We hebben er even op moeten wachten maar er is weer wat nieuws te melden over deze school of een soortgelijke school. Wat blijkt? De "onheilsprofeten" hadden het goed gezien, het werkt niet.quote:Op maandag 15 april 2013 12:22 schreef slashdotter3 het volgende:
http://www.powned.tv/nieu(...)gt_kinderen_van.html
Zeker tien ouders halen hun kinderen van een school in Sneek omdat die overstapt op zogenaamd 'Steve Jobs-onderwijs'.
In dit onderwijssysteem wordt vrijwel al het lesmateriaal aangepast voor gebruik op iPads. De ouders zijn bang dat hun kinderen worden gebruikt als proefkonijnen. "Mijn dochter is vier jaar. Die vind ik veel te jong voor zo’n iPad", aldus een bezorgde ouder in de Telegraaf.
Na de zomer stappen tien Nederlandse scholen over op het O4NT (Onderwijs voor een Nieuwe Tijd). Het onderwijsprogramma is ontwikkeld door Maurice de Hond. In het systeem krijgt elk kind een eigen iPad en hebben de kinderen geen vaste docenten of lokalen.
quote:Stelling nemen kan zelfs gevaarlijk zijn. De leerkracht die mij een mail stuurde om te vertellen over haar ervaringen met de introductie van de iPad (en afschaffing van boeken) in twee vwo-klassen, wilde anoniem blijven. Ze vreesde haar baan te verliezen.
Want wat was er gebeurd: de ouders hadden op voorspraak van de school een iPad aangeschaft voor hun kind en dat bleek geen onverdeeld succes:
De kinderen lazen veel liever uit een boek dan van een scherm.
De kinderen gaven aan dat ze het moeilijk vonden de verleiding van het internet te weerstaan.
De lerares vond dat kinderen beduidend slechter waren gaan schrijven en meer scannend en minder geconcentreerd lazen.

+ wat algemene ontwikkeling, een beetje topografie, biologie, geschiedenis en zo.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Imho moeten kinderen op de lagere school in de eerste plaats vooral goed leren lezen, schrijven en rekenen. Gewoon ouderwets.

Je kan hopen dat mensen voor 1 keer wel leren van de geschiedenis zodat die fout niet nog een keer wordt gemaakt in de komende decennia.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:06 schreef trabant het volgende:
Dat maakt toch niets uit? De iPadverkoper heeft zijn extra omzet gehaald. Dat is het enige dat telt.

Ik heb ook de indruk dat kinderen vooral wordt aangeleerd dat rekenen moeilijk is. Dit is trouwens al heel lang zo, als ik de rekenvaardigheden bij collegas en vrienden zie.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
+ wat algemene ontwikkeling, een beetje topografie, biologie, geschiedenis en zo.
Maar inderdaad, niets is zo belangrijk als taal (te beginnen met lezen), schrijven en rekenen. Dat het rekenonderwijs en taalonderwijs slecht zijn weten we al heel erg lang, het belang van goed onderwijs in dit wordt wel ingezien maar het gebeurt helaas niet. Het belang van goed schrijfonderwijs wordt nog heel erg sterk onderschat. In tegenstelling tot bijna alles wat je leert op school kan je het leren schrijven nauwelijks nog inhalen op een latere leeftijd. Je hebt een kritisch venster waarbinnen je dat goed moet leren, doe je dat niet dan zal je het niet goed meer leren. Die motoriek ontwikkel je nu eenmaal veel beter als je een peuter en kleuter bent dan wanneer je bijv. al 10 jaar oud bent. Daarom begint goed schrijfonderwijs niet in de eerste klas (dus groep 3) maar veel eerder, niet met schrijven maar gewoon met kleurplaten en lijntjes trekken tussen cijfertjes en zo.

Die indruk klopt. Realistisch rekenen is namelijk ook heel erg moeilijk voor de kinderen die niet (zeer) intelligent zijn en net leren rekenen, daarom werkt het niet.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb ook de indruk dat kinderen vooral wordt aangeleerd dat rekenen moeilijk is. Dit is trouwens al heel lang zo, als ik de rekenvaardigheden bij collegas en vrienden zie.
Het zal inderdaad weinig verschillen. Daarnaast zal de MAVO-D-klant uit de jaren 80 meer hebben gekunnen dan de VMBO-TL klant van nu.quote:Lezen wordt ook niet geleerd op een manier waardoor mensen lezen leuk vinden, het is schrikbarend weinig mensen daadwerkelijk boeken lezen. De hoeveelheid mensen die vrijwel analfabeet is, als niet in staat een tekst te begrijpen ligt bij ca 10% las ik recent in een krantenartikel. Dat is volgens mij niet beter dan 30-40 jaar geleden.

Vorige week stond er ook een artikel in de NRC over deze school in Sneek: http://www.nrc.nl/handels(...)s-geen-dogma-1553286quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
We hebben er even op moeten wachten maar er is weer wat nieuws te melden over deze school of een soortgelijke school. Wat blijkt? De "onheilsprofeten" hadden het goed gezien, het werkt niet.
https://decorrespondent.n(...)m_campaign=proefmail
[..]

Het ligt dus iets genuanceerder dan het powned-artikel doet vermoeden. Hoewel ik het aantal afmeldingen niet in twijfel trek trouwens, maar niet ieder type onderwijs past bij ieder kind of ouder.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:48 schreef freako het volgende:
[..]
Vorige week stond er ook een artikel in de NRC over deze school in Sneek: http://www.nrc.nl/handels(...)s-geen-dogma-1553286

Deze man is zo door en door fout en op een bijzonder doorzichtige manier in dienst van de commercie.quote:Op maandag 15 april 2013 12:22 schreef slashdotter3 het volgende:
Het onderwijsprogramma is ontwikkeld door Maurice de Hond. In het systeem krijgt elk kind een eigen iPad

Men is graag hardleers. Ik kan me van vroeger nog herinneren dat de schoolboekuitgevers elke twee jaar met een nieuwe druk kwamen, zodat de vorige 'verouderd' was en de vlijtige moeders braaf de voorgeschreven druk kochten en maar klaagden dat schoolboeken zo duur waren. Terwijl de leraren boeken uit de jaren stillekes gebruikten, want daar stonden hun aantekeningen in.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je kan hopen dat mensen voor 1 keer wel leren van de geschiedenis zodat die fout niet nog een keer wordt gemaakt in de komende decennia.

Uiteraard vangt Maurice vette provisie van Apple. Zo doorzichtig wat hij doet.quote:Op zaterdag 14 november 2015 19:19 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat 'Steve Jobs' onderwijs kwam er ook alleen maar omdat alles wat Steve Jobs heeft bedacht en aangeraakt hip is.
Bijzonder kortzichtig om op basis van zo'n inhoudsloze heiligverklaring van een persoon een onderwijssysteem in te richten.

En dit. Goede post.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:13 schreef machtpen het volgende:
Maurice de Hond ontwikkeld niet , hij verkoopt. Hij heeft een heel groot netwerk van politici waar hij een beetje met onderzoekjes strooit en die nemen dat voor zoete koek aan. Resultaat is dit soort waanzin waar mijnheer de hond goed aan verdiend, newconomy 2.0. De hond heeft niks met onderwijs of pedagogiek hij kan er gewoon geld mee verdienen.

" Vrije keuze"quote:Op maandag 15 april 2013 12:28 schreef RM-rf het volgende:
Mooi teken van vrije keuze lijkt me goed als ouders gewoon een school kiezen die een onderwijsysteem hanteert waarin de ouders vertrouwen hebben, en dus ook kiezen een school te verlaten die dat niet doet.

iGhostquote:Op zaterdag 14 november 2015 20:07 schreef MakkieR het volgende:
Ik zat even te denken: hoe kan Steve Jobs kinderen van school jagen als de man al tijden dood is

Hij leeft nog voort in onze harten.quote:Op zaterdag 14 november 2015 20:07 schreef MakkieR het volgende:
Ik zat even te denken: hoe kan Steve Jobs kinderen van school jagen als de man al tijden dood is

Haha, en hij wordt heel erg boos als je er een kritische vraag over stelt.quote:Op maandag 15 april 2013 12:26 schreef Sapstengel het volgende:
Sinds wanneer ontwikkelt Maurice de Hond onderwijssystemen?

quote:.“Goed om te weten: op de Steve Jobs School Breda zitten maar vijftien leerlingen. De jongste is vier en de oudste dertien jaar. Vijf van die leerlingen zouden in het reguliere onderwijs bovendien een ‘rugzakje’ nodig hebben. Eén juf is alle dagen aanwezig, één juf is vooral verantwoordelijk voor de creatieve ontwikkeling van de jongste kinderen en één juf werkt twee dagen in de week. Ook werkt de school met stagiaires en freelancers. De school bestaat uit verschillende lokalen: voor rekenen, taal, techniek en een lokaal om te spelen. Ook kent ieder lokaal een aangrenzende stilteruimte, waar leerlingen in stilte opdrachten kunnen maken.”
En hoe werkt dat in de praktijk?
Op de dag dat ik de school bezoek, is de juf ziek en de stagiair afwezig. Het gevolg is dat de directeur voortdurend door het gebouw loopt in een poging de kinderen, vaak tevergeefs, aan het werk te krijgen. In een stilteruimte buigen vier leerlingen zich over een racespelletje en is het allesbehalve stil. De wat oudere kinderen worden afgeleid door de rondrennende kleuters. Leerlingen vragen voortdurend wat zij moeten doen, of spelen een spelletje. Chaos is meester.
Tot zover mijn observatie, want hoeveel voorbeelden ik ook geef, het tegenargument blijft hetzelfde: de juf is ziek. Ik kan niet zeggen hoe de schooldag eruit had gezien als zij er wel was geweest.
Vaste lezer van De Correspondent wel. Hij zette als lerarenopleider op de Fontys Hogeschool een minor op over de vraag hoe leren en media zich tot elkaar verhouden en bezocht de school in dat kader enkele weken geleden. Hij e-mailt:
‘Ik zag tijdens mijn bezoek een juf die geen overzicht had en leerlingen nauwelijks stimuleerde en volgde. Ik zag geen leergierige leerlingen die bezig waren met uitdagende opdrachten. Ik zag ze vooral spelen en werkontwijkend gedrag vertonen.
Een voorbeeld. Een leerling was aan het werk in de app ‘Bru-Taal’. Hij kon alle antwoorden correct geven. Ik heb hem uitgedaagd een niveau hoger te gaan. Dat duurde drie antwoorden. Hij vond het te moeilijk, drukte de app weg en ging verder met een topografie-app. De juf had dit niet door.’
Ik denk niet dat de juf veel te verwijten valt, overigens. Van haar wordt verwacht dat zij vijftien leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus en met verschillende interesses aan het leren krijgt. Die leerlingen bevinden zich bovendien niet in dezelfde ruimte, maar lopen door het gebouw of zitten verstopt in een van de stilteruimtes. Het is alsof de juf vijftien klassen van één leerling les moet geven, in vijf verschillende lokalen, tegelijk.”

Een beetje wel bij mij als ik eerlijk ben. Ik heb niets met Apple (ik bezit 0 producten van het merk Apple) maar de man was een fenomeen, hij was verre van perfect (woedeuitbarstingen, niet al te vriendelijk tegen zijn personeel) maar hij was een fenomeen.quote:Op zaterdag 14 november 2015 21:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hij leeft nog voort in onze harten.

Als ik het verhaal van Physsic lees...quote:Op zaterdag 14 november 2015 20:54 schreef Fir3fly het volgende:
Veel slechter dan het huidige onderwijs kan het toch niet zijn.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |