abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125402572
Mee eens, dat zie je zelfs al bij de Volvo-oldtimer-ritjes: van die babyboomers die met hun grote mond de mooiste auto hebben bladiebla en ojee de beste Katterug ooit, en je hebt dan echt áltijd wel een grapjas erbij zitten die finaal door de remmen trapt. :') En dan kijk je naar de onderkant van de auto: gare gaten-bodem, remleidingen en remslangen zo droog, gaar en lek als wat (zo'n PV heeft een enkelzijdig remsysteem, dus doorheen trappen = bloedlink). Kennelijk houden die babyboomers er niet zo van om te moeten bukken met hun slechte ruggetjes. :+
  woensdag 17 april 2013 @ 17:01:30 #77
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125403193
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 15:58 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ik heb het over 25% MRB regeling waarbij schorsen schijnbaar niet meer mogelijk is.

Bij 30 dagen kaart is hij namelijk altijd geschorst behalve op max 30 aan te geven dagen.
neej bij 30 dagenkaart is hij geschorst al hij van de openbare weg is. (dus voor je huis parkeren kost je dagen ook al rij je niet.)
en bij 25% kan het .wel al zie ik meer in optie 2
  woensdag 17 april 2013 @ 17:03:54 #78
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125403316
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 15:49 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

maar de dag dat je de weg weer op gaat is voor die dag je schorsing opgeheven en moet je die dag wel aan de APK plicht voldoen :P
ben ik onderweg naar de apk :') weg dag... :')
  Vis een optie? woensdag 17 april 2013 @ 17:04:52 #79
70532 loveli
N
pi_125403356
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 17:03 schreef T42 het volgende:

[..]

ben ik onderweg naar de apk :') weg dag... :')
Als je met een geschorste auto APK gaat scoren hoef je toch niet te ontschorsen, of heb ik dat verkeerd onthouden?
crap in = crap out
  woensdag 17 april 2013 @ 17:04:55 #80
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125403358
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 16:42 schreef daNpy het volgende:
Gek eigenlijk, af en toe is het wel zo verstandig dat er iemand een keer naar kijkt of de remmen etc nog naar behoren werken op zo'n ding. Lang niet iedereen die een dergelijke auto heeft, heeft ook de kennis of mogelijkheden om de technische staat van de auto op peil te houden.
niks houd je tegen om hem naar de apk station te brengen hoor ;)
  woensdag 17 april 2013 @ 17:05:27 #81
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125403382
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 17:04 schreef loveli het volgende:

[..]

Als je met een geschorste auto APK gaat scoren hoef je toch niet te ontschorsen, of heb ik dat verkeerd onthouden?
mag toch niet op de weg komen met een geschorste auto
  Vis een optie? woensdag 17 april 2013 @ 17:08:39 #82
70532 loveli
N
pi_125403520
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 17:05 schreef T42 het volgende:

[..]

mag toch niet op de weg komen met een geschorste auto
http://www.belastingdiens(...)uto_camper/schorsing
quote:
APK-keuring

Tijdens de schorsing mag u wel een APK-keuring laten uitvoeren. U mag op de dag van de keuring met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruikmaken om naar de plaats van de keuring te gaan. U hoeft dan geen motorrijtuigenbelasting te betalen.U hoeft ook niet te melden dat u tijdens de schorsing naar de keuring gaat.
edit: Dat gaat over campers, geen tijd om te zoeken wat er over 'gewone' geschorste auto's staat.
crap in = crap out
pi_125404886
Bij personenauto's geldt nagenoeg hetzelfde: je mag een geschorst voertuig gewoon laten keuren, maar indien je staande wordt gehouden moet er wel enigszins te bewijzen zijn dat je een afspraak hebt met de garage of keuringsstation (een telefoontje is al voldoende). In de praktijk komt dit natuurlijk zo goed als nooit voor. :) Vroeger moest je ook naar het dichtstbijzijnde keuringsstation gaan (afhankelijk waar de auto staat, dus staat 'ie op stalling dan moet je naar de dichtstbijzijnde keuringsstation voor die stalling i.p.v. je eigen adres), maar volgens mij kijken ze daar tegenwoordig niet meer naar. Oja: wel uiteraard melden bij je verzekering dat je er mee de weg op gaat. ;)
pi_125405120
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Bart-Willem het volgende:
Bij personenauto's geldt nagenoeg hetzelfde: je mag een geschorst voertuig gewoon laten keuren, maar indien je staande wordt gehouden moet er wel enigszins te bewijzen zijn dat je een afspraak hebt met de garage of keuringsstation (een telefoontje is al voldoende). In de praktijk komt dit natuurlijk zo goed als nooit voor. :) Vroeger moest je ook naar het dichtstbijzijnde keuringsstation gaan (afhankelijk waar de auto staat, dus staat 'ie op stalling dan moet je naar de dichtstbijzijnde keuringsstation voor die stalling i.p.v. je eigen adres), maar volgens mij kijken ze daar tegenwoordig niet meer naar. Oja: wel uiteraard melden bij je verzekering dat je er mee de weg op gaat. ;)
Gelukkig, want ik maakte me al een beetje zorgen aangezien dat hier de kwiktfit is. Zie je je daar al met je oldtimer die net uit de schorsing gaat voor het eerst in 10 jaar bij de apk aankomen? :')
pi_125406056
Tja je weet waar de kwikfit standaard al op afkeurt: stuurhoes, remblokken, 1 achterband en altijd een lek in de uitlaat die alleen te fixen is met een nieuwe uitlaat die 3x de marktwaarde kost. :')
  woensdag 17 april 2013 @ 18:33:18 #86
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_125406758
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 18:13 schreef Bart-Willem het volgende:
Tja je weet waar de kwikfit standaard al op afkeurt: stuurhoes, remblokken, 1 achterband en altijd een lek in de uitlaat die alleen te fixen is met een nieuwe uitlaat die 3x de marktwaarde kost. :')
Als ik ergens met een boog omheen rij is het de Kwikfit wel... Mijn god, zo'n amateuristische kneuzenkermis zie je zelden bijelkaar...
  woensdag 17 april 2013 @ 18:33:44 #87
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125406771
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 16:46 schreef Bart-Willem het volgende:
Mee eens, dat zie je zelfs al bij de Volvo-oldtimer-ritjes: van die babyboomers die met hun grote mond de mooiste auto hebben bladiebla en ojee de beste Katterug ooit, en je hebt dan echt áltijd wel een grapjas erbij zitten die finaal door de remmen trapt. :') En dan kijk je naar de onderkant van de auto: gare gaten-bodem, remleidingen en remslangen zo droog, gaar en lek als wat (zo'n PV heeft een enkelzijdig remsysteem, dus doorheen trappen = bloedlink). Kennelijk houden die babyboomers er niet zo van om te moeten bukken met hun slechte ruggetjes. :+
het hoeft er alleen maar goed uit te zien, de rest is weggegooid geld.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 17 april 2013 @ 18:39:40 #88
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_125406960
Met zo' n 30 dagenkaart moet de verzekering wel flink goedkoper kunnen. Of nie?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 17 april 2013 @ 18:52:44 #89
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_125407536
Bij mij is het beide, maar er is altijd wel iets dat niet werkt bij een oldtimer :') soms word je er ook wel een beetje moe van.
Facts don't care about your feelings
pi_125407630
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2013 18:39 schreef Hyperdude het volgende:
Met zo' n 30 dagenkaart moet de verzekering wel flink goedkoper kunnen. Of nie?
Ja, sowieso zal je moeilijk aan de 7500km komen dus zullen verzekeringen met veel lagere kilometrages (en dus lagere premies) logischer zijn. Of er komen speciale oldtimerverzekeringen die spotgoedkoop zijn omdat het maar 30 dagen betreft. :P

In other news: de stichting Autobelangen heeft zich al neergelegd bij een verhoging van de leeftijdsgrens naar 40 jaar voor alle oldtimers. Zie http://fd.nl/economie-pol(...)lasten-van-oldtimers.
pi_125408057
Moeten zie niet flikken. Rij verdomme al 1 op 8 met benzine... kan hem regelrecht het binnenhof op rijden dan met een pijpbom eronder.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 17 april 2013 @ 19:28:22 #93
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_125408832
quote:
Belegger vlucht weg in oldtimer

Oldtimers zijn niet langer alleen het favoriete speelgoed van autofreaks. Ook beleggers zien tonen steeds meer interesse voor oude wagens als alternatieve investering. De trend heeft er mee toe geleid dat oldtimers met de dag populairder worden.

Die groeiende populariteit valt ook af te leiden uit de cijfers van 2dehands.be, de grootste zoekertjessite van het land. In het eerste kwartaal stonden op de site 17 procent meer zoekopdrachten naar oldtimers dan in dezelfde periode vorig jaar. Op de lijst van meeste gezochte items staat de term ‘oldtimer’ - een auto van meer dan 25 jaar - op de zesde plaats. Mercedes-Benz blijkt het favoriete merk tussen de circa 7.000 oldtimers die continu op de site staan. Vorig jaar was dat Volkswagen, gevolgd door BMW, Volkswagen, Ford en Fiat. Het gros van de oldtimerkopers en -verkopers is ouder dan 50.

‘We zien een beetje hetzelfde fenomeen als bij vintagedesign’, zegt Aldine Reinink van 2dehands.be. ‘Mensen zijn op zoek naar dingen met een emotionele waarde, met een verhaal, een geschiedenis, en waar ze ook kunnen van genieten. Of ze zien het als een soort belegging.’

Dat de Belgische overheid haar wetgeving voor oldtimers versoepelt, draagt natuurlijk bij tot de groeiende populariteit. Dankzij het nieuwe oldtimerstatuut, dat naar verwachting op 1 juni in werking treedt, moet het voor autofans makkelijker worden met hun oude bolide op de openbare weg te rijden.

Volgens privaatbankiers en vermogensbeheerders zit de vraag naar oldtimers trouwens al een tijdje in de lift. ‘Al blijft de interesse niet beperkt tot auto’s. Ook andere atypische beleggingen, zoals kunst of zelfs wijn worden populairder’, merkt Gerrit Verlodt, partner bij de vermogensbeheerder Econopolis, op. ‘Sinds de crisis zijn mensen bereid hun vermogen in tastbare zaken te investeren. Het lage renteklimaat en het feit dat sommige spaarproducten veel minder veilig blijken dan gedacht, spelen daar zeker een rol in.’
tijd.BE

Ik ruik handel.
pi_125409709
Ik zag het stukje vanmiddag ook voorbij komen. In Nederland heeft dat ook een tijdje gespeeld: zo'n oldtimer kan meer rendement opleveren dan je spaarrekening en sommige economen noemden het ook een waardevolle investering. :P Maar dan heb je het echt over uniekere Ferrari's, Bugatti's, Porsches en ander leuk spul. En niet over een 240 of Mercedes 200. :P

Het is alleen wel een nadeel dat België zo verdomd klein is, dus we kunnen lang niet alle oldtimers aan de Belgen slijten. :P

De monteur van de garage waar ik werkte is vorig jaar met vervroegd pensioen gegaan omdat hij 2 grote schuren helemaal vol met oldtimers had staan. Hij leverde flink in op zijn pensioen maar hoopte dat (ruimschoots) te compenseren door de komende jaren al zijn oldtimers klaar te maken en te verkopen. Daarna wilde hij gaan emigreren met een leuke spaarpot. Dat eerste feest gaat 'm sowieso niet meer worden. :X
pi_125410643
Ik zag dat de Autoweek-site ook een stuk over de MRB-vrijstelling geschreven had en het viel mij op dat daar op redelijke schaal toch wel afgunstig gereageerd werd op mensen die een oldtimer hebben :o Vond ik vrij opmerkelijk voor een site waarvan je zou verwachten dat er veel autoliefhebbers zijn. :{ Maar goed Autoweek is ook niet echt een goed blad naar mijn mening maar dan nog.
pi_125411359
Autoweek heeft heel veel youngtimer-liefhebbers (maar ook petjesvolk) als publiek, en natuurlijk ook half leasend NL dat wat om auto's geeft dat er zit. Oftewel: een publiek dat het niet zo heeft op volledige vrijstelling. De youngtimer-liefhebbers rijden over het algemeen auto's die ook niet gek veel rijden maar wel de volle mep betalen, en de leaserijders vinden oldtimers per definitie al "stinkdingen". :P En het petjesvolk geeft alleen wat om auto's van 1990-2005 die ook nog het liefst Japans moet zijn. :+
pi_125411571
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 20:17 schreef Bart-Willem het volgende:
Autoweek heeft heel veel youngtimer-liefhebbers (maar ook petjesvolk) als publiek, en natuurlijk ook half leasend NL dat wat om auto's geeft dat er zit. Oftewel: een publiek dat het niet zo heeft op volledige vrijstelling. De youngtimer-liefhebbers rijden over het algemeen auto's die ook niet gek veel rijden maar wel de volle mep betalen, en de leaserijders vinden oldtimers per definitie al "stinkdingen". :P En het petjesvolk geeft alleen wat om auto's van 1990-2005 die ook nog het liefst Japans moet zijn. :+
Ik denk dat wel een grove schets van het Autoweek publiek is ja :+

Wat vind jij een goed blad? :P DM mag ook als we anders teveel afdwalen.
pi_125411713
Autovisie is een stuk beter, Carros is ook wel leuk (ben ik abonnee van) maar heeft eigenlijk iets teveel oog voor de dure auto's. :P Maar staan altijd wel oldtimers of youngtimers in. Als klassiekertijdschrift is Auto Motor Klassiek heel leuk (tig keer beter dan De onschatbare klassieker, die lijken alleen maar internet-artikelen te rippen en komen nauwelijks met sleuteltips etc).
pi_125412559
Bij de regeling van alles 40 jaar en ouder denkt men 20M meer te verdienen, volgens mij rekenen ze zich rijk en 30 jaar voor benzine helemaal niet veel duurder voor de staat.

Ben wel benieuwd hoeveel potentiele 30 plussers op benzine, blijven met MRB of worden ingeruild voor een andere auto waar MRB voor gedokt moet worden. Ze zuipen over het algemeen zoveel dat ze echt wel voor erbij gehouden worden.
.
  woensdag 17 april 2013 @ 22:12:29 #100
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_125418208
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 15:41 schreef T42 het volgende:
wat is volgens jou een import? (voorbeeldje)
[ afbeelding ]
deze benz met kenteken 12-wtg-1
[ afbeelding ] deze bus met kenteken: ah-12-34
Maakt niet uit: simpelweg natellen in de RDW-gegevens hoeveel jaar er MRB betaald is. Minder dan 30: gewoon betalen! 30+: vrijstelling.

quote:
meeste oldtimers zijn al import alleen een daf is nederlands :') maar zonder gekkigheid meeste echte oude auto's komen uit het buitenland! zie in nederlandse films van de laaste jaren alleen maar oldtimers met import platen hoor. (als het over de oorlog gaat of jaren 70)
En dat is nou juist het probleem: ze worden geimporteerd omdat ze hier belastingvrij rijden. Net zoals veel jongere diesels worden geexporteerd omdat ze de MRB hier niet meer waard zijn maar elders goedkoper rijden.
censuur :O
pi_125418419
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 22:12 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Maakt niet uit: simpelweg natellen in de RDW-gegevens hoeveel jaar er MRB betaald is. Minder dan 30: gewoon betalen! 30+: vrijstelling.

[..]

En dat is nou juist het probleem: ze worden geimporteerd omdat ze hier belastingvrij rijden. Net zoals veel jongere diesels worden geexporteerd omdat ze de MRB hier niet meer waard zijn maar elders goedkoper rijden.
Nederland heft ook wel idioot veel MRB op diesels. :{
  woensdag 17 april 2013 @ 22:18:38 #102
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_125418623
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2013 22:15 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Nederland heft ook wel idioot veel MRB op diesels. :{
Omdat NL idioot veel belastingkorting geeft op diesel.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_125418983
quote:
3s.gif Op woensdag 17 april 2013 22:18 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Omdat NL idioot veel belastingkorting geeft op diesel.
Wat ik bedoel is dat als je dieselrijden zò duur maakt in vaste kosten het niet vreemd is dat je 'vluchtgedrag' krijgt. En je krijgt korting maar of het helemaal in verhouding is tot de hogere MRB?

[ Bericht 9% gewijzigd door Actaeon op 17-04-2013 23:03:38 ]
pi_125420720
Gekke is dat al auto brandstoffen die in Duitsland verkoopt.
Al die brandstoffen komen uit Rotterdam olie terminals..
Toch is ie wat goedkoper in Duitsland dan NL.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  woensdag 17 april 2013 @ 23:18:28 #105
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_125423639
LPG heeft anders wel veruit de minste accijns per liter erop zitten. :P
  donderdag 18 april 2013 @ 01:27:15 #107
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125427653
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 22:12 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Maakt niet uit: simpelweg natellen in de RDW-gegevens hoeveel jaar er MRB betaald is. Minder dan 30: gewoon betalen! 30+: vrijstelling.

[..]

En dat is nou juist het probleem: ze worden geimporteerd omdat ze hier belastingvrij rijden. Net zoals veel jongere diesels worden geexporteerd omdat ze de MRB hier niet meer waard zijn maar elders goedkoper rijden.
waren alle 2 import kentekens maar dat verschil kun je zo al zien.

maar had het over de echte oudjes die we importeren niet om veel in te rijden maar om te hebben.
bijv dus die T1 vw busjes met 2mm kreukelruimte. denk dat 65% wel import is. omdat hier zout gebruikt word rot alles weg. zelfde met HY busjes en bijv een snoek
dus niet de 190d uit 1986 maar oudjes die niet afgeschreven meer zijn.

en omkatten is dan veel intresanter ;)

en RDW voor paar tientjes krijg je dit hoor.


is inmiddels terug gedraait zag ik net :P

[ Bericht 11% gewijzigd door T42 op 18-04-2013 01:32:24 ]
pi_125489839
De grapjassen van de oldtimer-alliantie houden voet bij stuk:


Heel verstandig om vast te houden aan het standpunt waardoor het de vorige keer bij het overleg totaal vastliep. :')
pi_125505737
Facts don't care about your feelings
pi_125506233
Wat een enorm slechte brief/tekstje! :')

Wat ze ermee willen bereiken ontgaat me eigenlijk: er staat een nietszeggend overzicht in (die ook niet eens duidelijk is) en ze nemen geen standpunt in. Enkel: "de kamer is aan zet" en dat was het eigenlijk een beetje. En ze denken dat optie 3 (kwartbelasting) het niet wordt "omdat de oldtimer-alliantie dat afgewezen heeft". Leuk en aardig, maar is die afwijzing juist niet de oorzaak geweest dat het overleg met die alliantie gestopt is? Met deze brief lijkt het erop dat de Fehac de strijd nu al opgegeven heeft. :{
  vrijdag 19 april 2013 @ 23:28:57 #111
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125506403
Ik dacht dat het kwart tarief inhield dat er maar 25% van de jaarlijkse MRB betaald hoefde te worden?
In deze "lollige" brief staat dat je gewoon per kwartaal moet betalen (zoals normaal)?
Dat lijkt me niet te kloppen, want verderop hebben ze het er weer over dat je dan niet mag schorsen (mag dus wel, maar dan ben je je vooruitbetaalde MRB geld kwijt). Echter, ik betaal nu de MRB ook per kwartaal, dus het verschil = 0.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_125506573
Die belastingtarieven en gewichtsklasses kloppen niet eens. Maar dat overzicht zetten ze neer om te laten zien wat de volle mep wegenbelasting is. Ze hadden duidelijker neer moeten zetten dat optie 3 die bedragen voor een heel jaar zijn (en dan valt het eigenlijk best mee).

En meer zaken kloppen inderdaad niet: als jij een auto een jaar schorst ben je geen "minstens 1 maand wegenbelasting" kwijt, en je kan ook gerust een auto 2 maanden schorsen. Alleen als je binnen 1 maand de schorsing opheft moet je gewoon de volle mep van die maand betalen (dat was voorheen 3 maanden, dus het is een stuk versoepeld).
pi_125506641
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Wat een enorm slechte brief/tekstje! :')

Wat ze ermee willen bereiken ontgaat me eigenlijk: er staat een nietszeggend overzicht in (die ook niet eens duidelijk is) en ze nemen geen standpunt in. Enkel: "de kamer is aan zet" en dat was het eigenlijk een beetje. En ze denken dat optie 3 (kwartbelasting) het niet wordt "omdat de oldtimer-alliantie dat afgewezen heeft". Leuk en aardig, maar is die afwijzing juist niet de oorzaak geweest dat het overleg met die alliantie gestopt is? Met deze brief lijkt het erop dat de Fehac de strijd nu al opgegeven heeft. :{
Wie heeft die plaatjes van die enveloppen bij elkaar gegoogled? :')
pi_125506739
WordArt uit Office97 jeweetz!
pi_125506817
IDD :')
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 19 april 2013 @ 23:38:48 #116
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125506864
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:32 schreef Bart-Willem het volgende:
Die belastingtarieven en gewichtsklasses kloppen niet eens. Maar dat overzicht zetten ze neer om te laten zien wat de volle mep wegenbelasting is. Ze hadden duidelijker neer moeten zetten dat optie 3 die bedragen voor een heel jaar zijn (en dan valt het eigenlijk best mee).

En meer zaken kloppen inderdaad niet: als jij een auto een jaar schorst ben je geen "minstens 1 maand wegenbelasting" kwijt, en je kan ook gerust een auto 2 maanden schorsen. Alleen als je binnen 1 maand de schorsing opheft moet je gewoon de volle mep van die maand betalen (dat was voorheen 3 maanden, dus het is een stuk versoepeld).
Inderdaad.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_125506917
Ik stel voor dat die Fehac-figuren voortaan geen haastig briefje meer in elkaar flanzen tijdens de reclameblokken van iksfaktor. :')
  vrijdag 19 april 2013 @ 23:40:06 #118
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125506937
Dit ziet er niet echt uit als een fehac brief wel :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_125507035
http://www.fehac.nl/ het staat toch echt op hun site :')
Facts don't care about your feelings
pi_125507199
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:40 schreef daNpy het volgende:
Dit ziet er niet echt uit als een fehac brief wel :P
Jawel. :P Ik vind het trouwens wel aardig van ze om Brabant meteen te gebruiken, dat scheelt voor ons wat rekenwerk (alhoewel die gewichtsklasses en tarieven niet overeen komen met de werkelijkheid).

Morgen ga ik trouwens kijken naar een oldtimer voor erbij, en wat de uitkomst komende week wordt boeit me eigenlijk niet zo. :+ Het lijkt erop dat de Fehac zich neerlegt bij een verhoging naar 40 jaar. Als dat zo is heb ik wel een klein probleempje, maar goed. :+
pi_125507259
Wat wordt het?
pi_125507449
Een felgekleurde blauwe envelop met daarin het bericht: "U gaat betalen!!!"

Leuk dat de Fehac denkt dat de gemiddelde oldtimerbezitter 3 belastingvrije auto's heeft (met een kloppend rekensommetje zouden dat er zelfs 5 moeten zijn aangezien we nu veel meer dan die 300.000 oldtimers hebben, maar eerder richting 500.000, aangezien het in 2010 al 410k waren en de anderhalf jaar erna nog massaal geïmporteerd werd). Ik ken ze niet, op T42 na. :+ Maar de Fehac heeft vaker wel eens oude en niet-kloppende (sterk verouderde en achterhaalde schattingen) gebruikt, zal nu ook zo zijn denk ik.
pi_125507454
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:39 schreef Bart-Willem het volgende:
Ik stel voor dat die Fehac-figuren voortaan geen haastig briefje meer in elkaar flanzen tijdens de reclameblokken van iksfaktor. :')
eens, vrijwilligers of niet, dit kan bijna iedereen beter.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_125507583
Vrijwilligers? Volgens mij worden die lui gewoon betaald aangezien verenigingen aan hen ook contributie betalen of geld afdragen. :P
pi_125507712
Toch vind ik het wel vreemd, want wat layout betreft ziet die brief eruit alsof hij door een semi-bejaarde in elkaar gezet is. En die zijn wat betreft taalvaardigheid toch meestal wat beter dan hier het geval is.
pi_125507918
- dit is was totaal oftopic -

[ Bericht 77% gewijzigd door Sounddragon op 20-04-2013 00:13:24 ]
pi_125509570
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:53 schreef CafeRoker het volgende:
Toch vind ik het wel vreemd, want wat layout betreft ziet die brief eruit alsof hij door een semi-bejaarde in elkaar gezet is. En die zijn wat betreft taalvaardigheid toch meestal wat beter dan hier het geval is.
Het Fehac-vs-CPL-rapport van de Fehac vond ik anders ook niet je-van-het qua taalgebruik. Wel beter dan deze paniekerige brief. :P

Ik krijg beetje dit idee bij de Fehac in deze kwestie:



[ Bericht 9% gewijzigd door Bart-Willem op 20-04-2013 00:59:04 ]
  zaterdag 20 april 2013 @ 08:33:09 #128
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125515160
Is die brief echt van de fehac? Hoe kinderachtig :')

Ze mogen zich echt wel wat professioneler opstellen daarzo.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_125531404
Dat is écht echt ja, maar daar was je gisteravond al achter toch? :+

Vandaag bij een oldtimerveiling geweest en dan krijg je toch ineens een heel ander beeld van de markt (het is net de huizenmarkt): de veiling werd ineens overspoeld met Mercedessen uit 1986 en een paar andere 1986-auto's. Die gingen voor een dumpprijs weg (opnieuw gespoten, roestvrije MB voor 1400 Euro ex veilingkosten, of een 760 met nieuwe LPG-installatie en 100% roestvrij ook voor 1400 Euro), en leuke auto's kregen maar een belachelijk laag bod. Zo ging een zeldzaam type VW Karmann Ghia in erg goede staat voor slechts 5500 Euro weg. Een Rolls Royce-cabrio die geschat werd op 40k kreeg een bod van de helft ofzo, en een toffe Bentley kreeg niet eens 1/3e van de waarde als prijs geboden. Van de 174 auto's was denk ik 1/3e boven marktprijs verkocht en zeker 2/3e had gewoon een extreem laag bod gekregen. In totaal zijn er slechts 4-5 auto's direct verkocht zonder dat er met de verkoper overlegt moest worden wegens het bod (ver) onder de minimumprijs.

Wat wel opviel is dat er een hoop auto's ver boven de marktprijs verkocht werden: een Amazon die rotte kriksteunen had voor 1800 Euro ofzo (mede dankzij goede foto's op internet en de internetbieders hadden de prijs flink opgedrijfd) en een Amazon die er als een sloopauto uitzag voor 1200 Euro. Long story short: de minimumprijzen lagen voor groot aantal auto's te hoog (men hoopte er de hoofdprijs voor te krijgen) en bij echt veel auto's waren de biedingen gewoon écht beledigend. Oftewel: voor de koper het mag niets kosten en de verkoper wil de hoofdprijs. Net de huizenmarkt dus. :P Wat verder opviel is dat auto's die geschikt zijn voor dagelijks gebruik er echt heel wat sneller uitvlogen (en echt heel veel meer bieders kregen) dan auto's die daar iets minder geschikt voor zijn (hadden ook extreem weinig bieders: hooguit 1-2 bieders en hooguit 4-5x erop geboden). Kennelijk wil men dus nog steeds zo goedkoop mogelijk rijden, want echt veel "normale" liefhebbers waren er niet.

Wat dat betreft waren we (vriend van me was mee) er best snel erover uit: voor best veel volk mag die oldtimer-regeling best afgeschaft worden omdat dat duidelijk geen liefhebbers zijn. ;)

Oja: interview met die Knac-knakker: http://www.tros.nl/tros-r(...)027afe2e183f68fc881c
pi_125550938
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 20:05 schreef Bart-Willem het volgende:
Dat is écht echt ja, maar daar was je gisteravond al achter toch? :+

Vandaag bij een oldtimerveiling geweest en dan krijg je toch ineens een heel ander beeld van de markt (het is net de huizenmarkt): de veiling werd ineens overspoeld met Mercedessen uit 1986 en een paar andere 1986-auto's. Die gingen voor een dumpprijs weg (opnieuw gespoten, roestvrije MB voor 1400 Euro ex veilingkosten, of een 760 met nieuwe LPG-installatie en 100% roestvrij ook voor 1400 Euro), en leuke auto's kregen maar een belachelijk laag bod. Zo ging een zeldzaam type VW Karmann Ghia in erg goede staat voor slechts 5500 Euro weg. Een Rolls Royce-cabrio die geschat werd op 40k kreeg een bod van de helft ofzo, en een toffe Bentley kreeg niet eens 1/3e van de waarde als prijs geboden. Van de 174 auto's was denk ik 1/3e boven marktprijs verkocht en zeker 2/3e had gewoon een extreem laag bod gekregen. In totaal zijn er slechts 4-5 auto's direct verkocht zonder dat er met de verkoper overlegt moest worden wegens het bod (ver) onder de minimumprijs.

Wat wel opviel is dat er een hoop auto's ver boven de marktprijs verkocht werden: een Amazon die rotte kriksteunen had voor 1800 Euro ofzo (mede dankzij goede foto's op internet en de internetbieders hadden de prijs flink opgedrijfd) en een Amazon die er als een sloopauto uitzag voor 1200 Euro. Long story short: de minimumprijzen lagen voor groot aantal auto's te hoog (men hoopte er de hoofdprijs voor te krijgen) en bij echt veel auto's waren de biedingen gewoon écht beledigend. Oftewel: voor de koper het mag niets kosten en de verkoper wil de hoofdprijs. Net de huizenmarkt dus. :P Wat verder opviel is dat auto's die geschikt zijn voor dagelijks gebruik er echt heel wat sneller uitvlogen (en echt heel veel meer bieders kregen) dan auto's die daar iets minder geschikt voor zijn (hadden ook extreem weinig bieders: hooguit 1-2 bieders en hooguit 4-5x erop geboden). Kennelijk wil men dus nog steeds zo goedkoop mogelijk rijden, want echt veel "normale" liefhebbers waren er niet.

Wat dat betreft waren we (vriend van me was mee) er best snel erover uit: voor best veel volk mag die oldtimer-regeling best afgeschaft worden omdat dat duidelijk geen liefhebbers zijn. ;)

Oja: interview met die Knac-knakker: http://www.tros.nl/tros-r(...)027afe2e183f68fc881c
Goed omschreven!

Ik vraag mij hierdoor wel af wat er gebeurd met de waarde van mijn originele Manta B GSi.

Stel dat ik hem wil verkopen, zal het dan zo zijn dat nu de vermeende afschaffing van de MRB-vrijstelling een "excuus" zal zijn om 50% onder te bieden?
It was a business doing pleasure with you.
pi_125551348
Jep, helaas wel. Dus gewoon alleen verkopen aan een echte liefhebber. Ikzelf kijk ook nooit naar wel/niet belastingvrij als ik een Volvo 240 koop. De staat, uitvoering, opties en onderhoudsgeschiedenis vind ik veel belangrijker dan of 'ie belastingvrij is: liever een goed onderhouden en nette 240 uit 1989 ofzo dan een vergelijkbare uit 1986 met rotte dorpels + wielranden, uitgeleefd interieur en geen enkele aanduiding van onderhoud die net zo duur is "omdat 'ie belastingvrij is". Helaas denkt 95% van de markt daar anders over, anders krijg je dit soort prijzen niet.
pi_125551383
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 20:05 schreef Bart-Willem het volgende:
Dat is écht echt ja, maar daar was je gisteravond al achter toch? :+

Vandaag bij een oldtimerveiling geweest en dan krijg je toch ineens een heel ander beeld van de markt (het is net de huizenmarkt): de veiling werd ineens overspoeld met Mercedessen uit 1986 en een paar andere 1986-auto's. Die gingen voor een dumpprijs weg (opnieuw gespoten, roestvrije MB voor 1400 Euro ex veilingkosten, of een 760 met nieuwe LPG-installatie en 100% roestvrij ook voor 1400 Euro), en leuke auto's kregen maar een belachelijk laag bod. Zo ging een zeldzaam type VW Karmann Ghia in erg goede staat voor slechts 5500 Euro weg. Een Rolls Royce-cabrio die geschat werd op 40k kreeg een bod van de helft ofzo, en een toffe Bentley kreeg niet eens 1/3e van de waarde als prijs geboden. Van de 174 auto's was denk ik 1/3e boven marktprijs verkocht en zeker 2/3e had gewoon een extreem laag bod gekregen. In totaal zijn er slechts 4-5 auto's direct verkocht zonder dat er met de verkoper overlegt moest worden wegens het bod (ver) onder de minimumprijs.

Wat wel opviel is dat er een hoop auto's ver boven de marktprijs verkocht werden: een Amazon die rotte kriksteunen had voor 1800 Euro ofzo (mede dankzij goede foto's op internet en de internetbieders hadden de prijs flink opgedrijfd) en een Amazon die er als een sloopauto uitzag voor 1200 Euro. Long story short: de minimumprijzen lagen voor groot aantal auto's te hoog (men hoopte er de hoofdprijs voor te krijgen) en bij echt veel auto's waren de biedingen gewoon écht beledigend. Oftewel: voor de koper het mag niets kosten en de verkoper wil de hoofdprijs. Net de huizenmarkt dus. :P Wat verder opviel is dat auto's die geschikt zijn voor dagelijks gebruik er echt heel wat sneller uitvlogen (en echt heel veel meer bieders kregen) dan auto's die daar iets minder geschikt voor zijn (hadden ook extreem weinig bieders: hooguit 1-2 bieders en hooguit 4-5x erop geboden). Kennelijk wil men dus nog steeds zo goedkoop mogelijk rijden, want echt veel "normale" liefhebbers waren er niet.

Wat dat betreft waren we (vriend van me was mee) er best snel erover uit: voor best veel volk mag die oldtimer-regeling best afgeschaft worden omdat dat duidelijk geen liefhebbers zijn. ;)

Oja: interview met die Knac-knakker: http://www.tros.nl/tros-r(...)027afe2e183f68fc881c
Wat een vervelend figuur is die interviewer.
pi_125551798
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 12:53 schreef Q.C.Passed het volgende:

[..]

Goed omschreven!

Ik vraag mij hierdoor wel af wat er gebeurd met de waarde van mijn originele Manta B GSi.

Stel dat ik hem wil verkopen, zal het dan zo zijn dat nu de vermeende afschaffing van de MRB-vrijstelling een "excuus" zal zijn om 50% onder te bieden?
een echte liefhebber zal hem evengoed willen kopen. een 100% originele GSI is al een zeldzaamheid geworden.
maar de gemiddelde wannabe new kids sjonnie zal hem niet kopen.
  zondag 21 april 2013 @ 13:33:41 #134
321876 Cherna
Fuck the System
pi_125552307
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 07:07 schreef arjan1212 het volgende:
ik vind dit zo raar he. waarom moet dit op 25 jaar staan. alsof een auto uit 1988 een oldtimer is en een auto uit 1989 niet. ze hadden dit beter op 1970 kunnen zetten, dan heb je echt oldtimers
Dat is onzin. Het gaat vaak om emotionele waarde. Zelf heb ik een Volvo 480 uit 1987. Niet om de vrijstelling van MRB die volgende maand ingaat. Dat is inderdaad geen oldtimer maar wel een cult auto die ik met alle zorg in ere houd.
Waarom niet vrijstelling wanneer gekoppeld met een oldtimer verzekering die je niet boven 5000 km per jaar kunt afsluiten en daarbij verplicht laten taxeren en verplicht All-risk verzekering. Echte liefhebbers laten hun auto sowieso taxeren en zijn all-risk verzekerd.

Wat ze ook besluiten, ik zal deze auto nooit verkopen.
Dan heb ik nog een TwoTone die ik voor dagelijks gebruik hanteer, en die ik achter een aantal jaar als donor ga gebruiken. Want de meest zeldzame onderdelen zoals rubbers, verlichting etc zijn passend.

[ Bericht 4% gewijzigd door Cherna op 21-04-2013 13:42:15 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  zondag 21 april 2013 @ 13:49:07 #135
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_125552836
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 20:05 schreef Bart-Willem het volgende:
... en bij echt veel auto's waren de biedingen gewoon écht beledigend. Oftewel: voor de koper het mag niets kosten en de verkoper wil de hoofdprijs. Net de huizenmarkt dus. :P Wat verder opviel is dat auto's die geschikt zijn voor dagelijks gebruik er echt heel wat sneller uitvlogen (en echt heel veel meer bieders kregen) dan auto's die daar iets minder geschikt voor zijn (hadden ook extreem weinig bieders: hooguit 1-2 bieders en hooguit 4-5x erop geboden). Kennelijk wil men dus nog steeds zo goedkoop mogelijk rijden, want echt veel "normale" liefhebbers waren er niet.
Hoe kan een bod op een veiling nou beledigend zijn? Als je dat niet wilt moet je niet op een veiling verkopen! Juist een veiling geeft een hele mooie marktprijs weer. Dat kopers een lage en verkopers een hoge prijs willen is toch ook niet vreemd?
Ik verbaas me wel over jouw definitie van "normale liefhebber": is dat iemand die veel geld wil betalen voor een oude auto? Of is dat iemand die toch gewoon graag belastingvrij wil rijden? Want dat laatste lijkt het heel erg op, nu "liefhebbers" opeens afhaken als er betaald moet worden. M.a.w. "liefhebbers" willen gewoon goedkoop rijden! Prima, maar draai er dan niet omheen :)

Ik heb me juist jarenlang "verbaasd" over de hoge prijs van oude auto's: neem een auto van 15-20 jaar oud, en het is niets waard. Neem zo'n zelfde auto in 10 jaar slechtere staat van 25-30 jaar oud, en hij is duizenden euro's meer waard! Minder belasting betalen, maar meer betalen bij aanschaf dus. Dat kan de import behoorlijk verklaren, want dat prijsverschil is dan gewoon winst.

Je zou het zelfs kunnen omdraaien: auto's schrijven heel snel af juist omdat de motorrijtuigenbelasting zo hoog is. In landen die dat niet hebben zijn oudere auto's meer waard; hier betaal je in enkele jaren al snel de aanschafprijs aan belasting.
censuur :O
  zondag 21 april 2013 @ 14:01:05 #136
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125553176
Mensen die een oude oldtimer alleen rijden omdat het goedkoop is zijn dus geen liefhebbers.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_125553668
ff offtopic.. Ik zat me zomaar iets af te vragen. Ik heb een ID card en certificaat van het microstaatje Sealand oftewel een "dubbele identiteit" (om Wilders te pesten...). Als ik nou 's voor elkaar m'n auto zogenaamd te exporteren naar dit staatje (gaat in de praktijk niet lukken gok ik want sealand ziet er zo uit..)



Oftewel aangeven dat ik 'm wil exporteren bij de RDW, er zelf een mooie sealand kenteken plaat ophangen, verzekeren op chassis nummer of zo.. Kan ik dan ook belastingvrij rondrijden? :P
Dit is een Signature....
pi_125553911
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 14:17 schreef virl3 het volgende:
ff offtopic.. Ik zat me zomaar iets af te vragen. Ik heb een ID card en certificaat van het microstaatje Sealand oftewel een "dubbele identiteit" (om Wilders te pesten...). Als ik nou 's voor elkaar m'n auto zogenaamd te exporteren naar dit staatje (gaat in de praktijk niet lukken gok ik want sealand ziet er zo uit..)

[ afbeelding ]

Oftewel aangeven dat ik 'm wil exporteren bij de RDW, er zelf een mooie sealand kenteken plaat ophangen, verzekeren op chassis nummer of zo.. Kan ik dan ook belastingvrij rondrijden? :P
http://www.worldlicenseplates.com/world/EU_SEAL.html
Dit is een Signature....
  zondag 21 april 2013 @ 15:53:42 #139
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_125557310
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 14:17 schreef virl3 het volgende:
Oftewel aangeven dat ik 'm wil exporteren bij de RDW, er zelf een mooie sealand kenteken plaat ophangen, verzekeren op chassis nummer of zo.. Kan ik dan ook belastingvrij rondrijden? :P
Je nationaliteit is irrelevant. Als je in Nederland woont mag je (afgezien van tijdelijke uitzonderingen) niet met een niet-Nederlandse kentekenplaat in Nederland rijden. En als je niet in Nederland woont zitten er ook tijdsrestricties aan. Gaat dus niet op. Tot zover trouwens het vrije verkeer van goederen in de EU...
censuur :O
  zondag 21 april 2013 @ 15:58:25 #140
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125557499
Vrij verkeer geld alleen als er belasting geheven kan worden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_125564169
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 13:49 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hoe kan een bod op een veiling nou beledigend zijn? Als je dat niet wilt moet je niet op een veiling verkopen! Juist een veiling geeft een hele mooie marktprijs weer. Dat kopers een lage en verkopers een hoge prijs willen is toch ook niet vreemd?
Ik verbaas me wel over jouw definitie van "normale liefhebber": is dat iemand die veel geld wil betalen voor een oude auto? Of is dat iemand die toch gewoon graag belastingvrij wil rijden? Want dat laatste lijkt het heel erg op, nu "liefhebbers" opeens afhaken als er betaald moet worden. M.a.w. "liefhebbers" willen gewoon goedkoop rijden! Prima, maar draai er dan niet omheen :)

Ik heb me juist jarenlang "verbaasd" over de hoge prijs van oude auto's: neem een auto van 15-20 jaar oud, en het is niets waard. Neem zo'n zelfde auto in 10 jaar slechtere staat van 25-30 jaar oud, en hij is duizenden euro's meer waard! Minder belasting betalen, maar meer betalen bij aanschaf dus. Dat kan de import behoorlijk verklaren, want dat prijsverschil is dan gewoon winst.

Je zou het zelfs kunnen omdraaien: auto's schrijven heel snel af juist omdat de motorrijtuigenbelasting zo hoog is. In landen die dat niet hebben zijn oudere auto's meer waard; hier betaal je in enkele jaren al snel de aanschafprijs aan belasting.
Beledigend: 25% van de taxatiewaarde en nog geen 50% van de minimumprijs (die al onder de marktprijs ligt). Zo'n veilingmeester is natuurlijk ook niet gek en heeft met de verkopende partij al afgesproken vanaf welk bedrag er voorgelegd mag worden. Wanneer men 10k biedt op een zeldzame Rolls of 8k biedt op een gewild en wat zeldzamer type Bentley in superstaat die 30k moet kosten ben je imho niet goed bezig.

En verder ben ik het met je eens: nu vallen de nep-liefhebbers door de mand. Mensen die lopen te zeiken dat ze gemiddeld 15 Euro per maand moeten betalen (over dat soort bedragen hebben we 't bij de kwartbelasting), of de Knac die loopt te verkondigen dat kevers, Renault 4's en 2CV's nu van de weg gaan verdwijnen. Bij dat interview zei men ook: "dat zijn auto's van een tientje per maand wegenbelasting bij vol tarief, waar heb je het dan over?" En dan zeggen ze bij de Knac: "ja maar voor mensen met een smalle beurs is dat een heel bedrag!" Wat dus betekent: die mensen willen goedkoop rijden. Kunnen ze beter gaan fietsen, dan rij je pas goedkoop. ;)

In België en Duitsland kijken ze ook raar tegen ons op: welke malloot legt er nou LPG in een oldtimer? Dat is helemaal niet origineel. :+
  zondag 21 april 2013 @ 18:51:17 #142
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_125564543
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 14:01 schreef daNpy het volgende:
Mensen die een oude oldtimer alleen rijden omdat het goedkoop is zijn dus geen liefhebbers.
Natuurlijk wel. Genoeg mensen die graag in een oude auto willen rijden omdat ze dat mooie auto's vinden. En als het dan goedkoop is, is het ook betaalbaar voor mensen die minder geld te besteden hebben.
  zondag 21 april 2013 @ 18:55:48 #143
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_125564698
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 18:40 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Beledigend: 25% van de taxatiewaarde en nog geen 50% van de minimumprijs (die al onder de marktprijs ligt). Zo'n veilingmeester is natuurlijk ook niet gek en heeft met de verkopende partij al afgesproken vanaf welk bedrag er voorgelegd mag worden. Wanneer men 10k biedt op een zeldzame Rolls of 8k biedt op een gewild en wat zeldzamer type Bentley in superstaat die 30k moet kosten ben je imho niet goed bezig.

En verder ben ik het met je eens: nu vallen de nep-liefhebbers door de mand. Mensen die lopen te zeiken dat ze gemiddeld 15 Euro per maand moeten betalen (over dat soort bedragen hebben we 't bij de kwartbelasting), of de Knac die loopt te verkondigen dat kevers, Renault 4's en 2CV's nu van de weg gaan verdwijnen. Bij dat interview zei men ook: "dat zijn auto's van een tientje per maand wegenbelasting bij vol tarief, waar heb je het dan over?" En dan zeggen ze bij de Knac: "ja maar voor mensen met een smalle beurs is dat een heel bedrag!" Wat dus betekent: die mensen willen goedkoop rijden. Kunnen ze beter gaan fietsen, dan rij je pas goedkoop. ;)

In België en Duitsland kijken ze ook raar tegen ons op: welke malloot legt er nou LPG in een oldtimer? Dat is helemaal niet origineel. :+
De marktwaarde is wat men ervoor geeft. Als er zo laag geboden wordt dan is dat blijkbaar de marktwaarde op dit moment (met de onzekerheid over de vrijstelling). Als je je auto daarvoor niet verkopen wilt dan doe je dat toch gewoon niet? Dan wacht je tot het óf beter wordt, óf je auto helemaal niks meer waard is.

Ook echte liefhebbers zullen op dit moment gewoon goedkoop een nette klassieker kopen en zullen niet de hoofdprijs gaan betalen.

Voor de rest ben ik het wel met je eens. Dergelijke lichte auto's die goedkoop zijn in de MRB zullen niet verdwijnen. Het zullen eerder de grote en zware auto's worden die weg gedaan zullen worden omdat de eigenaren het mét MRB opeens niet meer te betalen vinden.
  zondag 21 april 2013 @ 18:55:51 #144
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_125564701
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 18:40 schreef Bart-Willem het volgende:
Beledigend: 25% van de taxatiewaarde en nog geen 50% van de minimumprijs (die al onder de marktprijs ligt). Zo'n veilingmeester is natuurlijk ook niet gek en heeft met de verkopende partij al afgesproken vanaf welk bedrag er voorgelegd mag worden. Wanneer men 10k biedt op een zeldzame Rolls of 8k biedt op een gewild en wat zeldzamer type Bentley in superstaat die 30k moet kosten ben je imho niet goed bezig.
Dan is OF de veiling niet goed (als in: ze hebben niet genoeg kopers weten te lokken) OF de taxatiewaarde veel te hoog. Als er voldoende potentiele kopers zijn en niemand wil het er voor geven, is de prijs stomweg te hoog.
censuur :O
pi_125564929
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 18:55 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

De marktwaarde is wat men ervoor geeft. Als er zo laag geboden wordt dan is dat blijkbaar de marktwaarde op dit moment (met de onzekerheid over de vrijstelling). Als je je auto daarvoor niet verkopen wilt dan doe je dat toch gewoon niet? Dan wacht je tot het óf beter wordt, óf je auto helemaal niks meer waard is.

Ook echte liefhebbers zullen op dit moment gewoon goedkoop een nette klassieker kopen en zullen niet de hoofdprijs gaan betalen.

Voor de rest ben ik het wel met je eens. Dergelijke lichte auto's die goedkoop zijn in de MRB zullen niet verdwijnen. Het zullen eerder de grote en zware auto's worden die weg gedaan zullen worden omdat de eigenaren het mét MRB opeens niet meer te betalen vinden.
Als je een Rolls van 40k kan betalen is de wegenbelasting niet bepaald spannend. ;) Het lijkt me sterk dat iemand die bereid is om dat bedrag aan een oldtimer uit te geven over de wegenbelasting zal struikelen. :P

Veel oldtimers zijn wel blijven staan omdat de minimumprijs niet gehaald werd en na een telefoontje er ook geen overeenstemming kon worden bereikt over een prijs onder de minimumprijs. Die auto's zullen waarschijnlijk elders verkocht worden of bij een latere veiling aangeboden worden. :)

quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 18:55 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dan is OF de veiling niet goed (als in: ze hebben niet genoeg kopers weten te lokken) OF de taxatiewaarde veel te hoog. Als er voldoende potentiele kopers zijn en niemand wil het er voor geven, is de prijs stomweg te hoog.
Het kan zijn dat de juiste liefhebbers er niet waren, de liefhebbers die wellicht wel interesse hadden een ander maximumbedrag in hun hoofd hadden óf dat de prijs te hoog is. Een taxatiewaarde die door een gerechtelijk beëdigd taxateur is neergelegd (lijkt me wel logisch: bij een dure oldtimer ga je echt niet zo'n brakke clubtaxatie laten uitvoeren waar verzekers vaak tot 70% op korten omdat de taxatie niet deugt) moet over het algemeen wel kloppen. Wel is een taxatiewaarde in vrijwel alle gevallen iets hoger dan de marktwaarde. :)
  zondag 21 april 2013 @ 19:05:00 #146
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_125565082
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 19:01 schreef Bart-Willem het volgende:
Als je een Rolls van 40k kan betalen is de wegenbelasting niet bepaald spannend. ;) Het lijkt me sterk dat iemand die bereid is om dat bedrag aan een oldtimer uit te geven over de wegenbelasting zal struikelen. :P

Veel oldtimers zijn wel blijven staan omdat de minimumprijs niet gehaald werd en na een telefoontje er ook geen overeenstemming kon worden bereikt over een prijs onder de minimumprijs. Die auto's zullen waarschijnlijk elders verkocht worden of bij een latere veiling aangeboden worden. :)
Natuurlijk is het niet voor iedereen zo. Maar je moet niet vergeten dat die mensen er ook zijn. Niet iedere liefhebber heeft een even grote portemonnee. Ik denk dat ik maar met een 2cv begin.

En ik zag het in Chasing Classic Cars al. Dat je een "reserve" of iets dergelijks kunt aangeven. Als die dan niet wordt gehaald dan gaat je auto niet weg.

Maar zoals je zelf ook al zag zijn op de oldtimermarkt de prijzen jarenlang kunstmatig hoog gehouden door de zogenaamde "liefhebbers" die het eigenlijk alleen voor de handel en de winst doen. Dat zie je nu terug met dat er veel te laag geboden wordt op auto's die het waard zijn, en veel te hoog op auto's die het niet waard zijn.
  Vis een optie? zondag 21 april 2013 @ 19:13:48 #147
70532 loveli
N
pi_125565489
Als je een 2cv hebt is de wegenbelasting ook niet echt spannend.
crap in = crap out
pi_125565490
De kunstmatige prijzen zag je vooral bij auto's die geschikt waren voor dagelijks gebruik: een Volvo 240 of 740 uit 1990 kan je voor 800 tot 1000 Euro kopen (sommigen vragen heel wat meer, maar dat is niet realistisch aangezien die auto's qua inruil net 500 Euro doen en dan kan je zelf geen 3000+ Euro vragen) terwijl eenzelfde 240 die belastingvrij is ineens 4-5000 Euro doet in dezelfde staat. Hetzelfde zag je bij een Mercedes 190: eentje uit 1988 of later is niets waard, maar koop je dezelfde auto maar dan als '86'er betaal je de hoofdprijs.

De vermeende "waardedaling" die je nu krijgt (door afschaffing mrb-vrijstelling) gelden eigenlijk alleen voor de auto's die vooral gebruikt worden als "belastingvrij goedkoop rijden". Kunnen al die oldtimerbezitters (van dat soort auto's) huilie over lopen doen, maar ze hebben dat toch echt zelf veroorzaakt. :+
  zondag 21 april 2013 @ 19:18:08 #149
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_125565671
Ik heb juist een mrbvrije diesel CX gekocht zodat ik het geld in de auto kan steken ipv aan de staat te geven

Net alsof dat ding zuinig is op diesel.... :{

Nouja, er zal wel weer een Xantia lpg bak voor in de plaats komen die lekker goedkoop in onderhoud is.

Mn BX van '84 rijd niet eens met een kapotte drukgroep :')
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  zondag 21 april 2013 @ 22:13:08 #150
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_125577038
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 19:13 schreef loveli het volgende:
Als je een 2cv hebt is de wegenbelasting ook niet echt spannend.
Maar niet iedereen heeft een auto die minder dan 800kg weegt.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')