Ja, maar je zegt dat dat komt doordat banken hen die hebzucht praktisch oplegdequote:Op zondag 9 juni 2013 13:03 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Heb je het element van "zo hoog mogelijk lenen voor de zogenaamd 'noodzakelijke' verbouwing" helemaal gemist? Daarin impliceer ik toch behoorlijk dat er toch ook een hoop mensen waren die zich hebben laten leiden door hebzucht en 'status'.
lijkt me dat dat als medeoorzaak buiten kijf staat?quote:Op zondag 9 juni 2013 13:04 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja, maar je zegt dat dat komt doordat banken hen die hebzucht praktisch oplegde
Daarom leg ik ook de 'schuld' van de huidige ellende bij BEIDE partijen.quote:Op zondag 9 juni 2013 13:04 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja, maar je zegt dat dat komt doordat banken hen die hebzucht praktisch oplegde
Medeoorzaak ja, het is net zo goed de schuld van de hebberige consument, alleen lijkt die vaak te worden overgeslagen in het schuldplaatjequote:Op zondag 9 juni 2013 13:06 schreef capricia het volgende:
[..]
lijkt me dat dat als medeoorzaak buiten kijf staat?
huhuquote:Op zondag 9 juni 2013 13:08 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Daarom leg ik ook de 'schuld' van de huidige ellende bij BEIDE partijen.
Banken boden natuurlijk te hoge leningen aan (tot 7x je jaarsalaris maar liefst), maar de kopers waren ook maar wàt geneigd om die hoge leningen ook te willen hebben.
Het is natuurlijk van het grootste belang om 'beter' te zijn dan je buren he?quote:Op zondag 9 juni 2013 13:08 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Daarom leg ik ook de 'schuld' van de huidige ellende bij BEIDE partijen.
Banken boden natuurlijk te hoge leningen aan (tot 7x je jaarsalaris maar liefst), maar de kopers waren ook maar wàt geneigd om die hoge leningen ook te willen hebben.
Precies, maar hoeveel is dit? Is dit bijv. alle ontvangen rente over het gespaarde bedrag?quote:Op zondag 9 juni 2013 12:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ad. 1 Als je niet minimaal 15 jaar spaart, moet je alsnog belasting betalen in box 1, volgens mij.
Gezien de lage spaarrentes had het zelf sparen de afgelopen jaren praktisch net zoveel opgeleverd..quote:Wanneer je je niet aan één van de zes spelregels houdt, dan is de kans aanwezig dat je een fiscale sanctie krijgt. De polis of bankspaarrekening wordt gezien als 'uitgekeerd' (werkelijk of fictief). Een fiscale boete houdt in dat het rentebestanddeel (waarde verminderd met de inleg/premie) progressief belast is in box 1 tot 52 procent. Je rendement kan dus halveren.
Toch maar laten staan, zou ik zeggen.quote:Op zondag 9 juni 2013 13:45 schreef McMarco het volgende:
[..]
Precies, maar hoeveel is dit? Is dit bijv. alle ontvangen rente over het gespaarde bedrag?
Edit:
Zo te lezen op http://www.mistermoney.nl(...)en-of-een-gevaar.asp
[..]
Gezien de lage spaarrentes had het zelf sparen de afgelopen jaren praktisch net zoveel opgeleverd..
Ben graag (veel) "minder" dan m'n buren als het gaat om de hypotheek.quote:Op zondag 9 juni 2013 13:36 schreef Fogel het volgende:
Het is natuurlijk van het grootste belang om 'beter' te zijn dan je buren he?
Het is ook weer de perceptie die ons is opgedrongen: "duur huis -> hoort hoge hypotheek bij" en aflossen.....waarom zou je je de HRA door de neus boren. Dat je meestal het grootste deel zelf betaalt werd er niet bijgenoemd.quote:Op zondag 9 juni 2013 13:36 schreef Fogel het volgende:
Mijn huidige bank vroeg zich ook af waarom ik niet meer wilde lenen dan ik doe, had zo een paar ton extra kunnen krijgen. Maar ik vind mijn hypotheek gewoon hoog genoeg zoals ie is, en maandelijks wordt het minder
Zo hou je meer geld over voor een duurdere auto dan de burenquote:Op zondag 9 juni 2013 14:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Ben graag minder dan m'n buren als het gaat om de hypotheek.
Ik twijfel er erg over. Onder de streep maakt het denk ik niet zoveel uit (netto spaarrentes vs. netto hypotheekrentes). Een boete lijkt zuur, maar de bankspaarhypotheek niet genomen hebben had me dus net zoveel opgeleverd.quote:Op zondag 9 juni 2013 13:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Toch maar laten staan, zou ik zeggen.
maar als je graag tussentijds wil aflossen, is banksparen toch niet dè juiste hyp.vorm?quote:Op zondag 9 juni 2013 13:45 schreef McMarco het volgende:
[..]
Precies, maar hoeveel is dit? Is dit bijv. alle ontvangen rente over het gespaarde bedrag?
Edit:
Zo te lezen op http://www.mistermoney.nl(...)en-of-een-gevaar.asp
[..]
Gezien de lage spaarrentes had het zelf sparen de afgelopen jaren praktisch net zoveel opgeleverd..
Dat klopt helemaal, maar sparen in box 3 betekent de VRH boven het vrijstellingsbedrag.quote:Op zondag 9 juni 2013 13:45 schreef McMarco het volgende:
Als je het de beoogde minimale 15 of 20 jaar zou laten staan, dan had het flink gerendeerd.quote:Op zondag 9 juni 2013 14:10 schreef McMarco het volgende:
[..]
Ik twijfel er erg over. Onder de streep maakt het denk ik niet zoveel uit (netto spaarrentes vs. netto hypotheekrentes). Een boete lijkt zuur, maar de bankspaarhypotheek niet genomen hebben had me dus net zoveel opgeleverd.
dan had je dat geld direct kunnen gebruiken om de hyp in te lossen.quote:Op zondag 9 juni 2013 14:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat klopt helemaal, maar sparen in box 3 betekent de VRH boven het vrijstellingsbedrag.
Niet als je het geld uit de bankspaarrekening wilt halen. Het kan wel met geld uit een andere "pot".quote:Op zondag 9 juni 2013 14:12 schreef capricia het volgende:
maar als je graag tussentijds wil aflossen, is banksparen toch niet dè juiste hyp.vorm?
Dat was het punt van StMarco niet: het ging hem om óf banksparen óf zelf sparen op een gewone box3 spaarrekening.quote:Op zondag 9 juni 2013 14:13 schreef capricia het volgende:
Dan had je dat geld direct kunnen gebruiken om de hyp in te lossen.
Precies, ik heb dat geld reeds al, in Box 3.quote:Op zondag 9 juni 2013 14:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat was het punt van StMarco niet: het ging hem om óf banksparen óf zelf sparen op een gewone box3 spaarrekening.
Als je slim bent, wel.quote:
Maar om even terug te komen op het onderwerp, ik heb vorige maand 1000 euro in het aflossingsvrije deel gestortquote:Op zaterdag 8 juni 2013 14:43 schreef zwarteweduwe het volgende:
Zijn er andere fanatieke extra aflossers hier? Hoe gaat het bij jullie?
Als je slim bent? Maar je zei dat de berekening nog ongunstiger zou uitpakken als je rente op rente zou meerekenen?quote:Op zondag 9 juni 2013 15:19 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Als je slim bent, wel.
Voorbeeld:
- hypotheekbedrag 150.000
- aflossing per maand 430
- looptijd 30 jaar
- rente 4%
As ik gewoon die 430 euro per maand aflos (lineair dus), dan ben ik 30 jaar bezig. Als ik de bespaarde rente gebruik om af te lossen, ben ik na 22 jaar klaar.
Met andere woorden, de bespaarde rente maakt maar liefst 8/30e deel van de aflossing uit. Maar goed, wat jij zei over 'het grootste deel komt toch uit de betalingen', dat klopt sec wel.
quote:Op zondag 9 juni 2013 12:43 schreef Hallmark het volgende:
[..]
In mijn recent (2 jaar geleden) afgesloten hypotheek-offerte staat het gelukkig letterlijk vermeld.
Het is heel makkelijk uit te rekenen: pak je hypotheek-percentage, maal het totale hypotheekbedrag, maal 30 jaar. Als ik uitga van een aflossingsvrij deel van 125.000 euro, 30 jaar lang tegen een rente van 4 procent. Dus 125.000 x 0.04 x 30 = 150.000 aan rente. En niks afgelost :-)
In werkelijkheid is het nog veel erger, want ik reken nu niet met rente-op-rente.
Dit kende ik nog niet? Dat is met de nieuwe hypotheekregels? Ik heb er even op gegoogled maar niks gevonden. Dus 2 ton hypotheek met 1,5 ton (doelbedrag) banksparen en een restschuld van 50k, dan zou je nu dus niet meer 5k in kunnen leggen op je bankspaarproduct zodat je richting die 2 ton (en dus een volledige aflossing) gaat?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 15:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan heb je misschien wel een probleem, want je mag onder de nieuwe regels je vastgestelde doelbedrag niet verhogen. En met extra stortingen kom je dus hoger uit dan je doelbedrag.
Als je tenminste bankspaart met belastingvoordeel.
idd.quote:Op zondag 9 juni 2013 15:50 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Dit kende ik nog niet? Dat is met de nieuwe hypotheekregels? Ik heb er even op gegoogled maar niks gevonden. Dus 2 ton hypotheek met 1,5 ton (doelbedrag) banksparen en een restschuld van 50k, dan zou je nu dus niet meer 5k in kunnen leggen op je bankspaarproduct zodat je richting die 2 ton (en dus een volledige aflossing) gaat?
Twee zijden van de medaille.quote:Op zondag 9 juni 2013 15:27 schreef Lienekien het volgende:
Als je slim bent? Maar je zei dat de berekening nog ongunstiger zou uitpakken als je rente op rente zou meerekenen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |