Naar mijn weten doe je pas je knipperlicht aan wanneer je van baan kunt wisselen. Niet om een plek af te dwingen.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:05 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Wat is daar verkeerd aan? Zo kunnen andere automobilisten zien dat je van baan wilt verwisselen.
Ik rij zo'n 50000 per jaar en stoor me juist aan mensen die pas op het laatste moment hun richtingaanwijzer aanzetten.
Jullie hebben beide een punt, soms kan het handig om alvast te laten zien waar je heen wilt, zeker op plekken waar het druk is met in/uitvoegen. Aan de andere kant heb je van die figuren die de knipperlichten gebruiken om ruimte af te dwingen.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:05 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Wat is daar verkeerd aan? Zo kunnen andere automobilisten zien dat je van baan wilt verwisselen.
Ik rij zo'n 50000 per jaar en stoor me juist aan mensen die pas op het laatste moment hun richtingaanwijzer aanzetten.
Naah neem de midden weg, zo gauw de inhalende auto op je eigen hoogte is, kun je prima je knipperlicht uit doen alvast. De persoon die jou inhaalt weet 100% zeker dat jij hem gezien hebt. Daarbij zou die vaak niet eens zien dat jij knipperlicht uitdoet omdat je naast elkaar rijd. En mensen achter je kunnen ruim op tijd zien dat jij van baan willen wisselen..quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:06 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Naar mijn weten doe je pas je knipperlicht aan wanneer je van baan kunt wisselen. Niet om een plek af te dwingen.
Wat heb je er dan aan? Je richtingaanwijzer gebruik je om aan te geven wat je van plan bent, als je al van baan aan het verwisselen bent zie ik dat ook wel doordat je auto naar links of rechts gaat.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:06 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Naar mijn weten doe je pas je knipperlicht aan wanneer je van baan kunt wisselen. Niet om een plek af te dwingen.
lees de op nog es goedquote:Op woensdag 22 mei 2013 19:05 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Wat is daar verkeerd aan? Zo kunnen andere automobilisten zien dat je van baan wilt verwisselen.
Ik rij zo'n 50000 per jaar en stoor me juist aan mensen die pas op het laatste moment hun richtingaanwijzer aanzetten.
Inderdaad. Knipperlicht gebruik je om aan te geven wat je van plan bent, niet om aan te geven wat je doet, dat ziet men zo ook welquote:Op woensdag 22 mei 2013 19:10 schreef mstx het volgende:
[..]
Wat heb je er dan aan? Je richtingaanwijzer gebruik je om aan te geven wat je van plan bent, als je al van baan aan het verwisselen bent zie ik dat ook wel doordat je auto naar links of rechts gaat.
Exact, het kan heel handig zijn om te laten zien waar je heen wilt. Irritant wordt het bijvoorbeeld als iemand op de rechterrijbaan een paar honderd meter met zijn knipperlicht aan rijdt omdat hij er graag tussen wilt maar er geen ruimte is op de linkerbaan.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:10 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Niet om af te dwingen, maar om te informeren? Ik heb al een hele poos mijn rijbewijs, dus ben niet meer zo van de regeltjes op de hoogte.
Je bent van plan om van baan te wisselen en dat geef je aan zodra je de mogelijkheid hebt. Knipperen en gaan heb je als goed is geleerd bij je rijlessen.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:11 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Inderdaad. Knipperlicht gebruik je om aan te geven wat je van plan bent, niet om aan te geven wat je doet, dat ziet men zo ook wel
Precies. Dit is zoals het hoort.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:13 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Je bent van plan om van baan te wisselen en dat geef je aan zodra je de mogelijkheid hebt. Knipperen en gaan heb je als goed is geleerd bij je rijlessen.
En dat is precies de angst die er achter zitquote:Op woensdag 22 mei 2013 19:15 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Terechte klacht. Ik ben een keer op de Autobahn bijna tot een dubbeltje geplet omdat een vrachtwagenchauffeur het niet nodig vond om in zijn spiegels te kijken voor hij naar links ging. Zijn knipperlichten deed hij dan wel weer erg behulpzaam aan.
Iedereen dit dat dus nu bij me doet triggert de reactie "shit hij gaat".
Dat is dus precies de reden waarom we allemaal hebben geleerd dat je pas gaat knipperen als je daadwerkelijk kan gaan.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:15 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Terechte klacht. Ik ben een keer op de Autobahn bijna tot een dubbeltje geplet omdat een vrachtwagenchauffeur het niet nodig vond om in zijn spiegels te kijken voor hij naar links ging. Zijn knipperlichten deed hij dan wel weer erg behulpzaam aan.
Iedereen dit dat dus nu bij me doet triggert de reactie "shit hij gaat".
Het is een informatiemiddel, geen dwangmiddel.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:01 schreef henkde_j het volgende:
De afgelopen dagen heb ik aardig wat kilometers afgelegd binnen Nederland. Nu viel het mij op hoeveel mensen hun knipperlicht onjuist gebruiken. Het meest ergerlijke:
Figuren die hun knipperlicht aangooien terwijl je ze aan het inhalen bent. Je rijdt dus naast hun auto en dan gooien ze dus hun knipperlicht al aan. Dan is het altijd maar de vraag of ze je wel gezien hebben en hun auto opzij gooien.
Hoe moeilijk is het om pas je knipperlicht aan te zetten wanneer je ook daadwerkelijk van richting kunt veranderen?
Voor de rotonde knipperen is niet verplicht....het is een beleefdheidsvorm, je hoeft enkel te knipperen als je eraf gaat.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:20 schreef budvar het volgende:
Veel mensen hebben ook geen idee wat ze met knipperlichten op rotondes moeten doen![]()
Knipperlicht voor de rotonde op links en dan rechtdoor gaanals ze al het knipperlicht aan doen.
Dus is het extra dom/gevaarlijk om te knipperen dat je naar links gaat voor een rotonde en dan rechtdoor te rijden.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:21 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Voor de rotonde knipperen is niet verplicht....het is een beleefdheidsvorm, je hoeft enkel te knipperen als je eraf gaat.
Mijn bloeddruk stijgt altijd enorm in dit soort situatie's, dat ze je ook echt vollop laten remmen om vervolgens zonder richting snel af te slaanquote:
Ik snap dat ook niet, ik geef altijd mijn richting aan. Ook wanneer er in geen velden of wegen iemand te bekennen is. Het is ook gewoon een automatisme.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:21 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Valt mij de laatste tijd op dat heel veel mensen gewoon geen richting meer aangeven. Waar dan ook.
Hoezo gevaarlijk.....je zit erachter en houdt afstand...de persoon op de rotonde zal op zijweg 1 er niets van merken omdat hij toch altijd zou passeren. Op zijweg 2 & 3 kruisen ze hem geeneens.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:22 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dus is het extra dom/gevaarlijk om te knipperen dat je naar links gaat voor een rotonde en dan rechtdoor te rijden.
Ja, inderdaad. Auto's die uit het niets (dus zonder richting aan te geven) vol in de ankers gaan omdat ze rechtsaf willen slaan.. Die komen ineens erg dichtbij als je 80 rijdt,quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:23 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik snap dat ook niet, ik geef altijd mijn richting aan. Ook wanneer er in geen velden of wegen iemand te bekennen is. Het is ook gewoon een automatisme.
Omdat als je erachter zit je verwacht dat iemand 3/4 rond gaat en niet ineens bij de 2e afslag eraf gaat. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren omdat degene achter je wellicht wat minder goed oplet en bijna bovenop je knalt.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:24 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Hoezo gevaarlijk.....je zit erachter en houdt afstand...de persoon op de rotonde zal op zijweg 1 er niets van merken omdat hij toch altijd zou passeren. Op zijweg 2 & 3 kruisen ze hem geeneens.
zoals anderen het al aangegeven hebben, je knippert asap en je gaat als het kan.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:18 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is dus precies de reden waarom we allemaal hebben geleerd dat je pas gaat knipperen als je daadwerkelijk kan gaan.
Is dat niet een beetje meer de schuld van de bumperklever? Bumper kleven is een gevaarlijkere handeling dan verkeerd knipperen wat geeneens strafbaar is gesteld.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:25 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Omdat als je erachter zit je verwacht dat iemand 3/4 rond gaat en niet ineens bij de 2e afslag eraf gaat. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren omdat degene achter je wellicht wat minder goed oplet en bijna bovenop je knalt.
Dat is dus fout, volgens de regels knipper je niet van tevoren. Je knippert wanneer je de mogelijkheid hebt om te gaan. Pak er maar eens een theorieboek bij.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:27 schreef DarkY.NL het volgende:
[..]
zoals anderen het al aangegeven hebben, je knippert asap en je gaat als het kan.
In Duitsland is het wel zo, knipperen en gaan
Nee. EERST in je spiegel kijken of je wel van baan kan wisselen. En als dat kan, DAN pas knipperlicht aan.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:27 schreef DarkY.NL het volgende:
[..]
zoals anderen het al aangegeven hebben, je knippert asap en je gaat als het kan.
In Duitsland is het wel zo, knipperen en gaan
Jawel hoor....niet strafbaar.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:26 schreef RetepV het volgende:
Ontzettend terechte klacht.![]()
![]()
![]()
![]()
Op de snelweg mag je niet eens remmen, tenzij het verkeer je er toe dwingt. Hoe vaak ik wel niet mensen zonder reden op hun rem zie trappen op de snelweg... Als je dat meer dan twee keer doet vind ik dat een Artikel 5 waard.
Het feit dat je het woordje 'meer' gebruikt zegt al genoeg, je moet vermijden gevaarlijke situaties te veroorzaken. Je hoeft niet eens per se een bumperklever te zijn, je hoeft maar 1 seconde niet op te letten omdat je denk dat degene voor je toch de volgende afslag neemt en als die dan ineens remt knal je erbovenop.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:28 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Is dat niet een beetje meer de schuld van de bumperklever? Bumper kleven is een gevaarlijkere handeling dan verkeerd knipperen wat geeneens strafbaar is gesteld.
Of ze zetten hun knipperlicht aan als ze aan begonnen zijn met invoegen. Of ze vergeten hun knipperlicht uit te zetten. Of ze gebruiken hem helemaal niet.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:01 schreef henkde_j het volgende:
De afgelopen dagen heb ik aardig wat kilometers afgelegd binnen Nederland. Nu viel het mij op hoeveel mensen hun knipperlicht onjuist gebruiken. Het meest ergerlijke:
Figuren die hun knipperlicht aangooien terwijl je ze aan het inhalen bent. Je rijdt dus naast hun auto en dan gooien ze dus hun knipperlicht al aan. Dan is het altijd maar de vraag of ze je wel gezien hebben en hun auto opzij gooien.
Hoe moeilijk is het om pas je knipperlicht aan te zetten wanneer je ook daadwerkelijk van richting kunt veranderen?
Extra klacht: Remmen op de snelweg. 90% van de gevallen onnodig![]()
Je moet wettelijk 2 seconden afstand minimaal houden....quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:30 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Het feit dat je het woordje 'meer' gebruikt zegt al genoeg, je moet vermijden gevaarlijke situaties te veroorzaken. Je hoeft niet eens per se een bumperklever te zijn, je hoeft maar 1 seconde niet op te letten omdat je denk dat degene voor je toch de volgende afslag neemt en als die dan ineens remt knal je erbovenop.
Dus ja, naar links knipperen en rechtdoor vind ik potentieel gevaarlijk.
Toch leuk dat je me of niet snapt of je ongelijk niet durft toe te geven. Klaar maar weer.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:31 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Je moet wettelijk 2 seconden afstand minimaal houden....
Bijna alle bestuurders die ik tegenkom rijden stapvoets op een rotonde dus al heb je zelfs maar 1 meter afstand is het nog geen bumperkleven. Al is het misschien niet strafbaar, verkeerd of geen gebruik van knipperlicht staat heel hoog in het lijstje ergenissen in het verkeer bij mij.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:28 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Is dat niet een beetje meer de schuld van de bumperklever? Bumper kleven is een gevaarlijkere handeling dan verkeerd knipperen wat geeneens strafbaar is gesteld.
Daarmee sluit je uit dat andere weggebruikers denken dat je niet knippert.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:30 schreef DarkY.NL het volgende:
Op een rotonde moeten ze het verbieden om je knipperlicht naar links te gooien.
Ooit nagedacht wie dat allemaal zien dat je links wil en waar je links wil. Net alsof iedereen onthoudt waar je de rotonde bent opgegaan.
Daarom stel ik dan ook voorom wel bij het afgaan van de rotonde op tijd je knipperlichtje te gebruiken zodat degene die iets verder wacht de rotonde netjes op kan rijden.
ja inderdaad... moeten we dan gelijk maar recht zetten.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:28 schreef RetepV het volgende:
[..]
Nee. EERST in je spiegel kijken of je wel van baan kan wisselen. En als dat kan, DAN pas knipperlicht aan.
quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:33 schreef DarkY.NL het volgende:
[..]
ja inderdaad... moeten we dan gelijk maar recht zetten.
Ik had het over stap 2 en 3, jij over 1 en 2. Dus voor de lezers hierna hoe het echt moet:
1. kijken als het kan
2. lichtje
3. nog een keer kijken
4. gaan
2 seconden is 2 seconden.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:32 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Toch leuk dat je me of niet snapt of je ongelijk niet durft toe te geven. Klaar maar weer.
Zo wordt het gelukkig nog wel altijd geleerdquote:Op woensdag 22 mei 2013 19:39 schreef RetepV het volgende:
Vroeger stond dat in ieder geval in de wet dat het strafbaar was om onnodig op de autosnelweg te remmen. Misschien hebben ze dat afgeschaft met het afschaffen van de minimumsnelheid op de autosnelweg.
Je mocht bijvoorbeeld pas in de remmen als je OP de uitvoegstrook bent. Hele volksstammen doen dat verkeerd.
Maar als een politieauto jou een paar keer onnodig op de snelweg ziet remmen, zullen ze je met zekerheid even langs de kant zetten om eens een gesprekje met je te hebben. In ieder geval zullen ze checken of je aan het telefoneren was.
groot gelijk. mensen die gewoon die theorie kennen weten: binnen, buiten, overschouder, dan pas richting (als er daadwerkelijk niets is). Terechte klachtquote:Op woensdag 22 mei 2013 19:01 schreef henkde_j het volgende:
De afgelopen dagen heb ik aardig wat kilometers afgelegd binnen Nederland. Nu viel het mij op hoeveel mensen hun knipperlicht onjuist gebruiken. Het meest ergerlijke:
Figuren die hun knipperlicht aangooien terwijl je ze aan het inhalen bent. Je rijdt dus naast hun auto en dan gooien ze dus hun knipperlicht al aan. Dan is het altijd maar de vraag of ze je wel gezien hebben en hun auto opzij gooien.
Hoe moeilijk is het om pas je knipperlicht aan te zetten wanneer je ook daadwerkelijk van richting kunt veranderen?
Extra klacht: Remmen op de snelweg. 90% van de gevallen onnodig![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |