Er zijn wel meer gradaties dan:quote:Op zondag 9 juni 2013 15:45 schreef von_manstein het volgende:
Ben nu nog jong en bested mijn geld liever aan leuke dingen
(...)
Daar ga je dan met je aflos gedrag.
Precies.quote:Op zondag 9 juni 2013 16:34 schreef Hallmark het volgende:
Er zijn wel meer gradaties dan:
- veel aflossen en een suf leven
- niks aflossen en een geweldig leven
Herkenbaar. Daar gaat bij mij ook nog steeds (te) veel geld voor het putje in.quote:Ik ben eens naar mijn uitgaven gaan kijken in de afgelopen maanden. En ik geef gewoon heel veel geld uit aan dure boodschappen, dure afhaal-chinees en dure koffie/snacks. Daar wordt mijn leven helemaal niet leuker van.
En maar hopen dat de narigheden-van-het-leven je bespaard zullen blijven. Ziekte, werkloosheid, echtscheiding... niemand zit er op te wachten, niemand "verwacht" dat het hem/haarzelf zal overkomen maar de realiteit blijkt voor velen van ons toch een tikkie anders.quote:Dus als jij je hele salaris besteedt aan alleen maar leuke dingen, dan moet je vooral niet aflossen.
Het zijn allemaal persoonlijke keuzes. Ik ben echt een enorme vrek waar het aankomt op gadgets en kleding (de favo spijkerbroek is er eentje van 9,95 van de Lidl) maar geef best wel een relatief godsvermogen uit aan het bezoeken van concerten...quote:Ik los extra af, maar koop wel 1 à 2x per jaar een nieuwe electronische gadget.
Ik vind dat meer een term voor iets wat buiten je schuld om gebeurtquote:Op zondag 9 juni 2013 17:48 schreef HetKlusKonijn het volgende:
die nu worden geconfronteerd met een echtscheiding en dus een gigantische restschuld
Kwestie van interpretatie.quote:Op zondag 9 juni 2013 17:57 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik vind dat meer een term voor iets wat buiten je schuld om gebeurt
Ja, true. Van mijn ouders kinderen heeft alleen mijn oudere broer momenteel een hypotheek. Hij woont samen met zijn vriendin (waar ie al ~11 jaar mee samen is), maar toch alleen op zijn salaris. Het zal schelen dat hij financieel adviseur is en dat soort risico's niet wil nemenquote:Op zondag 9 juni 2013 18:00 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Kwestie van interpretatie.
Feit is dat heel veel mensen op hun, zeg, 25e, denken "dat overkomt mij/ons niet", terwijl een beetje rekening houden met de feiten - in geval van echtscheiding, zo'n 33% van de bevolking- geen kwaad zou kunnen. Al die mensen dachten immers hetzelfde...
Dat zou ik ook wel eens willen weten.quote:Op zondag 9 juni 2013 17:48 schreef vosss het volgende:
Ik heb weinig verstand van hypotheken, misschien kan iemand me even helpen.
Ik heb nu 170K uit staan en betaal elke maand netto 440 euro.
Bruto betaal ik 630 en krijg 190 HRA elke maand.
Stel nou ik los 10K af.
Hoe reken ik dan uit wat ik nog aan hypotheek betaal elke maand? Zijn daar makkelijk sommetjes voor?
Dat klopt.quote:Op zondag 9 juni 2013 15:50 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Dit kende ik nog niet? Dat is met de nieuwe hypotheekregels? Ik heb er even op gegoogled maar niks gevonden. Dus 2 ton hypotheek met 1,5 ton (doelbedrag) banksparen en een restschuld van 50k, dan zou je nu dus niet meer 5k in kunnen leggen op je bankspaarproduct zodat je richting die 2 ton (en dus een volledige aflossing) gaat?
Ik ook, vandaar mn vraag.quote:
Je kunt je percentage aflossing best in verhouding verrekenen met je rente.quote:Op zondag 9 juni 2013 17:48 schreef vosss het volgende:
Stel nou ik los 10K af.
Hoe reken ik dan uit wat ik nog aan hypotheek betaal elke maand? Zijn daar makkelijk sommetjes voor?
Stel het fiscale voordeel is 42% scheelt 't ¤21,22 /maand nettoquote:Op zondag 9 juni 2013 18:07 schreef NiGeLaToR het volgende:
10k van 170k is zo'n 5,9%.
5,9% minder rente van 630,- is 37,17 minder bruto rente.
Je betaalt op jaarbasis 7.560 euro rente. Als er 170.000 uitstaat, heb je dus een rentepercentage van bijna 4,5%quote:Op zondag 9 juni 2013 17:48 schreef vosss het volgende:
Stel nou ik los 10K af.
Nee, hij is 6000 rijkerquote:Op zondag 9 juni 2013 19:41 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Je betaalt op jaarbasis 7.560 euro rente. Als er 170.000 uitstaat, heb je dus een rentepercentage van bijna 4,5%
Los je 10.000 euro af, dan levert je dat op jaarbasis 450 euro op. Op maandbasis dus 37,50. Bruto. Je HRA neemt ook af, en wel met 15,75. En nettowinst van ongeveer 20 euro.
Stel dat je hypotheek nu nog 25 loopt, dan bespaar je met je actie netto: 20 * 12 * 25 = 6.000 (netto dus).
Niet voordelig? Het is maar hoe je het bekijkt. Je hebt immers je schuld wél met 10.000 verminderd. Je bent daarmee sowieso 10.000 euro "rijker" (of in ieder geval minder arm) dan dat je niet had afgelost.
rechtstreeks via de rente berekenen is sneller![]()
Nou ja, ik bedoelde eigenlijk: als je 10.000 "uitgeeft", en het levert "maar" 6000 op, dan valt dat misschien wat tegen. Wat dus een denkfout is. Dat probeerde ik aan te geven.quote:
Annuïteitenquote:Op zondag 9 juni 2013 19:48 schreef Herkauwer het volgende:
Hier nog een zielsverwant! Wil ook heel graag aflossen, echter heb ik nu andere prioriteiten. 2 dochters en we willen tussen nu en een aantal jaar een ander huis kopen.
Dan ga ik ook echt kijken welke hypotheek voor ons het beste is en wil ik structureel gaan aflossen.
Huhu, want die 10.000 moet hij sowieso betalen. Maar als hij het nu doet, levert hem dat op de lange termijn 6.000 opquote:Op zondag 9 juni 2013 19:51 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Nou ja, ik bedoelde eigenlijk: als je 10.000 "uitgeeft", en het levert "maar" 6000 op, dan valt dat misschien wat tegen. Wat dus een denkfout is. Dat probeerde ik aan te geven.
Als je je er echt druk over maakt weet ik niet of het nog wel gezond isquote:Op zondag 9 juni 2013 19:45 schreef zwarteweduwe het volgende:
Wat veel "zielverwanten' hier trouwens![]()
Zoveel fanatieke aflossers! In mijn omgeving ben ik zover ik weet de enige die zich druk maakt over vermindering van de hypotheekschuld. Leuk om te lezen dat er hier zoveel meer zijn!
Nee, heeft per direct een schuld die 10.000 lager is. En op de lange termijn bespaart hij 6.000 euro.quote:
Dat is op dit moment ook mijn insteekquote:Op zondag 9 juni 2013 19:51 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Annuïteiten
Zo, heb ik je weer wat tijd bespaard
[..]
Huhu, want die 10.000 moet hij sowieso betalen, maar als hij het nu doet levert hem dat op de lange termijn 6.000 op
Niet logische manier van denkenquote:Op zondag 9 juni 2013 19:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, heeft per direct een schuld die 10.000 lager is. En op de lange termijn bespaart hij 6.000 euro.
Wat.quote:Op zondag 9 juni 2013 19:53 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Niet logische manier van denken
Zijn vermogen bestaat dan uit bijvoorbeeld
170k schuld
10k vermogen
= 160k schuld
of
160k schuld
0 vermogen
= 160k schuld
winst: 0
170k schuld, 10k spaargeldquote:
Ik zie weinig verschil.quote:Op zondag 9 juni 2013 19:55 schreef hugecooll het volgende:
[..]
170k schuld, 10k spaargeld
160k schuld
Allebei een negatief vermogen van 160k
Het enige wat hij ermee 'wint' is dus die besparing van 6k
Wat is je punt?quote:Op zondag 9 juni 2013 19:58 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Dat is er ook niet, daarom wordt hij dus ook geen 10k rijker
Hm ik dacht dat je met je post iets anders bedoelde. Dat zijn vermogen dus met 10k toe zou nemenquote:
Mja maar als je al 10k hebt gespaard, zal je je geld toch niet zomaar over de balk gooien, lijkt mequote:Op zondag 9 juni 2013 20:03 schreef zwarteweduwe het volgende:
Misschien is dit misverstand mijn schuld. Natuurlijk maakt het voor je totale vermogen niet uit of je spaargeld aanhoudt, en je hypotheek in stand houdt, of dat je het een met het ander verrekent.
Het verschil gaat ontstaan als je die 10.000 (zoals Rutte graag zou hebbe) gaat consumeren en dus niet meer als spaargeld aanhoudt.
Misschien werkt het bij anderen niet zo, maar wat ík heb, geef ik ook gemakkelijk uit. Heb ik het niet (omdat het direct na de salarisstorting doorgestort wordt), dan word ik vanzelf zuiniger.
Ja, dat risico bestaat. Aan de andere kant: diezelfde overheid gaat op (vermoedelijk afzienbare) termijn vast verder sleutelen aan de HRA. Mede daarom neem ik liever het heft in eigen hand.quote:Op zondag 9 juni 2013 19:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Als je je er echt druk over maakt weet ik niet of het nog wel gezond is![]()
Overigens zie ik het wel gebeuren dat als je 70 bent met je afgeloste huis dat je van overheidswege een hypotheek opgelegd krijgt om je AOW en/of je zorgkosten te financieren.
20 maandtermijnen van 500 euro geef ik probleemloos uitquote:Op zondag 9 juni 2013 20:04 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Mja maar als je al 10k hebt gespaard, zal je je geld toch niet zomaar over de balk gooien, lijkt me
Ja precies, maar iemand die al 10k heeft gespaard is het al gewend om die 500 euro niet uit te gevenquote:Op zondag 9 juni 2013 20:07 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
20 maandtermijnen van 500 euro geef ik probleemloos uit
Dat maakt in zoverre uit, dat de hypotheek in box 1 staat, terwijl het spaargeld in box 3 staat. En dat wordt wel verschillend behandeld door de fiscus.quote:Op zondag 9 juni 2013 20:03 schreef zwarteweduwe het volgende:
Misschien is dit misverstand mijn schuld. Natuurlijk maakt het voor je totale vermogen niet uit of je spaargeld aanhoudt, en je hypotheek in stand houdt, of dat je het een met het ander verrekent.
Dat is ook waar. Een van mijn argumenten om de boel wél te gaan verrekenen. Ik ga toch niet aan de ene kant VRH betalen, en aan de andere kant dikke rente op mijn hypotheek? Dat is een beetje dom, denk ik.quote:Op zondag 9 juni 2013 20:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat maakt in zoverre uit, dat de hypotheek in box 1 staat, terwijl het spaargeld in box 3 staat. En dat wordt wel verschillend behandeld.
Dat is een kwestie van rekenen. En dat rekenmodel is een momentopname, bij wijzigen van rente's en/of overheidsbeleid kan het er over 5 jaren weer heel anders uitzien. Plus de flexibiliteit; da's ook een punt.quote:Op zondag 9 juni 2013 20:10 schreef zwarteweduwe het volgende:
Dat is ook waar. Een van mijn argumenten om de boel wél te gaan verrekenen. Ik ga toch niet aan de ene kant VRH betalen, en aan de andere kant dikke rente op mijn hypotheek? Dat is een beetje dom, denk ik.
Ik reduceer het spaargeld ook niet tot nul. Ik wil alleen bij voorkeur geen VRH betalen.quote:Op zondag 9 juni 2013 20:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van rekenen. En dat rekenmodel is een momentopname, bij wijzigen van rente's en/of overheidsbeleid kan het er over 5 jaren weer heel anders uitzien. Plus de flexibiliteit; da's ook een punt.
Ik ook niet..........niemand eigenlijk. Waarom betalen we 't dan eigenlijk......quote:Op zondag 9 juni 2013 20:17 schreef zwarteweduwe het volgende:
Ik reduceer het spaargeld ook niet tot nul. Ik wil alleen bij voorkeur geen VRH betalen.
Hahaha!quote:Op zondag 9 juni 2013 20:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik ook niet..........niemand eigenlijk. Waarom betalen we 't dan eigenlijk......
