abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 mei 2013 @ 21:24:50 #91
400810 Myph.
Libertariër.
pi_126190326
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 21:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Zoiets bestaat al. Onze wereld en een van die groepen is Nederland die de grond hier collectief in bezit heeft.
Zie jij toch een wat andere wereld dan ik. Noem eens een paar Voluntaristische landen? ;)
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
pi_126190435
quote:
4s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 21:14 schreef Myph. het volgende:

[..]

Nee, Libertariërs laten mensen hun eigen denkbeelden uitoefenen, voor hun eigen. Zo zou in een Libertarische maatschappij best een groep kunnen ontstaan die communisme of democratie uitoefent op haar leden. Dat vind ik prima, zolang ik er maar niet bij betrokken ben. ;)
Je vergeet nog fascisme en kapitalistische en criminele koninkrijkjes
Dus je geeft toe dat jouw concept van vrijheid leidt tot dictaturen ?
  dinsdag 7 mei 2013 @ 21:26:52 #93
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_126190454
quote:
4s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 21:24 schreef Myph. het volgende:

[..]

Zie jij toch een wat andere wereld dan ik. Noem eens een paar Voluntaristische landen? ;)
Volgens mij staat deze nog te koop

dinsdag 7 mei 2013 @ 21:30:34 #94
400810 Myph.
Libertariër.
pi_126190695
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 21:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je vergeet nog fascisme en kapitalistische en criminele koninkrijkjes
Dus je geeft toe dat jouw concept van vrijheid leidt tot dictaturen ?
Dat recht hebben mensen, maar wie zou er nou vrijwillig in een dictatuur willen leven/maken, in deze tijd? Maar als mensen inderdaad binnen deze landsgrenzen een clubje willen oprichten, en een stuk grond tot hun beschikking hebben, wie ben ik dan, om daar iets van te zeggen? Je bent vrij om je te verplaatsen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 21:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Volgens mij staat deze nog te koop

[ afbeelding ]
_O-
"What's immoral for an Individual to do, is immoral for a Government to do" ~ Frédéric Bastiat.
pi_126192568
quote:
4s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 21:30 schreef Myph. het volgende:

[..]

Dat recht hebben mensen, maar wie zou er nou vrijwillig in een dictatuur willen leven/maken, in deze tijd? Maar als mensen inderdaad binnen deze landsgrenzen een clubje willen oprichten, en een stuk grond tot hun beschikking hebben, wie ben ik dan, om daar iets van te zeggen? Je bent vrij om je te verplaatsen.

Je geeft toe dat libertairisme mensen het moreel en praktisch recht geeft dictaturen te vestigen.
Andere mensen aan hun wensen te onderwerpen . Uit te buiten.. Mishandelen.. Vermoorden
Dat is allemaal libertaire praktijk ?
  dinsdag 7 mei 2013 @ 22:00:45 #96
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_126192675
Het verschil tussen extreme en gematigde politiek is hier prima te zien

pi_126193128
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 22:00 schreef Hexagon het volgende:

[ afbeelding ]
_O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 22:12:54 #98
400810 Myph.
Libertariër.
pi_126193504
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 21:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je geeft toe dat libertairisme mensen het moreel en praktisch recht geeft dictaturen te vestigen.
Andere mensen aan hun wensen te onderwerpen . Uit te buiten.. Mishandelen.. Vermoorden
Dat is allemaal libertaire praktijk ?
Jij begrijpt niet helemaal wat ik bedoel. Mensen mogen best hun eigen regels stellen, eigen denkbeelden uitoefenen zolang ze geen andere mensen schade toe berokkenen. Wie zou zich trouwens vrijwillig uit willen laten buiten, mishandelen etc... Kom op zeg. }:|
  dinsdag 7 mei 2013 @ 22:13:53 #99
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_126193570
kan ik ook een optie kiezen zonder telegraafregering die alles in link en rechts ziet maar nooit vooruit komt?
  dinsdag 7 mei 2013 @ 22:15:48 #100
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_126193705
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 22:00 schreef Hexagon het volgende:

[ afbeelding ]
bijna...

in korea game je niet thuis, het is china niet :')
pi_126194344
quote:
4s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 22:12 schreef Myph. het volgende:

[..]

Jij begrijpt niet helemaal wat ik bedoel. Mensen mogen best hun eigen regels stellen, eigen denkbeelden uitoefenen zolang ze geen andere mensen schade toe berokkenen. Wie zou zich trouwens vrijwillig uit willen laten buiten, mishandelen etc... Kom op zeg. }:|
Mooi principe..... maar hoe is het in de praktijk als er geen humanistische staat is die dictators in spé met slechte bedoelingen controleert, tegenhoudt, in het gevang zet.
Zonder die staat ontstaat er wel ruimte voor dat soort lieden het machtsvacuum op te vullen.
Twee uitgangspunten zijn utopisch:
1 " dat mensen allemaal uit vrije wil de vrijheden, rechten en welzijn van anderen respecteren"
Zo zit het leven niet in elkaar.
2 Dat mensen geen hiërarchieën maken om de samenleving te organiseren. Dat mensen allemaal uit eigen willen integer die hiërarchieën gebruiken voor het algemeen welzijn en niet misbruiken voor eigen belang.

Overigens zijn dit ook de twee misvattingen van anarchisme, maar anarchisten erkennen tenminste wel het gevaar van kapitalisten, mensen met veel poen en grote mond, criminelen... dat die de baas gaan spelen en nieuwe staten bouwen.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 22:35:40 #102
400810 Myph.
Libertariër.
pi_126195097
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 22:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Mooi principe..... maar hoe is het in de praktijk als er geen humanistische staat is die dictators in spé met slechte bedoelingen controleert, tegenhoudt, in het gevang zet.
Zonder die staat ontstaat er wel ruimte voor dat soort lieden het machtsvacuum op te vullen.
Twee uitgangspunten zijn utopisch:
1 " dat mensen allemaal uit vrije wil de vrijheden, rechten en welzijn van anderen respecteren"
2 Dat mensen geen hiërarchieën maken om de samenleving te organiseren. Dat mensen allemaal uit eigen willen integer die hiërarchieën gebruiken voor het algemeen welzijn en niet misbruiken voor eigen belang.

Overigens zijn dit ook de twee misvattingen van anarchisme, maar anarchisten erkennen tenminste wel het gevaar van kapitalisten, mensen met veel poen en grote mond, criminelen... dat die de baas gaan spelen en nieuwe staten bouwen.
Ik ben zelf minarchistisch, dus een minimale rol voor de staat van leger, politie, rechtsspraak. Maar wel een staat die eigendomsrechten respecteert. Daarbij vergeet jij dat het de kapitalisten zijn geweest die de armoede op de wereld drastisch hebben doen dalen, kijkend naar Amerika in de 19e eeuw, en China/India in de 20e eeuw. Mensen zijn de meest coöperatieve wezens op deze planeet. Ook kapitalisten hebben belang bij een welvarende samenleving. De welvaart hebben we te danken aan deze mensen, en alle middelen die zij nodig hebben om dat doel te bereiken, arbeid, grond, kapitaal etc. Een overheid is er wat mij betreft om de fundamentele mensenrechten te benadrukken van ieder individu, zowel persoonlijk als economisch. Dit zou prima moeten functioneren.
pi_126198977
quote:
4s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 22:35 schreef Myph. het volgende:

[..]

Ik ben zelf minarchistisch, dus een minimale rol voor de staat van leger, politie, rechtsspraak. Maar wel een staat die eigendomsrechten respecteert. Daarbij vergeet jij dat het de kapitalisten zijn geweest die de armoede op de wereld drastisch hebben doen dalen, kijkend naar Amerika in de 19e eeuw, en China/India in de 20e eeuw. Mensen zijn de meest coöperatieve wezens op deze planeet. Ook kapitalisten hebben belang bij een welvarende samenleving. De welvaart hebben we te danken aan deze mensen, en alle middelen die zij nodig hebben om dat doel te bereiken, arbeid, grond, kapitaal etc. Een overheid is er wat mij betreft om de fundamentele mensenrechten te benadrukken van ieder individu, zowel persoonlijk als economisch. Dit zou prima moeten functioneren.
Je gaat niet echt in op de twee utopische uitgangspunten, maar je erkent wel in ieder geval de noodzaak van een overheid om dictaturen en criminaliteit onder controle te houden.
Laat ik het erop houden dat je daarmee impliciet die uitgangspunten wel erkent
Waarom noem jij je anarchistisch ? Anarchisme uit de 19 eeuw was tegen de dictatuur van kapitalisten in eigen bedrijf, veel macht in de economie, kapitalistische macht over de staat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 08-05-2013 03:43:10 ]
pi_126203968
Ik vind het ook helemaal niks dit links/rechts gedoe. Voor een groot deel slaat het niet eens es ergens op en is het alleen maar om het wij zijn goed/zij zijn slecht idee en dan vooral ook nog mensen als Hitler en Mao erbij halen uit het verleden om dit nog extra te benadrukken :')
  woensdag 8 mei 2013 @ 06:26:03 #105
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_126204539
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 18:42 schreef 99.999 het volgende:

[..]

We leven volgens dat figuur in een land dat net Noord Korea is... De overheid is de grote schuldige aan alles wat mis gaat, dan zou het zonder die overheid toch bijna automatisch stukken beter moeten gaan? Dan moet na enkele decennia zonder overheid toch grote vooruitgang zijn geboekt?
Drogredeneren is u niet geheel vreemd?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zie het op school gebeuren. Door de eenzijdige voorlichting worden alle kinderen uiteindelijk sociaaldemocraten. Vooral de manier waarop de verering van het koningshuis in de kinderen wordt geprogrammeerd is ronduit stuitend. In Noord Korea gaat het precies zo met de Grote Leider.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 8 mei 2013 @ 06:31:50 #106
379943 Paper_Tiger
pi_126204551
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 21:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Libertariers dringen als kleine minderheid de meerderheid hun denkbeelden op.
Nee hoor. Jij mag je organiseren zoals je wil. Je bent vrij om iemand aan te wijzen om je te leiden. Je bent vrij om je te laten dwingen om de helft van je geld af te staan. Je mag je organiseren in groepen van mensen die dat allemaal willen.

Het enige wat je niet mag is een ander dwingen om met jullie club mee te doen.

Waar komt die angst voor het individu toch vandaan?
pi_126204804
quote:
14s.gif Op woensdag 8 mei 2013 06:26 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Drogredeneren is u niet geheel vreemd?

SPOILER
Ik zie het op school gebeuren. Door de eenzijdige voorlichting worden alle kinderen uiteindelijk sociaaldemocraten. Vooral de manier waarop de verering van het koningshuis in de kinderen wordt geprogrammeerd is ronduit stuitend. In Noord Korea gaat het precies zo met de Grote Leider.
Jaja Nederland is net noord korea. Goed verhaal en sterk beargumenteerd ook.
  woensdag 8 mei 2013 @ 08:27:27 #108
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_126205303
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 06:31 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Nee hoor. Jij mag je organiseren zoals je wil. Je bent vrij om iemand aan te wijzen om je te leiden. Je bent vrij om je te laten dwingen om de helft van je geld af te staan. Je mag je organiseren in groepen van mensen die dat allemaal willen.

Prima, in Nederland hebben we al zoiets georganiseerd. We zijn hier collectief eigenaar van de grond en wie mede-eigenaar is van dat collectief door middel van een Nederlands paspoort kan daaraan rechten ontlenen en heeft plichten.

Niemand dwingt jou om een Nederlands paspoort te hebben.

quote:
Ik ben niet bang voor het individu. Ik ben wel bang voor een structuurloze onvoorspelbare groep individuen zonder duidelijke organisatie die gezamelijk ergens samen moeten leven.
pi_126205354
quote:

[..]

Daar is totaal geen angst voor. Er is hooguit 'angst' voor extremistische gekken, en of dat nu communisten, fascisten of libertariers zijn maakt voor het schadelijke gevolg niet zoveel uit...
  woensdag 8 mei 2013 @ 08:41:01 #110
400810 Myph.
Libertariër.
pi_126205487
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2013 08:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Daar is totaal geen angst voor. Er is hooguit 'angst' voor extremistische gekken, en of dat nu communisten, fascisten of libertariers zijn maakt voor het schadelijke gevolg niet zoveel uit...
Libertariërs zijn wel consequent in het gebruiken van de morele maatstaf, die trekken wij ook door op politici en ambtenaren etc. Wat individuen niet mogen, mag de overheid ook niet. We zijn allen gelijk.
Laat ik het dan ook maar omdraaien, zullen we wat de overheid doet, ook doortrekken op individuen? :') Want dan krijg je pas echt een chaotische maatschappij. :W
  woensdag 8 mei 2013 @ 08:41:17 #111
379943 Paper_Tiger
pi_126205489
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2013 08:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hoe kan een vrij individu jouw schade berokkenen? Mensen zijn van nature sociale dieren die vrijwillig ook collectieve verbanden aangaan. Waarom zou dat met dwang moeten worden opgelegd? Is het niet beter dat mensen met gelijke interesses en belangen hun eigen collectief vormen?
quote:
10s.gif Op woensdag 8 mei 2013 07:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Jaja Nederland is net noord korea. Goed verhaal en sterk beargumenteerd ook.
Ik verwacht van jou ook niet dat je de parallellen ziet. De mensen in noord Korea beseffen ook niet dat ze geïndoctrineerd zijn. Daarbij ging mijn vergelijking tussen de aangeleerde verering van het koningshuis en die van de grote leider in het eerder genoemde Aziatische land.
Ik keek pas een reisverslag van een groep westerlingen en de Noord Koreanse gids deed me wat aan jou denken. Vol vuur en vlam vertelde hij over de zegeningen die de grote leider hen bracht. Je kon duidelijk zien dat hij geloofde wat hij zei.
pi_126205520
quote:
4s.gif Op woensdag 8 mei 2013 08:41 schreef Myph. het volgende:

[..]

Libertariërs zijn wel consequent in het gebruiken van de morele maatstaf, die trekken wij ook door op politici en ambtenaren etc. Wat individuen niet mogen, mag de overheid ook niet. We zijn allen gelijk.
Laat ik het dan ook maar omdraaien, zullen we wat de overheid doet, ook doortrekken op individuen? :') Want dan krijg je pas echt een chaotische maatschappij. :W
Communisten en fascisten vonden zichzelf ook erg consequent. Het zijn gewoon achterlijke extremistische en daarmee schadelijke stromingen. Kan er helaas niks beters van maken.
pi_126205541
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 08:41 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Hoe kan een vrij individu jouw schade berokkenen? Mensen zijn van nature sociale dieren die vrijwillig ook collectieve verbanden aangaan. Waarom zou dat met dwang moeten worden opgelegd? Is het niet beter dat mensen met gelijke interesses en belangen hun eigen collectief vormen?

[..]

Ik verwacht van jou ook niet dat je de parallellen ziet. De mensen in noord Korea beseffen ook niet dat ze geïndoctrineerd zijn. Daarbij ging mijn vergelijking tussen de aangeleerde verering van het koningshuis en die van de grote leider in het eerder genoemde Aziatische land.
Ik keek pas een reisverslag van een groep westerlingen en de Noord Koreanse gids deed me wat aan jou denken. Vol vuur en vlam vertelde hij over de zegeningen die de grote leider hen bracht. Je kon duidelijk zien dat hij geloofde wat hij zei.
Ja, Nederland is net Noord Korea, je hebt helemaal gelijk knul. Zo goed onderbouwd ook.
  woensdag 8 mei 2013 @ 08:45:32 #114
379943 Paper_Tiger
pi_126205551
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 08:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Prima, in Nederland hebben we al zoiets georganiseerd. We zijn hier collectief eigenaar van de grond en wie mede-eigenaar is van dat collectief door middel van een Nederlands paspoort kan daaraan rechten ontlenen en heeft plichten.

Niemand dwingt jou om een Nederlands paspoort te hebben.

[..]

Ik ben niet bang voor het individu. Ik ben wel bang voor een structuurloze onvoorspelbare groep individuen zonder duidelijke organisatie die gezamelijk ergens samen moeten leven.
Met het eerste gedeelte van je betoog kan ik nog helemaal meekomen. Het door geboorte net zoveel rechten hebben op de omgeving als de mensen die er al zijn. Dat onderschrijf ik. Daarna raak ik de draad een beetje kwijt want waar komen dan al die wetten vandaan die mijn gedragingen regisseren en die bepalen dat ik andermans rekeningen moet voldoen om de simpele reden dat hij dat zelf niet kan?

Ik vindt alleen maar dat collectiviteit moet ontstaan uit vrijwilligheid en op basis van behoefte en niet als eenheidsworst moet worden opgelegd aan de hele gemeenschap.
  woensdag 8 mei 2013 @ 08:47:56 #115
379943 Paper_Tiger
pi_126205590
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2013 08:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Communisten en fascisten vonden zichzelf ook erg consequent. Het zijn gewoon achterlijke extremistische en daarmee schadelijke stromingen. Kan er helaas niks beters van maken.
Je conclusie is correct ware het niet dat je twee stromingen noemt die hun doctrine dwingend opleggen aan het volk terwijl ons ideaal er in voorziet dat het volk zelf kan kiezen of en hoe het georganiseerd wil zijn. Het is dus weer een van je bekende drogredennaties.
  woensdag 8 mei 2013 @ 08:49:32 #116
379943 Paper_Tiger
pi_126205618
quote:
17s.gif Op woensdag 8 mei 2013 08:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ja, Nederland is net Noord Korea, je hebt helemaal gelijk knul. Zo goed onderbouwd ook.
De manier waarop ons koningshuis en onze staatsinrichting geprogrammeerd wordt in de geesten van onschuldige kinderen is i.d.d. identiek.
  woensdag 8 mei 2013 @ 08:49:34 #117
400810 Myph.
Libertariër.
pi_126205619
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2013 08:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Right, argumentatie loopt een beetje invalide... hokjes plaatsen ten top.

Maar kom nou eens met een helder argument waarom we de overheid moreel anders moeten behandelen dan het individu? en waarom is dat gelegitimeerd? :)
pi_126205762
quote:

[..]

Tijgertje, als je geboren bent in zo'n gebied sluit je eigenlijk al een sociaal contract.

Jullie utopie is eigenlijk al waarheid. Er zijn verschillende landen met verschillende staatsvormen. Bevalt het ene land je niet, dan kun je naar het andere verhuizen.

Feit is wel dat als je geboren wordt in zo'n "club", je automatisch ook een sociaal contract aangaat. Je wordt dus altijd wel "gedwongen". Dat is net als in jullie beoogde samenleving zo.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2013 09:01:05 ]
pi_126205798
quote:
4s.gif Op woensdag 8 mei 2013 08:49 schreef Myph. het volgende:

[..]

Right, argumentatie loopt een beetje invalide... hokjes plaatsen ten top.

Maar kom nou eens met een helder argument waarom we de overheid moreel anders moeten behandelen dan het individu? en waarom is dat gelegitimeerd? :)
Collectieve belangen hoeven niet bepaald 1 op 1 overeen te komen met de individuele belangen. Denk bijvoorbeeld aan de aanleg van infrastructuur een snelweg of vliegveld is voor een land heel belangrijk maar kan voor een omwonende heel vervelend zijn. Dat spel is complex.
  woensdag 8 mei 2013 @ 09:01:38 #120
400810 Myph.
Libertariër.
pi_126205807
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 08:59 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Tijgertje, als je geboren bent in zo'n gebied sluit je eigenlijk al een sociaal contract.

Jullie utopie is eigenlijk al waarheid. Er zijn verschillende landen met verschillende staatsvormen. Bevalt het ene land je niet, dan kun je naar het andere verhuizen.

Feit is wel dat als je geboren wordt in zo'n "club", je automatisch ook een sociaal contract aangaat. Je wordt dus altijd wel "gedwongen".
Precies, en dat is dus het nadeel. Je wordt dus gedwongen, je hebt geen keus. Ik heb geleerd dat een contract kan rekenen op Wederzijdse Instemming.. Dat ontbreekt hier, dus er is in feite niks sociaals aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')