Laten we die regels dan ook gelijk toepassen op alle werkschuwen die nu onder het woordje handicap alleen nog maar geld kosten, wat we nooit blijvend kunnen betalen. Die sociale zekerheid is al veel te duur. Driekwart kan dan weer gewoon productief worden.quote:Op donderdag 14 februari 2013 10:39 schreef remlof het volgende:
[..]
We weten nu al dat we nooit meer dan een stuk of 30 F-35's kunnen betalen, dus als we ermee doorgaan kunnen we alle militaire vliegvelden op één na sluiten. Kan driekwart van het KLu-personeel ook meteen afzwaaien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
quote:Op donderdag 14 februari 2013 14:47 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Laten we die regels dan ook gelijk toepassen op alle werkschuwen die nu onder het woordje handicap alleen nog maar geld kosten, wat we nooit blijvend kunnen betalen. Die sociale zekerheid is al veel te duur. Driekwart kan dan weer gewoon productief worden.De wet werken naar vermogen en de afgeleiden daarvan hebben inderdaad tot doel om alle werkschuwen en niet volledig arbeidsgehandicapten op een of andere wijze aan het werk te schoppen. De wereld verandert.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alleen jammer dat er een aanname is gedaan die regel is gemaakt. Net zoals de aanname "het zal atijd vrede zijn' tot regel is gemaakt. Zoals je al zegt: de wereld verandert.quote:Op donderdag 14 februari 2013 15:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De wet werken naar vermogen en de afgeleiden daarvan hebben inderdaad tot doel om alle werkschuwen en niet volledig arbeidsgehandicapten op een of andere wijze aan het werk te schoppen. De wereld verandert.
Ik verbaas me ernstig over dit rapport. Een half jaar geleden riep hetzelfde instituut nog dat Nederland het aan haar stand verplicht is om een sterkere defensie op te zetten. Eerder riepen ze nog andere dingen. Dat 'samenwerking' geen excuus mocht zijn om maar al vast te bezuinigen. Dat Nederland als handelsnatie met zo veel belangen in het buitenland niet meer moest bezuinigen. Iets zegt me dat Clingendael is ingefluisterd.quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Raar rapport ze heffen ook maar gelijk de onderzee dienst op en zeggen dan dat het scenario waar we geen JSF kopen beter is.
De aanschafkosten ('Procurement costs', dus airframe, motor en avionica (URF) + ondersteuning & long lead items (total flyaway costs) + reserveonderdelen) voor 68 F-35A toestellen wordt in het rapport 'Uitstapkosten JSF' op ¤6,6 miljard geraamd. De URF (kale stukprijs) is hierbij ¤64,5 miljoen, wat voor enkel de 68 kisten een bedrag van ¤4,4 miljard oplevert.quote:Op donderdag 14 februari 2013 11:05 schreef remlof het volgende:
[..]
En de JSF zou ons in 2008 al 13 miljard gaan kosten uitgaande van 62 toestellen
Het is een gegeven dat een tweemotorig toestel veel duurder is in gebruik en in brandstof gebruik dan een één motorige. Het is de belangrijkste reden dat vrijwel alle gebruikers van de F-16 hebben gekozen voor dat type in plaats van de F-18 bijvoorbeeld. Alleen de USN en de Canadese strijdkrachten deden dat niet, omdat bij hun het opereren over grote oppervlakten zonder vliegveld met één motor uit een requirement was.quote:Op donderdag 14 februari 2013 18:40 schreef Radegast het volgende:
Bron voor de bewering dat de Rafale qua onderhoud en onderdelen duurder is dan de F-35A?
Bron? Hebben de Fransen er daadwerkelijk wapen-separatie tests mee uitgevoerd, of staat het alleen maar in een foldertje? Om je een idee te geven: de Magic was officieel ook te gebruiken vanaf een F-16. Toch hebben de Fransen er nooit één van een F-16 afgeschoten, tot de Belgen na het uitfaseren van de Mirages hun overtollige raketten voor eigen rekening certificeerden op de F-16. En een certificeringstraject kost veel geld, op te brengen door de klant.quote:De Rafale niet compatibel met het Amerikaanse wapenarsenaal van de luchtmacht? Rafale is compatibel met oa. raketten als de AIM-9 Sidewinder, AIM-120 AMRAAM en Paveway II bommen.
Oh, de Superhornet zuipt enorm en dus doen andere twin-engines dat ook? Er is een rapport van IHS Jane's Aerospace and Defense Consulting en daar kun je volgens mij in vinden dat het brandstofverbruik van de veel lichtere Rafale en Eurofighter heel erg meevalt. Ook kun je in dat rapport vinden dat de kosten voor onderhoud van beide Eurocanards flink onder die van de F-35 liggen.quote:Op donderdag 14 februari 2013 20:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het is een gegeven dat een tweemotorig toestel veel duurder is in gebruik en in brandstof gebruik dan een één motorige. Het is de belangrijkste reden dat vrijwel alle gebruikers van de F-16 hebben gekozen voor dat type in plaats van de F-18 bijvoorbeeld. Alleen de USN en de Canadese strijdkrachten deden dat niet, omdat bij hun het opereren over grote oppervlakten zonder vliegveld met één motor uit een requirement was.
Het staat niet in het reclamefoldertje, nee. En nee, die testen zijn ook nooit uitgevoerd omdat de Fransen kozen voor wapens van Europese makelij. Maar Raytheon heeft zich (onlangs) wel weer in de strijd gemengd om de Rafale te bewapenen in India. http://articles.economict(...)t-raytheon-officialsquote:Bron? Hebben de Fransen er daadwerkelijk wapen-separatie tests mee uitgevoerd, of staat het alleen maar in een foldertje? Om je een idee te geven: de Magic was officieel ook te gebruiken vanaf een F-16. Toch hebben de Fransen er nooit één van een F-16 afgeschoten, tot de Belgen na het uitfaseren van de Mirages hun overtollige raketten voor eigen rekening certificeerden op de F-16. En een certificeringstraject kost veel geld, op te brengen door de klant.
Ik had het over de F-18 zoals de USN en de RCAF die gebruiken. Dat zijn 'legacy Hornets', dus NIET Super Hornets.quote:Op donderdag 14 februari 2013 21:48 schreef Radegast het volgende:
[..]
Oh, de Superhornet zuipt enorm en dus doen andere twin-engines dat ook? Er is een rapport van IHS Jane's Aerospace and Defense Consulting en daar kun je volgens mij in vinden dat het brandstofverbruik van de veel lichtere Rafale en Eurofighter heel erg meevalt. Ook kun je in dat rapport vinden dat de kosten voor onderhoud van beide Eurocanards flink onder die van de F-35 liggen.
Jij stelde dat die wapens compatibel zijn. Dat betekent 'gereed voor gebruik'. Dat zijn ze dus niet. Er moeten nog kosten gemaakt worden om die wapens te testen en certificeren op de Rafale. Dat voegt kosten toe aan de stuksprijs van die wapens, zeker als er modificaties aan vast zitten.quote:[..]
Het staat niet in het reclamefoldertje, nee. En nee, die testen zijn ook nooit uitgevoerd omdat de Fransen kozen voor wapens van Europese makelij. Maar Raytheon heeft zich (onlangs) wel weer in de strijd gemengd om de Rafale te bewapenen in India. http://articles.economict(...)t-raytheon-officials
terechtquote:Op donderdag 14 februari 2013 14:18 schreef Radegast het volgende:
'Geen rol voor JSF in toekomstige krijgsmacht'
Een krijgsmacht waarvan het omstreden gevechtsvliegtuig JSF onderdeel uitmaakt, is het minst aantrekkelijke scenario voor de toekomstige Nederlandse krijgsmacht. Dit schrijft instituut Clingendael vandaag in een advies aan minister Hennis van Defensie. De Joint Strike Fighter ontbreekt in drie van de vier mogelijke toekomstmodellen voor de krijgsmacht.
Het gevechtsvliegtuig is alleen nodig als Nederland samen met de Verenigde Staten en grote Europese landen wil meedoen in de openingsfase van militaire interventies - het 'hoogste geweldsspectrum' dus. Hierdoor houdt Nederland invloed op het internationale toneel en levert het een 'belangrijke bijdrage aan de NAVO en Europese militaire capaciteiten'.
Een krijgsmacht met JSF levert vanwege de hoge kosten echter een 'ernstige beperking' op voor maritieme operaties (om bijvoorbeeld Nederlandse handelsbelangen te beschermen tegen piraterij) en langdurige stabilisatie-operaties. Ook de deelname aan vredesmachten en de bijdrage van de krijgsmacht om mensenrechten en humaniteit te bevorderen, komt in het geding.
lees verder
Publicatie van Clingendael: http://www.clingendael.nl/publications/?id=9229&&type=summary
Het rapport van IHS Jane's Aerospace and Defense Consulting is geïnitieerd en bekostigd door SAAB AB en baseert zich op vrij beschikbare data omtrent de minimale basis vlieguurprijs. Daarbij gebruikt men overheidsdocumenten die vervolgens worden opgehoogd met schattingen die op zichzelf vrij dubieus zijn. Daarbij geeft het rapport in haar conclusie zelf aan dat het de schattingen van de Gripen, F-16 en F-18E/F accuraat acht, maar dat het over de vliegkosten van de Rafale en Eurofighter minder zeker is, en dat de vliegkosten van de F-35A/B/C nog twijfelachtiger zijn.quote:Op donderdag 14 februari 2013 21:48 schreef Radegast het volgende:
[..]
Oh, de Superhornet zuipt enorm en dus doen andere twin-engines dat ook? Er is een rapport van IHS Jane's Aerospace and Defense Consulting en daar kun je volgens mij in vinden dat het brandstofverbruik van de veel lichtere Rafale en Eurofighter heel erg meevalt. Ook kun je in dat rapport vinden dat de kosten voor onderhoud van beide Eurocanards flink onder die van de F-35 liggen.
[..]
Het staat niet in het reclamefoldertje, nee. En nee, die testen zijn ook nooit uitgevoerd omdat de Fransen kozen voor wapens van Europese makelij. Maar Raytheon heeft zich (onlangs) wel weer in de strijd gemengd om de Rafale te bewapenen in India. http://articles.economict(...)t-raytheon-officials
Foutje, het super floepte zo uit mijn toetsenbord zonder dat ik het doorhad. Het verschil in brandstofverbruik tussen de F404 en de krachtigere F414-motoren is schijnbaar niet heel groot.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:42 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik had het over de F-18 zoals de USN en de RCAF die gebruiken. Dat zijn 'legacy Hornets', dus NIET Super Hornets.
Ik had het niet over zuipen trouwens, maar gewoon over verbruik dat hoger ligt. Er is een verschil tussen brandstof verbruik dat 'meevalt' of dat gewoon lager is. En de kosten beperken zich niet tot het brandstof verbruik, je moet ook in één keer twee keer zoveel motoren onderhouden en testen. Ook dat kost geld, bijvoorbeeld in mankracht.
de betekenis van compatible is volgens mij functioneel zonder modificaties. Dat je de wapens dan nog meot testen en certificeren, okee. En dat daar een prijskaartje aan hangt, so be it.quote:Jij stelde dat die wapens compatibel zijn. Dat betekent 'gereed voor gebruik'. Dat zijn ze dus niet. Er moeten nog kosten gemaakt worden om die wapens te testen en certificeren op de Rafale. Dat voegt kosten toe aan de stuksprijs van die wapens, zeker als er modificaties aan vast zitten.
Russische wapens zouden op die manier anders ook compatibel genoemd kunnen worden.
Ik weet dat dat rapport op aanvraag en kosten van Saab is gemaakt, maar ik maak liever gebruik van wat (misschien dubieuze) cijfertjes die ik kan vinden dan van geen cijfertjes wanneer ik wat roeptoeter.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 12:18 schreef SolDat het volgende:
[..]
Het rapport van IHS Jane's Aerospace and Defense Consulting is geïnitieerd en bekostigd door SAAB AB en baseert zich op vrij beschikbare data omtrent de minimale basis vlieguurprijs. Daarbij gebruikt men overheidsdocumenten die vervolgens worden opgehoogd met schattingen die op zichzelf vrij dubieus zijn. Daarbij geeft het rapport in haar conclusie zelf aan dat het de schattingen van de Gripen, F-16 en F-18E/F accuraat acht, maar dat het over de vliegkosten van de Rafale en Eurofighter minder zeker is, en dat de vliegkosten van de F-35A/B/C nog twijfelachtiger zijn.
Vlieguurprijzen blijven hoogst variabel en worden per land weer anders berekend. Zo zit er al sinds jaar en dag een verschil tussen de openbare Amerikaanse en Nederlandse vlieguurkosten van F-16's, en zijn de in Zuid-Afrika genoemde vliegkosten van haar Gripen's meer dan tweemaal zo hoog als het bedrag dat in Zweden genoemd wordt.
De Klu zou in het hypothetische aanschafscenario van de Rafale de vliegopleiding, net als de Fransen, aan Cassidian kunnen uitbesteden. Dit brengt echter redelijk wat structurele veranderingen teweeg, van extra taaleisen tot bijv. de (initiële) vaktechnische opleiding voor onderhoudspersoneel. Materiële verandering zullen daarbij ook extra kosten veroorzaken, zoals benodigde aanpassingen van voorzieningen en infrastructuur, zoals bijv. het modificeren van de KDC-10's.
En waarom updates van de Rafale duurder zullen zijn dan de F-35A? Omdat er binnen het airframe van de F-35A meer ruimte is gereserveerd voor toekomstige hardware-vernieuwingen dan in het airframe van de Rafale, die bijv. in beginsel problemen had met het installeren van een AESA-radar in haar smalle neus. De kosten voor het updaten van de F-35A zal daarbij over een groter aantal landen en toestellen worden verdeeld, waarbij zeer waarschijnlijk ook meer rekening wordt gehouden met overige systemen waarmee een gevechtstoestel mee samenwerkt.
Het leuke is dat alle opmerkingen die je maakt andersom even geldig zijn. Overigens zijn Reapers al echt niet meer the shit. In tegendeel.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 13:58 schreef Dvm86 het volgende:
Grappig, al die mensen die hier verkondigen dat de JSF de beste oplossing is, terwijl deze nog niet eens operationeel is en waarvan de eenheidskosten inmiddels met 93% zijn toegenomen.
De aanschaf van drie of vier MQ-9s aangevuld met een x-aantal Rafales of anders Gripens lijkt mij een veel beter alternatief. Diegenen die hier verkondigen dat de JSF de beste optie is kan ik moeilijk serieus nemen. Maar ja, status en meedoen met de grote jongens is natuurlijk veel belangrijker. Als er dan vervolgens teveel hooi op de vork is genomen (lees: Uruzgan) gaan we vervolgens lekker huilen over alle bezuinigingen en ontslagen.
Het gaat al lang niet meer over feiten in het pro-JSF kamp, rationeel wordt er niet meer nagedacht - alles dat telt is dat het toestel er komt.
Moreel gezien is het onverkoopbaar om in deze tijd een dergelijk exorbitant duur toestel aan te schaffen terwijl er betere oplossingen zijn en ik persoonlijk niet wens dat (andere) onderdelen van defensie onder deze aanschaf gaan lijden.
Want? De Rafale doet al jaren dienst en de ontwikkelingskosten van de Gripen NG zijn bij lange na niet zo uit de klauwen gelopen als bij de JSF het geval is. Daarnaast is het zeer twijfelachtig of het toestel daadwerkelijk beter is dan de Gripen NG. Niets duidt daar momenteel op, in tegendeel. Om nog maar te zwijgen over de veel hogere kosten die de JSF met zich meebrengt. Het aantal banen dat zogezegd gecreëerd wordt is meer marketing dan realiteit.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 18:34 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het leuke is dat alle opmerkingen die je maakt andersom even geldig zijn. Overigens zijn Reapers al echt niet meer the shit. In tegendeel.
Rafale is een ontwerp uit begin jaren 80, en het prototype vloog in 1985. Daarmee is het een ontwerp in ruwweg dezelfde categorie als de F-18. Roepen dat die kist al jaren in dienst is is dus zoiets als roepen dat de F-16 en F-18 al jaren in dienst zijn.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 18:51 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
Want? De Rafale doet al jaren dienst en de ontwikkelingskosten van de Gripen NG zijn bij lange na niet zo uit de klauwen gelopen als bij de JSF het geval is. Daarnaast is het zeer twijfelachtig of het toestel daadwerkelijk beter is dan de Gripen NG. Niets duidt daar momenteel op, in tegendeel. Om nog maar te zwijgen over de veel hogere kosten die de JSF met zich meebrengt. Het aantal banen dat zogezegd gecreëerd wordt is meer marketing dan realiteit.
Ik denk dat de wereld onveiliger is dan 'de Chinezen' en 'de Russen'. Ik denk dat je het veel te ver weg zoekt. Ik denk dat je je ogen moet openen, en moet kijken wat er rond de Middellandse Zee gebeurt. Ik denk dat je er niet aan zult ontkomen om goed en ruim voldoende materieel te kopen voor onze krijgsmacht. En ik denk dat je in een droomwereld leeft met UCAVs als wondermiddel. De UCAVs die 'combat ready' zijn zullen het niet eens 24 uur volhouden in geval van een oorlog. De hele Arabische wereld, met uitzondering van Libië is bijzonder goed bewapend, zowel door het westen als door de Russen. UCAVs zijn sitting ducks voor de F-16s van de Egyptische of Marokkaanse luchtmacht. Met 'een aantal' kisten ga je er simpelweg niet komen. Nederland en Europa moeten zich gaan realiseren dat er ten zuiden van ons een continent ligt dat meer redenen heeft (verzonnen) om ons NIET vriendelijk te bejegenen dan om dat wel te doen. En er zijn in de rest van de wereld meer dan genoeg religieuze fanatici die ze daar bij willen helpen. Stap uit je droom van de global village. De wereld is kleiner geworden ja. Maar daardoor juist gevaarlijker.quote:Belangrijker is de vraag of we de JSF überhaupt nodig hebben. Ik denk van niet tenzij we binnen 20 jaar tegen de Russen of Chinezen vechten. De Rafale en Gripen NG voldoen voor de taken van onze luchtmacht en aangevuld met een aantal UCAVs zou de luchtmacht in staat stellen effectief te opereren zonder de de capaciteiten van defensie te ondermijnen.
UCAVs zijn uitermate effectief voor de missies die Nederland uitvoerde in bijvoorbeeld Uruzgan. Nederland raakt namelijk niet zomaar verzeild in een oorlog waarin grote aantallen jagers vereist zijn. De enige eventuele vijandige landen die een aanzienlijk aantal jagers hebben zijn Rusland en China. Marokko? 24 F-16s block C/D. Egypte daarentegen heeft zo'n 200 C/Ds maar de kans op een oorlog tussen Nederland en Egypte is even groot als dat Nederland morgen overstroomt. De Egyptische overheid is helemaal niet zo radicaal en toerisme is een veel te belangrijke bron van inkomsten. Daarnaast zouden Israel, de EU en de NAVO zeer waarschijnlijk ook betrokken raken in zo'n conflict. Dat Nederland om die reden JSF toestellen nodig heeft is dus een weinig valide argument. Daarnaast zijn de Rafale en Gripen NG vele malen sterker dan de C/D blocks van Egypte.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 19:11 schreef RonaldV het volgende:
Ik denk dat de wereld onveiliger is dan 'de Chinezen' en 'de Russen'. Ik denk dat je het veel te ver weg zoekt. Ik denk dat je je ogen moet openen, en moet kijken wat er rond de Middellandse Zee gebeurt. Ik denk dat je er niet aan zult ontkomen om goed en ruim voldoende materieel te kopen voor onze krijgsmacht. En ik denk dat je in een droomwereld leeft met UCAVs als wondermiddel. De UCAVs die 'combat ready' zijn zullen het niet eens 24 uur volhouden in geval van een oorlog.
UCAVs zijn sitting ducks voor de F-16s van de Egyptische of Marokkaanse luchtmacht. Met 'een aantal' kisten ga je er simpelweg niet komen.
Leuk, maar allemaal bangmakerij en onvriendelijk bejegenen is toch heel wat anders dan oorlog verklaren. Het VK en Duitsland hebben alleen al meer dan 300 Eurofighters. Ik zie niet in waarom een 50-tal F-35IIs een grotere bijdrage aan de verdediging zou leveren van Nederland dan 85 Rafales of Gripen NGs tegen de veelal zwakkere C/D blocks.quote:Nederland en Europa moeten zich gaan realiseren dat er ten zuiden van ons een continent ligt dat meer redenen heeft (verzonnen) om ons NIET vriendelijk te bejegenen dan om dat wel te doen. En er zijn in de rest van de wereld meer dan genoeg religieuze fanatici die ze daar bij willen helpen. Stap uit je droom van de global village. De wereld is kleiner geworden ja. Maar daardoor juist gevaarlijker.
"niet zien" is geen argument.quote:
Rob is er ook snel bij.quote:
quote:Hij begrijpt de keuze van de onderzoekers voor de vier scenario's ook niet. „Ik kan er zo tien andere scenario's tegenover zetten.” Dat de veelzijdig inzetbare krijgsmacht zomaar terzijde wordt geschoven omdat die niet meer betaalbaar zou zijn, stoort hem ook.
Hij vindt dat een denktank juist moet aangeven wat de consequenties zijn van de politieke keuzes. „Hier worden politieke keuzes gemaakt zonder op de consequenties in te gaan. Dat is echt een probleem”. Hij vindt dit niet het werk voor een denktank, maar eerder voor een wetenschappelijk bureau van een politieke partij.
Door het rapport ontstaat zijns inziens het beeld dat de JSF niet nodig is. Terwijl in drie van de vier scenario's voor jachtvliegtuigen een rol is weggelegd. Het is een „politieke keus” te kiezen voor een ander vliegtuig. Bovendien maakt Clingendaelniet duidelijk welk ander vliegtuig er moet komen en wat dat gaat kosten, voegt hij eraan toe.
?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 00:14 schreef sp3c het volgende:
waarschijnlijk gaan ze de Tanks achterna
ze gaan waarschijnlijk niet vervangen wordenquote:
De argumentatie die de voorstanders aandraagt rammelt even goed. Het trieste is dat het belang en welzijn van defensie al lang niet meer in acht genomen wordt door het pro-JSF kamp. Als kleine kinderen en gesteund door de Amerikaanse lobby zal men de JSF krijgen, koste wat kost.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 20:42 schreef RonaldV het volgende:
Bijdeweg: het gaat mij niet om de JSF. Het gaat mij om de argumentatie die gebruikt wordt om NIET te investeren. Die rammelt en niet een klein beetje. Het is geen vrede. En tegen de tijd dat de bevolking zich dat realiseert en aktie wil gaan ondernemen omdat ze bang beginnen te worden ben je 9 jaar te laat. Je kunt niet een jaar van tevoren een leger, een luchtmacht en een marine opbouwen.
Dan is het verstandiger om een serie nieuwe F16's aan te schaffen.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 14:43 schreef Comasso het volgende:
Wat misschien ook nog een optie is om de de huidige F16's om te bouwen naar de block 60V die onlangs is gepresenteerd. Met active electronically scanned array (AESA) radar, a new mission computer and various cockpit improvements.
Al weet ik niet of de huidige staat van de Nederlandse F16's dat toelaat.
Die gaan off the shelf kopen, ze weten alleen nog niet wat:quote:Op zaterdag 16 februari 2013 00:12 schreef Radegast het volgende:
Wat zijn de Belgen eigenlijk van plan als het gaat om de vervanging van hun F-16's?
De huidige F-16MLU airframes zijn op, deels door het hoge aantal vlieguren en deels door de structureel toegenomen lasten die beide de levensduur van een airframe aantasten.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 14:48 schreef Comasso het volgende:
Zou het? het grootste voordeel lijkt mij dat je de huidige airframes kan houden (waarvan ik dus niet weet of ze nog in goede staat zijn).
Nieuwe F16's aanschaffen lijkt me dan niet de juiste optie, dan kun je beter naar een 5th generation fighter kijken.
Tot nu toe heb ik meer steekhoudende argumenten gezien in het pro-kamp als in het contra-kamp. De laatsten beperken zich in veruit de meeste gevallen op het nawauwelen van mensen die voor het laatst rond 1970 iets aan een vliegtuigontwerp hebben bijgedragen. Om je een idee te geven: op dat moment werd hoger en sneller (F-14 en F-15) al vervangen door veelzijdiger (F-16 en F-18). En die ontwikkeling is alleen maar verder gegaan.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 10:17 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
De argumentatie die de voorstanders aandraagt rammelt even goed. Het trieste is dat het belang en welzijn van defensie al lang niet meer in acht genomen wordt door het pro-JSF kamp. Als kleine kinderen en gesteund door de Amerikaanse lobby zal men de JSF krijgen, koste wat kost.
Oh, ik heb dat argument al eens te berde gebracht hier. Het heeft veel (zo niet alles) te maken met de enige nuclaire taak die Nederland binnen NAVO verband nog over heeft. De VS zullen nooit toestaan dat een ander vliegtuig dan een Amerikaans gebouwd toestel B61 bommen mag gaan afwerpen. Dat de Tornado dat kan komt omdat de RAF die dingen ook moest kunnen afwerpen, en de Duitsers en Italianen liftten daarop mee. Maar de RAF is die tactische taak geheel kwijt. En er zijn geen plannen om de Typhoon er mee uit te rusten, de Duitsers houden gewoon Tornados in die rol.quote:Eerlijk gezegd heb ik nog geen enkel sterk argument gelezen die in het voordeel spreekt van de JSF terwijl er een reeks aan argumenten bestaat om van aanschaf af te zien, hetgeen bevestigd wordt door steeds meer twijfelende deelnemende overheden.
De Arabische wereld ziet er in een jaar anders uit. Zie de resultaten van de Arabische lente. Waarna in alle betrokken landen plots conservatieve islamitische stromingen een zeer grote invloed hebben. Waar is aangetoond dat islamisten deel uitmaakten van de revoluties. NIETS is zeker in de Arabische wereld. Wat de (gehele) Arabische wereld wel heeft is een enorme hoeveelheid wapentuig, zeker de financier van al die conservatieve groepen. De gemiddelde leeftijd van hun speelgoed is veel lager dan dat van Europa, terwijl de kwaliteit veel beter is.quote:Je komt zelf op de proppen met Marokko en Egypte, naar ik veronderstel omdat er in de Arabische wereld weinig potentieel vijandige regimes zijn met moderner materieel, maar hoe kun je Marokko met 24(!) verouderde F-16s nou als voorbeeld nemen. Egypte heeft inderdaad een flink aantal toestellen, maar ook deze zijn verouderd.
Dat is een nogal boud statement. Kun je dat ook onderbouwen?quote:Ook al levert China materieel aan deze landen, dat zal bij lange na niet voldoende zijn of de gezamenlijke macht van NATO en haar bondgenoten ook maar enigszins te doen wankelen.
Sorry, maar dit is echt een ZEER grove verdraaiing van de werkelijkheid. Ben je verkapt een Euro-politicus of zo? De "gevolgen voor de bekwaamheid van Defenise" wordt niet ondergraven door de JSF, maar door de politiek die jaar na jaar bezuinigt op een organisatie die zich de touwtyfus rent om diezelfde politiek in de wereld te laten roepen hoe geweldig Nederland wel niet is. Als er één groep zichzelf op de borst slaat dan zijn het de achtereenvolgende politici, partijen en kabinetten sinds 1992. Uruzgan was een opdracht aan Defensie. Defensie kan hooguit verweten worden dat ze in een poging te laten zien dat ze er nog WEL toe deden één of twee passen te veel hebben gemaakt. Maar de opdracht en het fiat kwamen uit de politiek. Ga daar GVD niet Defensie de schuld van geven. Defensie in ons land voert de opdracht uit die ze van de politiek krijgt, ondanks dat ze diep van binnen eigenlijk al weten dat ze beloond zullen worden met bezuinigingen.quote:De JSF aanschaffen is zonder enige duidelijkheid van het definitieve kostplaatje gewoon ridicuul. Erger is dat de voorstanders de gevolgen van de aanschaf voor de bekwaamheid van defensie in algemene zin gewoonweg vermeden wordt. 'Als wij maar ons speeltje krijgen' Dit is precies wat men met Uruzgan deed. 'Wij kunnen wel meedoen met de grote jongens.' Ze vonden het prachtig, vooral zichzelf op de borst kloppen, om vervolgens massaal personeel te ontslaan en met kapot materieel te werken.
Het is niet mijn mening, maar het officiële beleid in het Witte Huis en het Pentagon, ingevoerd door Barack Obama zelf. Google maar op 'peer warfare'. Officiele reden: UAVs zijn te kwetsbaar. DAT is de realiteit. Dat de technologie verder ontwikkeld wordt is logisch: politici zijn bereid te betalen voor die ontwikkeling. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook de oplosisng zijn.quote:Ik ben tegen bezuinigingen op defensie, maar ik ben voor effectief beleid. Ik ben het ook totaal oneens met jouw stelling dat UACVs geen toekomst hebben, het feit dat men overal ter wereld volop bezig is om deze technologie verder te ontwikkelen (bijv. BAE Taranis) geeft wel aan dat dat slechts jouw mening is en niet de realiteit. Het geweldspectrum waarin deze effectief ingezet kunnen worden is natuurlijk heel anders dan het scenario dat jij schets, maar wel één waarin Nederland vaak opereert.
Ik zal je taalfout maar even negeren.quote:Tenslotte vergeet men ook maar even makkelijk dat de er geen enkele aanleiding bestaat om aan te nemen dat de JSF daadwerkelijk zoveel beter presteert als haar concurrenten. En ook al zou deze iets beter zijn, dat betekent niet dat de andere toestellen de taken ook ruimschoots kunnen invullen.
Als er één partij op de wereld is die niet mag klagen over achterafkamertjes, dan is het de Franse Luchtvaart industrie wel. Die zijn net zo corrupt als de Italianen. Alleen zijn ze beter in het verbergen.quote:Maar goed, ik weet precies hoe het gaat. Het staat allang vast dat de JSF er komt. Het is allemaal een spelletje terwijl er achter gesloten deuren al lang is besloten dat dit het nieuwe toestel is. In het verleden verzekerde de minister van defensie de V.S. ook al dat men sowieso Amerikaanse toestellen zou aanschaffen. Dit hoort er allemaal bij... net doen alsof het een eerlijke tender in waarin het "beste" toestel wint en pretenderen alsof er een wel afgewogen keuze is gemaakt. Dat dit niet het geval is, staat voor mij vast. Subjectieve meningen en persoonlijke belangen liggen ten grondslag aan deze keuze en het feit dat Dassault zich al lang en breed heeft teruggetrokken bevestigt dat alleen maar.
Ik heb zo het idee dat het jou meer gaat om het schoppen tegen de VS, dan om het wel of niet kopen van de JSF. Jammer. Je was tot dit stukje een serieuze sparring partner. Nu niet meer.quote:Voorstanders moeten zich eens gaan afvragen of ze het belang van de Nederlandse defensie wel echt hoog in het vaandel hebben of misschien beter in de V.S. kunnen gaan wonen.
Die Tornados hebben toch ook niet het eeuwige leven, dingen zijn net zo ongeveer net zo oud als F-16's geloof ik?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 21:11 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Oh, ik heb dat argument al eens te berde gebracht hier. Het heeft veel (zo niet alles) te maken met de enige nuclaire taak die Nederland binnen NAVO verband nog over heeft. De VS zullen nooit toestaan dat een ander vliegtuig dan een Amerikaans gebouwd toestel B61 bommen mag gaan afwerpen. Dat de Tornado dat kan komt omdat de RAF die dingen ook moest kunnen afwerpen, en de Duitsers en Italianen liftten daarop mee. Maar de RAF is die tactische taak geheel kwijt. En er zijn geen plannen om de Typhoon er mee uit te rusten, de Duitsers houden gewoon Tornados in die rol.
Die dingen zijn gebouwd voor 20 jaar extreem low-level werk. In de praktijk hebben ze dat gemiddeld een jaar of 7-8 gedaan, daarna zijn ze naar de midden-hoogtes gegaan, wat veel rustiger is voor de airframes. Bovendien zijn de oudste airframes al lang naar de sloper en hebben ze die met weinig low-level uren gehouden. Dat leverde trouwens ook een enorme voorraad spares op. Ze kunnen nog wel even mee dus.quote:Op zondag 17 februari 2013 00:29 schreef Radegast het volgende:
[..]
Die Tornados hebben toch ook niet het eeuwige leven, dingen zijn net zo ongeveer net zo oud als F-16's geloof ik?
De vraag stellen is hem beantwoorden.quote:En waarom wordt dit dan niet gewoon hardop gezegd hier in Nederland, dat de F-35 de enige is die nuclaire taak binnen de NAVO kan vervullen en dat het daarom het toestel moest en zal worden dat de F-16 gaat vervangen? Omdat ze nog steeds niet officieel willen bevestigen dat die krengen hier liggen? Waarom dan al ruim 10 jaar die poppenkast met kandidatenvergelijkingen?
Ik denk dat er belangrijker zaken zijn dan die B61s. Iets over economie. En laten we wel wezen: die B61s zijn veel goedkoper als verdediging dan een vergelijkbare explosive kracht in conventionele bewapening. En dat terwijl de afschrikking ervan vele malen groter is.quote:Op zondag 17 februari 2013 01:01 schreef Radegast het volgende:
Is er nu trouwens geen kamermeerderheid voor het verwijderen van die B61's?
wie moeten we afschrikken met tanks ??quote:Op zondag 17 februari 2013 02:14 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik denk dat er belangrijker zaken zijn dan die B61s. Iets over economie. En laten we wel wezen: die B61s zijn veel goedkoper als verdediging dan een vergelijkbare explosive kracht in conventionele bewapening. En dat terwijl de afschrikking ervan vele malen groter is.
Niet bij elk probleempje wordt gestopt met (test)vliegen. Dat gebeurd alleen als de veiligheid niet gegarandeerd kan worden.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 23:17 schreef Pumatje het volgende:
ik vermoed dat hier de pers handig gebruik maakt van het spelen met woorden. Ik denk namelijk dat dat "stilleggen" bij elk ontdekt probleempje gebeurd. En er worden denk ik per maand vele dingetjes ontdekt wat verbetering vereist. Dit is enkel het zoveelste, en daarom deze woordkeus. Zodat het de druppel lijkt.
Merci.quote:Op zondag 24 februari 2013 14:35 schreef sp3c het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lockheed-affaire
De Lockheed affaire is begonnen in een periode dat niets met de aanschaf van de F-16 te maken heeft. Dan kan men beter denken aan de F-104 en de P-3.quote:Op zondag 24 februari 2013 14:35 schreef sp3c het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lockheed-affaire
Niet op deze schaal en niet zo lang als nu, maar het is een feit dat de aanschaf van luchtmacht materieel veel meer politieke uitdagingen kent dan bij de Marine en Landmacht. Bij de Marine worden voor miljarden boten ontwikkeld, en niemand die er over klaagt (op de Walrus-affaire na dan). De ontwikkeling en aanschaf van materieel bij de landmacht verliep eigenlijk altijd zonder problemen.quote:Op zondag 24 februari 2013 14:31 schreef Wasmachinu het volgende:
Wat ik me afvraag, was er tijdens de aanschaf van de F-16 ook zo veel geouwehoer? Met andere woorden, is zo'n lange, vervelende, botsende gang van zaken normaal bij aanschaf van een vervangend toestel?
Het is inderdaad een pissing contest geworden. Er wordt in de pollitiek al jaren hardop gezegd dat het best kan zijn dan de KLU de JSF wil hebben, maar dat de KLu dat niet bepaalt maar de Tweede Kamer.quote:Natuurlijk snap ik dat het om veel geld gaat, dus dat er niet in drie tellen keuzes worden gemaakt. Maar dit lijkt ondertussen meer op het halen van je gelijk, dan het maken van een weloverwogen keuze.
quote:Op zondag 24 februari 2013 18:04 schreef M5 het volgende:
[..]
De Lockheed affaire is begonnen in een periode dat niets met de aanschaf van de F-16 te maken heeft. Dan kan men beter denken aan de F-104 en de P-3.
Natuurlijk was er in begin jaren 70 ook discussie over het aanschaffen van een nieuw jachtvliegtuig alleen zat men toen midden in de koude oorlog en was de situatie van toen niet te vergelijken met die van nu.
dat de twee situaties niet vergelijkbaar zijn met elkaar ben ik het wel mee eens maar de vraag was of er met de aanschaf van de F16 ook zo'n gedoe was ... de lockheed affaire speelde op dat moment en heeft afaik bijgedragen aan de keuze voor de F16quote:In de jaren van de Lockheed-kwestie hield het kabinet-Den Uyl zich bezig met een grote luchtmachtorder, de vervanging van alle Nederlandse Lockheed F-104 Starfighters. Defensie-minister ir. Henk Vredeling besloot uiteindelijk dat de opvolger van deze straaljager de F-16 zou worden, van de concurrerende vliegtuigbouwer General Dynamics.
Waarom zou die bijgedragen hebben aan de keuze voor de F-16? Welk concurrerend vliegtuig had Lockheed destijds? General Dynamics had toen nog niets met Lockheed van doen en de eerste echte fighter die Lockheed na de F-104 heeft ontwikkeld is de F-22 (aangezien de F-117 niet echt een fighter is).quote:Op zondag 24 februari 2013 18:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
[..]
dat de twee situaties niet vergelijkbaar zijn met elkaar ben ik het wel mee eens maar de vraag was of er met de aanschaf van de F16 ook zo'n gedoe was ... de lockheed affaire speelde op dat moment en heeft afaik bijgedragen aan de keuze voor de F16
RonaldV weet het ongetwijfeld beter want die is al oud
De keuze ging destijds idd tussen de F-16, YF-17 maar ook de Saab J37 Viggen en een variant van de Mirage F1 waren kandidaat. Toen is (imo) gelukkig de beste keuze gemaakt. Aan de andere kant, als het een ander toestel was geworden was er nu waarschijnlijk geen discussie of er nog langer door gevlogen kan worden. Mits de YF-17 toen niet door ontwikkeld was naar wat nu de F/A-18 is.quote:Op zondag 24 februari 2013 18:27 schreef sp3c het volgende:
de Northrop YF17 (later door mc Donnel Douglas doorontwikkeld naar de F/A 18) ging het volgens mij om
lockheed cl 1200-2quote:Op zondag 24 februari 2013 18:14 schreef M5 het volgende:
[..]
Welk concurrerend vliegtuig had Lockheed destijds? General Dynamics had toen nog niets met Lockheed van doen en de eerste echte fighter die Lockheed na de F-104 heeft ontwikkeld is de F-22 (aangezien de F-117 niet echt een fighter is).
Die was al afgeschreven en is eigenlijk nooit een concurent geweest voor de F-16. Deze is nooit aangeboden aan NL, België, Denemarken en Noorwegen als optie. Had ook niet echt veel kans gemaakt aangezien het gewoon niet veel meer dan een F-104 'XL' was.quote:
Een reputatie die totaal onverdiend was. Het was niet de schuld van het ontwerp of zelfs van Lockheed. Het had alles te maken met training en het veranderen van missie-profielen. Een onderscheppingstoestel voor grote hoogte werd omgebouwd naar jachtbommenwerper voor supersonisch laagvliegen. Zodra men zich realiseerde dat de fout in de training zat, heeft men dat aanepast en vielen de verliescijfers terug naar niveaus die ook bij andere toestellen golden.quote:Op zondag 24 februari 2013 18:41 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat was een doorontwikkeling van die vliegende doodskist, de F-104 Starfighter.
De vraag was of er destijds een Lockheed concurrent was op het moment NL ging beslissen over een opvolger voor de F-104, ivm Lockheed affaire. Die was er dus niet. Dat project was al gestoptquote:Op zondag 24 februari 2013 18:55 schreef Radegast het volgende:
De vraag was toch welk vliegtuig Lockheed had als kandidaat voor het LWF-programma, waaruit later de F-16 is voortgekomen? Nou, dat was die Lancer. Werd idd snel afgeserveerd in 1972..
Nee hoor, de F-16 is gekozen omdat men tevoren al had aangegeven dat de 4 Europese NATO partners (België, Denemarken, Nederland en Noorwegen) de winnaar van de USAF LWF-competitie zouden aankopen, ongeacht welk toestel dat zou worden. Daarmee werd de Europese keus de keus van de USAF. De Europese alternatieven kwamen niet in aanmerking wegens te duur (MRCA/Tornado, waar NL al uitgestapt was om de prijs), te Frans (die bovendien net uit de NAVO gestapt waren) of te neutraal (Zweden zou in geval van oorlog kunnen weigeren om reserve onderdelen te leveren).quote:Op zondag 24 februari 2013 18:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
[..]
dat de twee situaties niet vergelijkbaar zijn met elkaar ben ik het wel mee eens maar de vraag was of er met de aanschaf van de F16 ook zo'n gedoe was ... de lockheed affaire speelde op dat moment en heeft afaik bijgedragen aan de keuze voor de F16
RonaldV weet het ongetwijfeld beter want die is al oud
Dat kon ook haast niet anders met de hoeveelheden die de Duitsers besteld hadden. Ik heb de cijfers zo snel niet bij de hand, maar zij bestelden zo ongeveer de helft van alle Starfighters ooit gebouwd, geloof ik.quote:Op zondag 24 februari 2013 18:57 schreef Radegast het volgende:
Starfighters vielen toch voornamelijk in Duitsland uit de lucht? Zou ook karma kunnen zijn.
Ze hadden er 916, waarvan 292 crashed zijn met 115 doden. In totaal 2.575 F-104's geproduceerdquote:Op zondag 24 februari 2013 19:01 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat kon ook haast niet anders met de hoeveelheden die de Duitsers besteld hadden. Ik heb de cijfers zo snel niet bij de hand, maar zij bestelden zo ongeveer de helft van alle Starfighters ooit gebouwd, geloof ik.
Even snel over de duim: zij bestelden ruim 35% van alles dus. Nog steeds een respectabel aantal. Heb je ook de statistieken waaruit blijkt dat het grootste deel van de doden viel in de jaren voordat de training werd aangepast? Op Wikipedia staat een stukje over de aanpassing van de Luftwaffe-training door Johannes Steinhoff: http://en.wikipedia.org/wiki/German_Air_Force#Cold_Warquote:Op zondag 24 februari 2013 19:04 schreef M5 het volgende:
[..]
Ze hadden er 916, waarvan 292 crashed zijn met 115 doden. In totaal 2.575 F-104's geproduceerd
Nee, de NF-5 en F-104 vlogen naast elkaar vanaf ca. 1970. De NF-5 heeft het wel langer volgehouden bij de KLu: tot 1991. Maar dat waren Canadair toestellen, waar Northrop (officieel) niets mee te maken wilde hebben.quote:Op zondag 24 februari 2013 19:52 schreef PPL het volgende:
Niet om het een of ander; is de F-104 in Nederland niet opgevolgd door de F-5?
Tussen de regels door lijkt het net alsof de F-16 direct na de F-104 'kwam'.
Staat wellicht los van de JSF discussie, maar als je kijkt naar Lockheed die wordt opgevolgd door Northrop, zet dat de lockheed-affaire in een iets ander daglicht.
Niet alleen dat, maar de Luftwaffe had ook veel minder ervaring met straaljagers dan bijvoorbeeld de Klu. Op het moment dat de F-104 in dienst kwam bestond de Luftwaffe nog maar amper 5 jaar, en het gebrek aan ervaring kwam terug in de verliescijfers.quote:Op zondag 24 februari 2013 19:01 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat kon ook haast niet anders met de hoeveelheden die de Duitsers besteld hadden. Ik heb de cijfers zo snel niet bij de hand, maar zij bestelden zo ongeveer de helft van alle Starfighters ooit gebouwd, geloof ik.
De ervaring met straaljagers klopt, maar het lag vooral ook aan de manier van opereren door de Luftwaffe. Steinhoff (één van de allereeerste jet-piloten ter wereld, met 176 kills op zijn naam!) toonde dat aan in 1966. Klik zijn naam maar even aan in mijn vorige post, dan kun je het lezen.quote:Op zondag 24 februari 2013 20:21 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Niet alleen dat, maar de Luftwaffe had ook veel minder ervaring met straaljagers dan bijvoorbeeld de Klu. Op het moment dat de F-104 in dienst kwam bestond de Luftwaffe nog maar amper 5 jaar, en het gebrek aan ervaring kwam terug in de verliescijfers.
Ook meen ik dat de Duitsers minder monteurs per F-104 hadden dan andere landen.
Zoek voor de grap de verschillende types eens op, en de aantallen waarin ze bij de KLu aanwezig waren. Soms was een vliegtuig net twee jaar binnen toen het volgende type al binnengehaald werd. De aantallen (en verlies ratios) waren enorm. Het aantal jet-squadrons ook. We hebben nu het (lachwekkende) aantal van 60 vliegtuigen in 4 squadrons operationeel. In 1992 hadden we er 180 in 9 squadrons. In de jaren 60 waren de aantallen nog veel hoger.quote:Op zondag 24 februari 2013 20:24 schreef PPL het volgende:
Pfff... kan mij dat nauwlijks voorstellen tegenwoordig; meerdere types bij de KLu.
Dank voor de opheldering, weer wat geleerd.
Die motor is jaren geleden al afgeschoten als besparingsmaatregel. Niet zo handig, want die was nou juist ingevoerd naar aanleiding van de ervaringen van USAF met Pruttel&Wilnie tijdens het F-16 programma. Vanaf het moment dat er een concurrent op de markt was, hield P&W veel beter zijn productie in de gaten.quote:Op woensdag 27 februari 2013 18:40 schreef Radegast het volgende:
Dat die F136-motor van GE nu definitief afgeschoten is wist ik nog niet, da's niet zulk goed nieuws voor de NL'se bij de JSF betrokken industrie.
Dat is dan ook wat een commercieel bedrijf beoogd, en een bedrijf als Lockheed Martin zit wat dat betreft goed, net als een aantal Nederlandse banken, dat bedrijf, en zeker dit project, zijn nu eenmaal 'to big to fail', dus er is veel geld te halen. Verder heeft die Bogden helemaal gelijk, deze bedrijven hebben een enorme kans gekregen met deze contracten, daar zitten lange termijn winsten aan. Maar met een relatief korte termijn bonuscultuur en het gegeven dat het programma eigenlijk geen concurrenten heeft, maken het ook weer moeilijk om dat lange termijn denken goed aan te pakken.quote:Op woensdag 27 februari 2013 18:11 schreef RonaldV het volgende:
Feb 27 (Reuters) - The Pentagon program chief for the F-35 warplane slammed its commercial partners Lockheed Martin and Pratt & Whitney on Wednesday, accusing them of trying to "squeeze every nickel" out of the U.S. government and failing to see the long-term benefits of the project.
Nou ik heb nog genoeg kranten hier liggen die toch echt wel heeeel moeilijk deden om de F-16.quote:Op zondag 24 februari 2013 18:59 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee hoor, de F-16 is gekozen omdat men tevoren al had aangegeven dat de 4 Europese NATO partners (België, Denemarken, Nederland en Noorwegen) de winnaar van de USAF LWF-competitie zouden aankopen, ongeacht welk toestel dat zou worden. Daarmee werd de Europese keus de keus van de USAF. De Europese alternatieven kwamen niet in aanmerking wegens te duur (MRCA/Tornado, waar NL al uitgestapt was om de prijs), te Frans (die bovendien net uit de NAVO gestapt waren) of te neutraal (Zweden zou in geval van oorlog kunnen weigeren om reserve onderdelen te leveren).
Oh, er werd wel moeilijk gedaan over de aanschaf van de F-16, maar dat was pas nadat de selectie was geweest. Achterhoede gevechten, waarschijnlijk nog gevoed door de overige fabrikanten of hun lobbyisten.quote:Op woensdag 27 februari 2013 21:45 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nou ik heb nog genoeg kranten hier liggen die toch echt wel heeeel moeilijk deden om de F-16.
Afgelopen zomer nog een krat van mijn opa opengetrokken met kranten, en kwam artikel na artikel tegen waar gezeik in voorkwam over de F-16 en kosten etc etc.
zal hem eens een x zoeken.
http://www.bloomberg.com/(...)e-pentagon-says.htmlquote:Lockheed F-35 Flights Permitted to Resume, Pentagon Says
[..]
The affected engine had been subjected to “prolonged exposure to high levels of heat and other operational stresses” in testing, the Pentagon F-35 office said today in a statement.
Inspections of other F-35 fighter jets didn’t find any other “cracks or signs of similar engine stress,” and no redesign will be needed for the engines built by United Technologies Corp. (UTX)’s Pratt & Whitney unit, according to the statement.
[..]
http://www.defensenews.co(...)-Dangers?odyssey=tab|topnews|text|FRONTPAGEquote:F-35 Report Warns of Visibility Risks, Other Dangers
WASHINGTON — Significant visibility issues could lead to dangerous flight conditions, according to test pilots who have flown the F-35 Joint Strike Fighter.
That is just one of several issues identified by the Pentagon's chief weapons tester in a February report, published online today by the nonprofit Project on Government Oversight.
Other issues include flawed radar, ongoing challenges with the high-tech helmet required to fly the jet, and potential issues with the touch screen control interface.
The operational utility evaluation (OUE) itself was extremely scaled down from the type of testing that is normally done with such a program, to the point where the authors of the report conclude that “the results of the OUE should not be used to make decisions regarding the readiness of the JSF system to support training inexperienced pilots in an F-35A initial qualification course.”
“Due to the immaturity of the aircraft, the workarounds required to support flight operations, and very limited mission systems capability little knowledge can be gained from the OUE applicable to F-35 sustainment under normal squadron training operations or to sustainment of combat capable aircraft in operational units,” found the report.
“Additionally, the F-35 Joint Reliability and Maintainability Evaluation Team (JRMET) data for the F-35A fleet suggest that the program is not meeting reliability growth targets to meet operational requirements documents (ORD) requirements.”
Inspectors offered up five major categories of training tasks that are normally included in the fighter transition syllabus for other jets. Of those five, only one category was accomplished fully; two others were accomplished partially, and two were not accomplished due to system immaturity.
Additionally, testers found eight “serious” risk areas that need to be dealt with in the jet. Those range from a lack of flight test hours increasing the risk of a Class A mishap to the potential failure of the ejection seat in use with low-rate initial production (LRIP) 2 and 3 production craft.
Other issues identified as high risk include the fact LRIP 2 and 3 planes do not have an automated sensor that automatically releases an ejected pilot from their harness and upon submersion in water, which could lead to drowned pilots; the lack of protection from lightning strikes; and ongoing issues with pilot-vehicle interface that if not corrected leaves the authors with “no confidence that the pilot can perform critical tasks safely.”
“The F-35A air vehicle enabled the successful completion of the Block 1A syllabus for four student pilots during the period of the OUE, training them to safely take-off and fly in clear weather conditions, accomplish formation flight with another F-35 or F-16 aircraft, and land the aircraft — but not train for combat,” according to the report. “Only a very limited set of the full mission systems capability are working.”
The training syllabus was limited by flight restrictions for the jet. The F-35 is currently prohibited from flying at night or during weather conditions such as rain. Overall, “In a mature fighter aircraft, the familiarization phase is followed by several combat-oriented phases, such as air combat, surface attack, and night tactical operations,” according to the report. “The F-35A does not yet have the capability to train in these phases, nor any actual combat capability, because it is still early in system development.”
Pilot Comments Less Than Stellar
The most attention-grabbing part of the report features comments from the pilots who flew the initial OUE training flights. Each student accomplished six flights and one taxi-only maneuver in a Block A-1 configured F-35A.
Pilots identified a number of issues, many of which stemmed from the immaturity of the aircraft.
All four pilots commented that there was poor visibility from the cockpit, which appears to be the result of design flaws.
One pilot said he had difficulty seeing other aircraft due to the location of the canopy bow, while others identified the lack of rear visibility as a major, potentially deadly, flaw.
“The head rest is too large and will impede aft visibility and survivability during surface and air engagements,” commented one pilot quoted in the report. “Aft visibility will get the pilot gunned every time.”
“The majority of responses cited poor visibility; the ejection seat headrest and the canopy bow were identified as causal factors. ‘High glare shield' and the HMD cable were also cited as sources of the problem,” reads the report.
Most worrisome for JSF supporters is this conclusion: “Of these, only the HMD cable has the potential to be readily redesigned.”
Another common complaint involved the failure of the radar system.
“The radar performance shortfalls ranged from the radar being completely inoperative on two sorties to failing to display targets on one sortie, inexplicably dropping targets on another sortie, and taking excessive time to develop a track on near co-speed targets on yet another sortie,” according to the report.
All of the pilots had issues with the helmet-mounted display (HMD) at some point in their training flights. While acknowledging that the JSF program is working to further develop the helmet, the authors of the report say the pilot comments make it “clear that some of these issues have the potential to significantly hamper more advanced combat training and operational capability in the future if not rectified.”
Not all complaints were unanimous. One pilot complained about the touch screen interface used to control the radios, saying it “is not readily accessible, requires more channelized attention, has no tactile feedback, and is error prone - particularly during demanding phases of flight or under turbulent flight conditions.”
Other pilots did not publicly share any concerns they had with the touch screen, which the report says could be because it was not an issue raised in exit interviews.
Sustainability Questioned
Speaking at a Washington-area conference Tuesday, Lt. Gen. Christopher Bogdan, the head of the F-35 Joint Program Office, told an audience that his biggest concerns with the plane were not technological, but rather sustainment issues.
When talking affordability, the general called operations and sustainment (O&S) costs “the big gorilla.” While he took issue with the $1 trillion sustainment figure that is often used, he said if O&S costs aren't reduced, the plane could “potentially be unaffordable in the future.”
The OUE report also identified potential sustainment and maintenance concerns.
“In spite of the low demand on the aircraft in number and in capability, availability at times exceeded the demand by only a slim margin,” found the report, an issue driven by long maintenance times.
The OUE team highlighted the issue of engine replacements as one potential trouble situation.
“An example where maintainability needs to improve is engine replacement. One unscheduled engine removal and replacement occurred during the OUE, which required 39 hours of elapsed maintenance time,” according to the report.
“For the five unscheduled engine removal and replacements that have occurred in the F-35A fleet, the mean elapsed maintenance time for this task is 52 hours. The ORD threshold is for a maximum crew of four maintainers to remove and install the engine within 120 minutes.”
Portable Maintenance Aids (PMAs), devices that are used for electronic forms management, also experienced difficulties. In addition to long load times, in some cases the PMAs would lead to errors that required outside technical assistance.
“In one instance, the PMA indicated an F-35A required a left tire change when it needed a right tire change. Maintainers could not fix the error themselves; the change required an FSR and extended the aircraft turn time,” found the report.
In his comments Tuesday, Bogdan said he hoped to inject competition into sustainment and maintenance components of the JSF program.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |