abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118631165
quote:
Vergeet die wietpas. Haal dat spul voortaan op straat

De wietpas zorgt ervoor dat toeristen geen coffeeshop meer inkomen. Dat geldt ook voor Nederlandse blowers die even buiten hun woonplaats wat willen halen. Voortaan koop je je spul dus bij een dealer op straat, die wellicht ook cocaïne in de aanbieding heeft. Gebruiken kan in een portiek.

Criminelen zouden daarom het regeringsplan voor de invoering van een wietpas moeten aanmoedigen. Hun drugshandel op straat zal bloeien als nooit te voren, terwijl de coffeeshops hun klantenkring zien slinken omdat ze alleen nog aan inwoners mogen leveren die zich eerder bij hen geregistreerd hebben.

Is dit wat de regering beoogt met de maatregel? Nee, maar het zijn wel de consequenties als zij de wietpas invoert. Dat leren we uit twee opiniestukken die vanmorgen in nrc.next verschenen.

Nicole Maalsté, drugsonderzoeker en auteur van Polderwiet (De Fontein, 2007), betoogt dat de regering beter de achterdeur van coffeeshops in de gaten kan houden. Daar wordt de drugs immers aangeleverd. Dit gedoogde illegale circuit blijft volgens Maalsté een erg interessant terrein voor criminele organisaties. Wie de georganiseerde misdaad wil bestrijden, kan daarom beter de achterdeur reguleren en de kleine telers met rust laten. Een pasje voor de achterdeur dus.

NOS Headlines - Wietpas

Dat blowers nu nauwelijks in aanraking komen met andere drugs, pleit volgens Maalsté het meest voor het huidige gedoogbeleid. Ook wijst ze erop dat Nederland grotendeels zelfvoorzienend is geworden, wat buitenlandse smokkelaars van een bezoek weerhoudt.

Kan de wietpas juridisch wel? Nee, zegt advocaat Maurice Veldman. Het wettelijk kader van het gedoogbeleid ontbeert de mogelijkheid een pasjessysteem in te voeren waarmee sommige burgers van overheidswege worden uitgenodigd om strafbare feiten te plegen door hen toegang te verlenen tot een plaats om softdrugs te kopen. De burgemeester, zo voorspelt Veldman, zal de rechter op zijn weg vinden als hij door de minister wordt gedwongen wietpassen te verstrekken.
Deel 1: Vergeet die wietpas. Haal dat spul voortaan op straat
Deel 2: De wietpas #2
Deel 3: De wietpas #3
Deel 4: De wietpas #4 - blows your head off...
Deel 5: De wietpas #5 - Nederland op stelten...
Deel 6: De wietpas #6 - De opkomst van de straatdealers
Deel 7: De wietpas #7 - Tegenstrijdige nieuwsberichten
Deel 8: De wietpas #8 - If you repeat a lie often enough, it becomes the truth
Deel 9: De wietpas #9 - Waar we lachen om de stuiptrekkingen van de vvd

Hier verder over het aankomende succes..

Volgende had ik ook al in vorige topic gepost maar zag net dat het laatste post was. Nog een keertje Dagblad de Limburger van vandaag:

En hier verder omtrent de Wietpas en alles daarom heen. :)
pi_118631250
Oh moet eigenlijk Deel 11 wezen misschien mod die dit aub kan aanpassen. :)
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:30:54 #3
111528 Viajero
Who dares wins
pi_118631286
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 18:30 schreef Martin1234 het volgende:
Oh moet eigenlijk Deel 11 wezen misschien mod die dit aub kan aanpassen. :)
Volgende keer eerst posten, dan die joint aansteken ;)
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_118631338
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 18:30 schreef Viajero het volgende:

[..]

Volgende keer eerst posten, dan die joint aansteken ;)
Ik moet nog beginnen. :P
pi_118631625
De wietpas verdwijnt!
Bewaar Door: redactie .
29-10-12 - 16:45 bron: ANP

29 Oktober 2012:

De wietpas verdwijnt. Klanten van coffeeshops moeten straks nog wel een identiteitsbewijs of verblijfsvergunning en een uittreksel uit het bevolkingsregister laten zien om aan te tonen dat ze in Nederland wonen.

Dat staat in het vandaag gepresenteerde regeerakkoord van VVD en PvdA. De handhaving van de regels moet volgens hen in overleg met de gemeenten gebeuren.

Veel gemeenten hadden moeite met de huidige praktijk. Wie wiet wil kopen in een coffeeshop in Zuid-Nederland, moet sinds 1 mei lid worden en zich registreren.

Burgemeester Onno Hoes (VVD) van Maastricht toonde zich in een reactie tevreden. 'Dit is het voorstel dat ik enkele weken geleden ook al deed richting minister Ivo Opstelten'', zei Hoes. ,,De registratieplicht vervalt, met lokaal een eigen beleid wat betreft handhaving, dat is een goede oplossing.

De Tilburgse coffeeshops zijn allerminst tevreden. 'Het lijkt een verbetering maar dit is niet de oplossing die we hadden gehoopt', reageert Willem Vugs van de Tilburgse vereniging van coffeeshops De Achterdeur.

Het verplichte uittreksel is nog altijd een grote drempel voor softdrugsgebruikers, zegt hij. Bovendien hadden de coffeeshophouders gehoopt dat ze weer buitenlanders mogen toelaten.

De rechtszaak van Vugs tegen overtreding van de nieuwe criteria in zijn coffeeshop gaat door omdat een uitspraak nodig is over het verbod om buitenlanders toe te laten, legde hij maandag uit. Op 23 november staat de rechtszaak gepland. Het is dan waarschijnlijk voor het eerst dat een bestuursrechter tot een uitgebreid oordeel komt over het nieuwe criterium.

Ontevreden
Ook de Vereniging van Officiële Coffeeshops Maastricht is ontevreden: 'De registratie is niet van tafel, buitenlanders blijven gediscrimineerd. We voelen ons door de PvdA verkwanseld. De PvdA kwam voor de verkiezingen met de wietwet, daar is niks meer van over', constateert voorzitter Marc Josemans.

De coffeeshops zijn verder bezorgd over voortzetting van het plan om een grens te stellen aan het gehalte werkzame stof in softdrugs die coffeeshops verkopen. 'Dat is werkverschaffing voor criminelen', oordelen de Maastrichtse coffeeshops.

Bron: Algemeen Dagblad (AD).
pi_118631983
Zo zie je maar weer dat al die beloftes van partijen slechts een lokkertje zijn voor stemmen. Zodra ze met hun dikke reet op het pluche zitten of binnen kontbereik is, laten ze diezelfde punten keihard vallen. Leren mensen het nou nooit?
pi_118632037
Zo lang ik me niet hoef te registeren als dat echt zo is,
dan ben ik echt al heel blij.
pi_118632505
quote:
Vd Laan blij met 'zelf regelen' wietbeleid
Burgemeester Van der Laan heeft verheugd gereageerd op het feit dat in het regeerakkoord veel ruimte wordt gelaten aan gemeenten om hun coffeeshopbeleid te bepalen.

In een eerste reactie stelt de burgemeester dat hij het knap vindt dat Mark Rutte en Diederik Samsom er zo snel uit zijn gekomen. 'Dat is knap gedaan. Of je het met alles eens bent is een andere vraag, maar ik heb er al met al een goed gevoel bij'.

Ook het feit dat de omstreden wietpas er tóch niet komt zorgt voor tevredenheid. 'Het allerbelangrijkste is dat er lokaal maatwerk kan zijn. Dit geeft ons ruimte om met de regering in overleg te gaan. De situatie hier is totaal anders dan in Maastricht, dus ik denk niet dat wij hier veel mensen ongelukkig gaan maken'.
pi_118632660
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 18:45 schreef Martin1234 het volgende:
Zo lang ik me niet hoef te registeren als dat echt zo is,
dan ben ik echt al heel blij.
Je hoeft je voor geen enkele drug te registreren.
pi_118633130
Zelfs niet als het om Paddo's gaat want die is niet legaal.
pi_118636421
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 19:08 schreef Martin1234 het volgende:
Zelfs niet als het om Paddo's gaat want die is niet legaal.
Truffels wel gelukkig
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 21:04:38 #12
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_118639885
quote:
Ontevreden
Ook de Vereniging van Officiële Coffeeshops Maastricht is ontevreden: 'De registratie is niet van tafel, buitenlanders blijven gediscrimineerd. We voelen ons door de PvdA verkwanseld. De PvdA kwam voor de verkiezingen met de wietwet, daar is niks meer van over', constateert voorzitter Marc Josemans.
wie riep laatst nog dat de pvda misschien wel wat positief zou doen? :')
pi_118640668
Ben benieuwd in januari 2013 wat eruit komt.
pi_118658959
quote:
Burgemeester Onno Hoes (VVD) van Maastricht toonde zich in een reactie tevreden. 'Dit is het voorstel dat ik enkele weken geleden ook al deed richting minister Ivo Opstelten'', zei Hoes. ,,De registratieplicht vervalt, met lokaal een eigen beleid wat betreft handhaving, dat is een goede oplossing.
quote:
Ook de Vereniging van Officiële Coffeeshops Maastricht is ontevreden: 'De registratie is niet van tafel, buitenlanders blijven gediscrimineerd.
Wat is het nou? Ik dacht dat je straks alleen moet kunnen aantonen ingezetene te zijn van Nederland. Een uittreksel of paspoort lijkt me daarvoor voldoende. Ik heb daarbij niets over registratie gehoord.
pi_118659019
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 21:04 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

wie riep laatst nog dat de pvda misschien wel wat positief zou doen? :')
Ik en dat blijf ik doen, wanneer we wederom een coalitie van PVV,CDA en VVD hadden gehad was er totaal niets bereikt.

Wat is dat toch met het altijd alles zo negatief zien. Ja het kan beter, maar wat er nu bereikt is, is in ieder geval in mijn optiek een stuk beter als doorgaan met verder repressie wat die conservatieven willen. ^O^
  woensdag 31 oktober 2012 @ 19:12:17 #16
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_118678163
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 10:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik en dat blijf ik doen, wanneer we wederom een coalitie van PVV,CDA en VVD hadden gehad was er totaal niets bereikt.

Wat is dat toch met het altijd alles zo negatief zien. Ja het kan beter, maar wat er nu bereikt is, is in ieder geval in mijn optiek een stuk beter als doorgaan met verder repressie wat die conservatieven willen. ^O^
Waarom alles zo negatief benaderen wanneer je ook voor legalisatie kunt kiezen en geld en problemen bespaard?

Precies, daarom.

Gewoon even voor de duidelijkheid; wat heeft de pvda nou voor goeds gedaan?
  woensdag 31 oktober 2012 @ 19:13:16 #17
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_118678210
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 10:53 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

[..]

Wat is het nou? Ik dacht dat je straks alleen moet kunnen aantonen ingezetene te zijn van Nederland. Een uittreksel of paspoort lijkt me daarvoor voldoende. Ik heb daarbij niets over registratie gehoord.
En ook niet dat ze dat afschaffen, dus houd je hart maar vast
pi_118678790
Dit is zo ongeveer het minst conservatieve kabinet wat in Nederland mogelijk is. Dit beleid is dus zo ongeveer het meest vooruitstrevende wat hier mogelijk is.
Dus eigenlijk is het allemaal best wel triest.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
pi_118683133
Die Hoes moet ook eens met zijn hypocriete kop uit de darkroom komen. Eerst is ie vóór de invoering van de wietpas, en nu vóór het verdwijnen ervan... :?
  Forum Admin woensdag 31 oktober 2012 @ 21:33:24 #20
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_118685903
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 19:25 schreef Kentoet het volgende:
Dit is zo ongeveer het minst conservatieve kabinet wat in Nederland mogelijk is. Dit beleid is dus zo ongeveer het meest vooruitstrevende wat hier mogelijk is.
Diep triest dat dit waar is. Dat we dit als ''liberaal'' moeten gaan zien.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 1 november 2012 @ 00:46:50 #21
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_118693461
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 19:25 schreef Kentoet het volgende:
had ik liever pvv - sp - nog wat
pi_118694493
Wat een gezeik ook allemaal om zo'n fucking plantje :')

Jammer dat sommige mensen ook niet inzien dat mensen naar deze drug grijpen om gewoon even te kunnen relaxen. Maar nee, we moeten allemaal carrière maken en hard werken en alles uit onszelf halen in deze maatschappij. Ik word er een beetje moe van ;(
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_118694503
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 04:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Wat een gezeik ook allemaal om zo'n fucking plantje :')

Jammer dat sommige mensen ook niet inzien dat mensen naar deze drug grijpen om gewoon even te kunnen relaxen. Maar nee, we moeten allemaal carrière maken en hard werken en alles uit onszelf halen in deze maatschappij. Ik word er een beetje moe van ;(
Helemaal mee eens.

Ik maak trouwens juist carrière en werk harder als ik af en toe es een blowtje kan opsteken. :7
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_118694518
quote:
6s.gif Op donderdag 1 november 2012 04:32 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.

Ik maak trouwens juist carrière en werk harder als ik af en toe es een blowtje kan opsteken. :7
Precies. Ik geniet meer van het leven als ik af en toe een jointje kan roken en dat geeft me weer energie om gewoon mn werk goed te kunnen doen.

Een avondje of misschien een aantal avonden op rij even lekker stoned zijn is een soort van vakantie voor je geest :)

Het is wel zo dat wanneer je jonger bent je moet oppassen met blowen. Ik ben inmiddels ervaren genoeg om te weten dat je een tijdje kunt blowen, maar zo gauw je je scherpte begint te verliezen dan is het tijd om even een aantal maanden te stoppen. Dat is wel een les die ik heb moeten leren.

Dus voorlichting op een volwassen manier en wiet aanbieden op een normale manier (coffeeshops dus) lijkt mij het beste. Wanneer je alles maar probeert weg te stoppen, dan wordt het ook moeilijker voor mensen om erover te praten.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_118694831
quote:
'Toeristen blijven welkom in coffeeshops'
AMSTERDAM - Toeristen zijn ook na 1 januari welkom in coffeeshops in Amsterdam. Het nieuwe regeerakkoord van de VVD en de PvdA biedt daarvoor de ruimte, zo zegt burgemeester Eberhard van der Laan donderdag in de Volkskrant. In het akkoord staat dat de wietpas verdwijnt en dat gemeenten een belangrijke rol gaan spelen in het naleven van de regels.

Van der Laan zegt minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) te hebben beloofd dat hij de criminaliteit en overlast rond coffeeshops streng zal aanpakken en wietgebruik onder jongeren verder zal tegengaan.

Het demissionaire kabinet wilde alleen Nederlandse leden toelaten in coffeeshops. Zij moesten zich inschrijven om een wietpas te kunnen krijgen, maar die pas verdwijnt nu. Klanten van coffeeshops moeten straks nog wel een identiteitsbewijs of verblijfsvergunning én een uittreksel uit het bevolkingsregister laten zien om aan te tonen dat ze in Nederland wonen.

De controle daarop geschiedt volgens het nieuwe regeerakkoord 'in overleg met de betrokken gemeenten', 'zonodig gefaseerd' en 'waarbij wordt aangesloten bij het lokale coffeeshop- en veiligheidsbeleid' opdat 'maatwerk' wordt geleverd. Die gemaakte afspraken maken het voor Amsterdam mogelijk coffeeshops open te houden, ook voor toeristen, aldus Van der Laan.

Amsterdam heeft 220 coffeeshops, een derde van het totale aantal in Nederland. Van de naar schatting 7 miljoen toeristen die Amsterdam aandoen, bezoeken anderhalf miljoen een coffeeshop.
bron
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')