Maar wat heb je zelf gedaan om werk te krijgen of te creeren behalve solliciteren?quote:Op donderdag 4 april 2013 10:22 schreef SaxoPower het volgende:
Ja. Het gaat niet niet goed met Nederland.
Er zijn geen vaste banen meer.
Je moet werk ervaring hebben voor de meeste banen. Hoe ik daar aan kan komen? Juist daar heb ik werk voor nodig. Maar zoals algezegt daar moet ik ervaring voor hebben....
Jan met de pet moet gewoon ieder dubbeltje 3 keer omdraaien.
En de regering het raar vinden dat mensen de hand op de knip houden.
Als er nu eens geinvesteerd zou worden in de werkgelegenheid krijgen mensen meer geld. En dit zullen ze dan ook echt wel besteden.
Rutte moet inderdaad even wakker worden. Niet iedereen verdient zoveel als hij.
Wat Rutte eens moet doen is een jaartje leven als een arbeider. Dan kan hij zien hoe het er echt aan toe gaat in Nederland
Ik heb mijn CV met op vacature sites gezet. En ook 2 keer gebelt. Maar van de soliciaties later niks meer gehoord. Tevens heb ik nu werk (al hoewel ik het vrijwillegers werk vind) gratis krantjes uitdelen 2keer per week.quote:Op donderdag 4 april 2013 10:27 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar wat heb je zelf gedaan om werk te krijgen of te creeren behalve solliciteren?
Ach wat een onzin. Werk zat als je een fatsoenlijke opleiding hebt en er gewoon voor gaat. In Polen krijgt men twee euro per uur, die komen nu deze kant op ja. Mogen wij mee concurreren. Leer ermee leven in plaats van te wijzen naar de overheid man.quote:Op donderdag 4 april 2013 10:22 schreef SaxoPower het volgende:
Je moet werk ervaring hebben voor de meeste banen. Hoe ik daar aan kan komen? Juist daar heb ik werk voor nodig. Maar zoals algezegt daar moet ik ervaring voor hebben....
Als er nu eens geinvesteerd zou worden in de werkgelegenheid krijgen mensen meer geld. En dit zullen ze dan ook echt wel besteden.
Wat Rutte eens moet doen is een jaartje leven als een arbeider. Dan kan hij zien hoe het er echt aan toe gaat in Nederland
En dat vind je genoeg?quote:Op donderdag 4 april 2013 10:30 schreef SaxoPower het volgende:
[..]
Ik heb mijn CV met op vacature sites gezet. En ook 2 keer gebelt. Maar van de soliciaties later niks meer gehoord.
Goed dat je wat doet. Je sollicitatie-inspanningen mogen wel een onsje meer.quote:Op donderdag 4 april 2013 10:30 schreef SaxoPower het volgende:
[..]
Ik heb mijn CV met op vacature sites gezet. En ook 2 keer gebelt. Maar van de soliciaties later niks meer gehoord. Tevens heb ik nu werk (al hoewel ik het vrijwillegers werk vind) gratis krantjes uitdelen 2keer per week.
En ik doe vrijwillerswerk op een racecircuit
Ik speur ook iedere dag Indeed, monsterboard, jobbrid, vacaturebank, werk.nl ect af naar vacatures.quote:
Jij zit zeker nog op school?quote:Op donderdag 4 april 2013 10:36 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ach wat een onzin. Werk zat als je een fatsoenlijke opleiding hebt en er gewoon voor gaat. In Polen krijgt men twee euro per uur, die komen nu deze kant op ja. Mogen wij mee concurreren. Leer ermee leven in plaats van te wijzen naar de overheid man.
Haha, nee. Keurig afgestudeerd en al tijdens mijn afstuderen baan aangeboden gekregen. Twee eigenlijk. Dus gewoon goede keuzes gemaakt.quote:Op donderdag 4 april 2013 11:50 schreef SaxoPower het volgende:
[..]
Jij zit zeker nog op school?
je komt er nog wel achter
Ik ben desktoppublischer.quote:Op donderdag 4 april 2013 11:52 schreef eriksd het volgende:
[..]
Haha, nee. Keurig afgestudeerd en al tijdens mijn afstuderen baan aangeboden gekregen. Twee eigenlijk. Dus gewoon goede keuzes gemaakt.
En jij, wat heb jij gestudeerd?
Dus je zit een beetje op internet te kijken, hebt twee keer gebeld, en dat is jouw inspanning om een job te krijgen?quote:Op donderdag 4 april 2013 11:50 schreef SaxoPower het volgende:
[..]
Ik speur ook iedere dag Indeed, monsterboard, jobbrid, vacaturebank, werk.nl ect af naar vacatures.
Ja joh.quote:Op donderdag 4 april 2013 10:36 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ach wat een onzin. Werk zat als je een fatsoenlijke opleiding hebt en er gewoon voor gaat. In Polen krijgt men twee euro per uur, die komen nu deze kant op ja. Mogen wij mee concurreren. Leer ermee leven in plaats van te wijzen naar de overheid man.
Wat heb je gestudeerd?quote:Op donderdag 4 april 2013 11:53 schreef SaxoPower het volgende:
[..]
Ik ben desktoppublischer.
Helaas geen baan aangeboden gekregen. Het bedrijf waar ik mijn einde stage liep had het niet zo breed dat ze een extra man in dienst konden nemen.
Boeiend wat hij heeft gedaan om aan een baan te komen. Hij heeft toch een baan nu en doet zelfs vrijwilligerswerk.quote:Op donderdag 4 april 2013 11:53 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dus je zit een beetje op internet te kijken, hebt twee keer gebeld, en dat is jouw inspanning om een job te krijgen?
Dat zeg ik toch? Le-zen.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:06 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ja joh.Genoeg mensen die geen 'fatsoenlijke' studie hebben gedaan en simpelweg zonder werk zitten. Hoe hard die lui ook solliciteren.
Hij klaagt over banen niet ik. Ik vraag alleen wat hij er aan gedaan heeft om die baan te krijgen.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:11 schreef Ziba het volgende:
[..]
Boeiend wat hij heeft gedaan om aan een baan te komen. Hij heeft toch een baan nu en doet zelfs vrijwilligerswerk.
En dus mogen die lui best zeiken en is dat geen onzin. Ook als je meetelt dat sommige mensen de capaciteiten niet hebben om een fatsoenlijke studie af te ronden. Volkomen machteloos sta je dan.quote:
Klagen lijkt mij wel terecht als je geen baan kunt (of kon) vinden terwijl je wel een studie hebt afgerond. Menselijk.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:12 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Hij klaagt over banen niet ik. Ik vraag alleen wat hij er aan gedaan heeft om die baan te krijgen.
Lees je eigen post nog eens zou ik zeggen.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:16 schreef Ziba het volgende:
[..]
En dus mogen die lui best zeiken en is dat geen onzin. Ook als je meetelt dat sommige mensen de capaciteiten niet hebben om een fatsoenlijke studie af te ronden. Volkomen machteloos sta je dan.
Zonder fatsoenlijke studie is er ook werk. Als je maar hard wil werken voor weinig geld.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:16 schreef Ziba het volgende:
[..]
En dus mogen die lui best zeiken en is dat geen onzin. Ook als je meetelt dat sommige mensen de capaciteiten niet hebben om een fatsoenlijke studie af te ronden. Volkomen machteloos sta je dan.
Fuck zeg, ik moet het wel voor je spellen he. Lees alles nog eens. Klagen is niet terecht als je alleen maar een beetje op internet neust en twee keer de telefoon op pakt. Echt wat een verwende zooi zeg.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:18 schreef Ziba het volgende:
[..]
Klagen lijkt mij wel terecht als je geen baan kunt (of kon) vinden terwijl je wel een studie hebt afgerond. Menselijk.
Vertel eens: wat voor werk?quote:Op donderdag 4 april 2013 12:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zonder fatsoenlijke studie is er ook werk. Als je maar hard wil werken voor weinig geld.
Hij werkt en doet vrijwilligerswerk. Laat hem lekker klagen als hij daar behoefte aan heeft.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:21 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Fuck zeg, ik moet het wel voor je spellen he. Lees alles nog eens. Klagen is niet terecht als je alleen maar een beetje op internet neust en twee keer de telefoon op pakt. Echt wat een verwende zooi zeg.
Callcenterwerk. Schoonmaakwerk. Keukenwerk. Postbezorging. Verkoop.quote:
Ja, vertel eens?quote:
Laat mij daar dan lekker op reageren als ik dat wil, wat een stompzinnige opmerking op een forum.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:23 schreef Ziba het volgende:
[..]
Hij werkt en doet vrijwilligerswerk. Laat hem lekker klagen als hij daar behoefte aan heeft.
Neenee, denk ik niet zo.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Callcenterwerk. Schoonmaakwerk. Keukenwerk. Postbezorging. Verkoop.
Wat denk je nietquote:
Voor bepaalde baantjes die jij noemt heb je al een opleiding en ervaring nodig. Zelfs voor schoonmaken (soms?). Bedoel: dan kiezen ze lieger voor een mbo'er met ervaring dan voor een henk die is afgestudeerd op iets heel anders.quote:
De vaste banen zijn er nog wel maar de werknemers (die nu eenmaal een democratische meerderheid vormen) hebben de werkgevers (een kleine minderheidsgroepering) via de stembus gedwongen om alle risco's die zij in hun leven kunnen hebben voor hun rekening te nemen. De werkgevers werden daar niet vrolijk van en hebben tegenmaatregelen genomen. De hebberige werknemers krijgen nu het lid op de neus. Wie zaait zal oogsten.quote:Op donderdag 4 april 2013 10:22 schreef SaxoPower het volgende:
Dat betwijfel ik. Ik ken talloze kansloze afgestudeerden waarbij hun bijbaan uiteindelijk hun primaire baan is geworden. Het kan gebeuren dat je culturele antropologie studeert en dan uiteindelijk bij de helpdesk van de KPN eindigt. Daar liggen ze bij KPN echt niet wakker om, als je maar bereid bent je handen uit je mouwen te steken.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:30 schreef Ziba het volgende:
[..]
Voor bepaalde baantjes die jij noemt heb je al een opleiding en ervaring nodig. Zelfs voor schoonmaken (soms?). Bedoel: dan kiezen ze lieger voor een mbo'er met ervaring dan voor een henk die is afgestudeerd op iets heel anders.
Ik weet 't niet. Volgens mij ligt het niet zo simpel meer. Ik weet wel zeker dat je voor sommige simpele baantjes die jij opnoemt diploma's nodig hebt.quote:Op donderdag 4 april 2013 13:04 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik. Ik ken talloze kansloze afgestudeerden waarbij hun bijbaan uiteindelijk hun primaire baan is geworden. Het kan gebeuren dat je culturele antropologie studeert en dan uiteindelijk bij de helpdesk van de KPN eindigt. Daar liggen ze bij KPN echt niet wakker om, als je maar bereid bent je handen uit je mouwen te steken.
En die diploma's kan je ook behalen bij de baas. Als student of net-afgestudeerde kan je ook taxichauffeur worden, zonder chauffeursdiploma. Die betaalt de baas voor je en in ruil daarvoor moet je x-jaar in dienst blijven voordat deze investering wordt kwijtgescholdenquote:Op donderdag 4 april 2013 14:08 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ik weet 't niet. Volgens mij ligt het niet zo simpel meer. Ik weet wel zeker dat je voor sommige simpele baantjes die jij opnoemt diploma's nodig hebt.
Prima en prima. Laat op die manier de markt maar een corrigerende invloed uitoefenen.quote:Op donderdag 4 april 2013 13:04 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik. Ik ken talloze kansloze afgestudeerden waarbij hun bijbaan uiteindelijk hun primaire baan is geworden. Het kan gebeuren dat je culturele antropologie studeert en dan uiteindelijk bij de helpdesk van de KPN eindigt. Daar liggen ze bij KPN echt niet wakker om, als je maar bereid bent je handen uit je mouwen te steken.
Prima dat je op die manier moet beginnen maar je moet wel altijd het perspectief hebben dat je met hard werken ook bovenmodaal gaat kunnen verdienen op een gegeven moment. Dit kan bijv. vorm worden gegeven door zo iemand de kans te geven om met zijn baan een opleiding te volgen (bijv. een loodgietersopleiding, daar kan je een aardig inkomen mee verdienen) zodat hij op een gegeven moment hard kan werke nvoor een bovenmodaal salaris. Wat we moeten voorkomen is dat zo iemand vast zit in die ene baan, dat hij 60 uur per week moet werken om te overleven. Er moet op zijn minst ruimte zijn voor scholing naast die baan zodat hij een beter leven kan krijgen.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zonder fatsoenlijke studie is er ook werk. Als je maar hard wil werken voor weinig geld.
Jij bent alweer de vele loonmatigingen vergeten (op initiatief van die werknemers (vakbonden)) en de stank voor dank die werknemers hiervoor kregen (loonkloof die groter werd, onverminderd outsourcen, herstructureren en dat soort shit)?quote:Op donderdag 4 april 2013 12:34 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De vaste banen zijn er nog wel maar de werknemers (die nu eenmaal een democratische meerderheid vormen) hebben de werkgevers (een kleine minderheidsgroepering) via de stembus gedwongen om alle risco's die zij in hun leven kunnen hebben voor hun rekening te nemen. De werkgevers werden daar niet vrolijk van en hebben tegenmaatregelen genomen. De hebberige werknemers krijgen nu het lid op de neus. Wie zaait zal oogsten.
Het is geen werk te noemen wat ik doe. Ik mag krantjes uitdelen 2keer per week.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:23 schreef Ziba het volgende:
[..]
Hij werkt en doet vrijwilligerswerk. Laat hem lekker klagen als hij daar behoefte aan heeft.
quote:Op donderdag 4 april 2013 12:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Callcenterwerk.(vaak ervaring gevraagd) Schoonmaakwerk.Vaak maar een aantal uur per week) Keukenwerk.(Ervaring) Postbezorging.(Niet veel uren) Verkoop.(Ervaring gevraagd)
Callcenter - starter/student zonder werkervaring: 176 vacaturesquote:
Niet eeuwig maar als je als werkgever nog voordat de volgende onderhandeling start die werknemers naait dan moet je niet verwachten dat ze de volgende keer weer akkoord gaan met die loonmatiging. Wat dat betreft vind ik het goed dat de vakbonden zich nu weer iets meer als vakbond gedragen. Het is tijd dat er weer eens een handreiking van de werkgeversbonden komt. Anders krijgen we straks working poor in Nederland. Onrealistisch hoge eisen stellen en enkel kijken naar de korte termijn is slecht voor de werknemer, op je rug gaan liggen met de pootjes omhoog eveneens. Ik hoop dat we weer wat in het midden uitkomen nu de vakbonden zich weer eventjes als vakbonden lijken te willen gedragen. Niet te snel staken, niet overdreven looneisen stellen maar wel eisen dat in ieder geval de inflatie de komende jaren wordt gecompenseerd en dat er een loonsverhoging is indien de resultaten voldoende zijn.quote:Op donderdag 4 april 2013 14:35 schreef GSbrder het volgende:
Loonmatiging klinkt heel nobel, maar dat hoeft natuurlijk niet tot eeuwige dankbaarheid van werkgevers te leiden.
Met de nodige risico's. Beter van niet.quote:Op donderdag 4 april 2013 14:45 schreef GSbrder het volgende:
Je kan je aanmelden als vrijwilliger voor medisch onderzoek.
Krijg je zo 1500 - 3000 voor.
Welke risico's? Als je hier in Nederland dergelijk onderzoek doet, mag het niet meer risico's opleveren dan deelname aan het maatschappelijk verkeer. Of denk je dat ze je onvruchtbaar maken of AIDS geven?quote:Op donderdag 4 april 2013 15:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met de nodige risico's. Beter van niet.
Het wordt ook tijd dat vakbonden bijvoorbeeld in het geval van Ahold niet elke keer staken omdat ze daarmee Albert Heijn onder druk zetten en in tijden van een landelijke nullijn 2,5% loonstijging verwachten. Zoiets kost op den duur gewoon banen, want dan zal Ahold flexwerkers in gaan zetten die ze eruit kunnen knikkeren als ze zulke fratsen uithalen.quote:Op donderdag 4 april 2013 15:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet eeuwig maar als je als werkgever nog voordat de volgende onderhandeling start die werknemers naait dan moet je niet verwachten dat ze de volgende keer weer akkoord gaan met die loonmatiging. Wat dat betreft vind ik het goed dat de vakbonden zich nu weer iets meer als vakbond gedragen. Het is tijd dat er weer eens een handreiking van de werkgeversbonden komt. Anders krijgen we straks working poor in Nederland. Onrealistisch hoge eisen stellen en enkel kijken naar de korte termijn is slecht voor de werknemer, op je rug gaan liggen met de pootjes omhoog eveneens. Ik hoop dat we weer wat in het midden uitkomen nu de vakbonden zich weer eventjes als vakbonden lijken te willen gedragen. Niet te snel staken, niet overdreven looneisen stellen maar wel eisen dat in ieder geval de inflatie de komende jaren wordt gecompenseerd en dat er een loonsverhoging is indien de resultaten voldoende zijn.
Natuurlijk zal in Nederland zo'n experiment enkel mogen worden uitgevoerd als er geen bekende ernstige risico's zijn. Het probleem is dat er ook onbekende risico's zijn.quote:Op donderdag 4 april 2013 15:03 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Welke risico's? Als je hier in Nederland dergelijk onderzoek doet, mag het niet meer risico's opleveren dan deelname aan het maatschappelijk verkeer. Of denk je dat ze je onvruchtbaar maken of AIDS geven?
Zoals ik zeg: niet op je rug gaan liggen met je pootjes omhoog maar ook geen onrealistische eisen stellen. De werkgevers daarentegen mogen een offer vragen van de werknemers op het moment dat het nodig is om het bedrijf gezond te houden en de werkgelegenheid te bewaren (hangt van de concurrentie af) maar ze moeten de werknemers dan ook laten delen in het succes met een goede salarisverhoging. Het spreekt voor zich dat kan en moet worden overwogen om een deel van de extra winst voor een spaarpotje (voor slechtere tijden) en voor investeringen te gebruiken.quote:Op donderdag 4 april 2013 15:04 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het wordt ook tijd dat vakbonden bijvoorbeeld in het geval van Ahold niet elke keer staken omdat ze daarmee Albert Heijn onder druk zetten en in tijden van een landelijke nullijn 2,5% loonstijging verwachten. Zoiets kost op den duur gewoon banen, want dan zal Ahold flexwerkers in gaan zetten die ze eruit kunnen knikkeren als ze zulke fratsen uithalen.
Het kan prima gaan om medicijnen waar bijwerkingen bekend van zijn en in kaart gebracht, maar waar men verder onderzoek noodzakelijk acht. Het is niet zo dat die 3000 euro een risico-vergoeding is, eerder een vergoeding voor het ongemak dat de vrijwilliger moet doorgaan (bloedonderzoek en urine-onderzoek om de paar uur is niet erg aantrekkelijk). Maar goed, ik sta open voor medische schandalenquote:Op donderdag 4 april 2013 15:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik denk dat er experimenten zijn waarbij er wel degelijk risico's zijn aangezien niet alles in kaart is gebracht. Meestal is het risico verwaarloosbaar maar je zal maar net deelnemen aan dat ene experiment met een stofje wat onverwachte bijwerkingen geeft, wat bijv. een interactie heeft met een nog onbekende receptor of cytokine of wat een of andere cascadereactie veroorzaakt. Er zijn onschuldige medische onderzoeken (MRI-scans bij linkshandige jonge mensen die niet roken om maar een voorbeeld te noemen (wat nog echt is gebeurd ook) maar daarvoor krijg je niet zulke bedragen, voor zulke bedragen kom je bij de farmaceutische industrie uit, nietwaar?
Het moet leuk zijn om met jou uit eten te gaan, immers kan in elk gerecht wel een nieuw stofje zitten waar je receptoren gevoelig voor blijkenquote:Op donderdag 4 april 2013 15:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Geloof mij, er zijn momenteel allerlei onverwachte bijwerkingen bekend die ze niet hadden verwacht tijdens de experimenten. Een van de bekendste en ernstigste voorbeelden is Softenon (merknaam voor thalidomide). Weinig mensen weten dat er nog steeds jaarlijks nieuwe stofjes en receptoren worden ontdekt in het menselijk lichaam. Zolang je niet alles in kaart hebt gebracht zijn onvoorspelbare bijwerkingen mogelijk met alle mogelijke gradaties.
Er zijn verschillende vormen van medicijnenonderzoek. Soms krijg je radioactief spul toegediend en testen ze malle dingen op je, maar soms is het ook onschuldig onderzoek zoals het meten van je longinhoud bij x of de gevoeligheid van je neushaartjes bij product Y. Dat is van een andere ordequote:Op donderdag 4 april 2013 15:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ben heel erg gemakkelijk bij het uit eten gaan, ik probeer bijna alles. Ik heb met veel plezier geëxperimenteerd bij de Mexicaan.
Dat zou jij niet roepen als jouw vriending een zwaar gehandicapte baby had gekregen omdat ze deelnam aan het Softenon-experiment.
Als mensen al honderden jaren bepaalde ingrediënten hebben gegeten dan is er uitgebreid geëxperimenteerd, dan weet ik dus dat ik dat min of meer veilig kan eten. Ik heb er geen probleem mee om wat risico te nemen maar het moet geen zinloos risico zijn.
Jup.quote:Op donderdag 4 april 2013 13:04 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wellicht. Een studiegenoot van mij, die als 4e-jaars nog geen P had en met 95 studiepunten maar matigjes vorderde, heeft bij de bijbaan die ik samen met hem heb gevonden een functie als teamcoach gekregen. Dat was een verzekeringsmaatschappij waar hij in de eerste paar jaren enkele vakdiploma's behaalde en hij tenslotte dus naar een leidinggevende doorgroeide. Hij is gestopt met zijn studie en heeft niet eens een WO-P om te overleggen aan een nieuwe werkgever, alleen een jaar bij de KMA en een VWO-diploma.quote:Op donderdag 4 april 2013 17:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ben me bij een sollicitatie bewust van wat een werkgever zoekt. Bovendien zou ik niet voor een baan gaan solliciteren waarvan ik bij voorbaat al beren op de weg zie liggen.
Terzijde, een werkgever die mij verplicht om op kosten van de zaak een taalcursus te volgen is voor mij een grote pré. Het kan alleen maar helpen!
Jij noemt een aantal zaken die relatief gemakkelijk gingen toen jij afgestudeerd was, mede omdat jij een bepaald diploma had (welk diploma?). Bij een bakker werken zal wat gemakkelijker gaan (uit de hand gelopen bijbaan?), ook zonder een noemenswaardig diploma te hebben, een verzekeringsbedrijf zal graag zien dat je een noemenswaardig diploma hebt, een andere situatie dan waar ze vanuit gingen ("ook zonder diploma...hard werken voor weinig geld").
Het is voor mij een raadsel hoe Jan Modaal eventjes een bedrijfje kan beginnen wat video-opnames maakt. Please enlighten me, want zoiets lijkt me hartstikke interessant. De opstartkosten zijn niet gering en zonder portfolio lijkt het mij lastig om klanten te werven. Ben ik nu te pessimistisch?
Het punt van ziba is toch ook wel valide. Waar een werkgever keuze heeft (en dat is nu het geval) zal ze ook voor ongeschoold werk eerder iemand kiezen met ervaring dan een volledige nieuweling. Het is momenteel gewoon niet echt een werknemersmarkt meer.quote:Op donderdag 4 april 2013 14:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Callcenter - starter/student zonder werkervaring: 176 vacatures
Schoonmaak - starter/student zonder werkervaring, minimaal 32 uur: 19 vacatures
Keuken - starter/student zonder werkervaring: 2 vacatures
Bezorging/Post - starter/student zonder werkervaring, minimaal 24 uur: 33 vacatures
Verkoop - starter/student zonder werkervaring: 300 vacatures
Dan moet je je, door je toegenomen sociale-, verbale- of anderszins softe skills positief onderscheiden t.o.v. de ongeschoolde concurrentie. Uiteindelijk zoeken werkgevers ook geen werknemers meer voor het leven, zeker niet in de door mij aangehaalde sectoren, waar de doorlooptijd toch al niet hoger ligt dan een paar jaar.quote:Op donderdag 4 april 2013 18:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het punt van ziba is toch ook wel valide. Waar een werkgever keuze heeft (en dat is nu het geval) zal ze ook voor ongeschoold werk eerder iemand kiezen met ervaring dan een volledige nieuweling. Het is momenteel gewoon niet echt een werknemersmarkt meer.
Een beetje gevoel voor werkvloerhierarchie zie je ook vaak bij mensen die een studie gevolgd hebben.. Met het risico dat ik met mijn gechargeer mensen tegen de haren instrijk; ongeschoolde werknemers kunnen zich op sommige situaties toch net iets botter, minder listig of minder bewust gedragen, zeker als het op de relatie met de baas aankomt. Het zijn geen kwade mensen, maar hebben, mede door hun aversie tegen school en studie, vaak wel een wat recalcitrant karakterquote:Op donderdag 4 april 2013 18:31 schreef 99.999 het volgende:
Een goede babbel kan geen kwaad inderdaad.
Op zich is er niets mis met niet altijd in het gareel lopen. Op die wijze kun je je immers ook onderscheiden.quote:Op donderdag 4 april 2013 18:36 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Een beetje gevoel voor werkvloerhierarchie zie je ook vaak bij mensen die een studie gevolgd hebben.. Met het risico dat ik met mijn gechargeer mensen tegen de haren instrijk; ongeschoolde werknemers kunnen zich op sommige situaties toch net iets botter, minder listig of minder bewust gedragen, zeker als het op de relatie met de baas aankomt. Het zijn geen kwade mensen, maar hebben, mede door hun aversie tegen school en studie, vaak wel een wat recalcitrant karakter.
Dat weet je vaak pas als je het gesprek aangaat. Of denk jij werkelijk dat een vacature alle ins en outs al aangeeft?quote:Op donderdag 4 april 2013 17:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ben me bij een sollicitatie bewust van wat een werkgever zoekt. Bovendien zou ik niet voor een baan gaan solliciteren waarvan ik bij voorbaat al beren op de weg zie liggen.![]()
Waarom nou weer op kosten van de zaak? JIJ wil die baan toch? En we hebben het hier niet over een cursus SAP5.3 of STORK-TechnicalSoftware6.17, mon dieu, we hebben het over een cursus Frans. Die cursus is niet gerelateerd aan het werk, slechts noodzakelijk voor jou om die baan te krijgen. En we hebben het ook niet over een cursus van miljoenen, voor een paar honderd euro heb je een prima cursus Frans, waar je je hele leven plezier van gaat hebben; je zegt het zelf al! Een minieme investering in jezelf en in je eerste vaste voltijdbaan.quote:Terzijde, een werkgever die mij verplicht om op kosten van de zaak een taalcursus te volgen is voor mij een grote pré. Het kan alleen maar helpen!
- aanname en wederom iets waarmee je je verdedigt, om je maar niet teveel te hoeven inzettenquote:Jij noemt een aantal zaken die relatief gemakkelijk gingen toen jij afgestudeerd was, mede omdat jij een bepaald diploma had (welk diploma?). Bij een bakker werken zal wat gemakkelijker gaan (uit de hand gelopen bijbaan?), ook zonder een noemenswaardig diploma te hebben,
Helemaal niet waar. Zie GSbrder, en ook genoeg andere voorbeelden van mensen die misschien de HAVO hebben afgemaakt, maar INZET tonen en daarom binnenstromen.quote:een verzekeringsbedrijf zal graag zien dat je een noemenswaardig diploma hebt,
Duidelijk. En meer dan pessimistisch ben je constant op zoek naar excuses om het maar niet te hoeven doen of zien. Natuurlijk, de beste man in kwestie is een studiegenoot van Koos en kent dus het klappen van de zweep van interviewen en filmen. Maar hij doet het toch maar. Naast een hele zooi bijbaantjes, een studie en -zoals gezegd- een jaar offline leven (geen sinecure!). In september komt zijn boek uit, ik ben er reuze benieuwd naar.quote:Het is voor mij een raadsel hoe Jan Modaal eventjes een bedrijfje kan beginnen wat video-opnames maakt. Please enlighten me, want zoiets lijkt me hartstikke interessant. De opstartkosten zijn niet gering en zonder portfolio lijkt het mij lastig om klanten te werven. Ben ik nu te pessimistisch?
Zwaar maar mooi werk wat volgens mij een prima basis legt voor je latere leven (handen uit de mouwen leren steken).quote:ja, ik begon met bakken op mijn 16e en heb alles gedaan (op zondagen stond ik vaak alleen en betekent het alles doen; deeg draaien, verwerken, afbakken, verkopen, schoonmaken, alles).
Dat heb ik niet gezegd, jij gebruikte als voorbeeld dat de werkgever als eis stelt om Frans te leren, ik vulde in dat de werkgever dat dan zou betalen. Het kan dat dat wel zo is, het kan dat het niet zo is. Hoe dan ook, als ik zodoende een mooie baan kan krijgen dan betaal ik ook rustig zelf een cursus. Liever zou ik eigen voor die tijd op eigen houtje de taal beter leren en via een examen bewijzen dat ik die taal voldoende beheers. Het scheelt een hoop kosten en ik kan zelf ook wel een boekje lezen.quote:ik ga ECHT geen cursus Frans betalen, dat moeten JULLIE doen
Welke context?quote:ik ga echt niet voor noppes in het weekend werken....
Geen investering is belangrijker dan een investering in je eigen gezondheid. Hoe gezonder ik ben hoe meer ik kan investeren in de toekomst. Zelfs al zijn de risico's beperkt, waarom zou je die risico's nemen wanneer ze niet nodig zijn?quote:neeeee ik ga echt niet akkoord met eventuele risico's van dit en dit testmedicijn...
En Bram wil alle medisch specialisten wegsaneren met een maximumsalaris van 6000 euro per maand, dus dat wordt een mooi zooitje.quote:Op donderdag 4 april 2013 23:17 schreef GSbrder het volgende:
Iemand moet de eerste zijn op wie die medicijnen getest worden, hè?
Te weinig marktwerkingquote:
Verzekeraars concurreren ook maar matig voor wat betreft de prijs. Ze krijgen de bulk toch van de overheid en kunnen alleen met de aanvullende pakketten / verhoogde eigen risico's differentiëren.quote:Op vrijdag 5 april 2013 00:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat sowieso. Het is niet dat een patiënt even gaat onderhandelen met tig artsen of teams van artsen en verpleegkundigen gaat onderhandelen over de prijs. Hij betaalt imnmers niet direct de prijs. Het aanbod van artsen is kunstmatig laag aangezien al decennia lang minder dan de helft van de geschikte mensen binnen Nederland (België en Duitsland waren een optie) mocht beginnen met de opleiding geneeskunde.
Deels eens ben ik het hiermee, ik heb het al eens eerder genoemd terug zoals het was.quote:Op vrijdag 5 april 2013 00:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Eens. Daarom heb ik liever 1 publieke medische verzekering die onderhandelt met de artsen en farmaceutische bedrijven. We zullen het er maar niet over hebben hoe die verzekeringsbedrijven zich proberen te onderscheiden, bijvoorbeeld met brillen, de anticonceptiepil en met magisch water.
Ik respecteer ieders geloof maar evidence based vergoeden lijkt me geen slechte zaak.
Ho, ik klik net voor de onzin op één vacature en daar staat dan dat je vijf jaar werkervaring moet hebben bij zo'n tekstje. Is dus ook niet helemaal betrouwbaar dit.quote:Op donderdag 4 april 2013 14:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Callcenter - starter/student zonder werkervaring: 176 vacatures
Schoonmaak - starter/student zonder werkervaring, minimaal 32 uur: 19 vacatures
Keuken - starter/student zonder werkervaring: 2 vacatures
Bezorging/Post - starter/student zonder werkervaring, minimaal 24 uur: 33 vacatures
Verkoop - starter/student zonder werkervaring: 300 vacatures
Of een goede kruiwagen hebben denk ik dan he!quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Helaas moet je als beginnende werknemer liegen over ervaring bij dit soort baantjes. Niemand kan ervaring opdoen als overal ervaring wordt geëist en zo goed als overal wordt ervaring geëist.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |