abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 23 april 2014 @ 22:07:27 #76
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139196828
Ik ook. Maar dan moet er o.a. eerst weer een versnellingsbak in. Alleen is een stuk plastic wat op de koppelingshevel in het bellhouse zit gebroken. Alleen de dealer heeft die dingen niet meer en ook 2e hands zijn ze moeilijk verkrijgbaar.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_139198650
Dat is dan weer een mooie tegenvaller :/
  † In Memoriam † woensdag 23 april 2014 @ 23:30:18 #78
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139200603
Stuk plastic gevonden 8-)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 24 april 2014 @ 13:19:59 #79
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_139212185
Ik wou wal zeggen, die plastic dingen zijn via BX club toch makkelijk te vinden?

Ik weet iemand hier in de buurt die er een stuk of 20 van heeft liggen nieuw in verpakking _O-
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  † In Memoriam † donderdag 24 april 2014 @ 23:04:47 #80
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139234787
quote:
15s.gif Op donderdag 24 april 2014 13:19 schreef Prowl het volgende:
Ik wou wal zeggen, die plastic dingen zijn via BX club toch makkelijk te vinden?

Ik weet iemand hier in de buurt die er een stuk of 20 van heeft liggen nieuw in verpakking _O-
Wie is dat ? En waar heeft hij ze vandaan ? En wil hij ze kwijt ? Wellicht is de club er voor te porren.

Overigens heb ik vandaag een goed 2e hands exemplaar opgehaald. Morgen het stuurhuis er weer in prutsen en de bak aan de motor hangen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 24 april 2014 @ 23:13:28 #81
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_139235221
Ik denk dat die daar allang van op de hoogte zijn en hij zal ze niet zomaar weg doen :P
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  † In Memoriam † donderdag 24 april 2014 @ 23:24:04 #82
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139235816
Assumptions ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_139248795
*tromgeroffel*
  † In Memoriam † vrijdag 25 april 2014 @ 22:09:47 #84
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139264258
Blijven trommelen. Of de montage van een stuurhuis moet een reden zijn om 'ba dum tss' te doen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_139269157
op naar de volgende ronde? :+
  † In Memoriam † maandag 28 april 2014 @ 00:38:16 #86
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139329310
Drukgroep wou niet van het vliegwiel af. 2 van de 6 torxboutjes deden moeilijk. Oplossing: de haakse slijper er in. In de drukgroep welteverstaan, niet in de boutjes. Vervolgens het gedeelte van de drukgroep dat wel los kwam weghalen, vliegwiel met restje drukgroep van de krukas af plukken (klinkt ook weer makkelijker dan het is) en vervolgens het vliegwiel plat op de tegels leggen. Dan kan je er fijn met een hamer en beitel bij om de boutjes los te tikken.

Het vervangen van de keerring achter het vliegwiel ging ook al niet fijn: ik heb het ding er te diep in getikt. Maar Nanko heeft even gekeken bij een sloopblok of dat kwaad kon en dat lijkt niet het geval te zijn. Op hoop van zegen dus ...

Vervolgens alles terug gemonteerd. Voor de drukgroep heb ik andere bouten gebruikt: gewone zeskant bouten. Dat kan en mag want de torxboutjes hebben sterkteklasse 8.8 en de vervangende bouten (6 stuks die allemaal dezelfde vorm en afmetingen hebben en dus ook allemaal even zwaar zijn) ook. Ik heb ze wel ingesmeerd met kopervet want ik heb er geen zin in om weer met hamer en beitel in de weer te moeten.

Toen was de bak aan de beurt: andere priseaskeerring er in en een vers druklager er in. Tenminste, dat was het plan, want het druklager past niet. Schijnbaar heeft Pierre/Jean/Francois een oud type versnellingsbak in de Ambu gehangen en daar past een nieuw type duklager niet in. Morgen maar een vers druklager halen dat wel past.

Het viel me vandaag op dat er geen knipperlichten in de voorspatborden zitten. Grappig detail, maar ik denk dat ik er toch andere spatborden op schroef.

En wat zou de RDW er van vinden als er bij de import andere remmen op zitten ? Van een Xantia ofzo ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_139330398
Mischien had je gewoon een moertje op de torxboutjes moeten lassen en dan had je zo los gedraaid.

