Advocaat Sander Janssen was zaterdag net klaar met zijn pleidooi bij de rechtszaak rond de dood van grensrechter Richard Nieuwenhuizen en de eerste dreigmails kwamen al binnen. Dat laat Janssen, die een van de verdachten verdedigd, weten op Twitter. Ook advocate Mariëlle van Essen heeft dreigtweets mogen ontvangen.
Janssen verdedigt de 16-jarige Yassine D., een van de acht verdachten in de zaak. Vrijdag eiste het Openbaar Ministerie (OM) 6 jaar cel tegen de enige meerderjarige verdachte in de zaak, de vader van Yassine. Zelf hoorde Yassine een jaar tegen zich eisen, waarvan twee maanden voorwaardelijk. Janssen vermoedde dit weekend al dat het vonnis bij een deel van de Nederlandse bevolking slecht zou gaan vallen 'omdat het Marokkaanse tuig' er weer met te lichte straffen afkomt. De adovaat vertelt dat hij ernstige ziekten en de dood toegewenst krijgt in haatmails.
Janssen betwistte dat er zwaar geweld is gebruikt tegen Nieuwenhuizen, die op 2 december het middelpunt was van een gevecht na een jeugdwedstrijd tussen zijn club Buitenboys (Almere) en Nieuw Sloten. Van doodslag, waarvoor justitie de verdachten heeft aangeklaagd, is geen sprake. Janssen betoogde dat er 'een ongekend heftige dynamiek' rond de zaak is ontstaan, mede door 'wraakzuchtige berichtgeving' in de media.
Ook Mariëlle van Essen, de advocate van de 17-jarige Soufyan B., heeft bedreigingen ontvangen, maar dan via Twitter. 'Ik krijg teksten als: 'ik hoop dat je morgenochtend niet meer uit je slaap ontwaakt'', of dat ze mij met een hele grote groep thuis gaan opwachten. Dat zijn berichten die ik toch wat minder sympathiek vind, vertelt ze aan RTV Noord-Holland.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !