neej bij 30 dagenkaart is hij geschorst al hij van de openbare weg is. (dus voor je huis parkeren kost je dagen ook al rij je niet.)quote:Op woensdag 17 april 2013 15:58 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik heb het over 25% MRB regeling waarbij schorsen schijnbaar niet meer mogelijk is.
Bij 30 dagen kaart is hij namelijk altijd geschorst behalve op max 30 aan te geven dagen.
ben ik onderweg naar de apkquote:Op woensdag 17 april 2013 15:49 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
maar de dag dat je de weg weer op gaat is voor die dag je schorsing opgeheven en moet je die dag wel aan de APK plicht voldoen
Als je met een geschorste auto APK gaat scoren hoef je toch niet te ontschorsen, of heb ik dat verkeerd onthouden?quote:
niks houd je tegen om hem naar de apk station te brengen hoorquote:Op woensdag 17 april 2013 16:42 schreef daNpy het volgende:
Gek eigenlijk, af en toe is het wel zo verstandig dat er iemand een keer naar kijkt of de remmen etc nog naar behoren werken op zo'n ding. Lang niet iedereen die een dergelijke auto heeft, heeft ook de kennis of mogelijkheden om de technische staat van de auto op peil te houden.
mag toch niet op de weg komen met een geschorste autoquote:Op woensdag 17 april 2013 17:04 schreef loveli het volgende:
[..]
Als je met een geschorste auto APK gaat scoren hoef je toch niet te ontschorsen, of heb ik dat verkeerd onthouden?
http://www.belastingdiens(...)uto_camper/schorsingquote:Op woensdag 17 april 2013 17:05 schreef T42 het volgende:
[..]
mag toch niet op de weg komen met een geschorste auto
edit: Dat gaat over campers, geen tijd om te zoeken wat er over 'gewone' geschorste auto's staat.quote:APK-keuring
Tijdens de schorsing mag u wel een APK-keuring laten uitvoeren. U mag op de dag van de keuring met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruikmaken om naar de plaats van de keuring te gaan. U hoeft dan geen motorrijtuigenbelasting te betalen.U hoeft ook niet te melden dat u tijdens de schorsing naar de keuring gaat.
Gelukkig, want ik maakte me al een beetje zorgen aangezien dat hier de kwiktfit is. Zie je je daar al met je oldtimer die net uit de schorsing gaat voor het eerst in 10 jaar bij de apk aankomen?quote:Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Bart-Willem het volgende:
Bij personenauto's geldt nagenoeg hetzelfde: je mag een geschorst voertuig gewoon laten keuren, maar indien je staande wordt gehouden moet er wel enigszins te bewijzen zijn dat je een afspraak hebt met de garage of keuringsstation (een telefoontje is al voldoende). In de praktijk komt dit natuurlijk zo goed als nooit voor.Vroeger moest je ook naar het dichtstbijzijnde keuringsstation gaan (afhankelijk waar de auto staat, dus staat 'ie op stalling dan moet je naar de dichtstbijzijnde keuringsstation voor die stalling i.p.v. je eigen adres), maar volgens mij kijken ze daar tegenwoordig niet meer naar. Oja: wel uiteraard melden bij je verzekering dat je er mee de weg op gaat.
Als ik ergens met een boog omheen rij is het de Kwikfit wel... Mijn god, zo'n amateuristische kneuzenkermis zie je zelden bijelkaar...quote:Op woensdag 17 april 2013 18:13 schreef Bart-Willem het volgende:
Tja je weet waar de kwikfit standaard al op afkeurt: stuurhoes, remblokken, 1 achterband en altijd een lek in de uitlaat die alleen te fixen is met een nieuwe uitlaat die 3x de marktwaarde kost.
het hoeft er alleen maar goed uit te zien, de rest is weggegooid geld.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:46 schreef Bart-Willem het volgende:
Mee eens, dat zie je zelfs al bij de Volvo-oldtimer-ritjes: van die babyboomers die met hun grote mond de mooiste auto hebben bladiebla en ojee de beste Katterug ooit, en je hebt dan echt áltijd wel een grapjas erbij zitten die finaal door de remmen trapt.En dan kijk je naar de onderkant van de auto: gare gaten-bodem, remleidingen en remslangen zo droog, gaar en lek als wat (zo'n PV heeft een enkelzijdig remsysteem, dus doorheen trappen = bloedlink). Kennelijk houden die babyboomers er niet zo van om te moeten bukken met hun slechte ruggetjes.
Bij mij is het net andersom...quote:Op woensdag 17 april 2013 18:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
het hoeft er alleen maar goed uit te zien, de rest is weggegooid geld.
Ja, sowieso zal je moeilijk aan de 7500km komen dus zullen verzekeringen met veel lagere kilometrages (en dus lagere premies) logischer zijn. Of er komen speciale oldtimerverzekeringen die spotgoedkoop zijn omdat het maar 30 dagen betreft.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:39 schreef Hyperdude het volgende:
Met zo' n 30 dagenkaart moet de verzekering wel flink goedkoper kunnen. Of nie?
tijd.BEquote:Belegger vlucht weg in oldtimer
Oldtimers zijn niet langer alleen het favoriete speelgoed van autofreaks. Ook beleggers zien tonen steeds meer interesse voor oude wagens als alternatieve investering. De trend heeft er mee toe geleid dat oldtimers met de dag populairder worden.
Die groeiende populariteit valt ook af te leiden uit de cijfers van 2dehands.be, de grootste zoekertjessite van het land. In het eerste kwartaal stonden op de site 17 procent meer zoekopdrachten naar oldtimers dan in dezelfde periode vorig jaar. Op de lijst van meeste gezochte items staat de term ‘oldtimer’ - een auto van meer dan 25 jaar - op de zesde plaats. Mercedes-Benz blijkt het favoriete merk tussen de circa 7.000 oldtimers die continu op de site staan. Vorig jaar was dat Volkswagen, gevolgd door BMW, Volkswagen, Ford en Fiat. Het gros van de oldtimerkopers en -verkopers is ouder dan 50.
‘We zien een beetje hetzelfde fenomeen als bij vintagedesign’, zegt Aldine Reinink van 2dehands.be. ‘Mensen zijn op zoek naar dingen met een emotionele waarde, met een verhaal, een geschiedenis, en waar ze ook kunnen van genieten. Of ze zien het als een soort belegging.’
Dat de Belgische overheid haar wetgeving voor oldtimers versoepelt, draagt natuurlijk bij tot de groeiende populariteit. Dankzij het nieuwe oldtimerstatuut, dat naar verwachting op 1 juni in werking treedt, moet het voor autofans makkelijker worden met hun oude bolide op de openbare weg te rijden.
Volgens privaatbankiers en vermogensbeheerders zit de vraag naar oldtimers trouwens al een tijdje in de lift. ‘Al blijft de interesse niet beperkt tot auto’s. Ook andere atypische beleggingen, zoals kunst of zelfs wijn worden populairder’, merkt Gerrit Verlodt, partner bij de vermogensbeheerder Econopolis, op. ‘Sinds de crisis zijn mensen bereid hun vermogen in tastbare zaken te investeren. Het lage renteklimaat en het feit dat sommige spaarproducten veel minder veilig blijken dan gedacht, spelen daar zeker een rol in.’
Ik denk dat wel een grove schets van het Autoweek publiek is jaquote:Op woensdag 17 april 2013 20:17 schreef Bart-Willem het volgende:
Autoweek heeft heel veel youngtimer-liefhebbers (maar ook petjesvolk) als publiek, en natuurlijk ook half leasend NL dat wat om auto's geeft dat er zit. Oftewel: een publiek dat het niet zo heeft op volledige vrijstelling. De youngtimer-liefhebbers rijden over het algemeen auto's die ook niet gek veel rijden maar wel de volle mep betalen, en de leaserijders vinden oldtimers per definitie al "stinkdingen".En het petjesvolk geeft alleen wat om auto's van 1990-2005 die ook nog het liefst Japans moet zijn.
Maakt niet uit: simpelweg natellen in de RDW-gegevens hoeveel jaar er MRB betaald is. Minder dan 30: gewoon betalen! 30+: vrijstelling.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:41 schreef T42 het volgende:
wat is volgens jou een import? (voorbeeldje)
[ afbeelding ]
deze benz met kenteken 12-wtg-1
[ afbeelding ] deze bus met kenteken: ah-12-34
En dat is nou juist het probleem: ze worden geimporteerd omdat ze hier belastingvrij rijden. Net zoals veel jongere diesels worden geexporteerd omdat ze de MRB hier niet meer waard zijn maar elders goedkoper rijden.quote:meeste oldtimers zijn al import alleen een daf is nederlandsmaar zonder gekkigheid meeste echte oude auto's komen uit het buitenland! zie in nederlandse films van de laaste jaren alleen maar oldtimers met import platen hoor. (als het over de oorlog gaat of jaren 70)
Nederland heft ook wel idioot veel MRB op diesels.quote:Op woensdag 17 april 2013 22:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maakt niet uit: simpelweg natellen in de RDW-gegevens hoeveel jaar er MRB betaald is. Minder dan 30: gewoon betalen! 30+: vrijstelling.
[..]
En dat is nou juist het probleem: ze worden geimporteerd omdat ze hier belastingvrij rijden. Net zoals veel jongere diesels worden geexporteerd omdat ze de MRB hier niet meer waard zijn maar elders goedkoper rijden.
Omdat NL idioot veel belastingkorting geeft op diesel.quote:Op woensdag 17 april 2013 22:15 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Nederland heft ook wel idioot veel MRB op diesels.
Wat ik bedoel is dat als je dieselrijden zò duur maakt in vaste kosten het niet vreemd is dat je 'vluchtgedrag' krijgt. En je krijgt korting maar of het helemaal in verhouding is tot de hogere MRB?quote:Op woensdag 17 april 2013 22:18 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Omdat NL idioot veel belastingkorting geeft op diesel.
Nee, LPG (niet G3) is lekker goedkoop...quote:Op woensdag 17 april 2013 22:15 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Nederland heft ook wel idioot veel MRB op diesels.
waren alle 2 import kentekens maar dat verschil kun je zo al zien.quote:Op woensdag 17 april 2013 22:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maakt niet uit: simpelweg natellen in de RDW-gegevens hoeveel jaar er MRB betaald is. Minder dan 30: gewoon betalen! 30+: vrijstelling.
[..]
En dat is nou juist het probleem: ze worden geimporteerd omdat ze hier belastingvrij rijden. Net zoals veel jongere diesels worden geexporteerd omdat ze de MRB hier niet meer waard zijn maar elders goedkoper rijden.
Wie heeft die plaatjes van die enveloppen bij elkaar gegoogled?quote:Op vrijdag 19 april 2013 23:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Wat een enorm slechte brief/tekstje!
Wat ze ermee willen bereiken ontgaat me eigenlijk: er staat een nietszeggend overzicht in (die ook niet eens duidelijk is) en ze nemen geen standpunt in. Enkel: "de kamer is aan zet" en dat was het eigenlijk een beetje. En ze denken dat optie 3 (kwartbelasting) het niet wordt "omdat de oldtimer-alliantie dat afgewezen heeft". Leuk en aardig, maar is die afwijzing juist niet de oorzaak geweest dat het overleg met die alliantie gestopt is? Met deze brief lijkt het erop dat de Fehac de strijd nu al opgegeven heeft.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 19 april 2013 23:32 schreef Bart-Willem het volgende:
Die belastingtarieven en gewichtsklasses kloppen niet eens. Maar dat overzicht zetten ze neer om te laten zien wat de volle mep wegenbelasting is. Ze hadden duidelijker neer moeten zetten dat optie 3 die bedragen voor een heel jaar zijn (en dan valt het eigenlijk best mee).
En meer zaken kloppen inderdaad niet: als jij een auto een jaar schorst ben je geen "minstens 1 maand wegenbelasting" kwijt, en je kan ook gerust een auto 2 maanden schorsen. Alleen als je binnen 1 maand de schorsing opheft moet je gewoon de volle mep van die maand betalen (dat was voorheen 3 maanden, dus het is een stuk versoepeld).
Jawel.quote:Op vrijdag 19 april 2013 23:40 schreef daNpy het volgende:
Dit ziet er niet echt uit als een fehac brief wel
eens, vrijwilligers of niet, dit kan bijna iedereen beter.quote:Op vrijdag 19 april 2013 23:39 schreef Bart-Willem het volgende:
Ik stel voor dat die Fehac-figuren voortaan geen haastig briefje meer in elkaar flanzen tijdens de reclameblokken van iksfaktor.
Het Fehac-vs-CPL-rapport van de Fehac vond ik anders ook niet je-van-het qua taalgebruik. Wel beter dan deze paniekerige brief.quote:Op vrijdag 19 april 2013 23:53 schreef CafeRoker het volgende:
Toch vind ik het wel vreemd, want wat layout betreft ziet die brief eruit alsof hij door een semi-bejaarde in elkaar gezet is. En die zijn wat betreft taalvaardigheid toch meestal wat beter dan hier het geval is.
Goed omschreven!quote:Op zaterdag 20 april 2013 20:05 schreef Bart-Willem het volgende:
Dat is écht echt ja, maar daar was je gisteravond al achter toch?
Vandaag bij een oldtimerveiling geweest en dan krijg je toch ineens een heel ander beeld van de markt (het is net de huizenmarkt): de veiling werd ineens overspoeld met Mercedessen uit 1986 en een paar andere 1986-auto's. Die gingen voor een dumpprijs weg (opnieuw gespoten, roestvrije MB voor 1400 Euro ex veilingkosten, of een 760 met nieuwe LPG-installatie en 100% roestvrij ook voor 1400 Euro), en leuke auto's kregen maar een belachelijk laag bod. Zo ging een zeldzaam type VW Karmann Ghia in erg goede staat voor slechts 5500 Euro weg. Een Rolls Royce-cabrio die geschat werd op 40k kreeg een bod van de helft ofzo, en een toffe Bentley kreeg niet eens 1/3e van de waarde als prijs geboden. Van de 174 auto's was denk ik 1/3e boven marktprijs verkocht en zeker 2/3e had gewoon een extreem laag bod gekregen. In totaal zijn er slechts 4-5 auto's direct verkocht zonder dat er met de verkoper overlegt moest worden wegens het bod (ver) onder de minimumprijs.
Wat wel opviel is dat er een hoop auto's ver boven de marktprijs verkocht werden: een Amazon die rotte kriksteunen had voor 1800 Euro ofzo (mede dankzij goede foto's op internet en de internetbieders hadden de prijs flink opgedrijfd) en een Amazon die er als een sloopauto uitzag voor 1200 Euro. Long story short: de minimumprijzen lagen voor groot aantal auto's te hoog (men hoopte er de hoofdprijs voor te krijgen) en bij echt veel auto's waren de biedingen gewoon écht beledigend. Oftewel: voor de koper het mag niets kosten en de verkoper wil de hoofdprijs. Net de huizenmarkt dus.Wat verder opviel is dat auto's die geschikt zijn voor dagelijks gebruik er echt heel wat sneller uitvlogen (en echt heel veel meer bieders kregen) dan auto's die daar iets minder geschikt voor zijn (hadden ook extreem weinig bieders: hooguit 1-2 bieders en hooguit 4-5x erop geboden). Kennelijk wil men dus nog steeds zo goedkoop mogelijk rijden, want echt veel "normale" liefhebbers waren er niet.
Wat dat betreft waren we (vriend van me was mee) er best snel erover uit: voor best veel volk mag die oldtimer-regeling best afgeschaft worden omdat dat duidelijk geen liefhebbers zijn.
Oja: interview met die Knac-knakker: http://www.tros.nl/tros-r(...)027afe2e183f68fc881c
Wat een vervelend figuur is die interviewer.quote:Op zaterdag 20 april 2013 20:05 schreef Bart-Willem het volgende:
Dat is écht echt ja, maar daar was je gisteravond al achter toch?
Vandaag bij een oldtimerveiling geweest en dan krijg je toch ineens een heel ander beeld van de markt (het is net de huizenmarkt): de veiling werd ineens overspoeld met Mercedessen uit 1986 en een paar andere 1986-auto's. Die gingen voor een dumpprijs weg (opnieuw gespoten, roestvrije MB voor 1400 Euro ex veilingkosten, of een 760 met nieuwe LPG-installatie en 100% roestvrij ook voor 1400 Euro), en leuke auto's kregen maar een belachelijk laag bod. Zo ging een zeldzaam type VW Karmann Ghia in erg goede staat voor slechts 5500 Euro weg. Een Rolls Royce-cabrio die geschat werd op 40k kreeg een bod van de helft ofzo, en een toffe Bentley kreeg niet eens 1/3e van de waarde als prijs geboden. Van de 174 auto's was denk ik 1/3e boven marktprijs verkocht en zeker 2/3e had gewoon een extreem laag bod gekregen. In totaal zijn er slechts 4-5 auto's direct verkocht zonder dat er met de verkoper overlegt moest worden wegens het bod (ver) onder de minimumprijs.
Wat wel opviel is dat er een hoop auto's ver boven de marktprijs verkocht werden: een Amazon die rotte kriksteunen had voor 1800 Euro ofzo (mede dankzij goede foto's op internet en de internetbieders hadden de prijs flink opgedrijfd) en een Amazon die er als een sloopauto uitzag voor 1200 Euro. Long story short: de minimumprijzen lagen voor groot aantal auto's te hoog (men hoopte er de hoofdprijs voor te krijgen) en bij echt veel auto's waren de biedingen gewoon écht beledigend. Oftewel: voor de koper het mag niets kosten en de verkoper wil de hoofdprijs. Net de huizenmarkt dus.Wat verder opviel is dat auto's die geschikt zijn voor dagelijks gebruik er echt heel wat sneller uitvlogen (en echt heel veel meer bieders kregen) dan auto's die daar iets minder geschikt voor zijn (hadden ook extreem weinig bieders: hooguit 1-2 bieders en hooguit 4-5x erop geboden). Kennelijk wil men dus nog steeds zo goedkoop mogelijk rijden, want echt veel "normale" liefhebbers waren er niet.
Wat dat betreft waren we (vriend van me was mee) er best snel erover uit: voor best veel volk mag die oldtimer-regeling best afgeschaft worden omdat dat duidelijk geen liefhebbers zijn.
Oja: interview met die Knac-knakker: http://www.tros.nl/tros-r(...)027afe2e183f68fc881c
een echte liefhebber zal hem evengoed willen kopen. een 100% originele GSI is al een zeldzaamheid geworden.quote:Op zondag 21 april 2013 12:53 schreef Q.C.Passed het volgende:
[..]
Goed omschreven!
Ik vraag mij hierdoor wel af wat er gebeurd met de waarde van mijn originele Manta B GSi.
Stel dat ik hem wil verkopen, zal het dan zo zijn dat nu de vermeende afschaffing van de MRB-vrijstelling een "excuus" zal zijn om 50% onder te bieden?
Dat is onzin. Het gaat vaak om emotionele waarde. Zelf heb ik een Volvo 480 uit 1987. Niet om de vrijstelling van MRB die volgende maand ingaat. Dat is inderdaad geen oldtimer maar wel een cult auto die ik met alle zorg in ere houd.quote:Op woensdag 17 april 2013 07:07 schreef arjan1212 het volgende:
ik vind dit zo raar he. waarom moet dit op 25 jaar staan. alsof een auto uit 1988 een oldtimer is en een auto uit 1989 niet. ze hadden dit beter op 1970 kunnen zetten, dan heb je echt oldtimers
Hoe kan een bod op een veiling nou beledigend zijn? Als je dat niet wilt moet je niet op een veiling verkopen! Juist een veiling geeft een hele mooie marktprijs weer. Dat kopers een lage en verkopers een hoge prijs willen is toch ook niet vreemd?quote:Op zaterdag 20 april 2013 20:05 schreef Bart-Willem het volgende:
... en bij echt veel auto's waren de biedingen gewoon écht beledigend. Oftewel: voor de koper het mag niets kosten en de verkoper wil de hoofdprijs. Net de huizenmarkt dus.Wat verder opviel is dat auto's die geschikt zijn voor dagelijks gebruik er echt heel wat sneller uitvlogen (en echt heel veel meer bieders kregen) dan auto's die daar iets minder geschikt voor zijn (hadden ook extreem weinig bieders: hooguit 1-2 bieders en hooguit 4-5x erop geboden). Kennelijk wil men dus nog steeds zo goedkoop mogelijk rijden, want echt veel "normale" liefhebbers waren er niet.
http://www.worldlicenseplates.com/world/EU_SEAL.htmlquote:Op zondag 21 april 2013 14:17 schreef virl3 het volgende:
ff offtopic.. Ik zat me zomaar iets af te vragen. Ik heb een ID card en certificaat van het microstaatje Sealand oftewel een "dubbele identiteit" (om Wilders te pesten...). Als ik nou 's voor elkaar m'n auto zogenaamd te exporteren naar dit staatje (gaat in de praktijk niet lukken gok ik want sealand ziet er zo uit..)
[ afbeelding ]
Oftewel aangeven dat ik 'm wil exporteren bij de RDW, er zelf een mooie sealand kenteken plaat ophangen, verzekeren op chassis nummer of zo.. Kan ik dan ook belastingvrij rondrijden?
Je nationaliteit is irrelevant. Als je in Nederland woont mag je (afgezien van tijdelijke uitzonderingen) niet met een niet-Nederlandse kentekenplaat in Nederland rijden. En als je niet in Nederland woont zitten er ook tijdsrestricties aan. Gaat dus niet op. Tot zover trouwens het vrije verkeer van goederen in de EU...quote:Op zondag 21 april 2013 14:17 schreef virl3 het volgende:
Oftewel aangeven dat ik 'm wil exporteren bij de RDW, er zelf een mooie sealand kenteken plaat ophangen, verzekeren op chassis nummer of zo.. Kan ik dan ook belastingvrij rondrijden?
Beledigend: 25% van de taxatiewaarde en nog geen 50% van de minimumprijs (die al onder de marktprijs ligt). Zo'n veilingmeester is natuurlijk ook niet gek en heeft met de verkopende partij al afgesproken vanaf welk bedrag er voorgelegd mag worden. Wanneer men 10k biedt op een zeldzame Rolls of 8k biedt op een gewild en wat zeldzamer type Bentley in superstaat die 30k moet kosten ben je imho niet goed bezig.quote:Op zondag 21 april 2013 13:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe kan een bod op een veiling nou beledigend zijn? Als je dat niet wilt moet je niet op een veiling verkopen! Juist een veiling geeft een hele mooie marktprijs weer. Dat kopers een lage en verkopers een hoge prijs willen is toch ook niet vreemd?
Ik verbaas me wel over jouw definitie van "normale liefhebber": is dat iemand die veel geld wil betalen voor een oude auto? Of is dat iemand die toch gewoon graag belastingvrij wil rijden? Want dat laatste lijkt het heel erg op, nu "liefhebbers" opeens afhaken als er betaald moet worden. M.a.w. "liefhebbers" willen gewoon goedkoop rijden! Prima, maar draai er dan niet omheen
Ik heb me juist jarenlang "verbaasd" over de hoge prijs van oude auto's: neem een auto van 15-20 jaar oud, en het is niets waard. Neem zo'n zelfde auto in 10 jaar slechtere staat van 25-30 jaar oud, en hij is duizenden euro's meer waard! Minder belasting betalen, maar meer betalen bij aanschaf dus. Dat kan de import behoorlijk verklaren, want dat prijsverschil is dan gewoon winst.
Je zou het zelfs kunnen omdraaien: auto's schrijven heel snel af juist omdat de motorrijtuigenbelasting zo hoog is. In landen die dat niet hebben zijn oudere auto's meer waard; hier betaal je in enkele jaren al snel de aanschafprijs aan belasting.
Natuurlijk wel. Genoeg mensen die graag in een oude auto willen rijden omdat ze dat mooie auto's vinden. En als het dan goedkoop is, is het ook betaalbaar voor mensen die minder geld te besteden hebben.quote:Op zondag 21 april 2013 14:01 schreef daNpy het volgende:
Mensen die een oude oldtimer alleen rijden omdat het goedkoop is zijn dus geen liefhebbers.
De marktwaarde is wat men ervoor geeft. Als er zo laag geboden wordt dan is dat blijkbaar de marktwaarde op dit moment (met de onzekerheid over de vrijstelling). Als je je auto daarvoor niet verkopen wilt dan doe je dat toch gewoon niet? Dan wacht je tot het óf beter wordt, óf je auto helemaal niks meer waard is.quote:Op zondag 21 april 2013 18:40 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Beledigend: 25% van de taxatiewaarde en nog geen 50% van de minimumprijs (die al onder de marktprijs ligt). Zo'n veilingmeester is natuurlijk ook niet gek en heeft met de verkopende partij al afgesproken vanaf welk bedrag er voorgelegd mag worden. Wanneer men 10k biedt op een zeldzame Rolls of 8k biedt op een gewild en wat zeldzamer type Bentley in superstaat die 30k moet kosten ben je imho niet goed bezig.
En verder ben ik het met je eens: nu vallen de nep-liefhebbers door de mand. Mensen die lopen te zeiken dat ze gemiddeld 15 Euro per maand moeten betalen (over dat soort bedragen hebben we 't bij de kwartbelasting), of de Knac die loopt te verkondigen dat kevers, Renault 4's en 2CV's nu van de weg gaan verdwijnen. Bij dat interview zei men ook: "dat zijn auto's van een tientje per maand wegenbelasting bij vol tarief, waar heb je het dan over?" En dan zeggen ze bij de Knac: "ja maar voor mensen met een smalle beurs is dat een heel bedrag!" Wat dus betekent: die mensen willen goedkoop rijden. Kunnen ze beter gaan fietsen, dan rij je pas goedkoop.
In België en Duitsland kijken ze ook raar tegen ons op: welke malloot legt er nou LPG in een oldtimer? Dat is helemaal niet origineel.
Dan is OF de veiling niet goed (als in: ze hebben niet genoeg kopers weten te lokken) OF de taxatiewaarde veel te hoog. Als er voldoende potentiele kopers zijn en niemand wil het er voor geven, is de prijs stomweg te hoog.quote:Op zondag 21 april 2013 18:40 schreef Bart-Willem het volgende:
Beledigend: 25% van de taxatiewaarde en nog geen 50% van de minimumprijs (die al onder de marktprijs ligt). Zo'n veilingmeester is natuurlijk ook niet gek en heeft met de verkopende partij al afgesproken vanaf welk bedrag er voorgelegd mag worden. Wanneer men 10k biedt op een zeldzame Rolls of 8k biedt op een gewild en wat zeldzamer type Bentley in superstaat die 30k moet kosten ben je imho niet goed bezig.
Als je een Rolls van 40k kan betalen is de wegenbelasting niet bepaald spannend.quote:Op zondag 21 april 2013 18:55 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
De marktwaarde is wat men ervoor geeft. Als er zo laag geboden wordt dan is dat blijkbaar de marktwaarde op dit moment (met de onzekerheid over de vrijstelling). Als je je auto daarvoor niet verkopen wilt dan doe je dat toch gewoon niet? Dan wacht je tot het óf beter wordt, óf je auto helemaal niks meer waard is.
Ook echte liefhebbers zullen op dit moment gewoon goedkoop een nette klassieker kopen en zullen niet de hoofdprijs gaan betalen.
Voor de rest ben ik het wel met je eens. Dergelijke lichte auto's die goedkoop zijn in de MRB zullen niet verdwijnen. Het zullen eerder de grote en zware auto's worden die weg gedaan zullen worden omdat de eigenaren het mét MRB opeens niet meer te betalen vinden.
Het kan zijn dat de juiste liefhebbers er niet waren, de liefhebbers die wellicht wel interesse hadden een ander maximumbedrag in hun hoofd hadden óf dat de prijs te hoog is. Een taxatiewaarde die door een gerechtelijk beëdigd taxateur is neergelegd (lijkt me wel logisch: bij een dure oldtimer ga je echt niet zo'n brakke clubtaxatie laten uitvoeren waar verzekers vaak tot 70% op korten omdat de taxatie niet deugt) moet over het algemeen wel kloppen. Wel is een taxatiewaarde in vrijwel alle gevallen iets hoger dan de marktwaarde.quote:Op zondag 21 april 2013 18:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dan is OF de veiling niet goed (als in: ze hebben niet genoeg kopers weten te lokken) OF de taxatiewaarde veel te hoog. Als er voldoende potentiele kopers zijn en niemand wil het er voor geven, is de prijs stomweg te hoog.
Natuurlijk is het niet voor iedereen zo. Maar je moet niet vergeten dat die mensen er ook zijn. Niet iedere liefhebber heeft een even grote portemonnee. Ik denk dat ik maar met een 2cv begin.quote:Op zondag 21 april 2013 19:01 schreef Bart-Willem het volgende:
Als je een Rolls van 40k kan betalen is de wegenbelasting niet bepaald spannend.Het lijkt me sterk dat iemand die bereid is om dat bedrag aan een oldtimer uit te geven over de wegenbelasting zal struikelen.
Veel oldtimers zijn wel blijven staan omdat de minimumprijs niet gehaald werd en na een telefoontje er ook geen overeenstemming kon worden bereikt over een prijs onder de minimumprijs. Die auto's zullen waarschijnlijk elders verkocht worden of bij een latere veiling aangeboden worden.
Maar niet iedereen heeft een auto die minder dan 800kg weegt.quote:Op zondag 21 april 2013 19:13 schreef loveli het volgende:
Als je een 2cv hebt is de wegenbelasting ook niet echt spannend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |