abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126845785
Wel erg typerend dit gezanik om niks eigenlijk.
pi_126846639
Al die racisten hebben al wel hun vakantie geboekt naar Turkije om in Mini Volendam te verblijven, lekker met alle andere paupers.
  woensdag 22 mei 2013 @ 10:18:51 #279
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_126847110
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:03 schreef lipper het volgende:
Al die racisten hebben al wel hun vakantie geboekt naar Turkije om in Mini Volendam te verblijven, lekker met alle andere paupers.
Is ook heel erg slecht voor de economie daar :').

Dat gestrooi met racisten is echt om doodmoe van te worden, kankerkaas, gierige kuthollanders, teringnazi's, het is allemaal prima. Maar vraagtekens zetten bij een hele wijk voor 1 etnische afkomst is natuurlijk keihard racisme :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_126847878
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:18 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Is ook heel erg slecht voor de economie daar :').

Dat gestrooi met racisten is echt om doodmoe van te worden, kankerkaas, gierige kuthollanders, teringnazi's, het is allemaal prima. Maar vraagtekens zetten bij een hele wijk voor 1 etnische afkomst is natuurlijk keihard racisme :').
Ja want de Nederlanders in Canada, Australie en Israel zijn lekker verspreid. Nee!! Die zitten ook lekker op elkaar gepakt. Uitzonderingen daargelaten maar er wonen ook Surinamers in Stampersgat.

Er is behoefte aan blijkbaar.
pi_126847894
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 02:59 schreef moussie het volgende:

[..]

Mijn punt is dat die dingen niet zo anders zijn als jij hier doet voorkomen, de grote verschillen zijn al lang verwaterd. Wat jij doet is kleine verschillen uitvergroten en bestempelen als 'typisch'.
Maar waarom altijd de nadruk op die verschillen, waarom niet kijken naar wat we delen?
So what als het rijtjeshuis er net even anders uitziet, en of je bolletje dat je bij het ontbijt eet nou hard of zacht is of een platte koek .. iedereen wil toch dat zijn kinderen veilig kunnen spelen voor de deur, met stoepkrijt, fiets, driewieler of whatever?
Dat willen waarschijnlijk alle ouders ter wereld ja. Hier, maar ook in Afrika en in Afghanistan. Maar dat wil niet zeggen dat er geen culturele verschillen bestaan, dat iedereen zich overal meteen thuis voelt en dat je de mensen over de hele wereld lukraak door elkaar kan mengen zonder dat er conflicten ontstaan. Dat is gewoon niet zo.

En ik denk dat juist al die kleine verschillen die jij als onbelangrijk wegwuift daar een grote rol bij spelen.
quote:
Ik snap gewoon niet waar die angst vandaan komt dat onze cultuur vernietigd zou worden door zoiets futiels als woonwijken en/of bejaardentehuizen voor minderheden met speciale wensen en/of een ander geloof dan het jouwe. Nogmaals, waarom zou een joods verzorgingstehuis met aanleunwoningen, gevestigd in het hart van de joodse gemeenschap, met in de buurt een supermarkt, een koosjere pizzabar, diverse (koosjere) horecagelegenheden, een broodjeszaak en een winkelcentrum, met een synagoge op loopafstand, en een joods kinderdagverblijf en een joodse basis- en middelbare school in de wijk wel mogen en eentje voor Turken met soortgelijke wensen niet?
http://www.bethshalom.nl/locaties/omgeving
Natuurlijk wordt onze cultuur niet vernietigd door een Turks bejaardentehuis. Het zijn immers bejaarden!

Maar meer algemeen denk ik wel dat een harmonisch samenleven in Nederland veel ermee geholpen zou zijn als allochtonen zich tenminste zo goed mogelijk zouden aanpassen aan de gemene deler van wat "de Nederlander" uitmaakt. En die gemene deler is nou eenmaal niet een bepaalde eeuwenoude geschiedenis, niet een bepaalde religie (verzuiling!), maar wel een gemeenschappelijke taal en een heleboel dagelijkse trivialiteiten.
  woensdag 22 mei 2013 @ 10:42:48 #282
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_126847922
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:41 schreef lipper het volgende:

[..]

Ja want de Nederlanders in Canada, Australie en Israel zijn lekker verspreid. Nee!! Die zitten ook lekker op elkaar gepakt. Uitzonderingen daargelaten maar er wonen ook Surinamers in Stampersgat.

Er is behoefte aan blijkbaar.
Ja en? Daar zullen vast ook mensen vraagtekens bij zetten. Wil niet meteen zeggen dat ze er keihard tegen zijn.

Ik weet best dat er racisten zijn die op die nieuws hebben gereageerd, maar ook gewoon mensen die zich afvragen of het wel zo nodig is.
Get woke, go broke!
pi_126848202
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:42 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ja en? Daar zullen vast ook mensen vraagtekens bij zetten. Wil niet meteen zeggen dat ze er keihard tegen zijn.

Ik weet best dat er racisten zijn die op die nieuws hebben gereageerd, maar ook gewoon mensen die zich afvragen of het wel zo nodig is.
Mijn opmerking over de racisten ging over een stukje in de telegraaf dat ze er over denken om het te cancelen, vanwege de dreigementen.

Ook leuk om over na te denken.
Wat zou er gebeuren als er een conplex wordt gemaakt voor alleen maar echte Nederlanders.
  woensdag 22 mei 2013 @ 10:52:18 #284
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_126848239
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:51 schreef lipper het volgende:

[..]

Mijn opmerking over de racisten ging over een stukje in de telegraaf dat ze er over denken om het te cancelen, vanwege de dreigementen.

Ook leuk om over na te denken.
Wat zou er gebeuren als er een conplex wordt gemaakt voor alleen maar echte Nederlanders.
Sja, dan is het hek natuurlijk al helemaal van de dam ;).

Maar waarom zou dit wel ok zijn dan? Waarom moeten turken een eigen complex? Wat is er mis met een "nederlands" complex?
Get woke, go broke!
pi_126848315
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:42 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Als het niet nodig blijkt te zijn sterft het een economische dood :P
pi_126848450
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:52 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Maar waarom zou dit wel ok zijn dan? Waarom moeten turken een eigen complex? Wat is er mis met een "nederlands" complex?
Omdat het beter is als je bejaarden met een gelijke levensinstelling bij elkaar zet. Dat gebeurt in moderne "Nederlandse" complexen ook, daar heb je dan een volkswijk-afdeling, een elitaire afdeling, een Indo-afdeling, noem maar op.

Plus dat je het probleem kan hebben, zoals iemand eerder al noemde, dat bejaarden dementeren en dan hun aangeleerde tweede talen vergeten. Dan kan het maar zo gebeuren dat een Turk die hier al 20 jaar woont en vloeiend Nederlands had geleerd, ineens alleen nog maar Turks kan. Of zelfs alleen Koerdisch. Dan is het wel handig als het personeel daarop in kan spelen.
pi_126848565
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:52 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Nee ik vraag me meer af wat de reactie van de andere partij zal zijn als ze te horen krijgen dat alleen Nederlanders er welkom zijn.

Maar we vergeten soms dat het om een bejaardencomplex gaat.
Ik denk dat NLoma niet blij is als er een waterpijp wordt aangestoken.
Deze oude mensen mogen best met hun eigen gebruiken oud worden. Ze zijn hun laatste dagen aan het slijten. Laten we dat niet vergeten.

Een zwarte kousen oma zal ook niet gelukkig zijn als ze ergens is waar ze iedere zaterdag/zondag voetbal kijken.
pi_126854706
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:42 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat willen waarschijnlijk alle ouders ter wereld ja. Hier, maar ook in Afrika en in Afghanistan. Maar dat wil niet zeggen dat er geen culturele verschillen bestaan, dat iedereen zich overal meteen thuis voelt en dat je de mensen over de hele wereld lukraak door elkaar kan mengen zonder dat er conflicten ontstaan. Dat is gewoon niet zo.

En ik denk dat juist al die kleine verschillen die jij als onbelangrijk wegwuift daar een grote rol bij spelen.
Ho, jij begon over Duitsers en Vlamingen, dat hetgeen jij als typisch Nederlands beschouwd hun niets zal zeggen, en dat vind ik dus onzin, die verschillen waren al heel klein en worden almaar kleiner. Ik stel helemaal nergens dat er geen culturele verschillen bestaan, ik stel dat naarmate de verschillen groter zijn mensen met een soortgelijke achtergrond meer de neiging hebben om elkaar op te zoeken.

quote:
Natuurlijk wordt onze cultuur niet vernietigd door een Turks bejaardentehuis. Het zijn immers bejaarden!

Maar meer algemeen denk ik wel dat een harmonisch samenleven in Nederland veel ermee geholpen zou zijn als allochtonen zich tenminste zo goed mogelijk zouden aanpassen aan de gemene deler van wat "de Nederlander" uitmaakt. En die gemene deler is nou eenmaal niet een bepaalde eeuwenoude geschiedenis, niet een bepaalde religie (verzuiling!), maar wel een gemeenschappelijke taal en een heleboel dagelijkse trivialiteiten.
Op wat oudjes na spreken veruit de meesten dan ook gewoon Nederlands, al is dat vaak nogal gebrekkig en/of moeilijk te volgen bij met name de oudere generaties, ze gaan dagelijks naar hun werk etc, maar dat is schijnbaar niet genoeg. Nee, ook thuis moet de voertaal Nederlands zijn, want hé, die kinderen komen met een taalachterstand op school en meer van zulks. Dat de achterstand door zo'n verplichting eerder groter wordt dan kleiner, zover denken al die intelligente mensen niet door. Het leren communiceren in een taal is hetgeen er belangrijk is op die leeftijd, en in welke taal dat gebeurd maakt weinig uit. Als je die basisvaardigheid eenmaal hebt is het aanleren van een tweede taal een eitje, zeker op die leeftijd. Als je ouders die zelf maar gebrekkig Nederlands kunnen spreken zou verplichten ook thuis Nederlands te praten, wat voor kinderen krijg je dan? 4 jaar oud en kan nog niet eens een complete zin vormen? Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Bekijk het eens van de andere kant, kinderen die op zulke jonge leeftijd al meertalig zijn, die hebben geen achterstand, die hebben een voorsprong! Het is maar waarop je de nadruk legt, als autochtone Nederlander zijnde. Ik zat eind 70-er begin 80-er jaren op de basisschool van mijn dochter Nederlandse taalles te geven aan zulke kleintjes en hun moeders, twee vliegen in een klap en dat werkte boven verwachting goed, niet alleen de kleintjes pikten de taal razend snel op maar heel verrassend ook hun moeders. Wij blij en trots met de behaalde resultaten de gemeente benaderen, of dat niet een idee is voor andere scholen en misschien zelfs landelijk, resultaat was dat de school op de vingers getikt werd omdat ze ruimte en materiaal ter beschikking hadden gesteld, dat mocht niet, einde project.
pleased to meet you
pi_126855071
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 13:49 schreef moussie het volgende:

[..]

Ho, jij begon over Duitsers en Vlamingen, dat hetgeen jij als typisch Nederlands beschouwd hun niets zal zeggen, en dat vind ik dus onzin, die verschillen waren al heel klein en worden almaar kleiner.
Dan verschillen wij daarover van mening.
quote:
Ik stel helemaal nergens dat er geen culturele verschillen bestaan, ik stel dat naarmate de verschillen groter zijn mensen met een soortgelijke achtergrond meer de neiging hebben om elkaar op te zoeken.
Uiteraard.

Maar ik ben dan wel heel benieuwd wat voor jou dan wél noemenswaardige culturele verschillen zijn.
pi_126857745
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 13:58 schreef Igen het volgende:

[..]

Dan verschillen wij daarover van mening.

[..]

Uiteraard.

