Uitgerekend de D66 aanhang is tegen een referendumquote:Meerderheid Nederlanders wil bindend referendum over de EU
64 procent van de Nederlandse bevolking wil een referendum over hoeveel meer de Europese Unie mag beslissen voor ons land. Dat blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van Burgerforum EU.
Vooral de kiezers van de eurosceptische partijen PVV en SP zijn voor een referendum. Van de PVV-stemmers vindt 99 procent dat een goed idee, van de SP-stemmers is dat 85 procent. Opvallend genoeg willen ook veel kiezers van de VVD (64 procent) en 50Plus (82 procent) graag zo'n referendum.
Meerderheid wil bindend referendum
Een kleine meerderheid (57 procent) van de 2000 ondervraagden wil bovendien dat een EU-referendum bindend moet zijn, zodat de politiek verplicht is zich aan te sluiten bij de mening van het volk.
Van de D66-aanhang wil slechts 31 procent een volksraadpleging. Ruim 2 op de 3 stemmers van die partij heeft daarbij het liefst een raadgevend referendum, dat politici - in tegenstelling tot een bindend referendum - naast zich neer kunnen leggen.
http://www.rtl.nl/compone(...)il_EU-referendum.xml
Papegaaien Pechtold na.quote:Op zondag 3 maart 2013 18:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Uitgerekend de D66 aanhang is tegen een referendum!
D66 stemmen is dan ook voor winnaars.quote:Op zondag 3 maart 2013 18:35 schreef karton2 het volgende:
[..]
Papegaaien Pechtold na.
Oh nee d66 stemmers hè.. Dan zijn ze na lang beraad tot deze beslissing gekomen.
En deze colum natuurlijk.
Nogal wiedes.quote:Op zondag 3 maart 2013 18:39 schreef Janneke141 het volgende:
Zwaktebod van Pechtold. Referenda zijn natuurlijk alleen leuk in de verwachting dat de meerderheid in je straatje stemt.
De aanvoerder van je partijtje napapegaaien getuigd niet echt van een winnaarsmentaliteit. Het lijkt verdomme de PVV wel.quote:Op zondag 3 maart 2013 18:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
D66 stemmen is dan ook voor winnaars.
Waar papegaai ik Pechtold precies na?quote:Op zondag 3 maart 2013 18:43 schreef karton2 het volgende:
[..]
De aanvoerder van je partijtje napapegaaien getuigd niet echt van een winnaarsmentaliteit. Het lijkt verdomme de PVV wel.
Was niet tegen jou gericht maar op de uitslag van de peiling van De Hond waarbij d66 stemmers een referendum niet zien zitten.quote:Op zondag 3 maart 2013 18:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waar papegaai ik Pechtold precies na?
Overigens vond ik het referendum-standpunt van D66 juist altijd een nadeel van de partij.
Klopt.quote:Op zondag 3 maart 2013 18:33 schreef Tocadisco het volgende:
Een bindend referendum kan sowieso niet zonder een wijziging van de grondwet toch?
Maar goed, dat was met 50Plus ook zo en toen werd er ook om gelachen. Totdat er uit peilingen van de concurrentie bleek dat er toch nog wel eens een kern van waarheid in zat.quote:Op zondag 3 maart 2013 20:52 schreef freako het volgende:
Een club die pleit voor een referendum over de EU betaalt De Hond om een peiling daarover uit te voeren. Resultaat: Een meerderheid van de ondervraagden wil een referendum.
Naar verluidt was de vraag "Vindt u dat er een referendum in Nederland moet gehouden worden als er plannen zijn om nieuwe bevoegdheden aan de EU over te dragen?"quote:Op zondag 3 maart 2013 21:15 schreef arjan1212 het volgende:
Zei Maurice er ook bij WAAROM de nederlanders een referendum over de eu willen?
Ja als er NU een referendum word gehouden over het eu-budget bv. en nederland stemt voor een verlaging, dan gaat dat pas in NA 2020 natuurlijk..quote:Op zondag 3 maart 2013 22:51 schreef Belabor het volgende:
Ik snap ook niet waarom zoveel mensen voor referenda zijn. Zeker niet over onderwerpen als de Europese Unie. De meerderheid van de Nederlanders heeft er geen verstand van en is in zoverre beïnvloed door de media dat ze zelf geen argumenten meer in kunnen brengen.
Zoals arjan212 al zegt, nu nog een referenda houden over Europa heeft geen zin, en lijkt me bovendien erg schadelijk. Stel dat we met zijn allen zo snugger zouden zijn om hier een bindend referendum voor in te stellen, en Nederland stemt tegen meer invloed van de EU, dan hebben we nog een aantal hele zware jaren voor de boeg.
De meerderheid gelooft gewoon in sprookjes. Ogen en oren dicht en er maar van uit gaan dat alle problemen zichzelf wel oplossen. Alsof dat zou gebeuren als we de EU buiten de deur houden...
Gezien je aversie tegen referenda omdat de meerderheid van de Nederlanders er geen verstand zou hebben vraag ik me af of je bij tweede kamerverkiezingen ook gewoon thuisblijft. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die media & entertainment management studeert veel verstand van gezondheidszorg heeft.quote:Op zondag 3 maart 2013 22:51 schreef Belabor het volgende:
Ik snap ook niet waarom zoveel mensen voor referenda tweede kamerverkiezingen zijn. Zeker niet over onderwerpen als de Europese Unie, onderwijs, gezondheidszorg, buitenlands beleid & defensie. De meerderheid van de Nederlanders heeft er geen verstand van en is in zoverre beïnvloed door de media dat ze zelf geen argumenten meer in kunnen brengen.
Zoals arjan212 al zegt, nu nog een referenda verkiezingen houden over Europa heeft geen zin, en lijkt me bovendien erg schadelijk. Stel dat we met zijn allen zo snugger zouden zijn om hier een bindende referendumverkiezing voor in te stellen, en Nederland stemt tegen meer invloed van de EU meer bezuinigingen op defensie, dan hebben we nog een aantal hele zware jaren voor de boeg.
De meerderheid gelooft gewoon in sprookjes. Ogen en oren dicht en er maar van uit gaan dat alle problemen zichzelf wel oplossen. Alsof dat zou gebeuren als we de EU buiten de deur houden...
Niks mis mee.quote:
Waar komt deze plotselinge nuance van de EU discussie ineens vandaan?quote:Op maandag 4 maart 2013 12:45 schreef KoosVogels het volgende:
Dit gaat natuurlijk nooit werken. Een discussie over de EU is niet in 'ja' of 'nee' te vatten. Ik kan mij goed voorstellen dat iemand vindt dat de EU momenteel even gas terug moeten nemen, een pas op de plaats maken. Dat betekent niet dat diegene tegen de EU is.
Ik maak onderscheid tussen Eurocritici en Eurofoben,quote:Op maandag 4 maart 2013 12:52 schreef karton2 het volgende:
[..]
Waar komt deze plotselinge nuance van de EU discussie ineens vandaan?
Er was een tijd waar sceptici werd verweten zich achter de dijken te willen verschuilen.
het grootste deel van de anti-Europa gekkies hier op FOK! is dan ook van die school. Daar zit geen enkele nuance meer in wat Europa betreft. Het is de grote boeman die bestreden dient te worden.quote:Op maandag 4 maart 2013 12:52 schreef karton2 het volgende:
[..]
Waar komt deze plotselinge nuance van de EU discussie ineens vandaan?
Er was een tijd waar sceptici werd verweten zich achter de dijken te willen verschuilen.
Gelukkig geef jij altijd zeer genuanceerde en inhoudelijke reacties. Roeptoeteren is niks voor jou.quote:Op maandag 4 maart 2013 13:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
het grootste deel van de anti-Europa gekkies hier op FOK! is dan ook van die school. Daar zit geen enkele nuance meer in wat Europa betreft. Het is de grote boeman die bestreden dient te worden.
Bijvoorbeeld in het topic over dat onderzoek naar de vraag of mensen zich Europeaan voelen. Proberen naar de inhoud van het onderzoek en de onderzoekers te kijken of je beperken tot het borrelende gevoel in de onderbuik. 'De uitslag ligt goed in de kroeg en op internet dus moet het wel kloppen' nietwaar?quote:Op maandag 4 maart 2013 14:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Gelukkig geef jij altijd zeer genuanceerde en inhoudelijke reacties. Roeptoeteren is niks voor jou.
Vooral doorgaan met dit goede voorbeeld.
Alwaar jij een linkje post naar het onderzoek en het aan de sceptici overlaat om er gaten in te schieten. Als er echter een onderzoek wordt gepost waarvan de uitslag jou niet aanstaat dan is 'Maurice de Hond is een u vraagt wij draaien onderzoeker' kennelijk een voldoende argument om zelf niets te bekijken.quote:Op maandag 4 maart 2013 14:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld in het topic over dat onderzoek naar de vraag of mensen zich Europeaan voelen. Proberen naar de inhoud van het onderzoek en de onderzoekers te kijken of je beperken tot het borrelende gevoel in de onderbuik. 'De uitslag ligt goed in de kroeg en op internet dus moet het wel kloppen' nietwaar?
In dit geval gaat het om de overdracht van (hypothetische) specifieke bevoegdheden; in dat geval is dat punt wat minder bezwarend.quote:Op maandag 4 maart 2013 12:45 schreef KoosVogels het volgende:
Dit gaat natuurlijk nooit werken. Een discussie over de EU is niet in 'ja' of 'nee' te vatten.
Best ironisch dat je "anti-Europa gekkies" gebrek aan nuance verwijdt.quote:Op maandag 4 maart 2013 13:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
het grootste deel van de anti-Europa gekkies hier op FOK! is dan ook van die school. Daar zit geen enkele nuance meer in wat Europa betreft. Het is de grote boeman die bestreden dient te worden.
Dit is een bewuste strategie toch? Experts adviseren een onwetende bestuurder, omdat deze bestuurder onmogelijk een objectieve keuze kan maken wanneer deze tevens jarenlang meedraait in het te behandelen onderwerp. Dit zou namelijk allerlei ongewenste diensten jegens collega's/vriendjes en andere voorkeuren met zich meebrengen.quote:Op maandag 4 maart 2013 15:59 schreef Dwersdriever het volgende:
De meeste leden van de Tweede Kamer zijn helemaal niet zo geweldig ingevoerd in allerlei onderwerpen als je zou denken.
Dat geldt natuurlijk vooral voor de uitvoerende macht (ministers) en minder voor de controlerende macht (Tweede Kamer). Ik praat in mijn posting vooral over die laatste groep, de volksvertegenwoordiging, al is de scheidslijn tussen bestuurders en volksvertegenwoordigers in Nederland vaak maar erg dun.quote:Op maandag 4 maart 2013 17:20 schreef tarantism het volgende:
[..]
Dit is een bewuste strategie toch? Experts adviseren een onwetende bestuurder, omdat deze bestuurder onmogelijk een objectieve keuze kan maken wanneer deze tevens jarenlang meedraait in het te behandelen onderwerp. Dit zou namelijk allerlei ongewenste diensten jegens collega's/vriendjes en andere voorkeuren met zich meebrengen.
Zou ik dan weer een avondje stappen kunnen redden met een geeltje? Zijn peuken dan weer 5,50?quote:Op maandag 4 maart 2013 18:58 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik hoop dat we de gulden terug mogen stemmen.
Tuurlijkquote:Op maandag 4 maart 2013 19:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zou ik dan weer een avondje stappen kunnen redden met een geeltje? Zijn peuken dan weer 5,50?
Lang leve de dictatuur!quote:Op maandag 4 maart 2013 12:36 schreef karton2 het volgende:
[..]
Gezien je aversie tegen referenda omdat de meerderheid van de Nederlanders er geen verstand zou hebben vraag ik me af of je bij tweede kamerverkiezingen ook gewoon thuisblijft. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die media & entertainment management studeert veel verstand van gezondheidszorg heeft.
Misschien omdat D66'ers zichzelf als groep intellectueel superieur wanen t.o.v. andere groepen?quote:Uitgerekend de D66 aanhang is tegen een referendum!
Serieus? Er zijn zoveel sterke argumenten tegen de huidige EU en jij komt met de lichte accijnsstijging voor een ongezonde en asociale gewoonte?quote:Op maandag 4 maart 2013 19:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zou ik dan weer een avondje stappen kunnen redden met een geeltje? Zijn peuken dan weer 5,50?
Een verdubbeling van de verkoopprijs zou ik niet willen uitleggen als 'een lichte accijnsstijging'.quote:Op maandag 4 maart 2013 22:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Serieus? Er zijn zoveel sterke argumenten tegen de huidige EU en jij komt met de lichte accijnsstijging voor een ongezonde en asociale gewoonte?
Als je er zo over denkt, wat wil je dan nog precies met een referendum?quote:Op maandag 4 maart 2013 23:30 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik ben de vreemde eend in de bijt bij de D66-stemmers. Ik ben juist wel voor een referendum. Alleen niet voor een bindend referendum, aangezien ik de gemiddelde kiezer nog niet genoeg vertrouw voor een bindend referendum. De kiezer heeft bij het referendum voor een Europese Grondwet meer uit nationale motieven tegen die grondwet gestemd (ik ook om eerlijk te zijn). Ik weet niet alles over Europa, maar ik heb liever een raadplegend referendum waarvan de vraag duidelijk is afgebakend zodat mensen een duidelijke afweging kunnen maken.
Misschien moet er veel vaker een referendum worden gehouden.
Sorry, maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik ben het met je eens dat een referendum niet bindend dient te zien, maar om dan louter raadgevende referenda toe te staan, is wel het meest domme wat je als politiek kunt doen. Stel dat je de uitkomsten ,van het raadgevende referenda keer op keer naast je neerlegt. Wat moet het stemvee daar dan van denken?quote:Op maandag 4 maart 2013 23:30 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik ben de vreemde eend in de bijt bij de D66-stemmers. Ik ben juist wel voor een referendum. Alleen niet voor een bindend referendum, aangezien ik de gemiddelde kiezer nog niet genoeg vertrouw voor een bindend referendum. De kiezer heeft bij het referendum voor een Europese Grondwet meer uit nationale motieven tegen die grondwet gestemd (ik ook om eerlijk te zijn). Ik weet niet alles over Europa, maar ik heb liever een raadplegend referendum waarvan de vraag duidelijk is afgebakend zodat mensen een duidelijke afweging kunnen maken.
Misschien moet er veel vaker een referendum worden gehouden.
Precies. Wie nog voor democratie is zou minimaal ervoor moeten pleiten dat politici het volk beter voorlichten in plaats van zo'n koers inzetten terwijl een meerderheid er tegen is.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 10:21 schreef Paper_Tiger het volgende:
We hoeven niet te stemmen over wat voor lantaarnpaal er voor de deur komt maar zaken zo ingrijpend als het ontstaan van de EUSSR gaan wat mij betreft het mandaat van de regering te boven. Al dit soort zaken moet keer op keer aan de bevolking worden voorgelegd. Wellicht vindt iemand het nodig om op te merken dat het volk te dom is om over zulke zaken te beslissen maar ook een domme meerderheid is een meerderheid.
Wat bedoel je precies met een achterlijke term als de 'EUSSR'?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 10:21 schreef Paper_Tiger het volgende:
We hoeven niet te stemmen over wat voor lantaarnpaal er voor de deur komt maar zaken zo ingrijpend als het ontstaan van de EUSSR gaan wat mij betreft het mandaat van de regering te boven.
Hij heeft een voorkeur voor USSomalië.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 10:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met een achterlijke term als de 'EUSSR'?
Twijfels? Zal ik je de feiten even geven? In het Parlement en de Regering zit de top 10% van Nederland, vrijwel iedereen heeft daar aangetoond een academisch denkniveau te bezitten. Voor het gros van de bevolking geldt dit niet. Hoe kan je in godsnaam een vraagstuk als de EU, met alle economische, monetaire, politieke en sociaal-culturele overwegingen die daarbij komen, voorleggen aan de gemiddelde Nederlander? Denk je dat de gemiddelde "the Voice" kijker hier ook maar enig verstand van heeft? Waarom altijd dat vertrouwen in de democratie? Leve de grijze muizen technocraten.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 10:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. Wie nog voor democratie is zou minimaal ervoor moeten pleiten dat politici het volk beter voorlichten in plaats van zo'n koers inzetten terwijl een meerderheid er tegen is.
Overigens heb ik zo mijn twijfels of politici het in dit geval beter weten dan het volk, maar dat terzijde.
Waarschijnlijk hetzelfde als met EUCCCPquote:Op dinsdag 5 maart 2013 10:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan zou het ook geen enkel probleem moeten zijn om voor voldoende draagvlak onder die overige 90% te zorgen, want uiteindelijk is dat wat er bij een referendum gemeten wordt.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:26 schreef AmaninFull het volgende:
[..]
Twijfels? Zal ik je de feiten even geven? In het Parlement en de Regering zit de top 10% van Nederland, vrijwel iedereen heeft daar aangetoond een academisch denkniveau te bezitten. Voor het gros van de bevolking geldt dit niet. Hoe kan je in godsnaam een vraagstuk als de EU, met alle economische, monetaire, politieke en sociaal-culturele overwegingen die daarbij komen, voorleggen aan de gemiddelde Nederlander? Denk je dat de gemiddelde "the Voice" kijker hier ook maar enig verstand van heeft? Waarom altijd dat vertrouwen in de democratie? Leve de grijze muizen technocraten.
Of Merkel vergelijken met Hitler, ook al van zo'n geweldig niveau.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:26 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk hetzelfde als met EUCCCP
Komt dat sowieso niet op hetzelfde neer (met als enige verschil dat EUCCCP als een verkapt cyrilisch schrift moet doorgaan)?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:26 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk hetzelfde als met EUCCCP
Sja, die parlementariers mogen dan academici zijn met een aangetoond denkniveau, dat wil nog niet zeggen dat ze ook maar iets zinnigs kunnen zeggen over de consequenties die besluiten over Europa zullen gaan hebben.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:26 schreef AmaninFull het volgende:
[..]
Twijfels? Zal ik je de feiten even geven? In het Parlement en de Regering zit de top 10% van Nederland, vrijwel iedereen heeft daar aangetoond een academisch denkniveau te bezitten. Voor het gros van de bevolking geldt dit niet. Hoe kan je in godsnaam een vraagstuk als de EU, met alle economische, monetaire, politieke en sociaal-culturele overwegingen die daarbij komen, voorleggen aan de gemiddelde Nederlander? Denk je dat de gemiddelde "the Voice" kijker hier ook maar enig verstand van heeft? Waarom altijd dat vertrouwen in de democratie? Leve de grijze muizen technocraten.
Het is natuurlijk een statistisch feit dat de meeste mensen niet slim zijn. Dat is echter niet het voornaamste punt zoals ik hier reeds twee keer, blijkbaar tevergeefs, heb proberen uit te leggen. Het probleem is dat noch de politici in staat zijn om goed alle pro's en cons naar het voetlicht te brengen noch de meeste burgers de moeite nemen om zich hier over in te lichten. Het gevolg gaat zijn dat mensen ongefundeerd stemmen. Zie hier heel de reden waarom elk beschaafd of minder beschaafd land heeft gekozen voor de representatieve democratie, ofwel het systeem waarin wij bepalen wie voor ons het werk mogen doen. Bevalt het werk van de volksvertegenwoordiging en de regering je niet? Stem de volgende keer op een andere partij of stem de volgende überhaupt als je zo onverstandig bent geweest om niet te stemmen.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 10:21 schreef Paper_Tiger het volgende:
We hoeven niet te stemmen over wat voor lantaarnpaal er voor de deur komt maar zaken zo ingrijpend als het ontstaan van de EUSSR gaan wat mij betreft het mandaat van de regering te boven. Al dit soort zaken moet keer op keer aan de bevolking worden voorgelegd. Wellicht vindt iemand het nodig om op te merken dat het volk te dom is om over zulke zaken te beslissen maar ook een domme meerderheid is een meerderheid.
De geïmplodeerde communistische staat?quote:
Al meer dan 20 jaar geen narigheid meer zoals een centraal bestuur om je leven te frustreren, dat is al langer dan ze een poging tot communisme hebben gedaan. Dan moeten de positieve effecten van die afwezigheid toch wel een keer op gaan treden? Of heb je minstens 50 jaar anarchie nodig voor er weer iets fatsoenlijks komtquote:Op dinsdag 5 maart 2013 12:05 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De geïmplodeerde communistische staat?
(in potentie) Zeer gecentreerde ongecontroleerde macht, elkaar benoemen op de hoogste posities, parlement zonder echte macht want die ligt bij de ongekozen commissarissen en natuurlijk een verzameling van landen die hun soevereiniteit op een hoopje gooien.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 10:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Academisch denkniveau met dank aan een studie op hun eigen terrein.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:26 schreef AmaninFull het volgende:
[..]
Twijfels? Zal ik je de feiten even geven? In het Parlement en de Regering zit de top 10% van Nederland, vrijwel iedereen heeft daar aangetoond een academisch denkniveau te bezitten.
Dat is een vrij algemeen aanvaarde kwalificatie voor waar men in Europa mee bezig is. Het creëren van een ondemocratische staat naar het voorbeeld van de USSR. Hitler en Stalin zouden in hun nopjes zijn geweest met het resultaat.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 10:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De staat die nu wordt gevormd d.m.v. het murw beuken en het simpelweg wegzetten van de burgers is wel precies wat Hitler voor ogen had. (op de rassen idioterie na dan)quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of Merkel vergelijken met Hitler, ook al van zo'n geweldig niveau.
Oh, achterlijke, verzonnen nonsens van je dus weer.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 12:19 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is een vrij algemeen aanvaarde kwalificatie voor waar men in Europa mee bezig is. Het creëren van een ondemocratische staat naar het voorbeeld van de USSR. Hitler en Stalin zouden in hun nopjes zijn geweest met het resultaat.
Het opgeven van de soevereiniteit van een land is volgens mij niet iets om op die manier over te laten aan mensen die er alleen maar zijn gekozen om namens ons praktische zaken te regelen. Of mensen dom zijn of niet doet niet ter zake. Het gaat erom dat mensen een gelukkig leven willen leiden. De meeste mensen denken zonder die Europese eenwording beter af te zijn.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een statistisch feit dat de meeste mensen niet slim zijn. Dat is echter niet het voornaamste punt zoals ik hier reeds twee keer, blijkbaar tevergeefs, heb proberen uit te leggen. Het probleem is dat noch de politici in staat zijn om goed alle pro's en cons naar het voetlicht te brengen noch de meeste burgers de moeite nemen om zich hier over in te lichten. Het gevolg gaat zijn dat mensen ongefundeerd stemmen. Zie hier heel de reden waarom elk beschaafd of minder beschaafd land heeft gekozen voor de representatieve democratie, ofwel het systeem waarin wij bepalen wie voor ons het werk mogen doen. Bevalt het werk van de volksvertegenwoordiging en de regering je niet? Stem de volgende keer op een andere partij of stem de volgende überhaupt als je zo onverstandig bent geweest om niet te stemmen.
Een land vol met bloeddorstige negerstammen vergelijken met de situatie in Europaquote:Op dinsdag 5 maart 2013 12:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Al meer dan 20 jaar geen narigheid meer zoals een centraal bestuur om je leven te frustreren, dat is al langer dan ze een poging tot communisme hebben gedaan. Dan moeten de positieve effecten van die afwezigheid toch wel een keer op gaan treden? Of heb je minstens 50 jaar anarchie nodig voor er weer iets fatsoenlijks komt?
Google er maar eens op.....quote:Op dinsdag 5 maart 2013 12:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, achterlijke, verzonnen nonsens van je dus weer.
quote:Op dinsdag 5 maart 2013 12:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit past niet in hun straatje geloof ikquote:Op zondag 3 maart 2013 18:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Uitgerekend de D66 aanhang is tegen een referendum!
Is dit nu die wereldberoemde inhoudelijke nuance van je?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 12:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tot nu toe zijn de 'eurosceptici' voornamelijk een bron van vermaak geweest. Ben erg benieuwd wat hun tranen doen als ze weer eens gepasseerd worden. Nog meer youtube filmpjes uploaden met "EU = USSR" of een random regeringsleider vergelijken met Hitler?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 12:25 schreef karton2 het volgende:
Burgerforum-eu staat momenteel op 39.700+ ondertekenaars.
Die gaan vandaag de 40.000 halen.
Het mooie is dat als de politiek dit initiatief naast zich neerlegd de sceptici weer gaan roepen van:"zie je well!!1.. ze willen er alles gewoon doorheen drukken!1"
Nee. Het gaat er om wat beter is voor die mensen, niet wat zij denken dat beter voor hen is.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 12:42 schreef Paper_Tiger het volgende:
Het gaat erom dat mensen een gelukkig leven willen leiden. De meeste mensen denken zonder die Europese eenwording beter af te zijn.
Er is een verschil tussen Eurosceptici en Eurofoben, vergeet dat niet als je weer zo'n uitspraak doet.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 12:51 schreef Ryon het volgende:
[..]
Tot nu toe zijn de 'eurosceptici' voornamelijk een bron van vermaak geweest. Ben erg benieuwd wat hun tranen doen als ze weer eens gepasseerd worden. Nog meer youtube filmpjes uploaden met "EU = USSR" of een random regeringsleider vergelijken met Hitler?
Waar het gaat om dit soort volstrekt achterlijke nazi- of sovjetvergelijkingen wel inderdaad. Wanneer je dat soort onzin bezigt heb je geen belangstelling voor een inhoudelijke discussie en is er ook geen noodzaak voor nuance. Dan ben je slechts dom aan het trollen.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 12:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dit nu die wereldberoemde inhoudelijke nuance van je?
Ik wijs je er slechts op dat jij aan de andere kant van het debat nauwelijks anders doet met je reacties.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 13:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waar het gaat om dit soort volstrekt achterlijke nazi- of sovjetvergelijkingen wel inderdaad. Wanneer je dat soort onzin bezigt heb je geen belangstelling voor een inhoudelijke discussie en is er ook geen noodzaak voor nuance. Dan ben je slechts dom aan het trollen.
Je zal mij niet snel met een nazivergelijkiing oid zien komen. Tenzij ik die daadwerkelijk goed kan onderbouwen.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 13:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik wijs je er slechts op dat jij aan de andere kant van het debat nauwelijks anders doet met je reacties.
Als je op dat niveau wilt debatteren, best. Maar dit is puur pot verwijt de ketel.
Ik zelf maak het onderscheid tussen eurokritici en sceptici naar het voorbeeld van Hans van Balen toen hij in debat ging met Barry Madlener. Het begrip eurofiel ken ik niet, hoewel het in het media debat wel eens gebezigd wil worden. Geen verstandig mens is geheel pro of anti-europa (sowieso al gek om tegen of voor een continent te zijn) maar een aantal lui zijn mordicus tegen. Soms uit politiek gewin, soms uit angst of soms omdat vanwege andere persoonlijke belangen. Zelden vanwege het maatschappelijk belang.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 13:13 schreef karton2 het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen Eurosceptici en Eurofoben, vergeet dat niet als je weer zo'n uitspraak doet.
Sceptici zijn degenen die met inhoudelijke argumenten uitleggen waarom dat de huidige EU en alles wat daar bijhoort niet deugen: Thierry Baudet, Nigel Farage.
Eurofoben zijn mensen die de EU niet mogen omdat het scoort: Geert Wilders, Barry Madlener kan niet zo snel een niet-PVV'er bedenken die in deze categorie valt![]()
EurofielXL is iemand die ten koste van letterlijk alles de EU wil voortzetten: Guy Verhofdstadt, Alexander Pechtold.
EurofielXS die met de beste bedoelingen uitlegt dat verregaande samenwerking op EU gebied nodig is, maar inziet de huidige weg niet lijkt te werken: hm.. willekeurige CDA/CU politicus die hierbij past?
De mensen achter dat burgerforum schaar ik tot de Eurosceptici. Die uiten kritiek omdat ze zich oprecht zorgen maken over de ontwikkelingen in de Europese Unie en de Nederlandse politiek.
Wie kan er beter beslissen wat er beter is voor een mens dan die persoon zelf? Jij denkt wel erg paternalistisch. Als iemand gelukkig is in een houten hut op de hei dan kan jij vanuit jouw verlichte positie wel beweren dat een stenen huis in een stad in de Randstad beter is maar wat zegt dat de Drentse heibewoner die volmaakt gelukkig is waar hij zit?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 13:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee. Het gaat er om wat beter is voor die mensen, niet wat zij denken dat beter voor hen is.
Een verenigd Europa met alle volken van Europa verenigt is nou precies wat de Nazi's voor ogen hadden. Ein Reich, Ein Fuhrer. Dat heeft met trollen niet zo veel te maken.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 13:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je zal mij niet snel met een nazivergelijkiing oid zien komen. Tenzij ik die daadwerkelijk goed kan onderbouwen.
Dan is het geld iets meer waard. Arm en rijk zorgen ervoor dat geld waarde houdt.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 13:43 schreef DS4 het volgende:
De meerderheid van de Nederlanders wil vast ook miljonair zijn...
Kappen nu met dat getroll.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 13:54 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een verenigd Europa met alle volken van Europa verenigt is nou precies wat de Nazi's voor ogen hadden. Ein Reich, Ein Fuhrer. Dat heeft met trollen niet zo veel te maken.
[ afbeelding ]
De geschiedenis is het bewijs.
Goeie oplossing.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 13:56 schreef 99.999 het volgende:
[(Insert random afwijkende mening)]
Kappen nu met dat getroll.
nee, niet een random afwijkende mening maar volstrek stupide nazi- of sovjetvergelijkingen. Dat soort achterlijk gedrag voegt helemaal niets toe aan een discussie behalve een poging die te doen ontsporen.quote:
Geef dan tenminste het goede voorbeeld.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 14:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
nee, niet een random afwijkende mening maar volstrek stupide nazi- of sovjetvergelijkingen. Dat soort achterlijk gedrag voegt helemaal niets toe aan een discussie behalve een poging die te doen ontsporen.
Je hebt ongelijk. Bij jou is trollen het niet eens zijn met jouw mening en ageren tegen de staat. Ik toon net aan dat de vergelijking niet stupide is.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 14:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
nee, niet een random afwijkende mening maar volstrek stupide nazi- of sovjetvergelijkingen. Dat soort achterlijk gedrag voegt helemaal niets toe aan een discussie behalve een poging die te doen ontsporen.
quote:Veel voormalige kopstukken uit de Tweede Wereldoorlog (en veroordeelden in het na-oorlogse oorlogstribunaal in Neurenberg) waren betrokken bij de opbouw van de EU. De meest beruchte was Walter Hallstein (1901-1982), een oud nazi-jurist die furore maakte in Nazi Duitsland met zijn ideeën over een verenigd Europa onder Duits-nazi bewind. Hij werd na de oorlog de eerste president van de EU-Commissie en hij beschouwde zichzelf daarbij als de premier van Europa. De EU is de ideale staatsvorm voor een oude nazistische gedachte: "Ein Volk, ein Reich, ein Führer." Een wens gedreven door enkele machtige industrieën die onder meer beide Wereldoorlogen faciliteerden en financierden.
Walter Hallstein een nazi noemen die carriere maakte tijdens het nazi regime. Here Jezus, de feitelijke onjuistheid spat er weer eens vanaf. Met dergelijke simplistische tegenstanders heb je als Europa geen voorstanders meer nodig.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 15:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
Beste 99.999. Speciaal voor jou http://www.relay-of-life.org/nl/chapter.html
[..]
Niet echt een nazi, zo te zien. En ook niet veroordeeld in Neurenberg.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 15:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
quote:During the Nazi regime, Hallstein was a member of the National Socialist People's Welfare organization (Nationalsozialistischen Volkswohlfahrt ), the national socialist professional association for lawyers and judges ( NS-Rechtswahrerbund ), the National Socialist Air Raid Protection Federation (NS-Luftschutzbund) and the National Socialist Federation of University Lecturers (NS-Dozentenbund) but was not a member of the Nazi Party or the SA.[8][9] He is said to have rejected Nazi ideology[10] and kept his distance from the Nazis.[4] His lack of sympathy for the Nazi cause led to problems in his career, for instance in 1941, when he was being considered for a post of professor of law at the University of Frankfurt but this was opposed by Nazi officials.[11] In spite of the opposition, he was finally accepted by the university, and he soon advanced to become the dean of the faculty.
Soldier and prisoner of war
In 1942 he was called up by the Wehrmacht and served in Northern France as an assistant adjutant (Ordonnanzoffizier) with the rank of first lieutenant (Oberleutnant).[6] On 26 June 1944, during the Battle of Cherbourg, he was captured by the Americans[6] and sent to Camp Como, a prisoner-of-war camp in Mississippi.
He remained in the prisoner-of-war camp from June 1944 to mid-1945.[12] While there, he started a "camp university",[3] where he held law courses for the prisoners.[12] As part of Project Sunflower, a secret project to re-educate German POWs, he attended an "administrative school" at Fort Getty, where teaching included the principles of the American Constitution.[12]
[edit]Post-war academic career
In November 1945, Hallstein returned to Germany,[13] where he campaigned for Frankfurt University to be re-opened. On 1 February 1946, he was appointed a lecturer at that university, and in April was elected its rector, a position he retained until 1948. He was also president of the South German Rectors' Conference.[13] From 1948 to 1949, he spent a year in the United States as visiting professor at Georgetown University (Washington DC).[3][12]
http://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Hallstein
Wat is dat voor obscure website?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 15:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Goede bron. Erg betrouwbaar ook.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 15:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Obscuur?quote:
quote:Matthias Rath (born 1955 in Stuttgart, Germany) is a controversial doctor, businessman, and vitamin salesman ....
Rath claims that a program of nutritional supplements (which he calls "cellular medicine"), including formulations that he sells, can treat or cure diabetes, cardiovascular disease, cancer, and HIV/AIDS.
Interessant punt.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 13:34 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is mijn probleem sowieso met de mensen die achter burgerforum EU zitten. Van bijvoorbeeld (inmiddels emeritus hoogleraar) Tak moet je zijn staatsrechtelijk werk los zien van zijn persoonlijke strijd die hij al sinds oudsher voert tegen de nationale overheid, nu weer via een of ander burgerforum initiatief. Hoe serieus moet je dat nemen? Ik denk dat men zich op dit vlak gemakkelijk zand in de ogen laat strooien. Vandaar dat ik ook erg benieuwd ben naar wat men concreet wil gaan bereiken.
Mijn laatste zin zegt impliciet dat als er vaker een referendum zou worden gehouden, dan zou ik wel iets zien in een bindend referendum. Ik heb verder nergens gezegd dat ik louter bindende referenda zou willen. Mijn punt is juist dat ik de kiezer nog niet genoeg vertrouw voor een bindend referendum. Een raadplegend referendum is in mijn ogen een leuke tussenstap als het daadwerkelijk goed gaat met het organiseren van een referendum, dan zou je wel bindende referenda kunnen toestaan.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 09:41 schreef KoosVogels het volgende:
Sorry, maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik ben het met je eens dat een referendum niet bindend dient te zien, maar om dan louter raadgevende referenda toe te staan, is wel het meest domme wat je als politiek kunt doen. Stel dat je de uitkomsten ,van het raadgevende referenda keer op keer naast je neerlegt. Wat moet het stemvee daar dan van denken?
maar politici vertrouw je wel?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:26 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Mijn laatste zin zegt impliciet dat als er vaker een referendum zou worden gehouden, dan zou ik wel iets zien in een bindend referendum. Ik heb verder nergens gezegd dat ik louter bindende referenda zou willen. Mijn punt is juist dat ik de kiezer nog niet genoeg vertrouw voor een bindend referendum. Een raadplegend referendum is in mijn ogen een leuke tussenstap als het daadwerkelijk goed gaat met het organiseren van een referendum, dan zou je wel bindende referenda kunnen toestaan.
Voor nu wil ik liever een raadplegend referendum, aangezien er in Nederland nog te weinig ervaring is met het organiseren van referenda. Om voor zo'n belangrijk punt een bindend referendum toe te staan, gaat mij nog iets te ver.
Zoals ik eerder heb uitgelegd hebben we in Nederland te weinig ervaring met referenda. Ik zie een raadplegend referendum als een tussenstap en als het goed gaat dan wil ik graag een bindend referendum. Al moet ik wel toegeven dat de kans wel redelijk groot is dat het resultaat van het raadplegend referendum opzij worden geschoven.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:30 schreef dawg het volgende:
waarom dan toch geen voorstander van een bindend referendum?
Wat zouden de criteria moeten zijn waarmee we meten 'of het goed gaat'?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:34 schreef IkeDubaku99 het volgende:
en als het goed gaat dan wil ik graag een bindend referendum.
politici zouden toch wel in staat moeten zijn om zaken eerlijk en begrijpelijk uit te leggen, zonder externe belangen en dubbele agenda's. een referendum houden is geen rocket science natuurlijk.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:34 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Zoals ik eerder heb uitgelegd hebben we in Nederland te weinig ervaring met referenda. Ik zie een raadplegend referendum als een tussenstap en als het goed gaat dan wil ik graag een bindend referendum. Al moet ik wel toegeven dat de kans wel redelijk groot is dat het resultaat van het raadplegend referendum opzij worden geschoven.
quote:Op dinsdag 5 maart 2013 15:44 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Niet echt een nazi, zo te zien. En ook niet veroordeeld in Neurenberg.
[..]
quote:1936-1945, Hallstein was een lid van de omstreden Nazi vereniging “Rechts Wahrer” (wet beschermer), in het leven geroepen om de legale pijler te worden van het Europa onder controle van het Nazi/Kartel verbond. Op het logo van deze club siert natuurlijk ook het swastika kruis.
21-25 Juni 1938, Hallstein maakt deel uit van de officiële onderhandelingen tussen Nazi Duitsland en het fascistische Italië.
Januari 1939, Hallstein geeft zijn historische speech waarin hij in detail uitleg geeft over de legale structuur van het nieuwe Europa onder Nazi/IG Farben bewind.
1941-1945, Hallstein is Decaan van de economische en juridische faculteit aan de Universiteit in Frankfurt. Toevallig ook de stad waar het hoofdkwartier gevestigd was van IG Farben, het grootste chemisch bedrijf in de wereld en belangrijkste financier van het Nazi bewind.
1945, Hallstein wordt door de Geallieerden ondervraagd over zijn Nazi connecties. In een officiële verklaring en in zijn eigen handschrift ontkent Hallstein botweg enige andere banden met de Nazi’s en hun bewind gehad te hebben, dan een toeschouwer. In volstrekte tegenstelling tot officieel geregistreerde documenten – inclusief een in 1936 gezworen eed van trouw aan de Nazi’s – ontkent hij ooit lid te zijn geweest van een Nazi organisatie, noch een voorstander te zijn geweest van de Nazi ideologie. Desalniettemin accepteerden de geallieerden deze verklaring als de waarheid.
1950, Omdat de geallieerden de leugens over zijn Nazi verleden geloofden, kon Hallstein in 1950 adviseur worden van de Duitse Bonds Kanselaar Adenauer, waarbij hij ook een leidinggevende adviesrol kreeg toebedeeld in het buitenlandse beleid.
1950-1957, Hallstein was het politieke meesterbrein tijdens de onderhandelingen die uiteindelijk leidden tot het Verdragen van Rome en vervolgens de oprichting van de EU. De volgende verdragen zijn hierbij van belang, en voor elk verdrag geldt dat Hallstein en zijn team de leidinggevende advocaten waren:
1) 1951 Parijs Europese Gemeenschap voor Kool en Staal
2) 1954 Parijs Europese Defensie Gemeenschap
3) 1957 Rome Europese Economische Gemeenschap
4) 1957 Rome Europse Atoom Energie Gemeenschap Euratom
25 Maart 1957, Oprichting van de Brusselse EU met Hallstein zijn handtekening als een van de twaalf.
1958-1967, Hallstein is de eerste voorzitter van de nieuw opgerichte Europese Commissie. In deze tien jaar heerst hij over Europa en kan hij zijn plannen verder tot uitvoering brengen met de hulp van duizenden hulptroepen en alles ten dienste van het bedrijfskartel.
Laat ik het zo zeggen. Als veel 'kinderziektes' zijn verholpen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan welke dingen (de vragen) worden voorgelegd in een referendum, maar je kunt ook denken aan de procedure erom heen (wat wordt er gedaan met het resultaat van de gekozen burgemeester). De procedure moet in mijn ogen gesmeerd gaan. Organiseer voor mijn part gewoon diverse referenda in kleine gemeentes zodat je kan zien wat er goed gaat en wat er niet goed gaat.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:36 schreef Janneke141 het volgende:
Wat zouden de criteria moeten zijn waarmee we meten 'of het goed gaat'?
Hoeveel ervaring moet je ermee hebben? Vraag aan het volk wat ze willen en houdt ze een paar keuzes voor. Hoe moeilijk kan het zijn? Of zouden politici stiekem niet zo'n voorstander van echte democratie zijn?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:34 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Zoals ik eerder heb uitgelegd hebben we in Nederland te weinig ervaring met referenda. Ik zie een raadplegend referendum als een tussenstap en als het goed gaat dan wil ik graag een bindend referendum. Al moet ik wel toegeven dat de kans wel redelijk groot is dat het resultaat van het raadplegend referendum opzij worden geschoven.
In de recente geschiedenis is alleen 2005 een landelijk referendum gehouden. Dat vind ik wat karig om te vertrouwen op een bindend referendum. Begin eerst meer referenda op kleine schaal te houden en het streven zou moeten zijn om uiteindelijk landelijk bindende referenda te houden.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:44 schreef Paper_Tiger het volgende:
Hoeveel ervaring moet je ermee hebben? Vraag aan het volk wat ze willen en houdt ze een paar keuzes voor. Hoe moeilijk kan het zijn? Of zouden politici stiekem niet zo'n voorstander van echte democratie zijn?
Representatieve democratie is niet meer van deze tijd. Dat is leuk in een Wereld vol ongeletterden a la 1895.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:45 schreef Ryon het volgende:
Sowieso een andere punt:
De opkomst bij referenda is traditioneel laag. Bij het Europese grondwetreferendum stemde iets meer 38% van het totaal aantal stemgerechtigden tegen de grondwet, wat 61% was van de mensen die de moeite namen om op te komen dagen. In hoeverre kan je als bestuur daar enige bindende legitimiteit aan ontlenen als 62% van de bevolking of niet kwam opdagen of tegen stemden?
Dat dit als signaal opgepikt kan worden staat buiten kijf, maar dat signaal pikt men ook op door middel van een Maurice de Hond peiling. Die aanzienlijk goedkoper is.
Het idee van een representatieve democratie is ook dat het volk de bevoegdheid tot het nemen van ingewikkelde beslissingen overlaat aan een delegatie van vertegenwoordigers die zij daartoe capabel acht. Wie capabel genoeg is wordt weer bepaald door het volk zelf. Mocht een meerderheid van deze vertegenwoordigers ergens voor zijn, dan is het merkwaardig dat een minderheid van het volk een veto zou kunnen uitspreken.
we zouden voor alles direct moeten kunnen stemmen. Via internet is dat prima te regelen. Dat is pas democratie.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:49 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
In de recente geschiedenis is alleen 2005 een landelijk referendum gehouden. Dat vind ik wat karig om te vertrouwen op een bindend referendum. Begin eerst meer referenda op kleine schaal te houden en het streven zou moeten zijn om uiteindelijk landelijk bindende referenda te houden.
Ik ben voor stemcomputers, maar die waren al niet betrouwbaar laat staan het internet.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
we zouden voor alles direct moeten kunnen stemmen. Via internet is dat prima te regelen. Dat is pas democratie.
en dan het risico lopen dat mensen hun informatie halen uit sites als 'vrijspreker' zeker? nee, dank je.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
we zouden voor alles direct moeten kunnen stemmen. Via internet is dat prima te regelen. Dat is pas democratie.
quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Geen reden om het niet te doen hooguit een reden om het systeem wel betrouwbaar te maken.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:51 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Ik ben voor stemcomputers, maar die waren al niet betrouwbaar laat staan het internet.
Wat dacht je van de opkomst bij EU verkiezingen?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:45 schreef Ryon het volgende:
Sowieso een andere punt:
De opkomst bij referenda is traditioneel laag. Bij het Europese grondwetreferendum stemde iets meer 38% van het totaal aantal stemgerechtigden tegen de grondwet, wat 61% was van de mensen die de moeite namen om op te komen dagen. In hoeverre kan je als bestuur daar enige bindende legitimiteit aan ontlenen als 62% van de bevolking of niet kwam opdagen of tegen stemden?
ze zijn verplicht er een debat over te houden. daarin zullen de gevestigde partijen het met elkaar eens zijn, en zal uit het debat niks komen. volk nog kwader, nieuwe initiatieven, totdat een keer de maat vol is. op wat voor manier dan ook.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 18:14 schreef karton2 het volgende:
Het Burgerforum-eu is overigens door de 40.000 heen gegaan.
Ik ben benieuwd welke invloed dit gaat hebben op de politiek en op de sentimenten van de bevolking.
Statistisch gezien is het tegenwoordig de top-15% (de jongere parlementariërns, ministers, en leerlingministers (staatssecretarissen)). Het hangt echter van het vakgebied af, het ene vakgebied is selectiever dan het andere. Ik vind het een gewaagde stelling dat iedereen die een WO-opleiding afrondt over academisch denkniveau beschikt, wat dat ook moet voorstellen. Lang niet iedereen moet een originele thesis schrijven om af te studeren, er zijn ook opleidingen waarbij wat simpel enquêtewerk en het statistisch verwerken van de hieruit resulterende data volstaat.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:26 schreef AmaninFull het volgende:
[..]
Twijfels? Zal ik je de feiten even geven? In het Parlement en de Regering zit de top 10% van Nederland, vrijwel iedereen heeft daar aangetoond een academisch denkniveau te bezitten.
Oh, ik zou hele verhandelingen kunnen schrijven wat er precies mis is met het EP en waarom dat een probleem is. Gebrek aan legitimiteit vanwege de lage opkomst is er slechts een van. Maar is een interessant aspect om te belichten.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 18:12 schreef karton2 het volgende:
[..]
Wat dacht je van de opkomst bij EU verkiezingen?
Gemiddeld kwamen er in 2009 er zo'n 43% van álle stemgerechtige Europeanen opdagen, in Nederland lag dat percentage op 37%.
In 1999 kwam maar 30% van de Nederlanders hun stem uitbrengen.
Ondanks dat een sterkte minderheid niet komt stemmen schuift men toch meer macht te verschuiven naar het EU parlement.
Sinds '79 zakt de opkomst per verkiezing en sinds 1999 is de opkomst zelfs een minderheid geworden.
Daarom dezelfde vraag: "In hoeverre kan je als bestuur daar enige bindende legitimiteit aan ontlenen als 62% 57% van de bevolking of niet kwam opdagen of tegen stemden?"
Hoewel parlementariërs over het algemeen geen domme mensen zijn, zou ik er inderdaad niet zonder meer vanuit gaan dat zij allemaal over een academische graad beschikken of zelfs bewezen hebben over genoeg capaciteiten te beschikken om een dergelijke verantwoordelijke taak aan te kunnen. De SP heeft hier trouwens een belangrijk aandeel in. Er gaan ook stemmen op die vinden dat parlementariërs juist niet allemaal hoger opgeleid moeten zijn. Ben ik zelf een tegenstander van, maar goed, dat is aan 'het volk' om te beslissen wanneer zij gaan stemmen.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 20:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Statistisch gezien is het tegenwoordig de top-15% (de jongere parlementariërns, ministers, en leerlingministers (staatssecretarissen). Het hangt echter van het vakgebied af, het ene vakgebied is selectiever dan het andere. Ik vind het een gewaagde stelling dat iedereen die een WO-opleiding afrondt over academisch denkniveau beschikt, wat dat ook moet voorstellen. Lang niet iedereen moet een originele thesis schrijven om af te studeren, er zijn ook opleidingen waarbij wat simpel enquêtewerk en het statistisch verwerken van de hieruit resulterende data volstaat.
Daar ben ik het mee eens. Het is niettemin een interessant onderwerp van onderzoek waarom en wanneer iemand 'corrupt' wordt en waarom in Nederland dat een relatieve zeldzaamheid is. Zal ongetwijfeld al een boel over gepubliceerd zijn.quote:Het is echter de vraag in welke mate dit er toe doet want volstaat het überhaupt dat iemand een academicus is? Het is een essentiële maar onvoldoende voorwaarde. Volgens mij zijn er zat voorbeelden van corrupte regimes die werden geleid door hoogopgeleide bestuurders en parlementariërs. Ik denk bijv. aan de oude Sovjet-Unie en in mindere mate aan China (veel ingenieurs in de leiding maar niet echt een democratisch regime). Ook universitair geschoolde mensen zijn slechts mensen, zij zijn minstens zo vatbaar voor corruptie als laaggeschoolde mensen. Een samenleving kan corruptie slechts minimaliseren door voor voldoende checks and balances te zorgen en door continue waakzaam te zijn. Elk land kan in een relatief korte tijd veel corruptie krijgen zo gauw die waakzaamheid verslapt. Dit is een van de redenen dat de vrijheid van meningsuiting essentiëel is voor het in stand houden van een democratie, de media kunnen in belangrijke mate maatschappelijke debatten leiden en zodoende kan de vinger op de zere plaats worden gelegd zodat bijv. kan worden gecontroleerd of dat die checks and balances nog in orde zijn en of dat het in de praktijk een beetje fatsoenlijk wordt uitgevoerd.
Daar staat dan weer tegenover dat volgens deze bron de Reichsamtsleiter van de Nationaal-Socialistische Docentenbond (kennelijk Walter Schultze) Hallstein in oktober 1938 karakteriseerde als iemand die op politiek gebied “met een zekere voorzichtigheid” beoordeeld moest worden; hij was enerzijds een formalist die zich wel aanpaste aan de nieuwe orde, maar gaf anderzijds toch telkens weer blijk van een “uiterst kritische instelling jegens het nationaal-socialisme en zijn ideeën”. Hij zou volgens de NSDAP-partijfunctionaris “niets bijzonder vruchtbaars voor de opbouw van een nationaal-socialistisch recht presteren” en “zich in levensbeschouwelijke en politieke dingen nooit vastleggen”. Uiterst kritisch, weinig initiatief tonen, zich politiek niet vastleggen (hij was ook geen NSDAP-lid). Dat staat op nogal gespannen voet met het hierboven geschetste beeld van Hallstein als fanatieke nazi.quote:
Ik durf te veronderstellen dat een minderheid van de parlementariërs een 'academisch denkniveau' heeft, wat dat ook inhoudt. Dat bleek m.i. bijvoorbeeld bij de behandeling van die Halbeheffing. Ook de senatoren lieten wat steekjes vallen maar de behandeling van dit wetsvoorstel in het senaat was toch heel wat scherper dan de behandeling van dit wetsvoorstel in het parlement.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 22:14 schreef Ryon het volgende:
Hoewel parlementariërs over het algemeen geen domme mensen zijn, zou ik er inderdaad niet zonder meer vanuit gaan dat zij allemaal over een academische graad beschikken of zelfs bewezen hebben over genoeg capaciteiten te beschikken om een dergelijke verantwoordelijke taak aan te kunnen.
In alle eerlijkheid, er zijn wat SP-parlementariërs die ik inhoudelijk gezien te licht vind voor dit werk maar ik word toch ook niet vrolijk wanneer ik een idioot als Ton Elias (VVD) hoor spreken. Halbe Zijlstra (VVD), Bleker (CDA), van der Hoeven (CDA) en Dijksma (PvdA) zijn ook bepaald geen intellectuele zwaargewichten. Ik vrees dat het bij elke politieke partij die voldoende parlementariërs levert en dus ook vaak regeringsverantwoordelijkheid krijgt (met de SP als uitzondering gezien het cordon tegen de SP) gebeurt en misschien is het wel onvermijdelijk dat dit op termijn gebeurt aangezien het verdomd moeilijk is om te voorkomen dat mensen via netwerken zo'n functie krijgen in plaats van omwille van hun kwaliteiten.quote:De SP heeft hier trouwens een belangrijk aandeel in.
Sowieso moeten bestuurders en senatoren een goede WO-opleiding hebben gevolgd. Ik denk dat het belangrijk is dat een groot deel van de parlementariërs een goede WO-opleiding heeft gevolgd omdat dit de kans vergroot dat alle relevante argumenten aan bod komen bij de behandeling van de wetsvoorstellen en dat problemen worden geconstateerd en oplossingen voor problemen worden gevonden. Ik ben er niet zeker van dat alle parlementariërs hoogopgeleid hoeven te zijn. Het lijkt me in ieder geval goed dat er ook wat mensen in het parlement zitten die de mindere kant van de maatschappij kennen zodat er aandacht is in het parlement voor de noden van de mensen die het minder goed getroffen hebben. Dat kunnen ook academici zijn.quote:Er gaan ook stemmen op die vinden dat parlementariërs juist niet allemaal hoger opgeleid moeten zijn. Ben ik zelf een tegenstander van, maar goed, dat is aan 'het volk' om te beslissen wanneer zij gaan stemmen.
Dit soort mensen zijn ras opportunisten. Dat hij na de oorlog alles ontkent wil nog niet zeggen dat dat ook waar is. Ik wil niet impliceren dat hij verantwoordelijk is voor de Holocaust maar hij was wel een rader in de nazi machine.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 23:59 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Daar staat dan weer tegenover dat volgens deze bron de Reichsamtsleiter van de Nationaal-Socialistische Docentenbond (kennelijk Walter Schultze) Hallstein in oktober 1938 karakteriseerde als iemand die op politiek gebied “met een zekere voorzichtigheid” beoordeeld moest worden; hij was enerzijds een formalist die zich wel aanpaste aan de nieuwe orde, maar gaf anderzijds toch telkens weer blijk van een “uiterst kritische instelling jegens het nationaal-socialisme en zijn ideeën”. Hij zou volgens de NSDAP-partijfunctionaris “niets bijzonder vruchtbaars voor de opbouw van een nationaal-socialistisch recht presteren” en “zich in levensbeschouwelijke en politieke dingen nooit vastleggen”. Uiterst kritisch, weinig initiatief tonen, zich politiek niet vastleggen (hij was ook geen NSDAP-lid). Dat staat op nogal gespannen voet met het hierboven geschetste beeld van Hallstein als fanatieke nazi.
Zoals gewoonlijk weer eens kort door de bocht. Dat Hallstein, naar het zich aan laat zien, niet eigenhandig Joden heeft vermoord pleit hem nog niet vrij als nazi. De EU is een nazi instituut.quote:Op woensdag 6 maart 2013 09:33 schreef KoosVogels het volgende:
Hallstein was een opportunist, die wel een nazi was, maar niet verantwoordelijk voor de Holocaust. Conclusie: de EU is verderfelijk.
Heel bijzonder geredeneerd.
Het gaat er alleen maar om of het feiten zijn of fictie. Wie de misstanden aan de kaak stelt doet er niet toe of is het pas waar als het in de Trouw staat?quote:
Ja, het is inderdaad mijn redenering die kort door de bocht isquote:Op woensdag 6 maart 2013 12:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zoals gewoonlijk weer eens kort door de bocht. Dat Hallstein, naar het zich aan laat zien, niet eigenhandig Joden heeft vermoord pleit hem nog niet vrij als nazi. De EU is een nazi instituut.
Zo is het. Flink blijven ontkennen.quote:Op woensdag 6 maart 2013 12:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, het is inderdaad mijn redenering die kort door de bocht is
Omdat een van de oprichters van de EU gelieerd was aan de nazi-partij, is de EU een nazi-instituut.quote:Op woensdag 6 maart 2013 12:54 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zo is het. Flink blijven ontkennen.
Aan de punten 2, 3 en 4 wordt voldaan.quote:1. Uw voorstel is nieuw: de laatste twee jaar is het onderwerp niet in de Tweede Kamer aan de orde geweest.
2. Uw voorstel gaat over een onderwerp waarover de Tweede Kamer beslist, dus over een kwestie die de rijksoverheid en níet een andere overheid aangaat en géén privé-kwestie is.
3. Uw voorstel mag niet indruisen tegen in ons land diep gewortelde normen en waarden.
4. Uw voorstel gaat niet over de Grondwet, de belastingen of de begrotingswetten.
Hieruit concludeer ik dat hun burgerinitiatief ongeldig is omdat er korter dan twee jaar geleden al over is gestemd.quote:dat indien toch nieuwe bevoegdheden worden overgedragen, een referendum wordt gehouden waarin de Nederlandse bevolking zich over die bevoegdheidsoverdracht kan uitspreken.
Hangt van de beoordelingscommissie af. In principe is het voldoende om het initiatief niet-ontvankelijk te verklaren, maar er is in het verleden al kritiek geweest op het feit dat ruim 2/3 van alle initiatieven wordt afgekeurd omdat het een keer terloops in een debat of Kamercommissie werd genoemd dus misschien zijn ze er nu wat soepeler mee.quote:
Je vergelijking gaat niet op, compleet onzinnig, dat ten eerste. t.a.v. Het tweede deel van je tekst, jawel, dat is wel een vrijbrief. Uitleggen heeft totaal geen zin en werkt zelfs averechts, het volk heeft geen enkele baat bij politieke participatie, en kan daar uberhaupt niet de interesse en de moeite voor opbrengen. Pas wanneer de elite (dus de 10%) volledig voorbijgaat aan de belangen van het volk, die niet al te complex en al te fijnzinnig zijn en daarom dus moeilijk te schenden zijn, dan pas krijgt het volk haar stem. Het spreekt voor zich dat we nu lichtjaren van dat stadium af zitten.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, die parlementariers mogen dan academici zijn met een aangetoond denkniveau, dat wil nog niet zeggen dat ze ook maar iets zinnigs kunnen zeggen over de consequenties die besluiten over Europa zullen gaan hebben.
Om een vergelijking te maken: natuurkundigen weten net als jij en ik niet wat de Big Bang heeft veroorzaakt. En dan maakt het ook niet uit of je dat aan een natuurkundige vraagt of aan een vmbo'er. Het ene antwoord is dan niet aantoonbaar beter dan het andere.
En zoals gezegd... zelfs als politici daar wel iets zinnigs over kunnen zeggen, dan nog is dat geen vrijbrief om de mening van de meerderheid van het volk te negeren. Dan ligt er op zijn best een taak om het uit te leggen.
Ik be positief gestemd over het gros van de parlementariers en ik denk dat als je een universitaire studie hebt afgerond je wel hebt aangetoond over een bepaald denkniveau te beschikken. Voor de rest sluit ik me bij je aan dat daarmee nog niet alles is opgelost, uiteraard.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 20:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Statistisch gezien is het tegenwoordig de top-15% (de jongere parlementariërns, ministers, en leerlingministers (staatssecretarissen)). Het hangt echter van het vakgebied af, het ene vakgebied is selectiever dan het andere. Ik vind het een gewaagde stelling dat iedereen die een WO-opleiding afrondt over academisch denkniveau beschikt, wat dat ook moet voorstellen. Lang niet iedereen moet een originele thesis schrijven om af te studeren, er zijn ook opleidingen waarbij wat simpel enquêtewerk en het statistisch verwerken van de hieruit resulterende data volstaat.
Het is echter de vraag in welke mate dit er toe doet want volstaat het überhaupt dat iemand een academicus is? Het is een essentiële maar onvoldoende voorwaarde. Volgens mij zijn er zat voorbeelden van corrupte regimes die werden geleid door hoogopgeleide bestuurders en parlementariërs. Ik denk bijv. aan de oude Sovjet-Unie en in mindere mate aan China (veel ingenieurs in de leiding maar niet echt een democratisch regime). Ook universitair geschoolde mensen zijn slechts mensen, zij zijn minstens zo vatbaar voor corruptie als laaggeschoolde mensen. Een samenleving kan corruptie slechts minimaliseren door voor voldoende checks and balances te zorgen en door continue waakzaam te zijn. Elk land kan in een relatief korte tijd veel corruptie krijgen zo gauw die waakzaamheid verslapt. Dit is een van de redenen dat de vrijheid van meningsuiting essentiëel is voor het in stand houden van een democratie, de media kunnen in belangrijke mate maatschappelijke debatten leiden en zodoende kan de vinger op de zere plaats worden gelegd zodat bijv. kan worden gecontroleerd of dat die checks and balances nog in orde zijn en of dat het in de praktijk een beetje fatsoenlijk wordt uitgevoerd.
Goed beargumenteerd ook. Hiermee bestrijd je echt mijn argumenten. Hoe lang heb je daarvoor gestudeerd?quote:Op woensdag 6 maart 2013 17:52 schreef AmaninFull het volgende:
[..]
Je vergelijking gaat niet op, compleet onzinnig, dat ten eerste.
Redelijke kans dat het alsnog op de agenda komt, inderdaad.quote:Op woensdag 6 maart 2013 16:51 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hangt van de beoordelingscommissie af. In principe is het voldoende om het initiatief niet-ontvankelijk te verklaren, maar er is in het verleden al kritiek geweest op het feit dat ruim 2/3 van alle initiatieven wordt afgekeurd omdat het een keer terloops in een debat of Kamercommissie werd genoemd dus misschien zijn ze er nu wat soepeler mee.
Ik verbaas mij keer op keer dat een groepje onwetende politici even kan besluiten om ons de euro in te loodsen. Het leeuwendeel heeft sinds de middelbare school geen economieboek meer aangeraakt, maar zij weten wel even dat het goed voor ons is om in de euro te stappen (ingefluisterd door de Shell's en Akzo's van deze wereld.)quote:Op maandag 4 maart 2013 15:59 schreef Dwersdriever het volgende:
Ik werd pas echt een voorstander van referenda toen ik een tijdje in politiek Den Haag mocht rondlopen tijdens een stage. De meeste leden van de Tweede Kamer zijn helemaal niet zo geweldig ingevoerd in allerlei onderwerpen als je zou denken. Op de eerste vraag kunnen ze op basis van politieke routine meestal wel antwoord geven, maar zodra je wat gedetailleerder over onderwerpen wil praten bleken ze amper op de hoogte van de inhoud en gevolgen van allerhande voorstellen die toen speelden.
Vaak wordt je verwezen naar een fractiespecialist, die zich iets meer heeft verdiept in het voorstel, wat betekent dat de representatieve democratie in feite beperkt wordt tot een handjevol mensen die iets van het onderwerp weten en voor de besluitvorming zorgen. Dat zorgt er ook voor dat de invloed van ambtenaren op het beleid, die vaak wel de details kennen, enorm groot is. De rest van de kamer is weinig meer dan stemvee dat bovendien gehouden is aan fractiediscipline en regeerakkoorden.
Het politiek debat en een academische discussie zijn natuurlijk compleet andere zaken. Een debat is helemaal geen afweging van de argumenten met voors- en tegens. Politieke debatten hangen aan elkaar van de wensgedachten, politieke dogma's en stokpaardjes. Voor een belangrijk deel is het ook een soort van ritueel waarbij het grootste deel van de betrokkenen op de automatische piloot draaien en waarbij de uitkomst vooraf al vaststaat.quote:Op woensdag 6 maart 2013 00:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik durf te veronderstellen dat een minderheid van de parlementariërs een 'academisch denkniveau' heeft, wat dat ook inhoudt. Dat bleek m.i. bijvoorbeeld bij de behandeling van die Halbeheffing. Ook de senatoren lieten wat steekjes vallen maar de behandeling van dit wetsvoorstel in het senaat was toch heel wat scherper dan de behandeling van dit wetsvoorstel in het parlement.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |