abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126159583
quote:
Vergeet die wietpas. Haal dat spul voortaan op straat

De wietpas zorgt ervoor dat toeristen geen coffeeshop meer inkomen. Dat geldt ook voor Nederlandse blowers die even buiten hun woonplaats wat willen halen. Voortaan koop je je spul dus bij een dealer op straat, die wellicht ook cocaïne in de aanbieding heeft. Gebruiken kan in een portiek.

Criminelen zouden daarom het regeringsplan voor de invoering van een wietpas moeten aanmoedigen. Hun drugshandel op straat zal bloeien als nooit te voren, terwijl de coffeeshops hun klantenkring zien slinken omdat ze alleen nog aan inwoners mogen leveren die zich eerder bij hen geregistreerd hebben.

Is dit wat de regering beoogt met de maatregel? Nee, maar het zijn wel de consequenties als zij de wietpas invoert. Dat leren we uit twee opiniestukken die vanmorgen in nrc.next verschenen.

Nicole Maalsté, drugsonderzoeker en auteur van Polderwiet (De Fontein, 2007), betoogt dat de regering beter de achterdeur van coffeeshops in de gaten kan houden. Daar wordt de drugs immers aangeleverd. Dit gedoogde illegale circuit blijft volgens Maalsté een erg interessant terrein voor criminele organisaties. Wie de georganiseerde misdaad wil bestrijden, kan daarom beter de achterdeur reguleren en de kleine telers met rust laten. Een pasje voor de achterdeur dus.

NOS Headlines - Wietpas

Dat blowers nu nauwelijks in aanraking komen met andere drugs, pleit volgens Maalsté het meest voor het huidige gedoogbeleid. Ook wijst ze erop dat Nederland grotendeels zelfvoorzienend is geworden, wat buitenlandse smokkelaars van een bezoek weerhoudt.

Kan de wietpas juridisch wel? Nee, zegt advocaat Maurice Veldman. Het wettelijk kader van het gedoogbeleid ontbeert de mogelijkheid een pasjessysteem in te voeren waarmee sommige burgers van overheidswege worden uitgenodigd om strafbare feiten te plegen door hen toegang te verlenen tot een plaats om softdrugs te kopen. De burgemeester, zo voorspelt Veldman, zal de rechter op zijn weg vinden als hij door de minister wordt gedwongen wietpassen te verstrekken.
Deel 1: NWS / Vergeet die wietpas. Haal dat spul voortaan op straat
Deel 2: NWS / De wietpas #2
Deel 3: NWS / De wietpas #3
Deel 4: NWS / De wietpas #4 - blows your head off...
Deel 5: NWS / De wietpas #5 - Nederland op stelten...
Deel 6: NWS / De wietpas #6 - De opkomst van de straatdealers
Deel 7: NWS / De wietpas #7 - Tegenstrijdige nieuwsberichten
Deel 8: NWS / De wietpas #8 - If you repeat a lie often enough, it becomes the truth
Deel 9: NWS / De wietpas #9 - Waar we lachen om de stuiptrekkingen van de vvd
Deel 10: NWS / De wietpas #10 - Waar het liberale deel van de VVD zoek is
Deel 11: NWS / De wietpas - deel 11 - Het nieuwe reageerakkoord hopelijk beter is!

Hier verder over het aankomende succes..

En hier verder omtrent de Wietpas en alles daarom heen. :)
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_126160258
gewoon geen wietpas
Als ik last van keelpijn heb, eet ik egels ! :P
  dinsdag 7 mei 2013 @ 08:38:54 #3
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_126161362
De persoon waar het gedoogbeleid om begonnen is, legt nog eens haarfijn uit waarom vechten tegen hennep geen resultaat heeft, en nooit zal hebben.....

Kees Hoekert _O_ ^O^ _O_
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_126162820
quote:
Politie doet inval bij Mississippi, Marokkaanse straatdealers vieren even verderop een feestje

MAASTRICHT - De politie in Maastricht is vanavond met veel machtsvertoon wietboot de Mississippi aan de Maasboulevard in Maastricht binnengevallen. Er zijn drie aanhoudingen verricht. Het gaat om twee beheerders en een personeelslid van de coffeeshop. Het onderzoek in de boot is uitgevoerd omdat 'de politie heeft geconstateerd dat vandaag vanuit de coffeeshop diverse malen softdrugs zijn verkocht aan niet-ingezetenen'. ,,Dit is in strijd met de geldende regelgeving. Bij het onderzoek is de handelsvoorraad softdrugs in beslag genomen", aldus een woordvoerder van de politie.

Bij de actie, die even na negen uur begon, waren zo’n twintig agenten betrokken. Zij kregen steun van een eenheid van de Koninklijke Marechaussee. Ook de veiligheidscoördinator van de gemeente Maastricht was ter plekke.

Volgens een klant die op het moment van de inval in de zaak aanwezig was, verliep de actie in alle rust. ,,Iedereen was in afwachting van Marc Josemans, die even later op televisie zou verschijnen. Toen de agenten eenmaal binnen waren werden eerst de aanwezige Belgen eruit gepikt en aan de kant gezet. Van hen zijn de personalia vastgesteld. Ook zijn hun aankopen in beslag genomen. De Nederlandse bezoekers moesten de zaak verlaten." Er zouden op het moment van het binnenvallen geen Duitsers in de zaak geweest zijn.

Aanvankelijk meldde VOCM-voorzitter Marc Josemans, zelf eigenaar van coffeeshop Easy Going in de Hoenderstraat, dat er op meerdere plaatsen politie was gesignaleerd. Dit bleek onjuist: zelfs de naast de Mississippi gelegen wietboot de Smokey werd ongemoeid gelaten, terwijl hier ook sinds gisteren buitenlanders worden toegelaten.

Terwijl de inval bezig was, keek vijftig meter verderop op het hoger gelegen deel van de Maasboulevard een groepje Marokkaanse straatdealers juichend en applaudisserend toe, vertellen verschillende ooggetuigen. ,,Ze lachten zich kapot en riepen zo hard ze konden tegen de klanten die naar de boten wilden lopen: 'cocaïne, heroïne, wiet; we hebben het allemaal'."

Deze lezingen worden bevestigd door de uitbater van de Smokey. ,,Kijk maar eens daar, ze staan er nog steeds, die straatdealers", zegt hij rond kwart voor tien vanavond. ,,Ik hoorde hoe ze aan het provoceren waren. En de politieagenten hebben dat ook gehoord. Ik heb nog geroepen: hen moet je aanpakken, jullie pakken de verkeerde mensen op, maar ze hebben nu eenmaal opdracht om de Mississippi aan te pakken. Ik kan me niet voorstellen dat ze zelf achter deze actie staan."

Volgens Marc Josemans, die op het moment van de politie-inval in de L1-studio werd geschminkt, stonden de criminele straatdealers niet alleen te provoceren bij de beide wietboten, maar zijn zij van coffeeshop naar coffeeshop getrokken om daar hun blijdschap te laten blijken over het ingrijpen bij de Mississippi. ,,Ook bij mij zijn ze langsgekomen op hun brommertjes. Ze staken hun handen de lucht in en reden juichend langs'', aldus Josemans.

Opvallend genoeg waren de dealers in geen velden of wegen te bekennen toen de coffeeshops gisteren en vandaag wiet aan buitenlanders verkochten.
Hij kan de blijdschap van 'die jongens' overigens wel begrijpen, zegt de VOCM-voorzitter cynisch. ,,Burgemeester Onno Hoes zorgt ervoor dat deze jongeren bakken met geld verdienen, dat verklaart hun blijdschap. Ik snap zo'n burgemeester niet.''

Overigens ging Josemans er de hele dag vanuit dat hij degene was die als eerste zou worden afgevoerd. Nadat hij vanmiddag om 12 uur zijn zaak had opengedaan, stond hij demonstratief de pers te woord met in de borstzak van zijn hemd een roze doorschijnende tandenborstel. ,,Als ze me aanhouden heb ik die in elk geval bij me", zei hij lachend.

Zijn woorden waren nog niet koud of hij werd werd voor het oog van diverse televisiecamera's gefeliciteerd door Frank Benders, eigenaar van de fastfoodzaken FEBO en Kentucky Fried Chicken op de Markt. Hij gaf breeduit te kennen blij te zijn met het initiatief van de coffeeshophouders om weer buitenlanders toe te laten, al was het maar dat hij dertig tot veertig procent meer omzet had gedraaid dan op een gewone zondag. ,,Ik weet dat dit geldt voor veel collega's", zei hij. ,,Op normale dagen is mijn zaak rond kwart voor zes zo goed als leeg, maar nu was het om zeven uur nog een drukte van belang met vooral Frans sprekende mensen. Dat zegt mij genoeg."

Volgens ingewijden is het overgrote merendeel van de ondernemers op en rond de Markt en het Mosae Forum voorstander van het toelaten van buitenlanders. Een aantal van hen zou zijn omzet sinds de invoering van de wietpas ruim een jaar geleden zodanig hebben zien teruglopen dat hun het water aan de lippen staat. ,,We staan nog niet niet op omkiepen, maar veel hoeft er niet meer te gebeuren", zegt een van hen.

Minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) liet eerder vandaag via een woordvoerder weten te vertrouwen op de handhaving in Maastricht. Volgens hem weten gemeenten het best hoe ze de regels rond coffeeshops kunnen handhaven. De regeringspartijen VVD en PvdA hebben in het regeerakkoord afgesproken dat buitenlanders niet welkom zijn in een coffeeshop, maar dat de bij de handhaving wordt aangesloten bij het lokale beleid.
En wat wil hoes nu, wederom alle shops in maastricht gaan sluiten en dan weer gaan klagen dat de straatcriminaliteit toeneemt omdat de shops gesloten zijn.

Zijn onze politici nu echt zo dom en kunnen ze nu echt niet bedenken dat het selectief sluiten van shops voor buitenlanders gewoon de overlast verplaatst en vermeerderd.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 09:55:23 #5
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_126162881
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 09:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En wat wil hoes nu, wederom alle shops in maastricht gaan sluiten en dan weer gaan klagen dat de straatcriminaliteit toeneemt omdat de shops gesloten zijn.

Zijn onze politici nu echt zo dom en kunnen ze nu echt niet bedenken dat het selectief sluiten van shops voor buitenlanders gewoon de overlast verplaatst en vermeerderd.
Ze pakken 1 shop aan in de hoop dat de rest in het gelid springt. Vorige keer lukte dat ook niet, dus nu zijn ze dom bezig. Hoes zet idd in op victim blaming: "De shops moeten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen"
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_126163180
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 09:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ze pakken 1 shop aan in de hoop dat de rest in het gelid springt. Vorige keer lukte dat ook niet, dus nu zijn ze dom bezig. Hoes zet idd in op victim blaming: "De shops moeten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen"
En de burgers moeten het op naming en shaming zetten, de overheid moet hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Aangezien de overheid dat niet doet is het ook niet meer dan normaal dat er burgerlijk verzet komt.

Ik hoop van harte dat er nog meer rechtzaken komen en de nepliberalen van de VVD ( opstelten, teeven en hoes) gewoon het veld moeten ruimen omdat ze wederom terug gefloten worden.

Helaas is de media niet sterk genoeg om maar het falen van deze nepotisten aan de kaak te blijven stellen.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 10:25:29 #7
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_126163792
Ach.. tja..
Onkruid vergaat niet, geldt voor het plantje en de politiek...

Alleen de overheid word er zo ongeloofwaardig door..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  dinsdag 7 mei 2013 @ 11:48:58 #8
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_126166412
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 10:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

[...]

Helaas is de media niet sterk genoeg om maar het falen van deze nepotisten aan de kaak te blijven stellen.
Dat is de media wel, maar de/hun prioriteiten liggen er niet.. :)
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_126170713
quote:
Maastrichtse coffeeshop riskeert drie maanden sluiting

Coffeeshop Mississippi in Maastricht riskeert drie maanden sluiting, omdat maandag softdrugs zijn verkocht aan drugstoeristen.

De gemeente Maastricht heeft dat dinsdag laten weten naar aanleiding van de politiecontrole maandagavond in de coffeeshop.

In de coffeeshop werden maandagavond twee beheerders en een personeelslid aangehouden. De handelsvoorraad wiet en hasj werd in beslag genomen.

De twee beheerders en een personeelslid van de coffeeshop zijn inmiddels weer op vrije voeten. De medewerkers werden even na middernacht vrijgelaten.

Overlast

Alleen de op een boot gehuisveste coffeeshop Mississippi is maandag bezocht, bevestigt de woordvoerder. Over het gebied rond die coffeeshop zijn recent de meeste overlastmeldingen binnengekomen, meldt de woordvoerder.

Maandagavond leek er sprake van invallen in meerdere coffeeshops, maar daar was volgens de woordvoerder geen sprake van.

Uitspraak

Coffeeshops in Maastricht, Roermond en Sittard zijn naar aanleiding van een recente uitspraak van de rechter weer softdrugs gaan verkopen aan buitenlanders. De rechter oordeelde dat de Maastrichtse coffeeshop Easy Going in Maastricht onterecht was gesloten nadat die had verkocht aan buitenlanders.

Sinds de invoering van de wietpas mag dat niet meer. Burgemeester van Maastricht Onno Hoes waarschuwde donderdag nog dat als de coffeeshops zondag de deuren voor buitenlandse klanten zouden openen, daartegen zou worden opgetreden.
Maar die overlast meldingen komen toch niet van de verkoop aan buitenlanders tijdens bevrijdingsdag af, maar juist van de tijd dat de straatdealers de belgen en duitsers zijn gaan voorzien.

Is het nu tegenwoordig normaal om als overheid totaal onlogische dingen bij elkaar te zoeken om hun eigen falen maar zoveel mogelijk te proberen te verbloemen.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 16:37:33 #10
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_126177264
alles verbieden, bruin, wit en wapens op straat ^O^
pi_126180866
Zometeen in Eén Vandaag aandacht voor Maastricht.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 18:21:05 #12
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_126181387
daar liet die mislukte han peekel toch nog effe mooi zijn mening doorschemeren op het einde :')
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_126181670
Toch mooi dat iedereen toegenomen overlast door straathandel ervaart maar dat daar volgens de politie nauwelijks sprake van is.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 19:10:10 #14
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_126183074
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 18:30 schreef Scrutinizer het volgende:
Toch mooi dat iedereen toegenomen overlast door straathandel ervaart maar dat daar volgens de politie nauwelijks sprake van is.
see no evil hear no evil
pi_126183381
Blijf VVD stemmen, gij liberaal :')

Neemt iemand NL nog serieus dan? Ik geloof het inmiddels wel allemaal. Doe lekker wat ik wil.

Dat de straatdealers maar stinkend rijk mogen worden, mijn zegen hebben ze, en die van de politiek ook. Wellicht is er nog een verstandige agent die een graantje meepikt. Broederschap ftw.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 19:17:39 #16
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_126183444
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 19:16 schreef NomanIW het volgende:
Blijf VVD stemmen, gij liberaal :')

Neemt iemand NL nog serieus dan? Ik geloof het inmiddels wel allemaal. Doe lekker wat ik wil.

Dat de straatdealers maar stinkend rijk mogen worden, mijn zegen hebben ze, en die van de politiek ook. Wellicht is er nog een verstandige agent die een graantje meepikt. Broederschap ftw.
mensen die in de 'nederlandse droom' geloven wel ja
  dinsdag 7 mei 2013 @ 21:17:09 #17
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_126189837
quote:
Opnieuw inval in coffeeshop Maastricht

De gemeente Maastricht heeft dinsdagavond opnieuw een inval gedaan bij een coffeeshop.
Werd maandag de drugsboot Mississipi aangedaan, dinsdag was Kosbor aan de beurt. De inval bij de coffeeshop aan de Kleine Gracht was opnieuw in de avonduren.
  woensdag 8 mei 2013 @ 04:14:26 #18
pi_126204435
quote:
PvdA Maastricht verwerpt invallen coffeeshops

Coalitiepartij PvdA in Maastricht vindt het 'onnodig, ongepast en onverstandig' om op te treden tegen coffeeshops. Sinds de Maastrichtse coffeeshops weer wiet aan buitenlanders verkopen, is de openbare orde en veiligheid geen moment in het geding geweest, aldus de PvdA Maastricht dinsdag in een verklaring.

De PvdA heeft dinsdag een pagina op Facebook geopend waarop burgers hun ervaringen met de wietpas kunnen delen.

'Het is onnodig en onverstandig om met veel bombarie op te treden als burgemeester wanneer de veiligheid niet in het geding is', zei een woordvoerder van de PvdA. 'De burgemeester zal juist in de komende tijd verbindend moeten optreden in plaats van de confrontatie te zoeken.'

Zondag begonnen de shops weer aan buitenlanders te verkopen. Volgens veel burgers is het sindsdien veiliger in de stad en hebben drugsrunners minder klanten, aldus de partij.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  woensdag 8 mei 2013 @ 10:40:24 #19
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_126208384
quote:
Aantal partijen steunt optreden tegen coffeeshops

Een aantal partijen uit de Maastrichtse gemeenteraad steunt burgemeester Onno Hoes in zijn besluit om op te treden tegen coffeeshops die zich niet aan de regels houden.

CDA, Seniorenpartij, VVD, LPM en MV vinden dat Maastricht zich moet houden aan vastgesteld Rijksbeleid. Dat betekent dat de gemeente moet optreden als coffeeshops toch wiet verkopen aan buitenlanders.
pi_126208513
quote:
13s.gif Op woensdag 8 mei 2013 10:40 schreef Tism het volgende:

[..]

Er is alleen geen uniform rijksbeleid, want boven de rivieren mag er gewoon aan iedereen verkocht worden. :')
pi_126216746
Zo in tilburg zetten de shops gewoon de beelden van straatdealers online.

Die zullen we veroordeeld gaan worden voor de schending van privacy

quote:
Coffeeshop-vereniging zet beelden straatdealers Tilburg online

Geplaatst op 07 mei 2013

TILBURG - De Vereniging van Tilburgse coffeeshops heeft beelden van straatdealers op YouTube gezet. De opnamen werden met een verborgen camera gemaakt. De Vereniging wil zo Tilburgers voor 'Maastrichtse taferelen' waarschuwen.

De beelden werden een jaar geleden al gemaakt. Willem Vugs, voorzitter van de vereniging, heeft dinsdag besloten om de opnamen online te zetten. "Omdat ik zo geschrokken was van het enorme aantal straatdealers in Maastricht. Daar gaan we in Tilburg ook naartoe, we willen de mensen wakker schudden."

De straatdealers zijn herkenbaar in beeld gebracht. "We willen de dealers niet veroordelen, maar het systeem. Maar we hebben de beelden niet onherkenbaar gemaakt omdat het anders een toneelstukje wordt. Dit is het rauwe beeld, hoe het ook echt is." Op sommige video's zijn ondertussen wel de gezichten onherkenbaar gemaakt.

Volgens Vugs doen de politiek en politie niets aan de huidige situatie. Het aantal straatdealers is toegenomen omdat buitenlanders bij de coffeeshop geweigerd worden. Wie wiet wil kopen moet een Nederlands identiteitsbewijs kunnen tonen en een uitreksel van de gemeente.
  woensdag 8 mei 2013 @ 15:11:02 #22
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_126218684
Hoe is het toch mogelijk dat zulk kulbeleid als dat van Opstelten en Hoes draagkracht vindt in Nederland. Ooit waren we toch een progressief en liberaal land. Zou het nou puur de demografische factor zijn waardoor zure oude lullen nu de dienst teveel bepalen?
Life is what you make it.
  woensdag 8 mei 2013 @ 15:32:15 #23
37295 Luigi
mario pls
pi_126219512
quote:
15s.gif Op woensdag 8 mei 2013 15:11 schreef Schanulleke het volgende:
Hoe is het toch mogelijk dat zulk kulbeleid als dat van Opstelten en Hoes draagkracht vindt in Nederland. Ooit waren we toch een progressief en liberaal land. Zou het nou puur de demografische factor zijn waardoor zure oude lullen nu de dienst teveel bepalen?
De trieste waarheid is ja, denk ik. Teveel oude lullen die alleen voor zichzelf denken en hun jenever.
pi_126219897
quote:
15s.gif Op woensdag 8 mei 2013 15:11 schreef Schanulleke het volgende:
Is er wel daadwerkelijk zoveel draagkracht of, doen deze bestuurders gewoon wat hun onderbuik gevoel zegt wat ze moeten doen, oen/of luisteren tegelijk ze teveel naar de schreeuwerds in deze maatschappij die streven naar een absolute veiligheid wat totaal niet realistisch is, en/of is er nog een war on drugs agenda waarmee men bonuspunten voor de partij kan verdienen en zo meer lucratieve baantjes in internationale grote organisaties krijgt.
  woensdag 8 mei 2013 @ 15:41:32 #25
pi_126219941
Welke draagkracht?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')