Man man man wat een gepruts van je.
  maandag 28 april 2014 @ 06:41:50 #88
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_139330455
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 06:13 schreef Sparqq het volgende:
Mischien had je gewoon een moertje op de torxboutjes moeten lassen en dan had je zo los gedraaid.

Man man man wat een gepruts van je.
Misschien kan TS niet lassen, en heeft ie niet voor niks een plastic-fantastic BX gekocht? :P

Vermakelijk topic :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_139330509
quote:
1s.gif Op maandag 28 april 2014 06:41 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Misschien kan TS niet lassen, en heeft ie niet voor niks een plastic-fantastic BX gekocht? :P

Vermakelijk topic :)
Hij verkloot de wagen behoorlijk, hoe help het van de regen in de drup.
pi_139338651
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 06:59 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Hij verkloot de wagen behoorlijk, hoe help het van de regen in de drup.
de wagen komt bij een bangerracer vandaan, laat hem lekker, of hij nu platgereden of platgeknutseld word, het houd 2cv van de straat. En het duurt lang en gaat nodeloos moeilijk, maar uiteindelijk krijgt hij wel ongeveer voor elkaar wat ie wil. :P
pi_139339322
quote:
14s.gif Op maandag 28 april 2014 13:27 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

de wagen komt bij een bangerracer vandaan, laat hem lekker, of hij nu platgereden of platgeknutseld word, het houd 2cv van de straat. En het duurt lang en gaat nodeloos moeilijk, maar uiteindelijk krijgt hij wel ongeveer voor elkaar wat ie wil. :P
Precies.. t houd hem van de straat _O-
pi_139340560
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 13:50 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Precies.. t houd hem van de straat _O-
van alle fokkers heb jij daar t grootste belang bij :P
pi_139341799
quote:
14s.gif Op maandag 28 april 2014 13:27 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

de wagen komt bij een bangerracer vandaan, laat hem lekker, of hij nu platgereden of platgeknutseld word, het houd 2cv van de straat. En het duurt lang en gaat nodeloos moeilijk, maar uiteindelijk krijgt hij wel ongeveer voor elkaar wat ie wil. :P
_O_
pi_139344753
quote:
10s.gif Op maandag 28 april 2014 14:28 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

van alle fokkers heb jij daar t grootste belang bij :P
denk inderdaad dat zowel de 30cc als de 50cc als de 1900cc het afleggen tegen een BX ja :P
pi_139346760
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 06:59 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Hij verkloot de wagen behoorlijk, hoe help het van de regen in de drup.
Zelfs al zou dat zo zijn,heb jij daar last van?
pi_139352859
de BXA stond wel lieftallig omhoog daarstraks :P
  † In Memoriam † maandag 28 april 2014 @ 22:37:51 #97
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139358016
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 06:13 schreef Sparqq het volgende:
Mischien had je gewoon een moertje op de torxboutjes moeten lassen en dan had je zo los gedraaid.

Man man man wat een gepruts van je.
Dan had ik warmte in het vliegwiel gebracht waardoor het krom had kunnen trekken. Is ook niet ideaal. Daarbij kan je er wat onhandig bij met het laspistool waardoor het lassen ook wel eens kan mislukken. En mijn lasapparaat staat nog ergens anders. Maar ik heb het zeker overwogen !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † maandag 28 april 2014 @ 22:38:11 #98
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139358033
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 06:59 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Hij verkloot de wagen behoorlijk, hoe help het van de regen in de drup.
Verkloten ? Waarom ? :')
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † maandag 28 april 2014 @ 22:38:50 #99
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139358060
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 20:46 schreef Ou-Tannu het volgende:
de BXA stond wel lieftallig omhoog daarstraks :P
BXA ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_139358463
ja die BX die niet zo standaard is :w :+
  † In Memoriam † maandag 28 april 2014 @ 23:11:04 #101
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139359542
Ow, zo :')