Interesseert mij persoonlijk geen ene drol en lijkt me helemaal niet zo'n gek idee.quote:Op zondag 9 juni 2013 19:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Overigens zie ik het wel gebeuren dat als je 70 bent met je afgeloste huis dat je van overheidswege een hypotheek opgelegd krijgt om je AOW en/of je zorgkosten te financieren.
Gwn dik in de min sterven tochquote:Op zondag 9 juni 2013 20:23 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Interesseert mij persoonlijk geen ene drol en lijkt me helemaal niet zo'n gek idee.
Waarom toch dat malle idee dat je altijd een erfenis achter zou moeten laten?
Als ik mijn kist in ga dan zijn mijn centen gewoon lekker OP. Of ik dat nou uitgeef aan zorgkosten of een wereldreis - mocht ik het geluk ondervinden om tot op hoge leeftijd gezond te blijven - maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit.
Nah, dat is nou ook weer niet de bedoeling... dat vind ik eerlijk gezegd niet okee.quote:
Naja zij vinden dat zij dat recht hebben, omdat zij netjes hebben gespaard (en dus bepaalde dingen hebben gelaten). Anderen hebben al hun geld uitgegeven en hoeven weinig tot niets te betalen. Erg eerlijk is dat ook niet, want onder de streep hebben de spaarders dan minder gekregen voor hun geld.quote:Op zondag 9 juni 2013 20:38 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Nah, dat is nou ook weer niet de bedoeling... dat vind ik eerlijk gezegd niet okee.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik zie dat een hoop ouderen vinden dat ze het 'recht' hebben om ondanks hun vermogen toch een hoop erfenis na te laten, terwijl ik het gewoon niet zo heel erg vind om dat vermogen te investeren/betalen aan een fatsoenlijke ouwe dag, zelfs als dat betekent dat je dus dat vermogen besteedt aan zorgkosten.
Oftewel, waarom altijd dat idee dat de kindertjes zouden moeten meeprofiteren van het succes van ouders? Laat ze hun eigen boontjes maar doppen. Mijn ouders zijn het overigens helemaal eens met deze zienswijze en ik gun ze t.z.t. echt een prima verzorging uit de kosten van hun vermogen.
Je hebt een punt hier uiteraard.quote:Op zondag 9 juni 2013 20:41 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Naja zij vinden dat zij dat recht hebben, omdat zij netjes hebben gespaard (en dus bepaalde dingen hebben gelaten). Anderen hebben al hun geld uitgegeven en hoeven weinig tot niets te betalen. Erg eerlijk is dat ook niet, want onder de streep hebben de spaarders dan minder gekregen voor hun geld.
Ik weet eigenlijk niet of ik de hele hypotheek perse af wil lossen.quote:Op zondag 9 juni 2013 19:45 schreef zwarteweduwe het volgende:
Wat veel "zielverwanten' hier trouwens![]()
Zoveel fanatieke aflossers! In mijn omgeving ben ik zover ik weet de enige die zich druk maakt over vermindering van de hypotheekschuld. Leuk om te lezen dat er hier zoveel meer zijn!
Mij wel. Ik kies dan voor de wereldreis en 'gratis' zorgkosten, jij hebt dan niks meer te kiezen want je gaat vrijwel zeker verplicht worden zelf je zorgkosten op te hoesten. Niet omdat jij minder recht hebt op zorg, maar omdat er simpelweg iets te halen valt bij jou waar je niets tegen kunt doen.quote:Op zondag 9 juni 2013 20:23 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Waarom toch dat malle idee dat je altijd een erfenis achter zou moeten laten?
Als ik mijn kist in ga dan zijn mijn centen gewoon lekker OP. Of ik dat nou uitgeef aan zorgkosten of een wereldreis - mocht ik het geluk ondervinden om tot op hoge leeftijd gezond te blijven - maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit.
Mss zou het verschil maken als mensen met wat geld betere zorg krijgen, en mensen met niets 'staatszorg'?quote:Op zondag 9 juni 2013 20:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mij wel. Ik kies dan voor de wereldreis en 'gratis' zorgkosten, jij hebt dan niks meer te kiezen want je gaat vrijwel zeker verplicht worden zelf je zorgkosten op te hoesten. Niet omdat jij minder recht hebt op zorg, maar omdat er simpelweg iets te halen valt bij jou waar je niets tegen kunt doen.
Succes met aflossen allemaal, persoonlijk hou ik de aflossing (of tenminste een flink deel daarvan) zelf achter de hand.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |