Ik weet niet of je blij moet zijn met het aankomen van 5 kilo vet...quote:Op zaterdag 18 mei 2013 13:52 schreef LetItBleed het volgende:
Sinds 6 weken sportschool en eiwitrijk dieet, en nu 6 kilo aangekomen. Gaat de goede kant op
Ik ben geen grammetje vet aangekomen, dus gaat prima vgmquote:Op maandag 20 mei 2013 16:18 schreef kevin_ het volgende:
[..]
Ik weet niet of je blij moet zijn met het aankomen van 5 kilo vet...
Knap hoor. Ben je toch een uniek persoon. Ik zou 6 kilo per maand gaan aankomen als ik jou was. Dan gaat het nog ietsjes sneller.quote:Op maandag 20 mei 2013 19:43 schreef LetItBleed het volgende:
[..]
Ik ben geen grammetje vet aangekomen, dus gaat prima vgm
Ok, leuke kennismaking hier...quote:Op maandag 20 mei 2013 19:48 schreef kevin_ het volgende:
[..]
Knap hoor. Ben je toch een uniek persoon. Ik zou 6 kilo per maand gaan aankomen als ik jou was. Dan gaat het nog ietsjes sneller.
Full body.quote:Op woensdag 22 mei 2013 11:19 schreef nickhguitar het volgende:
He!
Ik heb een vraagje. Als ik 2x per week naar de gym kan gaan, wat zou dan het beste schema zijn? Een fullbody of een soort van split? Fb lijkt me toch?
Grt
Dat dacht ik eigenlijk al. Bedanktquote:
Je zou ook een UB LB split kunnen doen. Maar voor fitness zou ik het bij een FB houden. Hier staan een paar goede FB workouts.quote:Op woensdag 22 mei 2013 11:20 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Dat dacht ik eigenlijk al. BedanktHoeveel oefeningen dan per spiergroep? Al met al is het ook niet goed om te lang te trainen toch?
Wat ik daar een nadeel van vind is dat ik dan alle spiergroepen maar 1x per week pak. Met een fullbody kan ik ze toch 2x pakken, desnoods 2x met verschillende oefeningenquote:Op woensdag 22 mei 2013 11:22 schreef Snakey het volgende:
[..]
Je zou ook een UB LB split kunnen doen. Maar voor fitness zou ik het bij een FB houden. Hier staan een paar goede FB workouts.
http://www.muscleandstren(...)r-serious-gains.html
Daarom.quote:Op woensdag 22 mei 2013 11:25 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Wat ik daar een nadeel van vind is dat ik dan alle spiergroepen maar 1x per week pak. Met een fullbody kan ik ze toch 2x pakken, desnoods 2x met verschillende oefeningen
Puur met het oog op hypertrofie training, is dan 3x8 het beste of bijv. een 5x5. Kortom: Weinig herhalingen veel gewicht of iets meer herhalingen minder gewicht?quote:
5 x 5 is voor krachttraining. Dat zal je dus vooral in een powerlift schema tegenkomen. Hypertophy is 4 x 8, 3 x 12, maar niet meer dan 12. (Is mijn mening, anderen zullen zeggen 15).quote:Op woensdag 22 mei 2013 11:28 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Puur met het oog op hypertrofie training, is dan 3x8 het beste of bijv. een 5x5. Kortom: Weinig herhalingen veel gewicht of iets meer herhalingen minder gewicht?
Wat is het idee daarachter? Ik zou zeggen groter=sterker, dus krachttraining en hypertrophytraining gaan voor hetzelfde doel.quote:Op woensdag 22 mei 2013 11:30 schreef Snakey het volgende:
[..]
5 x 5 is voor krachttraining. Dat zal je dus vooral in een powerlift schema tegenkomen. Hypertophy is 4 x 8, 3 x 12, maar niet meer dan 12. (Is mijn mening, anderen zullen zeggen 15).
Kracht is niet gelijk aan spiermassa. Neurogene adaptatie en techniek is ook belangrijk. Vandaar dat er ook skinny-ass olympische lifters zijn die evenveel zo niet meer tillen.quote:Op woensdag 22 mei 2013 12:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat is het idee daarachter? Ik zou zeggen groter=sterker, dus krachttraining en hypertrophytraining gaan voor hetzelfde doel.
Zat net toevallig naar Xiaojun te kijken, is toch echt een baas. Zal nog lang duren voordat ik deadlift wat hij kan snatchen.quote:Op woensdag 22 mei 2013 12:33 schreef Verbosity het volgende:
[..]
Kracht is niet gelijk aan spiermassa. Neurogene adaptatie en techniek is ook belangrijk. Vandaar dat er skinny-ass ook olympische lifters zijn die evenveel zo niet meer tillen.
Maar hoe valideren de techniek en de neurogene adaptatie het verschil in setsamenstelling? Ik begrijp dat krachtsporters soms andere technieken gebruiken dan bodybuilders, maar waarom zou de ene techniek effectiever zijn bij 5x5, terwijl de ander effectiever is bij 3x12?quote:Op woensdag 22 mei 2013 12:33 schreef Verbosity het volgende:
[..]
Kracht is niet gelijk aan spiermassa. Neurogene adaptatie en techniek is ook belangrijk. Vandaar dat er skinny-ass ook olympische lifters zijn die evenveel zo niet meer tillen.
Omdat je zwaarder traint. Je zal minder herhalingen uitvoeren maar meer gewicht pakken.quote:Op woensdag 22 mei 2013 12:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar hoe valideren de techniek en de neurogene adaptatie het verschil in setsamenstelling? Ik begrijp dat krachtsporters soms andere technieken gebruiken dan bodybuilders, maar waarom zou de ene techniek effectiever zijn bij 5x5, terwijl de ander effectiever is bij 3x12?
En op welke manier verandert setsamenstelling de neurogene adaptatie? Waarom zouden bij 5x5 meer 'krachtzenuwen' worden aangemaakt, terwijl bij 3x8 meer 'groeizenuwen' worden aangemaakt?
Even wat technische termen.quote:Op woensdag 22 mei 2013 12:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar hoe valideren de techniek en de neurogene adaptatie het verschil in setsamenstelling? Ik begrijp dat krachtsporters soms andere technieken gebruiken dan bodybuilders, maar waarom zou de ene techniek effectiever zijn bij 5x5, terwijl de ander effectiever is bij 3x12?
En op welke manier verandert setsamenstelling de neurogene adaptatie? Waarom zouden bij 5x5 meer 'krachtzenuwen' worden aangemaakt, terwijl bij 3x8 meer 'groeizenuwen' worden aangemaakt?
Oké, duidelijk.quote:Op woensdag 22 mei 2013 13:07 schreef Snakey het volgende:
[..]
Even wat technische termen.![]()
Er zijn twee soorten hypertrophy, myofibrillar en cytoplasmic hypertrophy. De eerste is functioneel (powerliften) de twee is non functioneel (BB).
Myofibrillar is de trage vorm van hypertrophy maar waarbij spiergroei krachttoename betekent. Maw woorden, hoger gewicht bij een lager volume.5 x 5 dus.
Cytoplasmic hypertrophy krijg je door minder gewicht te gebruiken met een hoger volume. (4 x 8 of meer). Hierbij worden de myofribils niet groter maar de ruimte in de sarcomeres in de spier wordt groter, wat betekent dat de spieren groter worden zonder noodzakelijkerwijs sterker te worden.
Dat is (in een notendop) het verschil.
Het is ook niet zo heel simpel. Maar als je een spiercel even als een ballon ziet, dan doet cytoplasmic hypertrophy (4 x 8) die ballon vullen met lucht, terwijl myofibrillar hypertrophy (5 x 5) rubber aan de ballon toevoegt.quote:Op woensdag 22 mei 2013 15:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Oké, duidelijk.
Tenminste, duidelijker. Ik snap nog steeds niet hoe een verschil in training zo'n verschil in lichaamsgroei kan opleveren, maar die uitleg zal me waarschijnlijk boven de pet gaan.
Ik hoef het niet per se te weten hé. Zou dat wel zo zijn, dan zou ik al lang de wetenschappelijke literatuur ingedoken zijn.quote:Op woensdag 22 mei 2013 16:34 schreef Snakey het volgende:
[..]
Het is ook niet zo heel simpel. Maar als je een spiercel even als een ballon ziet, dan doet cytoplasmic hypertrophy (4 x 8) die ballon vullen met lucht, terwijl myofibrillar hypertrophy (5 x 5) rubber aan de ballon toevoegt.
Misschien dat iemand anders duidelijker of diepgaander kan uitleggen waarom dat zo is. Ik kom met mijn berperkte kennis niet verder dan te zeggen dat dat gewoon de reactie van de spier op verschillende vormen van belasting is.
Ik hou er wel van om dat soort kennis op te doen. Dan begrijp je ook beter hoe te trainen en waarom.quote:Op woensdag 22 mei 2013 17:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik hoef het niet per se te weten hé. Zou dat wel zo zijn, dan zou ik al lang de wetenschappelijke literatuur ingedoken zijn.
Ik vroeg me gewoon af hoe zo'n schijnbaar triviaal detail zulke grote gevolgen kan hebben.
Ik ben daarom trouwens boeken over powerliften gaan lezen. Die gaan veel dieper in op zaken. Boeken over BB komen vaak niet verder dan hoe je oefeningen moet doen, en zogennaamde beste workouts. Daar heb je weinig of niets aan.quote:Op woensdag 22 mei 2013 17:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik hoef het niet per se te weten hé. Zou dat wel zo zijn, dan zou ik al lang de wetenschappelijke literatuur ingedoken zijn.
Ik vroeg me gewoon af hoe zo'n schijnbaar triviaal detail zulke grote gevolgen kan hebben.
Hmm, dat zie je op internet ook veel. Allemaal lijstjes met 'the five sickest workouts for killer abs' en 'ten must-do exercises for beginners', maar maar weinig achtergrond en verklaringen. Dat is inderdaad jammer als je serieus bezig wilt zijn met je training.quote:Op woensdag 22 mei 2013 17:16 schreef Snakey het volgende:
[..]
Ik ben daarom trouwens boeken over powerliften gaan lezen. Die gaan veel dieper in op zaken. Boeken over BB komen vaak niet verder dan hoe je oefeningen moet doen, en zogennaamde beste workouts. Daar heb je weinig of niets aan.
Ik ben zo goed als gestopt met dingen lezen op internet. Er is zoveel bagger dat het gewoon niet leuk meer is. Zelfde als voeding trouwens.quote:Op woensdag 22 mei 2013 17:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hmm, dat zie je op internet ook veel. Allemaal lijstjes met 'the five sickest workouts for killer abs' en 'ten must-do exercises for beginners', maar maar weinig achtergrond en verklaringen. Dat is inderdaad jammer als je serieus bezig wilt zijn met je training.
Misschien zit ik ook op de verkeerde sites.
Lees T-nation.quote:Op woensdag 22 mei 2013 17:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hmm, dat zie je op internet ook veel. Allemaal lijstjes met 'the five sickest workouts for killer abs' en 'ten must-do exercises for beginners', maar maar weinig achtergrond en verklaringen. Dat is inderdaad jammer als je serieus bezig wilt zijn met je training.
Misschien zit ik ook op de verkeerde sites.
quote:Op donderdag 23 mei 2013 10:21 schreef marcie216 het volgende:
Jezus ben veel kracht kwijt geraakt. Kan mezelf niet eens 2x optrekken aan een plank in een speeltuin..
Iemand een trainingsschema voor thuis coor beginners?
trainen moet je in een sportschool doenquote:
Je moet niet '2 tot 3' keer gaan. Met '2 tot 3' keer denk je voortdurend: 'ach, ik ga deze week wel eens twee keer'. En de week daarop heb je het drukker, en dan wordt het één keer. Voordat je het weet, ga je een week niet, want o wat heb je veel te doen. En dan nog een week. En nog en week. En dan heb je een duur abonnement met geweldige begeleiding waar je helemaal niets mee doet. Been there, done that.quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:27 schreef Adolecens het volgende:
Hi,
Meld me hier ook maar even. Goed voor de motivatie hoop ik
Inmiddels ingeschreven bij sportschool, intake en alles. Basisprogramma opgezet voor de komende weken en dan evaluatie van de afgelopen periode op 4 juni. Krijg er een voedingsadvies bij van hen en over 2 weken doelen bepalen. Frequentie sportschool: 2 tot 3x per week, eetpatroon aanpassen en gezonder leven/ eten.
Ben benieuwd
Tnx. Heb je inderdaad wel een punt. Dinsdag en donderdag staan vast. De derde keer zal op zaterdag of zondag zijn. Denk dat dat even bezien is wat het handigst is. Vermoed dat het zaterdagmorgen druk is.quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je moet niet '2 tot 3' keer gaan. Met '2 tot 3' keer denk je voortdurend: 'ach, ik ga deze week wel eens twee keer'. En de week daarop heb je het drukker, en dan wordt het één keer. Voordat je het weet, ga je een week niet, want o wat heb je veel te doen. En dan nog een week. En nog en week. En dan heb je een duur abonnement met geweldige begeleiding waar je helemaal niets mee doet. Been there, done that.
Je moet of twee keer gaan, of drie keer. Als je er een gewoonte van maakt om op vaste tijden te gaan, is het veel makkelijker vol te houden, zeker in het begin.
Wat voor resultaat verwacht je? Het is volgens mij gewoon een energieboost zodat je harder/langer kunt trainen.quote:Op donderdag 23 mei 2013 21:35 schreef Jongentje. het volgende:
Ik las op diverse forums over dextro poeder. Heb eens zo'n pak aangeschaft en wil het gaan gebruiken, maar ik ben pas ongeveer 6 maanden aan het sporten. Zal dit resultaat opleveren of heeft het geen zin dit te gebruiken?
Ik las dat de spieren sneller herstellen en ook sneller groeien..quote:Op donderdag 23 mei 2013 21:37 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Wat voor resultaat verwacht je? Het is volgens mij gewoon een energieboost zodat je harder/langer kunt trainen.
Nee. Wellicht krijg je er wat extra energie van tijdens of na de training.quote:Op donderdag 23 mei 2013 21:52 schreef Jongentje. het volgende:
[..]
Ik las dat de spieren sneller herstellen en ook sneller groeien..
Hoe ziet je schema eruit?quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:27 schreef Adolecens het volgende:
Hi,
Meld me hier ook maar even. Goed voor de motivatie hoop ik
Inmiddels ingeschreven bij sportschool, intake en alles. Basisprogramma opgezet voor de komende weken en dan evaluatie van de afgelopen periode op 4 juni. Krijg er een voedingsadvies bij van hen en over 2 weken doelen bepalen. Frequentie sportschool: 2 tot 3x per week, eetpatroon aanpassen en gezonder leven/ eten.
Ben benieuwd
Tot 4 juni;quote:
1) Als je niet in oefening gewicht omhoog gaat, boek je geen progressiequote:Op vrijdag 24 mei 2013 14:46 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Tot 4 juni;
• 10 minuten crosstrainer, level 4
• 2x20 20kg chest press
• 2x20 20kg pulldown
• 2x20 40kg leg press
• 2x20 40kg back extension
• 2x20 40kg total abdominal
• 2x20 40kg lower back
• 2x20 40kg shoulder press
• 10 minuten hometrainer, level 5
• 5 minuten hometrainer, level 3
Volgens mij vergeet ik er één, dacht 8 apparaten te hebben.
4 juni meten, wegen, voedingsadvies, doelen bepalen, schema aanpassen.
Wat voor shoulder press doe je? Op het apparaat waar ik aan denk is 40 kg wel heel erg veel in verhouding tot de andere gewichten die je gebruikt.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 14:46 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Tot 4 juni;
• 2x20 20kg chest press
• 2x20 20kg pulldown
• 2x20 40kg leg press
• 2x20 40kg lower back
quote:Op vrijdag 24 mei 2013 14:46 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Tot 4 juni;
• 2x20 20kg chest press
• 2x20 20kg pulldown
• 2x20 40kg leg press
• 2x20 40kg lower back
Meestal zijn de schema's van sportinstructeurs niet zo best, ik zou je het Starting Strength schema aanraden persoonlijk. Daarmee kan je behoorlijk wat kracht pakken.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 14:48 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
1) Als je niet in oefening gewicht omhoog gaat, boek je geen progressie
2) Je zit in matige rep ranges en set ranges te werken (3-4 sets van 5-12 reps max tot failure op laatste rep van laatste set is de zwaarte die je zoekt)
Ik durf het bijna niet te vragen, maar zou je een voorbeeld kunnen geven van hun voedingsadviezen?quote:Op vrijdag 24 mei 2013 14:46 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Tot 4 juni;
• 2x20 20kg chest press
• 2x20 20kg pulldown
• 2x20 40kg leg press
• 2x20 40kg lower back
Voor fitness doeleinden zijn misschien Scooby's programmas beter, omdat die nog wel aandacht voor cardio heeft. http://scoobysworkshop.com/ en zijn oefeningen lijken meer fool-proof. (Lees als je ze fout uitvoert is het gevaar op blessures iets minder dan bij SS).quote:Op vrijdag 24 mei 2013 14:51 schreef esv7 het volgende:
[..]
[..]
Meestal zijn de schema's van sportinstructeurs niet zo best, ik zou je het Starting Strength schema aanraden persoonlijk. Daarmee kan je behoorlijk wat kracht pakken.
Kan dat er niet mee te maken hebben dat de instructeur me rustig laat beginnen? Het is lang geleden dat ik met de sportschool bezig ben geweest en mijn conditie is niet al te best..quote:Op vrijdag 24 mei 2013 14:48 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
1) Als je niet in oefening gewicht omhoog gaat, boek je geen progressie
2) Je zit in matige rep ranges en set ranges te werken (3-4 sets van 5-12 reps max tot failure op laatste rep van laatste set is de zwaarte die je zoekt)
Zoiets;quote:Op vrijdag 24 mei 2013 14:51 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Wat voor shoulder press doe je? Op het apparaat waar ik aan denk is 40 kg wel heel erg veel in verhouding tot de andere gewichten die je gebruikt.
Ok tnx! Sla hem ff op. Wacht ff dat vervolg gesprek af en zal het daar ook eens ter tafel gooien.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 14:51 schreef esv7 het volgende:
[..]
[..]
Meestal zijn de schema's van sportinstructeurs niet zo best, ik zou je het Starting Strength schema aanraden persoonlijk. Daarmee kan je behoorlijk wat kracht pakken.
Zodra ik het heb kan ik wel ff kijken. Hoezo, ben je sceptisch?quote:Op vrijdag 24 mei 2013 14:55 schreef Nic1 het volgende:
[..]
Ik durf het bijna niet te vragen, maar zou je een voorbeeld kunnen geven van hun voedingsadviezen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |