sigh. Nee.. Italië wil dat helemaal niet, het Italiaanse kabinet wil dat helemaal niet, 1 politieke partij geleid door een komediant Beppe, wil graag van de F-35 af. Hetzelfde als Johan Flemming hier wat zou roepen over de F-35, met zijn feestpartijquote:
Bizar criterium, waaruit vooral veel angst spreekt.quote:Op donderdag 11 april 2013 08:54 schreef Spatzmann het volgende:
bezuinigen doen ze maar op de zorg en uitkeringen. Niet op defensie. Dat is het eerste wat elke regering moet invullen. Liefst rond de 2% van het bnp. Veiligheid gaat voor.
Je praat hier een beetje onzin, excuseer. Grillo's partij is de op twee na grootste partij van het land, dus de vergelijking met Vlemmix partijtje slaat nergens op. Verder is het niet de enige partij die tegen is, zoals al in het artikel staat. Verder wil de grootste partij, die van Bersani, nog verder snijden in de order voor de F-35. Alleen Ome Bertus met zijn partij en de Lega Nord zijn ontegenzeggelijk voor.quote:Op vrijdag 12 april 2013 09:20 schreef Pumatje het volgende:
[..]
sigh. Nee.. Italië wil dat helemaal niet, het Italiaanse kabinet wil dat helemaal niet, 1 politieke partij geleid door een komediant Beppe, wil graag van de F-35 af. Hetzelfde als Johan Flemming hier wat zou roepen over de F-35, met zijn feestpartij
'quote:Op vrijdag 12 april 2013 14:20 schreef Radegast het volgende:
[..]
Je praat hier een beetje onzin, excuseer. Grillo's partij is de op twee na grootste partij van het land, dus de vergelijking met Vlemmix partijtje slaat nergens op. Verder is het niet de enige partij die tegen is, zoals al in het artikel staat. Verder wil de grootste partij, die van Bersani, nog verder snijden in de order voor de F-35. Alleen Ome Bertus met zijn partij en de Lega Nord zijn ontegenzeggelijk voor.
Er zal daar geen beslissing vallen over de F-35 zolang er geen nieuw kabinet is, en uiteindelijk zullen ze echt wel wat F-35B's kopen want anders snijden ze zichzelf erg in de vingers wat betreft hun industrie en ze zullen toch een vervanger voor de Harrier moeten hebben op hun vliegdekschepen. Als ze die laatste willen houden.
Uh, waar doe ik dat?quote:Op vrijdag 12 april 2013 14:27 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Jij presenteert het nieuws alsof het een beslissing is van het Italiaanse kabinet, niet ik.
We kunnen nou al niet aan genoeg technisch personeel komen.quote:Op vrijdag 12 april 2013 19:25 schreef Isee het volgende:
The development of the F-35 in the Netherlands alone employs over a 1,000 people, and this number is only expected to rise. Projects of this magnitude also create an entire line of logistical, transport, production, and service industries that generate their own employment and financial benefits. There is also the added value tied to the fact that the program will help Dutch companies maintain cutting-edge engineering and technological skills and, in turn, will help support advanced research at Dutch technological universities.
Het is toch om te janken! Wat een kul-argument! Het kost tig-miljard, maar je krijgt er wel 1.000 banen bij. Tragisch!quote:Op vrijdag 12 april 2013 19:25 schreef Isee het volgende:
The Netherlands’ discontinuation of the F-35 program is also a poor decision in terms of sheer economics.
Wel even het hele stukje lezen he.quote:Op vrijdag 12 april 2013 22:16 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Het is toch om te janken! Wat een kul-argument! Het kost tig-miljard, maar je krijgt er wel 1.000 banen bij. Tragisch!
Ik heb het hele stukje gelezen, en herlezen. En de tranen biggelen me over de wangen. Ik vind het onbestaanbaar dat iemand die defensie serieus neemt, zich zou verdiepen in dit soort geneuzel over 'inverdien effecten'. Dat is exact mijn punt! De hele discussie in Nederland gaat helemaal NERGENS over. Het is als een stel met een kleuter, die een nieuwe wandelwagen kopen, omdat de oude versleten is. Gaan ze dan nog een kind nemen? Nee. Dat niet. Maar die vorige wandelwagen is kapot.quote:
Als een tang op een varken.quote:Op zaterdag 13 april 2013 10:02 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Ik heb het hele stukje gelezen, en herlezen. En de tranen biggelen me over de wangen. Ik vind het onbestaanbaar dat iemand die defensie serieus neemt, zich zou verdiepen in dit soort geneuzel over 'inverdien effecten'. Dat is exact mijn punt! De hele discussie in Nederland gaat helemaal NERGENS over. Het is als een stel met een kleuter, die een nieuwe wandelwagen kopen, omdat de oude versleten is. Gaan ze dan nog een kind nemen? Nee. Dat niet. Maar die vorige wandelwagen is kapot.
Ja. En jij als K.. op D... . Dat soort 'discussies' domineren de Nederlandstalige forums. Ook dat is tragisch.quote:
quote:Op zaterdag 13 april 2013 18:48 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Ja. En jij als K.. op D... . Dat soort 'discussies' domineren de Nederlandstalige forums. Ook dat is tragisch.
Ik vind die lui met een dikke plaat voor hun hoofd zoals jou veel tragischer.quote:Op zaterdag 13 april 2013 18:48 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Ja. En jij als K.. op D... . Dat soort 'discussies' domineren de Nederlandstalige forums. Ook dat is tragisch.
In de gesprekken van de laatste twee dagen is nogmaals duidelijk gemaakt dat zowel Lockheed als het Pentagon, op basis van de huidige kosten, uitgaan van $85 miljoen per productiekist in 2020 dollars ($75 miljoen in '12 dollars). Enigszins verrassend stelde mevr. Eijsink dat dit getal nog nooit voorbij is gekomen, terwijl defensie in hun (kamer)stukken al jaren een stukprijs van +- ¤63 miljoen noemt. In het rapport van de Algemene Rekenkamer is dit nogmaals uitgewerkt; ¤61,5m bij 85 kisten, ¤64,5m bij 68 kisten. Wat wel nieuw is, is dat Gen. Bogdan heeft aangegeven dat berekeningen aantonen dat een F-35A per vlieguur $2,500 meer kost dan een moderne F-16 ($23,900 vs $21,500/u).quote:Op donderdag 18 april 2013 20:31 schreef Cobra4 het volgende:
Verder net in het 8 uur journaal de claim dat men om 2200 uur in Nieuwsuur gaat vertellen wat de JSF exact zal gaan kosten.
Idd, ik had het een paar posts hierboven al aangegeven. Zal nog lasting worden om de claim dat de F-35 goedkoper in gebruik zou zijn dan legacy-fighters waar te gaan maken. Opvallend trouwens ook dat tweemotorige toestellen als de Superhornet en Rafale goedkoper zijn in gebruik.quote:Op donderdag 18 april 2013 21:02 schreef SolDat het volgende:
[..]
Wat wel nieuw is, is dat Gen. Bogdan heeft aangegeven dat berekeningen aantonen dat een F-35A per vlieguur $2,500 meer kost dan een moderne F-16 ($23,900 vs $21,500/u).
Ik geloof daar dus helemaal niets van, dat zijn berekeningen in het voordeel van de Amerikaanse contractors of die van de Nederlandse overheid. Het is maar net wat voor pech je hebt. Als je veel pech hebt met tweemotorige toetstellen heb je een enorm duur probleem. Is dat het geval met eenmotorige scheelt dit substantieel.quote:Op donderdag 18 april 2013 23:57 schreef Radegast het volgende:
[..]
Idd, ik had het een paar posts hierboven al aangegeven. Zal nog lasting worden om de claim dat de F-35 goedkoper in gebruik zou zijn dan legacy-fighters waar te gaan maken. Opvallend trouwens ook dat tweemotorige toestellen als de Superhornet en Rafale goedkoper zijn in gebruik.
Het probleem is dat er geen vaste standaarden voor het maken van kosten per vlieguur zijn. Dit maakt het voor Dassault mogelijk om te zeggen dat een vlieguur ¤14,000 kost, terwijl Saab de vliegkosten al jaren een bedrag van ¤4,700 proclameert. Deze getallen zijn echter niet te vergelijken, en zeggen daarom ook vrij weinig. Zo worden de vlieguurkosten van een Eurofighter in Britse overheidsstukken rond de ¤7,500 geschat, terwijl de Duitsers een getal van ¤70,000 noemen. De Britten rekenen echter louter directe kosten op (peut en reserveonderdelen), terwijl de Duitsers elke kostenpost die voor de Eurofighter gemaakt is (dus ook kosten onderhoudspersoneel, mogelijke unitbestedingen en programmakosten) meerekenen.quote:Op vrijdag 19 april 2013 11:41 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ik geloof daar dus helemaal niets van, dat zijn berekeningen in het voordeel van de Amerikaanse contractors of die van de Nederlandse overheid. Het is maar net wat voor pech je hebt. Als je veel pech hebt met tweemotorige toetstellen heb je een enorm duur probleem. Is dat het geval met eenmotorige scheelt dit substantieel.
Zoals JIJ. Maar los daarvan heb ik van jou al helemaal geen argument gezien.quote:Op zaterdag 13 april 2013 22:45 schreef Pumatje het volgende:
Ik vind die lui met een dikke plaat voor hun hoofd zoals jou veel tragischer.
Duidelijke tabel. Wat kwam er nu uit dat 2e kamer overleg met de leveranciers van alle vliegtuigen?quote:Op vrijdag 19 april 2013 12:43 schreef SolDat het volgende:
aarbij zeggen vlieguurkosten wel iets, maar ook niet alles over de totale levenscycluskosten. Zo is het de verwachting dat er door de nieuwe simulatoren minder trainingsvluchten gemaakt hoeven worden, en blijft de F-35A in vergelijking tot een F-16 een bekwamer toestel. (Vb. Door zijn grote vliegradius zal een F-35A minder tankersupport nodig hebben dan een F-16 op diezelfde missie.) De vlieguurkosten vermenigvuldigen met het verwachte aantal vlieguren zijn dan ook bij lange na niet alle kosten die gemaakt worden voor het gebruik en instandhouding van een gevechtsvliegt
Dat is nu de grote vraag. Er is vrij weinig nieuwe informatie ter ore gekomen, dus tot grote inzichten zal het waarschijnlijk niet leiden.quote:Op vrijdag 19 april 2013 15:19 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Duidelijke tabel. Wat kwam er nu uit dat 2e kamer overleg met de leveranciers van alle vliegtuigen?
Dat klopt, het upgraden van onze huidige toestellen is nog even ter sprake gekomen (het upgrade-pad van de Amerikaanse F-16's zou niet met de levensverlenging van EPAF kisten overeenkomen). Waar ik op doelde was het feit dat de F-16 block 52, die in alle kandidaten als alternatief is meegenomen, geheel buiten beschouwing is gelaten. Zo'n gesprek is voor Kamerleden het perfecte moment om ook over dit toestel informatie aan te vragen, zeker als je de informatievoorziening van Defensie omtrent de alternatieven niet vertrouwt.quote:Op vrijdag 19 april 2013 20:25 schreef Radegast het volgende:
Ze hebben het met Lockheed op het eind wel over de F-16 gehad, toen kwam die Amerikaanse mevrouw van hun delegatie aan het woord. Upgraden van onze F-16's was geen optie omdat die van ons ouder zijn dan vergelijkbare Amerikaanse F-16's. Lag aan de generator, koeling en dergelijke. Gloednieuwe geavanceerde F-16's kopen kon wel, maar is ontzettend duur (denk UAE).
Was volgens mij Eijsink die er nog naar vroeg, maar kan me vergissen.
Die airframes waren toch te oud? Hoe kan modernisering dan een mogelijke oplossing zijn?quote:Op zaterdag 20 april 2013 11:50 schreef SolDat het volgende:
[..]
Dat klopt, het upgraden van onze huidige toestellen is nog even ter sprake gekomen (het upgrade-pad van de Amerikaanse F-16's zou niet met de levensverlenging van EPAF kisten overeenkomen). Waar ik op doelde was het feit dat de F-16 block 52, die in alle kandidaten als alternatief is meegenomen, geheel buiten beschouwing is gelaten. Zo'n gesprek is voor Kamerleden het perfecte moment om ook over dit toestel informatie aan te vragen, zeker als je de informatievoorziening van Defensie omtrent de alternatieven niet vertrouwd.
Het recentelijk genomen besluit om langer met de huidige F-16's door te vliegen heeft tot gevolg dat er nieuwe investeringsprojecten voor de instandhouding en luchtwaardigheid nodig zijn. De USAF wordt op dit moment ook met een dergelijk probleem geconfronteerd, waarbij de vraag was of Nederlandse F-16's niet hetzelfde programma kunnen ondergaan als nu voor Amerikaanse F-16's gepland staat. Dat kan echter niet, doordat de F-16 A/B (MLU) structureel verschillen aan de kisten die in de VS nu voor meer vlieguren worden gemodificeerd (veelal C/D kisten).quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:05 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Die airframes waren toch te oud? Hoe kan modernisering dan een mogelijke oplossing zijn?
De saab Gripen NG gewoon nemen...quote:Op zaterdag 27 april 2013 17:44 schreef Conclusion het volgende:
AfterAll denk ik dat we de Saab Gripen NG en de F35 JSF nog eens onder de loep moeten nemen, waarom alleen die 2?? , ik denk dat (eigenlijk gewoon een feit) dat de andere niet meer in de belangstelling staan van onze regering, ook zal met het laatste nieuws het antwoord weer enorm lang uitgesteld worden. Daarnaast zouden er ook nog 2 testtoestellen van de Saab Gripen NG moeten worden aangeschaft ter vergelijking met de JSF.
Samen met de informatie van het toekomstbeeld van onze Minister van Defensie heb je het antwoord, maar dat is nou precies het gene wat er dan weer niet is.
De grootste vragen zijn ook : is de JSF in 2020 echt $ 85.000.000 en zo niet worden het er dan maar 35. Maar op dat soort vragen kunnen wij ''gewone burgers'' alleen maar speculeren.
Ten slotte mijn mening, ik denk dat we Saab Gripen NG gewoon moeten nemen zonder dat al dat gestress, er is niks mis mee en ik denk dat dit toestel het best past bij NL ook omdat ik het niet voor me zie dat NL in de frontlinie met Amerika en Groot Brittannië vecht. Daarvoor heb je geen JSF nodig.
Mocht in de toekomstvisie wel zoiets zijn, worden het er dan 35 of ......... ????
Oké ''gewoon nemen'' was dom gezegd van mij, laat ik het zo zeggen : ik zal de keuze laten gaan naar de Saab Gripen NG. Dat die niet bestaat is raar gezegd want hij bestaat wel al, alleen is het ''vliegtuig'' nog niet in productie. Maar ik denk dat als beide helemaal klaar zijn, dat mijn keuze nog steeds gaat naar de NG. Ik geef toe dat ik het beter anders had formuleren.quote:Op zondag 28 april 2013 21:38 schreef Pumatje het volgende:
[..]
De saab Gripen NG gewoon nemen...
Je verklapt meteen je kennis omtrent het onderwerp.
De NG bestaat nog niet eens..Eigenlijk is de F-35 nog verder in ontwikkeling dan de Gripen NG.
Op het punt dat de F 35 verder in ontwikkeling is dan de NG zou ik eerlijk gezegd niet weten, ik kan ook niet echt uit een bron halen in hoeverre de ontwikkeling NG nu is. Jij????quote:Op zondag 28 april 2013 21:38 schreef Pumatje het volgende:
[..]
De saab Gripen NG gewoon nemen...
Je verklapt meteen je kennis omtrent het onderwerp.
De NG bestaat nog niet eens..Eigenlijk is de F-35 nog verder in ontwikkeling dan de Gripen NG.
De NG bestaat alleen in de natte dromen van de lobbyisten van Saab.quote:Op zondag 28 april 2013 21:51 schreef Conclusion het volgende:
[..]
Op het punt dat de F 35 verder in ontwikkeling is dan de NG zou ik eerlijk gezegd niet weten, ik kan ook niet echt uit een bron halen in hoeverre de ontwikkeling NG nu is. Jij????
Er bestaat op papier een enorm mooi verhaal, in de praktijk is er een soort van demonstratietoestel gebouwd. Verder moeten we het doen met mooie ontwerpen en dromen.quote:Op zondag 28 april 2013 21:48 schreef Conclusion het volgende:
[..]
Oké ''gewoon nemen'' was dom gezegd van mij, laat ik het zo zeggen : ik zal de keuze laten gaan naar de Saab Gripen NG. Dat die niet bestaat is raar gezegd want hij bestaat wel al, alleen is het ''vliegtuig'' nog niet in productie. Maar ik denk dat als beide helemaal klaar zijn, dat mijn keuze nog steeds gaat naar de NG. Ik geef toe dat ik het beter anders had formuleren.
Als het zo erg is dan sta ik vanaf nu vol achter de F 35 onlangs alle problemen die die heeft.quote:Op zondag 28 april 2013 21:58 schreef Nobu het volgende:
[..]
De NG bestaat alleen in de natte dromen van de lobbyisten van Saab.
Omdat ik dit nu weet sta ik vol achter die F 35 maar NG had wel mooi geweest, laatste nieuwsberichten zeggen voor nog een kandidatenverkiezing, wat vind jij daarvan.??quote:Op zondag 28 april 2013 22:07 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Er bestaat op papier een enorm mooi verhaal, in de praktijk is er een soort van demonstratietoestel gebouwd. Verder moeten we het doen met mooie ontwerpen en dromen.
Het budget van Saab is naar een snelle schatting van me zo'n 15 keer zo klein als dat van het ontwerpteam van de F-35. Ook hebben de Amerikanen al laten zien goede toestellen te kunnen ontwerpen, dus als ik moet afgaan op dromen en ideeën pak ik liever de Amerikaanse op dit moment. De F-35 is ten opzichte van de NG veel en veel verder.
Gripen heeft een eerste demovlucht in 2008 gemaakt als proof of concept. Ter vergelijk de F-35 heeft de eerste demovlucht in 2001 gemaakt. Zo'n vlucht richt zich vooral op basis vluchtsystemen en capabilities (bereik, snelheid, supercruise, STOVL bij de F-35, etc) en is niet uitgerust met missiesystemen.quote:Op zondag 28 april 2013 21:51 schreef Conclusion het volgende:
[..]
Op het punt dat de F 35 verder in ontwikkeling is dan de NG zou ik eerlijk gezegd niet weten, ik kan ook niet echt uit een bron halen in hoeverre de ontwikkeling NG nu is. Jij????
De F-35 is van de grond af aan ontwikkeld, en maakt derhalve voornamelijk gebruik van onderdelen, systemen en materialen die voorheen niet eerder (op een dusdanige manier) gebruikt zijn. De USMC verwacht haar eerste F-35B squadron in 2015 operationeel te hebben, die vervolgens in 2017 in staat is om worden uitgezonden. De Amerikaanse Luchtmacht stelt echter hogere eisen aan de software en zal de F-35A pas rond 2018 operationeel kunnen verklaren.quote:Op zondag 28 april 2013 21:51 schreef Conclusion het volgende:
[..]
Op het punt dat de F 35 verder in ontwikkeling is dan de NG zou ik eerlijk gezegd niet weten, ik kan ook niet echt uit een bron halen in hoeverre de ontwikkeling NG nu is. Jij????
Dit vat het niveau van de landelijke discussie perfect samen, denk ik. Over nut en noodzaak wordt niet gesproken, of nagedacht. We moeten dat nieuwe speeltje hebben. De enige vraag is: Wordt het Coca-Cola? Of Pepsi?quote:Op zondag 28 april 2013 22:09 schreef Conclusion het volgende:
Als het zo erg is dan sta ik vanaf nu vol achter de F 35 onlangs alle problemen die die heeft.
Dan is alleen mijn grootste vraag nog worden het er 35 of in 2020 rond die 85 die ze toch wilden.
Binnen de tijdsmarge, hebben we te kiezen tussen Coca cola en 3s cola, of je moet het willen doen met een fles pepsi achterin de schappen waar de prik al zo'n 15 jaar af is. Dat vat alles het beste samen.quote:Op maandag 29 april 2013 11:37 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Dit vat het niveau van de landelijke discussie perfect samen, denk ik. Over nut en noodzaak wordt niet gesproken, of nagedacht. We moeten dat nieuwe speeltje hebben. De enige vraag is: Wordt het Coca-Cola? Of Pepsi?
Dat vat jouw, niet bepaald ongekleurde, visie goed samen. Dat is toch even iets andersquote:Op maandag 29 april 2013 11:58 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Binnen de tijdsmarge, hebben we te kiezen tussen Coca cola en 3s cola, of je moet het willen doen met een fles pepsi achterin de schappen waar de prik al zo'n 15 jaar af is. Dat vat alles het beste samen.
Ongeveer de helft denk ik. Vorige week nog iemand iets over horen zeggen, maar weet niet meer precies wie of waar. Kan Christ Klep op radio 1 geweest zijn..quote:Op woensdag 1 mei 2013 15:28 schreef PPL het volgende:
Stel:
'We' kopen 35 F-35's
Kunnen er dan bij de inhuldiging van Koningin Amalia weer 10 toestellen over Amsterdam gestuurd worden?
Of zijn ze dan net zo karig aanwezig als de Marine met één fregat?
Of anders gevraagd:
35 stuks minus opleidingstoestellen, onderhoud, uitzending, QRA.
Wat is bij aanschaf van 35 stuks de direct inzetbare sterkte van onze luchtmacht?
Mee eens het zouden er met het nu overige geld 47 kunnen worden anders maar die 35 zoals voorspelt.quote:Op woensdag 1 mei 2013 14:36 schreef Pumatje het volgende:
die 85 miljoen per toestel is al eerder naar voren gekomen.
redelijke prijs imo. Er is namelijk gesproken over meer dan 110 miljoen per toestel..
Met 35 toestellen?quote:Op woensdag 1 mei 2013 15:28 schreef PPL het volgende:
Stel:
'We' kopen 35 F-35's
Kunnen er dan bij de inhuldiging van Koningin Amalia weer 10 toestellen over Amsterdam gestuurd worden?
Of zijn ze dan net zo karig aanwezig als de Marine met één fregat?
Of anders gevraagd:
35 stuks minus opleidingstoestellen, onderhoud, uitzending, QRA.
Wat is bij aanschaf van 35 stuks de direct inzetbare sterkte van onze luchtmacht?
Nederland heeft nu nog ongeveer ¤ 4.200.000.000 over voor het kopen van de toestellen.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:06 schreef breaky het volgende:
Als ik het topic zo'n beetje doorlees is F-35 in principe geen slechte keus, alleen is ie gewoon eigenlijk te duur.
En zoals eerder gezegd...als je er maar 35 van aan kan schaffen, wat heeft dat nog voor nut?
En van welk ander type kunnen we er wel genoeg aanschaffen?
quote:Op vrijdag 3 mei 2013 17:05 schreef Conclusion het volgende:
[..]
Nederland heeft nu nog ongeveer ¤ 4.200.000.000 over voor het kopen van de toestellen.
Dat is genoeg voor 40 t/m 47 toestellen, maar ( als de JSF dan klaar is ) dan heb je wel het beste van het beste volgens de Regering. Voor de 85 die eerst vast stonden zou een extra 3.2 miljard nodig zijn.
Voor het geld wat over is zou Nederland 85 Saab Gripen NG's kunnen kopen + alles wat er maar bijhoort. Volgens de Minister van Defensie kan het te weinig bewapening meenemen
( te laag startgewicht ) en ook van dit toestel loopt de ontwikkelingsfase nog.
De F/A 18 E/F Super Hornet doet volgens nieuwsberichten ook nog mee, voor het overige geld kan je er hier van meer dan genoeg kopen vanwege de lage prijs.
De nadelen (volgens de Minister van Defensie ) zijn de 2 motoren ( op lange termijn ), het ontwerp komt uit de jaren 70 en hij is te groot voor de schelters. ( raar want het heeft vouwbare vleugels ).
Dus dit is eigenlijk zo'n beetje je antwoord op jouw vraag.
Ik denk zelf dat ze voor de domste overweging gaan en maar 40 JSF's nemen.
40 JSF's zijn simpelweg niet genoeg, maar wel een top toestel.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:06 schreef breaky het volgende:
Als ik het topic zo'n beetje doorlees is F-35 in principe geen slechte keus, alleen is ie gewoon eigenlijk te duur.
En zoals eerder gezegd...als je er maar 35 van aan kan schaffen, wat heeft dat nog voor nut?
En van welk ander type kunnen we er wel genoeg aanschaffen?
Ik denk dat we dat allemaal inmiddels wel denken, maar leg dat Mevrouw Hennis maar eens uit. ;pquote:Op vrijdag 3 mei 2013 20:45 schreef Fossieltje het volgende:
Die vertragingen en oplopende kosten zijn er nu al en worden alleen maar erger lijkt mij. En als er ooit echt stront aan de knikker is, dan kan je beter 80 goedkopere toestellen hebben, dan 30 gouden (of vanwege de oplopende kosten slechts 20) JSF's.
Er gaat in ieder geval achter de schermen enorm veel geld naar de PR om de JSF aan de man te brengen. Vanochtend was er blijkbaar ook een grote advententie in de Telegraaf voor de JSF, vermomd als nieuwsartikelquote:Op vrijdag 3 mei 2013 22:52 schreef Conclusion het volgende:
[..]
Ik denk dat we dat allemaal inmiddels wel denken, maar leg dat Mevrouw Hennis maar eens uit. ;p
Kwestie van dit topic vol maken.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 22:53 schreef Conclusion het volgende:
Moet er trouwens niet eens een ( JSF Deeltje 6 ) beginnen.
Even een schone lei. ( elektronisch gezien )
Het is veel erger dan 'symbolisch'. Het is pure subsidie van het militair-industrieel complex, waar Eisenhower ons al voor waarschuwde in 1961 , toen deze oud generaal afscheid nam als president van de VS. We zijn erin getuind. Met 'boter en suiker'. 'Ons' deel van de wereld is verantwoordelijk voor 90% van alle uitgaven in de WERELD aan militair speelgoed. En nog is het niet genoeg, volgens sommigen. Het wordt onze dood nog, economisch gesproken. We bezwijken onder die last, geheel conform de principes van Adam Smith, die in 'The Wealth of Nations' al schreef, dat een militair apparaat dat niet nodig is voor defensieve doeleinden, de welvaart bedreigt. In tweehonderd jaar hebben we nog niks geleerd.quote:Op donderdag 2 mei 2013 12:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
we kunnen ook ervanaf zien en van het vrijgekomen geld het defensiemuseum gratis maken. 35 vliegtuigen is puur nog symbolisch.
wat een gezwats zeg. Elklk land in de EU bezuinigd op defensie sinds de val van de muur, zelfs Amerika bezuinigd al enkele jaren, dat is zoiets als dat je een Olifant de tango ziet dansen...het neemt wereldwijd alleen maar afquote:Op maandag 6 mei 2013 09:44 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Het is veel erger dan 'symbolisch'. Het is pure subsidie van het militair-industrieel complex, waar Eisenhower ons al voor waarschuwde in 1961 , toen deze oud generaal afscheid nam als president van de VS. We zijn erin getuind. Met 'boter en suiker'. 'Ons' deel van de wereld is verantwoordelijk voor 90% van alle uitgaven in de WERELD aan militair speelgoed. En nog is het niet genoeg, volgens sommigen. Het wordt onze dood nog, economisch gesproken. We bezwijken onder die last, geheel conform de principes van Adam Smith, die in 'The Wealth of Nations' al schreef, dat een militair apparaat dat niet nodig is voor defensieve doeleinden, de welvaart bedreigt. In tweehonderd jaar hebben we nog niks geleerd.
Volgens mij ging dat meer om de macht dan om de centen, die waarschuwing.quote:Op maandag 6 mei 2013 09:44 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Het is veel erger dan 'symbolisch'. Het is pure subsidie van het militair-industrieel complex, waar Eisenhower ons al voor waarschuwde in 1961 , toen deze oud generaal afscheid nam als president van de VS. We zijn erin getuind. Met 'boter en suiker'. 'Ons' deel van de wereld is verantwoordelijk voor 90% van alle uitgaven in de WERELD aan militair speelgoed. En nog is het niet genoeg, volgens sommigen. Het wordt onze dood nog, economisch gesproken. We bezwijken onder die last, geheel conform de principes van Adam Smith, die in 'The Wealth of Nations' al schreef, dat een militair apparaat dat niet nodig is voor defensieve doeleinden, de welvaart bedreigt. In tweehonderd jaar hebben we nog niks geleerd.
Wat is het verschil?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 00:42 schreef NomanIW het volgende:
Volgens mij ging dat meer om de macht dan om de centen, die waarschuwing.
Los van je rammelende zinsbouw, volstrekt particuliere interpretaties, en je enorme behoefte om je voorliefde voor complotdenken te tonen door volop met stigma's als 'links' en 'alu hoedjes' te smijten, die jouw gekoesterde wanen bedreigen, is je eindconclusie eigenlijk dezelfde als de mijne. De VS en haar bondgenoten hangen volledig aan het infuus van de wapenindustrie.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 00:35 schreef Pumatje het volgende:
Hierop is hij bang dat door dat enge clubje zoveel macht wordt geconfisqueerd de economie en het dagelijkse leven in gevaar komt. Dat wil hij zeggen, niet zoals jullie alu hoed groepering deze video gebruikt om het te laten lijken alsof Eisenhower in 1961 ons al wilde waarschuwen voor de toekomst, en de uitgaven van de mondiale wapenindustrie.
Weer een fantastisch verhaal van je, maar ik denk niet in complotten. En ja, ik vind de meeste verhalen van je fantasie. Je kunt beter verhuizen naar NWO. Daar hoor jij denk ik thuis. In een volwassen discussie over de F-35 zit niemand te wachten op een speech van Eisenhower uit 1961 die totaal verkeerd wordt geïnterpreteerd. Ik heb je in mijn vorige post al uitgelegd wat die ( bekende ) speech van Eisenhower inhield.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 10:11 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Los van je rammelende zinsbouw, volstrekt particuliere interpretaties, en je enorme behoefte om je voorliefde voor complotdenken te tonen door volop met stigma's als 'links' en 'alu hoedjes' te smijten, die jouw gekoesterde wanen bedreigen, is je eindconclusie eigenlijk dezelfde als de mijne. De VS en haar bondgenoten hangen volledig aan het infuus van de wapenindustrie.
Vooral in de VS is praktisch geen industrie meer over, behalve de wapenindustrie, en via de wapenindustrie gesubsidieerde activiteiten, zoals vliegtuigbouw. Stoppen met de productie van wapens betekent grootschalige werkloosheid in dat land. Maar om die wapenproductie te continueren, waar de Amerikaanse burger krom voor moet liggen, zijn oorlogen nodig. Gelukkig was daar Al Qaida! De organisatie die de VS zorgvuldig hebben opgebouwd, en die multi-inzetbaar is. Als vriend, én als vijand, zoals het uitkomt. Daarmee was de wapenindustrie gered.
Maar zélfs als je daar intrapt, en gelooft dat dat schimmenspel, volledig geregiseerd vanuit Washington en Tel Aviv, écht is, dan NOG hebben we geen F35 nodig.
Jawel, jij denkt in complotten van 'links' en 'alu-hoedjes', waardoor je het beneden je waardigheid vindt om op de ARGUMENTEN in te gaan. Jouw naaldje blijft steken in de groef dat een vervanger voor de F16 nodig is. En je wil alleen maar praten over WELKE vervanger dat moet worden. Waarbij je stoïcijns weigert om ons te vertellen wat dat speelgoed-voor-grote-jongens dan voor meerwaarde heeft voor de Nederlandse belastingbetaler.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 13:03 schreef Pumatje het volgende:
Weer een fantastisch verhaal van je, maar ik denk niet in complotten.
haha, dit wordt nu entertainment.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:10 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Jawel, jij denkt in complotten van 'links' en 'alu-hoedjes', waardoor je het beneden je waardigheid vindt om op de ARGUMENTEN in te gaan. Jouw naaldje blijft steken in de groef dat een vervanger voor de F16 nodig is. En je wil alleen maar praten over WELKE vervanger dat moet worden. Waarbij je stoïcijns weigert om ons te vertellen wat dat speelgoed-voor-grote-jongens dan voor meerwaarde heeft voor de Nederlandse belastingbetaler.
Je vecht iedereen de tent uit, die vindt dat er geen enkele reden is om de Amerikaanse wapenindustrie NOG verder te subsidiëren dan we al doen.
Over de industriële productie in de VS kan ik een leuke boom met je opzetten, maar de auto-industrie is nagenoeg volledig genationaliseerd (Cq: Had zonder astronomische subsidies niet meer bestaan). De vliegtuigindustrie moet het hebben van de verkapte subsidies die het krijgt vanuit de defensie-opdrachten. De staalindustrie wordt beschermd door krankzinnige importheffingen. De olie-industrie wordt beschermd door de afspraak die de Amerikanen maakten met de Saoedi's dat olie alleen tegen Dollars kan worden geleverd, waardoor ze de prijs kunstmatig hoog kunnen houden, en zo hun 'fracking-industrie' met Europese subsidie nog juist rendabel weten te houden. En als je bij Walmart gaat kijken waar al die producten vandaan komen die ze daar verkopen, dan komt er NIETS uit de VS zelf.
Voor computers hebben ze (nog) wel de rechten, maar de productie van nagenoeg ALLES, van software tot hardware en design, vindt buiten de VS plaats.
Eisenhower was een markant man, waar jij een verkeerd beeld van hebt. Toen Israël, Engeland en Frankrijk een plan bedachten om het Suez-kanaal te veroveren, zette hij zijn hakken in het zand. De laatste Amerikaanse president die daar de moed voor had. En zijn waarschuwing voor de snel toenemende macht van het militair-industrieel complex, en de bedreiging voor de Amerikaanse normen en waarden, waren exact zo bedoeld als ik ze weergeef. En jij bent er een markant voorbeeld van dat zijn woorden (historisch gezien) paarlen voor de zwijnen waren. Omdat steeds meer van de 'bestedingsruimte' in de economie opgaat aan militair speelgoed, avonturisme, en interne repressie en supervisie door Big Brother.
Nogmaals: Wat moeten we met een straaljager, in Nederland!
Dat heeft echt geen kont met de JSF te maken hoor, dat debiele bezuinigingsbeleidquote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:30 schreef Dvm86 het volgende:
Als die lullo's van de VVD niet zo graag hadden willen laten zien dat hun piemeltje de grootste was door koste wat kost mee te moeten doen met de grote jongens in Uruzgan, dan zou de onderzeedienst nu niet in gevaar zijn. Dan zouden die belachelijke bezuinigingen op defensie nu niet nodig zijn. Teveel hooi op de vork nemen om de bezuinigingen vervolgens op de crisis te schuiven.
We hebben gezien hoe gevaarlijk een dergelijk bezuinigingsbeleid kan zijn in de jaren 30 van de vorige eeuw.
Die JSF moet zo snel mogelijk de prullenbak in, want de enige reden dat wij voor dat toestel gaan is de sterke lobby en een stelletje JSF-fanboys binnen defensie of het ook daadwerkelijk de beste keus is heeft nooit ter zake gedaan. De JSF moet en zal er komen en het landsbelang doet er niets toe.
Lieve poeskonijn, we leven in 2013 , niet 2011.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 20:40 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Lagere uitgaven zeg je?
[ afbeelding ]
Ik hoop dat iedereen nu ook ziet dat jij nooit inhoudelijk ingaat op posts , zoals je nu weer niet doet, en je mening al vaststaat, waardoor in gesprek gaan met jou even nutteloos is als dweilen met de kraan openquote:Op dinsdag 7 mei 2013 20:40 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Lagere uitgaven zeg je?
[ afbeelding ]
Je bedoelt de NAVO? En hun Jihadistische vrienden? Of heb je het nou over Israël, en haar expansionistische politiek, waarbij stukje bij beetje de Westelijke Jordaanoever wordt ingelijfd, als ze niet druk zijn Gaza, Libanon, Syrië of Iran te teisteren. Dat Jip-en-Janneke-verhaal is zo warrig. Je hebt het ook over landen die democratisch zouden zijn, versus landen die dat niet zijn. Syrië en Iran hebben een grondwet, en verkiezingen, terwijl onze bondgenoten in dat gebied, Saoedi Arabië, Qatar en Bahrein dat allemaal niet hebben.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 17:29 schreef Pumatje het volgende:
Er zijn op deze aarde niet zulke aardige mensen. Deze mensen proberen uit jaloezie, afgunst en ongeluk andere mensen pijn te doen.
Ja, de navo is verantwoordelijk voor het hele gebeuren daarquote:Op dinsdag 7 mei 2013 21:01 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Je bedoelt de NAVO? En hun Jihadistische vrienden? Of heb je het nou over Israël, en haar expansionistische politiek, waarbij stukje bij beetje de Westelijke Jordaanoever wordt ingelijfd, als ze niet druk zijn Gaza, Libanon, Syrië of Iran te teisteren. Dat Jip-en-Janneke-verhaal is zo warrig. Je hebt het ook over landen die democratisch zouden zijn, versus landen die dat niet zijn. Syrië en Iran hebben een grondwet, en verkiezingen, terwijl onze bondgenoten in dat gebied, Saoedi Arabië, Qatar en Bahrein dat allemaal niet hebben.
In Libië WAS een grondwet, maar waren er 'volkscongressen' waar de burgers vertegenwoordigers voor konden kiezen die niet partijgebonden waren. Dat hebben wij, met de NAVO, nu duidelijk verbetert: De Sharia vormt er nu de basis. Een hele geruststelling! Zeker nadat ze de Amerikaanse ambassadeur vermoord hebben, de Franse ambassade hebben opgeblazen, en het ministerie van Justitie met door de NAVO geleverde raketten bedreigden, net zolang tot de zittende regering er in toestemde niet-extremisten uit de regering te donderen.
Ook met 'poeskonijn' worden je argumenten er niet sterker op. En zijn de uitgaven voor militair materieel en avonturisme de laatste jaren explosief gestegen. Zelfs volgens jouw eigen grafieken. Je 'stijl' van discussiëren, dat had ik eerder al opgemerkt, is een moderator onwaardig. Het leidt tot ontsporingen die de inhoudelijke discussie niet ten goede komen.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 20:53 schreef Pumatje het volgende:
Lieve poeskonijn, we leven in 2013 , niet 2011.
Ja, de NAVO is daar verantwoordelijk voor. Zoals de VS verantwoordelijk zijn voor de 120.000 burgerdoden in dat land sinds ze het 'bevrijd' hebben. En voor de record opium-productie in Afghanistan.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 21:03 schreef Pumatje het volgende:
Ja, de navo is verantwoordelijk voor het hele gebeuren daar.. en Khadaffi was goed voor Libie , al die libiers hadden tenslotte volkscongressen
. Jij bent echt pure entertainment..
Vanaf een ASTRONOMISCH record. Hier nog even een wat meer 'Jip-en-Janneke' plaatje voor je, wat grafischer, waaruit ook blijkt dat je uit je nek kletst.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 21:11 schreef Pumatje het volgende:
Defensie in Amerika heeft nu voor het derde opvolgende jaar al te maken met een afbouw
Ach, hij denkt dat de mensen in Libië het beter hadden met Khadaffi ( want er waren volkscongressen) en dat de Navo verantwoordelijk is voor de regimechange.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 21:22 schreef sp3c het volgende:
zolang de buurman niet bij defensie werkt heeft het al dan niet aanschaffen van F35 echt gewoon geen ene drol met zijn baanzekerheid te maken
echt gewoon niks, nakkes, nada
slap sentimenteel argument
Foei, selectieve grafiekjes zoeken!quote:Op dinsdag 7 mei 2013 21:23 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Vanaf een ASTRONOMISCH record. Hier nog even een wat meer 'Jip-en-Janneke' plaatje voor je, wat grafischer, waaruit ook blijkt dat je uit je nek kletst.
[ afbeelding ]
Ja, ze hadden het er ECONOMISCH echt ONVOORSTELBAAR veel beter! En alleen degenen die niet konden wachten tot ze onder de sharia mochten leven, die zijn nu in de Zevende Hemel dankzij de NAVO. En je hebt helemaal geen argumenten weerlegt. Nog niet één enkel argument zelfs! Je strijd al bladzijden lang tegen het alu-spinrag in je eigen hoofd, door mij allerlei standpunten toe te schuiven waarin ik mij TOTAAL niet in herken, waarna je ijverig in dat zelfgebouwde voodoo-poppetje gaat zitten prikken. Dat 'selectieve grafiekje' kwam trouwens uit de Washington Post.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 21:25 schreef Pumatje het volgende:
Ach, hij denkt dat de mensen in Libië het beter hadden met Khadaffi ( want er waren volkscongressen) en dat de Navo verantwoordelijk is voor de regimechange.
Zoiezo wacht ik nog op 30 andere antwoorden op zijn weerlegde argumenten.
Zelfs dat is niet zo. Maar zelfs dan is dat bizar, gelet op de afgenomen dreiging na het vallen van de Berlijnse Muur, en er zelfs sprake van was dat Rusland tot de NAVO toe zou treden.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 21:31 schreef sp3c het volgende:
het is niet dat Amerika ineens zo gigantisch veel meer geld uit is gaan geven, aan het leger want zowel de uitgaven voor onderzoek, onderhoud en aanschaf van nieuw materiaal (de o zo machtige wapenlobby) als aan personeel zijn al een jaar of 50 relatief stabiel
dit is jouw bron he?quote:
Nou, in een economie kun je een belasting-Euro (of wat voor munt dan ook) maar één keer uitgeven. Je kunt er 'handen aan het bed' voor kopen. Of een één-miljoenste deel van een J35. Moet je er niet ook nog eens mee willen vliegen, want dan wordt het nog een flink stuk duurder!quote:Op dinsdag 7 mei 2013 21:22 schreef sp3c het volgende:
zolang de buurman niet bij defensie werkt heeft het al dan niet aanschaffen van F35 echt gewoon geen ene drol met zijn baanzekerheid te maken
echt gewoon niks, nakkes, nada
slap sentimenteel argument
ja en elke belasting euro die naar defensie gaat, gaat gewoon naar defensie en niet naar je buurman zijn melkertbaanquote:Op dinsdag 7 mei 2013 21:40 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Nou, in een economie kun je een belasting-Euro (of wat voor munt dan ook) maar één keer uitgeven. Je kunt er 'handen aan het bed' voor kopen. Of een één-miljoenste deel van een J35. Moet je er niet ook nog eens mee willen vliegen, want dan wordt het nog een flink stuk duurder!
Kijk nog eens goed naar die grafiek. Het is een grafisch geheel, omdat Pumaatje graag in 'Jip-en-Janneke' plaatjes en tekst dingen duidelijk maakt. Het oorlogvoeren is niet de enige 'band' die in omvang toe- en afneemt.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 21:39 schreef sp3c het volgende:
dit is jouw bron he?
zeg het maar ... je grafiekje klopt niet of het is toch wel zo?
Koop bij gelegenheid eens een exemplaar van Adam Smith's 'The Wealth of Nations'. Daar staat het keurig in uitgelegd hoe het zit. Hoe niet-productieven, zoals militairen, de 'Wealth of a Nation' schaadt, als de kosten uitstijgen boven het niveau van defensie. En mijn insteek is al, vanaf het begin dat ik hier mee discussieer, dat die F35 louter een kostenpost is. Een speelgoedje voor volwassen mannen. En dat het nog niet het begin van enige toegevoegde waarde heeft vanuit defensie-oogpunt. Sterker nog: Dat militairen en politici eerder de neiging zullen vertonen om te gaan ZOEKEN naar opdrachten, om die bromtol niet alleen maar 'rondjes om de kerk' te laten vliegen.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 21:43 schreef sp3c het volgende:
ja en elke belasting euro die naar defensie gaat, gaat gewoon naar defensie en niet naar je buurman zijn melkertbaan
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |