Waarschijnlijk helemaal niet meer... Wellicht betaal je een kwart van de huidige wegenbelasting als hij 30 jaar oud is..quote:Op woensdag 17 april 2013 07:03 schreef sturmpie het volgende:
ik heb een motor met bouwjaar en invoering 1992. wanneer is ie wegenbelastingvrij ?
2017 of 2022 ?
Maar gaat dat nu door, een kwart van de wegenbelasting betalen?quote:Op woensdag 17 april 2013 08:15 schreef virl3 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk helemaal niet meer... Wellicht betaal je een kwart van de huidige wegenbelasting als hij 30 jaar oud is..
Kweenie. Daarom zei ik ook "wellicht" ...quote:Op woensdag 17 april 2013 08:19 schreef valek het volgende:
[..]
Maar gaat dat nu door, een kwart van de wegenbelasting betalen?
Er is nog niks zeker, maar dat er 150 miljoen opgehaald dient te worden is al wel zeker. Betalen zul je.quote:Op woensdag 17 april 2013 08:19 schreef valek het volgende:
[..]
Maar gaat dat nu door, een kwart van de wegenbelasting betalen?
Dat vind je raar, dat ze ergens een grens trekken?quote:Op woensdag 17 april 2013 07:07 schreef arjan1212 het volgende:
ik vind dit zo raar he. waarom moet dit op 25 jaar staan. alsof een auto uit 1988 een oldtimer is en een auto uit 1989 niet. ze hadden dit beter op 1970 kunnen zetten, dan heb je echt oldtimers
Tja .. Da's een kwestie van smaak. Voorbeeld: dit wordt beschouwd als een oldtimer, er zijn vele clubs van, een leger van hobbyisten, etc..quote:Op woensdag 17 april 2013 09:09 schreef arjan1212 het volgende:
terwijl een echte oldtimer dit is
[ afbeelding ]
Dus omdat jij mensen kent die geen stalling hebben mag niemand zijn auto schorsen?quote:Op dinsdag 16 april 2013 22:20 schreef T42 het volgende:
[..]
omdat ik genoeg mensen ken die geen stalling hebben?
Inderdaad, als je een oldtimer wil importeren die nooit in NL geleverd is ben je dan wel de sjaak.quote:Op dinsdag 16 april 2013 22:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom zegt die kamerbrief niets over de hele eenvoudige en logische optie dat auto's 30 jaar motorrijtuigenbelasting in Nederland betaald moeten hebben om vrijstelling te krijgen? Dat lost toch alle importproblemen op? En als je een "echte" oldtimer wilt importeren heb je dan gewoon pech.
En na 30 jaar is-ie alsnog belastingvrij. Prima toch?quote:Op woensdag 17 april 2013 10:27 schreef daNpy het volgende:
Inderdaad, als je een oldtimer wil importeren die nooit in NL geleverd is ben je dan wel de sjaak.
Prima, alleen is de kans groter dat je dan dood bent.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:31 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En na 30 jaar is-ie alsnog belastingvrij. Prima toch?
Voor mn DAF geen verschil, de Golf is van '86.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:37 schreef Bart-Willem het volgende:
Slecht nieuws: de PvdA gaat inzetten op een verhoging van de leeftijdsgrens naar 40 jaar.Dat vindt de PvdA het best werkbaar (stond op Twitter, bij de woordvoerder van de PvdA over deze kwestie). Wat de PvdA betreft dus geen 30 jaar maar ineens 40 jaar (en geen uitzonderingen of moeilijke constructies voor LPG/diesel etc). De woordvoerder van de VVD lijkt dit te steunen, niet echt goed nieuws dus.
Dit is dus de 4e optie uit de brief van Weekers.
zuur als je voor je eend uit 1977 ineens weer wegenbelasting moet gaan betalen. Hoewel het wat gewicht betreft natuurlijk heel erg mee valt kun je dat toch moeilijk als een moderne auto zien. Door die brandstof erbuiten te laten hou je de mogelijkheid open om goedkoop dagelijks met klassiekers te kunnen rijden.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:37 schreef Bart-Willem het volgende:
Slecht nieuws: de PvdA gaat inzetten op een verhoging van de leeftijdsgrens naar 40 jaar.Dat vindt de PvdA het best werkbaar (stond op Twitter, bij de woordvoerder van de PvdA over deze kwestie). Wat de PvdA betreft dus geen 30 jaar maar ineens 40 jaar (en geen uitzonderingen of moeilijke constructies voor LPG/diesel etc). De woordvoerder van de VVD lijkt dit te steunen, niet echt goed nieuws dus.
Dit is dus de 4e optie uit de brief van Weekers.
Die 2 kwartjesquote:Op woensdag 17 april 2013 10:43 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
zuur als je voor je eend uit 1977 ineens weer wegenbelasting moet gaan betalen. Hoewel het wat gewicht betreft natuurlijk heel erg mee valt kun je dat toch moeilijk als een moderne auto zien.
Ok, dit danquote:Op woensdag 17 april 2013 10:44 schreef loveli het volgende:
[..]
Die 2 kwartjesBehalve als je er een gastank in hebt gelegd.
40 jaar, maar dan wel 100% zonder gezeik belastingvrij? Dat is laat, maar wel redelijk voor de échte die-hards. Kun je tenminste weer gewoon schorsen en ontschorsen.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:37 schreef Bart-Willem het volgende:
Slecht nieuws: de PvdA gaat inzetten op een verhoging van de leeftijdsgrens naar 40 jaar.Dat vindt de PvdA het best werkbaar (stond op Twitter, bij de woordvoerder van de PvdA over deze kwestie). Wat de PvdA betreft dus geen 30 jaar maar ineens 40 jaar (en geen uitzonderingen of moeilijke constructies voor LPG/diesel etc). De woordvoerder van de VVD lijkt dit te steunen, niet echt goed nieuws dus.
Dit is dus de 4e optie uit de brief van Weekers.
Vooral daarom inderdaad. Het is toch achterlijk dat de overheid gaat bepalen wanneer je rijdtquote:Op woensdag 17 april 2013 11:04 schreef powerflux het volgende:
[..]
40 jaar, maar dan wel 100% zonder gezeik belastingvrij? Dat is laat, maar wel redelijk voor de échte die-hards. Kun je tenminste weer gewoon schorsen en ontschorsen.
ik ben overigens voor 1/4 tarief, van de mogelijke oplossingen in het eerder geposte document van Weekers. Ik wil vrij zijn om te rijden wanneer ik wil.
Je betaalt toch ook niet je IB ofzo voor een aantal vooruitlopende jaren afquote:Op woensdag 17 april 2013 11:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Onder de huidige regeling worden veel voertuigen incl. mijn motor nooit meer belastingvrij. Een harde 40 jaar grens zou ervoor zorgen dat al die voertuigen opnieuw kans maken! Nog 21 jaar belasting betalen, dan is m'n motor belastingvrij! Bij 20% stijging per jaar is dat nog slechts ruim 20.000 euro
Zou het wellicht een leuke optie zijn voor de geldbeluste politiek om dit te kunnen afkopen?
Dus: je hebt nog x jaar te gaan, de verwachting is dat je nog x * y euro belasting moet betalen, maar ook dat er een kans z is dat je voertuig het voor die tijd begeeft (diefstal/total loss/niet meer te repareren). Betaal nu x * y * z euro, en je krijgt de garantie nooit meer motorrijtuigenbelasting te hoeven betalen. Voordeel: je voertuig is weer belastingvrij (en ook zo te verkopen), en de overheid heeft z'n geliefde extra geld binnen. En je hebt alle reden om er extra zuinig op te zijn!
Na 40 jaar volledig belastingvrij, geen kwartbelasting en ook geen dagenkaart. Gewoon zoals de regeling nu is maar dan 40 jaar leeftijdsgrens i.p.v. 25 jaar.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:40 schreef daNpy het volgende:
[..]
Voor mn DAF geen verschil, de Golf is van '86.
Maar is het dan na 40 jaar belastingvrij of is het dan na 40 jaar alsnog een dagenkaart of 25%MRB?
Dus jij vind het een goed idee om alvast 20.000 * z over te maken om er over 4 jaar achter te komen dat ze de regeling weer willen aanpassen?quote:Op woensdag 17 april 2013 11:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Onder de huidige regeling worden veel voertuigen incl. mijn motor nooit meer belastingvrij. Een harde 40 jaar grens zou ervoor zorgen dat al die voertuigen opnieuw kans maken! Nog 21 jaar belasting betalen, dan is m'n motor belastingvrij! Bij 20% stijging per jaar is dat nog slechts ruim 20.000 euro
Zou het wellicht een leuke optie zijn voor de geldbeluste politiek om dit te kunnen afkopen?
Dus: je hebt nog x jaar te gaan, de verwachting is dat je nog x * y euro belasting moet betalen, maar ook dat er een kans z is dat je voertuig het voor die tijd begeeft (diefstal/total loss/niet meer te repareren). Betaal nu x * y * z euro, en je krijgt de garantie nooit meer motorrijtuigenbelasting te hoeven betalen. Voordeel: je voertuig is weer belastingvrij (en ook zo te verkopen), en de overheid heeft z'n geliefde extra geld binnen. En je hebt alle reden om er extra zuinig op te zijn!
Eerlijk is eerlijk, auto's vanaf de jaren 80 houden het ondertussen echt wel langer dan 25 jaar vol. Maar om in 1x naar 40 jaar te gaan vind ik wel een grote overbrugging. De MRB grens zou elke 10 jaar, 5 jaar op moeten schuiven oid. Het systeem wat in eerste instantie verzonnen was om naar 30 jaar te gaan was zo slecht nog niet.quote:Op woensdag 17 april 2013 11:25 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Na 40 jaar volledig belastingvrij, geen kwartbelasting en ook geen dagenkaart. Gewoon zoals de regeling nu is maar dan 40 jaar leeftijdsgrens i.p.v. 25 jaar.
Net was het Algemeen Overleg al gaande over de oldtimers. Begin volgende week komt Weekers met een nieuwe brief met daarin "de ultieme poging". Dat zal dus hoogstwaarschijnlijk 1 voorstel zijn.
De PVV wil dat mensen kunnen kiezen tussen een dagenkaart of kwartbelasting, de SP wil dat hobby-auto's geheel ontzien worden en er geen kwartbelasting komt. PvdA lijkt voor een 40-jaar-grens te zijn (evenals de VVD-woordvoerder in deze kwestie) en hoe het met de rest zit is nog onduidelijk.
Zou je willen delen waar je al deze handige informatie vandaan gehaald hebt?quote:Op woensdag 17 april 2013 11:25 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Na 40 jaar volledig belastingvrij, geen kwartbelasting en ook geen dagenkaart. Gewoon zoals de regeling nu is maar dan 40 jaar leeftijdsgrens i.p.v. 25 jaar.
Net was het Algemeen Overleg al gaande over de oldtimers. Begin volgende week komt Weekers met een nieuwe brief met daarin "de ultieme poging". Dat zal dus hoogstwaarschijnlijk 1 voorstel zijn.
De PVV wil dat mensen kunnen kiezen tussen een dagenkaart of kwartbelasting, de SP wil dat hobby-auto's geheel ontzien worden en er geen kwartbelasting komt. PvdA lijkt voor een 40-jaar-grens te zijn (evenals de VVD-woordvoerder in deze kwestie) en hoe het met de rest zit is nog onduidelijk.
twitter:Volvo_Tips twitterde op woensdag 17-04-2013 om 10:37:00PvdA en VVD lijken voor optie 4 uit de brief van #Weekers te gaan: verhoging leeftijdsgrens #oldtimers ineens naar 40 jaar. reageer retweet
twitter:Volvo_Tips twitterde op woensdag 17-04-2013 om 11:09:30#Weekers komt binnen 1 week met "ultieme poging" voor voorstel #oldtimers, vóór 1 mei definitieve regeling #wegenbelasting reageer retweet
quote:
Ben benieuwd.quote:Auto & Motor Klassiek reageerde meteen, en vroeg me of ik een artikel voor ze wilde schrijven. Meteen gedaan en doorgemaild. Ze willen het op de site plaatsen, dus hopelijk doen ze dat ook echt.
quote:Weekers komt met “ultieme poging” voor nieuwe oldtimerregeling
Vandaag vond het Algemeen Overleg Belastingplicht, waarbij staatssecretaris Weekers van Financiën zijn brief met daarin 6 mogelijkheden voor de nieuwe oldtimerregeling zou gaan toelichten en vragen hierover zou beantwoorden.
De 6 opties voor de nieuwe oldtimerregeling die Weekers in zijn brief aan de Tweede Kamer noemde zijn als volgt:
1. Leeftijdsgrens voor vrijstelling van motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2014 verhogen naar auto’s van 30 jaar en ouder, met daarbij het heffen van LPG-toeslag en dieseltoeslag in de structurele situatie.
2. Vrijstelling van motorrijtuigebelasting voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en vrijstelling van diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder.
3. Idem als 2, maar met een invoering van een kwarttarief voor motorrijtuigenbelasting (30 jaar voor benzine-auto’s en 40 jaar voor diesel- en LPG-auto’s).
4. Gehele rijstelling voor voertuigen ouder dan 40 jaar (geen onderscheid in brandstofsoort).
5. Invoering van een 30-dagenkaart (op basis van schorsing waarbij 30 dagen per jaar de auto de weg op mag, dit moet digitaal gemeld worden).
6. Kilometerregistratie en heffing op basis van verreden kilometers voor auto’s van 30 jaar en ouder.
Zoals reeds bekend is het overleg met de oldtimer-alliantie mislukt omdat deze oldtimer-alliantie alleen akkoord wilde gaan met een verhoging van de leeftijdsgrens, zonder verdere financiële consequenties. Volgens staatssecretaris Weekers was dit geen realistische mogelijkheid omdat deze te duur zou zijn. Weekers gaf in zijn brief aan een voorkeur te hebben voor optie 3, 5 en in mindere mate optie 4.
Bij het overleg werden de standpunten van de diverse politieke partijen al gauw duidelijk:
• Neppèrus (VVD) heeft twijfels over de uitvoerbaarheid van de dagenkaart. De echte oldtimers die het cultureel erfgoed weerspiegelen moeten wat haar betreft ontzien worden en daarom ziet zij het meest in optie 4: het verhogen van de leeftijdsgrens naar 40 jaar. Ook het kwarttarief (optie 3) vindt zij bespreekbaar.
• Groot (PvdA) heeft ook twijfels over de uitvoerbaarheid van de 30-dagenkaart. Groot ziet het meest in optie 3 omdat iedereen dan een steentje bijdraagt, en optie 4 is voor Groot zeker bespreekbaar omdat dit het cultureel erfgoed beschermt en aansluit op de eerdere motie van Bashir (SP).
• Bashir (SP) is geen voorstander van het kwarttarief. Volgens Bashir zou de invoering van het kwarttarief leiden tot een export van oldtimers.
• Van Vliet (PVV) verzoekt Weekers om opnieuw in overleg te treden en te kijken naar welke opties het meest haalbaar zijn en op draagvlak van de branche-organisaties kan rekenen. Van Vliet ziet het meest in een optie waarbij oldtimerbezitters kunnen kiezen uit een dagenkaart-systeem en kwartaalbelasting. Ook zouden auto’s van 50 jaar en ouder volledig vrijgesteld moeten worden.
Weekers betreurt het dat hij er met de oldtimer-alliantie er niet uitgekomen is. Volgens hem wilden de oldtimer-alliantie alleen vasthouden aan de leeftijdsverhoging en andere opties waren bij de branche-organisaties niet bespreekbaar. Zo gaf Weekers aan dat het idee van Van Vliet (oldtimerbezitter krijgt keuze uit dagenkaart of kwarttarief) aan de branche-organisaties was voorgelegd maar dat deze er geen heil in zagen.
De staatssecretaris erkende dat auto’s die op dit moment geen APK-plicht hebben (zoals auto’s uit de jaren ’40 en ’50) ook vrijgesteld moeten blijven in de nieuwe regeling. Volgens Weekers zal dit ook passen binnen het budget.
De mogelijkheid voor de oldtimerbezitter om te kiezen tussen een dagenkaart en kwarttarief vindt Weekers een zeer goede optie: auto’s die gekoesterd worden zullen niet op straat staan en is een 30-dagenkaart een goede oplossing, maar auto’s die buiten staan (bij de dagenkaart is een voertuig geschorst en mag daarom niet op de openbare weg staan) kunnen dan prima uit de voeten met een kwarttarief. Weekers vindt het kwarttarief, dat gemiddeld 130 Euro zal zijn, zeer schappelijk en betaalbaar.
Weekers gaf aan dat hij een “ultieme poging” zal doen, waarbij hij probeert om tot een nieuw ontwerp voor de oldtimerregeling te komen. Dit voorstel zal uitgaan van optie 3, 4 en 5 met daarbij de kanttekening dat de kosten niet hoger dan 20 miljoen Euro mogen bedragen. Wanneer een optie rond (of boven) de 30 miljoen Euro blijkt te komen valt deze optie af. Weekers hoopt dat de branche-organisaties dit voorstel zal steunen, zo niet dan hoopt hij een meerderheid in de Kamer hiervoor te vinden. Dit nieuwe voorstel zal Weekers per brief aan de Tweede Kamer begin volgende week bekend maken, zodat het voorstel vóór het mei-reces behandeld kan worden.
Volvotips.com
De kombi: 25% MRB voor auto's van 40 jaar of ouder + een 30 dagen kaart waarop je moet melden wanneer je gaat rijdenquote:3. Idem als 2, maar met een invoering van een kwarttarief voor motorrijtuigenbelasting (30 jaar voor benzine-auto’s en 40 jaar voor diesel- en LPG-auto’s).
4. Gehele rijstelling voor voertuigen ouder dan 40 jaar (geen onderscheid in brandstofsoort).
5. Invoering van een 30-dagenkaart (op basis van schorsing waarbij 30 dagen per jaar de auto de weg op mag, dit moet digitaal gemeld worden).
Weekers gaf aan dat hij een “ultieme poging” zal doen, waarbij hij probeert om tot een nieuw ontwerp voor de oldtimerregeling te komen. Dit voorstel zal uitgaan van optie 3, 4 en 5 met daarbij de kanttekening dat de kosten niet hoger dan 20 miljoen Euro mogen bedragen
Wat er idem aan is: Vrijstelling van motorrijtuigebelasting voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en vrijstelling van diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouderquote:Op woensdag 17 april 2013 12:24 schreef daNpy het volgende:
Optie 3 is dan toch veel beter?
Edit: fout gelezen/ begrepen.
Wat is er idem aan optie 2 bij optie 3?
Dus géén vrijstelling, maar kwartaalbelasting.quote:Op woensdag 17 april 2013 12:30 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Wat er idem aan is: Vrijstelling van motorrijtuigebelasting voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en vrijstelling van diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder
Dat dus, plus kwartaalbelasting.
Wat is er administratieve klote zooi aan?quote:Op woensdag 17 april 2013 12:34 schreef ellevehC86 het volgende:
3. Idem als 2, maar met een invoering van een kwarttarief voor motorrijtuigenbelasting (30 jaar voor benzine-auto’s en 40 jaar voor diesel- en LPG-auto’s)
Administratieve klotezooi, geen zin in.
quote:Op woensdag 17 april 2013 12:52 schreef loveli het volgende:
Als ze die stomme prustautootjes nou eens niet wegenbelastingvrij maken, dan worden er meer duurdere leasebakken gekocht, krijgt de overheid meer PBM, wordt er meer benzine verstookt, vangen ze daar ook nog eens meer belasting over.
Ik ben bekend met de procedures van de Staten-Generaal maar ik heb dit hele AO gemist.quote:Op woensdag 17 april 2013 12:15 schreef Bart-Willem het volgende:
Hee da's mijn Twitter!
Auto & Motor Klassiek reageerde meteen, en vroeg me of ik een artikel voor ze wilde schrijven. Meteen gedaan en doorgemaild. Ze willen het op de site plaatsen, dus hopelijk doen ze dat ook echt.
@ Actaeon: die informatie had ik live van het overleg met Weekers, er was vandaag een Algemeen Overleg (soort van mini-debat voor de financieel woordvoerders) en dat werd gewoon live uitgezonden op internet. Hierin is de brief van Weekers behandeld.
De Ampera/Volt heeft volgens mij echt een schandalig praktijkverbruik van minder dan 1:20 ofzoquote:Op woensdag 17 april 2013 13:01 schreef Bart-Willem het volgende:
Jep, ik denk dat er bij de Ampera- en Prius-rijders (werkelijk verbruik is echt VEEL hoger dan de cijfers waar de vrijstelling op gebaseerd is) meer te halen valt dan bij de oldtimerrijders. Maar ja: dit is natuurlijk ook een stukje symboolpolitiek. En de groep leaserijders is veel groter dan de groep oldtimerrijders en dus durven ze een grotere groep niet boos te maken.
Ik wist het niet meer zeker, ik meende iets van 1:12 te herinneren, dus ik dacht ik neem het ruim.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:00 schreef Bart-Willem het volgende:
Minder dan 1 op 20? Maak daar gerust 1 op 10 van.
Dat laatst vind ik nog niet eens heel raar. Fiscale terugwerkende kracht is niet echt eerlijk hèquote:Op woensdag 17 april 2013 14:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Jep da's gemiddeld, omdat grapjassen weigeren het ding electrisch op te laden. Dus je hebt grapjassen die niet eens 1 op 10 ermee rijden.![]()
Zie http://nos.nl/artikel/436876-stekkerhybrides-minder-zuinig.html. Het is beschamend dat zoiets wel belastingvrij blijft, en ook bijtellingsvriendelijk. Nog krommer is dat lease-rijders ook beschermd worden: auto's waar per 1-1-2014 toch weer wegenbelasting op komt hebben geen fiscaal voordeel meer, maar dat blijft dus wel geldig voor lease-auto's die vóór 1-1-2014 op kenteken gezet zijn en zullen de fiscale voordelen behouden zolang het leasecontract loopt. Beetje schraal is dat.
Het is niet eens terugwerkende kracht, want degene die níet least heeft maar voor x-tijd fiscaal voordeel (zoals ons moeder, die rijdt een Aygo en mag straks wel weer wegenbelasting gaan betalen). Aangezien de fiscus ook gewoon bijtelling per maand kan uitrekenen kunnen ze dus ook zeggen dat wanneer er nieuwe regels in gaan dit ook voor bestaande gevallen is. Dus stel dat je in januari dit jaar een auto hebt die onder 14% bijtelling valt maar per 2014 20% dat je het eerste jaar 14% bijtelling betaalt en vanaf 2014 gewoon 20%. Vervelend als je een contract aangegaan bent, maar als je particulier die auto zou rijden had je hetzelfde nadeel gehad (door wegenbelasting). Voor ondernemers die een auto gekocht hebben geldt dit nadeel namelijk ook.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:37 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Dat laatst vind ik nog niet eens heel raar. Fiscale terugwerkende kracht is niet echt eerlijk hèmaar het is wel idioot dat ze uberhaupt zo fiscaal gefacilieerd worden terwijl er vrij weinig groens aan is. Het is gewoon zo'n hypocriet GroenLinks (in mijn ogen een beetje het politieke equivalent van een Ampera) ding, naar mijn mening.
In die zien niet nee. Dat is waar. Maar blijkbaar is er gekozen om de regeling voor mensen die leasen te eerbiedigen, sterke lobby waarschijnlijk. En het is ook makkelijker nog wat langer te handhaven dan bij koop omdat lease per definitie gebonden is aan een bepaalde termijn en na afloop van die vaak relatief korte termijn gewoon overgegaan kan worden op het nieuwe regime. Bij koop anders dan door ondernemers is dat veel lastiger natuurlijk omdat mensen hun Aygo ook 25jaar kunnen houden.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:43 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Het is niet eens terugwerkende kracht, want degene die níet least heeft maar voor x-tijd fiscaal voordeel (zoals ons moeder, die rijdt een Aygo en mag straks wel weer wegenbelasting gaan betalen). Aangezien de fiscus ook gewoon bijtelling per maand kan uitrekenen kunnen ze dus ook zeggen dat wanneer er nieuwe regels in gaan dit ook voor bestaande gevallen is. Dus stel dat je in januari dit jaar een auto hebt die onder 14% bijtelling valt maar per 2014 20% dat je het eerste jaar 14% bijtelling betaalt en vanaf 2014 gewoon 20%. Vervelend als je een contract aangegaan bent, maar als je particulier die auto zou rijden had je hetzelfde nadeel gehad (door wegenbelasting). Voor ondernemers die een auto gekocht hebben geldt dit nadeel namelijk ook.
Dat kan maar dan is er tussentijds waarschijnlijk al een nieuw leasecontract oid gekomen waardoor het nieuwe regime van kracht wordt. En het ging mij specifiek even om de relatie leasemij.- lessee. Het lijkt mij niet de bedoeling dat lopende duurovereenkomsten zoals lease nadelig aangetast worden door een verandering in de fiscale bijtellingsregels.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:50 schreef Bart-Willem het volgende:
Een leasemaatschappij kan een Aygo ook 25 jaar aanhouden.Er zijn genoeg poel-auto's die al een jaar of 7-8 oud zijn en als tijdelijk hok ingezet worden, om over tweedehands leasen maar niet te beginnen (al is dat laatste vaak niet erg interessant in Nederland).
Ergens wel inderdaad.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:06 schreef Bart-Willem het volgende:
Ik zeg niet dat het aangepast moet worden, ik zeg alleen dat het ergens wel een beetje krom is.
je gaat te snel ging over 30 dagenkaart en schorsing als je niet rijdquote:Op woensdag 17 april 2013 10:27 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus omdat jij mensen kent die geen stalling hebben mag niemand zijn auto schorsen?
[..]
Inderdaad, als je een oldtimer wil importeren die nooit in NL geleverd is ben je dan wel de sjaak.
geen apkquote:Op woensdag 17 april 2013 15:36 schreef Bart-Willem het volgende:
Er is 1 klein voordeeltje aan die 30-dagenkaart: omdat het gebaseerd is op een schorsing heb je dus geen APK-plicht meer.Dus in het geval van T42 kan 'ie haast iedere dag een andere auto rijden die nooit meer naar de keuring hoeft.
Nadeel is alleen dat elke 30-dagenkaart circa 100 Euro gaat kosten (plus 22-30 Euro voor het schorsen aldus Weekers).
wat is volgens jou een import? (voorbeeldje)quote:Op dinsdag 16 april 2013 22:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom zegt die kamerbrief niets over de hele eenvoudige en logische optie dat auto's 30 jaar motorrijtuigenbelasting in Nederland betaald moeten hebben om vrijstelling te krijgen? Dat lost toch alle importproblemen op? En als je een "echte" oldtimer wilt importeren heb je dan gewoon pech.
maar de dag dat je de weg weer op gaat is voor die dag je schorsing opgeheven en moet je die dag wel aan de APK plicht voldoenquote:Op woensdag 17 april 2013 15:41 schreef T42 het volgende:
[..]
geen apkdan mogen ze allemaal de weg weer op. (veilig idee!!!)
[..]
Het is belachelijk inderdaad en riekt naar discriminatie. Hoe moeilijk kan het zijn om een MRB-vrij autootje vier jaar na het op kenteken zetten belastingvrij te houden? Bij die leasebakken lukt het ze immers ook?quote:Op woensdag 17 april 2013 14:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Zie http://nos.nl/artikel/436876-stekkerhybrides-minder-zuinig.html. Het is beschamend dat zoiets wel belastingvrij blijft, en ook bijtellingsvriendelijk. Nog krommer is dat lease-rijders ook beschermd worden: auto's waar per 1-1-2014 toch weer wegenbelasting op komt hebben geen fiscaal voordeel meer, maar dat blijft dus wel geldig voor lease-auto's die vóór 1-1-2014 op kenteken gezet zijn en zullen de fiscale voordelen behouden zolang het leasecontract loopt. Beetje schraal is dat.
Ik heb het over 25% MRB regeling waarbij schorsen schijnbaar niet meer mogelijk is.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:33 schreef T42 het volgende:
[..]
je gaat te snel ging over 30 dagenkaart en schorsing als je niet rijd
Die discussie hebben we hierboven al gehad, maar dan in de vorm andersom.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:52 schreef Gunner het volgende:
[..]
Het is belachelijk inderdaad en riekt naar discriminatie. Hoe moeilijk kan het zijn om een MRB-vrij autootje vier jaar na het op kenteken zetten belastingvrij te houden? Bij die leasebakken lukt het ze immers ook?
neej bij 30 dagenkaart is hij geschorst al hij van de openbare weg is. (dus voor je huis parkeren kost je dagen ook al rij je niet.)quote:Op woensdag 17 april 2013 15:58 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik heb het over 25% MRB regeling waarbij schorsen schijnbaar niet meer mogelijk is.
Bij 30 dagen kaart is hij namelijk altijd geschorst behalve op max 30 aan te geven dagen.
ben ik onderweg naar de apkquote:Op woensdag 17 april 2013 15:49 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
maar de dag dat je de weg weer op gaat is voor die dag je schorsing opgeheven en moet je die dag wel aan de APK plicht voldoen
Als je met een geschorste auto APK gaat scoren hoef je toch niet te ontschorsen, of heb ik dat verkeerd onthouden?quote:
niks houd je tegen om hem naar de apk station te brengen hoorquote:Op woensdag 17 april 2013 16:42 schreef daNpy het volgende:
Gek eigenlijk, af en toe is het wel zo verstandig dat er iemand een keer naar kijkt of de remmen etc nog naar behoren werken op zo'n ding. Lang niet iedereen die een dergelijke auto heeft, heeft ook de kennis of mogelijkheden om de technische staat van de auto op peil te houden.
mag toch niet op de weg komen met een geschorste autoquote:Op woensdag 17 april 2013 17:04 schreef loveli het volgende:
[..]
Als je met een geschorste auto APK gaat scoren hoef je toch niet te ontschorsen, of heb ik dat verkeerd onthouden?
http://www.belastingdiens(...)uto_camper/schorsingquote:Op woensdag 17 april 2013 17:05 schreef T42 het volgende:
[..]
mag toch niet op de weg komen met een geschorste auto
edit: Dat gaat over campers, geen tijd om te zoeken wat er over 'gewone' geschorste auto's staat.quote:APK-keuring
Tijdens de schorsing mag u wel een APK-keuring laten uitvoeren. U mag op de dag van de keuring met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruikmaken om naar de plaats van de keuring te gaan. U hoeft dan geen motorrijtuigenbelasting te betalen.U hoeft ook niet te melden dat u tijdens de schorsing naar de keuring gaat.
Gelukkig, want ik maakte me al een beetje zorgen aangezien dat hier de kwiktfit is. Zie je je daar al met je oldtimer die net uit de schorsing gaat voor het eerst in 10 jaar bij de apk aankomen?quote:Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Bart-Willem het volgende:
Bij personenauto's geldt nagenoeg hetzelfde: je mag een geschorst voertuig gewoon laten keuren, maar indien je staande wordt gehouden moet er wel enigszins te bewijzen zijn dat je een afspraak hebt met de garage of keuringsstation (een telefoontje is al voldoende). In de praktijk komt dit natuurlijk zo goed als nooit voor.Vroeger moest je ook naar het dichtstbijzijnde keuringsstation gaan (afhankelijk waar de auto staat, dus staat 'ie op stalling dan moet je naar de dichtstbijzijnde keuringsstation voor die stalling i.p.v. je eigen adres), maar volgens mij kijken ze daar tegenwoordig niet meer naar. Oja: wel uiteraard melden bij je verzekering dat je er mee de weg op gaat.
Als ik ergens met een boog omheen rij is het de Kwikfit wel... Mijn god, zo'n amateuristische kneuzenkermis zie je zelden bijelkaar...quote:Op woensdag 17 april 2013 18:13 schreef Bart-Willem het volgende:
Tja je weet waar de kwikfit standaard al op afkeurt: stuurhoes, remblokken, 1 achterband en altijd een lek in de uitlaat die alleen te fixen is met een nieuwe uitlaat die 3x de marktwaarde kost.
het hoeft er alleen maar goed uit te zien, de rest is weggegooid geld.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:46 schreef Bart-Willem het volgende:
Mee eens, dat zie je zelfs al bij de Volvo-oldtimer-ritjes: van die babyboomers die met hun grote mond de mooiste auto hebben bladiebla en ojee de beste Katterug ooit, en je hebt dan echt áltijd wel een grapjas erbij zitten die finaal door de remmen trapt.En dan kijk je naar de onderkant van de auto: gare gaten-bodem, remleidingen en remslangen zo droog, gaar en lek als wat (zo'n PV heeft een enkelzijdig remsysteem, dus doorheen trappen = bloedlink). Kennelijk houden die babyboomers er niet zo van om te moeten bukken met hun slechte ruggetjes.
Bij mij is het net andersom...quote:Op woensdag 17 april 2013 18:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
het hoeft er alleen maar goed uit te zien, de rest is weggegooid geld.
Ja, sowieso zal je moeilijk aan de 7500km komen dus zullen verzekeringen met veel lagere kilometrages (en dus lagere premies) logischer zijn. Of er komen speciale oldtimerverzekeringen die spotgoedkoop zijn omdat het maar 30 dagen betreft.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:39 schreef Hyperdude het volgende:
Met zo' n 30 dagenkaart moet de verzekering wel flink goedkoper kunnen. Of nie?
tijd.BEquote:Belegger vlucht weg in oldtimer
Oldtimers zijn niet langer alleen het favoriete speelgoed van autofreaks. Ook beleggers zien tonen steeds meer interesse voor oude wagens als alternatieve investering. De trend heeft er mee toe geleid dat oldtimers met de dag populairder worden.
Die groeiende populariteit valt ook af te leiden uit de cijfers van 2dehands.be, de grootste zoekertjessite van het land. In het eerste kwartaal stonden op de site 17 procent meer zoekopdrachten naar oldtimers dan in dezelfde periode vorig jaar. Op de lijst van meeste gezochte items staat de term ‘oldtimer’ - een auto van meer dan 25 jaar - op de zesde plaats. Mercedes-Benz blijkt het favoriete merk tussen de circa 7.000 oldtimers die continu op de site staan. Vorig jaar was dat Volkswagen, gevolgd door BMW, Volkswagen, Ford en Fiat. Het gros van de oldtimerkopers en -verkopers is ouder dan 50.
‘We zien een beetje hetzelfde fenomeen als bij vintagedesign’, zegt Aldine Reinink van 2dehands.be. ‘Mensen zijn op zoek naar dingen met een emotionele waarde, met een verhaal, een geschiedenis, en waar ze ook kunnen van genieten. Of ze zien het als een soort belegging.’
Dat de Belgische overheid haar wetgeving voor oldtimers versoepelt, draagt natuurlijk bij tot de groeiende populariteit. Dankzij het nieuwe oldtimerstatuut, dat naar verwachting op 1 juni in werking treedt, moet het voor autofans makkelijker worden met hun oude bolide op de openbare weg te rijden.
Volgens privaatbankiers en vermogensbeheerders zit de vraag naar oldtimers trouwens al een tijdje in de lift. ‘Al blijft de interesse niet beperkt tot auto’s. Ook andere atypische beleggingen, zoals kunst of zelfs wijn worden populairder’, merkt Gerrit Verlodt, partner bij de vermogensbeheerder Econopolis, op. ‘Sinds de crisis zijn mensen bereid hun vermogen in tastbare zaken te investeren. Het lage renteklimaat en het feit dat sommige spaarproducten veel minder veilig blijken dan gedacht, spelen daar zeker een rol in.’
Ik denk dat wel een grove schets van het Autoweek publiek is jaquote:Op woensdag 17 april 2013 20:17 schreef Bart-Willem het volgende:
Autoweek heeft heel veel youngtimer-liefhebbers (maar ook petjesvolk) als publiek, en natuurlijk ook half leasend NL dat wat om auto's geeft dat er zit. Oftewel: een publiek dat het niet zo heeft op volledige vrijstelling. De youngtimer-liefhebbers rijden over het algemeen auto's die ook niet gek veel rijden maar wel de volle mep betalen, en de leaserijders vinden oldtimers per definitie al "stinkdingen".En het petjesvolk geeft alleen wat om auto's van 1990-2005 die ook nog het liefst Japans moet zijn.
Maakt niet uit: simpelweg natellen in de RDW-gegevens hoeveel jaar er MRB betaald is. Minder dan 30: gewoon betalen! 30+: vrijstelling.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:41 schreef T42 het volgende:
wat is volgens jou een import? (voorbeeldje)
[ afbeelding ]
deze benz met kenteken 12-wtg-1
[ afbeelding ] deze bus met kenteken: ah-12-34
En dat is nou juist het probleem: ze worden geimporteerd omdat ze hier belastingvrij rijden. Net zoals veel jongere diesels worden geexporteerd omdat ze de MRB hier niet meer waard zijn maar elders goedkoper rijden.quote:meeste oldtimers zijn al import alleen een daf is nederlandsmaar zonder gekkigheid meeste echte oude auto's komen uit het buitenland! zie in nederlandse films van de laaste jaren alleen maar oldtimers met import platen hoor. (als het over de oorlog gaat of jaren 70)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |