abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 mei 2013 @ 22:12:49 #126
224960 highender
Travellin' Light
pi_126833606
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 01:20 schreef kaltun het volgende:
voor alle duidelijkheid ik verwerp het idee dat ik een dier ben :)
Ik had niet anders verwacht, dit is dan ook een van de belangrijkste redenen dat 'mensen' in allerlei fabeltjes geloven zolang ze zichzelf maar niet als diersoort hoeven te beschouwen. Deze ontkenning zie je ook regelmatig genoemd worden door de gelovigen hier op F&L.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_126834482
De Tora ontkent niet dat de mens vanuit de aap is ontwikkeld, maar ontkent dat de mens een zielloos "mensaap" is. Wetenschap heeft nog maar recentelijk door hoe de mens zich vanuit de aap heeft ontwikkeld tot een wezen met spraak, gedachte, ziel en persoonlijkheid waardoor hij het gevoel voor hogere kwesties in het leven, zoals religie, moraliteit en ethiek, her/erkent. Tóch bestaat er geen enkel factor die de geboorte van leven of van natuurlijke evolutie kan uitleggen. Wetenschap legt de kwestie uit hoe de wereld functioneert. De Tora legt uit waarom de wereld is geschapen, hoe wij daarin moeten leven volgens de Wil van G-d.

Er is geen conflict tussen wetenschap en religie. Wetenschap openbaart de grootheid van G'd aan de wereld. Hoe meer onze wetenschappelijke kennis toeneemt, hoe meer wij in staat zijn de wonderen van de Schepping van Hasjem weten te waarderen.

Rabbi prof. Efrayim Sprecher
  dinsdag 21 mei 2013 @ 22:37:18 #128
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126835271
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 22:26 schreef Skillsy het volgende:
De Tora ontkent niet dat de mens vanuit de aap is ontwikkeld, maar ontkent dat de mens een zielloos "mensaap" is. Wetenschap heeft nog maar recentelijk door hoe de mens zich vanuit de aap heeft ontwikkeld tot een wezen met spraak, gedachte, ziel en persoonlijkheid waardoor hij het gevoel voor hogere kwesties in het leven, zoals religie, moraliteit en ethiek, her/erkent.
Interessante visie. Volgens de wetenschap is die ontwikkeling geleidelijk gegaan. Met dat in gedachten, hoe kijkt de Tora aan tegen de volgende vragen:

- kreeg de mens ook geleidelijk een ziel?
- zo nee, wanneer zou dat zijn gebeurd?
- en moeten wij dit uitleggen als een goddelijk ingrijpen? Om het bot te zeggen: daar lopen wat aapjes, en god zegt: kom, laat ik die aapjes nou eens een ziel geven. Moet ik dat zo zien?

quote:

Tóch bestaat er geen enkel factor die de geboorte van leven of van natuurlijke evolutie kan uitleggen.
Abiogenese is inderdaad nog een groot mysterie. Maar dat er geen goddelijk ingrijpen voor nodig is is inmiddels wel aannemelijk gemaakt. ;) Sowieso is het verklaren van dingen die we niet kunnen verklaren met goden in het verleden weinig succesvol gebleken.

quote:

Wetenschap legt de kwestie uit hoe de wereld functioneert. De Tora legt uit waarom de wereld is geschapen, hoe wij daarin moeten leven volgens de Wil van G-d.
Zoals heel veel religies dat doen. Grappig genoeg komen ze tot heel verschillende conclusies. Het heeft meer weg van de wil van (bepaalde) mensen. Hoe bepaal je welke religie daadwerkelijk de Wil van God vertegenwoordigt?

quote:

Er is geen conflict tussen wetenschap en religie. Wetenschap openbaart de grootheid van G'd aan de wereld. Hoe meer onze wetenschappelijke kennis toeneemt, hoe meer wij in staat zijn de wonderen van de Schepping van Hasjem weten te waarderen.

Rabbi prof. Efrayim Sprecher
Ga me nou niet vertellen dat evolutie geen enorm probleem is voor heel veel gelovigen. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_126835425
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 21:31 schreef BerjanII het volgende:
De mens is qua innerlijk toch geheel anders dan welk dier dan ook?

Nee hoor, als ik jou opensnij, dan kom ik precies dezelfde zaken tegen als bij het opensnijden van mijn hond of van een koe.

Bloed, vet, spieren, botten, gal, speeksel, maag-darminhoud, etc
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_126835861
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 22:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

We zijn zeker intelligenter dan andere dieren. En je moet zeker een bepaalde grenswaarde overschrijden voordat culturele evolutie zo'n loop neemt. Genetisch gezien zijn wij echter niet heel anders dan voorouders die zo primitief leefden dat ook jij er geen moeite mee zou hebben om ze dieren te noemen.
Het grappige is dat ik dit bedoelde met het boek genesis en het eten van de vrucht van de boom van kennis van goed en kwaad. Een mythe? Ja, maar wel zoals mythen bedoeld zijn. Ik ben het dus met je eens dat die verre voorouders dieren waren, maar wij zijn mensen omdat wij behept zijn met intelligentie op zo'n manier dat we ons van dieren hebben afgescheiden. Dat is althans mijn mening. Maar mensen die geen kennis van de zaken hebben waar ik kennis van heb genomen zullen dit niet snappen. Net zoals ik bar weinig van evolutie weet :D

quote:
Dat terzijde, wij vallen gewoon binnen grote subgroepen binnen het dierenrijk. Ja, wij zijn gewervelde dieren. Ja, wij zijn zoogdieren. Wat is daarmee nu precies het probleem? Het zijn geen waardeoordelen. Het zijn uitspraken ten aanzien van onze lichaamsbouw en wijze van voortplanting.
Het zijn hedendaagse uitspraken, van hedendaags wetenschap. Dat is het probleem :D

Het is ook zeer subjectief, want als we andere criteria hadden hadden ze ons weer anders genoemd.

quote:
Bovendien is het wetenschappelijk gezien een volslagen drogreden. :P
Omdat het huidige wetenschap ook weinig met "innerlijkheden" kan. Dus dat het dan een drogreden is kan mij geen zier schelen. Ben niet iemand die wetenschap tot afgod heeft gemaakt.
Sorry daarvoor. Ik zal mij wel proberen aan te passen, en met de intelligentie die een mens eigen is zal dat wel moeten lukken.
Ik heb werkelijk anderhalf jaar lang geprobeerd alles vanuit materialistisch, wetenschappelijk, darwinistisch oogpunt te bekijken maar het lukt mij gewoon niet. Er zitten mij teveel haken en ogen aan, aan het hele systeem. Mensen wordt van alles opgedrongen, en de andere overtuiging netjes de kop ingedrukt. Of het gebeurt precies andersom, dan krijg je het verhaal van Adam en Eva te horen en dat als de waarheid gepresenteerd.
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 22:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Interessante visie. Volgens de wetenschap is die ontwikkeling geleidelijk gegaan. Met dat in gedachten, hoe kijkt de Tora aan tegen de volgende vragen:

- kreeg de mens ook geleidelijk een ziel?
- zo nee, wanneer zou dat zijn gebeurd?
- en moeten wij dit uitleggen als een goddelijk ingrijpen? Om het bot te zeggen: daar lopen wat aapjes, en god zegt: kom, laat ik die aapjes nou eens een ziel geven. Moet ik dat zo zien?
En dat krijg je er nou van als je denkt dat enkel mensen een ziel hebben. Wat veel religies denken volgens mij. Enkel de Oosterse religies zien nu nog dat overal een ziel in is, of atman of hoe je dat ook noemt. De reden waarom apen mens werden komt doordat ze bewustzijn gekregen hebben. Of intelligentie zoals je wilt. Daarom begonnen die apen ook rechtop te lopen.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_126835904
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 22:39 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Nee hoor, als ik jou opensnij, dan kom ik precies dezelfde zaken tegen als bij het opensnijden van mijn hond of van een koe.

Ach, weer iemand die niet weet wat innerlijk en uiterlijk precies behelst.. Jammer hoor dat je dan op deze manier reageert.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  dinsdag 21 mei 2013 @ 23:12:42 #132
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_126837601
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 21:07 schreef BerjanII het volgende:
Het is meer een menselijk trekje om wezens in hokjes te stoppen aan de hand van uiterlijke kenmerken.
De innerlijke overeenkomsten zijn zo mogelijk nog groter.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 23:16:56 #133
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_126837830
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 21:29 schreef kaltun het volgende:
[quote]Welk nut heeft een Olm, een blind salamandertje dat (zeer lokaal, alleen in Europa) in onderaardse stroompjes en grotten leeft, zonder daglicht in het stikkeduister. Hij leeft van rotte blaadjes en wat kleine diertjes die de rivier meevoert. Geen natuurlijke vijanden. is

Hij leeft van rotte blaadjes en wat kleine diertjes die de rivier meevoert.
en dan vraag je welk nut het dier heeft !
Jij had het over nut in the circle of nature. nou dan moet je het nut van dit beest kunnen aantonen. Als de olm uitsterft merkt geen hond daar wat van. Zoals gezegd komt hij maar in een paar grotten voor uitsluitend aan de Adriatische kust. Er stort geen ecosysteem in als dit beest verdwijnt of zo.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 23:21:29 #134
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_126838103
quote:
De Tora legt uit waarom de wereld is geschapen,
Waarom dan?
  dinsdag 21 mei 2013 @ 23:21:42 #135
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126838118
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 22:45 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Ach, weer iemand die niet weet wat innerlijk en uiterlijk precies behelst.. Jammer hoor dat je dan op deze manier reageert.
Dit lijkt me nou een uitgelezen moment voor jou om toe te lichten wat dat dan behelst. Jammer hoor, gemiste kans.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 23:28:22 #136
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_126838505
quote:
De reden waarom apen mens werden komt doordat ze bewustzijn gekregen hebben. Of intelligentie zoals je wilt. Daarom begonnen die apen ook rechtop te lopen.
Begonnen apen rechtop te lopen omdat ze intelligentie kregen? Of zou dat andere oorzaken gehad kunnen hebben. Zou het andersom geweest kunnen zijn? Of was het praktisch? Toen de aap het oerwoud uit trok en de savanne in was rechtop lopen een voordeel. Je ziet dan veel meer.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 23:33:10 #137
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_126838782
quote:

[..]

We hebben het hier dan ook over fysiek. Fysiek is de mens een zoogdier. De eerste mensachtigen leefden ook gewoon als en tussen de dieren. Slechts onze hersenen onderscheiden ons als mens. Daar hoort ook zijn geestelijk leven bij, zijn ziel zoals jij wil. Communiceren en filosoferen zoals wij nu doen hebben we ook moeten leren. Ruziën en oorlogvoeren ging vanzelf, dat doen dieren immers ook.
pi_126839105
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 22:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

ff geknipt

[..]

Ga me nou niet vertellen dat evolutie geen enorm probleem is voor heel veel gelovigen. :)
Voor mij niet.Ik houd me er niet mee bezig (te moeilijk).Ik heb je quotes geknipt omdat ik er geen antwoord op heb :@

Ik denk niet dat meeste gelovigen alles ontkennen omdat 'de Bijbel dit en dat zegt' maar ze hebben gewoonweg geen antwoord hierop. Het is geen ontkenning maar onwetendheid. En het is geen kattepis de evolutie en alles er omheen.(weet je nog het plaatje dat je mij stuurde???)
In de evolutie en alles eromheen moet je je echt in verdiepen en het ook snappen of willen snappen.
En vele gelovigen houden daar gewoonweg niet mee bezig. Ik houd me er niet mee bezig omdat ik :

A ) weet dat we toch nooit zullen achterkomen. Als we de materiele wereld niet eens kunnen snappen en onze bewustzijn want daar zijn we gewoonweg niet in staat. Laat staan de niet- matriele zaken!Het menselijke begrip faalt.
De mens kent slechts een deel van de waarheid. Dat is voldoende

B ) ik wil mijn gedachten en energie aan G-d richten en mijn familie en vrienden.Mijn leven staat in het teken van het dienen van G-d.Door bidden, feest vieren, elkaar lief te hebben en elkander te helpen.

Jammer dat deze Rabbi er niet dieper in gaat.
Aan de andere kant, deze Rabbijn kan het er dan wel mee eens zijn maar er zijn zat andere joden die er heel anders over denken.
Ik deel de mening van deze Rabbijn.Vraag me alleen niet waarom en ik kan het niet onderbouwen

Ik geloof ook in de evolutietheorie MITS G-d de oorzaker hiervan is. :P
  † In Memoriam † woensdag 22 mei 2013 @ 00:33:16 #139
231686 budvar
budvar
pi_126841624
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 23:39 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Voor mij niet.Ik houd me er niet mee bezig (te moeilijk).Ik heb je quotes geknipt omdat ik er geen antwoord op heb :@

En vele gelovigen houden daar gewoonweg niet mee bezig. Ik houd me er niet mee bezig

De mens kent slechts een deel van de waarheid. Dat is voldoende

Daar gaat het mis, niet in verdiepen of bezig houden maar wel denken te weten hoe het zit.
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
pi_126842098
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 00:33 schreef budvar het volgende:

[..]

Daar gaat het mis, niet in verdiepen of bezig houden maar wel denken te weten hoe het zit.
Wat denk ik te weten en waarin?
  † In Memoriam † woensdag 22 mei 2013 @ 07:54:09 #141
231686 budvar
budvar
pi_126844485
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 00:48 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Wat denk ik te weten en waarin?
Ik bedoel gelovigen in het algemeen, die zich niet of nauwelijks verdiepen in een onderwerp zoals evolutie maar daar wel een uitgesproken mening over hebben.
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
pi_126845904
quote:
Skillsy
De Tora ontkent niet dat de mens vanuit de aap is ontwikkeld, maar ontkent dat de mens een zielloos "mensaap" is.
interresting, kun je me hier een link van geven waar het in de Tora wordt omschreven.

ik ben nu boek aan het lezen in engels heet het :Angel and man
hier kun je in het engels lezen:

angel and man

stukje uit zijn boek:

TOWARDS THE CREATION OF HUMANS

Once upon a time, there was no such thing as a human being. The Earth was a beautiful, natural world, full of different types of animals and plants living in their natural surroundings.

Animals with no free will and limited intelligence that had been created from water, air, fire, and soil, the 'Anasir-i Arba'ah (the four essential elements), were fighting with each other and bustling about eating, breathing, nesting, breeding, and raising babies.

However, the angels, that had minds, consciousness, and spirituality, created from light (noor), were mentioning the names of Allah Almighty and instantly fulfilling His commands with great pleasure.

Allah Almighty intended to create a new being by conjoining these two opposite creatures and declared this to the angels:
“And when your Lord said to the angels, I am going to place on the Earth avicegerent, they said: What! wilt Thou place in it such as shall make mischief in it and shed blood, and we celebrate Thy praise and extol Thy holiness? He said: Surely I know what you do not know.” (Baqara, 30)

One of the duties of the angels was to manage the events in the material world according to the will of Allah Almighty. Being aware of the secrets of the material world and how the energy within the nucleus of the atom could transform into an animal power called nafs and how destructive this power could be for the animals, the angels had some concerns about such a creation.

The human beings were like animals; they were created from the same elements: water, air, fire, and soil, the 'Anasir-i Arba'ah.

de schrijver suggureert hier dat er eerst nafs oftewel wat voorkomt in de Koran met de betekenis "zelf", "psyche", "ego" of "ziel", in zijn onontwikkelde staat. bij de dieren "getest "is en daarna pas Adam is gecreëerd van "modder" met nafs, dat er eerst op dieren getest waren( misschien op neandertalen ).

ik vind het verfrissend kijk hebben over ontstaan van de mensen en de wereld, eigenlijk de hele universum

mocht je de boek (160 blz dus blader je zo erdoor heen :) )gelezen hebben wil ik ook weten wat je er van vond ( of moet ik hiervoor een andere topic maken ?)

[ Bericht 0% gewijzigd door kaltun op 22-05-2013 09:49:10 ]
pi_126846242
quote:
Jij had het over nut in the circle of nature. nou dan moet je het nut van dit beest kunnen aantonen. Als de olm uitsterft merkt geen hond daar wat van. Zoals gezegd komt hij maar in een paar grotten voor uitsluitend aan de Adriatische kust. Er stort geen ecosysteem in als dit beest verdwijnt of zo.
met alle respect,
jij bent geen onderzoeker of wetenschapper die studie heeft gemaakt over een OLM ( ik ken je niet dus een aanname, mocht ik verkeerd hebben dan hoor ik het wel), meestal weet je niet van te voren welke functie een dier heeft in het natuur, pas na degelijke studie kom je hierachter!
  woensdag 22 mei 2013 @ 09:48:52 #144
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_126846260
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 21:31 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Waarom is het enkel vol te houden als je gelooft in iets van een ziel? Daar begrijp ik werkelijk niks van. Wij mensen maken onderscheid in planten en dieren, waarom zou daar niet een andere groep weer boven staan in de vorm van mensen? De mens is qua innerlijk toch geheel anders dan welk dier dan ook?
Op welk innerlijk bedoel je dan? Qua organen zijn we exact hetzelfde als dieren en de neurologische processen zijn ook exact hetzelfde, enkel zijn onze hersenen over het algemeen een stuk complexer en daar horen ook complexere neurologische processen bij. Dat maakt ons niet anders, enkel wat complexer wat dat betreft.

Dus welk innerlijk is dan zo significant anders? Mijn ervaring bij gelovigen is dus dat men uiteindelijk "iets" gaat aanwijzen wat omschreven wordt als de ziel.

Van mij is de ziel onnodig, enkel in dit soort discussies komt het er wel altijd op uit.

quote:
Als je goed leest heb ik het geen een keer over evolutie gehad, misschien wel dat ik het niet eens ben met darwinisten (evolutieleer aanhangers) als het gaat om mensen en dieren. Maar voor de rest heb ik evolutie geen een keer aangehaald. Wel weet ik dat evolutie bestaat, maar ik zie dat anders dan het materialistische darwinisme.
Jij maakt anders wel een soort onderscheid tussen evolutie en iets wat jij materialistische darwinisme (whatever that may mean). Dit terwijl van wat ik uit je posts (in dit topic en andere) haal je weinig af weet van evolutie. Ik heb dus ook geen idee op welke basis jij dat onderscheid maakt.

quote:
Al heb ik zo'n vermoeden dat de evolutieleer van nu een andere is dan wat Darwin voor ogen had.
Dat lijkt me wel ja, we zijn ondertussen al 150 jaar verder. Darwin wist niks van genen, DNA etc Tegenwoordig spreken we dan ook niet meer over de evolutie theorie van Darwin of "darwinisme" :'), maar over "Modern evolutionary synthesis"

quote:
Nu doe je alsof iedere soort maar een eigenschap kan hebben.
Iedere soort _heeft_ bepaalde eigenschappen. Ik doe niet als of dat is, dat is zo.

quote:
En dat intelligentie dus het onder water ademen in de weg zou zitten. Maar zeg eens eerlijk: Welk wezen zou niet gebaat zijn bij intelligentie om te overleven?
Intelligentie in ontegenzeggelijk handig, vandaar dat het vaak in verschillende gradaties is terug te vinden. Enkel het soort intelligentie dat de mens heeft, waarbij we erg goed zijn in verbanden leggen, vooruit denken, ruimtelijke intelligentie etc, _dat_ soort intelligentie is niet heel vaak gewenst. Het kost namelijk erg veel energie en dat kan erg nadelig werken in erg veel omgevingen.

Het is een kwestie van kosten en baten. Kennelijk zijn wij mensen in een niche gesprongen waar we erg veel baat hebben bij hoge mate van intelligentie.

quote:
Het is voor mij althans een feit dat de mens als enige wezen op Aarde in staat is zaken te overzien en verder te denken dan een paar dagen. Dat doen mensen overigens wel te veel, vandaar al die boeken over in het nu leven.
Dat is correct

quote:
Zouden leeuwen en tijgers ver vooruit kunnen zien zouden ze koelkasten aanleggen en prooien doden en die in koelkasten bewaren. In plaats van in karige tijden dagen op hun poten te kauwen.
En dat is gewoon niet correct. Ik ga het niet uitleggen, maar als je er ook maar even over nadenkt zou je vast ook redenen kunnen bedenken waarom dat gewoon weg geen evolutionaire optie is geweest voor leeuwen.

quote:
Ook kunnen mensen als enige wezens goed doen en slecht doen, en daar ook echt voor kiezen.
Neuh, dat is niet waar. Er zijn voorbeelden van dieren die gedrag vertonen dat wij als mensen onder "slecht doen" zouden categoriseren. Een goed voorbeeld is wat natuurfilmers ooit hebben weten vast te leggen bij een groep leeuwen.

De groep verloor jaar in jaar uit hun welpen. Deze werden op mysterieuze wijze altijd maar weer gedood. Later bleek één van de leeuwinnen, die vermoedelijk geen welpen kon krijgen, moedwillig en bewust de welpen te doden. Niet alleen dat, ze koos ook erg specifiek haar moment, waarbij de gehele leeuwengroep, inclusief de mannetjes, in beslag waren genomen door de jacht op een grote prooi. (Waar de leeuwinnen de mannetjes nodig hadden) Zij maakte dan van de situatie gebruik om terug te gaan naar de werpen en deze te doden.

Mooi voorbeeld van wat wij mensen een serie-moordenaar of psychopathisch gedrag zouden noemen. :)

quote:
Mensen die de evolutie volgen. Op haar materialistisch dan. Zoals het in vele lesboeken staat opgetekend (en dan zeggen dat gelovigen hun kinderen indoctrineren _O- , waar men wel gelijk in heeft overigens).
Op welk materialistisch doel je dan? Wat precies is er zo materialistisch aan die evolutietheorie?
Vertel mij maar wat er in die lesboeken staat opgetekend wat kennelijk zo materialistisch is.

Zou het wellicht zo zijn dat jouw menig, dat evolutie materialistisch is, wordt gevormd door een gebrek aan kennis over het onderwerp? Zou het dan niet zo zijn dat jouw visie er op gewoon niet klopt? En zo ja, waarom zou je dan zo hartstochtelijk willen verkondigen dat jouw visie iets is wat we serieus moeten nemen. :?
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  woensdag 22 mei 2013 @ 10:20:38 #145
366803 AthCom
Overigens ...
pi_126847164
quote:
2s.gif Op woensdag 22 mei 2013 09:48 schreef Semisane het volgende:
Neuh, dat is niet waar. Er zijn voorbeelden van dieren die gedrag vertonen dat wij als mensen onder "slecht doen" zouden categoriseren. Een goed voorbeeld is wat natuurfilmers ooit hebben weten vast te leggen bij een groep leeuwen.De groep verloor jaar in jaar uit hun welpen. Deze werden op mysterieuze wijze altijd maar weer gedood. Later bleek één van de leeuwinnen, die vermoedelijk geen welpen kon krijgen, moedwillig en bewust de welpen te doden. Niet alleen dat, ze koos ook erg specifiek haar moment, waarbij de gehele leeuwengroep, inclusief de mannetjes, in beslag waren genomen door de jacht op een grote prooi. (Waar de leeuwinnen de mannetjes nodig hadden) Zij maakte dan van de situatie gebruik om terug te gaan naar de werpen en deze te doden.Mooi voorbeeld van wat wij mensen een serie-moordenaar of psychopathisch gedrag zouden noemen.
Tof, nog nooit van gehoord. Interessant om te lezen en ik zou het wel eens willen zien. :P
Moira. is tof. :7
pi_126847526
quote:

[..]

Ik reageer uiteraard op deze manier om jou aan het nadenken te zetten, ik weet best wel dat jij het over een ander soort innerlijk had.

Het punt is dat wij gewoon dieren zijn , vergelijkbaar met al die andere (zoog)dieren. Daarbovenop hebben we een speciale eigenschap dat we zulke goede hersenen hebben dat we na zijn gaan denken over abstracte zaken als een geestelijk innerlijk (maar ook dat is gewoon een eigenschap van ons brein, dus van een fysiek aspect, dat andere dieren ook hebben. voor zover we kunnen nagaan is ons brein wel verreweg het verst ontwikkeld)
pi_126848038
quote:
Het punt is dat wij gewoon dieren zijn , vergelijkbaar met al die andere (zoog)dieren. Daarbovenop hebben we een speciale eigenschap dat we zulke goede hersenen hebben dat we na zijn gaan denken over abstracte zaken als een geestelijk innerlijk (maar ook dat is gewoon een eigenschap van ons brein, dus van een fysiek aspect, dat andere dieren ook hebben. voor zover we kunnen nagaan is ons brein wel verreweg het verst ontwikkeld)
zoals jij zegt wij zijn gewoon dieren
quote:

met andere woorden onze hersenen zijn hetzelfde die van de dieren , ja toch
denk maar hierover na
pi_126848758
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:46 schreef kaltun het volgende:

denk maar hierover na
Ja, die zijn hetzelfde. Net zoals een Fiat 500 hetzelfde is als een Ferrari Enzo. Ze hebben allebei remmen, een moter, versnellingsbak, 4 wielen etc.

Op het gebied van hersenen zijn wij, de mens, de Ferrari. Maar op het gebied van spieren of neus of oren zijn wij eerder de Fiat 500 en is de hond, of het paard of <vul maar in> juist de Ferrari.
  woensdag 22 mei 2013 @ 11:10:00 #149
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_126848822
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:46 schreef kaltun het volgende:

[..]

zoals jij zegt wij zijn gewoon dieren

[..]

denk maar hierover na
Min of meer wel ja. Het is wel zo dat wij een groot ontwikkeld neocortex hebben, dat deel met een "bloemkool-achtige" structuur. Dat is in veel diersoorten een stuk minder ontwikkeld.

Maar het interessante is wel dat ons brein, en dat van andere dieren, dezelfde onderdelen heeft, een zelfde opbouw, met dezelfde stucturen. Dat niet alleen, we kunnen, via moderne apparatuur zoals een functionele MRI, herleiden dat dezelfde stucturen actief worden bij vergelijkbare activiteit.

Met andere woorden, bijvoorbeeld delen van hersenen die signalen van reuk, zicht en andere zintuigen verwerken zijn dezelfde in mensen als in de brein van bijvoorbeeld muizen.

Dat terwijl op het eerste gezicht een muizen brein er anders uit ziet dan dat van een mens.

Een dwars door snede van de brein van een mens vs een muis:

En voor diegene met een beetje redelijke maag, de werkelijkheid. ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ondanks de verschillen van grote en inhoud, kan je aan de hand van de labels wel zien dat ze qua structuur hetzelfde zijn opgebouwd en dat is een mooie aanwijzing voor een gedeelde afkomst qua "voorouders"

Edit: Leuk weetje, zoals je ziet is het onderdeel met de naam Olfactory Bulb bij de muis significant groter ten opzichte van het brein dat bij de mens. Dit laat dus ook weer zien wat ik bedoel dat elke soort zijn eigen "doorontwikkelde" eigenschappen bezit.

De Olfactory bulb verwerkt onder meer signalen die afkomen van het reuk orgaan. De muis heeft heel veel aan reuk, daarmee kan het voedsel en/of potentiële partners vinden. Het reuk orgaan van een muis is dan ook stukke beter dan dat van een mens.

En dit is dus precies waarom een muis niet "dezelfde" intelligentie heeft als de mens. Dat kan namelijk niet. Het nadeel van een "doorontwikkelde" Olfactory bulb is dat er minder energie én plek overblijft voor bijvoorbeeld de cerebral cortex. Dat onderdeel is cruciaal voor het type intelligentie van een mens.

Zou de cerebral cortex zich "willen" ontwikkelen in muizen, dan dien de schedel en dus de muis in z'n geheel significant groten moeten worden. De ligging van de diverse onderdelen van een brein is ook belangrijk en om dat voor elkaar te krijgen zou zo'n significant grotere muis recht op moeten gaan lopen.
In dat geval heb je weinig aan klauwen en meer aan handen. Ook de stand van de knie en elleboog gewrichten zouden moeten worden aangepast. etc etc.

Weet je hoe je zo'n significant grotere, op twee potenlopende muis zou gaan noemen? Juist een mens! En dat is waarom een muis klein blijft met een "doorontwikkelde" olfactory bulb...omdat de mens al de niche bezet van op-twee-benen-voortbewegende-met-handen-uitgeruste-en-groot-brein-bezittende-zoogdier. De muis hoeft zich niet te ontwikkelen tot dat laatste, want het is perfect aangepast aan haar eigen omgeving, waarin een "doorontwikkelde" olfactory bulb cruciaal is.

Snap je nu waar ik op doel Kaltun?

[ Bericht 8% gewijzigd door Semisane op 22-05-2013 11:25:16 ]
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  woensdag 22 mei 2013 @ 11:11:28 #150
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_126848874
quote:
11s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:20 schreef AthCom het volgende:

[..]

Tof, nog nooit van gehoord. Interessant om te lezen en ik zou het wel eens willen zien. :P
Het was onderdeel van een natuurserie. Kan me enkel even niet meer herinneren welke. Wel fascinerende opnames, vooral omdat dat nog nooit op de camera was vast gelegd. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')