Maar ik ben dan wel heel benieuwd wat voor jou dan wél noemenswaardige culturele verschillen zijn.
Noemenswaardig .. poeh .. voor mij zijn dat niet de kleine verschillen in eten, kleding, taal ed, maar de volksaard in het algemeen. Zoals bvb de schaamtecultuur van Japan, het kastensysteem in India, dingen als eerwraak en vrouwenbesnijdenis, verschillende wetten en rechten voor mannen en vrouwen. Even afgezien van eerwraak en vrouwenbesnijdenis, dat is moord/verminking en strafbaar, vaak zelfs in de landen van herkomst, maar waarom zou je niet in een enclave mogen leven waar je eigen cultuur de leidende cultuur is, zolang je buiten de buurt maar 'normaal' doet? Als westerling in het MO bvb zitten ze al tig jaar in hun eigen wijken waar geen kledingregels bestaan en waar gewoon alcohol geschonken wordt. Die dan ook maar verplichten de plaatselijke taal te leren en zich aan te passen aan de plaatselijke gebruiken .. hell, als je dat hier zo'n beetje eist hoor je dat daar vrijwillig te doen ipv soortgenoten op te zoeken!
pleased to meet you
pi_126859077
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 15:00 schreef moussie het volgende:

[..]

Noemenswaardig .. poeh .. voor mij zijn dat niet de kleine verschillen in eten, kleding, taal ed, maar de volksaard in het algemeen. Zoals bvb de schaamtecultuur van Japan, het kastensysteem in India, dingen als eerwraak en vrouwenbesnijdenis, verschillende wetten en rechten voor mannen en vrouwen.
Ik denk dat dat juist wordt overschat.

Binnen Nederland heb je wat dat betreft ook heel grote verschillen. Tot na de oorlog hadden we hier ook heel verschillende rechten voor mannen en vrouwen, een deel van de Nederlanders is daar ook nog steeds voorstander van. De volksaard kent ook aanzienlijke verschillen, van de norse maar directe noorderlingen tot de sjeuige zuiderlingen die met fluwelen handschoenen een boodschap overbrengen. Een verschil dat je overigens zowel binnen Nederland als binnen Duitsland hebt.

Toch denk ik, dat als puntje bij paaltje komt, iemand uit Delfzijl eerder geneigd zal zijn om naar Geleen te verhuizen, dan naar pak 'm beet Lübeck. Puur op grond van het praktische alledaagse gemak.

Ik heb als student trouwens ook een paar jaar een Somalische huisgenoot gehad. Wat voor mij de grootste ergernissen waren, was lawaai van de tv 's nachts, stank in de keuken van rare gerechten (koeiemaag bijvoorbeeld) en dat 'ie ineens een vriendin had die geen woord Nederlands kon.

Hij was trouwens ook moslim, maar dat zal me echt worst wezen. Het is leuk voor filosofische discussies maar in de dagelijkse praktijk is dat echt niet het conflictpunt waarop het mis gaat.
quote:
Als westerling in het MO bvb zitten ze al tig jaar in hun eigen wijken waar geen kledingregels bestaan en waar gewoon alcohol geschonken wordt. Die dan ook maar verplichten de plaatselijke taal te leren en zich aan te passen aan de plaatselijke gebruiken .. hell, als je dat hier zo'n beetje eist hoor je dat daar vrijwillig te doen ipv soortgenoten op te zoeken!
Ik zou het heel normaal vinden als men zich daar aan die westerlingen zou ergeren en hen zou aansporen om inderdaad de taal te leren en zich een beetje aan te passen. Tenminste voor zover het gaat om mensen die daar voorgoed willen blijven.
pi_126865858
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 15:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik denk dat dat juist wordt overschat.

Binnen Nederland heb je wat dat betreft ook heel grote verschillen. Tot na de oorlog hadden we hier ook heel verschillende rechten voor mannen en vrouwen, een deel van de Nederlanders is daar ook nog steeds voorstander van. De volksaard kent ook aanzienlijke verschillen, van de norse maar directe noorderlingen tot de sjeuige zuiderlingen die met fluwelen handschoenen een boodschap overbrengen. Een verschil dat je overigens zowel binnen Nederland als binnen Duitsland hebt.
Klopt helemaal, het is allemaal nog redelijk vers met de vrouwenemancipatie en al mag het dan landelijke wet zijn, dat is een groeiproces dat niet overal even ver gevorderd is. En een echte specifieke volksaard bestaat ook niet, wat dat aangaat zijn we nog steeds verschillende stammen die samen een land vormen, dat zie je niet alleen ook in Duitsland maar in vrijwel elk land waarin verschillende volkeren en/of stammen samen een staat vormen.
Ik ben nog van de generatie die ervoor moest vechten om met een minirok over straat te kunnen, ik ben tig keer voor hoer uitgescholden daarvoor, en als het nodig is doe ik dat zo weer. Als een conservatieve gelovige mij verteld dat mijn rokje te kort is is die morgen nog korter, dan ga ik niet bij de krant janken van boehoe maar ga samen met mijn vriendinnen provoceren, ik weet dat mijn vrijheden geen vanzelfsprekendheid zijn en ben bereid ervoor op te komen ..

quote:
Toch denk ik, dat als puntje bij paaltje komt, iemand uit Delfzijl eerder geneigd zal zijn om naar Geleen te verhuizen, dan naar pak 'm beet Lübeck. Puur op grond van het praktische alledaagse gemak.
Tuurlijk, want Duitse koffie smaakt nu eenmaal anders, vandaar ook de potten pindakaas en pakken koffie die meegaan op vakantie. Maar als je die optie niet hebt, in eigen land verkassen voor werk, dan nog is het verschil met bvb Lübeck minimaal, temeer omdat de talen toch wel erg veel gemeen hebben. En omdat het verschil zo klein is is het nogal onwaarschijnlijk dat er daarvoor wijken zijn waar soortgenoten bij elkaar kruipen en steun zoeken in de vreemde.

quote:
Ik heb als student trouwens ook een paar jaar een Somalische huisgenoot gehad. Wat voor mij de grootste ergernissen waren, was lawaai van de tv 's nachts, stank in de keuken van rare gerechten (koeiemaag bijvoorbeeld) en dat 'ie ineens een vriendin had die geen woord Nederlands kon.

Hij was trouwens ook moslim, maar dat zal me echt worst wezen. Het is leuk voor filosofische discussies maar in de dagelijkse praktijk is dat echt niet het conflictpunt waarop het mis gaat.
Oh jeetje, ja die stank is idd een beproeving .. brr. Wij zouden zoiets niet eten, daarvoor zijn wij te verwend. Dat van de tv 's nachts hebben trouwens meer mensen, ook autochtone Nederlanders waaronder mijn ex, gelukkig vond hij het niet erg dat ik de tv uitzette als die een keer sliep en waren de keren dat die 's ochtends weer aanstond niet te tellen.
Vraagje, als je huisgenoot een Japanner was geweest, en die was thuis gekomen met een Japanse die geen woord Nederlands of Engels kan, had je dat dan ook erg gevonden of had je hem gewoon veel plezier gewenst?

quote:
Ik zou het heel normaal vinden als men zich daar aan die westerlingen zou ergeren en hen zou aansporen om inderdaad de taal te leren en zich een beetje aan te passen. Tenminste voor zover het gaat om mensen die daar voorgoed willen blijven.
Aah, ik mag dus de deur niet meer uit zonder man en sluier, naast het leren van een ander alfabet en taal die ik bijna nooit zal gebruiken omdat ik toch nergens mag komen. In plaats van in een woonwijk te wonen waarin ik me wel vrij kan bewegen zoals ik me op mijn gemak voel moet ik maar 'gespreid' gaan wonen in een buurt waarin ik nog niet eens in mijn eigen achtertuin in bikini kan gaan liggen .. zoiets? Ik dring mijn eigen leefwijze aan niemand op, en als ik uit mijn buurt kom hou ik me netjes aan de voorschriften van het land, en ja, ik spreek de taal een beetje, niet perfect maar voldoende, waarom zou je zoiets niet kunnen accepteren en integreren in je maatschappij? Waarom moet ik mijn eigen cultuur aan de wilgen hangen en in die van de ander assimileren? Het is toch niet zo dat de andere cultuur verdwijnt of bedreigd wordt als er in je midden een enclave bestaat met andersdenkenden? Waar komt die irrationele angst toch vandaan?
pleased to meet you
pi_126866866
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:03 schreef lipper het volgende:
Precies.

Bovendien ben ik wel blij dat er nu een plan is voor het oude Zuider ziekenhuis (waar dus bejaarde Turken worden ondergebracht). De boel loopt nu toch te verpauperen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')