Morgen lig ik er weer onder. En zit er aan het eind van de dag weer een versnellingsbak in.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † woensdag 30 april 2014 @ 01:16:46 #102
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139400794
Ik heb me aan m'n woord gehouden. Nu nog aandrijfassen er in en zulks. Thermostaat heb ik ook vervangen en wat koelslangenspul heb ik verwijderd. Is niet nodig.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_139405546
levert dat nou een nuttige gewichts besparing op :?
pi_139428721
Ga je die bumper nog fatsoeneren tzt en zoja hoe?
  † In Memoriam † woensdag 30 april 2014 @ 22:37:56 #105
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139434185
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 11:04 schreef Ou-Tannu het volgende:
levert dat nou een nuttige gewichts besparing op :?
Ik schat een kilo of 2. Het ding wordt gewogen voor de keuring en aan de hand daarvan mag ik wegenbelasting betalen. Dan telt elke kilo ;)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † woensdag 30 april 2014 @ 23:10:05 #106
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139435956
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 21:17 schreef zl7z het volgende:
Ga je die bumper nog fatsoeneren tzt en zoja hoe?
Ik denk dat ik de hele neus vervang: andere motorkap, andere spatborden, andere bumper. Ik hang de ouwe meuk van de GXPV (BX waarmee we vorig jaar de CarbageRun gereden hebben) er op. Daar kan ik dan naar hartelust in boren en aan lassen. En na de CarbageRun komt er wat fatsoenlijks in/op/aan.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_139447439
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 22:37 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ik schat een kilo of 2. Het ding wordt gewogen voor de keuring en aan de hand daarvan mag ik wegenbelasting betalen. Dan telt elke kilo ;)
Gaat toch per blok van 50 (of 100KG)?
pi_139454453
Op welk gewicht mik je eigenlijk, 2cv?
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_139459645
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 23:10 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ik denk dat ik de hele neus vervang: andere motorkap, andere spatborden, andere bumper. Ik hang de ouwe meuk van de GXPV (BX waarmee we vorig jaar de CarbageRun gereden hebben) er op. Daar kan ik dan naar hartelust in boren en aan lassen. En na de CarbageRun komt er wat fatsoenlijks in/op/aan.
Ik doelde op de achterbumper.
  † In Memoriam † donderdag 1 mei 2014 @ 22:41:57 #110
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139470198
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 11:59 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Gaat toch per blok van 50 (of 100KG)?
Ja, maar als 'ie net boven zo'n grens zit ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 1 mei 2014 @ 22:42:12 #111
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139470213
quote:
11s.gif Op donderdag 1 mei 2014 15:57 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Op welk gewicht mik je eigenlijk, 2cv?
1000kg.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 1 mei 2014 @ 22:42:55 #112
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139470262
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 18:56 schreef zl7z het volgende:

[..]

Ik doelde op de achterbumper.
Ja, daar moet ook iets aan gebeuren :')

Mijn plan: een gewone bumper er op en stukken van en andere bumper aanpassen en die in het ontstane gat plaatsen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_139470949
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 22:42 schreef 2cv het volgende:

[..]

1000kg.
Misschien van tevoren ergens op de weegbrug gaan staan?
zou jammer zijn als je net 10 kg boven de grens zit.
pi_139471102
Gewoon met een bijna lege tank scheelt ook al aardig wat..
  † In Memoriam † donderdag 1 mei 2014 @ 22:58:12 #115
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139471107
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 22:55 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Misschien van tevoren ergens op de weegbrug gaan staan?
zou jammer zijn als je net 10 kg boven de grens zit.
Is. maar dan valt 'ie nog steeds in dezelfde categorie als m'n andere BX ;) En ik ga vrij ver: tankvlotter vast zetten (lijkt 'ie halfvol), wieldoppen er af, interieur uit de achterkant er uit, wieldoppen er af, reservewiel incl. beugel weg, koelsysteem zo leeg als mogelijk, enzovoorts, enzovoorts.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_139472435
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 22:41 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ja, maar als 'ie net boven zo'n grens zit ...
Dat is waar :-)

gewoon met een "lege tank" wegen :P scheelt je zo weer 50KG _O-
  † In Memoriam † donderdag 1 mei 2014 @ 23:25:13 #117
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139472502
Wegen gaat officiëel met een halfvolle tank. En daar gaat maximaal 66 liter in dacht ik. Dus 50 kg is wel wat veel ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_139472579
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:25 schreef 2cv het volgende:
Wegen gaat officiëel met een halfvolle tank. En daar gaat maximaal 66 liter in dacht ik. Dus 50 kg is wel wat veel ...
hmm dat is dan weer jammer dan ja :')
bandjes vullen met helium? :')
  † In Memoriam † donderdag 1 mei 2014 @ 23:27:53 #119
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139472624
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:27 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

hmm dat is dan weer jammer dan ja :')
bandjes vullen met helium? :')
Waterstof is lichter :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_139472649
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:27 schreef 2cv het volgende:

[..]

Waterstof is lichter :P
geen idee.. weet wel dat dat explosiever is :')
  † In Memoriam † donderdag 1 mei 2014 @ 23:29:30 #121
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139472718
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:28 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

geen idee.. weet wel dat dat explosiever is :')
De Hindenberg propten ze vol met dat spul. Dat was n.l. het lichtste gas wat ze konden vinden.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_139472755
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:29 schreef 2cv het volgende:

[..]

De Hindenberg propten ze vol met dat spul. Dat was n.l. het lichtste gas wat ze konden vinden.
Tja, denk alleen niet dat je je BX het zelfde lot gunt :-P
  vrijdag 2 mei 2014 @ 12:00:09 #123
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_139483262
Als de een bumpertankje onder zit die er ook af, toevallig hebben ze niet nieuwe tankpijpjes binnen *O*
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  † In Memoriam † donderdag 8 mei 2014 @ 00:04:18 #124
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139684459
Zit geen bumpertank op, maar de tank lekt wel :') Dus eerst de tank dicht maken, dan vervangen voor een exemplaar met bumpertank.

En er komt GEEN nieuwe vulhals op. 85 euro voor een stuk plastic met een stukje staal ):O
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_139685101
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:29 schreef 2cv het volgende:

[..]

De Hindenberg propten ze vol met dat spul. Dat was n.l. het lichtste gas wat ze konden vinden.
De Hindenburg was aanvankelijk ontworpen voor helium en de Duitsers wilden dat ook gebruiken met het oog op veiligheid, ondanks dat het duurder en zwaarder is. Helium was toen al relatief zeldzaam en prijzig maar ivm een helium-exportverbod door de Amerikanen was het daardoor helemaal nauwelijks te verkrijgen en veel te duur, dus werden ze gedwongen de Hindenburg om te bouwen naar waterstof.

Verder niets met BX ambu's te maken, just fyi :')
  † In Memoriam † donderdag 8 mei 2014 @ 00:40:22 #126
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139685360
Ach, detail :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_139733771
maar op waterstof.. kan wel rijden :+
  † In Memoriam † maandag 12 mei 2014 @ 01:35:30 #128
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139856078
Hoera, er zittten weer aandrijfassen in. Tevens zijn nu alle retourslangen aangesloten, zitten de fusees en stuurkogels weer vast en zijn het LHM-vat + de bijbehorende filters weer brandschoon. Op zich niet veel voor een dag werk, maar ik heb de custom octopus ook wat gefatsoeneerd (voornamelijk wat slangen ingekort), de lange aandrijfas voorzien van een vers tussenlager en ik heb de uiteinden die in de versnellingsbak horen ontroest met scotchbrite. Ze hebben n.l. langer opgeslagen gelegen dan de bedoeling was waardoor er wat roest op zat.

Morgen even wat ringetjes halen zodat ik de custom-made hogedrukslang weer lekvrij kan monteren (koperen ringen dichten niet genoeg af) en wellicht ook wat gaatjes laten boren in de lange M9-bout waarmee de pomp vast zit en dat kleine pennetje wat tussen de 2 koppelingshevels zit. De bout kan ik dan voorzien van een splitpen o.i.d. zodat als ik de moer niet vast draai, ik de moer niet kwijt raak (ja, ik weet het, dat is een oplossing voor een probleem dat ontstaat uit mijn eigen slordigheid) en aan dat pennetje kan ik dan een stuk handremkabel van een fiets o.i.d. vast maken zodat dat niet kwijt raakt als het tussen de koppelingshevels vandaan valt.

Het viel me op dat de versnellingspook nogal scheef (naar links) stond. Ik heb daarom de Olving er bij gepakt:





Er vallen mij 2 dingen op:
- Voor zover ik me kan herinneren heb ik niet één BX gezien waarbij de pook verticaal stond als de bak in z'n vrij staat.
- Ik heb geen lengte/stang Z. Niet in de Ambu, niet in Driezel.

Kan het zijn dat de beschrijving van het afstellen van de pook alleen op gaat voor oude(re) versnellingsbakken en dat dat 'vergeten' is te melden in de beschrijving voor nieuwe versnellingsbakken ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 13 mei 2014 @ 01:29:25 #129
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139893593
Bevestigd: dat korte stangetje wat er bij mij niet zit, hoort er ook niet. Vorig jaar stelde ik de pook van de GXPV (BX waarmee we de CarbageRun reden) min-of-meer op de gok af door wat stangetetjes te verstellen. De pook stond beter, het schakelen ging beter, maar het schakelde nog niet zoals het zou moeten. Nu dus uitvinden hoe ik officiëel de pook af moet stellen.

Op de versnellingsbak zie ik overal blauwe streeptjes: vloeibare pakking. De versnellingsbak is dus al eens uit elkaar geweest. Wellicht is het een gereviseerd exemplaar ...

Overigens had de Ambu vandaag gereden als de dealer mij niet de verkeerde rubber ringetjes verkocht had :( Voor zover ik na kan gaan zitten er 3 diameters hydrauliekleiding op een BX:
- de grootste diameter die tussen pomp en drukregelaar zit,
- de middenmaat die tussen drukregelaar en veiligheidsventiel zit en
- de kleinste diameter die vanaf het veiligheidsventiel naar alle andere hydraulische componenten gaat.
Kan dat kloppen ? Zo ja: dan heb ik rubbers gekregen voor de kleinste en de grootste diameter leiding en kan ik dus de leiding tussen drukregelaar en veiligheidsventiel niet monteren.

Tussen de pomp en de drukregelaar zit er bij de Ambu nu niet de orginele stalen leiding maar de universele hydrauliekslang die eerder al op Criezel 2 en de GXPV woonde.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_139894232
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 01:35 schreef 2cv het volgende:

De bout kan ik dan voorzien van een splitpen o.i.d. zodat als ik de moer niet vast draai, ik de moer niet kwijt raak (ja, ik weet het, dat is een oplossing voor een probleem dat ontstaat uit mijn eigen slordigheid)
Maar hoe kun je vergeten de moer aan te draaien en wél de splitpen te plaatsen?
  † In Memoriam † dinsdag 13 mei 2014 @ 04:20:00 #131
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139894375
Omdat ik soms de moer wel los draai, maar niet helemaal van het draadeind af. Dan gaat de splitpen er ook niet af ;)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_139894381
Ah tuurlijk.
Ik ga je tip overnemen want ik lig ook dagelijks mijn auto af te stellen.
  † In Memoriam † dinsdag 13 mei 2014 @ 05:27:03 #133
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139894430
Let wel: ik gebruik de splitpen niet als borging maar puur zodat ik de moer niet kwijt raak. Het is n.l. een M9 moer ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_139898857
wel slim ansigh :Y
  † In Memoriam † dinsdag 13 mei 2014 @ 22:36:39 #135
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139927072
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 11:26 schreef Ou-Tannu het volgende:
wel slim ansigh :Y
Het is dom om steeds te vergeten die moer vast te draaien :') Het is dus een slimme oplossing voor m'n eigen domheid :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_139927712
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 22:36 schreef 2cv het volgende:

[..]

Het is dom om steeds te vergeten die moer vast te draaien :') Het is dus een slimme oplossing voor m'n eigen domheid :P
je raakt hem in elk geval niet kwijt :7
en als die toch los weet te komen....zonder hulp 453 wereld wondertje valt die er niet ergens onderweg :+
pi_139955112
Die pook afstellen is echt geen rocketscience hoor. Gewoon kijken welk stangetje beweegt als je de pook naar rechts beweegt en dan dat stangetje afstellen. Als je een BE1 hebt moet je naderhand het 'huis' afstellen (zoals op de foto) maar bij een BE3 is het allemaal redelijk rechttoe-rechtaan. Overigens hoort de pook niet verticaal te staan in de vrij, maar haaks tov de middenconsole.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  † In Memoriam † donderdag 15 mei 2014 @ 01:23:29 #138
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139972746
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 19:09 schreef FransDeens het volgende:
Die pook afstellen is echt geen rocketscience hoor. Gewoon kijken welk stangetje beweegt als je de pook naar rechts beweegt en dan dat stangetje afstellen. Als je een BE1 hebt moet je naderhand het 'huis' afstellen (zoals op de foto) maar bij een BE3 is het allemaal redelijk rechttoe-rechtaan. Overigens hoort de pook niet verticaal te staan in de vrij, maar haaks tov de middenconsole.
Ik begin ook het vermoeden te krijgen dat het zo simpel is ja :P

Maar met verticaal bedoel ik van links naar rechts. Dus dat de pookknop in z'n vrij wat verder naar de linker deur staat dan naar de rechter deur.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 15 mei 2014 @ 01:24:37 #139
25682 2cv
Niet subtiel
pi_139972757
De Citroënboer had de juiste rubbertjes, maar wist niet hoe je de pook af hoort te stellen ! Erg matig ...

Zou het in een Haynes vraagbaak staan ?

Maar de Ambulance doet het *O* Tenminste, de motor draait, de achterkant komt omhoog (voor staat nog op bokken) en er lekt niets.

De volgende stappen zijn de achterveerbollen vervangen, alles nog even nakijken (ik weet van één boutje dat ik het vergeten ben om vast te draaien), het ding op dieet zetten (zo licht mogelijk maken), er mee naar het RDW en dan er een APK op smeren.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_140007617
en nog verder gekomen?
  † In Memoriam † vrijdag 16 mei 2014 @ 01:43:11 #141
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140008021
Nope, heb een zolder gebouwd in het schuurtje.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_140011501
ah, ja daar moet je ook handige harry voor zijn natuurlijk :P
  † In Memoriam † zaterdag 17 mei 2014 @ 00:55:14 #143
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140043300
Ik heb vandaag niet aan de pook gezeten. Wel aan de tank. Die stokbroodconsumenten annex ambulancebouwers in het zuiden hebben de tank anders gemonteerd dan orgineel. Orgineel zitten er een soort clips met schroefdraad aan de tank vast. Als je de tank dan monteert, druk je hem omhoog en draai je vanuit het interieur 5 bouten (M8) door de bodem van de BX in die clips. Echter, meneer Collet vond het nodig om in het interieur zelf moeren te lassen op de gaten waar de M8 bouten in gaan en de clips weg te gooien. Om de tank te monteren, druk je hem omhoog en draai je van onder de BX de 5 bouten door de ogen/gaten in de tank en die schroef je dan vast in de moeren die in het interieur gelast zijn. Resultaat: relatief lange eindjes bout die in het interieur steken en (en dat vind ik veel belangrijker) de tank steunt op vrij kleine M8 sluitringen in plaats van die riant grote clips. Dat is geheid veel zwakker dan orgineel. Pluspunt is dat je van buiten af de tank kan vervangen, maar volgens mij gaan die tanks niet bijster vaak kapot.

De tank zou ik half laten zakken omdat er een lekkage was. De ontluchtingsslang aan de linker kant van de tank was los geraakt (de tank zelf was verder nog heel) en die moest maar even vast gezet worden. Echter, bij het losmaken van de tank kwam ik er achter dat op één plek rondom een bevestigingspunt de bodem doorgerot was. Ik denk dat er een gebied van zo'n 5 x 5 cm aangetast is, dus de roest heeft zich redelijk ingehouden. De bout/moer waarmee de tank vast hoort te zitten, zat ook niet meer op z'n plek, terwijl dat, ondanks de roest, nog best had gekund. Wel was er iemand bezig geweest met kit. Ik had best een dikke strip kunnen gebruiken om het gat te overbruggen, maar ik vrees dat dat dan een tijdelijke oplossing met een permanent karakter zou gaan worden.

Oplossing: tank demonteren en morgen een 'nieuw' stuk plaatwerk regelen en er in lassen. Alleen dat demonteren van de tank was nog best vervelend. Ik heb de tank leeg proberen te pompen met een losse, electrische brandstofpomp. Daarbij maakte ik gebruik van de orginele tankaansluiting die normaal ook gebruikt wordt om de diesel uit de tank in de motor te krijgen. Echter, dan blijft er nog erg veel brandstof in de tank zitten. Ik heb, nadat de tank onder de Ambu weg was, de tank via de vulopening (!) en een trechter in een jerrycan geleegd. Restultaat: er kwam nog zo'n 10-15 liter diesel uit. Pluspunten: het lag niet aan mij dat die tank zo zwaar was en je komt nooit met een lege tank te staan. Minpunt: ook al is de tank niet leeg, de brandstof komt niet in de motor.

Ik vrees dat ik maandag niet bij de RDW zal staan :(
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_140049511
Das wel erg veel ja.. 10~15 liter wat je nooit kan gebruiken..

enne.. je wist toch dat die stokbroodbakkers raar zijn met dingen bedenken? :+
pi_140055006
Dan maar een andere dag naar het RDW, een goede oplossing is idd veel belangrijker! :D
  † In Memoriam † zondag 18 mei 2014 @ 00:41:05 #146
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140077298
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 11:32 schreef Ou-Tannu het volgende:
Das wel erg veel ja.. 10~15 liter wat je nooit kan gebruiken..

enne.. je wist toch dat die stokbroodbakkers raar zijn met dingen bedenken? :+
Dat ik die 10-15 liter mis, is niet zo heel erg. Dat heb ik tot nu toe ook niet echt gemist. Maar het is wel slordig.

Ik heb nu overigens 2 tanks. Één er van zaag ik kapot om te kijken hoe zo'n tank er van binnen uit ziet (ik vermoed dat er antislingerschotten in zitten). Wellicht kan ik dan een oplossing vinden om wat meer diesel uit de tank te halen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 18 mei 2014 @ 00:42:02 #147
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140077327
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 15:54 schreef vannelle het volgende:
Dan maar een andere dag naar het RDW, een goede oplossing is idd veel belangrijker! :D
De RDW kijkt niet naar de technische staat heb ik gehoord, tenzij er iets heel onveiligs is wat erg opvalt. Maar ik wil het ding gewoon in orde hebben.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_140077576
Daarom zei ik dat ook......
  † In Memoriam † maandag 19 mei 2014 @ 03:08:32 #149
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140119042
Ik denk dat het wel leuk is om ook eens foto's te posten.

Links werkte de handrem niet meer. De remklauw heb ik daarom vervangen door een exemplaar van de GXPV. Het exemplaar van de Ambulance ziet er zo uit:



Datgene wat op zand lijkt, is geen zand maar compleet verdroogd vet. Het voelt ook niet aan als zand. De hevel voor de handrem beweegt overigens wel en voor zover ik na kon gaan werkt het hydraulische deel van de remklauw ook. Dat het spul van binnen verroest is, is uiteraard niet goed, maar wat er nou *precies* voor zorgt dat de handrem niet meer werkt op dat wiel is mij onduidelijk.

Ook heb ik wat roest weggeslepen en er een vers(er) stuk blik in gelast. Dat ziet er zo uit:


Zo was het.


Her en der wat lijntjes gezet en het roestige blik er uit geslepen.


Dit moet er in. Het ligt wat scheef omdat het anders door het gat heen lazert. Het donorblik is er dus echt in gelast in plaats van er op.


Afstelling lasapparaat. 0,8mm draad, 10 liter gas per minuut (normaal 8 liter maar omdat het buiten was even wat meer gedaan)


De eerste hechten om het donorblik op z'n plek te houden.


Nee, dat zijn geen lasrupsen, maar 'tig' hechtjes op een rij. Soms deed ik een stuk of 5-10 hechtjes op een rij om zo een soort lasrups te creëren en dat ging prima.


Nog even schoon gepoetst.


Hoer kan je een beetje zien hoe bol de lassen zijn.

Conclusie: her en der iets te bol (volgende keer de draadsnelheid op 1,4 zetten i.p.v. 1,5), maar goed genoeg. Ik geef mezelf een 6,8.

Omdat mijn laswerk aan de Saab eerder niet zo goed gelukt is terwijl ik dacht dat ik het wel zou kunnen, was ik toch wel wat nerveus :sweat: Maar het is redelijk goed gelukt vind ik zelf. Misschien moet ik vaker dingen eens zelf gaan lassen i.p.v. het uit te besteden.

Overigens ga ik de lassen niet vlak slijpen. Gewoon om een beetje te kunnen pimperdepatseren met mijn laswerk ;)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † maandag 19 mei 2014 @ 03:10:04 #150
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140119051
De stalen leiding tussen de pomp en de drukregelaar is kwetsbaar. Er staat dacht ik een druk op van 200 bar en dat is ook nog eens pulserend. Als dan de leiding een beetje beschadigd is, is de kans groot dat die scheurt/barst/lek raakt. En dan krijg je die leiding vanwege de hoge druk niet makkelijk meer dicht en vervangende leidingen groeien ook niet bepaald aan de bomen. Ik heb eens een lekke leiding gehad en daarom heb ik gezocht naar een oplossing. Die heb ik gevonden in een universele hydrauliekslang. De onderdelen daarvoor kan je makkelijker vinden en de slang kan wat meer ellende aan omdat het een slang is die kan buigen i.p.v. een leiding die dat niet kan.

Mijn oplossing is als volgt: in zowel de pomp als de drukregelaar zit schroefdraad. Ik dacht dat dit gewone M10 schroefdraad is, in elk geval geen 'rare' schroefdraad met een afwijkende spoed of (nog erger) een totaal ander type schroefdraad dan metrische schroefdraad. Dat is een geluk bij een ongeluk, want ondanks dat de slang zelf van universeel spul gemaakt is dat je met universele onderdelen (pershulzen, wartels en meer hydrauliekspul) precies kan laten maken zoals je wilt, is er niet een inschroefkoppeling met M10 schroefdraad. Daarom heb ik een inschroefkoppeling aan laten passen. Deze had oorspronkelijk een schroefdraad die heel erg op M10 schroefdraad leek. Één keer een snijplaat M10 er overheen en de schroefdraad was echt M10. En die kan je dan fijn in je pomp/drukregelaar schroeven.

De inschroefkoppeling:


Rechts het bewerkte deel (M10), links is onaangepast. Geen idee wat voor schroefdraad daar op zit, dat is ook niet relevant.


De bewerkte kant.


De onbewerkte kant.

De inschroefkoppeling zomaar in de pomp/drukregelaar schroeven kan om vervolgens de slang er op te maken kan, maar dat gaat lekken. Er moet nog een ring tussen en wel een hydrauliekring. Ervaring leert dat een koperen ring (ook) lekkage geeft.




De buitenkant is van metaal (staal) en binnenin zit rubber. Dit rubber zit vast aan het metaal.


De ring zit strak om het M10 schroefdraad heen. Geen nood, dit hoort zo.


Even doordrukken en de ring zit waar je hem wilt hebben. Erg handig bij de montage, dan raak je de ring niet zomaar kwijt.

Maar nu kom je op het volgende probleem: de ring moet niet alleen tegen het zeskant van de inschroefkoppeling rusten, maar ook tegen een vlak op de pomp. Alleen de pomp heeft niet zoveel van dat vlak. Oplossing: regel een Nanko en vraag hem lief of hij een stukje van je pomp wil frezen zodat je een mooi vlakje hebt waar de ring tegenaan kan rusten.


Links de Nanko-pomp, rechts de orginele pomp. Het ontstane vlak moet haaks op het schroefdraad in de pomp staan. Dat is mogelijk door eerst een recht stuk draadeind in de pomp te draaien en het andere eind in de boorkop van de freesbank te klemmen. Vervolgens klem je de pomp vast in de bekken van de tafel van de freesbank en maak je het draadeind los uit de boorkop/pomp. Nu staat het schroefdraad van de pomp mooi verticaal in de freesbank en kan je een vlakje op/aan de pomp frezen.


Nu kan je de inschroefkoppeling met ring in de pomp schroeven.


Zoals je ziet is het vlak op de drukregelaar niet heel mooi vlak. Ik geef geen garanties, maar mijn ervaring is dat de hydrauliekring dit voldoende kan compenseren en dat de drukregelaar dus niet ook in de freesbank hoeft.


Dus daar kan je ook een inschroefkoppeling met hydrauliekring in schroeven.


Vervolgens kan de slang aan de inschroefkoppelingen gemonteerd worden en dat ziet er dan zo uit. Om alles wat zichtbaarder te maken heb ik de rest van de BX even verwijderd.


Sang met een haakse koppeling aan de pomp.


Slang met een rechte koppeling aan de drukregelaar.


Zo ziet het er uit met de BX er weer omheen. Dit is aan de kant van de pomp.


En dit is aan de kant van de drukregelaar.

Dit zit nu in de ambulance en heeft eerder dienst gedaan in Criezel 2 en de GXPV. Alleen de hydrauliekringen heb ik moeten vervangen want die zijn niet te hergebruiken. Dus als je zo'n slang laat maken kan je het beste wat extra hydrauliekringen meenemen zodat je de slang eens kan demonteren als het nodig is.

En als je carterstop lekt ondanks dat je daar netjes een nieuwe koperen ring omheen hebt gedaan en je de stop al met 20.000Nm aangedraaid hebt kan je ook een hydrauliekring gebruiken. Echter, dat is dan wel een andere maat dan je nodig hebt voor bovenstaande inschroefkoppelingen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')