Nou nou, dat is ook weer zwaar overdreven. Een Egypte heeft een zeer rijke historie, was een van de eerste beschavingen ter wereld en heeft in die tijd veel voor de wetenschap betekend.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 08:54 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Wat jij vindt is irrelevant. Nederland heeft meer betekend voor de wereld dan heel Noord-Afrika.
Immigranten moeten automatisch Nederlands leren, want op je werk is de voertaal Nederlands. In geval van een uitkering moet de eis zijn dat je het Nederlands goed beheerst, want anders maak je automatisch veel minder kans op een baan. Heeft men een uitkering, kan men wel degelijk werken, maar weigert men het Nederlands te leren? Dan moet de uitkering worden stopgezet en zoek je het zelf maar uit. Het is namelijk niet alleen de lusten, maar ook de lasten.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 02:48 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Grappig, met die folders ben ik 't dus weer niet eens. Als het om zeer basale dingen gaat, is het prima als er vergissingen worden voorkomen. Anders worden dat soort folders toch meteen weggegooid.
En natuurlijk is het zo dat als je werk hebt, je in contact komt met Nederlanders en je vanzelf dingen leert. Alleen dien je dan al wel een basis te hebben, want zonder Nederlandse basis kom je al niet aan werk. Dan krijg je dus bedrijfjes, winkels, etc. waarin de voertaal Turks/Marokkaans is. Dan woon je dus in een wijk waarin je voor sociaal contact gewoon Turks kunt blijven praten, voor de boodschappen is Turks voldoende en voor werk is Turks voldoende. Volledige segregatie.
Natuurlijk speelt persoonlijke instelling een rol maar wanneer je instelling niet 100% is en je niet de directe noodzaak voelt om Nederlands te leren, dan is de kans om af te haken erg groot. Dat zie ik hier in China ook wel. Mensen die zich hardop afvragen of 't wel de moeite waard is, omdat meerendeel van hun leven zich toch in 't Engels afspeelt.
Persoonlijk vind ik dat getuigen van een minachting naar de inwoners van 't land waar je woont. Zeker omdat 't bij misverstanden dan sneller leidt tot ruzies omdat beide partijen elkaar niet verstaan.
Dat laatste geldt in grote mate voor de hele wereld op dit moment. Heeft meer te maken met de overheersing van maatschappijen die toch een bepaalde cultuur uitdragen.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 16:12 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nou nou, dat is ook weer zwaar overdreven. Een Egypte heeft een zeer rijke historie, was een van de eerste beschavingen ter wereld en heeft in die tijd veel voor de wetenschap betekent.
Btw, de Nederlanders zelf "verwaarlozen" hun authentieke cultuur. Ze nemen erg veel cultuur van de Amerikanen over.
Zijn natuurlijk ook banen waar de voertaal Engels is. Het verstrekken van informatie in andere talen dient ook een ander doel, namelijk het bereiken van de kwetsbaardere groepen zoals vrouwen die alleen via hun man contact hebben met de buitenwereld. Of als het gaat om de veiligheid van meerdere mensen in 't geval van infectieziekten en dergelijke.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 16:15 schreef Zienswijze het volgende:
Immigranten moeten automatisch Nederlands leren, want op je werk is de voertaal Nederlands. In geval van een uitkering moet de eis zijn dat je het Nederlands goed beheerst, want anders maak je automatisch veel minder kans op een baan. Heeft men een uitkering, kan men wel degelijk werken, maar weigert men het Nederlands te leren? Dan moet de uitkering worden stopgezet en zoek je het zelf maar uit. Het is namelijk niet alleen de lusten, maar ook de lasten.
Met andere woorden: door werk ben je automatisch genoodzaakt om Nederlands te leren en hiermee is het probleem dan ook automatisch opgelost.
Nee hoor, landen als Duitsland, Frankrijk, Israel houden meer dan Nederland aan hun eigen cultuur vast. En landen als China hebben natuurlijk helemaal hun eigen cultuur, gemengd met gedeeltelijke Amerikanisering.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 16:17 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Dat laatste geldt in grote mate voor de hele wereld op dit moment. Heeft meer te maken met de overheersing van maatschappijen die toch een bepaalde cultuur uitdragen.
Nederland is een zeer rijk land en dat is eigenlijk het pluspunt. Qua cultuur of culturele overheersing doet Nederland het minder goed en dat mag men ook zeggen. Het is een klein land, heeft nooit een grote rol, op de 17e, 18e eeuw na, in de wereld gespeeld, is militair gezien zeerzwak, weinig culturele invloed in de werele, etc. etc.quote:En natuurlijk heeft Egypte een rijke historie. Waar ik me meer aan stoor is het gemak waarmee sommige mensen op de Nederlandse historie spugen. Snap niet waar ze 't lef vandaan halen om dat te doen terwijl ze op hetzelfde moment respect eisen voor de eigen cultuur. Het is gewoon een algehele tendens waarbij de Nederlandse historie en cultuur op alle mogelijke manieren wordt gekleineerd. De Nederlander bestaat niet, dat soort uitspraken. Ik kan me daar echt kapot aan ergeren. Misschien heb ik dan te lange tenen maar zulk soort dingen pik ik niet van iemand die in Nederland woont.
Er is een beperkt aantal banen in.het Engels en dat zijn dikwijls banen voor hoogopgeleiden. De gemiddelde immigrant in NL is laaggeschoold en komt voor dergelijke banen veelal niet in aanmerking. Kortom, als je een betere baan dan aardbeienplukker wilt, dien je het Nederlands gewoon te beheersen. Wil je dat niet, dan ook geen uitkering.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 16:21 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Zijn natuurlijk ook banen waar de voertaal Engels is. Het verstrekken van informatie in andere talen dient ook een ander doel, namelijk het bereiken van de kwetsbaardere groepen zoals vrouwen die alleen via hun man contact hebben met de buitenwereld. Of als het gaat om de veiligheid van meerdere mensen in 't geval van infectieziekten en dergelijke.
Het verstrekken van informatie over uitkeringen in de moedertaal is natuurlijk wel bezopen. Om in aanmerking te komen voor een uitkering moet je wel minstens in staat zijn om normaal te kunnen solliciteren. Anders is 't gewoon een paradijs voor de hulpbehoevenden en dat is niet fair ten opzichte van de werkenden die al een steeds zwaardere last hebben aan het sociale vangnet.
Natuurlijk heeft Nederland een rijke geschiedenis, maar die is ook erg verschillend per regio. Neem nou de Gouden Eeuw met scheepvaart en koloniën en de strijd tegen de Spanjaarden, dat is allemaal vooral een verhaal van Holland. In het noorden hadden ze in die tijd vooral de handen vol aan de strijd tegen Münster, Limburg hoorde nog helemaal niet bij Nederland, enzovoort. En zo zijn er zo veel verschillen.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 16:17 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
En natuurlijk heeft Egypte een rijke historie. Waar ik me meer aan stoor is het gemak waarmee sommige mensen op de Nederlandse historie spugen. Snap niet waar ze 't lef vandaan halen om dat te doen terwijl ze op hetzelfde moment respect eisen voor de eigen cultuur. Het is gewoon een algehele tendens waarbij de Nederlandse historie en cultuur op alle mogelijke manieren wordt gekleineerd. De Nederlander bestaat niet, dat soort uitspraken. Ik kan me daar echt kapot aan ergeren. Misschien heb ik dan te lange tenen maar zulk soort dingen pik ik niet van iemand die in Nederland woont.
Verdiep je er in kerel. De Berberse jaartelling staat over iets meer dan 3 decennia op 3000. Die jaartelling begon met Heer van de Meshwesh. Een Berberse faroa. Verder het is offtopic, dus ik zal er niet te veel woorden aan vuil maken. Hier heb je een topic die voornamelijk gaat over de Moren met een paar uitwijkingen naar de oudheid. Wat betreft de Romeinse tijd, die hadden wel vat op Noord-Afrika, maar alleen op de noordelijke gebieden en Carhago. De zuidelijke gebieden hebben ze nooit op de knieën kunnen krijgen. Een kaart van het Romeinse rijk door de eeuwen heen.quote:
Op de pindakaas na slaat dat hele verhaal nergens op.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 17:10 schreef Igen het volgende:
Toch is er wel iets wat min of meer alle Nederlanders verbindt. Als ik een beeld schets van een straat met op de kruising een stoplicht met een zwart-wit gestreepte paal, rode fietsstroken, een trottoir van 30x30cm betontegels waarop blanke kindertjes spelen met kinderfietsjes en stoepkrijt, aan weerszijden rijtjeshuizen met een standaard buitendeur waarachter dagelijks bruine boterhammen met hagelslag en pindakaas worden gegeten, regelmatig een AGV'tje en zo nu en dan een stamppot met rookworst, 's avonds wordt het NOS Journaal gekeken - dan kan volgens mij iedereen zich daarmee identificeren, van Holland tot Limburg tot Friesland (terwijl pakweg een Vlaming of Duitser helemaal niks uit dit verhaaltje zal herkennen).
Dát is dus denk ik de gemene deler van "de Nederlander", dát is hetgeen je volgens mij moet behouden als je niet van die verhalen wil over Nederlanders die zich in hun eigen wijk niet meer thuisvoelen.
Dan zou ik eens m'n ogen open doen als ik jou was.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 17:50 schreef moussie het volgende:
[..]
Op de pindakaas na slaat dat hele verhaal nergens op.
Ja, jij bent dan nog een logisch denkende man, maar Henk en Ingrid die de Telegraaf voor zoete koek slikken zullen daar na de woorden van Wilders heel anders over denken. Dan nog te bedenken dat deze krant van 1945 tot en met 1949 verboden was. Eigenlijk gold dat verschijningsverbod voor 30 jaar, maar is dat voortijdig opgehevenquote:Op dinsdag 21 mei 2013 17:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Dan zou ik eens m'n ogen open doen als ik jou was.
Overigens, zelfs de Schilderswijk in Den Haag, waar nu zo'n gedoe over is, is tenminste qua stadsbeeld onmiskenbaar oer-Nederlands. Wie beweert zich daar in het buitenland te wanen*, is hetzij aan het overdrijven, of heeft niet meer van de wereld gezien dan een doorsnee dorpsbewoner anno 1800.
* Dat is iets anders dan je er niet thuis voelen
De Romeinen kwamen ook niet over de Rijn.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 17:12 schreef Jellereppe het volgende:
Wat betreft de Romeinse tijd, die hadden wel vat op Noord-Afrika, maar alleen op de noordelijke gebieden en Carhago. De zuidelijke gebieden hebben ze nooit op de knieën kunnen krijgen. Een kaart van het Romeinse rijk door de eeuwen heen.
Germanen, heel interessant om je daar in te verdiepen. Ben d'r tot nu toe nooit echt aan begonnen. Staat wel op het lijstje.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:06 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
De Romeinen kwamen ook niet over de Rijn.Ik bedoel maar, dit soort onzin slaat gewoon nergens op. Historisch gezien is Europa ook een ander verhaal dan het noorden van Afrika. We zijn als klein land fier overeind gebleven tussen de grote machten aan elke grens.
Fier overeind gebleven?quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:06 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
De Romeinen kwamen ook niet over de Rijn.Ik bedoel maar, dit soort onzin slaat gewoon nergens op. Historisch gezien is Europa ook een ander verhaal dan het noorden van Afrika. We zijn als klein land fier overeind gebleven tussen de grote machten aan elke grens.
Uiteindelijk lopen alle lijnen door elkaar heen en kun je moeilijk ontkennen dat we als Nederlanders Germaans zijn. Daarom is geschiedenis en dan precies Nederland willen aanwijzen ook lastig. Landen veranderen nu eenmaal. Marokko was ook niet altijd Marokko, maar dan weer een sultunaat dit, dan weer een sultanaat dat.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:09 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Germanen, heel interessant om je daar in te verdiepen. Ben d'r tot nu toe nooit echt aan begonnen. Staat wel op het lijstje.
Lekker makkelijk. Zo kun je ook Frankrijk wegvegen als een kneuzenland omdat ze door de Duitsers werden vernederd.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Fier overeind gebleven?![]()
Man, we zijn twee keer genadeloos onder de voet gelopen door zo'n grote macht en vervolgens beide keren door de andere grote machten gered als neutraal bufferlandje.
Heb je helemaal gelijk in. De huidige grenzen bestaan niet zo lang.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:11 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Uiteindelijk lopen alle lijnen door elkaar heen en kun je moeilijk ontkennen dat we als Nederlanders Germaans zijn. Daarom is geschiedenis en dan precies Nederland willen aanwijzen ook lastig. Landen veranderen nu eenmaal. Marokko was ook niet altijd Marokko, maar dan weer een sultunaat dit, dan weer een sultanaat dat.
Ik ben allereerst Brabander. Dan, veel verder, Nederlands. En dan, misschien, heel ver weg, Germaans.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:11 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Uiteindelijk lopen alle lijnen door elkaar heen en kun je moeilijk ontkennen dat we als Nederlanders Germaans zijn. Daarom is geschiedenis en dan precies Nederland willen aanwijzen ook lastig. Landen veranderen nu eenmaal. Marokko was ook niet altijd Marokko, maar dan weer een sultunaat dit, dan weer een sultanaat dat.
Ik ben allereerst Feyenoorder, dan Hollander en dan Fries en er zit vast wel ergens iets exotisch tussen.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik ben allereerst Brabander. Dan, veel verder, Nederlands. En dan, misschien, heel ver weg, Germaans.
Brabantia Nostra
Dat bedoel ik. De Nederlander bestaat nietquote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:18 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Ik ben allereerst Feyenoorder, dan Hollander en dan Fries en er zit vast wel ergens iets exotisch tussen.
Verkaast.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:19 schreef Jellereppe het volgende:
Ik ben verkaast, Marokkaans, Berbers, Riffijn en dan weet ik het niet meer.
Stopwoordje dat een tijdlang vaak door Marokkaanse jongeren werd gebruikt om aan te geven dat je steeds meer op een Nederlander begint te lijken.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:20 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Verkaast.Ik ben aan 't vernoodlen.
Groothertogdom Brabant. Heb er ooit wat over opgevangen, maar mijn kennis is helaas miniem, zeer miniem.quote:
Mooiste stukje wereld op aarde, m'n vrind.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:23 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Groothertogdom Brabant. Heb er ooit wat over opgevangen, maar mijn kennis is helaas miniem, zeer miniem.
Ben je verkaasd ?quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:21 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Stopwoordje dat een tijdlang vaak door Marokkaanse jongeren werd gebruikt om aan te geven dat je steeds meer op een Nederlander begint te lijken.
Ik reis er zowat elke dag langs.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mooiste stukje wereld op aarde, m'n vrind.
Waarom ben je niet voor Heerenveen of Cambuur danquote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:18 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Ik ben allereerst Feyenoorder, dan Hollander en dan Fries en er zit vast wel ergens iets exotisch tussen.
Omdat ik niet in Friesland geboren ben. Kan er ook niets aan doen dat helft van familie Fries is.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:24 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Waarom ben je niet voor Heerenveen of Cambuur dan
Nou, dat is niet helemaal waar. In 5 dagen was Nederland door Duitsland veroverd en ook Frankrijk maakte 2 eeuwen geleden een veroveringstocht door Nederland.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:06 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
We zijn als klein land fier overeind gebleven tussen de grote machten aan elke grens.
Ahhh oke ben zelf ook Marokkaan ( Berber )quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:25 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Geïntegreerd, maar heb ook culturele bagage van mijn ouders meegekregen.
Ah, een soortgenoot. Welkom, welkom.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:27 schreef PSV1990- het volgende:
[..]
Ahhh oke ben zelf ook Marokkaan ( Berber )
Thanks, uit Nador??quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:28 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ah, een soortgenoot. Welkom, welkom.
Lul niet man dan doen we gewoon de waterlinie weer...quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:27 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nou, dat is niet helemaal waar. In 5 dagen was Nederland door Duitsland veroverd en ook Frankrijk maakte 2 eeuwen geleden een veroveringstocht door Nederland.
Bovendien is Nederland hedendaags militair zeer zwak en heeft een.militair budget van amper 8 miljard euro per jaar. Het is dat tegenwoordig landen niet erg veel meer aan landjepik doen, maar anders zou Nederland zo weer door Duitsland of kernmacht Frankrijk onder de voet zou worden gelopen.
Dat is in recente verleden ja. Denk ook niet dat echt meer te vergelijken is. Bijna elk kleiner land zal onder de voet gelopen worden. Frankrijk was ook in een vloek en een zucht verslagen door de Duitsers. Technisch gezien zijn de verschillen daarvoor gewoon te groot geworden. Vroeger lagen de verhoudingen ook anders en wist Nederland door vooruitstrevend te zijn een relatief klein gebied in Europa neer te zetten als belangrijke macht. Zulke dingen duren natuurlijk nooit echt lang. Zijn we uiteindelijk niet ten onder gegaan aan de hernieuwde veroveringslust van de Britten waarna zij lange tijd een wereldrijk vestigden?quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:27 schreef Zienswijze het volgende:
Nou, dat is niet helemaal waar. In 5 dagen was Nederland door Duitsland veroverd en ook Frankrijk maakte 2 eeuwen geleden een veroveringstocht door Nederland.
Bovendien is Nederland hedendaags militair zeer zwak en heeft een.militair budget van amper 8 miljard euro per jaar. Het is dat tegenwoordig landen niet erg veel meer aan landjepik doen, maar anders zou Nederland zo weer door Duitsland of kernmacht Frankrijk onder de voet zou worden gelopen.
Die van mij ook , uit Zeganganquote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:31 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Yep, mijn ouders komen uit die regio. De hele familie eigenlijk, op een paar tantes na.
Marokko.nl heb ik wel een account, maar reageer er zelden. Lees er wel zo en dan wat artikels/topics. Op zich wel interessante artikels, maar de site wordt niet heel vaak geüpdate. Je moet een keer een kijkje nemen op skyscrapercity.com. Mooie forum.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:36 schreef PSV1990- het volgende:
[..]
Die van mij ook , uit Zegangan
Ben je ook actief op marokko.nl ?
quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
VOC, de Rutyer... allemaal Hollandse geschiedenis...
Heb ik als Brabander niets mee.
Woa hedde gij dan wa meej? Van de Friese geschiedenis ken ik alleen Grutte Pier. Hoe zit 't met de Brabantse?quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
Vooral de tijd van na 1585 inspireert mij... Karel de Longueval, graaf van Bucqouy.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:39 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Woa hedde gij dan wa meej? Van de Friese geschiedenis ken ik alleen Grutte Pier. Hoe zit 't met de Brabantse?
Een klein land dient niet als een excuus opgevoerd te worden. Engeland is toch ook een klein land? Toch hebben zij het grootste rijk ooit op aarde gesticht en zijn zelf niet bijster veel door andere landen veroverd.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:32 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Dat is in recente verleden ja. Denk ook niet dat echt meer te vergelijken is. Bijna elk kleiner land zal onder de voet gelopen worden. Frankrijk was ook in een vloek en een zucht verslagen door de Duitsers. Technisch gezien zijn de verschillen daarvoor gewoon te groot geworden. Vroeger lagen de verhoudingen ook anders en wist Nederland door vooruitstrevend te zijn een relatief klein gebied in Europa neer te zetten als belangrijke macht. Zulke dingen duren natuurlijk nooit echt lang. Zijn we uiteindelijk niet ten onder gegaan aan de hernieuwde veroveringslust van de Britten waarna zij lange tijd een wereldrijk vestigden?
Zo heb je ook huidige VS die bij wijze van spreken elk land binnen mum van tijd op de knieen kunnen/konden krijgen. Die positie is inmiddels ook weer afgezwakt en zo gaat dat gewoon. Op Frankrijk, Duitsland en Engeland na is elk land wel een prooi voor een grote macht. Ook landen als Spanje en Italie zouden makkelijk gepakt kunnen worden door Frankrijk/Duitsland/Engeland.
Heeft ook te maken met welke weg je kiest. Engeland is eigenlijk een heel logische heerser. Qua verdediging hebben ze het kanaal. Wij hebben altijd te maken gehad met meerdere agressors. Daarnaast hebben wij geopteerd voor een op handel gebaseerde verovering. Weliswaar ook met geweld maar vooral op handel gebaseerd. De zuidelijke Europese landen hebben het vooral op extractie en religie gegooid. Heeft uiteindelijk ook geen wereldrijk opgeleverd.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:48 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Een klein land dient niet als een excuus opgevoerd te worden. Engeland is toch ook een klein land? Toch hebben zij het grootste rijk ooit op aarde gesticht en zijn zelf niet bijster veel door andere landen veroverd.
Ook qua cultuur doet het kleine Engeland het uitstekend. Het Engels is de wereldtaal, de taal van de wetenschap. Engeland verspreidt haar cultuur over de hele wereld. Engeland wordt geografisch in het midden van de atlas geplaatst en de Engelse tijd geldt als de standaardtijdzone (GMT).
Thans speelt Engeland nog een rol van betekenis in de wereld, is een kernmacht en heeft 1 van de 5 permanente zetels in de VN.
Bovendien hoefde Nederland niet per se een klein land te zijn. Tal van landen zijn groot geworden door imperialistische oorlogen, het "assimileren" van andere volkereb tot je eigen cultuur en nationbuilding. Nederlanders hadden dat ook kunnen doen. Waarom dit niet zo gebeurd is, weet ik niet. Wellicht vergde de strijd tegen water meer aandacht dat vergaande expansieoorlogen.
Mijn ogen zijn open, en sterker nog, ik kom oorspronkelijk uit Duitsland. Vandaar dat ik je met 100% zekerheid kan vertellen dat je verhaal nergens op slaat. Uiteraard heet het nieuws in Duitsland anders, en spreken die blanke fietsrijdende en stoepkrijtende kindertjes een andere taal, maar verder is er weinig verschil, zeker wat de nieuwere bouw met zulke achterdeuren aangaat.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 17:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Dan zou ik eens m'n ogen open doen als ik jou was.
Dan heb je het wederom vooral over Holland. Het Zuiden was nog altijd, net als nu, katholiek en deed niet mee (mocht ook niet meedoen na 1648).quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:51 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Heeft ook te maken met welke weg je kiest. Engeland is eigenlijk een heel logische heerser. Qua verdediging hebben ze het kanaal. Wij hebben altijd te maken gehad met meerdere agressors. Daarnaast hebben wij geopteerd voor een op handel gebaseerde verovering. Weliswaar ook met geweld maar vooral op handel gebaseerd. De zuidelijke Europese landen hebben het vooral op extractie en religie gegooid. Heeft uiteindelijk ook geen wereldrijk opgeleverd.
je ziet toch zo dat dit in duitsland is?quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:52 schreef moussie het volgende:
[..]
Mijn ogen zijn open, en sterker nog, ik kom oorspronkelijk uit Duitsland. Vandaar dat ik je met 100% zekerheid kan vertellen dat je verhaal nergens op slaat. Uiteraard heet het nieuws in Duitsland anders, en spreken die blanke fietsrijdende en stoepkrijtende kindertjes een andere taal, maar verder is er weinig verschil, zeker wat de nieuwere bouw met zulke achterdeuren aangaat.
Zelfs bij oudere panden is het verschil maar amper te zien, deze bvb, waar is dat?
[ afbeelding ]
Rotterdam, Amsterdam, Hamburg, Kiel?
Als je het over specifiek Nederlandse deuren wil gaan hebben dan moet je het hebben over de smalle voordeuren en steile trappen met een hijsbalk aan de nok, in de oude wijken van de grote steden, voor de rest is het verschil minimaal.
Dat is overduidelijk in Duitsland, dat zie je aan alles. Dus zoals ik zei: ogen opendoen.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:52 schreef moussie het volgende:
[..]
Mijn ogen zijn open, en sterker nog, ik kom oorspronkelijk uit Duitsland. Vandaar dat ik je met 100% zekerheid kan vertellen dat je verhaal nergens op slaat. Uiteraard heet het nieuws in Duitsland anders, en spreken die blanke fietsrijdende en stoepkrijtende kindertjes een andere taal, maar verder is er weinig verschil, zeker wat de nieuwere bouw met zulke achterdeuren aangaat.
Zelfs bij oudere panden is het verschil maar amper te zien, deze bvb, waar is dat?
[ afbeelding ]
Rotterdam, Amsterdam, Hamburg, Kiel?
Als je het over specifiek Nederlandse deuren wil gaan hebben dan moet je het hebben over de smalle voordeuren en steile trappen met een hijsbalk aan de nok, in de oude wijken van de grote steden, voor de rest is het verschil minimaal.
Assimileren? Zeg maar gerust uitmoorden, genocide op de oorspronkelijke bevolking. En tja, als je dat doet in drie landen die bij de grootste van de wereld horen ..quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:48 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Een klein land dient niet als een excuus opgevoerd te worden. Engeland is toch ook een klein land? Toch hebben zij het grootste rijk ooit op aarde gesticht en zijn zelf niet bijster veel door andere landen veroverd.
Ook qua cultuur doet het kleine Engeland het uitstekend. Het Engels is de wereldtaal, de taal van de wetenschap. Engeland verspreidt haar cultuur over de hele wereld. Engeland wordt geografisch in het midden van de atlas geplaatst en de Engelse tijd geldt als de standaardtijdzone (GMT).
Thans speelt Engeland nog een rol van betekenis in de wereld, is een kernmacht en heeft 1 van de 5 permanente zetels in de VN.
Bovendien hoefde Nederland niet per se een klein land te zijn. Tal van landen zijn groot geworden door imperialistische oorlogen, het "assimileren" van andere volkereb tot je eigen cultuur en nationbuilding. Nederlanders hadden dat ook kunnen doen. Waarom dit niet zo gebeurd is, weet ik niet. Wellicht vergde de strijd tegen water meer aandacht dat vergaande expansieoorlogen.
Ik woon in Bulgarije en dat doe ik niet met een Marokkaanse vrouw. Staat er verder ook compleet los van. Ik bekijk zaken slechts opjectief in plaats van uit een vaderlandsbevooroordelend gedachtegoed.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 08:56 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Waar woon je eigenlijk? Getrouwd met een Marokkaanse? Probeer je nu je mannetje te staan bij het neerhalen van Nederland? Grote jongen!
Vergeet Bonefatius niet. Geen Fries maar wel verankerd in de geschiedenis van Friesland.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:39 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Woa hedde gij dan wa meej? Van de Friese geschiedenis ken ik alleen Grutte Pier. Hoe zit 't met de Brabantse?
Ja joh, het verschil is echt gigantischquote:Op dinsdag 21 mei 2013 19:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is overduidelijk in Duitsland, dat zie je aan alles. Dus zoals ik zei: ogen opendoen.
deze zijn allemaal in nederland zkerquote:Op dinsdag 21 mei 2013 21:36 schreef moussie het volgende:
[..]
Ja joh, het verschil is echt gigantisch
[ afbeelding ]
Vandaar dat ik ook zei dat het bij oudbouw al weinig verschilt, maar daar is blijkbaar heel tactisch overheen gelezen.
Bij nieuwbouw zijn de verschillen nog kleiner.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dus nogmaals, dat plaatje dat jij daar in je hoofd hebt klopt niet, je bent een stuk minder uniek dan je denkt.
Neequote:Op dinsdag 21 mei 2013 21:51 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
deze zijn allemaal in nederland zker
Je moet raden dus, zoveel lijkt het op elkaar.quote:
Nee. Zonder te spieken: Nederlands (dat oude huis), Duits, Nederlands, Duits, Nederlands. Het verschil is wel degelijk te zien. Niet iedereen zal precies kunnen benoemen waarom, maar iedereen zal in een straat merken of die Nederlands aanvoelt of niet.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 21:51 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
deze zijn allemaal in nederland zker
Pa de Ruyter kwam uit Bergen op Zoom... Harstikke brabants dus.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
Vind je 't heel erg als ik zeg dat ik 't verschil wel meteen zag? Er zijn gewoon kleine dingen. Alleen vind ik moderne architectuur niet echt een best voorbeeld. Tegenwoordig heb je echt overal hetzelfde soort huizen, flats en wolkenkrabbers.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 22:04 schreef moussie het volgende:
[..]
Je moet raden dus, zoveel lijkt het op elkaar.
Om en om, de eerste is Nordhorn Duitsland, de daarop lijkende is Den Helder in de Schooten.
De derde is Berlijn, en de laatste Brielle, Zuid-Holland.
Mijn punt is dat die dingen niet zo anders zijn als jij hier doet voorkomen, de grote verschillen zijn al lang verwaterd. Wat jij doet is kleine verschillen uitvergroten en bestempelen als 'typisch'.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 22:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee. Zonder te spieken: Nederlands (dat oude huis), Duits, Nederlands, Duits, Nederlands. Het verschil is wel degelijk te zien. Niet iedereen zal precies kunnen benoemen waarom, maar iedereen zal in een straat merken of die Nederlands aanvoelt of niet.
Alhoewel vooral bij die laatste twee het verschil klein is.
@Moussie:
Maar dan nog snap ik het punt niet. Ja, okee, je kunt met wat moeite huizen in Nederland en Duitsland vinden die op elkaar lijken. So what? Het gaat om het totaalplaatje, en als je daarnaar kijkt dan zijn er een heleboel kleine alledaagse dingen die bijna alle Nederlanders met elkaar gemeen hebben en die zodra je de grens over gaat bijna allemaal net even anders zijn.
Jij zou dat toch moeten weten, als je zowel in Duitsland als in Nederland hebt gewoond. Aan de ene kant van de grens eet je 's ochtends een bruine boterham met hagelslag voor je om 9:00 op je werk moet zijn, aan de andere kant van de grens eet je een snede zuurdesembrood met nutella voor je om 8:00 op je werk moet zijn. Aan de ene kant van de grens smeer je filet americain op je boterham, aan de andere kant van de grens beleg je een brötchen met mett en ui. Aan de ene kant van de grens is Baantjer een begrip, aan de andere kant van de grens Boerne. En die lijst kun je nog eindeloos verder voeren.
Minder dan 50% noemt zichzelf nog christelijk en het aantal Joden is op 1 hand te tellen.quote:Op woensdag 22 mei 2013 07:42 schreef Flow3r het volgende:
Omdat we hier natuurlijk een 'Joods-Christelijke' cultuur hebben
Is ook heel erg slecht voor de economie daarquote:Op woensdag 22 mei 2013 10:03 schreef lipper het volgende:
Al die racisten hebben al wel hun vakantie geboekt naar Turkije om in Mini Volendam te verblijven, lekker met alle andere paupers.
Ja want de Nederlanders in Canada, Australie en Israel zijn lekker verspreid. Nee!! Die zitten ook lekker op elkaar gepakt. Uitzonderingen daargelaten maar er wonen ook Surinamers in Stampersgat.quote:Op woensdag 22 mei 2013 10:18 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Is ook heel erg slecht voor de economie daar.
Dat gestrooi met racisten is echt om doodmoe van te worden, kankerkaas, gierige kuthollanders, teringnazi's, het is allemaal prima. Maar vraagtekens zetten bij een hele wijk voor 1 etnische afkomst is natuurlijk keihard racisme.
Dat willen waarschijnlijk alle ouders ter wereld ja. Hier, maar ook in Afrika en in Afghanistan. Maar dat wil niet zeggen dat er geen culturele verschillen bestaan, dat iedereen zich overal meteen thuis voelt en dat je de mensen over de hele wereld lukraak door elkaar kan mengen zonder dat er conflicten ontstaan. Dat is gewoon niet zo.quote:Op woensdag 22 mei 2013 02:59 schreef moussie het volgende:
[..]
Mijn punt is dat die dingen niet zo anders zijn als jij hier doet voorkomen, de grote verschillen zijn al lang verwaterd. Wat jij doet is kleine verschillen uitvergroten en bestempelen als 'typisch'.
Maar waarom altijd de nadruk op die verschillen, waarom niet kijken naar wat we delen?
So what als het rijtjeshuis er net even anders uitziet, en of je bolletje dat je bij het ontbijt eet nou hard of zacht is of een platte koek .. iedereen wil toch dat zijn kinderen veilig kunnen spelen voor de deur, met stoepkrijt, fiets, driewieler of whatever?
Natuurlijk wordt onze cultuur niet vernietigd door een Turks bejaardentehuis. Het zijn immers bejaarden!quote:Ik snap gewoon niet waar die angst vandaan komt dat onze cultuur vernietigd zou worden door zoiets futiels als woonwijken en/of bejaardentehuizen voor minderheden met speciale wensen en/of een ander geloof dan het jouwe. Nogmaals, waarom zou een joods verzorgingstehuis met aanleunwoningen, gevestigd in het hart van de joodse gemeenschap, met in de buurt een supermarkt, een koosjere pizzabar, diverse (koosjere) horecagelegenheden, een broodjeszaak en een winkelcentrum, met een synagoge op loopafstand, en een joods kinderdagverblijf en een joodse basis- en middelbare school in de wijk wel mogen en eentje voor Turken met soortgelijke wensen niet?
http://www.bethshalom.nl/locaties/omgeving
Ja en? Daar zullen vast ook mensen vraagtekens bij zetten. Wil niet meteen zeggen dat ze er keihard tegen zijn.quote:Op woensdag 22 mei 2013 10:41 schreef lipper het volgende:
[..]
Ja want de Nederlanders in Canada, Australie en Israel zijn lekker verspreid. Nee!! Die zitten ook lekker op elkaar gepakt. Uitzonderingen daargelaten maar er wonen ook Surinamers in Stampersgat.
Er is behoefte aan blijkbaar.
Mijn opmerking over de racisten ging over een stukje in de telegraaf dat ze er over denken om het te cancelen, vanwege de dreigementen.quote:Op woensdag 22 mei 2013 10:42 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja en? Daar zullen vast ook mensen vraagtekens bij zetten. Wil niet meteen zeggen dat ze er keihard tegen zijn.
Ik weet best dat er racisten zijn die op die nieuws hebben gereageerd, maar ook gewoon mensen die zich afvragen of het wel zo nodig is.
Sja, dan is het hek natuurlijk al helemaal van de damquote:Op woensdag 22 mei 2013 10:51 schreef lipper het volgende:
[..]
Mijn opmerking over de racisten ging over een stukje in de telegraaf dat ze er over denken om het te cancelen, vanwege de dreigementen.
Ook leuk om over na te denken.
Wat zou er gebeuren als er een conplex wordt gemaakt voor alleen maar echte Nederlanders.
Als het niet nodig blijkt te zijn sterft het een economische doodquote:Op woensdag 22 mei 2013 10:42 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja en? Daar zullen vast ook mensen vraagtekens bij zetten. Wil niet meteen zeggen dat ze er keihard tegen zijn.
Ik weet best dat er racisten zijn die op die nieuws hebben gereageerd, maar ook gewoon mensen die zich afvragen of het wel zo nodig is.
Omdat het beter is als je bejaarden met een gelijke levensinstelling bij elkaar zet. Dat gebeurt in moderne "Nederlandse" complexen ook, daar heb je dan een volkswijk-afdeling, een elitaire afdeling, een Indo-afdeling, noem maar op.quote:Op woensdag 22 mei 2013 10:52 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Sja, dan is het hek natuurlijk al helemaal van de dam.
Maar waarom zou dit wel ok zijn dan? Waarom moeten turken een eigen complex? Wat is er mis met een "nederlands" complex?
Nee ik vraag me meer af wat de reactie van de andere partij zal zijn als ze te horen krijgen dat alleen Nederlanders er welkom zijn.quote:Op woensdag 22 mei 2013 10:52 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Sja, dan is het hek natuurlijk al helemaal van de dam.
Maar waarom zou dit wel ok zijn dan? Waarom moeten turken een eigen complex? Wat is er mis met een "nederlands" complex?
Ho, jij begon over Duitsers en Vlamingen, dat hetgeen jij als typisch Nederlands beschouwd hun niets zal zeggen, en dat vind ik dus onzin, die verschillen waren al heel klein en worden almaar kleiner. Ik stel helemaal nergens dat er geen culturele verschillen bestaan, ik stel dat naarmate de verschillen groter zijn mensen met een soortgelijke achtergrond meer de neiging hebben om elkaar op te zoeken.quote:Op woensdag 22 mei 2013 10:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat willen waarschijnlijk alle ouders ter wereld ja. Hier, maar ook in Afrika en in Afghanistan. Maar dat wil niet zeggen dat er geen culturele verschillen bestaan, dat iedereen zich overal meteen thuis voelt en dat je de mensen over de hele wereld lukraak door elkaar kan mengen zonder dat er conflicten ontstaan. Dat is gewoon niet zo.
En ik denk dat juist al die kleine verschillen die jij als onbelangrijk wegwuift daar een grote rol bij spelen.
Op wat oudjes na spreken veruit de meesten dan ook gewoon Nederlands, al is dat vaak nogal gebrekkig en/of moeilijk te volgen bij met name de oudere generaties, ze gaan dagelijks naar hun werk etc, maar dat is schijnbaar niet genoeg. Nee, ook thuis moet de voertaal Nederlands zijn, want hé, die kinderen komen met een taalachterstand op school en meer van zulks. Dat de achterstand door zo'n verplichting eerder groter wordt dan kleiner, zover denken al die intelligente mensen niet door. Het leren communiceren in een taal is hetgeen er belangrijk is op die leeftijd, en in welke taal dat gebeurd maakt weinig uit. Als je die basisvaardigheid eenmaal hebt is het aanleren van een tweede taal een eitje, zeker op die leeftijd. Als je ouders die zelf maar gebrekkig Nederlands kunnen spreken zou verplichten ook thuis Nederlands te praten, wat voor kinderen krijg je dan? 4 jaar oud en kan nog niet eens een complete zin vormen? Dat kan toch niet de bedoeling zijn?quote:Natuurlijk wordt onze cultuur niet vernietigd door een Turks bejaardentehuis. Het zijn immers bejaarden!
Maar meer algemeen denk ik wel dat een harmonisch samenleven in Nederland veel ermee geholpen zou zijn als allochtonen zich tenminste zo goed mogelijk zouden aanpassen aan de gemene deler van wat "de Nederlander" uitmaakt. En die gemene deler is nou eenmaal niet een bepaalde eeuwenoude geschiedenis, niet een bepaalde religie (verzuiling!), maar wel een gemeenschappelijke taal en een heleboel dagelijkse trivialiteiten.
Dan verschillen wij daarover van mening.quote:Op woensdag 22 mei 2013 13:49 schreef moussie het volgende:
[..]
Ho, jij begon over Duitsers en Vlamingen, dat hetgeen jij als typisch Nederlands beschouwd hun niets zal zeggen, en dat vind ik dus onzin, die verschillen waren al heel klein en worden almaar kleiner.
Uiteraard.quote:Ik stel helemaal nergens dat er geen culturele verschillen bestaan, ik stel dat naarmate de verschillen groter zijn mensen met een soortgelijke achtergrond meer de neiging hebben om elkaar op te zoeken.
Noemenswaardig .. poeh .. voor mij zijn dat niet de kleine verschillen in eten, kleding, taal ed, maar de volksaard in het algemeen. Zoals bvb de schaamtecultuur van Japan, het kastensysteem in India, dingen als eerwraak en vrouwenbesnijdenis, verschillende wetten en rechten voor mannen en vrouwen. Even afgezien van eerwraak en vrouwenbesnijdenis, dat is moord/verminking en strafbaar, vaak zelfs in de landen van herkomst, maar waarom zou je niet in een enclave mogen leven waar je eigen cultuur de leidende cultuur is, zolang je buiten de buurt maar 'normaal' doet? Als westerling in het MO bvb zitten ze al tig jaar in hun eigen wijken waar geen kledingregels bestaan en waar gewoon alcohol geschonken wordt. Die dan ook maar verplichten de plaatselijke taal te leren en zich aan te passen aan de plaatselijke gebruiken .. hell, als je dat hier zo'n beetje eist hoor je dat daar vrijwillig te doen ipv soortgenoten op te zoeken!quote:Op woensdag 22 mei 2013 13:58 schreef Igen het volgende:
[..]
Dan verschillen wij daarover van mening.
[..]
Uiteraard.
Maar ik ben dan wel heel benieuwd wat voor jou dan wél noemenswaardige culturele verschillen zijn.
Ik denk dat dat juist wordt overschat.quote:Op woensdag 22 mei 2013 15:00 schreef moussie het volgende:
[..]
Noemenswaardig .. poeh .. voor mij zijn dat niet de kleine verschillen in eten, kleding, taal ed, maar de volksaard in het algemeen. Zoals bvb de schaamtecultuur van Japan, het kastensysteem in India, dingen als eerwraak en vrouwenbesnijdenis, verschillende wetten en rechten voor mannen en vrouwen.
Ik zou het heel normaal vinden als men zich daar aan die westerlingen zou ergeren en hen zou aansporen om inderdaad de taal te leren en zich een beetje aan te passen. Tenminste voor zover het gaat om mensen die daar voorgoed willen blijven.quote:Als westerling in het MO bvb zitten ze al tig jaar in hun eigen wijken waar geen kledingregels bestaan en waar gewoon alcohol geschonken wordt. Die dan ook maar verplichten de plaatselijke taal te leren en zich aan te passen aan de plaatselijke gebruiken .. hell, als je dat hier zo'n beetje eist hoor je dat daar vrijwillig te doen ipv soortgenoten op te zoeken!
Klopt helemaal, het is allemaal nog redelijk vers met de vrouwenemancipatie en al mag het dan landelijke wet zijn, dat is een groeiproces dat niet overal even ver gevorderd is. En een echte specifieke volksaard bestaat ook niet, wat dat aangaat zijn we nog steeds verschillende stammen die samen een land vormen, dat zie je niet alleen ook in Duitsland maar in vrijwel elk land waarin verschillende volkeren en/of stammen samen een staat vormen.quote:Op woensdag 22 mei 2013 15:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik denk dat dat juist wordt overschat.
Binnen Nederland heb je wat dat betreft ook heel grote verschillen. Tot na de oorlog hadden we hier ook heel verschillende rechten voor mannen en vrouwen, een deel van de Nederlanders is daar ook nog steeds voorstander van. De volksaard kent ook aanzienlijke verschillen, van de norse maar directe noorderlingen tot de sjeuige zuiderlingen die met fluwelen handschoenen een boodschap overbrengen. Een verschil dat je overigens zowel binnen Nederland als binnen Duitsland hebt.
Tuurlijk, want Duitse koffie smaakt nu eenmaal anders, vandaar ook de potten pindakaas en pakken koffie die meegaan op vakantie. Maar als je die optie niet hebt, in eigen land verkassen voor werk, dan nog is het verschil met bvb Lübeck minimaal, temeer omdat de talen toch wel erg veel gemeen hebben. En omdat het verschil zo klein is is het nogal onwaarschijnlijk dat er daarvoor wijken zijn waar soortgenoten bij elkaar kruipen en steun zoeken in de vreemde.quote:Toch denk ik, dat als puntje bij paaltje komt, iemand uit Delfzijl eerder geneigd zal zijn om naar Geleen te verhuizen, dan naar pak 'm beet Lübeck. Puur op grond van het praktische alledaagse gemak.
Oh jeetje, ja die stank is idd een beproeving .. brr. Wij zouden zoiets niet eten, daarvoor zijn wij te verwend. Dat van de tv 's nachts hebben trouwens meer mensen, ook autochtone Nederlanders waaronder mijn ex, gelukkig vond hij het niet erg dat ik de tv uitzette als die een keer sliep en waren de keren dat die 's ochtends weer aanstond niet te tellen.quote:Ik heb als student trouwens ook een paar jaar een Somalische huisgenoot gehad. Wat voor mij de grootste ergernissen waren, was lawaai van de tv 's nachts, stank in de keuken van rare gerechten (koeiemaag bijvoorbeeld) en dat 'ie ineens een vriendin had die geen woord Nederlands kon.
Hij was trouwens ook moslim, maar dat zal me echt worst wezen. Het is leuk voor filosofische discussies maar in de dagelijkse praktijk is dat echt niet het conflictpunt waarop het mis gaat.
Aah, ik mag dus de deur niet meer uit zonder man en sluier, naast het leren van een ander alfabet en taal die ik bijna nooit zal gebruiken omdat ik toch nergens mag komen. In plaats van in een woonwijk te wonen waarin ik me wel vrij kan bewegen zoals ik me op mijn gemak voel moet ik maar 'gespreid' gaan wonen in een buurt waarin ik nog niet eens in mijn eigen achtertuin in bikini kan gaan liggen .. zoiets? Ik dring mijn eigen leefwijze aan niemand op, en als ik uit mijn buurt kom hou ik me netjes aan de voorschriften van het land, en ja, ik spreek de taal een beetje, niet perfect maar voldoende, waarom zou je zoiets niet kunnen accepteren en integreren in je maatschappij? Waarom moet ik mijn eigen cultuur aan de wilgen hangen en in die van de ander assimileren? Het is toch niet zo dat de andere cultuur verdwijnt of bedreigd wordt als er in je midden een enclave bestaat met andersdenkenden? Waar komt die irrationele angst toch vandaan?quote:Ik zou het heel normaal vinden als men zich daar aan die westerlingen zou ergeren en hen zou aansporen om inderdaad de taal te leren en zich een beetje aan te passen. Tenminste voor zover het gaat om mensen die daar voorgoed willen blijven.
Precies.quote:Op woensdag 22 mei 2013 10:03 schreef lipper het volgende:
Al die racisten hebben al wel hun vakantie geboekt naar Turkije om in Mini Volendam te verblijven, lekker met alle andere paupers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |