Obscuur?quote:
quote:Matthias Rath (born 1955 in Stuttgart, Germany) is a controversial doctor, businessman, and vitamin salesman ....
Rath claims that a program of nutritional supplements (which he calls "cellular medicine"), including formulations that he sells, can treat or cure diabetes, cardiovascular disease, cancer, and HIV/AIDS.
Interessant punt.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 13:34 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is mijn probleem sowieso met de mensen die achter burgerforum EU zitten. Van bijvoorbeeld (inmiddels emeritus hoogleraar) Tak moet je zijn staatsrechtelijk werk los zien van zijn persoonlijke strijd die hij al sinds oudsher voert tegen de nationale overheid, nu weer via een of ander burgerforum initiatief. Hoe serieus moet je dat nemen? Ik denk dat men zich op dit vlak gemakkelijk zand in de ogen laat strooien. Vandaar dat ik ook erg benieuwd ben naar wat men concreet wil gaan bereiken.
Mijn laatste zin zegt impliciet dat als er vaker een referendum zou worden gehouden, dan zou ik wel iets zien in een bindend referendum. Ik heb verder nergens gezegd dat ik louter bindende referenda zou willen. Mijn punt is juist dat ik de kiezer nog niet genoeg vertrouw voor een bindend referendum. Een raadplegend referendum is in mijn ogen een leuke tussenstap als het daadwerkelijk goed gaat met het organiseren van een referendum, dan zou je wel bindende referenda kunnen toestaan.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 09:41 schreef KoosVogels het volgende:
Sorry, maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik ben het met je eens dat een referendum niet bindend dient te zien, maar om dan louter raadgevende referenda toe te staan, is wel het meest domme wat je als politiek kunt doen. Stel dat je de uitkomsten ,van het raadgevende referenda keer op keer naast je neerlegt. Wat moet het stemvee daar dan van denken?
maar politici vertrouw je wel?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:26 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Mijn laatste zin zegt impliciet dat als er vaker een referendum zou worden gehouden, dan zou ik wel iets zien in een bindend referendum. Ik heb verder nergens gezegd dat ik louter bindende referenda zou willen. Mijn punt is juist dat ik de kiezer nog niet genoeg vertrouw voor een bindend referendum. Een raadplegend referendum is in mijn ogen een leuke tussenstap als het daadwerkelijk goed gaat met het organiseren van een referendum, dan zou je wel bindende referenda kunnen toestaan.
Voor nu wil ik liever een raadplegend referendum, aangezien er in Nederland nog te weinig ervaring is met het organiseren van referenda. Om voor zo'n belangrijk punt een bindend referendum toe te staan, gaat mij nog iets te ver.
Zoals ik eerder heb uitgelegd hebben we in Nederland te weinig ervaring met referenda. Ik zie een raadplegend referendum als een tussenstap en als het goed gaat dan wil ik graag een bindend referendum. Al moet ik wel toegeven dat de kans wel redelijk groot is dat het resultaat van het raadplegend referendum opzij worden geschoven.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:30 schreef dawg het volgende:
waarom dan toch geen voorstander van een bindend referendum?
Wat zouden de criteria moeten zijn waarmee we meten 'of het goed gaat'?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:34 schreef IkeDubaku99 het volgende:
en als het goed gaat dan wil ik graag een bindend referendum.
politici zouden toch wel in staat moeten zijn om zaken eerlijk en begrijpelijk uit te leggen, zonder externe belangen en dubbele agenda's. een referendum houden is geen rocket science natuurlijk.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:34 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Zoals ik eerder heb uitgelegd hebben we in Nederland te weinig ervaring met referenda. Ik zie een raadplegend referendum als een tussenstap en als het goed gaat dan wil ik graag een bindend referendum. Al moet ik wel toegeven dat de kans wel redelijk groot is dat het resultaat van het raadplegend referendum opzij worden geschoven.
quote:Op dinsdag 5 maart 2013 15:44 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Niet echt een nazi, zo te zien. En ook niet veroordeeld in Neurenberg.
[..]
quote:1936-1945, Hallstein was een lid van de omstreden Nazi vereniging “Rechts Wahrer” (wet beschermer), in het leven geroepen om de legale pijler te worden van het Europa onder controle van het Nazi/Kartel verbond. Op het logo van deze club siert natuurlijk ook het swastika kruis.
21-25 Juni 1938, Hallstein maakt deel uit van de officiële onderhandelingen tussen Nazi Duitsland en het fascistische Italië.
Januari 1939, Hallstein geeft zijn historische speech waarin hij in detail uitleg geeft over de legale structuur van het nieuwe Europa onder Nazi/IG Farben bewind.
1941-1945, Hallstein is Decaan van de economische en juridische faculteit aan de Universiteit in Frankfurt. Toevallig ook de stad waar het hoofdkwartier gevestigd was van IG Farben, het grootste chemisch bedrijf in de wereld en belangrijkste financier van het Nazi bewind.
1945, Hallstein wordt door de Geallieerden ondervraagd over zijn Nazi connecties. In een officiële verklaring en in zijn eigen handschrift ontkent Hallstein botweg enige andere banden met de Nazi’s en hun bewind gehad te hebben, dan een toeschouwer. In volstrekte tegenstelling tot officieel geregistreerde documenten – inclusief een in 1936 gezworen eed van trouw aan de Nazi’s – ontkent hij ooit lid te zijn geweest van een Nazi organisatie, noch een voorstander te zijn geweest van de Nazi ideologie. Desalniettemin accepteerden de geallieerden deze verklaring als de waarheid.
1950, Omdat de geallieerden de leugens over zijn Nazi verleden geloofden, kon Hallstein in 1950 adviseur worden van de Duitse Bonds Kanselaar Adenauer, waarbij hij ook een leidinggevende adviesrol kreeg toebedeeld in het buitenlandse beleid.
1950-1957, Hallstein was het politieke meesterbrein tijdens de onderhandelingen die uiteindelijk leidden tot het Verdragen van Rome en vervolgens de oprichting van de EU. De volgende verdragen zijn hierbij van belang, en voor elk verdrag geldt dat Hallstein en zijn team de leidinggevende advocaten waren:
1) 1951 Parijs Europese Gemeenschap voor Kool en Staal
2) 1954 Parijs Europese Defensie Gemeenschap
3) 1957 Rome Europese Economische Gemeenschap
4) 1957 Rome Europse Atoom Energie Gemeenschap Euratom
25 Maart 1957, Oprichting van de Brusselse EU met Hallstein zijn handtekening als een van de twaalf.
1958-1967, Hallstein is de eerste voorzitter van de nieuw opgerichte Europese Commissie. In deze tien jaar heerst hij over Europa en kan hij zijn plannen verder tot uitvoering brengen met de hulp van duizenden hulptroepen en alles ten dienste van het bedrijfskartel.
Laat ik het zo zeggen. Als veel 'kinderziektes' zijn verholpen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan welke dingen (de vragen) worden voorgelegd in een referendum, maar je kunt ook denken aan de procedure erom heen (wat wordt er gedaan met het resultaat van de gekozen burgemeester). De procedure moet in mijn ogen gesmeerd gaan. Organiseer voor mijn part gewoon diverse referenda in kleine gemeentes zodat je kan zien wat er goed gaat en wat er niet goed gaat.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:36 schreef Janneke141 het volgende:
Wat zouden de criteria moeten zijn waarmee we meten 'of het goed gaat'?
Hoeveel ervaring moet je ermee hebben? Vraag aan het volk wat ze willen en houdt ze een paar keuzes voor. Hoe moeilijk kan het zijn? Of zouden politici stiekem niet zo'n voorstander van echte democratie zijn?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:34 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Zoals ik eerder heb uitgelegd hebben we in Nederland te weinig ervaring met referenda. Ik zie een raadplegend referendum als een tussenstap en als het goed gaat dan wil ik graag een bindend referendum. Al moet ik wel toegeven dat de kans wel redelijk groot is dat het resultaat van het raadplegend referendum opzij worden geschoven.
In de recente geschiedenis is alleen 2005 een landelijk referendum gehouden. Dat vind ik wat karig om te vertrouwen op een bindend referendum. Begin eerst meer referenda op kleine schaal te houden en het streven zou moeten zijn om uiteindelijk landelijk bindende referenda te houden.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:44 schreef Paper_Tiger het volgende:
Hoeveel ervaring moet je ermee hebben? Vraag aan het volk wat ze willen en houdt ze een paar keuzes voor. Hoe moeilijk kan het zijn? Of zouden politici stiekem niet zo'n voorstander van echte democratie zijn?
Representatieve democratie is niet meer van deze tijd. Dat is leuk in een Wereld vol ongeletterden a la 1895.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:45 schreef Ryon het volgende:
Sowieso een andere punt:
De opkomst bij referenda is traditioneel laag. Bij het Europese grondwetreferendum stemde iets meer 38% van het totaal aantal stemgerechtigden tegen de grondwet, wat 61% was van de mensen die de moeite namen om op te komen dagen. In hoeverre kan je als bestuur daar enige bindende legitimiteit aan ontlenen als 62% van de bevolking of niet kwam opdagen of tegen stemden?
Dat dit als signaal opgepikt kan worden staat buiten kijf, maar dat signaal pikt men ook op door middel van een Maurice de Hond peiling. Die aanzienlijk goedkoper is.
Het idee van een representatieve democratie is ook dat het volk de bevoegdheid tot het nemen van ingewikkelde beslissingen overlaat aan een delegatie van vertegenwoordigers die zij daartoe capabel acht. Wie capabel genoeg is wordt weer bepaald door het volk zelf. Mocht een meerderheid van deze vertegenwoordigers ergens voor zijn, dan is het merkwaardig dat een minderheid van het volk een veto zou kunnen uitspreken.
we zouden voor alles direct moeten kunnen stemmen. Via internet is dat prima te regelen. Dat is pas democratie.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:49 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
In de recente geschiedenis is alleen 2005 een landelijk referendum gehouden. Dat vind ik wat karig om te vertrouwen op een bindend referendum. Begin eerst meer referenda op kleine schaal te houden en het streven zou moeten zijn om uiteindelijk landelijk bindende referenda te houden.
Ik ben voor stemcomputers, maar die waren al niet betrouwbaar laat staan het internet.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
we zouden voor alles direct moeten kunnen stemmen. Via internet is dat prima te regelen. Dat is pas democratie.
en dan het risico lopen dat mensen hun informatie halen uit sites als 'vrijspreker' zeker? nee, dank je.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
we zouden voor alles direct moeten kunnen stemmen. Via internet is dat prima te regelen. Dat is pas democratie.
quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
we zouden voor alles direct moeten kunnen stemmen. Via internet is dat prima te regelen. Dat is pas democratie.
Geen reden om het niet te doen hooguit een reden om het systeem wel betrouwbaar te maken.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:51 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Ik ben voor stemcomputers, maar die waren al niet betrouwbaar laat staan het internet.
Wat dacht je van de opkomst bij EU verkiezingen?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:45 schreef Ryon het volgende:
Sowieso een andere punt:
De opkomst bij referenda is traditioneel laag. Bij het Europese grondwetreferendum stemde iets meer 38% van het totaal aantal stemgerechtigden tegen de grondwet, wat 61% was van de mensen die de moeite namen om op te komen dagen. In hoeverre kan je als bestuur daar enige bindende legitimiteit aan ontlenen als 62% van de bevolking of niet kwam opdagen of tegen stemden?
ze zijn verplicht er een debat over te houden. daarin zullen de gevestigde partijen het met elkaar eens zijn, en zal uit het debat niks komen. volk nog kwader, nieuwe initiatieven, totdat een keer de maat vol is. op wat voor manier dan ook.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 18:14 schreef karton2 het volgende:
Het Burgerforum-eu is overigens door de 40.000 heen gegaan.
Ik ben benieuwd welke invloed dit gaat hebben op de politiek en op de sentimenten van de bevolking.
Statistisch gezien is het tegenwoordig de top-15% (de jongere parlementariërns, ministers, en leerlingministers (staatssecretarissen)). Het hangt echter van het vakgebied af, het ene vakgebied is selectiever dan het andere. Ik vind het een gewaagde stelling dat iedereen die een WO-opleiding afrondt over academisch denkniveau beschikt, wat dat ook moet voorstellen. Lang niet iedereen moet een originele thesis schrijven om af te studeren, er zijn ook opleidingen waarbij wat simpel enquêtewerk en het statistisch verwerken van de hieruit resulterende data volstaat.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:26 schreef AmaninFull het volgende:
[..]
Twijfels? Zal ik je de feiten even geven? In het Parlement en de Regering zit de top 10% van Nederland, vrijwel iedereen heeft daar aangetoond een academisch denkniveau te bezitten.
Oh, ik zou hele verhandelingen kunnen schrijven wat er precies mis is met het EP en waarom dat een probleem is. Gebrek aan legitimiteit vanwege de lage opkomst is er slechts een van. Maar is een interessant aspect om te belichten.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 18:12 schreef karton2 het volgende:
[..]
Wat dacht je van de opkomst bij EU verkiezingen?
Gemiddeld kwamen er in 2009 er zo'n 43% van álle stemgerechtige Europeanen opdagen, in Nederland lag dat percentage op 37%.
In 1999 kwam maar 30% van de Nederlanders hun stem uitbrengen.
Ondanks dat een sterkte minderheid niet komt stemmen schuift men toch meer macht te verschuiven naar het EU parlement.
Sinds '79 zakt de opkomst per verkiezing en sinds 1999 is de opkomst zelfs een minderheid geworden.
Daarom dezelfde vraag: "In hoeverre kan je als bestuur daar enige bindende legitimiteit aan ontlenen als 62% 57% van de bevolking of niet kwam opdagen of tegen stemden?"
Hoewel parlementariërs over het algemeen geen domme mensen zijn, zou ik er inderdaad niet zonder meer vanuit gaan dat zij allemaal over een academische graad beschikken of zelfs bewezen hebben over genoeg capaciteiten te beschikken om een dergelijke verantwoordelijke taak aan te kunnen. De SP heeft hier trouwens een belangrijk aandeel in. Er gaan ook stemmen op die vinden dat parlementariërs juist niet allemaal hoger opgeleid moeten zijn. Ben ik zelf een tegenstander van, maar goed, dat is aan 'het volk' om te beslissen wanneer zij gaan stemmen.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 20:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Statistisch gezien is het tegenwoordig de top-15% (de jongere parlementariërns, ministers, en leerlingministers (staatssecretarissen). Het hangt echter van het vakgebied af, het ene vakgebied is selectiever dan het andere. Ik vind het een gewaagde stelling dat iedereen die een WO-opleiding afrondt over academisch denkniveau beschikt, wat dat ook moet voorstellen. Lang niet iedereen moet een originele thesis schrijven om af te studeren, er zijn ook opleidingen waarbij wat simpel enquêtewerk en het statistisch verwerken van de hieruit resulterende data volstaat.
Daar ben ik het mee eens. Het is niettemin een interessant onderwerp van onderzoek waarom en wanneer iemand 'corrupt' wordt en waarom in Nederland dat een relatieve zeldzaamheid is. Zal ongetwijfeld al een boel over gepubliceerd zijn.quote:Het is echter de vraag in welke mate dit er toe doet want volstaat het überhaupt dat iemand een academicus is? Het is een essentiële maar onvoldoende voorwaarde. Volgens mij zijn er zat voorbeelden van corrupte regimes die werden geleid door hoogopgeleide bestuurders en parlementariërs. Ik denk bijv. aan de oude Sovjet-Unie en in mindere mate aan China (veel ingenieurs in de leiding maar niet echt een democratisch regime). Ook universitair geschoolde mensen zijn slechts mensen, zij zijn minstens zo vatbaar voor corruptie als laaggeschoolde mensen. Een samenleving kan corruptie slechts minimaliseren door voor voldoende checks and balances te zorgen en door continue waakzaam te zijn. Elk land kan in een relatief korte tijd veel corruptie krijgen zo gauw die waakzaamheid verslapt. Dit is een van de redenen dat de vrijheid van meningsuiting essentiëel is voor het in stand houden van een democratie, de media kunnen in belangrijke mate maatschappelijke debatten leiden en zodoende kan de vinger op de zere plaats worden gelegd zodat bijv. kan worden gecontroleerd of dat die checks and balances nog in orde zijn en of dat het in de praktijk een beetje fatsoenlijk wordt uitgevoerd.
Daar staat dan weer tegenover dat volgens deze bron de Reichsamtsleiter van de Nationaal-Socialistische Docentenbond (kennelijk Walter Schultze) Hallstein in oktober 1938 karakteriseerde als iemand die op politiek gebied “met een zekere voorzichtigheid” beoordeeld moest worden; hij was enerzijds een formalist die zich wel aanpaste aan de nieuwe orde, maar gaf anderzijds toch telkens weer blijk van een “uiterst kritische instelling jegens het nationaal-socialisme en zijn ideeën”. Hij zou volgens de NSDAP-partijfunctionaris “niets bijzonder vruchtbaars voor de opbouw van een nationaal-socialistisch recht presteren” en “zich in levensbeschouwelijke en politieke dingen nooit vastleggen”. Uiterst kritisch, weinig initiatief tonen, zich politiek niet vastleggen (hij was ook geen NSDAP-lid). Dat staat op nogal gespannen voet met het hierboven geschetste beeld van Hallstein als fanatieke nazi.quote:
Ik durf te veronderstellen dat een minderheid van de parlementariërs een 'academisch denkniveau' heeft, wat dat ook inhoudt. Dat bleek m.i. bijvoorbeeld bij de behandeling van die Halbeheffing. Ook de senatoren lieten wat steekjes vallen maar de behandeling van dit wetsvoorstel in het senaat was toch heel wat scherper dan de behandeling van dit wetsvoorstel in het parlement.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 22:14 schreef Ryon het volgende:
Hoewel parlementariërs over het algemeen geen domme mensen zijn, zou ik er inderdaad niet zonder meer vanuit gaan dat zij allemaal over een academische graad beschikken of zelfs bewezen hebben over genoeg capaciteiten te beschikken om een dergelijke verantwoordelijke taak aan te kunnen.
In alle eerlijkheid, er zijn wat SP-parlementariërs die ik inhoudelijk gezien te licht vind voor dit werk maar ik word toch ook niet vrolijk wanneer ik een idioot als Ton Elias (VVD) hoor spreken. Halbe Zijlstra (VVD), Bleker (CDA), van der Hoeven (CDA) en Dijksma (PvdA) zijn ook bepaald geen intellectuele zwaargewichten. Ik vrees dat het bij elke politieke partij die voldoende parlementariërs levert en dus ook vaak regeringsverantwoordelijkheid krijgt (met de SP als uitzondering gezien het cordon tegen de SP) gebeurt en misschien is het wel onvermijdelijk dat dit op termijn gebeurt aangezien het verdomd moeilijk is om te voorkomen dat mensen via netwerken zo'n functie krijgen in plaats van omwille van hun kwaliteiten.quote:De SP heeft hier trouwens een belangrijk aandeel in.
Sowieso moeten bestuurders en senatoren een goede WO-opleiding hebben gevolgd. Ik denk dat het belangrijk is dat een groot deel van de parlementariërs een goede WO-opleiding heeft gevolgd omdat dit de kans vergroot dat alle relevante argumenten aan bod komen bij de behandeling van de wetsvoorstellen en dat problemen worden geconstateerd en oplossingen voor problemen worden gevonden. Ik ben er niet zeker van dat alle parlementariërs hoogopgeleid hoeven te zijn. Het lijkt me in ieder geval goed dat er ook wat mensen in het parlement zitten die de mindere kant van de maatschappij kennen zodat er aandacht is in het parlement voor de noden van de mensen die het minder goed getroffen hebben. Dat kunnen ook academici zijn.quote:Er gaan ook stemmen op die vinden dat parlementariërs juist niet allemaal hoger opgeleid moeten zijn. Ben ik zelf een tegenstander van, maar goed, dat is aan 'het volk' om te beslissen wanneer zij gaan stemmen.
Dit soort mensen zijn ras opportunisten. Dat hij na de oorlog alles ontkent wil nog niet zeggen dat dat ook waar is. Ik wil niet impliceren dat hij verantwoordelijk is voor de Holocaust maar hij was wel een rader in de nazi machine.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 23:59 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Daar staat dan weer tegenover dat volgens deze bron de Reichsamtsleiter van de Nationaal-Socialistische Docentenbond (kennelijk Walter Schultze) Hallstein in oktober 1938 karakteriseerde als iemand die op politiek gebied “met een zekere voorzichtigheid” beoordeeld moest worden; hij was enerzijds een formalist die zich wel aanpaste aan de nieuwe orde, maar gaf anderzijds toch telkens weer blijk van een “uiterst kritische instelling jegens het nationaal-socialisme en zijn ideeën”. Hij zou volgens de NSDAP-partijfunctionaris “niets bijzonder vruchtbaars voor de opbouw van een nationaal-socialistisch recht presteren” en “zich in levensbeschouwelijke en politieke dingen nooit vastleggen”. Uiterst kritisch, weinig initiatief tonen, zich politiek niet vastleggen (hij was ook geen NSDAP-lid). Dat staat op nogal gespannen voet met het hierboven geschetste beeld van Hallstein als fanatieke nazi.
Zoals gewoonlijk weer eens kort door de bocht. Dat Hallstein, naar het zich aan laat zien, niet eigenhandig Joden heeft vermoord pleit hem nog niet vrij als nazi. De EU is een nazi instituut.quote:Op woensdag 6 maart 2013 09:33 schreef KoosVogels het volgende:
Hallstein was een opportunist, die wel een nazi was, maar niet verantwoordelijk voor de Holocaust. Conclusie: de EU is verderfelijk.
Heel bijzonder geredeneerd.
Het gaat er alleen maar om of het feiten zijn of fictie. Wie de misstanden aan de kaak stelt doet er niet toe of is het pas waar als het in de Trouw staat?quote:
Ja, het is inderdaad mijn redenering die kort door de bocht isquote:Op woensdag 6 maart 2013 12:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zoals gewoonlijk weer eens kort door de bocht. Dat Hallstein, naar het zich aan laat zien, niet eigenhandig Joden heeft vermoord pleit hem nog niet vrij als nazi. De EU is een nazi instituut.
Zo is het. Flink blijven ontkennen.quote:Op woensdag 6 maart 2013 12:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, het is inderdaad mijn redenering die kort door de bocht is
Omdat een van de oprichters van de EU gelieerd was aan de nazi-partij, is de EU een nazi-instituut.quote:Op woensdag 6 maart 2013 12:54 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zo is het. Flink blijven ontkennen.
Aan de punten 2, 3 en 4 wordt voldaan.quote:1. Uw voorstel is nieuw: de laatste twee jaar is het onderwerp niet in de Tweede Kamer aan de orde geweest.
2. Uw voorstel gaat over een onderwerp waarover de Tweede Kamer beslist, dus over een kwestie die de rijksoverheid en níet een andere overheid aangaat en géén privé-kwestie is.
3. Uw voorstel mag niet indruisen tegen in ons land diep gewortelde normen en waarden.
4. Uw voorstel gaat niet over de Grondwet, de belastingen of de begrotingswetten.
Hieruit concludeer ik dat hun burgerinitiatief ongeldig is omdat er korter dan twee jaar geleden al over is gestemd.quote:dat indien toch nieuwe bevoegdheden worden overgedragen, een referendum wordt gehouden waarin de Nederlandse bevolking zich over die bevoegdheidsoverdracht kan uitspreken.
Hangt van de beoordelingscommissie af. In principe is het voldoende om het initiatief niet-ontvankelijk te verklaren, maar er is in het verleden al kritiek geweest op het feit dat ruim 2/3 van alle initiatieven wordt afgekeurd omdat het een keer terloops in een debat of Kamercommissie werd genoemd dus misschien zijn ze er nu wat soepeler mee.quote:
Je vergelijking gaat niet op, compleet onzinnig, dat ten eerste. t.a.v. Het tweede deel van je tekst, jawel, dat is wel een vrijbrief. Uitleggen heeft totaal geen zin en werkt zelfs averechts, het volk heeft geen enkele baat bij politieke participatie, en kan daar uberhaupt niet de interesse en de moeite voor opbrengen. Pas wanneer de elite (dus de 10%) volledig voorbijgaat aan de belangen van het volk, die niet al te complex en al te fijnzinnig zijn en daarom dus moeilijk te schenden zijn, dan pas krijgt het volk haar stem. Het spreekt voor zich dat we nu lichtjaren van dat stadium af zitten.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, die parlementariers mogen dan academici zijn met een aangetoond denkniveau, dat wil nog niet zeggen dat ze ook maar iets zinnigs kunnen zeggen over de consequenties die besluiten over Europa zullen gaan hebben.
Om een vergelijking te maken: natuurkundigen weten net als jij en ik niet wat de Big Bang heeft veroorzaakt. En dan maakt het ook niet uit of je dat aan een natuurkundige vraagt of aan een vmbo'er. Het ene antwoord is dan niet aantoonbaar beter dan het andere.
En zoals gezegd... zelfs als politici daar wel iets zinnigs over kunnen zeggen, dan nog is dat geen vrijbrief om de mening van de meerderheid van het volk te negeren. Dan ligt er op zijn best een taak om het uit te leggen.
Ik be positief gestemd over het gros van de parlementariers en ik denk dat als je een universitaire studie hebt afgerond je wel hebt aangetoond over een bepaald denkniveau te beschikken. Voor de rest sluit ik me bij je aan dat daarmee nog niet alles is opgelost, uiteraard.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 20:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Statistisch gezien is het tegenwoordig de top-15% (de jongere parlementariërns, ministers, en leerlingministers (staatssecretarissen)). Het hangt echter van het vakgebied af, het ene vakgebied is selectiever dan het andere. Ik vind het een gewaagde stelling dat iedereen die een WO-opleiding afrondt over academisch denkniveau beschikt, wat dat ook moet voorstellen. Lang niet iedereen moet een originele thesis schrijven om af te studeren, er zijn ook opleidingen waarbij wat simpel enquêtewerk en het statistisch verwerken van de hieruit resulterende data volstaat.
Het is echter de vraag in welke mate dit er toe doet want volstaat het überhaupt dat iemand een academicus is? Het is een essentiële maar onvoldoende voorwaarde. Volgens mij zijn er zat voorbeelden van corrupte regimes die werden geleid door hoogopgeleide bestuurders en parlementariërs. Ik denk bijv. aan de oude Sovjet-Unie en in mindere mate aan China (veel ingenieurs in de leiding maar niet echt een democratisch regime). Ook universitair geschoolde mensen zijn slechts mensen, zij zijn minstens zo vatbaar voor corruptie als laaggeschoolde mensen. Een samenleving kan corruptie slechts minimaliseren door voor voldoende checks and balances te zorgen en door continue waakzaam te zijn. Elk land kan in een relatief korte tijd veel corruptie krijgen zo gauw die waakzaamheid verslapt. Dit is een van de redenen dat de vrijheid van meningsuiting essentiëel is voor het in stand houden van een democratie, de media kunnen in belangrijke mate maatschappelijke debatten leiden en zodoende kan de vinger op de zere plaats worden gelegd zodat bijv. kan worden gecontroleerd of dat die checks and balances nog in orde zijn en of dat het in de praktijk een beetje fatsoenlijk wordt uitgevoerd.
Goed beargumenteerd ook. Hiermee bestrijd je echt mijn argumenten. Hoe lang heb je daarvoor gestudeerd?quote:Op woensdag 6 maart 2013 17:52 schreef AmaninFull het volgende:
[..]
Je vergelijking gaat niet op, compleet onzinnig, dat ten eerste.
Redelijke kans dat het alsnog op de agenda komt, inderdaad.quote:Op woensdag 6 maart 2013 16:51 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hangt van de beoordelingscommissie af. In principe is het voldoende om het initiatief niet-ontvankelijk te verklaren, maar er is in het verleden al kritiek geweest op het feit dat ruim 2/3 van alle initiatieven wordt afgekeurd omdat het een keer terloops in een debat of Kamercommissie werd genoemd dus misschien zijn ze er nu wat soepeler mee.
Ik verbaas mij keer op keer dat een groepje onwetende politici even kan besluiten om ons de euro in te loodsen. Het leeuwendeel heeft sinds de middelbare school geen economieboek meer aangeraakt, maar zij weten wel even dat het goed voor ons is om in de euro te stappen (ingefluisterd door de Shell's en Akzo's van deze wereld.)quote:Op maandag 4 maart 2013 15:59 schreef Dwersdriever het volgende:
Ik werd pas echt een voorstander van referenda toen ik een tijdje in politiek Den Haag mocht rondlopen tijdens een stage. De meeste leden van de Tweede Kamer zijn helemaal niet zo geweldig ingevoerd in allerlei onderwerpen als je zou denken. Op de eerste vraag kunnen ze op basis van politieke routine meestal wel antwoord geven, maar zodra je wat gedetailleerder over onderwerpen wil praten bleken ze amper op de hoogte van de inhoud en gevolgen van allerhande voorstellen die toen speelden.
Vaak wordt je verwezen naar een fractiespecialist, die zich iets meer heeft verdiept in het voorstel, wat betekent dat de representatieve democratie in feite beperkt wordt tot een handjevol mensen die iets van het onderwerp weten en voor de besluitvorming zorgen. Dat zorgt er ook voor dat de invloed van ambtenaren op het beleid, die vaak wel de details kennen, enorm groot is. De rest van de kamer is weinig meer dan stemvee dat bovendien gehouden is aan fractiediscipline en regeerakkoorden.
Het politiek debat en een academische discussie zijn natuurlijk compleet andere zaken. Een debat is helemaal geen afweging van de argumenten met voors- en tegens. Politieke debatten hangen aan elkaar van de wensgedachten, politieke dogma's en stokpaardjes. Voor een belangrijk deel is het ook een soort van ritueel waarbij het grootste deel van de betrokkenen op de automatische piloot draaien en waarbij de uitkomst vooraf al vaststaat.quote:Op woensdag 6 maart 2013 00:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik durf te veronderstellen dat een minderheid van de parlementariërs een 'academisch denkniveau' heeft, wat dat ook inhoudt. Dat bleek m.i. bijvoorbeeld bij de behandeling van die Halbeheffing. Ook de senatoren lieten wat steekjes vallen maar de behandeling van dit wetsvoorstel in het senaat was toch heel wat scherper dan de behandeling van dit wetsvoorstel in het parlement.
Er zitten natuurlijk twee kanten aan: het mediadebat (welke ook op fok gevoerd wordt) en het inhoudelijke parlementaire debat waarvan een belangrijk deel ook buiten de kamer om gevoerd wordt.quote:Op donderdag 7 maart 2013 10:18 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Het politiek debat en een academische discussie zijn natuurlijk compleet andere zaken. Een debat is helemaal geen afweging van de argumenten met voors- en tegens. Politieke debatten hangen aan elkaar van de wensgedachten, politieke dogma's en stokpaardjes. Voor een belangrijk deel is het ook een soort van ritueel waarbij het grootste deel van de betrokkenen op de automatische piloot draaien en waarbij de uitkomst vooraf al vaststaat.
Ik krijg de sterke indruk dat mensen die de representatieve democratie verdedigen het niveau van het politieke debat en het kennisniveau van politici schromelijk overschatten.
Onzin.quote:Op donderdag 7 maart 2013 11:20 schreef HD9 het volgende:
beter te wachten tot de hele EU een keer uit elkaar valt, kan nooit lang meer duren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |