| RuckTape | zondag 17 maart 2013 @ 18:33 |
| Regelmatig tref ik onder het autorijden vaak vrienden aan bij het stoplicht. Wij dagen elkaar altijd uit om te kijken wie er bij het eerste stoplicht aankomt, ik wil wel graag even melden dat ik niet deel uitmaak van de welbekende VW-petjes cultuur en dat ik dit soort praktijken enkel s'nachts uitvoer wanneer er geen hond te bekennen is op straat. Ik ben doorgaans altijd zuinig op mijn auto en vraag ik mij af wat een motorblok anno 2013 nou daadwerkelijk tegen kan. Vaak zet ik de versnellingsbak in zijn 1, houdt de koppeling ingetrapt en laat de motor langzaam opkomen tot 2000 toeren wanneer gevoelsmatig het moment aanbreekt dat het stoplicht op groen springt. De reden hiervoor is is dat de auto lekker vlot wegtrekt wanneer wij weer eens hebben besloten om een sprintje tegen elkaar af te leggen. Maar is dit slecht voor een (moderne)auto? Ik begrijp best dat het "Revven" zoals de gemiddelde pet dragende VW golf bestuurder zeker niet aan te raden is, maar een beetje zal toch niet heel schadelijk zijn, laten we zeggen tot 2500 toeren? | |
| FkTwkGs2012 | zondag 17 maart 2013 @ 18:35 |
| gewoon vaak doen. gaat ie kapot dan heb je je antwoord. | |
| Bananenvlaflip | zondag 17 maart 2013 @ 18:36 |
| 2500 toeren? Serieus? Kijk je weleens op je toerenteller als je op de snelweg rijdt? Grootste nadeel van dit soort rijgedrag is dat omstanders denken dat je IQ gelijk is aan dat van een geestelijk beperkte naaktslak. | |
| Chuck-N0rr1s | zondag 17 maart 2013 @ 18:37 |
| je koppeling waardeert het in elk geval NIET | |
| Oscar. | zondag 17 maart 2013 @ 18:38 |
het hele tijd ontkennen dat je een petje bent spreekt niet in je voordeel... | |
| hunkpunker19 | zondag 17 maart 2013 @ 18:39 |
| Als een motorblok op temperatuur is kun je lekker gas geven wel eerst rustig warm rijden de eerste 20 km | |
| Hyaenidae | zondag 17 maart 2013 @ 18:40 |
| |
| RuckTape | zondag 17 maart 2013 @ 18:40 |
Weet ik, maar ik weet dat men hier snel geassocieerd wordt met een "petjesdrager" wanneer iemand zegt dat hij zijn af en toe een sprintje trekt, alsof niemand dat doet. | |
| FkTwkGs2012 | zondag 17 maart 2013 @ 18:41 |
wat voor auto rij je? merk / type / bouwjaar, liefst een pic? | |
| RuckTape | zondag 17 maart 2013 @ 18:44 |
Toyota Yaris 1.6, ik meen ergens uit 2004. Het is niet de meest mannelijke auto maar hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten! | |
| FkTwkGs2012 | zondag 17 maart 2013 @ 18:45 |
alles standaard? | |
| RuckTape | zondag 17 maart 2013 @ 18:46 |
Alles! | |
| FkTwkGs2012 | zondag 17 maart 2013 @ 18:47 |
nou vooruit. geen petje dan. misschien | |
| Hyaenidae | zondag 17 maart 2013 @ 18:51 |
| Quartermiles trekken met een Aygo TS zit gewoon te trollen. | |
| Mano_ | zondag 17 maart 2013 @ 18:54 |
Je blok moet op temperatuur zijn he, niet je koelwater | |
| ukga | zondag 17 maart 2013 @ 19:13 |
| wat is ´revven`? Het klinkt als een combinatie van rimmen en beffen | |
| djantje | zondag 17 maart 2013 @ 19:20 |
| Rond het maximum koppel van je motorblok, dat is het beste voor een snelle start, dan is de verbranding van de motor optimaal. Dus als je een Yaris 1.3 (ik kan geen 1.6 vinden) uit 2004 hebt, is dat bij 4200 rpm, daaronder is het vermogen te laag, omdat de verbranding niet optimaal is, door het te lage toerental, daarboven het vermogen te laag, omdat de motor te snel draait (overtoeren, meer slijtage dan nodig). Maar goed, als je motor op bedrijfstemperatuur is (dat is idd niet gelijk als je koelwater 90 graden is) dan heeft je motor een koppel van 121nm bij 4200 rpm, dan ga je waarschijnlijk met spinnende banden weg en dan ben je weer niet de snelste, of je brand je koppeling snel door in de 1e, omdat je van 0 km/u naar waarschijnlijk iets van 30/40 km/u op je koppeling moet versnellen... (een verbrande koppeling ruik je overigens, die stinkt hard, een koppeling die moet worden vervangen, merk je als je gas geeft en je motor gaat harder draaien ten opzichte van je snelheid) Overigens inderdaad alleen bij een warme motor doen, want anders is de ruimte tussen de cilinder en het motorblok (lang) niet optimaal, wat zeer veel slijtage oplevert in het motorblok, zeker bij hoge toerentallen. De olie zit dan nog niet overal, omdat deze te dik/stroperig is om overal makkelijk te komen en zonder deze olie, is het ijzer op ijzer in je motorblok, wat niet goed is + dat de cilinders bij een koude motor meer ruimte hebben, waardoor een gedeelte van het vermogen (en de verbrandingsgassen) tussen de cilinder en de cilinder wand naar beneden kunnen => wordt je motor te heet, met ijzer op ijzer = schade Verder als je zuinig op je auto en je rijbewijs wil zijn, moet je gewoon normaal rijden | |
| Sounddragon | zondag 17 maart 2013 @ 19:21 |
Nee, jij verspreidt kwaliteitsposts, dat scheelt | |
| Hyaenidae | zondag 17 maart 2013 @ 19:22 |
Dank je, ik probeer het niveau hier tenminste nog enigszins op te krikken. | |
| Sounddragon | zondag 17 maart 2013 @ 19:23 |
| @ TS; je motor is voorzien van een toerenbegrenzer, als je motor warm is, en je blijft daar 500 Rpm onder is er niks aan de hand; sterker nog; je auto zal het misschien zelfs wel waarderen. Ennehh.. ik bedoel dus niet dat je net onder de begrenzer weg moet raggen, maar doortrekken tot net eronder kan helemaal geen kwaad. | |
| FkTwkGs2012 | zondag 17 maart 2013 @ 19:25 |
vlees de op eens. hij heeft het niet over toeren tijdens het rijden maar over toeren alvorens hij de koppeling op laat komen. | |
| Sounddragon | zondag 17 maart 2013 @ 19:25 |
Doe maar niet, en als je niet normaal kunt reageren, kras je maar lekker een eindje op | |
| Sounddragon | zondag 17 maart 2013 @ 19:27 |
Zo las ik hem niet 2500 @ wegrijden moet kunnen, als je maar rap zorgt dat die koppeling los is | |
| einschtein | zondag 17 maart 2013 @ 19:29 |
| |
| FkTwkGs2012 | zondag 17 maart 2013 @ 19:29 |
ff de tt aanpassen dan want die is idd een beetje misleidend | |
| Sounddragon | zondag 17 maart 2013 @ 19:32 |
| Speciaal voor jou dan, omdat je het zo lief vraagt | |
| FkTwkGs2012 | zondag 17 maart 2013 @ 19:32 |
| ok nu weer terug naar onze normale haat liefde verhouding kay | |
| Sounddragon | zondag 17 maart 2013 @ 19:33 |
| En ontopic | |
| ukga | zondag 17 maart 2013 @ 19:43 |
| wat is revven? | |
| Fer | zondag 17 maart 2013 @ 19:57 |
| Meestal doe ik gewoon koppeling net tegen het aangrijpingspunt houden, bij groen volgas en koppeling net een beetje oplaten komen dat ie ergens tussen 2500 en 4000 toeren revvt. Als ie terugvalt richting 1000rpm heb je teveel losgelaten, schiet ie te snel omhoog (en gaat de koppeling stinken) moet je iets sneller op laten komen. Toerental voor het wegschieten moet je per auto bepalen, beste is als ie net een klein beetje wielspin heeft. Verder heeft het bij turbo's wel zin de koppeling iets aan te laten grijpen, eventueel de auto op zijn plek houden met de hand of voetrem. Dit om de turbo alvast op te laten spinnen, scheelt je soms een seconde. Ja dit allemaal is natuurlijk niet goed voor je auto, maar zat lesauto;s waar de koppeling net zo lang meegaat als normaal hoor. En met een sleurhut erachter krijgt zo;n ding ook jaarlijks op zijn flikker in de bergen en op de camping. | |
| Pizza_Boom | zondag 17 maart 2013 @ 20:09 |
Daarom laat je met wegrijden op een grintweggetje waar je moet klimmen ook niet de koppeling, maar de bandjes slippen. | |
| Prullenbak6 | zondag 17 maart 2013 @ 20:29 |
| Stoplichtsprintjes Als petjes gaan uitdagen voor het stoplicht rijd ik altijd rustig weg, laat ze maar ''stoer'' doen met hun pauper bak. | |
| Sounddragon | zondag 17 maart 2013 @ 20:31 |
Neh, effe ernaast blijven, naar binnen kijken, zwaaien, en dan stampen | |
| Prullenbak6 | zondag 17 maart 2013 @ 20:42 |
Soms doe ik het nog wel, alleen als het om een stratenmakers ferarri gaat. | |
| Sounddragon | zondag 17 maart 2013 @ 20:44 |
Ligt aan mijn bui, ik rijd bijna altijd motor, dus die anderhalve keer dat ik met de Niksan rijd ben ik meestal wel in voor een geintje | |
| Hyaenidae | zondag 17 maart 2013 @ 20:45 |
| Bochtsprintjes op de klaverbladen zijn veel leuker, maar daar wil bijna niemand aan meedoen. | |
| Fer | zondag 17 maart 2013 @ 21:12 |
Alsof je koppeling dan niet te lijden heeft. Iets minder misschien, maar nog steeds is het zwaar. En opspattend grind is dan weer neit goed voor je lak. | |
| T42 | zondag 17 maart 2013 @ 21:13 |
| 2x de helft echt als je dit niet kunt ben je of vrouw of je kunt gewoon niet rijden | |
| T42 | zondag 17 maart 2013 @ 21:14 |
die naai ik er tussen uit in mijn gratis nissan ouwe lullen bak automaat
| |
| hunkpunker19 | zondag 17 maart 2013 @ 21:30 |
wat is hier mis mee | |
| Pizza_Boom | zondag 17 maart 2013 @ 21:34 |
Wel eens op campings moeten klimmen? Menigmaal een koppeling opgestookt zien worden. | |
| Hyaenidae | zondag 17 maart 2013 @ 21:40 |
Vind ik nogal een lange aanloop voordat het gas erop mag en volgens mij is dat een achterhaalde stelregel uit de jaren '80 (van de vorige eeuw dan he). Ik rij dagelijks ritjes van 20km dus dat zou betekenen dat ik nooit zou kunnen planken, nou het tegendeel is waar en het blok draait nog steeds soepel. Dat hij nu misschien 300.000km zal halen ipv 350.000 boeit me weinig. | |
| hunkpunker19 | zondag 17 maart 2013 @ 21:43 |
Zou dat toch niet te hardt zeggen bij sommige auto s kun je hier echt wel problemen mee krijgen | |
| Hyaenidae | zondag 17 maart 2013 @ 21:44 |
Oh dat zou kunnen, maar ik ben alleen degelijke Duitse wagens gewend. | |
| Life2.0 | zondag 17 maart 2013 @ 21:45 |
ja ik kom mijn petjesvrienden ook wel regelmatig tegen, zo midden in de nacht op een verlaten weg | |
| hunkpunker19 | zondag 17 maart 2013 @ 21:45 |
| Hoop ik voor je dat je geen Duitse wagen met turbo rijdt. | |
| Pizza_Boom | zondag 17 maart 2013 @ 21:50 |
Jij bent met recht de meest gestoorde PTA user van afgelopen weekend. | |
| hunkpunker19 | zondag 17 maart 2013 @ 21:52 |
wij begrijpen elkaar haha | |
| Hyaenidae | zondag 17 maart 2013 @ 21:52 |
Puur atmosferisch, hoewel niet alle turbo's ruk zijn in DE, maar je doelt vast op de VAG rommel (1.4TSi etc). | |
| Pizza_Boom | zondag 17 maart 2013 @ 21:54 |
Nee, hij doelt erop dat je op die manier je motor om zeep aan het helpen bent. Koppakking eruit blazen, etc. Een turbo moet opwarmen én afkoelen. Afkoelen doe je door het laatste stuk rustig te rijden in een laag toerental, opwarmen doe je door rustig te beginnen. | |
| hunkpunker19 | zondag 17 maart 2013 @ 21:54 |
Niet alleen vag maakt ruk motoren ook opel heeft zo zn probleempjes. | |
| Marco001 | zondag 17 maart 2013 @ 21:54 |
eens, veel toffer. | |
| Hyaenidae | zondag 17 maart 2013 @ 22:02 |
Geen ervaring met turbo's dus kan ik niet over meepraten. Ik spreek ook het M54 blok van BMW waarmee ik al bijna 2 ton zonder noemenswaardige problemen rondrij. Natuurlijk trap ik hem niet in het rood net na het starten maar trek hem vlot naar 4000 toeren na een paar straten en geen centje pijn. Verbruikt wel wat olie maar niet buitensporig. | |
| GizartFRL | zondag 17 maart 2013 @ 22:07 |
Dit dus. En dan vooral met mijn gezinsbak. | |
| Mano_ | zondag 17 maart 2013 @ 22:15 |
Hier op de ring (70 km/u) staat al jaren een flitskast net na een stoplicht, maar het lukt nog regelmatig om petjes aan een boete te helpen Sta je rustig op de rechter rijstrook te wachten op groen, komt er zo'n kachelpijp naast je staan revven. Bij groen gewoon meegaan en net iets voor blijven, maar bij 75 stoppen en zien hoe er weer geld in de staatskas wordt gepompt | |
| Hyperdude | zondag 17 maart 2013 @ 22:30 |
| Leer en huiver: Enjoy | |
| Hyaenidae | zondag 17 maart 2013 @ 22:33 |
Het zal ze werkelijk een worst wezen, niet iedereen ligt wakker van een snelheidsboete. Boetes calculeer je gewoon standaard in bij de jaarlijkse autokosten, net als dat je banden harder slijten van constant snel optrekken. | |
| Sounddragon | zondag 17 maart 2013 @ 22:34 |
BMW;s vinden koud stampen heul niet leuk anders | |
| Hyaenidae | zondag 17 maart 2013 @ 22:36 |
Zie 6 posts terug, hoewel ik dat geen stampen noem. | |
| Pizza_Boom | zondag 17 maart 2013 @ 22:56 |
Ik vind na een paar straten niet noodzakelijkerwijs al meteen naar 4krpm trappen anders aardig stampen. | |
| Prullenbak6 | zondag 17 maart 2013 @ 23:14 |
| Trappen met koude BMW motoren. | |
| opruimertje | zondag 17 maart 2013 @ 23:25 |
| Haha grappig.. ts rijdt in een Toyota Yaris 1.3 en ik in een Toyota Yaris verso 1.3... | |
| Sounddragon | zondag 17 maart 2013 @ 23:57 |
Ja, wees er maar trots op. | |
| Hyaenidae | maandag 18 maart 2013 @ 00:00 |
Ben niet trots, toon alleen aan dat je echt geen 20km hoeft warm te rijden om de motor heel te houden. | |
| Sounddragon | maandag 18 maart 2013 @ 00:01 |
| Nee, je toont iets anders aan, maar dat is offtopic | |
| ZwartmetSuiker | maandag 18 maart 2013 @ 09:26 |
| 20 minuten is beter, al is 20 minuten stationair lopen ook niet goed. | |
| rival | maandag 18 maart 2013 @ 10:02 |
blijft hetzelfde verhaal. zeg gewoon niks als je niks weet. | |
| rival | maandag 18 maart 2013 @ 10:04 |
engine of the year award gewonnen zoals ik eerder zei, als je niks weet zeg dan niks | |
| rival | maandag 18 maart 2013 @ 10:07 |
verbruikt al olie met nog geen 2 ton, terwijl die dat niet zou hoeven. hoe komt dat? doordat je niet onder de 3k blijft met een koude motor (zoals bmw wel graag ziet, staat ook in je boekje) | |
| incompetente-palpeerder | maandag 18 maart 2013 @ 10:08 |
Nu trek je wel de aandacht, hé? | |
| vosss | maandag 18 maart 2013 @ 10:22 |
| Stoplichtsprintjes. Altijd leuk. Zeker toen ik nog met open dumpvalve reed. Flink revven en bij elke keer gas los PPSSSHHHH. Klacht: hoewel mn V6 erg lekker rijdt wil ik stiekem weer een turbo rijden | |
| penny-wise | maandag 18 maart 2013 @ 10:36 |
Ehm, http://www.google.nl/sear(...)c.1.6.hp.FUzHY5TX5vQ | |
| bokkepoot | maandag 18 maart 2013 @ 12:18 |
| Nevermind | |
| Hyaenidae | maandag 18 maart 2013 @ 15:57 |
Waarom zeg jij dan wel wat? Want je weet zelf ook vrij weinig zo te horen Dat die 1.4 TSI in z'n introductiejaar die prijs won zegt natuurlijk helemaal niets over de betrouwbaarheid. Daar kwam men later pas achter toen die blokken allemaal storingen gaven binnen de 100k, heb dan meer vertrouwen in een atmosferisch 3 liter blok dan een downsize 1.4 turbomotor met 170pk. | |
| Fer | maandag 18 maart 2013 @ 17:28 |
Van het verschil in verbruik tussen een 3 liter en 1.4 Tsi kun je anders in 300000 best wel het 3x dat tsi blok reviseren. | |
| YoshiBignose | maandag 18 maart 2013 @ 17:50 |
Ja altijd leuk, zelfs met m'n 3 cilinder 1.0 motor doe ik het weleens. Dan worden mensen zo boos dat ze je niet bij kunnen houden dat ze je later alsnog gaan inhalen. Gemiddelde mens kan ook niet goed schakelen, dat merk ik goed met m'n CVT. Je ziet ze steeds naar achter hikken. Met m'n Lexus win ik het meestal wel, tenzij er echte snelle auto's naast je staan. Helaas daagt niemand een Lexus uit want ze denken toch dat er een ouwe lul in zit die optrekt als een invalide. Laatst wel vol gas op een kruispunt en toen stonden fietsers bij het stoplicht me aan te moedigen. Klinkt ook wel mooi zo'n V8 als die vol gas optrekt, helaas hoor je er in de auto weinig van | |
| Hyaenidae | maandag 18 maart 2013 @ 19:29 |
Een nieuwe 6 cilinder heeft ook een stuk meer pk dan de 1.4TSI, of je moet een oude generatie bedoelen maar dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking. BMW levert de 320i nu ook met turbo 1.6 en 170pk, of die betrouwbaar blijken moeten we nog maar afwachten. | |
| Hyaenidae | maandag 18 maart 2013 @ 19:29 |
| |
| Pizza_Boom | maandag 18 maart 2013 @ 20:14 |
Zeg jij nou maar niets, want jij krijgt een 6 cilinder benzine olieverbruikend binnen 2 ton. | |
| Hyaenidae | maandag 18 maart 2013 @ 20:17 |
Alsof dat raar is, een nieuw VAG blok verbruikt vanaf de aanschaf al olie. Een liter op 6000km is niet zorgelijk ofzo. | |
| YoshiBignose | maandag 18 maart 2013 @ 20:19 |
| 4 liter V8 met 285.000 op de teller en loopt als een zonnetje. Heb nog geen olie hij hoeven vullen... staat nog mooi in het midden. | |
| Revolution-NL | maandag 18 maart 2013 @ 20:22 |
Je maakt jezelf nogal belachelijk met deze opmerking. Hier op kantoor wordt er voornamelijk VAG gereden en het is werkelijk waar een rampenplan. turbo's kapot, hoog olieverbruik, distributie kettingen, grote cilinder schade, DSG bakken die in de soep draaien, alles is de revu al gepasseerd Sommige auto's hebben bij minder dan 100.000km al een complete revisie gehad. Mijn tdi lag na 50.000km in puin door defecte injectoren. De 1.9TDI was nog een degelijke motor. De nieuwe generatie is wegwerptroep. | |
| Gummiebeer | maandag 18 maart 2013 @ 20:23 |
Valt niet op in dit topic, want het zijn er meerdere | |
| Hyaenidae | maandag 18 maart 2013 @ 20:28 |
Welke lollerLexus heb je? Ben niet zo thuis in de motoriseringen van Lexus. | |
| Fer | maandag 18 maart 2013 @ 20:31 |
| De enige "betaalbare" ongeblazen 6 cylinder die je nu nog nieuw kan kopen is de Lexus IS met 41000 nieuwprijs. Maar ja die ga je natuurlijk niet aan een degelijkheidstest met VAG onderwerpen. Verder rijden er nog zat oude Saabs en Volvo;s 850 die met turbo's en lpg gewoon 3 a 4 ton gehaald hebben. Geblazen op zichzelf zegt dus geen bal, het is gewoon een feit dat moderne motoren ergens tussen de 150 en 200k er vanzelf mee moeten nokken. Dat is gewoon zo ontworpen. | |
| YoshiBignose | maandag 18 maart 2013 @ 20:38 |
LS 400. Zijn onverwoestbaar... | |
| Pizza_Boom | maandag 18 maart 2013 @ 20:57 |
Genoeg 850's die over de 5 ton heen gaan en een enkeling die zelfs al over de 6 ton heen is. Mooi plaatje op het 850forum: klikje doen |