abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 maart 2013 @ 02:19:45 #101
380998 DarkAccountant
Dark numbers, full daylight
pi_124152706
Eigenlijk is het natuurlijk geen "bankrun" in de traditionele zin. Mensen halen hun geld echt niet af om het onder hun matras te stoppen, ze proberen het over te schrijven naar een rekening van een andere, mogelijk niet-Europese bank.

Dit is ook de hele reden waarom een Europese bankenunie een goed plan is.
  zondag 17 maart 2013 @ 03:14:25 #102
111528 Viajero
Who dares wins
pi_124153249
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 21:47 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Geef eens antwoord op mijn vraag? WIE ANDERS!?
Mensen als Fred Goodwin bijvoorbeeld, de voormalige RBS topman die voor een verlies van £24 miljard beloond werd met een oprotpremie van £16 miljoen, bovenop de vele tientallen miljoenen die hij al had gekregen terwijl hij dat verlies aan het veroorzaken was.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fred_Goodwin#Size_of_pension

Waarom moeten mensen met minder dan 100.000 op de bank die geen enkele schuld aan de crisis hebben wel bijdragen en de topmensen die de crisis veroorzaakt hebben niet?

En dat is slechts een voorbeeld, er zijn duizenden bankiers die met vele miljoenen wegliepen terwijl hun bank miljarden aan het verliezen was. Dat geld is niet zomaar verdwenen, dat is in de zakken van die bankiers beland. Ga het daar terughalen aub, niet bij het volk.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zondag 17 maart 2013 @ 03:15:50 #103
111528 Viajero
Who dares wins
pi_124153257
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 22:03 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Omdat dit een boe-roep topic is waarbij niemand een alternatieve oplossing voordraagt.
Beter iedereen 6,75% (en de rijke Russen meer) dan "wie het eerst komt"
Beter de mensen die verantwoordelijk zijn voor de crisis eerst, lijkt je niet? De bankiers dus.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_124154177
Ik adviseer elk verstandig mens om zo min mogelijk zaken met een bank te doen. Je kan het tegenwoordig beter thuis in een kluis bewaren of het omzetten in goud of zilver. Deze actie bewijst maar weer eens dat de overheden en banken absoluut niet het beste voor hebben voor de burgers.
Legale roof is het, als er verlies word geleden dan moet ineens alles sociaal maar wanneer er winst word gedraaid is het ineens privaat.

Waarom laten mensen hun eigen toch altijd zo mak in de kont nemen? Waarom ondernemen mensen geen actie en rellen ze het halve land kapot?
En waarom zijn er mensen die dit plan nog goedkeuren ook?
pi_124154332
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 03:14 schreef Viajero het volgende:

[..]

Mensen als Fred Goodwin bijvoorbeeld, de voormalige RBS topman die voor een verlies van £24 miljard beloond werd met een oprotpremie van £16 miljoen, bovenop de vele tientallen miljoenen die hij al had gekregen terwijl hij dat verlies aan het veroorzaken was.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fred_Goodwin#Size_of_pension

Waarom moeten mensen met minder dan 100.000 op de bank die geen enkele schuld aan de crisis hebben wel bijdragen en de topmensen die de crisis veroorzaakt hebben niet?

En dat is slechts een voorbeeld, er zijn duizenden bankiers die met vele miljoenen wegliepen terwijl hun bank miljarden aan het verliezen was. Dat geld is niet zomaar verdwenen, dat is in de zakken van die bankiers beland. Ga het daar terughalen aub, niet bij het volk.
Ach, bekijk het positief. De CEO van Bank of Cyprus jat maar 2 miljoen mee: http://www.cyprus-mail.co(...)-compromise/20130315
pi_124155014
Wacht even, je spaart omdat je zuinig bent, en omdat een overheid het verkloot omdat ze schulden maakt, romen ze het af bij iemand die verstandig met ze geld om gaat?

Ah, en dan moeten we maar geloof hebben in die heilige EU?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 17 maart 2013 @ 09:06:13 #107
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_124155054
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 09:00 schreef raptorix het volgende:
Wacht even, je spaart omdat je zuinig bent, en omdat een overheid het verkloot omdat ze schulden maakt, romen ze het af bij iemand die verstandig met ze geld om gaat?

Je hebt hem door.
Werken, sparen, succesvol zijn, dat moet allemaal bestraft worden en "bukken en biggen" incompetent en lui zijn moet beloond worden om de overheid te rechtvaardigen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 17 maart 2013 @ 09:12:52 #108
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_124155107
Wel een slinkse manier om het zwarte/criminele geld van die Russen af te romen.
Dat schijnt bijna 50% van de spaartegoeden in Cyprus te zijn.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 17 maart 2013 @ 09:14:33 #109
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_124155127
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 00:31 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

Wat denk je dat er gebeurd als alle banken op cyprus failliet worden verklaard? Volgens mij word dan iedereen met een hypotheek uit zijn huis gezet, gaan alle bedrijven die een lening hebben failliet, loopt de werkloosheid op naar 80% enz
Ik vraag me altijd af door wie die mensen uit hun huis worden gezet en met welk belang. Ik geloof daar niet zoveel van.
Life is what you make it.
pi_124155139
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 22:30 schreef ehouse het volgende:
Pure diefstal. Als hier geen (gewelddadige) opstand tegen komt, weet ik het ook niet meer. Mocht dat hier gebeuren, ging de eerste bank vannacht nog op in de vlammen.
Geloof je dat zelf? Nederlanders zijn net schapen die zich zonder slag of stoot naar de slachtbank laten leiden. Protesteren zit niet in ons bloed. Wel grappig allemaal - vorige week was het eind van de crisis zogezegd in zicht en gisteren valt Cyprus om. Italië is het volgende slachtoffer.

Op bezuinigingen en geldverruiming na, zijn de fundamentele redenen achter deze crisis onveranderd. Het financieel systeem is tot op het bot verrot en men zal veel draconischer moeten handelen om deze crisis echt aan te pakken - in de vorm van het wegstrepen van schuldenlasten op globaal niveau.
  zondag 17 maart 2013 @ 09:19:13 #111
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124155160
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 09:15 schreef Dvm86 het volgende:

Op bezuinigingen en geldverruiming na, zijn de fundamentele redenen achter deze crisis onveranderd.
Sterker nog: er zijn bijna geen bezuinigingen. De meeste zogenaamde "austerity" maatregelen zijn ordinaire belastingverhogingen. En die ongebreidelde geldverruiming is juist de oorzaak van de crisis.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124155285
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 06:36 schreef PKRChamp het volgende:
Ik adviseer elk verstandig mens om zo min mogelijk zaken met een bank te doen. Je kan het tegenwoordig beter thuis in een kluis bewaren of het omzetten in goud of zilver. Deze actie bewijst maar weer eens dat de overheden en banken absoluut niet het beste voor hebben voor de burgers.
Legale roof is het, als er verlies word geleden dan moet ineens alles sociaal maar wanneer er winst word gedraaid is het ineens privaat.

Waarom laten mensen hun eigen toch altijd zo mak in de kont nemen? Waarom ondernemen mensen geen actie en rellen ze het halve land kapot?
En waarom zijn er mensen die dit plan nog goedkeuren ook?
sparen in de vorm van gouden/zilveren munten, sieraden, beeldjes etc (met verzamelwaarde) is helemaal geen slecht idee. zeer veilig en ook een prima rendement :)
..///
  zondag 17 maart 2013 @ 09:44:47 #113
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124155408
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 09:34 schreef wipes66 het volgende:

[..]

sparen in de vorm van gouden/zilveren munten, sieraden, beeldjes etc (met verzamelwaarde) is helemaal geen slecht idee. zeer veilig en ook een prima rendement :)
Sorry maar dit is onzin. De fluctuatie van de goudprijs in het afgelopen jaar was bijna 15%, de fluctuatie van de zilverprijs bijna 30%. Dat is een veelvoud van de 6,75% die de Cyprioten nu zijn verloren. Daarnaast beschermt het je ook niet tegen confiscatie door de overheid. Toevallig wel in dit specifieke geval maar niet in zijn algemeenheid (zie V.S., Argentinië, etc waar de overheid het prima wist te vinden). Speculeren met edelmetalen is verder prima maar je moet niet net doen alsof het een alternatief is voor spaargeld.
Mijn reisverslagen
pi_124156324
quote:
2s.gif Op zondag 17 maart 2013 09:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

Sorry maar dit is onzin. De fluctuatie van de goudprijs in het afgelopen jaar was bijna 15%, de fluctuatie van de zilverprijs bijna 30%. Dat is een veelvoud van de 6,75% die de Cyprioten nu zijn verloren. Daarnaast beschermt het je ook niet tegen confiscatie door de overheid. Toevallig wel in dit specifieke geval maar niet in zijn algemeenheid (zie V.S., Argentinië, etc waar de overheid het prima wist te vinden). Speculeren met edelmetalen is verder prima maar je moet niet net doen alsof het een alternatief is voor spaargeld.
Volgens mij ging het in de VS niet om confiscatie maar om nationalisatie. Het verschil is dat de mensen wel een vergoeding kregen voor hun goud. Verder was het volgens mij zo dat alleen goud in kluizen van banken werd genationaliseerd. Voor zover ik weet werden er geen huiszoekingen gepleegd om goud te vinden.
pi_124156369
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 01:31 schreef Farenji het volgende:

[..]

Wat er gebeurt als er een bank failliet gaat, is dat er een kettingreactie begint en het hele monetaire systeem ineenklapt. Dat doet misschien even pijn maar is wel het beste op de lange termijn. Tijd om iets nieuws te verzinnnen. Die banken worden alleen maar overeind gehouden in een futiele poging om de status quo te handhaven.
Dat klinkt echt veel beter dan 7% inleveren op je spaargeld
pi_124156399
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 03:15 schreef Viajero het volgende:

[..]

Beter de mensen die verantwoordelijk zijn voor de crisis eerst, lijkt je niet? De bankiers dus.
Lijkt me heel goed plan. Dus terugpakken die bonussen.... maar eeeehm dan heb je wellicht 1% van de benodigde bedragen?
pi_124156442
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 10:48 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Lijkt me heel goed plan. Dus terugpakken die bonussen.... maar eeeehm dan heb je wellicht 1% van de benodigde bedragen?
Niet alleen de bonussen maar elke cent die ze in al die jaren hebben verdiend.
  Moderator zondag 17 maart 2013 @ 10:50:32 #118
249559 crew  Lavenderr
pi_124156446
quote:

Ja, zo doen ze dat.
En geloof in de EU? Nooit gehad en zal zeker nooit komen.
  zondag 17 maart 2013 @ 10:53:26 #119
111528 Viajero
Who dares wins
pi_124156506
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 10:48 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Niet alleen de bonussen. Al hun geld en al hun bezittingen afpakken totdat het hele verlies dat ze hebben veroorzaakt is opgelost. Er zijn vele duizenden bankiers die elk meerdere miljoenen bij elkaar gestolen hebben door de jaren heen. Ik denk dat je een heel eind komt. Tussen de 50 en 70% lijkt me een betere schatting.

Daarnaast is dat noodzakelijk om te voorkomen dat deze crisis eindeloos verder blijft gaan. Als bankiers doorkrijgen dat ze zelf verantwooredlijk gan zijn voor verliezen zullen ze een stuk minder gaan gokken en schat ik dat die enorme verliezen heel snel tot het verleden zullen gaan behoren.
  zondag 17 maart 2013 @ 10:54:16 #120
111528 Viajero
Who dares wins
pi_124156524
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 10:50 schreef Good_Luck het volgende:

[..]

Niet alleen de bonussen maar elke cent die ze in al die jaren hebben verdiend.
Dit inderdaad. En mocht het totaal niet alle verliezen dekken, dan de gevangenis in. Pour encourager les autres.
pi_124156538
quote:
2s.gif Op zondag 17 maart 2013 09:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

maar fluctuatie is natuurlijk iets anders dan iets verliezen en zeker weten dat je het nooit meer terug krijgt. overigens had ik het over verzamelobjecten die niet alleen een materiele waarde hebben. dat is volgens mij een stuk stabieler. de materiele waarde stijgt in tijden van economische onzekerheid en de sentimentele (verzamel)waarde stijgt wanneer het goed gaat.
..///
pi_124156891
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 10:54 schreef Viajero het volgende:

[..]

Dit inderdaad. En mocht het totaal niet alle verliezen dekken, dan de gevangenis in. Pour encourager les autres.
En vergeet de politici niet, die dit hebben toegestaan. Ook zij moeten voor 100% geplukt worden.
  zondag 17 maart 2013 @ 11:11:44 #123
380998 DarkAccountant
pi_124156951
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 10:53 schreef Viajero het volgende:

[..]

Niet alleen de bonussen. Al hun geld en al hun bezittingen afpakken totdat het hele verlies dat ze hebben veroorzaakt is opgelost. Er zijn vele duizenden bankiers die elk meerdere miljoenen bij elkaar gestolen hebben door de jaren heen. Ik denk dat je een heel eind komt. Tussen de 50 en 70% lijkt me een betere schatting.

Daarnaast is dat noodzakelijk om te voorkomen dat deze crisis eindeloos verder blijft gaan. Als bankiers doorkrijgen dat ze zelf verantwooredlijk gan zijn voor verliezen zullen ze een stuk minder gaan gokken en schat ik dat die enorme verliezen heel snel tot het verleden zullen gaan behoren.
We moeten eigenlijk eens ophouden met dit soort populistische praat. Je kan toch nooit met je vinger aanwijzen welke individuele bankier verantwoordelijk is voor welke fout. Het is een beetje alsof je alle individuele spelers wil straffen van een elftal dat net gedegradeerd is uit de eerste klasse.
pi_124157029
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 11:11 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

We moeten eigenlijk eens ophouden met dit soort populistische praat. Je kan toch nooit met je vinger aanwijzen welke individuele bankier verantwoordelijk is voor welke fout. Het is een beetje alsof je alle individuele spelers wil straffen van een elftal dat net gedegradeerd is uit de eerste klasse.
We kunnen beginnen met de directieraden en RvB. Zij wisten overal vanaf of hadden het kunnen weten.
  zondag 17 maart 2013 @ 11:18:12 #125
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124157096
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 10:45 schreef Good_Luck het volgende:

[..]

Volgens mij ging het in de VS niet om confiscatie maar om nationalisatie. Het verschil is dat de mensen wel een vergoeding kregen voor hun goud. Verder was het volgens mij zo dat alleen goud in kluizen van banken werd genationaliseerd. Voor zover ik weet werden er geen huiszoekingen gepleegd om goud te vinden.
Goud werd geconfisqueerd (je moest het aan de staat verkopen tegen de door hen vastgestelde prijs). Privé bezit van goud anders dan in sieraden, verzamelobjecten e.d. was strafbaar met gevangenisstraf!

Dan kun je zeggen koop dan gouden sieraden en verzamelobjecten maar daar zit doorgaans nauwelijks goud in. De pure goudwaarde van sieraden en verzamelobjecten is veel lager dan de prijs die je ervoor betaalt.
Mijn reisverslagen
pi_124157103
quote:

Hier gebeurt in zekere zin hetzelfde: oudere mensen die hun huisje hebben afbetaald met hun eigen geld waar al belasting over betaald is, worden nog eens genaaid, puur en alleen omdat ze geld hebben. Het begint op een kleptocratie te lijken.
  zondag 17 maart 2013 @ 11:18:54 #127
380998 DarkAccountant
pi_124157114
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 11:14 schreef Good_Luck het volgende:

[..]

We kunnen beginnen met de directieraden en RvB. Zij wisten overal vanaf of hadden het kunnen weten.
Ja, maar dat is bij een voetbalclub ook zo.

Waar je eerder voor moet zorgen is dat banken geen systeemrisico meer gaan vormen. Als Feyenoord degradeert uit de eerste klasse zijn er ongetwijfeld een heleboel ongelukkige mensen in Nederland, maar het leven gaat verder. Bij banken is dat niet het geval, het heeft een impact op iedereen, van hoog tot laag, individueel of beroepsmatig.
pi_124157324
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 10:50 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, zo doen ze dat.
En geloof in de EU? Nooit gehad en zal zeker nooit komen.
Geloof je de koningin niet eens, toen ze bij haar kersttoespraak zei dat europa van ons allemaal is en we er vooral vertrouwen in moeten hebben?
Het wordt toch alleen maar beter als we straks economische hervormingen eerst in Brussel moeten bespreken en we straks verplicht zijn om europese aanbevelingen uit te voeren, vooral als het gaat om het drukken van loonkosten is dat best belangrijk.
Verder heeft het kabinet gezegd dat de privatisering van nutsbedrijven, incl. de drinkwatervoorziening, voordelen kan opleveren voor de hele samenleving.
De ongekozen president die niemand kent, gaat speciaal naar Engeland om te vertellen hoe prachtig het allemaal is.
Deze mensen staan voor onze belangen en we gaan een gouden tijd tegemoet waarin onze rechten als burger en arbeider en pensionado worden gewaarborgd en de welvaart eerlijk wordt verdeeld.
*kuch*
  zondag 17 maart 2013 @ 11:30:28 #129
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124157369
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 10:54 schreef wipes66 het volgende:

[..]

maar fluctuatie is natuurlijk iets anders dan iets verliezen en zeker weten dat je het nooit meer terug krijgt.
Het punt is dat je helemaal niet weet wat je er voor terug krijgt. Misschien is dat maar 30% van wat je ervoor had betaald. Goud gekocht in 1980 was 20(!) jaar later bijna 70% van haar waarde kwijt! Iets dat zoveel fluctueert is gewoon geen alternatief voor spaargeld, hoe leuk het misschien ook is als speculatie object.

quote:
overigens had ik het over verzamelobjecten die niet alleen een materiele waarde hebben. dat is volgens mij een stuk stabieler. de materiele waarde stijgt in tijden van economische onzekerheid en de sentimentele (verzamel)waarde stijgt wanneer het goed gaat.
Verzamelobjecten is wat de gek er voor geeft dus er is juist nog minder over te zeggen. Verzamelobjecten zijn aan mode onderhevigd, vaak illiquide en super gevoelig voor financiele bubbels zoals we momenteel hebben. Het is daarom iets voor liefhebbers die er verstand van hebben maar (imo) minder geschikt als beleggingsobject en al helemaal geen alternatief voor een spaarrekening.
Mijn reisverslagen
  zondag 17 maart 2013 @ 11:30:30 #130
111528 Viajero
Who dares wins
pi_124157370
quote:

[..]

Jij vind het terecht, en goed voor de economie dat bankiers die zichzelf enorme salrissen en bonussen toekenden terwijl ze hun bank de vernieling in draaiden dat geld mogen houden terwijl de rest van de bevolking voor de verliezen moet opdraaien?

Het is heel makkelijk om de verantwoordelijken aan te wijzen: de bankiers die geld uit een bank trokken terwijl de bank verlies lijdt zijn heel duidelijk indiviudeel schuldig, en wat mij betreft zijn alle bankiers die rijk zijn geworden van dit falende systeem schuldig, ook als hun bank geen enorme verliezen heeft geleden.

En daar is niets populistisch aan, dat is gewoon de verantwoordelijkheid daar neerleggen waar die ligt.
  zondag 17 maart 2013 @ 11:33:28 #131
380998 DarkAccountant
pi_124157436
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 11:30 schreef Viajero het volgende:

[..]

Jij vind het terecht, en goed voor de economie dat bankiers die zichzelf enorme salrissen en bonussen toekenden terwijl ze hun bank de vernieling in draaiden dat geld mogen houden terwijl de rest van de bevolking voor de verliezen moet opdraaien?

Het is heel makkelijk om de verantwoordelijken aan te wijzen: de bankiers die geld uit een bank trokken terwijl de bank verlies lijdt zijn heel duidelijk indiviudeel schuldig, en wat mij betreft zijn alle bankiers die rijk zijn geworden van dit falende systeem schuldig, ook als hun bank geen enorme verliezen heeft geleden.

En daar is niets populistisch aan, dat is gewoon de verantwoordelijkheid daar neerleggen waar die ligt.
1. Dat kan je waarschijnlijk niet bewijzen.
2. De salarissen en bonussen lijken waarschijnlijk heel hoog, maar ze zijn niet de oorzaak van het failliet gaan van sommige banken. De oorzaak was meestal te veel blootstelling aan risicovolle financiële producten. Laten we daar eens eerst een oplossing voor zoeken.
  zondag 17 maart 2013 @ 11:33:44 #132
111528 Viajero
Who dares wins
pi_124157442
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 11:18 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Ja, maar dat is bij een voetbalclub ook zo.

Waar je eerder voor moet zorgen is dat banken geen systeemrisico meer gaan vormen. Als Feyenoord degradeert uit de eerste klasse zijn er ongetwijfeld een heleboel ongelukkige mensen in Nederland, maar het leven gaat verder. Bij banken is dat niet het geval, het heeft een impact op iedereen, van hoog tot laag, individueel of beroepsmatig.
En juist om te zorgen dat de banken geen systeemrisico meer vormen moet je ervoor zorgen dat het lijden van enorme verliezen minder aantrekkelijk wordt. Ik heb al in 2007 gezegd dat deze crisis door zal blijven gaan totdat de verantwoordelijken worden aangepakt, en dat zeg ik nu in 2013 nog steeds.

Zolang de bankiers de risicos naar de maatschappij kunnen doorschuiven maar wel zelf met de korte termijn winsten weglopen zal deze crisis nooit eindigen.
  zondag 17 maart 2013 @ 11:36:34 #133
111528 Viajero
Who dares wins
pi_124157504
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 11:33 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

1. Dat kan je waarschijnlijk niet bewijzen.
2. De salarissen en bonussen lijken waarschijnlijk heel hoog, maar ze zijn niet de oorzaak van het failliet gaan van sommige banken. De oorzaak was meestal te veel blootstelling aan risicovolle financiële producten. Laten we daar eens eerst een oplossing voor zoeken.
De kern ligt in je tweede punt. Zolang bankiers de vruchten blijven plukken van extreem risicovol gedrag, maar de verliezen op de maatschappij kunnen blijven afwentelen zullen ze extreem risicovol gedrag blijven vertonen. De oplossing is bankiers direct verantwoordelijk te maken voor verliezen, met terugwerkende kracht.
  zondag 17 maart 2013 @ 11:41:10 #134
380998 DarkAccountant
pi_124157596
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 11:33 schreef Viajero het volgende:

[..]

En juist om te zorgen dat de banken geen systeemrisico meer vormen moet je ervoor zorgen dat het lijden van enorme verliezen minder aantrekkelijk wordt. Ik heb al in 2007 gezegd dat deze crisis door zal blijven gaan totdat de verantwoordelijken worden aangepakt, en dat zeg ik nu in 2013 nog steeds.

Zolang de bankiers de risicos naar de maatschappij kunnen doorschuiven maar wel zelf met de korte termijn winsten weglopen zal deze crisis nooit eindigen.
Wel, als je pleit voor een hernieuwde strenge scheiding tussen zakenbank en gewone bank, dan ben ik het helemaal met je eens. Maar ook de zakenbank zou minder risico moeten nemen. Wie wil gaan speculeren moet maar een hedge fund oprichten.

Ik zie alleen niet zo veel in een heksenjacht op persoonlijke bankiers, want vaak zijn dat ook maar poppetjes in een heel systeem, die veel minder afweten van de gang van zaken bij hun bank dan je denkt.
  zondag 17 maart 2013 @ 11:49:22 #135
111528 Viajero
Who dares wins
pi_124157736
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 11:41 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Wel, als je pleit voor een hernieuwde strenge scheiding tussen zakenbank en gewone bank, dan ben ik het helemaal met je eens. Maar ook de zakenbank zou minder risico moeten nemen. Wie wil gaan speculeren moet maar een hedge fund oprichten.

Ik zie alleen niet zo veel in een heksenjacht op persoonlijke bankiers, want vaak zijn dat ook maar poppetjes in een heel systeem, die veel minder afweten van de gang van zaken bij hun bank dan je denkt.
Nee, daar zie ik niets in behalve een afleiding van het echte probleem. Waarom zou een deel van het geld (dat in theorie door personen en bedrijven als spaargeld is ingelegd) ineens naar een groep bankiers gaan om vrolijk mee verder te gokken?

En waarom gebruik je het woord heksenjacht? Ik heb het over mensen verantwoordelijk houden voor hun fouten ipv die verantwoordelijkheid af te schuiven op anderen.

Kan je me ook aub uitleggen waarom bankiers miljoenen aan salarissen en bonussen kregen als "dat ook maar poppetjes in een heel systeem, die veel minder afweten van de gang van zaken bij hun bank dan je denkt."?

Dat lijkt me dan namelijk nogal onterecht.

Niet dat ik geloof dat ze van niets wisten, maar je redenering klopt gewoon niet. Je kan niet miljoenen pakken en dan als blijkt dat je enorme verliezen hebt veroorzaakt zeggen dat je niet wist waar je mee bezig was en dat je dus die miljoenen maar mag houden.
pi_124157762
quote:

[..]

Precies. Wat men moet doen is de volledige winst van elke bank de komende vijf jaar inhouden. Goldman Sachs bijvoorbeeld - een slordige 9 miljard winst per kwartaal. Straf dat tuig gewoon collectief.
  zondag 17 maart 2013 @ 11:54:22 #137
111528 Viajero
Who dares wins
pi_124157871
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 11:50 schreef Dvm86 het volgende:

[..]

Precies. Wat men moet doen is de volledige winst van elke bank de komende vijf jaar inhouden. Goldman Sachs bijvoorbeeld - een slordige 9 miljard winst per kwartaal. Straf dat tuig gewoon collectief.
Dat lijkt me zeer onverstandig. Banken zijn gewoon nodig voor een goed draaiende economie. Maar zorg er wel voor dat ze zich aan de wet houden, en sluit individuele bankiers op als ze dat niet doen. Het is heel goed mogelijk uit te zoeken wie precies verantwoordelijk was, maar dan moet je dat wel willen.

En bij verlies moeten dezelfde mensen die delen in de winst ook delen in het verlies, anders krijg je een heel scheef systeem. Zoals we nu hebben dus.
  zondag 17 maart 2013 @ 11:56:24 #138
380998 DarkAccountant
pi_124157914
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 11:49 schreef Viajero het volgende:

[..]

Nee, daar zie ik niets in behalve een afleiding van het echte probleem. Waarom zou een deel van het geld (dat in theorie door personen en bedrijven als spaargeld is ingelegd) ineens naar een groep bankiers gaan om vrolijk mee verder te gokken?

En waarom gebruik je het woord heksenjacht? Ik heb het over mensen verantwoordelijk houden voor hun fouten ipv die verantwoordelijkheid af te schuiven op anderen.

Kan je me ook aub uitleggen waarom bankiers miljoenen aan salarissen en bonussen kregen als "dat ook maar poppetjes in een heel systeem, die veel minder afweten van de gang van zaken bij hun bank dan je denkt."?

Dat lijkt me dan namelijk nogal onterecht.

Niet dat ik geloof dat ze van niets wisten, maar je redenering klopt gewoon niet. Je kan niet miljoenen pakken en dan als blijkt dat je enorme verliezen hebt veroorzaakt zeggen dat je niet wist waar je mee bezig was en dat je dus die miljoenen maar mag houden.
"Heksenjacht" gebruik ik omdat jij individuele bankiers wil uitzonderen, je wil gezichten plakken op de poster "wie is schuldig?".

Inmiddels is volgens mij wel duidelijk dat de hele bankensector slecht georganiseerd is, en dat je moeilijk één iemand kan aanwijzen voor de fouten die velen maken. Dat ze die bonussen pakken is zuur, maar het is ook maar gewoon wat in hun contract staat hé. Wie stelt die contracten dan op?

Ik maakte al eerder de vergelijking met voetbal, ik doe het hier opnieuw: iedereen is lyrisch over de voetbalkunsten van Messi, maar wie is het eens met het salaris dat hij krijgt?
  zondag 17 maart 2013 @ 12:03:06 #139
111528 Viajero
Who dares wins
pi_124158053
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 11:56 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

"Heksenjacht" gebruik ik omdat jij individuele bankiers wil uitzonderen, je wil gezichten plakken op de poster "wie is schuldig?".

Ik begrijp nog steeds niet waarom je dat een heksenjacht vindt. Ik wil inderdaad dat wordt uitgezocht wie schuldig zijn, en dat ze verantwoordelijk gehouden worden daarvoor, maar dat wil ik voor elke misdaad eigenlijk.

Een heksenjacht betekent dat je een groep mensen beschuldigt van iets dat ze niet gedaan hebben. Dat lijkt mij hier niet aan de orde, in tegendeel.

quote:
Inmiddels is volgens mij wel duidelijk dat de hele bankensector slecht georganiseerd is, en dat je moeilijk één iemand kan aanwijzen voor de fouten die velen maken. Dat ze die bonussen pakken is zuur, maar het is ook maar gewoon wat in hun contract staat hé. Wie stelt die contracten dan op?

Die contracten zijn binnen diezelfde banken opgesteld. En zouden in mijn ogen met terugwerkende kracht illegaal verklaard moeten worden. En nee, je kan niet één iemand aanwijzen, je kan duizenden, waarschijnlijk tienduizenden aanwijzen die onverantwoordelijk gegokt hebben en zichzelf daar rijkelijk voor beloond hebben.

quote:
Ik maakte al eerder de vergelijking met voetbal, ik doe het hier opnieuw: iedereen is lyrisch over de voetbalkunsten van Messi, maar wie is het eens met het salaris dat hij krijgt?
Ik ben niet zo'n enorme voetbalfan dus ik kan niet zoveel met je vergelijkingen, maar ik vind het salaris dat Messi krijgt niet meer dan terecht. Hij draagt enorm bij aan de winst van zijn bedrijf, daar mag hij van mij zeker een leuk deel van meepakken.
pi_124158087
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 11:56 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Maar het zomaar opeens confisceren van 6% van de spaargelden in cyprus stond ook nergens in een contract. Afspraken naar burger toe door overheden zijn dus niet heilig maar die zogenaamde contracten van megalomane verdieners in slechte organisaties wel. Dat kan toch niet dat burgers nog lang in zulke onzin blijven trappen.
  zondag 17 maart 2013 @ 12:06:24 #141
111528 Viajero
Who dares wins
pi_124158120
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar het zomaar opeens confisceren van 6% van de spaargelden in cyprus stond ook nergens in een contract. Afspraken naar burger toe door overheden zijn dus niet heilig maar die zogenaamde contracten van megalomane verdieners in slechte organisaties wel. Dat kan toch niet dat burgers nog lang in zulke onzin blijven trappen.
Dit inderdaad. Terwijl die bankiers wel schuldig zijn aan de crisis en de gewone burger niet.
  zondag 17 maart 2013 @ 12:07:01 #142
380998 DarkAccountant
pi_124158139
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:03 schreef Viajero het volgende:
Een heksenjacht betekent dat je een groep mensen beschuldigt van iets dat ze niet gedaan hebben. Dat lijkt mij hier niet aan de orde, in tegendeel.
Ik denk dat we elkaar daar dan verkeerd begrijpen. Voor mij betekent een heksenjacht juist individuele mensen uitzoeken die moeten boeten voor een veel groter probleem. (Zo ging het toch in de Middeleeuwen, toen men bepaalde vrouwen op de brandstapel gooide met als beschuldiging "hekserij").
pi_124158174
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 11:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het punt is dat je helemaal niet weet wat je er voor terug krijgt. Misschien is dat maar 30% van wat je ervoor had betaald. Goud gekocht in 1980 was 20(!) jaar later bijna 70% van haar waarde kwijt! Iets dat zoveel fluctueert is gewoon geen alternatief voor spaargeld, hoe leuk het misschien ook is als speculatie object.

[..]

Verzamelobjecten is wat de gek er voor geeft dus er is juist nog minder over te zeggen. Verzamelobjecten zijn aan mode onderhevigd, vaak illiquide en super gevoelig voor financiele bubbels zoals we momenteel hebben. Het is daarom iets voor liefhebbers die er verstand van hebben maar (imo) minder geschikt als beleggingsobject en al helemaal geen alternatief voor een spaarrekening.
Dit volg ik niet. Goud heeft meer dan 5000 jaar gefunctioneerd als geld. Goud is het enige echte geld. Niet het fiat papier wat na bretton woods geen enkele waarde meer heeft, dan het papier waarop het gedrukt is. Onder de goud standaard is over de lange termijn nagenoeg geen enkele inflatie. Dit terwijl sinds de federal reserve is opgericht de us dollar meer dan 95% van zijn koopkracht heeft verloren.
-
  zondag 17 maart 2013 @ 12:09:07 #144
111528 Viajero
Who dares wins
pi_124158180
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:07 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Ik denk dat we elkaar daar dan verkeerd begrijpen. Voor mij betekent een heksenjacht juist individuele mensen uitzoeken die moeten boeten voor een veel groter probleem. (Zo ging het toch in de Middeleeuwen, toen men bepaalde vrouwen op de brandstapel gooide met als beschuldiging "hekserij").
Hekserij is duidelijk een aanklacht die onterecht is. Diefstal lijkt mij een normale aanklacht als je bedrijf miljarden verliest, je zelf miljoenen uit het bedrijf pakt en anderen voor het verlies moeten opdraaien.

Edit: het verschil is dat je door heksenjacht te zeggen er van uit gaat dat die mensen onschuldig zijn. En dat zijn ze dus absoluut niet. Er zijn duizenden schuldigen aan deze crisis, maar er is geen enkele wil om er achter te komen wie dat zijn of om er iets aan te doen.
  zondag 17 maart 2013 @ 12:09:10 #145
380998 DarkAccountant
pi_124158182
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee, dat stond ook niet in een contract, vandaar dat ze dus massaal geld naar andere rekeningen aan het overschrijven zijn.

Ik durf trouwens wel met zekerheid te zeggen dat het niet de kleine spaarder is die nu zijn geld overmaakt naar rekeningen uit het buitenland.
  zondag 17 maart 2013 @ 12:20:07 #146
111528 Viajero
Who dares wins
pi_124158385
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:07 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Heb je trouwens nog iets te zeggen over de rest van die post, of ben je het daar verder wel mee eens?
  zondag 17 maart 2013 @ 12:23:06 #147
380998 DarkAccountant
pi_124158445
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:20 schreef Viajero het volgende:

[..]

Heb je trouwens nog iets te zeggen over de rest van die post, of ben je het daar verder wel mee eens?
Ik ben het met een heleboel van wat je zegt eens, ik zie alleen het nut er niet van in om individuele mensen te gaan terugpakken. Ik ben meer voor een aanpak van het systeem op zich. Ik denk wel dat ik je daar in kan vinden.
  zondag 17 maart 2013 @ 12:26:29 #148
111528 Viajero
Who dares wins
pi_124158521
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:23 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Ik ben het met een heleboel van wat je zegt eens, ik zie alleen het nut er niet van in om individuele mensen te gaan terugpakken. Ik ben meer voor een aanpak van het systeem op zich. Ik denk wel dat ik je daar in kan vinden.
Maar dat is juist de kern van de zaak. Waarom denk je dat deze crisis al sinds 2007 blijft verdergaan? Juist omdat het voor individuele bankiers extreem lucratief was, is en blijft om te gokken. De korte termijn winst mogen ze houden, de lange termijn verliezen mag iemand anders betalen.

Ik zei al in 2007 dat deze crisis niet zal stoppen als we niet naar individuele verantwoordelijkheid gaan kijken. Het is nu 2013. Ik hoop dat ik dit in 2020 niet opnieuw hoef te herhalen.
  zondag 17 maart 2013 @ 12:30:02 #149
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124158614
Al dat anti-bankers anti-bonus gedoe is puur populisme. Die bonussen zijn niet meer dan een afrondingsfout in het totale bedrag.

In plaats van haast te maken met structurele oplossingen is het natuurlijk veel makkelijker om wat te blaten over bonussen en evil banks. Gevolg is o.a. dat we nu een bankenbelasting hebben die gewoon weer een extra lastenverzwaring is voor de burger. Tegelijkertijd worden de echte oplossingen op de lange baan geschoven: Basel-III is verwaterd en uitgesteld en het tijdstip waarin overheden hun tekorten onder controle hebben wordt ook steeds verder naar achteren geschoven.
Mijn reisverslagen
  zondag 17 maart 2013 @ 12:31:51 #150
380998 DarkAccountant
pi_124158656
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:26 schreef Viajero het volgende:

[..]

Maar dat is juist de kern van de zaak. Waarom denk je dat deze crisis al sinds 2007 blijft verdergaan? Juist omdat het voor individuele bankiers extreem lucratief was, is en blijft om te gokken. De korte termijn winst mogen ze houden, de lange termijn verliezen mag iemand anders betalen.

Ik zei al in 2007 dat deze crisis niet zal stoppen als we niet naar individuele verantwoordelijkheid gaan kijken. Het is nu 2013. Ik hoop dat ik dit in 2020 niet opnieuw hoef te herhalen.
In een gewoon bedrijf buiten de bankensector gebeurt dat graaien net zo goed. In sommige bedrijven proberen bedrijfsleiders hun eigen graaien te maskeren door mensen te ontslaan, want "de personeelskost is te hoog" (zie je nu ook bij de banken gebeuren trouwens, ze zijn massaal mensen aan het ontslaan).

Dus de mensen die het meest verdienen bij een bank zullen eerder mensen onder hen ontslaan voor ze hervormingen doorvoeren in de manier waarop de bank werkt. Dat stoort mij veel meer. Dat mensen geen lessen trekken uit de crisis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')