abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 mei 2013 @ 15:09:54 #176
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_126858173
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 14:26 schreef kaltun het volgende:

[..]

topic ging eigenlijk over :
De wortel van het terrorisme is niet een van de goddelijke religies
...vanuit het bedrog van de evolutie... kijk de OP er nog maar op na.

quote:
dat er ter sprake gekomen is dat de mensen uit evolutie is ontstaan, was mijn reactie van nee niet mee eens, dat er dieren en andere wezen op dit planeet zijn ontstaan dmv evolutie of iets anders is/was niet relevant voor mij,
Als het niet relevant is voor je waarom uit je je er dan over met een mening. Dan is het toch wel relevant.

quote:
nogmaals ik verwerp het idee dat we afstammen van dieren maar daarintegen zeg ik wel dat we uit deze/dit planeet zijn ontstaan (Adam en Eva)
Waarom zou je in het scheppingsverhaal geloven?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 22 mei 2013 @ 15:13:33 #177
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_126858327
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 15:04 schreef kaltun het volgende:

[..]

Alles wat God geschapen heeft, heeft een doel. Er is niets nutteloos geschapen......
daarom denk ik dat alles zijn functie/doel/nut heeft
Als jij zo goed weet dat alles een doel en nut heeft dan is mijn vraag, wat is het nut van de olm. Die paar larfjes die hij oppeuzelt (ze kunnen 10 jaar zonder voedsel!!!) hebben echt geen invloed op de insectenstand. Verder leeft hij in kale kalksteengrotten zonder plantengroei. Hij leeft dus van wat er toevallig door het water wordt meegevoerd.

Ik hoop niet dat je met de doodddoener komt: dat weet ik niet maar God zal het wel weten want alles wat God heeft geschapen enz enz.....want dat is rondpraten.
  woensdag 22 mei 2013 @ 15:23:10 #178
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_126858775
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 15:04 schreef kaltun het volgende:

[..]

kan het niet allebei zijn, doordat er vraag naar is dat ze automatisch hun functie/doel/nut invullen ??
Welke vraag zou dat moeten zijn dan?

quote:
mijn mening komt het inderdaad vanuit het geloof , want :
Alles wat God geschapen heeft, heeft een doel. Er is niets nutteloos geschapen......
daarom denk ik dat alles zijn functie/doel/nut heeft
Het is me duidelijk dat jij het bekijkt vanuit je geloof.

Enkel is dat vreselijk arbitrair (er zijn zoveel geloven en religies met allemaal hun eigen ideeën hierover.), daarbij wordt er geen doel of nut geobserveerd, enkel erbij geïnterpreteerd aan de hand van willekeurige ideeën over hoe dingen zouden moeten zijn.

Laat dat weg en die zogenaamde doelen of functies blijken gewoon consequenties te zijn van hoe de natuur werkt i.p.v. hoe de natuur zou moeten zijn.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_126860598
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 14:12 schreef kaltun het volgende:

[..]

waarom moet dat mij wat schelen ? voor ons nieuwsgierigheid is het leuk om wat dingen uit te pluizen,hoe iets werkt, we kunnen vragen stellen van waarom, immers we hebben goede hersenen, waarmee veel dingen kunnen realiseren.
pas als een dier , ook maar 1/10 capaciteit had van onze denkwijze, wanneer we met dieren kunnen communiceren, dan pas is het relevant voor mij , maar nu ... nee
Moet je de reeks KOKO maar eens bekijken:
relevant genoeg ?
pi_126861295
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 14:26 schreef kaltun het volgende:

[..]

topic ging eigenlijk over :
De wortel van het terrorisme is niet een van de goddelijke religies

dat er ter sprake gekomen is dat de mensen uit evolutie is ontstaan, was mijn reactie van nee niet mee eens, dat er dieren en andere wezen op dit planeet zijn ontstaan dmv evolutie of iets anders is/was niet relevant voor mij,
nogmaals ik verwerp het idee dat we afstammen van dieren maar daarintegen zeg ik wel dat we uit deze/dit planeet zijn ontstaan (Adam en Eva)
Misschien was Adam niet de eerste mens, maar was het Adapa:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adapa
( of was Adam de nieuwe versie van Adapa)
http://www.ancienttexts.org/library/mesopotamian/enuma.html
pi_126861327
quote:
...vanuit het bedrog van de evolutie... kijk de OP er nog maar op na.
je hebt weer gelijk, maar ik reageerde omdat naar mijn mening het ontstaan mensen niet uit een evolutie maar gewoon geschapen zijn.

quote:
Als jij zo goed weet dat alles een doel en nut heeft dan is mijn vraag, wat is het nut van de olm. Die paar larfjes die hij oppeuzelt (ze kunnen 10 jaar zonder voedsel!!!) hebben echt geen invloed op de insectenstand. Verder leeft hij in kale kalksteengrotten zonder plantengroei. Hij leeft dus van wat er toevallig door het water wordt meegevoerd.
citaat uit wiki:
Een probleem is dat de dieren zeer moeilijk in gevangenschap in leven te houden zijn in vergelijking met andere amfibieën. Hierdoor is ondanks vele pogingen tot onderzoek relatief weinig bekend over de biologie en de levenswijze.
als onderzoekers al niet weten, hoe moet ik dat weten ??? jij kwam aan met dat beest waar ik nog nooit van gehoord heb laat staan dat ik zijn functie moet weten. maar desondanks zeg ik niet dat ie geen nut/functie/ heeft.

De muis eet de plant op. Die muis is dan een lekkere hap voor de slang, die op zijn beurt terechtkomt in de maag van een valk. De valk staat aan de top van de voedselketen, maar de kringloop is nog niet gesloten. Als de valk sterft; zullen allerlei bacteriën zijn lichaam afbreken tot kleien delen. Die komen in de bodem terecht, waar ze worden opgenomen door de wortels van de planten.

@hoatzin zeg eens eerlijk wist jij dit wat hierboven staat
of

of

om maar paar op te noemen
  woensdag 22 mei 2013 @ 16:33:59 #182
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_126862267
"nut" is geen term die terugkomt in de biologie, het is een typische mensenterm, wij geven nut en verwachten dat zaken nut hebben, objectief bestaat nut niet in het dierenrijk
  woensdag 22 mei 2013 @ 16:37:37 #183
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_126862435
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 16:13 schreef kaltun het volgende:

[..]

je hebt weer gelijk, maar ik reageerde omdat naar mijn mening het ontstaan mensen niet uit een evolutie maar gewoon geschapen zijn.

[..]

citaat uit wiki:
Een probleem is dat de dieren zeer moeilijk in gevangenschap in leven te houden zijn in vergelijking met andere amfibieën. Hierdoor is ondanks vele pogingen tot onderzoek relatief weinig bekend over de biologie en de levenswijze.
als onderzoekers al niet weten, hoe moet ik dat weten ??? jij kwam aan met dat beest waar ik nog nooit van gehoord heb laat staan dat ik zijn functie moet weten. maar desondanks zeg ik niet dat ie geen nut/functie/ heeft.

[ afbeelding ]

De muis eet de plant op. Die muis is dan een lekkere hap voor de slang, die op zijn beurt terechtkomt in de maag van een valk. De valk staat aan de top van de voedselketen, maar de kringloop is nog niet gesloten. Als de valk sterft; zullen allerlei bacteriën zijn lichaam afbreken tot kleien delen. Die komen in de bodem terecht, waar ze worden opgenomen door de wortels van de planten.

@hoatzin zeg eens eerlijk wist jij dit wat hierboven staat
of
[ afbeelding ]
of
[ afbeelding ]

om maar paar op te noemen
Ja dat ligt allemaal in mijn interesse-sfeer. Met name ornithologie. De vogel in jouw voorbeeld is een buizerd. ;)
Kijk een olm kan best nut hebben. Als de ondergrondse rivier overstroomt kan hij de grot uitspoelen. Daar kan hij best ten prooi vallen aan een buizerd of ander beest en zo als voedsel dienen. Voor de olm is dit trouwens niet nuttig.

Maar de olm past niet in een of andere ingewikkelde voedselketen. Wellicht op micro-organisch niveau maar dan zijn ze zo zeldzaam dat dit niet significant is.

Maar zo is het met alle diersoorten. Ook die soorten die wel duidelijk in een keten zitten. Ze hebben lokaal, als individu nut maar als de soort wegvalt is er eigenlijk niets aan de hand. Dus een soort "an sich" heeft geen nut.

Nut is trouwens een kaal woord. Nuttig voor wie of wat?
  woensdag 22 mei 2013 @ 16:39:16 #184
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_126862510
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 16:13 schreef kaltun het volgende:

[..]

En daarom mijn vervolg vraag. Waarom geloof jij dat?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_126862637
quote:
En daarom mijn vervolg vraag. Waarom geloof jij dat?
lang verhaal kort te maken, ik zie mij hoger als de dieren, fysiek hebben we van de aarde en ziel van god.
  woensdag 22 mei 2013 @ 16:43:43 #186
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126862725
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 16:42 schreef kaltun het volgende:

[..]

lang verhaal kort te maken, ik zie mij hoger als de dieren, fysiek hebben we van de aarde en ziel van god.
Pure arrogantie dus, verder niet? ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_126862897
quote:
Maar de olm past niet in een of andere ingewikkelde voedselketen. Wellicht op micro-organisch niveau maar dan zijn ze zo zeldzaam dat dit niet significant is.
waarom jij telkens die OLM erbij haalt geen idee 8)7 , dr is weinig bekend over dat beest en jij kan ook geen antwoordt geven, puur omdat jij(zoals de onderzoekers) er weinig vanaf we(e)t(en) ( mocht ik ongelijk hebben dan hoor ik dit graag).

en inderdaad nut geeft een verwarrende uitleg, het is meer taak wat ik bedoel.
  woensdag 22 mei 2013 @ 16:54:40 #188
366803 AthCom
Overigens ...
pi_126863214
Waarom hebben we het eigenlijk over nut / taak / doel / wat dan ook? Is dat niet meer het gebied van existentiële filosofie en niet dat van evolutie?

... Of mis ik hier iets?
Moira. is tof. :7
pi_126863260
quote:
Molurus
quote:

[..]

quote:
Pure arrogantie dus, verder niet
ja en ik mag dit zeggen, kan dit zeggen, zijn ze niet mee eens laat hen dan maar horen, zolang ze dat niet kunnen dan blijf ik bij mijn standpunt.

WE ARE THE KING OF THE WORLD >:)

ps. voordat ik weer negatieve reactie krijg , koning zijn is niet altijd je onderdanen slecht behandelen !!
in Islam is er diep respect voor de aarde en natuur en alle levende wezens
pi_126863603
quote:
Waarom hebben we het eigenlijk over nut / taak / doel / wat dan ook? Is dat niet meer het gebied van existentiële filosofie en niet dat van evolutie?

... Of mis ik hier iets?
jep je mist het begin van deze discussie, lang verhaal kort te maken , zei ik dat we niet uit evolutie zijn ontstaan en dat in de natuur alle levende wezens eigen nut ( dus taak) heeft dit tov mens die helemaal geen nut of taak heeft dit ook tov natuur
  woensdag 22 mei 2013 @ 17:12:59 #191
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_126863997
quote:

[..]

Zou je het er mee eens zijn dat als die god van jou niet bestond je de aanname dat mensen "hoger" zijn dan dieren terug zou nemen?
pi_126864242
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 23:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Waarom dan?
Weet ik veel.Boeit me niet :6
pi_126865040
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 09:33 schreef kaltun het volgende:

[..]

interresting, kun je me hier een link van geven waar het in de Tora wordt omschreven.
De reden waarom ik reageerde was hierom:

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 22:12 schreef highender het volgende:

[..]

Ik had niet anders verwacht, dit is dan ook een van de belangrijkste redenen dat 'mensen' in allerlei fabeltjes geloven zolang ze zichzelf maar niet als diersoort hoeven te beschouwen. Deze ontkenning zie je ook regelmatig genoemd worden door de gelovigen hier op F&L.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stereobeeld neerzetten van gelovigen.

quote:
ik vind het verfrissend kijk hebben over ontstaan van de mensen en de wereld, eigenlijk de hele universum

mocht je de boek (160 blz dus blader je zo erdoor heen :) )gelezen hebben wil ik ook weten wat je er van vond ( of moet ik hiervoor een andere topic maken ?)
Ik weet niks van evolutie of andere onderwerpen hieraan verwant. Ook interesseerd me werkelijk ,zoals FOK! users zo mooi kunnen beschrijven, geen reet wat en hoe de wetenschappers/ mijn vrieden of de buurman denken dat de wereld is ontstaan. Ik ontken geen evolutie, dat andere gelovigen dat doen prima.

Wat er allemaal wordt onderzocht is allemaal waar en ik zie geen strijd tussen wetenschap en religie want ik houd ze niet tegen.
Alle nieuwe informatie dat nu ,en in de toekomst zal komen haalt mij niet van mijn geloof af. Ik geloof dat G-d bestaat en de Tora is waarheid
Dat is mijn realiteit (die ik niet opdring aan anderen)
En geen enkele wetenschapper , of een FOK! user ,of bijzondere aap of dino kan me daarvan weerhouden.
Ook een lesje geschiedenis ben ik niet van gediend en boeit me niet.Ik lees soms weleens iets maar het houd me zeker niet tegen om te geloven wat ik geloof.

In tegenstelling tot vele andere godsdiensten concentreert het Jodendom zich niet erg op kosmologische begrippen. Hoewel Joden zich zeker uitgebreid hebben bezig gehouden met de aard van G-d, de mens, het universum, het leven en het leven na de dood, is er geen officiëel, definitief geloof over deze onderwerpen, behalve de algemene principes.
Er is een grote ruimte voor persoonlijke opinie in deze zaken, omdat, zoals gezegd, het Jodendom meer geconcentreerd is rondom handelingen dan rondom geloof.
pi_126867016
quote:
Zou je het er mee eens zijn dat als die god van jou niet bestond je de aanname dat mensen "hoger" zijn dan dieren terug zou nemen?
rare vraag : maar stel dat God niet bestaat dan ben ik nog steeds hoger dan de dieren, want wat we bereiken kunnen dieren niet bereiken, we vliegen naar de maan straks naar de Mars, we kunnen filosoferen tig dingen kan ik opnoemen wat een dier niet kan. dus ja ik ben higher being :6 ,
maar zonder God was er niks ;)
pi_126867663
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 16:55 schreef kaltun het volgende:

[..]

[..]

ja en ik mag dit zeggen, kan dit zeggen, zijn ze niet mee eens laat hen dan maar horen, zolang ze dat niet kunnen dan blijf ik bij mijn standpunt.

WE ARE THE KING OF THE WORLD >:)

ps. voordat ik weer negatieve reactie krijg , koning zijn is niet altijd je onderdanen slecht behandelen !!
a king of the world with a very narrow mind........
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_126868062
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 16:55 schreef kaltun het volgende:
Hier moet ik iets gemist hebben...
pi_126868331
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 17:35 schreef Skillsy het volgende:
Alle nieuwe informatie dat nu ,en in de toekomst zal komen haalt mij niet van mijn geloof af. Ik geloof dat G-d bestaat en de Tora is waarheid
quote:
Ook een lesje geschiedenis ben ik niet van gediend en boeit me niet.
Vandaar je geloof in de Tora. :|W
pi_126868879
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 18:54 schreef ATON het volgende:

[..]

[..]

Vandaar je geloof in de Tora. :|W
Neen, zo bedoel ik dat niet. Ik bedoel dat anderen even een lesje geschiedenis komen verkondigen, daar ben ik niet van gediend. Zoals gij niet gediend bent van JGetuigen aan de deur. Dit betekend niet dat ik niet zelf lees en me totaal niet in verdiep. Integendeel, ik vind geschiedenis , mits begrijpbaar, erg interessant en praat er graag over .

Maar als mensen (oa jij ) met geschiedenis verhalen komen dat oa de Exodus niet heeft plaatsgevonden, dat Moshe een fictieve persoon was en de Bijbel een sprookjesboek, en dat ik maar verder moet kijken dan mijn religie, want jouw geloof is 'fout' en dan zit je zo te hameren op jouw gelijk dan hoeft het voor mij niet
Dan ben je in mijn ogen precies die vervelende JGetuigen aan de deur waar jij zo van walgt.
pi_126869439
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 19:05 schreef Skillsy het volgende:
Maar als mensen (oa jij ) met geschiedenis verhalen komen dat oa de Exodus niet heeft plaatsgevonden, dat Moshe een fictieve persoon was en de Bijbel een sprookjesboek, en dat ik maar verder moet kijken dan mijn religie,
Jouw probleem is dat je daar niks kan van weerleggen. Kom dus niet af met de bewering dat je ooit een geschiedenisboek hebt gelezen !
pi_126869478
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 14:12 schreef kaltun het volgende:

[..]

waarom moet dat mij wat schelen ? voor ons nieuwsgierigheid is het leuk om wat dingen uit te pluizen,hoe iets werkt, we kunnen vragen stellen van waarom, immers we hebben goede hersenen, waarmee veel dingen kunnen realiseren.
pas als een dier , ook maar 1/10 capaciteit had van onze denkwijze, wanneer we met dieren kunnen communiceren, dan pas is het relevant voor mij , maar nu ... nee
Als je ziet hoe de intelligentie van de mens zijn omgeving veranderd heeft, lijkt het me twijfelachtig dat meerdere soorten met zulke intelligentie zich naast elkaar kunnen ontwikkelen. Wie eerst is wint, je denkt toch niet dat we passief toekijken als een andere soort onze dominantie bedreigt?
Man-eaters hebben tegenwoordig weinig kans op overleven. Roofdieren die vee aanvallen worden uitgemoord, wolven zijn uit heel W-Europa verdreven, dieren die gewassen bedreigen worden vergiftigd.
Mensenschuw zijn is de beste overlevingsstrategie, nieuwschierigheid is dodelijk. Lijkt me verre van ideaal om intelligentie te ontwikkelen.

Als er vier miljoen jaar geleden reeds een moderne beschaving op aarde had bestaan, dan waren onze voorouders toen ze uit de bomen kwamen geëindigd als road-kill.

Intelligentie ontwikkelt zich niet als ze geen voordeel biedt, en het soort intelligentie dat jij wil zien bij dieren, "menselijke" intelligentie, biedt enkel voordeel als het samengaat met "menselijke ontwikkeling". Intelligente insecten zouden misschien naast ons kunnen leven, maar als je bedenkt dat er waarschijnlijk een minimum herseninhoud nodig is om complexe intelligentie te ontwikkelen, dan zijn realistische kandidaten beperkt tot dieren groot genoeg om met de mens in conflict te komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')