Genoeg aflossen en je droom wordt werkelijkheid.quote:Op zondag 9 juni 2013 11:38 schreef zwarteweduwe het volgende:
Van zo'n hypotheekbedrag kan ik alleen maar dromen....
Ik reageer op een post. Mag het?quote:Op zondag 9 juni 2013 11:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Voor het dubbele konden verkopen hield voor de meesten vaak nog niet eens in dat ze opeens geld in handen kregen. Dat appartement wat hun voor 60.000 euro kochten hebben ze opgeknapt,kk meegefinacierd enz, met een hypotheek van 90.000 en men verkocht het dan voor 120.000, maar de nieuwe woning was dan ook een stuk duurder geworden waardoor de 30.000 virtuele overwaarde meteen weer in de volgende hypotheek gestopt werd.
Dit topic gaat trouwens over aflossen daar hebben speculatieve winsten die niet genomen worden niets mee van doen.
http://www.purplemath.com/modules/expofcns4.htmquote:
Ad. 1 Als je niet minimaal 15 jaar spaart, moet je alsnog belasting betalen in box 1, volgens mij.quote:Op zondag 9 juni 2013 12:12 schreef McMarco het volgende:
Interessant topic. Zit zelf ook met 3 vragen:
1. Iemand ervaring met het beëindigen van een bankspaarhypotheek, na de rentevaste periode? Heb na een kleine 5 jaar genoeg gespaard om dit deel helemaal af te lossen. Je betaalt daarvoor een boete, weet iemand hoe hoog deze is?
Ik mag overigens niet tussentijds bijstorten.
2. Andere deel is aflossingsvrij. Die mag je toch wel na een rentevaste periode in een keer aflossen (wat ook gebeurt als je zou verhuizen naar een andere bank)? Volgens mij wel iig.
3. Mag je bij een aflossingsvrije hypotheek met variabele rente altijd onbeperkt aflossen (wat ook gebeurt als je zou verhuizen naar een andere bank)? Volgens mij wel iig.
Als alles afgelost is bespaar je ook een hoop op overlijdensrisicoverzekering, eigenwoningforfait en (op dit moment) vermogensrendementsheffing. Dat tikt ook aardig aan.
Exponentieel met een kleine exponent. Stel je lost in het eerste jaar ¤1000,- af en de HR is 5%. Dat is na x jaar een besparing van 1000 * (1,05)^x. Het aantal jaren is dus de exponent.quote:
Binnen of buiten de rentevaste periode is niet relevant.quote:Op zondag 9 juni 2013 12:12 schreef McMarco het volgende:
Interessant topic. Zit zelf ook met 3 vragen:
2. Andere deel is aflossingsvrij. Die mag je toch wel na een rentevaste periode in een keer aflossen (wat ook gebeurt als je zou verhuizen naar een andere bank)? Volgens mij wel iig.
3. Mag je bij een aflossingsvrije hypotheek met variabele rente altijd onbeperkt aflossen (wat ook gebeurt als je zou verhuizen naar een andere bank)? Volgens mij wel iig.
huhu het is allemaal de schuld van de bankenquote:Op zondag 9 juni 2013 11:18 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Je kan het je nu nauwelijks meer voorstellen maar tot pak-'em-beet 2003 probeerden vele hypotheekgevers (NB: de banken dus) huizenkopers vaak een zo hoog mogelijke hypotheek aan te smeren (ja, lekker vangen voor ze!), gebaseerd op het sprookje van de "nooit meer dalende huizenprijzen en aandelenmarkten" (). En velen trapten daarin, namen nog een wat extra lening voor de zogenaamde 'noodzakelijke' verbouwing (lees: de badkamertegeltjes hadden de verkeerde kleur e.d.). Een 'tophypotheek' werd zelfs aangeprezen als iets waar je heel blij van moest zijn...
En dan heb ik het nog niet eens over al die "benut uw overwaarde!"-folders die tot aan ongeveer 2000 zo ongeveer dagelijks mijn brievenbus vervuilden.
Ikzelf kreeg in 1995 nog van de bank te horen "maar mevrouw, u kunt véél meer lenen! Waarom zo'n klein huisje kopen?"
Wat ben ik nú blij dat ik nooit naar dit soort grappenmakers heb geluisterd.
[..]
In mijn recent (2 jaar geleden) afgesloten hypotheek-offerte staat het gelukkig letterlijk vermeld.quote:Op zondag 9 juni 2013 11:10 schreef zwarteweduwe het volgende:
Nooit bij stilgestaan dat het zo erg is!
Maar het klopt wel, als ik dit zo betrek op mijn eigen recente aflossingsvoorbeeld.
Het is toch lineair? Je bespaart toch elk volgend jaar net zoveel rente?quote:Op zondag 9 juni 2013 12:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Exponentieel met een kleine exponent. Stel je lost in het eerste jaar ¤1000,- af en de HR is 5%. Dat is na x jaar een besparing van 1000 * (1,05)^x. Het aantal jaren is dus de exponent.
En voor latere jaren/inleg, idem.
Je betaalt toch geen rente-op-rente?quote:Op zondag 9 juni 2013 12:43 schreef Hallmark het volgende:
[..]
In mijn recent (2 jaar geleden) afgesloten hypotheek-offerte staat het gelukkig letterlijk vermeld.
Het is heel makkelijk uit te rekenen: pak je hypotheek-percentage, maal het totale hypotheekbedrag, maal 30 jaar. Als ik uitga van een aflossingsvrij deel van 125.000 euro, 30 jaar lang tegen een rente van 4 procent. Dus 125.000 x 0.04 x 30 = 150.000 aan rente. En niks afgelost :-)
In werkelijkheid is het nog veel erger, want ik reken nu niet met rente-op-rente.
Mede. Vooral de hypotheekadviseurs waren op provisie uit: hoge hypotheken = extra provisie. Dus hup: overwaarde omzetten in hypotheekschuld. Beleggen, niet aflossen extra hypotheek en vooral: veel meer en vaak oversluiten en elke keer hoger.quote:Op zondag 9 juni 2013 12:38 schreef hugecooll het volgende:
[..]
huhu het is allemaal de schuld van de banken
Je stopt die eerste ¤50 besparing weer in aflossing.quote:Op zondag 9 juni 2013 12:44 schreef Lienekien het volgende:
Het is toch lineair? Je bespaart toch elk volgend jaar net zoveel rente?
Jaar 1: besparing is 50 euro
Jaar 2: besparing is 50 euro.
Jaar 3: besparing is 50 euro.
Enz.
Na drie jaar bespaard: 150 euro.
Volgens jouw formule zou het na drie jaar zijn 1000 * (1,05)^x= 157,625 besparing.
Het is lineair zolang je die besparing niet terugpompt in je hypotheek. Als je dat wel zou doen (en dus steeds iets meer gaat aflossen) creëer je een vliegwiel, sneeuwbal, hoe je het ook noemen wilt.quote:Op zondag 9 juni 2013 12:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is toch lineair? Je bespaart toch elk volgend jaar net zoveel rente?
Jaar 1: besparing is 50 euro
Jaar 2: besparing is 50 euro.
Jaar 3: besparing is 50 euro.
Enz.
Na drie jaar bespaard: 150 euro.
Volgens jouw formule zou het na drie jaar zijn 1000 * (1,05)^x= 157,625 besparing.
En dat is nou precies wat banken je niet adviseren omdat het totale rentebedrag wat je betaalt over je looptijd enorm afneemt.quote:Op zondag 9 juni 2013 12:50 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Het is lineair zolang je die besparing niet terugpompt in je hypotheek. Als je dat wel zou doen (en dus steeds iets meer gaat aflossen) creëer je een vliegwiel, sneeuwbal, hoe je het ook noemen wilt.
Lijkt me een héle goede reden om het dan wel te doenquote:Op zondag 9 juni 2013 12:52 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
En dat is nou precies wat banken je niet adviseren omdat het totale rentebedrag wat je betaalt over je looptijd enorm afneemt.
Het grootste deel komt toch van wat jij er jaarlijks extra instopt.quote:Op zondag 9 juni 2013 12:50 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Het is lineair zolang je die besparing niet terugpompt in je hypotheek. Als je dat wel zou doen (en dus steeds iets meer gaat aflossen) creëer je een vliegwiel, sneeuwbal, hoe je het ook noemen wilt.
Als je denkt dat ik dat bedoelde te zeggen met mijn post, dan heb je me bepaald verkeerd begrepen.quote:Op zondag 9 juni 2013 12:38 schreef hugecooll het volgende:
[..]
huhu het is allemaal de schuld van de banken
I know.quote:Op zondag 9 juni 2013 12:57 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Lijkt me een héle goede reden om het dan wel te doen
Kan me niet herinneren dat de bank mij ooit zonder verborgen agenda heeft geadviseerd....
Want het was niet zo dat mensen zelf ook erg inhalig waren en dat als bank 1 ze geen lening wilde verschaffen, ze gewoon naar bank 2 zouden gaanquote:Op zondag 9 juni 2013 12:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Mede. Vooral de hypotheekadviseurs waren op provisie uit: hoge hypotheken = extra provisie. Dus hup: overwaarde omzetten in hypotheekschuld. Beleggen, niet aflossen extra hypotheek en vooral: veel meer en vaak oversluiten en elke keer hoger.
[..]
Je stopt die eerste ¤50 besparing weer in aflossing.
Leg eens uit dan, want zoals ik 'm lees staat dat er vrijwel letterlijkquote:Op zondag 9 juni 2013 12:58 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Als je denkt dat ik dat bedoelde te zeggen met mijn post, dan heb je me bepaald verkeerd begrepen.
Lees 'm nog eens.
Uiteraard. En niet alleen naar bank 2. Het was onder bepaalde mensen een sport om alle banken af te lopen om maar een zo hoog mogelijke hypotheek te scoren. Tsja.quote:Op zondag 9 juni 2013 13:01 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Want het was niet zo dat mensen zelf ook erg inhalig waren en dat als bank 1 ze geen lening wilde verschaffen, ze gewoon naar bank 2 zouden gaan
Domme, domme mensen!quote:Op zondag 9 juni 2013 13:02 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Uiteraard. En niet alleen naar bank 2. Het was onder bepaalde mensen een sport om alle banken af te lopen om maar een zo hoog mogelijke hypotheek te scoren. Tsja.
Heb je het element van "zo hoog mogelijk lenen voor de zogenaamd 'noodzakelijke' verbouwing" helemaal gemist? Daarin impliceer ik toch behoorlijk dat er toch ook een hoop mensen waren die zich hebben laten leiden door hebzucht en 'status'.quote:Op zondag 9 juni 2013 13:01 schreef hugecooll het volgende:
Leg eens uit dan, want zoals ik 'm lees staat dat er vrijwel letterlijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |