Nu.nlquote:De Nederlandse Spoorwegen wil de mening van reizigers minder laten meetellen bij het beoordelen van hun prestaties, om zo de kans op een boete te verkleinen.
Dat meldt RTL vrijdag.
De NS vindt dat zijn reizigers te negatief zijn over hun prestaties en willen de zeven punten waar mensen op kunnen oordelen beperken tot één.
De overheid rekent de NS sinds 2008 af op prestaties die ze onder andere meten door reizigersonderzoek. In 2012 kreeg het bedrijf zo 2,75 miljoen euro boete.
Staatssecretaris Mansveld van Spoor wil echter voorlopig niet meewerken aan het plan. "Reizigers moeten centraal staan in het handelen van aanbieders van openbaar vervoer."
Dat vat het aardig samen. Zelden een bedrijf gezien dat zaken zo autistisch en als gevolg daarvan in dit geval zelfingenomen bekijkt.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 07:54 schreef NomanIW het volgende:
Het falen van een dienstregeling is vervelend, maar acceptabel in zekere zin.
Dat godsgeklaagde gelul van die gasten is daarentegen reden zat de woordvoerder eens goed af te ranselen met een mooie koppelriem
Het is een 'gevoelskwestie'quote:Op vrijdag 29 maart 2013 08:04 schreef Igen het volgende:
O ja, ze doen te pas en te onpas de winterdienstregeling, officieel rijden ze daardoor op tijd, en als de klant desondanks ontevreden is dan is heeft de klant het "fout".
NS heeft nog nooit van "klant is koning" gehoord zeker? Ze hebben zo te zien nog echt zo'n staatsbedrijf-mentaliteit.
En dan over de hele reis, niet alleen de losse stukjes he?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 08:03 schreef raptorix het volgende:
Geef alle data van werkelijke treintijden maar vrij, dan zal ik eens objectief berekenen wat de stiptheid is.
Wat is onredelijk negatief?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 08:12 schreef _NZT_ het volgende:
Dat sommige mensen onredelijk negatief zijn is waar, al rijd de trein nog optijd, dan is het nog niet goed.
Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling is bij mij ongeveer 3 op de 4 treinen 5 tot 10 minuten te laat. Daarom moet ik een trein eerder nemen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:27 schreef DS4 het volgende:
Ik kan het wel plaatsen. Mijn ervaring is dat reizen met de trein er de afgelopen 10-15 jaar weldegelijk op vooruit is gegaan. Ik heb ook zelden last van echte vertraging (1 of 2 minuten vind ik niet zo relevant). Wat zeg ik, ik kan mij de laatste keer dat ik echt forse vertraging had niet heugen, waar het 15 jaar geleden schering en inslag was (ok, toen maakte ik ook vaker gebruik van de NS, aangezien ik toen nog in de Randstad woonde).
Dit ook dus. Hij is vertraagd, hup we halen hem eruit, dan komt ie niet op de vertragingstaten.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:45 schreef TNA het volgende:
Treinen laten uitvallen omdat ze dan niet langer vertraagd zijn
Lijkt wel op een NS'er dit.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:27 schreef DS4 het volgende:
Ik kan het wel plaatsen. Mijn ervaring is dat reizen met de trein er de afgelopen 10-15 jaar weldegelijk op vooruit is gegaan. Ik heb ook zelden last van echte vertraging (1 of 2 minuten vind ik niet zo relevant). Wat zeg ik, ik kan mij de laatste keer dat ik echt forse vertraging had niet heugen, waar het 15 jaar geleden schering en inslag was (ok, toen maakte ik ook vaker gebruik van de NS, aangezien ik toen nog in de Randstad woonde).
Het nadeel van de reizigers naar hun mening vragen is dat tevreden reizigers geneigd zijn om niets in te vullen, waar ontevreden reizigers (al dan niet terecht ontevreden) hun kans schoon zullen zien om van hun hart geen moordkuil te maken... In die zin lijkt mij het dan ook niet zo vreemd dat de NS meent dat aan de hand van zo'n enquête geen betrouwbaar beeld ontstaat. Ik ben dan ook eigenlijk wel benieuwd hoe het voorstel van de NS precies luidt. Als men betere, objectievere, meetgegevens wil gebruiken vind ik dat helemaal niet zo vreemd. Indien dat zo is, dan heeft dat niets te maken met niet willen luisteren naar reizigers, maar gewoon het scheppen van een beter beeld.
En daarna lost ie gewoon op in de lucht ofzo?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:07 schreef RetepV het volgende:
En als een sprinter éénmaal vertraagd is, dan moet hij vaak nog meerdere keren wachten om een sneltrein er langs te laten. Dus die sprinter vertraagt dan alleen nog maar meer.
Strikt genomen heeft hij best een punt, ware het niet dat als je naar de lijn die in de opstelling van de NS op dit punt zit het nogal schunnig wordt.quote:
Dit is ECHT ontzettende onzin.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:27 schreef DS4 het volgende:
Het nadeel van de reizigers naar hun mening vragen is dat tevreden reizigers geneigd zijn om niets in te vullen, waar ontevreden reizigers (al dan niet terecht ontevreden) hun kans schoon zullen zien om van hun hart geen moordkuil te maken...
DS4 zegt dan ook niks over het uit laten vallen van treinen en de winterdienstregeling te pas en te onpas inzetten, ook heel typisch.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:14 schreef Specularium het volgende:
DS4 vindt het wel weer een goed idee.
Typisch.
Al zouden ze extra negatief zijn, om je service als NS zijnde te optimaliseren zou ik altijd van de meest negatieve beoordelingen uit gaan. Perfectie is natuurlijk niet haalbaar, maar je kunt je kop niet in het zand steken voor kritiek van de reiziger.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:27 schreef DS4 het volgende:
Het nadeel van de reizigers naar hun mening vragen is dat tevreden reizigers geneigd zijn om niets in te vullen, waar ontevreden reizigers (al dan niet terecht ontevreden) hun kans schoon zullen zien om van hun hart geen moordkuil te maken... In die zin lijkt mij het dan ook niet zo vreemd dat de NS meent dat aan de hand van zo'n enquête geen betrouwbaar beeld ontstaat. Ik ben dan ook eigenlijk wel benieuwd hoe het voorstel van de NS precies luidt. Als men betere, objectievere, meetgegevens wil gebruiken vind ik dat helemaal niet zo vreemd. Indien dat zo is, dan heeft dat niets te maken met niet willen luisteren naar reizigers, maar gewoon het scheppen van een beter beeld.
Wij weten sowieso al niet hoe deze enquetes afgenomen worden. Dus om nu te gaan beweren dat door enquetes te houden je meer negatieve als positieve reacties krijgt is ook nogal voorbarig zonder perfecte kennis van de onderzoeksmethodiek van de NS.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:27 schreef DS4 het volgende:
Ja, "ik ga elke dag met de auto omdat de trein kut en te duur is". Zegt genoeg lijkt me.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 07:44 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Wie moeten er dan beoordelen over de kwaliteit van het openbaar vervoer? Mensen die elke dag met de auto gaan?![]()
Ik kan mij hier wel enigszins in vinden, ook al wil ik het wel iets nuanceren. Ik reis ook dagelijks (werkweek althans) met de trein en op zich is op mijn traject er niet zoveel mis. Nu moet ik wel zeggen dat mijn traject niet zo lang is en uiteindelijk maar 2 stations aandoet, waarvan 1 al de eindbestemming is. Desondanks is het ding bijna altijd wel op tijd, conducteurs daar zijn prima lui. Daar niets over te klagen. Wat wel zo is, is dat de NS nogal eens door een ondergrens kan zakken.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:27 schreef DS4 het volgende:
Onzin. Er zijn zo veel internetsites waar klanten beoordelingen kunnen geven en vaak genoeg is dan de gemiddelde score een 9 ofzo. Het is dus gewoon echt niet waar dat alleen zeikerds van zich laten horen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:27 schreef DS4 het volgende:
quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:29 schreef Meike26 het volgende:
Van mij mogen er ook wel een handje vol bestuurders een halfjaar op stage in Japan.
Dan zie je volgens mij het verschil wel tussen spoorwegbedrijfje spelen versus spoorwegbedrijfje zijn !
Dit. Afgelopen zondagavond nog gehad van utrecht naar rotterdam toe. Eerst 10 min vertraging, dan 20 en daarna gewoon de dienstregeling van een half uur later. De vertragingen werden keurig gemeld, toen met overging op de volgende trein werden de borden subtiel omgedraaid en verder niks. Vraag mij dan altijd wel af waar die hele trein uberhaupt is gebleven. Daar zaten toch mensen in?.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:45 schreef TNA het volgende:
Treinen laten uitvallen omdat ze dan niet langer vertraagd zijn
En die geschrapte trein komt nooit meer terug in de statistieken.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:52 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dit. Afgelopen zondagavond nog gehad van utrecht naar rotterdam toe. Eerst 10 min vertraging, dan 20 en daarna gewoon de dienstregeling van een half uur later. De vertragingen werden keurig gemeld, toen met overging op de volgende trein werden de borden subtiel omgedraaid en verder niks. Vraag mij dan altijd wel af waar die hele trein uberhaupt is gebleven. Daar zaten toch mensen in?.
Kom je in een profvolle trein doordat die extreem klein is, terwijl de trein vanuit brabant naar rotterdam toe door de weeks laat in de avond zo langs id dat die nauwelijks op perron past terwijl er niemand in zit.
Nee, gewoon een tevreden reiziger. Mag het?quote:
Is Nederlands een beetje te hoog gegrepen voor je? Er staat niet dat ik het idee goed vind, maar dat ik een objectievere meetmethode een goed idee vind en dat ik dus wel eens de plannen wil zien...quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:14 schreef Specularium het volgende:
DS4 vindt het wel weer een goed idee.
Typisch.
Tuurlijk mag dat, maar je kan niet je eigen ervaring laten opwegen tegen de duizenden andere negatieve ervaringen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, gewoon een tevreden reiziger. Mag het?
Voor de goede orde, dat zou m.i. meegenomen moeten worden in de meting.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:16 schreef Scorpie het volgende:
DS4 zegt dan ook niks over het uit laten vallen van treinen en de winterdienstregeling te pas en te onpas inzetten, ook heel typisch.
O, het is prima om de klachten te inventariseren en serieus te nemen, maar dat staat los van de vraag of het een goede norm is.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:16 schreef Jivis het volgende:
Al zouden ze extra negatief zijn, om je service als NS zijnde te optimaliseren zou ik altijd van de meest negatieve beoordelingen uit gaan. Perfectie is natuurlijk niet haalbaar, maar je kunt je kop niet in het zand steken voor kritiek van de reiziger.
Ik zeg alleen maar dat mensen die ontevreden zijn eerder geneigd zijn om zoiets in te vullen. Dat is een feit van algemene bekendheid en staat los van de vraagstelling.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:19 schreef Basp1 het volgende:
Wij weten sowieso al niet hoe deze enquetes afgenomen worden. Dus om nu te gaan beweren dat door enquetes te houden je meer negatieve als positieve reacties krijgt is ook nogal voorbarig zonder perfecte kennis van de onderzoeksmethodiek van de NS.
Waar doe ik dat? Ik zeg dat IK het kan plaatsen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:00 schreef HeatWave het volgende:
Tuurlijk mag dat, maar je kan niet je eigen ervaring laten opwegen tegen de duizenden andere negatieve ervaringen.
Dat is ook niet meer dan een assumptie waarbij volgens mij als ik het goed heb die interviews vaak in treinen afgenomen worden en wat ik dan zie dat de meeste mensen wel gewoon die vragenlijst invullen. Of zijn dan al die mensen ontevreden volgens jou.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik zeg alleen maar dat mensen die ontevreden zijn eerder geneigd zijn om zoiets in te vullen. Dat is een feit van algemene bekendheid en staat los van de vraagstelling.
twitter:Duckstadkrant twitterde op vrijdag 29-03-2013 om 08:23:00Uit een tevredenheidsonderzoek bij de Duckstadse Spoorwegen kwam naar voren dat het bedrijf zijn klanten maar "mwoah" vindt. reageer retweet
Hoeveel zwervers zijn er eigenlijk buiten de intercity stations? Juist op de stoptrein stations is het een tochthok en mag je als je pech hebt lang wachten zonder voorzieningen. En om de NS dan nog een zwarte piet toe te spelen ze noemen stoptreinen tegenwoordig sprinters omdat het hipper klinkt maar die krengen stoppen nog steeds bij elk boerengehucht.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:19 schreef Kansenjongere het volgende:
Er is wifi in de trein omdat de Nederlandse overheid dat wel een leuk idee vond om geld aan uit te geven, niet omdat de NS daar behoefte aan had.
Dat al die stations zo koud zijn is volgens mij een bewuste keuze om te voorkomen dat het hangplekken voor zwervers worden.
Als er objectieve data bestaat die de mening van jouw team manager tegenspreekt, dan moet je dat zeker doen, sterker nog, dat zal waarschijnlijk ook bijna niemand laten. Waarom werkt het bij de NS dan anders?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:56 schreef RetepV het volgende:
Hahahahahahaha, ik las het en ik dacht: wow, als dit werkt, dan ga ik het ook bij mijn baas proberen. Ik vind dat hij de mening van mijn team manager ook minder zwaar moet mee laten wegen in de beoordeling of ik meer salaris moet krijgen of niet. Mijn team manager is veel te negatief in zijn meningen.
Alles wat jij zegt kan je objectief vaststellen (aantal vervoerde passagiers per uur zonder aangepaste dienstregeling en met aangepaste dienstregeling bijv., ik verzin maar wat). Je hebt geen enkele mening van een passagier nodig om te bepalen of een aangepaste dienstregeling wel of geen goed idee is.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 08:12 schreef _NZT_ het volgende:
Dat sommige mensen onredelijk negatief zijn is waar, al rijd de trein nog optijd, dan is het nog niet goed.
Alleen om dan meteen de hele evaluatie van de reiziger uit de beoordeling te drukkenDaarnaast denkt NS goed bezig te zijn met de aangepaste dienstregeling, maar dit zorgt voor veel frustratie bij de reiziger. Zodra de temperatuur in de buurt komt van het vriespunt word de aangepaste regeling alweer uit de kast getrokken.
Bij het enige stoptreinstation waar ik af en toe kom hebben ze het op een gegeven moment maar opgegeven om de ruiten in de wachtruimtes te blijven vervangen nadat deze voortdurend werden gesloopt door het lokale tuig. Triest, maar ik kan ze geen ongelijk geven.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoeveel zwervers zijn er eigenlijk buiten de intercity stations? Juist op de stoptrein stations is het een tochthok en mag je als je pech hebt lang wachten zonder voorzieningen. En om de NS dan nog een zwarte piet toe te spelen ze noemen stoptreinen tegenwoordig sprinters omdat het hipper klinkt maar die krengen stoppen nog steeds bij elk boerengehucht.
Oh, dat zal zeker waar zijn, maar het gaat in deze meer om de manier waarop het gebracht wordt natuurlijk. De NS wordt al niet al te hoog aangeschreven en als ze dan opeens met zo'n mededeling komen werkt dat niet echt mee. Misschien moeten ze zich eerder bezig houden met imagoverbetering dan dat ze dit soort berichten naar buiten brengen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:42 schreef Merkie het volgende:
Ik snap de reacties in dit topic niet zo. Prestaties van transportbedrijven zijn vrij eenvoudig objectief te meten, waarom zou daar een reizigersonderzoek voor zijn? Ik ben het er eigenlijk wel mee eens dat het nergens op slaat om een boete te betalen voor (onterecht) negatief sentiment.
[..]
Als er objectieve data bestaat die de mening van jouw team manager tegenspreekt, dan moet je dat zeker doen, sterker nog, dat zal waarschijnlijk ook bijna niemand laten. Waarom werkt het bij de NS dan anders?
Team manager: "Je bent vaak te laat, je loopt de kantjes er vanaf, je bent een sukkel!"
RetepV: "Ik heb hier de gegevens voor me van mijn inkloktijden, hieruit blijkt dat ik de afgelopen 100 dagen welgeteld één keer te laat ben geweest (2 minuten). Verder is mijn productivteit 20% hoger dan het gemiddelde en help ik mijn collega's altijd als zij het drukker hebben dan ik. Dat kan je hier in de urenregistratie perfect zien: *uitgeprint A4'tje'*"
Zo zou iedereen dat doen, als ze die data voor handen zouden hebben. De NS heeft die data voor handen. Wel leuk dat je met je "ridiculiserende" vergelijking jezelf eigenlijk alleen maar tegenspreekt.
De NS heeft (kennelijk) een verzoek ingediend bij de staatssecretaris, ze brengen dit niet zelf naar buiten. In dit geval is RTL verantwoordelijk voor de manier waarop het gebracht wordt, niet de NSquote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:55 schreef Jivis het volgende:
[..]
Oh, dat zal zeker waar zijn, maar het gaat in deze meer om de manier waarop het gebracht wordt natuurlijk. De NS wordt al niet al te hoog aangeschreven en als ze dan opeens met zo'n mededeling komen werkt dat niet echt mee. Misschien moeten ze zich eerder bezig houden met imagoverbetering dan dat ze dit soort berichten naar buiten brengen.
Het gaat natuurlijk niet alleen om de data die je verzamelt, maar ook om het signaal dat je afgeeft wanneer je laat zien dat je 'geeft' om de mening van de reiziger. Nu komt het over alsof het ze het op een soort neerbuigende manier geen reet kan schelen wat de burger er van vindt.
Internationale normen. Aangezien mensen graag willen vergelijken hoe de NS het doet in vergelijking met haar buitelandse collega's is het wel zo handig om dezelfde criteria te gebruiken. Voorheen hanteerde de NS strengere criteria (3 minuten), ze maakten er (mijns inziens terecht) bezwaar tegen toen ze vervolgens het verwijt kregen dat ze meer vertragingen hadden dan ons omringende landen (waar ze een grens van 5 minuten aanhielden).quote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:58 schreef bijdehand het volgende:
Laat de NS dan ook niet meer spelen met de begrippen vertraging en dergelijke. Nu is er volgens mij geen vertraging als de trein maar een minuut of 3 te laat is, terwijl dat gewoon niet klopt.
Ja hallo, als jij als NS een dergelijk verzoek indient kun je natuurlijk zien aankomen dat het op deze manier in de media gebracht gaat wordenquote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:56 schreef Merkie het volgende:
[..]
De NS heeft (kennelijk) een verzoek ingediend bij de staatssecretaris, ze brengen dit niet zelf naar buiten. In dit geval is RTL verantwoordelijk voor de manier waarop het gebracht wordt, niet de NS.
Dat is onzin. Dit gaat om de meting op basis waarvan men een boete kan krijgen. Die wil men anders. Gewoon op basis van meer objectieve gegevens begrijp ik. En dat lijkt mij redelijk.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:10 schreef Basp1 het volgende:
De NS is gewoon weer op zijn arrogant (klanten zijn maar een last) modus geschakeld. Bij gratie van de klanten bestaat dat bedrijf maar dat heeft men nog steeds niet door.
Uiteraard kan je zien aankomen dat het in de media gebracht gaat worden, maar moet de NS dan maar geen verzoek indienen?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:02 schreef Jivis het volgende:
[..]
Ja hallo, als jij als NS een dergelijk verzoek indient kun je natuurlijk zien aankomen dat het op deze manier in de media gebracht gaat worden. Los van het gegeven dat deze reizigers'participatie' misschien wel of niet bijdraagt is het inderdaad zoals de staatssecrateris zegt: de reiziger hoort centraal te staan.
En ik betaal liever meer. Dan graag ook nog betere stoelen. Eigenlijk zou er een derde klasse bij moeten en de eerste klasse opwaarderen...quote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:15 schreef ieniminimuis het volgende:
Wifi in de trein: hartstikke leuk, maar ik betaal liever wat minder voor de trein.
Pas op hoor... tevreden zijn mag niet!quote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:21 schreef CaptainCookie het volgende:
De NS doet het ook helemaal niet zo slecht. En ik ga er elke dag mee, in de randstad.
Tevreden / niet tevreden is niet zo relevant, daar gaat het toch omquote:
Precies!quote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:42 schreef Merkie het volgende:
Ik snap de reacties in dit topic niet zo. Prestaties van transportbedrijven zijn vrij eenvoudig objectief te meten, waarom zou daar een reizigersonderzoek voor zijn? Ik ben het er eigenlijk wel mee eens dat het nergens op slaat om een boete te betalen voor (onterecht) negatief sentiment.
Dat is ook weer waar.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:09 schreef Merkie het volgende:
Tevreden / niet tevreden is niet zo relevant, daar gaat het toch om?
Inderdaad, de mening van de reiziger telt zeker, en daar moet ook wat gedaan mee worden (logisch, elk bedrijf doet klanttevredenheidsonderzoeken). Maar als uit objectieve data blijkt dat de NS de hoogste stiptheid ter wereld heeft (is waarschijnlijk niet zo, maar de NS staat wel in de top 5 geloof ik) en de reiziger vervolgens van mening is dat dit niet zo is (tsja) en de NS daar dan een boete voor krijgt, dat slaat eigenlijk gewoon nergens op.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:10 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is ook weer waar.
Op zich vind ik het niet zo gek om de mening van de reiziger mee te nemen in de beoordeling, maar als uit objectieve metingen blijkt dat het goed gaat zou er m.i. geen boete moeten volgen.
Hoe meet je dan objectief in hoeverre mensen geïnformeerd zijn over calamiteiten? Hoe meet je objectief hoe schoon de treinen zijn?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:42 schreef Merkie het volgende:
Het probleem is dat ze hun stiptheid manipuleren door van te voren het reisschema aan te passen en treinen niet te laten rijden. Daardoor is de stiptheid op papier weliswaar hoger, maar de daadwerkelijke dienstverlening slechter. Als de NS geen enkele trein laat rijden, is hun stiptheid 100%. Dat is natuurlijk zo krom als een hoepel en daar zijn mensen terecht ontevreden over.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:12 schreef Merkie het volgende:
[..]
Maar als uit objectieve data blijkt dat de NS de hoogste stiptheid ter wereld heeft (is waarschijnlijk niet zo, maar de NS staat wel in de top 5 geloof ik) en de reiziger vervolgens van mening is dat dit niet zo is (tsja) en de NS daar dan een boete voor krijgt, dat slaat eigenlijk gewoon nergens op.
1. Aantal mensen dat de NS app heeft geïnstalleerd en pushberichten ontvangt bij calamiteiten. Aantal mensen dat bereikt wordt met de Teletekst-pagina over het spoor. Aantal mensen dat de website leest. Zet dit uit tegenover het aantal reizigers. Verzin wat leuks. Dit heb ik in 30 seconden bedacht, ik denk dat als een slim iemand bij de NS er aan werkt hij binnen een dag wel iets heeft waar je wat mee kan.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hoe meet je dan objectief in hoeverre mensen geïnformeerd zijn over calamiteiten? Hoe meet je objectief hoe schoon de treinen zijn?
Dat is een kwestie van goed meten... Schoon zijn van de treinen kun je ook meten, informatievoorziening kun je wellicht het beste halen uit de enquête, al kun je daar ook een referentiemeting op loslaten.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:15 schreef Tijn het volgende:
Het probleem is dat ze hun stiptheid manipuleren door van te voren het reisschema aan te passen en treinen niet te laten rijden. Daardoor is de stiptheid op papier weliswaar hoger, maar de daadwerkelijke dienstverlening slechter. Als de NS geen enkele trein laat rijden, is hun stiptheid 100%. Dat is natuurlijk zo krom als een hoepel en daar zijn mensen terecht ontevreden over.
Daarom moet je ook niet alleen stiptheid meten. Maar alsnog zie ik niets wat niet objectief gekwantificeerd kan worden. Jij wel?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het probleem is dat ze hun stiptheid manipuleren door van te voren het reisschema aan te passen en treinen niet te laten rijden. Daardoor is de stiptheid op papier weliswaar hoger, maar de daadwerkelijke dienstverlening slechter. Als de NS geen enkele trein laat rijden, is hun stiptheid 100%. Dat is natuurlijk zo krom als een hoepel en daar zijn mensen terecht ontevreden over.
Je herhaalt je argumenten, maar het gaat mij juist om het gegeven dat de NS hiermee de reiziger nog eens extra in het harnas jaagt. In een tijd waarin het imago van de NS tot het dieptepunt is gedaald, lijkt het me dat je juist wil dat de reiziger je organisatie weer meer gaat waarderen. Ik zie het alweer gebeuren dat er komend jaar weer een paar enorme vertragingen plaatsvinden en dan wordt door de media ook dit nieuwtje natuurlijk opgerakeld. Dat moet je als organisatie niet willen lijkt me.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:07 schreef Merkie het volgende:
[..]
Uiteraard kan je zien aankomen dat het in de media gebracht gaat worden, maar moet de NS dan maar geen verzoek indienen?
En dat "de reiziger centraal hoort te staan" vind ik een holle frase. Wat kan je daar nou mee? Helemaal niks, dat is gewoon lulpraat. De NS moet:
- Een bepaalde stiptheid halen
- Een bepaald aantal passagiers vervoeren
- Voldoende zitplaatsen bieden
- Het spoor redelijkerwijs toegankelijk maken in bijv. 98% van het land (een station binnen een omtrek van 10km oid, ik verzin maar wat)
- Voldoende kunnen improviseren bij incidenten zodat het spoornetwerk niet vastloopt
Dat soort dingen. Dat zijn eisen. "De reiziger moet centraal staan", daar kan je als organisatie niets mee. Dat moet je vertalen naar kwalitatieve doelstellingen, en daar moet je een organisatie op beoordelen. Er is niemand in de hele wereld die kan bepalen in hoeverre de reiziger centraal straat. Is 80% centraal staan genoeg? Of misschien wel 90%? Geen idee, het zegt niks. Dat is kletskoek voor de buitenwereld.
Dan kijk je alleen naar het gebruik van de kanalen, niet naar de inhoud van de berichten. Dat iemand op Teletekst kijkt wil niet zeggen dat zij ook geïnformeerd zijn.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:16 schreef Merkie het volgende:
[..]
1. Aantal mensen dat de NS app heeft geïnstalleerd en pushberichten ontvangt bij calamiteiten. Aantal mensen dat bereikt wordt met de Teletekst-pagina over het spoor. Aantal mensen dat de website leest. Zet dit uit tegenover het aantal reizigers.
Dat zijn twee afzonderlijke problemen. Het probleem waar het hier over gaat is de manier waarop de NS beoordeeld wordt, en dat de NS van mening is dat deze niet representatief wordt. Het probleem waar jij het over hebt is het slechte imago van de NS, waar dit nieuwsbericht niet aan meehelpt. Dat klopt, maar het staat los van elkaar.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:17 schreef Jivis het volgende:
[..]
Je herhaalt je argumenten, maar het gaat mij juist om het gegeven dat de NS hiermee de reiziger nog eens extra in het harnas jaagt. In een tijd waarin het imago van de NS tot het dieptepunt is gedaald, lijkt het me dat je juist wil dat de reiziger je organisatie weer meer gaat waarderen. Ik zie het alweer gebeuren dat er komend jaar weer een paar enorme vertragingen plaatsvinden en dan wordt door de media ook dit nieuwtje natuurlijk opgerakeld. Dat moet je als organisatie niet willen lijkt me.
Dan moet je de goede data boven water zien te vissen. Ik zie nog steeds geen onoverkomelijke problemen waar echt enkel en alleen de reiziger over kan oordelen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dan kijk je alleen naar het gebruik van de kanalen, niet naar de inhoud van de berichten. Dat iemand op Teletekst kijkt wil niet zeggen dat zij ook geïnformeerd zijn.
Het zijn juist dit soort denkfouten die leiden tot blunders, omdat er gereageerd wordt op de verkeerde data.
Toch is dat wel vreemd aangezien er meerderen zijn hier die exact mijn ervaring hebben... te weten dat de NS vrij stipt is.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:17 schreef Jivis het volgende:
In een tijd waarin het imago van de NS tot het dieptepunt is gedaald,
Maar het is erg makkelijk om een fout onderzoek te maken waar de verkeerde data uitrolt. Wat dat betreft is het een stuk accurater om vragen wat de klant ervan vindt. De kans dat je daar resultaten uit krijgt die corresponderen met de werkelijkheid is vrij groot.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:20 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dan moet je de goede data boven water zien te vissen. Ik zie nog steeds geen onoverkomelijke problemen waar echt enkel en alleen de reiziger over kan oordelen.
Voor mij is het simpel: als ze het echt goed zouden doen, was de reiziger wel tevreden.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:42 schreef Merkie het volgende:
Ik denk dat we nu te diep op de kwestie in gaan. Ik weet namelijk niet wat het reizigersonderzoek precies inhoudt, dus ik kan er niet over oordelen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar het is erg makkelijk om een fout onderzoek te maken waar de verkeerde data uitrolt. Wat dat betreft is het een stuk accurater om vragen wat de klant ervan vindt. De kans dat je daar resultaten uit krijgt die corresponderen met de werkelijkheid is vrij groot.
Juist met statistiek is enorm makkelijk te goochelen. Het is veel makkelijker om in cijfers je matige resultaten te verbloemen dan in klanttevredenheidsonderzoek.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:21 schreef Lastpost het volgende:
Laat men de NS beoordelen op meetbare statistieken en niet zozeer op onderbuikgevoelens.
Dat is ook logisch, maar dat doen ze niet. De manier waarop stiptheid wordt berekend heeft niets te maken met de realiteit. Daarom is klanttevredenheidsonderzoek een goede stok achter de deur.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:24 schreef Merkie het volgende:
[..]
Overigens is het natuurlijk zo dat de NS geen onderzoeken moet doen waar de verkeerde data uitrolt. De NS moet haar werk goed doen, ook als het gaat om het presenteren van de prestaties. Maar dat lijkt me logisch.
Een beetje betere marketing zou ze ook geen kwaad doenquote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:24 schreef TNA het volgende:
[..]
Voor mij is het simpel: als ze het echt goed zouden doen, was de reiziger wel tevreden.
Nee, met zo'n onderzoek valt niet te rommelen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar het is erg makkelijk om een fout onderzoek te maken waar de verkeerde data uitrolt. Wat dat betreft is het een stuk accurater om vragen wat de klant ervan vindt. De kans dat je daar resultaten uit krijgt die corresponderen met de werkelijkheid is vrij groot.
Ik heb 1 keer zo'n vragenlijst gekregen. Je moet een aantal vragen beantwoorden over de service en dergelijke met betrekking tot die ene reis die je op dat moment aan het maken bent. Mijns inziens wordt er veel te veel waarde gehecht aan die ene momentopname.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:24 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ik denk dat we nu te diep op de kwestie in gaan. Ik weet namelijk niet wat het reizigersonderzoek precies inhoudt, dus ik kan er niet over oordelen.
Overigens is het natuurlijk zo dat de NS geen onderzoeken moet doen waar de verkeerde data uitrolt. De NS moet haar werk goed doen, ook als het gaat om het presenteren van de prestaties. Maar dat lijkt me logisch.
Dat ligt eraan wat je als overheid eist van de NS. Als je het superbelangrijk vindt dat de NS gemiddeld met minimaal een 7,2 (dat zegt overigens helemaal niets) beoordeeld wordt, dan moet je vooral heel veel reizigersonderzoeken uitvoeren.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Juist met statistiek is enorm makkelijk te goochelen. Het is veel makkelijker om in cijfers je matige resultaten te verbloemen dan in klanttevredenheidsonderzoek.
Er is ook gewoon een reden voor dat slechte imago. Dat eindeloze gesodemieter in de winter, het schrappen van treinen en die vervolgens vergeten in de statistieken, de informatievoorziening die op mijn telefoon beter is dan op de stations.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een beetje betere marketing zou ze ook geen kwaad doen
Dat is ook precies mijn punt: ze hebben al een kutimago en dan komen ze weer op deze manier in het nieuws. Dan is de communicatieafdeling ook niet echt handig bezig.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een beetje betere marketing zou ze ook geen kwaad doen
Het gaat er niet zozeer om of het te maken heeft met de realiteit, het gaat erom of de NS voldoet aan de eisen van de overheid. Als de overheid van de NS een bepaalde stiptheid eist, dan moet de de NS daaraan voldoen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is ook logisch, maar dat doen ze niet. De manier waarop stiptheid wordt berekend heeft niets te maken met de realiteit. Daarom is klanttevredenheidsonderzoek een goede stok achter de deur.
Ja, zeker. Het is in- en intriest om een mailtje te ontvangen dat er weer met een winterschema wordt gereden wanneer de laatste sneeuw meer dan een week geleden gevallen is en geen enkele andere vorm van vervoer nog last heeft van de weersomstandigheden.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:27 schreef TNA het volgende:
[..]
Er is ook gewoon een reden voor dat slechte imago. Dat eindeloze gesodemieter in de winter, het schrappen van treinen en die vervolgens vergeten in de statistieken, de informatievoorziening die op mijn telefoon beter is dan op de stations.
Net als de CEO die een paar weken geleden zei dat reizigers niet zo moeten piepenquote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:27 schreef Jivis het volgende:
[..]
Dat is ook precies mijn punt: ze hebben al een kutimago en dan komen ze weer op deze manier in het nieuws. Dan is de communicatieafdeling ook niet echt handig bezig.
Dat is niet handig, maar een hele andere discussie.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:27 schreef Jivis het volgende:
[..]
Dat is ook precies mijn punt: ze hebben al een kutimago en dan komen ze weer op deze manier in het nieuws. Dan is de communicatieafdeling ook niet echt handig bezig.
Je weet dat dit MEETBAAR is?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:28 schreef Tijn het volgende:
Ja, zeker. Het is in- en intriest om een mailtje te ontvangen dat er weer met een winterschema wordt gereden wanneer de laatste sneeuw meer dan een week geleden gevallen is en geen enkele andere vorm van vervoer nog last heeft van de weersomstandigheden.
De overheid eist een bepaalde stiptheid met het idee daarmee een zo goed mogelijke dienstverlening voor de burger af te dwingen. Maar in plaats van hun uiterste best te doen die dienstverlening in orde te maken, zoekt de NS een loophole en weten ze hun stiptheidcijfers te boosten door hun dienstverlening te verslechteren ipv te verbeteren. Dat is het soort wanpraktijken waardoor de reiziger zo'n hekel heeft gekregen aan de NS en dat is de reden dat ze slecht scoren in klanttevredenheidsonderzoeken.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:28 schreef Merkie het volgende:
[..]
Het gaat er niet zozeer om of het te maken heeft met de realiteit, het gaat erom of de NS voldoet aan de eisen van de overheid. Als de overheid van de NS een bepaalde stiptheid eist, dan moet de de NS daaraan voldoen.
De NS is niet diegene die bepaald hoe zij beoordeeld wordt hoor, dat blijkt wel uit dit nieuwsbericht. Dus je richt je pijlen nu tegen het verkeerde orgaan.
Zolang de NS van te voren aan haar klanten laat weten dat er een wijziging is in het schema, wordt dit niet aangemerkt als vertraging of een gebrek aan stiptheid. Daarom rijdt de NS het liefst het hele jaar op een winterschema, want minder treinen = minder vertraging.quote:
Andersom is het voor Nederlanders wel heel makkelijk om te kankeren op iets dat eigenlijk gewoon 9/10 keer prima voldoet. Reis ik 20 keer van Rotterdam naar Eindhoven en mis ik één van die keren m'n examen doordat de trein uitviel en ik krijg eind van het jaar zo'n onderzoek voor m'n neus weet ik al wat ik zou invullen, ook op gebieden waar ik geen enkel probleem mee had.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Juist met statistiek is enorm makkelijk te goochelen. Het is veel makkelijker om in cijfers je matige resultaten te verbloemen dan in klanttevredenheidsonderzoek.
Er ooit eens over nagedacht dat het wellicht gewoon praktisch onmogelijk is om met slecht weer, zo'n druk schema en infrastructuur met verschrikkelijk veel overgangen wissels zo stipt op tijd te rijden?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zolang de NS van te voren aan haar klanten laat weten dat er een wijziging is in het schema, wordt dit niet aangemerkt als vertraging of een gebrek aan stiptheid. Daarom rijdt de NS het liefst het hele jaar op een winterschema, want minder treinen = minder vertraging.
Ik heb de mailtjes hier allemaal in m'n inbox, hoor. Zelfs toen het niet eens meer vroor reden ze nog met beperkt materieel.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:36 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
En daarnaast gaan ze helemaal niet zo heel vaak op winterschema over.
Lekker makkelijk oordelen zo, wie weet is er materieel, spoor, seinen etc. defect gegaan door het vriezen in de periode ervoor.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb de mailtjes hier allemaal in m'n inbox, hoor. Zelfs toen het niet eens meer vroor reden ze nog met beperkt materieel.
Ook daar zit wel wat in, omdat het altijd achterlijk lang duurt voordat er een keer bussen zijn.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:41 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Sterker nog, veel reizigers richten de pijlen zelfs op de NS wanneer er iemand voor de trein springt en dat voor flinke vertragingen zorgt.
Wat maakt het uit, alsof er maar één getalletje is waarop de NS beoordeeld wordt? Natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zolang de NS van te voren aan haar klanten laat weten dat er een wijziging is in het schema, wordt dit niet aangemerkt als vertraging of een gebrek aan stiptheid. Daarom rijdt de NS het liefst het hele jaar op een winterschema, want minder treinen = minder vertraging.
Jij zou graag een veelvoud voor je treinkaartje betalen zodat de NS in de buurt van elk station honderden bussen en -chauffeurs permanent standby kan hebben staan?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:42 schreef TNA het volgende:
[..]
Ook daar zit wel wat in, omdat het altijd achterlijk lang duurt voordat er een keer bussen zijn.
Aanname: er moet een buschauffeur die oproepdienst heeft worden opgeroepen, die moet van zijn huis naar de busremise reizen en vervolgens met de bus naar de trein. Dan ben je al minstens anderhalf uur verder, kan ik me zo voorstellen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:42 schreef TNA het volgende:
[..]
Ook daar zit wel wat in, omdat het altijd achterlijk lang duurt voordat er een keer bussen zijn.
Was het maar een uur.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:44 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Aanname: er moet een buschauffeur die oproepdienst heeft worden opgeroepen, die moet van zijn huis naar de busremise reizen en vervolgens met de bus naar de trein. Dan ben je al minstens anderhalf uur verder, kan ik me zo voorstellen.
En als je dan ook nog eens in de 'middle of nowhere' vaststaat...quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:45 schreef TNA het volgende:
[..]
Was het maar een uur.
Edit: oh, je hebt je tijdsindicatie ook bijgesteld
Zou dat niet ook iets met politieonderzoek te maken kunnen hebben?quote:Edit: oh, je hebt je tijdsindicatie ook bijgesteldMaar ik weet dat mensen regelmatig drie-vier uur moeten wachten. En dat is echt onnodig lang.
Wat zijn de criteria waarop jij de wachtduur na een aanrijding met een persoon beoordeelt? Wat vind je wel een gepaste wachtduur?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:45 schreef TNA het volgende:
[..]
Was het maar een uur.
Edit: oh, je hebt je tijdsindicatie ook bijgesteldMaar ik weet dat mensen regelmatig drie-vier uur moeten wachten. En dat is echt onnodig lang.
Hoe kun je dat los zien van deze discussie? Ik snap de beweegredenen achter het verzoek opzich wel, maar je wilt toch als NS zijnde, een commerciële organisatie, ook nieuwe klanten aan je binden? Als je dan als bedrijf voor de zoveelste keer negatief in het nieuws komt, zullen mensen als gevolg wellicht nog eerder de auto pakken dan het openbaar vervoer. Dat draagt financieel gezien ook niet echt bij, lijkt me. Publieke opinie lijkt me dus wel degelijk belangrijk, ook in deze kwestie.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:29 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dat is niet handig, maar een hele andere discussie.
Er is wel meer meetbaar maar zeg nou zelfs als er een trein uitvalt in de dienstregeling is deze dan volgens jou logica vertraagt of vind je ook volgens de NS logica dat hier niets mee aan de hand is en de reiziger gewoon pech met deze uitgevallen trein heeft.quote:
Twee uur lijkt me echt het maximum. Ze zouden direct bussen moeten inzetten en reizigers moeten informeren.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:48 schreef Merkie het volgende:
[..]
Wat zijn de criteria waarop jij de wachtduur na een aanrijding met een persoon beoordeelt? Wat vind je wel een gepaste wachtduur?
Tja, Abellio dochteronderneming van NS heeft in de UK een prima aandeel. Gerunt op de Nederlandse manier, en wat blijkt: Ze hebben daar een prijs gewonnen. Nee die staats-mentaliteit is verleden tijd.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 08:04 schreef Igen het volgende:
O ja, ze doen te pas en te onpas de winterdienstregeling, officieel rijden ze daardoor op tijd, en als de klant desondanks ontevreden is dan is heeft de klant het "fout".
NS heeft nog nooit van "klant is koning" gehoord zeker? Ze hebben zo te zien nog echt zo'n staatsbedrijf-mentaliteit.
Die zeggen ook vrij weinig, op Rotterdam CS check ik geregeld al in bij aankomst, dan nog rustig een broodje eten en dan pak ik pas m'n trein om beneden (dus niet op perron) pas weer uit te checken. Lekkere tijdsmeting krijg je dan, zeker wanneer ik eerst nog een broodje haal voordat ik weer uitcheck.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoals iemand in een ander topic al eens opperde vergelijk maar de ov chipkaart in en uitcheck tijden en kijk naar de normale verbindingen op de totale reis dan kun je echt iets meten.
Gaat het om de wachtduur tot herstel van de dienstregeling of de wachtduur totdat er eens een bus aan komt rijden.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:48 schreef Merkie het volgende:
[..]
Wat zijn de criteria waarop jij de wachtduur na een aanrijding met een persoon beoordeelt? Wat vind je wel een gepaste wachtduur?
Dat kan ook niet. Als het nou ging om incidenten, dan was er niet zoveel aan de hand. Maar het is de constante stroom van missers waardoor de reiziger het vertrouwen in de NS heeft verloren. Dat je dan vervolgens verzint dat je het tevredenheidsonderzoek maar wat minder zwaar mee moet laten wegen is echt een dramatische conclusie.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:49 schreef Jivis het volgende:
[..]
Hoe kun je dat los zien van deze discussie?
Ik denk dat die meer zeggen als het vertekend beeld van de NS die uitgevallen treinen als niet vertraagd in hun statistiek laat terug keren.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:54 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Die zeggen ook vrij weinig, op Rotterdam CS check ik geregeld al in bij aankomst, dan nog rustig een broodje eten en dan pak ik pas m'n trein om beneden (dus niet op perron) pas weer uit te checken. Lekkere tijdsmeting krijg je dan, zeker wanneer ik eerst nog een broodje haal voordat ik weer uitcheck.
Alles kan beter, maar de druk vanuit de overheid is enorm. Ze kunnen zich geen enkel risico meer permitteren.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:36 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Er ooit eens over nagedacht dat het wellicht gewoon praktisch onmogelijk is om met slecht weer, zo'n druk schema en infrastructuur met verschrikkelijk veel overgangen wissels zo stipt op tijd te rijden?
En daarnaast gaan ze helemaal niet zo heel vaak op winterschema over.
Engeland, daar noem je ook watquote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:53 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja, Abellio dochteronderneming van NS heeft in de UK een prima aandeel. Gerunt op de Nederlandse manier, en wat blijkt: Ze hebben daar een prijs gewonnen. Nee die staats-mentaliteit is verleden tijd.
Anderzijds krijg je ook een vertekend beeld van de kwaliteit wanneer zo'n Vodafone brand, ontruimingen, bevroren of beschadigde spoorelementen, springers voor de trein, relschoppers van het voetbal op het spoor, stakingen, wegwerkzaamheden, ongelukken en ander soort calamiteiten allemaal worden meegerekend waar de NS dan weer op wordt afgerekend.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik denk dat die meer zeggen als het vertekend beeld van de NS die uitgevallen treinen als niet vertraagd in hun statistiek laat terug keren.
Laatst kwam ik uit maastricht richting tilburg , was er net na roermond een aanrijding met een ree geweest. Roepen ze vrolijk in de trein om dat je kan omreizen via venlo, de stoptrein naar venlo vertrekt om .08 en omdat we toch nog even voor station roermond moesten wachten kwamen we pas om .10 op het station binnen, tada weer 30 minuten extra vertraging bij de 1 uur die ik hierdoor ook al opliep. En dan moet ik blij zijn met het OV.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:59 schreef Lastpost het volgende:
Wanneer op traject A iemand voor de trein springt waardoor op traject B en C de treinen 3 uur niet kunnen rijden vind ik het terecht dat de NS vind dat dit niet hun fout is en dat ze daarop ook niet beoordeeld moeten worden m.b.t sancties en beboetingen.
Niets moet, ik heb het OV en de NS in het bijzonder ook geregeld vervloekt (al dan niet terecht en zonder de kennis die eigenlijk nodig is om te kunnen oordelen) wanneer de trein ineens van het bord verdween, al pleite was voordat ie had moeten vertrekken, ik weer op de grond in de hal moest zitten, de wc's niet schoon waren, het stiltegebied een concertzaal leek of de zoveelste "In verband met ..." vertragingsstem.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laatst kwam ik uit maastricht richting tilburg , was er net na roermond een aanrijding met een ree geweest. Roepen ze vrolijk in de trein om dat je kan omreizen via venlo, de stoptrein naar venlo vertrekt om .08 en omdat we toch nog even voor station roermond moesten wachten kwamen we pas om .10 op het station binnen, tada weer 30 minuten extra vertraging bij de 1 uur die ik hierdoor ook al opliep. En dan moet ik blij zijn met het OV.
Dat ligt geheel aan de algemeen leider en KLPD. NS heeft niets te zeggen bij dit soort calamiteiten.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:48 schreef Merkie het volgende:
[..]
Nee, het gaat hier om dat de ns de mening van de reiziger niet wil horen. Dat het vroegah nog kutter was, wil niet direct betekenen dat het na verbeteringen goed is geworden. En per definitie zou je het niet moeten kunnen maken om je klant te negeren. En wat hier ter grondslag ligt, de boete en de bonus van de heren geeft ook te denken.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, gewoon een tevreden reiziger. Mag het?
Goh, lucht dat op?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 08:28 schreef Richestorags het volgende:
Wat zit daar in het management. Een stel Sovjet-Unie adepten ofzo? Misschien zouden een paar van die over het paard getilde NS-managers ook niet misstaan in de tuinstoelen in Mexico
Als de overheid dat accepteert is dat het probleem, niet de meting zelf.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:33 schreef Tijn het volgende:
Mooi, bedankt.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Toch is dat wel vreemd aangezien er meerderen zijn hier die exact mijn ervaring hebben... te weten dat de NS vrij stipt is.
Als je ergens op tijd moet zijn is de trein doorgaan your best bet.
De schuld bij de overheid leggen is de wereld op z'n kop. De NS heeft zelf de verantwoordelijkheid om z'n zaakjes goed te regelen en een zo goed mogelijke dienstverlening te leveren. Dat ze vervolgens beoordeeld worden zou een extra stok achter de deur moeten zijn, maar het behalen van de gestelde normen zou niet het doel van de organisatie moeten zijn.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als de overheid dat accepteert is dat het probleem, niet de meting zelf.
Als de NS zelf mag voorstellen hoe men wilt meten en de overheid dat accepteert houdt dit nog steeds niet in dat het een juiste methodiek is en zeker niet in de optiek van reizigers die wel regelmatig flinke vertragingen oplopen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als de overheid dat accepteert is dat het probleem, niet de meting zelf.
Dat is het ook. Mansveld wat minder dan Schultz, maar ook die eerste is bij bijv. Fyra-perikelen wel heel erg van de "als ik er maar geen kamervragen over krijg, ga je je gang maar".quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als de overheid dat accepteert is dat het probleem.
Niets mis met de informatieverstrekking derhalve!quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:37 schreef Tijn het volgende:
Ik heb de mailtjes hier allemaal in m'n inbox, hoor.
Er staat in die mailtjes alleen dat het schema wordt omgegooid. De reden is niet duidelijk en wat het voor mij betekent ook niet.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Niets mis met de informatieverstrekking derhalve!
Oneens, geheel mee eens, mee eens, mee eens.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 08:49 schreef theguyver het volgende:
dure kaartjes, ov chipkaart, tijden die niet kloppen, of ze rijden helemaal niet en sta je ergens in middle of fucking no where en moet je taxi betalen omdat de trein gewoon niet komt.
ik blijf wel thuis
Uitval moet m.i. meegenomen worden, want dat is voor de reiziger gewoon vertraging.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:50 schreef Basp1 het volgende:
Er is wel meer meetbaar maar zeg nou zelfs als er een trein uitvalt in de dienstregeling is deze dan volgens jou logica vertraagt of vind je ook volgens de NS logica dat hier niets mee aan de hand is en de reiziger gewoon pech met deze uitgevallen trein heeft.
Het helpt zeker niet om een incompetente minister van VWS te hebben, maar ik vind het te makkelijk om de wanprestaties op het spoor af te schuiven op de overheid. Natuurlijk is de minister uiteindelijk verantwoordelijk, maar de NS en ProRail hebben zelf op de eerste plaats de taak om de reiziger zo goed mogelijk te bedienen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:33 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat is het ook. Mansveld wat minder dan Schultz, maar ook die eerste is bij bijv. Fyra-perikelen wel heel erg van de "als ik er maar geen kamervragen over krijg, ga je je gang maar".
Nee, dan lees jij het bericht niet goed.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:17 schreef Red_85 het volgende:
Nee, het gaat hier om dat de ns de mening van de reiziger niet wil horen.
11L weer door de bocht... als je het niet met hem eens bent, ben je wereldvreemd.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:25 schreef Elfletterig het volgende:
De wereldvreemdheid van de NS kent geen grenzen.
Maar als de hele buurt, de hele stad of zelfs het hele land aangeeft niet tevreden te zijn over jouw rijstijl, dan kun je toch wel de conclusie trekken dat je misschien niet zo netjes rijdt, toch?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jij zou ook steigeren als jij een boete kreeg voor te hard rijden door de buurt omdat jouw buren klagen over dat jij te hard rijdt.
Ik heb het over de meetwijze, niet over welke parameters je wenst te gebruiken.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:32 schreef Basp1 het volgende:
Als de NS zelf mag voorstellen hoe men wilt meten en de overheid dat accepteert houdt dit nog steeds niet in dat het een juiste methodiek is en zeker niet in de optiek van reizigers die wel regelmatig flinke vertragingen oplopen.
Net wist je nog dat het door de winter kwam!quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:35 schreef Tijn het volgende:
Er staat in die mailtjes alleen dat het schema wordt omgegooid. De reden is niet duidelijk en wat het voor mij betekent ook niet.
Niet per definitie. Maar we hebben het hier over een bedrijf dat bij drie vlokken sneeuw bij de halve dienstregeling schrapt en dat vervolgens trots verkondigt in het buitenland als een soort geniale vondst.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
11L weer door de bocht... als je het niet met hem eens bent, ben je wereldvreemd.
Alleen al hier in dit draadje blijkt dat er ook veel mensen zijn die wel tevreden zijn en wat dan nog... dan blijft het meetbaar!quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:39 schreef Tijn het volgende:
Maar als de hele buurt, de hele stad of zelfs het hele land aangeeft niet tevreden te zijn over jouw rijstijl, dan kun je toch wel de conclusie trekken dat je misschien niet zo netjes rijdt, toch?
Hoe is het met jouw duim?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:40 schreef Elfletterig het volgende:
Niet per definitie. Maar we hebben het hier over een bedrijf dat bij drie vlokken sneeuw bij de halve dienstregeling schrapt en dat vervolgens trots verkondigt in het buitenland als een soort geniale vondst.
En mijn punt is juist dat de objectieve maatstaven niet objectief zijn vastgesteld maar juist heel subjectief met cherrypicking bedacht zijn om maar zo vaak mogelijk een bonus uit te kunnen keren.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Uitval moet m.i. meegenomen worden, want dat is voor de reiziger gewoon vertraging.
Mijn punt is dat je een boete moet opleggen naar objectieve maatstaven. Jij zou ook steigeren als jij een boete kreeg voor te hard rijden door de buurt omdat jouw buren klagen over dat jij te hard rijdt. Dan wil je ook dat men dat gewoon dmv een meting vaststelt lijkt mij.
De NS noemt het zelf "het winterschema", maar de sneeuw was inmiddels weer weg.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Net wist je nog dat het door de winter kwam!
Als de trein rijdt ben ik heel tevreden, maar als ik objectief naar mijn reistijd ga kijken zal blijken dat ik helemaal niet tevreden ga zijn, door werk in uitvoering wordt je als regelmatige weekend reiziger 30% van de tijd wel geconfroteerd met werk in uitvoering waardoor je geplande vertragingen oploopt, maar ik niet blij van wordt.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Alleen al hier in dit draadje blijkt dat er ook veel mensen zijn die wel tevreden zijn en wat dan nog... dan blijft het meetbaar!
Het opleggen van een boete werkt niet. Het is een sigaar uit eigen doos. De overheid is 100% aandeelhouder.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Uitval moet m.i. meegenomen worden, want dat is voor de reiziger gewoon vertraging.
Mijn punt is dat je een boete moet opleggen naar objectieve maatstaven. Jij zou ook steigeren als jij een boete kreeg voor te hard rijden door de buurt omdat jouw buren klagen over dat jij te hard rijdt. Dan wil je ook dat men dat gewoon dmv een meting vaststelt lijkt mij.
Ik heb natuurlijk ook niks tegen meetbare gegevens.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Alleen al hier in dit draadje blijkt dat er ook veel mensen zijn die wel tevreden zijn en wat dan nog... dan blijft het meetbaar!
En hoe zou dat ontstaan zijn? NS kan zich totaal geen risico meer permitteren.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:40 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Niet per definitie. Maar we hebben het hier over een bedrijf dat bij drie vlokken sneeuw bij de halve dienstregeling schrapt en dat vervolgens trots verkondigt in het buitenland als een soort geniale vondst.
En dan nu ook nog de reizigerstevredenheid wegredeneren, omdat die niet in het straatje past. Straks komt de bonus nog in gevaar.
Dan moet je wel de oorzaak erbij vermelden.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb natuurlijk ook niks tegen meetbare gegevens.
Sterker nog, ik ben het helemaal met raptorix eerder in dit topic eens: het zou mooi zijn als de data gewoon publiek beschikbaar is. Dan kan iedereen zelf zien hoe de dienstverlening ervoor staat.
Mag er wat mij betreft bij hoor, hoe meer data hoe beterquote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:47 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dan moet je wel de oorzaak erbij vermelden.
Prima. Die zit nog gewoon aan de rest van m'n hand vast.quote:
Het punt is dat wanneer je eenmaal besluit door de voorspelling van het weer mee te nemen dat je dit niet midden op dag zomaar ff kunt omgooien.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
De NS noemt het zelf "het winterschema", maar de sneeuw was inmiddels weer weg.
Hoe kom je aan die 95%?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:48 schreef larry91 het volgende:
Terecht dat de NS dit niet meer wilt. De NS presteert namelijk gewoon uitstekend. Er zijn wel wat problemen maar als je dit afzet tegen de andere Europese landen gaat het hier echt prima. Reizigers onthouden alleen maar de momenten dat de trein niet op tijd of de reiservaring slecht was en niet de andere 95% van de treinritten die wel gewoon naar verwachting waren. Daarom vind ik ook dat de mening van de reizigers niet zo heel belangrijk gemaakt moet worden.
Een groot deel van het probleem is ook dat de NS niet goed kan uitleggen waarom ze anders rijden dan normaal. Dat is wat ik ook al eerder bedoelde met m'n reactie over dat ze wel wat betere marketing kunnen gebruiken.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:01 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het punt is dat wanneer je eenmaal besluit door de voorspelling van het weer mee te nemen dat je dit niet midden op dag zomaar ff kunt omgooien.
En sneeuw zegt niets. Het is wind in combinatie met stuifsneeuw en vorst, al is dit maar 2 cm kan funest zijn.
Een monopolist die aan marketing doet? Wat dacht je zelf?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:07 schreef Tijn het volgende:
Een groot deel van het probleem is ook dat de NS niet goed kan uitleggen waarom ze anders rijden dan normaal. Dat is wat ik ook al eerder bedoelde met m'n reactie over dat ze wel wat betere marketing kunnen gebruiken.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ent-treinen-op-tijd/quote:
Maar wat wil je dan weten. Nu ben ik ooit als machinist in Duitsland begonnen. Daar hoefde ik niet eens te vermelden waarom ik stil stond voor een stop tonend sein. In NL moet je dit omroepen. Er word tegenwoordig zelfs de reden vermeld waarom je langzamer rijd.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een groot deel van het probleem is ook dat de NS niet goed kan uitleggen waarom ze anders rijden dan normaal. Dat is wat ik ook al eerder bedoelde met m'n reactie over dat ze wel wat betere marketing kunnen gebruiken.
dat is heel mooi, maar dat 95% van de treinen op tijd rijdt wil dus niet zeggen dat 95% van de mensen ook op tijd op de bestemming is aangezien er soms meerdere ritten gecombineerd worden. Daar zie ik een percentage van 93,7 staan en dit percentage betekent direct dat 6,3% van de mensen een aardige vertraging heeft omdat in de regel de volgende trein niet zomaar twee minuten later weer langs komt rijden.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:23 schreef larry91 het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ent-treinen-op-tijd/
Dit is de meest recente die ik kon vinden. Mijn informatie komt van een college wat ik een maand geleden heb gevolgd (ik ben logistiek student). De NS blijft zijn on-time ratio alsmaar verbeteren.
Tsja. als je gewoon de vertraagde treinen uit je statistieken haalt.... Of had je dat als logistiek student nog niet bekeken?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:23 schreef larry91 het volgende:
[..]
Dit is de meest recente die ik kon vinden. Mijn informatie komt van een college wat ik een maand geleden heb gevolgd (ik ben logistiek student). De NS blijft zijn on-time ratio alsmaar verbeteren.
De cijfers zijn inmiddels wel wat beter. Het ratio van behaalde aansluitingen zit nu ook om en nabij de 95%, als ik het me goed herinner 94.8% maar dat durf ik niet helemaal met zekerheid te zeggen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:31 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
dat is heel mooi, maar dat 95% van de treinen op tijd rijdt wil dus niet zeggen dat 95% van de mensen ook op tijd op de bestemming is aangezien er soms meerdere ritten gecombineerd worden. Daar zie ik een percentage van 93,7 staan en dit percentage betekent direct dat 6,3% van de mensen een aardige vertraging heeft omdat in de regel de volgende trein niet zomaar twee minuten later weer langs komt rijden.
Daarnaast tellen uitgevallen of vooraf geschrapte treinen niet mee. Door die kunstgreep zijn de percentages vertekend.
Let wel, ik vind de prestaties van de NS best behoorlijk. Maar de mateloze "wij doen het ge-wel-dig" arrogantie die de laatste tijd uit die hoek komt is ook weer verre van gepast. Daarnaast staat er een behoorlijk prijskaartje tegenover en daar mag je ook wat voor verwachten.
6.3% van de treinen betekent niet 6.3% van alle treinreizigers.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:31 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
dat is heel mooi, maar dat 95% van de treinen op tijd rijdt wil dus niet zeggen dat 95% van de mensen ook op tijd op de bestemming is aangezien er soms meerdere ritten gecombineerd worden. Daar zie ik een percentage van 93,7 staan en dit percentage betekent direct dat 6,3% van de mensen een aardige vertraging heeft omdat in de regel de volgende trein niet zomaar twee minuten later weer langs komt rijden.
Daarnaast tellen uitgevallen of vooraf geschrapte treinen niet mee. Door die kunstgreep zijn de percentages vertekend.
Let wel, ik vind de prestaties van de NS best behoorlijk. Maar de mateloze "wij doen het ge-wel-dig" arrogantie die de laatste tijd uit die hoek komt is ook weer verre van gepast. Daarnaast staat er een behoorlijk prijskaartje tegenover en daar mag je ook wat voor verwachten.
Ik heb deze site er alleen bij gepakt om te laten zien dat het aantal treinen dat rijdt in 95% van de gevallen op tijd is. Dat ze de niet rijdende treinen er niet bij halen is vrij logisch omdat dat een andere ratio betreft. Echter, was dit even een bron om mijn 95% kracht bij te zetten omdat iemand daar om vroeg.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:34 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Tsja. als je gewoon de vertraagde treinen uit je statistieken haalt.... Of had je dat als logistiek student nog niet bekeken?
Voor wie is dat logisch? Alleen voor de NS die mooi weer mag spelen met zulke cijfers. De dagelijkse reiziger kan zich er erg over opwinden, vandaar ook de lawine aan frustratie iedere keer dat zo'n dumbass bij de NS met zulke persverklaringen komt. Zolang ze dit blijven roepen zal de reiziger moord en brand schreeuwen over blaadjes op de rails, kromgetrokken rails en sneeuw tussen de wissels.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:41 schreef larry91 het volgende:
[..]
Ik heb deze site er alleen bij gepakt om te laten zien dat het aantal treinen dat rijdt in 95% van de gevallen op tijd is. Dat ze de niet rijdende treinen er niet bij halen is vrij logisch omdat dat een andere ratio betreft. Echter, was dit even een bron om mijn 95% kracht bij te zetten omdat iemand daar om vroeg.
Ik kan alleen maar over mijn eigen ervaringen spreken. Voor anderen spreek ik niet. Maar als ik een trein laat verzuipen moet ik een verdomd goede reden hebben bij mijn teammanager. Daarbij wil je zelf als personeel nooit vertraging oplopen. Het kost je vaak je schaft en of je eigen vrije tijd. Verbeteren prima, maar om NS als waardeloos te omschrijven gaat mij persoonlijk te ver.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:37 schreef larry91 het volgende:
[..]
De cijfers zijn inmiddels wel wat beter. Het ratio van behaalde aansluitingen zit nu ook om en nabij de 95%, als ik het me goed herinner 94.8% maar dat durf ik niet helemaal met zekerheid te zeggen.
Ik ben het met je laatste opmerking wel eens hoor, ze komen hierdoor wel behoorlijk arrogant over. Alleen ik stoor me eraan dat iedereen maar blijft roepen dat de NS een pauperbedrijf is wat niets presteert terwijl ze het gewoon goed doen. Ze zijn voor vele landen echt een benchmark.
En het niet zo zwaar meetellen van de beoordelingen van reizigers snap ik ergens wel. Vaak zie je alleen maar de hele goede of de hele slechte beoordelingen (kijk maar op bookingsites van hotels e.d.) en nooit de gematigde massa. Ik baseer het liever op de harde feiten zoals bovenstaande percentages. De NS heeft nog genoeg te verbeteren (zie Fyra) maar zo slecht als sommige zeggen dat het is, is het absoluut niet.
twitter:Robberttttt twitterde op vrijdag 29-03-2013 om 13:01:59Punten waarop klanten kunnen oordelen verlagen van 7 naar 1(!). 'Mensen zijn te negatief' Wat een prachtig idee, @NS_online. #lolwat reageer retweet
twitter:NS_online twitterde op vrijdag 29-03-2013 om 13:09:38@Robberttttt 1 oordeel waarin alle aspecten worden samengevat geeft volgens ons een betere weergave van de dienstverlening in totaal. ^MO reageer retweet
twitter:Robberttttt twitterde op vrijdag 29-03-2013 om 13:10:57@NS_online En hoe moet dat onderdeel eruit zien? "Wat vind je van NS?" Ik snap niet hoe vermindering van zulke punten positief uitpakt. reageer retweet
twitter:NS_online twitterde op vrijdag 29-03-2013 om 13:18:07@Robberttttt Het is meer dat bepaalde punten, zoals punctaliteit, al gemeten worden, en deze niet overeenkomen met het oordeel van de.. reageer retweet
Het gaat nog een tijdje door qua tweets, maar het kost me teveel moeite om dat er allemaal in te gooien.twitter:NS_online twitterde op vrijdag 29-03-2013 om 13:18:42@Robberttttt reiziger, we vinden meningen belangrijk, maar willen graag een algmener oordeel, dat ook rekening houdt met service, gemak etc. reageer retweet
Kan jij even op mijn traject rijden? Ik hoor dat nog niet eens de helft van de keren dat het voorkomt.* Weten waarom een trein midden op de dag met 15 minuten vertraging (10 in de dienstregeling, want hij hoort ook 5 minuten stil te staan op mijn station) aankomt heeft een meld-% van 0 % dit jaar. (N=8 ofzo).quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:27 schreef Cherna het volgende:
In NL moet je dit omroepen. Er word tegenwoordig zelfs de reden vermeld waarom je langzamer rijd.
Ze maken anders een heel valide punt daarquote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:51 schreef einschtein het volgende:
Ik heb een mooie discussie met ze hierover via Twitter.twitter:Robberttttt twitterde op vrijdag 29-03-2013 om 13:01:59Punten waarop klanten kunnen oordelen verlagen van 7 naar 1(!). 'Mensen zijn te negatief' Wat een prachtig idee, @NS_online. #lolwat reageer retweet
twitter:NS_online twitterde op vrijdag 29-03-2013 om 13:09:38@Robberttttt 1 oordeel waarin alle aspecten worden samengevat geeft volgens ons een betere weergave van de dienstverlening in totaal. ^MO reageer retweet
twitter:Robberttttt twitterde op vrijdag 29-03-2013 om 13:10:57@NS_online En hoe moet dat onderdeel eruit zien? "Wat vind je van NS?" Ik snap niet hoe vermindering van zulke punten positief uitpakt. reageer retweet
twitter:NS_online twitterde op vrijdag 29-03-2013 om 13:18:07@Robberttttt Het is meer dat bepaalde punten, zoals punctaliteit, al gemeten worden, en deze niet overeenkomen met het oordeel van de.. reageer retweet
Het gaat nog een tijdje door qua tweets, maar het kost me teveel moeite om dat er allemaal in te gooien.twitter:NS_online twitterde op vrijdag 29-03-2013 om 13:18:42@Robberttttt reiziger, we vinden meningen belangrijk, maar willen graag een algmener oordeel, dat ook rekening houdt met service, gemak etc. reageer retweet
Ik snap de frustratie, zoals eerder aangegeven, ook. Alleen ik vind dat mensen niet moeten doen alsof de NS er niets van kan. Men onthoud alleen de slechte ervaringen en ziet de goede (terecht) als vanzelfsprekend. Dat houdt echter niet in dat ze slecht presteren.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:44 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Voor wie is dat logisch? Alleen voor de NS die mooi weer mag spelen met zulke cijfers. De dagelijkse reiziger kan zich er erg over opwinden, vandaar ook de lawine aan frustratie iedere keer dat zo'n dumbass bij de NS met zulke persverklaringen komt. Zolang ze dit blijven roepen zal de reiziger moord en brand schreeuwen over blaadjes op de rails, kromgetrokken rails en sneeuw tussen de wissels.
Maar wat wil je horen. Als blaadjes op de rails het probleem zijn dan kun je daar op dat moment niets aan veranderen. Daarom vraag ik me af, is nu het probleem dat de info je niet bevalt. Dat blaadjes op de rails ongeloofwaardig klinkt?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:44 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Voor wie is dat logisch? Alleen voor de NS die mooi weer mag spelen met zulke cijfers. De dagelijkse reiziger kan zich er erg over opwinden, vandaar ook de lawine aan frustratie iedere keer dat zo'n dumbass bij de NS met zulke persverklaringen komt. Zolang ze dit blijven roepen zal de reiziger moord en brand schreeuwen over blaadjes op de rails, kromgetrokken rails en sneeuw tussen de wissels.
Moeilijk te zeggen. Mogelijk gepland wissels poetsen? Ik zou het niet weten. En omdat er mogelijk genoeg rijtijd is komt hij dan op het eerstvolgende station weer op tijd? Het rijpad zou je dan onder de loep moeten nemen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:55 schreef Montagui het volgende:
De eerste trein 's morgens staat gepland voor 6:03. Nagenoeg ELKE dag is die trein te laat! Hoe kan in hemelsnaam een 1e trein nagenoeg ELKE dag te laat zijn??
Maar goed, waarom legt de NS dat zelf dan niet uit? Als mensen het dan nog niet willen snappen is dat hun probleem maar het is nogal krom dat men het niet eens probeert uit te leggen. Het is overigens niet alleen de NS die dat doet, het komt wel vaker voor bij sommige (semi-)overheidsorganen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:01 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar wat wil je horen. Als blaadjes op de rails het probleem zijn dan kun je daar op dat moment niets aan veranderen. Daarom vraag ik me af, is nu het probleem dat de info je niet bevalt. Dat blaadjes op de rails ongeloofwaardig klinkt?
Blaadjes op de rails kunnen een probleem zijn. In combinatie met vocht word het een pap. Dan is het moderne materieel veelal uitgevoerd in light waardoor slippen een probleem is. Om dat dan weer te voorkomen zal je rustig moeten rijden en een remming veel eerder moeten inzetten. Dat dan vertragingen kunnen ontstaan is dus een oorzaak van die blaadjes.
Nu is het zo dat steeds op meer trajecten bomen worden gerooid en andere maatregelingen worden getroffen om het probleem te onderdrukken. Maar dat wil niet zeggen dat je dan 100% garantie hebt.
Hmm, Moeilijjk, moeilijk. Geef dat dan aan in een enquête. Dat je meer uitleg wilt over hoe een spoorbedrijf werkt. Als je mijn mening graag wilt weten zou een DOCU erg leuk zijn. Maar het is de vraag in hoeverre je mensen in de keuken wilt laten meekijken. Dat is een beleidquote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:21 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar goed, waarom legt de NS dat zelf dan niet uit? Als mensen het dan nog niet willen snappen is dat hun probleem maar het is nogal krom dat men het niet eens probeert uit te leggen. Het is overigens niet alleen de NS die dat doet, het komt wel vaker voor bij sommige (semi-)overheidsorganen.
Dat zijn de blaadjes. En de bevroren wissels? Pure schraperigheid om die dingen niet verwarmd uit te voeren. Op het moment dat die dingen vast zitten is het overmacht, maar het is volledig terecht dat mensen boos zijn dat die overmacht niet voorkomen is.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:01 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar wat wil je horen. Als blaadjes op de rails het probleem zijn dan kun je daar op dat moment niets aan veranderen. Daarom vraag ik me af, is nu het probleem dat de info je niet bevalt. Dat blaadjes op de rails ongeloofwaardig klinkt?
Blaadjes op de rails kunnen een probleem zijn. In combinatie met vocht word het een pap. Dan is het moderne materieel veelal uitgevoerd in light waardoor slippen een probleem is. Om dat dan weer te voorkomen zal je rustig moeten rijden en een remming veel eerder moeten inzetten. Dat dan vertragingen kunnen ontstaan is dus een oorzaak van die blaadjes.
Nu is het zo dat steeds op meer trajecten bomen worden gerooid en andere maatregelingen worden getroffen om het probleem te onderdrukken. Maar dat wil niet zeggen dat je dan 100% garantie hebt.
Maar gooit de veolia dan met modder of wordt dit objectief vastgesteld. Waarbij we bijvoorbeeld weten dat NS de lijn heerlen <> maastricht niet meer wilde exploiteren omdat het zogenaamd niet rendabel te exploiteren zou zijn. Nu veolia er zit en men de frequentie van treinen heeft opgschreofet nemen opeens meer mensen de trein. Mensen willen best wel een trein nemen maar willen niet aan een heel beperkte verbinding overdag vast zitten blijkt maar weer hier uit.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:27 schreef Cherna het volgende:
[..]
Hmm, Moeilijjk, moeilijk. Geef dat dan aan in een enquête. Dat je meer uitleg wilt over hoe een spoorbedrijf werkt. Als je mijn mening graag wilt weten zou een DOCU erg leuk zijn. Maar het is de vraag in hoeverre je mensen in de keuken wilt laten meekijken. Dat is een beleid
Nu is het zo dat NS nooit met modder gooit naar andere vervoerders. Daar waar in Limburg de kranten vol staan dat Veolia zoveel beter is dan NS. NS doet daar niet aan mee en houd de eer aan zichzelf.
Maar maken ze ook winst?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar gooit de veolia dan met modder of wordt dit objectief vastgesteld. Waarbij we bijvoorbeeld weten dat NS de lijn heerlen <> maastricht niet meer wilde exploiteren omdat het zogenaamd niet rendabel te exploiteren zou zijn. Nu veolia er zit en men de frequentie van treinen heeft opgschreofet nemen opeens meer mensen de trein. Mensen willen best wel een trein nemen maar willen niet aan een heel beperkte verbinding overdag vast zitten blijkt maar weer hier uit.
Klopt. Maar aan de andere kant, de punctualiteit is een punt waar de meeste mensen iets over hebben te klagen. Als ze dat specifiek gaan verwijderen, of met een omweg, dan gaat het -in mijn ogen- raar lijken.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:58 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ze maken anders een heel valide punt daar
Of nog mooier, met 4 magere bakjes aan komen zetten waar het normaliter een trein van 8+4 bakken is of zelfs nog langer; Al is ie op tijd, de reiziger die er niet meer in past moet op de volgende wachten en heeft automatisch +15 of +30 vertraging. De reiziger, dus niet de trein.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:31 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Na hoeveel minuten vond je dat een trein te laat was?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:57 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Of nog mooier, met 4 magere bakjes aan komen zetten waar het normaliter een trein van 8+4 bakken is of zelfs nog langer; Al is ie op tijd, de reiziger die er niet meer in past moet op de volgende wachten en heeft automatisch +15 of +30 vertraging. De reiziger, dus niet de trein.
Er zijn trajecten waar dat bijna dagelijks (!) voor komt. Daarnaast is er ook een massa trajecten naar pietlutjebroek waar er geen hond in zit en het altijd goed gaat. Dat vertekent de boel.
Ik heb zelf begin dit jaar even 2 weken geturfd of de trein op tijd was of niet, en ik kwam daar maar op een magere 25% die daadwerkelijk op tijd was.
ahold welquote:Op vrijdag 29 maart 2013 07:56 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat vat het aardig samen. Zelden een bedrijf gezien dat zaken zo autistisch en als gevolg daarvan in dit geval zelfingenomen bekijkt.
wat een domme vraag, niet op tijd = niet op tijdquote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:08 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Na hoeveel minuten vond je dat een trein te laat was?
Als je onderzoek puur over punctualiteit gaat klopt het inderdaad, maar als het om tevredenheid gaat (wat het hier ook doet) dan lijkt het me wel degelijk belangrijk dat je een onderscheid maakt tussen "veel te laat, wat een gigantische prutsers" of "technisch gezien wel te laat, maar het is maar zo weinig dat het niks uit maakt".quote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:13 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
wat een domme vraag, niet op tijd = niet op tijd
10 min te laat is niet opeens wel op tijd omdat je van mening bent dat 10min niet veel uitmaakt; HET IS TE LAAT
als bij min 3 vertragring (want oeh te laat is zo stigmatiserendquote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:16 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Als je onderzoek puur over punctualiteit gaat klopt het inderdaad, maar als het om tevredenheid gaat (wat het hier ook doet) dan lijkt het me wel degelijk belangrijk dat je een onderscheid maakt tussen "veel te laat, wat een gigantische prutsers" of "technisch gezien wel te laat, maar het is maar zo weinig dat het niks uit maakt".
Gewoon 5 minuten aangehouden. Bij aankomst op het station danwel in aantal minuten dat de reis langer duurt dan de bedoeling was; als je intercity elke keer achter een stoptrein blijft plakken dan gaat het snel namelijk.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:08 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Na hoeveel minuten vond je dat een trein te laat was?
Dit dus.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:05 schreef Basp1 het volgende:
Dat de NS hun stiptheid de afgelopen jaren steeds beter halen komt alleen maar omdat er steeds meer wachttijden in de dienstregeling op de stations worden ingebouwd.
Ik reis al jaren met de trein en ook op dagelijkse basis en meerdere trajecten. Ik gok dat gemiddeld 5% van mijn reizen vertraagd zijn. Waarvan een kwart ernstig vertraagd. I smell bullshitquote:Op vrijdag 29 maart 2013 08:20 schreef bijdehand het volgende:
Om te kotsen. Ik heb elke dag wel vertraging, de dagen dat ik geen vertraging heb zijn zeldzaam. Natuurlijk beoordeel ik ze negatief, want mijn mening over ze ís ook negatief!
Idem voor het schrappen van de halve dienstregeling als er mogelijk een vlok sneeuw zou kunnen vallen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:20 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dit dus.
Allemaal nodeloze overstappen en zinloze wachtexercities. En de politiek trapt er met open ogen in. Te triest gewoon.
Ja de cijfers van de NS dus.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:23 schreef larry91 het volgende:
[..]
En bovendien uit 2011 (!). hier de cijfers uit februari van dit jaar. Kennelijk zakt het cijfer dus al maanden, inmiddels naar 94,2%. Ook hebben ze ergens een keer (al voor 2011) de normtijd van 3 minuten verhoogd naar 5 minuten. En in de tussentijd janken we nog even over het weer.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:36 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja de cijfers van de NS dus.
De cijfers die op alle mogelijke manier gemanipuleerd worden, zoals het hierboven al genoemde inbakken van preventieve vertragingen in de standaarddienstregeling.
Dat is slim voor de bonussen maar als reiziger word je bij een rit van 50 minuten niet blij als daar 2 stops van 5 minuten extra wachttijd per stop in zitten, want dan zou je ook in principe dus in 40 minuten op de plaats van bestemming kunnen zijn.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:27 schreef einschtein het volgende:
De NS bouwt de laatste tijd gewoon veel meer 'veiligheid' in. En dat is best slim. Maar wel verraderlijk.
Exactly. Dat is dus weer het nadeel en dus het verraderlijke. Je denkt dat je gewoon (bijv.) 50 minuten doet aan het reizen, maar daarin zit ook gewoon wachttijd.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is slim voor de bonussen maar als reiziger word je bij een rit van 50 minuten niet blij als daar 2 stops van 5 minuten extra wachttijd per stop in zitten, want dan zou je ook in principe dus in 40 minuten op de plaats van bestemming kunnen zijn.
Die had ik zo snel niet gevonden (had ook geen zin om heel lang te zoeken). Maar zelfs als ze 94.2% halen is dat nog uitstekend. Er zijn weinig service bedrijven die zulke cijfers kunnen overleggen. Daarbij zijn vertragingen ook zeer vaak de schuld van ProRail en daar kan de NS niets aan doen!quote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En bovendien uit 2011 (!). hier de cijfers uit februari van dit jaar. Kennelijk zakt het cijfer dus al maanden, inmiddels naar 94,2%. Ook hebben ze ergens een keer (al voor 2011) de normtijd van 3 minuten verhoogd naar 5 minuten. En in de tussentijd janken we nog even over het weer.
Nee, de politiek weet niet welke eisen ze moet stellen aan een transportonderneming, omdat ze er zelf geen kaas van hebben gegeten. Tot voor kort was er geen eis dat er toiletten aanwezig moesten zijn in treinen. Totdat ze wegbezuinigd werden, toen werden ze wakker. En zo heb je 1001 punten waar de overheid achter gaat komen nadat het kwaad geschied is.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:20 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dit dus.
Allemaal nodeloze overstappen en zinloze wachtexercities. En de politiek trapt er met open ogen in. Te triest gewoon.
Wel als ze kunstgrepen toepassen om dat te bereiken. Er zijn ook heel weinig bedrijven die aan de hand van punctualiteitscijfers de tarieven omhoog mogen donderen of een boete kunnen krijgen en als dat wel het geval zou zijn, zouden ze ook gebruik maken van zoveel mogelijk kunstgrepen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 17:00 schreef larry91 het volgende:
[..]
Die had ik zo snel niet gevonden (had ook geen zin om heel lang te zoeken). Maar zelfs als ze 94.2% halen is dat nog uitstekend. Er zijn weinig service bedrijven die zulke cijfers kunnen overleggen.
Mij als klant interesseert het me echt daadwerkelijk geen ene kloot welke leveranciers er verantwoordelijk zijn voor de wanprestatie die het bedrijf tegenover mij levert. Ik doe alleen zaken met NS en zij moeten maar zorgen dat ze hun product goed kunnen afleveren.quote:Daarbij zijn vertragingen ook zeer vaak de schuld van ProRail en daar kan de NS niets aan doen!
En wat maakt de naamgeving precies uit?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:44 schreef Zelva het volgende:
En oh ja, wisten jullie trouwens al dat de NS de intercity's heeft afgeschaft een paar jaar geleden?
Ja, er rijden nog steeds 'intercity's' rond, maar dat zijn gewoon de 'sneltreinen' van vroeger. Intercity's bestaan niet meer. Maar wel net doen alsof de sneltreinen zogenaamd verdwenen zijn en we nog steeds die supersnelle stedelijke verbindingen hebben.
Dat roepen ze alleen als de trein minder dan vijf minuten vertraging heeft. Onder de vijf minuten heeft het ook geen zin meer om het op de minuut precies om te roepen.quote:Of dat geneuzel met "Deze trein komt over enkele minuten binnen" in plaats van "Deze trein heeft x minuten vertraging".
Wat is dat precies, een 'on-time ratio'? Is dat vergelijkbaar met een 'op-tijd ratio'.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 14:23 schreef larry91 het volgende:
De NS blijft zijn on-time ratio alsmaar verbeteren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.tevens:kerel, je bent logistiekstudent, of student logistiek. Wat is er godverdomme aan de hand op die hbo'squote:![]()
Niets. Wat wel uitmaakt is dat ze de allersnelste verbindingen hebben afgeschaft, maar krampachtig proberen te doen alsof dat niet zo is.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 17:11 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
En wat maakt de naamgeving precies uit?
Geloof ik niets van.quote:Dat roepen ze alleen als de trein minder dan vijf minuten vertraging heeft.
Het gaat ook niet om de precieze vertraging, het gaat erom dat je als bedrijf er gewoon open voor uit moet komen dat er vertraging is en het niet krampachtig proberen beter te doen klinken door net te doen alsof er geen vertraging is.quote:Onder de vijf minuten heeft het ook geen zin meer om het op de minuut precies om te roepen.
Ik heb geen app.quote:Als je het toch per se wil weten, kijk dan in de NS app, daar staat het wel op de minuut precies.
Ik snap je punt niet helemaal, de dienstregeling is geen geheim of zo.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 17:19 schreef Zelva het volgende:
[..]
Niets. Wat wel uitmaakt is dat ze de allersnelste verbindingen hebben afgeschaft, maar krampachtig proberen te doen alsof dat niet zo is.
Is toch echt zo, het is 'enkele minuten' - 'vijf minuten' - 'tien minuten' - 'kwartier' enz. wat ze omroepen.quote:[..]
Geloof ik niets van.
Dat doen ze dan toch ook niet. Ze roepen het om, het staat op de borden aangegeven én je kan het op internet en op een app zien.quote:[..]
Het gaat ook niet om de precieze vertraging, het gaat erom dat je als bedrijf er gewoon open voor uit moet komen dat er vertraging is en het niet krampachtig proberen beter te doen klinken door net te doen alsof er geen vertraging is.
Dan installeer je hem, hij is toch gratis. Kan je zelfs vooraf zien hoe vol een trein is en binnenkort zelfs in welke coupe het druk is en in welke niet, én dan ook nog waar de deur van de rustige coupe op het perron uit gaat komen.quote:[..]
Ik heb geen app.
De klant moet zich niet aanpassen naar de diensten die de service-provider gebruikt om zijn klanten te 'raken'. De provider moet alleen zijn best doen om zoveel mogelijk mensen te 'raken'.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 17:22 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Dan installeer je hem, hij is toch gratis. Kan je zelfs vooraf zien hoe vol een trein is en binnenkort zelfs in welke coupe het druk is en in welke niet, én dan ook nog waar de deur van de rustige coupe op het perron uit gaat komen.
Nou is een app installeren anno 2013 natuurlijk niet iets 'waar een klant zich voor moet aanpassen'. Een app van een bedrijf hebben waar jij diensten van afneemt is nu toch wel redelijk gemeengoed onder jongere mensen. En bijvoorbeeld zelfs mijn moeder van 58 heeft hem.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 17:27 schreef einschtein het volgende:
[..]
De klant moet zich niet aanpassen naar de diensten die de service-provider gebruikt om zijn klanten te 'raken'. De provider moet alleen zijn best doen om zoveel mogelijk mensen te 'raken'.
Nee, maar Zelva beweerde dat de NS geen tijden meer omriep bij vertraging, maar 'enkele minuten'. Ik wees hem erop dat die kreet enkel gebruikt werd bij vertragingen van minder dan vijf minuten, wat hij niet geloofde.quote:Al snap ik niet waar de discussie nu in uitmondt, maakt het uit hoe lang een trein exact te laat is? Het gaat toch stapsgewijs, 5 min/10 min/etc.
Er zijn nog steeds mensen die niet een échte smartphone hebben.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 17:30 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Nou is een app installeren anno 2013 natuurlijk niet iets 'waar een klant zich voor moet aanpassen'. Een app van een bedrijf hebben waar jij diensten van afneemt is nu toch wel redelijk gemeengoed onder jongere mensen. En bijvoorbeeld zelfs mijn moeder van 58 heeft hem.
[..]
Nee, maar Zelva beweerde dat de NS geen tijden meer omriep bij vertraging, maar 'enkele minuten'. Ik wees hem erop dat die kreet enkel gebruikt werd bij vertragingen van minder dan vijf minuten, wat hij niet geloofde.
Idd, waarbij de hoeveelheid reizigers per trein ook wordt meegenomen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 08:03 schreef raptorix het volgende:
Geef alle data van werkelijke treintijden maar vrij, dan zal ik eens objectief berekenen wat de stiptheid is.
Oh, da's zeker waar. Het is ook niet dat mensen zonder smartphone een mindere dienstverlening dan voorheen kregen, mensen mét een smartphone krijgen echter wel een betere dienstverlening.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 17:32 schreef einschtein het volgende:
[..]
Er zijn nog steeds mensen die niet een échte smartphone hebben.
quote:En dat NS pas minuten omroept wanneer de vertraging hoger is dan 5min: dat is inderdaad waar.
Tsja en wat doen we dan met treinen die continu 5 minuten te laat zijn? Zoals de trein van tilburg naar eindhoven, in 2012 maandenlang 5 min te laat geweest.. volgens mij hebben ze nu de treinrit gewoon langer gemaakt zodat ze altijd kunnen zeggen dat ze op tijd zijn.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:19 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Gewoon 5 minuten aangehouden. Bij aankomst op het station danwel in aantal minuten dat de reis langer duurt dan de bedoeling was; als je intercity elke keer achter een stoptrein blijft plakken dan gaat het snel namelijk.
Maar ook niet aan slijtage onderhevig, of zuig je gewoon heel vaak, maar nooit echt hard?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:49 schreef Elfletterig het volgende:
Prima. Die zit nog gewoon aan de rest van m'n hand vast.
Klopt als een bus.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 17:34 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Oh, da's zeker waar. Het is ook niet dat mensen zonder smartphone een mindere dienstverlening dan voorheen kregen, mensen mét een smartphone krijgen echter wel een betere dienstverlening.
[..]
Los van prijzen, stel dat je internetprovider drie verschillende snelheden aanbiedt, Langzaam, Snel en Supersnel!. Dan kondigt de provider aan dat het aantal verschillende snelheden teruggebracht wordt naar twee. Langzaam en Supersnel! Nu blijkt echter dat Supersnel! op dezelfde snelheid is gebracht als Snel, maar er net wordt gedaan of het allemaal nog steeds zo Supersnel! is. Opeens moet jij het als 'Supersnelle!' doen met de service van de Snelle verbinding.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 17:22 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ik snap je punt niet helemaal, de dienstregeling is geen geheim of zo.
Ook dit snap je totaal niet heb ik zo het idee. Het gaat erom dat het woord vertraging is geëufemismeerd naar "komt over x minuten binnen".quote:Is toch echt zo, het is 'enkele minuten' - 'vijf minuten' - 'tien minuten' - 'kwartier' enz. wat ze omroepen.
[..]
De enige 'app' die mijn telefoon aankan is zo'n beetje Snake. Voor de rest kan ik er niets op installeren.quote:Dan installeer je hem, hij is toch gratis. Kan je zelfs vooraf zien hoe vol een trein is en binnenkort zelfs in welke coupe het druk is en in welke niet, én dan ook nog waar de deur van de rustige coupe op het perron uit gaat komen.
Ik vind dat een beetje een rare vergelijking. Het voorbeeld dat jij geeft, klopt niet helemaal. De 3 categorieen die jij noemt hebben allen een 'voorbeeld-snelheid'. Als die niet wordt gehaald, is het oplichterij.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 17:57 schreef Zelva het volgende:
[..]
Los van prijzen, stel dat je internetprovider drie verschillende snelheden aanbiedt, Langzaam, Snel en Supersnel!. Dan kondigt de provider aan dat het aantal verschillende snelheden teruggebracht wordt naar twee. Langzaam en Supersnel! Nu blijkt echter dat Supersnel! op dezelfde snelheid is gebracht als Snel, maar er net wordt gedaan of het allemaal nog steeds zo Supersnel! is. Opeens moet jij het als 'Supersnelle!' doen met de service van de Snelle verbinding.
Als je dan niet ten minste je wenkbrauwen gaat fronsen, weet ik ook het niet meer. En als de provider dan komt met ''Ja, onze snelheden staan gewoon op de website en zijn geen geheim hoor", word je daar als klant echt niet tevredener van.
quote:Op vrijdag 29 maart 2013 17:18 schreef tarantism het volgende:
[..]
Wat is dat precies, een 'on-time ratio'? Is dat vergelijkbaar met een 'op-tijd ratio'.Dude, wat is jouw probleem? Je hoeft niet hatelijk te worden als je het met iemand niet eens bent... Helaas voor jou zit ik ook nog eens op de VU en ver boven de 8 gemiddeld. Dat ik een keer per abuis een spatie zet i.p.v. dat ik het schrijf als een samenstelling dan is dat toch geen reden om zo te reageren? Beetje vreemd dit soort luiSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.tevens:
[..]
kerel, je bent logistiekstudent, of student logistiek. Wat is er godverdomme aan de hand op die hbo's![]()
![]()
haha het onderwijs is onder de maat daar. Dat verklaart een boel.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 18:10 schreef larry91 het volgende:
Helaas voor jou zit ik ook nog eens op de VU
Deze kan ik dan wel weer waarderenquote:Op vrijdag 29 maart 2013 18:13 schreef tarantism het volgende:
[..]
haha het onderwijs is onder de maat daar. Dat verklaart een boel.
giebelebiebel wat een inkoppertje
Ik vraag me oprecht af of je met de huidige dienstregeling nou dan ook echt langer onderweg bent bij een gemiddelde reis. De kans is namelijk vrij klein dat je precies tussen de twee centrale stations van twee grote steden moet reizen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 17:57 schreef Zelva het volgende:
[..]
Los van prijzen, stel dat je internetprovider drie verschillende snelheden aanbiedt, Langzaam, Snel en Supersnel!. Dan kondigt de provider aan dat het aantal verschillende snelheden teruggebracht wordt naar twee. Langzaam en Supersnel! Nu blijkt echter dat Supersnel! op dezelfde snelheid is gebracht als Snel, maar er net wordt gedaan of het allemaal nog steeds zo Supersnel! is. Opeens moet jij het als 'Supersnelle!' doen met de service van de Snelle verbinding.
Als je dan niet ten minste je wenkbrauwen gaat fronsen, weet ik ook het niet meer. En als de provider dan komt met ''Ja, onze snelheden staan gewoon op de website en zijn geen geheim hoor", word je daar als klant echt niet tevredener van.
Ten eerste wordt dit door veel mensen ook veel positiever ervaren, dus ik zie het probleem niet zo. Daarbij is 'vertrekt over vijf minuten' veel relevanter dan 'heeft vijf minuten vertraging'.quote:[..]
Ook dit snap je totaal niet heb ik zo het idee. Het gaat erom dat het woord vertraging is geëufemismeerd naar "komt over x minuten binnen".
Het krampachtig proberen het woord vertraging te vermijden om maar een 'positieve vibe' te houden, ik word daar alleen maar negatiever van.
Prima, eigen keus.quote:[..]
De enige 'app' die mijn telefoon aankan is zo'n beetje Snake. Voor de rest kan ik er niets op installeren.
Ja. Vanzelfsprekend.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 18:16 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ik vraag me oprecht af of je met de huidige dienstregeling nou dan ook echt langer onderweg bent bij een gemiddelde reis. De kans is namelijk vrij klein dat je precies tussen de twee centrale stations van twee grote steden moet reizen.
Bron?quote:Ten eerste wordt dit door veel mensen ook veel positiever ervaren
Wat is het verschil? Behalve dat je bij dat eerste om de hete brij heendraait.quote:Daarbij is 'vertrekt over vijf minuten' veel relevanter dan 'heeft vijf minuten vertraging'.
Een wijziging in de dienstregeling pakt altijd voor de ene persoon positief, en voor de andere persoon negatief uit. Vanuit de grote stations kan je vrijwel altijd een directe trein pakken naar een ander groot station. Daarbij vind ik Ede-Wageningen nou niet echt een voorbeeld van een echt intercitystation.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 18:25 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja. Vanzelfsprekend.
Vroeger reed de echte intercity van Rotterdam naar Ede-Wageningen direct door. Nu moet je áltijd overstappen op Utrecht, moet je hele hebben en houden inpakken, naar een ander perron verkassen, om daar tien minuten te vernikkelen op een betonvlakte. Dat zijn al tien volkomen nodeloze minuten ingebakken vertraging en dan heb ik nog niet eens over het extra tijdsverlies dat optreedt door het extra stoppen op de voormalige sneltreinstations.
En die intercitystations zijn natuurlijk niet voor niets het drukst hè. Dat is omdat de meeste mensen daar in-, uit en overstappen en er dus direct mee te maken hebben.
Dat is de hele reden dat ze het doen. Het woord vertraging heeft een negatieve lading, 'vertrekt over' niet.quote:[..]
Bron?
Dat je bij het eerste aan de omroep kan horen hoe laat hij vertrekt, en bij de tweede niet.quote:[..]
Wat is het verschil? Behalve dat je bij dat eerste om de hete brij heendraait.
De slager die zijn eigen vlees keurt...Er moet gewoon een onafhankeljk onderzoeksbureau ingeschakeld worden dat de mening van de reizigers peilt en de prestaties van de NS meet. Nog belangrijker is het dat de NS weer een staatsbedrijf wordt zodat er weer voldoende personeel is. Dan hoeven we geen omslachtige constructies met boetes te bedenken kunnen ze zich het slappe gelul van een blaadje op de rails ofzoiets besparen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 07:44 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Nu.nl
Wat is dit nou weer![]()
![]()
Wie moeten er dan beoordelen over de kwaliteit van het openbaar vervoer? Mensen die elke dag met de auto gaan?![]()
"De NS vindt dat zijn reizigers te negatief zijn over hun prestaties..." zou dit dan niet een reden hebben?
Op jou komt het over als 'anders', op mij komt het over als 'niet'. Als je begrijpend leest, dan lees je tussen de regels door: 'ons interesseert het geen fucking bal wat die hondenkoppen voor een mening hebben, zolang wij onze bonus maar krijgen'.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, dan lees jij het bericht niet goed.
Een simpele bevestiging was voldoende geweest...quote:Op vrijdag 29 maart 2013 19:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Op jou komt het over als 'anders', op mij komt het over als 'niet'. Als je begrijpend leest, dan lees je tussen de regels door: 'ons interesseert het geen fucking bal wat die hondenkoppen voor een mening hebben, zolang wij onze bonus maar krijgen'.
Ik nam op licht-sarcastische wijze een loopje met de feiten. Maar de feiten zijn er natuurlijk wel degelijk. De NS vindt zichzelf geweldig, terwijl reizigers daar heel anders over denken. De geniale oplossing voor dit probleem is niet het verbeteren van de dienstverlening, maar het minder belangrijk maken van de mening van je klanten...quote:Op vrijdag 29 maart 2013 17:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar ook niet aan slijtage onderhevig, of zuig je gewoon heel vaak, maar nooit echt hard?
quote:Op vrijdag 29 maart 2013 08:28 schreef Richestorags het volgende:
Misschien zouden een paar van die over het paard getilde NS-managers ook niet misstaan in de tuinstoelen in Mexico
Dat staat er niet, dat maken sommigen ervan.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 02:41 schreef Elfletterig het volgende:
Ik nam op licht-sarcastische wijze een loopje met de feiten. Maar de feiten zijn er natuurlijk wel degelijk. De NS vindt zichzelf geweldig, terwijl reizigers daar heel anders over denken. De geniale oplossing voor dit probleem is niet het verbeteren van de dienstverlening, maar het minder belangrijk maken van de mening van je klanten...
Dat staat er helemaal niet.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 02:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik nam op licht-sarcastische wijze een loopje met de feiten. Maar de feiten zijn er natuurlijk wel degelijk. De NS vindt zichzelf geweldig, terwijl reizigers daar heel anders over denken. De geniale oplossing voor dit probleem is niet het verbeteren van de dienstverlening, maar het minder belangrijk maken van de mening van je klanten...
Tja... - dan ben je echt wereldvreemd. Een ander woord weet ik er niet voor. En het past ook perfect in de lijn van eerdere uitlatingen, zoals de misplaatste trots over de halvering van de dienstverlening, onder de noemer "winterdienstregeling".
Dat staat er wel, maar het vergt de vaardigheid van tussen de regels door kunnen lezen. In plaats van de reizigerstevredenheid qua belang te minimaliseren, kan de NS zijn energie beter richten op de vraag waarom reizigers ontevreden zijn.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 09:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat staat er niet, dat maken sommigen ervan.
Zeg, dat truukje ken ik inmiddels van je. Het staat er niet, punt!quote:Op zaterdag 30 maart 2013 12:51 schreef Elfletterig het volgende:
Dat staat er wel, maar het vergt de vaardigheid van tussen de regels door kunnen lezen.
Misschien om dezelfde reden waarom veel mensen in NL denken dat we in NL soft straffen: mensen zijn doorgaans helemaal niet geïnteresseerd in de waarheid, althans, doen geen enkele moeite om zich te informeren.quote:In plaats van de reizigerstevredenheid qua belang te minimaliseren, kan de NS zijn energie beter richten op de vraag waarom reizigers ontevreden zijn.
Als politicus zou ik ook de NS een schop onder haar reet geven, want zieltjes winnen enz.quote:Ik sluit me verder gewoon aan bij wat de politici van diverse pluimage hier zeggen:
http://www.nu.nl/binnenla(...)zwaar-meetellen.html
Ja. Dat is inmiddels het failliet van de democratie!quote:En het zou een teken op zich moeten zijn dat deze nogal verschillende politici in hoofdlijnen gewoon hetzelfde vinden.
Ben je vandaag in je zwakbegaafde modus ofzo? Zin één van het nieuwsbericht:quote:Op zaterdag 30 maart 2013 12:57 schreef DS4 het volgende:
Zeg, dat truukje ken ik inmiddels van je. Het staat er niet, punt!
quote:De Nederlandse Spoorwegen wil de mening van reizigers minder laten meetellen bij het beoordelen van hun prestaties, om zo de kans op een boete te verkleinen.
De waarheid is dat de NS zichzelf schouderklopjes geeft, terwijl reizigers (zij die het "product" gebruiken) overduidelijk niet tevreden genoeg zijn. Geen wonder ook, als je bedenkt dat de NS het schrappen van de halve dienstverlening in de winter ziet als "prestatie" en daar bij Europese collega-bedrijven trots mee pronkt, terwijl het voor een reiziger automatisch een flinke beperking van de dienstverlening is, gepaard met flinke vertraging.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 12:57 schreef DS4 het volgende:
Misschien om dezelfde reden waarom veel mensen in NL denken dat we in NL soft straffen: mensen zijn doorgaans helemaal niet geïnteresseerd in de waarheid, althans, doen geen enkele moeite om zich te informeren.
Ja, dit geldt ook voor elk onderwerp hè?quote:Op zaterdag 30 maart 2013 12:57 schreef DS4 het volgende:
Ja. Dat is inmiddels het failliet van de democratie!
Daar staat dat men op basis van objectieve maatstaven al dan niet een boete wil krijgen. Lijkt mij een logisch uitgangspunt, sterker nog... wettelijk gezien het enige juiste!quote:Op zaterdag 30 maart 2013 13:05 schreef Elfletterig het volgende:
Ben je vandaag in je zwakbegaafde modus ofzo? Zin één van het nieuwsbericht:
Zat gebruikers hier die dat wel zijn.quote:De waarheid is dat de NS zichzelf schouderklopjes geeft, terwijl reizigers (zij die het "product" gebruiken) overduidelijk niet tevreden genoeg zijn.
Het zorgt ook weer voor helderheid en je kan er rekening mee houden, maar nogmaals... met het toepassen van die dienstregeling op ontijdige momenten kan je rekening houden met het opleggen van de boete.quote:Geen wonder ook, als je bedenkt dat de NS het schrappen van de halve dienstverlening in de winter ziet als "prestatie" en daar bij Europese collega-bedrijven trots mee pronkt, terwijl het voor een reiziger automatisch een flinke beperking van de dienstverlening is, gepaard met flinke vertraging.
Ja. De domme massa is teveel in zichzelf gaan geloven. Democratie was ooit "wijs de slimsten onder u aan en zij mogen beslissen" en is nu "wijs de grootste schreeuwlelijkerts aan en zij mogen meebeslissen".quote:Ja, dit geldt ook voor elk onderwerp hè?![]()
Ik weet precies hoe politiek werkt, aangezien ik daar jaren heel veel tijd in heb gestopt en ook politieke bestuursfuncties heb gehad.quote:Kennelijk snap je ook al niet hoe politiek werkt. Als er zo'n brede, politieke consensus is over een onderwerp, zegt dat echt wel iets. Overigens zijn politici ook gewoon weer volksvertegenwoordigers, dus is het logisch dat ze een mening vertolken die aansluit bij de mening van de bevolking, die van de trein gebruik maakt. En de mening is niet mild, omdat de kaartjes duur zijn, terwijl de dienstverlening te vaak hapert.
Dat zal mij jeuken. Als het niet goed is, dan zal dat ook uit objectieve metingen blijken.quote:Maar gelukkig zijn ze bij de NS wél heel tevreden met zichzelf.
Dus als 100 procent van de treinen minder dan 2 uur vertraging heeft, heeft de NS het geweldig gedaan? Want tja, dat is nu eenmaal de "objectieve" maatstaf die we hebben afgesproken. Dat de reiziger een kwartier al veel vindt, doet er even niet toe. De reiziger - voor wie de treinen rijden - is bijzaak. - Bizar dat je niet snapt dat de reizigerstevredenheid een belangrijk criterium is.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 13:13 schreef DS4 het volgende:
Daar staat dat men op basis van objectieve maatstaven al dan niet een boete wil krijgen. Lijkt mij een logisch uitgangspunt, sterker nog... wettelijk gezien het enige juiste!
Fijn voor ze.quote:
Geen van beiden is waar, maar goed... - Je hebt net nog opgemerkt dat er zát gebruikers zijn die wél tevreden zijn. Dat is dan dus ook "domme massa", neem ik aan? Of zijn alleen ontevreden reizigers onderdeel van de "domme massa" ? Beetje subjectief, niet?quote:Op zaterdag 30 maart 2013 13:13 schreef DS4 het volgende:
Ja. De domme massa is teveel in zichzelf gaan geloven. Democratie was ooit "wijs de slimsten onder u aan en zij mogen beslissen" en is nu "wijs de grootste schreeuwlelijkerts aan en zij mogen meebeslissen".
Een verontrustende gedachte.... Voor welke partij? DS70 zeker...quote:Op zaterdag 30 maart 2013 13:13 schreef DS4 het volgende:
Ik weet precies hoe politiek werkt, aangezien ik daar jaren heel veel tijd in heb gestopt en ook politieke bestuursfuncties heb gehad.
Tja, maar "de politiek" is dan ook een vaag, breed begrip. Terwijl "de kwaliteit van de dienstverlening van de NS" een afgebakend onderwerp is. Iets waarmee de ondervraagden, de reizigers in kwestie, dagelijks hebben te maken.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 13:13 schreef DS4 het volgende:
Maar even de spiegel: de Nederlander is ook zeer ontevreden over de politiek. Denk daar maar eens over na!
Zie bovenaan deze post: wie bepaalt "objectief" wat goed is?quote:Op zaterdag 30 maart 2013 13:13 schreef DS4 het volgende:
Dat zal mij jeuken. Als het niet goed is, dan zal dat ook uit objectieve metingen blijken.
Eigenlijk zou ik deze discussie niet met je moeten aangaan. Want als ik al jou teksten lees heb ik het gevoel dat ik toch niets kan inbrengen. Maar alsnog waag ik een poging.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 02:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Tja... - dan ben je echt wereldvreemd. Een ander woord weet ik er niet voor. En het past ook perfect in de lijn van eerdere uitlatingen, zoals de misplaatste trots over de halvering van de dienstverlening, onder de noemer "winterdienstregeling".
Dat is allemaal leuk en aardig, maar als ik op tijd ergens moet zijn en de NS krijgt het 9 vd 10 keer niet voor elkaar om je een aansluiting van 5 minute te laten halen, is het best irritant. Verder moet je mijn reactive met een flinke korrel zout nemenquote:Op zaterdag 30 maart 2013 06:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]![]()
![]()
Oh en uiteraard is het allemaal gelul van veel te jachtige idioten die gaan klagen als een trein 2 () minuten te laat is. Dan neem je een volgende trein als je je aansluiting mist. Dan maar te laat, dat hele tijdsfetisjisme in Nederland is toch al zo ziek.
Deze kan ik toevallig verklaren. Ja en daar had ik ook mee te maken als machinist. Daar heb ik ook gelijk melding van gemaakt bij de bijsturing/planning. Tja als je op tijd in Breda aankomt maar een goederen trein vanaf Breda voor je neus komt te rijden maakte dit mogelijk dat je dagelijks vertraging maakte. Dit zat zo gepland in de planregels. En helaas ook goederenboeren hebben spoortijd ingekocht bij Prorail en moeten ingepast worden. En een goederentrien(erts)laat je niet iedere keer langs de kant gaan. Want voordat hij dan weer op snelheid is gooi je alles in de war.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 17:36 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Tsja en wat doen we dan met treinen die continu 5 minuten te laat zijn? Zoals de trein van tilburg naar eindhoven, in 2012 maandenlang 5 min te laat geweest.. volgens mij hebben ze nu de treinrit gewoon langer gemaakt zodat ze altijd kunnen zeggen dat ze op tijd zijn.
Sinds wanneer telt een vertraging pas als deze meer dan 2 uur lang is? Gaat het wel goed met die duim van je?quote:Op zaterdag 30 maart 2013 13:32 schreef Elfletterig het volgende:
Dus als 100 procent van de treinen minder dan 2 uur vertraging heeft, heeft de NS het geweldig gedaan? Want tja, dat is nu eenmaal de "objectieve" maatstaf die we hebben afgesproken. Dat de reiziger een kwartier al veel vindt, doet er even niet toe. De reiziger - voor wie de treinen rijden - is bijzaak. - Bizar dat je niet snapt dat de reizigerstevredenheid een belangrijk criterium is.
O, die mening telt niet. Alleen van ontevreden reizigers... Ja, dan doet de NS het altijd heel slecht!quote:Fijn voor ze.
Met de domme massa bedoel ik figuren die ongeïnformeerd zijn en toch denken alles beter te weten. Wie de schoen past, enz!quote:Geen van beiden is waar, maar goed... - Je hebt net nog opgemerkt dat er zát gebruikers zijn die wél tevreden zijn. Dat is dan dus ook "domme massa", neem ik aan? Of zijn alleen ontevreden reizigers onderdeel van de "domme massa" ? Beetje subjectief, niet?
Vooral blijven ad hominemmen!quote:Een verontrustende gedachte.... Voor welke partij? DS70 zeker...
Je draait en draait en draait...quote:Tja, maar "de politiek" is dan ook een vaag, breed begrip. Terwijl "de kwaliteit van de dienstverlening van de NS" een afgebakend onderwerp is. Iets waarmee de ondervraagden, de reizigers in kwestie, dagelijks hebben te maken.
Er zijn prestatieafspraken en daar moet je op meten. Zo moeilijk is dat niet hoor.quote:Zie bovenaan deze post: wie bepaalt "objectief" wat goed is?
An sich heb je wel een punt, maar er zit een wereld tussen volledige uitleg geven en geen uitleg geven. Ik ben het met je eens dat wat de NS ook zal opgeven als reden voor de vertraging, het toch nooit goed zal zijn voor sommige mensen. Echter soms geeft de NS gewoon niks aan, geen indicatie van hoe lang het nog kan duren o.i.d. Dat roept - terecht- onbegrip op bij reizigers.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 15:06 schreef Cherna het volgende:
Dat reizigers klagen is prima. Dat is een positief Nederlands trekje waardoor onze effectieviteit altijd op pijl blijft. Althans zo zie ik dat. Dat NS niet alle tekst en uitleg geeft waarom iets niet loopt zoals het zou moeten lopen heeft volgens mij ook een reden. Want hoe je het ook probeert uit te leggen. De reactie van de reiziger is dan veelal dat men naar excuses zoekt of met vingerwijzen bezig is.
Voorbeeldje:
Mbt tot blaadjes had ik dit uitgelegd. Enkele reacties later lees je dat het dom gelul is van NS. Tja waarom dan nog proberen uitleg te geven. Het werkt dan juist averechts. Ik probeer de zaken uit te leggen zoals ik ze beleef. Niets meer en niets minder.
Ik maak veel mee maar gelukkig kan ik nog zeggen dat de meeste reizigers ook positief reageren. Je staat midden in de maatschappij. Het spoor trekt nu eenmaal diverse pluimage aan. En gelukkig zijn het uitzonderingen die je voor rotte vis uitmaken en dit na een aanrijding. Mensen vinden overal wel wat van.
Als het om communicatie gaat bij calamiteiten etc ben ik het met je eens. Daar kan nog veel verbeterd worden. Men is daar mee bezig maar dat kost tijd.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 15:52 schreef Richestorags het volgende:
[..]
An sich heb je wel een punt, maar er zit een wereld tussen volledige uitleg geven en geen uitleg geven. Ik ben het met je eens dat wat de NS ook zal opgeven als reden voor de vertraging, het toch nooit goed zal zijn voor sommige mensen. Echter soms geeft de NS gewoon niks aan, geen indicatie van hoe lang het nog kan duren o.i.d. Dat roept - terecht- onbegrip op bij reizigers.
Overigens vraag ik me wel af of veel users van het feit op de hoogte zijn dat de NS het Europees gezien gewoon echt goed doet, zeker gezien het dichte spoorwegennetwerk. Veel vertragingen worden ook door Pro Rail veroorzaakt, en niet door de NS. Dat laat niet weg dat er ruimte is voor verbeteringen, o.a. het niet uiten van hersenscheten als deze in de media.
Mooi om te weten.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 14:37 schreef Cherna het volgende:
[..]
Deze kan ik toevallig verklaren. Ja en daar had ik ook mee te maken als machinist. Daar heb ik ook gelijk melding van gemaakt bij de bijsturing/planning. Tja als je op tijd in Breda aankomt maar een goederen trein vanaf Breda voor je neus komt te rijden maakte dit mogelijk dat je dagelijks vertraging maakte. Dit zat zo gepland in de planregels. En helaas ook goederenboeren hebben spoortijd ingekocht bij Prorail en moeten ingepast worden. En een goederentrien(erts)laat je niet iedere keer langs de kant gaan. Want voordat hij dan weer op snelheid is gooi je alles in de war.
Dan was het een kunst om dan alsnog in Eindhoven op tijd aan te komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |