Slim is geen meting van iemands kennis, maar van de mate van begrip. Iemand die slim is pakt dingen sneller op, heeft het snel door enz. In dat opzicht is het gewoon hetzelfde als HB. Ze is in elk geval wel een doorzetter.quote:Op maandag 1 april 2013 13:34 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Hmm, kan het (denk ik!) wel volgen in die zin dat iemand veel kan leren en daardoor slim kan zijn (binnen een bepaald gebied) maar niet vanwege een bepaald intelligentieniveau maar omdat ze gewoon leren, doorzetten etc.
Om het even op mijzelf te betrekken: heb een paar jaar gymnasium gedaan. In die klas zat een lief meidje dat (met alle respect natuurlijk) gewoon minder intelligent dan ik was (zonder opschepperig te willen klinken). Maar dat was gewoon zo en uitte zich op heel veel manieren. Als we een nieuw probleem kregen had ik het gewoon altijd stukken sneller klaar en snapte alles makkelijker. Kostte bijna geen moeite. Daarbij hadden we wat gestandaardiseerde IQ-tests die dat ook gewoon aantoonden. Mocht je niet delen maar deden we stiekem natuurlijk wel.
Maar zij deed wél elke dag anderhalf uur haar huiswerk, leerde nog een half uurtje voor de vakken van de volgende dag en volgde alle bijlessen. Gevolg? Ze haalde dat diploma gewoon terwijl ik (eigen schuld) naar Havo afstroomde.
Je zou bijna kunnen zeggen dat zij boven haar niveau presteerde (ze haalde het, maar zes jaar eerder had niemand dat gedacht).
Haar papieren en kansen zijn beter, terwijl ik nog steeds dat aantoonbaar beduidend hogere IQ heb. Van veel dingen weet zij nu gewoon meer dan ik, ook al moet ze misschien meer tijd steken in het leren van iets. Je zou kunnen zeggen dat ze gewoon slimmer (maar niet intelligenter) is.
Mwoah, zeg ook alleen dat ik zijn redenering volg, met de verwarrende benaming ben ik het niet mee eens.quote:Op maandag 1 april 2013 16:09 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Slim is geen meting van iemands kennis, maar van de mate van begrip. Iemand die slim is pakt dingen sneller op, heeft het snel door enz. In dat opzicht is het gewoon hetzelfde als HB. Ze is in elk geval wel een doorzetter.
In dat opzicht is je post wel grappig in combinatie met je eerder geposte artikel. De 'domme' doorzetter krijgt meer voor elkaar dan de 'slimme' luiaard.
Ik ben manager in R&D, dus het gaat hier over behoorlijk wetenschappelijke zaken. Die opleiding is leuk, maar ook tijdens je werk kun je alles leren. Een opleiidng is een toegangskaartje, natuurlijk zitten er nuttige gereedschappen in die je ooit kunt gebruiken. Maar je kunt gereedschappen ook gewoon zelf uitvinden, uitzoeken en leren gebruiken.quote:Op maandag 1 april 2013 02:09 schreef Mishu het volgende:
[..]
Je hebt wel een opleiding nodig om je te ontwikkelen. Om te weten wat men belangrijke denkwijzen vind in jouw vakgebied, welke kwesties er spelen. Pas als je een hele opleiding afrondt snap je de waarde ervan. Het is een weloverwogen totaalpakketje.
Dat je voor de rest kan slagen in de praktijk staat buiten kijf. Maar zoveel heb je niet nodig om te slagen in de praktijk Na je opleiding wordt kennis en denken steeds minder belangrijker en gaat het meer om praktische routines en innovatieve slimme interventies, bijsturing, inzicht, natte vinger werk.
Mooi stuk. Ik kende het nog niet maar heb het met plezier, en enige moeite, gelezen. Ben het er ook voor een groot deel mee eens. Dat 'nietsdoen' of contemplatie of hoe je het ook wil noemen, van groot persoonlijk belang is, staat voor mij als een paal boven water. Newton lag naar eigen zeggen onder een boom toen hij zijn doorbraak beleefde en Archimedes zat in bad.quote:Op maandag 1 april 2013 00:10 schreef Epii het volgende:
[..]
Ken je 'An Apology for Idlers' van Robert Louis Stevenson?
http://grammar.about.com/od/classicessays/a/apologstevenson.htm
geen boek, maar publicatie. Subtiel verschil, maar enfin.quote:Op maandag 1 april 2013 02:37 schreef Mishu het volgende:
[..]
Bestaat een boek over: de diplomademocratie.
Het past in ons denken dat alles meetbaar en managable moet zijn, dus ook kennis moet gestandaardiseerd worden.
Ik denk dat jij ergens in je leven veel geluk hebt gehad. Je eigen vakje maken is erg lastig, zeker in een maatschappij die daar negatief tegenover staat. De meeste mensen lukt dat niet denk ik.quote:Op maandag 1 april 2013 20:01 schreef Spanky78 het volgende:
Een opleiding, als hij goed is, kan zeker bijdragen aan je succes. Dat ontken ik niet. Maar als jij niet past in de vorm waar ze je in willen hebben kun je kiezen; jezelf niet zijn, of je eigen vakje maken. Ik heb dat laatste gedaan. Ik heb letterlijk schijt aan al die conventies, waaronder bepaalde opleidingstrajecten.
Absoluut heb ik geluk gehad. Maar daarnaast heb ik ook mijn talenten gebruikt en uitgebuit, hard gewerkt, slim mijn prioriteiten gesteld. Een beetje van jezelf en een beetje...mazzel.quote:Op maandag 8 april 2013 12:25 schreef Northside het volgende:
[..]
Ik denk dat jij ergens in je leven veel geluk hebt gehad. Je eigen vakje maken is erg lastig, zeker in een maatschappij die daar negatief tegenover staat. De meeste mensen lukt dat niet denk ik.
Dit leren ze je absoluut niet op de universiteit.quote:Op zaterdag 13 april 2013 13:01 schreef informatieverlener het volgende:
Wellicht zal dit worden gezien als een aparte vraag, maar betekent werkelijke hoogbegaafdheid niet dat je (onder andere) inziet dat onderwijs (van welk niveau dan ook, dus ook op de universiteit) eigenlijk totaal niet interessant is of relevant zou moeten zijn omdat het slechts bedacht is om mensen in een circel te krijgen en te houden terwijl het leven eigenlijk heel anders geleefd zou moeten worden (als we ons zouden richting op dingen die er echt toe doen) en de inhoud van het leven niet te doorgronden valt middels scholing?
Dat is ook wat er getest wordt bij sommige IQ testen. Je krijgt dan namelijk punten op hoe je antwoordt op vragen zoals: 'wat is het verschil tussen recht en vrijheid?'quote:Ik heb het idee dat hoge intelligentie niet getest kan worden (hoewel dat dus wel gebeurt) middels een IQ test, maar dat het af te leiden valt uit opvattingen over het leven en de mens.
Iemand?
Je verwacht nu een persoonlijke / persoonsgebonden conclusie op basis van kennisopbouw met wat de moderne staat als beste manier acht om haar bevolking "op te voeden" tot zowel economische als culturele deelnemers aan de natie-staat / maatschappij. Het opzetten van onderwijs als een vorm van strahiem of wat Foucault 'biopower' zou noemen, is nog wat anders en in strikte zin een "verborgen" doel van onderwijs gestuurd door een staat.quote:Op zaterdag 13 april 2013 13:01 schreef informatieverlener het volgende:
Wellicht zal dit worden gezien als een aparte vraag, maar betekent werkelijke hoogbegaafdheid niet dat je (onder andere) inziet dat onderwijs (van welk niveau dan ook, dus ook op de universiteit) eigenlijk totaal niet interessant is of relevant zou moeten zijn omdat het slechts bedacht is om mensen in een circel te krijgen en te houden terwijl het leven eigenlijk heel anders geleefd zou moeten worden (als we ons zouden richting op dingen die er echt toe doen) en de inhoud van het leven niet te doorgronden valt middels scholing?
Nee, want dan wissel je gewoon het positivisme van 'de cognitieve vermogens' (IQ) met een cultureel positivisme. Men is dan intellectueel als men "beschaafd is gemaakt", de juiste culturele opvattingen heeft. Wat dus gewoon het aloude principe van de "beschaafde adel" en diens distinctie in wat de 'cultuur' is volgens hun.quote:Ik heb het idee dat hoge intelligentie niet getest kan worden (hoewel dat dus wel gebeurt) middels een IQ test, maar dat het af te leiden valt uit opvattingen over het leven en de mens.
Laat je niet zomaar een labeltje aanmeten, wat een achterlijk gedoe zeg! Pas daar mee op.quote:Op donderdag 5 juni 2014 10:32 schreef SemperProgrediens het volgende:
toch maar een kickje:x
Hoi,
sinds jaren in de knoop met allerlei zaken en een diagnose ADD gekregen die rammelde, met de mededeling dat het ook HB kon zijn maar het was te kortdag om dit allemaal te testen - ik ging op een uitwisseling voor mijn studie. Terug van uitwisseling, half jaar goed gegaan - toen weer bergaf, weer bij psycholoog, nu meer onderzoek doen naar ADD/HB. ADD-labeltje maar aan de kant geschoven nadat ik heel veel herkenning zag bij verklaringen/ ervaringen van HBers. Het is best een openbaring en ik zie puzzelstukjes op hun plek vallen. Hopelijk is mijn familie het er een beetje mee eens, want die zijn zeer skeptisch over psychologie/GGZ in het algemeen.
Zijn er nog meer mensen die recentelijk tot inzichten zijn gekomen?
Hahah dat doe ik ook niet niet hoor.. sommige dingen leg ik echt naast me neer.Ik zie het niet als 'permanent' wat een psych schetst, want hij kent me daar niet genoeg voor. Ik ben gewoon 'op zoek' naar wat bij me past. Ik merk dat mijn familie heel anders in elkaar steekt dan ik, dat vrienden mij niet kunnen plaatsen en dat mijn studieleiding ook ziet dat ik wel capaciteiten heb maar dat het 'wringt'. Om te weten wát nou anders is, waar het nu wringt moet je helaas een hele molen van allerlei websites, instanties en DSM-geleuter door.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:31 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Laat je niet zomaar een labeltje aanmeten, wat een achterlijk gedoe zeg! Pas daar mee op.
Ik heb zelf ook e.e.a. aan opleidingen verneukt, maar zou de schuld niet bij een gebrek aan begeleiding willen leggen. Het is beroepsonderwijs, dat moet je gewoon zelf kunnen doen.quote:Op maandag 9 juni 2014 00:22 schreef HighVolume het volgende:
Ik ben hb (138)en gefaald in alle opleidingen
Puur omdat ik geen motivatie meer had en omdat ik geen begeleiding heb gekregen destijds.Verder heb ik nogal wat autistische trekjes en ben sociaal erg zwak
Letterlijk iedereen die echt hoogbegaafd is heeft dat soort levensloopproblematiek of heeft dat meegemaakt.quote:Op donderdag 5 juni 2014 16:45 schreef SemperProgrediens het volgende:
[..]
Hahah dat doe ik ook niet niet hoor.. sommige dingen leg ik echt naast me neer.Ik zie het niet als 'permanent' wat een psych schetst, want hij kent me daar niet genoeg voor. Ik ben gewoon 'op zoek' naar wat bij me past. Ik merk dat mijn familie heel anders in elkaar steekt dan ik, dat vrienden mij niet kunnen plaatsen en dat mijn studieleiding ook ziet dat ik wel capaciteiten heb maar dat het 'wringt'. Om te weten wát nou anders is, waar het nu wringt moet je helaas een hele molen van allerlei websites, instanties en DSM-geleuter door.
Het labeltje zie ik dan ook als een tijdelijk etiket en wel een met een handleiding. Hopelijk dat ik door de bijpassende handleiding grip op een aantal dingen kan krijgen, want ik heb regelmatig een heel rumoerig bestaan
Verder: zijn er nog meer mensen die levensloopproblematiek, zoals mijn psych het noemt, ervaren (hebben)?.
I doubt it.quote:Op woensdag 20 maart 2013 17:44 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Hoogbegaafdheid kan je met een test aantonen.
Zie dikgedrukte: dat klopt niet.quote:Op maandag 9 juni 2014 11:09 schreef no_pain_no_gain het volgende:
[..]
I doubt it.
Hoogbegaafde mensen blinken uit in 1 aspect, maar zijn vreselijk slecht in het andere.
Ikzelf blink uit in talen en kon altijd vlot studeren. Ik beschouwde mezelf als begaafd, maar wilde er niet het etiket "hoogbegaafd" op plakken. Andere mensen zeiden dat wel over me, zeker in de lagere school en soms nog aan de universiteit.
Ik heb ook duidelijk sommige autistische karakteristieken, hoewel ik niet vind dat je kunt zeggen dat ik een autist ben.
Ik ben qua studeren zeker intelligent, maar ik heb de emotionele intelligentie van een debiel, ben socially awkward en grensoverschrijdend in mijn gedrag zonder dat ik dat vaak doorheb
Autisme is een spectrum en elk mens op deze planeet ligt ergens op dat spectrum.
Ik heb absoluut het onzekere, en als er een detail in de situatie anders is heb ik daar moeite mee.
Bvb op stages stond een apparaat een keer aan de andere kant van het bed, en ik had er moeite mee. Er is vaak verzocht dat ik me "eens liet testen op autisme"
Het heeft geen nut om mensen zo'n etiket te geven. Maar een ja of nee helpt je wel om die persoon beter te begrijpen
Omdat je uitblinkt in 1 aspect, en vreselijk slecht bent in het andere.quote:
Waarom spreekt men dan van autismespectrumstoornissen?quote:Zie dikgedrukte: dat klopt niet.
Omdat er meerdere soorten autisme zijn en die plaatst men in een schaal. Dat wil niet zeggen dat iedereen ergens in die schaal past. Die aanname is onjuist.quote:Op maandag 9 juni 2014 12:15 schreef no_pain_no_gain het volgende:
[..]
Waarom spreekt men dan van autismespectrumstoornissen?
Waarom is de iets zoals Asperger, kernautisme en vele aanverwante vormen..
Psychologen willen mensen in een hokje steken, een etiket geven. Elk mens op de planeet kan zich ergens vinden in alle pathologieën in de DSM
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |