Was toch 300.000 ofzo?quote:Op woensdag 24 april 2013 20:26 schreef Sounddragon het volgende:
Is er trouwens bekend hoeveel oldtimers er in NL staan, roesten, rondrijden? zijn daar cijfers van?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het sommetje; 153 miljoen/aantal oldtimers in NL.
En je mag alleen tussen zonsopgang en zonsondergang rijden.quote:Op woensdag 24 april 2013 20:03 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ja, maar het was onvermijdelijk dat er iets ging gebeuren. Dit is binnen de mogelijkheden misschien nog wel de minst slechte optie.
Weet je dat je bijvoorbeeld in Belgie met uitzondering van meetings binnen iets van 15km van je woonplaats moet blijven?
quote:Oldtimer-alliantie gaat onder protest akkoord met plannen #MRBvrijstelling van #Weekers om nog slechtere uitkomst voor te zijn.
Nouja waarschijnlijk hebben ze deze keer wel echt gelijk, meer zat er denk ik voor de KNAC c.s. niet in.quote:Op woensdag 24 april 2013 20:34 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
En je mag alleen tussen zonsopgang en zonsondergang rijden.Er is wel een manier om onder die oldtimerregeling uit te komen, maar dan zit je met de zéér strenge Belgische APK-oldtimerkeuring waarbij elk schroefje en moertje onderhand origineel moet zijn.
De KNAC bevestigt de nieuwe plannen en zijn akkoord gegaan omdat ze bang waren voor een ergere regeling:
[..]
Ja, wacht, ik vond al wat.. alleen beetje tegenstrijdig.quote:
Daarvan uitgaande zou ik optimistisch gerekend zeggen, inmiddels in 2013 aangeland zijnde; nu 500.000 stuks (waarvan natuurlijk lang niet alles rijdt, maargoed) dus 153 miljoen gedeeld door 500.000 jackpotjes, wordt 306¤ per hok per jaar.quote:Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat het aandeel voertuigen ouder dan 25 jaar in Nederland is gestegen van 165.000 in 2000 tot 410.000 in 2010. Ter vergelijking: Nederland kent een voertuigenpark van 7.500.000 auto’s, 1.100.000 bedrijfsauto’s en ruim 600.000 motoren.
bron
Hieruit bereken ik 4% van 7,9 Miljoen, en dus maar 316.000 stuks, dat scheelt nogal watquote:Het aantal oldtimers neemt toe
Op 1 januari 2012 telde Nederland 7,9 miljoen actieve
personenauto’s (Statline CBS). De oldtimers (van 25 jaar
en ouder) maakten op dat moment circa 4 procent van
het wagenpark uit. In figuur 3.1 is weergegeven hoe de
aantallen zich verhouden ten opzichte van elkaar over de
bouwjaren 1970 tot 1991.
Bron
http://www.bnr.nl/radio/b(...)-met-oldtimerbranchequote:Op woensdag 24 april 2013 21:07 schreef Amoeba het volgende:
Waar staat het artikel? Ik kan het niet vinden op nupuntnl
Waarschijnlijk wel gezien het juist de Kamer zelf was die een compromis wilde hebben.quote:Op woensdag 24 april 2013 21:16 schreef Amoeba het volgende:
Weekers haalt met de maatregel 28 miljoen euro minder op dan eigenlijk zou moeten. De nieuwe plannen gaan de schatkist zo'n 125 miljoen euro opleveren.
De Tweede Kamer stemt hier nooit mee in.
Weekers. Dan haalt hij het maar weg bij de Bulgaren die al tijden misbruik maken van het sociale systeem. En waarvan nu blijkt dat zelfs ambtenaren(van de beladingsdienst) hem al waarschuwde maar er niets van wilde weten. Nadat het in het nieuws kwam speelde hij de onschuld en dat hij nooit geďnformeerd was. Wat een triest figuur.quote:Op woensdag 24 april 2013 21:16 schreef Amoeba het volgende:
Weekers haalt met de maatregel 28 miljoen euro minder op dan eigenlijk zou moeten. De nieuwe plannen gaan de schatkist zo'n 125 miljoen euro opleveren.
De Tweede Kamer stemt hier nooit mee in.
Hij spreekt over 1963?quote:Op woensdag 24 april 2013 21:22 schreef Actaeon het volgende:
http://www.rijksoverheid.(...)g-mrb-oldtimers.html
Voor de mensen die geďnteresseerd zijn hier de link naar de brief van Weekers.
Daar ga ik ook wel even van uit, maar tegelijkertijd is er wel al eerder ook over 50 jaar gesproken en zou de grens van 1963 wel eerder overeenkomen met de verwachte 28 miljoen.quote:Op woensdag 24 april 2013 21:52 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Dat lijkt mij een verschrijving. Zal wel 1973 moeten zijn.
Nou er staat vaker '40 jaar (en ouder) ' in de tekst dan '1963' dus daar maak ik uit op dat de bedoeling van Weekers 40 jaar en ouder vrijgesteld is. En dant 1963 een verschrijving is.quote:Op woensdag 24 april 2013 21:54 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Daar ga ik ook wel even van uit, maar tegelijkertijd is er wel al eerder ook over 50 jaar gesproken en zou de grens van 1963 wel eerder overeenkomen met de verwachte 28 miljoen.
Maar voorlopig hou ik het ook maar ff op een verschrijving
Ik denk ook dat er vergeten wordt hoeveel bedrijfjes er failliet zullen gaan door het kleiner maken van de hele hobby-groepquote:Op woensdag 24 april 2013 21:16 schreef Amoeba het volgende:
Weekers haalt met de maatregel 28 miljoen euro minder op dan eigenlijk zou moeten. De nieuwe plannen gaan de schatkist zo'n 125 miljoen euro opleveren.
De Tweede Kamer stemt hier nooit mee in.
Daarentegen moet je wel je LPG eruit flikkeren zodat je weer lekker de absurde benzineprijs mag betalen. En het is nog slechter voor het milieu ookquote:Op woensdag 24 april 2013 22:21 schreef CafeRoker het volgende:
Toch is er 1 ding dat ik positief vind, en dat is het aftoppen van het kwarttarief op 120 euro. Als dat niet het geval zou zijn zou je met je dikke amerikaan alsnog heel dik moeten betalen, want een kwart van een kapitaal is alsnog veel geld.
Dat is in ieder geval een kwestie van meedenken.
Amerikanen met model GM van na 1973 zijn grotendeels al voorzien van een moderne 305 TBI die al een respectabele 1:11 aankunnen.quote:Op woensdag 24 april 2013 22:21 schreef CafeRoker het volgende:
Toch is er 1 ding dat ik positief vind, en dat is het aftoppen van het kwarttarief op 120 euro. Als dat niet het geval zou zijn zou je met je dikke amerikaan alsnog heel dik moeten betalen, want een kwart van een kapitaal is alsnog veel geld.
Dat is in ieder geval een kwestie van meedenken.
Zo schoon zijn die G2 installaties ook weer niet. Verre van zelfs. En op welke manier had je dat willen beperken om wel de dikke amerikanen die ook nog eens jonger zijn dan 40 te ontzien en wel de iets zuinigere dagelijks-gebruik LPG youngtimers aan te pakken?quote:Op woensdag 24 april 2013 22:23 schreef SilentChaos het volgende:
[..]
Daarentegen moet je wel je LPG eruit flikkeren zodat je weer lekker de absurde benzineprijs mag betalen. En het is nog slechter voor het milieu ookabsurd...
Het is beter dan benzine in ieder geval...quote:Op woensdag 24 april 2013 22:25 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Zo schoon zijn die G2 installaties ook weer niet. Verre van zelfs. En op welke manier had je dat willen beperken om wel de dikke amerikanen die ook nog eens jonger zijn dan 40 te ontzien en wel de iets zuinigere dagelijks-gebruik LPG youngtimers aan te pakken?
G2 is wel behoorlijk schoon (lang niet zo schoon als G3) maar vrijwel alle oldtimers op LPG rijden op G1 en dat is dus ongeregeld. Dat blaast meer NOx de lucht in dan op benzine.quote:Op woensdag 24 april 2013 22:25 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Zo schoon zijn die G2 installaties ook weer niet. Verre van zelfs. En op welke manier had je dat willen beperken om wel de dikke amerikanen die ook nog eens jonger zijn dan 40 te ontzien en wel de iets zuinigere dagelijks-gebruik LPG youngtimers aan te pakken?
Dat hoor ik wel vaker langskomen, maar volgens mij is dat toch echt iets uit de randstad. In de rest van het land is de gemiddelde youngtimer rijder behoorlijk wit. Maar los daarvan, je kunt het belachelijk maken, maar noem zelf eens een haalbare regel om deze schifting te maken. Ik kan niets beters bedenken.quote:Op woensdag 24 april 2013 22:32 schreef SilentChaos het volgende:
Maar goed, het gaat gelukkig niet om het milieu, het zal vast alleen weer als mooie dekmantel gebruikt gaan worden
Eigenlijk is het heel simpel:
Elke Marokkaan of turk met een belastingvrije Mercedes diesel moet gewoon MRB gaan betalen...
Maar ja, dat mag weer niet, want dat is discriminatie!
Ik zie dat ik de indeling verkeerd had begrepen. Dank voor de verheldering.quote:Op woensdag 24 april 2013 22:28 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
G2 is wel behoorlijk schoon (lang niet zo schoon als G3) maar vrijwel alle oldtimers op LPG rijden op G1 en dat is dus ongeregeld. Dat blaast meer NOx de lucht in dan op benzine.
De CO-uitstoot van LPG is wel weer een heel stuk beter dan benzine, bij CO2 zal dat bij G1 weinig uitmaken maar het ergste zijn de fijnstoffen: de NOx-uitstoot van LPG is bij een G1-installatie gewoon hoger. In dat geval kan je dus beter op benzine rijden als 't je om het milieu gaat.
Tja, het blijft moeilijk... 30 of 60 dagen kaart...quote:Op woensdag 24 april 2013 22:33 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat hoor ik wel vaker langskomen, maar volgens mij is dat toch echt iets uit de randstad. In de rest van het land is de gemiddelde youngtimer rijder behoorlijk wit. Maar los daarvan, je kunt het belachelijk maken, maar noem zelf eens een haalbare regel om deze schifting te maken. Ik kan niets beters bedenken.
Dat word al heel moeilijk om een goed exemplaar te vinden. Nog maar te zwijgen over onderdelen. Dan word het echt een gok.quote:Op donderdag 25 april 2013 00:06 schreef sig000 het volgende:
Een run op LPG bakken ouder dan 40 jaar.
Nog redelijk wat keuze hoor. Citroen DS. Volvo Amazon, 140/164. BMW 02, 2500/2800. Heleboel Mercedes. Heleboel Amerikaan.quote:Op donderdag 25 april 2013 00:08 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat word al heel moeilijk om een goed exemplaar te vinden. Nog maar te zwijgen over onderdelen. Dan word het echt een gok.
quote:Op donderdag 25 april 2013 00:08 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat word al heel moeilijk om een goed exemplaar te vinden. Nog maar te zwijgen over onderdelen. Dan word het echt een gok.
Dat kan zeker, maar voor dagelijks gebruik zoals dat nu is, met al die diesel bakken om goedkoop te rijden word een stuk moeilijker. Zeker al als je geen hobbyist bent die zelf sleutelt.quote:Op donderdag 25 april 2013 01:24 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://www.opgi.com/
Kun je alles, maar dan ook echt alles gloednieuw maken als je zou willen.
Nu, was dat net niet wat er met deze regeling bereikt moest worden?quote:Op donderdag 25 april 2013 01:30 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat kan zeker, maar voor dagelijks gebruik zoals dat nu is, met al die diesel bakken om goedkoop te rijden word een stuk moeilijker. Zeker al als je geen hobbyist bent die zelf sleutelt.
Je kunt hem beter strippen en onderdelen apart verkopen of bewaren voor een later tijdstip als onderdelen moeilijk te krijgen zijn. Dat levert meer op dan een auto naar de sloop brengen. Goed je moet er de tijd en plaats voor hebben.quote:Op donderdag 25 april 2013 00:17 schreef MaGNeT het volgende:
Oké, m'n Volvo 740 uit 1986 gaat er dus uit, zo naar de sloop!
Het is een LPG bak (af fabriek!), had grootse plannen qua opknappen van de techniek voor dit jaar maar dat gaat niet door.
Ik rijd er momenteel maar maximaal 5000Km per jaar mee, LPG kan dus niet uit maar omdat hij belastingvrij is én het er al in zat reed het wel fijn.
Ombouwen naar benzine is een optie maar de Pierburg carburateur is waardeloos op benzine dus dat gaat een hoop tijd kosten, daarnaast hou ik dan een gat over in de achterkant waar de LPG vulslang zit.
Tevens zit er een distributie, uitlaat en nog wat klein grut aan te komen.
Heb al een busje van de zaak voor woon-werk verkeer en een Volvo 940 Estate (gechipped) als daily driver.
Weekers rekent zich rijk? Nou... Vergeet het... Want ik ga echt geen 1488 Euro per jaar betalen voor een auto die vrijwel altijd stil staat...
En wil er ook gewoon in de winter mee kunnen rijden, als ik hem al om zou bouwen op benzine.
Volvo's zijn gemaakt voor de winter!
Heb nog wel het geluk dat ik 5 auto's naast m'n huis kwijt kan, want voor mensen zonder eigen oprit is die winterregeling natuurlijk helemaal kut.
Mogelijk was dat de bedoeling. En van de ene kant is dat prima. Maar er zijn ook hobbyisten die cult auto's rijden en zeker net zo zuinig met hun auto omgaan als de oldtimer hobbyist. Er zijn automerken en series uit de eind jaren 80 waarvan er nu al een zeer beperkt aantal rondrijden. En waarvan ook die rijders ze puur voor evenementen gebruiken.quote:Op donderdag 25 april 2013 01:38 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Nu, was dat net niet wat er met deze regeling bereikt moest worden?
oldtimerhobbygarages kunnen vanaf nu weer zaken gaan doen, MB en volvo-kampverkopers moeten nu weer wat anders gaan verzinnen
^^ En daar zitten de belangen van betrokken ambtenaren. Waarom makkelijk doen als het ingewikkeld kan? Om enkele miljoenen minder belasting binnen te halen hebben ze een gedrocht bedacht waarmee ze weer heel veel extra ambtenaren "nodig" hebben voor de uitvoering.quote:Op donderdag 25 april 2013 00:03 schreef Dingest het volgende:
Lekker administratief ingewikkeld zo te zien voor benzineauto's.
Ja, met een maximum van 120,-quote:Op donderdag 25 april 2013 07:15 schreef Q.C.Passed het volgende:
Is het "kwarttarief" in grote lijnen gewoon de originele hoogte van MRB delen door 4? Maar dan Dec/Jan/Feb niet mogen rijden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |