termen.
quote:Op maandag 17 juni 2013 14:55 schreef gebrokenglas het volgende:
Hittestress? Wat is dat nou weer?
Dat mensen niet meer weten wat ze moeten doen als het zo warm wordt?
't is toch simpel? Niet te veel bewegen en genieten van het weer...
quote:De extreme hitte op woensdag kan met name in het oosten leiden tot hittestress. Bij hittestress kan de lichaamstemperatuur stijgen naar gevaarlijke waarden. Vooral ouderen en mensen met actief werk moeten oppassen, meldt de NOS.
Op woensdag wordt het in het oosten en noordoosten 28 tot 35 graden. De gevoelstemperatuur stijgt volgens website Weerplaza naar 'de extreme waarde van 38 graden'. De tropische warmte komt vanuit Noord-Afrika en Spanje. Vanmiddag kan het in Maastricht al zo'n 30 graden worden.
Weerplaza verwacht voor morgen nog geen hittestress, omdat de luchtvochtigheid dan nog vrij laag is. Vanaf woensdag wordt de lucht vochtiger en daardoor wordt het ook flink benauwd. Aan het einde van de dag worden woensdag zware buien met onweer verwacht. Mogelijk worden die zelfs zeer zwaar, vanwege de extreem hoge temperaturen.
Das nieuw!quote:Op maandag 17 juni 2013 14:55 schreef gebrokenglas het volgende:
Hittestress? Wat is dat nou weer?
Dat mensen niet meer weten wat ze moeten doen als het zo warm wordt?
't is toch simpel? Niet te veel bewegen en genieten van het weer...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |