Ik ken het stuk. Woon zelf in Amsterdam en stond daar altijd te kijken naar de lopers omdat daar iedereen stuk gaat. Heb zelf daarom de laatste paar keren LDL de Utrechtsebrug erin gegooid. Beetje vergelijkingsmateriaal.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 07:36 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Ah voor mij word het mijn 3e en 2e keer Amsterdam. Streeftijden heb ik mij vorig jaar lellijk op verkeken. Ging weg op een Dam tot Dam tempo tot na een kilometer of 17 dat stuk Wibautstraat (?) kwam waar je eerst door een tunneltje gaat en dan direct een steile brug op.
Daarnaast is de loopanalyse soms geen goede afspiegeling van hoe je echt loopt (op 10m in een winkel of een loopband loop ik nooit losjes). Ik heb altijd een enorme haklanding zeggen ze, en vervolgens na een jaar op schoenen lopen is mn zool achter als nieuw maar middenvoet/voorvoet compleet weggesletenquote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:03 schreef DeeBee het volgende:
Volgens mij bestaan er amper Asics van 200 euro...maar daarnaast: als je een beginner bent, kan het wel degelijk schelen.
En goede verkopers houden trouwens ook rekening met je budget en hebben niet het uitgangspunt om je sowieso de duurste schoen aan te smeren... Het kan zijn dat je budget de keuze wat beperkt soms, maar als je dat laat weten zullen ze daar heus zo goed als het gaat rekening mee proberen te houden.
Alleen als je relatief wat ervaring hebt en je looptechniek goed kent, vind ik een loopanalyse een beetje overbodig worden, dan kan je met wat simpeler advies en op basis van ervaring ook wel een paar schoenen aanschaffen.
In een echt goede hardloopwinkel laten ze je daarom niet alleen een stukje rennen maar bekijken ze ook je oude schoenen. Die zou je dus altijd moeten meenemen als je nieuwe/andere schoenen gaat uitzoeken.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 14:36 schreef Tieske89 het volgende:
[..]
Daarnaast is de loopanalyse soms geen goede afspiegeling van hoe je echt loopt (op 10m in een winkel of een loopband loop ik nooit losjes). Ik heb altijd een enorme haklanding zeggen ze, en vervolgens na een jaar op schoenen lopen is mn zool achter als nieuw maar middenvoet/voorvoet compleet weggesleten.
Voor een startende loper is die loopband nuttig inderdaad. Ze kunnen dan vaak zeggen of je een specialere schoen moet hebben of een neutrale aan de hand van de beelden. Bij mij kwam er een jaar of 6 geleden toen ik begon neutraal uit en nog nooit last gehad daarna. Zodra je echt behoorlijk kilometers gaat maken en richting een Dam tot Dam of (halve) marathon gaat merk je het verschil wel tussen kwaliteitsschoenen. Ik heb vanwege mijn lengte + gewicht (2 meter + 90 kilo) een schoen voor de zwaardere loper en dat werkt echt ideaal. Heb nog nooit blessures gehad.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 19:30 schreef Tieske89 het volgende:
Ik weet dat ze om oude schoenen vragen, neem ze ook altijd mee. Alleen bij het filmen zien ze dan een "haklanding" (meerdere winkels geweest). Dan wordt het vaak onmogelijk voor de verkoper, omdat z'n verhaal door elkaar gaat lopen. Ik let wel eens op hoe ik land en dat zou best met de hak kunnen zijn, maar mijn gewicht voelt vaak met name op middenvoet. Heb eens een loopanalyse gezien van Kenianen in een marathon. Die leken bij afspelen van achter met de hak te landen, maar bij vertraging van beelden vanaf de zijkant bleken zij op het laatste moment naar middenvoet te draaien.
Wat ik hiermee wilde aangeven was dat loopanalyses wel een beetje een beeld geven, qua pronatie etc. Blessure-preventie is er ook goed mee mogelijk en de gemiddelde beginner moet ook zeker naar een speciaalzaak. Al is het maar omdat je vaak 5 schoenen test en dus voelt wat beter loopt. De voordelen van loopanalyse voor een gevorderde loper schat ik (net als jullie) veel lager in.
inderdaad....gelukkig staan er hier nooit zo veel fotografen langs de kant en de enige foto die ik ooit gekocht heb is die genomen tijdens de Luxmore Grunt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:00 schreef kepler het volgende:
Pff waarom zijn die foto's van de marathon altijd zo duurIk ga dus echt geen 25 euro betalen voor een paar (digitale!) fotos
Hier in Amsterdam vooralsnog droog en koud. Net even de marathon lopers voorbij zien komen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 10:07 schreef kepler het volgende:
Alle lopers succes vandaag! Het wordt wel slecht weer...
Prachtig weer geweest, op sommige momenten zelfs zonquote:Op zondag 20 oktober 2013 10:07 schreef kepler het volgende:
Alle lopers succes vandaag! Het wordt wel slecht weer...
Jah inderdaad, ben benieuwd naar de uitslagenquote:Op zondag 20 oktober 2013 17:51 schreef computergirl het volgende:
[..]
Prachtig weer geweest, op sommige momenten zelfs zon
Een PR is altijd mooi. Komt de volgende keer helemaal goed met die 23 seconden!quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:27 schreef Ajaxfan het volgende:
Erg tevreden. Was redelijk warm en PR op 1/2 Marathon van 2:01:56 naar 2:00:23 kunnen brengen. Onder de 2 uur redde ik net niet meer qua benen de laatste KM.
Het was heerlijk weer uiteindelijk hoor!quote:Op zondag 20 oktober 2013 17:56 schreef kepler het volgende:
[..]
Jah inderdaad, ben benieuwd naar de uitslagen
Staat hier ook op het programma. Lekker dichtbij ouderlijk huis en mooie omgeving. Kijken of ik mezelf nu wel een beetje fatsoenlijk kan pacenquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:50 schreef kepler het volgende:
Goede tijden
Ik denk dat ik de halve van Linschoten ga doen op 21 december, kijken of ik onder de 1:30 kan duiken
Dat is een leuke, kleinschalige wedstrijd, door een inderdaad mooie omgeving. Ik heb er vorig jaar nog mijn PR op de halve gelopen, dus nog snel ook.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:50 schreef kepler het volgende:
Goede tijden
Ik denk dat ik de halve van Linschoten ga doen op 21 december, kijken of ik onder de 1:30 kan duiken
Ligt heel erg aan het weer natuurlijkquote:Op woensdag 23 oktober 2013 10:40 schreef Mr.B. het volgende:
[..]
Dat is een leuke, kleinschalige wedstrijd, door een inderdaad mooie omgeving. Ik heb er vorig jaar nog mijn PR op de halve gelopen, dus nog snel ook.
Ben je er al mee naar de fysio geweest?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 18:11 schreef OllieWilliams het volgende:
Hallo iedereen hier.
Ik loop zo af en toe hard (hooguit twee keer in een week), maar ik krijg altijd erg last van mijn kuiten na een kilometer of 3-4. Ik merk dat ik qua conditie nog wel verder kan, maar dat de pijn in mijn kuiten gewoon te erg wordt. Waar ligt dit aan? Ik heb goede schoenen, is het dan misschien de looptechniek?
nee.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 18:31 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ben je er al mee naar de fysio geweest?
mijn advies is gewoon wat rustiger beginnen, klinkt al een "onervaren" loper die al snel te hard wil.quote:
Dit was inderdaad een kutpunt. Ah kut nee he een tunnel, wat ik nu lekker naar beneden ga moet ik straks weer omhoog. In de tunnel zelf kwam ik er vervolgens erachter dat er inderdaad ook nog eens brug meteen achteraan komt. Ook die tramrails vond ik uitermate irritant.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:53 schreef DeeBee het volgende:
Dat is echt een rotpunt inderdaad. Sinds een paar jaar gaan de eliterenners daar bovenlangs en steken ze de Wibautstraat over, de recreanten mogen echter de onderdoorgang in en moeten dan omhoog en direct nog hoger om die brug over te steken.
Komt ook echt precies op 17 km in de HM en 38 in de hele marathon of zo, lekker punt waar je uberhaupt vaak al aardig stuk zit.
quote:
Bedankt voor jullie adviezen. Dan zal ik wat rustiger beginnen, en zien hoe het loopt. Mocht dat niks worden kan ik altijd nog naar de fysioquote:Op donderdag 24 oktober 2013 20:08 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
mijn advies is gewoon wat rustiger beginnen, klinkt al een "onervaren" loper die al snel te hard wil.
Wat op zo'n punt wel goed werkt is gebruik maken van de zwaartekracht naar beneden en met een veel kleinere pas zonder ver terug te schakelen qua tempo omhoog weer.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 21:22 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Dit was inderdaad een kutpunt. Ah kut nee he een tunnel, wat ik nu lekker naar beneden ga moet ik straks weer omhoog. In de tunnel zelf kwam ik er vervolgens erachter dat er inderdaad ook nog eens brug meteen achteraan komt. Ook die tramrails vond ik uitermate irritant.
Normaal gesproken heb ik er ook niet zoveel problemen mee. 3 weken daarvoor in schotland gelopen en dan ontkom je er niet aan en mijn beentjes waren daar nog niet helemaal hersteld van.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 22:28 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Wat op zo'n punt wel goed werkt is gebruik maken van de zwaartekracht naar beneden en met een veel kleinere pas zonder ver terug te schakelen qua tempo omhoog weer.
Ja dan komt zo'n dubbele hobbel extra hard aan inderdaad. Ik ga volgend jaar in Amsterdam mijn eerste marathon lopen. Ben alleen door al die schema's het overzicht een beetje kwijt. Wat is volgens jullie de ideale voorbereiding op een 1e marathon?quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 22:59 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Normaal gesproken heb ik er ook niet zoveel problemen mee. 3 weken daarvoor in schotland gelopen en dan ontkom je er niet aan en mijn beentjes waren daar nog niet helemaal hersteld van.
Ik weet niet wat je nu een beetje aan kan?quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 08:23 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Ja dan komt zo'n dubbele hobbel extra hard aan inderdaad. Ik ga volgend jaar in Amsterdam mijn eerste marathon lopen. Ben alleen door al die schema's het overzicht een beetje kwijt. Wat is volgens jullie de ideale voorbereiding op een 1e marathon?
Ik had zelf in mijn hoofd om geleidelijk mijn duurlopen op te voeren naar 30+ KM. Voorbereiding zou ik al op 1-1-2014 beginnen om eventuele 'zwakke' weekenden af te kunnen vangen.
Duurlopen tot halve marathon afstand tot nu toe en meerdere keren per jaar halve marathons / 10 EM wedstrijden. Heb mij nu ingeschreven voor volgend jaar al. Bij mijn trainingsclub is er een deel van de groep die een marathonclubje hebben. Heb al geïnformeerd wat volgens hun verstandig is. Zij kennen mij + mijn 'kwaliteiten'.quote:Op zaterdag 9 november 2013 22:08 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je nu een beetje aan kan?
Als je voor Rotterdam gaat zou ik zeker de helicon asselronde gaan lopen tijdens de midwintermarathon.quote:Op zondag 10 november 2013 15:55 schreef kepler het volgende:
Als je nu al op een goede halve marathon niveau zit zou ik gewoon op dezelfde manier doortrainen en dan vanaf (idd) 3 maanden vantevoren een schema beginnen
Ik doe mee met Rotterdam 2014 en blijf nu doortrainen voor de halve marathon (die in Tilburg en van Egmond). Vanaf 1 januari (misschien 2 januari) begint mijn schema weer.
Drie maanden lang lange duurlopen is al lang zat
Het is een groot voordeel om in een groep te zitten met veel marathon ervaring zoals bij mij. Alle knelpunten en kritieke punten weet je vaak al dan. Blijft toch altijd op eigen gevoel doen wel.quote:Op zondag 10 november 2013 20:43 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Als je voor Rotterdam gaat zou ik zeker de helicon asselronde gaan lopen tijdens de midwintermarathon.
En inderdaad 3 maanden zou moeten kunnen lukken met een mooi schema van zijn club.
En toch moet je alles zelf doenquote:Op woensdag 13 november 2013 18:55 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Het is een groot voordeel om in een groep te zitten met veel marathon ervaring zoals bij mij. Alle knelpunten en kritieke punten weet je vaak al dan. Blijft toch altijd op eigen gevoel doen wel.
Ik gebruik het puur als tips hoe ik het juist niét moet doen.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:46 schreef kepler het volgende:
[..]
En toch moet je alles zelf doen![]()
Alle tips zijn zeker nuttig, maar vergeet niet ook zelf na te denken en te luisteren naar je lichaam zoals je zelf al zegt
inderdaad....je kunt nog zo veel schema's volgen maar je lichaam is toch de beste raadgever heb ik zelf ontdektquote:Op woensdag 13 november 2013 21:46 schreef kepler het volgende:
[..]
En toch moet je alles zelf doen![]()
Alle tips zijn zeker nuttig, maar vergeet niet ook zelf na te denken en te luisteren naar je lichaam zoals je zelf al zegt
ow, dan heb ik er nog wel een paar voor jequote:Op woensdag 13 november 2013 21:58 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Ik gebruik het puur als tips hoe ik het juist niét moet doen.
Voor mij geldt eigenlijk hetzelfde. Ook voor het erst sinds tijden niet meegedaan. Noodgewongen weliswaar, maar ik weet niet of ik anders wel gelopen had. Het is een mooie wedstrijd, maar ook wel erg massaal en voor mij een hele reis. Misschien in 2014 weer...quote:Op zondag 17 november 2013 13:26 schreef No-P het volgende:
Voor het eerst sinds jaren dat ik niet meedoe met de zevenheuvelen. Volgend jaar weer, ben nu net weer wat aan het lopen na een rustperiode. Vind het nu eigenlijk wel jammer, maar even een tijdje rust is ook niet verkeerd. Net zelf wat getraind, het is in ieder geval heerlijk weer. Meerdere mensen vonden dat ik al wat vroeg aan het warmlopen was...
nee, meer "the monkey on my back"quote:Op donderdag 14 november 2013 06:06 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Rechtsedirecte is kepler nu een kloon van jou?![]()
![]()
Eh?quote:Op zondag 17 november 2013 20:51 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
nee, meer "the monkey on my back"
AH ja! Ik heb daar alleen maar een paar km van gewandeld, kan me niet voorstellen die hele track te moeten hardlopenquote:
nog 3 weken until K-day...taper-periode is begonnenquote:Op zondag 17 november 2013 21:02 schreef kepler het volgende:
[..]
AH ja! Ik heb daar alleen maar een paar km van gewandeld, kan me niet voorstellen die hele track te moeten hardlopen
Hoeveel km is het? En hoe lang mag/wil je er over doen?quote:Op zondag 17 november 2013 21:02 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
nog 3 weken until K-day...taper-periode is begonnen
60km, je mag er 12 uur over doen maar ik hoop, afgaande op mijn trainingsresultaten, het binnen de 8 uur te doenquote:Op zondag 17 november 2013 21:05 schreef kepler het volgende:
[..]
Hoeveel km is het? En hoe lang mag/wil je er over doen?
quote:Op zaterdag 23 november 2013 15:52 schreef kepler het volgende:
Net een halve marathon gelopen in Tilburg, blijkt het parcours maar 20km te zijn
Tilburgquote:Op zaterdag 23 november 2013 15:52 schreef kepler het volgende:
Net een halve marathon gelopen in Tilburg, blijkt het parcours maar 20km te zijn
Ja nog net welquote:
oke....en verder?quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |