Netjes! Je moet er toch niet aan denken dat je na 30 jaar braaf betalen nog steeds met die lening zit, waarvan de rente dan niet meer aftrekbaar is!quote:Op zaterdag 8 juni 2013 20:23 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Eigenlijk 100% bankspaar sinds begin dit jaar. Daarvoor was het 80% aflossingsvrij.
huhquote:Op zaterdag 8 juni 2013 21:25 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Netjes! Je moet er toch niet aan denken dat je na 30 jaar braaf betalen nog steeds met die lening zit, waarvan de rente dan niet meer aftrekbaar is!
Ook dan mag je ze aftrekken, het ging namelijk om de rente. De rente mag je gewoon 30 jaar aftrekken als je het meefinanciert. En het jaar van afsluiten mag je de kosten ook nog eens aftrekken.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 21:01 schreef Angel_of_Dth het volgende:
En als je ze meefinanciert mag je ze niet aftrekken? Het zijn immers nog steeds kosten die je in dat jaar maakt, zij het met geleend geld.
Definieer onlangs.quote:Dit is dan overigens onlangs gewijzigd, voorheen was dat deel van de lening volgens mij niet aftrekbaar en kon je die kosten alleen aftrekken in het jaar dat je de woning kocht. Voor zover de kosten betrekking hebben op de eigen woningschuld (en daaronder dus niet begrepen de kosten voor financiering van deze kosten).
En om maar eens een van jouw vragen te stellen: in welk wetsartikel kan ik dat vinden? Dan ben ik namelijk wel benieuwd of ik dat verschil in mijn wetbundels ook zie.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 21:43 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ook dan mag je ze aftrekken, het ging namelijk om de rente. De rente mag je gewoon 3 jaar aftrekken als je het meefinanciert. En het jaar van afsluiten mag je de kosten ook nog eens aftrekken.
Jaar of 5?quote:Definieer onlangs.
Ik heb je al een bron gegeven, daar kan je dat gewoon op lezen.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 21:47 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
En om maar eens een van jouw vragen te stellen: in welk wetsartikel kan ik dat vinden? Dan ben ik namelijk wel benieuwd of ik dat verschil in mijn wetbundels ook zie.
[..]
Jaar of 5?
Daar zie ik staan dat de rente aftrekbaar is (waar je nu overigens de 3 jaar vandaan haalt, dat zie ik niet). Dat is niet wat ik vroeg.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 21:49 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik heb je al een bron gegeven, daar kan je dat gewoon op lezen.
Ah ja, het is natuurlijk wel de bedoeling dat je em aflostquote:Op zaterdag 8 juni 2013 21:45 schreef zwarteweduwe het volgende:
@hugecool: 80% aflossingsvrij = 80 procent van je lening bestaat gewoon nog na 30 jaar voornamelijk rente betaald te hebben. Maar je recht op HRA vervalt dan. Dat betekent: een lening die vrolijk doorloopt, tot in het oneindige, maar per saldo toegenomen woonlasten.
Ja, wat verwacht je meer te zien dan? Dat is namelijk wat ik zeg, de rente van de eenmalige kosten is aftrekbaar als je deze mee financiert.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 21:53 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Daar zie ik staan dat de rente aftrekbaar is (waar je nu overigens de 3 jaar vandaan haalt, dat zie ik niet). Dat is niet wat ik vroeg.
30 jaar.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 21:43 schreef Tha_Duck het volgende:
Ook dan mag je ze aftrekken, het ging namelijk om de rente. De rente mag je gewoon 3 jaar aftrekken als je het meefinanciert. En het jaar van afsluiten mag je de kosten ook nog eens aftrekken.
Niet de rente over boeterente als je die meefinanciert.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 21:55 schreef Tha_Duck het volgende:
Ja, wat verwacht je meer te zien dan? Dat is namelijk wat ik zeg, de rente van de eenmalige kosten is aftrekbaar als je deze mee financiert.
Ik vraag je gewoon of je weet in welk artikel dat staat, aangezien dat in mijn beleving voorheen anders was. Dus wil ik graag eens gaan kijken wat er gewijzigd is.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 21:55 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ja, wat verwacht je meer te zien dan? Dat is namelijk wat ik zeg, de rente van de eenmalige kosten is aftrekbaar als je deze mee financiert.
Ik haal helemaal nergens 3 jaar vandaan, jij bedenkt dat nu net in deze post. Geen idee dus.
Jah typo, sorry. Heb de reply en originele post aangepast.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 21:58 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ik vraag je gewoon of je weet in welk artikel dat staat, aangezien dat in mijn beleving voorheen anders was. Dus wil ik graag eens gaan kijken wat er gewijzigd is.
En die 3 zal wel een typfout zijn, vermoed ik nu blomke je corrigeert, maar die staat gewoon in je eigen post.
Da's een uitspraak van een civiele rechter tegen de belastingdienst.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 21:58 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik vraag je gewoon of je weet in welk artikel dat staat, aangezien dat in mijn beleving voorheen anders was.
Volgens mijn bron wel.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 21:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Niet de rente over boeterente als je die meefinanciert.
Nog mooier.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 22:02 schreef Tha_Duck het volgende:
Daar staat dat je betaalde boeterente mag aftrekken in het jaar van aankoop en als je het meefinanciert over de hele looptijd de rente mag aftrekken.
Want daar hebben ze het al veel te druk voorquote:Op zaterdag 8 juni 2013 22:10 schreef blomke het volgende:
Ja joh, mea culpa. Mijn hypotheekadviseur meldde me destijds dat de boeterente alleen als éénmalige aftrekpost aftrekbaar is, maar als je 'm onderbrengt in de hypotheek, is die rente niet meer aftrekbaar. Hetgeen dus (alweer) een verkeerde mededeling van die adviseur was.
Overigens raade ie mij aan om de rente gewoon af te trekken; "bij correctiebedragen < ¤200 maaktde BD er geen werk van" was z'n argument.
En dat is dus precies hoe ik het geleerd heb, dus of het destijds fout was betwijfel ik wel. Het is nu in ieder geval anders.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 22:10 schreef blomke het volgende:
Ja joh, mea culpa. Mijn hypotheekadviseur meldde me destijds dat de boeterente alleen als éénmalige aftrekpost aftrekbaar is, maar als je 'm onderbrengt in de hypotheek, is die rente niet meer aftrekbaar. Hetgeen dus (alweer) een verkeerde mededeling van die adviseur was.
De kans dat het opgemerkt wordt is bijzonder klein, inderdaad.quote:Overigens raade ie mij aan om de rente gewoon af te trekken; "bij correctiebedragen < ¤200 maaktde BD er geen werk van" was z'n argument.
Prettige adviseurquote:Op zaterdag 8 juni 2013 22:10 schreef blomke het volgende:
Overigens raade ie mij aan om de rente gewoon af te trekken; "bij correctiebedragen < ¤200 maaktde BD er geen werk van" was z'n argument.
Snap je nu mijn sarcastische attitude jegens hypotheekadviseurs?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 22:13 schreef Tha_Duck het volgende:
Prettige adviseur
Het feit dat hij het niet weet is vervelend, maar dat hij je nog aanzet tot fraude zou eigenlijk strafbaar moeten zijn. Alhoewel het nu geen fraude blijkt
Dat begrijp ik heel goed.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 22:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Snap je nu mijn sarcastische attitude jegens hypotheekadviseurs?
Nou ja, het sluit elkaar niet uit, toch?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 23:39 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:
Je wilt toch ook een beetje leven? lijkt mij?
Voor de mensen die een tophypotheek hebben wel. Maar blijkbaar zijn er ook genoeg mensen die niet het maximale geleend hebben en hierdoor wel dus nog extra geld kunnen overhouden om af te lossen en ook nog wat leuke dingen te blijven doen.quote:Op zondag 9 juni 2013 10:09 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Nou ja, het sluit elkaar niet uit, toch?
Exponentieel? Hoe moet ik dat zien?quote:Op zondag 9 juni 2013 10:34 schreef blomke het volgende:
Vergeet ook niet dat aflossen een exponentiëel effect heeft: iedere mand minder rente betalen = meer overhouden om af te lossen etc.
Dat is wat ik (in retrospectief) mijzelf wat kwalijk neem, dat ik misschien toch vrij veel gevaren ben op de blauwe ogen van de adviseur. Al ben ik in de loop van de tijd wel wijzer geworden.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 22:15 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een goede adviseur heb, maar ik moet wel zeggen dat ik de meeste dingen ook zelf nog check. Ik hou me in een gesprek graag wat dom, terwijl ik eigenlijk al grotendeels ingelezen ben
Nou, da's maar heel matig. Als ik 1000 euro aflos duurt het jaren voordat ik dat met de besparing die me dat maandelijks oplevert, weer bij elkaar heb gespaard.quote:Op zondag 9 juni 2013 10:40 schreef Basp1 het volgende:
Net zoals je met sparen rente op rente krijgt over de jaren heen en men dat ook exponetiele groei noemt, maar dan van de aflossende kant bekeken.
maar je ziet het wel meteen in je maandlasten.quote:Op zondag 9 juni 2013 10:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, da's maar heel matig. Als ik 1000 euro aflos duurt het jaren voordat ik dat met de besparing die me dat maandelijks oplevert, weer bij elkaar heb gespaard.
Tsja, toen ik laatst mijn teruggave IB meteen doorstortte naar de hypotheekrekening, leverde mij dat een besparing op van ¤ 30 per maand.quote:Op zondag 9 juni 2013 10:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, da's maar heel matig. Als ik 1000 euro aflos duurt het jaren voordat ik dat met de besparing die me dat maandelijks oplevert, weer bij elkaar heb gespaard.
Als jij nu duizend euro aflost, dan bepaar je ongeveer anderhalf duizend euro in de toekomst.quote:Op zondag 9 juni 2013 10:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
quote:Op zondag 9 juni 2013 11:04 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Als jij nu duizend euro aflost, dan bepaar je ongeveer anderhalf duizend euro in de toekomst.
Zoals je misschien wel of misschien niet weet, betaal je het aflossingsvrije deel van je hypotheek ongeveer anderhalf keer extra aan rente.
Ja, hoi. De vraag was naar het exponentiële effect van het aflossen. Niet de besparing op de lange termijn, maar het exponentiële effect.quote:Op zondag 9 juni 2013 11:04 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Als jij nu duizend euro aflost, dan bepaar je ongeveer anderhalf duizend euro in de toekomst.
Zoals je misschien wel of misschien niet weet, betaal je het aflossingsvrije deel van je hypotheek ongeveer anderhalf keer extra aan rente.
Je hebt gelijk, maar dat rekenvoorbeeld kan ik je zo snel niet geven. Wel is duidelijk dat als je inderdaad élke gerealiseerde besparing omzet in extra-extra aflossingen, je in steeds snellere mate van je schuld afraakt. Samengesteld interest.quote:Op zondag 9 juni 2013 11:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, hoi. De vraag was naar het exponentiële effect van het aflossen. Niet de besparing op de lange termijn, maar het exponentiële effect.
Je kan het je nu nauwelijks meer voorstellen maar tot pak-'em-beet 2003 probeerden vele hypotheekgevers (NB: de banken dus) huizenkopers vaak een zo hoog mogelijke hypotheek aan te smeren (ja, lekker vangen voor ze!), gebaseerd op het sprookje van de "nooit meer dalende huizenprijzen en aandelenmarkten" (quote:Op zondag 9 juni 2013 10:57 schreef Fogel het volgende:
Ik snap niet dat er mensen zijn die een zo hoge hypotheek nemen zodat ze niet af kúnnen lossen.
quote:Dus ja, ik ben een aflosser, uiteraard.
Wat je hier al uitgelegd is die exponentiele besparing, want je ziet dat je jaarlijks mee geld vrij hebt om nog meer af te lossen.quote:Op zondag 9 juni 2013 11:12 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar dat rekenvoorbeeld kan ik je zo snel niet geven. Wel is duidelijk da, A als je inderdaad élke gerealiseerde besparing omzet in extra-extra aflossingen, je in steeds snellere mate van je schuld afraakt.
Dagelijks? Grappig. Nog nooit zo'n folder gezien.quote:Op zondag 9 juni 2013 11:18 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Je kan het je nu nauwelijks meer voorstellen maar tot pak-'em-beet 2003 probeerden vele hypotheekgevers (NB: de banken dus) huizenkopers vaak een zo hoog mogelijke hypotheek aan te smeren (ja, lekker vangen voor ze!), gebaseerd op het sprookje van de "nooit meer dalende huizenprijzen en aandelenmarkten" (). En velen trapten daarin, namen nog een wat extra lening voor de zogenaamde 'noodzakelijke' verbouwing (lees: de badkamertegeltjes hadden de verkeerde kleur e.d.). Een 'tophypotheek' werd zelfs aangeprezen als iets waar je heel blij van moest zijn...
En dan heb ik het nog niet eens over al die "benut uw overwaarde!"-folders die tot aan ongeveer 2000 zo ongeveer dagelijks mijn brievenbus vervuilden.
Ikzelf kreeg in 1995 nog van de bank te horen "maar mevrouw, u kunt véél meer lenen! Waarom zo'n klein huisje kopen?"
Wat ben ik nú blij dat ik nooit naar dit soort grappenmakers heb geluisterd.
[..]
Voor het dubbele konden verkopen hield voor de meesten vaak nog niet eens in dat ze opeens geld in handen kregen. Dat appartement wat hun voor 60.000 euro kochten hebben ze opgeknapt,kk meegefinacierd enz, met een hypotheek van 90.000 en men verkocht het dan voor 120.000, maar de nieuwe woning was dan ook een stuk duurder geworden waardoor de 30.000 virtuele overwaarde meteen weer in de volgende hypotheek gestopt werd.quote:Op zondag 9 juni 2013 11:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dagelijks? Grappig. Nog nooit zo'n folder gezien.
Daarnaast moet je niet vergeten dat je nu weet dat de situatie die toen werd voorgespiegeld niet bleek te kloppen. Dus of je ervan kunt spreken dat mensen er toen 'intrapten'... En er hebben natuurlijk ook heel veel mensen wél geprofiteerd van de stijgende huizenprijzen. Starters die na een jaar of 8 hun appartement voor het dubbele konden verkopen, bijv.
Van zo'n hypotheekbedrag kan ik alleen maar dromen....quote:Op zondag 9 juni 2013 11:33 schreef Sorella het volgende: De hypotheek staat nu op 67.500 euro, in al die jaren eigenlijk niets afgelost en ook gelukkig nooit in de: maar mevr. u heeft een ton overwaarde die kunt u toch gebruiken getrapt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |