De stalen leiding tussen de pomp en de drukregelaar is kwetsbaar. Er staat dacht ik een druk op van 200 bar en dat is ook nog eens pulserend. Als dan de leiding een beetje beschadigd is, is de kans groot dat die scheurt/barst/lek raakt. En dan krijg je die leiding vanwege de hoge druk niet makkelijk meer dicht en vervangende leidingen groeien ook niet bepaald aan de bomen. Ik heb eens een lekke leiding gehad en daarom heb ik gezocht naar een oplossing. Die heb ik gevonden in een universele hydrauliekslang. De onderdelen daarvoor kan je makkelijker vinden en de slang kan wat meer ellende aan omdat het een slang is die kan buigen i.p.v. een leiding die dat niet kan.
Mijn oplossing is als volgt: in zowel de pomp als de drukregelaar zit schroefdraad. Ik dacht dat dit gewone M10 schroefdraad is, in elk geval geen 'rare' schroefdraad met een afwijkende spoed of (nog erger) een totaal ander type schroefdraad dan metrische schroefdraad. Dat is een geluk bij een ongeluk, want ondanks dat de slang zelf van universeel spul gemaakt is dat je met universele onderdelen (pershulzen, wartels en meer hydrauliekspul) precies kan laten maken zoals je wilt, is er niet een inschroefkoppeling met M10 schroefdraad. Daarom heb ik een inschroefkoppeling aan laten passen. Deze had oorspronkelijk een schroefdraad die heel erg op M10 schroefdraad leek. Één keer een snijplaat M10 er overheen en de schroefdraad was echt M10. En die kan je dan fijn in je pomp/drukregelaar schroeven.
De inschroefkoppeling:
![DSCF1882_640_zps7ca7c206.jpg]()
Rechts het bewerkte deel (M10), links is onaangepast. Geen idee wat voor schroefdraad daar op zit, dat is ook niet relevant.
![DSCF1883_640_zps6c5867a3.jpg]()
De bewerkte kant.
![DSCF1885_640_zpse45952fc.jpg]()
De onbewerkte kant.
De inschroefkoppeling zomaar in de pomp/drukregelaar schroeven kan om vervolgens de slang er op te maken kan, maar dat gaat lekken. Er moet nog een ring tussen en wel een hydrauliekring. Ervaring leert dat een koperen ring (ook) lekkage geeft.
![DSCF1891_640_zps2da2f132.jpg]()
![DSCF1892_640_zps9d89afb9.jpg]()
De buitenkant is van metaal (staal) en binnenin zit rubber. Dit rubber zit vast aan het metaal.
![DSCF1894_640_zps4d541cc3.jpg]()
De ring zit strak om het M10 schroefdraad heen. Geen nood, dit hoort zo.
![DSCF1895_640_zps0486af3a.jpg]()
Even doordrukken en de ring zit waar je hem wilt hebben. Erg handig bij de montage, dan raak je de ring niet zomaar kwijt.
Maar nu kom je op het volgende probleem: de ring moet niet alleen tegen het zeskant van de inschroefkoppeling rusten, maar ook tegen een vlak op de pomp. Alleen de pomp heeft niet zoveel van dat vlak. Oplossing: regel een Nanko en vraag hem lief of hij een stukje van je pomp wil frezen zodat je een mooi vlakje hebt waar de ring tegenaan kan rusten.
![DSCF1881_640_zpsbe233174.jpg]()
Links de Nanko-pomp, rechts de orginele pomp. Het ontstane vlak moet haaks op het schroefdraad in de pomp staan. Dat is mogelijk door eerst een
recht stuk draadeind in de pomp te draaien en het andere eind in de boorkop van de freesbank te klemmen. Vervolgens klem je de pomp vast in de bekken van de tafel van de freesbank en maak je het draadeind los uit de boorkop/pomp. Nu staat het schroefdraad van de pomp mooi verticaal in de freesbank en kan je een vlakje op/aan de pomp frezen.
![DSCF1887_640_zps86f0d212.jpg]()
Nu kan je de inschroefkoppeling met ring in de pomp schroeven.
![DSCF1878_640_zpsacb6c443.jpg]()
Zoals je ziet is het vlak op de drukregelaar niet heel mooi vlak. Ik geef geen garanties, maar mijn ervaring is dat de hydrauliekring dit voldoende kan compenseren en dat de drukregelaar dus niet ook in de freesbank hoeft.
![DSCF1880_640_zpsa75d2156.jpg]()
Dus daar kan je ook een inschroefkoppeling met hydrauliekring in schroeven.
![DSCF1888_640_zps3ca62cc0.jpg]()
Vervolgens kan de slang aan de inschroefkoppelingen gemonteerd worden en dat ziet er dan zo uit. Om alles wat zichtbaarder te maken heb ik de rest van de BX even verwijderd.
![DSCF1889_640_zpsc38cec34.jpg]()
Sang met een haakse koppeling aan de pomp.
![DSCF1890_640_zpsba2d1ac7.jpg]()
Slang met een rechte koppeling aan de drukregelaar.
![DSCF1900_640_zps48554532.jpg]()
Zo ziet het er uit met de BX er weer omheen. Dit is aan de kant van de pomp.
![DSCF1901_640_zps2138659f.jpg]()
En dit is aan de kant van de drukregelaar.
Dit zit nu in de ambulance en heeft eerder dienst gedaan in Criezel 2 en de GXPV. Alleen de hydrauliekringen heb ik moeten vervangen want die zijn niet te hergebruiken. Dus als je zo'n slang laat maken kan je het beste wat extra hydrauliekringen meenemen zodat je de slang eens kan demonteren als het nodig is.
En als je carterstop lekt ondanks dat je daar netjes een nieuwe koperen ring omheen hebt gedaan en je de stop al met 20.000Nm aangedraaid hebt kan je ook een hydrauliekring gebruiken. Echter, dat is dan wel een andere maat dan je nodig hebt voor bovenstaande inschroefkoppelingen.