2cv | zaterdag 18 mei 2013 @ 23:03 |
Al een poosje wil ik een BX Ambulance hebben en eindelijk is het me gelukt ![]() Vandaag heb ik hem opgehaald uit Frankrijk. Hier de foto's: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Wat er mis ging: - Nog voor we bij de BX Ambu aan kwamen bleek dat mijn BX (dat groene ding met die wielen op het dak) een lekke veercilinder had ![]() - Op de terugreis bleek de Ambu een lekke dieseltank had. En dat ondanks de recente CT (Franse APK) ![]() - Thuis bleek dat ik al eerder achter deze BX aan zat. Hij werd toen te koop aangeboden 'pour pieces' (voor onderdelen). Vraagprijs: 400 euro. Echter, hij is verkocht aan iemand die er CT (Franse APK) op gesmeerd heeft en die heeft hem voor een flink hoger bedrag aan mij verkocht. Erg dom, maar omdat ik het kenteken niet wist, wist ik het vantevoren niet. Had ik het geweten dan had ik de oude advertentie even uitgeprint. Had vast goed gewerkt bij het onderhandelen. ![]() Let op de bumper. De bumper van mijn BX ziet er toevallig precies hetzelfde uit. Nu staat het ding in de schuur en blijft daar voorlopig even staan. Eerst moet de CarbageRunBX klaar zijn. Daarna deze BX lassen, tegen roest behandelen en dan nog wat kleinigheidjes zoals de tank repareren/vervangen en de koppeling vervangen. We gaan dus niet met deze BX CB ! En Alex, Thijs en Wouter uiteraard bedankt ! ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door 2cv op 19-05-2013 00:45:06 ] | |
Chuck-N0rr1s | zondag 19 mei 2013 @ 00:05 |
waarom zou je hier niet mee gaan, 2CV. Deze BX is briljant, plek zat voor een bed als je strand, en ruimte zat voor gereedschap. voor de rest, toffe foto's ![]() | |
2cv | zondag 19 mei 2013 @ 00:43 |
Omdat ik al een andere BX voor de CBR ga misbruiken ![]() Maar geschikt is 'ie ! Hoef ik geen tent op te zetten ![]() | |
#ANONIEM | zondag 19 mei 2013 @ 09:21 |
Tof ding! Deze hadden ze bij TG moeten hebben met die Nijl special! | |
Nemephis | zondag 19 mei 2013 @ 09:34 |
Wat een gruwelijk lelijk ding: Tof! ![]() | |
Alexxxxx | zondag 19 mei 2013 @ 12:12 |
Leuk ding en graag gedaan. | |
#ANONIEM | zondag 19 mei 2013 @ 12:15 |
Grin...zie heel veel het woord ding langs komen,geweldig! | |
Alexxxxx | zondag 19 mei 2013 @ 13:59 |
blogje over het ophalen | |
Sjoegerd | zondag 19 mei 2013 @ 14:03 |
Gaaf! Word dat je nieuwe dagelijkse vervoer? Ook weer een diesel? | |
Fiorano | zondag 19 mei 2013 @ 14:41 |
Baas! | |
densmee | zondag 19 mei 2013 @ 17:15 |
![]() als je langer dan 1,8 meter was moesten ze de achterklep open laten? | |
Resistor | zondag 19 mei 2013 @ 17:23 |
Gewoon nog een keer proberen de klep dicht te gooien. En dan nog een keer. En nog een keer ![]() Maar wel een grappig ding. Wat ga je er mee doen? Klein campertje van maken? Of gaat de volgende auto een Romahome worden? ![]() | |
powerflux | zondag 19 mei 2013 @ 21:39 |
Die stoelen zien er echt superchill uit. Hoe zitten ze vast? rails aan de zitting en 4 boutjes in het chassis? Zo ja, wat zijn de maten tussen de bevestigingsgaten? [ Bericht 27% gewijzigd door powerflux op 19-05-2013 21:46:05 ] | |
2cv | maandag 20 mei 2013 @ 02:20 |
Ja en ja. | |
2cv | maandag 20 mei 2013 @ 02:20 |
De meeste mensen hebben gewrichten he ![]() | |
2cv | maandag 20 mei 2013 @ 02:21 |
5 boutjes ![]() ![]() | |
2cv | maandag 20 mei 2013 @ 02:31 |
Hier meer foto's van het ophalen van de Ambu. | |
Joene | maandag 20 mei 2013 @ 11:25 |
Tof! | |
densmee | maandag 20 mei 2013 @ 12:30 |
fijn als iemand een gebroken been heeft, dan kunnen ze die zo terug vouwen | |
2cv | dinsdag 21 mei 2013 @ 01:21 |
De knie buigen, de botdelen zelf in positie laten. Zo moeilijk is dat toch niet ![]() | |
2cv | zondag 16 maart 2014 @ 20:33 |
Morgen met ene lasser naar de Ambulance kijken. En het één en ander opmeten. Als de binnenruimte groot genoeg is ga ik er wellicht een camper-interieur in bouwen zodat ik in aanmerking kom voor het kwarttarief ![]() Maar ik vrees dat ik de stahoogte van minimaal 170cm moet ga halen ... | |
2cv | dinsdag 18 maart 2014 @ 03:48 |
Helaas, de stahoogte is zo'n 122cm. Zelfs met hefdak kan het geen camper worden ![]() Het ding staat nu klaar op de brug. Morgen een verse distributieriem monteren (en alles wat meedraait met ie riem. Behalve de krukas en de nokkenas uiteraard) | |
2cv | woensdag 19 maart 2014 @ 02:01 |
Vandaag heb ik de distributieriem vervangen. Tenminste, ik heb er een poging toe gedaan. Er hangt nu een nieuwe spanrol, looprol en waterpomp aan het blok. Morgen verder. Was strikt genomen niet nodig (alles liep nog mooi soepel) maar ik wil gewoon dat alles in orde is voor ik er de CarbageRun mee ga rijden. | |
JohnnyKnoxville | woensdag 19 maart 2014 @ 18:10 |
Te vet project dit. | |
2cv | donderdag 20 maart 2014 @ 01:07 |
Vandaag kleppen gesteld. Tenminste, een poging gedaan. Schijnbaar is het heel moeilijk om te beseffen dat als de klepspeling te klein is, er dan een dunner plaatje onder moet i.p.v. een dikkere ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
2cv | vrijdag 21 maart 2014 @ 02:29 |
Kleppen gesteld, klepdeksel teruggemonteerd, distributieriem ook gemonteerd. Nu nog kijken of de riemspanning goed is (ik denk van wel), de kappen terug monteren, de riemen voor de dynamo en LHM-pomp terugmonteren, de luchtcollectorbox terug monteren en ik ben klaar. Ohja, ook nog even proefdraaien. En het zit niet bijster ingewikkeld in elkaar ofzo, ik ben gewoon wat traag ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:12 |
ach, als die kapot is heb je gelukkig nog een BX ![]() besides ik doe het je niet na ![]() ![]() | |
2cv | zaterdag 22 maart 2014 @ 04:11 |
500 euro ? Nette prijs. Vervangen ze dan alleen de riem of de rest (waterpomp, spanrol, looprol) ook ? En is dat met of zonder kleppen stellen en nieuwe riemen voor de dynamo en LHM-pomp en neuwe filters ? In mijn geval kan je overal 'ja' op antwoorden. Ook op de vraag of het een kutklus is ... Maar de motor draait weer ![]() | |
2cv | dinsdag 25 maart 2014 @ 21:33 |
![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 25 maart 2014 @ 22:54 |
oude foto? of weer op reis? ![]() | |
2cv | dinsdag 25 maart 2014 @ 23:09 |
Weer op reis. | |
bluemoon23 | woensdag 26 maart 2014 @ 13:09 |
Ik vond die zeswielige creaties van Tissier altijd meesterlijk. http://www.oto6.fr/6roues/6rouestissier.htm | |
2cv | woensdag 26 maart 2014 @ 21:53 |
![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 26 maart 2014 @ 21:54 |
helaas dus geen fortuin gevonden in je woning ![]() | |
-niemand- | woensdag 26 maart 2014 @ 22:55 |
Die aanhangerboer gaat wel het hele land rond ![]() (hebben we zelf ook onze trailers gekocht ![]() | |
2cv | woensdag 26 maart 2014 @ 22:58 |
Bedoel je de verkoper van de aanhanger of de huidige eigenaar van de aanhanger op de foto ? | |
-niemand- | woensdag 26 maart 2014 @ 22:59 |
De verkoper ![]() | |
2cv | zaterdag 29 maart 2014 @ 02:11 |
De schema's: Tip: klik er op voor een grotere afbeelding. ![]() Zwaailichten + knipperkoplampen. Hiervoor wil ik de zwaailicht-schakelaar gebruiken die nog in de Ambu zit (zit naast de handrem). ![]() 2e/achterste accu + omvormer. De 2e/achterste accu wordt met de voorste accu verbonden wanneer de motor loopt. De omvormer hangt altijd aan de 2e accu (die heeft een ingebouwde schakelaar). Dikke draad = dikke kabel. Groot relais = speciaal zwaar relais (150 ampére dacht ik) ![]() Sirene. Hiervoor wil ik de sirene-schakelaar gebruiken die nog in de Ambu zit (zit naast de handrem). ![]() Extra koplampen op de motorkap. Deze wil ik schakelen d.m.v. de mistlampenschakelaar, maar ik weet niet hoe die inwendig werkt. Ik heb dus maar wat gegokt. Tip: klik er op voor een grotere afbeelding. | |
Pandaplint | vrijdag 4 april 2014 @ 13:19 |
![]() Volgens mij rijdt er in delft een tapijtlegger rondt in zo'n wagen | |
2cv | dinsdag 8 april 2014 @ 23:48 |
Zo, de Ambu staat nu daar waar ik hem (nu) het liefste heb: in mijn tuin ![]() Ik heb de achterkant leeggestript: zoveel mogelijk bekleding er uit. Die bekleding was niet orgineel vermoed ik. Want de onderste laag was relatief dik, doorzichtig afdekplastic. En ja, daar zat vocht onder. Als dat 22 jaar terug (het ding is van 1992) al gebeurd was, zat er nu geen bodem meer in. Plan: laten drogen en er RX5/RX7 op smeren en dan weer bekleding er op. Of Bedline Coating (eerste hit op google, geen idee of dit goed spul is). Dat is ook wel stoer. De tank laat ik er eerst onder zitten. Eerst de tank uit de GXPV slopen, dan weet ik hoe dat ding vast zit. Dan kan ik zonder schade de tank onder de Ambu weg schroeven en vervangen. Ondertussen kan ik wel een begin maken met het demonteren van de bak (er gaat een nieuwe koppeling in). | |
2cv | donderdag 10 april 2014 @ 23:39 |
Na het leggen van in totaal zo'n 120-130 tegels, is de tuin van mijn huis gereed om de Ambu te ontvangen:![]() ![]() ![]() ![]() Het interieur heb ik gestript: ![]() ![]() ![]() ![]() Ja, er is roest, maar nee, het zijn geen gaten of gevaarlijk dunne plekken. Oplossing: behandelen zodat het niet verder roest. Bovenop de ... eh ... steunen voor de achterbank (die er niet in zit of komt) en gordels (zie achterbank) zitten stukken metaal gepopnageld: ![]() ![]() Die gaan ook nog weg want ik zie niet in waarom die daar nuttig kunnen zijn. Het laswerk is netjes gedaan: ![]() Achterin zit (gelukkig) geen radiator meer: ![]() De bijbehorende slangen en afsluiter sloop ik er dus uit. Deze knoppen ga ik hergebruiken :green: ![]() En dit paneel moet ook maar heel blijven: ![]() Doekje tegen het lekken ![]() ![]() Plan: voorruit, tank en koppeling vervangen, eventuele andere (kleine) dingen ook fixxen en dan een kenteken er op smeren. De APK laat ik dan niet bij de RDW doen. | |
Fiorano | donderdag 10 april 2014 @ 23:52 |
![]() | |
Sjoegerd | vrijdag 11 april 2014 @ 00:03 |
Die kun je nog wel op grijs kenteken krijgen denk ik ![]() | |
2cv | vrijdag 11 april 2014 @ 00:07 |
Dan moet ik de ruiten vervangen voor iets wat geen licht doorlaat. En dat moet dan ook vastgekit zitten. Daarbij levert dat niet HEEL veel op. Maar als de ruiten er in blijven zitten ga ik ze wel opnieuw blinderen. Want dit is echt slecht gedaan en de folie is ook al beschadigd. | |
blup | vrijdag 11 april 2014 @ 11:16 |
![]() Die achterwielen/frame moeten een partij wringen bij een scherpe bocht. | |
2cv | vrijdag 11 april 2014 @ 23:12 |
Vanwege het relatief lage gewicht een stuk minder dan bij vrachtwagens. Vandaag heb ik een beginnetje gemaakt met het vervangen van de bak. Resultaat: een ronde aandrijfasmoer en een verwrongen wringijzer ![]() De handrem moet ik ook repareren. Die doet alleen iets op het rechter wiel. Dat is ook de kant van de weigermoer. Zouden die 2 iets met elkaar te maken hebben ? ![]() | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 11 april 2014 @ 23:15 |
Warmstoken en een luchtsleutel er op ![]() | |
2cv | vrijdag 11 april 2014 @ 23:16 |
Warmstoken sloopt vanalles. Luchtsleutel heb ik niet. Moer is rond omdat ik heb geprobeerd hem met hamer + beitel los te 'hakken'. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 11 april 2014 @ 23:18 |
Valt wel mee, de as vervang je toch. Roodstoken, dop er opslaan en gaan met de afwezige luchtsleutel ![]() | |
2cv | vrijdag 11 april 2014 @ 23:20 |
Roodstoken = lager + fusee ook aan gort. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 11 april 2014 @ 23:29 |
Kapot gaat het toch ![]() | |
2cv | vrijdag 11 april 2014 @ 23:30 |
Klopt ! Maar het moment van kapot gaan wil ik zo lang mogelijk uitstellen. | |
Ou-Tannu | zondag 13 april 2014 @ 00:41 |
goede compressor heb je die wel? ![]() | |
2cv | zondag 13 april 2014 @ 01:54 |
Yup. Met een tankje van 4 liter ![]() Een geschikte compressor komt er ook nog wel. | |
Ou-Tannu | maandag 14 april 2014 @ 00:34 |
4 liter.. hmm das niet veel.. ![]() heb je wel krachtstroom al aangevraagt? ![]() | |
2cv | maandag 14 april 2014 @ 01:41 |
Nog niet. Hoeft ook nog niet. | |
2cv | zondag 20 april 2014 @ 01:23 |
Ik zit in mijn maag met het stuurhuis. Ik overweeg die te vervangen voor een niet-bekrachtigd exemplaar. Minpunten van (nu) vervangen: - Het zal een paar uur (extra) werk kosten - Er moet een kleine, simpele aanpassing gedaan worden aan de kleine octopus - Het stuurt iets minder licht/lekker - Kleinere kans dat de Ambu voor Citromobiel af is Pluspunten van (nu) vervangen: - Heb ik bij het terug monteren van de versnellingsbak geen gekloot met het terugmonteren van 10.000 leidingen (zou dat opwegen tegen de tijd die het kost van het vervangen gen het stuurhuis ? ) - Hoef ik de verdraaide leiding (leiding draaide mee met de wartel) naar het stuurhuis toe niet te vervangen - Minder risico op hydraulische storingen (met die reden heb ik tot nog toe altijd bewust stuurbekrachtigingsvrije BX-en gereden) - Ik denk dat ik vrij makkelijk aan een goed, onbekrachtigd stuurhuis + drukregelaar etc. kan komen (en dan heb ik verder ook bijna niets meer nodig) - Als ik dat nu doe, doe ik dat terwijl de bak er uit is waardoor ik er beter bij kan Minpunten van NIET vervangen: - Er lekt iets bij het stuurhuis. Dat moet dan gerepareerd worden. Geen idee of de octopus lekt of het stuurhuis zelf, daar heb ik niet naar gekeken, maar het moet dicht. - De custom-made octopus moet aangepast worden (ja, die custom-made octopus gaat er hoe dan ook (weer) in) en die aanpassing zal vermoedelijk ingewikkelder zijn dan het aanpassen van de kleine octopus bij vervanging stuurhuis - Wellicht raak ik aan het comfort/luxe gevoel gewend terwijl het plan is om het stuurhuis t.z.t. toch te vervangen - Ik vind auto's zonder stuurbekrachtiging stoerder. [size=50]Stuurbekrachtiging is voor watjes ![]() - Er moeten weer 10.000 leidingen teruggemonteerd worden (en 1 vervangen) Pluspunten van NIET vervangen - Ik hoef het hele stuurhuis niet te vervangen - Het stuurt lichter/lekkerder - Het scheelt het (de)monteren van een stuurhuis (maar het terugmonteren van de leidingspaghetti kost ook tijd) Her en der staan wat puntjes dubbel, dat wel :$ Ik denk dat ik al weet wat ik ga doen, maar toch ff peilen ... | |
Ou-Tannu | zondag 20 april 2014 @ 11:46 |
vervangen voor een niet bekrachtigt model? ![]() ![]() | |
Prowl | zondag 20 april 2014 @ 12:04 |
Stuurbekrachtiging op een BX ![]() ![]() ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zondag 20 april 2014 @ 12:05 |
Is de leiding aan de linkerzijde niet lek? Vaak zat vervangen bij de bx, cm en xantia ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zondag 20 april 2014 @ 12:07 |
Moet je eens bij een xm v6 met diravi het stuurhuis vervangen ![]() | |
Klonk | zondag 20 april 2014 @ 12:11 |
Tof project, ben ervaringsdeskundige op het gebied van BX ambulances, niet echt qua knutselen aan de auto maar meer dat er iets aan mij moest worden geknutseld nadat ik uit de bocht was gevlogen op een fietsvakantie en tegen een boom was geknald ![]() | |
blup | zondag 20 april 2014 @ 13:39 |
Stuurbekrachtiging ![]() ![]() | |
2cv | maandag 21 april 2014 @ 23:04 |
Versnellingsbak ligt op de grond, stuurhuis is los maar wil m'n BX niet verlaten. Volgens de vraagbaak moet ik het ding een halve slag draaien en komt 'ie er dan zijwaarts uit. Volgens mij ontbreekt in de omschrijving de stap waarbij je een snijbrander nodig hebt ![]() | |
Chuck-N0rr1s | maandag 21 april 2014 @ 23:16 |
Stuurkolom vergeten? | |
2cv | maandag 21 april 2014 @ 23:18 |
Nope, zeker weten van niet. Daar waar de versnellingsbak zat heb ik mijn hoofd geplaatst en toen zag ik dat die los was. | |
Ou-Tannu | maandag 21 april 2014 @ 23:20 |
je BX is gewoon gehecht aan zn versnellingsbak ![]() ![]() ![]() | |
2cv | maandag 21 april 2014 @ 23:41 |
Versnellingsbak ligt allang in het schuurtje. Het stuurhuis doet moeilijk. | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 22 april 2014 @ 12:42 |
Beetje trekwerk al gedaan? | |
2cv | dinsdag 22 april 2014 @ 22:04 |
Trekwerk ![]() | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 22 april 2014 @ 22:17 |
Ja wat hangen, wat trekken. Zou jou niet wereldvreemd moeten zijn. Dan laat ie los, en kun je draaien en er uit vissen ![]() | |
2cv | dinsdag 22 april 2014 @ 22:32 |
Ik kan niet een stuurhuis dwars door een subframe/stabilisatorstang heen trekken, ondanks mijn ... eh ... trekervaring. Maar nadat ik de linker stuurkogel los geslepen had (ding zat compleet vastgerot), paste het stuurhuis net tussen de stabilisatorstang en het subframe door. Morgen onderdeeltjes scoren, overmorgen alles weer in elkaar schroeven, vrijdag kentekenkeuring. Tenminste, dat zou ik zo graag willen. Of het ook lukt weet ik niet, maar ik ga het in elk geval proberen. | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 22 april 2014 @ 22:37 |
Top, doe met stuurbekrachtiging of zonder? | |
2cv | dinsdag 22 april 2014 @ 22:40 |
Zonder. | |
Ou-Tannu | woensdag 23 april 2014 @ 09:11 |
hoop dat die door de kenteken keuring heen komt ![]() | |
2cv | woensdag 23 april 2014 @ 22:07 |
Ik ook. Maar dan moet er o.a. eerst weer een versnellingsbak in. Alleen is een stuk plastic wat op de koppelingshevel in het bellhouse zit gebroken. Alleen de dealer heeft die dingen niet meer en ook 2e hands zijn ze moeilijk verkrijgbaar. | |
Ou-Tannu | woensdag 23 april 2014 @ 22:48 |
Dat is dan weer een mooie tegenvaller :/ | |
2cv | woensdag 23 april 2014 @ 23:30 |
Stuk plastic gevonden ![]() | |
Prowl | donderdag 24 april 2014 @ 13:19 |
Ik wou wal zeggen, die plastic dingen zijn via BX club toch makkelijk te vinden? Ik weet iemand hier in de buurt die er een stuk of 20 van heeft liggen nieuw in verpakking ![]() | |
2cv | donderdag 24 april 2014 @ 23:04 |
Wie is dat ? En waar heeft hij ze vandaan ? En wil hij ze kwijt ? Wellicht is de club er voor te porren. Overigens heb ik vandaag een goed 2e hands exemplaar opgehaald. Morgen het stuurhuis er weer in prutsen en de bak aan de motor hangen. | |
Prowl | donderdag 24 april 2014 @ 23:13 |
Ik denk dat die daar allang van op de hoogte zijn en hij zal ze niet zomaar weg doen ![]() | |
2cv | donderdag 24 april 2014 @ 23:24 |
Assumptions ... | |
Ou-Tannu | vrijdag 25 april 2014 @ 13:16 |
*tromgeroffel* | |
2cv | vrijdag 25 april 2014 @ 22:09 |
Blijven trommelen. Of de montage van een stuurhuis moet een reden zijn om 'ba dum tss' te doen. | |
Ou-Tannu | zaterdag 26 april 2014 @ 00:50 |
op naar de volgende ronde? ![]() | |
2cv | maandag 28 april 2014 @ 00:38 |
Drukgroep wou niet van het vliegwiel af. 2 van de 6 torxboutjes deden moeilijk. Oplossing: de haakse slijper er in. In de drukgroep welteverstaan, niet in de boutjes. Vervolgens het gedeelte van de drukgroep dat wel los kwam weghalen, vliegwiel met restje drukgroep van de krukas af plukken (klinkt ook weer makkelijker dan het is) en vervolgens het vliegwiel plat op de tegels leggen. Dan kan je er fijn met een hamer en beitel bij om de boutjes los te tikken. Het vervangen van de keerring achter het vliegwiel ging ook al niet fijn: ik heb het ding er te diep in getikt. Maar Nanko heeft even gekeken bij een sloopblok of dat kwaad kon en dat lijkt niet het geval te zijn. Op hoop van zegen dus ... Vervolgens alles terug gemonteerd. Voor de drukgroep heb ik andere bouten gebruikt: gewone zeskant bouten. Dat kan en mag want de torxboutjes hebben sterkteklasse 8.8 en de vervangende bouten (6 stuks die allemaal dezelfde vorm en afmetingen hebben en dus ook allemaal even zwaar zijn) ook. Ik heb ze wel ingesmeerd met kopervet want ik heb er geen zin in om weer met hamer en beitel in de weer te moeten. Toen was de bak aan de beurt: andere priseaskeerring er in en een vers druklager er in. Tenminste, dat was het plan, want het druklager past niet. Schijnbaar heeft Pierre/Jean/Francois een oud type versnellingsbak in de Ambu gehangen en daar past een nieuw type duklager niet in. Morgen maar een vers druklager halen dat wel past. Het viel me vandaag op dat er geen knipperlichten in de voorspatborden zitten. Grappig detail, maar ik denk dat ik er toch andere spatborden op schroef. En wat zou de RDW er van vinden als er bij de import andere remmen op zitten ? Van een Xantia ofzo ? | |
Sparqq | maandag 28 april 2014 @ 06:13 |
Mischien had je gewoon een moertje op de torxboutjes moeten lassen en dan had je zo los gedraaid. Man man man wat een gepruts van je. | |
Hyperdude | maandag 28 april 2014 @ 06:41 |
Misschien kan TS niet lassen, en heeft ie niet voor niks een plastic-fantastic BX gekocht? ![]() Vermakelijk topic ![]() | |
Sparqq | maandag 28 april 2014 @ 06:59 |
Hij verkloot de wagen behoorlijk, hoe help het van de regen in de drup. | |
Alexxxxx | maandag 28 april 2014 @ 13:27 |
de wagen komt bij een bangerracer vandaan, laat hem lekker, of hij nu platgereden of platgeknutseld word, het houd 2cv van de straat. En het duurt lang en gaat nodeloos moeilijk, maar uiteindelijk krijgt hij wel ongeveer voor elkaar wat ie wil. ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 28 april 2014 @ 13:50 |
Precies.. t houd hem van de straat ![]() | |
Alexxxxx | maandag 28 april 2014 @ 14:28 |
van alle fokkers heb jij daar t grootste belang bij ![]() | |
Chuck-N0rr1s | maandag 28 april 2014 @ 15:06 |
![]() | |
Ou-Tannu | maandag 28 april 2014 @ 16:29 |
denk inderdaad dat zowel de 30cc als de 50cc als de 1900cc het afleggen tegen een BX ja ![]() | |
#ANONIEM | maandag 28 april 2014 @ 17:44 |
Zelfs al zou dat zo zijn,heb jij daar last van? | |
Ou-Tannu | maandag 28 april 2014 @ 20:46 |
de BXA stond wel lieftallig omhoog daarstraks ![]() | |
2cv | maandag 28 april 2014 @ 22:37 |
Dan had ik warmte in het vliegwiel gebracht waardoor het krom had kunnen trekken. Is ook niet ideaal. Daarbij kan je er wat onhandig bij met het laspistool waardoor het lassen ook wel eens kan mislukken. En mijn lasapparaat staat nog ergens anders. Maar ik heb het zeker overwogen ! | |
2cv | maandag 28 april 2014 @ 22:38 |
Verkloten ? Waarom ? ![]() | |
2cv | maandag 28 april 2014 @ 22:38 |
BXA ? | |
Ou-Tannu | maandag 28 april 2014 @ 22:47 |
ja die BX die niet zo standaard is :w ![]() | |
2cv | maandag 28 april 2014 @ 23:11 |
Ow, zo ![]() Morgen lig ik er weer onder. En zit er aan het eind van de dag weer een versnellingsbak in. | |
2cv | woensdag 30 april 2014 @ 01:16 |
Ik heb me aan m'n woord gehouden. Nu nog aandrijfassen er in en zulks. Thermostaat heb ik ook vervangen en wat koelslangenspul heb ik verwijderd. Is niet nodig. | |
Ou-Tannu | woensdag 30 april 2014 @ 11:04 |
levert dat nou een nuttige gewichts besparing op ![]() | |
zl7z | woensdag 30 april 2014 @ 21:17 |
Ga je die bumper nog fatsoeneren tzt en zoja hoe? | |
2cv | woensdag 30 april 2014 @ 22:37 |
Ik schat een kilo of 2. Het ding wordt gewogen voor de keuring en aan de hand daarvan mag ik wegenbelasting betalen. Dan telt elke kilo ![]() | |
2cv | woensdag 30 april 2014 @ 23:10 |
Ik denk dat ik de hele neus vervang: andere motorkap, andere spatborden, andere bumper. Ik hang de ouwe meuk van de GXPV (BX waarmee we vorig jaar de CarbageRun gereden hebben) er op. Daar kan ik dan naar hartelust in boren en aan lassen. En na de CarbageRun komt er wat fatsoenlijks in/op/aan. | |
Ou-Tannu | donderdag 1 mei 2014 @ 11:59 |
Gaat toch per blok van 50 (of 100KG)? | |
JohnnyKnoxville | donderdag 1 mei 2014 @ 15:57 |
Op welk gewicht mik je eigenlijk, 2cv? | |
zl7z | donderdag 1 mei 2014 @ 18:56 |
Ik doelde op de achterbumper. | |
2cv | donderdag 1 mei 2014 @ 22:41 |
Ja, maar als 'ie net boven zo'n grens zit ... | |
2cv | donderdag 1 mei 2014 @ 22:42 |
1000kg. | |
2cv | donderdag 1 mei 2014 @ 22:42 |
Ja, daar moet ook iets aan gebeuren ![]() Mijn plan: een gewone bumper er op en stukken van en andere bumper aanpassen en die in het ontstane gat plaatsen. | |
-niemand- | donderdag 1 mei 2014 @ 22:55 |
Misschien van tevoren ergens op de weegbrug gaan staan? zou jammer zijn als je net 10 kg boven de grens zit. | |
Aptoide | donderdag 1 mei 2014 @ 22:58 |
Gewoon met een bijna lege tank scheelt ook al aardig wat.. | |
2cv | donderdag 1 mei 2014 @ 22:58 |
Is. maar dan valt 'ie nog steeds in dezelfde categorie als m'n andere BX ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 1 mei 2014 @ 23:23 |
Dat is waar :-) gewoon met een "lege tank" wegen ![]() ![]() | |
2cv | donderdag 1 mei 2014 @ 23:25 |
Wegen gaat officiëel met een halfvolle tank. En daar gaat maximaal 66 liter in dacht ik. Dus 50 kg is wel wat veel ... | |
Ou-Tannu | donderdag 1 mei 2014 @ 23:27 |
hmm dat is dan weer jammer dan ja ![]() bandjes vullen met helium? ![]() | |
2cv | donderdag 1 mei 2014 @ 23:27 |
Waterstof is lichter ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 1 mei 2014 @ 23:28 |
geen idee.. weet wel dat dat explosiever is ![]() | |
2cv | donderdag 1 mei 2014 @ 23:29 |
De Hindenberg propten ze vol met dat spul. Dat was n.l. het lichtste gas wat ze konden vinden. | |
Ou-Tannu | donderdag 1 mei 2014 @ 23:30 |
Tja, denk alleen niet dat je je BX het zelfde lot gunt :-P | |
Prowl | vrijdag 2 mei 2014 @ 12:00 |
Als de een bumpertankje onder zit die er ook af, toevallig hebben ze niet nieuwe tankpijpjes binnen ![]() | |
2cv | donderdag 8 mei 2014 @ 00:04 |
Zit geen bumpertank op, maar de tank lekt wel ![]() En er komt GEEN nieuwe vulhals op. 85 euro voor een stuk plastic met een stukje staal ![]() | |
Dingest | donderdag 8 mei 2014 @ 00:30 |
De Hindenburg was aanvankelijk ontworpen voor helium en de Duitsers wilden dat ook gebruiken met het oog op veiligheid, ondanks dat het duurder en zwaarder is. Helium was toen al relatief zeldzaam en prijzig maar ivm een helium-exportverbod door de Amerikanen was het daardoor helemaal nauwelijks te verkrijgen en veel te duur, dus werden ze gedwongen de Hindenburg om te bouwen naar waterstof. Verder niets met BX ambu's te maken, just fyi ![]() | |
2cv | donderdag 8 mei 2014 @ 00:40 |
Ach, detail ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 9 mei 2014 @ 11:11 |
maar op waterstof.. kan wel rijden ![]() | |
2cv | maandag 12 mei 2014 @ 01:35 |
Hoera, er zittten weer aandrijfassen in. Tevens zijn nu alle retourslangen aangesloten, zitten de fusees en stuurkogels weer vast en zijn het LHM-vat + de bijbehorende filters weer brandschoon. Op zich niet veel voor een dag werk, maar ik heb de custom octopus ook wat gefatsoeneerd (voornamelijk wat slangen ingekort), de lange aandrijfas voorzien van een vers tussenlager en ik heb de uiteinden die in de versnellingsbak horen ontroest met scotchbrite. Ze hebben n.l. langer opgeslagen gelegen dan de bedoeling was waardoor er wat roest op zat. Morgen even wat ringetjes halen zodat ik de custom-made hogedrukslang weer lekvrij kan monteren (koperen ringen dichten niet genoeg af) en wellicht ook wat gaatjes laten boren in de lange M9-bout waarmee de pomp vast zit en dat kleine pennetje wat tussen de 2 koppelingshevels zit. De bout kan ik dan voorzien van een splitpen o.i.d. zodat als ik de moer niet vast draai, ik de moer niet kwijt raak (ja, ik weet het, dat is een oplossing voor een probleem dat ontstaat uit mijn eigen slordigheid) en aan dat pennetje kan ik dan een stuk handremkabel van een fiets o.i.d. vast maken zodat dat niet kwijt raakt als het tussen de koppelingshevels vandaan valt. Het viel me op dat de versnellingspook nogal scheef (naar links) stond. Ik heb daarom de Olving er bij gepakt: ![]() ![]() Er vallen mij 2 dingen op: - Voor zover ik me kan herinneren heb ik niet één BX gezien waarbij de pook verticaal stond als de bak in z'n vrij staat. - Ik heb geen lengte/stang Z. Niet in de Ambu, niet in Driezel. Kan het zijn dat de beschrijving van het afstellen van de pook alleen op gaat voor oude(re) versnellingsbakken en dat dat 'vergeten' is te melden in de beschrijving voor nieuwe versnellingsbakken ? | |
2cv | dinsdag 13 mei 2014 @ 01:29 |
Bevestigd: dat korte stangetje wat er bij mij niet zit, hoort er ook niet. Vorig jaar stelde ik de pook van de GXPV (BX waarmee we de CarbageRun reden) min-of-meer op de gok af door wat stangetetjes te verstellen. De pook stond beter, het schakelen ging beter, maar het schakelde nog niet zoals het zou moeten. Nu dus uitvinden hoe ik officiëel de pook af moet stellen. Op de versnellingsbak zie ik overal blauwe streeptjes: vloeibare pakking. De versnellingsbak is dus al eens uit elkaar geweest. Wellicht is het een gereviseerd exemplaar ... Overigens had de Ambu vandaag gereden als de dealer mij niet de verkeerde rubber ringetjes verkocht had ![]() - de grootste diameter die tussen pomp en drukregelaar zit, - de middenmaat die tussen drukregelaar en veiligheidsventiel zit en - de kleinste diameter die vanaf het veiligheidsventiel naar alle andere hydraulische componenten gaat. Kan dat kloppen ? Zo ja: dan heb ik rubbers gekregen voor de kleinste en de grootste diameter leiding en kan ik dus de leiding tussen drukregelaar en veiligheidsventiel niet monteren. Tussen de pomp en de drukregelaar zit er bij de Ambu nu niet de orginele stalen leiding maar de universele hydrauliekslang die eerder al op Criezel 2 en de GXPV woonde. | |
vannelle | dinsdag 13 mei 2014 @ 02:57 |
Maar hoe kun je vergeten de moer aan te draaien en wél de splitpen te plaatsen? | |
2cv | dinsdag 13 mei 2014 @ 04:20 |
Omdat ik soms de moer wel los draai, maar niet helemaal van het draadeind af. Dan gaat de splitpen er ook niet af ![]() | |
vannelle | dinsdag 13 mei 2014 @ 04:23 |
Ah tuurlijk. Ik ga je tip overnemen want ik lig ook dagelijks mijn auto af te stellen. | |
2cv | dinsdag 13 mei 2014 @ 05:27 |
Let wel: ik gebruik de splitpen niet als borging maar puur zodat ik de moer niet kwijt raak. Het is n.l. een M9 moer ... | |
Ou-Tannu | dinsdag 13 mei 2014 @ 11:26 |
wel slim ansigh ![]() | |
2cv | dinsdag 13 mei 2014 @ 22:36 |
Het is dom om steeds te vergeten die moer vast te draaien ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 13 mei 2014 @ 22:43 |
je raakt hem in elk geval niet kwijt ![]() en als die toch los weet te komen....zonder hulp 453 wereld wondertje valt die er niet ergens onderweg ![]() | |
FransDeens | woensdag 14 mei 2014 @ 19:09 |
Die pook afstellen is echt geen rocketscience hoor. Gewoon kijken welk stangetje beweegt als je de pook naar rechts beweegt en dan dat stangetje afstellen. Als je een BE1 hebt moet je naderhand het 'huis' afstellen (zoals op de foto) maar bij een BE3 is het allemaal redelijk rechttoe-rechtaan. Overigens hoort de pook niet verticaal te staan in de vrij, maar haaks tov de middenconsole. | |
2cv | donderdag 15 mei 2014 @ 01:23 |
Ik begin ook het vermoeden te krijgen dat het zo simpel is ja ![]() Maar met verticaal bedoel ik van links naar rechts. Dus dat de pookknop in z'n vrij wat verder naar de linker deur staat dan naar de rechter deur. | |
2cv | donderdag 15 mei 2014 @ 01:24 |
De Citroënboer had de juiste rubbertjes, maar wist niet hoe je de pook af hoort te stellen ! Erg matig ... Zou het in een Haynes vraagbaak staan ? Maar de Ambulance doet het ![]() De volgende stappen zijn de achterveerbollen vervangen, alles nog even nakijken (ik weet van één boutje dat ik het vergeten ben om vast te draaien), het ding op dieet zetten (zo licht mogelijk maken), er mee naar het RDW en dan er een APK op smeren. | |
Ou-Tannu | vrijdag 16 mei 2014 @ 01:04 |
en nog verder gekomen? | |
2cv | vrijdag 16 mei 2014 @ 01:43 |
Nope, heb een zolder gebouwd in het schuurtje. | |
Ou-Tannu | vrijdag 16 mei 2014 @ 10:08 |
ah, ja daar moet je ook handige harry voor zijn natuurlijk ![]() | |
2cv | zaterdag 17 mei 2014 @ 00:55 |
Ik heb vandaag niet aan de pook gezeten. Wel aan de tank. Die stokbroodconsumenten annex ambulancebouwers in het zuiden hebben de tank anders gemonteerd dan orgineel. Orgineel zitten er een soort clips met schroefdraad aan de tank vast. Als je de tank dan monteert, druk je hem omhoog en draai je vanuit het interieur 5 bouten (M8) door de bodem van de BX in die clips. Echter, meneer Collet vond het nodig om in het interieur zelf moeren te lassen op de gaten waar de M8 bouten in gaan en de clips weg te gooien. Om de tank te monteren, druk je hem omhoog en draai je van onder de BX de 5 bouten door de ogen/gaten in de tank en die schroef je dan vast in de moeren die in het interieur gelast zijn. Resultaat: relatief lange eindjes bout die in het interieur steken en (en dat vind ik veel belangrijker) de tank steunt op vrij kleine M8 sluitringen in plaats van die riant grote clips. Dat is geheid veel zwakker dan orgineel. Pluspunt is dat je van buiten af de tank kan vervangen, maar volgens mij gaan die tanks niet bijster vaak kapot. De tank zou ik half laten zakken omdat er een lekkage was. De ontluchtingsslang aan de linker kant van de tank was los geraakt (de tank zelf was verder nog heel) en die moest maar even vast gezet worden. Echter, bij het losmaken van de tank kwam ik er achter dat op één plek rondom een bevestigingspunt de bodem doorgerot was. Ik denk dat er een gebied van zo'n 5 x 5 cm aangetast is, dus de roest heeft zich redelijk ingehouden. De bout/moer waarmee de tank vast hoort te zitten, zat ook niet meer op z'n plek, terwijl dat, ondanks de roest, nog best had gekund. Wel was er iemand bezig geweest met kit. Ik had best een dikke strip kunnen gebruiken om het gat te overbruggen, maar ik vrees dat dat dan een tijdelijke oplossing met een permanent karakter zou gaan worden. Oplossing: tank demonteren en morgen een 'nieuw' stuk plaatwerk regelen en er in lassen. Alleen dat demonteren van de tank was nog best vervelend. Ik heb de tank leeg proberen te pompen met een losse, electrische brandstofpomp. Daarbij maakte ik gebruik van de orginele tankaansluiting die normaal ook gebruikt wordt om de diesel uit de tank in de motor te krijgen. Echter, dan blijft er nog erg veel brandstof in de tank zitten. Ik heb, nadat de tank onder de Ambu weg was, de tank via de vulopening (!) en een trechter in een jerrycan geleegd. Restultaat: er kwam nog zo'n 10-15 liter diesel uit. Pluspunten: het lag niet aan mij dat die tank zo zwaar was en je komt nooit met een lege tank te staan. Minpunt: ook al is de tank niet leeg, de brandstof komt niet in de motor. Ik vrees dat ik maandag niet bij de RDW zal staan ![]() | |
Ou-Tannu | zaterdag 17 mei 2014 @ 11:32 |
Das wel erg veel ja.. 10~15 liter wat je nooit kan gebruiken.. enne.. je wist toch dat die stokbroodbakkers raar zijn met dingen bedenken? ![]() | |
vannelle | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:54 |
Dan maar een andere dag naar het RDW, een goede oplossing is idd veel belangrijker! ![]() | |
2cv | zondag 18 mei 2014 @ 00:41 |
Dat ik die 10-15 liter mis, is niet zo heel erg. Dat heb ik tot nu toe ook niet echt gemist. Maar het is wel slordig. Ik heb nu overigens 2 tanks. Één er van zaag ik kapot om te kijken hoe zo'n tank er van binnen uit ziet (ik vermoed dat er antislingerschotten in zitten). Wellicht kan ik dan een oplossing vinden om wat meer diesel uit de tank te halen. | |
2cv | zondag 18 mei 2014 @ 00:42 |
De RDW kijkt niet naar de technische staat heb ik gehoord, tenzij er iets heel onveiligs is wat erg opvalt. Maar ik wil het ding gewoon in orde hebben. | |
vannelle | zondag 18 mei 2014 @ 00:49 |
Daarom zei ik dat ook...... | |
2cv | maandag 19 mei 2014 @ 03:08 |
Ik denk dat het wel leuk is om ook eens foto's te posten. Links werkte de handrem niet meer. De remklauw heb ik daarom vervangen door een exemplaar van de GXPV. Het exemplaar van de Ambulance ziet er zo uit: ![]() Datgene wat op zand lijkt, is geen zand maar compleet verdroogd vet. Het voelt ook niet aan als zand. De hevel voor de handrem beweegt overigens wel en voor zover ik na kon gaan werkt het hydraulische deel van de remklauw ook. Dat het spul van binnen verroest is, is uiteraard niet goed, maar wat er nou *precies* voor zorgt dat de handrem niet meer werkt op dat wiel is mij onduidelijk. Ook heb ik wat roest weggeslepen en er een vers(er) stuk blik in gelast. Dat ziet er zo uit: ![]() Zo was het. ![]() Her en der wat lijntjes gezet en het roestige blik er uit geslepen. ![]() Dit moet er in. Het ligt wat scheef omdat het anders door het gat heen lazert. Het donorblik is er dus echt in gelast in plaats van er op. ![]() Afstelling lasapparaat. 0,8mm draad, 10 liter gas per minuut (normaal 8 liter maar omdat het buiten was even wat meer gedaan) ![]() De eerste hechten om het donorblik op z'n plek te houden. ![]() Nee, dat zijn geen lasrupsen, maar 'tig' hechtjes op een rij. Soms deed ik een stuk of 5-10 hechtjes op een rij om zo een soort lasrups te creëren en dat ging prima. ![]() Nog even schoon gepoetst. ![]() Hoer kan je een beetje zien hoe bol de lassen zijn. Conclusie: her en der iets te bol (volgende keer de draadsnelheid op 1,4 zetten i.p.v. 1,5), maar goed genoeg. Ik geef mezelf een 6,8. Omdat mijn laswerk aan de Saab eerder niet zo goed gelukt is terwijl ik dacht dat ik het wel zou kunnen, was ik toch wel wat nerveus :sweat: Maar het is redelijk goed gelukt vind ik zelf. Misschien moet ik vaker dingen eens zelf gaan lassen i.p.v. het uit te besteden. Overigens ga ik de lassen niet vlak slijpen. Gewoon om een beetje te kunnen pimperdepatseren met mijn laswerk ![]() | |
2cv | maandag 19 mei 2014 @ 03:10 |
De stalen leiding tussen de pomp en de drukregelaar is kwetsbaar. Er staat dacht ik een druk op van 200 bar en dat is ook nog eens pulserend. Als dan de leiding een beetje beschadigd is, is de kans groot dat die scheurt/barst/lek raakt. En dan krijg je die leiding vanwege de hoge druk niet makkelijk meer dicht en vervangende leidingen groeien ook niet bepaald aan de bomen. Ik heb eens een lekke leiding gehad en daarom heb ik gezocht naar een oplossing. Die heb ik gevonden in een universele hydrauliekslang. De onderdelen daarvoor kan je makkelijker vinden en de slang kan wat meer ellende aan omdat het een slang is die kan buigen i.p.v. een leiding die dat niet kan. Mijn oplossing is als volgt: in zowel de pomp als de drukregelaar zit schroefdraad. Ik dacht dat dit gewone M10 schroefdraad is, in elk geval geen 'rare' schroefdraad met een afwijkende spoed of (nog erger) een totaal ander type schroefdraad dan metrische schroefdraad. Dat is een geluk bij een ongeluk, want ondanks dat de slang zelf van universeel spul gemaakt is dat je met universele onderdelen (pershulzen, wartels en meer hydrauliekspul) precies kan laten maken zoals je wilt, is er niet een inschroefkoppeling met M10 schroefdraad. Daarom heb ik een inschroefkoppeling aan laten passen. Deze had oorspronkelijk een schroefdraad die heel erg op M10 schroefdraad leek. Één keer een snijplaat M10 er overheen en de schroefdraad was echt M10. En die kan je dan fijn in je pomp/drukregelaar schroeven. De inschroefkoppeling: ![]() Rechts het bewerkte deel (M10), links is onaangepast. Geen idee wat voor schroefdraad daar op zit, dat is ook niet relevant. ![]() De bewerkte kant. ![]() De onbewerkte kant. De inschroefkoppeling zomaar in de pomp/drukregelaar schroeven kan om vervolgens de slang er op te maken kan, maar dat gaat lekken. Er moet nog een ring tussen en wel een hydrauliekring. Ervaring leert dat een koperen ring (ook) lekkage geeft. ![]() ![]() De buitenkant is van metaal (staal) en binnenin zit rubber. Dit rubber zit vast aan het metaal. ![]() De ring zit strak om het M10 schroefdraad heen. Geen nood, dit hoort zo. ![]() Even doordrukken en de ring zit waar je hem wilt hebben. Erg handig bij de montage, dan raak je de ring niet zomaar kwijt. Maar nu kom je op het volgende probleem: de ring moet niet alleen tegen het zeskant van de inschroefkoppeling rusten, maar ook tegen een vlak op de pomp. Alleen de pomp heeft niet zoveel van dat vlak. Oplossing: regel een Nanko en vraag hem lief of hij een stukje van je pomp wil frezen zodat je een mooi vlakje hebt waar de ring tegenaan kan rusten. ![]() Links de Nanko-pomp, rechts de orginele pomp. Het ontstane vlak moet haaks op het schroefdraad in de pomp staan. Dat is mogelijk door eerst een recht stuk draadeind in de pomp te draaien en het andere eind in de boorkop van de freesbank te klemmen. Vervolgens klem je de pomp vast in de bekken van de tafel van de freesbank en maak je het draadeind los uit de boorkop/pomp. Nu staat het schroefdraad van de pomp mooi verticaal in de freesbank en kan je een vlakje op/aan de pomp frezen. ![]() Nu kan je de inschroefkoppeling met ring in de pomp schroeven. ![]() Zoals je ziet is het vlak op de drukregelaar niet heel mooi vlak. Ik geef geen garanties, maar mijn ervaring is dat de hydrauliekring dit voldoende kan compenseren en dat de drukregelaar dus niet ook in de freesbank hoeft. ![]() Dus daar kan je ook een inschroefkoppeling met hydrauliekring in schroeven. ![]() Vervolgens kan de slang aan de inschroefkoppelingen gemonteerd worden en dat ziet er dan zo uit. Om alles wat zichtbaarder te maken heb ik de rest van de BX even verwijderd. ![]() Sang met een haakse koppeling aan de pomp. ![]() Slang met een rechte koppeling aan de drukregelaar. ![]() Zo ziet het er uit met de BX er weer omheen. Dit is aan de kant van de pomp. ![]() En dit is aan de kant van de drukregelaar. Dit zit nu in de ambulance en heeft eerder dienst gedaan in Criezel 2 en de GXPV. Alleen de hydrauliekringen heb ik moeten vervangen want die zijn niet te hergebruiken. Dus als je zo'n slang laat maken kan je het beste wat extra hydrauliekringen meenemen zodat je de slang eens kan demonteren als het nodig is. En als je carterstop lekt ondanks dat je daar netjes een nieuwe koperen ring omheen hebt gedaan en je de stop al met 20.000Nm aangedraaid hebt kan je ook een hydrauliekring gebruiken. Echter, dat is dan wel een andere maat dan je nodig hebt voor bovenstaande inschroefkoppelingen. | |
Prowl | maandag 19 mei 2014 @ 10:24 |
Net alsof een leiding op maat laten maken zo duur is ![]() Nu heb je meer werk en ws nog duurder uit ook nog ![]() | |
2cv | maandag 19 mei 2014 @ 22:37 |
De diameter van de leiding is vrij groot. Dat vind je niet zomaar. En dan zit je nog met een 'gevoelige' leiding. | |
Ou-Tannu | maandag 19 mei 2014 @ 23:09 |
Doe je wel snel hoor.. eerst de BXA er omweg halen... en dan weer er heulemaal omheen zetten ![]() | |
2cv | maandag 19 mei 2014 @ 23:49 |
*knip* ![]() [ Bericht 82% gewijzigd door 2cv op 20-05-2014 00:55:15 ] | |
Ou-Tannu | dinsdag 20 mei 2014 @ 00:34 |
dat moet je niet er bij vertellen ![]() | |
2cv | dinsdag 20 mei 2014 @ 00:55 |
![]() | |
2cv | donderdag 22 mei 2014 @ 01:42 |
Vandaag de tank gemonteerd (en de uitlaat en de hoogteregelingstang) en de vlotter in de tank ... eh ... 'afgesteld' ![]() Ik heb ook de pook afgesteld. De pook staat nu nagenoeg verticaal (van links naar rechts bekeken). Ik heb het stuurhuis een zetje gegeven en 2 stangetjes langer gemaakt. Één stangetje (dat de links-rechts beweging van de pook naar de bak doorgeeft) durfde ik niet langer te maken omdat de schroefdraad dan te weinig 'grip' heeft. Morgen even de laatste puntjes doen, dan kan het ding vrijdag hopelijk naar de RDW. To do: - Banden oppompen (ook die van Driezel) - Voorwielen monteren - Rotzooi er uit scheppen/vegen/blazen - Linker buitenspiegel + binnenspiegel monteren - Ding op de grond zetten - Lampen + ruitenwisser + ruitenwissersproeier testen - Emiel bellen voor een APK afspraak - Ééndagskenteken regelen - Papieren bij elkaar sprokkelen - Wieldoppen demonteren - Stang naar achterste hoogteregelaar recht torderen - Uitlijnafspraak maken - Controleren of de pookafstelling goed is - Plafondplaat uit laadruimte slopen - En hier komt iets wat ik even vergeten ben ... Weet iemand hoe kort vantevoren je een ééndagsskenteken aan kan vragen ? Ik lees op internet dat je een brief krijgt als je dat doet (dan zal het een dag of 2 vantevoren moeten), maar ook dat een telefoontje genoeg is ... | |
Ou-Tannu | donderdag 22 mei 2014 @ 07:33 |
http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Eendagskentekenbewijs-.aspx zo moeilijk issie toch niet? ![]() en anders bel je de RDW: 0900 0739 | |
2cv | donderdag 22 mei 2014 @ 23:58 |
Daar kan je een kentekenbewijs aanvragen ja ![]() | |
2cv | vrijdag 23 mei 2014 @ 00:32 |
Ohja, het ding staat weer op z'n wielen. | |
2cv | vrijdag 23 mei 2014 @ 02:52 |
Er moet nog wel wat aan gebeuren: - Verlichting + ruitenwisser + ruitensproeiers controleren - Rijhoogte nakijken/afstellen - Koppeling afstellen (pedaal moet nu haast door de bodem geramd worden) - Sensor toerenteller afstellen (als de motor stationair draait, geeft die nu 0 rpm aan. Gas bijgeven en de naald schiet omhoog) - Dynamoriem spannen - Kijken waarom de binnenverlichting/pieper voor lampen aan niet reageert als de deuren open gaan Er zit nog veel bedrading in die gebruikt is toen het nog een echte ambulance was. De uiteinden daarvan heb ik afgetaped. Wellicht kan ik dat later weer gebruiken want het ziet er nog wel netjes uit. | |
Ou-Tannu | vrijdag 23 mei 2014 @ 08:57 |
Of je zet de ambu op een ambu richting het RDW :p | |
Knutsel-Smurf | vrijdag 23 mei 2014 @ 12:19 |
Je gaat lekker!! Maar is het geen idee om eens in een koudontvetterbak te investeren? Kost nog geen 100 euro en als ik de pics zo zie krijg ik kriebels van de vette meuk ![]() | |
2cv | vrijdag 23 mei 2014 @ 23:06 |
En daar dan het hele motorblok in dompelen ? ![]() | |
2cv | vrijdag 23 mei 2014 @ 23:20 |
Vanmiddag heb ik iets briljants gedaan: ik heb de RDW gebeld. De resultaten: Invoeren kost ¤107,20 Invoeren + APK kost ¤139,20 'Losse' APK kost ¤55,- Het soort voertuig wordt overgenomen van de Franse registratie. Dus als de Ambu in Frankrijk een bedrijfswagen was, dan wordt het nu weer een bedrijfswagen. Echter, pas als de inrichting aan de Nederlandse regels voldoet, heb ik er financieel voordeel van (lagere wegenbelasting). Wat ik ga doen (alleen invoeren of invoeren met APK) weet ik nog niet. Ik heb in elk geval wél een ééndagskenteken en een verzekering geregeld. Dat ééndagskenteken gaat (inderdaad) digitaal en is secondenwerk. Ik moet nog wel even een kentekenplaat maken (papiertje met letters/cijfers er op) en het kentekenbewijs uitprinten. Morgen even de laatste dingen doen: - Lampen/ruitenwissers/ruitenwissersproeier testen/controleren - Rijhoogte nakijken/afstellen - Koppeling beter afstellen - Sensor toerental verder naar binnen drukken - Dynamoriem strakker zetten - Binnenverlichting/zoemer voor vergeten verlichting aan de praat krijgen - LHM niveau nakijken - LHM-lekkage oplossen (het lekt een beetje bij de drukregelaar, slangklem strakker aandraaien ?) Maandag naar de RDW ... | |
Ou-Tannu | zaterdag 24 mei 2014 @ 19:37 |
\o/ goed bezig.. En bedrijfswagen zou leuk zijn natuurlijk. Scheelt weer centen.. ![]() | |
2cv | zaterdag 24 mei 2014 @ 23:01 |
U snapt het ![]() Vandaag alle eerder genoemde punten nagekeken en op een nagenoeg verlaten parkeerterrein een hoogst illegaal testritje (geen verzekering, geen APK, geen Nederlands kenteken) gemaakt. Wat een waaghals ben ik toch. Ik denk dat ik er maandag maar voor ga. Import met APK. | |
Ou-Tannu | zondag 25 mei 2014 @ 01:40 |
boeiend, in het weekend zijn de wouten toch ver te zoeken ![]() | |
Erasmo | zondag 25 mei 2014 @ 08:53 |
Alles klaar? | |
Alexxxxx | zondag 25 mei 2014 @ 12:41 |
![]() | |
Ou-Tannu | maandag 26 mei 2014 @ 00:22 |
![]() | |
2cv | maandag 26 mei 2014 @ 11:20 |
Het belangrijkste nieuws van de dag is is dat ... ... komtie ... DE AMBULANCE IS GOEDGEKEURD ! ! ! ![]() ![]() ![]() En niet alleen voor een Nederlands kenteken, maar ook voor de APK. Het kenteken weet ik nog niet. Ik moet eerst een formulier downloaden, invullen en opsturen. Als dat ontvangen is krijg ik pas mijn kenteken. Het is lang geleden dat ik zo in spanning heb gezeten. Thijs en vaders, bedankt voor jullie steun gedurende deze zenuwslopende ochtend. | |
Erasmo | maandag 26 mei 2014 @ 11:25 |
Gefeliciteerd! ![]() | |
Alexxxxx | maandag 26 mei 2014 @ 12:56 |
14.gif | |
Fiorano | maandag 26 mei 2014 @ 13:09 |
Gefeliciteerd man! | |
Klonk | maandag 26 mei 2014 @ 13:14 |
Puik ![]() Hoeveel gewicht heb je er uiteindelijk nog uit weten te krijgen? | |
Ou-Tannu | maandag 26 mei 2014 @ 15:43 |
dus nu wachten op je kenteken... dan hop in de verzekering en cruisen met dat hok! ![]() | |
2cv | maandag 26 mei 2014 @ 17:35 |
Allen zeer veel dank ![]() Maar ik ben pas echt blij als ik de BPM-formulieren GOED heb ingevuld en ik dan ook echt een kenteken kan krijgen. Want de duidelijkheid laat te wensen over. Ik heb al 3 keer met de hulplijn (belastingtelefoon auto) gebeld. Ik heb echt het idee dat een paar extra aanwijzingen/verduidelijkingen gaan helpen. De laatste keer dat ik m'n belastingaangifte in heb gevuld was het echt simpeler. Overigens stond ik vandaag voor de 2e keer bij de RDW: men had de verkeerde datum van de Carte Grise overgenomen (daardoor werd de Ambu juridisch gezien een jaar jonger) en ik vond de massa in rijklare toestand wel heel hoog (1105kg). Oplossing: gecorrigeerd formulier halen (en hopen dat elders in het systeem de datum ook gecorrigeerd wordt) en nogmaals op de weegbrug. Die gaf 1020kg aan. Maar voor de motorrijtuigenbelasting kijkt men naar het ledig gewicht en dat is de massa in rijklare toestand minus 100kg, oftewel 1005kg. Scheelt weer 144 euro per jaar. Morgen maar weer met de belastingtelefoon auto bellen. Ik ben er nog niet uit en men is daar nu al naar huis. | |
bluemoon23 | maandag 26 mei 2014 @ 17:53 |
Ik heb een paar weken terug nog een auto ingevoerd vanuit Duitsland (BMW Z4) En die BPM papieren zijn inderdaad een drama, het is wel duidelijk dat die door vakgestoorde ambtenaren zijn opgesteld. Ook de uitleg op de site van de belastingdienst laat wel wat te wensen over. Ik had een BPM bedrag ingevuld op de papieren gebaseerd op de afschrijvingsmethode. Met enige moeite heb ik dat weten te berekenen. Uiteindelijk werd dat bedrag wat ik zelf had berekend zelfs naar beneden bijgesteld door de belastingdienst ![]() ![]() | |
Erasmo | maandag 26 mei 2014 @ 18:12 |
2CV je had gewoon een paar flessen met helium in de auto moeten leggen, dat is immers lichter dan lucht. | |
Ou-Tannu | maandag 26 mei 2014 @ 18:35 |
flessen? ![]() ballonnen was dan nuttiger.. ![]() | |
Erasmo | maandag 26 mei 2014 @ 18:35 |
Hap hap hap ![]() ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 26 mei 2014 @ 18:36 |
* Ou-Tannu vult Erasmo met helium | |
2cv | maandag 26 mei 2014 @ 19:01 |
Het 'leuke' is dat ik al weet dat ik 0,0 BPM af hoef te dragen, dat heb ik ook uitgerekend en (indirect) gehoord van de belastingdienst. Maar ik kan dat niet goed duidelijk maken aan het formulier. Als ik het zou vergelijken met een auto zou één pedaal bij de voeten van de bestuurder zitten, één pedaal in de kofferbak, één pedaal in het portiervak van de rechter achterdeur, één hevel zou tegen het dak aan zitten, één hevel in de brandstoftank en het stuurwiel zit op de plek waar je normaal gesproken het logo van de auto verwacht. En bij geen van de bedieningsorganen weet je wat er bediend wordt. Dus dat je aan het stuurwiel draait maar dat dat niet noodzakelijkerwijs betekent dat je auto van richting verandert. Misschien geef je gas of ram je met grof geweld de versnellingsbak in de 2e versnelling ... | |
2cv | maandag 26 mei 2014 @ 19:07 |
Je wilt niet weten wat voor absurds ik uitgevoerd heb om dat ding lichter te krijgen. - Halve interieur er uit (dashboardklepje, raamstijlbekleding, bekleding in de laadruimte achterin) - Tank gevuld met 2 liter diesel (had hem tot de laatste druppel leeg gegoten) en de vlotter vast gezet zodat de tank halfvol lijkt - Motor wel ontlucht maar de radiator niet - LHM op het minimale niveau - Wieldoppen er af - Reservewiel met rek en haak en al gedemonteerd - een perspex ruit gedemonteerd - Extra waterslangen er uit gehaald - Interieurverlichting achterin er uit - Ding om vermoedelijk infuuszakken aan te hangen er uit gehaald - Sierrand rond ventilator in het dak gedemonteerd - Alle losse zooi (snoeppapiertjes, krikslinger, krik) er uit gehaald Ik zou niet weten hoe ik dat ding lichter had kunnen maken ... | |
Ou-Tannu | maandag 26 mei 2014 @ 19:08 |
niet constructueel plaatwerk voorzien van gaten? ![]() | |
bluemoon23 | maandag 26 mei 2014 @ 19:08 |
Ik kon het niet zo goed vinden in het topic, maar istie ouder als 25 jaar ? Dan is het niet zo moeilijk om de BPM papieren in te vullen. (ik heb net de papieren nog even bekeken) | |
2cv | maandag 26 mei 2014 @ 19:09 |
Zelfs ik heb grenzen. | |
2cv | maandag 26 mei 2014 @ 19:09 |
22 jaar en 3 maanden ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 26 mei 2014 @ 21:01 |
maar hm 1005 KG hoezwaar is Driezel of hoe dat andere BX hok maar heet? ![]() | |
Erasmo | maandag 26 mei 2014 @ 21:04 |
Ventieldopjes niet vergeten? | |
2cv | maandag 26 mei 2014 @ 21:23 |
Met of zonder gereedschap ? | |
2cv | maandag 26 mei 2014 @ 21:24 |
Is volgens mij een APK-punt. | |
Erasmo | maandag 26 mei 2014 @ 21:25 |
Zou ongeveer de helft schelen met die werkplaats die je meesleept ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 26 mei 2014 @ 21:26 |
zo als ze op kenteken staat? ![]() | |
2cv | maandag 26 mei 2014 @ 21:27 |
1019kg ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 26 mei 2014 @ 21:36 |
moauw dan is het niet onaardig. gezien er op de ambu toch wat meer gewicht zit ![]() | |
2cv | maandag 26 mei 2014 @ 21:39 |
Oh ? De bekleding + achterbank is er uit. Tevens zit er een kleinere tank onder. | |
Ou-Tannu | maandag 26 mei 2014 @ 21:40 |
ja die tank doet t um ook echt eh met 2 liter peut er in ![]() en die achterbank / bekleden vs t extra ruime dak? ![]() | |
2cv | maandag 26 mei 2014 @ 21:42 |
het 'grote dak' is van polyester, het 'kleine dak' van staal ![]() Er zijn een aantal zaken die elkaar (deels) opheffen. Het is dus niet alleen maar groter. Vlak dat niet uit. | |
2cv | dinsdag 27 mei 2014 @ 23:30 |
Het schijnt dat er inderdaad fouten in het formulier voor de aangifte van de BPM zitten. Je vult ze digitaal in waarbij de getallen soms 'gecontroleerd' en geweigerd worden, dus moet je de formulieren deels digitaal invullen en vervolgens uitprinten en handmatig verder invullen. Maar ze gaan het één en ander verbeteren. Echter, daar heb ik niets aan want ik heb vanmiddag de laatste dingen ingevuld en de formulieren op de post gedaan. Hopelijk heb ik het goed gedaan en krijg ik geen naheffing BPM. | |
Ou-Tannu | dinsdag 27 mei 2014 @ 23:33 |
op een 22 jaar oud hok nog BPM willen vangen.. dat zou wel triest zijn van de overheid ![]() |