dion_v_k | woensdag 17 april 2013 @ 01:13 |
Verder met deeltje 7 ![]() | |
sturmpie | woensdag 17 april 2013 @ 07:03 |
ik heb een motor met bouwjaar en invoering 1992. wanneer is ie wegenbelastingvrij ? 2017 of 2022 ? | |
arjan1212 | woensdag 17 april 2013 @ 07:07 |
ik vind dit zo raar he. waarom moet dit op 25 jaar staan. alsof een auto uit 1988 een oldtimer is en een auto uit 1989 niet. ze hadden dit beter op 1970 kunnen zetten, dan heb je echt oldtimers | |
virl3 | woensdag 17 april 2013 @ 08:15 |
Waarschijnlijk helemaal niet meer... Wellicht betaal je een kwart van de huidige wegenbelasting als hij 30 jaar oud is.. | |
valek | woensdag 17 april 2013 @ 08:19 |
Maar gaat dat nu door, een kwart van de wegenbelasting betalen? | |
virl3 | woensdag 17 april 2013 @ 08:21 |
Kweenie. Daarom zei ik ook "wellicht" ... | |
AchJa | woensdag 17 april 2013 @ 08:21 |
Er is nog niks zeker, maar dat er 150 miljoen opgehaald dient te worden is al wel zeker. Betalen zul je. | |
YoshiBignose | woensdag 17 april 2013 @ 09:05 |
Dat vind je raar, dat ze ergens een grens trekken? ![]() ![]() | |
arjan1212 | woensdag 17 april 2013 @ 09:07 |
ik bedoel volgens die wet is dit een oldtimer![]() | |
arjan1212 | woensdag 17 april 2013 @ 09:09 |
terwijl een echte oldtimer dit is ![]() | |
virl3 | woensdag 17 april 2013 @ 09:47 |
Tja .. Da's een kwestie van smaak. Voorbeeld: dit wordt beschouwd als een oldtimer, er zijn vele clubs van, een leger van hobbyisten, etc.. ![]() Maar 't is een auto die feitelijk tot 2003 gebouwd is.. | |
YoshiBignose | woensdag 17 april 2013 @ 09:54 |
Inderdaad daar valt over te discussiëren, maar 30 jaar is toch zeker wel geen goede grens. Voor 1980 is toch al erg verouderd hoor en de meeste roesten als een gek. Dat zijn oldtimer ![]() | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 10:17 |
Sommige jaren '80 modellen zijn gewoon zwaar cult en cool, en zijn alleen daarom al oldtimer. ![]() ![]() ![]() | |
daNpy | woensdag 17 april 2013 @ 10:27 |
Dus omdat jij mensen kent die geen stalling hebben mag niemand zijn auto schorsen? ![]() Inderdaad, als je een oldtimer wil importeren die nooit in NL geleverd is ben je dan wel de sjaak. | |
RemcoDelft | woensdag 17 april 2013 @ 10:31 |
En na 30 jaar is-ie alsnog belastingvrij. Prima toch? | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 10:37 |
Slecht nieuws: de PvdA gaat inzetten op een verhoging van de leeftijdsgrens naar 40 jaar. ![]() ![]() | |
daNpy | woensdag 17 april 2013 @ 10:39 |
Prima, alleen is de kans groter dat je dan dood bent. | |
daNpy | woensdag 17 april 2013 @ 10:40 |
Voor mn DAF geen verschil, de Golf is van '86. Maar is het dan na 40 jaar belastingvrij of is het dan na 40 jaar alsnog een dagenkaart of 25%MRB? | |
CafeRoker | woensdag 17 april 2013 @ 10:43 |
zuur als je voor je eend uit 1977 ineens weer wegenbelasting moet gaan betalen. Hoewel het wat gewicht betreft natuurlijk heel erg mee valt kun je dat toch moeilijk als een moderne auto zien. Door die brandstof erbuiten te laten hou je de mogelijkheid open om goedkoop dagelijks met klassiekers te kunnen rijden. | |
loveli | woensdag 17 april 2013 @ 10:44 |
Die 2 kwartjes ![]() | |
daNpy | woensdag 17 april 2013 @ 10:46 |
Alsof je dagelijks in een Eend wíl rijden. Dat ding is net zo modern als de eerste auto op stoom. | |
CafeRoker | woensdag 17 april 2013 @ 10:46 |
Ok, dit dan ![]() ![]() | |
loveli | woensdag 17 april 2013 @ 10:47 |
Daar zou je wegentoeslag voor moeten krijgen ![]() | |
YoshiBignose | woensdag 17 april 2013 @ 10:54 |
40 jaar opzouten dan als dat gebeurt ![]() ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 17 april 2013 @ 10:54 |
Zo'n bus is één van de weinige goede redenen om Boer zoekt vrouw te kijken... ![]() ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 17 april 2013 @ 10:57 |
40 jaar is wel lang ja, Mijn auto is nu 31 jaar oud.... betekend dat ik nog 9 jaar belasting moet betalen. Das een kleine 3000 euro. Dat stop ik liever bij in de restauratie... | |
powerflux | woensdag 17 april 2013 @ 11:04 |
40 jaar, maar dan wel 100% zonder gezeik belastingvrij? Dat is laat, maar wel redelijk voor de échte die-hards. Kun je tenminste weer gewoon schorsen en ontschorsen. ik ben overigens voor 1/4 tarief, van de mogelijke oplossingen in het eerder geposte document van Weekers. Ik wil vrij zijn om te rijden wanneer ik wil. | |
RemcoDelft | woensdag 17 april 2013 @ 11:16 |
Onder de huidige regeling worden veel voertuigen incl. mijn motor nooit meer belastingvrij. Een harde 40 jaar grens zou ervoor zorgen dat al die voertuigen opnieuw kans maken! Nog 21 jaar belasting betalen, dan is m'n motor belastingvrij! Bij 20% stijging per jaar is dat nog slechts ruim 20.000 euro ![]() Zou het wellicht een leuke optie zijn voor de geldbeluste politiek om dit te kunnen afkopen? Dus: je hebt nog x jaar te gaan, de verwachting is dat je nog x * y euro belasting moet betalen, maar ook dat er een kans z is dat je voertuig het voor die tijd begeeft (diefstal/total loss/niet meer te repareren). Betaal nu x * y * z euro, en je krijgt de garantie nooit meer motorrijtuigenbelasting te hoeven betalen. Voordeel: je voertuig is weer belastingvrij (en ook zo te verkopen), en de overheid heeft z'n geliefde extra geld binnen. En je hebt alle reden om er extra zuinig op te zijn! | |
Actaeon | woensdag 17 april 2013 @ 11:23 |
Vooral daarom inderdaad. Het is toch achterlijk dat de overheid gaat bepalen wanneer je rijdt ![]() Hoop dat er eind van de dag/middag meer nieuws is ook dan. Duidelijkheid is gewoon wat iedereen nodig heeft. | |
Actaeon | woensdag 17 april 2013 @ 11:24 |
Je betaalt toch ook niet je IB ofzo voor een aantal vooruitlopende jaren af ![]() | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 11:25 |
Na 40 jaar volledig belastingvrij, geen kwartbelasting en ook geen dagenkaart. Gewoon zoals de regeling nu is maar dan 40 jaar leeftijdsgrens i.p.v. 25 jaar. Net was het Algemeen Overleg al gaande over de oldtimers. Begin volgende week komt Weekers met een nieuwe brief met daarin "de ultieme poging". Dat zal dus hoogstwaarschijnlijk 1 voorstel zijn. De PVV wil dat mensen kunnen kiezen tussen een dagenkaart of kwartbelasting, de SP wil dat hobby-auto's geheel ontzien worden en er geen kwartbelasting komt. PvdA lijkt voor een 40-jaar-grens te zijn (evenals de VVD-woordvoerder in deze kwestie) en hoe het met de rest zit is nog onduidelijk. | |
daNpy | woensdag 17 april 2013 @ 11:25 |
Dus jij vind het een goed idee om alvast 20.000 * z over te maken om er over 4 jaar achter te komen dat ze de regeling weer willen aanpassen? ![]() | |
daNpy | woensdag 17 april 2013 @ 11:28 |
Eerlijk is eerlijk, auto's vanaf de jaren 80 houden het ondertussen echt wel langer dan 25 jaar vol. Maar om in 1x naar 40 jaar te gaan vind ik wel een grote overbrugging. De MRB grens zou elke 10 jaar, 5 jaar op moeten schuiven oid. Het systeem wat in eerste instantie verzonnen was om naar 30 jaar te gaan was zo slecht nog niet. | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 11:30 |
Naar 40 jaar is inderdaad wel een hele grote stap. 30 jaar voor benzine-auto's en 40 jaar voor LPG/diesel-auto's is dan een stuk beter. ![]() | |
Actaeon | woensdag 17 april 2013 @ 11:41 |
Zou je willen delen waar je al deze handige informatie vandaan gehaald hebt? ![]() | |
AchJa | woensdag 17 april 2013 @ 12:10 |
| |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 12:15 |
Hee da's mijn Twitter! ![]() Auto & Motor Klassiek reageerde meteen, en vroeg me of ik een artikel voor ze wilde schrijven. Meteen gedaan en doorgemaild. Ze willen het op de site plaatsen, dus hopelijk doen ze dat ook echt. ![]() @ Actaeon: die informatie had ik live van het overleg met Weekers, er was vandaag een Algemeen Overleg (soort van mini-debat voor de financieel woordvoerders) en dat werd gewoon live uitgezonden op internet. Hierin is de brief van Weekers behandeld. | |
AchJa | woensdag 17 april 2013 @ 12:18 |
![]() Ben benieuwd. | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 12:21 |
Misschien net zo handig om de "raw version" ook hier neer te zetten:
| |
ellevehC86 | woensdag 17 april 2013 @ 12:23 |
doe mij optie 4 dan maar ![]() Maar met recht moet ik er dan wel eerlijk bijzeggen dat ik het erg jammer vind voor degenen die wel hobbymatig bezig zijn en niet onder optie 4 vallen. zoals eerder door iemand aangegeven, pak het dan via eerste toelating nederland op, en op 25 jaar, heb je al zo meer dan de helft van de weg denk ik. | |
daNpy | woensdag 17 april 2013 @ 12:24 |
Optie 3 is dan toch veel beter? Edit: fout gelezen/ begrepen. Wat is er idem aan optie 2 bij optie 3? | |
YoshiBignose | woensdag 17 april 2013 @ 12:24 |
Doe mij maar optie 1 | |
daNpy | woensdag 17 april 2013 @ 12:26 |
Optie 1 is idd ook niet verkeerd. | |
daNpy | woensdag 17 april 2013 @ 12:29 |
De kombi: 25% MRB voor auto's van 40 jaar of ouder + een 30 dagen kaart waarop je moet melden wanneer je gaat rijden ![]() | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 12:30 |
Wat er idem aan is: Vrijstelling van motorrijtuigebelasting voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en vrijstelling van diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder Dat dus, plus kwartaalbelasting. ![]() Weekers gaf al in zijn brief aan dat optie 1 niet haalbaar is: zou teveel kosten. | |
ellevehC86 | woensdag 17 april 2013 @ 12:34 |
1. Leeftijdsgrens voor vrijstelling van motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2014 verhogen naar auto’s van 30 jaar en ouder, met daarbij het heffen van LPG-toeslag en dieseltoeslag in de structurele situatie. Gaat m niet worden, wie monitored of iets structureel of incidenteel is?, tevens administratieve klotezooi 2. Vrijstelling van motorrijtuigebelasting voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en vrijstelling van diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder. Wenselijk 3. Idem als 2, maar met een invoering van een kwarttarief voor motorrijtuigenbelasting (30 jaar voor benzine-auto’s en 40 jaar voor diesel- en LPG-auto’s) Administratieve klotezooi, geen zin in. 4. Gehele rijstelling voor voertuigen ouder dan 40 jaar (geen onderscheid in brandstofsoort). Mijn persoonlijk favoriet, ik wil die tyfusmercedessen ook van de weg hebben, serieus erg jammer voor andere jaren 70-pareltjes. 5. Invoering van een 30-dagenkaart (op basis van schorsing waarbij 30 dagen per jaar de auto de weg op mag, dit moet digitaal gemeld worden). Ja, en bij storing mag u een complete meeting afzeggen, dank je de koekkoek 6. Kilometerregistratie en heffing op basis van verreden kilometers voor auto’s van 30 jaar en ouder. Zeer fraudegevoelig, niet wenselijk. | |
powerflux | woensdag 17 april 2013 @ 12:35 |
http://www.oudevolvo.nl/b(...)ies-en-toezeggingen/ | |
daNpy | woensdag 17 april 2013 @ 12:36 |
Dus géén vrijstelling, maar kwartaalbelasting. | |
daNpy | woensdag 17 april 2013 @ 12:37 |
Wat is er administratieve klote zooi aan? Verschilt niet veel van het huidige systeem met de oldtimers, nieuwe kleine auto's MRB vrij, elektrische auto's MRB vrij, ander tarief voor grijs kenteken, etc etc | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 12:50 |
En m'n artikel is online gezet door Auto Motor Klassiek: http://www.amklassiek.nl/(...)timerregeling/64762/ | |
loveli | woensdag 17 april 2013 @ 12:52 |
Als ze die stomme prustautootjes nou eens niet wegenbelastingvrij maken, dan worden er meer duurdere leasebakken gekocht, krijgt de overheid meer PBM, wordt er meer benzine verstookt, vangen ze daar ook nog eens meer belasting over. | |
daNpy | woensdag 17 april 2013 @ 12:52 |
![]() | |
Leipo666 | woensdag 17 april 2013 @ 13:00 |
die kleine prutsauto's zijn vanaf 1 januari 2014 dan ook niet meer belastingvrij.... | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 13:01 |
Jep, ik denk dat er bij de Ampera- en Prius-rijders (werkelijk verbruik is echt VEEL hoger dan de cijfers waar de vrijstelling op gebaseerd is) meer te halen valt dan bij de oldtimerrijders. Maar ja: dit is natuurlijk ook een stukje symboolpolitiek. En de groep leaserijders is veel groter dan de groep oldtimerrijders en dus durven ze een grotere groep niet boos te maken. ![]() | |
Actaeon | woensdag 17 april 2013 @ 13:50 |
Ik ben bekend met de procedures van de Staten-Generaal maar ik heb dit hele AO gemist. ![]() ![]() | |
Actaeon | woensdag 17 april 2013 @ 13:57 |
De Ampera/Volt heeft volgens mij echt een schandalig praktijkverbruik van minder dan 1:20 ofzo ![]() | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 14:00 |
Minder dan 1 op 20? Maak daar gerust 1 op 10 van. ![]() | |
Actaeon | woensdag 17 april 2013 @ 14:02 |
Ik wist het niet meer zeker, ik meende iets van 1:12 te herinneren, dus ik dacht ik neem het ruim. ![]() | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 14:26 |
Jep da's gemiddeld, omdat grapjassen weigeren het ding electrisch op te laden. Dus je hebt grapjassen die niet eens 1 op 10 ermee rijden. ![]() Zie http://nos.nl/artikel/436876-stekkerhybrides-minder-zuinig.html. Het is beschamend dat zoiets wel belastingvrij blijft, en ook bijtellingsvriendelijk. Nog krommer is dat lease-rijders ook beschermd worden: auto's waar per 1-1-2014 toch weer wegenbelasting op komt hebben geen fiscaal voordeel meer, maar dat blijft dus wel geldig voor lease-auto's die vóór 1-1-2014 op kenteken gezet zijn en zullen de fiscale voordelen behouden zolang het leasecontract loopt. Beetje schraal is dat. | |
Actaeon | woensdag 17 april 2013 @ 14:37 |
Dat laatst vind ik nog niet eens heel raar. Fiscale terugwerkende kracht is niet echt eerlijk hè ![]() | |
YoshiBignose | woensdag 17 april 2013 @ 14:43 |
Natuurlijk, maar goed dat is vaak ook de reden dat mensen die auto nemen. Dus ze hadden niet rond gereden zonder alle fiscale voordelen. Maar goed de voordelen zijn iets te overdreven, vooral voor ondernemers. Als je zo'n prius / ampera van ongeveer 40k koopt, ben je netto iets van 10k kwijt. Gratis dus eigenlijk... maar goed je moet wel winst maken en ver in der 52% schijf zitten wil je optimaal van benutten. | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 14:43 |
Het is niet eens terugwerkende kracht, want degene die níet least heeft maar voor x-tijd fiscaal voordeel (zoals ons moeder, die rijdt een Aygo en mag straks wel weer wegenbelasting gaan betalen). Aangezien de fiscus ook gewoon bijtelling per maand kan uitrekenen kunnen ze dus ook zeggen dat wanneer er nieuwe regels in gaan dit ook voor bestaande gevallen is. Dus stel dat je in januari dit jaar een auto hebt die onder 14% bijtelling valt maar per 2014 20% dat je het eerste jaar 14% bijtelling betaalt en vanaf 2014 gewoon 20%. Vervelend als je een contract aangegaan bent, maar als je particulier die auto zou rijden had je hetzelfde nadeel gehad (door wegenbelasting). Voor ondernemers die een auto gekocht hebben geldt dit nadeel namelijk ook. ![]() | |
Actaeon | woensdag 17 april 2013 @ 14:48 |
In die zien niet nee. Dat is waar. Maar blijkbaar is er gekozen om de regeling voor mensen die leasen te eerbiedigen, sterke lobby waarschijnlijk. En het is ook makkelijker nog wat langer te handhaven dan bij koop omdat lease per definitie gebonden is aan een bepaalde termijn en na afloop van die vaak relatief korte termijn gewoon overgegaan kan worden op het nieuwe regime. Bij koop anders dan door ondernemers is dat veel lastiger natuurlijk omdat mensen hun Aygo ook 25jaar kunnen houden. ![]() | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 14:50 |
Een leasemaatschappij kan een Aygo ook 25 jaar aanhouden. ![]() | |
Actaeon | woensdag 17 april 2013 @ 14:55 |
Dat kan maar dan is er tussentijds waarschijnlijk al een nieuw leasecontract oid gekomen waardoor het nieuwe regime van kracht wordt. En het ging mij specifiek even om de relatie leasemij.- lessee. Het lijkt mij niet de bedoeling dat lopende duurovereenkomsten zoals lease nadelig aangetast worden door een verandering in de fiscale bijtellingsregels. | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 15:06 |
Ik zeg niet dat het aangepast moet worden, ik zeg alleen dat het ergens wel een beetje krom is. ![]() | |
Actaeon | woensdag 17 april 2013 @ 15:13 |
Ergens wel inderdaad. ![]() | |
T42 | woensdag 17 april 2013 @ 15:33 |
je gaat te snel ging over 30 dagenkaart en schorsing als je niet rijd o.k. nog mooier ik heb een stalling maar er staan ook auto's van mij op straat. die kan ik niet schorsen nee want mijn stallingen zijn al vol. of moet voor de lol een garagebox huren voor de prijs waar je ook een huis van huurt in de stand ![]() en dan zou je kunnen denken moet je een paar auto's verkopen maar ik heb ze net gered van de sloop. | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 15:36 |
Er is 1 klein voordeeltje aan die 30-dagenkaart: omdat het gebaseerd is op een schorsing heb je dus geen APK-plicht meer. ![]() ![]() Nadeel is alleen dat elke 30-dagenkaart circa 100 Euro gaat kosten (plus 22-30 Euro voor het schorsen aldus Weekers). ![]() | |
T42 | woensdag 17 april 2013 @ 15:41 |
geen apk ![]() wat is volgens jou een import? (voorbeeldje) deze benz met kenteken 12-wtg-1 ![]() en wat als je een jaar schorst of een auto van de sloop hebt? meeste oldtimers zijn al import alleen een daf is nederlands ![]() | |
Leipo666 | woensdag 17 april 2013 @ 15:49 |
maar de dag dat je de weg weer op gaat is voor die dag je schorsing opgeheven en moet je die dag wel aan de APK plicht voldoen ![]() | |
Gunner | woensdag 17 april 2013 @ 15:52 |
Het is belachelijk inderdaad en riekt naar discriminatie. Hoe moeilijk kan het zijn om een MRB-vrij autootje vier jaar na het op kenteken zetten belastingvrij te houden? Bij die leasebakken lukt het ze immers ook? | |
daNpy | woensdag 17 april 2013 @ 15:58 |
Ik heb het over 25% MRB regeling waarbij schorsen schijnbaar niet meer mogelijk is. Bij 30 dagen kaart is hij namelijk altijd geschorst behalve op max 30 aan te geven dagen. | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 16:39 |
Die discussie hebben we hierboven al gehad, maar dan in de vorm andersom. ![]() @ T42: het voertuig moet inderdaad aan de APK-normen voldoen, maar je hoeft er geen keuring op te hebben. ![]() | |
daNpy | woensdag 17 april 2013 @ 16:42 |
Gek eigenlijk, af en toe is het wel zo verstandig dat er iemand een keer naar kijkt of de remmen etc nog naar behoren werken op zo'n ding. Lang niet iedereen die een dergelijke auto heeft, heeft ook de kennis of mogelijkheden om de technische staat van de auto op peil te houden. | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 16:46 |
Mee eens, dat zie je zelfs al bij de Volvo-oldtimer-ritjes: van die babyboomers die met hun grote mond de mooiste auto hebben bladiebla en ojee de beste Katterug ooit, en je hebt dan echt áltijd wel een grapjas erbij zitten die finaal door de remmen trapt. ![]() ![]() | |
T42 | woensdag 17 april 2013 @ 17:01 |
neej bij 30 dagenkaart is hij geschorst al hij van de openbare weg is. (dus voor je huis parkeren kost je dagen ook al rij je niet.) en bij 25% kan het .wel al zie ik meer in optie 2 | |
T42 | woensdag 17 april 2013 @ 17:03 |
ben ik onderweg naar de apk ![]() ![]() | |
loveli | woensdag 17 april 2013 @ 17:04 |
Als je met een geschorste auto APK gaat scoren hoef je toch niet te ontschorsen, of heb ik dat verkeerd onthouden? | |
T42 | woensdag 17 april 2013 @ 17:04 |
niks houd je tegen om hem naar de apk station te brengen hoor ![]() | |
T42 | woensdag 17 april 2013 @ 17:05 |
mag toch niet op de weg komen met een geschorste auto | |
loveli | woensdag 17 april 2013 @ 17:08 |
http://www.belastingdiens(...)uto_camper/schorsing edit: Dat gaat over campers, geen tijd om te zoeken wat er over 'gewone' geschorste auto's staat. | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 17:40 |
Bij personenauto's geldt nagenoeg hetzelfde: je mag een geschorst voertuig gewoon laten keuren, maar indien je staande wordt gehouden moet er wel enigszins te bewijzen zijn dat je een afspraak hebt met de garage of keuringsstation (een telefoontje is al voldoende). In de praktijk komt dit natuurlijk zo goed als nooit voor. ![]() ![]() | |
CafeRoker | woensdag 17 april 2013 @ 17:47 |
Gelukkig, want ik maakte me al een beetje zorgen aangezien dat hier de kwiktfit is. Zie je je daar al met je oldtimer die net uit de schorsing gaat voor het eerst in 10 jaar bij de apk aankomen? ![]() | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 18:13 |
Tja je weet waar de kwikfit standaard al op afkeurt: stuurhoes, remblokken, 1 achterband en altijd een lek in de uitlaat die alleen te fixen is met een nieuwe uitlaat die 3x de marktwaarde kost. ![]() | |
AchJa | woensdag 17 april 2013 @ 18:33 |
Als ik ergens met een boog omheen rij is het de Kwikfit wel... Mijn god, zo'n amateuristische kneuzenkermis zie je zelden bijelkaar... | |
daNpy | woensdag 17 april 2013 @ 18:33 |
het hoeft er alleen maar goed uit te zien, de rest is weggegooid geld. | |
Hyperdude | woensdag 17 april 2013 @ 18:39 |
Met zo' n 30 dagenkaart moet de verzekering wel flink goedkoper kunnen. Of nie? | |
AchJa | woensdag 17 april 2013 @ 18:52 |
Bij mij is het net andersom... | |
YoshiBignose | woensdag 17 april 2013 @ 18:55 |
Bij mij is het beide, maar er is altijd wel iets dat niet werkt bij een oldtimer ![]() | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 18:58 |
Ja, sowieso zal je moeilijk aan de 7500km komen dus zullen verzekeringen met veel lagere kilometrages (en dus lagere premies) logischer zijn. Of er komen speciale oldtimerverzekeringen die spotgoedkoop zijn omdat het maar 30 dagen betreft. ![]() In other news: de stichting Autobelangen heeft zich al neergelegd bij een verhoging van de leeftijdsgrens naar 40 jaar voor alle oldtimers. Zie http://fd.nl/economie-pol(...)lasten-van-oldtimers. | |
YoshiBignose | woensdag 17 april 2013 @ 19:10 |
Moeten zie niet flikken. Rij verdomme al 1 op 8 met benzine... kan hem regelrecht het binnenhof op rijden dan met een pijpbom eronder. | |
AchJa | woensdag 17 april 2013 @ 19:28 |
tijd.BE Ik ruik handel. | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 19:48 |
Ik zag het stukje vanmiddag ook voorbij komen. In Nederland heeft dat ook een tijdje gespeeld: zo'n oldtimer kan meer rendement opleveren dan je spaarrekening en sommige economen noemden het ook een waardevolle investering. ![]() ![]() Het is alleen wel een nadeel dat België zo verdomd klein is, dus we kunnen lang niet alle oldtimers aan de Belgen slijten. ![]() De monteur van de garage waar ik werkte is vorig jaar met vervroegd pensioen gegaan omdat hij 2 grote schuren helemaal vol met oldtimers had staan. Hij leverde flink in op zijn pensioen maar hoopte dat (ruimschoots) te compenseren door de komende jaren al zijn oldtimers klaar te maken en te verkopen. Daarna wilde hij gaan emigreren met een leuke spaarpot. Dat eerste feest gaat 'm sowieso niet meer worden. ![]() | |
Actaeon | woensdag 17 april 2013 @ 20:06 |
Ik zag dat de Autoweek-site ook een stuk over de MRB-vrijstelling geschreven had en het viel mij op dat daar op redelijke schaal toch wel afgunstig gereageerd werd op mensen die een oldtimer hebben ![]() ![]() | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 20:17 |
Autoweek heeft heel veel youngtimer-liefhebbers (maar ook petjesvolk) als publiek, en natuurlijk ook half leasend NL dat wat om auto's geeft dat er zit. Oftewel: een publiek dat het niet zo heeft op volledige vrijstelling. De youngtimer-liefhebbers rijden over het algemeen auto's die ook niet gek veel rijden maar wel de volle mep betalen, en de leaserijders vinden oldtimers per definitie al "stinkdingen". ![]() ![]() | |
Actaeon | woensdag 17 april 2013 @ 20:20 |
Ik denk dat wel een grove schets van het Autoweek publiek is ja ![]() Wat vind jij een goed blad? ![]() | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 20:23 |
Autovisie is een stuk beter, Carros is ook wel leuk (ben ik abonnee van) maar heeft eigenlijk iets teveel oog voor de dure auto's. ![]() | |
Fer | woensdag 17 april 2013 @ 20:37 |
Bij de regeling van alles 40 jaar en ouder denkt men 20M meer te verdienen, volgens mij rekenen ze zich rijk en 30 jaar voor benzine helemaal niet veel duurder voor de staat. Ben wel benieuwd hoeveel potentiele 30 plussers op benzine, blijven met MRB of worden ingeruild voor een andere auto waar MRB voor gedokt moet worden. Ze zuipen over het algemeen zoveel dat ze echt wel voor erbij gehouden worden. | |
RemcoDelft | woensdag 17 april 2013 @ 22:12 |
Maakt niet uit: simpelweg natellen in de RDW-gegevens hoeveel jaar er MRB betaald is. Minder dan 30: gewoon betalen! 30+: vrijstelling. En dat is nou juist het probleem: ze worden geimporteerd omdat ze hier belastingvrij rijden. Net zoals veel jongere diesels worden geexporteerd omdat ze de MRB hier niet meer waard zijn maar elders goedkoper rijden. | |
Actaeon | woensdag 17 april 2013 @ 22:15 |
Nederland heft ook wel idioot veel MRB op diesels. ![]() | |
Hyperdude | woensdag 17 april 2013 @ 22:18 |
Omdat NL idioot veel belastingkorting geeft op diesel. | |
Actaeon | woensdag 17 april 2013 @ 22:24 |
Wat ik bedoel is dat als je dieselrijden zò duur maakt in vaste kosten het niet vreemd is dat je 'vluchtgedrag' krijgt. En je krijgt korting maar of het helemaal in verhouding is tot de hogere MRB? [ Bericht 9% gewijzigd door Actaeon op 17-04-2013 23:03:38 ] | |
Captain_Ghost | woensdag 17 april 2013 @ 22:47 |
Gekke is dat al auto brandstoffen die in Duitsland verkoopt. Al die brandstoffen komen uit Rotterdam olie terminals.. Toch is ie wat goedkoper in Duitsland dan NL. | |
AchJa | woensdag 17 april 2013 @ 23:18 |
Nee, LPG (niet G3) is lekker goedkoop... ![]() | |
Bart-Willem | woensdag 17 april 2013 @ 23:35 |
LPG heeft anders wel veruit de minste accijns per liter erop zitten. ![]() | |
T42 | donderdag 18 april 2013 @ 01:27 |
waren alle 2 import kentekens maar dat verschil kun je zo al zien. maar had het over de echte oudjes die we importeren niet om veel in te rijden maar om te hebben. bijv dus die T1 vw busjes met 2mm kreukelruimte. denk dat 65% wel import is. omdat hier zout gebruikt word rot alles weg. zelfde met HY busjes en bijv een snoek dus niet de 190d uit 1986 maar oudjes die niet afgeschreven meer zijn. en omkatten is dan veel intresanter ![]() en RDW voor paar tientjes krijg je dit hoor. ![]() ![]() is inmiddels terug gedraait zag ik net ![]() [ Bericht 11% gewijzigd door T42 op 18-04-2013 01:32:24 ] | |
Bart-Willem | vrijdag 19 april 2013 @ 18:15 |
De grapjassen van de oldtimer-alliantie houden voet bij stuk: Heel verstandig om vast te houden aan het standpunt waardoor het de vorige keer bij het overleg totaal vastliep. ![]() | |
YoshiBignose | vrijdag 19 april 2013 @ 23:16 |
http://fehac.communicatio(...)/we_gaan_betalen.pdf | |
Bart-Willem | vrijdag 19 april 2013 @ 23:26 |
Wat een enorm slechte brief/tekstje! ![]() Wat ze ermee willen bereiken ontgaat me eigenlijk: er staat een nietszeggend overzicht in (die ook niet eens duidelijk is) en ze nemen geen standpunt in. Enkel: "de kamer is aan zet" en dat was het eigenlijk een beetje. En ze denken dat optie 3 (kwartbelasting) het niet wordt "omdat de oldtimer-alliantie dat afgewezen heeft". Leuk en aardig, maar is die afwijzing juist niet de oorzaak geweest dat het overleg met die alliantie gestopt is? Met deze brief lijkt het erop dat de Fehac de strijd nu al opgegeven heeft. ![]() | |
daNpy | vrijdag 19 april 2013 @ 23:28 |
Ik dacht dat het kwart tarief inhield dat er maar 25% van de jaarlijkse MRB betaald hoefde te worden? In deze "lollige" brief staat dat je gewoon per kwartaal moet betalen (zoals normaal)? Dat lijkt me niet te kloppen, want verderop hebben ze het er weer over dat je dan niet mag schorsen (mag dus wel, maar dan ben je je vooruitbetaalde MRB geld kwijt). Echter, ik betaal nu de MRB ook per kwartaal, dus het verschil = 0. | |
Bart-Willem | vrijdag 19 april 2013 @ 23:32 |
Die belastingtarieven en gewichtsklasses kloppen niet eens. Maar dat overzicht zetten ze neer om te laten zien wat de volle mep wegenbelasting is. Ze hadden duidelijker neer moeten zetten dat optie 3 die bedragen voor een heel jaar zijn (en dan valt het eigenlijk best mee). En meer zaken kloppen inderdaad niet: als jij een auto een jaar schorst ben je geen "minstens 1 maand wegenbelasting" kwijt, en je kan ook gerust een auto 2 maanden schorsen. Alleen als je binnen 1 maand de schorsing opheft moet je gewoon de volle mep van die maand betalen (dat was voorheen 3 maanden, dus het is een stuk versoepeld). | |
CafeRoker | vrijdag 19 april 2013 @ 23:33 |
Wie heeft die plaatjes van die enveloppen bij elkaar gegoogled? ![]() | |
Bart-Willem | vrijdag 19 april 2013 @ 23:36 |
WordArt uit Office97 jeweetz! | |
YoshiBignose | vrijdag 19 april 2013 @ 23:37 |
IDD ![]() | |
daNpy | vrijdag 19 april 2013 @ 23:38 |
Inderdaad. | |
Bart-Willem | vrijdag 19 april 2013 @ 23:39 |
Ik stel voor dat die Fehac-figuren voortaan geen haastig briefje meer in elkaar flanzen tijdens de reclameblokken van iksfaktor. ![]() | |
daNpy | vrijdag 19 april 2013 @ 23:40 |
Dit ziet er niet echt uit als een fehac brief wel ![]() | |
YoshiBignose | vrijdag 19 april 2013 @ 23:42 |
http://www.fehac.nl/ het staat toch echt op hun site ![]() | |
Bart-Willem | vrijdag 19 april 2013 @ 23:44 |
Jawel. ![]() Morgen ga ik trouwens kijken naar een oldtimer voor erbij, en wat de uitkomst komende week wordt boeit me eigenlijk niet zo. ![]() ![]() | |
CafeRoker | vrijdag 19 april 2013 @ 23:45 |
Wat wordt het? | |
Bart-Willem | vrijdag 19 april 2013 @ 23:49 |
Een felgekleurde blauwe envelop met daarin het bericht: "U gaat betalen!!!" Leuk dat de Fehac denkt dat de gemiddelde oldtimerbezitter 3 belastingvrije auto's heeft (met een kloppend rekensommetje zouden dat er zelfs 5 moeten zijn aangezien we nu veel meer dan die 300.000 oldtimers hebben, maar eerder richting 500.000, aangezien het in 2010 al 410k waren en de anderhalf jaar erna nog massaal geïmporteerd werd). Ik ken ze niet, op T42 na. ![]() | |
powerflux | vrijdag 19 april 2013 @ 23:49 |
eens, vrijwilligers of niet, dit kan bijna iedereen beter. | |
Bart-Willem | vrijdag 19 april 2013 @ 23:51 |
Vrijwilligers? Volgens mij worden die lui gewoon betaald aangezien verenigingen aan hen ook contributie betalen of geld afdragen. ![]() | |
CafeRoker | vrijdag 19 april 2013 @ 23:53 |
Toch vind ik het wel vreemd, want wat layout betreft ziet die brief eruit alsof hij door een semi-bejaarde in elkaar gezet is. En die zijn wat betreft taalvaardigheid toch meestal wat beter dan hier het geval is. | |
klawie | vrijdag 19 april 2013 @ 23:57 |
- dit is was totaal oftopic - [ Bericht 77% gewijzigd door Sounddragon op 20-04-2013 00:13:24 ] | |
Bart-Willem | zaterdag 20 april 2013 @ 00:31 |
Het Fehac-vs-CPL-rapport van de Fehac vond ik anders ook niet je-van-het qua taalgebruik. Wel beter dan deze paniekerige brief. ![]() Ik krijg beetje dit idee bij de Fehac in deze kwestie: ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door Bart-Willem op 20-04-2013 00:59:04 ] | |
daNpy | zaterdag 20 april 2013 @ 08:33 |
Is die brief echt van de fehac? Hoe kinderachtig ![]() Ze mogen zich echt wel wat professioneler opstellen daarzo. | |
Bart-Willem | zaterdag 20 april 2013 @ 20:05 |
Dat is écht echt ja, maar daar was je gisteravond al achter toch? ![]() Vandaag bij een oldtimerveiling geweest en dan krijg je toch ineens een heel ander beeld van de markt (het is net de huizenmarkt): de veiling werd ineens overspoeld met Mercedessen uit 1986 en een paar andere 1986-auto's. Die gingen voor een dumpprijs weg (opnieuw gespoten, roestvrije MB voor 1400 Euro ex veilingkosten, of een 760 met nieuwe LPG-installatie en 100% roestvrij ook voor 1400 Euro), en leuke auto's kregen maar een belachelijk laag bod. Zo ging een zeldzaam type VW Karmann Ghia in erg goede staat voor slechts 5500 Euro weg. Een Rolls Royce-cabrio die geschat werd op 40k kreeg een bod van de helft ofzo, en een toffe Bentley kreeg niet eens 1/3e van de waarde als prijs geboden. Van de 174 auto's was denk ik 1/3e boven marktprijs verkocht en zeker 2/3e had gewoon een extreem laag bod gekregen. In totaal zijn er slechts 4-5 auto's direct verkocht zonder dat er met de verkoper overlegt moest worden wegens het bod (ver) onder de minimumprijs. Wat wel opviel is dat er een hoop auto's ver boven de marktprijs verkocht werden: een Amazon die rotte kriksteunen had voor 1800 Euro ofzo (mede dankzij goede foto's op internet en de internetbieders hadden de prijs flink opgedrijfd) en een Amazon die er als een sloopauto uitzag voor 1200 Euro. Long story short: de minimumprijzen lagen voor groot aantal auto's te hoog (men hoopte er de hoofdprijs voor te krijgen) en bij echt veel auto's waren de biedingen gewoon écht beledigend. Oftewel: voor de koper het mag niets kosten en de verkoper wil de hoofdprijs. Net de huizenmarkt dus. ![]() Wat dat betreft waren we (vriend van me was mee) er best snel erover uit: voor best veel volk mag die oldtimer-regeling best afgeschaft worden omdat dat duidelijk geen liefhebbers zijn. ![]() Oja: interview met die Knac-knakker: http://www.tros.nl/tros-r(...)027afe2e183f68fc881c | |
Q.C.Passed | zondag 21 april 2013 @ 12:53 |
Goed omschreven! Ik vraag mij hierdoor wel af wat er gebeurd met de waarde van mijn originele Manta B GSi. Stel dat ik hem wil verkopen, zal het dan zo zijn dat nu de vermeende afschaffing van de MRB-vrijstelling een "excuus" zal zijn om 50% onder te bieden? | |
Bart-Willem | zondag 21 april 2013 @ 13:04 |
Jep, helaas wel. Dus gewoon alleen verkopen aan een echte liefhebber. Ikzelf kijk ook nooit naar wel/niet belastingvrij als ik een Volvo 240 koop. De staat, uitvoering, opties en onderhoudsgeschiedenis vind ik veel belangrijker dan of 'ie belastingvrij is: liever een goed onderhouden en nette 240 uit 1989 ofzo dan een vergelijkbare uit 1986 met rotte dorpels + wielranden, uitgeleefd interieur en geen enkele aanduiding van onderhoud die net zo duur is "omdat 'ie belastingvrij is". Helaas denkt 95% van de markt daar anders over, anders krijg je dit soort prijzen niet. | |
Actaeon | zondag 21 april 2013 @ 13:04 |
Wat een vervelend figuur is die interviewer. | |
-niemand- | zondag 21 april 2013 @ 13:18 |
een echte liefhebber zal hem evengoed willen kopen. een 100% originele GSI is al een zeldzaamheid geworden. maar de gemiddelde wannabe new kids sjonnie zal hem niet kopen. | |
Cherna | zondag 21 april 2013 @ 13:33 |
Dat is onzin. Het gaat vaak om emotionele waarde. Zelf heb ik een Volvo 480 uit 1987. Niet om de vrijstelling van MRB die volgende maand ingaat. Dat is inderdaad geen oldtimer maar wel een cult auto die ik met alle zorg in ere houd. Waarom niet vrijstelling wanneer gekoppeld met een oldtimer verzekering die je niet boven 5000 km per jaar kunt afsluiten en daarbij verplicht laten taxeren en verplicht All-risk verzekering. Echte liefhebbers laten hun auto sowieso taxeren en zijn all-risk verzekerd. Wat ze ook besluiten, ik zal deze auto nooit verkopen. Dan heb ik nog een TwoTone die ik voor dagelijks gebruik hanteer, en die ik achter een aantal jaar als donor ga gebruiken. Want de meest zeldzame onderdelen zoals rubbers, verlichting etc zijn passend. [ Bericht 4% gewijzigd door Cherna op 21-04-2013 13:42:15 ] | |
RemcoDelft | zondag 21 april 2013 @ 13:49 |
Hoe kan een bod op een veiling nou beledigend zijn? Als je dat niet wilt moet je niet op een veiling verkopen! Juist een veiling geeft een hele mooie marktprijs weer. Dat kopers een lage en verkopers een hoge prijs willen is toch ook niet vreemd? Ik verbaas me wel over jouw definitie van "normale liefhebber": is dat iemand die veel geld wil betalen voor een oude auto? Of is dat iemand die toch gewoon graag belastingvrij wil rijden? Want dat laatste lijkt het heel erg op, nu "liefhebbers" opeens afhaken als er betaald moet worden. M.a.w. "liefhebbers" willen gewoon goedkoop rijden! Prima, maar draai er dan niet omheen ![]() Ik heb me juist jarenlang "verbaasd" over de hoge prijs van oude auto's: neem een auto van 15-20 jaar oud, en het is niets waard. Neem zo'n zelfde auto in 10 jaar slechtere staat van 25-30 jaar oud, en hij is duizenden euro's meer waard! Minder belasting betalen, maar meer betalen bij aanschaf dus. Dat kan de import behoorlijk verklaren, want dat prijsverschil is dan gewoon winst. Je zou het zelfs kunnen omdraaien: auto's schrijven heel snel af juist omdat de motorrijtuigenbelasting zo hoog is. In landen die dat niet hebben zijn oudere auto's meer waard; hier betaal je in enkele jaren al snel de aanschafprijs aan belasting. | |
daNpy | zondag 21 april 2013 @ 14:01 |
Mensen die een oude oldtimer alleen rijden omdat het goedkoop is zijn dus geen liefhebbers. | |
virl3 | zondag 21 april 2013 @ 14:17 |
ff offtopic.. Ik zat me zomaar iets af te vragen. Ik heb een ID card en certificaat van het microstaatje Sealand oftewel een "dubbele identiteit" (om Wilders te pesten...). Als ik nou 's voor elkaar m'n auto zogenaamd te exporteren naar dit staatje (gaat in de praktijk niet lukken gok ik want sealand ziet er zo uit..)![]() Oftewel aangeven dat ik 'm wil exporteren bij de RDW, er zelf een mooie sealand kenteken plaat ophangen, verzekeren op chassis nummer of zo.. Kan ik dan ook belastingvrij rondrijden? ![]() | |
virl3 | zondag 21 april 2013 @ 14:24 |
http://www.worldlicenseplates.com/world/EU_SEAL.html | |
RemcoDelft | zondag 21 april 2013 @ 15:53 |
Je nationaliteit is irrelevant. Als je in Nederland woont mag je (afgezien van tijdelijke uitzonderingen) niet met een niet-Nederlandse kentekenplaat in Nederland rijden. En als je niet in Nederland woont zitten er ook tijdsrestricties aan. Gaat dus niet op. Tot zover trouwens het vrije verkeer van goederen in de EU... | |
daNpy | zondag 21 april 2013 @ 15:58 |
Vrij verkeer geld alleen als er belasting geheven kan worden. | |
Bart-Willem | zondag 21 april 2013 @ 18:40 |
Beledigend: 25% van de taxatiewaarde en nog geen 50% van de minimumprijs (die al onder de marktprijs ligt). Zo'n veilingmeester is natuurlijk ook niet gek en heeft met de verkopende partij al afgesproken vanaf welk bedrag er voorgelegd mag worden. Wanneer men 10k biedt op een zeldzame Rolls of 8k biedt op een gewild en wat zeldzamer type Bentley in superstaat die 30k moet kosten ben je imho niet goed bezig. En verder ben ik het met je eens: nu vallen de nep-liefhebbers door de mand. Mensen die lopen te zeiken dat ze gemiddeld 15 Euro per maand moeten betalen (over dat soort bedragen hebben we 't bij de kwartbelasting), of de Knac die loopt te verkondigen dat kevers, Renault 4's en 2CV's nu van de weg gaan verdwijnen. Bij dat interview zei men ook: "dat zijn auto's van een tientje per maand wegenbelasting bij vol tarief, waar heb je het dan over?" En dan zeggen ze bij de Knac: "ja maar voor mensen met een smalle beurs is dat een heel bedrag!" Wat dus betekent: die mensen willen goedkoop rijden. Kunnen ze beter gaan fietsen, dan rij je pas goedkoop. ![]() In België en Duitsland kijken ze ook raar tegen ons op: welke malloot legt er nou LPG in een oldtimer? Dat is helemaal niet origineel. ![]() | |
AdoraBelle | zondag 21 april 2013 @ 18:51 |
Natuurlijk wel. Genoeg mensen die graag in een oude auto willen rijden omdat ze dat mooie auto's vinden. En als het dan goedkoop is, is het ook betaalbaar voor mensen die minder geld te besteden hebben. | |
AdoraBelle | zondag 21 april 2013 @ 18:55 |
De marktwaarde is wat men ervoor geeft. Als er zo laag geboden wordt dan is dat blijkbaar de marktwaarde op dit moment (met de onzekerheid over de vrijstelling). Als je je auto daarvoor niet verkopen wilt dan doe je dat toch gewoon niet? Dan wacht je tot het óf beter wordt, óf je auto helemaal niks meer waard is. Ook echte liefhebbers zullen op dit moment gewoon goedkoop een nette klassieker kopen en zullen niet de hoofdprijs gaan betalen. Voor de rest ben ik het wel met je eens. Dergelijke lichte auto's die goedkoop zijn in de MRB zullen niet verdwijnen. Het zullen eerder de grote en zware auto's worden die weg gedaan zullen worden omdat de eigenaren het mét MRB opeens niet meer te betalen vinden. | |
RemcoDelft | zondag 21 april 2013 @ 18:55 |
Dan is OF de veiling niet goed (als in: ze hebben niet genoeg kopers weten te lokken) OF de taxatiewaarde veel te hoog. Als er voldoende potentiele kopers zijn en niemand wil het er voor geven, is de prijs stomweg te hoog. | |
Bart-Willem | zondag 21 april 2013 @ 19:01 |
Als je een Rolls van 40k kan betalen is de wegenbelasting niet bepaald spannend. ![]() ![]() Veel oldtimers zijn wel blijven staan omdat de minimumprijs niet gehaald werd en na een telefoontje er ook geen overeenstemming kon worden bereikt over een prijs onder de minimumprijs. Die auto's zullen waarschijnlijk elders verkocht worden of bij een latere veiling aangeboden worden. ![]() Het kan zijn dat de juiste liefhebbers er niet waren, de liefhebbers die wellicht wel interesse hadden een ander maximumbedrag in hun hoofd hadden óf dat de prijs te hoog is. Een taxatiewaarde die door een gerechtelijk beëdigd taxateur is neergelegd (lijkt me wel logisch: bij een dure oldtimer ga je echt niet zo'n brakke clubtaxatie laten uitvoeren waar verzekers vaak tot 70% op korten omdat de taxatie niet deugt) moet over het algemeen wel kloppen. Wel is een taxatiewaarde in vrijwel alle gevallen iets hoger dan de marktwaarde. ![]() | |
AdoraBelle | zondag 21 april 2013 @ 19:05 |
Natuurlijk is het niet voor iedereen zo. Maar je moet niet vergeten dat die mensen er ook zijn. Niet iedere liefhebber heeft een even grote portemonnee. Ik denk dat ik maar met een 2cv begin. En ik zag het in Chasing Classic Cars al. Dat je een "reserve" of iets dergelijks kunt aangeven. Als die dan niet wordt gehaald dan gaat je auto niet weg. Maar zoals je zelf ook al zag zijn op de oldtimermarkt de prijzen jarenlang kunstmatig hoog gehouden door de zogenaamde "liefhebbers" die het eigenlijk alleen voor de handel en de winst doen. Dat zie je nu terug met dat er veel te laag geboden wordt op auto's die het waard zijn, en veel te hoog op auto's die het niet waard zijn. | |
loveli | zondag 21 april 2013 @ 19:13 |
Als je een 2cv hebt is de wegenbelasting ook niet echt spannend. | |
Bart-Willem | zondag 21 april 2013 @ 19:13 |
De kunstmatige prijzen zag je vooral bij auto's die geschikt waren voor dagelijks gebruik: een Volvo 240 of 740 uit 1990 kan je voor 800 tot 1000 Euro kopen (sommigen vragen heel wat meer, maar dat is niet realistisch aangezien die auto's qua inruil net 500 Euro doen en dan kan je zelf geen 3000+ Euro vragen) terwijl eenzelfde 240 die belastingvrij is ineens 4-5000 Euro doet in dezelfde staat. Hetzelfde zag je bij een Mercedes 190: eentje uit 1988 of later is niets waard, maar koop je dezelfde auto maar dan als '86'er betaal je de hoofdprijs. De vermeende "waardedaling" die je nu krijgt (door afschaffing mrb-vrijstelling) gelden eigenlijk alleen voor de auto's die vooral gebruikt worden als "belastingvrij goedkoop rijden". Kunnen al die oldtimerbezitters (van dat soort auto's) huilie over lopen doen, maar ze hebben dat toch echt zelf veroorzaakt. ![]() | |
Prowl | zondag 21 april 2013 @ 19:18 |
Ik heb juist een mrbvrije diesel CX gekocht zodat ik het geld in de auto kan steken ipv aan de staat te geven Net alsof dat ding zuinig is op diesel.... ![]() Nouja, er zal wel weer een Xantia lpg bak voor in de plaats komen die lekker goedkoop in onderhoud is. Mn BX van '84 rijd niet eens met een kapotte drukgroep ![]() | |
ZwartmetSuiker | zondag 21 april 2013 @ 22:13 |
Maar niet iedereen heeft een auto die minder dan 800kg weegt. | |
BloodhoundFromHell | zondag 21 april 2013 @ 22:18 |
ik denk aan een golf 1, of 2 diesel straks om goedkoop te kunnen blijven rijden , die wegen ook weinig en zijn toch betrouwbaar. | |
daNpy | zondag 21 april 2013 @ 22:18 |
Precies, dus ze rijden alleen een oude auto omdat het goedkoop is (lijkt). En dankzij dat soort mensen is er nu gezeik. | |
dion_v_k | maandag 22 april 2013 @ 12:02 |
Ben benieuwd... | |
T42 | maandag 22 april 2013 @ 15:05 |
maar je zal er 25 hebben... | |
T42 | maandag 22 april 2013 @ 15:08 |
ken ook mensen die een auto hebben al 40 jaar die toen voor een krat bier weg ging en nu meer dan die 40'000 waard zijn... | |
Bart-Willem | maandag 22 april 2013 @ 17:11 |
Zoals een Ford Mustang, dat was de Opel Kadett van de USA zeg maar. ![]() | |
virl3 | maandag 22 april 2013 @ 17:43 |
Niet de opel manta? | |
GoodOldRebel | maandag 22 april 2013 @ 18:52 |
Ik rij een 1975 GMC Pickup met een V8 ik rij per jaar 500-1000KM. Er ligt een LPG tank in deze auto alle benzine is vervangen met lpg. Niet omdat ik zoveel KM maak maar puur ivm het verbruik. En wat sommige roepen paar euro per maand deze truck kost aan wegenbelasting 606 euro per kwartaal 25% is al meer dan ik kan missen. Het is een hobby en helaas zijn de mensen die het als hobby doen weer de dupe. | |
ColtZ40 | maandag 22 april 2013 @ 19:03 |
Dan haal je de LPG tank eruit. | |
AdoraBelle | maandag 22 april 2013 @ 19:58 |
Nee, er is gezeik door de mensen die zo'n auto het hele jaar door gebruiken. Ik wil gewoon graag in een oude auto rijden en wil in de aanschaf niet zo'n belachelijke prijs hoeven betalen omdat zo'n ding zogenaamd belastingvrij is. De auto's die ik mooi vind zijn alleen belastingvrij te krijgen, dus ik heb geen keuze. Ik zou ze net zo goed rijden als ze niet belastingvrij waren en ik er het geld voor had. Maar ik ga die onrealistische bedragen die er nu voor gevraagd worden echt niet betalen. | |
CafeRoker | maandag 22 april 2013 @ 20:05 |
Want waar dacht je aan? | |
YoshiBignose | maandag 22 april 2013 @ 20:10 |
E23 kopen? ![]() | |
Sounddragon | maandag 22 april 2013 @ 20:14 |
Die gaat je dus 5 tientjes per maand kosten straks, als hobbybak duur, maar als daily wel te doen, als er geen 454 in ligt. Als die 40 jaar regeling erdoor komt moet je hem dan wel eerst effe een jaartje in de kast zetten, anders moet je een jaar lang vol MRB lappen, en da's nieleuknie. ![]() Op benzeen is hij denk ik alleszins te betalen. Ik snap ook de LPG niet als je er maar 1000km per jaar in rijdt. | |
YoshiBignose | maandag 22 april 2013 @ 20:16 |
Puur ivm het verbruik? Zie zelden oldtimers die op LPG minder verbruiken dan benzine... als je 500-1000 km per jaar maakt kan ik me niet voorstellen dat die LPG inbouw zichzelf terugverdiend. | |
Sounddragon | maandag 22 april 2013 @ 20:18 |
Verbruik is op LPG altijd hoger, simpele natuurkunde 1.01. Misschien heeft 'ie hem gekocht met bom, dat zou kunnen. Daarom ook mijn opmerking ![]() Mijn Lincoln ook niet op gas gegooid om dezelfde reden; was een auto voor zo nu en dan, en dan liep hij op benzine gemiddeld 1 op 8/9 ofzo, prima te doen. De Caprice was een daily, die borrelde wel op gas (1 op 4,5) | |
T42 | maandag 22 april 2013 @ 21:22 |
2e hands zelf inbouwen is niet zo duur ![]() | |
YoshiBignose | maandag 22 april 2013 @ 21:59 |
Tenzij je het verkloot en je auto ontploft ![]() | |
T42 | maandag 22 april 2013 @ 22:13 |
kun jij je tuinslang aan sluiten op de kraan en sproeier? | |
YoshiBignose | maandag 22 april 2013 @ 22:16 |
Kan jij een golfbal door een tuinslang zuigen? | |
Fer | maandag 22 april 2013 @ 22:20 |
Als je lpi inbouwt, op een ouderwetse carburator-bak. Kan het weleens schelen. Met een standalone gascomputer en een hoop sensoren inbouwen. | |
Sounddragon | maandag 22 april 2013 @ 22:27 |
Uhhuh, maarreehh.. kosten-baten enzo? injectie op een carbbak bouwen is net effe een beetje duurder en meer werk als je denkt. Alles kan in theorie, als je er in de praktijk maar geld in wilt storten ![]() | |
-niemand- | maandag 22 april 2013 @ 22:41 |
weet je wel niet wat dat kost? Computer alleen al 600 euro dan een hoop sensoren waar veel voor aangepast moet worden. Dan moet je nog een kabelboom maken en dan nog de gebruikelijke LPG toestanden zoals gastank leidingen en injectoren. Gaat hem dus niet worden lijkt me. En dan moet het nog afgesteld worden op een vermogensbank. | |
Fer | maandag 22 april 2013 @ 23:10 |
Ja, dat moet je er straks voor over hebben om je auto van +40 als daily in te zetten. | |
Sounddragon | maandag 22 april 2013 @ 23:52 |
Welnee man, als je iets beschaafds pakt en je wilt zo nodig een ouwe Benz rijden, pak je gewoon een beetje een leuke+ 230/250 ofzo op benzeen, betaal je als een baas die 25% en rijd je nog steeds een leuke betrouwbare (ligt aan jezelf) auto voor een goed op te brengen budget. Je zou hem toch zó gaan ophalen? ![]() Illegale gasinstallaties, carb auto's met injectie en 70'er jaren auto's met 2005 motoren erin - verhalen zijn allemaal leuk, en vast wel haalbaar, maar voor een enkeling die genoeg te besteden en niks beters te doen heeft. ![]() | |
T42 | dinsdag 23 april 2013 @ 10:05 |
wat heeft dat met plug en play te maken? | |
T42 | dinsdag 23 april 2013 @ 10:11 |
vond een w108 mooier ![]() maare ik ga niet voor al mijn auto's betalen. landbouw registratie werkt voor mij ook. met 25kmh kan ik een rond rit gewoon rijden en ook op meetings want dat is eigen terrein. en moet ik wat verder weg naar een meeting?
| |
powerflux | dinsdag 23 april 2013 @ 10:42 |
ik zou de regelgeving rondom 25km ombouw nog eens opzoeken, dat is ook veranderd. | |
daNpy | dinsdag 23 april 2013 @ 11:06 |
Mag een Kever zijn eigen gewicht trekken ja? | |
Prowl | dinsdag 23 april 2013 @ 11:43 |
Hier bij de gemeente schaffen ze nu allemaal van die 25km wagentjes aan omdat er geen kenteken op hoeft, kunnen ze volgend jaar ook allemaal nog eens op kenteken laten zetten ![]() | |
Bart-Willem | dinsdag 23 april 2013 @ 11:53 |
Morgen wellicht uitsluitsel: http://www.tweedekamer.nl(...)_2013_118-229677.pdf zie punt 12. Het wordt morgen bij het Algemeen Overleg behandeld, maar het is niet zeker of er een nieuw voorstel van Weekers vandaag nog komt of dat hij er alleen in het overleg op terugkomt. | |
powerflux | dinsdag 23 april 2013 @ 11:57 |
Dankje voor de update ![]() | |
CafeRoker | dinsdag 23 april 2013 @ 12:02 |
dit is officieel sleep. | |
T42 | dinsdag 23 april 2013 @ 12:08 |
mag toch een auto slepen? | |
T42 | dinsdag 23 april 2013 @ 12:09 |
ik dacht alleen een kentekenplaat erop maar verder vind ik niks geks | |
loveli | dinsdag 23 april 2013 @ 12:42 |
Golfje begrenzen op tweede versnelling mag niet meer? | |
powerflux | dinsdag 23 april 2013 @ 17:18 |
ik probeer een bron te vinden. laatst was het nog op wegmisbruikers. | |
AchJa | dinsdag 23 april 2013 @ 18:35 |
Als hij maar niet harder dan 25 rijdt in dat geval... Maar zelfs een golf komt daar ruim bovenuit in de twee. http://www.alblasserdam.n(...)perkte-snelheid.html | |
daNpy | dinsdag 23 april 2013 @ 19:00 |
Niet op de rijkswegen, maar het kan idd wel ![]() | |
Bart-Willem | dinsdag 23 april 2013 @ 20:17 |
En er schijnt weer nieuws te zijn: volgens bronnen zouden Weekers en de oldtimer-alliantie (Knac, Fehac, Bovag etc) wederom geen overeenstemming bereikt hebben over de definitieve invulling van de regeling. Goh, hoe verrassend. ![]() | |
Actaeon | dinsdag 23 april 2013 @ 20:22 |
Toch maar wachten tot het AO morgen dan ![]() | |
Bart-Willem | dinsdag 23 april 2013 @ 20:38 |
Inderdaad, het zou ook zomaar kunnen dat de nieuwe brief van Weekers alleen achter gesloten deuren is behandeld en morgen gewoon over beslist wordt cq procedure tot wetswijziging gestart wordt. ![]() | |
Actaeon | dinsdag 23 april 2013 @ 20:42 |
Dat kan ook nog inderdaad ![]() | |
daNpy | dinsdag 23 april 2013 @ 21:32 |
Niet echt slim van de alliantie om hun poot zo stijf te houden. Dan dwing je de politiek hun eigen keuze te trekken en totaal niet naar de allianties argumenten te luisteren. | |
Bart-Willem | dinsdag 23 april 2013 @ 21:41 |
Nog erger: naast hun poot stijfhouden zouden ze (volgens kamerlid Nepperus) met nóg meer aanvullende voorwaarden en eisen komen (die waarschijnlijk niet eens realistisch waren). Dan is het inderdaad niet zo gek dat 't nu weer mislukt is (100% zeker is dat niet, maar lijkt er wederom op). ![]() | |
T42 | dinsdag 23 april 2013 @ 22:43 |
moet op snelwegen de 1e afrit hebben, maar de politie durft me niet aan te houden als ik zo rij ![]() kan nog altijd proberen dat het een aanhanger is. | |
Nucky | woensdag 24 april 2013 @ 08:50 |
Inderdaad. De FEHAC heeft naar mijn idee hoogspel gespeeld. Dom en met verregaande consequenties. Heb niet zo'n vertrouwen in deze club. Gebrekkige en slordige communicatie alom. Weet niet wat ik ervan moet denken. | |
Nucky | woensdag 24 april 2013 @ 09:29 |
Jan Kees to the rescue! Goed nieuws, want hij 0wned Weekers. http://www.bnr.nl/nieuws/(...)in-oldtimer-conflict | |
Bart-Willem | woensdag 24 april 2013 @ 10:46 |
Het is écht een soap aan het worden. ![]() ![]() ![]() | |
BloodhoundFromHell | woensdag 24 april 2013 @ 10:51 |
waar moet je je auto dan neerzetten in de winter, niet iedereen heeft een garage. absurd dit! Laten ze dan schorsen bij de RDW in ieder geval gratis maken, maar nee, voor elke keer schorsen en uit de schorsing halen moet je natuurlijk weer dokken. | |
T42 | woensdag 24 april 2013 @ 11:04 |
Voor de 30/60 dagen kaart fans vandaag zou je als het bestond al niet kunnen rijden.. | |
BloodhoundFromHell | woensdag 24 april 2013 @ 11:13 |
de belastingvrijstelling moet gewoon onverkort blijven, moet er meer geld binnengehaald worden, dan verhoog je de brandstofaccijns. | |
Bart-Willem | woensdag 24 april 2013 @ 11:17 |
Geen garage of stalling = volle mep MRB betalen dus. | |
Actaeon | woensdag 24 april 2013 @ 11:17 |
Dat plan is ook afgrijselijk ![]() | |
Nucky | woensdag 24 april 2013 @ 11:18 |
Eens. Op die manier betaalt iedereen naar verbruik. Ik heb nooit begrepen waarom het motorvoertuigen belasting regime in NL zo complex is gemaakt. | |
BloodhoundFromHell | woensdag 24 april 2013 @ 11:19 |
klopt, het kan zo simpel zijn, schaf alle MRB helemaal af en verhoof de brandstofaccijns dusdanig dat je dezelfde inkomsten hebt. Ben je van alle gezeur af. | |
Bart-Willem | woensdag 24 april 2013 @ 11:26 |
Of gewoon kwartbelasting, niet elke keer van die symboolpolitiek-oplossingen. En heeft Weekers niet door dat hoe meer mensen er aanschuiven, des te ingewikkelder de soap wordt? ![]() | |
T42 | woensdag 24 april 2013 @ 11:26 |
http://www.allestoringen.nl/storing/digid geen probleem inderdaad. maar ze moeten niet liegen door alles op het milieu te gooien. | |
Actaeon | woensdag 24 april 2013 @ 11:29 |
Precies. Kwartbelasting heb ik geen problemen mee. Ik denk het niet blijkbaar ![]() | |
AchJa | woensdag 24 april 2013 @ 12:25 |
Nog meer verhogen??? ![]() ![]() Dat Rupsje Nooitgenoeg nu al niet rond kan komen met zowel de wegenbelasting als de zo'n beetje hoogste belastingdruk ter wereld op brandstof gaat er ergens iets fout. | |
T42 | woensdag 24 april 2013 @ 12:51 |
jah verhogen ![]()
| |
powerflux | woensdag 24 april 2013 @ 13:35 |
ik vind het best een aardig idee wat in de BNR link hierboven wordt voorgesteld. - milieu wordt gespaard want oude auto's tijden voor een kleiner deel van het jaar - verzamelaars kunnen nog steeds zonder kosten auto's laten staan (nadeel: wat als je geen stalling hebt?) - goedkooprijders zullen een niet-belastingvrije auto moeten nemen voor de winter, wat extra lasten brengt en dus niet meer effectief is. Ik vind je een toffe peer, maar het is echt nutteloos om steeds je eigen persoonlijke en zeer exclusieve voorbeelden erbij te halen. Zeker als deze voorbeelden niet eens zijn toegestaan (belastingontduiking much?) en dus geen realistisch alternatief bieden. | |
Bart-Willem | woensdag 24 april 2013 @ 14:34 |
Het geeft wel weer aan wat voor stelletje drammers en egoïsten het zijn bij de Fehac & Co: ze willen koste wat het kost hun eigen autootjes (die altijd braaf binnen staan) gespaard houden, en dus mogen we straks maar alleen in de zomermaanden de oldtimer gebruiken. Dan was een leeftijdsgrens-verhoging naar 40 jaar veel beter, en hetzelfde geldt voor een kwartbelasting. In beide gevallen had je dan nog de keuzevrijheid om ook in de herfst of winter te kunnen rijden. ![]() | |
Leipo666 | woensdag 24 april 2013 @ 14:37 |
tja je kan het ze niet kwalijk nemen dat ze hun eigen achterban vertegenwoordigen ![]() | |
Bart-Willem | woensdag 24 april 2013 @ 15:07 |
Je bedoelt rodebroekenrijders die de oldtimer net zo exclusief willen maken als lidmaatschap van hun golfclub? ![]() | |
Bart-Willem | woensdag 24 april 2013 @ 15:39 |
Oja, nu live debat van Financiën. Komt zodadelijk ook wat over de oldtimers, ben benieuwd! | |
Bart-Willem | woensdag 24 april 2013 @ 15:46 |
Fijn: Weekers had een brief moeten sturen afgelopen maandag, maar niemand heeft die gehad. Volgens Bashir zou er morgen een nieuw overleg plaatsvinden en wordt dat lastig als er geen brief van Weekers gestuurd is. Die brief zou vandaag nog gestuurd moeten worden zodat deze in het oldtimer-overleg behandeld kan worden. | |
T42 | woensdag 24 april 2013 @ 16:27 |
een 190d loopt er perfect op zeggen ze. en in duitsland kun je het uit de pomp halen langs de snelweg. zie de setjes voor diesel naar plantaardig al bij de onderdelensites weg vliegen... laat staan de frituurvet naar brandstof setjes voor in de schuur en ja dat is illegaal maar in 15 jaar ben ik nog nooit gecontroleerd op rooie diesel of dergelijke | |
ellevehC86 | woensdag 24 april 2013 @ 16:37 |
dus jij blijft ervoor propageren om een 80-er 190d op rooie diesel te laten tuffen? is dit niet juist de reden dat de misbruik van de oldtimerregeling alles op een gegeven moment de das omdoet? en dan heb ik het nog niet eens over waardeloos onderhouden kevers, afzichtelijke jaren 80 passats of nissan sunnys | |
AchJa | woensdag 24 april 2013 @ 16:41 |
Rode diesel is niet meer. | |
valek | woensdag 24 april 2013 @ 16:53 |
Ik ben een liefhebber van Mercedes. Zelf rijd ik een 500SEL uit 1986 met gas. En ja, ik gebruik die ook om naar mijn werk te rijden. Maar ik haal op jaarbasis net 4500km. Maar als dit er echt doorgaat dan gaat de wagen weg (met pijn in mijn hart). | |
T42 | woensdag 24 april 2013 @ 17:17 |
in de dorps pomp zit het hier nog. maar jah dorp zegt al genoeg ![]() neej heb nooit rood getankt. maar je mag thuis brandstof maken een aantal liter dacht ik. (en dat heb ik wel eens gedaan) maar mijn punt was dat mensen dat gaan doen bij nog duurdere brandstof. van mij mogen ze maar dan is het over 3 jaar weer zover.. DAT BEDOELDE IK TE ZEGGEN! niet propageren. ![]() ik ben voor hogere leeftijd (30/35 of 40 jaar) of eventueel dan die 25%. maar als ze alles op de brandstof gooien jah dan ben ik niet de moeilijkste om goedkopere brandstof te vinden. jerrycans genoeg. owjeej je klinkt jaloers. ![]() ![]() ![]() ![]() je weet niet eens wat ik heb staan man ![]() ![]() ![]()
[ Bericht 3% gewijzigd door T42 op 24-04-2013 17:33:56 ] | |
Bart-Willem | woensdag 24 april 2013 @ 18:24 |
En het is bekend (aldus BNR): http://www.bnr.nl/radio/b(...)-met-oldtimerbranche Benzine-auto's vanaf 26 jaar belastingvrij, krijgen kwartbelasting indien deze in de wintermaanden niet gebruikt worden. LPG + diesel pas vanaf 40 jaar belastingvrij. | |
powerflux | woensdag 24 april 2013 @ 18:30 |
ik lees het andersBenzine, LPG en Diesel 40 jaar dus voor volledige vrijstelling. Heel streng. Benzine en ouder dan 26? kwart belasting mogelijk als je ze 3 maanden schorst. Maar gewoon schorsen mag dus. Buiten die 3 maanden tegen verlaagd tarief rijden ook. Dat is wel fijn. Edit: Het kutte is dat als je het hele jaar af en toe wil rijden, je alsnog het volle pond betaald. [ Bericht 51% gewijzigd door powerflux op 24-04-2013 18:36:36 ] | |
1UP | woensdag 24 april 2013 @ 18:43 |
Wat verstaan ze precies onder bedrijfsvoertuigen? Busjes die echt op bedrijfsnaam staan of kunnen de oude diesel T3 Volkswagen busjes ook onder een kwarttarief vallen. | |
ColtZ40 | woensdag 24 april 2013 @ 18:45 |
Prima regeling. Je wil je geliefde oldtimer toch niet bloot stellen aan pekel. ![]() | |
powerflux | woensdag 24 april 2013 @ 18:52 |
Dat klopt. Maar ik heb geen schuur. | |
ursel | woensdag 24 april 2013 @ 18:52 |
Dag dag camper ![]() | |
ellevehC86 | woensdag 24 april 2013 @ 18:58 |
hoezo, vervallen de regelingen voor campeervoertuigen ook? | |
Sounddragon | woensdag 24 april 2013 @ 18:59 |
Helemaal kut; want ik rijd juist in de wintermaanden de meeste kilometers met mijn waggie. | |
ursel | woensdag 24 april 2013 @ 19:00 |
Mja, weet niet wat voor regelingen dat zijn. Hij was nu gratis als old-timer. Met 200 - 250 campers van de vereniging weekend weg ![]() | |
Actaeon | woensdag 24 april 2013 @ 19:02 |
Je wilt gewoon zelf kunnen beslissen wanneer je rijdt. ![]() | |
ColtZ40 | woensdag 24 april 2013 @ 19:19 |
Dat kan ook. Kost iets meer. ![]() | |
ColtZ40 | woensdag 24 april 2013 @ 19:21 |
Ik heb nog wel een seicento voor je. ![]() | |
RemcoDelft | woensdag 24 april 2013 @ 19:24 |
Hoe past dit in de extra miljoenen die de overheid had willen binnenharken?! En: vervangt dit nu de "vorige" regeling, waarbij de leeftijdsgrens langzaam van 25 naar 30 werd opgerekt? Ambtenaren zouden nooit zulke regelingen moeten bedenken, want voor het eind bereikt wordt verzinnen ze weer wat anders... Ze houden zichzelf lekker bezig! Gaat dit trouwens ook voor motoren gelden? Of blijven motoren wel de 25>30 jaar overgang meemaken? Ik kan me voorstellen dat heel veel mensen met een motor graag het kwarttarief zouden hebben om in de winter niet te rijden! Welke nitwit heeft trouwens bedacht dat je voor 1/4 van de kosten 3/4 van het jaar kan rijden? Rekenen is moeilijk daar? | |
Actaeon | woensdag 24 april 2013 @ 19:27 |
Mwah 100% is wel een stuk meer dan 25%. Het lijkt mij vrij normaal dat je het hele jaar door wilt kunnen rijden als je daar zin in hebt. | |
ColtZ40 | woensdag 24 april 2013 @ 19:30 |
Daar heb je gelijk in. Maar het is dus 100% of 33% aangezien je er in de winter niet mee mag rijden. | |
-niemand- | woensdag 24 april 2013 @ 19:32 |
ik vind het prima zo, als échte liefhebber ga je toch niet in de winter/pekel rijden. misschien als je offroad rijder bent wel, maar dat zijn er niet veel. | |
Bart-Willem | woensdag 24 april 2013 @ 19:32 |
Dat zeg ik toch? 40 jaar = belastingvrij, en voor benzine is er een overgangsregeling. ![]() | |
Actaeon | woensdag 24 april 2013 @ 19:33 |
Maar dat is dus weer inperken van keuzevrijheid ![]() | |
AchJa | woensdag 24 april 2013 @ 19:36 |
Afgelopen dus, met oud en nieuw de fik er maar in. | |
dion_v_k | woensdag 24 april 2013 @ 19:43 |
Nu komt er wel een golf van Mercedes dieseltjes op MP ![]() | |
CafeRoker | woensdag 24 april 2013 @ 19:47 |
Je perkt niets in. Je kunt altijd de volle mep betalen. Maar dat wordt wat met het Kever Winterfestijn ![]() | |
Actaeon | woensdag 24 april 2013 @ 19:47 |
Technisch gezien niet. De facto gezien zal dit wel degelijk voor veel mensen een inperking van keuzevrijheid zijn. | |
CafeRoker | woensdag 24 april 2013 @ 20:03 |
Ja, maar het was onvermijdelijk dat er iets ging gebeuren. Dit is binnen de mogelijkheden misschien nog wel de minst slechte optie. Weet je dat je bijvoorbeeld in Belgie met uitzondering van meetings binnen iets van 15km van je woonplaats moet blijven? | |
Actaeon | woensdag 24 april 2013 @ 20:05 |
Dat is waarschijnlijk ook wel weer waar ja. Ja las keer ergens zoiets. Dat soort maatregelen zijn natuurlijk helemaal idioot en bespottelijk. Dan is wat wij hebben nog heel aardig natuurlijk. | |
Actaeon | woensdag 24 april 2013 @ 20:06 |
Ik word echt kotsmisselijk van al dat dogmatische duurzaam/eco-geblaat tegenwoordig ![]() | |
YoshiBignose | woensdag 24 april 2013 @ 20:07 |
Ach, in de winter start m'n E23 toch niet ![]() Nou ik ben nog blij gelukkig want word hier nog deels gered. Kwarttarief is redelijk, maar er staat zelfs ¤120 maximaal per jaar. Dat is niet slecht. | |
Hyperdude | woensdag 24 april 2013 @ 20:13 |
Lijkt mij geen slecht compromis/plan.![]() Ding staat van oktober tot april in de schuur. Of in Italië. ![]() | |
ColtZ40 | woensdag 24 april 2013 @ 20:25 |
Pics zonder doek!? ![]() | |
Sounddragon | woensdag 24 april 2013 @ 20:26 |
Is er trouwens bekend hoeveel oldtimers er in NL staan, roesten, rondrijden? zijn daar cijfers van? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het sommetje; 153 miljoen/aantal oldtimers in NL. ![]() | |
Actaeon | woensdag 24 april 2013 @ 20:30 |
Was toch 300.000 ofzo? | |
Bart-Willem | woensdag 24 april 2013 @ 20:34 |
En je mag alleen tussen zonsopgang en zonsondergang rijden. ![]() ![]() De KNAC bevestigt de nieuwe plannen en zijn akkoord gegaan omdat ze bang waren voor een ergere regeling:
| |
Actaeon | woensdag 24 april 2013 @ 20:42 |
Nouja waarschijnlijk hebben ze deze keer wel echt gelijk, meer zat er denk ik voor de KNAC c.s. niet in. | |
Sounddragon | woensdag 24 april 2013 @ 20:43 |
Ja, wacht, ik vond al wat.. alleen beetje tegenstrijdig. Daarvan uitgaande zou ik optimistisch gerekend zeggen, inmiddels in 2013 aangeland zijnde; nu 500.000 stuks (waarvan natuurlijk lang niet alles rijdt, maargoed) dus 153 miljoen gedeeld door 500.000 jackpotjes, wordt 306¤ per hok per jaar. Maar... Hieruit bereken ik 4% van 7,9 Miljoen, en dus maar 316.000 stuks, dat scheelt nogal wat ![]() Dan wordt het meteen een ander verhaal qua wat ze per slachtoffer binnen moeten halen; 484¤ ![]() En dan hebben we het nog niet over wat het allemaal moet gaan kosten omdat allemaal te realiseren; als we dat ook nog moeten gaan lappen wordt het helemáál leuk ![]() | |
Bart-Willem | woensdag 24 april 2013 @ 20:56 |
Die 484 Euro komt vrij overeen met de 500 Euro per auto per jaar als het volledige wegenbelasting zou worden. Maar: Weekers wilde wel zakken met circa 20 miljoen, dus die 484 Euro zou dan 420 Euro worden gemiddeld. Daar een kwarttarief van en het is zelfs nog minder dan de 130 Euro die Weekers verwacht zou hebben. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 24 april 2013 @ 21:07 |
Waar staat het artikel? Ik kan het niet vinden op nupuntnl | |
Actaeon | woensdag 24 april 2013 @ 21:09 |
http://www.bnr.nl/radio/b(...)-met-oldtimerbranche | |
#ANONIEM | woensdag 24 april 2013 @ 21:16 |
Weekers haalt met de maatregel 28 miljoen euro minder op dan eigenlijk zou moeten. De nieuwe plannen gaan de schatkist zo'n 125 miljoen euro opleveren. De Tweede Kamer stemt hier nooit mee in. ![]() | |
Actaeon | woensdag 24 april 2013 @ 21:18 |
Waarschijnlijk wel gezien het juist de Kamer zelf was die een compromis wilde hebben. | |
Bart-Willem | woensdag 24 april 2013 @ 21:21 |
Precies, het mocht max rond de 25 miljoen kosten maar een piepklein beetje meer mocht ook wel. ![]() | |
Actaeon | woensdag 24 april 2013 @ 21:22 |
http://www.rijksoverheid.(...)g-mrb-oldtimers.html Voor de mensen die geïnteresseerd zijn hier de link naar de brief van Weekers. | |
Cherna | woensdag 24 april 2013 @ 21:22 |
Weekers. Dan haalt hij het maar weg bij de Bulgaren die al tijden misbruik maken van het sociale systeem. En waarvan nu blijkt dat zelfs ambtenaren(van de beladingsdienst) hem al waarschuwde maar er niets van wilde weten. Nadat het in het nieuws kwam speelde hij de onschuld en dat hij nooit geïnformeerd was. Wat een triest figuur. | |
CafeRoker | woensdag 24 april 2013 @ 21:51 |
Hij spreekt over 1963? | |
Actaeon | woensdag 24 april 2013 @ 21:52 |
Dat lijkt mij een verschrijving. Zal wel 1973 moeten zijn. | |
CafeRoker | woensdag 24 april 2013 @ 21:54 |
Daar ga ik ook wel even van uit, maar tegelijkertijd is er wel al eerder ook over 50 jaar gesproken en zou de grens van 1963 wel eerder overeenkomen met de verwachte 28 miljoen. Maar voorlopig hou ik het ook maar ff op een verschrijving ![]() | |
Actaeon | woensdag 24 april 2013 @ 21:57 |
Nou er staat vaker '40 jaar (en ouder) ' in de tekst dan '1963' dus daar maak ik uit op dat de bedoeling van Weekers 40 jaar en ouder vrijgesteld is. En dant 1963 een verschrijving is. | |
SilentChaos | woensdag 24 april 2013 @ 22:19 |
Ik denk ook dat er vergeten wordt hoeveel bedrijfjes er failliet zullen gaan door het kleiner maken van de hele hobby-groep ![]() | |
CafeRoker | woensdag 24 april 2013 @ 22:21 |
Toch is er 1 ding dat ik positief vind, en dat is het aftoppen van het kwarttarief op 120 euro. Als dat niet het geval zou zijn zou je met je dikke amerikaan alsnog heel dik moeten betalen, want een kwart van een kapitaal is alsnog veel geld. Dat is in ieder geval een kwestie van meedenken. | |
SilentChaos | woensdag 24 april 2013 @ 22:23 |
Daarentegen moet je wel je LPG eruit flikkeren zodat je weer lekker de absurde benzineprijs mag betalen. En het is nog slechter voor het milieu ook ![]() | |
ellevehC86 | woensdag 24 april 2013 @ 22:25 |
Amerikanen met model GM van na 1973 zijn grotendeels al voorzien van een moderne 305 TBI die al een respectabele 1:11 aankunnen. Ik vind ook dat er niet veel klassieks meer is van na de oliecrisis op Amerikaans gebied, maar zo ieder het zijne ![]() | |
CafeRoker | woensdag 24 april 2013 @ 22:25 |
Zo schoon zijn die G2 installaties ook weer niet. Verre van zelfs. En op welke manier had je dat willen beperken om wel de dikke amerikanen die ook nog eens jonger zijn dan 40 te ontzien en wel de iets zuinigere dagelijks-gebruik LPG youngtimers aan te pakken? | |
casejunkie | woensdag 24 april 2013 @ 22:28 |
Zoals ik het nu lees worden de auto's dus van 1988 en later pas bij 40 jaar oldtimer. Lekker dan ik heb er twee staan als hobby van 1989. | |
SilentChaos | woensdag 24 april 2013 @ 22:28 |
Het is beter dan benzine in ieder geval... Het probleem is de dagelijkse auto's aan te pakken ja... maar ik ken weinig Amerikaanse autorijders met een LPG wagen van voor 1987 die hem dagelijks rijden hoor... Het ergste vind ik het verbod van het rijden binnen bepaalde maanden... | |
Bart-Willem | woensdag 24 april 2013 @ 22:28 |
G2 is wel behoorlijk schoon (lang niet zo schoon als G3) maar vrijwel alle oldtimers op LPG rijden op G1 en dat is dus ongeregeld. Dat blaast meer NOx de lucht in dan op benzine. ![]() De CO-uitstoot van LPG is wel weer een heel stuk beter dan benzine, bij CO2 zal dat bij G1 weinig uitmaken maar het ergste zijn de fijnstoffen: de NOx-uitstoot van LPG is bij een G1-installatie gewoon hoger. In dat geval kan je dus beter op benzine rijden als 't je om het milieu gaat. ![]() | |
Hendroit | woensdag 24 april 2013 @ 22:31 |
En wanneer gaat deze regeling in? | |
SilentChaos | woensdag 24 april 2013 @ 22:32 |
Maar goed, het gaat gelukkig niet om het milieu, het zal vast alleen weer als mooie dekmantel gebruikt gaan worden ![]() Eigenlijk is het heel simpel: Elke Marokkaan of turk met een belastingvrije Mercedes diesel moet gewoon MRB gaan betalen... Maar ja, dat mag weer niet, want dat is discriminatie! | |
CafeRoker | woensdag 24 april 2013 @ 22:33 |
Dat hoor ik wel vaker langskomen, maar volgens mij is dat toch echt iets uit de randstad. In de rest van het land is de gemiddelde youngtimer rijder behoorlijk wit. Maar los daarvan, je kunt het belachelijk maken, maar noem zelf eens een haalbare regel om deze schifting te maken. Ik kan niets beters bedenken. | |
CafeRoker | woensdag 24 april 2013 @ 22:35 |
Ik zie dat ik de indeling verkeerd had begrepen. Dank voor de verheldering. ![]() zoals je zelf ook al aangeeft, punt blijft wel staan | |
SilentChaos | woensdag 24 april 2013 @ 22:37 |
Tja, het blijft moeilijk... 30 of 60 dagen kaart... Geeft volgens mij net zoveel administratieve rompslomp als de controle op deze regeling... Dat ik dit ooit nog zou zeggen als tegenstander van de km-heffing, maar het beste is gewoon betalen naar wat je rijdt, kilometerheffing dus! En evt. een kleine houderschapsbelasting, anders wordt heel Nederland een grote autoverzameling want ze kosten stilstaand toch niks ![]() | |
Dingest | woensdag 24 april 2013 @ 23:38 |
Mja, het is een iets aangenamere oplossing dan alles voor het volle pond. Zoals ik al eerder zei; voor die 80 euro in het jaar extra gaat mijn 96 in dat geval echt niet weg. Volle tarief anders ook niet, APK van 2015 zie ik dan wel weer of er nog geld voor is ![]() Dat van die wintermaanden is een beetje vreemd, omdat het in november en maart (en april) ook erg winters kan zijn. Ik heb geen carport of stalling of wat dan ook, hij staat gewoon buiten. Zo heel nu en dan maak ik een ritje wanneer ik zin heb, het vaakst met mooi weer en dat is soms ook in de winter. Ik vind het gewoon zonde om hem 3+ maanden stil te hebben staan - al kan ik mij voorstellen dat mensen met een strak exemplaar dat minder snel doen dan die wat roestige van mij. Ik vraag mij wel af hoe ze dat met de herkenning gaan doen, of je weten dat het een 'kwart-tarief' auto is of een 'vol-tarief' in de winter. Sowieso woon ik op het Drentse platteland. Kan met gemak stiekem een aardig rondje via de plattelandswegen maken zonder dat ik ooit een hond tegenkom ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 24 april 2013 @ 23:42 |
Mag de kwart tarief Oldtimer in de wintermaanden dan nog wel op de openbare weg geparkeerd staan? | |
Bart-Willem | woensdag 24 april 2013 @ 23:46 |
Nee want de schorsingsregels zijn dan van toepassing, en dat betekent dus: niet op de openbare weg parkeren. | |
Dingest | donderdag 25 april 2013 @ 00:03 |
Het is een beetje een vaag systeem, maar van wat ik begrijp is het dus: Benzineauto's van 26+: 9 maanden kwart=tarief en 3 maanden schorsen (met een max. jaartarief van 120 euro?), of bij niet schorsen 12 maanden vol-tarief (ik neem aan dat je dan een naheffing krijgt). Diesel/LPG tot 40: vol-tarief. Alles 40+: MRB-vrij. Lekker administratief ingewikkeld zo te zien voor benzineauto's. Maar het ontmoedigd dan wel weer volwaardig gebruik, wat ook een beetje het punt was. LPG-wagens kunnen dan hun LPG eruit laten halen en op benzine rijden (totdat ze 40 zijn) en door liefhebbers nog relatief schappelijk gebruikt worden. Zelfs een dikke Yank is bij klein kilometrage op 9 maanden kwart-tarief benzine flink goedkoper dan vol-tarief LPG, maar het is wel zuur. En een beetje jammer voor de mensen die het rijden met 'echte' oldtimers leuk genoeg vinden dat ze het door weer en wind willen doen, ik vind het wel leuk om zo'n onhandig oud ding in de winter tegen te komen (geen achterruitverwarming, matige blower, warmte die maar half blijft hangen/weglekt en wel gewoon in de sneeuw en kou ermee tuffen, en dan met handschoenen en dikke jas aan en een doekje om de condens mee weg te strijken in de hand ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 25 april 2013 @ 00:06 |
Een run op LPG bakken ouder dan 40 jaar. ![]() | |
Cherna | donderdag 25 april 2013 @ 00:08 |
Dat word al heel moeilijk om een goed exemplaar te vinden. Nog maar te zwijgen over onderdelen. Dan word het echt een gok. | |
#ANONIEM | donderdag 25 april 2013 @ 00:14 |
Nog redelijk wat keuze hoor. Citroen DS. Volvo Amazon, 140/164. BMW 02, 2500/2800. Heleboel Mercedes. Heleboel Amerikaan. | |
TheFreshPrince | donderdag 25 april 2013 @ 00:17 |
Oké, m'n Volvo 740 uit 1986 gaat er dus uit, zo naar de sloop! Het is een LPG bak (af fabriek!), had grootse plannen qua opknappen van de techniek voor dit jaar maar dat gaat niet door. Ik rijd er momenteel maar maximaal 5000Km per jaar mee, LPG kan dus niet uit maar omdat hij belastingvrij is én het er al in zat reed het wel fijn. Ombouwen naar benzine is een optie maar de Pierburg carburateur is waardeloos op benzine dus dat gaat een hoop tijd kosten, daarnaast hou ik dan een gat over in de achterkant waar de LPG vulslang zit. Tevens zit er een distributie, uitlaat en nog wat klein grut aan te komen. Heb al een busje van de zaak voor woon-werk verkeer en een Volvo 940 Estate (gechipped ![]() Weekers rekent zich rijk? Nou... Vergeet het... Want ik ga echt geen 1488 Euro per jaar betalen voor een auto die vrijwel altijd stil staat... En wil er ook gewoon in de winter mee kunnen rijden, als ik hem al om zou bouwen op benzine. Volvo's zijn gemaakt voor de winter! Heb nog wel het geluk dat ik 5 auto's naast m'n huis kwijt kan, want voor mensen zonder eigen oprit is die winterregeling natuurlijk helemaal kut. | |
Dingest | donderdag 25 april 2013 @ 00:20 |
Ach, die lui die nu een '86 M-B rijden omdat die qua rij-ervaring niet echt onderdoet voor een moderne auto maar wel voordeliger was, zullen zich dan ook zeker niet naar een <1973 bak op LPG/diesel overstappen puur voor de centen. Die gaan de 'charme' van een echt oude auto (zie ook mijn vorige post) echt niet waarderen ![]() Ik ken iemand die in zijn 96 iets van 40k per jaar rijdt, op LPG. Technisch maakt het niet uit of je er eentje uit 1968 of 1980 hebt, die V4 is vrijwel hetzelfde gebleven. Als je 40k per jaar in eentje uit 1978 kan rijden, kan je dat ook in eentje uit 1972 - alleen kan je in die laatste wel voordelig LPG stoppen. Maar je moet het wel echt willen, want het is verder écht geen moderne, soepele auto (toen die V4 erin kwam was zowel die motor als de rest van de techniek al aan de oudere kant...) ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 25 april 2013 @ 00:31 |
Een Citroen DS op LPG. ![]() | |
Prowl | donderdag 25 april 2013 @ 00:49 |
Mijn D-Special op LPG uit 1970 mag blijven ![]() Nu dat ding nog eerst eens aan de praat krijgen ![]() | |
ellevehC86 | donderdag 25 april 2013 @ 01:24 |
![]() ![]() http://www.opgi.com/ Kun je alles, maar dan ook echt alles gloednieuw maken als je zou willen. | |
Cherna | donderdag 25 april 2013 @ 01:30 |
Dat kan zeker, maar voor dagelijks gebruik zoals dat nu is, met al die diesel bakken om goedkoop te rijden word een stuk moeilijker. Zeker al als je geen hobbyist bent die zelf sleutelt. | |
ellevehC86 | donderdag 25 april 2013 @ 01:38 |
Nu, was dat net niet wat er met deze regeling bereikt moest worden? oldtimerhobbygarages kunnen vanaf nu weer zaken gaan doen, MB en volvo-kampverkopers moeten nu weer wat anders gaan verzinnen ![]() | |
Cherna | donderdag 25 april 2013 @ 01:41 |
Je kunt hem beter strippen en onderdelen apart verkopen of bewaren voor een later tijdstip als onderdelen moeilijk te krijgen zijn. Dat levert meer op dan een auto naar de sloop brengen. Goed je moet er de tijd en plaats voor hebben. Zelf heb ik een Volvo 480 en weet wat het is om bepaalde onderdelen te vinden. Voor een goed set achterlichten ben je zo 400 euro kwijt(nieuw). En binnenbumpers, rubbers, interieur onderdelen,drls(oranje) is al helemaal moeilijk te vinden in goede staat. En zo zijn er nog meer onderdelen die steeds schaarser worden. En dan praat je over auto's die van 1986-1995 in productie zijn geweest. Dus zo oud zijn ze niet eens. [ Bericht 0% gewijzigd door Cherna op 25-04-2013 02:24:05 ] | |
Cherna | donderdag 25 april 2013 @ 02:01 |
Mogelijk was dat de bedoeling. En van de ene kant is dat prima. Maar er zijn ook hobbyisten die cult auto's rijden en zeker net zo zuinig met hun auto omgaan als de oldtimer hobbyist. Er zijn automerken en series uit de eind jaren 80 waarvan er nu al een zeer beperkt aantal rondrijden. En waarvan ook die rijders ze puur voor evenementen gebruiken. Kijk nu gaat het mij niet om die paar centen MRB, voor mijn auto die ik pas volgende maand vrij heb van MRB. Ik betaal nu ook voor mijn 2 auto's MRB waarvan een voor de hobby waar ik max 2000km per jaar mee tuffel(en schors voor de winter) en de andere voor dagelijks gebruik. Maar het gaat mij om het principe, namelijk waar je de auto voor gebruikt. | |
Q.C.Passed | donderdag 25 april 2013 @ 07:15 |
Is het "kwarttarief" in grote lijnen gewoon de originele hoogte van MRB delen door 4? Maar dan Dec/Jan/Feb niet mogen rijden? | |
RemcoDelft | donderdag 25 april 2013 @ 07:47 |
^^ En daar zitten de belangen van betrokken ambtenaren. Waarom makkelijk doen als het ingewikkeld kan? Om enkele miljoenen minder belasting binnen te halen hebben ze een gedrocht bedacht waarmee ze weer heel veel extra ambtenaren "nodig" hebben voor de uitvoering. | |
powerflux | donderdag 25 april 2013 @ 08:12 |
Ja, met een maximum van 120,- | |
valek | donderdag 25 april 2013 @ 08:27 |
Dan gaat mijn Benz dus weg. Ontzettend balen. | |
#ANONIEM | donderdag 25 april 2013 @ 09:06 |
Goeie regeling, voor mij dan. ¤76,- per jaar, in de wintermaanden ga ik toch niet rijden. | |
powerflux | donderdag 25 april 2013 @ 09:13 |
idem. 1 oldtimertje als 2e auto voor de zomermaanden voor 74,- , met andere bak door de pekel jassen, die zelfs in de zomer geschorst zou kunnen zijn. Het is nog steeds prima te doen zo! |