Is dat het advies van de Steve Jobs school? Denk namelijk zelf dat het aanbod van goede educatieve software voor win8 pro tablets een stuk hoger ligt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 17:15 schreef Dimens het volgende:
Daar reageerde ik op met het userexperience verhaal en uiteindelijk ook het Facebook voorbeeld.
Als we het over het onderwijssysteem hebben is de rede tot het kiezen van een iPad het volgende:
• Op dit moment zijn er veel meer (goede) educatieve apps beschikbaar voor
de iPad dan voor andere tablets (Android of Windows).

Ik denk dat het per leeftijdsgroep verschilt. Jongere kinderen zouden naar mijn inzicht veel meer hebben aan een tablet omdat dit erg simpel in elkaar steekt (daar aanraken waar het object is) tegenover een laptop of computer. Als je kijkt naar hoe snel een kind een tablet begrijpt, is dat echt ongelofelijk. Ik zie het ook bij mijn nichtje van 3 die spelletjes speelt en video's kijkt op de tablet en het concept heel goed begrijpt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:02 schreef Grouch het volgende:
[..]
Maar er zijn momenteel letterlijk duizenden meer goede educatieve programma's voor de pc dan voor alle tablets tezamen. Wat weer een argument tegen tablets is.
Meeste van die programma's zullen denk ik ook voornamelijk gemaakt zijn voor toetsenbord en muis en dan gaat het idee achter de tablet weer verloren. Ze zullen er vast een rede voor hebben maar ik ben ook wel benieuwd naar die rede.quote:Overigens zijn de meeste van die programma's waarschijnlijk wel te porten naar Android (linuxbased) of tablets met windhoos die geen arm processor hebben.

Het lijkt erop dat er geen basisstructuur meer is van 'samen dingen doen', als er al in groepjes gewerkt wordt dan zijn dat groepjes die de kinderen zelf vormen en ook weer oplossen zoals hun dat uitkomt .. Op zich is dat prachtig mits gedoseerd toegepast, maar met zulk individualisme als basisprincipe bij het leren vraag ik me toch af wat voor maatschappij je dan krijgt op den duur. De mens is nu eenmaal een sociaal dier, met een min of meer vaste plaats in 'zijn groep', wat je krijgt als je dat wegneemt en aan het kind zelf overlaat .. tja?quote:
Ik zet het inderdaad wat scherp aan, klopt, er is immers een verschil tussen vrijwillige en gedwongen concentratie. Op school worden deze normen gehanteerd bij gedwongen concentratie: 6 jaar: 10 minuten, 10 jaar: 20 minuten, 13 jaar: 30 minuten. Maar als je nichtje terwijl er bezoek is liever langdurig speelt met de iPad ipv nieuwsgierig te zijn naar wat er zoal gebeurd is er mi iets niet helemaal in orde. Het kan natuurlijk ook dat ze jou gewoon saai vindt ..quote:Rot toch op man. Alsof een kind van 3 zich enkel 20 minuten tot één ding kan focussen en daarna iets anders moet doen. Om d'r vervolgens autistisch te noemen. Wat is dat nou weer voor een belachelijke aanname?
Ja leuk die ruimtes, maar nu de praktijk .. hoe plan je dat als alles zo vrijblijvend is?quote:Je doet alsof er enkel nog iPads gebruikt gaan worden, dat is niet zo.
bla bla bla..zijn ook specifieke ruimtes voor sport en gym, handwerk en
knutselen, muziek en toneel en er is een laboratorium.
Say what? Ze leren schrijven om later geen pijn in hun handen te krijgen? Hoe kom je aan die onzin? Het gaat niet alleen om de hand-oog coördinatie met verschillende gereedschappen, het gaat om de combinatie gereedschap/context. Bij het tekenen en knutselen krijg je ruimtelijk inzicht en ervaar je de vreugde van iets te maken, de motorische vaardigheden zijn wel belangrijk maar het plezier van het scheppen staat voorop. Met de hand schrijven is meer het aanleren van een vaste hand, en dat staat samen met spelling en grammatica voorop. Daarnaast is het ook nog een mooi lesje in geduld, concentratie en volhouden. Dat je het later niet meer of nog maar weinig nodig hebt wil niet zeggen dat je het leren ervan maar kan overslaan, je hebt die basis nodig om op verder te kunnen bouwen. Dat je netjes binnen de lijntjes kan kleuren is echt niet genoeg training voor diegene die later een vaste hand moet hebben in zijn beroep ..quote:Die motorieken leer je echt niet enkel met een pen en schrijven op een papier. Tekenen, knutselen e.d. zijn daar net zo goed onderdeel van.
Maar nee, we laten alle kinderen lekker schrijven zodat ze allemaal hun duim en wijsvinger ontwikkelen zodat ze later bij het schrijven, wat toch vrijwel nooit meer gebeurt, geen last hebben van pijn in de handen. Om vervolgens te zeggen dat een iPad niet goed is voor de kindertjes, terwijl ze allemaal krampachtig hun pennetje vast houden.

Ik heb hier twee televisies van Samsung staan en beide zijn ze troep. Veel bugs met beloftes dat deze opgelost zouden worden maar die beloftes zijn nooit waar gemaakt en mijn televisie heeft last van het clicking noise bij het aanzetten van de televisie en het veranderen van backlight. Ik weet waar het door komt (slechte kwaliteit elco's) en dat het vrij simpel te vervangen is, maar ik vind het wel ontzettend slecht. Vooral omdat het heel veel voorkomt en er niets aan gedaan wordt. In 2008 hebben ze er al een rechtszaak over gehad omdat ze het probleem niet zouden oplossen en simpelweg hun handen voor hun ogen deden. En nu, 2013, is het probleem nog steeds niet opgelost. Ja, als je garantie hebt komen ze het wel repareren maar na twee jaar kan je lekker de ****** krijgen en mag je de volledige ¤200,- betalen voor de reparaties e.d.quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:10 schreef DroogDok het volgende:
[..]
aha ok mijn ervaringen met Samsung zijn juist prima, zowel telefoons als tablets en ook bijvoorbeeld tv's. Maar je zal je redenen hebben.
Apple is absoluut niet perfect en heeft nog veel verbeteringen nodig. Bijvoorbeeld die home-knop op hun iDevices mogen ze weleens gaan vervangen voor een touch variant of iets in die trant. Heel leuk zo'n knop, maar het slijt. Voor de iPad niet een heel groot probleem heb ik gemerkt omdat je daar veel met gestures kan doen en die knop dus als het ware overbodig wordt. Maar die gestures heb je niet op de iPhone en iPod waardoor je de home-knop veel vaker gebruikt. Ik merk nu al dat de home-knop van mijn iPhone 4 niet altijd even goed meer werkt en dan vooral het dubbeldrukken om de multitaskbar te openen.quote:En kent Apple nog tekortkomingen naar jouw idee?

De enige sturing van mij was nog voordat ik ze de tablets heb laten testen en dat was door te zeggen dat de iPad een makkelijk te gebruiken apparaat is. Toen kwamen ze aanzetten met het verhaal dat het wel een dure aanschaf was tegenover de goedkopere tablets die ze overal zagen liggen. Pas daarna heb ik ze de verschillen in tablets helemaal zelf laten ontdekken, ik was er niet eens bij.quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:13 schreef DroogDok het volgende:
[..]
we moeten er maar op vertrouwen dat je niet gestuurd hebt dan natuurlijk

Het kan je verbazen hoe fijn een tablet eigenlijk kan typen. Ik verkies nog altijd mijn Logitech MK300 toetsenbord en MacBook Air toetsenbord boven dat van de iPad, maar verkies de iPad wel weer boven mijn oude Sweex toetsenbord. Mijn Logitech en MacBook Air toetsenbord hebben beide een goede response van de toetsen terwijl mijn oude Sweex toetsenbord dat niet had en typen ook helemaal niet fijn op is. De response is niet fijn, het geluid van een toetsaanslag is niet fijn (schel) en toetsen bleven nog wel eens haken. Vind ik de iPad van mijn ouders, inclusief dat cover ding wat je kan oprollen om het schuin te zetten, veel fijner typen.quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:20 schreef Chewie het volgende:
Je loopt m.i. snel tegen de beperkingen van een arm tablet aan en schrijven is al helemaal een crime op een tablet.

En nu doe je het dus weer. Tevens klopt er niets van wat je zegt. Liever met een iPad dan bezig met bezoek? Waar haal je dat vandaan? Je weet blijkbaar meer over haar dan ikzelf.quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:45 schreef moussie het volgende:
Ik zet het inderdaad wat scherp aan, klopt...
....Maar als je nichtje terwijl er bezoek is liever langdurig speelt met de iPad ipv nieuwsgierig te zijn naar wat er zoal gebeurd is er mi iets niet helemaal in orde. Het kan natuurlijk ook dat ze jou gewoon saai vindt ..

sweex, eigen schuld dan ookquote:Op dinsdag 16 april 2013 19:56 schreef Dimens het volgende:
[..]
Het kan je verbazen hoe fijn een tablet eigenlijk kan typen. Ik verkies nog altijd mijn Logitech MK300 toetsenbord en MacBook Air toetsenbord boven dat van de iPad, maar verkies de iPad wel weer boven mijn oude Sweex toetsenbord. Mijn Logitech en MacBook Air toetsenbord hebben beide een goede response van de toetsen terwijl mijn oude Sweex toetsenbord dat niet had en typen ook helemaal niet fijn op is. De response is niet fijn, het geluid van een toetsaanslag is niet fijn (schel) en toetsen bleven nog wel eens haken. Vind ik de iPad van mijn ouders, inclusief dat cover ding wat je kan oprollen om het schuin te zetten, veel fijner typen.

Hoe krijg je de voet van je tv kapot dan? Dat gebeurd niet spontaan lijkt me. Verder komen de samsung tv's al jaren als beste uit de testen van de consumentenbond.quote:Op dinsdag 16 april 2013 19:38 schreef Dimens het volgende:
[..]
Ik heb hier twee televisies van Samsung staan en beide zijn ze troep. Veel bugs met beloftes dat deze opgelost zouden worden maar die beloftes zijn nooit waar gemaakt en mijn televisie heeft last van het clicking noise bij het aanzetten van de televisie en het veranderen van backlight. Ik weet waar het door komt (slechte kwaliteit elco's) en dat het vrij simpel te vervangen is, maar ik vind het wel ontzettend slecht. Vooral omdat het heel veel voorkomt en er niets aan gedaan wordt. In 2008 hebben ze er al een rechtszaak over gehad omdat ze het probleem niet zouden oplossen en simpelweg hun handen voor hun ogen deden. En nu, 2013, is het probleem nog steeds niet opgelost. Ja, als je garantie hebt komen ze het wel repareren maar na twee jaar kan je lekker de ****** krijgen en mag je de volledige ¤200,- betalen voor de reparaties e.d.
Wat mij brengt bij de voet van de andere televisie welke laatst voor de derde keer is kapot gegaan. Net buiten garantie en buiten ons schuld om, maar geen coulance hoor. Nee, betaal maar de volledige ¤60,-.
Uiteindelijk opgelost door de voet en de televisie aan elkaar vast te kitten. En dit zijn de problemen die ik op dit moment heb en niet voorgaande toestellen. Het enige apparaat van Samsung wat hier staat en nog nooit een probleem heeft vertoont, is een laserprinter.
Samsung komt er hier voorlopig niet meer in. Helemaal klaar met dat gezeik en de slechte service van Samsung.
En ondanks die tekortkomen kies je toch voor Apple, mmmm, toch een beetje fan misschien?quote:[..]
Apple is absoluut niet perfect en heeft nog veel verbeteringen nodig. Bijvoorbeeld die home-knop op hun iDevices mogen ze weleens gaan vervangen voor een touch variant of iets in die trant. Heel leuk zo'n knop, maar het slijt. Voor de iPad niet een heel groot probleem heb ik gemerkt omdat je daar veel met gestures kan doen en die knop dus als het ware overbodig wordt. Maar die gestures heb je niet op de iPhone en iPod waardoor je de home-knop veel vaker gebruikt. Ik merk nu al dat de home-knop van mijn iPhone 4 niet altijd even goed meer werkt en dan vooral het dubbeldrukken om de multitaskbar te openen.
Maar om het topic een beetje schoon te houden, ik heb HIER en HIER wat dingen geschreven over wat ik graag zou zien veranderen en wat ik als verbeteringen zie voor Apple om mee te nemen in hun nieuwe OS.

Qua bouw ontzettend slecht gemaakt. Schroeven die dikker zijn dan de gaten waar ze in komen waardoor het haarscheurtjes in de bevestigingen komen en deze bij elke beweging verder doorscheuren totdat het geheel afbrokkelt.quote:Op dinsdag 16 april 2013 21:36 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Hoe krijg je de voet van je tv kapot dan? Dat gebeurd niet spontaan lijkt me.
De consumentenbond doet ook al jaren lang geen goede testen. Kunnen we heel lang over discussiëren, maar die discussie over televisies win ik toch wel. Als je die discussie aan wil gaan, dan open je een topic in DIG.quote:Verder komen de samsung tv's al jaren als beste uit de testen van de consumentenbond.
Nee. Elk product heeft zijn tekortkomen, ook Apple. Dat betekent niet dat het geen goed apparaat is, het is simpelweg niet perfect.quote:En ondanks die tekortkomen kies je toch voor Apple, mmmm, toch een beetje fan misschien?

Wanneer beweeg jij je tv dan? De mijne staat toch al een tijdje min of meer stil op mijn dressoir.quote:Op dinsdag 16 april 2013 22:32 schreef Dimens het volgende:
[..]
Qua bouw ontzettend slecht gemaakt. Schroeven die dikker zijn dan de gaten waar ze in komen waardoor het haarscheurtjes in de bevestigingen komen en deze bij elke beweging verder doorscheuren totdat het geheel afbrokkelt.
[..]
Wat is er mis met de televisie tests van de consumentenbond dan?quote:De consumentenbond doet ook al jaren lang geen goede testen. Kunnen we heel lang over discussiëren, maar die discussie over televisies win ik toch wel. Als je die discussie aan wil gaan, dan open je een topic in DIG.
[..]
Beetje hetzelfde als met producten van Samsung zeg maar?quote:Nee. Elk product heeft zijn tekortkomen, ook Apple. Dat betekent niet dat het geen goed apparaat is, het is simpelweg niet perfect.

Niet dat ik een fervent aanhanger van Samsung ben, maar wat jij beschrijft is bij ieder merk zo. Vreemd dat je dit aanhaalt om aan te tonen hoe slecht Samsung is, terwijl de garantie(voorwaarden) bij Apple al helemaal niks voorstellen.quote:Op dinsdag 16 april 2013 19:38 schreef Dimens het volgende:
[..]
Ja, als je garantie hebt komen ze het wel repareren maar na twee jaar kan je lekker de ****** krijgen en mag je de volledige ¤200,- betalen voor de reparaties e.d.
Wat mij brengt bij de voet van de andere televisie welke laatst voor de derde keer is kapot gegaan. Net buiten garantie en buiten ons schuld om, maar geen coulance hoor. Nee, betaal maar de volledige ¤60,-.

Hmz, jij en je nichtje van 3 wonen in hetzelfde huis? Wat gezellig zeg, gebeurt tegenwoordig niet vaak meer. Ja in dat geval is het goed mogelijk dat een kind langdurig en geconcentreerd speelt met iets dat het leuk vindt, maar zoals ik al zei, er is een reusachtig verschil tussen iets willen doen wat je zelf leuk vindt en iets moeten doen dat je wat minder vindt. Het verbaasd me dan ook niet dat je de rest van mijn post doodleuk negeert.quote:Op dinsdag 16 april 2013 20:22 schreef Dimens het volgende:
En nu doe je het dus weer. Tevens klopt er niets van wat je zegt. Liever met een iPad dan bezig met bezoek? Waar haal je dat vandaan? Je weet blijkbaar meer over haar dan ikzelf.

Als de Swiffer eroverheen gaat en als er een USB in de televisie gestopt wordt. En daar slijt de voet dus enorm snel van.quote:Op woensdag 17 april 2013 06:53 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Wanneer beweeg jij je tv dan? De mijne staat toch al een tijdje min of meer stil op mijn dressoir.
Ze worden niet goed uitgevoerd. Sowieso niet serieus te nemen als er vrijwel enkel Samsung televisies uit de test komen.quote:[..]
Wat is er mis met de televisie tests van de consumentenbond dan?
Nee, totaal niet.quote:Beetje hetzelfde als met producten van Samsung zeg maar?
Vergeleken met Samsung heb je die ook bijna niet nodig. Scheelt toch wel.quote:Op woensdag 17 april 2013 09:36 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Niet dat ik een fervent aanhanger van Samsung ben, maar wat jij beschrijft is bij ieder merk zo. Vreemd dat je dit aanhaalt om aan te tonen hoe slecht Samsung is, terwijl de garantie(voorwaarden) bij Apple al helemaal niks voorstellen.
Zo'n groot merk, en dan geen coulance. En dat op producten waarvan ze weten dat ze niet lang mee gaan zoals de televisies met slechte elco's die het vaak niet langer dan 3 jaar uithouden.quote:Coulance is bij vrijwel ieder merk gebaseerd op afname (grote afnemers krijgen meer geregeld), of welwillendheid van een medewerker.

Blijkbaar denk je het allemaal maar beter te weten en haal je dingen aan die niet eens zijn gezegd. Als jij beweert dat een kind van 3 sowieso problemen heeft als ze meer dan 20 minuten op een iPad zit en daar allemaal onzin bij verzint, dan neem ik de rest van je post ook niet serieus met zogenaamde kennis van zaken. Hetzelfde als het isheep verhaal.quote:Op woensdag 17 april 2013 12:40 schreef moussie het volgende:
[..]
Hmz, jij en je nichtje van 3 wonen in hetzelfde huis?
Wat gezellig zeg, gebeurt tegenwoordig niet vaak meer. Ja in dat geval is het goed mogelijk dat een kind langdurig en geconcentreerd speelt met iets dat het leuk vindt, maar zoals ik al zei, er is een reusachtig verschil tussen iets willen doen wat je zelf leuk vindt en iets moeten doen dat je wat minder vindt. Het verbaasd me dan ook niet dat je de rest van mijn post doodleuk negeert.
Draai jij ze de volgende keer er dan in? Want blijkbaar kan jij beter schroefjes draaien dan heel veel mensen met hetzelfde probleem.quote:Btw, haarscheurtjes in het plastic komen niet omdat de schroeven te groot zijn, die komen als men de schroef er te diep in wil draaien, alsof men in hout aan het schroeven is. Dat is niet alleen bij Samsung zo ..

Als het over 3 schroeven gaan en je draait er eerst 1 in zijn geheel aan kan het zijn dat het object is ]gaan schranken en zich hierdoor dus muurvast zet, en ja dan draai je de andere 2 schroeven het schroefdraad in de kunststof of het steunpunt kapot.quote:Op woensdag 17 april 2013 13:19 schreef Dimens het volgende:
Wat dik is gedrukt, heb ik ook uitgevoerd. Toen zag je het plastic al scheuren. Maar hey, ik zal het vast wel fout hebben gedaan. Vast mijn pols op de verkeerde manier gedraaid of zo.

Niet gedaan.quote:Op woensdag 17 april 2013 13:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als het over 3 schroeven gaan en je draait er eerst 1 in zijn geheel aan kan het zijn dat het object is ]gaan schranken en zich hierdoor dus muurvast zet, en ja dan draai je de andere 2 schroeven het schroefdraad in de kunststof of het steunpunt kapot.
Kan best, maar het was duidelijk dat het plastic kapot is gegaan door te dikke schroeven in te dunne gaten.quote:Verder is kunststof eigenlijk alleen geschikt om eenmalig iets in te draaien, bij de 2e keer heb je grote kans dat je wederom nieuw draad aan het tappen bent omdat je niet netjes de oude spoed gezocht hebt.

Ze hebben jou gewoon om te trollen verkeerde schroeven gegeven.quote:Op woensdag 17 april 2013 13:28 schreef Dimens het volgende:
Kan best, maar het was duidelijk dat het plastic kapot is gegaan door te dikke schroeven in te dunne gaten.

Nog een rede om helemaal klaar te zijn met Samsung.quote:Op woensdag 17 april 2013 13:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ze hebben jou gewoon om te trollen verkeerde schroeven gegeven.

Je hebt het over je nichtje, en nichtjes wonen over het algemeen niet in hetzelfde huis als de neef/oom, en die zie jij langdurig spelen met een iPad. Jij beweert dat dat komt omdat dat apparaat 'beter' is, ik met mijn 30+ jaar ervaring met jonge kinderen vraag me af of dat kind zich wel gezond ontwikkelt. Ik bedoel maar, je kan een kind van 3 ook voor de TV zetten, met leuke speciaal voor die leeftijd ontwikkelde educatieve kinderprogramma's, zijn ze ook uren zoet, maar een gezonde ontwikkeling is dat mi niet echt.quote:Op woensdag 17 april 2013 13:19 schreef Dimens het volgende:
Blijkbaar denk je het allemaal maar beter te weten en haal je dingen aan die niet eens zijn gezegd. Als jij beweert dat een kind van 3 sowieso problemen heeft als ze meer dan 20 minuten op een iPad zit en daar allemaal onzin bij verzint, dan neem ik de rest van je post ook niet serieus met zogenaamde kennis van zaken. Hetzelfde als het isheep verhaal.
Goed hoor, stuur maar een PM of zo. Pas nog eentje in elkaar gezet, zonder problemen.quote:Draai jij ze de volgende keer er dan in? Want blijkbaar kan jij beter schroefjes draaien dan heel veel mensen met hetzelfde probleem.
I am on my second one of these due to a problem with the stand, I took the second one back and now they are sending me a new stand and screws, hopefully the stand problem will then be sorted out, they did put both of them together in the shop for me and they couldn't secure it properly either. Otherwise I would of been happy with this product, picture sound and quality is great, just a shame at the moment the television is not straight, so really hard to watch from an angle
Bron
A quick note about the mounting stand that comes with the TV. A few people have complained about how difficult it is to fit it to the set, and yes I found this too. No matter how much pressure you put on the screws, the stand will wobble as if it isn't fitted right. However, what I did solved it easily, making a potential hour long struggle a two minute job. Instead of connecting the stand straight away and trying to screw it in, insert the three screws into the TV without the mounting stand first and screw them right in as far as you can. This has the effect of breaking in the connecting screw holes, so when you do connect the stand, the screws will go right in and the TV will be secure. Easy. Hope this helps those of you struggling. No need for lubrication or washers of any kind.
Bron
Wat dik is gedrukt, heb ik ook uitgevoerd. Toen zag je het plastic al scheuren. Maar hey, ik zal het vast wel fout hebben gedaan. Vast mijn pols op de verkeerde manier gedraaid of zo.

Jammer dat Apple nog geen tv's maakt in elk geval.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:13 schreef Dimens het volgende:
Wel grappig dat zelfs hier jullie mij de schuld van weten te geven. En dan heb ik een bord voor mijn kop als ik producten van Apple koop?

Panasonic maakt betrouwbare en goede plasma televisies dus zo erg is het niet. Maar daar gaat dit hele topic niet over.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:54 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Jammer dat Apple nog geen tv's maakt in elk geval.

Als je een inhoudelijke discussie wil voeren moet je niet met dit soort dooddoeners aan komen want het slaat nergens op. Begrijp me niet verkeerd, ik heb absoluut niks tegen Apple maar het lijkt erop dat je het geheel niet bepaald objectief bekijkt.quote:

Het is toch heel logisch dat je een samsung tv vergelijkt met een samsung tablet. Staat beide hetzelfde merk op en je kunt er naar kijken.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:01 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Als je een inhoudelijke discussie wil voeren moet je niet met dit soort dooddoeners aan komen want het slaat nergens op. Begrijp me niet verkeerd, ik heb absoluut niks tegen Apple maar het lijkt erop dat je het geheel niet bepaald objectief bekijkt.

Voortaan even lezen wat ik zeg.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:01 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Als je een inhoudelijke discussie wil voeren moet je niet met dit soort dooddoeners aan komen want het slaat nergens op. Begrijp me niet verkeerd, ik heb absoluut niks tegen Apple maar het lijkt erop dat je het geheel niet bepaald objectief bekijkt.

quote:Op woensdag 17 april 2013 15:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is toch heel logisch dat je een samsung tv vergelijkt met een samsung tablet. Staat beide hetzelfde merk op en je kunt er naar kijken.
Dat je een tablet nooit hoeft te bevestigen met schroefjes waar zijn klacht voornamelijk over gaat moeten we dan maar vergeten.
quote:

Je doet, net als veel anderen in dit topic, een bewering die niet waar is. Objectief? Had ik het daar dan over?quote:

Op dit moment gaat het over schroeven in een bepaalde Samsung televisie.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:13 schreef Chai het volgende:
Waarom gaat het hier over tablets in het algemeen ipv over het onderwijs?

Je verdedigd je standpunt in een discussie over tablets in het basisonderwijs aan de hand van een subjectieve visie.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:12 schreef Dimens het volgende:
[..]
Je doet, net als veel anderen in dit topic, een bewering die niet waar is. Objectief? Had ik het daar dan over?

Juist ja, je moet toch maar echt even teruglezen wat er allemaal staat. Je hebt het duidelijk nog niet allemaal gelezen.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:17 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Je verdedigd je standpunt in een discussie over tablets in het basisonderwijs aan de hand van een subjectieve visie.
Je zegt daarbij dat de garantievoorwaarden van Apple van minder belang zijn omdat je die toch niet vaak nodig hebt. Kom op, dat is toch geen argument.

quote:Niet dat ik een fervent aanhanger van Samsung ben, maar wat jij beschrijft is bij ieder merk zo. Vreemd dat je dit aanhaalt om aan te tonen hoe slecht Samsung is, terwijl de garantie(voorwaarden) bij Apple al helemaal niks voorstellen.
Succes verder.quote:Vergeleken met Samsung heb je die ook bijna niet nodig. Scheelt toch wel.

Als de schroeven te dik zijn, hoe heb je ze dan in die gaten gekregen?quote:Op woensdag 17 april 2013 13:28 schreef Dimens het volgende:
[..]
Niet gedaan.
[..]
Kan best, maar het was duidelijk dat het plastic kapot is gegaan door te dikke schroeven in te dunne gaten.

Net als een ontmaagding. Als het niet past, dan rekt het wel.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:23 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Als de schroeven te dik zijn, hoe heb je ze dan in die gaten gekregen?

Ik weet niet eens meer hoe ik mijn pc monitor in de voet heb gekregen vorig jaar. Hoe weet jij nou nog dat die schroeven er een klein beetje stroef ingingen, maar schijnbaar niet zo stroef dat je het niet meer vertrouwde en de tv terugbracht?quote:Op woensdag 17 april 2013 15:25 schreef Dimens het volgende:
[..]
Net als een ontmaagding. Als het niet past, dan rekt het wel.

En nog steeds vertikken om te lezen.quote:

Nee dat maakt me geen hol uit. Jij beweert dat bij Apple de garantievoorwaarden minder belangrijk zijn omdat je die toch amper nodig hebt. Dát is een subjectieve houding die wél van belang is. Dat jij persoonlijk problemen hebt met Samsung, prima. Daardoor is Samsung niet per definitie slecht en Apple goed.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:31 schreef Dimens het volgende:
[..]
En nog steeds vertikken om te lezen.
Ik gaf een mening waarom ik geen Samsung meer hoef en ja, dat is subjectief. Sinds wanneer moet een mening objectief zijn?
Je haalt verschillende verhalen door elkaar.

LEZEN!!!quote:Op woensdag 17 april 2013 15:33 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Nee dat maakt me geen hol uit. Jij beweert dat bij Apple de garantievoorwaarden minder belangrijk zijn omdat je die toch amper nodig hebt. Dát is een subjectieve houding die wél van belang is. Dat jij persoonlijk problemen hebt met Samsung, prima. Daardoor is Samsung niet per definitie slecht en Apple goed.

Mja, volgens mij ben jij degene die het niet echt snapt. Veel plezier met je mening.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:36 schreef Dimens het volgende:
[..]
LEZEN!!!
Jezus man, hoe moeilijk is het?Ik zeg werkelijk NERGENS dat het een feit is. Maar volgens jou blijkbaar wel. Het is subjectief ja, maar volgens jou zeg ik dat het objectief is wat ik NERGENS zeg. IK heb een slechte ervaring met Samsung. IK vind het kut. IK heb een MENING (SUBJECTIEF!) maar JIJ begrijpt dat blijkbaar niet en denkt dat ik zeg dat het objectief is.

Wel mijn objectieve mening natuurlijk.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:39 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Mja, volgens mij ben jij degene die het niet echt snapt. Veel plezier met je mening.

Je snapt toch wel dat omdat Dimens de schroeven voor de bevestiging van de voet onder zijn Samsung tv er niet goed in kreeg het logisch is dat een school kiest voor een iPad boven een andere tablet?quote:Op woensdag 17 april 2013 15:13 schreef Chai het volgende:

Goede vraag, en waarschijnlijk ook een zwakte van het Steve Jobs onderwijs.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:13 schreef Chai het volgende:

Omdat mensen die het probleem niet snappen de oplossing zoeken in iets dat ze wel denken te snappen.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:13 schreef Chai het volgende:

We hebben er even op moeten wachten maar er is weer wat nieuws te melden over deze school of een soortgelijke school. Wat blijkt? De "onheilsprofeten" hadden het goed gezien, het werkt niet.quote:Op maandag 15 april 2013 12:22 schreef slashdotter3 het volgende:
http://www.powned.tv/nieu(...)gt_kinderen_van.html
Zeker tien ouders halen hun kinderen van een school in Sneek omdat die overstapt op zogenaamd 'Steve Jobs-onderwijs'.
In dit onderwijssysteem wordt vrijwel al het lesmateriaal aangepast voor gebruik op iPads. De ouders zijn bang dat hun kinderen worden gebruikt als proefkonijnen. "Mijn dochter is vier jaar. Die vind ik veel te jong voor zo’n iPad", aldus een bezorgde ouder in de Telegraaf.
Na de zomer stappen tien Nederlandse scholen over op het O4NT (Onderwijs voor een Nieuwe Tijd). Het onderwijsprogramma is ontwikkeld door Maurice de Hond. In het systeem krijgt elk kind een eigen iPad en hebben de kinderen geen vaste docenten of lokalen.
quote:Stelling nemen kan zelfs gevaarlijk zijn. De leerkracht die mij een mail stuurde om te vertellen over haar ervaringen met de introductie van de iPad (en afschaffing van boeken) in twee vwo-klassen, wilde anoniem blijven. Ze vreesde haar baan te verliezen.
Want wat was er gebeurd: de ouders hadden op voorspraak van de school een iPad aangeschaft voor hun kind en dat bleek geen onverdeeld succes:
De kinderen lazen veel liever uit een boek dan van een scherm.
De kinderen gaven aan dat ze het moeilijk vonden de verleiding van het internet te weerstaan.
De lerares vond dat kinderen beduidend slechter waren gaan schrijven en meer scannend en minder geconcentreerd lazen.

+ wat algemene ontwikkeling, een beetje topografie, biologie, geschiedenis en zo.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Imho moeten kinderen op de lagere school in de eerste plaats vooral goed leren lezen, schrijven en rekenen. Gewoon ouderwets.

Je kan hopen dat mensen voor 1 keer wel leren van de geschiedenis zodat die fout niet nog een keer wordt gemaakt in de komende decennia.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:06 schreef trabant het volgende:
Dat maakt toch niets uit? De iPadverkoper heeft zijn extra omzet gehaald. Dat is het enige dat telt.

Ik heb ook de indruk dat kinderen vooral wordt aangeleerd dat rekenen moeilijk is. Dit is trouwens al heel lang zo, als ik de rekenvaardigheden bij collegas en vrienden zie.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
+ wat algemene ontwikkeling, een beetje topografie, biologie, geschiedenis en zo.
Maar inderdaad, niets is zo belangrijk als taal (te beginnen met lezen), schrijven en rekenen. Dat het rekenonderwijs en taalonderwijs slecht zijn weten we al heel erg lang, het belang van goed onderwijs in dit wordt wel ingezien maar het gebeurt helaas niet. Het belang van goed schrijfonderwijs wordt nog heel erg sterk onderschat. In tegenstelling tot bijna alles wat je leert op school kan je het leren schrijven nauwelijks nog inhalen op een latere leeftijd. Je hebt een kritisch venster waarbinnen je dat goed moet leren, doe je dat niet dan zal je het niet goed meer leren. Die motoriek ontwikkel je nu eenmaal veel beter als je een peuter en kleuter bent dan wanneer je bijv. al 10 jaar oud bent. Daarom begint goed schrijfonderwijs niet in de eerste klas (dus groep 3) maar veel eerder, niet met schrijven maar gewoon met kleurplaten en lijntjes trekken tussen cijfertjes en zo.

Die indruk klopt. Realistisch rekenen is namelijk ook heel erg moeilijk voor de kinderen die niet (zeer) intelligent zijn en net leren rekenen, daarom werkt het niet.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb ook de indruk dat kinderen vooral wordt aangeleerd dat rekenen moeilijk is. Dit is trouwens al heel lang zo, als ik de rekenvaardigheden bij collegas en vrienden zie.
Het zal inderdaad weinig verschillen. Daarnaast zal de MAVO-D-klant uit de jaren 80 meer hebben gekunnen dan de VMBO-TL klant van nu.quote:Lezen wordt ook niet geleerd op een manier waardoor mensen lezen leuk vinden, het is schrikbarend weinig mensen daadwerkelijk boeken lezen. De hoeveelheid mensen die vrijwel analfabeet is, als niet in staat een tekst te begrijpen ligt bij ca 10% las ik recent in een krantenartikel. Dat is volgens mij niet beter dan 30-40 jaar geleden.

Vorige week stond er ook een artikel in de NRC over deze school in Sneek: http://www.nrc.nl/handels(...)s-geen-dogma-1553286quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
We hebben er even op moeten wachten maar er is weer wat nieuws te melden over deze school of een soortgelijke school. Wat blijkt? De "onheilsprofeten" hadden het goed gezien, het werkt niet.
https://decorrespondent.n(...)m_campaign=proefmail
[..]

Het ligt dus iets genuanceerder dan het powned-artikel doet vermoeden. Hoewel ik het aantal afmeldingen niet in twijfel trek trouwens, maar niet ieder type onderwijs past bij ieder kind of ouder.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:48 schreef freako het volgende:
[..]
Vorige week stond er ook een artikel in de NRC over deze school in Sneek: http://www.nrc.nl/handels(...)s-geen-dogma-1553286

Deze man is zo door en door fout en op een bijzonder doorzichtige manier in dienst van de commercie.quote:Op maandag 15 april 2013 12:22 schreef slashdotter3 het volgende:
Het onderwijsprogramma is ontwikkeld door Maurice de Hond. In het systeem krijgt elk kind een eigen iPad

Men is graag hardleers. Ik kan me van vroeger nog herinneren dat de schoolboekuitgevers elke twee jaar met een nieuwe druk kwamen, zodat de vorige 'verouderd' was en de vlijtige moeders braaf de voorgeschreven druk kochten en maar klaagden dat schoolboeken zo duur waren. Terwijl de leraren boeken uit de jaren stillekes gebruikten, want daar stonden hun aantekeningen in.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je kan hopen dat mensen voor 1 keer wel leren van de geschiedenis zodat die fout niet nog een keer wordt gemaakt in de komende decennia.

Uiteraard vangt Maurice vette provisie van Apple. Zo doorzichtig wat hij doet.quote:Op zaterdag 14 november 2015 19:19 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat 'Steve Jobs' onderwijs kwam er ook alleen maar omdat alles wat Steve Jobs heeft bedacht en aangeraakt hip is.
Bijzonder kortzichtig om op basis van zo'n inhoudsloze heiligverklaring van een persoon een onderwijssysteem in te richten.

En dit. Goede post.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:13 schreef machtpen het volgende:
Maurice de Hond ontwikkeld niet , hij verkoopt. Hij heeft een heel groot netwerk van politici waar hij een beetje met onderzoekjes strooit en die nemen dat voor zoete koek aan. Resultaat is dit soort waanzin waar mijnheer de hond goed aan verdiend, newconomy 2.0. De hond heeft niks met onderwijs of pedagogiek hij kan er gewoon geld mee verdienen.

" Vrije keuze"quote:Op maandag 15 april 2013 12:28 schreef RM-rf het volgende:
Mooi teken van vrije keuze lijkt me goed als ouders gewoon een school kiezen die een onderwijsysteem hanteert waarin de ouders vertrouwen hebben, en dus ook kiezen een school te verlaten die dat niet doet.

iGhostquote:Op zaterdag 14 november 2015 20:07 schreef MakkieR het volgende:
Ik zat even te denken: hoe kan Steve Jobs kinderen van school jagen als de man al tijden dood is

Hij leeft nog voort in onze harten.quote:Op zaterdag 14 november 2015 20:07 schreef MakkieR het volgende:
Ik zat even te denken: hoe kan Steve Jobs kinderen van school jagen als de man al tijden dood is

Haha, en hij wordt heel erg boos als je er een kritische vraag over stelt.quote:Op maandag 15 april 2013 12:26 schreef Sapstengel het volgende:
Sinds wanneer ontwikkelt Maurice de Hond onderwijssystemen?

quote:.“Goed om te weten: op de Steve Jobs School Breda zitten maar vijftien leerlingen. De jongste is vier en de oudste dertien jaar. Vijf van die leerlingen zouden in het reguliere onderwijs bovendien een ‘rugzakje’ nodig hebben. Eén juf is alle dagen aanwezig, één juf is vooral verantwoordelijk voor de creatieve ontwikkeling van de jongste kinderen en één juf werkt twee dagen in de week. Ook werkt de school met stagiaires en freelancers. De school bestaat uit verschillende lokalen: voor rekenen, taal, techniek en een lokaal om te spelen. Ook kent ieder lokaal een aangrenzende stilteruimte, waar leerlingen in stilte opdrachten kunnen maken.”
En hoe werkt dat in de praktijk?
Op de dag dat ik de school bezoek, is de juf ziek en de stagiair afwezig. Het gevolg is dat de directeur voortdurend door het gebouw loopt in een poging de kinderen, vaak tevergeefs, aan het werk te krijgen. In een stilteruimte buigen vier leerlingen zich over een racespelletje en is het allesbehalve stil. De wat oudere kinderen worden afgeleid door de rondrennende kleuters. Leerlingen vragen voortdurend wat zij moeten doen, of spelen een spelletje. Chaos is meester.
Tot zover mijn observatie, want hoeveel voorbeelden ik ook geef, het tegenargument blijft hetzelfde: de juf is ziek. Ik kan niet zeggen hoe de schooldag eruit had gezien als zij er wel was geweest.
Vaste lezer van De Correspondent wel. Hij zette als lerarenopleider op de Fontys Hogeschool een minor op over de vraag hoe leren en media zich tot elkaar verhouden en bezocht de school in dat kader enkele weken geleden. Hij e-mailt:
‘Ik zag tijdens mijn bezoek een juf die geen overzicht had en leerlingen nauwelijks stimuleerde en volgde. Ik zag geen leergierige leerlingen die bezig waren met uitdagende opdrachten. Ik zag ze vooral spelen en werkontwijkend gedrag vertonen.
Een voorbeeld. Een leerling was aan het werk in de app ‘Bru-Taal’. Hij kon alle antwoorden correct geven. Ik heb hem uitgedaagd een niveau hoger te gaan. Dat duurde drie antwoorden. Hij vond het te moeilijk, drukte de app weg en ging verder met een topografie-app. De juf had dit niet door.’
Ik denk niet dat de juf veel te verwijten valt, overigens. Van haar wordt verwacht dat zij vijftien leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus en met verschillende interesses aan het leren krijgt. Die leerlingen bevinden zich bovendien niet in dezelfde ruimte, maar lopen door het gebouw of zitten verstopt in een van de stilteruimtes. Het is alsof de juf vijftien klassen van één leerling les moet geven, in vijf verschillende lokalen, tegelijk.”

Een beetje wel bij mij als ik eerlijk ben. Ik heb niets met Apple (ik bezit 0 producten van het merk Apple) maar de man was een fenomeen, hij was verre van perfect (woedeuitbarstingen, niet al te vriendelijk tegen zijn personeel) maar hij was een fenomeen.quote:Op zaterdag 14 november 2015 21:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hij leeft nog voort in onze harten.

Als ik het verhaal van Physsic lees...quote:Op zaterdag 14 november 2015 20:54 schreef Fir3fly het volgende:
Veel slechter dan het huidige onderwijs kan het toch niet zijn.

En over Steve Wozniak hoor je nooit zoiets.quote:Op zaterdag 14 november 2015 23:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een beetje wel bij mij als ik eerlijk ben. Ik heb niets met Apple (ik bezit 0 producten van het merk Apple) maar de man was een fenomeen, hij was verre van perfect (woedeuitbarstingen, niet al te vriendelijk tegen zijn personeel) maar hij was een fenomeen.

Ik ook (en ja, het klopt dat Wozniak de slimme van de twee was dankzij wie er überhaupt iets te verkopen viel) maar dat neemt niet weg dat Jobs een interessant fenomeen was.quote:Op zondag 15 november 2015 00:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En over Steve Wozniak hoor je nooit zoiets.
Terwijl hij toch de echte genius was. Als grondlegger van een imperium.
Jobs kon de spullen verkopen (hoewel dat in de tijd van de Apple I en Apple II vanzelf ging, iedereen wilde zo'n ding) maar Wozniak kon die spullen maken. Voor dat laatste heb ik meer respect.

Vergeet de Iederwijsscholen niet. Gelukkig ligt die modegril achter ons.quote:Op zaterdag 14 november 2015 23:50 schreef HarryP het volgende:
[..]
Als ik het verhaal van Physsic lees...
Blijkbaar een heel stuk slechter. Overigens wel precies wat ik ervan verwacht.

Er is inmiddels ook al onderzoek gedaan dat er op lijkt te wijzen dat informatie van een beeldscherm minder goed in ons geheugen terechtkomt dan van papier. Nog niet echt erg veel artikelen maargoed.quote:Op maandag 15 april 2013 13:28 schreef Lyrebird het volgende:
Ben niet bekend met alle voors en tegens. Mijn eerste inschatting was negatief, maar als je er wat meer over na gaat denken, dan kan zo'n toepassing best goed uitpakken. Mijn inschatting:
Voordelen:
1) Individueel onderwijs. In plaats van dat iedereen met de grauwe grijze middelmaat mee moet, kan iedereen voor zichzelf, op zijn eigen tempo leren. Dit lijkt mij een enorm groot voordeel tov het huidige systeem. Maar of dat via een tablet moet, is een tweede. Dat kan eventueel ook op papier.
2) Automatische nakijkfunctie. Directe feedback en dus een beloning voor hard werken. Ook dit lijkt me een groot voordeel tov het huidige systeem, waarbij je moet wachten tot de docent z'n werk gedaan heeft. En die docent wil vast wel wat anders doen dan 30 keer hetzelfde nakijken.
3) Hyperlinks maken het mogelijk om stof verder uit te diepen. Ik heb een collega die dat voor het universitair onderwijs heeft opgezet, en daarmee kreeg je een mooi overzicht van al het materiaal. Of dit voor kleine kinderen geschikt is, is een tweede (zie nadelen).
4) Meer rust in de klas? Verbale communicatie en de behoefte om overal commentaar op te geven, maken scholen enorm chaotisch. Zo'n tablet praat niet tegen je. Minder chaos = goed.
Nadelen (?)
1) Een groot probleem vandaag de dag is de ongelofelijke hoeveelheid informatie die we moeten absorberen, met als gevolg dat er juist steeds minder wordt geabsorbeerd. Op een vroege leeftijd leren hoe daar mee om te gaan lijkt me een plus, maar misschien is het verstandig als we heeeel rustig beginnen, met boekjes, pen en papier, voordat we ons in het multimediale geweld met hyperlinks etc. storten. Dat zeg ik puur op gevoel - de experts zullen er waarschijnlijk anders over denken.
2) Een gebrek aan persoonlijke communicatie? Durf het niet te zeggen - het is niet zo dat onze kinderen tot de stilste kinderen van de wereld behoren. Zelfs met een tablet verwacht ik geen Noord-Koreaanse toestanden.
3) Slecht voor je ogen? Al dat getuur naar een schermpje, veel hoge frequenties, wat slecht is voor de ontwikkeling van je ogen (althans, volgens een collega van me). Laat kinderen veel buiten spelen en naar bomen en blaadjes, met veel lage optische frequenties kijken. Boeken en cartoons op TV zorgen overigens voor hetzelfde probleem.

Daar gaat het natuurlijk om: het doen en het middel strikt gescheiden van elkaar houden. In theorie kan een computer een hulpmiddel zijn, indien het goed wordt ingezet. Niet bij alles, wel bij een deel van de activiteiten, en soms moet je het ook zonder computer doen om weer eens iets anders te oefenen, zo is het hartstikke leuk dat een computer direct mooi laat zien hoe een functie er uitziet maar het is toch ook wel goed om te oefenen om dat zelf te construeren omdat je ook daar wat van leert, zo kan je hoofdrekenen (of het vervoegen van werkwoorden, topografie, historische feitjes...) prima oefenen met een tablet maar het normale vermenigvuldigen/staartdelen/optellen/aftrekken gaat zo moeilijk op zo'n schermpje, dat gaat gemakkelijker met pen en papier.quote:Op zondag 15 november 2015 00:09 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Er is inmiddels ook al onderzoek gedaan dat er op lijkt te wijzen dat informatie van een beeldscherm minder goed in ons geheugen terechtkomt dan van papier. Nog niet echt erg veel artikelen maargoed.
Verder vind ik het een beetje raar om een middel (iPad) tot een doel te maken.
Individueler onderwijs: prima
Gebruik maken van moderne hulpmiddelen: prima
Meer directe feedback: prima
Maar kinderen alleen maar laten werken op een apparaat en dat tot doel verheffen lijkt me nu niet echt intelligent.

Dat bedoel ik nou. Laat dat soort dingen maar gerust aan charlatans als Maurice de H. over.quote:Op zondag 15 november 2015 00:09 schreef Spanky78 het volgende:
Verder vind ik het een beetje raar om een middel (iPad) tot een doel te maken.

Ik ben ervan overtuigd dat leren multisensorisch moet zijn. Je moet ruiken, horen, voelen, zien, proeven, denken. We zijn niet geevolueerd om te leren door alleen te kijken. We leren in situaties, door die situaties te overdenken en scenario's te bedenken voor en volgende keer. Deze uit te voeren en dan opnieuw.quote:Op zondag 15 november 2015 00:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar gaat het natuurlijk om: het doen en het middel strikt gescheiden van elkaar houden. In theorie kan een computer een hulpmiddel zijn, indien het goed wordt ingezet. Niet bij alles, wel bij een deel van de activiteiten, en soms moet je het ook zonder computer doen om weer eens iets anders te oefenen, zo is het hartstikke leuk dat een computer direct mooi laat zien hoe een functie er uitziet maar het is toch ook wel goed om te oefenen om dat zelf te construeren omdat je ook daar wat van leert.

Het geheugen is sterk associatief, hoe meer verbindingen er zijn van een bepaald ander deel van het brein naar specifieke informatie hoe gemakkelijker dat geactiveerd kan worden. Zo bezien zou het niet vreemd zijn als je beter leert wanneer je meer sensororganen (en/of andere zaken, bijvoorbeeld hetzelfde gegeven vanuit verschillende invalshoeken bekijken) betrekt bij een specifieke herinnering.quote:Op zondag 15 november 2015 00:14 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik ben ervan overtuigd dat leren multisensorisch moet zijn. Je moet ruiken, horen, voelen, zien, proeven, denken. We zijn niet geevolueerd om te leren door alleen te kijken. We leren in situaties, door die situaties te overdenken en scenario's te bedenken voor en volgende keer. Deze uit te voeren en dan opnieuw.
Niet door naar een schermpje te kijken. Wat dat betreft zijn boeken ook maar een slap aftreksel van de werkelijkheid.
Maargoed, ben geen expert op het gebied van leren.
Wel dat iets beter wordt herinnerd als het een emotie opwekt. Emoties zijn meer verbonden met geur en gevoel dan aan beeld en letters.

Ach. Er zijn honderdduizend middelen denkbaar die je kan inzetten in je onderwijs en allemaal goed werken. Het gaat pas mis als je er eentje uitkiest en die altijd gebruikt.quote:Op zaterdag 14 november 2015 19:19 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat 'Steve Jobs' onderwijs kwam er ook alleen maar omdat alles wat Steve Jobs heeft bedacht en aangeraakt hip is.
Bijzonder kortzichtig om op basis van zo'n inhoudsloze heiligverklaring van een persoon een onderwijssysteem in te richten.

Dat laatste kan ik voor mijzelf beamen. Vroeger als kind goed geheugen en kon aandachtig lezen. Nu kan ik mijn aandacht al na een pagina er niet bijhouden en lijken mijn hersenen geen moeite te doen om dingen te onthouden omdat alles toch continu opgezocht kan worden.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
We hebben er even op moeten wachten maar er is weer wat nieuws te melden over deze school of een soortgelijke school. Wat blijkt? De "onheilsprofeten" hadden het goed gezien, het werkt niet.
https://decorrespondent.n(...)m_campaign=proefmail
[..]
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |