Het probleem zit m.i. niet bij de juristen, maar bij de blaters (ook hier weer in dit draadje aanwezig) die weigeren om kennis te nemen van de feiten en die op basis van de onderbuik blijven oordelen, zelfs als je hen rustig uitlegt waar ze de mist in gaan.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:25 schreef stopnaald het volgende:
Juristen moeten alert zijn, dat hun technische en feitelijke omgang met het recht en de rechtspraak, nooit ten koste gaat van de emotionele realiteit. Je kunt vanuit de ivoren toren wel juridisch accurate uitspraken en theorieën uitvaardigen, maar als het rechtsgevoel van de samenleving te vaak geweld aangedaan wordt, dan loop je het risico om buitenspel gezet te worden.
Point being?quote:Op zondag 2 juni 2013 14:36 schreef cempexo het volgende:
[..]
Het strafrecht heeft nooit een zelfstandig leven, dat wordt namelijk door mensen beïnvloed of inhoud daar aan geven,de jurist in dit geval.
Dat mensen dus het strafrecht inhoud geven.quote:
Het is nooit interessant hoe iets is maar hoe het moet zijn ...quote:Op zondag 2 juni 2013 14:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het probleem zit m.i. niet bij de juristen, maar bij de blaters (ook hier weer in dit draadje aanwezig) die weigeren om kennis te nemen van de feiten en die op basis van de onderbuik blijven oordelen, zelfs als je hen rustig uitlegt waar ze de mist in gaan.
Als je niet wil weten waarover je oordeelt, dan houdt het op.
Inspraak zonder inzicht leidt tot een uitspraak zonder uitzicht.
Mijn eerste commentaar betrof de argwaan, teleurstelling en het roepen om zwaardere straffen inzake de zaak Nieuwenhuizen. Die gevoelens kan ik me goed voorstellen, aangezien het inderdaad wel vaker voorkomt dat de uiteindelijke straf (veel) lager uitvalt dan de eis. Maar ook dat de eis op zichzelf als "te laag" wordt ervaren.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:29 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk is het onrechtvaardig dat ze allebei zijn weggekomen. Dat doe ik niet zozeer af als onderbuikgevoelens, want dat is hoe dan ook cru.
[..]
Dan praat je over primair een andere zaak; namelijk de overval. Maar daar ging het niet om, het ging om het dodelijke ongeluk.
Water is nat...quote:Op zondag 2 juni 2013 14:41 schreef cempexo het volgende:
[..]
Dat mensen dus het strafrecht inhoud geven.
Neen. Dit is exact hoe leken het strafrecht beleven. Jij blijft steken (als een echte jurist) in juridische theorieën. Zoals ik al zei: klinisch en star.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:31 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Aan het rechtsgevoel tegemoet komen is essentieel anders dan zeggen dat een straf de waarde van iemands leven bepaalt. Een overlijden van iemand kun je namelijk nooit opheffen, teniet doen of op een rechtvaardige manier verrekenen of afstrepen. Het strafrecht meent zich dan ook helemaal niet op dat nogal gladde ijs te begeven.
De rechtspraak is behoorlijk transparant, maar veel mensen nemen niet de moeite om een uitspraak na te slaan of terug te lezen terwijl dat wel gewoon kan en daarmee begrijpelijker maakt. Media leggen doorgaans nooit de nuances uit maar spelen in op bepaalde sentimenten. Daar kan een rechter niet zoveel aan doen.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:44 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Mijn eerste commentaar betrof de argwaan, teleurstelling en het roepen om zwaardere straffen inzake de zaak Nieuwenhuizen. Die gevoelens kan ik me goed voorstellen, aangezien het inderdaad wel vaker voorkomt dat de uiteindelijke straf (veel) lager uitvalt dan de eis. Maar ook dat de eis op zichzelf als "te laag" wordt ervaren.
Ik vind dan ook dat zowel OM, als rechtbank, veel meer werk moeten maken van het uitleggen hoe ze tot hun eis cq strafmaat komen. En ja, dat mag gerust in Jip-en-Janneke-taal. Ik vind dat gewoon horen bij hun werk. Een rechter is onafhankelijk, maar staat niet los van de samenleving. Zij staan ten dienste van de samenleving en dat aspect mag best wat meer profiel krijgen.
Dan heb je het toch niet helemaal goed begrepen.quote:Mijn tweede commentaar betrof het door scooterjongens veroorzaakte dodelijke ongeluk. Ik vind het heel erg crue dat zij er zo makkelijk mee weggekomen zijn. Hoewel het juridisch anders ligt, zegt het rechtsgevoel simpelweg dat ze allebei dezelfde intenties hadden en bereid waren om dezelfde risico's te nemen. De moraal van beiden komt overeen.
Prima. Als je niet leest wat er staat zijn we snel uitgeluld.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:46 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Neen. Dit is exact hoe leken het strafrecht beleven. Jij blijft steken (als een echte jurist) in juridische theorieën. Zoals ik al zei: klinisch en star.
Ook voor jou: ik vind dan ook dat zowel OM, als rechtbank, veel meer werk moeten maken van het uitleggen hoe ze tot hun eis cq strafmaat komen. En ja, dat mag gerust in Jip-en-Janneke-taal. Ik vind dat gewoon horen bij hun werk. Een rechter is onafhankelijk, maar staat niet los van de samenleving. Zij staan ten dienste van de samenleving en dat aspect mag best wat meer profiel krijgen.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het probleem zit m.i. niet bij de juristen, maar bij de blaters (ook hier weer in dit draadje aanwezig) die weigeren om kennis te nemen van de feiten en die op basis van de onderbuik blijven oordelen, zelfs als je hen rustig uitlegt waar ze de mist in gaan.
Lieverd, ook al nemen mensen (zoals ik) wel de moeite om een uitspraak na te gaan, het blijft een lange gortdroge juridisch technische tekst, waar leken (zeker de wat minder hoog opgeleiden) gewoon heel veel moeite mee hebben. Daar kan die rechter wel degelijk heel veel aan doen. Al was het maar via hun woordvoerders bijv. Kost alleen wel wat moeite en geld ja.quote:Op zondag 2 juni 2013 14:50 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De rechtspraak is behoorlijk transparant, maar veel mensen nemen niet de moeite om een uitspraak na te slaan of terug te lezen terwijl dat wel gewoon kan en daarmee begrijpelijker maakt. Media leggen doorgaans nooit de nuances uit maar spelen in op bepaalde sentimenten. Daar kan een rechter niet zoveel aan doen.
Zucht. Ik heb het wel degelijk goed begrepen. Ik weet exact hoe het juridisch in elkaar steekt. Ik weet óók dat juridisch gezien alleen de bestuurder schuldig is en dat omdat niet bewezen kan worden wie de bestuurder is, ze allebei vrijgesproken zijn.quote:[..]
Dan heb je het toch niet helemaal goed begrepen.
Dat heeft niet zoveel zin; media pikken er toch maar een paar regels tussenuit, laten de nuances liggen en spelen dan in op bepaalde sentimenten. Mensen nemen zelf maar eens de verantwoordelijkheid om zich goed te informeren.quote:Op zondag 2 juni 2013 15:03 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Lieverd, ook al nemen mensen (zoals ik) wel de moeite om een uitspraak na te gaan, het blijft een lange gortdroge juridisch technische tekst, waar leken (zeker de wat minder hoog opgeleiden) gewoon heel veel moeite mee hebben. Daar kan die rechter wel degelijk heel veel aan doen. Al was het maar via hun woordvoerders bijv. Kost alleen wel wat moeite en geld ja.
Dan mis ik even de relevantie m.b.t. 'hun moraal' en 'intentie'.quote:Zucht. Ik heb het wel degelijk goed begrepen. Ik weet exact hoe het juridisch in elkaar steekt. Ik weet óók dat juridisch gezien alleen de bestuurder schuldig is en dat omdat niet bewezen kan worden wie de bestuurder is, ze allebei vrijgesproken zijn.
Dat begrijp ik wel degelijk, ik ga echter niet mee in je gedachtegang dat hier op ingespeeld moet worden.quote:Wat JIJ niet wenst te begrijpen, is dat mijn rechtsgevoel inderdaad afwijkt van de juridische regeltjes. Daarover kun je met mij van mening verschillen, maar dat maakt mijn beleving niet minder terecht.
De mensen zien dat niet terug in de werkelijkheid.quote:
Welke werkelijkheid? Die van de krantenkoppen en tv programma's?quote:Op zondag 2 juni 2013 15:43 schreef cempexo het volgende:
[..]
De mensen zien dat niet terug in de werkelijkheid.
De misdaad groeit en bloeit. Dossiers worden door het OM terzijde geschoven. Aangiftes worden niet behandeld.
De misdaad groeit en bloeit. Dossiers worden door het OM terzijde geschoven. Aangiftes worden niet behandeld.quote:Op zondag 2 juni 2013 15:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Welke werkelijkheid? Die van de krantenkoppen en tv programma's?
Dat gebeurt al lang. Daar zijn persrechters voor, je hebt bloggende rechters... Kijk eens op rechtspraak.nlquote:Op zondag 2 juni 2013 14:55 schreef stopnaald het volgende:
Ook voor jou: ik vind dan ook dat zowel OM, als rechtbank, veel meer werk moeten maken van het uitleggen hoe ze tot hun eis cq strafmaat komen. En ja, dat mag gerust in Jip-en-Janneke-taal. Ik vind dat gewoon horen bij hun werk. Een rechter is onafhankelijk, maar staat niet los van de samenleving. Zij staan ten dienste van de samenleving en dat aspect mag best wat meer profiel krijgen.
Nee, ik heb meermaals zaken in jip en janneke uitgelegd en daar wordt niets mee gedaan, want kennelijk is zeiken het doel.quote:Jij be/veroordeelt mensen heel makkelijk. Je hebt er helemaal geen probleem mee om mensen wiens mening je onwelgevallig is, als blaters van tafel te schuiven.
Waarom denk je dat ik het uitleg?quote:Je doet geen enkele moeite om je in hun standpunt in te leven.
Dit op de man spelen wel?quote:Je komt heel erg arrogant en elitair over. In hoeverre die arrogantie terecht is, zul je zelf het beste weten.
Ik vind jouw houding niet prettig en niet constructief. En eigenlijk voegt het niets toe ook.
quote:Op zondag 2 juni 2013 14:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik weet niet of je mijn posts oprecht niet begrijpt, of dat je ze niet wil begrijpen. Hoe het ook zij, ik zal wat punten verduidelijken en rechtzetten.quote:
Waarom eigenlijk? Zodat mensen die er geen enkele moeite voor willen doen er toch over kunnen blaten?quote:Op zondag 2 juni 2013 14:55 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ook voor jou: ik vind dan ook dat zowel OM, als rechtbank, veel meer werk moeten maken van het uitleggen hoe ze tot hun eis cq strafmaat komen. En ja, dat mag gerust in Jip-en-Janneke-taal. Ik vind dat gewoon horen bij hun werk.
Maar staan ze dan ten dienste van de nieuwshonger en oordeelszucht van de samenleving?quote:Een rechter is onafhankelijk, maar staat niet los van de samenleving. Zij staan ten dienste van de samenleving en dat aspect mag best wat meer profiel krijgen.
In principe zijn die juridische regels natuurlijk de neerslag van het rechtsgevoel van mensen. Mensen die zich slechts in die zin van het grote publiek onderscheiden dat ze hun licht bovengemiddelde talent en professionele inzet aan dat rechtsgevoel hebben gewijd, en hun hersens betrokken hebben bij de uitwerking ervan.quote:Op zondag 2 juni 2013 15:03 schreef stopnaald het volgende:
Wat JIJ niet wenst te begrijpen, is dat mijn rechtsgevoel inderdaad afwijkt van de juridische regeltjes. Daarover kun je met mij van mening verschillen, maar dat maakt mijn beleving niet minder terecht.
Het zal vast geen spijtbetuiging zijn, eerder een grote 'ik-was-het-niet' show.quote:Op maandag 3 juni 2013 13:47 schreef stoeltafel het volgende:
Vandaag de laatste dag van het proces. De laatste advocaat is nu bezig, hierna volgt het OM en mogen de verdachten nog iets zeggen.
Bite me.quote:Op maandag 3 juni 2013 20:30 schreef Scorpie het volgende:
Ik zou het woord onderbuik nog ff gebruiken, dan lijk je elitair.
Zeg, ga je moeder vervelen. Ksst!quote:Op maandag 3 juni 2013 20:36 schreef Scorpie het volgende:
Nou nou, hier val je toch even uit je rol.
Daar ga je inderdaad bijna op hopen....quote:Op maandag 3 juni 2013 20:40 schreef Ringo het volgende:
Alleen al om het strontvolk hier, gun ik deze jongens een milde straf.
Elitair spotted.quote:Op maandag 3 juni 2013 20:40 schreef Ringo het volgende:
Alleen al om het strontvolk hier, gun ik deze jongens een milde straf.
Dat gaat jou geen reet aan, maar jouw onzin lezen hoort er niet bij.quote:
Je bent de woordvoerder begrijp ik?quote:
Ik zou hem een Grootverbruiker van Camembert willen noemen.quote:Op maandag 3 juni 2013 20:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Eerder een constatering. Hang er ook geen waardeoordeel aan verder.
Voor één keer zie je het goed.quote:
Houwe zo!quote:Hang er ook geen waardeoordeel aan verder.
In tegenstelling tot de rechtszaal heb je hier geen macht, dus kan je me ook niet dwingen weg te gaan.quote:Op maandag 3 juni 2013 20:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat gaat jou geen reet aan, maar jouw onzin lezen hoort er niet bij.
Dag hoor!
Heeft de rechtzaal hier macht? O?quote:Op maandag 3 juni 2013 20:45 schreef Scorpie het volgende:
In tegenstelling tot de rechtszaal heb je hier geen macht, dus kan je me ook niet dwingen weg te gaan.
Je hoeft niet meer te slijmen hoor, we hebben je al lang en breed opgenomen in ons midden. Iemand die liever de rechtspraak verkracht ziet worden om een paar fok users te stangen dan gerechtigheid uitgesproken in de rechtszaal is een held onder 'ons' Tokkievolk.quote:
O, het woord 'bijna' blijkt te hoog voor je gegrepen.quote:Op maandag 3 juni 2013 20:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je hoeft niet meer te slijmen hoor, we hebben je al lang en breed opgenomen in ons midden. Iemand die liever de rechtspraak verkracht ziet worden om een paar fok users te stangen dan gerechtigheid uitgesproken in de rechtszaal is een held onder 'ons' Tokkievolk.
En daar is het elitaire toontje wat ik gemist heb alweer terugquote:Op maandag 3 juni 2013 20:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Heeft de rechtzaal hier macht? O?
En ik kan je niet dwingen nee. Als jij de kleuter uit wil blijven hangen kun je dat doen.
Succes ermee!
Oh, je verstopt je er toch nog achter, ik had gedacht dat je wel wat meer ballen zou hebben. Ik had het mis. Geeft niet, iedereen weet wat je stiekem bedoelde hoorquote:Op maandag 3 juni 2013 20:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
O, het woord 'bijna' blijkt te hoog voor je gegrepen.
Ook goed.
Is het niet te warm voor je op zolder?quote:Op maandag 3 juni 2013 20:48 schreef Scorpie het volgende:
En daar is het elitaire toontje wat ik gemist heb alweer terugzo kennen we je weer DS4! Gooi er nog wat oneliners door over onderbuikgevoelens, Tokkievolk, daders die al onterecht veroordeeld zijn etc en we kunnen weer een topic los
*zucht*quote:Op maandag 3 juni 2013 20:49 schreef Scorpie het volgende:
Oh, je verstopt je er toch nog achter, ik had gedacht dat je wel wat meer ballen zou hebben. Ik had het mis. Geeft niet, iedereen weet wat je stiekem bedoelde hoor
Niet genoeg, je weet toch dat ik alle daders vrij rond wil hebben lopen, zodat jij rillend als een rietje op zolder blijft?quote:Op maandag 3 juni 2013 20:51 schreef Scorpie het volgende:
Je bent wat roestig DS4, matige terugkomst. Iets teveel daders moeten verdedigen vandaag?
In ieder geval geen straf die in verhouding staat tot het gepleegde delict wat gelijksoortig tuig direct uitnodigt hetzelfde te doen met andere scheids-, grensrechters en andere kafirs.quote:Op maandag 3 juni 2013 20:50 schreef Scorpie het volgende:
Maar goed laten we maar weer ontopic gaan voordat DS4 gaat huilen. Wat denken we hier? Vrijspraak of toch een milde taakstraf voor deze jongens?
Wat wil jij het liefst, unterjung?quote:Op maandag 3 juni 2013 20:50 schreef Scorpie het volgende:
Maar goed laten we maar weer ontopic gaan voordat DS4 gaat huilen. Wat denken we hier? Vrijspraak of toch een milde taakstraf voor deze jongens?
Sprak onze Colombiaanse profeet.quote:Op maandag 3 juni 2013 20:53 schreef El_Matador het volgende:
In ieder geval geen straf die in verhouding staat tot het gepleegde delict wat gelijksoortig tuig direct uitnodigt hetzelfde te doen met andere scheids-, grensrechters en andere kafirs.
Ach kom nou toch, geef gewoon voor een keertje toe dat wij, het gepeupel, het verdienen om deze jongens vrijuit te zien gaan en jij je daar wel ernstig lekker bij zou voelen. Het druipt van je posts af, en Ringo verwoordde precies wat je gevoelens waren. Ik vind het niet erg hoor, hell, het zou eindelijk betekenen dat je iets wat op menselijk gedrag leek begint te vertonenquote:
3 months of fame voor het ergste stronttuig in Nederland en 4 maandjes schoffelen na het be-eindigen van een mensenleven.quote:
Ik denk eerder dat geld jouw eerste drijfveer is, en dat stiekem de schuldvraag van je clienten je niet boeit. Maar dat is mijn persoonlijke mening hè, gebaseerd op het feit dat je een beroep uitoefent waarin een ziel hebben tegen je werkt.quote:Op maandag 3 juni 2013 20:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Niet genoeg, je weet toch dat ik alle daders vrij rond wil hebben lopen, zodat jij rillend als een rietje op zolder blijft?
Probeer nou niet voor mij te denken, je hebt al moeite zat om dat voor jezelf te doen.quote:Op maandag 3 juni 2013 20:54 schreef Scorpie het volgende:
Ach kom nou toch, geef gewoon voor een keertje toe dat wij, het gepeupel, het verdienen om deze jongens vrijuit te zien gaan en jij je daar wel ernstig lekker bij zou voelen. Het druipt van je posts af, en Ringo verwoordde precies wat je gevoelens waren. Ik vind het niet erg hoor, hell, het zou eindelijk betekenen dat je iets wat op menselijk gedrag leek begint te vertonen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |