Nu.nlquote:De Nederlandse Spoorwegen wil de mening van reizigers minder laten meetellen bij het beoordelen van hun prestaties, om zo de kans op een boete te verkleinen.
Dat meldt RTL vrijdag.
De NS vindt dat zijn reizigers te negatief zijn over hun prestaties en willen de zeven punten waar mensen op kunnen oordelen beperken tot één.
De overheid rekent de NS sinds 2008 af op prestaties die ze onder andere meten door reizigersonderzoek. In 2012 kreeg het bedrijf zo 2,75 miljoen euro boete.
Staatssecretaris Mansveld van Spoor wil echter voorlopig niet meewerken aan het plan. "Reizigers moeten centraal staan in het handelen van aanbieders van openbaar vervoer."
Dat vat het aardig samen. Zelden een bedrijf gezien dat zaken zo autistisch en als gevolg daarvan in dit geval zelfingenomen bekijkt.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 07:54 schreef NomanIW het volgende:
Het falen van een dienstregeling is vervelend, maar acceptabel in zekere zin.
Dat godsgeklaagde gelul van die gasten is daarentegen reden zat de woordvoerder eens goed af te ranselen met een mooie koppelriem
Het is een 'gevoelskwestie'quote:Op vrijdag 29 maart 2013 08:04 schreef Igen het volgende:
O ja, ze doen te pas en te onpas de winterdienstregeling, officieel rijden ze daardoor op tijd, en als de klant desondanks ontevreden is dan is heeft de klant het "fout".
NS heeft nog nooit van "klant is koning" gehoord zeker? Ze hebben zo te zien nog echt zo'n staatsbedrijf-mentaliteit.
En dan over de hele reis, niet alleen de losse stukjes he?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 08:03 schreef raptorix het volgende:
Geef alle data van werkelijke treintijden maar vrij, dan zal ik eens objectief berekenen wat de stiptheid is.
Wat is onredelijk negatief?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 08:12 schreef _NZT_ het volgende:
Dat sommige mensen onredelijk negatief zijn is waar, al rijd de trein nog optijd, dan is het nog niet goed.
Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling is bij mij ongeveer 3 op de 4 treinen 5 tot 10 minuten te laat. Daarom moet ik een trein eerder nemen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:27 schreef DS4 het volgende:
Ik kan het wel plaatsen. Mijn ervaring is dat reizen met de trein er de afgelopen 10-15 jaar weldegelijk op vooruit is gegaan. Ik heb ook zelden last van echte vertraging (1 of 2 minuten vind ik niet zo relevant). Wat zeg ik, ik kan mij de laatste keer dat ik echt forse vertraging had niet heugen, waar het 15 jaar geleden schering en inslag was (ok, toen maakte ik ook vaker gebruik van de NS, aangezien ik toen nog in de Randstad woonde).
Dit ook dus. Hij is vertraagd, hup we halen hem eruit, dan komt ie niet op de vertragingstaten.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:45 schreef TNA het volgende:
Treinen laten uitvallen omdat ze dan niet langer vertraagd zijn
Lijkt wel op een NS'er dit.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:27 schreef DS4 het volgende:
Ik kan het wel plaatsen. Mijn ervaring is dat reizen met de trein er de afgelopen 10-15 jaar weldegelijk op vooruit is gegaan. Ik heb ook zelden last van echte vertraging (1 of 2 minuten vind ik niet zo relevant). Wat zeg ik, ik kan mij de laatste keer dat ik echt forse vertraging had niet heugen, waar het 15 jaar geleden schering en inslag was (ok, toen maakte ik ook vaker gebruik van de NS, aangezien ik toen nog in de Randstad woonde).
Het nadeel van de reizigers naar hun mening vragen is dat tevreden reizigers geneigd zijn om niets in te vullen, waar ontevreden reizigers (al dan niet terecht ontevreden) hun kans schoon zullen zien om van hun hart geen moordkuil te maken... In die zin lijkt mij het dan ook niet zo vreemd dat de NS meent dat aan de hand van zo'n enquête geen betrouwbaar beeld ontstaat. Ik ben dan ook eigenlijk wel benieuwd hoe het voorstel van de NS precies luidt. Als men betere, objectievere, meetgegevens wil gebruiken vind ik dat helemaal niet zo vreemd. Indien dat zo is, dan heeft dat niets te maken met niet willen luisteren naar reizigers, maar gewoon het scheppen van een beter beeld.
En daarna lost ie gewoon op in de lucht ofzo?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:07 schreef RetepV het volgende:
En als een sprinter éénmaal vertraagd is, dan moet hij vaak nog meerdere keren wachten om een sneltrein er langs te laten. Dus die sprinter vertraagt dan alleen nog maar meer.
Strikt genomen heeft hij best een punt, ware het niet dat als je naar de lijn die in de opstelling van de NS op dit punt zit het nogal schunnig wordt.quote:
Dit is ECHT ontzettende onzin.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:27 schreef DS4 het volgende:
Het nadeel van de reizigers naar hun mening vragen is dat tevreden reizigers geneigd zijn om niets in te vullen, waar ontevreden reizigers (al dan niet terecht ontevreden) hun kans schoon zullen zien om van hun hart geen moordkuil te maken...
DS4 zegt dan ook niks over het uit laten vallen van treinen en de winterdienstregeling te pas en te onpas inzetten, ook heel typisch.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:14 schreef Specularium het volgende:
DS4 vindt het wel weer een goed idee.
Typisch.
Al zouden ze extra negatief zijn, om je service als NS zijnde te optimaliseren zou ik altijd van de meest negatieve beoordelingen uit gaan. Perfectie is natuurlijk niet haalbaar, maar je kunt je kop niet in het zand steken voor kritiek van de reiziger.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:27 schreef DS4 het volgende:
Ik kan het wel plaatsen. Mijn ervaring is dat reizen met de trein er de afgelopen 10-15 jaar weldegelijk op vooruit is gegaan. Ik heb ook zelden last van echte vertraging (1 of 2 minuten vind ik niet zo relevant). Wat zeg ik, ik kan mij de laatste keer dat ik echt forse vertraging had niet heugen, waar het 15 jaar geleden schering en inslag was (ok, toen maakte ik ook vaker gebruik van de NS, aangezien ik toen nog in de Randstad woonde).
Het nadeel van de reizigers naar hun mening vragen is dat tevreden reizigers geneigd zijn om niets in te vullen, waar ontevreden reizigers (al dan niet terecht ontevreden) hun kans schoon zullen zien om van hun hart geen moordkuil te maken... In die zin lijkt mij het dan ook niet zo vreemd dat de NS meent dat aan de hand van zo'n enquête geen betrouwbaar beeld ontstaat. Ik ben dan ook eigenlijk wel benieuwd hoe het voorstel van de NS precies luidt. Als men betere, objectievere, meetgegevens wil gebruiken vind ik dat helemaal niet zo vreemd. Indien dat zo is, dan heeft dat niets te maken met niet willen luisteren naar reizigers, maar gewoon het scheppen van een beter beeld.
Wij weten sowieso al niet hoe deze enquetes afgenomen worden. Dus om nu te gaan beweren dat door enquetes te houden je meer negatieve als positieve reacties krijgt is ook nogal voorbarig zonder perfecte kennis van de onderzoeksmethodiek van de NS.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:27 schreef DS4 het volgende:
Het nadeel van de reizigers naar hun mening vragen is dat tevreden reizigers geneigd zijn om niets in te vullen, waar ontevreden reizigers (al dan niet terecht ontevreden) hun kans schoon zullen zien om van hun hart geen moordkuil te maken... In die zin lijkt mij het dan ook niet zo vreemd dat de NS meent dat aan de hand van zo'n enquête geen betrouwbaar beeld ontstaat. Ik ben dan ook eigenlijk wel benieuwd hoe het voorstel van de NS precies luidt. Als men betere, objectievere, meetgegevens wil gebruiken vind ik dat helemaal niet zo vreemd. Indien dat zo is, dan heeft dat niets te maken met niet willen luisteren naar reizigers, maar gewoon het scheppen van een beter beeld.
Ja, "ik ga elke dag met de auto omdat de trein kut en te duur is". Zegt genoeg lijkt me.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 07:44 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Wie moeten er dan beoordelen over de kwaliteit van het openbaar vervoer? Mensen die elke dag met de auto gaan?![]()
Ik kan mij hier wel enigszins in vinden, ook al wil ik het wel iets nuanceren. Ik reis ook dagelijks (werkweek althans) met de trein en op zich is op mijn traject er niet zoveel mis. Nu moet ik wel zeggen dat mijn traject niet zo lang is en uiteindelijk maar 2 stations aandoet, waarvan 1 al de eindbestemming is. Desondanks is het ding bijna altijd wel op tijd, conducteurs daar zijn prima lui. Daar niets over te klagen. Wat wel zo is, is dat de NS nogal eens door een ondergrens kan zakken.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:27 schreef DS4 het volgende:
Ik kan het wel plaatsen. Mijn ervaring is dat reizen met de trein er de afgelopen 10-15 jaar weldegelijk op vooruit is gegaan. Ik heb ook zelden last van echte vertraging (1 of 2 minuten vind ik niet zo relevant). Wat zeg ik, ik kan mij de laatste keer dat ik echt forse vertraging had niet heugen, waar het 15 jaar geleden schering en inslag was (ok, toen maakte ik ook vaker gebruik van de NS, aangezien ik toen nog in de Randstad woonde).
Het nadeel van de reizigers naar hun mening vragen is dat tevreden reizigers geneigd zijn om niets in te vullen, waar ontevreden reizigers (al dan niet terecht ontevreden) hun kans schoon zullen zien om van hun hart geen moordkuil te maken... In die zin lijkt mij het dan ook niet zo vreemd dat de NS meent dat aan de hand van zo'n enquête geen betrouwbaar beeld ontstaat. Ik ben dan ook eigenlijk wel benieuwd hoe het voorstel van de NS precies luidt. Als men betere, objectievere, meetgegevens wil gebruiken vind ik dat helemaal niet zo vreemd. Indien dat zo is, dan heeft dat niets te maken met niet willen luisteren naar reizigers, maar gewoon het scheppen van een beter beeld.
Onzin. Er zijn zo veel internetsites waar klanten beoordelingen kunnen geven en vaak genoeg is dan de gemiddelde score een 9 ofzo. Het is dus gewoon echt niet waar dat alleen zeikerds van zich laten horen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:27 schreef DS4 het volgende:
Het nadeel van de reizigers naar hun mening vragen is dat tevreden reizigers geneigd zijn om niets in te vullen, waar ontevreden reizigers (al dan niet terecht ontevreden) hun kans schoon zullen zien om van hun hart geen moordkuil te maken... In die zin lijkt mij het dan ook niet zo vreemd dat de NS meent dat aan de hand van zo'n enquête geen betrouwbaar beeld ontstaat. Ik ben dan ook eigenlijk wel benieuwd hoe het voorstel van de NS precies luidt. Als men betere, objectievere, meetgegevens wil gebruiken vind ik dat helemaal niet zo vreemd. Indien dat zo is, dan heeft dat niets te maken met niet willen luisteren naar reizigers, maar gewoon het scheppen van een beter beeld.
quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:29 schreef Meike26 het volgende:
Van mij mogen er ook wel een handje vol bestuurders een halfjaar op stage in Japan.
Dan zie je volgens mij het verschil wel tussen spoorwegbedrijfje spelen versus spoorwegbedrijfje zijn !
Dit. Afgelopen zondagavond nog gehad van utrecht naar rotterdam toe. Eerst 10 min vertraging, dan 20 en daarna gewoon de dienstregeling van een half uur later. De vertragingen werden keurig gemeld, toen met overging op de volgende trein werden de borden subtiel omgedraaid en verder niks. Vraag mij dan altijd wel af waar die hele trein uberhaupt is gebleven. Daar zaten toch mensen in?.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:45 schreef TNA het volgende:
Treinen laten uitvallen omdat ze dan niet langer vertraagd zijn
En die geschrapte trein komt nooit meer terug in de statistieken.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:52 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dit. Afgelopen zondagavond nog gehad van utrecht naar rotterdam toe. Eerst 10 min vertraging, dan 20 en daarna gewoon de dienstregeling van een half uur later. De vertragingen werden keurig gemeld, toen met overging op de volgende trein werden de borden subtiel omgedraaid en verder niks. Vraag mij dan altijd wel af waar die hele trein uberhaupt is gebleven. Daar zaten toch mensen in?.
Kom je in een profvolle trein doordat die extreem klein is, terwijl de trein vanuit brabant naar rotterdam toe door de weeks laat in de avond zo langs id dat die nauwelijks op perron past terwijl er niemand in zit.
Nee, gewoon een tevreden reiziger. Mag het?quote:
Is Nederlands een beetje te hoog gegrepen voor je? Er staat niet dat ik het idee goed vind, maar dat ik een objectievere meetmethode een goed idee vind en dat ik dus wel eens de plannen wil zien...quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:14 schreef Specularium het volgende:
DS4 vindt het wel weer een goed idee.
Typisch.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |