abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_124758801
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 13:34 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Hmm, kan het (denk ik!) wel volgen in die zin dat iemand veel kan leren en daardoor slim kan zijn (binnen een bepaald gebied) maar niet vanwege een bepaald intelligentieniveau maar omdat ze gewoon leren, doorzetten etc.

Om het even op mijzelf te betrekken: heb een paar jaar gymnasium gedaan. In die klas zat een lief meidje dat (met alle respect natuurlijk) gewoon minder intelligent dan ik was (zonder opschepperig te willen klinken). Maar dat was gewoon zo en uitte zich op heel veel manieren. Als we een nieuw probleem kregen had ik het gewoon altijd stukken sneller klaar en snapte alles makkelijker. Kostte bijna geen moeite. Daarbij hadden we wat gestandaardiseerde IQ-tests die dat ook gewoon aantoonden. Mocht je niet delen maar deden we stiekem natuurlijk wel.

Maar zij deed wťl elke dag anderhalf uur haar huiswerk, leerde nog een half uurtje voor de vakken van de volgende dag en volgde alle bijlessen. Gevolg? Ze haalde dat diploma gewoon terwijl ik (eigen schuld) naar Havo afstroomde.

Je zou bijna kunnen zeggen dat zij boven haar niveau presteerde (ze haalde het, maar zes jaar eerder had niemand dat gedacht).

Haar papieren en kansen zijn beter, terwijl ik nog steeds dat aantoonbaar beduidend hogere IQ heb. Van veel dingen weet zij nu gewoon meer dan ik, ook al moet ze misschien meer tijd steken in het leren van iets. Je zou kunnen zeggen dat ze gewoon slimmer (maar niet intelligenter) is.
Slim is geen meting van iemands kennis, maar van de mate van begrip. Iemand die slim is pakt dingen sneller op, heeft het snel door enz. In dat opzicht is het gewoon hetzelfde als HB. Ze is in elk geval wel een doorzetter.

In dat opzicht is je post wel grappig in combinatie met je eerder geposte artikel. De 'domme' doorzetter krijgt meer voor elkaar dan de 'slimme' luiaard.
pi_124759163
quote:
14s.gif Op maandag 1 april 2013 16:09 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]

Slim is geen meting van iemands kennis, maar van de mate van begrip. Iemand die slim is pakt dingen sneller op, heeft het snel door enz. In dat opzicht is het gewoon hetzelfde als HB. Ze is in elk geval wel een doorzetter.

In dat opzicht is je post wel grappig in combinatie met je eerder geposte artikel. De 'domme' doorzetter krijgt meer voor elkaar dan de 'slimme' luiaard.
Mwoah, zeg ook alleen dat ik zijn redenering volg, met de verwarrende benaming ben ik het niet mee eens.

Met slim bedoelt hij denk ik inderdaad "kennis hebben" en op die manier ben ik het er mee eens.
pi_124766232
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2013 02:09 schreef Mishu het volgende:

[..]

Je hebt wel een opleiding nodig om je te ontwikkelen. Om te weten wat men belangrijke denkwijzen vind in jouw vakgebied, welke kwesties er spelen. Pas als je een hele opleiding afrondt snap je de waarde ervan. Het is een weloverwogen totaalpakketje.

Dat je voor de rest kan slagen in de praktijk staat buiten kijf. Maar zoveel heb je niet nodig om te slagen in de praktijk :') Na je opleiding wordt kennis en denken steeds minder belangrijker en gaat het meer om praktische routines en innovatieve slimme interventies, bijsturing, inzicht, natte vinger werk.
Ik ben manager in R&D, dus het gaat hier over behoorlijk wetenschappelijke zaken. Die opleiding is leuk, maar ook tijdens je werk kun je alles leren. Een opleiidng is een toegangskaartje, natuurlijk zitten er nuttige gereedschappen in die je ooit kunt gebruiken. Maar je kunt gereedschappen ook gewoon zelf uitvinden, uitzoeken en leren gebruiken.

In een ander topic had ik het over creativiteit, ondernemendheid en doorzettingsvermogen (en niet alleen om het door een ander gestelde doel te berieken, maar om tegen de storom in wat te bereiken). Dat leer je op geen enkele opleiding, toch heb je juist dat nodig voor succes.

Een opleiding, als hij goed is, kan zeker bijdragen aan je succes. Dat ontken ik niet. Maar als jij niet past in de vorm waar ze je in willen hebben kun je kiezen; jezelf niet zijn, of je eigen vakje maken. Ik heb dat laatste gedaan. Ik heb letterlijk schijt aan al die conventies, waaronder bepaalde opleidingstrajecten.
Whatever...
  maandag 1 april 2013 @ 21:18:56 #154
54601 Scrutinizer
You will obey me!
pi_124769921
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 00:10 schreef Epii het volgende:

[..]

Ken je 'An Apology for Idlers' van Robert Louis Stevenson?

http://grammar.about.com/od/classicessays/a/apologstevenson.htm
Mooi stuk. Ik kende het nog niet maar heb het met plezier, en enige moeite, gelezen. Ben het er ook voor een groot deel mee eens. Dat 'nietsdoen' of contemplatie of hoe je het ook wil noemen, van groot persoonlijk belang is, staat voor mij als een paal boven water. Newton lag naar eigen zeggen onder een boom toen hij zijn doorbraak beleefde en Archimedes zat in bad.

Ik denk dat Russell dit stuk van Stevenson ook wel kende, hij borduurt er op voort. Ik had de link naar zijn essay geplaatst omdat hij het schuldgevoel waarvan hij denkt dat het ten grondslag ligt aan de moraal van het hard moeten werken, mooi in een historisch en maatschappelijk perspectief plaatst. Daarnaast biedt hij in z'n essay een ander en breder perspectief van het tot maatschappelijk nut zijn van de harde werkers en hen die, ook in dit topic, al gauw voor nietsnutten worden versleten.

Ik denk dan ook dat het essay van 'Bertie' zeer actueel is in een tijd waarin duidelijk wordt dat groei eindig is en we, met het oog op de eeuwen die komen, in plaats van aan groei inmiddels misschien meer moeten gaan denken aan behoud. Geheel in lijn daarmee betekent dat mi dat we op een andere manier om moeten gaan, of kijken naar, innovatie.

Maar goed: ik heb nog niet zoveel gelezen van Bertrand Russell maar ben al wel een enorme fan.
The White Zone is for loading and unloading only.
If you have to load or unload, go to the White Zone.
You'll love it. It's a way of life.
  zondag 7 april 2013 @ 20:19:34 #155
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_125002172
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2013 02:37 schreef Mishu het volgende:

[..]

Bestaat een boek over: de diplomademocratie.

Het past in ons denken dat alles meetbaar en managable moet zijn, dus ook kennis moet gestandaardiseerd worden.
geen boek, maar publicatie. Subtiel verschil, maar enfin. :P

link:

http://igitur-archive.lib(...)omademocracy_NET.pdf
pi_125025527
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 20:01 schreef Spanky78 het volgende:
Een opleiding, als hij goed is, kan zeker bijdragen aan je succes. Dat ontken ik niet. Maar als jij niet past in de vorm waar ze je in willen hebben kun je kiezen; jezelf niet zijn, of je eigen vakje maken. Ik heb dat laatste gedaan. Ik heb letterlijk schijt aan al die conventies, waaronder bepaalde opleidingstrajecten.
Ik denk dat jij ergens in je leven veel geluk hebt gehad. Je eigen vakje maken is erg lastig, zeker in een maatschappij die daar negatief tegenover staat. De meeste mensen lukt dat niet denk ik.
Ja, ik generaliseer.
pi_125049734
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 12:25 schreef Northside het volgende:

[..]

Ik denk dat jij ergens in je leven veel geluk hebt gehad. Je eigen vakje maken is erg lastig, zeker in een maatschappij die daar negatief tegenover staat. De meeste mensen lukt dat niet denk ik.
Absoluut heb ik geluk gehad. Maar daarnaast heb ik ook mijn talenten gebruikt en uitgebuit, hard gewerkt, slim mijn prioriteiten gesteld. Een beetje van jezelf en een beetje...mazzel.

Maar na die mazzel heb ik het wel echt zelf gedaan. Hard gewerkt, juiste zetten gedaan en de groei is er nog niet uit. Het is altijd een combi van beiden. Inmiddels door het glazen plafond, een leidinggevende functie die normaal alleen door msc en phd vervuld wordt.

Geluk: 10% , de rest is ondernemerschap, creativiteit, hard werken en wat talent hebben. Ik ben er van overtuigd dat dit voor veel meer hoogbegaafden mogelijk zou zijn. Maar een beetje lef is wel nodig.

Ben overigens dankbaar voor het leven dat ik kan leiden, dat bestaat zeker neit alleen uit werk trouwens :)
Whatever...
pi_125228785
Wellicht zal dit worden gezien als een aparte vraag, maar betekent werkelijke hoogbegaafdheid niet dat je (onder andere) inziet dat onderwijs (van welk niveau dan ook, dus ook op de universiteit) eigenlijk totaal niet interessant is of relevant zou moeten zijn omdat het slechts bedacht is om mensen in een circel te krijgen en te houden terwijl het leven eigenlijk heel anders geleefd zou moeten worden (als we ons zouden richting op dingen die er echt toe doen) en de inhoud van het leven niet te doorgronden valt middels scholing?

Ik heb het idee dat hoge intelligentie niet getest kan worden (hoewel dat dus wel gebeurt) middels een IQ test, maar dat het af te leiden valt uit opvattingen over het leven en de mens.

Iemand?
pi_125229526
Hmm.. hoogbegaafdheid topic..

Zelf ben ik officieel hoogbegaafd en het heeft me uiteindelijk toegelegd om mijn leven beter in te richten. HB heeft zijn voordelen en nadelen en die moet je zelf ontdekken. Zelf deed ik dit via de instantie van hoogbehaafdheid Mensa (Mensa.nl). Zij zijn de enige die daadwerkelijk je IQ kunnen testen. Mijne was uiteindelijk 133.

Heb mezelf aangeleerd dat ik heel veel dingen ontzettend snel kan oppakken en toepassen en daar maar ik ook goed gebruik van. Ik ben zzp'er en kan mijn eigen tempo bepalen om nieuwe dingen te leren (die tempo ligt erg hoog) en dat zie ik weer terug in de waardering dat andere daarvoor hebben.

Maar voor mij heeft het ook een nadeel. Veel dingen kunnen snel te saai worden en ik moet altijd op zoek naar prikkels. Het heeft ook deels een sociaale invloed op mij (ik ben anders dan anders), maar godzijdank heb ik daar niet te veel last van. Ik lees gewoon over sociale communicatie (boeken etc) en dan begrijp ik hoe de "normale" mens reageert. Ik denk dat het oude pest verleden daardoor ook iets te maken heeft.

Je ontdekt zelf wel je krachten als HB'er en is gewoon een kwestie van wanneer. Gebruik je positieve kant om je "mindere" kant te verbeteren. Als HB'er heb je een "gave" om dingen te maken zoals jij dat wilt, gewoon doorzetten en dan komt het wel.

Ik heb 3 jaar geleden ontdekt dat ik HB'er ben en sindsdien wordt elk jaar mooier voor mij.

PS: Ik ben ook lid van Mensa, maar ik heb dat niet nodig, binnenkort mij daarvoor afmelden.
PS2: Heel veel HB'ers zijn ook dyslectisch ;) zoals ik. Wat opzich een beetje vreemd is.
pi_125229886
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 13:01 schreef informatieverlener het volgende:
Wellicht zal dit worden gezien als een aparte vraag, maar betekent werkelijke hoogbegaafdheid niet dat je (onder andere) inziet dat onderwijs (van welk niveau dan ook, dus ook op de universiteit) eigenlijk totaal niet interessant is of relevant zou moeten zijn omdat het slechts bedacht is om mensen in een circel te krijgen en te houden terwijl het leven eigenlijk heel anders geleefd zou moeten worden (als we ons zouden richting op dingen die er echt toe doen) en de inhoud van het leven niet te doorgronden valt middels scholing?
Dit leren ze je absoluut niet op de universiteit.
quote:
Ik heb het idee dat hoge intelligentie niet getest kan worden (hoewel dat dus wel gebeurt) middels een IQ test, maar dat het af te leiden valt uit opvattingen over het leven en de mens.

Iemand?
Dat is ook wat er getest wordt bij sommige IQ testen. Je krijgt dan namelijk punten op hoe je antwoordt op vragen zoals: 'wat is het verschil tussen recht en vrijheid?'
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  zondag 14 april 2013 @ 18:14:50 #161
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_125275194
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 13:01 schreef informatieverlener het volgende:
Wellicht zal dit worden gezien als een aparte vraag, maar betekent werkelijke hoogbegaafdheid niet dat je (onder andere) inziet dat onderwijs (van welk niveau dan ook, dus ook op de universiteit) eigenlijk totaal niet interessant is of relevant zou moeten zijn omdat het slechts bedacht is om mensen in een circel te krijgen en te houden terwijl het leven eigenlijk heel anders geleefd zou moeten worden (als we ons zouden richting op dingen die er echt toe doen) en de inhoud van het leven niet te doorgronden valt middels scholing?
Je verwacht nu een persoonlijke / persoonsgebonden conclusie op basis van kennisopbouw met wat de moderne staat als beste manier acht om haar bevolking "op te voeden" tot zowel economische als culturele deelnemers aan de natie-staat / maatschappij. Het opzetten van onderwijs als een vorm van strahiem of wat Foucault 'biopower' zou noemen, is nog wat anders en in strikte zin een "verborgen" doel van onderwijs gestuurd door een staat.

Van een "platoonse verheffing van de geest" is elk geval geen sprake, al zullen mensen het onderwijs wel zodanig verdedigen. 1 ding wel: de sociale omgeving van een universiteit geeft toegang tot veel soortgelijke geesten als je zelf ook intelligent bent. En dat voordeel kun je nergens anders halen, omdat nergens anders de principes van waarheidsvinding en intellectuele eerlijkheid zo in het vaandel staan. Ja, in boeken geschreven door (goede) academici. Maar zonder die omgeving gaat het heel lastig worden om een intellect tot uiten te brengen, laat staan opbloeien tot diens maximale potentie.

Er zijn wel degelijk een aantal paradoxen in het onderwijs. Het is in elk geval niet alleen maar 'kut met peren', ongeacht IQ. Sowieso zegt deze "mate van probleemoplossend vermogen" verder niets over de mate van opgebouwde kennis, empathische inleving, mentale gesteldheid + types van 'acceptabele redeneringen', enzovoorts.

Met dat laatste bedoel ik dat je prima bij Mensa de vraag kunt stellen: "wie gelooft hier in telepathie?" en een halve zaal van vingers kunt krijgen, ondanks dat hier op basis van een fysische interactie met daarmee een direct geÔmpliceerd wisseldeeltje geen basis voor is en daarom bij voorbaat niet als reŽel zou moeten worden geacht.
Veranderingen in dit soort "acceptabele redeneringen" zijn afhankelijk -in mijn visie althans- van de metafysische achtergrond-ruis waartegen aannames worden getest / gegooid / aangehaakt, of hoe je dat ook wilt noemen.
Een natuurkundige zal het gegeven voorbeeld van telepathie bijvoorbeeld direct verwerpen, bij het genoemde gebrek aan een wisseldeeltje. En voorstelbaar / intuÔtief aanneembaar fysisch proces.

Hoe dan ook, de kracht van ideeŽn is direct afhankelijk van de mate van eerder opgenomen / verwerkte kennis, waarmee dus ook experts pas experts zijn nadat ze als het ware door hun vak / discipline zijn "opgezogen" en wederzijds dus ook haar spelregels als vanzelfsprekend zijn gaan achten.

En dat laatste is waarop we achteraf de waarde van "intellect" aan vast hechten.
Dus: onderwijs is deze zin een paradox. Het verbeterd bepaalde aspecten van het intellect, en laat andere delen achter die dan in de 'vrije tijd' maar gestimuleerd moeten worden. Maar ja: daar is dan weer geen handleiding voor, dus wat is dan het beste 'onderwijs' in de vrije tijd? ;)

quote:
Ik heb het idee dat hoge intelligentie niet getest kan worden (hoewel dat dus wel gebeurt) middels een IQ test, maar dat het af te leiden valt uit opvattingen over het leven en de mens.
Nee, want dan wissel je gewoon het positivisme van 'de cognitieve vermogens' (IQ) met een cultureel positivisme. Men is dan intellectueel als men "beschaafd is gemaakt", de juiste culturele opvattingen heeft. Wat dus gewoon het aloude principe van de "beschaafde adel" en diens distinctie in wat de 'cultuur' is volgens hun.

Bovendien is ieder mens en diens intellect uniek, dus eigenlijk is het toch al gekkenwerk om daar Łberhaupt enige regelmaat of verwachting aan te koppelen. Gelukkig zijn psychologen toch al zo gek als een deur. :P

Al denk ik dan wel bepaalde "eindspelen" voor met name Westerse filosofische problemen (de moraal, de politiek, wat er bestaat, wat er gekend kan worden) binnen beperkte omgevingen (christelijk, nederlands, blank) wel tot soortgelijke conclusies / vervolgzetten leiden. Maar dat is dus alleen maar zolang die personen in een 'strahiem omgeving' zitten en wat daarna weer wegvalt.
en ook de leeftijd is belangrijk. Generatiegenoten hebben niet alleen meer gemeen, ze denken ook meer in dezelfde referentiekaders.

laat mijn eigen mening maar even geven: intelligentie is niet een biologische verworvenheid, maar een sociale. Men is zo slim als dat de omgeving (micro en macro) het toelaat en bewerkstelligd.

zie ook: Terman en diens 'Termites', waarin geen enkel verschil bestaat tussen deze hoogbegaafde mensen en een willekeurige doorsnede van een ander maatschappelijk cohort.

oh ja: Hoi, ik typ ook even een heel verhaal. :P
pi_125281938
Goed verhaal wel hoor :)
Whatever...
pi_140737700
toch maar een kickje:x

Hoi,

sinds jaren in de knoop met allerlei zaken en een diagnose ADD gekregen die rammelde, met de mededeling dat het ook HB kon zijn maar het was te kortdag om dit allemaal te testen - ik ging op een uitwisseling voor mijn studie. Terug van uitwisseling, half jaar goed gegaan - toen weer bergaf, weer bij psycholoog, nu meer onderzoek doen naar ADD/HB. ADD-labeltje maar aan de kant geschoven nadat ik heel veel herkenning zag bij verklaringen/ ervaringen van HBers. Het is best een openbaring en ik zie puzzelstukjes op hun plek vallen. Hopelijk is mijn familie het er een beetje mee eens, want die zijn zeer skeptisch over psychologie/GGZ in het algemeen.

Zijn er nog meer mensen die recentelijk tot inzichten zijn gekomen?
  donderdag 5 juni 2014 @ 12:31:38 #164
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_140741337
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 10:32 schreef SemperProgrediens het volgende:
toch maar een kickje:x

Hoi,

sinds jaren in de knoop met allerlei zaken en een diagnose ADD gekregen die rammelde, met de mededeling dat het ook HB kon zijn maar het was te kortdag om dit allemaal te testen - ik ging op een uitwisseling voor mijn studie. Terug van uitwisseling, half jaar goed gegaan - toen weer bergaf, weer bij psycholoog, nu meer onderzoek doen naar ADD/HB. ADD-labeltje maar aan de kant geschoven nadat ik heel veel herkenning zag bij verklaringen/ ervaringen van HBers. Het is best een openbaring en ik zie puzzelstukjes op hun plek vallen. Hopelijk is mijn familie het er een beetje mee eens, want die zijn zeer skeptisch over psychologie/GGZ in het algemeen.

Zijn er nog meer mensen die recentelijk tot inzichten zijn gekomen?
Laat je niet zomaar een labeltje aanmeten, wat een achterlijk gedoe zeg! Pas daar mee op.
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_140750292
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:31 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Laat je niet zomaar een labeltje aanmeten, wat een achterlijk gedoe zeg! Pas daar mee op.
Hahah dat doe ik ook niet niet hoor.. sommige dingen leg ik echt naast me neer.Ik zie het niet als 'permanent' wat een psych schetst, want hij kent me daar niet genoeg voor. Ik ben gewoon 'op zoek' naar wat bij me past. Ik merk dat mijn familie heel anders in elkaar steekt dan ik, dat vrienden mij niet kunnen plaatsen en dat mijn studieleiding ook ziet dat ik wel capaciteiten heb maar dat het 'wringt'. Om te weten wŠt nou anders is, waar het nu wringt moet je helaas een hele molen van allerlei websites, instanties en DSM-geleuter door.

Het labeltje zie ik dan ook als een tijdelijk etiket en wel een met een handleiding. Hopelijk dat ik door de bijpassende handleiding grip op een aantal dingen kan krijgen, want ik heb regelmatig een heel rumoerig bestaan :'( :P

Verder: zijn er nog meer mensen die levensloopproblematiek, zoals mijn psych het noemt, ervaren (hebben)?.
  donderdag 5 juni 2014 @ 17:11:54 #166
298150 YouCanLeaveYourHeadOn
Als je dit leest ben je dom.
pi_140751186
Yes, een hb topic *O*
En god zag dat YouCanLeaveYourHeadOn gelijk had.
pi_140855633
Ik ben hb (138)en gefaald in alle opleidingen :')
Puur omdat ik geen motivatie meer had en omdat ik geen begeleiding heb gekregen destijds.Verder heb ik nogal wat autistische trekjes en ben sociaal erg zwak :')

Op dit moment getrouwd, kinderen,eigen huis en een prima baan.Dus al met al toch nog goed gekomen :) *;
nee echt niet !
pi_140856979
quote:
1s.gif Op maandag 9 juni 2014 00:22 schreef HighVolume het volgende:
Ik ben hb (138)en gefaald in alle opleidingen :')
Puur omdat ik geen motivatie meer had en omdat ik geen begeleiding heb gekregen destijds.Verder heb ik nogal wat autistische trekjes en ben sociaal erg zwak :')
Ik heb zelf ook e.e.a. aan opleidingen verneukt, maar zou de schuld niet bij een gebrek aan begeleiding willen leggen. Het is beroepsonderwijs, dat moet je gewoon zelf kunnen doen.
pi_140861524
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 16:45 schreef SemperProgrediens het volgende:

[..]

Hahah dat doe ik ook niet niet hoor.. sommige dingen leg ik echt naast me neer.Ik zie het niet als 'permanent' wat een psych schetst, want hij kent me daar niet genoeg voor. Ik ben gewoon 'op zoek' naar wat bij me past. Ik merk dat mijn familie heel anders in elkaar steekt dan ik, dat vrienden mij niet kunnen plaatsen en dat mijn studieleiding ook ziet dat ik wel capaciteiten heb maar dat het 'wringt'. Om te weten wŠt nou anders is, waar het nu wringt moet je helaas een hele molen van allerlei websites, instanties en DSM-geleuter door.

Het labeltje zie ik dan ook als een tijdelijk etiket en wel een met een handleiding. Hopelijk dat ik door de bijpassende handleiding grip op een aantal dingen kan krijgen, want ik heb regelmatig een heel rumoerig bestaan :'( :P

Verder: zijn er nog meer mensen die levensloopproblematiek, zoals mijn psych het noemt, ervaren (hebben)?.
Letterlijk iedereen die echt hoogbegaafd is heeft dat soort levensloopproblematiek of heeft dat meegemaakt.

In de volksmond wordt iemand met een IQ van 130 of hoger 'hoogbegaafd' genoemd, maar eigenlijk klopt dat niet helemaal. De term 'hoogbegaafd' wordt namelijk dubbel gebruikt, en eigenlijk kun je iemand met een IQ van 130+ beter zien als hoog intelligent. Het is mogelijk dat die persoon dan ook hoogbegaafd is, maar dat hoeft niet per se.
Hoogbegaafd zijn is een hoop meer dan gewoon slim zijn, je bent in feite veel gevoeliger voor....alles.
Hoogbegaafden in die laatste interpretatie van het woord nemen de wereld echt anders waar en ervaren deze anders, wat er (helaas) ook toe leidt dat het voor hen aanzienlijk moeilijker is om zich aan te passen aan de samenleving, die in feite ingericht is op de gemiddelde mens.

Als jij jezelf kunt herkennen in die echte hoogbegaafden, dan is het beste advies dat ik je kan geven om altijd naar je eigen gevoelens te luisteren en die ook te herkennen en erkennen. Ik heb jaren van mijn leven geprobeerd om mij aan te passen aan de eisen die anderen van mij stelden (met name schoonouders) en ik werd er alleen maar diep ongelukkig van. Als jij merkt dat een werkweek van 40 uur te zwaar voor je is, dan werk je gewoon minder. Dan maar wat minder inkomen, maar je bent daarmee wel beter af in termen van hoe plezierig jij je leven ervaart.
En als jij drukke verjaardagen verschrikkelijk vindt, dan is het prima okť wanneer je later komt of op tijd weer weggaat.
Je zult altijd mensen hebben die er lacherig over doen, het niet serieus nemen en iedere keer dat je niet perfect presteert gelijk roepen 'Ha, jij was toch meneer hoogbegaafd?!'. Het is voor anderen nou eenmaal lastig te begrijpen dat niet iedereen de wereld op exact dezelfde manier ervaart.
Ik doe mijn best.
pi_140863892
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:44 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Hoogbegaafdheid kan je met een test aantonen.
I doubt it.
Hoogbegaafde mensen blinken uit in 1 aspect, maar zijn vreselijk slecht in het andere.
Ikzelf blink uit in talen en kon altijd vlot studeren. Ik beschouwde mezelf als begaafd, maar wilde er niet het etiket "hoogbegaafd" op plakken. Andere mensen zeiden dat wel over me, zeker in de lagere school en soms nog aan de universiteit.
Ik heb ook duidelijk sommige autistische karakteristieken, hoewel ik niet vind dat je kunt zeggen dat ik een autist ben.
Ik ben qua studeren zeker intelligent, maar ik heb de emotionele intelligentie van een debiel, ben socially awkward en grensoverschrijdend in mijn gedrag zonder dat ik dat vaak doorheb

Autisme is een spectrum en elk mens op deze planeet ligt ergens op dat spectrum.
Ik heb absoluut het onzekere, en als er een detail in de situatie anders is heb ik daar moeite mee.
Bvb op stages stond een apparaat een keer aan de andere kant van het bed, en ik had er moeite mee. Er is vaak verzocht dat ik me "eens liet testen op autisme"

Het heeft geen nut om mensen zo'n etiket te geven. Maar een ja of nee helpt je wel om die persoon beter te begrijpen
  maandag 9 juni 2014 @ 12:04:20 #171
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_140865267
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 11:09 schreef no_pain_no_gain het volgende:

[..]

I doubt it.
Waarom?
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  maandag 9 juni 2014 @ 12:10:13 #172
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_140865431
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 11:09 schreef no_pain_no_gain het volgende:

[..]

I doubt it.
Hoogbegaafde mensen blinken uit in 1 aspect, maar zijn vreselijk slecht in het andere.
Ikzelf blink uit in talen en kon altijd vlot studeren. Ik beschouwde mezelf als begaafd, maar wilde er niet het etiket "hoogbegaafd" op plakken. Andere mensen zeiden dat wel over me, zeker in de lagere school en soms nog aan de universiteit.
Ik heb ook duidelijk sommige autistische karakteristieken, hoewel ik niet vind dat je kunt zeggen dat ik een autist ben.
Ik ben qua studeren zeker intelligent, maar ik heb de emotionele intelligentie van een debiel, ben socially awkward en grensoverschrijdend in mijn gedrag zonder dat ik dat vaak doorheb

Autisme is een spectrum en elk mens op deze planeet ligt ergens op dat spectrum.
Ik heb absoluut het onzekere, en als er een detail in de situatie anders is heb ik daar moeite mee.
Bvb op stages stond een apparaat een keer aan de andere kant van het bed, en ik had er moeite mee. Er is vaak verzocht dat ik me "eens liet testen op autisme"

Het heeft geen nut om mensen zo'n etiket te geven. Maar een ja of nee helpt je wel om die persoon beter te begrijpen
Zie dikgedrukte: dat klopt niet.
The love you take is equal to the love you make.
pi_140865527
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 12:04 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat je uitblinkt in 1 aspect, en vreselijk slecht bent in het andere.
Er zijn er die sucken in wiskunde, maar wel binnen 3 weken vloeiend Fins spreken

Er zijn er met een fotografisch geheugen, maar die op zich mentaal geretardeerd zijn.
Zoals deze Stephen Wiltshire bvb die met 1 blik de hele skyline van een grootstad tot in detail kan natekenen
Verder zijn er nog mensen die meteen weten dat 5 november 1962 een dinsdag was, maar die eveneens mentaal geretardeerd zijn

Deze dude kan binnen onmiddellijk berekenen hoeveel 17 tot de 53ste macht is, maar werd in de lagere school gepest omdat hij achterlijk was
pi_140865592
quote:
Zie dikgedrukte: dat klopt niet.
Waarom spreekt men dan van autismespectrumstoornissen?
Waarom is er iets zoals Asperger, kernautisme en vele aanverwante vormen..
Psychologen willen mensen in een hokje steken, een etiket geven. Elk mens op de planeet kan zich ergens vinden in alle pathologieŽn in de DSM

[ Bericht 25% gewijzigd door no_pain_no_gain op 09-06-2014 12:24:55 ]
  maandag 9 juni 2014 @ 12:17:40 #175
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_140865654
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 12:15 schreef no_pain_no_gain het volgende:

[..]

Waarom spreekt men dan van autismespectrumstoornissen?
Waarom is de iets zoals Asperger, kernautisme en vele aanverwante vormen..
Psychologen willen mensen in een hokje steken, een etiket geven. Elk mens op de planeet kan zich ergens vinden in alle pathologieŽn in de DSM
Omdat er meerdere soorten autisme zijn en die plaatst men in een schaal. Dat wil niet zeggen dat iedereen ergens in die schaal past. Die aanname is onjuist.
The love you take is equal to the love you make.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')