Een technische fout en daarna een logistiek probleem. Volgens mij zijn dat geen buitengewone omstandigheden zoals een staking of een oorkaan. En inderdaad:quote:Geachte heer ErikT,
In uw reactie vraagt u om compensatie vanwege de vertraging van uw vlucht HVxxxx van a naar b op -------.
Helaas heeft uw reis vertraging opgelopen. Wij begrijpen dat de vertraging vervelend voor u was. transavia.com doet er alles aan om u op tijd naar uw bestemming te brengen. Uw vlucht was vertraagd omdat na het de-icen van de heenvlucht een spoiler omhoog bleef staan. Een spoiler is een onderdeel van de vleugel en wordt gebruikt om het vliegtuig af te remmen en sneller te laten dalen. Na inspectie besloot de technische dienst dat het vliegtuig niet meer inzetbaar is die dag. Er werd een vervangend vliegtuig ingezet. Omdat het vervangende vliegtuig een 737-800 was, moest extra cabinepersoneel opgeroepen worden omdat dit wettelijk verplicht is. Ook de sleepdiensten op Schiphol hadden het druk die ochtend waardoor we moesten wachten voordat het vliegtuig van de gate geduwd kan worden. Hierdoor kwam het vliegtuig vertraagd aan in a.
De oorzaak van uw vertraging hebben wij niet kunnen voorkomen. Als gevolg hiervan bestaat er geen recht op compensatie.
Voor uw vraag om compensatie doet u een beroep op uitspraken van het Europese Hof van Justitie. Zoals u misschien weet, geldt het recht op compensatie niet als sprake is van zogenaamde ‘buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden’. Dit staat omschreven in artikel 5 lid 3 van de Europese Verordening. In uw geval was sprake van een buitengewone omstandigheid.
Helaas hebben wij geen ander bericht voor u. Wij gaan er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Mevrouw xxxxx
Customer Care
http://www.volkskrant.nl/(...)ging-vliegtuig.dhtmlquote:Slechts 8% krijgt geld terug bij vertraging vliegtuig
Bewerkt door: redactie − 22/01/13, 12:06 − bron: Vlucht-vertraagd.nl
Maatschappijen reageren vaak niet of te laat
© ANP.
Luchtvaartmaatschappijen zijn volgens Europese wetten verplicht om passagiers compenstie te betalen bij vertraging, maar dat doen ze bijna nooit. Dat blijkt uit een onderzoek van de website Vlucht-vertraagd.nl onder 10 duizend passagiers die vertraging hadden.
Passagiers die met vertraging te kampen hebben, hebben volgens Europese regels recht op een vergoeding tot maximaal 600 euro. Maar uit het onderzoek door vlucht-vertraagd.nl blijkt dat slechts 846 van de 10.000 passagiers met vertraging ook daadwerkelijk een vergoeding ontvingen.
De afgewezen passagiers moeten vervolgens volhardend zijn om een vergoeding te krijgen, en soms loopt het zelfs uit op een rechtszaak. Uiteraard schrikt dat consumenten af, volgens Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl.
Defect toilet
Volgens het rapport voeren luchtvaartmaatschappijen vaak technische mankementen op als reden om niet te betalen zoals 'Kapotte ruitenwissers' of een 'defect toilet'. Maar het Europese Hof van Justitie heeft geoordeeld dat technische problemen tot de operationele verantwoordelijkheid van de maatschappijen behoren. Met andere woorden: Dit soort redenen kunnen niet worden opgevoerd om schadeloosstellingen niet uit te betalen aan passagiers.
Sinds de uitspraak van het Hof is er wel een stijging in het aantal schadeclaims dat direct wordt uitbetaald, echter van een hoge mate van bescherming van vliegpassagiers kan absoluut niet worden gesproken, aldus Van Bokhoven. 'De cijfers spreken voor zich: luchtvaartmaatschappijen negeren de wettelijke reactietermijn of reageren helemaal niet, en als ze wel reageren wijzen ze praktisch direct de claim af.'
Kamervragen
PvdA kamerlid Attje Kuiken noemt het een Zorgwekkend rapport: 'Passagiers hebben recht op een vergoeding bij vertraging. De houding van vliegtuigmaatschappijen richting passagiers is niet klantvriendelijk maar schofferend'. Ze gaat dan ook de staatssecretaris in mondeling vragenuur om opheldering vragen.
Dus ik stuur dit:quote:Geachte heer ErikT,
Hartelijk dank voor uw reactie.
De vertraging van uw vlucht is niet het gevolg geweest van: een technische problemen die werd vastgesteld tijdens het onderhoud van luchtvaartuig of het
gevolg is van onvolkomenheden bij een dergelijk onderhoud.
Wij zullen niet overgaan tot vergoeding.
Met vriendelijke groet,
Mevrouw xxxxx
Customer Care
En dan krijg ik dit:quote:Geachte mevrouw xxxxx,
Bedankt voor deze informatie. Kunt u mij ook uitleggen waarom dit relevante
informatie is? Is vast te stellen dat dit technische probleem niet
voorkomen/verholpen had kunnen worden tijdens onderhoud? Zo ja, kunt u mij
de relevante documenten daarover opsturen? Maakt niet uit als ze erg
technisch zijn.
En waarom gaat u enkel in op het initiële technische probleem? Ik begreep
uit de reactie van mevrouw yyyyy dat de vertraging minder groot was geweest
als de reserve machines anders georganiseerd waren. Dit is niet irrelevant,
want dit heeft de vertraging tot meer dan 3 uur doen oplopen.
Met vriendelijke groet, ErikT
Wat the fuck echt. Volledig geïnformeerd?quote:Geachte heer ErikT,
Het feit blijft dat de oorzaak van de vertraging is ontstaan door een buitengewone omstandigheid. Wij zullen derhalve niet overgaan tot vergoeding.
Wij gaan er vanuit u hiermee volledig te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Mevrouw yyyyy
Cusotmer Care
Klacht is dus duidelijk: Transavia houdt zich niet aan de wet.quote:Beste mevrouw yyyyy,
U of anderen kunnen mij namens Transavia eindeloos veel berichten sturen met uw kijk op de zaak, namelijk dat het technische probleem een buitengewone omstandigheid was, maar die was uit de eerste email al duidelijk. Maar daardoor worden wij het niet eens, want u weet ook dat ik me bewust ben van de wet, die duidelijk stelt dat technische problemen niet onder buitengewone omstandigheden mogen worden geschaard.
Waar ik om vraag is: onderbouwing. Die heb ik nog steeds niet gezien. Tot dan is het betekenisloos om het over "feiten" te hebben.
U heeft mij dus absoluut niet volledig geïnformeerd, want ik heb duidelijk naar meer informatie gevraagd. Bij deze het verzoek dit in uw antwoord wel te doen, of mij in het gelijk te stellen.
Met vriendelijke groet, ErikT
Ja, ik zal eens kijken op welke manieren ik het allemaal groter kan maken. Die 250 euro wordt van ondergeschikt belang. Ik wens niet als een idioot behandeld te worden en ik wens niet dat mensen in het algemeen als idioten behandeld worden. Vandaar ook dit topic, ik heb namelijk het idee dat niet veel mensen zich van hun rechten bewust zijn in deze situatie.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:52 schreef Mr.Noodle het volgende:
Consumentenbond en nationale ombudsman schrijven.
En terechte klacht
Ik denk dat Transavia dat ook heel goed weet en mensen gewoon probeert af te schepen met zulke antwoorden. Gewoon werk van maken, want je wordt hier verneukt.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:11 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ja, ik zal eens kijken op welke manieren ik het allemaal groter kan maken. Die 250 euro wordt van ondergeschikt belang. Ik wens niet als een idioot behandeld te worden en ik wens niet dat mensen in het algemeen als idioten behandeld worden. Vandaar ook dit topic, ik heb namelijk het idee dat niet veel mensen zich van hun rechten bewust zijn in deze situatie.
Ja, dat schreef ik ook al in mijn eerste mail op hun eerste reactie. Waarin ik ook al rechtshulp inroepen heb aangekondigd. Dat heeft vooralsnog geen effect gehad dus.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:14 schreef VMSDKR het volgende:
[..]
Ik denk dat Transavia dat ook heel goed weet en mensen gewoon probeert af te schepen met zulke antwoorden. Gewoon werk van maken, want je wordt hier verneukt.
Het enige wat ik tot nu toe heb bereikt is dat niet mevrouw x mijn mails beantwoordt, maar mevrouw y. Hoewel ik niet weet of dat vooruitgang is, want mevrouw x gaf veel meer informatie prijs (wat hun eigen positie overigens bemoeilijkt).quote:Geachte mevrouw xxxxx,
Hartelijk dank voor uw snelle reactie. De inhoud roept echter een aantal vragen op. U schrijft dat u de oorzaak van mijn vertraging niet heeft kunnen voorkomen. Dat begrijp ik, want anders had de vertraging niet plaats gevonden. Aangezien dit voor elke vertraging geldt, lijkt dit mij geen reden voor een verval van mijn recht op compensatie.. In dat geval zou er nooit recht zijn op compensatie, behalve als luchtvaartmaatschappijen bewust hun eigen vluchten saboteren.
Het criterium voor recht op compensatie is niet of u het heeft kunnen voorkomen, maar of de reden voor vertraging al dan niet uw verantwoordelijkheid is. Of er sprake is van overmacht. Aangezien, zoals u zelf aangeeft, er in dit geval een probleem was met het materiaal, ligt die verantwoordelijkheid bij Transavia, en bij niemand anders. Dat er een ander type toestel moet komen, omdat er geen zelfde toestel beschikbaar is: ook dat ligt enkel aan de organisatie bij Transavia.
Gesteld dat de de-icing machines niet zouden werken, de landingsbanen niet sneeuwvrij gemaakt konden worden of Schiphol wegens welke andere reden dan ook een vliegverbod had ingesteld, dan zou uw conclusie terecht zijn. We hebben echter te maken met een niet functionerende spoiler, die normaliter na de-icen naar behoren functioneert. Zoals ook bij het vervangende toestel het geval was. Zover ik weet is Transavia verantwoordelijk voor de staat van haar machines. Dus nogmaals: de verantwoordelijkheid ligt bij Transavia.
U verwijst naar artikel 5 lid 3 van de Europese Verordening en stelt dat er in mijn geval sprake was van een buitengewone omstandigheid. Met buitengewone omstandigheden worden echter zaken bedoeld die buiten de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij vallen, zoals: slecht weer waardoor een vliegveld sluit of een staking. Technische mankementen vallen hier niet onder. Zie hiervoor bv euclaim.nl:
Buitengewone omstandigheden
De bovenstaande regels zijn alleen van toepassing als er géén sprake is van een buitengewone omstandigheid. Onder een buitengewone omstandigheid valt bijvoorbeeld slecht weer zoals dichte mist, sneeuw of harde windstoten. Ook een staking van de luchtverkeersleiding is buitengewoon. Ondanks dat veel airlines beweren dat het een overmacht situatie is, is een technisch mankement géén buitengewone omstandigheid. Laat u zich dan ook niet afschepen met deze opmerking!
bron: http://www.euclaim.nl/nie(...)een-schadevergoeding
Dit is ook al voor de rechter geweest: http://www.euclaim.nl/nie(...)acht-volgens-rechter
Ik begrijp dat Transavia het beleid voert om technische mankementen aan te voeren als buitengewone omstandigheid, zou ik ook proberen als ik een luchtvaartmaatschappij was die winst probeert te maken. De wet is echter ingevoerd om de kwaliteit van de luchtvaart te borgen. Als Transavia geen claims van vertraagde pasagiers wil, kan ze er beter aan doen te zorgen dat haar vliegtuigen 's ochtends geïnspecteerd zijn en klaar voor vertrek. (Dit is niet de eerste keer dat een vliegtuig gewisseld moest worden wegens een technisch mankement: in december maakte ik hetzelfde mee, wat overigens tot een vertraging van net iets minder dan 3 uur leidde.)
Ik wil afsluiten met u erop te wijzen dat Transavia ook de plicht heeft pasagiers te verzorgen bij vertraging. In a op xxx kreeg iedere pasagier een tegoedbon van 3 euro. In december kreeg ik een glas water. Verzorging houdt echter in: eten en drinken. Ook hebt u recht op twee gratis telefoongesprekken, faxberichten of e-mails. http://www.consuwijzer.nl(...)ij-vertraagde-vlucht
Concluderend: ik verwacht dat u aan mijn claim tegemoet komt. Zo niet, dan schakel ik rechtshulp in.
Met vriendelijke groet,
ErikT
Kan je dit topic daarheen verplaatsen?quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:09 schreef zarGon het volgende:
Open een topic in WGR (serieus advies). Ik zou toch wel willen zien dat je krijgt waar je recht op hebt..
Ja, ik ga het maar eens via zo'n organisatie spelen. Die krijgen dan wel een deel van de vergoeding, maar het gaat me allang niet meer om het geld.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:28 schreef CPS2000 het volgende:
Ik zou bij deze lui aansluiting zoeken: http://www.euclaim.nl/nie(...)ij-Rechtbank-Haarlem
Nope, zelfde ervaring met KLM en Ivory Card. 2x volledig ticketvergoeding gekregen en een aantal x geupgrade naar business class vanwege overboeking op internationale vlucht. Overboeking doen vrijwel alle vliegtuigmaatschappijen altijd..quote:Op zaterdag 23 maart 2013 23:07 schreef buzz1291 het volgende:
Het blijken toch echte ratten te zijn daar bij Transvertragia.
Nu wil het geval dat ik als Flying Blue Platinum member al 3 x een claim bij KLM heb ingediend en alle 3 de keren (2 x 250 en 1 x 600 euro) dit wel heel snel uitbetaald gekregen heb. Maar ik heb het bruine vermoeden dat dit ook met de kaart status te maken heeft. Walgelijk gewoon!
Wishful thinking, zoals een hoop mensen al opmerkten is dit schering en inslag, en lijkt het zelfs beleid.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:01 schreef Gijsch het volgende:
Kan me voorstellen dat als je met een advocaat gaat dreigen ze toch snel bijdraaien.
Is aan te raden. Uiteindelijk kom je als consument alleen niet ver. Of je zult zelf moeten willen procederen.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:38 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ja, ik ga het maar eens via zo'n organisatie spelen. Die krijgen dan wel een deel van de vergoeding, maar het gaat me allang niet meer om het geld.
Regels zijn ook belachelijk op zich. Wij zijn met een vriendenweekend met een budgetmaatschappij gevlogen waarbij de tickets ongeveer 40,- waren. Vervolgens na vertraging van iets meer dan 3 uur recht op 250,- x 8 man. Totaal niet in verhouding..quote:Op zondag 24 maart 2013 10:38 schreef nikk het volgende:
[..]
Is aan te raden. Uiteindelijk kom je als consument alleen niet ver. Of je zult zelf moeten willen procederen.
Luchtvaartmaatschappijen voelen er weinig voor om claims uit te betalen. Het is een enorme strop. De regels gaan ook veranderen waardoor je minder snel in aanmerking komt voor een vergoeding.
Ik zou je vierkant in je gezicht uitlachen voor zoveel stupiditeitquote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:24 schreef BlackLining het volgende:
Overigens, wat bij mij altijd werkt als ik een meningsverschil met een bedrijf heb is radar@vara.nl in CC zetten en dat duidelijk benadrukken. Met name ons aller KPN weet dan niet hoe snel ze moeten compenseren
Ik ben begonnen met een brief. Daar kreeg ik een mail op terug.quote:Op maandag 25 maart 2013 08:00 schreef Deshain het volgende:
[..]
Regels zijn ook belachelijk op zich. Wij zijn met een vriendenweekend met een budgetmaatschappij gevlogen waarbij de tickets ongeveer 40,- waren. Vervolgens na vertraging van iets meer dan 3 uur recht op 250,- x 8 man. Totaal niet in verhouding..
Hebben het er dan ook bij laten zitten uit principe.
Andere vlucht heb ik overigens wel succesvol geclaimed op eigen houtje. Dat was gewoon een geval van duidelijk mismanagement en totale schijt aan de klanten, dan zijn mijn principes niet zo vast opeens. Heeft ongeveer een half jaar geduurd maar toen bericht gehad en ontvangen.
TS, probeer zakelijk te zijn en niet via de mail een welles-nietes spelletje aan te gaan. Win je niks mee. Ook niet mailen maar een brief schrijven eventueel via een voorbeeldbrief.
Op 15 maart was de eerste reactie van mevrouw x. Gaat echt nergens over.quote:Geachte heer ErikT,
Vriendelijk dank voor uw reactie.
transavia.com zal haar standpunt niet wijzigen. Wij zullen niet overgaan tot vergoeding. Onze onderbouwing kunt u nalezen in onze reactie van 15 maart jl.
Met vriendelijke groet,
Mevrouw y,
Customer Care
Die kopen het waarschijnlijk toch af, vanwege te laag bedrag. Waarmee het praktisch een sigaar uit eigen doos wordt.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:01 schreef Gijsch het volgende:
Zou je rechtsbijstandsverzekering hier iets mee willen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |