Toen het steeds duidelijke werd dat er 200 bloedzakken waren, heb ik me wel eens afgevraagd of het dan wel om 200 sporters ging, of dat er nog meer zakken werden. Je kunt namelijk op je vingers natellen dat niet elke sporter daar maar één bloedzak heeft.quote:Op woensdag 20 maart 2013 14:19 schreef DeeBee het volgende:
In totaal lijkt mij als je het artikel leest. Want er zijn dus minimaal 80 zakken van slechts 7 atleten...
Er heeft ook altijd wel erg veel wazigheid geheerst rond die aantallen in de Fuentes-zaak, want volgens mij is het dus een kwestie van slechte journalistiek dat iedereen altijd gedacht heeft '~ 200 bloedzakken = 200 atleten', maar er zitten dus vele dubbele zakken tussen.
In een ronde van Frankrijk zullen ze (de gebruikers) doorgaans bij de rustdag een bloedzakje tot zich nemen, dan kom je in die 3 weken al aan minstens 2. Dus die 200 bloedzakken zijn verdeeld over een pak minder atleten natuurlijk. Die 36 lijkt laag, maar langs de andere kant ook heel logisch.quote:Op woensdag 20 maart 2013 14:31 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Toen het steeds duidelijke werd dat er 200 bloedzakken waren, heb ik me wel eens afgevraagd of het dan wel om 200 sporters ging, of dat er nog meer zakken werden. Je kunt namelijk op je vingers natellen dat niet elke sporter daar maar één bloedzak heeft.
Mancebo + 6 sporters zijn al goed voor minimaal 80 zakken (zijn er meer aangezien het atleten zijn met meer dan 10 zakken). Dan blijven er maximaal 137 zakken over, verdeeld over 29 sporters, gemiddeld 4/5 zakken per sporter dus. Op zich zou 36 dus wel kunnen kloppen lijkt mij..quote:
Dat er 200 bloedzakken gevonden zijn van 36 atleten sluit toch niet uit dat het aantal van meer 200 atleten in het klantenbestand klopt? Niet iedereen zal op het moment van de inval een bloedzakje hebben opgeslagen. Ging toch om 47 renner en voor de rest om atleten, F1-rijders, voetballers en atleten.quote:Op woensdag 20 maart 2013 14:19 schreef DeeBee het volgende:
In totaal lijkt mij als je het artikel leest. Want er zijn dus minimaal 80 zakken van slechts 7 atleten...
Er heeft ook altijd wel erg veel wazigheid geheerst rond die aantallen in de Fuentes-zaak, want volgens mij is het dus een kwestie van slechte journalistiek dat iedereen altijd gedacht heeft '~ 200 bloedzakken = 200 atleten', maar er zitten dus vele dubbele zakken tussen.
En tennissersquote:Op woensdag 20 maart 2013 15:29 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dat er 200 bloedzakken gevonden zijn van 36 atleten sluit toch niet uit dat het aantal van meer 200 atleten in het klantenbestand klopt? Niet iedereen zal op het moment van de inval een bloedzakje hebben opgeslagen. Ging toch om 47 renner en voor de rest om atleten, F1-rijders, voetballers en atleten.
oja dat heb je ook nog, Fuentes verstrekte natuurlijk niet alleen bloedtransfusies maar ook gewoon doping neem ik aan.quote:Op woensdag 20 maart 2013 16:22 schreef Ereinion het volgende:
Voor tennissers of voetballers lijken bloedtransfusies ook tamelijk nutteloos. Dat is vooral handig als je redelijke periodes tussen wedstrijden hebt. Gezien de zo goed als niet bestaande controles in die sporten kan je beter gewoon EPO gebruiken om makkelijker hetzelfde effect te krijgen.
Hoezo heeft bloedtransfusie handig als er redelijke tijd tussen wedstrijden zit? Wielrenners gebruikten het tijdens wedstrijden.quote:Op woensdag 20 maart 2013 16:22 schreef Ereinion het volgende:
Voor tennissers of voetballers lijken bloedtransfusies ook tamelijk nutteloos. Dat is vooral handig als je redelijke periodes tussen wedstrijden hebt. Gezien de zo goed als niet bestaande controles in die sporten kan je beter gewoon EPO gebruiken om makkelijker hetzelfde effect te krijgen.
Je moet eerst het bloed bij jezelf aftappen, en daarna moet je lichaam dat bloed zelf weer aanvullen. Een wielrenner kan dat makkelijker in een trainingsperiode tussen wedstrijden doen. Daarnaast werkt een bloedtransfusie ook maar voor een week of drie, voor een voetballer is het niet echt nuttig om af en toe zwak te zijn door het bloed af te nemen, en daarna een korte periode erg goed zijn. Dan kan je net zo goed met EPO constant je hematocriet hoog houden.quote:Op woensdag 20 maart 2013 16:25 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Hoezo heeft bloedtransfusie handig als er redelijke tijd tussen wedstrijden zit? Wielrenners gebruikten het tijdens wedstrijden.
idd, ik dacht dat er over 150 was gesproken.quote:Op woensdag 20 maart 2013 14:08 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
36 atleten vind ik eigenlijk nog wel wat weinig.
Maar bijvoorbeeld in de aanloop naar een seizoen waarbij voetballers topfit worden bloed aftappen om vlak voor het WK of tijdens na een zwaar seizoen weer fit te worden zou nuttig kunnen zijn......quote:Op woensdag 20 maart 2013 16:29 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Je moet eerst het bloed bij jezelf aftappen, en daarna moet je lichaam dat bloed zelf weer aanvullen. Een wielrenner kan dat makkelijker in een trainingsperiode tussen wedstrijden doen. Daarnaast werkt een bloedtransfusie ook maar voor een week of drie, voor een voetballer is het niet echt nuttig om af en toe zwak te zijn door het bloed af te nemen, en daarna een korte periode erg goed zijn. Dan kan je net zo goed met EPO constant je hematocriet hoog houden.
quote:Fuentes bereid namen te noemen
Toegevoegd: woensdag 20 mrt 2013, 18:23
Update: woensdag 20 mrt 2013, 18:38
Dopingarts Eufemiano Fuentes is bereid de namen van zijn klanten prijs te geven aan instanties.
Dat zei de Spanjaard woensdag tijdens zijn verhoor in de zaak Operacion Puerto, waarin Fuentes de spil is in een wijdverbreid dopingnetwerk waarbij tweehonderd sporters betrokken zijn.
"Ik overweeg een samenwerking", verwees Fuentes naar het WADA en de Spaanse dopinginstantie. "Als dat inhoudt dat zij mijn klantenlijst willen inzien, zal ik deze aan hen geven."
"Voetballers, tennissers, atleten"
Fuentes benadrukte dat hij het niet zou doen voor strafvermindering. "Ik zou het alleen doen om elkaar te helpen."
Tot dusverre kwamen alleen namen van wielrenners zoals Jan Ullrich, Aleksander Vinokoerov en Alberto Contador naar buiten. Maar slechts een kwart van zijn clientčle bestond uit wielrenners. "Ook voetballers, tennissers, boksers en atleten" lieten zich volgens Fuentes door hem verzorgen. Het zou voornamelijk gaan om bloeddoping.
Het proces, waarin Fuentes tegen een straf aankijkt van maximaal twee jaar voor het in gevaar brengen van de gezondheid van sporters, duurt nog tot en met 2 april.
Inderdaad.quote:
Ze hebben het nu over die bloedzakken.quote:Op woensdag 20 maart 2013 17:44 schreef THEFXR het volgende:
[..]
idd, ik dacht dat er over 150 was gesproken.
denk dat voetballers en tennissers nu wat slaaptabletten nodig hebben.quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:39 schreef OProg het volgende:
[..]
Ze hebben het nu over die bloedzakken.
Fuentes zal ook dingen zonder bloedzakken hebben gedaan. Dus fraaie dopingcoctails.
Die nemen wielrenners ook vaak tijdens een etappewedstrijd.quote:Op woensdag 20 maart 2013 19:47 schreef THEFXR het volgende:
[..]
denk dat voetballers en tennissers nu wat slaaptabletten nodig hebben.
Alleen als de rechtbank erom vraagt he. Nog maar afwachten of ze dat gaan doen.quote:
twitter:Giggs_Boson twitterde op woensdag 20-03-2013 om 23:41:00FIFA medical chief says overuse of anti-inflammatory drugs now widespread even in U-17 football. reageer retweet
twitter:Giggs_Boson twitterde op woensdag 20-03-2013 om 23:42:24D'Hooge continued: "In the 2010 World Cup, there was one squad who had 21 of 23 players on anti-inflammatory drugs" reageer retweet
Dat land zal wel Spanje zijn. Al is het in de voetballerij heel normaal om een spuit erin te zetten met een pijntje. Toch draagt dit soort medicijngebruik ook bij aan een afbraak van je lichaam Daar zal ook voor worden bijgespoten.twitter:Giggs_Boson twitterde op woensdag 20-03-2013 om 23:43:50Overall, 35% of players at the 2010 WC were on anti-inflammatory drugs. An increase of over 5% from 2006 WC. reageer retweet
De twee reservekeepers dan niet zekerquote:Op woensdag 20 maart 2013 23:51 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
twitter:Giggs_Boson twitterde op woensdag 20-03-2013 om 23:41:00FIFA medical chief says overuse of anti-inflammatory drugs now widespread even in U-17 football. reageer retweet
twitter:Giggs_Boson twitterde op woensdag 20-03-2013 om 23:42:24D'Hooge continued: "In the 2010 World Cup, there was one squad who had 21 of 23 players on anti-inflammatory drugs" reageer retweet
Dat land zal wel Spanje zijn. Al is het in de voetballerij heel normaal om een spuit erin te zetten met een pijntje. Toch draagt dit soort medicijngebruik ook bij aan een afbraak van je lichaam Daar zal ook voor worden bijgespoten.twitter:Giggs_Boson twitterde op woensdag 20-03-2013 om 23:43:50Overall, 35% of players at the 2010 WC were on anti-inflammatory drugs. An increase of over 5% from 2006 WC. reageer retweet
Robben kan het weten.quote:Op woensdag 20 maart 2013 23:51 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Vraag mij wel af hoe ze dit weten, als ze toch nauwelijks testen...quote:Op woensdag 20 maart 2013 23:52 schreef debeterebob het volgende:
[..]
De twee reservekeepers dan niet zeker
Daar werden pijnstillers nog wel gebruikt voor het daadwerkelijke doelquote:
Wel nee. Dan hebben ze het schaatsen nog en de korfbal league en wat honkbal en hockeyquote:Op woensdag 20 maart 2013 23:54 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Vraag mij wel af hoe ze dit weten, als ze toch nauwelijks testen...
Het wielrennen is nu de lul, maar als de beerput in het voetbal echt open gaat is de NOS werkloos.
tegen de tijd dat het voetbal aan de beurt is ligt Sven Kramer al met zijn pootjes omhoog ben ik bang.quote:Op woensdag 20 maart 2013 23:55 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Wel nee. Dan hebben ze het schaatsen nog en de korfbal league en wat honkbal en hockey
Denk dat het grote publiek toch de schouders gaat ophalen. Niemand geeft ook een neuk om dat hele matchfixing gebeuren.quote:Op woensdag 20 maart 2013 23:54 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Vraag mij wel af hoe ze dit weten, als ze toch nauwelijks testen...
Het wielrennen is nu de lul, maar als de beerput in het voetbal echt open gaat is de NOS werkloos.
Niet alleen matchfixing, vooral de doping.quote:Op woensdag 20 maart 2013 23:56 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Denk dat het grote publiek toch de schouders gaat ophalen. Niemand geeft ook een neuk om dat hele matchfixing gebeuren.
bij voetbal gebruiken ze meer dan in het wielrennen met hun 1993 piss testen.quote:Op woensdag 20 maart 2013 23:59 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Niet alleen matchfixing, vooral de doping.
Er zijn nu hele teams waarvan iedereen achteraf lacherig zegt dat ze massaal aan de dope zaten. Tot aan spelers aan toe. Consequenties heeft het niet. Maar als je ziet tot hoever een Armstrong terug in de tijd wordt opgejaagd, dan is een Juventus van 1996 in een veel grotere sport minstens net zo goed voorpagina nieuws.
Kan je meer gebruiken dan in het wielrennen?quote:Op donderdag 21 maart 2013 00:02 schreef THEFXR het volgende:
[..]
bij voetbal gebruiken ze meer dan in het wielrennen met hun 1993 piss testen.
Anabole steroďden.quote:Op donderdag 21 maart 2013 00:07 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Kan je meer gebruiken dan in het wielrennen?![]()
Hij was al in het grote verdwenen Afrikanen topic beland, dus ik snap het welquote:Op donderdag 21 maart 2013 00:13 schreef marcodej het volgende:
Een verwijderde tweet van Peter Odemwingie, speler West Bromwich Albion in de Premier League:
[ afbeelding ]
Stond laatst ook gewoon in krantenberichtje dat ze aan het klooien waren met tranfusies.quote:Op donderdag 21 maart 2013 00:14 schreef OProg het volgende:
Een paar mensen bij West Bromwich Albion werden heel zenuwachtig toen ze dit zagen.
Uiteindelijk boeit toch niemand die doping? We zeggen allemaal 'foei' tegen de wielrenner, maar uiteindelijk willen we toch allemaal vermaakt worden? Zijn er minder mensen naar de 100m sprint gaan kijken sinds 1988 of de Balco-affaire? Staan er minder mensen langs de kant bij de Tour? Of zijn we allemaal minder sport gaan kijken na het Oost-Duitsland-drama?quote:Op woensdag 20 maart 2013 23:59 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Er zijn nu hele teams waarvan iedereen achteraf lacherig zegt dat ze massaal aan de dope zaten. Tot aan spelers aan toe. Consequenties heeft het niet. Maar als je ziet tot hoever een Armstrong terug in de tijd wordt opgejaagd, dan is een Juventus van 1996 in een veel grotere sport minstens net zo goed voorpagina nieuws.
Robben heeft ook roids genomen, daar kreeg hij weer blessures van, moest hij weer cortisonen laten spuiten en toen begon de cirkel weer opnieuw.....quote:Op donderdag 21 maart 2013 00:13 schreef marcodej het volgende:
Een verwijderde tweet van Peter Odemwingie, speler West Bromwich Albion in de Premier League:
[ afbeelding ]
Dat was Ronaldoquote:Op donderdag 21 maart 2013 00:19 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Robben heeft ook roids genomen, daar kreeg hij weer blessures van, moest hij weer cortisonen laten spuiten en toen begon de cirkel weer opnieuw.....
Nope. En mensen gooien het bij voetbal altijd op de techniek. En hoe de voorwaarden er omheen bereikt moeten worden boeit bijna niemand iets.quote:Op donderdag 21 maart 2013 00:19 schreef marcodej het volgende:
Uiteindelijk boeit toch niemand die doping? We zeggen allemaal 'foei' tegen de wielrenner, maar uiteindelijk willen we toch allemaal vermaakt worden? Zijn er minder mensen naar de 100m sprint gaan kijken sinds 1988 of de Balco-affaire? Staan er minder mensen langs de kant bij de Tour? Of zijn we allemaal minder sport gaan kijken na het Oost-Duitsland-drama?
Dit heb ik ook altijd een mooie gevonden. Sneijdertje in 2010.quote:Op donderdag 21 maart 2013 00:19 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Robben heeft ook roids genomen, daar kreeg hij weer blessures van, moest hij weer cortisonen laten spuiten en toen begon de cirkel weer opnieuw.....
Dan ben je ook lekker bezig.quote:''In mijn eerste jaar Real Madrid heb ik zelfs elke wedstrijd met een spuit gespeeld. Ik had last van mijn heup."
"Op de wedstrijddag kreeg ik een inspuiting, daarna kon ik twee dagen niet lopen. Pas na het EK van 2008 heb ik een aantal weken rust genomen en ging het over."
Heb het idee dat ze in Nederland wel wat verstandiger zijn met dit soort zaken. Wel dat ze een spuit zetten als het geen kwaad kan verder, maar niet dit soort idiote dingen.quote:Op donderdag 21 maart 2013 00:21 schreef OProg het volgende:
[..]
Dit heb ik ook altijd een mooie gevonden. Sneijdertje in 2010.
[..]
Dan ben je ook lekker bezig.
je bedoelt PSV en Ronaldo?quote:Op donderdag 21 maart 2013 00:24 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Heb het idee dat ze in Nederland wel wat verstandiger zijn met dit soort zaken. Wel dat ze een spuit zetten als het geen kwaad kan verder, maar niet dit soort idiote dingen.
Cees-Rein van den Hoogenbandquote:
Tussen nog wel kijken en niet boeien zitten nog wel wat gradaties. organiserende instanties zouden op zijn minst hun best kunnen doen in de bestrijding van doping.quote:Op donderdag 21 maart 2013 00:19 schreef marcodej het volgende:
[..]
Uiteindelijk boeit toch niemand die doping? We zeggen allemaal 'foei' tegen de wielrenner, maar uiteindelijk willen we toch allemaal vermaakt worden? Zijn er minder mensen naar de 100m sprint gaan kijken sinds 1988 of de Balco-affaire? Staan er minder mensen langs de kant bij de Tour? Of zijn we allemaal minder sport gaan kijken na het Oost-Duitsland-drama?
en dat staat gelijk aan heel Nederland??quote:Op donderdag 21 maart 2013 00:28 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Een trainer als Verbeek zie ik eerder zeggen dat ze op moeten donderen met een spuit
Wel een beetje voor de behoudende cultuur wat betreft spuiten zetten.quote:Op donderdag 21 maart 2013 00:31 schreef THEFXR het volgende:
[..]
en dat staat gelijk aan heel Nederland??
Uiteraard. Ik ben ook tegen doping, maar ondertussen blijf ik kijken en sta ik, zoals vanmiddag bij de finish van Dwars Door Vlaanderen, weer te springen voor de tv.quote:Op donderdag 21 maart 2013 00:29 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Tussen nog wel kijken en niet boeien zitten nog wel wat gradaties. organiserende instanties zouden op zijn minst hun best kunnen doen in de bestrijding van doping.
Ook als Voeckler had gewonnen?quote:Op donderdag 21 maart 2013 00:32 schreef marcodej het volgende:
[..]
Uiteraard. Ik ben ook tegen doping, maar ondertussen blijf ik kijken en sta ik, zoals vanmiddag bij de finish van Dwars Door Vlaanderen, weer te springen voor de tv.
gewoon wat meer spuiten, dan winnen we gewoon weer eens wat vaker.quote:Op donderdag 21 maart 2013 00:32 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Wel een beetje voor de behoudende cultuur wat betreft spuiten zetten.
Ik ook hoor. Wielrennen blijft gewoon een mooie sport.quote:Op donderdag 21 maart 2013 00:32 schreef marcodej het volgende:
[..]
Uiteraard. Ik ben ook tegen doping, maar ondertussen blijf ik kijken en sta ik, zoals vanmiddag bij de finish van Dwars Door Vlaanderen, weer te springen voor de tv.
In zekere zin vind ik matchfixing nog veel erger dan doping. Met matchfixing wordt sport helemaal een farce.quote:Op woensdag 20 maart 2013 23:59 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Hebben ze een jaar of wat geleden ook gedaan en toen vonden ze niks. Benieuwd wat voor nieuwe opspoortechnieken ze nu dan hebbben.quote:
Hedrick, Timmer, Fabris, Wust en Bob?quote:Op donderdag 21 maart 2013 08:27 schreef Klopkoek het volgende:
Ze gaan dus Turijn hertesten. Zou mooi zijn als een paar schaatsers van hun voetstuk tuimelen.
Marianne Timmer boekt vast een vlucht naar Brazilië denk ikquote:Op donderdag 21 maart 2013 08:27 schreef Klopkoek het volgende:
Ze gaan dus Turijn hertesten. Zou mooi zijn als een paar schaatsers van hun voetstuk tuimelen.
Wie is er nou naďefquote:Affaire Rochus-Nadal blijft sudderen
De affaire tussen de Belgische ex-prof Christophe Rochus en Rafael Nadal blijft de gemoederen bezig houden. Nu was het oom Toni Nadal, die olie op het vuur gooide. ‘Die Rochus is ongemanierd, wat een naďeveling’, fulmineert de vertrouwensman en coach van de Spaanse wereldster op de website puntodebreak.com. ‘Rafa heeft nooit verboden middelen tot zich genomen en zal dat ook nooit doen. Het is ongelooflijk, dat zo’n dwaas iets dergelijks heeft durven te verkondigen.’
In januari had de oudste van de Rochus-broers via een radio-interview de knuppel in het hoenderhok gegooid. ‘Natuurlijk zit doping in de tenniswereld’, verklaarde hij destijds. Rochus noemde de lange afwezigheid van Nadal en de Zweed Robin Söderling verdacht. ‘Het blijven geruchten, maar toch stelt iedereen zich dezelfde vraag. Hoe kan het dat Nadal zeldzaam goed is op Roland Garros en een maand later zogezegd niet meer kan spelen? Dat is verdacht, maar er zijn geen bewijzen.’
Nadat Nadal had gezegd het onbegrijpelijk te vinden, dat zulke beschuldigingen doodleuk mogen worden gepubliceerd was het nu de beurt aan oom Toni om elk gerucht in de kiem te smoren en de boodschapper ervan langs te geven. Maar van de invoering van een biologisch paspoort in de tennissport had Toni Nadal merkwaardig genoeg nog niet gehoord. ‘Biologisch paspoort? Ik weet niet wat dat is, ik weet niets over doping. Het wordt tijd dat de topsporter niet als een crimineel wordt behandeld. Maak de resultaten van controles openbaar. Uitstekend, maar probeer ook eens respect op te brengen voor topatleten.’
Tennis.nl
Ik word zo moe van dit soort mongolen.quote:
Ga er maar vanuit dat het niet veel gaat opleveren.quote:Op donderdag 21 maart 2013 08:27 schreef Klopkoek het volgende:
Iig Degenkolb en Kittel. O ja, en Martin.quote:
Mjah, die UV behandeling van het bloed. Op nogal jonge leeftijd naar Andreas Franke gestuurd.quote:Op donderdag 21 maart 2013 18:54 schreef ThePlaneteer het volgende:
Die Kittel heeft altijd pittige uitspraken, maar zocht vroeger ook altijd het randje op van het legale.
Niet iemand waarvoor ik mijn hand in het vuur durf te steken.
http://www.volkskrant.nl/(...)-voor-GW501516.dhtmlquote:Het internationaal antidopingbureau WADA heeft donderdag gewaarschuwd tegen het gebruik van 'GW501516', een experimenteel geneesmiddel dat al enige tijd op de zwarte markt wordt aangeboden ter bevordering van duurprestaties. Volgens WADA bevat het stoffen die giftig zijn en de gezondheid van de sporters ernstig in gevaar kunnen brengen.
De fabrikant hoopt GW501516 geregistreerd te krijgen als medicijn tegen zwaarlijvigheid, diabetes en hart- en vaatziekten. Onderzoek heeft uitgewezen dat het middel onder meer invloed heeft op de vetverbranding en de opname van glucose in de spieren. In combinatie met Aicar, aangeprezen als 'training in pilvorm', zou het het uithoudingsvermogen van atleten verbeteren. Die informatie berust echter alleen op dierproeven
Nu zijn ze echt wanhopigquote:Op vrijdag 22 maart 2013 07:34 schreef Ericr het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)-voor-GW501516.dhtml
Werd ook eens tijd...quote:De medische commissie van de wereldvoetbalbond FIFA maakt zich grote zorgen over het toenemende gebruik van pijnstillers.
'Niet doping, maar het misbruik van medicatie is de grootste complicatie in het voetbal', betoogt Michel D'Hooghe, de voorzitter van de medische commissie, vrijdag in de Belgische krant Het Laatste Nieuws. Volgens de Belgische preses begint het probleem zich ook al in het jeugdvoetbal voor te doen.
De FIFA wijt het overmatig gebruik van medicatie aan een te drukke voetbalkalender. Volgens de medische commissie kan een gemiddelde voetballer ongeveer 60 wedstrijden per seizoen aan, maar veel spelers komen aan een veel hoger aantal. De pijn en kleine blessures die met overbelasting gepaard gaan, proberen voetballers te maskeren met pijnstillers en ontstekingsremmers.
'De medicijnen zorgen ervoor dat je minder pijn ervaart op het veld, waardoor je dieper kan gaan, maar eigenlijk maakt een voetballer de situatie zo alleen maar erger. Pijn is een alarmsignaal van het lichaam. Wie dat signaal negeert, is ongezond bezig. We zijn ondertussen al zover gekomen dat spelers soms niet eens kunnen spelen zónder de pillen.'
De FIFA weet dat op het WK onder 17 jaar van 2 jaar geleden in Mexico liefst één op de vier spelers pijnstillers slikte. Ook bij volwassenen is de trend stijgend. Lag het percentage van spelers die voetballen met pijnstilling op het WK 2006 nog op 29 procent, dan was dat 4 jaar later in Zuid-Afrika al geklommen naar 35 procent. 'Op dat WK was er zelfs een ploeg waarvan 21 van de 23 spelers medicatie nodig hadden. Dat is zorgwekkend.'
Is misbruik van medicatie niet een vorm van doping?quote:'Niet doping, maar het misbruik van medicatie is de grootste complicatie in het voetbal',
Ik vind van wel. Zo goed als elk dopingmiddel is ook een medicament dus waar trekken ze de grens. In het voetbal is er blijkbaar een medicatieprobleem geen dopingprobleem dus...quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:28 schreef LeTourdeFrance het volgende:
Is misbruik van medicatie niet een vorm van doping?
Cindy Klassen denk ik dan.quote:Op donderdag 21 maart 2013 08:27 schreef Klopkoek het volgende:
Vrij vertaald met Translate:quote:El abogado de Eufemiano Fuentes asegura que el Real Madrid tiene una deuda con el médico
MADRID, 22 Mar. (EUROPA PRESS) -
El abogado de Eufemiano Fuentes, Tomás Valdivielso, ha asegurado este viernes que el Real Madrid tienen una deuda con el médico canario que no ha querido cifrar y que data de "2007, 2008 ó 2009", sin especificar la fecha exacta porque dijo no recordarla.
Tras la sesión del juicio oral de la Operación Puerto, inmerso en plena recta final en el Juzgado de Lo Penal número 21 de Madrid, Valdivielso sorprendió al citar al Real Madrid una vez que Fuentes ya había abandonado el lugar. "El Real Madrid mantiene una deuda con Eufemiano Fuentes del ańo 2007, 2008 ó 2009, no recuerdo", aseguró a la prensa sin dar más detalles.
quote:Eufemiano Fuentes's lawyer says that Real Madrid is indebted to the doctor
MADRID, 22 Mar. (EUROPA PRESS) -
Eufemiano Fuentes's lawyer, Thomas Valdivielso, said on Friday that Real Madrid are indebted to the doctor has refused canary and encrypt data of "2007, 2008 or 2009", without specifying the exact date because he said not to remember .
After the session of the trial of Operation Puerto, immersed in the final straight in the Criminal Court number 21 of Madrid, citing Valdivielso surprised to Real Madrid after Fuentes had already left the place. "Real Madrid has a debt with Eufemiano Fuentes in 2007, 2008 or 2009, I remember," he told reporters without elaborating.
twitter:mattslaterbbc twitterde op vrijdag 22-03-2013 om 16:58:18Eufemiano Fuentes has just told Spanish radio that Real Madrid owes him money for work he did 2007-09...pin out of grenade time reageer retweet
quote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:00 schreef marcodej het volgende:
twitter:mattslaterbbc twitterde op vrijdag 22-03-2013 om 16:58:18Eufemiano Fuentes has just told Spanish radio that Real Madrid owes him money for work he did 2007-09...pin out of grenade time reageer retweet
Net als je boi Royston Drenthe.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:04 schreef marcodej het volgende:
Sneijder speelde die periode bij Real btw.
"Er zit een stukje bloed op mn truitje!"quote:
Haha. Fuentes is on fire.twitter:mrconde twitterde op vrijdag 22-03-2013 om 17:05:23Eufemiano Fuentes: "Barcelona pay very well, but Real Madrid...well they still owe me money". reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |