abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126779207
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 19:40 schreef moussie het volgende:

[..]

omg .. dus nu ga je dat gebruiken om verplichte spreiding te propaganderen? In dat geval moet je wel heel snel al die joodse bejaardencentra opdoeken, wie weet gebeurt het weer ..

Btw, Chinatown, ooit van gehoord? Daarnaast, nog een keer, de woonwijk zelf is voor iedereen, het zorggedeelte in het bejaardentehuis en de aanleunwoningen is hoofdzakelijk gericht op Turken.
Al bestaande bejaardencentra opdoeken lijkt me een redelijk bizar plan. Ouderen noodgedwongen laten verhuizen ook. Dat wil nog niet zeggen dat je doodleuk moet doorgaan met complete woonblokken voor allochtonen, cq. alles op een hoopje gooien en daar laten.
pi_126779249
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 19:46 schreef Jellereppe het volgende:
Voor de geïnteresseerden wat feiten over Marokkanen. Nederland is het vijfde land met de grootste Marokkaanse gemeenschap. Nummer 4 is Israël waar 800.000 Marokkanen wonen die het Joodse geloof aanhangen op een bevolking van 6,2 miljoen. Verder bestaat de top 3 uit Frankrijk, Spanje en Italië. Als je dan wat feiten wilt opzoeken over deze groep, dan kun je zoeken op deze 4 landen.
Hoe Marokkanen zich elders gedragen, staat los van hoe het met de groep in Nederland gaat. Onze softe aanpak is daar mede debet aan.
  maandag 20 mei 2013 @ 19:55:35 #128
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_126779541
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 19:50 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Hoe Marokkanen zich elders gedragen, staat los van hoe het met de groep in Nederland gaat. Onze softe aanpak is daar mede debet aan.
Israël lokt jonge Marokkanen naar hun land met grote beloften. Biedt ze goede studies aan (verplicht) en vormt ze helemaal om tot Jood. De strijd tussen Hezbollah en Israël een paar jaar geleden werd geleid door een Marokkaanse generaal!!! Voor Israël is het in alle belang om een sterk volk te kweken. Maar blijf vooral afgeven op mensen. Het is maar waar je de prioriteiten legt.

Veel Marokkaanse jongeren groeien op in mindere wijken. Hebben minder vermogende ouders, maar willen toch ook hetzelfde als die Nederlandse jongeren. De kans is in dat soort wijken ook groter op ontsporing, criminaliteit. Het kost tijd voordat ze zich opwerken. Je ziet al wel dat de tweede generatie opklimt, maar snel gaat het niet. Ze moeten het op eigen kracht doen. Allochtone ouders kunnen hun kinderen niet dezelfde bagage mee geven als Nederlandse ouders aan hun kinderen. Verder als het bekend is waar het gespuis zich bevindt, de jongeren in kwestie oppakken, en niet afgeven op een hele groep.

Plaats Marokkaanse kinderen al van jongs af aan in een betere wijk, vermogende ouders die veel kennis hebben van het land, en je hebt een aanzienlijke kans dat de criminaliteit onder die groep pijlsnel gaat zakken. Oorzaak en gevolg noemt men dat.

[ Bericht 5% gewijzigd door Jellereppe op 20-05-2013 20:10:52 ]
pi_126779795
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 19:01 schreef Elfletterig het volgende:

[quote]
Ik heb NIET gesteld dat Turkse ouderen probleemgedrag vertonen. Ik heb NIET gesteld dat Turkse ouderen slechte mensen zijn. Ik heb NIET gesteld dat ze geen recht hebben op bejaardenzorg op maat.
Maar je hangt wel telkens een tag aan Turkse ouderen.... blabla.. probleemgedrag, crimineel.
En bejaardenzorg in een Turkse omgeving zou dit bevorderen. Dat is je riedeltje

quote:
In tegenstelling tot jou, beschouw ik de bouwplannen niet als een bejaardencomplex, maar als een kleine woonwijk. Daar zit dus een interpretatieverschil, waarbij ik mezelf baseer op stukken van de projectontwikkelaar, die ik heb bekeken.
Hier ben je bezig met de hele opzet te vervalsen.
Het is een complex voor bejaarden. Met aanleunwoningen.
Die gezinswoningen die ook gebouwd worden hebben geen toegang tot het zorgcentrumdeel.
Ik neem aan dat het centrum zelf ook interne bewoning kent voor extra zorg.
En verder is het toelatingsbeleid niet helemaal duidelijk .

quote:
Verder heb ik erop gewezen dat een voorziening die je NU realiseert, er straks ook is voor Turken die nu bijvoorbeeld 35-40 jaar oud zijn. En ik denk dat zulke vormen van apartheid (want daar komt het eigenlijk op neer) niet bevorderlijk zijn voor de integratie.
De opzet is een bejaardencomplex... 40 jaar is veel te jong nog. Die worden niet toegelaten.

quote:
Ik ben volledig geïntegreerd in dit land. Ik ben hier geboren, mijn ouders ook. Ik ben prima opgevoed volgens Nederlandse waarden en normen, ik sta middenin de samenleving, ik spreek mijn taal uitstekend, ik heb een baan, ik vertoon geen crimineel gedrag, ik onderneem geen zaken die onze democratie ondermijnen en ik heb geen strafblad. Score: 100 procent.
Nee hoor... je score is frauduleus.
Je ontkent fundamentele waarden van dit land. Zoals: gelijke burgerrechten voor iedereen.
pi_126780049
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 19:49 schreef Elfletterig het volgende:
complete woonblokken voor allochtonen, cq. alles op een hoopje gooien en daar laten.
Stop eens met dat leugentje.
Het gaat hier om een bejaardencomplex. Het is bejaardenVERZORGING .
Overigens was ik eens in de huiskamer van een Turks bejaardentehuis.
Een van de Turkse vrouwen was licht dementerend.
Het is voor haar en voor de verpleging prettiger en handiger als de verpleging Turks spreekt.
Als ook andere bewoners Turks spreken.
In jouw discriminerend wereldbeeld is zo'n situatie crimineel enzo.
pi_126780622
quote:
14s.gif Op maandag 20 mei 2013 19:19 schreef Elfletterig het volgende:
.. Ja en en ik nou denken dat we van dat laatste iets geleerd hadden, namelijk dat het niet goed is dat te grote concentraties allochtonen op één hoopje wonen. Maar niets is minder waar: we gaan er gewoon meer door. Op naar Klein Ankara aan de Maas.
Gast, we hebben het over bejaarden die zorg nodig hebben. Wat gaat er precies gebeuren? Worden ze crimineel? Gaan ze meisjes lastig vallen? Drugshandel?
pi_126781995
Ja, ik vind dit ook wel ietwat vreemd. Dus omdat sommige Turkse jongeren zich met criminaliteit bezig houden of niet goed geintegreerd zijn, mogen Turkse ouderen niet in een "eigen" wijk wonen?

Dus het ene individu wordt gestraft omdat het andere individu wat uitvreet..?
pi_126782210
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2013 20:35 schreef Zienswijze het volgende:
Ja, ik vind dit ook wel ietwat vreemd. Dus omdat sommige Turkse jongeren zich met criminaliteit bezig houden of niet goed geintegreerd zijn, mogen Turkse ouderen niet in een "eigen" wijk wonen?

Elfletterig is niet zo van het individu. Die beoordeelt kennelijk liever langs etniciteit of nationaliteit.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 20 mei 2013 @ 20:39:17 #134
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_126782255
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2013 20:35 schreef Zienswijze het volgende:

Volgens mij hebben we hier zelfs een Marokkaanse jongedame op FOK! GRS heet ze, die zelfs het Nederlandse leger in wilde. Geen idee hoe ze daar nu in staat. Het kan wel, maar er wordt vaak op die groepen gebasht dat het een lieve lust is. Dag in en dag uit. Godsamme, zoek een leven mensen. Tuurlijk gaat er het ene en andere fout, maar veel jongeren zijn kind van immigranten. Wat verwachten jullie? Dat kinderen van immigranten allemaal een bachelor en master afronden? Je kunt toch al van tevoren zien aankomen dat kinderen van immigranten veel tijd nodig zullen hebben om op te klimmen. Of zie ik dat fout?

Het is volgens mij zowat een hobby geworden voor een aantal users. Het net afstruinen naar lekker negatieve berichten. Topic openen, lekker afgeven en beetje sleaze & dirty in NWS.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jellereppe op 20-05-2013 20:45:55 ]
pi_126782451
quote:
14s.gif Op maandag 20 mei 2013 20:38 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Elfletterig is niet zo van het individu. Die beoordeelt kennelijk liever langs etniciteit of nationaliteit.
Ik zou zeggen, gooi Elfletterig ook maar in het gevang, omdat tijdens de inhuldiging van Ajax supporters van zijn etniciteit zijn gearresteerd.

We moeten natuurlijk wel langs de etniciteit blijven meten he.
  maandag 20 mei 2013 @ 20:47:04 #136
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_126782701
quote:
14s.gif Op maandag 20 mei 2013 20:42 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, gooi Elfletterig ook maar in het gevang, omdat tijdens de inhuldiging van Ajax supporters van zijn etniciteit zijn gearresteerd.

We moeten natuurlijk wel langs de etniciteit blijven meten he.
Ach, Wilders gaat binnenkort naar Schilderswijk. Een 'ministaatje' binnen de Koninkrijk der Nederlanden. We kunnen aankomende week veel topics daarover verwachten. Jammer dat ik het zo druk heb aankomende week, maar anders lekker meegenieten met de sleaze & dirty in NWS.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jellereppe op 20-05-2013 20:55:23 ]
  maandag 20 mei 2013 @ 21:49:53 #137
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_126786548
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 20:39 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Volgens mij hebben we hier zelfs een Marokkaanse jongedame op FOK! GRS heet ze, die zelfs het Nederlandse leger in wilde. Geen idee hoe ze daar nu in staat. Het kan wel, maar er wordt vaak op die groepen gebasht dat het een lieve lust is. Dag in en dag uit. Godsamme, zoek een leven mensen. Tuurlijk gaat er het ene en andere fout, maar veel jongeren zijn kind van immigranten. Wat verwachten jullie? Dat kinderen van immigranten allemaal een bachelor en master afronden? Je kunt toch al van tevoren zien aankomen dat kinderen van immigranten veel tijd nodig zullen hebben om op te klimmen. Of zie ik dat fout?

Nou wij hadden wellicht niet verwacht dat zeker de helft van de mannelijke variant der Marokkanen zich zou richten op de misdaad.
Bij de kinderen van Chinezen doet de helft zeker op zijn minst de Hogeschool, omdat het kan.

Nu jij weer, ik zou mij suf schamen als ik jou was en niet zo posten.
  maandag 20 mei 2013 @ 22:05:21 #138
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_126787634
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2013 21:49 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Nou wij hadden wellicht niet verwacht dat zeker de helft van de mannelijke variant der Marokkanen zich zou richten op de misdaad.
Bij de kinderen van Chinezen doet de helft zeker op zijn minst de Hogeschool, omdat het kan.

Nu jij weer, ik zou mij suf schamen als ik jou was en niet zo posten.
Helft mannelijke variant? Is het ooit bij je opgekomen dat een groot deel van die jongeren dat in aanraking is gekomen met justitie, op latere leeftijd gewoon zijn leven kan beteren en zich gaat richten op een baan? Volgens het CBS komt een groot deel van die jongeren in aanraking met justitie, maar heeft ook weer ruim 80% een baan. Het zijn fouten die de tweedegeneratie nu maakt, maar door vallen en opstaan doet deze generatie ervaring op. Ervaring die ze aan hun kinderen kunnen meegeven. Mark my words dat dat laatste gaat gebeuren.

Chinezen hadden een hogere opleidingsniveau dan de meeste immigranten. Nederland heeft voornamelijk eenvoudige arbeiders hiernaar toe gehaald en ze tewerkgesteld in fabriekshallen. Het werk deden ze meer dan goed. Later kwamen veel van die 'gastarbeiders' op een zijspoor terecht. Pas jaren later weer ging Den Haag pas eisen stellen wat betreft integratie. In die tussenjaren is er geen enkel aandacht of eis gesteld aan die groep. De taal hoefden ze vanaf het begin al niet te leren, als ze het werk waarvoor ze hiernaar toe werden gehaald maar naar behoren uitvoerden. Toen die eisen werden gesteld wat betreft het leren van de taal, waren die mensen al behoorlijk op leeftijd en zoals we allemaal weten is het veel moeilijker om op latere leeftijd een nieuwe taal te leren. Mijn moeder kreeg te horen dat ze het Nederlands moest leren toen ze al bijna 50 jaar was? Heel krom! Daarvoor nooit een eis gesteld wat betreft integratie. Als je pas 20 jaar later komt met enig bestuur wat betreft immigranten, dan mag je je als overheid wel een stevig achter de oren krabben.

Verder heel logish dat eenvoudige arbeiders hun kinderen weinig bagage mee kunnen geven. Waren zelf weinig vermogend en die allochtone jongeren willen ook hetzelfde als de jongeren waarmee ze in aanraking komen op school. Ouders die ze weinig bagage kunnen geven in vergelijking tot autochtone ouders. Dat alles bij elkaar kun je makkelijk de conclusie trekken dat die groep het aanzienlijk slechter gaat doen.

Chinezen zijn een groep apart. De eerste Chinese immigranten kwamen al in 1911 aan in Nederland en hebben dus al hun honderjarige jubileum gevierd. Ook Chinezen hadden het destijds moeilijk in Nederland. Op een gegeven moment kregen ze ook een slechte naam en werden ze als ongedierte gezien. Ja, dat hoor je goed. In de jaren 30 was er ook een groep Chinezen in Nederland. Destijds werkzaam in de Nederlandse havens. Kwamen allemaal zonder werk te zitten! Om toch wat te verdienen gingen de Chinezen zelf wat handelen in producten, maar trokken er ook veel Chinezen weg uit Nederland door de economische malaise. Tevens werden Chinezen in de jaren 30 gezien als ongewenst, omdat de criminaliteit onder die groep hoog was destijds en probeerde de overheid ze het land uit te krijgen. Jaren 60 en 70 was de criminaliteit onder Chinese immigranten ook hoog. Die waren voornamelijk actief in de heroïne en cocaïnehandel. Pas weer jaren later begonnen Chinezen waarde te hechten aan onderwijs en het opstarten van eigen zaakjes.
  maandag 20 mei 2013 @ 22:11:07 #139
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_126787994
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 22:05 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Helft mannelijke variant? Is het ooit bij je opgekomen dat een groot deel van die jongeren in aanraking is gekomen met justitie, maar op latere leeftijd gewoon zijn leven betert en zich gaat richten op een baan? Volgens het CBS komt een groot deel van die jongeren in aanraking met justitie, maar heeft ook weer ruim 80% een baan. Het zijn fouten die de tweedegeneratie nu maakt, maar door vallen en opstaan doet deze generatie ervaring op. Ervaring die ze aan hun kinderen kunnen meegeven. Mark my words dat dat laatste gaat gebeuren.

Chinezen hadden een hogere opleidingsniveau dan de meeste immigranten. Nederland heeft voornamelijk eenvoudige arbeiders hiernaar toe gehaald en ze tewerkgesteld in fabriekshallen. Het werk deden ze meer dan goed. Later kwamen veel van die 'gastarbeiders' op een zijspoor terecht. Pas jaren later weer ging Den Haag pas eisen stellen wat betreft integratie. In die tussenjaren is er geen enkel aandacht of eis gesteld aan die groep. De taal hoefden ze vanaf het begin al niet te leren, als ze het werk waarvoor ze hiernaar toe werden gehaald maar naar behoren uitvoerden. Toen die eisen werden gesteld wat betreft het leren van de taal, waren die mensen al behoorlijk op leeftijd en zoals we allemaal weten is het veel moeilijker om op latere leeftijd een nieuwe taal te leren. Mijn moeder kreeg te horen dat ze het Nederlands moest leren toen ze al bijna 50 jaar was? Heel krom! Daarvoor nooit een eis gesteld wat betreft integratie. Als je pas 20 jaar later komt met enig bestuur wat betreft immigranten, dan mag je je als overheid wel een stevig achter de oren krabben.

Verder heel logish dat eenvoudige arbeiders hun kinderen weinig bagage mee kunnen geven. Waren zelf weinig vermogend en die allochtone jongeren willen ook hetzelfde als de jongeren waarmee ze in aanraking komen op school. Ouders die ze weinig bagage kunnen geven in vergelijking tot autochtone ouders. Dat alles bij elkaar kun je makkelijk de conclusie trekken dat die groep het aanzienlijk slechter gaat doen.

Dat bedoel ik dus, zoeken naar een excuus en een gebrek aan kritiek op de eigen gemeenschap.
Vader en moeder die hun kinderen verwaarlozen en zich uit luiheid liever richten op het koffiehuis of de TV.
Dat staat Nederlanders zo tegen en jij komt dat hier slechts bevestigen.
  maandag 20 mei 2013 @ 22:11:49 #140
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_126788036
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2013 22:11 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus, zoeken naar excuses en een gebrek aan kritiek op de eigen gemeenschap.
Vader en moeder die hun kinderen verwaarlozen en zich uit luiheid liever richten op het koffiehuis of de TV.
Dat staat Nederlanders zo tegen en jij komt dat hier slechts bevestigen.
Je ziet wat je wilt zien. De geschiedenis van voormalige immigranten, ook Chinezen, leert mij meer dan jouw eenvoudige geroep. Als je in staat bent tot een inhoudelijke discussie, slijp je messen, dan gaan we eens los.
  maandag 20 mei 2013 @ 22:14:27 #141
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_126788181
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 22:16 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Chinezen hebben het hier jaren en jaren moeilijk gehad. Die zijn hier al sinds 1911. Verdiep je in de geschiedenis van de Chinezen. Die hebben nu een meer dan uitstekende naam, maar werden zelfs in de jaren 60 en 70 uitgekotst door Nederlanders, omdat een groep Chinezen actief was in de cocaïne- en heroïnehandel. Alle begin is moeilijk.
quote:
14s.gif Op maandag 20 mei 2013 22:11 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Je ziet wat je wilt zien. De geschiedenis van voormalige immigranten, ook Chinezen, leert mij meer dan jouw eenvoudige geroep.
De simpele immigranten uit China met weinig opleiding laten slechts zien dat het een cultureel verschil is, met een andere instelling kom je dus een heel eind.
Jammer dat je je zo laat verblinden door je cultuur, integreer.
  maandag 20 mei 2013 @ 22:16:39 #142
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_126788317
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2013 22:14 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

De simpele immigranten uit China met weinig opleiding laten slechts zien dat het een cultureel verschil is, met een andere instelling kom je dus een heel eind.
Jammer dat je je zo laat verblinden door je cultuur, integreer.
Chinezen hebben het hier jaren en jaren moeilijk gehad. Die zijn hier al sinds 1911. Verdiep je in de geschiedenis van de Chinezen. Die hebben nu een meer dan uitstekende naam, maar werden zelfs in de jaren 60 en 70 nog uitgekotst door Nederlanders, omdat een groep Chinezen actief was in de cocaïne- en heroïnehandel. Alle begin is moeilijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jellereppe op 20-05-2013 22:24:58 ]
  maandag 20 mei 2013 @ 22:16:44 #143
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_126788325
Laten wij van de Marokkanen en hun waardeloze cultuur geen Mennonieten maken zeg, maar goed Jellereppe je bent op je plaats gezet en laten wij ons meer weer op de veel nettere en harder werkende Turken richten.
  maandag 20 mei 2013 @ 22:17:46 #144
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_126788406
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2013 22:16 schreef WammesWaggel het volgende:
wij van de Marokkanen en hun waardeloze cultuur geen Mennonieten maken zeg, maar goed Jellereppe je bent op je plaats gezet en laten wij ons meer weer op de veel nettere en harder werkende Turken richten.
Op mijn plek gezet? Yeah, right. Je komt niet eens verder dan wat voorbarige conclusies van 2 regels en bent niet eens inhoudelijk ingegaan op mijn laatste post. Je begraaft de strijdbijl wel heel snel. Daag iemand niet uit, als de persoon in kwestie te lastig voor je is om verbaal op in te gaan, knul. Zoek het op eigen niveau! De beste tip die ik je kan meegeven. Hier is weinig meer aan.

Marokkanen hebben een cultuur die al 3000 jaar oud is. Veel rijker dan de Nederlandse cultuur.
  maandag 20 mei 2013 @ 22:20:41 #145
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_126788611
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 22:17 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Op mijn plek gezet? Yeah, right. Je komt niet eens verder dan wat voorbarige conclusies van 2 regels en bent niet eens inhoudelijk ingegaan op mijn laatste post. Je begraaft de strijdbijl wel heel snel. Daag iemand niet uit, als de persoon in kwestie te lastig voor je is om verbaal op in te gaan, knul. Zoek het op eigen niveau! De beste tip die ik je kan meegeven. Hier is weinig meer aan.
Jammer dat je als ontkenner zo blind bent, niks geen strijdbijl hoor... Zo vat ik het niet op.
  maandag 20 mei 2013 @ 22:21:16 #146
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_126788645
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2013 22:20 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Jammer dat je als ontkenner zo blind bent, niks geen strijdbijl hoor... Zo vat ik het niet op.
Kerel, ga slapen en val mij niet lastig met je gebabbel. Ik sta overal voor open, maar dan moet je wel inhoudelijk op mijn post in gaan, anders houdt het snel op voor ons beiden.
  maandag 20 mei 2013 @ 22:21:55 #147
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_126788692
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 22:17 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Marokkanen hebben een cultuur die al 3000 jaar oud is. Veel rijker dan de Nederlandse cultuur.
:D

En nu weer over Turken please, dat zijn (jullie) echte bazen.
  maandag 20 mei 2013 @ 22:22:18 #148
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_126788714
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2013 22:21 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Turken hebben een zeer rijke cultuur en geschiedenis, zeker, zeker.
pi_126791472
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2013 22:21 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

wie is jullie ?
en hoe weet jij waar ze werken ?
  dinsdag 21 mei 2013 @ 02:48:02 #150
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_126797315
quote:
2s.gif Op maandag 20 mei 2013 16:59 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Natuurlijk zijn er tig redenen waardoor je de taal minder makkelijk leert

- Je bevindt je in een omgeving waar alle talen behalve het Nederlands wordt gesproken (zoals je in je post aangeeft).
- Je hebt geen geld voor een goede taalcursus
- Je hebt een minder goede intelligentie
- Je bent een beta en slecht in talen

etc. etc.

Neemt niet weg dat het willen leren van een taal vooral een persoonlijke kwestie is. Je kan prima een taal leren, ook al wordt er in je omgeving weinig Nederlands gesproken. Alle kinderen op school leren toch ook Engels, terwijl men daarbuiten nauwelijks tot geen Engels spreekt.

Wat wél moet veranderen, is dat de overheid het Nederlands al voertaal moet propaganderen. Dus niet bij het gemeentehuis foldertjes in tig verschillende talen. Bij de dokter spreek je in het Nederlands, kan je geen Nederlands, dan zijn de kosten voor een eventuele tolk voor jezelf. Wil je als kind straattaal spreken en niet het ABN? Dat mag, maar dan aanvaard je wel de consequenties dat je naar het VMBO gaat ipv naar de/het HAVO/VWO.

Samengevat, het is zélf de verantwoordelijkheid van degene om het Nederlands goed te leren. Je bent zélf voor de consequenties verantwoordelijk als je je hier niet voor inzet.
Grappig, met die folders ben ik 't dus weer niet eens. Als het om zeer basale dingen gaat, is het prima als er vergissingen worden voorkomen. Anders worden dat soort folders toch meteen weggegooid.

En natuurlijk is het zo dat als je werk hebt, je in contact komt met Nederlanders en je vanzelf dingen leert. Alleen dien je dan al wel een basis te hebben, want zonder Nederlandse basis kom je al niet aan werk. Dan krijg je dus bedrijfjes, winkels, etc. waarin de voertaal Turks/Marokkaans is. Dan woon je dus in een wijk waarin je voor sociaal contact gewoon Turks kunt blijven praten, voor de boodschappen is Turks voldoende en voor werk is Turks voldoende. Volledige segregatie.

Natuurlijk speelt persoonlijke instelling een rol maar wanneer je instelling niet 100% is en je niet de directe noodzaak voelt om Nederlands te leren, dan is de kans om af te haken erg groot. Dat zie ik hier in China ook wel. Mensen die zich hardop afvragen of 't wel de moeite waard is, omdat meerendeel van hun leven zich toch in 't Engels afspeelt.

Persoonlijk vind ik dat getuigen van een minachting naar de inwoners van 't land waar je woont. Zeker omdat 't bij misverstanden dan sneller leidt tot ruzies omdat beide partijen elkaar niet verstaan.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')